Nyheter

Det stora tyska båtföretaget Bavaria har nyligen lanserat sin helt nya och första flybridgebåt –Virtess 420. Redan nu lanseras de första bilderna på varvets kupémodell på samma skrov. För linjerna svarar Bavarias egna designteam i samarbete med italienska designer.

Det är mycket som känns helt nytt med Bavarias nya, stora motorbåtar. Virtess 420, som är designad i samarbete med designern Marco Casali, är Bavarias första flybridgebåt. Det är också en satsning från Bavaria på att flytta positionerna mer mot lyxbåtsmarknaden, vilket avspeglas i linjer, materialval med mera.

Till skillnad från Virtesse 420 Fly så har kupémodellen hardtop med panoramatak i stället för flybridge. Det ger båtens inre stor volymkänsla och ljus. Trots att detta är en kupé finns det utrymme ”på taket”, där Bavaria har placerat en solbädd. Vi har sett liknande lösningar från bland andra Jeanneau med sina Prestigebåtar och detta är nog en idé som fler kommer att ta efter.

Premiären sker redan nästa helg på Paris internationella båtmässa, som hålls 8–16 december. Dessutom kommer den att visas på Düsseldorfs båtmässa i januari.

Tekniska specifikationer
CE-klass: B
Längd: 13,60 m
Bredd: 4,21 m
Djupgående: 1,11 m
Info: www.bavariasverige.se

Jesper Forss från Örebro har kopplat greppet om totalsegern i Eurofin Trophy serien och leder med 15 poäng framför främsta konkurrenten, Matthew Palfreyman från England.

Jesper körde snabbast av alla vid både kvalet och de två heaten för att säkra segern idag. Nu återstår två heat vid nästa tävling, Grand Prix of UAE i Sharjah den 6e och 7e december. Om Jesper får en pallplacering vid nästa tävling så säkras seriesegern för att hålla engelsmannen bakom sig.

Serietabellen:
Jesper Forss, SWE 175p
Matthew Palfreyman, GB 160p
Tobis Munthe-Kaas, NOR 105p
Xiong Ziwei, CHINA 67p
Khalid Al Kuwari, Qatar 51p
Kornel Vo, ITALY 45p
Mohamed Al Mehairbi, UAE 39p
Viktor Vo, ITALY 27p
Rashed Al Qemzi 19p
Jan Andre Landsnes 19p

Eniros populära app På Sjön vann igår kväll pris som årets nyttoapp på Mobilgalan 2012. – Vi är väldigt glada och stolta över På Sjön som är en mycket populär app i samtliga marknader som appen finns tillgänglig dvs Sverige, Norge och Danmark, säger Sara Kullgren Head of Group Products and Services på Eniro AB.

På sjön lanserades 5 mars 2010 och har idag ca190 000 användare i Norden. Eniro På sjön finns för iPhone, Android och för iPad. Eniro På sjön täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Appen är gratis.

Kort fakta om På sjön:
Alla basfunktioner finns samlade i menyraden och inkluderar:
Hastighet i knop
Kurs
Tid
Trippmätare
Väderprognos för 6 och 24 timmar
Kustnära nyheter
Hitta båt (genom knappen Hitta båt kommer man tillbaka till båtens position även om man tittat på andra sjökort eller kartor)
Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn

Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden inklusive information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.
Man kan också söka på förinställda val som:
Naturhamnar
Gästhamnar
Bränsle
Mataffär
Logi
Varv
Restaurang
Frisök på platser
Snabbknappar på sjöräddningen och 118118

För att ladda ner På sjön för Android i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar#?t=W251bGwsMSwxLDIxMiwiY29tLmVuaXJvLm5hdXRpY2FsYXIiXQ..

För att ladda ner På sjön för iPad:
http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

För att ladda ner På sjön för iPhone:
https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon/id356145695?mt=8

Film om På sjön:
http://www.eniroplay.se/?video=111733

Inlandsisen i Västantarktis smälter snabbare än förväntat. Nya observationer publicerade av oceanografer från Göteborgs universitet och USA kan öka vår förmåga att förutsäga framtida förändringar i avsmältningen. Studien har nyligen publiceras i tidsskriften Nature Geoscience. Om inlandsisarna i Antarktis och på Grönland minskar påverkar det vattenståndet i världshaven.

Därför är det ett problem att dagens kunskap om oceancirkulationen nära stora glaciärer i Västantarktis är bristfällig. Det medför att forskarna inte med säkerhet kan förutsäga hur vattenståndet kommer att förändras i framtiden.

– Det finns en tydlig minskning av ismassan på Västantarktis och speciellt runt glaciärerna som mynnar ut i Amundsenhavet, säger forskaren Lars Arneborg, vid Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet.
Han har tillsammans med forskarkollegorna Anna Wåhlin, Göran Björk och Bengt Liljebladh studerat oceancirkulationen i Amundsenhavet.

En orsak till att västra Antarktis är speciellt känsligt är att största delen av isen vilar på områden som befinner sig under havsnivån. Varmt havsvatten tränger under isen och orsakar ökad avsmältning underifrån.

– Det är alltså troligen en förändring i oceancirkulationen i Amundsenhavet som har orsakat den ökade isavsmältningen, säger Lars Arneborg.

Hittills har forskarna varit hänvisade till studier med hjälp av högupplösta datormodeller.

– Men det har funnits väldigt få oceanografiska mätningar från Amundsenhavet som har kunnat bekräfta eller vederlägga resultat från datormodellerna. Det har inte heller tidigare funnits några vinterdata. Havsis och isberg har gjort det omöjligt att komma dit på vintern och det är svårt att ha instrument ute året runt.

Men sedan 2010 har göteborgsforskarna kunnat ha instrument ute i Amundsenhavet och mäta inflödet av varmt havsvatten mot glaciärerna.

Observationerna visar att det varma havsvattnet strömmar in mot glaciärerna i en jämn ström över hela året i motsats till modellresultaten som visar på en kraftig årscykel.


Detta visar hur viktigt det är med observationer för att undersöka om de modeller vi använder beskriver något som liknar verkligheten. Både i Västantarktis och kring Grönland har varma havsströmmar orsakat mycket mer avsmältning än någon modell har förutsett, säger han.

Forskarna vill ha flera och längre tidsserier av observationer för att kunna förbättra modellerna och uppnå en bättre förståelse.

– Först då kan vi säga något om hur Antarktis och Grönlands ismassor kommer att förändras i framtiden, säger Lars Arneborg.

Info:
http://www.science.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj//varmt-havsvatten-smalter-antarktis-glaciarer-.cid1110378

Inför säsongen 2013 lanserar Poly-Produkter förtöjningslinan STORM i navyblå färg med silvergrå slithylsor. STORM är en 3-slagen förtöjningslina med inbyggd ryckdämpare. Båtägaren slipper alla metalldelar såsom schacklar, kauser, gummi-/metallfjädrar och låter istället nyttja tågvirkets egenskaper fullt ut.

Hemligheten ligger i en mönsterskyddad produkt, där tågvirket är en komposit mellan höghållfast polyesterfiber och ett fjädrande softmaterial. Det splitsade ögat är försett med en skyddande slithylsa. Dessutom finns ytterligare en flyttbar slithylsa utmed linan. Exklusiv limhylsa i änden. Finns i dimensionerna 10,12,14,16 och 18 mm i diameter samt i längderna 3,6,10 och 15 meter. STORM finns även i Svart lina med röda slithylsor och Vit lina med svarta slithylsor.
Info: www.poly.se

Norskägda Skorgenes visade en ny stor 42-fotare på Båtmässan i Göteborg i våras och till våren kan det vara dags igen. Då planerar företaget att visa upp en ny salongsbåt på 42-fotsskrovet.

Den nya båten, som ska byggas i Norge, heter Skorgenes Bahama 42. Den finns med olika planlösningar med två eller tre kabiner beroende på kundens önskemål.

