Nyheter

Världens längsta trädallé är hotad på grund av gamla och sjuka träd, AB Göta kanalbolag gör därför en nysatsning för att uppmuntra fler att bidra till projektet genom att bli trädfaddrar.

Omkring 16 000 träd planterades längs med den grävda delen av Göta kanal när den byggdes. Träden bildar tillsammans på den nästan nio mil långa sträckan världens längsta trädallé. De senaste åren har många träd drabbats av almsjuka och andra sjukdomar som gör att allén är i behov nyplanteringar.

Därför vänder sig Göta kanalbolag nu till allmänheten, både privatpersoner och företag, för att få fler trädfaddrar som bidrar till återplanteringen genom att köpa träd.

Bli trädfadder
Genom att bli trädfadder är man med och bevarar det kulturhistoriska byggnadsverket som Göta kanal är. Ett träd kostar 2000 kronor men det går även att köpa andelar för en mindre summa. Det är en omtyckt gåva vid högtidstillfällen som när man fyller jämnt, dopgåva eller till minne av någon som gått bort. Alla nya trädfaddrar bjuds in till en trädplanteringsceremoni i november månad i Östergötland respektive Västergötland i samband med att planteringen påbörjas.

Nyhet – tilläggspaket för trädfaddrar
Nu kan man som trädfadder beställa ett tilläggspaket och anordna en heldagsaktivitet för familjen, vännerna eller företaget. Paketet kan till exempel innehålla en privat trädplanteringsceremoni med guidning och valfri aktivitet som cykling eller lunch på någon trevlig plats längs kanalen.

Göta kanals trädprojekt
Göta kanal är 19 mil lång och nästan nio mil består av grävd kanal. Utmed båda sidor av den grävda delen planterades 16 000 träd när kanalens byggdes, vilket gör det till världens längsta trädallé.

Kanalträdens uppgift är inte bara att bilda en vacker ram kring kanalen utan de ska med sina rötter dessutom förstärka och stötta kanalbanken. Många av de träd som från början planterades längs kanalen är döende på grund av ålder eller sjukdom. Det krävs ett omfattande arbete för att kunna hålla trädallén levande i flera hundra år till. Ett träd kostar 2000 kronor (2000 kronor + moms för företag) och man kan även köpa andelar i träd för 500 kronor styck.

Varje år planterar Göta kanalbolag själva ett större antal träd utöver de som trädfaddrarna bidrar till.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58 000 svenska soldater.

Foto: Can Burcin Sahin/LcProBild.

Wind in Minds lampfamilj i segelduk har fått två efterfrågade tillskott av nya mindre taklampor. Skagerrak small och Skagerrak small thunder blir fina komplement till Wind in Minds övriga segeldukslampor.

Skagerrak small är sydd i vit dacron och Skagerrak small thunder i dacron kombinerat med kolfiberlaminerad segelduk i grafiska mönster. Skärmen hålls ihop med en tunn tamp trädd genom öljetter. Lamporna har samma storlek som skärmen Skagerrak bordslampa. De har stickkontakt för tak, täckande kåpa, och textilklädd sladd med standardlampfäste E27 för max 60W. Tamp och sladd finns i olika färgkombinationer. Höjden är 20 cm och diametern 21 cm. Pris: Skagerrak small 800 kr och Skagerrak small thunder 1100 kr.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar där ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett behagligt och varmt sken. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för lampornas utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och olika varianter av taklampan Skagerrak. Wind in Minds produkter finns att beställa via www.windinmind.se och säljs i utvalda butiker.

En maritim visskatt ges ut på nytt. Kom och fira bok- och cd-släppet på Sjöhistoriska museet i Stockholm den 14 oktober. Självklart bjuds det på levande musik, dagen till ära med skivaktuella KMH FOLK och Trio Grande. Sjöhistoriska museet har fri entré.

Visor om livet till sjöss är en omtyckt del av den svenska visskatten. Den främsta utgåvan av sjömansvisor är utan tvekan sjökapten Sigurd Sternvalls bok Sång under segel. Utifrån egna erfarenheter från ”sjungande skepp” och efter en stor visinsamling kunde Sternvall ge ut Sång under segel 1935.

77 år senare kommer boken i en efterlängtad återutgåva. Nu med ett nyskrivet förord om insamlaren och en medföljande cd med färska inspelningar av visor ur boken.

Nyutgåvan av Sigurd Sternvalls Sång under segel ges ut av Svenskt visarkiv i samarbete med Samfundet för visforskning, Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm och Institutionen för folkmusik vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Studentensemblen KMH FOLK har spelat in cd:n med egna tolkningar av ett dussintal visor.

Tid: söndag 14 oktober klockan 15
Plats: Sjöhistoriska museet, Djurgårdsbrunnsvägen 24, Stockholm
Fritt inträde!

BalticSea2020 har startat en ny delstudie inom programområdet Levande kust. Studien vid namn ”Åtgärder för levande kust – vilka är nyttorna för samhället?”, undersöker vilka samhällsnyttor och konsekvenser projektet Levande kust har för människor, aktörer och samhället i stort. Studien leds av docent Tore Söderqvist vid Enveco Miljöekonomi AB.

