Nyheter

Jaguar Cars tar har tagit fram detta koncept för en ny och riktigt snygg speedboat. Den numera indiskägda biltillverkaren spinner ordentligt på sina fina designtraditioner när de lanserar den nya båten, som bara finns som skiss, tillsammans med en kombibil från Jaguar.

För båtens design och konstruktion står Ivan Erdevicki Naval Architecture & Yacht Design Inc. i samarbete med Seventy Seven Design.

Jaguar är noga med att understryka att detta “Concept Speedboat by Jaguar Cars” enbart är ett designprojekt som togs fram i samband med lanseringen av den nya bilmodellen Jaguar XF Sportbrake. Företaget har inga planer på att bygga båten eller sätta den på marknaden, men båttillverkare annan kan mycket väl få inspiration av den fina designstudien.

– Vi vet att våra nuvarande och kommande kunder uppskattar en aktiv livtsstil. Med lanseringen av nya Jaguar XF Sportbrake fick vi ett bra tillfälle att skapa en vision av hur vår designfilosofi kan användas även på andra produkter än bilar, säger Jaguar Director of Design, Ian Callum.

Jaguar Concept Speedboat har ett skrov i glasfiber och däck i teak. Den karakteristiska fenan, som hämtat sina linjer från ikonen Jaguar D-Type, är tillverkad i kolfiber. Jaguar Cars erfarenheter från tävlingsbanorna syns bland annat i tanklocken.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 6,1 m
Längd v l: 5,3 m
Bredd: 2,0 m
Djupgående: 0,4 m
V-skrov: 21 grader
Passagerare: 2 + 1

BIlen på bilden är försedd med en dieselmotor från Jaguar, en 2,2 liters motor med åttaväxlad automatlåda. Bilen har Jaguars Intelligent Stop-Start system. XF-modellen Sportbrake börjar säljas i England och övriga Europa i november.

Vid en kontroll av lastbilar med farligt gods i Nynäshamn upptäckte Kustbevakningen stulna båtmotorer och båtmotordelar till ett värde av 200 000 kronor. En person greps av polis, misstänkt för häleri.

•Vid båtstöld är det oftast motorn som är målet med stölden
•De flesta stulna båtmotorer är utombordsmotorer
•Stulna båtmotorer försvinner ofta ut ur landet snabbt
•När stulna båtar påträffas, saknar de i de flesta fall motorn

Besättningen på KBV 302 lämnade över stöldgodset och lastbilens förare, misstänkt för häleri, till polis. Åklagare har inlett förundersökning.

Kustbevakningen kontrollerar farligt gods-transporter och lastsäkring i lastbärare, det vill säga lastbilar och trailrar. Vid en sådan kontroll i Nynäshamn under allhelgonahelgen, upptäckte Kustbevakningens besättning på KBV 302 inte bara felaktigt utmärkt farligt gods, utan även stulna båtmotorer och motordelar.

– Vi vet att många stulna båtmotorer försvinner ut ur landet via hamnarna. I det här fallet kunde vi upptäcka stöldgodset i samband med att vi konstaterade brister i hur lastbilens farliga gods var märkt, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

– Kustbevakningen har möjlighet att upptäcka den här typen av brottslighet genom att vi arbetar i hamnarna. Särskilt effektiva är vi när vi gör samordnade kontroller tillsammans med till exempel Polisen och Tullverket. Då har vi ett brett lagstöd för att få gå igenom de lastbärare som är på väg iland eller ombord på färjorna, säger Mattias Lindholm.

Bilden:
KBV 302 upptäcker stulna båtmotorer i Nynäshamn. Foto: Kustbevakningen.

Yacht Action AB lanserar en ny auktionsportal “www.yachtaction.se” för försäljning av båtar genom auktion. Ett helautomatiskt auktionsförfarande på internet där både privatpersoner och företag kan lägga upp objekt till försäljning.

Auktionen förmedlas via ombud och många av Sveriges ledande båtmäklare är redan anslutna. Försäljning av nya båtar har sedan en tid stagnerat och ett av skälen kan vara att äldre båtar inte hittar nya ägare i samma takt som önskat. Priserna på begagnade båtar ligger kvar på tidigare högt förväntade nivåer men med en fallande försäljning som resultat. Med auktion så hittar säljare och köpare varandra snabbare till ett pris som gör att båten blir såld.

Det är Yachtactions förhoppning att denna portal skall göra det möjligt för alla att både köpa och sälja sin båt till rätt pris och samtidigt bli ett omtyckt sätt för mäklare och företag i båtbranschen att kunna marknadsföra sig genom att erbjuda auktion på objekt, samt med kampanjer skapa försäljning genom att synas på auktion med prisvärda objekt.

Marknadsföring genom auktion är gratis. Med 14 dagars exponering och med tusentals besökare per dag på auktionsportalen, visar man upp sitt företag och sina produkter på ett nytt och spännande sätt.

Yachtaction samarbetar med de största och mest kända båtmäklarna runt våra kuster. De är ombud och har hand om hela affären, från inlämning av båten tills att auktionen avslutats och båten är såld.

