Nyheter

Väldigt många båtägare har valt att installera en spårsändare på sin båt. Men den här tekniken fungerar lika bra på många andra podukter som drar till sig tjuvar. Vid ett inbrott i november 2012 hos företaget Lättviktsmotor i Norrtälje stals en Honda fyrhjuling samt ett flertal andra maskiner såsom snöslungor, högtryckstvättar, gräsklippare, röjsågar mm. Stölden var väl planerad och genomfördes snabbt.

Det tjuvarna inte visste var att det fanns spårsändare med GPS ifrån redknows placerade på det stulna godset vilket ledde till att polisen kunde samordna en insats mot platsen där stöldgodset förvarades. Tjuvgodset hade gömts undan i containers för vidare transport med lastbil. Det visade sig vara en välorganiserad liga som hade sitt boende alldeles intill vilket ledde till att polisen även kunde gripa 11 personer i samband med tillslaget.

Utöver det stulna godset från Lättviktsmotor återfanns dessutom ytterligare gods. Bland annat tolv lastbilsdäck med fälgar till ett värde av ca 100 000 kr, tre kompressorer till ett värde av ca 210 000 kr samt en mängd annat stöldgods. Det stulna godset som återfanns kommer ifrån olika delar av Sverige. Det totala värdet uppgick till över 1 Mkr.

– Beslutet att placera GPS-larm i maskiner som vi lagerhåller har betalat sig. Blir vi av med maskiner drabbas verksamheten ekonomiskt och dessutom drabbas våra kunder som kan bli utan leverans. Vi uppmuntrar alla våra kunder att montera spårsändare i sina maskiner det är en billig stöldförsäkring, säger ansvariga på Lättviktsmotor.

Polisen i Norrtälje påpekar att utan ett spårande GPS-larm hade företaget inte återfått det stulna godset och inte heller fått reda på var tjuvgömman fanns.

– Fallet visar att spårsändare är en mycket effektiv metod mot brottslighet och hjälper folk att få tillbaka sin egendom, säger Annika Schyler, skadechef på If företagsförsäkringar som försäkrar stora delar av det stulna godset.

Detta är troligen det största gripandet av så här många personer samtidigt i Sverige, med hjälp av ett spårande larm.

Under november sattes två nya svenska rekord: en ganska småvuxen art och en rejält storvuxen. Sportfiskarna gratulerar nu de båda rekordhållarna till den officiella titeln ”innehavare av svenskt sportfiskerekord”.

Den 3 november var Sportfiskarnas tidigare storfiskregistrerare Håkan Brugård, Uppsala, ute på fisketur utanför Väddö och lyckades kroka ett par exemplar av den lilla arten hornsimpa. En av fiskarna vägdes till 404 gram, vilket överträffar den tidigare rekordnoteringen i svenska vatten. Hornsimpan var 30 centimeter lång och fångades och vägdes i enlighet med gällande regler. Vågen kontrollerades vid laboratorium och fångsten godkändes som nytt svenskt rekord.

– Hornsimpan är lite speciell. Den bottenlevande fisken finns faktiskt i både sött och bräckt vatten, vilket inte alla känner till. Håkans fisk var ingen slumpfångst, utan fångades med pirk och räka efter en medveten satsning i ett område där han tidigare fått hornsimpor, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.

Om Hornsimpan (Triglopsis quadricornis)
Arten lever både i sött och bräckt vatten. Den finns i några få sjöar och längs Ostkusten, ända upp till Norrbotten. Fisken är ganska småväxt och trivs bäst bottennära på ganska stora djup.

Karp
Karprekordet slås med täta mellanrum. Fiskarna kommer från samma vatten Tegelbruksdammarna i skånska Lomma. Den här gången är det dessutom den nuvarande rekordhållaren Niclas Nilsson från Södra Sandby som putsat sitt eget rekord.

– Trots att karpen för många mest är känd som en värmeälskande fisk har flera av landets idoga karpmetare stora framgångar långt in på höstkanten och även tidigt på våren, informerar Nicka Hellenberg från Sportfiskarna.

Sent på hösten, närmare bestämt den 25 november, var det när Niclas metade med boilie och krokade en gigantisk karp. Karpen visade sig vara en känd fisk, som tidigare varit rekord, men nu ätit upp sig ytterligare. Vikten fastställdes till 24 430 gram och längden till 98 cm. Fisken var 93 cm i omkrets.

Efter kontroll av såväl våg som fångstuppgifter kunde karpen godkännas till nytt svenskt rekord.
Båda rekordinnehavarna gratuleras av Sportfiskarna.
Om karpen (Cyprinus carpio)

Karpen är en av våra största sötvattensfiskar och en mycket uppskattad sportfisk i de svenska vatten där den planterats in.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.

Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 27 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Haddock 600 är ett filtersystem för miljöanpassat båtupptag. Systemet är framtaget och utvecklat av IFAB under flera år. Filtersystemet är enkelt i sitt utförande och bygger på en väl beprövad reningsteknik där högaktivt kol används som slutfilter. Haddock 600 Metalsorb doseras direkt i pumpgropen och säkerställer att tungmetaller avskiljs effektivt.

De första två filterstegen avskiljer partiklar och mindre mängder olja.

Konstruktionen är helt och hållet i plast och matas med en tryckluftsdriven pump. Detta ger en driftsäker produkt utan elektriska komponenter. Haddock 600 är konstruerad för att verka under lång tid i en krävande marin miljö. Utrustningen är monterad på en robust plastpall och kan enkelt flyttas vid behov. IFAB erbjuder en miljövänlig lösning, som bland beskrivs i Båtliv nr 6-12 i ett reportage från Pukaviks Båtklubb (bilden).