Som de flesta andra nya kabinbåtar finns Skorgenes Bahama 42 med skjutdörrar ut till akterdäcket och en stor taklucka över salongen som både släpper in ljus och skapar volym i båten. Den här båten får även glasluckor på fördäcket för extra mycket ljus inne i båten.

Enligt Skorgenes får den här båtmodellen fartprestanda upp till 40 knop med två stycken Volvo Penta-motorer. I Norge är priset 4,5–5,2 MNOK beroende på utrustning.

Tekniska specifikationer
Längd: 12,80 m
Bredd: 4,12 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 11 500 kg
Personer: 10
CE-klass: B
Info: www.nmyacht.se

Regeringen har i dag uppdragit åt Försvarsmakten att uppföra ett veteranminnesmonument vid Sjöhistoriska museet på Djurgården. Monumentet ska vara en minnes- och samlingsplats för alla veteraner efter internationell tjänst.

– Det är viktigt att vi visar uppskattning för både militär och civil personal och deras arbete för att främja internationell fred och säkerhet.
En särskild plats för veteraner och anhöriga som uppmärksammar dessa insatser är en viktig del i hela vårt veteranpolitiska arbete, säger försvarsminister Karin Enström.

Minnesmonumentet är en del av den veteranpolitik som regeringen beslutat om och som nu Försvarsmakten genomför. Monumentet som uppförs är skapat av Monika Larsen Dennis, vars bidrag Restare var det vinnande förslaget i en konstnärstävling som pågick våren 2012. I juryn för konstnärstävlingen ingick bl.a. representanter från Försvarsmakten, Statens konstråd, Konstfack, Djurgårdsförvaltningen, Fredsbaskrarna och arkitekter. Juryn beslutade enhälligt att utse Monika Larsen Dennis förslag till vinnare bland sammanlagt 60 bidrag.

Invigningen av veteranmonumentet är planerad till veteranminnesdagen den 29 maj 2013.

228 båtar och 1300 personer seglar över Atlanten i Atlantic Rally for Cruisers, ARC 2012. ARC seglas med över 200 båtar för 27e året i rad. Sju svenska båtar deltar i år. Du kan följa dem via www.worldcruising.com/arc . Gå in på ” fleetviewern” så kan du följa hela flottan. De sju svenska båtarna som deltar är Swan 48: Amoress 2, Arcona 430: Loupan, Hallberg Rassy 45: Salsa af Stavsnäs, Malö 40 Classic: Solit, Baltic 64: Triumph, Beneteau First 36.7: Vendetta och Tayana 55: Freewheel. Gå in på båtnamnet via ”entries” om Du vill veta mer om båtarna eller vill följa deras blogg.

Triumph med Mange Olsson och Börje Toresson som skeppare har en spännande blogg om sina förberedelser inför kappsegling i cruisingklassen. Mange har med sig sin sambo Vica och Börje sonen Johan, 16 år. Också Vendetta med Stefan Krafft som skeppare satsar på att kappsegla. – Jag vill vinna, om det går för vädret, jag har en liten båt- säger Stefan, jag vill testa hur mycket båten tål.

De flesta båtarna är crusingseglare med familj och vänner ombord. 43 barn deltar i rallyt. Salsa af Stavsnäs seglar med barnen Andreas 4 år och Erika 8 år ombord. På bloggen kan du följa livet ombord under segling med barn och tillsammans med andra barnfamiljer som de träffar på vägen.

Mycket informativ fakta och fina bilder hittar Du på Loupans webbsida. Med ombord över Atlanten är föräldrarna Per Berg, Ulla Lilja Berg och sönerna Martin 26 och Björn 33.

Paul och Sheryl Shard, som lever ombord sedan 22 år på sin Southernly 49, Distant Shores 2, deltar och filmar seglingen för TV kanalen travelchannel . Deras TVserie, Distant Shores, visas 4ggr per vecka och ses bäst via UK, engelska TV kanalen. De har filmat kuster runt om i världen från sin båt, också i Sverige.

Starten som skulle gå den 25 november sköts upp, för andra gången i ARCs historia, på grund av hårt väder. Det blåste sydlig kuling med hög sjö upp till 6 meter höga vågor. Endast 34 båtar startade. De flesta ur racingklassen. Nio av dem gick tillbaka till hamnen i Las Palmas för att vänta ut vädret. 194 båtar startade nu tisdagen den 27e i vind som vänt till medvind i 10-15m/s med en våghöjd på 2 meter i början, senare 3-4 meter. Seglingen över Atlanten tar ca två till fyra veckor.

Text och bild: Gia Gunilla. Artikel kommer i Båtliv i vår.

Bildtexter:

Loupans besättning

Börje med sonen Johan 16 år på Triumph

Teambuilding med Magnus Olsson. Styrbords Lewmarvinsch tas isär och smörjs på Triumph

Krysstart framför startfartyget för några få båtar i Racingklassen

Starten uppskjuten på grund av dåligt väder. Båtarna kvar i hamn

Paul och Sheryl på Distant Shores 2 i sitt hem sedan 22 år, en Southerly 49,

Brygga S, Freewheels brygga. Två dagar före start.

Göteborgs universitet samlar 100 europeiska havsforskare i Bryssel för att tillsammans enas om framtiden för nätverket EuroMarine och havsforskningen Europa. Under de senaste två åren har ledande europeiska havsforskare träffats för att väva samman tre separata nätverk till ett nätverk, EuroMarine, som täcker allt från gener till ekosystem.

– Det blir allt viktigare inom havsforskningen att ta helhetsgrepp och undersöka samma problem från så många olika perspektiv som möjligt. Därför måste kunskapsutbytet mellan forskare från olika discipliner bli mer effektivt. Det är till exempel viktigt att information om en fisks gener når fram till forskare som studerar miljön där fisken lever och tvärtom, säger Mike Thorndyke på Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet, som under snart två år har samordnat planeringsarbetet för EuroMarine.

Det sista mötet inför att förverkliga EU-projektet EuroMarine, som är ett tvärvetenskapligt nätverk om havsforskning, organiseras av Göteborgs universitet i Bryssel med bland annat högprofilerade talare från EU-kommissionen, som Anne Glover, EU:s första vetenskapliga chefsrådgivare och Donald Dingwell, generalsekreterare för European Research Council (ERC).

– Vi förväntar oss minst 100 havsforskare på mötet och de kommer att få veta mer om det senaste inom havsforskning och får dessutom vara med och påverka vägen framåt för EuroMarine-projektet. Detta är otroligt viktigt för ett fortsatt framgångsrikt Europa, säger Mike Thorndyke.

När EuroMarine är etablerat i början av 2013 kommer nätverket att arbeta med att utveckla strategier och tjänster för att göra prioriteringar för forskningen, underlätta informations-och kunskapsutbyte mellan forskare och att utbilda kommande generationer av multidisciplinära marina forskare.

– Haven längs de europeiska kusterna är en fantastisk resurs för alla européer med fiske och vattenbruk och även havet som en källa för vårt välbefinnande. Men kusterna är utsatta för överutnyttjande, klimatförändringar och ett ökat befolkningstryck. Vi behöver mer kunskap, det är faktiskt så att vi vet mer om månen än vad vi gör om våra hav, säger Mike Thorndyke.

Det finns även möjlighet att följa mötet via en web broadcast.
Info: www.euromarineconsortium.eu

Nu finns det en hemsida för alla i Västerås som drömmer, har båt, jobbar i eller runt Mälaren. På sajten ska alla som har frågor som rör det lokala båtlivet i Västerås kunna få mer information.

– Idén kom efter många motgångar från kommunen och dess tankar kring båtfrågor, husbyggnationer, kort sagt så har man eller på god väg att slakta båtlivet i Mälaren, säger Thomas Björklund som står bakom sajten.