Våren 2011 startade BalticSea2020 det storskaliga kustzonsprojektet Levande kust. Inom projektet kommer ett flertal olika åtgärder att vidtas under 2012 – 2017 för att förbättra den ekologiska statusen i studieområdet Björnöfjärden, Säbyviken och Torpe-Infjärden på Ingarö, Värmdö kommun. Projektet är långsiktigt viktigt då det kan ge information om hur Östersjövikar kan restaureras och till vilken kostnad det låter sig göras. Åtgärderna medför dessutom andra konsekvenser för samhället, inte minst de nyttor som är förknippade med en förbättrad vattenmiljö för enskilda människor, olika grupper av aktörer och samhället i stort. Den kunskapen ska delstudien ”Åtgärder för levande kust – vilka är nyttorna för samhället?” ta fram.

– Restaureringsarbetet i Björnöfjärdens viksystem kan till exempel leda till ett klarare badvatten och ett bättre fiske, vilket kan gynna boende och attrahera besökare. Delstudien handlar om att närmare undersöka vilka nyttor som projektet Levande kust skapar, säger Tore Söderqvist.

Delstudien följer arbetsstegen för en samhällsekonomisk konsekvensanalys, som bland annat belyser finansiella effekter för olika aktörer, allmänna effekter av ett projekt och vilka som vinner respektive förlorar på dess genomförande.
Metoden har en stor acceptans, både ur en teoretisk och praktisk synvinkel, och används bland annat av statliga myndigheter som exempelvis Havs- och Vattenmyndigheten och Naturvårdsverket. Som referenspunkt används vattenmiljöns tillstånd innan åtgärderna inom Levande kust vidtogs.

Undersökningen kommer utföras i tre steg där de första slutsatserna från studien redovisas i slutet av år 2012. Bland annat kommer en enkätundersökning bland markägare och intervjuer i studieområdet genomföras.

– Med denna kunskap kommer vi kunna besvara frågor såsom ”Är det värt pengarna att göra de här åtgärderna?” på ett sätt som inte enbart adresserar effekterna för miljön, utan även vad det har för ekonomiskt värde för Värmdö kommun och för dem som bor vid eller i närheten av viksystemet, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.

Sofie Borgström från Orust fick i helgen ta emot priset som världens bästa juniortjej på jetski vid IJSBA World Finals i Lake Havasu, USA.

Alla inom jetskivärlden vet att släkten Borgström är duktiga på jetski, nu har de återigen visat att de är världens bästa tjejer. Jonna Borgström vann tidigare i veckan Guld i klassen Jetski Novice Women och Sandra Borgström kom in på en Bronsplats.

Fjolårsvinnaren Jessica Borgström körde i år tillsammans med killarna i den tuffa klassen Jetski Amateur Lite och slutade på en sjätte plats bland 37 st startande.

Sedan dess har Sofie Borgström kört både klassen Jetski Junior 10-12år samt Jetski Junior 10-12år Finals och tagit Brons i båda! Sofie ledde efter första heatet men ramlade tyvärr i finalen och fick kämpa sig från sista placering ända upp till fjärde, vilket gav en tredje placering totalt.

Sofie fick därefter utmärkelsen som Världens Bästa Juniortjej för sina otroligt fina resultat och kämpande.

“She didn`t give up, she kept going on, took one by one, amazing!” – enligt tävlingsledningen.

IJSBA World Finals är världen största jetskitävling med över 800 startande, den hålls varje år i Lake Havasu, USA.

Mer info om Borgström Racing:
http://www.borgstromracing.se/

Hamilton Harbour bjöd på strålande väder med relativt lätta och skiftande vindar under årets upplaga av Argo Group Gold Cup. Berntsson Sailing Team representerades den här gången av Johnie Berntsson – rorsman, Daniel Wallberg – fördäck/taktik, Nils Bjerkås – trim och Björn Lundgren – storskot.

I tävlingen deltog 20 lag, i grundomgången uppdelade i två grupper. Berntsson Sailing Team slutade tvåa i sin grupp och kvalificerade sig till kvartsfinal.

I kvartsfinalen ställdes teamet mot Björn Hansen och Mekonomen Sailing Team.

– Björn har seglat riktigt bra under året och han ligger för närvarande tvåa i VM-serien. Vi visste att motståndet skulle bli tufft och det blev som vanligt intensiva matcher när vi möttes. I en av matcherna fick vi ett rödflagg-straff, som vi var tvungna att ta direkt men lyckades sedan kämpa oss ikapp och vinna matchen, säger teamets trimmer Nils Bjerkås.

Berntsson Sailing Team vann kvartsfinalen med totalt 3-1.

I semifinalen väntade regerande Världsmästaren Ian Williams. Berntsson Sailing Team seglade fantastiskt bra och framför allt tack vare bra vägval och ett par bra starter lyckades de vinna semifinalen med tre raka matcher.