Info: www.yachtaction.se

Julen närmar sig och förutom inhandling av glögg, pepparkakor och lussebullar är det många som också funderar på vad som ska inhandlas och läggas under granen. Silva vill slå ett slag för pannlampan som lyser upp och möjliggör vinterns alla sköna och stärkande träningspass i mörkret. Den kan även användas våd arbete i båten, där det ofta är skumt och svårt att hitta.

Pressmeddelande:

SILVAS TRE BÄSTA JULKLAPPSTIPS

Runner
Med Runner får löparen en liten, ultralätt och väldigt kraftfull pannlampa.
Den har en räckvidd på hela 90 meter som gör träningen behaglig och säker året runt, dygnets alla timmar, även när det är mörkt. Möjligheten att kunna välja andra underlag och sträckor än det upplysta elljusspåret ger både frihet och fler möjligheter att hitta den träningsform som själv önskas. Runner blev nyligen nominerad ”Bäst i Test” i tidningen Runner´s Worlds pannlampstest för löparlampor, mycket baserat på dess komfort och ultimata ljusbild. Silvas pannlampor har ljusteknologin Silva Intelligent Light som innebär att du både har ett brett närljus liksom ett väldigt starkt fjärrljus.
Rek. cirkapris: 2 500 kr

Trail Runner
Trail Runner är en mycket omtyckt, beprövad och ultralätt pannlampa som passar perfekt för trail running-löparen som vill träna i skogen dygnets alla timmar, även när det är mörkt. Även denna med ljusteknologin Silva Intelligent Light. Ett brett antliglidbehandlat huvudband håller pannlampan på plats även när du springer i kuperad terräng.
Rek. cirkapris : 600 kr

Jogger
För den som behöver ett komplement till svag gatubelysning och som vill synas i trafikerad miljö är Jogger bli en bra träningskompis. Kompakt och skön pannlampa som gör att joggingturen kan genomföras trots mörka morgon- eller kvällstimmar.
Rek. cirkapris: 300 kr

Info: www.silva.se

Det seglas för lite i Göteborg och på Västkusten i november månad. Det har några som har tänkt ändra på. De bjuder deltagarna på ett program för både kappseglare och långseglare, för att skapa en spännande mötesplats.

Martin Strömberg håller sitt första föredrag efter Volvo Ocean Race, och berättar om dåtid, nutid och framtid. Men innan dess flera korta, spännande föredrag. Du hittar hela inbjudan nedan.

Vill du intervjua någon av föredragshållarna innan kvällens program startar, kontakta Martin Nilsson på 0730-520893 eller Stina Jansson på 0738-231048.

Varmt välkommen önskar
Anna-Lena Elled, Search Magazine, Martin Nilsson, Havskappseglingsförbundet,
Bengt Wallin, Båtmässan , Stina Jansson, Stinas Informativa

Inbjudan finns endast på nätet hos www.blur. se

http://www.blur.se/2012/10/25/seglarmingel-i-langedrag-611/

Ur programmet
• Vem är Johan Frost? Jo, totalsegrare i ÅF Gotland runt 2012. (Johan Frost, Camilla)
• Hur trimma du in den nya båten snabbt och effektivt. (Bengt Falkenberg, Teknova)
• En äventyrssegling Göteborg- Island ToR på 22 dygn med Farr65R:an Celeste. (Jens Bengtström & Stina Jansson)
• Havskappseglingsförbundet informerar (Martin Nilsson)
• Big Boat Race 2013 & En ny havskappsegling från Göteborg? (Martin Nilsson)
• Från Volvo Ocean Race in i framtiden (Martin Strömberg)
• Välkommen till Båtmässan 2013 (Bengt Wallin)

När: tisdagen 6 november kl. 17.00 – 21.30
Var: SSRS-huset, Tallatagatan 24, Långedrag
Kostnad: 100 kr/person kontant, observera att vi inte tar kort. Överskottet från kvällen går till SSRS som tack för lånet av salen.

Anmälan: Du anmäler dig genom att skicka ett mail till batmassan@svenskamassan.se senast måndagen den 5 november klockan 17. Det är först till kvarn som gäller, och det blir en kölista för de mail som kommer in när det är fullt. Du som är gluten- eller laktos-intolerant eller vegetarian, efter att du har anmält dig skicka ett mail till stina.jansson@telia.com senast 5 november klockan 17, så ordnar vi alternativ fika till dig.

I utställningen Sekunder av tidlöshetfår vi möta Annica Sundhs oljemåleri. Målningarna är realistiska, ofta är det människor som fångats i ett ögonblick där vi som betraktare får möjlighet att noggrant studera situationen. Här finns hela tiden de surrealistiska inslagen som vittnar om att den värld Annica beskriver är ett gränsland mellan dröm och vaket.

Nacka konsthall blir i Sekunder av tidlöshet en portal till den hemliga värld som finns mellan dröm och verklighet. Låt dig omslutas av Annicas drömvärld och låt den bli en ingång till din egen!

Ibland verkar gestalterna omedvetna om att de befinner sig i detta gränsland, ibland blir man istället osäker på om gestalterna verkligen finns.

Annica Sundh är född 1960 och utbildad på Konstfack. 2011 blev Annica framröstad till Årets Nacka konstnär. Hon delar sin tid mellan det egna skapandet och att, som hon själv uttrycker det, ”lotsa ungdomar in i bildvärldens underbara universum” – dvs hon undervisar i måleri och bildkonst på Nacka gymnasium.