Thomas är även NFB förhörsförrättare och driver ett företag, Västerås Skeppshandel.

– Båtplatser försvinner, ingen plats för företagen, klubbarna med ungdomsverksamhet har svårt att ha råd med lokaler i anslutning till vatten, nä nu är det boende som tar över. Därav en sida för att visa att vi båtägare är en betydande del av stadens invånare, jag hoppas även att vi kan dra till oss fler nya båtägare i framtiden.

– Ett problem är att klubbarna ofta “bara” tänkt på sina båthus, fendrar eller klubbholmar och inte samlat båtkollektivet och fört en talan mot kommunen, men nu finns den “sidan” som kanske kan förändra båtlivet för oss Västeråsare.

Info: www.malarstadensbatvanner.se

Kommentarer

Tom Hedberg 22:07:49 2012-11-27

Är väl dags att det händer något, annars är vi inte mer sjöstad än Örebro…

– skattkista med båtprylar för 100 000 kr delas ut

Nu är det dags att utse ”Sveriges Bästa Båtklubb 2012”. Vinnaren utses av Båtlivs läsare i samarbete med en jury från tidningen och Svenska Båtunionen, som är riksorganisation för landets båtklubbar.

De tidigare vinnarna är Heleneborgs Båtklubb (2010) och Sandö Hamn (2011). Båda dessa båtklubbar är föredömen med sin fina och omfattande verksamhet inom flera områden.

Nu hoppas vi att tillsammans med Båtlivs läsare hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens kriterier och kanske tillför ytterligare något. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna och därmed kan avgöra frågan.

Den klubb som utses bör uppfylla dessa kriterier:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

All information om tävlingen finns på en hemsida: www.AretsBatklubb.se

Vinnaren av Årets Båtklubb 2012 får ta emot sitt pris under högtidliga former på Båtmässan i Göteborg. Priset delas ut fredagen 1 februari i Nord West Yachts monter. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Anne Adre-Isaksson, SBU-redaktör Båtliv, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv. Omröstningen är öppen till och med 11 januari 2012.

Bilden:
Förstapriset i Årets Båtklubb 2012 är en sjömanskista från Nord West & Najad fylld med båtprylar värda över 100 000 kr. Rösta på din favoritklubb på www.AretsBatklubb.se

Sponsorer till Årets Båtklubb
Följande företag är sponsorer och leverantörer av priser till Årets Båtklubb 2012:
Alde
AxTech
Baltic Safety Products
Båtsystem
Comstedt
Fri Marin
Frigus
Garmin
Gecea
Hjertmans
Johnson Pump
Jotun
Kemiprodukter
KG Knutsson
Kvar på listan är följande:
Nord West & Najad
Plastimo
Poly Produkter
Roca
Seldén
Sportmanship
Sweboat
Swenautic/Tedo
Svenska Sjö
Thermoprodukter
Unimer
Watski
Volvo Penta

Svenska Båtunionen ska fortsätta planeringen för ett sammangående med Svenska Seglarförbundet. Med knapp majoritet vann styrelsens förslag vid SBU:s Unionsråd och extra Båtriksdag som hölls söndagen 25 november på Lidingö.

Hela 16 båtförbund röstade för att avsluta arbetet för en sammanslagning medan sju förbund – de största inom Unionen – röstade för styrelsens förslag att gå samman.

Detta innebär att det slutliga avgörandet kommer att ske vid ordinarie Båtriksdag i mars 2013.

– Det här kommer att påverka styrelsens och arbetsgruppens arbetssätt på hur vi ska hantera frågan. Det krävs 2/3 majoritet för en överenskommelse för ett beslut att slå samman organisationerna och det hade vi inte igår. Frågorna om samarbete finns kvar men vi kanske ska hitta andra vägar, säger SBU:s ordförande, Bengt Gärde.

Debatten inför den extra Båtriksdagen (bilden) har varit intensiv, framför allt från motståndarna till en sammanslagning. Vid Båtriksdagen fördelas totalt 187 röster, varav styrelsens förslag fick 99 och motståndarna 88 röster.

Dessa båtförbund röstade för en fortsatt planering (Motion 2):
Navis
Norrbottens BF
Roslagens BF
Skånes BF
SMBF
Västerbottens BF
Västkustens BF

Dessa båtförbund röstade för att avbryta planerna (Motion 1):
Blekinge BF
Dalarnas BF
Gästriklands BF
Hjälmarens BF
Hälsinglands BF
Lidingö BF
Mälarens BF
Smålands BF
Sommens Sjöråd
Sörmlandskustens BF
Vänern Väst Dalslands Kanals BF
Värmlands Bergslags BF
Värmlands BF
Västernorrlands BF
Östergötlands BF
Östra Vänerns BF

Lars-Åke Redéen

Kommentarer

Kalevi Jardevall Vadstena Båt o Fiskeklubb, tel 07 15:27:04 2012-11-26

Ordförande Bengt Gärde borde avgå med omedelbar verkan. Gäle företräder inte SBU utan har tydligen andra intressen. Den enkät som BÅTLIV utförde vecka 47, resultate blev 42% ja 58% Nej till forsatt utredning, att man omedelbart avbryter samarbetet att SBU skall vara fristående. Gärde fick inte heller gehör på Unionsrådets möte. Ändå fortsätter Gärde mot medlemmarnas nej att köra vidare. Detta är maktmisbruk och han företräder inte SBU, Fel man på en sån viktig post där han skall varata SBUs intressen och inte förgöra SBU, AVGÅ.

Demokrati 20:06:00 2012-11-26

Gärde företräder nog SBU. En båtriksdag har ju beslutat att utreda den här frågan och beslut skall tas (av medlemmarna) på Båtriksdagen 2013. Tramsigt att i halvtid ta upp frågan om att lägga ned arbetet – vi framstår ju som tomtar som inte kan ge vår styrelse ett uppdrag från ett år till ett annat. Skäms tamejfan.

Harald Mårtensson 20:33:13 2012-11-26

Båtriksdagen 2012 beslöt att fortsätta utredningen av en sammanslagning med SSF. Ett övertygande förslag skulle tas fram för ett första beslut (av två) vid en Extra Båtriksdag hösten 2012, i samband med Unionsrådet. Unionsstyrelsen lade in denna Extra Båtriksdag i mötesplaneringen, men eftersom förslaget inte var färdigt, ändrades planerna.
Stadgans lydelse tvingade oss att, för att kunna lägga ett motförslag, begära en Extra Båtriksdag innan vi kände till Unionsstyrelsens ändrade planer. Att unionsstyrelsen inte följde Båtriksdagsbeslutet kan inte vi "andra" ta ansvar för.

ola 06:30:14 2012-11-27

@kalevi, menar du att en enkät på Båtlivs hemsida skall vara grund för beslut i SBU ? Och inte det som beslutas på en båtriksdag?
För övrigt tycker jag det är intressant att de stora förbunden som har verksamhet och en rotation i styrelserna tycker på ett sätt och de små i många fall pytteförbunden röstar för ett bibehållande.

Måsen 09:04:52 2012-11-27

Bengt Gärde och Björn Afselius . Det är hög tid att avgå nu. Ni har ett stort misstroende emot er. Ni har kört i diket då ni inte lyssnat på medlemsförbunden. Och om ni klamrar er kvar lägg ner planerna på samgående. Ni får aldrig 2/3 majoritet. Vi vill inte att seglarna roffar våra pengar.

Truten 09:15:28 2012-11-27

Hur många egna röster sitter Bengt G på? Nästan 25% kanske. Snacka om maktmissbruk.

Måsen 09:17:48 2012-11-27

Ola
Och hos SSF är det tvärtom. Det stora distrikten Stockholm och Västkusten är emot och de små kanske är för? Blir säkert ett bra samarbetsklimat.