– Vi hade då vunnit sex matcher på rad och dessutom slagit ut regerande världsmästaren, så vi kände oss näst intill oövervinneliga, skämtar Johnie.

Tyvärr höll inte det fina flytet i sig och i finalen blev det förlust mot Taylor Canfield med besättning som startade bra och sedan inte gav några öppningar för Berntsson Sailing Team att komma förbi.

– Vi tyckte att vi seglade bra i finalen, men ändå blev det förlust i tre raka matcher. Canfield gjorde helt enkelt inga misstag, säger teamets taktiker Daniel Wallberg.

Andraplatsen är årets bästa resultat på Alpari World Matchracing Tour och teamet känner nu att de har lyft sig ett par snäpp, vilket bådar gott inför tour-finalen i Malaysia. Teamet klättrar nu till sjunde plats på den totala sammanställningen.

Årets Olympic Class Regatta samlade 485 seglare och 428 båtar från fem länder. Förutsättningarna var utmärkta och söndagens avslutande seglingar avgjordes på Baggensfjärden i Saltsjöbaden i bra vindförhållanden och strålande höstväder. Merparten av klasserna gjorde upp i bäst av totalt sex seglingar förutom för 29er, 49er och F18 som seglade minst tio seglingar.

Max Salminen, KSSS, övertygade direkt i sin första riktiga regatta i Finnjolle efter OS-guldet genom att i suverän stil spika alla sex delseglingarna. I Laser Radial vann favoriten Josefin Olsson, KSSS och i Laser Standard säkrade Philip Claesson, MASS slutsegern.

Den första klassen som seglade klart årets regatta var Zoom8 där Simon Weideskog, Boo SS behöll sin ledning från lördagen och vann klassen totalt. KSSS Adrian Salamon tog hem slutsegern i Optimistklassen med klubbkompisen Hugo Svensson på andraplatsen. Marcus Bergqvist, HjBK vann E-jolle klassen och GKSS seglaren William Karlsson tog hem förstaplatsen i Laser 4.7.

Regattans minsta klass, 470, med 5 deltagare, vanns av hemmaklubbens Carl Johannisson och Henrik Grim. I 49er klassen som också seglade om ett svenskt mästerskap gick SM tecknet till GKSS seglarna Carl Sylvan och Otto Hamel och i den nya OS klassen 49er FX vann Noora Ruskola och Camilla Cedercreutz, NJK. Victor Silén, NJK vann 29er klassen överlägset.

I VM-kvalet för F18 säkrade Tim Shuwalow och Karin Berg, KSSS segern efter totalt tio seglingar.

Totalt var det tolv klasser som tävlade på Baggensfjärden denna helg och KSSS Olympic Class Regatta är ett viktigt steg på vägen i seglarkarriären, oavsett om man är med och seglar för första gången eller har ett OS guld i bagaget!

Resultaten är preliminära och kan justeras efter protestförhandlingarna. Alla resultat kommer fortlöpande att läggas ut på KSSS hemsida.

Info: www.ksss.se

Foto: Oskar Kihlborg.

Det råder stor brist på vinteruppläggningsplatser för fritidsbåtar i kommunala anläggningar. Jämfört med antalet båtplatser på sommaren erbjuds vinteruppläggning på land för knappt en tredjedel av båtarna.

– Vinteruppläggningsplatser i anslutning till hamnarna är en förutsättning för många att kunna ha båt. Därför är det viktigt att kommunerna prioriterar frågan, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, Båtbranschens riksförbund.

I Sweboats årliga undersökning av båtlivet i Sverige uppgav i år 66 kommuner att de driver hamnar för fritidsbåtar. Tillsammans har de 46 248 båtplatser till uthyrning men bara 14 119 uppläggningsplatser för vinterförvaring. Det innebär att 31 procent av båtarna, eller knappt var tredje, också kan få tillgång till en vinteruppläggningsplats.

Resultatet visar på stora skillnader mellan kommunerna. Mer än hälften av alla kommuner som driver hamnar erbjuder inga vinteruppläggningsplatser alls. Bäst på att erbjuda vinteruppläggning är Haparanda kommun som har 60 båtplatser på sommaren och 100 vinteruppläggningsplatser samt Örebro och Gotland som har lika många platser på vintern som på sommaren (250 respektive 196). Vissa kommuner upplåter mark för ändamålet till ideella båtklubbar.

Kommersiella aktörer och ideellt drivna båtklubbar redovisar en större tillgång på vinteruppläggningsplatser. 67 företag som driver hamnar har vinterplatser för 76 procent av båtarna som har plats vid företagets bryggor på sommaren. 208 båtklubbar som driver hamnar redovisar uppläggningsplatser för 64 procent av båtarna som har bryggplats på sommaren. Totalt redovisas i undersökningen 98 247 båtplatser på sommaren och 49 106 vinteruppläggningsplatser.