Utställningen pågår 10 november – 6 december
Nacka konsthalls öppettider: mån-fre 10-19, lör 11-17, sön 12-17

Info: www.dieselverkstaden.se

I utställningen Sekunder av tidlöshetfår vi möta Annica Sundhs oljemåleri. Målningarna är realistiska, ofta är det människor som fångats i ett ögonblick där vi som betraktare får möjlighet att noggrant studera situationen. Här finns hela tiden de surrealistiska inslagen som vittnar om att den värld Annica beskriver är ett gränsland mellan dröm och vaket.

Nacka konsthall blir i Sekunder av tidlöshet en portal till den hemliga värld som finns mellan dröm och verklighet. Låt dig omslutas av Annicas drömvärld och låt den bli en ingång till din egen!

Ibland verkar gestalterna omedvetna om att de befinner sig i detta gränsland, ibland blir man istället osäker på om gestalterna verkligen finns.

Annica Sundh är född 1960 och utbildad på Konstfack. 2011 blev Annica framröstad till Årets Nacka konstnär. Hon delar sin tid mellan det egna skapandet och att, som hon själv uttrycker det, ”lotsa ungdomar in i bildvärldens underbara universum” – dvs hon undervisar i måleri och bildkonst på Nacka gymnasium.

Utställningen pågår 10 november – 6 december
Nacka konsthalls öppettider: mån-fre 10-19, lör 11-17, sön 12-17

Info: www.dieselverkstaden.se

Så här års är det rätt tid att se till att bilen, snöskotern, traktorn eller fyrhjulingen är i gott skick inför den kalla årstiden, särskilt med de många stränga vintrarna på senare år i åtanke. Nu i oktober presenterar CTEK tre nya instrument för alla fordonsägare som vill ha professionell klass på sin utrustning.

En kombinerad laddare/testare, en laddningsmätare samt en utvecklad version av förra vinterns succé, Polar-laddaren, anpassad för den verkligt hårda vinterkölden.

– På CTEK har vi i många år nu utvecklat batterivårdstekniken för medvetna konsumenter, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på CTEK. Allt fler vill vårda sina fordon, enkelt och professionellt. Målet för vårt utvecklingsarbete är att tillgodose det.

De nyheter som nu presenteras är:
MXS 5.0 Test & Charge. Bygger på den prisvinnande laddaren MXS 5.0 som här kombinerats med en funktion som testar batteri och generator. En helhetsprodukt, alltså, som visar hur batteriet mår och som laddar till full kapacitet – komplett underhåll i en apparat. Några funktioner:
• Tre testprogram för batteriets laddningsgrad, startstyrka samt generatorns prestanda.
• Analysfunktion avgör om batteriet kan laddas med bibehållen laddning. Klarar att ladda upp från 2V.
• RECOND, rekonditioneringsläge för upplivning av nästan helt urladdade batterier, nu för såväl MC som bil.
• Snöflingeläge, möjliggör effektiv laddning även i mycket kallt väder. Snöflinga och RECOND kan ställas in separat eller i kombination.
• Patenterad float- och pulsunderhåll ser till att batteriet alltid är i toppskick. Bra särskilt om fordonet inte används dagligen eller körs korta sträckor.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

MXS 5.0 Test & Charge finns i lager V46 och i butik V47.
12V Battery Analyzer. En laddningsmätare av professionell kvalitet som med hög precision analyserar hur alla 12V blysyrabatterier mår. För den sanne entusiasten.
• Kan testa alla 12V-batterier från 200A till 1 200A.
• Lätt att använda, följ bara instruktionerna på displayen.
12V Battery Analyzer finns i lager i slutet av december.
MXS 5.0 Polar. En efterfrågad laddare för alla som kör i extremt kallt klimat. Detta är en vidareutvecklad version av den laddare som lanserades förra hösten. Polar har blivit effektivare med högre laddningsstyrka, 15V i stället för 14,7V. Laddaren är nu också försedd med RECOND-läge för såväl MC som bil.
• Köldsäker, vattentålig och utrustad med mjuka kablar för temperaturer från -30°C till +50°C.
• Utvecklad för 12V blysyrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning).
• Laddström max 5A.
• IP65-klassad vilket innebär att den är stänk- och dammtålig.
• Anpassad för användning till flera batteristorlekar.
• Helautomatisk åttastegsladdning som byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, en stor fördel i kylan.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

Så här års är det rätt tid att se till att bilen, snöskotern, traktorn eller fyrhjulingen är i gott skick inför den kalla årstiden, särskilt med de många stränga vintrarna på senare år i åtanke. Nu i oktober presenterar CTEK tre nya instrument för alla fordonsägare som vill ha professionell klass på sin utrustning.

En kombinerad laddare/testare, en laddningsmätare samt en utvecklad version av förra vinterns succé, Polar-laddaren, anpassad för den verkligt hårda vinterkölden.

– På CTEK har vi i många år nu utvecklat batterivårdstekniken för medvetna konsumenter, säger Jan-Ulf Söderberg, marknadschef på CTEK. Allt fler vill vårda sina fordon, enkelt och professionellt. Målet för vårt utvecklingsarbete är att tillgodose det.