Steffo 10:07:55 2012-11-27

Funderar bara på vad som händer om det blir en sammanslagning och vad händer om det inte blir. Vad jag förstått så kommer SBU inte klara ekonomin som verksamheten ser ut nu (höjda medlemsavgifter?). I SSF ser man nyttan med att ha ett större underlag att presentera till RF (mer pengar från centralt håll och slippa höja medlemsavgifter?). Delar av båda förbundens medlemmar har samma farhågor, dvs att de andra skall ta den förstes pengar. Att den ena eller andra parten roffar åt sig pengar tycker jag är en ganska löjeväckande tanke. Det är väl i stället en samordningsvinst alla skall kunna tillgodogöra sig. Men sitter det en massa äldre herrar som är rädda om sina inpinkade revir kommer denna sammanslagning inte ske och ingen utveckling heller för den delen.

"Det var bättre förr"

Olof Malmlöf 10:26:43 2012-11-27

Det är inte seriöst att "kräva" Bengt och andras avgång nu då det finns ett mandat och uppdrag att utreda frågan. Jag – och många klubbar – har dock tillräcklig överblick redan och kommer att rösta nej. Vår båtklubb kommer att lämna SBU om det blir en sammanslagning. Det är fullständigt obegripligt vad båtliv har att göra med idrott och riksidrottsförbundet. Jag ägnar mig inte åt idrott när jag är ute med min båt. På den tid jag kappseglade kände jag ingen identifiering med idrottare. Detta är dumheter. Det går att vitalisera SBU på annat sätt och genom att ställa oss själva de fundamentala frågor vilken roll SBU skall spela för båtklubbarna framgent. Många nya båtägare är inte intresserade av båtklubbar överhuvudtaget och är de knutna till idrotten blir intresset om möjligt ännu mindre. Jag direkt ogillar flera av de dogmer som förhärskar inom RF. Jag valde segling en gång för att distansera mig från bl.a fotboll, dess ledare och kollektivistiska livsuppfattning!

Björn Afselius 13:57:18 2012-11-27

Nu när den värsta krutröken lagt sig vore det intressant att ta del av idéer om hur SBU ska vitaliseras och vilken verksamhet som klubbarna efterfrågar. Får i så fall den verksamheten kosta mer än vad den gör idag?

Stockholm 15:45:00 2012-11-27

Om jag minns rätt röstade väl Stockholm FÖR att fortsätta arbetet på Seglardagen 2012. Så om de nu plötsligt är emot är väl frågan om det är Stockholmsklubbarna eller distriktsordföranden som är emot. Han vill ju annars att hans egen klubb Dalarö skall gå ur SSF för att han istället skall få starta en egen seglarklubb i SSF, så vilken sida han står på är oklart. Intressant att han då fick mothugg i Dalarö som tyckte det var viktigt med seglingen och att fortsätta vara med i SSF. Det är inte lätt det här.

Måsen till Bengt Gärde 17:11:18 2012-11-27

Tilläggas bör att det ojämförligt största förbundet – Saltsjön Mälarens Båtförbund SMBF- som själva innehar 50 röster röstade för en fortsättning av sammanslagningsplanerna, trots att tre av deras största båtklubbar hävdar att förbundsstyrelsen inte har skaffat sig mandat att rösta över huvud taget i frågan, och att man därför kommer att väcka misstroende och neka styrelsen ansvarsfrihet vid SMBF:s nästa årsmöte.

Snyggt jobbat Bengt Gärde!!!

Hajen till Måsen 18:32:47 2012-11-27

Tre klubbar av drygt 240 är väl bäst att tillägga. Demokarti behöver inte innebära att alla tycker samma sak och majoriteten har sagt sitt. För övrigt tillhör Bengt Gärde Lidingö Båtförbund.

Bosse Andersson 21:44:10 2012-11-28

Inom SMBF kommer 10 av totalt 15 personer i styrelsen att avgå. Vissa har redan skjutit in stolarna och lämnat styrelsen. De tre klubbarna måste ha haft oerhört rätt i sina påhopp. Skönt att någon klubb vågade säga ifrån.
SMBF ska hjälpa sina medlemmar och inte vara parasiter på klubbarna.

Sneseglaren 17:15:54 2012-11-29

Säg NEJ till sammanslagning. Jag citerar från RF’s policy: "Att RF i samverkan med SISU och nykterhetsrörelsen tar upp alkoholfrågorna i sin ledarutbildning för att stimulera förbund, föreningar, ledare och aktiva till diskussioner i syfte att nå en samlad policy anpassad efter det egna förbundets och den egna föreningens förutsättningar". Så nu skall vi vara tvugna att SAMARBETA med de så kallade nykterhetsrörelserna? Vad tusan har de med båtliv att göra?

SOLEN 18:08:44 2012-11-29

Intressant att läsa senaste AU protokollet från Båtunionen 27/11.
Vi fortsätter att utreda enligt tidigare plan men nu skall också ett alternativ förslag utvecklas. Alternativ till vad? Något skarpt förslag har ju styrgruppen inte lyckats att prestera trots att snart två år gått. Och på vems uppdrag skall detta alternativ bygga? Bengt, Inge, Hans, Lasse och Sten det är dags att fundera på reträtt och lyssna på medlemmarna?

Molnet 11:55:16 2012-12-06

SOLEN: Alternativ till samgående, får man väl gissa eftersom det i demokratisk ordning beslutade uppdraget var att utreda förutsättningarna för ett samgående. Gissar att US lyssnar på medlemmarna mer än SOLEN vill erkänna och ser att majoriteten till förmån för ett samgående har minskat.

Nu på lördag öppnar Theodor och Sören Colbing ett litet skärgårdsgalleri i Nynäshamn. I det lilla skärgårdsgalleriet, som heter ”Colbings Sjöbod”, är Theodors och Sörens bästa bilder representerade i en permanent utställning.

Motiven är främst från skärgård, kust och hav. Givetvis visas den uppskattade kollektionen med seglingsmotiv från sommarens fantastiska Jubileumsregatta.

– Många kunder och skärgårdsintresserade har frågat efter en lokal, typ ett galleri, där min son Theodors och mina alster visas, berättar Sören Colbing.

– Det är med stolthet vi nu kan erbjuda en permanent utställning i en inspirerande skärgårdsmiljö.

Förutom fotografier, tavlor, konsttryck och digigraphier finns där Colbings skärgårdsböcker till försäljning.

Dessutom visas skisser och bilder på Colbings miljöbåtprojekt – de tre båtmodellerna i serien ”Skärgårdsströvaren”. ”En tanke med Colbings Sjöbod är att man ska få inspiration när det gäller fotografering, skärgård, miljö och båtar”, säger Sören Colbing.

Priset ”Miljöpärlan” för finfina insatser inom miljöområdet ska delas ut under 2013. Förslag på pristagare mottages till och med september 2013. Därefter beslutas vem som får ”Miljöpärlan 2013”. En lista på den eller de som VERKLIGEN INTE får miljöpriset kommer att uppdateras kontinuerligt.

Premiär: COLBINGS SJÖBOD öppnar lördag 24 november
Adress: Fågelgatan 42, Nynäshamn

Info: www.colbing.se

Foto: Theodor och GUnilla Colbing.

Mellan en och två tredjedelar av de marina arterna i världshaven är fortfarande oupptäckta. Det visar en beräkning som presenteras i den välrenommerade tidskriften ”Current Biology”. Forskare vid Göteborgs universitet har deltagit i kartläggningsarbetet.

Forskare runtom i världen har medverkat när marina arter kartlagts och en heltäckande databas, Word Register of Marine Species (WoRMS), skapats. För första gången kan forskarna erbjuda en detaljerad översikt av artrikedomen i havet.

Internationellt samarbete kring kartläggningen
En som deltagit i arbetet är zoologen Christer Erséus vid Göteborgs universitet.

