Nyheter

Hösten 2007 var Suzuki först med att införa fem års motorgaranti på sina utombordsmotorer. Detta var ett stort steg då den gamla garantin omfattade två år. Nu tar de nästa steg och inför sju års motorgaranti.

Suzukis nya garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och ökad trygghet för kunden. Dessutom ökar andrahandsvärdet på motorn då den ofta fortfarande har fabriksgaranti när den säljs i andra hand.

Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.

Garantin gäller för Suzuki utombordsmotorer från DF2.5 till DF300 sålda fr.o.m. 18 oktober 2012.

Garantin täcker ursprungliga tillverkningsfel och gäller privatägda motorer som används för fritidsbruk. Yrkesanvändare får utökad garanti från 1år till 2år. Garantin följer produkten, oavsett ägare.

Info: www.suzukimarin.se

Bavaria Vision 42 är en båt som gjord för nordiska förhållanden och redan vid introduktionen har många båtar sålts till Sverige, Norge, Finland och Danmark. Den är anpassad för två till fyra personer med goda utrymmen och med de revolutionerande lösningarna från storasyster Vision 46 intakta.

Pressmeddelande:

Sittbrunnens nya lösningar med stort bord som enkelt blir solbädd, den perfekta rorsmansplatsen och de nyskapande hjälpmedlen Trim Control och Dock Control ger en extremt enkel hantering av en stor båt.

Invändigt är Vision planerad och formgiven för den kräsne ägaren. Engelska Design Unlimited har skapat en mjuk atmosfär med en känsla av exklusivitet. Den nya mahognyn i en mörkröd nyans kontrasterar utsökt mot inlägg av ljusare material.

De stora rutorna i sidodäcket är placerade så att de ger kontakt med omgivningarna när man rör sig i båten eller tillagar måltiderna i det generösa köket. De stora rutorna i skrovet är placerade för att ge samma ”nära naturen” upplevelse när man sitter bekvämt i salongens soffor. En rad nya lösningar i båten tar komfortabelt båtliv till en ny nivå.

Smarta stuvfack överallt, salongsbord som kan sänkas ned till en bädd, .flyttbara extrastolar, höj-och sänkbart navigationsbord, köksö och plats för en kaffemaskin är bara exempel på det nytänkande som ger Vision den speciella känsla som tidigare endast stora specialbyggda båtar kunnat erbjuda.

Nya Vision 42 är en båt som redan gjort succé. Efter premiärvisningen i Cannes i september har varvet sålt .er båtar av modellen än någon båt i storleken på 5 år. I Sverige kommer de två första båtarna att levereras i början på 2013.

Seglingsmässigt har Farr Yacht Design kunnat skapa ett slank skrov utan onödig volym, ett resultat av att båten optimerats för ägare med gäster och har två hytter. Med en moderat bredd på roder och köl bjuder Vision 42 på utmärkta segelegenskaper. Segelplanet är anpassat för enkel segling med fock istället för en stor genua.

Den nya Visionserien har genomgått en avancerad konstruktionsfas gällande uppbyggnaden. Farr Yacht Engineering har gett båten en kraftig balkkonstruktion som löper längs hela båtens längd. Konstruktionen går upp i skrovsidorna för att ta upp laster från riggen. En ovanlig innovation är att konstruktionen även rymmer tankar och har uppbyggda .änsar som bas för durkar vilket dämpar ljud. Likt avancerade racebåtar arbetar Farr tillsammans med SP Gurit för att optimera båtens laminat in i minsta detalj.

Baspris fritt varv 1 890 000 kr ink moms, fritt varv.

Tekniska specifikationer
Längd: 12,80 m
Skrovlängd: 12,50 m
Längd vattenlinje: 11,40 m
Bredd: 4,05 m
Djupgående: Std 2,07 m
Tillval: 1,62 m
Deplacement: Ca 9 800 kg
Ballast: Ca 2 450 kg
Segelyta: Tot ca 88 kvm
Vatten: Ca 210 liter
Bränsle: Ca 210 liter
Motor hk: Volvo Penta D2-40, 40 hk
Kojer: 4 st
Konstruktör: Farr Yacht Design
Design: Design Unlimited
Höjd över vattenlinje: 18,93 m
Ståhöjd i kabinen: 2,00 m
Antal hytter: 2 st
Info: www.bavariasverige.se

Sjöfartsverket har nu tecknat avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A om att förvärva sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW139, med leverans från maj 2013. AW139 är en väl beprövad räddningshelikopter som är optimal för svenska förhållanden och som är certifierad enligt internationella krav.

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En central del i verksamheten är helikoptertjänsten. Räddningshelikoptrarna ska finnas tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå). De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.