IFAB är generalagent för ett flertal världsledande tillverkare i Europa, USA och Japan. Tillsammans med dessa utvecklar företaget ständigt nya produkter för att tillgodose kundernas ökande behov. IFAB är en betydande leverantör med mångåriga relationer till bil-, läkemedels-, dryckes-, kemi och järn- och stålindustrin.

Info: http://www.ifab.se/

Läkemedel som passerar reningsverken och släpps ut i vattnet kan förstöra fiskarnas förmåga att skydda sig mot gifter. Dessutom finns det risk att olika läkemedel samverkar i vattnet på ett negativt sätt. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Reningsverken är en ständig källa till att läkemedel hamnar i våra vatten. Över hundra olika läkemedelsämnen har påvisats i vatten runt om i världen.

Dagens reningsverk inte tillräckligt effektiva
Läkemedel utsöndras främst i urinen. Många läkemedel stoppas inte i reningsverken utan hamnar i våra vattendrag där de kan skada fiskarnas förmåga att skydda sig mot främmande ämnen.

– I våra undersökningar såg vi att flera läkemedel förändrade, och i de flesta fall försämrade, avgiftningsfunktionen hos fiskarna, säger Britt Wassmur vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Studien visade också att fiskarna inte har samma förmåga som människor att öka bildandet av avgiftningsproteiner när de utsätts för läkemedelsrester.

Behöver bedöma risken med blandningar
Alla läkemedel som introduceras på marknaden måste enligt lag riskbedömas med avseende på deras giftighet för alger, vattenloppa och fisk.

– Men i den riskbedömning undersöks bara ett ämne ett i taget och ingen hänsyn tas till att djuren utsätts för komplexa blandningar, som ju är det troliga scenariot i miljön, säger Britt Wassmur.

Läkemedel samverkar negativt
Hon anser att läkemedel också borde riskbedömas efter hur de samverkar och påverkar avgiftningsförmågan hos fiskar och andra vattenlevande djur.

– Från sjukvården finns många exempel på att olika läkemedel kan ”krocka” med varandra och ge allvarliga läkemedelsinteraktioner när de används tillsammans. Dessa ”krockar” beror ofta på att flera läkemedel bryts ner av samma proteiner i levern, och förmågan för kroppen att göra sig av med dessa främmande ämnen blir otillräcklig, säger Britt Wassmur.

Viktigt studera följder av läkemedelsblandning
Det finns sedan tidigare rapporter om skadliga effekter hos fisk som utsätts för läkemedel, framförallt östrogen från p-piller. Just hormoner ger effekter även vid mycket låga doser.

– Men vi tror att många andra läkemedel också kan skada fisk, speciellt när de utsätts för många olika kemikalier samtidigt och under lång tid. För att kunna förutspå vilka blandningseffekter som kan uppstå när fisk utsätts för kombinationer av läkemedel och andra kemikalier i miljön är det viktigt att ha grundläggande kunskap kring avgiftningsproteinernas funktion.

Avhandlingens titel: Detoxification mechanisms in fish –regulation and function of biotransformation in fish exposed to pharmaceuticals and other pollutants

Avhandlingen kan laddas ned på http://hdl.handle.net/2077/30452

Maretron DSM150 är en 3.5″ högupplöst färgskärm som klarar direkt solljus och som gör det lätt att visa NMEA 2000®-instrument, navigation och fartygsdata. DSM150 är användarvänlig med 16 anpassningsbara favoritskärmar. Förutom att visa och övervaka data som navigation, motordata, tankdata, batteri, landström, nivåvakt m.fl. kan DSM150 även sätta och visa larm på all data samt styra elförbrukare.

– Maretron introducerade en 5.7″ NMEA 2000 multidisplay redan 2007 som har varit mycket framgångsrik. Nu med lanseringen av DSM150 erbjuds samma funktioner i en mindre förpackning till ett mycket konkurrenskraftigt pris, säger Christer Ullskog, försäljningschef på Marinplus AB.

– Även om Maretron har kompletta övervakningssystem är det många som bara vill ha en smidig display för att till exempel visa motordata och tank vid sidan av sin vanliga plotter Här är DSM150 den perfekta lösningen.

Upp till 16 favoritskärmar kan visas. Pris 4 990 kr.

Info: www.marinplus.se

Teamet hade en tuff grundomgång i Malaysia och missade tyvärr möjligheten att kvalificera sig till kvartsfinal. Därmed fick de inte med sig några viktiga poäng i sammanställningen och tappade till nionde plats.

Under de första två dagarna i Malaysia var det många tighta matcher, men teamet hade lite oflyt och fick bara ett par vinster med sig. Den tredje dagen blev Johnie magsjuk, vilket gjorde det riktigt svårt för honom att kunna fokusera till 100% i det varma vädret med temperaturer över 30 grader.

Teamet hade då svårt att få till starterna och hamnade efter redan från början i alla matcherna.

– Under starten skall många snabba beslut fattas och det gäller att hela tiden positionera båten rätt i förhållande till motsståndaren. När man inte mår riktigt bra är det lätt att man handlar nån sekund sent, eller positionerar båten några centimeter fel, vilket kan avgöra hela matchen, säger teamets taktiker Johan Barne.

Teamet tar nu nya tag för att komma starkare tillbaka till nästa års säsong.

