Nyheter

Engelska Fairline har en helt ny version av sin Targa 48 Open på gång till 2013, uppger norska Båtmagasinet.no. Den nya modellen är ett försök av Fairline att på nytt ta upp kampen med Princess, som har en stark position tack vare mycket kapitalstarka ägare.

Som brukligt är med engelska båtar i den här klassen får nya Fairline Targa 48 Open snygga linjer och en mängd lyxiga tillbehör. I grundpriset på drygt 5 Mkr ingår bland annat elektrisk taklucka, sänkbar badplattform och ett separat utrymme i aktern för en RIB eller liknande.

Under däck finns två stora kabiner, båda försedda med dubbelkojer. De två kabinerna har separata badrum och toaletter, något som är viktigt för den här typen av båtar och deras kunder. Den som behöver mer utrymme kan bädda upp bland annat vid pentryt, som är placerat under däck.

Den nya modellen är inte i produktion än, men enligt Båtmagasinet är den planerad att få sin premiär till nästa sommar.

Tekniska specifikationer:
Längd: 14,22 m
Bredd: 4,24 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 13 ton
Bränsletank: 1 400 liter
Toppfart: 30 knop
Info: www.fairline.com

Samsungs surfplattor Galaxy Tab 2 (7.0 och 10.1) med vattenskydd är väl användbara även i båtar. Båtliv har i sommar köpt och använt både en Samsung Galaxy SIII och en Tab 10.1 i olika båtar och skärgårdar. Vi är överraskade över hur lättanvända dessa mångsidiga kommunikationsverktyg är.

Plattan kom till mer användning än vad vi först hade tänkt. Vid årets segling på Västkusten visade sig de ordinarie sjökorten i GPS-plottern vara lite för gamla så vi seglade med plattan och sjökorten i Navionics app.

Resultatet är riktigt bra. Skärmen är inte lika bra som på en vanligt sjökortsplotter avsedd för användning i båtar, men om inte solen står på är tabben ett väldigt bra komplement. Dessutom kan man spara rutter med mera och få mycket mer information än i många vanliga plottrar tack vare internetkopplingen.

Navionics app med sjökort fungerar riktigt bra. För endast 10 Euro (telefonen) kan man ladda hem appen inklusive högupplösta sjökort. Det fina är att man bara behöver ladda hem de områden man behöver.

Vi har använt korten i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna och Turkiet. De har fungerat lika bra överallt.

Till surfplattorna och telefonerna finns nu även vattentäta skal, liknande de som finns för iPhone och iPad.

Galaxy Note 10.1 är en kombination av surfplatta, den interaktiva pennan S Pen och samtalsfunktion. Den har också en delbar skärmbild, vilket möjliggör helt nya upplevelser. Interaktiviteten höjs och istället för att bara konsumera innehåll som andra producerat kan du aktivt skapa och dela med dig av ditt egna innehåll. S Pen fungerar som en digital blyertspenna och kan användas för både nytta och nöje. Mer info.

Samsung släpper även Note 10.1 LTE. Fjärde generationens mobilnät har en teoretisk nedladdningshastighet på upp till 100 megabit per sekund. Det ger en bra internetuppkoppling för att strömma film från exempelvis HBO:s nya tjänst, som under hösten kommer som app till Samsungs mobila enheter.

Lars-Åke Redéen

Info: www.samsung.se

Apples frontfigur Steve Jobs fick aldrig uppleva sin lyxiga yacht helt färdig. Men nu har den presenterats vid varvet Feadship i Nederländerna, där yachten har byggts. Jobs beskriver den 78,20 m långa och ganska extrema yachten som minimalistisk. Smakfrågor ska som bekant inte diskuteras…

Bland alla detaljer ombord på yachten, med namnet ”Venus”, märks de helt släta teakdäcken. Enligt uppgifter på nätet är däcken perfekt släta.

Glasfasaderna på flera av däcken ser lite märkligt ut, men designades för att efterlikna Apples butiker, som ofta har stora glasväggar. Även boutrymmena är designade med mycket glaspaneler på cirka 12×3 m.

Venus är helt byggd i aluminium och designad av Philippe Stark, som även har ritat den ännu mera märkliga yachten ”A”, som en del av våra läsare har rapporterat om vid seglatser främst i Medelhavet.

Venus sjösattes vid Feadship yard i Aalsmeer (NL).

Info: http://www.superyachtnews.com/fleet/18338/feadship_la.html

Marina läroverket i Danderyd toppar återigen listan över Storstockholms gymnasier i Sveriges kommuner och landstings (SKLs) ”Öppna jämförelser – gymnasieskola 2012”.