Genom förvärvet av nya räddningshelikoptrar uppnås en ökad kapacitet och förmåga i sjö- och flygräddningsverksamheten. Därmed tillgodoses såväl verksamhetens behov som gällande kravbild. Förvärvet är ett led i det pågående arbetet att säkerställa en långsiktigt hållbar sjö- och flygräddning. De nya helikoptrarna ska successivt ersätta de nuvarande från halvårsskiftet 2013 till slutet av 2014.-

– Det är mycket tillfredsställande att vi i framtiden kommer att ha en förbättrad kapacitet och förmåga att rädda liv utan att de totala kostnaderna för verksamheten kommer att öka, säger Noomi Eriksson, Sjöfartsverkets stf. generaldirektör och chef för sjö- och flygräddningsavdelningen.

Meteorologen och författaren Lage Larsson fick idag tillsammans med Johan Tell och naturfotografen Hans Strand ta emot WWFs utmärkelse Årets Pandabok 2013 av kung Carl XVI Gustaf för boken ”Året runt – Naturen, vädret och de svenska årstiderna”.

Utdelningen ägde rum i samband med WWFs förtroenderåds höstmöte 18 oktober på Ulriksdals slott i Solna.

Årets Pandabok är ett praktverk och en hyllning till ett Sverige som ständigt byter skepnad. Författarna Lage Larsson och Johan Tell tar oss tillsammans med fotografen Hans Strand med på en resa genom Sverige – och visar att ett solvarv rymmer betydligt mer än bara våra fyra årstider vår, sommar, höst och vinter. Naturen är nyckfull och boken bjuder på en läs- och bildupplevelse med överraskande fakta för alla oss som inte tar vackert väder för givet.

Bland annat får vi lära oss varför regnrockens tillbehör ”sydväst” kallas så, vem det var som skapade det vedertagna begreppet ”kung Bore”, varifrån begreppet ”järnnätter” kommer eller att samerna traditionellt delar in året i åtta årstider, med varje årstid kopplad till renarna, och att ordet ”höst” har att göra med insamlande, vilket finns kvar i uttrycket ”hösta in”.

Lage Larsson, känd tv-profil med ett förflutet som marinmeteorolog lyckas med hjälp av författaren Johan Tell att med ett vackert språk berätta om årstider och ljuset, vädret och alla de fenomen som skapas av jordaxelns lutning. Hans Strand har under ett helt decennium rest runt i landet för att genom storslagna bilder skildra årets gång – från magnifika landskap till särpräglade detaljer i naturen.

Juryns motivering: ”Året Runt tar oss med på en underbar årstidsresa. De utsökta bilderna ackompanjerar texten, varsamt och ömsint, explosivt och mäktigt – precis som vädrets egna krumsprång. En spännande bok om naturens krafter och den ömtåliga balans som är grunden för allt liv.”

Välkända Salt & Sill på Klädesholmen – med restaurang, konferensanläggning och Sveriges första flytande hotell – satsar nu framåt och bygger till. Ombyggnaden, som blir klar i februari, gör det möjligt att ta emot fler konferensgäster och stora fest- och bröllopsarrangemang. Totalt blir det 300 kvadratmeter nya lokaler inklusive nya personalutrymmen och kontor.

– Vår hotellsatsning har slagit väl ut och nu investerar vi ytterligare i framtiden. Vi får 300 nya mycket användbara och efterlängtade kvadratmeter. Sillsalteriet, som vi har döpt tillbyggnaden till, blir både konferens- och festlokal. Nu kan vi ta emot stora bröllopsarrangemang och får samtidigt en konferenslokal för 90 personer i biosittning, säger Sanna Hermansson, vd för Salt & Sill.

Salt & Sill etablerades som skärgårdskrog på Klädesholmen i slutet av 1990-talet. Nästan tio år senare blev Salt & Sill omtalat i både svenska och utländska medier då man utvecklade verksamheten och byggde sitt flytande hotell för att kunna ta emot övernattande konferens- och privatgäster. Nu satsar man vidare och tar nästa steg i utvecklingen.

Tillbyggnaden, som oerhört väl utnyttjar de få möjliga kvadratmeterna runt befintliga byggnader, blir klar i februari.

– Verksamheten pågår som vanligt under tiden, säger Sanna Hermansson, som också kan se fram emot en ombyggnad av kök och kylrum, miljöstation, personalutrymmen och ett helt nytt kontor.

Info: www.saltosill.se

Snabbare insatser vid oljeutsläpp och större möjligheter att konstatera utsläppskällan, är huvudinnehållet i det nya samarbetsavtal som Kustbevakningen och Skärgårdsstiftelsen har slutit. Stiftelsens tillsynsmän förstärker därmed Kustbevakningens förmåga att förhindra miljöskador i skärgårdsområdet.

