Nyheter

Att ha möjligheten att fiska mitt i staden gör Stockholm världsunikt som huvudstad. Därför finns det finns anledning till oro över det förslag som Europaparlamentet härom veckan röstade igenom. Det säger Gustav Andersson (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting

Pressmeddelande:

Laxfisket i Stockholms ström är hotat. I ett försök att rädda vildlaxen har Europaparlamentet, efter förslag från Kommissionen, beslutat att stoppa all utsättning av odlad lax i Östersjön.

– För Stockholm betyder det här att laxfisket i Strömmen snart är ett minne blott, fisket bygger helt på utsättning av lax, säger Gustav Andersson (C).

– Det är viktigt med naturlinslag även i en storstadsmiljö. Naturen ska vara nära, tillgänglig och levande. Fisket i Stockholms ström är världsunikt och en viktig del i detta, säger Gustav Andersson (C).

Förslaget som Europaparlamentet röstat igenom betyder bland annat att en gemensam förvaltningsplan för Östersjölax innehållandes flera konkreta åtgärder för att stärka vildlaxbestånden kring Östersjön tas fram. Som ett led i detta förbjuds alltså utsättningen av lax.

En gemensam förvaltningsplan med internationella riktlinjer för att rädda den vilda Östersjölaxen är en linje som Sverige har drivit hårt i EU.

– Däremot är det inte en EU-angelägenhet att bestämma över svenska älvar och älvmynningar, likt Stockholms ström. För detta finns det en fullgod svensk miljölagstiftning att följa. Det säger Gustav Andersson (C).

– Det finns en god nationell kompetens i Sverige när det gäller utsättning av lax, och en tradition som för Strömmen går tillbaka ända till 70-talet. Här måste vi värna vår självbestämmanderätt och inte låta EU lägga sig i regionala intressen, säger Gustav Andersson (C).

MinnKotas elektriska trollingmotor Endura C2, som kom i en ny version 2011, kommer nu i ytterligare en serie – Endura MAX. Denna har samma utseende och funktioner som Endura C2 med batteriindikator, i tillägg är den utrustad med steglös gas.

Maximizer funktionen är en beprövad funktion som tidigare bara har använts på dyrare MinnKota motorer.

Det ger fördelen att strömförbrukningen blir lägre samt att det är lättare att kontrollera sin fart, något som de flesta sporfiskare söker. Endura MAX finns i fem olika modeller för båtar upp till 6,4 m och samtliga är i 12V-utförande.

Pris från 3 795 kr.

Info: www.comstedt.se

På måndag 10 december blir det Sverigepremiär för X-Yachts nya snabbseglare Xp 33. Premiären sker hos X-Yachts Sweden AB på Lidingö i Stockholm.

Xp 33 är en helt ny snabbseglare från danska X-Yachts. Båten är på “turné” och gör alltså ett stopp i Stockholm på måndag.

Xp 33an är en helt ny konstruktion och det är det andra exemplaret av modellen som kommer på besök till Lidingövarvet.

Xp 33an tar Xp-konceptet vidare och är en riktig snabbseglare som troligen kommer att dominera såväl kappseglingsbanorna som fritidsseglarnas drömmar. Tanken är att den även ska fungera bra för two handed-segling då den är förhållandevis styv.

Info: www.x-yachts.se

Norska Windy har nyligen förklarat att de flyttar all produktion till Sverige och Polen medan huvudkontoret ligger kvar i Norge. På båtmässan i Düsseldorf i januari 2013 blir det premiär för en ny 29-fotare, uppger engelska Motorboat and Yachting.

Den nya båten blir en riktigt snabb skapelse i niometersklassen. Fartresurserna blir 46 knop med det största motoralternativet.

Enligt Motorboat and Yachting får båten namnet Windy 29 COHO. Modellen blir en ersättare eller snarare en uppföljare för Windy 28 Ghibli från 90-talet. Klassiska daycruiserbåtar har dock alltid en marknad och den nya 29-fotaren ser ut att följa den traditionen.

Skrovet i Windy 29 COHO lär bli 47 cm längre än i 28-fotaren. Med en ny badplattform på 90 cm blir totallängden cirka 30 fot. Dessutom får båten nya rutor och en del andra detaljer som gör den mer uppdaterad.

Enligt norska Båtmagasinet, som också skriver om Windy 29 COHO, blir motoralternativen enkelmontage med Volvo Penta D4–260 hk upp till dubbelinstallation av Volvo Penta D3–220 hk. Med d3-orna anges toppfarten till 46.

Info: www.windy.no

Lisa Emelia Svensson har tillträtt befattningen som havs- och vattenambassadör i Miljödepartementet. Lisa Emelia Svensson kommer från UD där hon närmast varit CSR-ambassadör, dessförinnan svensk nationell expert på Europeiska Kommissionen, Handelsdepartementet, Bryssel.

Hon har också arbetat som Första Ambassadsekreterare på Handelsenheten på Ambassaden i Washington och dessutom varit projektledare för Exportrådet i New York. Därtill har Lisa varit Diplomat-in-Residence på Johns Hopkins University, School of Advanced International Studies, Center for Transatlantic Relations, i Washington D.C.