Slutresultat World Match Racing Tour 2012:
01. Ian Williams, Team GAC Pindar
02. Björn Hansen, Mekonomen Sailing Team
03. Phil Robertson, WAKA Racing Team
04. Keith Swinton, Black Swan Racing
05. Peter Gilmour, YANMAR Racing
06. Pierre-Antoine Morvan, Vannes Agglo Sailing Team
07. Taylor Canfield, USone
08. Laurie Jury, Kiwi Match Sailing
09. Johnie Berntsson, Berntsson Sailing Team
10. William Tiller, Full Metal Jacket Racing

Motorbåten med den lite märkliga beteckningen K-24 lanserades i maj 2012. Båten, som tillverkas i Finland, föddes ur drömmar och passion för båtlivet. Den erfarna båtägaren Carl Krause ville ha en elegant båt från vilken allt överflödigt skalats bort. Under årens lopp tog båten form och Krauses planer konkretiserades till båtdesigner Kamu Stråhlmans ritningar. Resultatet blev en stilren 24-fots DC-båt, där varje detalj har utformats professionellt utan avkall på kvalitet.

Motoralternativen inkluderar MerCruiser 260 hk bensinmotor eller 265 hk diesel och Volvo Penta 220 hk diesel D3.

K-24 båtarna är handtillverkade i finska Karislojo. Båtarnas höga kvalitet garanteras av yrkeskunniga båtbyggare. K-24 är en glasfiberbyggd båt i vilken man använt mycket teak samt ljus ek i förkabinen. Öppna ytor och rymlighet var Krauses utgångspunkter vid planering av K-24 båten. En snygg båt utan oväsentligheter.

Genom designen strävade Krause till att underlätta användning och finna praktiska lösningar. Samtidigt som han förenklade föddes också distinkta och innovativa lösningar till de olika detaljerna i båten.

Enkel design – njutbart båtliv
Krauses tanke om nöjesbåtar är enkel – njutning. I K-24 motorbåtens utformning ses användarvänlighet och de klara linjerna är iögonenfallande.

Det är lätt att röra sig på ett öppet och ett genomgående jämnt walk around däck.

Däckets sidor är breda och trapporna har planerats så att man snabbt och lätt skall kunna röra sig vid båthantering.

I förarkabinen finns alla navigeringsinstrument tillgängliga på en beröringsskärm. Man har planerat en öppen utsikt från förarkabinen. En speciell funktion är kapellet som är snyggt ingömt ovanför vindrutan. Vid regn kan man lätt dra ut kapellet med hjälp av längsmed gående skenor.

I K-24 båten finns det gott om stuvningsutrymmen. På däck finns det totalt 6 luckor; en på fördäck och fem på akterdäck.

Under sitsarna i förarkabinen finns det också gott om stuvningsutrymmen. Som extra utrustning kan man få en kyllåda och en spis under den ena sitsen. Dessutom finns det utrymme för båtshake, åror eller paddel under däckstrapporna.

K-24 båten är planerad för bekvämt båtliv. Goda stuvningsutrymmen och den rymliga kabinen möjliggör bekväma övernattningar.

Kabinen består av två bäddar och förvaringsutrymmen. På babord sida finns en koj och nattduksbord. På styrbord sida finns, förutom en koj, också ett utrymme som vid behov kan användas som toalett. Också under kojplatserna finns stuvningsutrymmen.

K-24-båten kommer att ställas ut på Helsingfors Båtmässa 8-17.2013. Båtliv arrangerar en resa till mässan (se separat annons på hemsidan och i Båtliv nr 6-12).

Info: www.k24boats.com

Tekniska specifikationer
Längd: 7,66 m
Bredd: 2,48 m
Djupgång: 0,80 m
Motor: 220-260 hk
Vikt: 2 100 kg
Hastighet: 43 kn (260 hk bensin, MerCruiser 5.0 MPI)
Bränsle: 270 liter
CE klass: C
Kojer 2
Material: Glasfiber
Motoralternativ: MerCruiser TDI 3.0 265 och Volvo Penta D3/220 DPS

Kommentarer

Göran T. 20:05:28 2012-12-12

Är inte skrovet en Coronet avgjutning?

Som en del av en intensiv sponsorkampanj väljer Volvo Personbilar Sverige nu att kliva in som ny sponsor för Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Seglingstävlingen har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. Volvo Car Group, som är en aktiv sponsor inom segling genom världens mest krävande tävlingar Volvo Ocean Race, har även tidigare varit partner till evenemanget på Marstrand och väljer nu att återigen satsa på tävlingen.

– Volvo Personbilar Sverige är just nu mycket aktiva inom olika sponsorskap i Sverige och Match Cup Sweden är ett fantastiskt evenemang på vår hemmamarknad som vi vill vara en del av. Det är inte bara en av höjdpunkterna på västkusten utan också den största internationella seglingstävlingen i Sverige och därför ser vi det som en bra möjlighet för Volvo Personbilar att synas och träffa både gamla och nya kunder, säger försäljningsdirektör Kristian Elvefors.

Jan Torstenson är VD på Brandspot, arrangören bakom Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och han menar att Volvos satsning visar hur mycket intresse som finns för evenemanget.

– Att satsa på segling är något som ligger i tiden och svenska seglare har nått flera stora internationella framgångar och det är samtidigt en sport som idag är enkel att följa tack vare teknikutvecklingen med kameror på båtar och TV-produktion. På Marstrand kommer det till sommaren finnas unika möjligheter för publiken att följa en spännande sport och för en sponsor som Volvo Personbilar att nå ut med sina produkter, säger Jan Torstenson.

Stena Match Cup Sweden 2012 var en stor succé och slog nya sportsliga och publika rekord. Totalt 115 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan följde svensken Björn Hansen med besättning till seger i tävlingen.

Ungdomsstyrelsen beviljar 28,4 miljoner kronor till verksamheter som drivs av Romska Ungdomsförbundet, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet, HIV Sverige och 50 andra projekt.

− Det är roligt att så många organisationer har sökt projektbidrag. Det är en rad spännande verksamheter vi säger ja till. Ett projekt handlar om ungas HIV-engagemang och ett annat ska undersöka hur medlemmar i Samarbetsorganet för etniska organisationer (SIOS) upplever rasism och diskriminering. Det tredje jag vill nämna är Judiska församlingen i Stockholm som driver ett projekt kring jämställdhet och hbtq-frågor, säger Per Nilsson, Ungdomsstyrelsens generaldirektör.