Tiden är den avgörande faktorn när olja hotar den känsliga havsmiljön. Genom samarbetet med Skärgårdsstiftelsen tillsynsmän, stärker Kustbevakningen samhällets beredskap till snabba första insatser. I de fall stiftelsens personal kan komma på plats före Kustbevakningen, kommer de att utföra en första kontroll av misstänkta oljeutsläpp.

– Den goda kännedomen om de lokala förhållandena som tillsynsmännen har, gör i det här fallet miljöräddningen till sjöss mer effektiv. När vi kan konstatera olja i vattnet kan de första begränsande åtgärderna påbörjas innan vi är på plats för att sanera, säger Kenneth Neijnes, chef för Kustbevakningens region nordost.

Kustbevakningen får många samtal om misstänkt olja i vattnet. Många gånger rör det sig om helt ofarliga ämnen, till exempel alger, naturligt skum eller sot, det vill säga falska larm.

– Effektiviteten här består i att om Skärgårdsstiftelsen som finns på många platser i skärgården, snabbt kan konstatera att det inte handlar om olja eller något annat farligt ämne, så kan Kustbevakningen undvika att flytta ett fartyg som kanske har ett par timmars gångtid till platsen. Denna förbättring sparar både tid och pengar, säger Kenneth Neijnes.

Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg, ser mycket positivt på samarbetet och de samverkansfördelar som avtalet innebär.

– Det här innebär att vi snabbare motverka miljökatastrofer och att vi kan använda samhällets resurser mer effektivt. Skärgårdsstiftelsen har en bred kunskap och finns genom vår fältpersonal runt om i hela skärgården och kan på så sätt vara observatörer för mycket som sker i Stockholms övärld.

Det italienska varvet Colombo är välkänt för sina vackra motorbåtar i klassisk stil, oftast byggda för dagturer. Nu har varvet tagit fram en ny Colombo 32 Super Indios Tender i samarbete med båtdesignerna Carlo Nuvolari och Dan Lenard. De är kända för att rita riktigt stora yachter och den första båten i den nya serien är mycket riktigt byggd som tender till en över 80 meter lång yacht.

Som alla övriga Colombomodeller är den nya 32-fotaren byggd med de bästa materialen och teknikerna för att få högsta finish i slutresultatet. Avsikten är att bygga en båt som kan ge sina passagerare maximal komfort. I konceptet beskrivs Colombo 32 som en taxi till ett lyxhotell på vattnet.

Båten har ett walkarounddäck och gott om komfortabla sittplatser. För att ge passagerarna skydd mot sol och regn har den även Biminitoppar, både i fören och i aktern. Speciella finesser är infällbara steg, den stora sittplatsen i styrpulpetens framdel, ergonomiska handtag och en fin infällbar stege i fören för att komma ombord tryggt och enkelt.

En del av båten kan höjas och sänkas med en enkel knapptryckning på styrkonsolen, vilket underlättar ombordstigning vid bryggor och yachter. Designen är väl avvägd för komfort ur alla aspekter, detta gäller även steglisterna som ska ge ett minimalt spray in i båten.

Det finns ett stort urval av motorer för kunderna, från 220 till 270 hk bensin eller diesel vilket kan ge en toppfart på 40 knop beroende på motorval. Båten är även utrustad med joystickkontroll.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 9,71 m
Bredd: 3,09 m
Motorer: Volvo Penta från 2 x 220 hk upp till 2 x 270 hk
Vikt torr: 5,5 ton
Bränsletank: 500 liter
Vattentank: 150 liter
CE-klass: B
Info: www.colomboboats.it

I Mästarnas Mästare i Båstad avgörs vem som är Sveriges bästa seglare. Hamnen.se har under två år producerat ett tv-program om eventet men satsar nu fullt ut och sänder live på webben under hela kappseglingen 20–21 oktober.

Följ evenemanget här live:

Marit Söderström och Claes Olivecrona ska kommentera när våra olympiska stjärnor utmanas av såväl juniorer som seglarlegender.

Det blir stjärnspäckat i årets Mästarnas Mästare där alla som har vunnit SM i en klass gör upp i identiska CB66-båtar. Våra olympiska medaljörer är på plats samt seglare som deltagit i Volvo Ocean Race och America’s Cup. Men det roligaste är att stjärnorna kan bli uppläxade av Sveriges unga elit. Och av korpenlirarna.

Seglingen arrangeras av Svenska Seglarförbundet som hittills fått in anmälningar från 37 lag som alla består av tre seglare.

Bland andra kommer årets olympiska bronsmedaljör i Laser, Rasmus Myrgren, att deltaga tillsammans med sin coach Thomas Rahm. Förra årets bronstagare Jonas Von Geijer, som i år seglade OS i 49er, utmanar också. På legendarsidan har vi bland andra Hans Wallén som kan vara lika underhållande som han är erfaren. Han inledde sin karriär med att vinna VM i Optimist, något ingen annan svensk lyckats med förr eller senare. Nu har han vunnit SM i C55 och kanske kan trycka till nuvarande eliten.