Lisa är Ekonomie Doktor, Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Lisa Emelia Svensson utsågs år 2011 till “Årets supertalang” av Veckans Affärer.

Skrotbåtar spås bli ett stort problem inom en nära framtid när fritidsbåtar från 60- och 70-talet inte längre är sjödugliga. Idag finns endast ett fåtal platser där man kan lämna sin skrotbåt till återvinning och destruktion. Nu diskuterar olika intressenter från branschen hur ett framtida system för hantering av skrotbåtar kan se ut.

Idag saknas ett system för återvinning av skrotbåtar i Sverige. På en workshop måndagen 3 december diskuterades både skrotbåtsproblemets omfattning och lämpliga lösningar. Workshopen arrangerades av bland annat ITM vid Stockholms universitet och stiftelsen Håll Sverige Rent.

– Vi vill att det skapas system som gör det lätt att göra rätt och därigenom hindrar nedskräpningen innan den uppstår. Därför är det viktigt att uppmuntra den här typen av intressentdialog, säger Anna Linusson, vd för stiftelsen Håll Sverige Rent. Genom workshopen hoppas vi komma ett stort steg närmare en lösning.

På workshopen deltar bland annat båtbranschen, avfallsbranschen, försäkringsbranschen, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen. Workshopen genomförs med stöd från Nordiska ministerrådet och Havs- och vattenmyndigheten.

Syftet är att identifiera problemen med skrotbåtar och hur stora dessa är med avseende på nedskräpning och andra miljöproblem, samt att diskutera återvinning av material på en båt och vilka lösningar som kan finnas. Även ansvarsfrågan och regelverket kommer att diskuteras.
Målet är att få ett underlag för att kunna införa ett nationellt system för omhändertagande av skrotbåtar i framtiden.

– Diskussionerna och slutsatserna från workshopen kommer att fungera som underlag inför kommande ställningstagande om en miljöanpassad hantering av skrotbåtar, säger Britta Eklund från Stockholms universitet. Förhoppningsvis har vi kommit en bra bit på vägen efter vår workshop.

Foto: Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Lowrance har presenterat det senaste tillskottet till sin produktfamilj Elite, med ekolod och plotter, Elite-7 Hybrid Dual Imaging (HDI). Nya Elite-7 är en kombinationsprodukt med både ekolod och plotter, men finns också som fristående ekolod och plotter. Alla har 7-tums ledskärm med widescreen som är 70 procent större än 5-tumsskärmar i samma prisklass.

HDI – Hybrid Dual Imaging är en nyutvecklad teknologi som kan kombinera ekolodsbilder från både bredbandsekolod och Downscan, två prisvinnande tekniker som ger bästa tänkbara bild av det som händer under båten. Skärmen kan delas i upp till tre bilder där du kan få bland annat bredbandsekolodsbild, Downscanbild och en bild av sjökortet.

Dessa skärmar är förberedda för Lowrance nya HDI-givare och vår bredbandsteknik, vilken är idealiskt vid markering av ekon och spårningen av betet, medan Downscan-funktionen ger fotoliknande, lättolkade bilder över objekt och botten. Med Lowrance exklusiva funktion Downscan overlay kan du lägga ut Downscan-bilden på bredbandsekolodet, vilket ger en häpnadsväckande bild där ekon från fisk enkelt urskiljs från omgivande objekt. Dessutom är detta lagers genomskinlighet enkel att ändra.

Lowrance avancerade signalbearbetningsteknik innebär att du inte längre behöver ställa in ekolodet för att kunna se fisk, föremål och botten, vilket ger mer tid över för fiske när du är ute på sjön. Tack vare den behändiga Trackback-funktionen kan du nu enkelt analysera ekon från både föremål och fisk. På en Elite-7 med plotter kan du också använda dessa data för att lägga ut exakt positionerade waypoints med trackback-funktionen, utan att behöva gå tillbaka i ditt spår.

Elite-7 levereras med en mycket noggrann GPS-antenn och världstäckande baskarta. Alla Elite-7-plottrar är också kompatibla med det nya kartritningssystemet Insight Genesis, som kan användas för att ta göra enkla konturkartor från ekolodsfiler vilka sparas ombord.

Alla Elite-7 levereras med flerfönsterskärm, där användaren kan välja upp till tre paneler i delad bild, så att du får plotter-, ekolods- och DownScan-bilder på skärmen samtidigt. Dessutom ger menyn i Elite-7 snabb och enkel åtkomst av alla funktioner och NMEA2000-®kompatibilitet, vilket innebär att man kan dela ut waypoints i nätverket och kommunicera med externa GPS-system.

– Elite-7 är en kombination av Lowrance avancerade teknik och ny ekolodsteknik med större och bredare flerfunktionsskärm med en hela 7 tum stor skärm, säger Lowrance produktchef Greg Konig.

– Efter att vi låtit ett antal yrkesfiskare prova vår nya Hybrid Dual Imaging är jag nu övertygade om att alla användare direkt kommer att se de fördelar systemet bidrar med till fisket och båtlivet i allmänhet, fortsätter han.