Tre av projekten:
– Judiska församlingen i Stockholm får 180 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag för jämställdhet bland nationella minoriteter. Projekt utifrån judiska utgångspunkter för ökad tillhörighet oavsett kön eller sexuell läggning. Församlingen ska samverka med Pridefestivalen, Svenska kyrkan, RFSL och Expo.

– HIV-Sverige får 150 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag till barn- och ungdomsorganisationer. Pengarna ska gå till projekt för att undersöka behovet av en egen plattform för unga som lever med HIV.

– Samarbetsorgan för etniska organisationer (SIOS) får 579 000 kronor genom bidragsformen statsbidrag mot rasism och liknande former av intolerans. Pengarna ska gå till projekt för att fånga upp medlemmarnas upplevelser av rasism och diskriminering.

Under 2012 har organisationen tagit beslut om projektbidrag vid två tillfällen. De aktuella besluten ingår i den andra beslutsomgången. Ungdomsstyrelsens totala anslag för åtta bidragsformer är 66, 2 Mkr. Den här gången sökte 170 organisationer projektbidrag.

För mer information om bidragen http://www.ungdomsstyrelsen.se

Waxholmsbolagets vintertidtabell börjar gälla idag måndag 10 december. Det mesta liknar föregående års tabell men några ändringar sker inför vintertrafikens start.

Vintertidtabellen gäller hela vintern och fram till och med 18 april 2013. Vissa turer, som pendelbåten mellan Stockholm och Vaxholm, fortsätter under december men slutar gå från och med början av januari.

Bryggan Gatan på Runmarö har renoverats under hösten men öppnas åter för trafik i samband med vintertidtabellen. Om du ska till Nämdö finns det i vinter en nyinsatt kvällstur från Stavsnäs på onsdagar. Onsdagmorgnar finns också nya turer på sträckan Dalarö-Ornö.

Vid isläggning finns en särskild version av tabell 13 som gäller sträckan Stockholm-Husarö. Detta beror på att den snabbåt som trafikerar sträckan inte kan gå i is. Byte till istabell annonseras i god tid på båtar och på waxholmsbolaget.se. Vid osäkerhet har vår trafikupplysning alltid aktuella uppgifter.

Detta gäller även trafiken på tabell 28, 30 och 31 i norra skärgården, som vanligtvis trafikeras av mindre fartyg. Om det blir en hård isvinter kommer det större isgående fartyget Gällnö, som vanligtvis trafikerar mellersta skärgården, att gå på sträckan Furusund-Gräskö-Söderöra (tabell 28) vid veckosluten. Mellan Norröra och Söderöra ansluter svävare i dessa fall till båten.

Funderar du på att installera sugtömning från din båttoalett? Eller representerar du en hamn som ska installera en sugtömningsanläggning? Observera då att den standard som gäller för sådan utrustning är EN ISO 8099:2000.

Pressmeddelande:

I och med det kommande förbudet att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i vattnet har frågan aktualiserats om vilken standard som gäller för sådan utrustning, såväl på båtar som i sugtömningsanläggningar i hamnar. Det råder missuppfattningar om detta hos både användare och tillbehörsfirmor. Transportstyrelsen vill därför förtydliga vilken standard som ska användas.

Europastandarden EN ISO 8099:2000 gäller som svensk standard för system för tömning av toalettavfall från fritidsbåtar. Den specificerar krav på design, konstruktion och installation av system för uppsamling av toalettavfall för båtar upp till 24 meter. Den gamla standarden (ISO 4567) är upphävd. En av anledningarna till att ISO 8099:2000 kom till var att man inte skulle behöva använda sig av adapter mellan båt och sugmunstycke för att reducera utsläppen vid sugning och rengöring av adapter.

Tyvärr finns de ISO 8099:2000-reglerade utrustningarna varken på bild eller till försäljning hos majoriteten av tillbehörsbutikerna. Det gör det mycket svårt för båtägarna att installera rätt lösning för att kunna lämna båttoalettens avfall i land genom sugtömning. Tillbehörsbutikerna säljer praktiskt taget bara förskruvningar enligt den gamla standarden och de flesta är okunniga om den nya standarden. De senaste åren har det även förekommit ett stort antal falskmärkta däckförskruvningar på marknaden, med tillhörande adapter som följer den gamla standarden ISO 4567.

Viktigt att ny standard används
Befintliga mottagningsanläggningar för sugtömningen har i många fall felaktiga munstycken som inte passar ihop med båtens gör att adapter måste användas. Av Sveriges sugtömningsstationer har cirka 80 procent ett koniskt sugmunstycke enligt ISO 4567. Idag, med den nya standarden, ska ett cylindriskt sugmunstycke som sätts i däckförskruvningen användas, ingen adapter behövs.

– Vi ser det som mycket viktigt att den nya standarden används, eftersom felaktiga och inte kompatibla delar leder till läckage och olägenheter, för både användare och miljö, säger Lina Petersson, handläggare fritidsbåtar och miljö på Transportstyrelsen.

Läs mer om förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar.

Fakta
EG-direktiv om förebyggande av utsläpp och installationer som underlättar transporten av avfall till land
I EG-direktiv 94/25/EG, det så kallade fritidsbåtsdirektivet, (kompletterades 2003 (2003/44/EG)) anges som väsentligt säkerhetskrav i avsnitt 5:

“Fritidsbåtar och vattenskotrar skall vara konstruerade på så sätt att oavsiktliga utsläpp av förorenande ämnen förhindras. Fritidsbåtar som är utrustade med toalett skall ha antingen

1.sanitetstank, eller
2.anordningar som gör att en sanitetstank kan installeras.
Båtar med fast installerad spillvattentank skall utrustas med en standardiserad utsläppsanslutning som gör det möjligt att koppla ihop mottagningsanordningarnas rör med båtens utsläppsrör.