I SKL:s ranking mäts tre parametrar. Det är andel elever som fullföljer utbildningen, genomsnittlig betygspoäng med slutbetyg och andel elever med grundläggande behörighet till universitet och högskola. För tredje året toppar Marina läroverket rankingen över gymnasierna i Storstockholm. Marina läroverket är dessutom 19de högst rankad av Sveriges alla 906 skolor, enligt SKL:s mätning.

– Det är en seger för vår utbildningsidé att vi nått detta resultat igen. Den nya gymnasiereformen GY11 går till stora delar ut på att omöjliggöra utbildningar som kombinerar teori med praktik. Vi visar nu återigen att detta är ett vinnande koncept. Vi har jobbat hårt för att kunna fortsätta med våra utbildningar i den nya gymnasieskolan, och lyckats med det. Många andra profilskolor har dock fått lägga ner. Här har verkligen Björklund något att fundera över. Den nya gymnasiereformen är i denna del ett stort misslyckande, säger Anders Paulsen, VD.

Marina läroverket i Danderyd har funnits i 20 år, erbjuder marinbiologi-, ledarskaps- och marinteknikprogram för cirka 450 elever. Att blanda teori och praktik är skolans pedagogiska grundidé.

Alla skolans elever tillbringar ett antal veckor på våra seglande skolfartyg. Våra marinbiologer seglar i Medelhavet och Atlanten för att kunna studera varma vatten. Ledarskapseleverna seglar främst i Medelhavet, där vi har flera vänskolor i spännande länder, marinteknikerna i Holland, Belgien, Frankrike och England, där en viktig del av fritidsbåtsindustrin finns. Studiebesök och språkträning får en särskild spets i andra länder. Närvaron blir per definition 100 procent ombord på ett fartyg till havs. Vår viktigaste framgångsfaktor är förmodligen vår mycket duktiga och engagerade personal. Vi har en lärarstab som är mycket kompetent och lägger ner hela sin själ i sitt arbete, säger Per Lindberg.

Info: www.klartskepp.se

Nu finns en plan för bevarande av tumlare i Kattegatt och Bälthavet, det vill säga sunden mellan Östersjön och Kattegatt. Beslutet togs den 24 oktober då länder som skrivit under Ascobans-avtalet träffades i Brighton. – Det är ett viktigt beslut för att gemensamt ta hänsyn till tumlarens situation i det här området , säger Sofia Brockmark, utredare på Havs- och vattenmyndighetens enhet för biologisk mångfald och fiske.

Tillsammans med Erland Lettevall, utredare på HaV:s enhet för miljöövervakning och datainsamling, representerade hon Sverige vid mötet i Brighton.

– Sedan tidigare finns det planer för hur tumlare och dess livsmiljö ska skyddas och förvaltas i Nordsjön och Östersjön. Den nya planen omfattar ett annat viktigt område, eftersom det är ett hemområde för en stor del av djuren i Kattegatt och Bälthavet, säger Sofia Brockmark.

Ascobans-avtalet om skydd av småvalar i Östersjön, Nordostatlanten, Irländska sjön och Nordsjön går under FN-konventionen om skydd av flyttande arter (Bonnkonventionen, UNEP/CMS). Avtalet har signerats av de flesta länder i området.

I begreppet småvalar ingår valar, delfiner och tumlare. I de svenska vattnen är det endast tumlare, Phocoena phocoena, som parar och föder sina ungar och därför finns här året om. På danska kallas tumlare för marsvin (havsgris), på norska för nise och på engelska harbour porpoise. Det svenska namnet beskriver dess tumlande sätt att simma.

Tumlare äter mest fetare fisk som sill och skarpsill men även småtorsk. De föredrar fiskar i storleksordningen 20-25 cm, och måste få i sig mellan 5-10 procent av sin egen kroppsvikt varje dag. De flesta småvalar är mycket rörliga och följer sina byten över långa avstånd, de förflyttar sig också ofta mellan stora områden för parning och sökning efter mat nere vid botten.

– Detta gör att de utsätts för många faror, som förorening av havet, bifångst ,sjöfart, pålning, vindkraftsbyggen och annat undervattensbuller. De är också väldigt känsliga för om fiskbestånden minskar kraftigt, säger Sofia Brockmark.

I den nya planen för bevarande av tumlare i Kattegatt och Bälthavet är ett viktigt mål att få med fiskare, sjöfarten och andra aktörer i arbetet, bland annat för att minska bifångster och kontroll på beståndets utveckling.

– Men det huvudsakliga är målet om att kvaliteten på viktiga områden för tumlarna är bra och inte förstörs av exempelvis miljögifter. Att det ska vara möjligt för tumlarna att leva där, inte minst för kalvarna eftersom de inte rör sig så mycket under sin uppväxttid, säger Sofia Brockmark.