Lowrance nya skärm Elite-7 finns i modellerna Elite-7x (bara ekolod), Elite 7m (enbart plotter) och kombomodellen Elite-7. Varje modell kan kompletteras med en mängd olika tillbehör, däribland ekolodsgivare med 83/200 kHz eller 50/200 kHz och sjökorten Navionics® Gold.

Bland tillbehör finns även en HDI-givare med 83/200 kHz samt 50/200 kHz, båda med Downscan (455/800kHz), adapter för montering av givare på trollingmotor samt en sats för infälld montering. Alla Airmar-givare som används med Lowrance HDS-skärmar är också kompatibla med serien Elite-7.

Info: www.lowrance.com

Info: www.sportmanshipmarin.se

Kommentarer

Thomas Frisk 16:40:32 2013-09-12

Men bästa pris då ?

Marint skräp är ett allvarligt hot mot kust- och havsmiljön. Nu lyfter EU-kommissionen upp frågan för att öka medvetenheten om problemet, inte bara i Europa utan i hela världen.

– Det är väldigt bra att EU nu samlar information om vilka direktiv som kan bidra till att minska det marinaavfallet och att det förebyggande arbetet lyfts fram. En gemensam grund att stå på kan bidra till att skapa samsyn bland medlemsländerna, säger Johanna Eriksson, utredare, på enheten för hållbart nyttjande och maritima frågor på HaV.

Marint skräp består av allt från plast, metall, trä och gummi till glas och papper. Men den stora delen, upp till 80 procent, består av olika platsprodukter. Det kan vara fiskelinor och nät av nylon, tampar från sjöfart och fritidsbåtar, burkar och flaskor i plast, plasttändare, tops, emballage och ballonglinor i plast. Cirka 5 000 kubikmeter plast sköljer upp på Bohusläns stränder varje år och uppstädningen längs Europas kuster kostar varje år flera miljoner euro.

– På västkusten vet vi att marint skräp är ett stort problem, som orsakar tunga kostnader för kommunerna men också lidande för djur som skadas. . I Östersjön är det inte ett lika synligt problem. Men de undersökningar som gjorts på havsbotten tyder inte på att det skulle finnas mindre skräp på botten i Östersjön än i Kattegatt, och Skagerrak , säger Johanna Eriksson.

Havs- och vattenmyndigheten har gett flera bidrag via havsmiljöanslaget till projekt för att minska och förebygga marin nedskräpning, bland annat ”Fishing for Litter”, ”Ren kust i Bohuslän” och ”Kusträddarna” Nyligen presenterade HaV också en rapport som visar att marint skräp är skadligt för ekosystemen och dyrt för samhället.

– Marint skräp kostar pengar, inte bara för städning av stränder och klippor, utan också för förlorade värden i form av uteblivna turistintäkter. Människor vill inte vistas i eller besöka nedskräpade hav och stränder. Det kan också handla om kostnader för att rensa bort skräp som hamnat i propellrar och i fiskeredskap, säger Johanna Eriksson.

Marint avfall hotar också det marina djur- och växtlivet då det riskerar att orsaka skador på fiskar, fåglar och marina däggdjur. . Djuren kan förväxla plasten med föda, med invärtes skador och svält som följd. De riskerar också att trassla in sig i plastpåsar, linor och förlorade nät med skador och kvävning som följd. Även betande boskap längs med stränderna riskerar att skada sig. . Plast bryts inte ner utan bevaras i havet under lång tid, troligtvis i flera hundra år. Samtidigt så förstörs och fragmentiseras plasten i kontakt med exempelvis solljus.

– Vi vet i dag inte hur mycket av dessa plastartiklar, det mikroskopiska marina skräpet, som tas upp av fiskar och andra organismer och hur skadligt det är. Här behövs mer forskning och kunskap om effekten på de marina eko-systemen.

EU-kommissionen hänvisar i ett pressmeddelande till åtaganden vid toppmötet i Rio i somras om att minska förekomsten och effekterna av skräp i de marina ekosystemen fram till 2025.

– EU-kommissionen vill gå i främsta ledet och samarbeta nära med medlemsstaterna, parterna i regionala havskonventioner och andra intressenter för att identifiera och utforma samordnade initiativ och lösa detta problem, säger miljökommissionären Janez Potocnik i pressmeddelandet.

Enligt EU-kommissionen har tidigare insatser hindrats av brist på tillförlitlig information om hur omfattande problemet är. Enligt ramdirektivet om en marin strategi ska medlemsstaterna uppnå ”god miljöstatus” i sina marina vatten senast 2020. Det första steget är att göra en inledande bedömning som identifierar de främsta hoten mot Europas hav, där ingår marint avfall. Kommissionen analyserar nu dessa rapporter från medlemsstaterna och tros komma med sin bedömning nästa år. I april nästa år anordnas också en internationell konferens i Berlin om marint avfall i europeiska hav.