Därutöver skall varje öppning i skrovet avsedd för toalettavfall vara försedd med en ventil som kan säkras i stängt läge.”

Båtar – System för uppsamling av toalettavfall (ISO 8099:2000)
Small craft – Toilet waste retention systems (ISO 8099:2000)

Sammanfattning av standarden ISO 8099:2000.

I standard ISO 8099:2000 återges sedvanliga principer för funktion, åtkomlighet och underhål. Bland annat finns krav på vilka temperaturer, ämnen och produkter systemet ska tåla och att det ska vara lukttätt. Vidare får systemet inte läcka ut gas eller toalettavfall genom toaletten vid krängning och stampning.

Tanken ska gå att rengöra. Alla tankar ska ha anordning som möjliggör att avgöra när de är fyllda till ¾ av full volym. Tank som är placerad så att det är möjligt att inspektera den utan att någon del av båtstrukturen behöver avlägsnas kan alternativt vara utförd så det är möjligt att se när tanken är fylld till ¾ av full volym. Tanken ska ha ventilation till fria luften som är funktionsduglig upp till 20° krängning med tanken fylld till 90 %.

Ventilationsledningens tvärsnittsarea ska uppfylla vissa krav beroende på tankstorleken. Klenare ledning kan godtas om tanken har en automatisk ventil som släpper in luft så att sugtömningen inte ger upphov till skadligt undertryck. Ventilationsledningen ska tåla ett undertryck av 50 kPa (5 m vattenpelare). Tanken ska tåla ett undertryck av 20 kPa. Hela systemet ska tåla ett övertryck av 20 kPa.

Ledningar mellan toalett och tank och mellan tank och utsläppsöppning ska vara korta och ha slät insida samt en innerdiameter som uppfyller toalettillverkarens föreskrifter, eller annars vara minst 38 mm. Eventuell bordgenomföring för utsläpp genom bottnen ska uppfylla kraven för bordgenomföringar och kunna förseglas i stängt läge.

Utformningen av tömningsbeslaget på däck ska följa givna specifikationer och ska vara märkt med en symbol. Standarden anger vilka uppgifter som ska finnas i ägarens instruktionsbok rörande båten.

Kommentarer

Sneseglaren 15:48:17 2012-12-10

Onödigt frampressat beslut. Varje gång Käppalaverket svämmar över motsvarar det väl alla småbåtars samlade utsläpp i hundra år! Sätt blöjor på fisken också!

Stefan Eriksson 20:39:33 2012-12-10

Det kommer att bli mer toapapper och bajs på öarna i skärgården, folk kommer att använda toan mindre istället för att installera och använda sugtömning. Många vill inte använda torrdassen som finns i en del naturhamnar-tycker att det är äckligt och gör det i skogen intill hamnen.
Det är bättre att uppmana båtfolket att tömma toan på mest lämpliga ställen dvs utomskärs eller större fjärdar och inte strax innan hemmahamnen etc som ofta ligger i känsligare miljö.

Vilse 03:01:07 2013-03-17

Jag har nu (mars) lagt märke till att de tre stora handlarna har den nya standarden, men de saknar information. Varken Båtmiljö.se eller Transportstyrelsen har kunna visa mig hur munstycket ser ut. Har nu vänt mig till fabrikanerna för förhoppningsvis få ett vettigt svar.

Vid en ceremoni vid Norrköpings Hamn onsdagen 5 december överlämnade Lars O Grönstedt, Senior Adviser, Nord Stream, en gåva på drygt 400 000 kr till Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet. Gåvan lämnas från Nord Stream och dess huvudleverantör Saipem som under några år lagt ut sammanlagt 240 mil gasrörledning i två parallella rör på Östersjöns botten från Ryssland till Tyskland.

Norrköpings Hamn har fungerat som bas för Saipems hela Östersjöverksamhet under denna insats.

– Det svenska Sjöräddningssällskapet bygger helt på frivilliga insatser. Den har enorm betydelse för alla de människor som bor och rör sig vid kusten och de stora sjöarna. Det är en verksamhet som skapar trygghet och räddar liv till sjöss. Vi är stolta att kunna bidra ekonomiskt till en så respektingivande verksamhet, framhöll Lars O Grönstedt, Nord Stream.

– Vi är mycket tacksamma för denna gåva som möjliggör för oss att ytterligare utbilda och komplettera utrustning vid våra stationer i Östersjön, framhöll Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets stationer på Gotland skulle vid krissituationer kunnat ingripa och skydda människor i nöd under projektet.

Många svenska företag och produkter har bidragit till den stora framgången med Nord Stream. Utöver betydande logistik, underhåll och serviceinsatser från företag i hamnarna Norrköping, Karlskrona och Slite kan nämnas att rören täcks av skyddande material från LKAB och att svenska mätfartyg från Marin Mätteknik (MMT) har kartlagt botten in i minsta detalj utmed den drygt 122 mil långa vägen.

Bildtext:
Fr. v. Rolf Westerström, VD Sjöräddningssällskapet, och Lars O Grönstedt, Senior Adviser, Nord Stream.

Sjöhistoriska museet, som är en del av myndigheten Statens maritima museer, har beslutat att k-märka fartygen Siljan och Dellen med hemmahamn i Insjön i Dalarna respektive Moviken i Hälsingland. Genom k-märkningen vill museet uppmärksamma de historiskt intressanta fartygen som är värdefulla delar av det maritima kulturarvet. Sammanlagt är nu 115 fartyg i Sverige k-märkta.