– Vi är 120 specialister på olika organismgrupper som redovisat kunskapsläget för de arter vi känner till idag. Vi har sedan gjort en kvalificerad uppskattning av hur många arter som tycks återstå att upptäckas inom varje grupp. En utgångspunkt för detta har varit hur många nya arter vi funnit när vi för första gången undersökt faunan eller floran i en särskild del av världshaven, säger Christer Erséus.

Minst en tredjedel av havsarterna är fortfarande okända för forskarna trots att fler arter än någonsin beskrivits det senaste decenniet. Hittills har totalt 226 000 arter beskrivits, vilket betyder att de fått sina vetenskapliga namn, medan 65 000 fortfarande ligger i olika samlingar och väntar på att bli beskrivna.

En miljon arter i haven
Forskarna menar att det kan finnas uppemot en miljon marina arter totalt, eller möjligen något färre. Merparten är troligen mindre kräftdjur, blötdjur, maskar och svampdjur och man räknar med att kartlägga majoriteten av dessa under detta århundrade.

– Det finns grupper av organismer där vi vet att nära hundra procent är kända, till exempel sälar, och andra där vi fortfarande bara känner till några få procent av arterna. Det senare gäller min egen specialitet som är en grupp småmaskar.

Kartläggningen är viktig för det fortsatta arbetet med att ta reda på vilka arter som är utrotningshotade och vilka insatser som krävs för att bevara artrikedomen.

– Som väl alla vet är hoten idag mot havens många livsformer både stora och globala. WoRMS-databasen ger oss åtminstone en möjlighet att hålla en viss ordning på denna stora del av jordens totala artmångfald.

Komplicerat att kartlägga
Det här är första gången som forskare över hela världen samarbetat för att presentera en global katalog av de marina arterna. Arbetet har varit svårt eftersom bland annat en art kan ha flera synonymer. Var och en av valarterna har till exempel i genomsnitt 14 olika namn.

– Ja, speciellt den äldre zoologiska litteraturen ställer till det för oss, då många arter blivit beskrivna flera gånger, på ett ganska knapphändigt sätt och under olika namn, men det är ju bara ett namn som ska gälla och räknas.

Forskarna hoppas nu att WoRMS-databasen ska stimulera även andra biologer att samarbeta för att inventera alla arter som lever på jorden, även de som lever på land och i sötvatten.

Länk till artikeln: http://www.cell.com/current-biology/retrieve/pii/S0960982212011384

Idag delar Världsnaturfonden WWF ut utmärkelsen Climate Solver för klimatinnovationer – i år med fokus på smarta energitjänster, inte minst med tanke på fattiga utvecklingsländer.

Bland dem som belönas finns entreprenörer som satsar på vågkraft, energieffektiva LED-belysningssystem för växthus, soldriven laddning för elbilar och mobiltelefoner paketerade som tjänster – samt produktion av pellets från biomassaavfall för effektiva spisar.

– I dagarna har Världsbanken i en ny rapport visat att vi går mot en värld med 4 graders temperaturhöjning år 2100. Om vi ska undvika katastrofala klimatförändringar, måste vi snabbt överge vårt beroende av ohållbara energisystem och satsa på ren och förnybar energi. Det finns gott om klimatinnovationer med en potential att radikalt minska utsläppen av koldioxid, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF i Sverige.

Det största hindret för framgång för nya tekniker är bristen på finansiering både från staten och det privata näringslivet. Miljöteknikbranschen omsätter över 200 miljarder euro globalt – vilket motsvarar intäkterna från den globala elektronikindustrin.

– Det är hög tid för den finansiella sektorn att ta en mer aktiv roll och stötta lösningar som drastiskt minskar koldioxidutsläppen. Finansiella aktörer behöver öka sin kännedom om hur deras investeringar påverkar vårt klimat. I samråd med politiska beslutsfattare kan de bidra till att utveckla finansieringsmodeller som ökar investeringarna i omställningen mot ett hållbart energisystem., säger Magnus Emfel, ansvarig för klimatinnovationer WWF.

Läs mer om de nya klimatentreprenörerna och WWFs arbete för att påskynda ut vecklingen och spridningen av klimatinnovationer: www.climatesolver.org

WWF Climate Solvers 2012
Powerfy AB – solelsdrivna mobilladdare: www.powerfy.se
Erbjuder laddning av mobiltelefoner på en marknad där 500 miljoner mobiltelefonanvändare saknar tillgång till elektricitet. Genom ett hyrkoncept ger Powerfy lokala entreprenörer möjlighet till arbete. Användaren sparar restid för att få tillgång till det fasta elnätet och behöver inte investera i egen energiproduktion.
Solelia Greentech AB – solcellsladdning för elbilar, www.solelia.se
Solelia Greentech hyr ut och säljer soldrivna laddningsstationer till företag för laddning av elbilar och hybrider med helt ren solel. Den el som inte används för laddning direkt när solen skiner sparas på ett särskilt solkonto som kan användas senare.
Emerging Cooking Solutions AB – www.emerging.se
Tillverkar pellets från biomassaavfall som erbjuds i abonnemangsform tillsammans med effektiva spisar i utvecklingsländer, där avskogning och energifattigdom är svåra utmaningar.
Heliospectra – Effektiv växthusbelysning, www.heliospectra.com
Företaget utvecklar ett smart ljussystem som både gynnar tillväxten hos plantor i växthus och sänker energiförbrukningen. Sensorer läser av om plantorna får för mycket eller för lite ljus och reglerar lamporna. Energi sparas eftersom lamporna utnyttjar en större del av ljusets spektrum och bara används när de behövs.
HiNation AB – HiLight Solar Light och laddning, www.hination.com
HiLight är en solcellsdriven lampa med laddningsfunktion för belysning och laddning av mobiltelefoner, MP3 och liknande för den stora del av världens befolkning som saknar tillgång till modern elektricitet.
Waves4Power AB – Ocean Power, www.waves4power.com
Utvecklar, bygger och säljer en hållbar vågkraftteknik som möjliggör användning av den stora potential energin i havsvågor erbjuder för att skapa elkraft.

”Världens vackraste fjord” Hjörundfjorden i Sunnmöre blir en fast del av Hurtigrutens höstseglatser från och med 2013. Det är första gången på 20 år som man väljer att ändra rutten för ”Världens vackraste sjöresa”.

Efter ett framgångsrikt test med elva avgångar under hösten 2012 har man beslutat att ”Världens vackraste sjöresa” ska besöka det, som många betraktar som ”världens vackraste fjord”, på fast basis varje höst från och med 2013. Hjörundfjorden blir en unik destination i Hurtigrutens höstkoncept ”Autumn Gold” och kommer att besökas under perioden 1 september–31 oktober 2013.

Hjörundfjorden betraktas av många som den mest traditionsfyllda, klassiska norska fjorden av dem alla. Den ligger mitt ibland de majestätiska fjällen i Sunnmörsalperna och bjuder på reseliv med historiska inslag. Det var hit som kejsar Wilhelm II av Tyskland helst åkte på sina årliga besök i Norge i slutet av 1800-talet.

Hurtigruten är den enda operatör som är aktiv året om längs den norska kusten och lägger stor vikt vid att kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser, oavsett om det är på land eller ombord under resans gång.

– Vi strävar efter att vara en unik och autentisk reselivsprodukt, och att ha med Hjörund-fjorden på listan över seglatser är en viktig del av detta arbete. Det är en fjord med en helt fantastisk natur, fjäll vid havet och inte minst ett levande lokalsamhälle med en fascinerande historia. Det var hit som kryssningsfartygen gick i den norska turismens späda begynnelse, vid tiden då Hurtigruten etablerades år 1893, säger kommunikationschef Ragnar Norum.