7 december ordnar Projekt Ren Kust, elva kommuner i Bohuslän med stöd av Västra Götalandsregionen och Havs- och Vattenmyndigheten en konferens i Göteborg om problemen med marint skräp – och hur de kan lösas.

Grand Prix of Abu Dhabi är över och F1 tävlingen slutade med ett av många förväntat resultat på första platsen. Serieledaren Alex Carella från Qatar team vann och säkrade därmed världsmästarskapstiteln med 79 poäng, 22 poäng framför tvåan Phillippe Chiappe och 26 poäng framför trean Sami Selio.

Jonas Andersson från Frövi hade en av de bästa tiderna vid kvalet och startade på en fjärde plats, han kom senare i mål på en hedersvärd femte plats. Nykomlingen i F1, Erik Stark från Täby, fick problem vid varv 8 och fick tyvärr bryta.

Team Sweden’s vinnare vid denna tävlingen blev Jesper Forss från Örebro. Jesper var i särklass den snabbaste i supporterklassen F4 och leder serien inför säsongens sista tävling, Grand Prix of UAE i Sharjah, som körs den 6e och 7e december.

Resultat från GP of Abu Dhabi:
F1.
1. Alex Carella, QAT 20p
2. Thani Al Qamzi, UAE 15p
3. Sami Selio, FIN 12p
4. Philippe Chiappe, FRA 9p
5. Jonas Andersson, SWE 7p
6. Fransesco Cantando, ITA 5p
7. Marit Stromoy, NOR 4p
8. Terry Rinker, USA 3p
9. Stanislav Kurtsenovskiy, RUS 2p
10. Duarte Benavente, POR 1p
20. Erik Stark, SWE
F4.
1. Jesper Forss, SWE 40p 20p+20p
2. Matthew Palfreyman, GB 27p 15p+12p
3. Tobias Munthe-Kaas, NOR 18p 9p+9p

Mekonomen Sailing Team med Björn Hansen vid rodret har gjort en fantastisk säsong i World Match Racing Tour (WMRT) 2012 och leder VM-serien. Finalen och den sista deltävlingen går av stapel 4-8 december i Kuala Terengganu, Malaysia.

Idag har KSSS-teamet tätplaceringen med 104,25 poäng framför britten Ian Williams som har 102 poäng. Det är första gången en svensk herrbesättning har så stora chanser att vinna VM i matchracing.

– Vi går in i finalen med vetskap om att antingen vi eller Ian Williams sannolikt kommer att vinna VM. Det känns otroligt inspirerande att ha det läget. Vi kommer att se till att njuta av möjligheten att vinna, snarare än att vara rädda för risken att förlora! Seglar vi bara så bra som vi vet att vi kan göra så har vi en bra chans att ta hem VM, säger Björn Hansen.

Teamet, som representerar KSSS, består av Björn Hansen, Magnus Woxén, Phillip Kai Guhle, Sebastian Wedel, Mathias Bredin samt coachen Gustav Tempelman.

Startfältet i Malaysia med Tourpoäng:
Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team, SWE 104,25
Ian Williams, Team GAC Pindar, GBR 102
Keith Swinton, Black Swan Racing, AUS 83
Peter Gilmour, Yanmar Racing, AUS 76,25
P-A Morvan, Vannes Agglo Sailing Team 71
Laury Jury, Kiwi Match, NZL 70,25
Phil Robertson, Waka Racing, NZL 70
Johnie Berntsson, Berntson Sailing Team, SWE 68,25
Taylor Canfield, USone, ISV 41
Adam Minoprio, Alpari Sailing Team, NZL 14
David Gilmour, Team Gilmour, AUS 0
Kvalplats

Seglingarna kan följas LIVE via www.wmrt.com samt via rapportering på www.mekonomensailingteam.com.

Bilder från tidigare VM-seglingar under 2012. Foto: Chris Davies och Andy Carter.

Viking Line tilldelades idag Stockholms Hamnars Miljöboj 2012. Motiveringen lyder ”Stockholms Hamnars Miljöboj tilldelas Viking Line för att de byggt världens första passagerarfartyg i sin storleksklass som kan drivas med LNG och samtidigt utvecklat flera unika och innovativa miljölösningar för M/S Viking Grace.”

Viking Lines nya fartyg Viking Grace, som levereras i januari 2013, blir en milstolpe för fartygsbygge ur miljösynpunkt. Viking Grace blir världens första större passagerarfartyg i sin storleksklass som drivs med flytande naturgas, LNG. Fartyget har dessutom en hydrodynamiskt optimerad skrovform, lägre energiförbrukning, lägre bullernivåer och lämnar som Viking Lines alla fartyg allt avloppsvatten i land.

– Det är oerhört glädjande att vi har innovativa, modiga och framåtblickande kunder som vågar satsa på ny teknik och ligger i framkant vad gäller det viktiga miljöarbetet. Det är avgörande både för Östersjön och för Stockholm att vi tar tillvara de möjligheter som utvecklingen ger, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar.