– Historiska välbevarade fartyg har en stor betydelse för många maritima kulturmiljöer. Arbetet med att bevara och använda dem engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet. Och ännu fler är de passagerare som kan få uppleva en resa ombord på de här flytande klenoderna, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.

Genom k-märkningen vill Sjöhistoriska museet verka för att värdefulla fartyg uppmärksammas, bevaras och brukas. Förhoppningen är att märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta vårt historiska arv. Fartygens ägare ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik under svensk flagg eller som på annat sätt främjar kunskapen om sjöfartshistorien i svenska farvatten.

Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se

Fakta om båtarna

Ångvarpbåten Siljan k-märkt. Fakta:
Ångvarpbåt
Hemmahamn i Insjön
Byggd 1868, Stora Varvet, Stockholm
Material: Järn
Längd: 21.99 m, Bredd: 4.66 m, Volym: 56 brt

Siljan byggdes vid Stora Varvet i Stockholm 1868 på beställning av Stora Kopparbergs Bergslag AB. Skrovet fraktades på Strömsholms kanal till Smedjebacken och sedan vidare till Tunsta där det nitades samman. Fartyget hade ursprungligen en encylindrig ångmaskin på 16 hk och ett ångvarpspel. 1904 byttes maskinen och den compoundmaskin på 110 hk som fortfarande sitter i fartyget installerades. Siljan anpassades för att också användas i passagerartrafik.1966 köptes fartyget av nuvarande ägare som fortsatte med timmerbogsering till 1972. Idag används Siljan bland annat som representationsfartyg och bevaras med tydliga kulturhistoriska ambitioner.

Dellen – Sveriges äldsta k-märkta fartyg. Fakta:
Passagerarfartyg och bogserbåt.
Hemmahamn: Moviken i Norrdellen
Byggd 1861, Lindbergs varv, Stockholm
Material: Järn
Längd: 18.20 m, Bredd: 3.53 m, Djup: 1.93 m, Volym: 31 brt .

Dellen byggdes år 1861 vid Lindbergs varv, i Stockholm. Beställare var “Hudiksvall Steam Sawing Mill Company Limited of London”, på svenska Hudiksvalls Ångaktiebolag, i folkmun kallat för Engelska bolaget. Ångmaskinen var på 20 hkr. I aktern fanns en salong, och i fören fanns utrymmet för besättningen. Båten transporterades på järnvägsvagnar till Forsa, där den sjösattes. 1868 överförs fartyget till det nybildade Hudiksvalls Trävaruaktiebolag sedan Engelska Bolaget avvecklat sin verksamhet. Ångbåten Dellen blir kvar i Dellensjöarna med hemmahamn i Forsa. Hon användes främst för persontrafik men också varutransporter. Oscar II reste med fartyget under sin kröningsresa 1873. Dellen motoriseras 1952 och har byggts om ett flertal gånger för att anpassas till olika verksamheter och industriepoker. Under 1970-taler användes fartyget för beställningstrafik med upp till 50 passagerare. Från 2004 har fartyget successivt renoverats.

Thani Al Qamzi och team Abu Dhabi från UAE blev vinnare vid helgens båtracingtävling F1 GP of Sharjah. Al Qamzi tog snabbt ledningen och höll den hela vägen in över mållinjen.

Team Swedens förare Jonas Andersson och Erik Stark körde säsongens sista F1-tävling i Sharjah. Jonas startade som nummer två på startlinjen efter Sami Selio från Finland.

Erik Stark startplacering blev efter kvalificeringen som nummer nio.

Jonas Andersson från Frövi har fått flyt under senare delen av säsongen och körde in på en fjärde plats efter hårda strider med bland annat Sami Selio, Sami slutade på en femte plats.

Sveriges Rookie i F1, Erik Stark från Täby, körde in på en 16:e plats efter att tyvärr fått bryta vid varv 19 av 34. Erik låg på en tionde plats vid händelsen.

F1 GP of Sharjah:
1. Thani Al Qamzi, UAE
2. Terry Rinker, USA
3. Francesco Cantando, ITA
4. Jonas Andersson, SWE
16. Erik Stark, SWE
F1 2012 Seriepoäng totalt:
1. Alex Carella, Qat 79p
2. Phillippe Chiappe, FRA 62p
3. Thani Al Qamzi, UAE 60p
4. Sami Selio, FIN 60p
5. Ahmed Al Hameli, UAE 50p
6. Francesco Cantando, ITA 38p
7. Jonas Andersson, SWE 26p

Årets vinnare i Eurofin Trophy är Jesper Fors från Örebro.

Team Sweden’s F4 förare, Jesper Forss från Örebro, tog en andra plats efter huvudkonkurrenten Matthew Palfreyman från England. Därmed säkrade Jesper totalsegern i supporterserien Eurofin Trophy F4s. Engelsmannen körde bra och vann båda heaten men

Jesper körde säkert och kom in på båda andra platserna.

F4s 2012 Seriepoäng totalt:
1. Jesper Forss, SWE 205p
2. Matthew Palfreyman, GBR 200p
3. Tobias Munthe-Kaas, NOR 114p

Nu ska det bli enklare att ha koll på vilka fiskeregler som gäller för fritidsfisket i Sveriges fem stora sjöar och utmed kusten. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger 600 000 kronor i bidrag till länsstyrelsernas gemensamma projektet ”Nationella fiskeregler” som leds av länsstyrelsen i Jönköpings län. Pengarna ska bland annat gå till att utveckla en hemsida.

Den nya hemsidan blir gemensam för landets alla länsstyrelser. Via ett så kallat ”tittskåp” ska besökaren via kartor kunna zooma sig in och ut på kustvatten, Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland, som ingår i projektet. Målet är att på ett enkelt sätt förklara vilka fiskeregler som gäller i dessa vattenområden, exempelvis minimimått, fredningstider, vilka redskap som får användas och gränserna för fredningsområden.