Tumlaren fridlystes i Sverige 1973 och är listad som en hotad art i EU:s art- och habitatdirektiv. Tumlaren klassas även som sårbar i Internationella Naturvårdsunionens, IUCNs, globala rödlista för djur.

– Den här planen syftar bland annat till att öka kunskapen om populationen. Vi har i dag ingen bra statistik på hur många tumlare som finns i våra vatten, säger Sofia Brockmark.

Från det att en tumlarhona blivit könsmogen vid tre till fyra års ålder får hon en kalv varje år; i svenska och danska vatten föder hon i juni eller juli. Tumlaren lever ofta i små grupper om 1-3 individer, oftast mor och kalv tillsammans. I EU:s art- och habitatdirektiv pekas Vrångö skärgård, Kullaberg, Fladen och Lilla Middelgrund ut som områden i Sverige där tumlare finns.

Vid Ascobans-mötet i Brighton delades också pris ut till Mats Amundin, zoolog och valforskare, vid Kolmårdens djurpark. Han prisas för sitt arbete med att lyfta fram betydelsen av att bevara småvalar. Mats Amundin driver också Sambah-projektet, Statisk akustisk övervakning av Östersjön tumlare, som bland annat finansieras av Havs- och vattenmyndigheten. Sambah‐projektet sätter ut totalt 300 klickdetektoreri Östersjön, varav 99 stycken i svenska farvatten, i ett försök att beräkna antalet tumlare i Östersjön. Projektet omfattar alla EU-länder i Östersjön och ska avslutas 2014.

Det finns minst 200 000 tvåtaktsbåtmotorer i drift i Sverige där problemet är att en stor mängd kolväten ger utsläpp i vatten och luft. Transportstyrelsens alternativ till totalförbud för de äldre tvåtaktsmotorerna skulle kunna vara att ställa krav på att de drivs med alkylatbensin, vilket det fortfarande är ytterst få båtägare som använder på grund av att det är dyrt och otillgängligt. Dessutom kvarstår problemet med olja som smörjmedel.

Pressmeddelande:

En lösning som däremot gynnar såväl miljön som konsumenten, är Triboron som under ett stort antal år utvecklat ett smörjmedel som fungerar lika bra med alkylatbensin som med vanlig bensin.

Om man tittar på smörjmedlets uppgift i en motor, ser man att det finns ett stort antal oljor som lovar att tillgodose dessa krav. De finns certifierade i BIA/NMMA TCW-3 kraven, men bör inte ses som optimala riktmärken.
Triboron har gått flera steg längre, vilket gör att en tvåtaktsmotor nu kan få avgasvärden i klass med fyrtaktsmotorn. Dessutom är smörjförmågan oöverträffad både för luft- och vattenkylda motorer, vilket också ger mer effekt.

Smörjmedel har alltid varit synonymt med olja i någon form, Triboron använder en helt ny formula i två varianter, där inga justeringar behöver göras på motorerna:

– Triboron koncentrat – tillsätts endast 50 % av tillverkarens rekommendation i bensinen.
– Oil-injection – en produkt som har alla fördelarna och kan användas direkt i motorns oljetank.

Detta betyder en reducering av oljemängden med 90% där resultatet blir en bättre förbränning, renare avgaser och en helt rökfri motor! Triboron har testats noga och används redan i mellan 900-1000 båtar med tvåtaktsmotorer som verifierar uppgifterna.

Inte minst i sommarens båttävlingar har resultaten visat sig genom att båtar med Triboron vunnit ett flertal gånger där både bättre prestanda, miljö och rekord uppnåtts.

Info: www.teamwesterlundracing.se

Göteborgs Kommunstyrelse har ställt sig bakom att staden ska ansöka om värdskap för målgång i Volvo Ocean Race åren 2015 respektive 2018.

– Som Volvos hemstad är Göteborg en naturlig slutdestination samtidigt som vi får möjlighet att internationellt marknadsföra staden, säger Jonas Ransgård (M), vice ordförande i Göteborgs Kommunstyrelse.

Volvo Ocean Race har två gånger tidigare kommit till Göteborg, som stop-over år 2002 och som målgång år 2006.

– Vid dessa tillfällen har tävlingsbåtarnas ankomst och evenemangen kring tävlingen varit populära folkfester bland såväl göteborgare som besökare. För Göteborg som evenemangsstad, turistdestination och kuststad med dess rika båtliv ser jag det som oerhört positivt om vi återigen kunde få Volvo Ocean Race till staden, säger Jonas Ransgård (M).

Förslaget är att Frihamnen ska stå som värd för att ta emot Volvo Ocean Race 2015 och 2018 med Frihamnspiren som evenemangsområde.

– Det är ett spännande steg i utvecklingen av Centrala Älvstaden att kunna locka internationella evenemang till området. Samtidigt finns också tanken att kanske även få målgången år 2021 i samband med Göteborgs 400-årsjubileum, säger Jonas Ransgård (M).