De nyheter som nu presenteras är:
MXS 5.0 Test & Charge. Bygger på den prisvinnande laddaren MXS 5.0 som här kombinerats med en funktion som testar batteri och generator. En helhetsprodukt, alltså, som visar hur batteriet mår och som laddar till full kapacitet – komplett underhåll i en apparat. Några funktioner:
• Tre testprogram för batteriets laddningsgrad, startstyrka samt generatorns prestanda.
• Analysfunktion avgör om batteriet kan laddas med bibehållen laddning. Klarar att ladda upp från 2V.
• RECOND, rekonditioneringsläge för upplivning av nästan helt urladdade batterier, nu för såväl MC som bil.
• Snöflingeläge, möjliggör effektiv laddning även i mycket kallt väder. Snöflinga och RECOND kan ställas in separat eller i kombination.
• Patenterad float- och pulsunderhåll ser till att batteriet alltid är i toppskick. Bra särskilt om fordonet inte används dagligen eller körs korta sträckor.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

MXS 5.0 Test & Charge finns i lager V46 och i butik V47.
12V Battery Analyzer. En laddningsmätare av professionell kvalitet som med hög precision analyserar hur alla 12V blysyrabatterier mår. För den sanne entusiasten.
• Kan testa alla 12V-batterier från 200A till 1 200A.
• Lätt att använda, följ bara instruktionerna på displayen.
12V Battery Analyzer finns i lager i slutet av december.
MXS 5.0 Polar. En efterfrågad laddare för alla som kör i extremt kallt klimat. Detta är en vidareutvecklad version av den laddare som lanserades förra hösten. Polar har blivit effektivare med högre laddningsstyrka, 15V i stället för 14,7V. Laddaren är nu också försedd med RECOND-läge för såväl MC som bil.
• Köldsäker, vattentålig och utrustad med mjuka kablar för temperaturer från -30°C till +50°C.
• Utvecklad för 12V blysyrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning).
• Laddström max 5A.
• IP65-klassad vilket innebär att den är stänk- och dammtålig.
• Anpassad för användning till flera batteristorlekar.
• Helautomatisk åttastegsladdning som byter till effektiv underhållsladdning när batteriet är fulladdat, en stor fördel i kylan.
• Patenterad avsulfatering förlänger batterilivslängden.

Nynäshamns kommun och Statens fastighetsverk tar ett gemensamt grepp för att utveckla Landsort – ön med Sveriges äldsta fyr. Ambitionen är bland annat att skapa bättre levnadsförhållanden för de boende, rusta upp turistanläggningar och renovera öns tre hamnar.

Öja, eller Landsort som ön kallas i folkmun, är ett välbesökt turistmål. Många reser till Stockholms skärgårds sydligaste ö för att se Sveriges äldsta fyr, bo på vandrarhemmet i lotsutkiken, besöka fågelstationen eller den tidigare försvarsanläggningen Erstabatteriet.

Nu ska Landsort bli ännu attraktivare för boende och besökare. Statens fastighetsverk, förvaltare av Landsort, och Nynäshamns kommun har i dagarna tecknat ett samarbetsavtal för att utveckla Landsort. Målsättningen med samarbetet är att skapa möjligheter för en långsiktig och stabil utveckling gällande markanvändning, bebyggelse, infrastruktur, näringsverksamhet, service, turism samt inte minst natur- och kulturmiljö.

– Landsort och fyren är ett av Södertörns mest kända utflyktsmål, så det känns väldigt bra att vi har enats om ett avtal som främjar åretruntboende, fritidsboende och besökare, säger Nynäshamns kommunchef Birgitta Elvås.

Ambitionen är bland annat att de tre hamnarna rustas upp, att öns vatten- och avloppsanläggning förbättras och att hitta lösningar för att säkra att vägarna håller bra kvalitet både sommar och vinter. Meningen är även att vidareutveckla öns turistanläggningar samt att ta fram en plan som främjar fler boendeformer, exempelvis hyresrätter.

– Vi ser mycket positivt på att vi nu etablerat ett förtroendefullt samarbete med Nynäshamns kommun. Tillsammans hoppas vi på sikt skapa en bättre miljö för de boende samtidigt som vi utvecklar Landsort som besöksmål, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Foto: HGbild/Mattias Hansson.

Dehler är tillbaka i 38-fotsklassen. Den nya Dehler 38:an med Judel&Vrolijks innovativa design premiärvisas på Düsseldorfsmässan i januari 2013.

Båten markerar ett nytt viktigt steg i Dehler yachts 50-åriga historia. Båten erbjuds i två modeller: standard och Competition, med två eller tre kabiner.

Tekniska specifikationer:
CE Certifikat: Klass A
Löa: 11,30 m
Lvl: 10,40 m
Bredd: 3,75 m
Djup:
2,00 m (standard)
2,30 m (racing)
1,60 m (grund)
Depl:
7 000 kg (standard)
6 600 kg (racing)
7 300 kg (grund)
Masthöjd ovan WL:
17,82 m (standard)
18,20 m (competition)

Storsegel:
43,7 (standard)
46,0 (competition)

Fock:
35,6 (standard)
36,4 (competition)

Motor: Volvo Penta
D1-30 (28 Hk)
D2-40 (option)
Färskvatten: 300 l
Bränsle: 160 l

Info: www.batverket.se

Yamaha Motor lanserar ett nytt Joystick Control System för sina toppmodeller i sin strävan att hela tiden ge kunderna ökad båtglädje. Detta gör tilläggningar och manövrering vid låg fart väsentligt mycket enklare för fritidsbåtsägaren. På de bilder som vi har sett av systemet märks påverkan av det samarbete som Yamaha har med Volvo Penta.