Inför vinteruppläggningen rekommenderas alla båtägare också att rengöra båtbottnen, men också här uppstår problem för den som har sin båt i en kommunal hamn. Endast 19 av 66 kommuner (29 procent) som driver hamnar har en anläggning för båtbottentvätt. Motsvarande siffror för kommersiella anläggningar är 29 av 67 (43 procent) och för ideella båtklubbar 33 av 208 (16 procent).

– Privata och ideella aktörer är helt klart oerhört viktiga för tillgången på vinteruppläggningsplatser. Men kommunerna har en nyckelroll för båtlivets utveckling, inte minst genom möjligheten att avsätta lämplig mark för såväl de kommunala hamnarna som de som drivs av båtklubbar. Ur miljösynpunkt vore det också önskvärt att fler kommuner satsade på anläggningar för båtbottentvätt, säger Mats Eriksson.

Sweboat granskar årligen förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen som leder fram till utmärkelsen Årets Båtkommun svarar kommuner och andra båtlivsaktörer på frågor om bland annat båtplatser och service. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, totalt 126 kommuner, valt att delta, jämte båtklubbar och kommersiella företag.

Bilden är från Pukaviks Båtklubb, som i år har installerat en ny, miljövänlig spolplatta och toalettömningsstation.

Info: www.sweboat.se

I San Francisco pågår America’s Cup World Series som bäst. De bilder som vi har fått därifrån är extremt dramatiska. Båtarna seglar i relativt kraftiga vindar och gör mycket god fart när plötsligt Oracle Team USA med Ben Ainslie vid rodret gör en väldsam vurpa efter att ha felbedömt vinden totalt.

Paul Cayard, chef för det svenska teamet Artemis Racing, har i sitt senaste nyhetsbrev beskrivit hur fina förhållandena är i San Francisco, där han själv bor.

Artemis har ett antal riktigt fina seglare med sig ombord. Förutom Cayard bland andra Nathan Outteridge, en 26 år gammal kolla som vann guldet i 49er i OS i London. Ombord finns även Curtis Blewett och Rodney Ardern, som båda seglade med Paul Cayard i Pirates of the Caribbean i Volvo Ocean Race 2005-2006.

Men det räcker inte alltid med en fin meritlista. Engelsmannen Ben Ainslie är världens mest meriterade OS-seglare och han vann den första seglingen i det nya Americas Cup-formatet. Trots det slutade den omgång som filmen visar med ett totalt tvärstopp.

Ställningen i AC World Series San Francisco Fleet Racing Championship (After 7 of 7 races)

1. ORACLE TEAM USA SPITHILL (Jimmy Spithill) 8-1-6-5-DNF-2-1 – 79

2. J.P. Morgan BAR (Ben Ainslie) 1-3-1-2-4-1-4 – 79 points

3. Artemis Racing – White (Terry Hutchinson) 10-2-2-1-3-3-3 – 72

4. Emirates Team New Zealand (Dean Barker) 2-8-5-6-1-4-7 – 57

5. ORACLE TEAM USA COUTTS (Russell Coutts) 3-5-8-7-8-10-2 – 56

6. Artemis Racing – Red (Nathan Outteridge) 4-4-4-4-9-8-5 – 52

7. Energy Team (Loick Peyron) 6-7-7-3-6-7-6 – 47

8. Team Korea (Peter Burling) 5-9-10-8-2-5-10 – 40

9. Luna Rossa Piranha (Chris Draper) 9-6-3-10-10-6-9 – 36

10. China Team (Phil Robertson) 7-10-11-9-5-11-8 – 28

11. Luna Rossa Swordfish (Iker Martinez) 11-11-9-11-7-9-11 – 20

(Scoring, Races 1-6: 1st = 12 points, 2nd = 10, 3rd = 9, 4th = 8, 5th = 7, 6th = 6, 7th = 5, 8th = 4, 9th = 3, 10th = 2, 11th = 1; Race 7: 1st = 40 points, 2nd = 25, 3rd = 20, 4th = 16, 5th = 13, 6th = 11, 7th = 10, 8th = 9, 9th = 8, 10th = 7, 11th = 6)

Härmed informeras Båtklubbarna inom Svenska Båtunionen om att extra Båtriksdag kommer att hållas då 11 av de 26 Båtförbunden lämnat in samstämmig begäran om detta.

De som begärt extra Båtriksdag är Blekinge Båtförbund, Gästriklands Båtförbund, Hälsinglands Båtförbund, Lidingö Båtförbund, Mälarens Båtförbund, Sommens Sjöråd, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Värmlands Bergslags Båtförbund, Värmlands Båtförbund, Västernorrlands Båtförbund, Östergötlands Båtförbund

Den Extra Båtriksdagen kommer att hållas söndagen 25 november 2012 kl 10.00 på Scandic Foresta, Lidingö. Kallade att delta är representanter från Båtförbunden.
Extra Båtriksdagen kommer att behandla följande två förslag (enligt ovan nämnda Båtförbunds begäran):

1 Avsluta allt arbete för en sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.
2 Förslag till införande av ny § 20 i Svenska Båtunionens stadgar.