– Vi är mycket glada för denna utmärkelse. Vi ser det som ett bevis på att vi valt rätt väg. Viking Grace representerar en helt ny fartygsgeneration där gröna värderingar, modern design och ett genomgående miljötänk på samtliga avdelningar genomsyrat projektet. Intresset från allmänheten har överträffat våra förväntningar, säger Mikael Backman, VD Viking Line.

Fakta Miljöbojen
Miljöbojen är ett pris som delas ut årligen till en person, ett företag eller en organisation som bidragit till en miljöförbättring inom sjöfarten eller ökat uppmärksamheten kring sjöfartens miljöarbete. Syftet med priset är att uppmärksamma goda miljöexempel och skapa incitament för resultatdrivna miljöinsatser. Priset delas ut i samband med Stockholms Hamnars sjöfartslunch som hålls första måndagen i december varje år.

Volvo Car Groups framtid som en stark självständig biltillverkare med basen i Sverige stärks nu med mångmiljardinvesteringar i SPA (Scalable Product Architecture) och VEA (Volvo Engine Architecture). Merparten av projekten genomförs i Sverige och utgör en av Sveriges största industriella satsningar någonsin.

SPA (Scalable Product Architecture) är en flexibel, skalbar bilarkitektur som täcker in merparten av Volvos framtida bilmodeller. Ett modellerbjudande med bilar bestående av gemensamma moduler samt skalbara system och komponenter, tillverkade i ett flexibelt produktionssystem. Parallellt med SPA utvecklar Volvo Car Group också en helt ny fyrcylindrig bränsleeffektiv motorfamilj med beteckningen VEA (Volvo Engine Architecture). Motorerna ska byggas i Skövde och monteringen av alla drivlinor, inklusive hybrider, integreras i Torslandafabriken i Göteborg.

– Närmare hälften av våra framtida investeringar på ca 11 miljarder USD som utgör våra totala investeringar under åren 2011 – 2015 hamnar i Sverige i form av satsningen på en ny fordonsarkitektur och motorfamilj. Det är ett bevis på vår beslutsamhet att stärka företagets position som ett svenskt bilmärke med en unik attraktionskraft på en global marknad, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group.

– SPA och VEA vässar våra bilars attraktionskraft på alla områden – design, körglädje och kvalitet in i minsta detalj. Och naturligtvis stärker vi även våra kärnvärden säkerhet och miljö.

Expansion av produktionskapacitet i Sverige
Omkring en tredjedel av investeringarna i Sverige satsas på expansion och uppgraderingar av de svenska produktionsanläggningarna. En betydande del investeras i den nya karossfabriken i Torslanda som ska vara färdigbyggd undra andra halvåret av 2013.

Utöver satsningarna i Torslanda genomförs även omfattande investeringar vid karossfabriken i Olofström som behöver ställa om för de nya bilmodeller som kommer att baseras på den nya arkitekturen. Även i motorfabriken i Skövde genomförs genomgripande förändringar för produktion av den helt nya 4-cylindriga motorfamiljen.

Teknologisk självständighet med ökad konkurrenskraft
Produktutveckling utgör den större delen av investeringen i Sverige, där arbetet med den nya fordonsarkitekturen och motorfamiljen pågår i Volvos utvecklingscentrum i Torslanda, Göteborg.

– SPA gör oss teknologiskt självständiga, helt utan koppling till vår tidigare ägare. Den nya arkitekturen täcker in cirka två tredjedelar av vår totala försäljningsvolym. Med cirka 40 procent av alla detaljer gemensamma för alla bilmodeller, oavsett storlek, vinner vi en skalekonomi som ökar vår konkurrenskraft, förklarar Peter Mertens, chef för Produktutveckling.

– Med mindre kostnader för utveckling och anpassning av detaljer som kan vara gemensamma för alla våra modeller blir det mer utrymme för satsningar på individuella detaljer som är viktiga för kunderna.

Den första bilmodellen på den nya arkitekturen är nästa generation Volvo XC90 som lanseras i slutet av 2014.

Nu är det möjligt att följa livet i havet i direktsändning på nätet. Forskare från Göteborgs universitet studerar vad som sker runt en kräftbur i havsmiljö. Även allmänheten kan bidra med iakttagelser.

På drygt 30 meters djup kretsar fiskar, kräftor och krabbor runt en kräftbur som forskarna sänkt ner i vattnet. Genom att en videokamera sänkts ner i havet kan den som vill följa livet i havsmiljön.

Livet runt en kräftbur studeras
Fortfarande är mycket oklart i hur marina arter beter sig vid ett fiskeredskap. Men nu kan forskarna följa livet runt kräftburen i realtid och studera organismernas beteende runt kräftburen och hur beteendet skiljer sig beroende på vilket bete som finns inne i buren.

– Förväntningarna är att vi ska kunna ta fram ett ekologiskt och ekonomiskt bättre bete än det som används idag, säger Susanne Eriksson, docent vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Det här är ett första pilotprojekt som görs med en publik kamera i samarbete med undervattensobservatoriet. Nästa år kommer forskningsprojektet NEPHROPS att samla in kameradata från fler kräftbottnar längs västkusten. Ansvarig för undervattensobservatoriet är forskaren Rutger Rosenberg.