Det nya Joystick Control System gör det möjligt att manövrera båtar med utombordsmotorer på ett mycket mer exakt och kontrollerat sätt än vad som tidigare har varit möjligt med bara ratt och gas. Det nya styrsystemet omfattar även en rad funktioner som har utformats för att förbättra båtägarens upplevelse.

Baserad på en ergonomisk joystick kontroll vid förarplatsen gör Joystick Control System det möjligt att manövrera båtar med dubbel- och trippelmontage mer precist genom att enkelt röra joysticken i den riktning man vill köra.

Utvecklat i samarbete med svenska Volvo Penta, som var först med joystick kontroll för fritidsbåtar med sitt IPS-system för inombordsmotorer, fungerar Joystick Control System på ett liknande sätt fast för utombordsmotorer. Med joystickfunktionen aktiv arbetar motorer på ett förbestämt varvtal. Sensorer känner av rörelser med joysticken och systemets kontrollenhet (ECU) justerar motoreffekt och styrriktning oberoende av varandra för att ta båten i önskad riktning.

Förutom själva joysticken lanseras en ny, toppmonterad kontrollbox och startpanel inklusive en automatisk trimfunktion, ett stöldskyddssystem, möjligheten att styra motorerna och trimma med endast ett reglage och en styrfriktion som regleras beroende på båtens fart.

• Trim Assist är ett system som automatiskt justerar trimvinkeln i förhållande till motorns varvtal för att garantera en mjuk och bekväm körning utan behov av att trimma motorerna manuellt. Det är dock möjligt att justera trimmet manuellt vid behov. Detta innebär att båten alltid körs med optimalt trim för varje hastighet.

• Anti stöld och enknapps start (Anti-theft & One-Touch Start) hanteras med en brytare på panelen vid förarplatsen som gör det möjligt för användaren att stänga av startskyddet via en RFID nyckel.

• Single Lever innebär att motorernas varvtal synkroniseras vid dubbel- och trippelmontage, vilket tillåter användaren att manövrera samtliga motorer med ett reglage. Detta är särskilt värdefullt under tuffa förhållanden när ett reglage är att föredra framför två eller flera reglage.

• Fartberoende styrningsfriktion ger användaren mer precis kontroll över styrningen, beroende på båtens fart och ger därmed föraren en ökad säkerhetskänsla.

Joystick Control System fungerar med dubbel- och trippelinstallationer av Yamahas högt efterfrågade V6 (4,2 liter) på 225 till 300 hk och V8 350 hk utombordsmotorer.

Joystick Control System kommer att vara tillgängligt under båtsäsongen 2013 i första hand för en grupp av europeiska båtbyggare.

Det blir ingen Scandinavian Boat Show i november i år. Detta efter att Stockholmsmässan beslutat att slå ihop sina båda båtmässor, vårmässan Allt för sjön och höstmässan Scandinavian Boat Show. I stället satsar arrangörerna allt på en enda stor mässa, som kommer att ligga på den inarbetade tiden för Allt för sjön i början av mars. En del av utställarna från Scandinavian Boat Show arrangerar dock en egen mässa i mitten av november. Vi återkommer med information om den.

– Det här är positivt för hela branschen. Vi har fått många synpunkter från utställare på att det finns för många båtmässor i dag och att branschen har svårt att mäkta med två inomhusmässor med bara fyra månaders mellanrum, säger Thomas Sandberg på Stockholmsmässan som är projektledare för Allt för sjön och Scandinavian Boat Show.

– Vårmässan blir en ännu starkare upplevelse där vi kan samla hela båtbranschen på en gång.

Tidigare har en del tillverkare känt behov av en separat mässa på hösten för att hinna med produktionen av framför allt de större båtarna innan nästa år. Men enligt Thomas Sandberg är det behovet inte alls lika starkt i dag.

– Vi har ju en nära dialog med både tillverkare och återförsäljare, dels genom branschorganisationen Sweboat, dels i direkta dialoger med våra utställare. Den bild vi ser är att produktionen är mycket mer utspridd över året numera, och de stora europeiska båttillverkarna är vana att styra om leveranserna om behoven på en marknad skulle öka mer än någon annan. Så för de flesta utställarna kommer det här nog inte som någon överraskning.

Den ”nya” sammanslagna Allt för sjön hålls 1–10 mars 2013.

Den 17-18 november öppnar en ny båtmässa i Stockholm: Scandinavian Sailboat Show. Det blir en segelbåtsmässa, som arrangeras i Gustavsberg. Den populära mässan som först hölls i Globen och senare flyttade till Älvsjö flyttas därmed till Gustavsbergs hamn (se bilden). Där kan alla intresserade se nya båtar inomhus, i varma mässlokaler.

På Scandinavian Sailboat Show kan alla besökare träffa segelmakare och hitta tillbehör för sina segelbåtar.