Bilden:
PUMA Ocean Racing powered by BERG med skepparen Ken Read från USA leder VOR-båtarna på väg från Lissabon till Lorient i Frankrike i förra VOR. Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race.

Milo Dahlmann hade försökt en gång tidigare, för tolv år sedan. Då blev hon den första svenska kvinnan som ensamseglade över Atlanten. Men Antarktis nådde hon inte. Hon kommer mycket väl ihåg sorgen och känslan av hopplöshet. Nu har Milo kommit ut med en ny bok om sin senaste segling.

“Min båt har blivit en del av mig. Hon står för både glädje och besvikelse. Men mest av allt för hopp och möjligheter.”

Under ett och ett halvt år på haven lärde hon sig dock hur viktigt det är att våga sätta mål och hålla fast vid dem. Lika viktigt är det att våga ändra sina planer när verkligheten kräver det. Alla kan vi påverka våra liv mycket mer än vi tror, säger Milo, som valde att inte ge upp sina drömmar om havet, Antarktis, den stora harmonin och lyckan i att baka bröd mitt på Atlanten.

Hon gav sig iväg igen, med målet att segla till Antarktis på egen köl, med bättre utrustning och mer mentalt förberedd än förra gången. På egen hand hade hon sparat ihop närmare 1,5 Mkr till den specialbyggda tiometers stålbåten Artemisia II.

Den här gången nådde hon sitt mål och väl där överväldigades hon av pingvinerna, den klara sikten och det mäktiga landskapet. Men fick också anledning att fundera över situationen på vår planet och hur vi förhåller oss till den värld vi lever i.

Här berättar Milo Dahlmann om sina erfarenheter. Det handlar om val av båt, väg, utrustning och besättning, men också om den egna kunskapen och kapaciteten. Hon förmedlar vad hon upplevt och lärt och lär oss att många av våra drömmar om livet har en möjlighet att bli verklighet. Vi kan mer än vi tror!

Stiftelsen Min stora dag hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina önskedrömmar. Hittills har inte båtkörning elelr segling stått på programmet, men det finns planer på att förändra det. Här visar vi dock ett par filmer från Min stora dag 2012, där det mesta handlar om snabba bilar.

Stiftelsen MinStoraDag, som grundades år 2000 på initiativ av Claire Rosvall, samarbetar med samtliga Universitetssjukhus i landet samt med samtliga barn- och ungdomskliniker. Det är läkarna som identifierar vilka barn som ska få en dröm uppfylld.

Verksamheten är uppbyggd på frivillig och volontär basis. Idag finns över 300 volontärer spridda över landet som med stort hjärta och varmt engagemang ger av sin tid och kunskap. Stiftelsen drivs med hjälp av bidrag från stiftelser, företag och privatpersoner och har ett 90-konto övervakat av Svensk Insamlingskontroll.

Stiftelsens beskyddare är H.K.H. Prinsessan Madeleine och trogna ambassadörer är Martin Timell, Tobbe Blom, Johan Ernst Nilson och Amy Diamond.

Info: www.minstoradag.org

Marknaden för så kallade megayachts, båtar över 50 m totallängd, är fortfarande het. De som har stora inkomster vill också ha riktigt stora yachter för att kunna koppla av och umgås med familj, vänner eller affärsbekanta. Det senaste nybygget är denna 51 m yacht från holländska Heesen Yachts.

Yachten går under namnet “Project Palma” och ska levereras 2014. Det är en deplacementsbåt ritad av Omega Architects.

Vem som är köpare framgår inte av varvets uppgifter, men för bara något år sedan levererades en liknande megayacht från ett annat varv i Nederländerna till en svensk kund. De flesta yachtköparna kommer dock från Ryssland och arabländerna.

Den 51 m långa yachten är tänkt för tolv gäster fördelade på fem kabiner med lyxigt boende. Alla gästkabinerna finns på undre däck medan ägarkabinen finns föröver på huvuddäcket.

Huvudmaskinerna är två stycken MTU 12V4000 M53 marindieslar med vanlig axeldrift. De ger yachten en maxfart på 15,6 knop.

Tekniska specifikationer:
Designer: Van Oossanen och Heesen Yachts
Längd: 51,10 m
Bredd: 9,60 m
Djupgående: 3,25 m
Deplacement: 529 ton
Skrov: Stål
Överbyggnad: Aluminium
Bränsletankar: 80 000 liter
Vattentankar: 20 000 liter
Räckvidd vid 12 knop: 3 200 Nm
Huvudmotorer: 2 x MTU 12V4000 M53
Info: www.heesenyachts.nl

Jefas nya autopilot AP-1 är en fristående, lättanvänd och prisvärd autopilot. Stor fokus har lagts på att göra den 100 % vattentäta kontrollpanelen, intuitiv och användarvänlig.