Komplett dokumentation i form av de fullständiga förslagen från Båtförbunden samt unionsstyrelsens yttranden över dessa samt övrig kompletterande dokumentation kommer att publiceras på www.batunionen.com senast fyra veckor innan Extra Båtriksdagens avhållande.

Om ni, som Båtklubb, vill yttra er/diskutera förslagen enligt ovan skall ni ta upp det i ert Båtförbund som i sin tur representerar er vid den extra Båtriksdagen.

Det blev en tung dag för F1 Team Sweden i Liuzhou, Kina. Både Jonas Andersson och Bimba Sjöholm bröt allt för tidigt i racet. Bimba lyckades inte med sin ambition att ta några VM poäng i sin Formel 1 premiär. Hon startade som 12:e båt, gjorde en fin start och kom upp till 10:e plats. På 7:e varvet blev det en närsituation med en konkurrent vid en boj när Bimba ville avancera ytterligare en placering.

Bimba hamnade bakom konkurrentens vattensprut så att båten dök med nosen och tvärstannade. Bimba skadades inte och båten var OK, men hon kunde inte fortsätt racet.

– Dagens race är ett speciellt minne, mitt första F1 lopp. Nu vet jag Att jag klarar av det, säger en inte alls nerslagen Bimba Sjöholm.

Stallchefen själv i Team Sweden, Jonas Andersson, hade inte heller han någon bra dag. Han gjorde en mindra bra start och det märktes direkt att Jonas maskin inte gick som den skulle. Det blev inte så många varv innan Jonas körde in i depån och tog upp båten.

I helgen 6-7 oktober kommer 420 jollar att trängas på Baggensfjärdens vatten i Saltsjöbaden. KSSS traditionella säsongsavslutning, Olympic Class Regatta, kommer att slå alla rekord i år.

– Vi vill att den här regattan ska bli säsongsavslutningen för alla jolleseglare i Sverige. Och vi är nästan där, säger Fredrik Olsson, ordförande i KSSS bankappseglingskommitté

I fjol deltog cirka 325 båtar – och då var det ett rekord. I år blir det 100 till. Drygt 420 båtar och 472 seglare är anmälda. Och för att klara av detta jättearrangemang krävs fem banor och runt 150 funktionärer.

Första start är på lördag kl 11.00 och sedan avslutas det på söndagen strax efter kl 15.00. Det som bjuds är bland annat Svenskt Mästerskap i 49er, Klassmästerskap och GP i 29er, Elitserie för E-jolle, GP för Laser Standard, Laser Radial, Laser 4.7 och Zoom8.

Det blir allt från ungdomar i Optimister till världsmästare och olympiska guldmedaljörer i form av Max Salminen, som kommer att segla Finnjolle.

– E-jolle blir den största klassen med cirka 120 båtar, men även optimisterna är många. Runt 100 båtar, säger Fredrik.

Info: www.ksss.se

Foto: Malcolm Hanes.

I helgen drar Europas och en av världens största flytande båtmässor igång. Det är den internationella båtmässan i Genua som öppnar. Efter flera års sviktande hemmamarknad har dock de tidigare så stolta italienska varven dragit ner på sin närvaro. Ett undantag utgör Azimut Benetti Group, som på årets Genoa International Boat Show visar hela 26 yachter, varav fyra världspremiärer.

Benetti har nyligen lanserat vad de kallar ”Design Innovation Project”, dit de bjuder in världens bästa designers för att ta fram megayachter frö framtiden. Med i detta samarbete finns även världens främsta mäklare av yachter på 24 m och längre, Fraser Yachts.

Tidigare på höstsäsongen har de stora varven varit med på båtmässorna i både Cannes och Monaco, vilka båda sägs ha varit bra försäljningsmässigt. Världsmarknaden för megayachter, det vill säga båtar över 30 m (100 fot), är bättre än för de flesta andra delar av världsmarknaden. Båtliv besökte för några veckor sedan flera holländska yachtvarv och flera av dem har full produktion med väldigt lyxiga yachter.

I Genua är Azimut Benetti Group med sina varumärken den företagsgrupp som visar den allra största bredden av alla båtar över 10 m. Faktum är att samarbetet mellan Azimut Benetti Group och Genoa Boat show är väldigt nära sedan 52 år.

Azimut Benetti Group visar sina båtar både på land och i vattnet över totalt 4 000 m2. Det är möjligt att besöka 26 båtar i tre olika montrar, inklusive de fyra som får världspremiär på mässan.

För alal motorbåtsentusiaster blir det rena eldoradot med flera typer av båtar: öppna och flybridgebåtar, miljövänliga båtar och deplacementsbåtar.

Bland världspremiärerna finns Azimut 54 och Azimut 84 (lilla bilden), vidareutvecklingar av Azimut 53 respektive Azimut 82. Även Magellano 43 (stora bilden) får sin världspremiär på mässan med Hard Top versionen. Flybridgeversionen av 43:an hade premiär i Cannes tidigare i höst.

Magellano 43 är en mellanstor båt i en ny serie som Azimut tog fram för 2–3 år sedan för båtägare med riktigt stor plånbok som vill köra längre kryssningar i behaglig fart med relativt god ekonomi.