– Vi kommer att arrangera många intressanta aktiviteter för seglarna under våra mässdagar. Håll koll på vår hemsida för att få information om föredrag, seminarier och demonstrationer, säger Bernt Lindquist på Bavaria Sverige, som är en av arrangörerna.

Mässan håller öppet under tre helger:
Lördag och söndag 17 – 18 november Tema: Segel
Lördag och söndag 12 – 13 januari Tema: Teknik och Rigg
Lördag och söndag 16 – 11 februari Tema: Elektronik och Tillbehör

Öppettider 10.00 till 18:00
Fritt inträde
Fri parkering

Intresserade kan också kontakta något av de utställande företagen nedan för specialvisning under perioden 17 november till 15 mars.

Arrangör
Scandinavian Sailboat Show arrangeras av Svenska Segelbåtsmässan AB. Bolaget har varit arrangör och medarrangör av mässan sedan starten. Bolaget är ägt av Svenska segelbåtstillverkare och segelbåtsimportörer med syfte att främja segelbåtsbranschen i Sverige och genom evenemang tydliggöra styrkan i Svensk segelsport och fritidssegling.

Info: http://www.scandinaviansailboatshow.se/start/

Foto: Värmdö kommun.

Chansen till guld finns definitivt när VM i vindsurfing i Kona One-klassen inleds denna weekend i Maspalomas, Gran Canaria. Kona One har på några få år utvecklats till en av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen och Sverige har några av de mest talangfulla seglarna.

Konkurrensen kommer samtidigt att vara knivskarp med 75 seglare från fyra kontinenter, flera av dem med både OS-meriter och VM-medaljer i ryggen. Bland favoriterna hör förra årets världsmästare, den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen, som vann sitt första VM-guld redan 1981 och sedan fortsatt rada upp medaljer. För första gången deltar också en av norsk seglings största, Jorunn Horgen, som seglat i två OS och vunnit totalt sex VM-guld i olika vindsurfingklasser.

Det svenska laget består av en mix av erfarna seglare och unga talanger. En av de största talangerna är Adam Holm (18 år) som vunnit medalj varje gång i de fyra senaste Kona världsmästerskapen. På damsidan hör Kajsa Larsson (19 år), som vann damklassen vid förra årets mästerskap, till en av favoriterna.

”Vårt lag håller absolut internationell toppklass”, säger Johan Fallenius ordförande i Svenska Kona One-förbundet. ”Våra förhoppningar är också högt ställda. Målet är att slå resultatet från förra årets VM”, fortsätter han.”

”Det har aldrig varit tuffare konkurrens vid ett VM än i år men jag har bara ett mål och det är guld”, säger Adam Holm.

Årets seglingar inleds på lördag den 3 november och pågår till 7 november. Väderförhållandena i Maspalomas är mycket stabila vid den här tiden på året med vindar på mellan 5 – 10 m/s, perfekta förhållanden för Kona One.

Tävlingarna arrangeras av E-7 Windsurfing Club, med tidigare waveriding-världsmästaren Marcos Perez som tävlingsansvarig, tillsammans med internationella Kona One-förbundet.

Om Kona One
En av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. Det är en så kallad entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Ett segel används i alla vindar. Storleken bestäms av vikt, allt för att ge så rättvisa och lika förutsättningar som möjligt.

Info: http://www.konaone.com/worlds2012

Naturskyddsföreningen arrangerar ljusmanifestationer för strandskyddet söndagen den 11 november på ett tiotal platser i Stockholms län. Detta görs för att uppmärksamma att den nya lagen om strandskydd riskerar att kraftigt försämra strandskyddet i landet och öka byggandet vid landets stränder. Allemansrätten hotas liksom många rödlistade arter som är bundna till strandmiljöerna.

– Lagen skärper inte strandskyddet i områden där allemansrätten och naturen hotas, tvärtom är det nya möjligheter till undantag från strandskyddet som nu ges, säger Mårten Wallberg, ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län. Vi har ännu inte sett konsekvenserna fullt ut av den nya lagen eftersom det finns viss fördröjning i systemet. Men, ett mycket stort ansvar har lagts på kommunerna och länsstyrelserna, när reglerna blivit vagare. Vi tänker följa utvecklingen noga.

Naturskyddsföreningens viktigaste kritik mot lagen som i sin helhet trädde i kraft 2010-01-01 är:

• Den höga exploateringen av strandmiljöer i tättbefolkade områden i Stockholms län kan fortsätta.

• De nya bestämmelserna har inte inneburit några skärpningar av strandskyddet i dessa områden.

• Nya möjligheter till undantag för strandskyddet har införts. Bland annat kan nu kommunen själv utvidga sina möjligheter att ge dispens och upphäva strandskydd i ett område genom att peka ut det som ett “område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen”. Denna möjlighet finns även om området ligger i eller nära en tätort.

• Kommunerna har fått rätt att själva bestämma om dispenser och upphävanden av strandskyddet. Kommunerna har tidigare allvarligt misskött sitt ansvar och Naturskyddsföreningen är därför oroad för strandskyddets framtid.

• Möjligheterna för länsstyrelserna att utvidga strandskyddet från 100 till 300 meter har begränsats samtidigt som nuvarande beslut om utvidgning upphör att gälla sista december 2014.