Med integrerad tredimensionell kompass och en styralgoritm som har utvecklats tillsammans med den Marina avdelningen vid Danmarks Tekniska Universitet är det en autopilot som garanterar mycket stadig och precis kurs i även mycket grov sjö.

JEFA AP-1 autopilot är designad för såväl rorkult så som rattstyrda båtar, med en drivenhet som är monterad under däck så som Jefas linear drive, direct drive, transmission drive och compact drive. Alla de drivenheterna kan fås med integrerad roderlägesgivare. Jefas AP-1 autopilot är lämplig för båtar upp till 45 ft. Jefa har nu tagit fram ett autopilot paket komplett med AP-1 och drivenheten linear drive DU-LD-12 med integrerad roderlägesgivare. Pris 27 375 kr.

Info: www.batsystem.se

Det blir inget förbud mot att kasta fisk över bord i Skagerrak från och med årsskiftet. Den nya EU-lagstiftningen hinner inte träda i kraft till dess utan utkastförbudet får skjutas fram i tiden. – Det är olyckligt att det blir så här. Men det är också förståeligt att det kan ta lite längre tid än väntat, utkastförbudet innebär många förändringar både för näring och myndigheter, säger Bengt Kåmark på internationella enheten på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Efter fiskerisamråden 2010 mellan EU och Norge tillsattes en arbetsgrupp för att ta fram förslag till ett nytt fiskeavtal mellan EU och Norge i Skagerrak. Den 4 juli i år undertecknade EU och Norge ett avtal om införandet av bland annat utkastförbud i Skagerrak, alltså att det inte längre skall vara tillåtet att kasta oönskad fisk överbord.

Idén är att EU-länderna ska reglera vad och hur mycket fisk som fångas i Skagerrak i stället för vad som landas, en så kallad resultatbaserad förvaltning.

I augusti presenterade EU-kommissionen ett förslag till EU-förordning som syftar till att införa de överenskomna bestämmelserna i EU:s lagstiftning. Det stod redan då klart att förordningen inte skulle hinna träda i kraft till 1 januari 2013 utan tidigast 2014. I stället har man från svensk och dansk sida arbetat för att kunna införa utkastförbudet genom nationella bestämmelser till dess.

Nu har EU-kommissionen meddelat att de inte kommer att uppmana Sverige och Danmark att införa nationella regler för ett utkastförbud.

– Det är olyckligt att utkastförbudet som överenskommits mellan EU och Norge skjuts framåt i tiden. Men utan EU-lagstiftning, eller en uppmaning från EU-kommissionen att gå före nationellt, kan Sverige och Danmark inte införa ett utkastförbud i Skagerrak, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.

Avtalet från 4 juli innehåller också regler för vilka fiskeredskap som ska få användas i Skagerrak, exempelvis ökas den generella maskstorleken i trål från 90 till 120 millimeter. Riktat kräft- och räkfiske ska endast få bedrivas med trål som är försedd med rist, ett slags galler som sållar och sorterar ut den icke önskvärda delen av fångsten.

– Från svensk sida är vi inriktade på att kunna införa reglerna om mer selektiva redskap nationellt så snart som möjligt, förhoppningsvi i början av 2013. Det är dock viktigt att vi och Danmark genomför detta samtidigt, säger Bengt Kåmark.

Under ett dygn får deltagarna uppleva Stockholms ytterskärgård ombord på segelfartyget Tre Kronor af Stockholm med chans att se såväl säl som havsörn. Under tiden som fartyget glider genom skärgården berättar våra kunniga guider om djur, natur, människor och platser som fartyget passerar. Seglingarna vänder sig till både barn och vuxna och erbjuder en utmärkt aktivitet för far- och morföräldrar tillsammans med barnbarnen under novemberlovet.

Pressmeddelande:

Efter dagens segling går vi till kaj på Märsgarn och middagen intas i salongen innan vi innan vi kojar in ombord eller i förläggningen på Märsgarn.

Seglingarna kostar 2 495 kr för vuxna och 1 495 kr för barn och då ingår busstransport från Cityterminalen till fartyget, en dags segling, övernattning i flerbäddshytt ombord eller i enkelrum på Märsgarn, alla måltider samt busstransport tillbaka till Cityterminalen dagen därpå.

I samarbete med Konsumentföreningen Stockholm erbjuds medlemmar med Medmerakort rabatterat pris: 1 495 kr för vuxna och 995 kr för barn.

Datum för seglingar med övernattning:
29 okt, seglingen utgår från Dalarö och avslutas på Märsgarn
30 och 31 oktober samt 2 november, seglingen utgår från Märsgarn och avslutas på Märsgarn.
Buss från Cityterminalen till och från fartyget ingår alla dagar.