Seglingen i Mästarnas Mästare är enormt intensiv med korta banor precis utanför piren i Båstad. Alltså en perfekt arena för att kunna göra en bra livesändning om segling. Det är inte ovanligt med vurpor. Förra året slog flera båtar runt när vinden ökade.

– Vi kommer att ha fasta kameror på land och en rörlig kamera på vattnet som snabbt kan vara på plats vid spännande situationer som vurpor, starter och krockar, vilket det var gott om förra året. Om vi får tekniken att lira precis som vi vill kommer vi även att kunna ha några kameror ombord på båtarna, berättar Gustav Morin som producerat tv-programmen till Viasat Sport från eventet de senaste åren.

Tidigare olympiske seglaren Marit Söderström agerade kommentator för SVT under sommarens OS-seglingar. Nu tar hon plats i speakerbåset bredvid Hamnen.ses Claes Olivecrona som kanske är mest känd för sin skruvade humor men också har en hel del seglingsmeriter i ryggen. De kommer att bli ett intressant radarpar.

Sändningarna publiceras via Hamnen.ses streamingpartner Solidtango och kommer att pågå under hela eventet. Fokus ligger på de mest avgörande racen och på intervjuer med olika profiler. Alla websajter och bloggar är fria att dela sändningen på sina egna sajter.

– Det här är lite av ett expriment med en väldigt kostnadseffektiv setup där vi siktar på att nå riktigt bra kvalitet trots små resurser. Vi siktar på att få bra spridning genom att alla som följer sändningarna delar med sig i sociala medier och att redaktörer på nordens alla båt- och seglingssajter hjälper oss att sprida sändningen på sina egna webbplatser, säger Gustav Morin.

Info:

http://www.hamnen.se/bankappsegling/storsatsning-pa-live-fran-mastarnas-mastare

http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/MastarnasMastare/

Doro PhoneEasy 520X är en robust och lättanvänd kameramobil för den aktiva användaren. Den kan tåla ett fall från upp till två meters höjd och lämpar sig väl för hantverkare, lantbrukare och andra yrkesgrupper som har behov av en mobiltelefon som tål lite extra stryk. Det är den första telefonen i Doros nya moderna och designkoncept – som vanligt framtaget i samarbete med svenska Ergonomidesign.

– Många lever ett aktivt liv där de har med sig telefonen ut i skog och mark och vill även vara tillgängliga när de ägnar sig åt fysiskt arbete. Vi ville ta fram en telefon som tål tuffare tag och Doro PhoneEasy 520X är en riktigt robust kameramobil, säger Camilla Nilsson, marknadschef på Doro.

Doro PhoneEasy 520X är den första telefonen som följer Doros nya designkoncept – framtaget i samarbete med det svenska designföretaget Ergonomidesign. Telefonen har en rundad design med inslag av metall och finns i tre färgkombinationer. En stor och tydlig display, bra greppvänlighet och knappar som är lätta att trycka ner är designelement som känns igen.

Alla Doros standardfunktioner ingår, såsom extra högt och klart ljud, justerbar textstorlek, direktminne, larmknapp och SMS/MMS-knapp. Telefonen har också en stark ficklampa som tänds med en egen knapp. Påminnelsefunktionen har uppdaterats jämfört med tidigare modeller och även uppstartsfunktionen har förbättrats. Den lättanvända 3MPkameran tar klara och skarpa bilder som med några enkla knapptryckningar kan skickas som MMS.

Pris 1 500 kr.

Mercedes och Silver Arrows Marine står bakom skisserna till denna extrema lyxbåt med futuristiska linjer. Enligt ett pressmeddelande ska den första båten i serien sjösättas redan 2013. Modellen kallas Mercedes-Benz style Granturismo och båten är hela 14 m lång.

Designerna bakom den nya båten är gjorda av Martin Francis och Tommaso Spadolini, som båda arbetar hos engelska Silver Arrows Marine. Som syns på bilderna så är designen starkt besläktad med Mercedes-Benz bilar. Retrostuket i designen kommer från 1930-talets racerbil Silver Arrow.

Frågan är hur teknologiskt avancerad båten blir med tanke på att Mercedes inte direkt har gjort sig känt för några båtkonstruktioner.

Info: www.silverarrowsmarine.com

Föraren av en personbil startar bilens motor, elsystem och instrument med bara en enkel knapptryckning. I båtvärlden är det oftast inte riktigt lika enkelt – ännu. Men Volvo Penta har idag långt drivet utvecklingsarbete för att kunna skapa integrerade, modulbaserade och mer användarvänliga förarmiljöer för framtidens båtar.