För information om platser där manifestationen hålls besök www.naturskyddsforeningen.se/stockholm

Levande hav, hållbart fiske och fler företag med hållbara fisk- och skaldjursodlingar. Det vill Jordbruksverket och Havs- och vattenmyndigheten att pengarna ska användas till i förslaget till nytt havs- och fiskeriprogram som lämnades till regeringen i går.

– Vi föreslår ökat fokus på utveckling av fiskeredskap som är skonsamma för miljön och som bara tar upp den fisk vi verkligen vill ha, säger Patrik Persson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Stor vikt vid hållbar och konkurrenskraftig utveckling

Jordbruksverket har i samråd med Havs- och vattenmyndigheten utrett hur pengarna i det nya havs- och fiskeriprogrammet ska användas. Pengarna ska vara ett verktyg för att både yrkesfiske och odling av fisk och skaldjur sker på ett hållbart sätt och att vi får konkurrenskraftiga näringar. Därför föreslår myndigheterna bland annat att havs- och fiskeriprogrammet ska bidra till att:
•fisket sker på ett hållbart och skonsamt sätt för miljön och att mindre fisk slängs
•vattenmiljön förbättras och att det finns ett livskraftigt ekosystem i hav och sjöar
•fiskesamhällena utvecklas, att yrkesfiskarna breddar sin verksamhet och att de lokala miljövärdena ökar
•det startas fler företag med hållbara odlingar av fisk och skaldjur, samt att de företag som finns i dag fortsätter att utvecklas på ett hållbart sätt med en god djurvälfärd och friska djur.

Satsningar på kompetens, bättre vattenmiljö och djur- och smittskydd

För att utvecklingen ska gå i önskad riktning bör pengarna användas till projekt för utveckling, ökad kunskap och samverkan samt till investeringar.

– För yrkesfisket innebär det att vi bland annat vill satsa på utveckling av fiskemetoder som är bra för miljön och undersöka hur företagen kan bredda sin verksamhet. Projekt för att samla upp skräp från haven och för att bevara och utveckla växt- och djurliv i vattenmiljöer är också viktiga, säger Niclas Purfürst, chef för Jordbruksverkets landsbygdsavdelning.

För fisk- och skaldjursodlingar föreslår myndigheterna att pengarna bland annat ska användas till att undersöka lämpliga platser för odlingar, hur odlingar kan minska sitt näringsläckage och hur djurskydd och smittskydd kan förbättras. Projekt som riktar in sig på hur man kan odla musslor som samlar upp näring från haven och på så sätt bidrar till en bättre havsmiljö är också prioriterade.

– Genom möjlighet till utveckling och investering för fisk- och skaldjursodlingar finns det också potential för att fler företag kan starta. Det skulle innebära fler jobb framförallt på landsbygden, avslutar Niclas Purfürst.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har beslutat ändra reglerna för nätfiske på grunt vatten från gränsen mot Norge till gränsen mellan Skåne och Blekinge län. Fiske med nät tillåts endast under en del av året. Dessutom införs regler för hur länge nät får stå ute och vilka redskap som får användas.

Grundområdena i Skagerrak, Kattegatt och i Östersjön är viktiga för flera fiskarter, exempelvis torsk och öring, både vad gäller lek och sökandet efter föda. De fungerar också som barnkammare för flera arter av plattfisk, horngädda och sjurygg eftersom här finns möjligheterför den unga fisken att skydda sig, exempelvis i ålgräsängar.

– Grunda kustområden är viktiga, även för fiskbestånden i utanför liggande vatten. Vi anser därför att det är betydelsefullt att fisket bedrivs på ett långsiktigt hållbart sätt i dessa områden, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för biologisk mångfald och fiske.

Det vanligaste fisket på grunt vatten är fiske efter havsöring vilket främst bedrivs av fritidsfiskare. Ett problem med nätfiske på grunt vatten är att det varit tillåtet under den tid öringen är fredad, vilket innebär risk att fredad öring fångas. I dag förekommer också fiske med större redskapsmängder än vad som är tillåtet då det är svårt att kontrollera bestämmelsen om att en fritidsfiskare maximalt får använda 180 meter nät. Det händer också att nät får ligga ute utan att vittjas och utan tillsyn under lång tid.

För vissa småskaliga yrkesfiskare som fiskar efter andra arter än öring kan de nya bestämmelserna få stora konsekvenser, vilket också kom fram i remissrundan. Men i stort var de flesta remissinstanser positiva till förändringen.

-Vi bedömer att i vissa fall bör ett sådant småskaligt yrkesfiske kunna få fortgå, utan att syftet med de nya bestämmelserna riskeras. Vi inför därför en möjlighet för länsstyrelserna att medge undantag för begränsat småskaligt yrkesfiske om det kan tillåtas från fiskevårdssynpunkt, säger Björn Sjöberg, avdelningschef på Åtgärdsavdelningen.

De nya bestämmelserna omfattar fiske med nät inom vattenområden med mindre djup än tre meter enligt gällande sjökort från gränsen mot Norge till gränsen mellan Skåne och Blekinge län. Nätfiske inom dessa områden förbjuds under tiden 1 oktober till och med 30 april i Skagerrak och Kattegatt och 15 september till och med 30 april i Östersjön. Under den tid som fiske med nät är tillåtet får näten endast stå ute från klockan 16.00 till 10.00 och maximalt 180 meter nät får användas. I den del av Östersjön som omfattas av de nya reglerna får näten inte ha mindre maskstorlek än 130 mm. I Skagerrak och Kattegatt gäller sedan tidigare att endast 120 mm maska får användas på grundare vatten än 3 meter.