Datum för dagseglingar

Lördag 20 och söndag 21 oktober genomförs även rena dagseglingar utan övernattning från Stavsnäs till en kostnad av 1 495 kr för vuxna och 995 kr för barn.

Örn och säl exempel på att miljöproblem kan lösas

För inte så länge sedan var både säl och örn utrotningshotade. Tack vare ett starkt engagemang från miljöorganisationer och privatpersoner i kombination med politiska beslut som hindrat fortsattspridning av miljögifter kan vi idag se såväl säl som havsörn i vår vackra skärgård. En av hörnstenarna i Briggen Tre Kronors verksamhet är arbetet för en hållbar utveckling för Östersjön. Seglingarna är ett led i detta arbete där vi kan visa på att miljöproblem går att lösa förutsatt att viljan finns och att man samverkar på alla plan för att nå målen.

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Genom Initiativet Hållbara Hav arbetar vi för att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap i östersjöregionen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid.

Länsstyrelsen i Västerbotten har fattat beslut om ett nytt marint naturreservat i havsområdet kring Örefjärden, Snöanskärgården och Järnäshalvön. Området tillhör länets finaste kustmiljöer och inkluderar en spännande blandning av höga naturvärden, kulturhistoriska värden och värden för friluftslivet.

Länsstyrelsen i Västerbotten har inom miljökvalitetsmålet Hav i balans samt levande kust och skärgård i uppdrag att öka det långsiktiga skyddet av kust och havsmiljöer i Sverige. De finaste och mest skyddsvärda områdena i Sverige ska bevaras. Örefjärden – Snöanskärgården är ett sådant område. Regeringen ser detta arbete som en viktig del i att förbättra tillståndet i havsmiljön.

– Naturreservatet har potential att bli en viktig resurs för den lokala utvecklingen i området. Det vill säga entreprenörer, närboende och intressegrupper kan dra nytta av naturreservatet, säger Birgitta Heijer, vikarierande landshövding.

– De inventeringar som föregått beslutet har visat att det finns mycket höga naturvärden i området, i havet både och på land. Här finns bland annat flertalet marina arter som har sin nordligaste utbredning i området, till exempel blåmussla och smaltång och många hotade kustfågelarter häckar i området. På land hittar man fina landhöjningsskogar och flerhundraårig tall, säger Björn Jonsson, naturvårdsdirektör vid Länsstyrelsen.

Ökad tillgänglighet

Naturreservatets huvudsakliga syfte är att bevara kust- och skärgårdslandskapet som en opåverkad helhetsmiljö med dess värdefulla natur- och kulturmiljö.

– Allmänheten kommer i praktiken att märka av reservatet genom förbättrad tillgänglighet. Det är framförallt en storskalig exploatering som vi vill undvika, säger Johnny Berglund, ansvarig reservatshandläggare vid Länsstyrelsen.

Länsstyrelsen kommer att medverka till att göra området mer tillgängligt. Det handlar till exempel om att skapa parkeringar, stigar, och informationstavlor i området. Det finns också planer på att skapa så kallade naturhamnar i området Örefjärden-Snöanskärgården, och den kulturmässigt intressanta ön Snöan kommer att få en gästbrygga.

Redan år 2006 fick Länsstyrelsen i uppdrag att identifiera de finaste kust- och havsområdena i länet och utifrån den kunskapen bilda minst ett marint naturreservat. Arbetet startade med olika inventeringar, utredningar och informationsmöten.

– Länsstyrelsen har reserverat pengar till privatpersoner och samfälligheter i Örefjärden -Snöanskärgården för att kunna lösa ersättningsfrågorna under 2013, kommenterar Johnny Berglund.

Foto: Länsstyrelsen Västerbotten.

Eniro vässar kartorna och erbjuder Retina-upplösning i kartor och sjökort. Eniro lanserar nya knivskarpa kartbilder, tillgängliga för alla som använder kartor och sjökort via mobilappen, senare versioner av iPad och datorer med hög, så kallad Retina-upplösning. Igår lanserades även en Retina-anpassad uppgradering av Eniro.se app för iOS6.

– Alla har nytta av att få tydligare kartor och vägbeskrivningar till företag och platser som de ska besöka. Eniro är nu en av de som erbjuder marknadens skarpaste kartor, säger Mattias Wedar, vd Eniro Sverige.

Eniro har själva utvecklat kartorna för högre upplösning, vilka visas automatiskt om användarens enhet stödjer detta. Den tekniska lösningen bygger på att webbläsaren i användarens enhet bekräftar att den kan visa kartbilden på en högupplöst skärm, till exempel Apples Retina-skärmar. I praktiken skickas då en grafik som bygger på fyra gånger fler pixlar, vilket ger en dubbelt så hög upplösning som tidigare.