I samband med att man anlöper Urke i Hjörundfjorden kommer Hurtigruten att erbjuda utflykten ”Ett litet stycke Norge” i Norangsdalen, en av landets vildaste och smalaste dalar. Dessutom kommer man att inta en liten måltid på det speciella Union Hotel Öye. Gästerna kommer också att kunna gå runt i de vackra omgivningarna.

– Testerna som vi gjorde i höstas har övertygat oss om att Hjörundfjorden har det som vi är ute efter – genuina och unika upplevelser, lokala historier och fascinerande natur. Det här kommer att uppskattas av både våra gäster, det är vi övertygade om, säger Norum.

Seglatserna in till Hjörundfjorden läggs upp som en del av höstkonceptet ”Autumn Gold”, som fokuserar på årstidens fantastiska färger och smaker. I likhet med vinterkonceptet ”Hunting the light” och vårens ”The Arctic Awakening” erbjuder höstkonceptet aktiviteter på däck, egna föredrag och speciella utflykter knutna till årstiderna. Vi har dessutom utvecklat en helt egen meny ombord som tillägnas hösten.

Under perioden 1 september–31 oktober 2013 kommer Hurtigruten att avgå från Ålesund kl. 9.30. Efter en seglats på omkring 30 nautiska mil ankommer man Urke vid Hjörundfjorden omkring kl. 11.30. Där blir fartyget liggande till omkring kl. 15.00, då det återigen sätter kurs tillbaka till Ålesund med ankomst kl. 17.30.

Ska det bli en sammanslagning mellan Svenska Båtunionen (SBU) och Svenska Seglarförbundet (SSF)? Och vad betyder det för dig som är medlem i en båtklubb? Det första svaret kan komma vid den extra Båtriksdag som hålls under Unionsrådet 25 november.

För dig som är medlem i en båtklubb kommer en eventuell sammanslagning knappast att märkas alls. Du kommer att tillhöra en större organisation med över 200 000 medlemmar mot dagens 170 000 i SBU, men grunden är medlemskapet i din lokala båtklubb.

Trots detta har det varit en lång och intensiv debatt om vad följderna blir om Sveriges två stora båtorganisationerna går samman i något helt nytt. En anledning kan vara att det är två anrika men delvis ganska annorlunda organisationer som kan gå samman.

Svenska Seglarförbundet är äldst och föddes ur kappseglingen som idrott. En av SSF:s utmaningar idag är att ytterst få är intresserade av kappsegling på elitnivå. Svenska Båtunionen är något yngre och en typisk främjandeorganisation, som vill verka för fler och bättre förutsättningar för båtlivet. SBU:s främsta utmaning är bristande engagemang och ett båtliv under ständig förändring där det gäller för Unionen att hänga med.

Enligt den styrgrupp som har undersökt förutsättningarna för en sammanslagning måste något göras för att utveckla Svenska Båtunionen. Inte minst för att ha ekonomin under kontroll.

– Gör vi ingenting alls och behåller den låga verksamhet som vi har idag så kommer SBU ändå att gå med ca 500 000 kr i förlust kommande år. Därför ska vi visa på alternativa lösningar på Unionsrådet, säger Lars Afzelius, sammankallande i SBU/SSF gemensamma styrgrupp.

Elva båtförbund inom SBU har förenat sig i gruppen ”Arbetsgruppen Rädda SBU” och de tycker att organisationerna inte bör slås samman. I stället vill de ha kvar SBU som en egen organisation och utveckla det.

De elva båtförbunden har skrivit under begäran om extra Båtriksdag, som ska hållas 24–25 november.

Här nedan kan du läsa de olika argumenten för och emot en sammanslagning.

”SBU är värt att bevara”
Arbetsgruppen Rädda SBU vill ha kvar SBU som tidigare. I stället för en sammanslagning vill de se en utveckling av organisationen. Harald Mårtensson är talesman för gruppen och svarar här på Båtlivs frågor.
Vad är det ni vill?
– Vi tycker att SBU är värt att bevaras. Jag tycker att vi ska utveckla SBU till något bättre, men det kan säkert behöva reformeras. SBU skulle bli uppätet direkt om vi går ihop med SSF. Det viktigaste i nuläget är att rädda SBU från nedläggning, och i stället se till att organisationens kärnverksamhet kommer igång igen utan dröjsmål.
– Det som har varit väldigt tragiskt är att den egentliga verksamheten i SBU har stått still sedan flera år då vi började jobba först med regionindelningen. Därefter kom stadgefrågorna och sedan namnfrågan. SBU har inte jobbat med vad vi ska jobba med på flera år.
– När jag jobbade i Miljökommittén och Unionsstyrelsen så var jag stolt över det. Idag vet jag inte om de som sitter där känner någon stolthet.
Varför är ni så kritiska till ett samgående?
– Idag är SBU helt fristående och det är väldigt viktig principiellt – att vi inte har någon över oss. Riksidrottsförbundet, som är huvudman för SSF, har ett helt annat och mer diktatorisk arbetssätt.
– Jag vill inte heller hamna i att vi får munkavel i vissa frågor, alkoholfrågan som exempel hade nog varit svårare att diskutera om vi hade tillhört RF. Samma sak med könskvotering, RF har bestämt att det ska vara 40 procent kvinnor i styrelserna inom organisationerna.
Hur tycker ni att utvecklingen bör vara?
– Vi säger inte nej till samarbete, men det måste vara ett samarbete som gynnar oss båda två. Vi skulle börja med att hitta samarbetspunkterna och se hur det fungerar.
– Den genomlysning av organisationen som SSF har gjort borde ha gjorts även av SBU. Efter mycket kritik gjordes en SWOT-analys*, men de borde även ha ett värde på de olika hoten och möjligheterna.
Vill ni bara ha ett bättre arbete innan beslut?
– Ja, men det ska också vara efterfrågat. Östergötlands Båtförbund har ringt runt till de av våra 50 båtklubbar som vi inte träffat på möten och frågat vad de tycker. 7–8 var positiva, 21 var negativa och resten visste inte.
Vad förväntar ni er av den extra Båtriksdagen?
– Vi får en värdemätare på om det har skett några förändringar av hur förbunden tycker sedan förra Båtriksdagen. Då såg vi ett styrkeförhållande, men jag har svaga förhoppningar att vi får majoritet att lägga ner arbetet direkt.
Är ni beredda att dela upp SBU på de här frågorna?
– Vi vill helst inte det, men det kommer att finnas förbund som inte vill gå med i den nya organisationen.
Är ert mål att bilda en annan riksorganisation?
– Nej. Målet är att bibehålla SBU och utveckla det. Vi försöker inte hitta någon konkurrerande verksamhet, tvärtom. Det finns för mycket värde i arbete och pengar i SBU för att det inte ska finnas kvar.
– Vi vill heller inte begränsa samarbetet till enbart SSF. Även SXK och till exempel Sportfiskarna borde kunna vara med.

* SWOT-analys innebär att man analyserar styrkor, svagheter, möjligheter och hot.