– Vi har gjort bedömningen att dessa förändringar kommer att minska problemen med bifångster av skyddsvärda arter och bevara havsöringsbestånden på berörd kuststräcka i gott skick samtidigt som tillsynen underlättas, säger Martin Rydgren.

De nya bestämmelserna träder i kraft den 1 januari 2013.

Kalmar är en av få orter i landet som har ökat, när antalet gästnätter under perioden januari – augusti räknas samman. Det visar statistiken som nyligen har kommit från Tillväxtverket och SCB. – Det är roligt att se att våra satsningar ger resultat och att Kalmar går mot strömmen, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun och styrelseordförande i Destination Kalmar AB.

Pressmeddelande:

Antalet övernattningar i Kalmar har under perioden ökat med 12 901; från 252 759 gästnätter år 2011 till 265 660 gästnätter i år. 84 % av besökarna kommer från Sverige och de utländska besökarna kommer framför allt från Tyskland och Danmark. I statistiken räknas övernattningar på hotell, vandrarhem, stugbyar och campingar.

– I siffrorna ingår inte båt- och husbilsgäster i Kalmar Gästhamn, besökare som har bokat privat logi eller turister som bor hos släkt och vänner eller i ett eget fritidshus. Detta är den största gruppen – och de kommer att vara medräknade i de siffror vi får från Resurs på nyåret, berättar Kalmars turistchef Wiola Hägglöf.

Nationellt har antalet övernattningar minskat med 1,9 % under sommarperioden. Marknaderna Tyskland, Danmark och Nederländerna har minskat mest. USA, Norge och Finland har däremot ökat. Trots det minskade antalet gästnätter har logiintäkterna ökat nationellt. Mest ökade Stockholm och Västra Götaland.

Tillväxtverkets och SCB:s siffror
Övernattande gäster efter hemland
Period: Januari – augusti 2012
Anläggningstyper: Hotell, vandrarhem, stugbyar och camping.

Totalt antal gästnätter för perioden 265.660

Länderfördelning
Sverige 223.275 84%
Tyskland 11.256 4,4%
Danmark 8.573 3,2%
Norge 3.307 1,2%
USA 3.234 1,2%
Nederländerna 2.527 1,0%
Finland 2.081 0,8%
Storbritannien 1.698 0,6%
Schweiz 1.531 0,6%
Frankrike 1.247 0,5%

Förändring i jämförelse med 2011
Totalt antal gästnätter 252.759 + 12.901

Länderfördelning
Sverige 214.206 + 9.069 minus i juni, störst + i juli
Tyskland 10.367 + 889 störst + i juli
Danmark 8.220 +353 störst + i maj, minus juni-aug
Norge 3.197 +110 minus i aug, + april-maj
USA 2.396 +838 Störst + i aug, därefter juli
Nederländerna 2.632 -105 minus i maj
Finland 1.730 +351 minus i april, + juni-aug.
Storbritannien 1.326 +372 störst + i aug.
Schweiz 1.277 +254 störst + i juli
Frankrike 884 +363 störst + i maj och juli

BIlden: Fotomontage från Kalmarsundsbadet.

På Helsingfors båtmässa i februari 2013 blir det finsk premiär för miniyachten Delta 54 IPS (stora bilden). Båten är byggd i kolfiber och designad av Lars Modin. Delta 54 har då redan visats på ett antal båtmässor i både Hong Kong, Fort Lauderdale, Cannes och Stockholm.

Delta Powerboats har gjort en storsatsning i höst och varit med på flera internationellt mycket viktiga båtmässor. Delta har ställt ut 54:an tillsammans med Delta 26 Open, som är en retroklassiker ritad av Ted Mannerfelt.

Samtliga Delta motorbåtar byggs med hög teknologi i sandwich och DIAB Core Infusion Technology (vakuumteknik) med vinylester, vilket ger ett både starkt och extremt lätt slutresultat. Detta är positivt ur flera aspekter. Båten blir lätt och stark, vilket ger låg bränsleförbrukning, och tillverkningsprocessen bidrar i väsentligt lägre grad till farliga utsläpp.

54-fotaren har dessutom en speciellt designad botten med hydrodynamiska steg, vilka ger mjukare gång och mindre vågbildning.

Utställare i Finland är Delta Powerboats finska generalagent, Telva Marine.

Tekniska specifikationer
Tekniska data
Design: Lars Modin
Material: Kolfiber
Skrovlängd: 16,6 meter
L.Ö.A: 18,1 meter
Bredd: 4,6 meter
Vikt: 14 000 kg
Bränslekapacitet: 2 x 900 liter
Säker räckvidd: 350 Nm
Marschfart: 25-32 knop
Bränlseförbrukning: 5 l/Nm
Motorer/prestanda: 2 x Volvo Penta IPS 600 / 32 knop
Motoralternativ: 3 x Volvo Penta IPS 600 / 38 knop
Info: www.deltapowerboats.se