Förutom själva kartorna har upplösningen även höjts i en stor del av den övriga grafiken i kartorna, inklusive markörer och logotyper, vilket ytterligare förbättrar användarupplevelsen.

– Att höja upplösningen i våra kartbilder är naturligt när användarnas mobiltelefoner och datorer stödjer en upplösning som är mycket högre än tidigare. Samtidigt fortsätter vi att ständigt förbättra våra databaser, vilket också bidrar till att öka värdet av våra karttjänster för kunder och konsumenter, säger Sara Kullgren, Head of Group Products and Services Eniro.

Eniros högupplösta kartor finns tillgängliga från och med igår i webbversionerna av Eniros karttjänster och kan nyttjas av alla som har en högupplöst skärm i sin telefon, surfplatta eller dator. Därmed fungerar de i modeller från den första versionen av iPhone 4, liksom senare versioner av iPad samt den nya MacBook Pro.

Info: www.eniro.se

Fyra personer riskerar att bli varslade om uppsägning från Havs- och vattenmyndigheten. Anledningen är bristen på uppdrag inom datainsamling gällande fisk utmed kusterna. Fartyget Mimer, som besättningen tillhör, har inga bokade uppdrag under det kommande året.

Fartyget Mimer köptes och rustades upp av Fiskeriverket för fyra år sedan. I och med att Fiskeriverket lades ner och Havs- och vattenmyndigheten startade sommaren 2011, förändrades också uppdragen för den nya myndigheten.

Mimer används för att samla in data gällande kustnära fiskbestånd. Dessa uppdrag har blivit färre och ligger i dag främst på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Detta har resulterat i att fartyget Mimer inte har några bokade uppdrag för det kommande året. Som en konsekvens riskerar nu besättningen på fyra personer att varslas om uppsägning.

Havs- och vattenmyndigheten har ansvar för att samordna och beställa miljöövervakning och datainsamling till havs och i kustnära områden. Myndigheten genomför inte själv några undersökningar utan dessa beställs genom avtal med samarbetspartners.

Samtidigt som Mimer, fartyget för kustnära uppdrag, inte längre behövs så saknar Havs- och vattenmyndighetens samarbetspartners ett fartyg som kan utföra miljöövervakning ute på öppet hav. Tidigare var denna verksamhet förlagd till fartyget Argos, som Fiskeriverket stängde vintern 2011 sedan det konstaterats att det fanns fri asbest ombord.

– Fartyget Mimer är tyvärr inte utrustat för de behov som finns inom vårt ansvarsområde idag. Hon saknar möjlighet att genomföra de längre expeditioner ute till havs som ingår i det internationella datainsamlingsprogrammet för fisk och Mimer kan inte heller hysa laboratorie- och provtagningsutrustning som havsmiljöövervakningen kräver, säger avdelningschef Anna Jöborn, vid Havs- och vattenmyndigheten.

Besättningen på Mimer informerades idag. Förhandlingar med de fackliga organisationerna kommer att påbörjas så snart som möjligt.

Havs- och vattenmyndigheten ser nu över möjligheten att sälja Mimer.

TerhiTec Sverige utökar verksamheten genom att nyanställa och börja distribuera finska Faster aluminiumbåtar på den svenska marknaden.

TerhiTec Sverige satsar vidare och har utökat personalstyrkan med en försäljare.

Det är Daniel Bergquist, 24 år, som tidigare arbetat både på Skanstull Marin och Huges Marina, Daniel har de senaste två åren arbetat på Avanza bank.

TerhiTec Sverige, som ingår i finska Otto Brandt Group, distribuerar idag sina egna varumärken Silver och Terhi direkt till återförsäljare och SeaStar hanteras i Sverige av KGK Motor.

Otto Brandt Group har hanterat försäljningen av Faster på den finska marknaden i många år. Från och med modellår 2013 kommer man även att distribuera Faster på den svenska marknaden men även i övriga länder i Europa. Arbetet med att bygga upp en återförsäljarkår för Faster pågår för fullt.

Faster är det 8:e mest sålda båtfabrikatet i Finland, enligt registreringsstatistiken.

Fasters modellprogram av fritidsbåtar består av 6 modeller från 4,6 m till 5,6 m.

Nu har vi fått nya bilder på det italienska varvet Colombos nya, lyxiga 32-fotare. Colombo 32 Super Indios Tender är framtagen i samarbete med båtdesignerna Carlo Nuvolari och Dan Lenard. De är kända för att rita riktigt stora yachter och den första båten i den nya serien är mycket riktigt byggd som tender till en över 80 meter lång yacht. På de nya bilderna syns tydligt båtens finesser som till exempel den utskjutbara bogrampen, räcken för extra stöd vid ombordstigning och skrovet långa, fina linjer.