– Projektet kommer att göra det både roligare och enklare att fiska samtidigt som fiskbestånden kan skyddas på ett bättre sätt , säger Håkan Carlstrand, utredareenheten för biologisk mångfald på HaV.

Fritidsfisket är en populär sysselsättning och viktig nyttjare av fiskbestånden. Undersökningar som Statistiska Centralbyrån, SCB, gjort visar att över en miljon svenskar fritidsfiskar varje år. Enligt en rapport från Fiskeriverket från 2009 så fiskar sju av tio barn och ungdomar i åldern 10 – 15 år.

Det stora intresset innebär att fritidsfisket behöver regleras för att skapa goda fiskbestånd och ett bra fiske nu och i framtiden. Ungefär hälften av fritidsfiskets fångster görs i havet och hälften i landets sjöar och vattendrag. Eftersom större delen av Sveriges befolkning bor nära kusterna eller någon av de fem stora sjöarna är fisket här särskilt viktigt. Det är också inom dessa områden som Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att besluta om bestämmelser för fisket..

Sedan lång tid tillbaka har det i Sverige funnits rättigheter för allmänheten att fritidsfiska utan något särskilt tillstånd utmed kusterna och i Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland. Samtidigt så har de som fiskar skyldighet att först ta reda på vilka regler som gäller. Men reglerna är ofta lokalt anpassade och de ändras efterhand vilket ställer höga krav på fritidsfiskare att hålla sig uppdaterade.

Målet med projektet ”Nationella fiskeregler” är att göra det enklare för allmänheten att följa reglerna, öka förståelsen och få fler att följa bestämmelserna..

– I dag upprätthålls mycket av fisketillsynen och informationen om reglerna genom det omfattande informationsarbete som länsstyrelserna gör, ofta med stöd av ideella organisationer. Nationella fiskeregler kommer att bli ett bra stöd för fisketillsynen, säger Stig Thörnqvist, utredare på enheten för tillsynsutveckling.

– Att vi nu kan tillhandahålla digital geografisk information och därmed möjligheter att göra översiktskartor på det här viset hjälper oss att fullgöra vårt uppdrag att reglera fisket till skydd för både fiskbestånden och fisket.

Länsstyrelsen ansvarar för drift och support av den planerade hemsidan och HaV står för uppdateringar av nya regler på fiskets område. Pengarna tas från HaV:s anslag ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”. Pengarna ska även användas till att ta fram en informationsfolder om reglerna för fritidsfisket.

Stockholmsområdets största båthandlare, Flipper Marin, erbjuder tillsammans med Svedea Båtförsäkring ett enklare båtägande. Att hitta rätt försäkring upplevs av många som krångligt, därför bakar man nu in försäkringen direkt i båtpriset. Erbjudandet gäller båtar från ledande varumärken som Flipper, Aquador och Buster.

Pressmeddelande:

Flipper Marin är Stockholmsområdets ledande båthandlare och säljer fler än 250 båtar varje år. Trots dystra tongångar i stora delar av branschen har Flipper Marin under de senaste åren ökat sin omsättning och ser ljust på framtiden. En av förklaringarna till framgången är att man lyssnar noga på marknadens behov och anpassar sin verksamhet därefter.

– I Sverige finns ett stort intresse för båtliv men många drar sig för att skaffa båt då man tror att det är tidskrävande och krångligt. Vi vill visa att båtägandet kan vara enkelt och hjälper våra kunder även efter det att båten lämnat försäljningshallen. Att inkludera båtförsäkring i båtköpet är ett exempel på detta, säger Christer Rexholt på Flipper Marin.

Det är Svedeas XL-försäkring som kommer med vid köpet på Flipper Marin. Försäkringen gäller i sjön året runt och innehåller förutom standardmomenten också bland annat olycksfalls- och stilleståndsförsäkring samt assistans.

– På Flipper Marin tänker man som vi. Det ska vara enkelt att skapa trygghet kring båtägandet och att redan vid köpet kunna bocka av försäkringsfrågan tror vi tilltalar dagens tidspressade båtägare, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.

Försäkring på köpet kan tecknas genom Flipper Marin från 1 februari 2013

Volvo Ocean Race 2014-2015 kommer till Båtmässan med rykande färska nyheter om den svenska tjejbåten, coachade av seglarlegendaren Mange Olsson. Lyssna även på Martin Strömberg, vinnare av Volvo Ocean Race 2012-2013 tillsammans med franska Groupama. Allt detta den 6 februari på Båtmässan.

Kommande Volvo Ocean Race som startar hösten 2014 bli mer spännande än någonsin ur svensk synvinkel då SCA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget, mönstrar en helt kvinnlig besättning i ett av världens mest krävande sportevenemang.

– Det är glädjande och viktigt för svensk havskappsegling att Sverige har en båt med i Volvo Ocean Race. Extra spännande blir det i och med att båten ska ha en kvinnlig besättning, säger Anna-Karin S. Öjerskog, världsmästare i matchracing och projektledare för Båtmässans scenprogram.

Rekryteringen av den kvinnliga SCA-besättningen leds av Richard Brisius som har drivit fem Volvo Ocean Racesatsningar där man vunnit två gånger. Till sin hjälp har han Mange Olsson, Sveriges mest kände kappseglare med fem race runt jorden och en andra plats som bäst i 2001-2002 års upplaga av Volvo Ocean Race.

I rekryteringsgruppen ingår även Joao ”Joca” Signorini som var med och vann tävlingen 2009 med Ericsson 4 och seglade på Telefonica i det senaste Volvo Ocean Race.