– Det behövs många kompetenser för att ro ett sådant här projekt i hamn; det krävs både elektriker och tekniker för att det ska fungera, säger Rutger Rosenberg, forskare vid Institutionen för biologi och miljövetenskap.

Allmänheten bjuds in att delta
Kablar med elkraft och fiberoptik har dragits till ett teknik-hus som är byggt på en ö (Blåbergsholmen) utanför Kristineberg, och bilderna sänds därifrån ut i världen via nätet. För närvarande finns flera kameror ute som filmar på olika djup, men det är runt kräftburen som aktiviteten är som livligast.

– Om någon som tittar på nätet ser något ovanligt får de gärna kontakta oss. Fler ser mer än en, och alla observationer som sticker ut hjälper oss i nästa steg av undersökningen, säger Susanne Eriksson.

Det finns två huvudsyften med att sätta ut kameror på havsbotten.

– Det ena är att kunna driva olika forskningsprojekt där vi kan se vad som händer i realtid under längre tider och i naturlig miljö. Det andra är att ge intresserad allmänhet möjlighet att se vad som sker på havsbotten, säger Rutger Rosenberg.

Strävar efter naturlig miljö
Kräftburen sitter på en ram som man sänker ner i vattnet och det finns en ställning som håller kameran och lampan med vita lysdioder. Forskaren Anette Ungfors var med när kameran monterades.

– Nu är det ett vitt ljus men vi ska dämpa det med ett rött filter. Ljus med våglängder i det röda spektrumet uppfattas inte av kräftdjur vilket innebär att de inte blir störda i samma grad. Nu är det lite för mycket fisk och krabbor runt buren, vi vill dämpa ljuset så att det blir mer naturligt för kräftorna. Allra bäst skulle vara att använda infrarött ljus, det är något vi jobbar på att lösa, säger marinbiologen Anette Ungfors.

Kräftburen halas upp när det nya filtret ska sättas på. Då märks också de kräftor och krabbor som hamnat i buren för att forskarna ska ha möjlighet att känna igen dem.

– Vi vill se om de går in i buren igen eller om det är nya individer som hamnar i kräftburen. Kanske kan man till och med se organismernas nummer på live-sändningen från kameran, säger Anette Ungfors.

Foto: Ralph Carlsson.

I helgen öppnade Utö upp sin traditionella julmarknad. Den 36:e i ordningen. De extrainsatta båtturererna var fyllda av besökare på väg till julmarknad och julbord. Redan ombord på Waxholmsbåten från Årsta Brygga vid Årsta Havsbad spred sig julstämning och härlig doft av glögg och pepparkakor. Besökarna fick till den första adventshelgen i år på Utö uppleva ett vitbeslöjat skärgårdlandskap som bjöd rofyllda och stämningsfulla dagar.

Vägen från Gruvbryggan, dät båten angör på Utö, upp till julmarknaden vid öns Värdshus, var vackert pyntad och upplyst med fototgenlampor. Årets julmarknad hade spridits ut över ett större område. I de små röda bodarna fanns flera nya hantverkare på plats som sålde det som säkert blir uppskattade klappar under granen.

Till många barns förtjusning erbjöds i år både ponnyridning och getter att klappa på.

Utös julmarknad är en vacker inramning till det generösa skärgårdsjulbord som Utö Värdshus dukat upp till. Gott fanns också att hitta hos Utö Bakgård, bageriet vid hamnen. Här serverades bland annat lussikatter och vörtbröd. Här fanns också att handla bageriets speciell pepparkaksdeg – ett snabb vägg till att bjuda på hembakt av världsklass. Bagaren, Tobias Bergstrand som ingår i bagarlandslaget, knep i år en fjärdeplacering vid VM. Det gjorde honom också till Europamästare i år.

Än finns flera helger att uppleva den julstämning som Utö bjuder på. Julmarknaden håller öppet hela helgerna kring både den 2:a och 3:e advent.

I morgon, tisdag, börjar Monsoon Cup i Malaysia, finalen i vm-serien i Match Racing. Berntsson Sailing team är ett av lagen som har kvalificerat sig att vara med då kampen om världsmästerskaps-titeln skall avgöras. Laget är på plats i Malaysia och har fått några extra dagars viktig träning mot regerande världsmästaren Ian Williams.

Efter andraplatsen på Bermuda har laget goda förhoppningar om att kunna upprepa förra årets slutspurt mot en pallplats.

– Förra året hade vi 26,5 poäng upp till bronsplatsen inför finalen. I år är det bara 14,75, säger en hoppfull Björn Lundgren som är fördäcksgast ombord.

Teoretiskt sett har laget fortfarande chans att vinna guld, men det förutsätter att de två topp-lagen blir utslagna tidigt i tävlingen.

– Vi satsar framförallt mot en pall-plats och har vi lite flyt så kan det bli ännu ädlare valör, säger teamets trimmer Nils Bjerkås.