Volvo Penta har publicerat de första skisserna på hur förarmiljöerna i framtidens båtar kan komma att se ut. Utvecklingen går alltmer mot samma tänkande som sedan länge finns inom fordonsindustrin med fullt integrerade och användarvänliga förarmiljöer. I båtbranschen är Volvo Pentas lanseringar på senare år av produkter som exempelvis joystick och elektroniska tillbehör en del i denna utveckling.

Ergonomi och sikt är två områden i förarmiljöerna där Volvo Penta har identifierat en stor förbättringspotential och i detta arbete tar Volvo Penta hjälp av den spetskompetens som finns inom Volvokoncernens övriga bolag exempelvis Lastvagnar, Construction Equipment och Bussar.

Dessa bolag levererar produkter med professionella förarmiljöer med stränga krav på säkerhet, sikt och ergonomi, där förarstolar, reglage och instrument optimeras för att åstadkomma bästa möjliga förutsättningar för föraren.

– Här finns mycket inspiration att hämta även för båtindustrin och det är naturligt att vi som leverantör av den viktigaste komponenten i båtens energisystem driver den snabba tekniska utvecklingen till att skapa lösningar som gör tillvaron enklare och säkrare för både båtbyggare och båtägare, säger Anders Bondesson, designansvarig på Volvo Penta.

Volvo Pentas vision är att i framtiden kunna leverera kompletta och ergonomiskt optimerade moduler där båtens drivsystem är fullt integrerat med navigations- och kommunikationsinstrument samt övrig elektrisk utrustning ombord.

– Eftersom behoven och interiördesign skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika båttyper så kommer vi aldrig att kunna konstruera en förarplats som passar för alla båtar, men vi kommer att kunna erbjuda mer standardiserade och intuitiva förarplatser som avsevärt bättre än idag tar hänsyn till förarens behov, säger Anders Bondesson.

Volvo Penta har ingen tidplan för när de kompletta förarmiljöerna kan tänkas vara mogna för marknaden, men Volvo Penta lanserar redan i år produkter, som exempelvis det nyckellösa systemet e-Key samt Joystick Driving, som är viktiga komponenter i utvecklingen mot ökad integrering mellan motor, instrument och övriga elsystem ombord.

– Det pågår väldigt mycket inom dessa områden och vi vill utnyttja den nya tekniken till att skapa intuitiva och användarvänliga förarplatser, som gör det möjligt för kunden att med förbättrad säkerhet bekymra sig mindre om navigering och nästa tilläggning och istället kunna ägna sig mer åt att njuta mer av båtlivet, säger Anders Bondesson.

¬
Bilden:
Så här kan framtidens båtförarplatser se ut. Ergonomiskt anpassade – och med den senaste tekniken lätt tillgänglig för föraren. Volvo Penta har en vision om att i framtiden kunna erbjuda kompletta båtförarmiljöer med användarvänligheten hos personbilar eller lastbilar som förebild.

Torrdykning med hjälp av undervattensrobotar gör det möjligt för en bred allmänhet att besöka de välbevarade fornlämningarna på havets botten. Nu ska Östersjöns vrakskatt göras tillgänglig med hjälp av undervattensrobotar.

Det är vinter. Året är 1709. I Dalarö hamn ligger ett lastfartyg, Anna Maria, infruset och väntar på att kunna segla vidare mot Portugal. Hon är fullastad med virke, järn och kopparplåt. Vaktmanskapet går iland för ett krogbesök och lämnar eldstaden obevakad. Plötsligt hör man ropen:

”Det brinner i hamnen!” Följ med på en resa 300 år bakåt i tiden! Med hjälp av en fjärrstyrd undervattenskamera kan du nu för första gången få se Anna Maria på riktigt nära håll samtidigt som marinarkeologer berättar om hennes spännande historia.

Vattnen runt Dalarö i Stockholm är sedan länge kända för sina många och välbevarade skeppsvrak.
De unika vraken har hittills varit en upplevelse förbehållen dykare. Men nu ska undervattensrobotar med kameror göra kulturarvet under ytan tillgängligt för fler. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer genomför nu en serie torrdykningar med undervattensrobot (ROV).

Syftet är att möjliggöra framtida torrdykningsturer och att hjälpa lokala entreprenörer med utveckling av den här typen av verksamhet. Testerna genomförs inom ramen för EU-projektet Shipwher och i samarbete med Haninge kommun.