– Just nu håller vi på att sätta ihop en grupp med besättningskandidater. Det är ett mycket spännande arbete och vi har varit i kontakt med många intressanta, erfarna och meriterade kvinnliga seglare från hela världen. Vi hoppas att ha en första grupp seglare klara för vårt team mot slutet av första kvartalet 2013, säger Richard Brisius.

Båtarna i Volvo Ocean Race 2014-2015 kommer alla att vara byggda på samma sätt. En enhetlig design innebär att tävlingen mer handlar om vem som hanterar båten på bästa sätt, menar Anna-Karin S. Öjerskog.

– Men man får inte glömma att det är en oerhört stor och tung båt att segla, tjejerna får dock ha två personer mer jämfört med båtar med enbart män i besättningen. Under Båtmässan kommer man att följa och analysera Volvo Ocean Race ingående, den nya båtmodellen presenteras liksom rutten och tävlingsteamen. Det finns även möjlighet att träffa nyckelpersonerna i Team SCA Women Ocean Race, bland annat finns projektledaren Richard Brisius på plats.

– Under Båtmässan vet vi förhoppningsvis om det blir ett stop-over i Göteborg, staden har ansökt och väntar på svar. Senast Volvo Ocean Race stannande i Göteborg var 2002, tänk att få uppleva den folk- och båtfesten igen, säger Anna-Karin S. Öjerskog.

Under åtta år har Trendmark, som representerar varumärkena Musto och Sebago, varit samarbetspartner till seglingslandslaget, SWE Sailing Team, och Svenska Seglarförbundet. Nu förnyas avtalet och siktet är satt mot OS i Rio 2016.

Pressmeddelande:

Under satsningen mot OS i London nu i somras var Trendmark, med varumärkena Musto och Sebago, leverantören av alla kläder till SWE Sailing Team, från underställ och funktionskläder för seglare med ett högt idrottsligt krav till offshorekläder med högre modegrad.

– För oss är detta ett långsiktigt engagemang som är både otroligt roligt och givande säger Philip Ericson, VD på Trendmark. Vi har ju våra rötter inom seglingsvärlden så det är naturligt för oss att synas med våra varumärken i den miljön och bland de som är aktiva inom segling. Det är även väldigt positivt för oss att dels förknippas med sportens värdegrund samtidigt som erfarenheterna ifrån seglarna ligger till grund för framtida produktutveckling.

En elitseglare kan vara upp till 500 timmar per år på vattnet, vilket ställer höga krav på kläderna, och landslagsledningen har valt Musto-kläder för sitt team.

– Vi har valt de bästa seglingskläderna på marknaden, säger Magnus Grävare, Svenska Seglarförbundets förbundskapten, som berättar varför man beslutat sig för just Musto och Sebagos kläder som funktions- respektive representationskläder: – Kläderna har den absolut högsta kvaliteten, en toppdesign och en utmärkt funktionalitet. Det är kläder som vi verkligen använder.

Stena fortsätter som titelsponsorer för Stena Match Cup Sweden. Evenemanget har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten. Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt.

Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. Sedan 2010 är Stena titelsponsorer för tävlingen och nu väljer företaget att göra en långsiktig satsning på evenemanget.

”Stena Match Cup Sweden är en chans att få många delar av Stena Sfären att förenas i ett evenemang där vi kan visa upp Stenas bredd och där alla kan vara delaktiga efter egen förmåga och önskan. Dessutom passar ett maritimt evenemang på västkusten våra olika verksamheter bra. Tävlingen är viktig för hela Västsverige och det är därför vi tycker att den är värd att satsa på i framtiden då Stena är en stor arbetsgivare inom Göteborgsområdet”, säger Lena Alvling, Event & Marknadschef på Stena.

Jan Torstenson är VD på Brandspot, arrangören bakom Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och enligt honom är det mycket glädjande att Stena Sfären nu väljer att fortsätta som titelsponsor de kommande 5 åren.

”Det ger tävlingen och oss som arrangörer en långsiktig trygghet och en bra grund att stå på när vi fortsätter utveckla evenemanget tillsammans med Stena och övriga partners inför framtiden”, säger Jan.

Stena Match Cup Sweden 2012 var en stor succé och slog nya sportsliga- och publikrekord. Totalt 115 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan följde svenska Björn Hansen till seger i tävlingen.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Äntligen!, säger nog många kabinbåtsälskare när den första Targabåten med utombordsmotorer visas upp. Det är en Targa 27 GT som har utvecklats tillsammans med Targas franska importör. Försedd med två stycken utombordare är båten god för uppåt 47 knop.

Finska Targa har varit trogna sitt koncept med gediget byggda båtar, skrap V-botten och inombordsmotorer. Men efterfrågan från marknaden är stor på en utombordarlösning även från en så klassisk inombordarbåt som Targa.

Lösningen blev att Targa tillsammans med de franska importören, Snip yachting, tog fram en Targa 27 GT utan flybridge men med möjlighet att montera två utombordare på akterspegeln.

Motorerna sitter på ett eget fäste (bracket) utanför akterspegeln. Det gör monteringen och justeringen av motorerna under körning enklare än med ett montage direkt på akterspegeln. Enligt Snip yachtings hemsida är fartresurserna en toppfart mellan 42 och 47 knop beroende på motorval. Marschfarten anges till 30–35 knop.

Båten premiärvisas på båtmässan i Paris, som hålls de här dagarna. Där blir Targan en direkt konkurrent till flera franska båtar, som till exempel Jeanneau Merry Fisher.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,5 m
Bredd: 3,04 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 3,9 ton
Motor: 250–300 hk
Bränsletank: 550 liter
Vattentank: 120 liter
CE-klass: B
Info: www.snip-yachting.com

Foto: R. Boris / SNIP YACHTING