”SBU måste se över sin organisation”
Lars Afzelius är sammankallande i SBU:s och SSF:s gemensamma styrgrupp om sammanslagningen. Här svarar han på Båtlivs frågor.
Försvinner inte SBU i en ny organisation?
– Nej, främjandeverksamheten kommer att omfatta ännu fler klubbar än vad som är fallet idag och Svenska Seglarförbundet kan satsa mer på sin kärnverksamhet. Hela vår verksamhet kan drivas med bättre förutsättningar än idag.
Har ”Arbetsgruppen Rädda SBU” rätt i sin kritik?
– När det gäller SBU:s verksamhet kan jag hålla med om att den inte har varit så värst sprudlande. Vad det beror på kan man diskutera. Det finns nog strukturfel i Båtunionens organisation och det saknas utmaningar inom organisationen. Just planerna på en sammanslagning är ett tydligt uttryck för det.
– Ett av organisationsfelen är att en Båtriksdag kan bestämma vad som helst, men det finns ingen skyldighet för båtförbunden att göra någonting. De medlemsavgifter som båtklubbsmedlemmarna betalar till SBU gäller bara Unionsstyrelsen och kommittéernas verksamhet, försäkring, Båtliv och lite till.
Vad händer på den extra Båtriksdagen?
– Från början var det utlyst en extra Båtriksdag som skulle ta ett första beslut, men Unionsstyrelsen har beslutat att vänta med beslutet om samgåendet till den ordinarie Båtriksdagen i mars 2013. Den fråga som är kvar är de elva förbundens motion om att diskussionerna med seglarna ska avbrytas. Den frågan kommer att behandlas först och därefter startar Unionsrådet.
– Jag räknar med att den majoritet som tog ett beslut att fortsätta arbetet med att skapa en ny båtlivsorganisation vill att vi ska fortsätta jobba och redovisa vårt arbete på Båtriksdagen 2013. Det finns fler frågor som måste behandlas, vilket innebär mera tid för att vi ska hinna med och vi har haft lite tidsnöd i höst. Vi kan ju inte bara avbryta det pågående arbetet.
Är det värt att dela upp Svenska Båtunionen för en sådan här fråga?
– Nej, det tycker jag definitivt inte för ingen tjänar på det. Djupa sår kan ta lång tid att läka men om organisationen SBU försvinner så skulle verksamheten för att främja båtlivet finnas kvar med bättre förutsättningar i form av resurser och ekonomi.
Blir inte SBU beroende av Riksidrottsförbundets (RF) policy vid ett samgående?
– Nej, det enda vi har att leva upp till om vi blir medlemmar i RF är deras värdegrund. Vi skriver våra egna stadgar och ändamålsparagraf som säger vad vi ska göra.

Vad ser du för alternativ utveckling?
– Jag tycker att de elva båtförbunden har en överdriven rädsla för utvecklingen. Säger Båtriksdagen nej till en sammanslagning så blir hela SBU kvar, men då måste verksamheten nog startas om och drivas på ett annat sätt än idag. Till exempel med ökat direktinflytande för klubbarna, tyvärr höjda medlemsavgifter och tydligare engagemang i många båtlivsfrågor.

Text: Lars-Åke Redéen

Kommentarer

sneseglarn 12:46:15 2012-11-23

allt motstånd kan sammanfattas till vissa herrar i seglarnas distrikt och motorbåtarnas förbund. Dessa ser inte till klubbarnas och medlemmarnas behov eller bästa utan till sin egen viktighet i sitt eget förbund/distrikt som de upplever som hotad av en ny organisation för allt båtliv. Bra SBU att vi i klubbarna får tycka till i denna fråga via den enkät som är utskickad!

Ola 11:35:13 2012-11-24

bra sagt Snegseglarn! småpåvar kallas det ibland..

Olof Malmlöf 01:35:39 2012-11-26

Det är fullständigt obegripligt vad båtliv har att göra med idrott och riksidrottsförbundet. Jag ägnar mig inte åt idrott när jag är ute med min båt. På den tid jag kappseglade kände jag ingen identifiering med idrottare. Detta är dumheter. Det går att vitalisera SBU på annat sätt och genom att ställa oss själva de fundamentala frågor vilken roll SBU skall spela för båtklubbar.

Team SCA kommer att delta i jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015 med en båt med kvinnlig besättning. Tävlingsbåten levereras först hösten 2013 därför har teamet redan nu skaffat en riktigt vass träningsbåt.

– Vi har köpt VO70-båten Puma som blev trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 att ha som träningsbåt för den besättning som ska sättas samman, berättar Richard Brisius, chef för Team SCA.

Båten är nu i England för att få ny grafisk design och anpassas för att bli den perfekta träningsbåten. Richard Brisius räknar sedan med att börja segla med kandidater i februari.

– Just nu håller vi på att sätta ihop en grupp med besättningskandidater. Det är ett mycket spännande arbete och vi har varit i kontakt med många intressanta, erfarna och meriterade kvinnliga seglare från hela världen. Vi hoppas att vi ska ha en första grupp seglare klara för vårt team mot slutet av första kvartalet 2103. Därifrån ska vi sedan bygga vidare och vår förhoppning är att ha större delen av besättningen på plats under sommaren 2013.

På Team SCA är det en mindre grupp som arbetar med rekrytering av kandidater. I gruppen ingår bland andra Magnus Olsson med erfarenhet från sju Volvo Ocean Race-projekt och Joao ”Joca” Signorini som var med och vann tävlingen 2009 med Ericsson 4 och seglade på Telefonica i det senaste Volvo Ocean Race.

Foto: Ian Roman/Volvo Ocean Race, Rick Tomlinson, Oskar Kihlborg.

Erik Stark kommer att ha sin F1-debut i år då han deltar i årets två avslutande tävlingar. Den första äger rum i Abu Dhabi den 29-30 november och den andra i Sharjah 6–7 december. Det blev klart för ett par veckor sedan att Erik Stark kommer att köra de sista två tävlingarna 2012 för Team Sweden tillsammans med svensken Jonas Andersson som kört F1 sedan 2006. En förutsättning för samarbetet med Team Sweden var garantier att Erik skulle få fräscha och nyrenoverade motorer till sitt förfogande.

Då alla F1 stall har minst två F1-båtar och en båt i ungdomsklassen F4s kommer även Jesper Forss från Örebro tävla att fortsätta tävla för Team Sweden i Abu Dhabi och Sharjah. Jesper Forss leder VM serien i F4s inför de två avslutande tävlingarna.

Eriks framtidsplaner
Team Erik Stark har beslutat att Erik kommer att köra VM i både F1 och F2 under säsongen 2013.
En treårsplan är utarbetad som skall leda till VM guld i F1 på hemmaplan 2015.
2013
Erik kommer att köra hela VM serien i F1. Det är ännu oklart för vilket team Erik kommer att tävla under 2013. Förhandlingar kommer att äga rum i Abu Dhabi och Sharjah med olika team.
Erik kommer också att försvara sitt VM guld i F2 genom att köra hela serien i eget stall. En nyinköpt F2 båt som levereras i mars 2013 kommer att säkerställa att förutsättningarna till vinst kommer att vara de bästa tänkbara.
2014
Erik köra hela VM serien i F1 2014. Han kommer att köpa in en egen båt vilket är en förutsättning för att kunna tävla om de bästa placeringarna i serien.
2015
År 2015 satsar Team Erik Stark på ett eget stall i F1 med två F1 båtar och en F4s båt. Eriks hemmaklubb KMK (Kungliga Motorbåt Klubben) firar 100 år. I samband med detta jubileum ansöker Stockholm om att få arrangera en VM-tävling i F1 på Riddarfjärden. Målet är att Erik Stark ska ta VM guld i F1 detta år.