Så funkar undervattensroboten:
http://www.youtube.com/watch?v=0bn_28rrkQs

Nya begränsningar av utsläppsnivåer ställer ökade krav på motortillverkarna. Volvo Pentas världsledande D4/D6-serie uppfyller nu världens strängaste miljökrav för marina dieselmotorer, Tier 3. Uppgraderingarna ger en motorserie med minskad miljöpåverkan – utan att kompromissa med den klassiska körbarheten.

Alltsedan introduktionen år 2003 har D4/D6-motorerna genomgått en lång rad uppgraderingar och förbättringar, allt från IPS-integrering till Joystick med drev.
D4/D6 har nu vidareutvecklats och anpassats för att, med god marginal, uppfylla EPA:s nya utsläppskrav, Tier 3, som träder i kraft för motorer i D4/D6-klassen i januari 2013.
Nya D4/D6
De uppgraderade motorerna i D4/D6-serien har försetts med en ny kolvdesign och styrmjukvara vilket ger en optimerad förbränningsstrategi. Vidare har motorerna utrustats med en temperatursensor med larmfunktion för bortfall av kylvattnet (ABYC-sensor).
Hela produktserien är fullt ut integrerad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC och har dessutom försetts med en ny toppkåpa, som följer Volvo Pentas gemensamma formspråk. Sammantaget är den nya D4/D6-serien en modernare motor som är mer skonsam mot miljön och uppfyller de stränga Tier 3-kraven – allt utan att någonsin kompromissa med körglädjen.

Bilden:
Volvo Penta D6-400 med DPH Duoprop-drev.

Hur vi åldras, vår upplevelse av fågelsång och hur fiskar och blågröna alger mår och utvecklas i Östersjön är några ämnen på forskarseminariet BioEnv:s Research Day 2012.

Under en forskardag den 15 oktober på Wallenberg center samlas ett hundratal forskare från Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet för att få insyn i varandras forskningsfält. Under 35 olika kortseminarier presenteras aktuella vetenskapliga arbeten.

– Syftet är att visa mångfalden och bredden och att ge möjligheter att knyta kontakter, säger Jörgen Johnsson, vice prefekt för forskning vid BioEnv och arrangör.

Om vikten av att ha långa telomerer, som är de yttersta ändarna på våra kromosomer och som skyddar dessa, berättar Angela Pauliny som forskar om faktorer som påverkar åldrandet. Vissa individer motstår stress bättre än andra och har därför längre telomerer. De lever längre och är fertilare, visar forskningen.

Angela Pauliny har studerat hur livsstilen kan leda till att telomererna förkortas hos sandödla och även funnit att silverlaxens telomerer kan förkortas av för snabb tillväxt.

– Telomerer kan bara skydda om de är tillräcklig långa. Längden är i huvudsak en egenskap vi ärver från våra föräldrar men stress kan förkorta telomererna och därmed påskynda åldrandet, säger zoologen Angela Pauliny.

Forskaren Erik Sandblom har studerar hur klimatförändringar påverkar fiskars fysiologi. Utanför Forsmark i Östersjön pumpas uppvärmt kylvatten från kärnkraftverket ut i en konstgjord bräckvattensjö som kallas Biotestsjön. Abborrar som lever i den uppvärmda sjön jämförs med dem som lever i skärgården runtomkring där temperaturen är normal.

– Biotestsjön håller 5–10 grader högre temperatur än den omgivande skärgården. Vi har bland annat funnit att ”biotestabborrarna” klarar drygt två grader varmare vatten innan deras balans störs. Vi har också sett hur abborrarna från Biotestsjön har anpassat sig genom att ha betydligt lägre hjärtfrekvens än vad skärgårdsabborrarna har vid motsvarande temperatur, säger zoofysiologen Erik Sandblom.

I en studie fick de deltagande studenterna lyssna till olika sorters fågelläten och nästan alla, runt 90 procent, tyckte mycket om alla sorters fågelsång visade det sig.

– Trenden är att grönytor i städerna, både i Sverige och Europa, minskar. Studien förstärker kunskaperna om hur viktigt det är att behålla parker och grönytor i staden, säger forskaren och miljöbiologen Bengt Gunnarsson.

Östersjön drabbas sommartid av omfattande blomningar av cyanobakterier som brukar kallas blågröna alger, eller blågröna bakterier. Havsförsurning, minskad salthalt och ökade temperaturer är verklighet i Östersjön. Temperaturökningen ger en gynnsam miljö för cyanobakterierna överlag medan en minskad salthalt gynnar vissa arter av cyanobakterier mer än andra. Med högre temperaturer förväntats alltså dessa algblomningar öka.

– För cyanobakterier verkar inte havsförsurningen vara ett problem. Men tittar man på Östersjön som helhet är det inte bra om en grupp ökar kraftigt på bekostnad av andra. Och vi vill ju inte se nya stora algblomningar framöver, säger forskaren och biologen Angela Wulff.