Teamet trivs bra i Malaysia där seglingsförhållanden är lite speciella, framförallt med tanke på den ibland mycket starka strömmen på banområdet. Förhoppningsvis kan teamets erfarenhet och framgångar från tidigare år skapa ett litet övertag mot många av de övriga lagen. Likaså seglas regattan i Foundation 36, en båt som är ganska lik GKSS matchracing-båt DS 37.

Med i besättningen denna gången är:
Johnie Berntsson – Skeppare
Johan Barne – Stortrim/Taktik
Nils Bjerkås – Trim
Magnus Lundberg – Tail
Björn Lundgren – Fördäck

Följ finalen på www.berntssonsailingteam.se och www.wmrt.com

Tävlingen pågår tisdag-lördag ca kl. 04:00-10:00 svensk tid.

I september 2013 avgörs världens största bankappsegling, Americas Cup, i San Francisco, USA. Bland utmanarbåtarna finns svenska Artemis. Nu är det klart att det också blir en förtävlingar – Youth America Cup – för unga seglare mellan 19 och 24 år. Och det blir en svensk båt även i den kappseglingen.

Den svenska ”ungdomsbåten” är ett samarbete mellan KSSS (Kungliga Svenska Segelsällskapet), Artemis Racing och Berg Propulsion. Båtarna som kommer att användas är 45-fots katamaraner. De som används i ”stora” Americas Cup är katamaraner som är 72 fot långa.

Uttagningen till det svenska laget kommer att ske under december och målsättningen är att presentera ett lag före året slut. Alla seglarna måste vara amatörer och ha svenskt medborgarskap.

– Det känns otroligt bra att vi kan ge svensk seglingsungdom en chans att leva sin dröm, om än bara för ett tag. Vi får en chans att visa världen att svenska unga seglare har stor seglingskunskap och brinner för sin idrott, säger Björn Johansson, sportchef på KSSS och ansvarig för det svenska ungdomsteamet.

Troligtvis kommer det svenska laget att bestå av Sveriges bästa unga seglare med rutin från OS-satsningar och flerskrovssegling. Cirka tio seglare tas ut i en första omgång för att sen bantas ner till åtta seglare. Under kappseglingen består besättningen av sex man. Totalvikt ombord är max 480 kg, det vill säga ett snitt på 80 kg.

– Det känns inte bara spännande att få vara med i ett sådant här ”once of a lifetime event”. Det är också intressant att bygga ett svenska lag och träna mycket i båtar som nästan motsvarar AC 45. Detta kommer att ge seglarna öppningar för framtida projekt. Vi kommer att träna i M32 (Marström 32-fots katamaran) där Berg Propulsion hjälper till med den träningsmöjligheten, tillägger Björn Johansson och fortsätter:

– Basen kommer i vinter att vara på Gardasjön i Italien tills vi kan segla på hemmaplan under våren och sommaren. Det kommer att krävas extremt bra fysik i kombination med att kunna segla en snabb båt där minsta felsteg kan få förödande konsekvenser. Det bevisas av det faktum att alla i besättningen kommer att bära hjälm under seglingarna.

Foto: Sander van der Borch.

Länken till ansökningsformuläret finns här: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?fromEmail=true&formkey=dEVucmU0dTlZTS1RZC00QmVhMHBSZUE6MQ

Under fredagen 30 november håller Skärgårdsstiftelsen en heldag med seminarier kring Grönt Båtliv. Moderator Folke Rydén kommer tillsammans med en rad forskare och representanter för båtlivet att fördjupa sig i frågor kring båtbotten och miljövänligt båtlv.

– Skärgårdsstiftelsen är en viktig aktör för en långsiktigt hållbar utveckling av Stockholms skärgård. Skärgårdens naturvärden ska bevaras samtidigt som vi skapar förutsättningar för fler att vistas i vår vackra övärld. En viktig del av miljöarbetet är att minska båtlivets negativa miljöpåverkan. Därför har Skärgårdsstiftelsen sedan lång tid tillbaka engagerat sig i arbetet för ett grönare båtliv, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

I mer än tio år har Skärgårdsstiftelsen arbetat med Havstulpansprojektet som gör det möjligt för båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Syftet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger genom att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.

Havstulpanprojektet har under 2012 utökats med forskning på Västkusten. Dessa studier kommer att redovisas av doktorand Anna-Lisa Wrange från Göteborgs Universitet under fredagens seminarium.

Under dagen kommer representanter från båtorganisationer, kommuner, näringsliv, forskning och grönt båtliv att debattera båtmiljöfrågor.

– Det känns väldigt spännande att vi kan skapa möjligheter för en bred diskussion runt dessa viktiga frågor, säger Sara Hallén, Projektledare för Havstulpanprojektet.

Havstulpanprojektet har under år 2012 finansierats med stöd av Havs och vattenmyndigheten.

Med sin samling av tatueringsförlagor från tidigt 1900-tal i centrum berättar Sjöhistoriska om varför sjömän tatuerade sig och om motivens ursprung. Idag pryder sig många åter med liknande tatueringar, nu kallade Old School. Men är betydelserna de samma? Vem väljer fjärilen, vem pinuppan och vem fullriggaren? Och var finns den nakne mannen? Den 13 december öppnar utställningen Tro, hopp och kärlek på Sjöhistoriska museet.