Livesändningar
Eriks F1 debut kommer att sändas live på nätet. Gå in på http://www.f1h2o.com och klicka på LIVE knappen som kommer finnas ca en timme före start av sändning.
Sändningen är gratis

Race GP Abu Dhabi 29 & 30 november
29/11 12:00 – 13:00 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
30/11 12:30 – 13:15 Grand Prix of Abu Dhabi (max tid för racet 45min)
Race GP Sharjah 6 & 7 december
6/12 12:50 – 13:50 F1 tidskval med Q 1, Q2 och Q3
7/12 13:00 – 13:45 Grand Prix of Sharjah (max tid för racet 45min)
Alla tider är Svensk tid
Tävlingsschema inför 2013
F1 – Tävlingsschemat för F1 2013 är ännu inte fastställt. Det offentliggörs i Sharjah 6-7 december. En indikation på hur schemat kommer att se ut är att studera årets tävlingskalender på www.f1h2o.com.
F2 – Ett preliminärt tävlingsschema för F2 är lagt. Det inkluderar även nordiska tävlingar som kommer att spikas definitivt den 8e december.
VM i F2
maj 24 Cagliari, Italy
juni 14 Stockholm, Swe
aug 8 Nottingham, UK
sept 13 Evian, France
EM i F2
aug 23 Auronzo, Italy
Svenska båtmotorsporttävlingar 2013
maj Nora träningsdag rundbana
jun8 Grisslinge rundbana
jun 15 Karlskoga motorvecka
jul5 Oskarhamn offshore
jul 19 Kil Fryksta festival rundbana (ev F2)
aug24 Nynäshamn offshore
aug 24 Skokloster (ev rundbana)
sep7 Dyvik offshore
sep14 Grisslinge rundbana
sep14 Uppsala offshore
sep21 Vaxholm offshore (ev rundbana)

Kort om Erik
Erik Stark är en 25 årig kille från Täby som kört racerbåt sedan han var 11 år. 2008 klev han upp i F2 den näst högsta klassen för båtracing på rundbana. När båten gör en 90graders sväng i 100 knop utsätts Eriks kropp för 5G. – I början svartnar det för ögonen, säger Erik.
2009 blev Erik vald till ”rookie of the year” och 2010 gick han inte i mål i en enda tävling i VM serien. Många, hårda dueller och krascher gav honom smeknamnet ”den unge vilden”.
Nästa säsong hade vilde Erik satt sina motståndare i respekt. De visste att han inte skulle ge sig i en duell. Samtidigt var serviceteamet intrimmat vilket gjorde att Erik vann samtliga fem VM deltävlingar förra året och kunde ta VM guld i F2 i helt överlägsen stil.
Hemligheten bakom framgångarna i F2 är en kombination av Eriks psyke, bra starter: ”80 % sitter i starten” berättar Erik och ett team bakom Erik som lyckas plocka fram det bästa materialet att åka på. Motorn, som är en standardmotor på 220hk finjusteras av Micke Bengtsson, och propellern slipas om av teamets propellerprofessor Roland ”Rolle” Sjögren, så att den ger både bra ax och höga farter.
Erik Stark köper utsläppsrätter av naturskyddsföreningen för att kompensera för sitt tävlande. ”Det är viktigt att skapa en miljömedvetenhet inom båtsporten” säger Erik som är pionjär kring detta inom sporten .
När Erik inte tränar kopplar han av på sin motorcross, en KTM. Han har deltagit i två Grand National på Gotland tänker köra igen.

Eriks Meritlista
F2 – VM guld, EM guld, 1a NM 2012
F2 – VM guld, EM guld, 1a NM 2011
F2 – Rookie of the year 2009, 1a NM 2010
Thundercat – VM guld 2012, co-pilot (tillsammans med Rolle Sjögren)
Offshore C – VM guld 2011, navigatör (tillsammans med Micke Bengtsson)
T400 – trea EM 2006, SM guld 2007
Formula 4s – 1a NM 2006
S250 – SM guld 2002

Team Erik Stark
Team Erik Stark består av sju personer
• Pappa Anders Stark, Team Manager
• Erik Stark, förare
• Micke Bengtsson, motortekniker, världsmästare i Offshore med Erik 2011
• Micke Forsman, tekniker
• Roland ”Rolle” Sjögren, taktiker, radioman, propellertekniker, världsmästare i Thundercat med Erik 2012
• Lennart Söderlund, elektriker
• Lillis Mattsson, tekniker

Fakta om F1-båten:
Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark
Motor: Mercury 2,5 L med insprutning ca 400hästkrafter
Totalvikt: 550 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 120 knop
Säkerhetsutrustning: båten är utrustad med deformationszoner och säkerhetscockpit (en förstärkt säkerhetsbur som föraren sitter i), airbagsystem som blåser upp vid olycka, syrgastub som räcker i tre minuter, sexpunktsbälte, hjälm och racing flytväst. Dessutom finns 2st räddningsbåt med dykare alltid på plats under tävling.

Fakta om F2-båten:
Skrovet: Kolfiberkonstruktion med två pontoner byggd av Molgaard i Danmark. Nybyggd båt levereras i mars 2013.
Motor: Erik kör med en standardmotor från Mercury på 220hästkrafter. Mercury V6 2 takt, grön med insprutning Optimax.
Totalvikt: 530 kg, omfattar skrov, motor och Erik.
Toppfart: 100 knop
Säkerhetsutrustning: båten är utrustad med deformationszoner och säkerhetscockpit (en förstärkt säkerhetsbur som föraren sitter i), airbagsystem som blåser upp vid olycka, syrgastub som räcker i tre minuter, sexpunktsbälte, hjälm och racing flytväst. Dessutom finns 2st räddningsbåt med dykare alltid på plats under tävling.

Vill du följa Erik hittar du honom på Facebooksidan TEAM ERIK STARK
eller på Twitter @ErikStark_
Info: www.teamerikstark.com

Foto: Adde Forsman och Pickla.

Den svenska motorbåten Delta 26 Open har belönats med Svensk Forms designpris Design S. Båten är ritad av Ted Mannerfelt från Mannerfelt Design Team på uppdrag av Delta Powerboats. Handelsminister Eva Björling delade ut priset igår kväll på Fotografisk Museet i Stockholm.

Design S har delats ut vart annat år sedan 2006 och prisar de senaste två årens bästa svenska form.
Bland årets vinnare märks allt från möbler till en skrivare för blindskrift. Utöver de tio priserna delades även tre hedersutmärkelser ut.

– Design S är en kvalitetsutmärkelse – ett signum som ska markera både nytänkande och väl utfört arbete. Det som är värt att äga ska också vara värt att uppleva. Många av årets bidrag är av just detta slag, de anpassar sig visserligen till moderna och tuffa tillverkningskrav, men deras främsta syfte är att ge oss stimulans i någon form. För ögat, för örat eller handen. Eller kroppens alla muskler samtidigt, säger Jakob Lind, juryns ordförande.

För Delta och hela den svenska båtindustrin är utmärkelsen unik. Det är första gången som en båt belönas på det här sättet.

– Det är kul att båtdesign har kommit så långt att det även uppskattas inom designvärlden. Design är det som säljer båtar även framöver på samma sätt som på bilsidan. Kunderna har blivit mycket mer designmedvetna, säger Ted Mannerfelt.

– Delta 26 Open är den mest kompletta båt som jag har ritat med form och funktion. Jag fick en väldigt öppen förutsättning om hur båten skulle se ut och när uppdragsgivaren tyckte att det stämde gick vi vidare. Utvecklingen av båten har till 90 procent följt grundidén.

För Delta Power Boats var 26:an en viktig ”juniormodell” i modellutbudet.

– Vi tog kontakt med Ted Mannerfelt för att få en liten båt i vårt sortiment, säger Kalle Wessel på Delta Power Boats.

– Delta 26 Open togs fram på extremt kort tid tack vare 3D-teknik. Resultatet blev en båt som är mer lättförståelig för våra kunder än de övriga modellerna. Vi har till och med fått telefonorder på båten.

Design S är öppen för alla designdiscipliner och istället för traditionella kategoriindelningar utgår juryn från designprocess och resultat. Särskild vikt läggs vid gestaltning, kvalitet och utförande. Miljöhänsyn har också och spelat stor roll för flera medverkande designers, många bidrag visar hur designprocessen lett fram till mer ekonomiska och smartare lösningar med mindre energiåtgång och mindre spill.

– Design visar sig vara relevant inom allt fler områden och därför är det extra roligt att så många bidrag handlar om smarta lösningar som kräver lägre energiåtgång och mindre spill, säger handelsminister Eva Björling.

218 bidrag lämnades in till 2012 års upplaga av tävlingen vilket är en ökning med 10% sedan året innan. Utöver de tio priserna delades även tre hedersutmärkelser ut under kvällen samt diplom till 30 unga designers för Ung Svensk Form.