Hela programmet för forskardagen finns här: http://www.bioenv.gu.se/Aktuellt/Kalendarium/

ComNav Vector G2B är en mycket kompakt DGPS-kompass med tillförlitlig position och riktning även i hög hastighet och under gir. Vector G2B har en inbyggd mottagare för markbunden DGPS-korrigering samt satellitkorrigering enligt WAAS, EGNOS och MSAS. Det ger positionsnoggrannhet inom 60 cm. Kompassriktningen är bättre än 0.3°.

Förutom position och kompass ger Vector G2B även hävnings-, krängnings- och rullningsinformation. Vector G2B är perfekt för stålbåtar där det kan vara svårt att få en elektronisk kompass att fungera. Vector G2B levererar data till bland annat en autopilot, plotter, navigationssystem, AIS eller radar.

Vector G2B har snabb starttid och uppdaterar position och riktning upp till 20 gånger per sekund. Vector G2B finns i två versioner, konfigurerad för NMEA 2000 (levereras med en 6 m dropkabel) eller konfigurerad för NMEA 0183 (levereras med en 15 m anslutningskabel).

Vector G2B är IMO-godkänd (Wheelmark). Pris 26 900 kr.

Info: www.marinplus.se

Den 11 oktober tog Stena Line formellt över de fem linjerna som har förvärvats från Scandlines GmbH. De fem linjerna; Travemünde till Ventspils och Liepaja i Lettland och linjerna från Trelleborg till Rostock och Sassnitz samt fraktlinjen Nynäshamn-Ventspils gör att Stena Line expanderar sitt linjenätverk samt att företaget etablerar sig i Baltikum.

Storaffären offentliggjordes i slutet av maj och nyligen godkände de tyska konkurrensmyndigheterna förvärvet. Sedan dess har ett stort arbete med planering inför integrationen pågått. Integrationsarbetet startar nu, men det blir först om några veckor som kunderna kommer att märka att Stena Line tagit över då Scandlines inledningsvis kommer att sköta verksamheten.

– Det är ett stort och spännande arbete som ligger framför oss och vi är mycket glada över det här förvärvet. Dels eftersom vi expanderar vår verksamhet, dels eftersom vi tar oss in på en för oss ny, intressant och växande marknad. Vår ambition är att fortsätta att utveckla både passagerar- och fraktverksamheten på samtliga linjer vi tar över, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line. Vi har omfattande planer på att höja både kvalitet och service samtidigt som vi kan erbjuda våra passagerar- och fraktkunder transporter till och från en marknad som växer.

Verksamheten kommer att bedrivas under Stena Lines varumärke och målet är att renovera färjorna och introducera nya koncept för att höja upplevelsen ombord. Detta arbete kommer att påbörjas under nästa år.

Förvärvet av de nya linjerna och fartygen ”Trelleborg”, ”Skåne”, ”Sassnitz”, ”Mecklenburg Vorpommern” och ”Ask” samt de chartrade fartygen ”Scottish Viking”, ”Urd” och ”Watling Street” innebär att Stena Line nu kan erbjuda sina kunder 22 linjer i norra Europa på 37 färjor. Utöver verksamheten så kommer även ca 300 personer som arbetar på linjerna börja på Stena Line.

Kraftfulla fotografier från världens alla länder om vår planet, om oss som bor på den och om vår framtid. Från den 15 oktober visas Mark Edwards fotoutställning Hard Rain: Whole Earth? i Nacka.

Utställningen som består av två delar och är producerad av den brittiske fotografen Mark Edwards. ”Hard Rain” består av fotografier från hela världen som illustrerar strofer ur Bob Dylans sång med samma namn. ”Hard Rain” tar upp frågor kopplade till klimatförändring, befolkningsökning och hur vi använder jordens resurser.

Den andra delen, ”Whole Earth?”, fokuserar på lösningar på morgondagens problem. När utställningen står i Nacka lyfts också goda exempel på hållbarhetsarbete ur ett lokalt perspektiv.

Sida är initiativtagare till utställningen som har turnerat i tio platser i Sverige under 2012. Nu avslutas turnén i Nacka i samarbete med Nacka kommun. Detta är första gången utställningen visas i Stockholmsregionen. Utställningen som är en kombination av utomhus- och inomhusutställning pågår fram till 4 november på Marcusplatsen och Dieselverkstaden i Sickla. Se musikfilmen med Bob Dylan och bilderna från Hard Rain-projektet här: http://www.hardrainproject.com/film

Bild från utställningen Hard Rain: Whole Earth. Fotograf: Mark Edwards/Still Pictures.

Här är den första bilden på Suzukis allra senaste modell, en helt ny 115 hk. Motorn är på drygt två liters slagvolym. Den är fyrcylindrig och har så kallad LeanBurn-teknik och Suzukis nya design på motorkåpan. Tills vidare har vi inte fått någon mer information om motorn, som kommer att presenteras på vinterns båtmässor.