Utställda båtar från Azimut Benetti Group i Genua:
Atlantis 34 (Italian news)
Atlantis 38
Atlantis 44
Atlantis 48
Atlantis 58
Atlantis Verve 36
Magellano 43HT (worldwide premiere)
Magellano 43 Fly (Italian news)
Magellano 50
Magellano 76 (worldwide premiere)
Azimut 40
Azimut 45
Azimut 48
Azimut 54 (worldwide premiere)
Azimut 55S (Italian news)
Azimut 62S Italia
Azimut 64
Azimut 70
Azimut 84 (worldwide premiere)
Azimut 88
Azimut Grande 116
Benetti Delfino 93’
Boats in sea trials area:
Azimut 40S
Azimut 78
Azimut 95
Magellano 50

Delta Powerboats senaste modell 26 Open är nominerad till den svenska designutmärkelsen Design S. Båten har utvecklats i nära samarbete mellan Delta Powerboats och designer Ted Mannerfelt från Mannerfelt Design Team. Resultatet är en uppdaterad och bränslesnål daycruiser med klassiska linjer.

– Jag ville göra Delta 26 Open modern med en klassisk twist. En klassisk detalj är den raka stäven som jag plockat upp från hur båtar såg ut på 1930-talet, säger Ted Mannerfelt.

Sedan introduktionen har 25 exemplar levererats till svenska och europeiska kunder.

– För Medelhavet passar den här båten bra som badbåt. Det är ett annorlunda tänk kring hur man använder båtar där. I Sverige finns mer skyddat vatten och man använder båten mycket från A till B. I Medelhavet ankrar man upp och solar och badar och hänger i båten. Men den är förstås också tänkt för svenska vatten. Den är mjuk i stäven och klarar hög sjö, fortsätter Ted Mannerfelt.

Den svenska nationella designutmärkelsen Design S premierar vartannat år de bästa exemplen på svensk design. Bland närmare 220 anmälda bidrag har 35 nominerats av en namnkunnig jury som leds av Jakob Lind, VD kommunikations- och designbyrån Futurniture.

Av de nominerade bidragen kommer ett antal att premieras med ett Design S vid prisceremonin den 21 november på Fotografiska i Stockholm. Handelsminister Eva Björling delar ut utmärkelsen i samband med Design Dagen fylld av workshops och föreläsningar om design.

Info: www.deltapowerboats.se

Fredagen 5 oktober startar muddringsarbetet i farleden in till Gävle hamn. Inseglingsleden kommer att breddas, fördjupas och på några platser läggas om. – Resultatet blir en säkrare farled för större fartyg och kortare väntetider, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Sedan 1990-talet har Gävle stärkt sin ställning som logistiskt nav för södra Norrland och norra Svealand. Antalet fartygsanlöp har legat konstant kring cirka 1000 per år, men i gengäld har den genomsnittliga fartygsstorleken ökat. Den nuvarande inseglingen till Gävle lever dock inte upp till internationella säkerhetsrekommendationer. Detta har medfört att större fartyg på väg att angöra Gävle ibland har tvingats vänta. Många fartyg har heller inte kunnat angöra hamnen med full last.

Med hjälp av muddringen kommer farleden att bli djupare och bredare, vilket kommer att höja säkerheten till internationell standard. På några platser läggs leden om. Ny utmärkning blir det också. Därmed kommer hamnen att kunna ta emot fartyg som är 245 meter långa, 42 meter breda och 12,2 meter djupgående.

– Gävle hamn är en nod där flera trafikslag möts. En muddring av hamnen är ett viktigt steg för att få flödet mellan väg, järnväg och sjöfart att fungera smidigt, säger Ingemar Frej, regionchef på Trafikverket.

Totalt är det cirka 4,2 miljoner kubikmeter lera och morän som ska schaktas bort. 600 000 kubikmeter av muddermassorna räknas som förorenat och tas upp på land, där det kommer att kapslas in och bli fyllnadsmaterial i utbyggnaden av kajer och hamnområden vid Norra bassängen och Granudden. Övriga muddermassor kommer att tippas i ett område väster om Lövgrund.

Själva muddringen utförs på entreprenad av mudderföretaget Boskalis. Målsättningen är att arbetet ska vara klart innan vintern 2013, dock senast våren 2014. Avgörande för när projektet är färdigställt är hur långt årets vinteruppehåll blir. En kall vinter med lång issäsong kan komma att förlänga projekttiden.

Projektet som leds av Sjöfartsverkets projektledare Eric Kevan beräknas kosta cirka 270 miljoner kronor och finansieras av Trafikverket och Gävle kommun. Det är det första farledsprojektet som delfinansieras via statsanslag. Tidigare har statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur finansierats av handelssjöfarten via Sjöfartsverkets farledsavgifter.

Jonna Borgström från Orust blev igår världsmästare i klassen Jetski Novice Womens Limited. Sandra Borgström slutade på en tredje plats.