Som alla övriga Colombomodeller är den nya 32-fotaren byggd med de bästa materialen och teknikerna för att få högsta finish i slutresultatet. Avsikten är att bygga en båt som kan ge sina passagerare maximal komfort. I konceptet beskrivs Colombo 32 som en taxi till ett lyxhotell på vattnet.

Båten har ett walkarounddäck och gott om komfortabla sittplatser. För att ge passagerarna skydd mot sol och regn har den även Biminitoppar, både i fören och i aktern. Speciella finesser är infällbara steg, den stora sittplatsen i styrpulpetens framdel, ergonomiska handtag och en fin infällbar stege i fören för att komma ombord tryggt och enkelt.

En del av båten kan höjas och sänkas med en enkel knapptryckning på styrkonsolen, vilket underlättar ombordstigning vid bryggor och yachter. Designen är väl avvägd för komfort ur alla aspekter, detta gäller även steglisterna som ska ge ett minimalt spray in i båten.

Det finns ett stort urval av motorer för kunderna, från 220 till 270 hk bensin eller diesel vilket kan ge en toppfart på 40 knop beroende på motorval. Båten är även utrustad med joystickkontroll.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 9,71 m
Bredd: 3,09 m
Motorer: Volvo Penta från 2 x 220 hk upp till 2 x 270 hk
Vikt torr: 5,5 ton
Bränsletank: 500 liter
Vattentank: 150 liter
CE-klass: B
Info: www.colomboboats.it

Nu tar Trafikverket ytterligare ett steg för att värna miljön i Hamburgsund och inför eldrift av linfärjan. Därmed upphör utsläppen från färjetrafiken.

Vägfärjan Saga ska byggas om till eldrift. Därför kommer färjeleden tillfälligt att stängas av. Det gäller tisdag den 23 oktober kl 08.00-16.00, då leden trafikeras av en passagerarbåt. Detta för att svetsarbeten och intrimning ska kunna utföras säkert och effektivt.

Ombyggnationen av Saga är ett led i Färjerederiets arbete att miljöanpassa verksamheten. I november ska rederiet testa att köra vägfärjan med den nya tekniken som innebär att färjan drivs med elektricitet via en ledning som ligger på botten. Länsstyrelsen har gett tillstånd till installationen och nu arbetar rederiet med att installera elförsörjningen i färjeläget. Provdriften kommer att utvärderas och nästa steg blir att införa eldrift på fler färjeleder.

Hamburgsundsleden går mellan Hamburgsund och Hamburgö i Tanums kommun. Leden drivs av Trafikverkets färjerederi och är en av rederiets 40 färjeleder i Sverige. Färjerederiet arbetar för att steg för steg förbättra miljön och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle.

Nu när vi börjar ta upp våra båtar, göra vinter i våra sommarhus och förbereda oss på en mörkare och kallare årstid så är det tyvärr större risk att tjuvarna slår till.

Många båtägare tror inte att de skall drabbas ”vår motor är så tung”, ”hit hittar ingen” eller ”jag har full koll” är en del argument vi hört.

De som sysslar med denna typ av verksamhet stjäl en motor på 250 kg på tidsrymder som troligtvis är under 15 minuter, ofta i skydd av mörker och på ensliga platser.

Enligt Polisen och Larmtjänst är vinterförvaringen den period på året som det stjäls
mest utombordare.

”Med hjälp av våra tips hoppas vi att du skall slippa att hamna i denna statistik. Gör det så svårt som möjligt för tjuven att ta just din motor” säger Jan Litzen skadechef på Atlantica.

• Ta av motorn och förvara den inlåst så minskar du risken avsevärt.

Det finns många firmor som förvarar din motor mot en mindre kostnad.

Lämnar du hela båten för fullservice får du dessutom rabatt på premien.

• Märk motorn med Securmark, det ger dig även 5 % rabatt på premien.

• Söksystem som sitter i motorn skall hållas »aktiva« även under vinterförvaring.

• Vid förvaring utomhus med motor på, bör du demontera växelhuset i samband med höstservicen och återmontera detta först på våren.

• Ta av kåpan och täck motorn på annat sätt

• Måla kåpan på ett kraftigt avvikande sätt

• Ta av växelhus/drev

• Lås växelhus/drev med kodade låsmuttrar, finns i båtfackhandeln

• Lämna inte båt med motorn monterad obevakad vid sommarstuga eller båtklubb

• Det är inte bara större motorer som stjäls utan även många i spannet 2-25 hk

• Kom ihåg att motorer under 40 hk skall tas av och inte vinterförvaras på båten.

Info: www.atlantica.se/utombordarstolder