Nya Suzuki 115 hk hamnar dock i en mycket intressant storleksklass. Den här motorstorleken passar bra för väldigt många styrpulpetbåtar i Sverige och är minst lika bra för dubbelmontage på lite större båtar, RIB med mera.

Info: www.suzukimarin.se

På torsdagen invigdes Sjöräddningssällskapets sista miljöräddningssläp och avslutar samtidigt en fyra år lång miljösatsning. Sverige har fått totalt tjugosex strategiskt placerade miljöräddningssläp samt miljöräddningsutrustning och miljöräddarkompetens på Sjöräddningssällskapets samtliga 67 stationer. Bakom finansieringen står specialoljebolaget Nynas AB.

Miljöminister Lena Ek inledde invigningen och hon talade om vikten av samhällets beredskap mot miljöolyckor i Sveriges farvatten och allmänt om vikten av rent vatten och att vårda vår havsmiljö.

– Alla insatser för miljön är oerhört viktiga. Det frivilliga engagemanget och kunskapen är helt grundläggande för att kunna fatta beslut på regional, lokal och nationell nivå, säger Lena Ek.

Styrkan med miljöräddningssläpen är snabbheten. Tillsammans med 1800 frivilliga sjöräddare som har jour dygnet runt, året om, och lämnar kaj inom 15 minuter när larmet går kan Sjöräddningssällskapet både snabbt effektivt lägga ett ”första förband” vid miljöolyckor tills samhällets saneringsresurser hinner komma på plats.

– Det handlar om att snabbt begränsa skadorna. Vi kan vara först på plats och sedan vänta till förstärkning kommer från Räddningstjänsten eller Kustbevakningen som ska ansvara för oljeupptagning och sanering, säger Andreas Arvidsson, maritim Ledare och operativt ansvarig vid Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets vd, Rolf Westerström, talade om vikten av samarbete både när det gäller sjö- såväl som miljöräddning. Just nu råder en stor ovisshet i vart huvudmannaskapet för sjöräddningen ska hamna.

– Samarbetet är allt – och det bidrar till att rädda liv och att rädda miljön. Att försörja Sveriges 43 400 kilometer långa kust med sjö- och miljöräddning kräver samarbete över gränserna. Därför bör regeringen noggrant tänka efter innan man ändrar på en fungerande sjöräddning som resten av världen tittar på och tar efter säger Rolf Westerström.

Mer fakta om miljöräddningssläpen: http://www.sjoraddning.se/detta-gor-vi/projekt/miljoraddning/

Ibland blir linjerna ovanligt läckra även på en motorbåt. Det gäller i högsta grad den här båten från en riktig high-tech båtbyggare, New England Boatworks (NEB). Varvet håller för tillfället på med den andra båten i denna serie med custombyggda båtar designade av Massachusetts-baserade Zurn Yacht Design. Denna 50 fots östkustbåt har just de linjer som har gjort de amerikanska New England lobsteryachterna så omtyckta. Samtidigt har båten ”heart and soul” från en performance cruiser. NEB räknar med att lansera båten under våren 2013.

Det ståtliga och effektiva skrovet har designats av Doug Zurn. Båten är försedd med två stycken MAN 1 550 hk dieselmotorer och Rolls-Royce vattenjet. Det ska ge denna eleganta båt fartresurser på uppåt 60 (!) knop och en behaglig marschfart på 50 knop, om nu det kan vara behagligt…

Zurn 50 är konstruerad i E-glas med vakuuminjicering, vilket ger en mycket stark konstruktion. Det är denna konstruktion som ger en elegant båt med klassiska linjer som ändå har så imponerande prestanda.

Båten har en stor cockpit med borttagbara bäddar om babord och styrbord. Man kommer enkelt in i båten via badplattformen och från sidorna. Varvet anser att båten främst kommer att användas av kust- och skärgårdspendlare och har därför lagt extra mycket vikt vid förarplatsen, som är välförsedd med det senaste inom marin teknik.

Under däck finns ordinarie kojutrymmen, ett L-format pentry och badrum.

NEB är främst känt för att bygga segelbåtar för America’s Cup, motorbåtar från 30 till 93 fot och senast byggde de Volvo 70 Puma Mar Mostro för Volvo Ocean Race. De har även byggt Bella-Mente, vinnare av 2012 Mini-Maxi World Championship.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 15 m
Bredd: 4,35 m
Vikt: 20 ton
Bränsletankar: 2 700 liter
Vattentankar: 270 liter
Djupgående: 0,75 m
Motorer: 2×1550 hk MAN
Toppfart: 60 knop
Info: www.zurnyachts.com