IJSBA Världsmästerskap i jetski körs hela veckan i Lake Havasu, USA, och lockar förare från hela världen. Sverige har flera duktiga killar och tjejer på plats som försöker nå upp till fjolårets bragdprestationer när svenskarna kom hem flertalet medaljer och världsmästare.

15-åriga Jonna Borgström har haft en mycket bra säsong i år med bland annat vinst i Nordiska Mästerskapet innan hela familjen packade väskorna och åkte till jetskiracingens mecka, Lake Havasu. Jonna har även med sig syster Sofie och kusinerna Jessica och Sandra Borgström, alla är framgångsrika jetskiförare och Jessica vann ifjol världsmästerskapstiteln.

Nu återstår tävlingarna i junior- samt pro-klasserna och vi hoppas på fler framgångar för svenskarna.

Mer info:
www.ijsba.com
www.svera.org

Ännu ett klassiskt rekord har nu krossats av en modern båt. Det är hastighetsrekordet mellan New York och Bermuda som har putsats ordentligt. För den bedriften står en båt från FB Design försedd med dieselmotorer från FTP Industrila (Iveco).

Samma båt satte för ett år sedan rekordet mellan Monte Carlo och Venedig. Denna båt från “FB Design” är designad av Fabio Buzzi och försedd med två stycken FPT Industrial C90 650-motorer.

Båten avverkade under tuffa väderförhållanden närmare 670 Nm på 17 timmar och 6 minuter, vilket innebar en genomsnittshastighet på 39,49 knop. Förbättringen av det gamla rekordet är på hela 4 timmar och 33 minuter.

Den förra rekordhållaren var Chris Fertig och Tyson Garvin med båten Statement Marine som är försedd med två Cummins MerCruiser Diesel TDI motorer. deras rekord var från augusti i år.

Fabio Buzzi är flerfaldig världsmästare. I hans besättning ingick Roberto Rizzo, Antonio Binda, Maurizio Bulleri och Emilio Riganti.

Den man som åtalades för sjöfylleri trots att han var passagerare i en båt som hans fru körde frias av Uddevalla Tingsrätt. Det uppger tidningen Bohusläningen, som skriver så här på sin hemsida: “Thure Andersen som åtalades misstänkt för sjöfylleri, sedan hans fru kört båten har friats för brottsmisstankar av Uddevalla tingsrätt.” Klippet här intill är hämtat ur Båtliv nr 5.

Båtliv beskrev i nummer 5 hur en man åtalades för sjöfylleri trots att han inte själv körde båten. Här är hela artikeln ur Båtliv:

Åtalad för sjöfylleri trots att han inte körde
I mitten av augusti slog sjöpolisen till mot en fritidsbåt i mellersta Bohusläns skärgård. Resultatet blev att en man, Thure Andersen, nu står åtalad för sjöfylleri trots att han inte själv stod vid ratten utan hans spiknyktra hustru, Gunilla Malmberg, skötte den sysslan.
Text: Lasse Bengtsson
En rad märkliga omständigheter som visar hur luddig och oklar den nya sjöfyllerilagen som ligger bakom åtalet är konstruerad.
Paret hade varit ute och dörjat makrill under dagen och var på väg till hemmahamnen när de blev anropade av polisbåten.
Istället för att beordra fritidsbåten att lägga bi och sedan borda den gav polisen order om att fritidsbåten skulle gå upp jämsides med polisbåten så att polisen kunde komma ombord för sina kontroller.

Blev filmad
Redan här bryter polisen mot god sjömanssed – det är alltid den kontrollerande båten som bordar, men sedan flera polisbåtar skadat bordade båtar och därmed tvingats till skadestånd har polisen nu som rutin infört det omvända förhållandet.
Gunilla Malmberg, som styrde fritidsbåten, blev stressad. Hon klarade inte av att lägga sig intill polisbåten i första försöket. Situationen blev inte bättre av att polismännen filmande hela förloppet.
– Det blev pirrigt, säger Gunilla, det stod ju tre polismän med kameror och stirrade på mig. Det var dessutom andra gången i år vi var ute med båten så jag var lite ovan…

Tvingades blåsa
Thure – med fyra starköl innanför västen – ingrep och gav Gunilla muntliga råd om hur tilläggningen skulle gå till.
Det skulle han inte ha gjort.
Enligt polisen hade han därmed fullgjort en ”väsentlig uppgift av betydelse för sjösäkerheten” en formulering som finns i den nya sjöfyllerilagen. Han fick blåsa och provet visade förstås alkohol.
För att sedan göra situationen än mera trasslig beslöt poliserna att bogsera paret och deras båt till hemmahamnen.
I hamninloppet måste polismännen fråga Thure om var grunden inne i hamnen är belägna. Då utgjorde dessa ”råd” från Thure uppenbarligen inte längre någon fara för sjösäkerheten.