På Sjöhistoriska museet finns en samling med nästan 200 tatuerings­förlagor från 1920- och 1930-talen. De flesta har aldrig ställts ut tidigare men i Tro, hopp och kärlek visas en betydande del – nautiska stjärnor, fullriggare, exotiska djur, nakna och påklädda kvinnor, svalor, rosor, ankare och mycket mer.

– De är fantastiskt vackra, ofta enkla men rymmer stora känslor. I den hårda miljön ombord pratade man sällan om kärlek, hemlängtan eller rädsla för döden. Men den egna huden blev en sorts frizon och där fick romantiska motiv samsas med uttryck för kraft och farlighet. Flashs och tatueringar ses idag som en egen konstform och det känns väldigt kul att nu få visa våra gamla sjömanstatueringar i ett stort format, säger Maria Ljunggren chef för utställningsenheten på Statens maritima museer.

För hundra år sedan var det ingen självklarhet att tatuera sig. För sjömännen var det en identitet som stacks in i skinnet men det blev också en klassmarkör. Utställningen berättar om varför sjömän tatuerade sig och om historierna och influenserna bakom motiven och deras utveckling.

– Förlagorna är det centrala men vi vill vidga resonemanget. De klassiska sjömanstatueringarna har fått nytt liv eftersom många av de som tatuerar sig idag väljer Old School-motiv. Hur valde sjömännen sina motiv på 20-talet och vad lägger man för mening i samma motiv idag – vem vill pryda sin kropp med ett ankare, en ros eller en svala? säger Johan Gustafsson, utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Genom intervjuer och samarbete med forskare, tatuerare och tatuerade ger utställningen aktuella perspektiv på museets samling. Ett par av de som varit engagerade i arbetet är Simon Ekström, docent i etnologi och lektor i maritim etnologi på Stockholms universitet och Doc Forest, en av Sveriges mest erfarna tatuerare. De både dekorativa och kommunikativa tatueringarna har fått fungera som ingång till olika tidsbundna ideal till exempel när det gäller kön och sexualitet.

– Vi vill visa hur sjömanstatueringarna hänger samman med föreställningar om manlighet och kvinnlighet, säger Johan Gustafsson. Många sjömän har genom åren tatuerat in både nakna och påklädda kvinnor. Kvinnor idag förstärker sin kvinnlighet genom att tatuera sig med kvinnor. Varför finns det nästan inga avbildade män bland tatueringsförlagorna? Och ingen utan kläder? Vi diskuterar också hur tatueringar kan särskilja olika manligheter från varandra. Långt in på 1950-talet var det till exempel mycket vanligare med tatueringar bland manskap än bland befäl, så ser det inte ut idag.

Den 13 december öppnar Tro, hopp och kärlek. I utställningen går det att provtatuera sig digitalt med ett urval av skisserna. Och i butiken finns de att köpa som fusktatueringar. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har fri entré.

Sverige representeras vid Grand Prix of Abu Dhabi av tre förare. Först har vi den rutinerade F1 föraren, Jonas Andersson, som också har med sig den flerfaldige världsmästaren i F2, Erik Stark. Den nuvarande ledaren i F4, Jesper Forss, är den tredje svensken på plats för att kämpa om pallplatserna.

Tävlingen som startar idag har ett startfält av hela 23 båtar i F1 och 8 båtar som startar i klassen F4. Med ett imponerande startfält i F1 bestående av flera duktiga förare och världsmästare kommer detta att bli en spännande tävling.

Jesper Forss står på pole position inför det första heatet i F4 som körs idag, torsdag. Andra och avgörande heatet körs innan F1 Grand Prix avgörs på fredag. Jonas Andersson är på tredje plats efter första tidsträningen med en dryg sekund efter ledaren Alex Carella, Alex är den nuvarande ledaren när det återstår två tävlingar. Erik är på tolfte plats med nästan tre sekunder efter första träningen.

Mer information och livesändningar finns på:
www.f1h2o.com

Mekonomen Sailing team har gjort en fantastisk säsong i World Match Racing Tour (WMRT) 2012 och leder VM-serien. Totalt är laget rankade 2:a i världen. Finalen och den sista deltävlingen går av stapel 4-8 december i Kuala Terrengganu, Malaysia.

Idag har teamet topplaceringen med 104 poäng framför Ian Williams som har 102 poäng. Det är första gången en svensk herrbesättning har så stora chanser att ta hem och vinna VM i matchracing.

– Vi går in i finalen med vetskap om vi eller Williams sannolikt kommer att vinna VM. Det känns otroligt inspirerande att ha det läget. Vi kommer se till att njuta av möjligheten att vinna, snarare än att vara rädda för risken att förlora! Seglar vi bara så bra som vi vet att vi kan göra så har vi en bra chans att ta hem VM, säger Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team.

Mekonomen Marin och Marinshopen firar lagets framgångar med en marin VM-kampanj med start 10 december. Ju bättre laget placerar sig, desto större rabatt får konsumenten.

Info: www.mekonomen.se