Ingen tvekan – inga regler
Ingripandet hamnade så småningom, på assistentåklagare Carolina Sundelins bord. Hon tvekade inte, Thure hade äventyrat sjösäkerheten genom att påverkad av alkohol gett sin hustru råd om hur hon skulle föra fritidsbåten. Därmed hade han gjort sig skyldig till sjöfylleri.
Båtliv har talat med representanter för både Kustbevakningen och Sjöpolisen för att få reda på efter vilka riktlinjer polis och kustbevakare skall avgöra om en person ”fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss”.
Det visade sig att några särskilda regler inte finns. Det är upp till den enskilde tjänstemannen på plats att själv avgöra detta.

Friade i HD
Ett mål av det här slaget vandrade för en tid sedan hela vägen upp till Högsta Domstolen (HD). En man hade hyrt in en annan man för att denne skulle köra båten då han själv var påverkad.
Trots fällande domar i underrätterna friade HD mannen. Detta trots att han vid ett tillfälle ingrep och varnade den inhyrde båtföraren som kommit för nära en högfartsfärja i den farled de färdades i.

Tvingar till bordning
Göran Andersson, sjökapten och tidigare sjötrafikdirektör vid Sjöfartsverket, ordförande i Sjösäkerhetsrådet och tidigare ordförande för Svenska Båtunionen, är minst sagt förundrad över hur rättsväsendet fungerat i det här fallet:
– Den nya lagen är krångligt och luddigt skriven men också polisens sätt att ingripa är betänkligt. Det är de som skall borda och inte låta fritidsbåten göra det. Dessutom säger lagen att ingripande skall ske diskret – att filma en stackars nybörjares försök att borda ett annat fartyg i öppen sjö är allt annat än diskret.
– Det är värt notera att polisen själva inte klarar bordning i öppen sjö och därför tvingar vanligt folk med betydligt mindre sjövana att göra det. Förklaringen att man råkat ut för kostnader i samband med skador på bordade båtar talar för sig själv…
Båtliv kommer med intresse att följa utvecklingen i det här målet.

På Öppen Skärgårds Marknadsdag imåndagen 1 oktober delades för första gången utmärkelsen ”Årets medlem 2012” ut. Bland närmare 300 medlemmar blev mottagaren sportfiskeföretaget Catch & Relax.

Utmärkelsen årets medlem 2012 tilldelas Catch & Relax för att de med energi, kreativitet och glädje aktivt arbetar för utvecklingen av Stockholms skärgård. De är en trogen medlem som tagit vara på alla möjligheter till samarbete för att visa och lyfta sitt företag och därmed även ge livskraft till Stockholms skärgård.

Under året har de på ett engagerat sätt medverkat på skärgårdens konferensexpo, arrangerat VIP- och samarbetsresor, spridit sin information via sociala medier och traditionell media och tagit del av grundutbildningen Öppen skärgård för alla. De har även förstått vikten av en tillgänglig och välkomnande skärgård för alla genom att erbjuda båt- och fiskeresor även för de med någon form av funktionsnedsättning. Genom sitt aktiva informerande om sitt utbud har de lyckats ta ett steg mot en öppnare skärgård.

– Jag känner mig stolt och hedrad över att vara Årets medlem 2012. Det är tack vare min familj, våra partners och medarbetare på Öppen Skärgård som detta är möjligt, säger Helen Lundgren på fiske- och aktivitetföretaget Catch & Relax.

Catch & Relax startade sin verksamhet 2005 och har varit medlemmar i Öppen Skärgård sedan dess. De är idag en av Sveriges ledande aktör inom guidade sportfiskeaktiviteter och är verksamma i hela Stockholms skärgård, men främst i norra och mellersta skärgården. Catch & Relax är mer än bara ett sportfiskeguidesföretag, de är ett aktivitetsbolag med många olika slags aktiviteter att erbjuda. De hjälper också kunderna att hitta andra skärgårdsaktiviteter, boende, mat och transporter som passar till fisket.

– Catch & Relax satsar mycket på turismen till Stockholm och dess skärgård, ofta i samverkan med andra företag inom turismbranschen. De är därför väl förtjänta av vår utmärkelse, säger Bisse Alm, VD på Öppen Skärgård.

Öppen Skärgård representerar närmare 300 medlemmar bestående av företag, organisationer och kommuner och verkar för utvecklingen av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. I dag driver Öppen Skärgård en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, Visit Skärgården, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

Torsdagen den 4 oktober 2012 övar svenska och finska aktörer sjöräddning i området kring Båtskärsnäs i Kalix skärgård.

Övningens mål är att evakuera passagerarfartyget Laponia och föra de nödställda till Båtskärsnäs där polis, ambulans och räddningstjänst möter upp för registrering och omhändertagande. Två helikoptrar, ett tiotal fartyg och ett hundratal personer beräknas delta. Syftet med övningen är att öva samverkan mellan de aktörer som ingår i en sjöräddningsinsats.

Sjöräddningsövningen går under namnet Frank och arrangeras av Sjöfartsverket i samarbete med Norrbottens läns landsting, Kalix räddningstjänst och Laponia rederi AB. Deltagande organisationer är förutom de ovan nämnda även finska gränsbevakningen, Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Polisen i Norrbotten och finska frivilligorganisationen.