Nyheter

Den ökande halten koldioxid i atmosfären är ett hot mot våra kusthav. Västerhavet och Östersjön kommer i framtiden alltmer påverkas av försurningen. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Havens försurning på grund av ökade halter av koldioxid i atmosfären är ett relativt nytt hot mot haven. Nu visar ny forskning att även Västerhavet och Östersjön kommer att drabbas.

– Kusthavens ekosystem är utsatta för många olika hot där övergödning och utfiske är det vi hittills mest studerat. Nu ser vi också att förhöjda halter av koldioxid kommer att öka stressen på de marina ekosystemen, säger Anders Omstedt, forskare vid Institutionen för geovetenskaper vid Göteborgs universitet.

Sedan tidigare är det känt att koldioxiden visat sig vara ett hot mot koraller i de varma haven och på senare år har forskningen visat att Arktis är ett hotat område för försurning.

Nu visar nya studier inom forskningsprojekt Baltic-C (BONUS) att också kusthaven kommer att påverkas av försurning.

Västerhavet och Östersjöns ekosystem hotade
Tidigare har man trott att Östersjön kanske skulle vara mindre hotat av försurning på grund av att det är övergött och har mycket syrefria bottnar. Men så förhåller det sig inte.

– Den ökade övergödningen leder till att säsongsvariationerna i pH kommer att öka och långsiktigt kommer pH att minska, det vill säga att vattnet kommer att bli surare, säger Anders Omstedt.

Forskarna har utvecklat nya modeller som för första gång tar hänsyn till hur kolsystemet varierar i syrerika och syrefria miljöer och kopplat modeller för kolsystemet på land med Östersjöns kolsystem.

– Genom att studera många olika scenarior visar vi att Östersjön riskerar att bli surare från Kattegatt till Bottenviken och på alla djup, säger Anders Omstedt, forskningsledare för BONUS programmet Baltic-C.

Högre temperaturer och förändrad sötvattentillförsel bidrar
Förutom ökade koldioxidhalter i atmosfären kan också Västerhavet och Östersjön påverkas av högre temperaturer och förändringar i sötvattentillförseln med mer nederbörd i norr och mindre i söder.

– Alla dessa effekter, som i sin tur är relaterade till klimatförändringar orsakade av ökade växthusgaser, verkar mot ett surare hav. Men det är halterna i atmosfären som mest avgör hur sura kusthaven kommer att bli, säger Anders Omstedt.

En reducering av utsläppen av koldioxid till atmosfären och reducering av närsalter till Västerhavet och Östersjön är därför viktiga åtgärder som kräver en tuff framtida förvaltning, anser han.

Länk till artikeln: http://dx.doi.org/10.3402/tellusb.v64i0.19586

Ostindiefararen Götheborg har sedan sjösättningen 2004 hunnit med ett antal långseglingar. Den längsta var seglingen tur och retur Kina 2005-2007. Den senaste var Europaexpeditionen 2012. Nu planeras nya expeditioner, Europa 2013 och så småningom ännu en Kinaresa.

Expeditioner som har satt och som kommer att sätta Sverige och Sveriges fartygshistoria på kartan runt om i världen.
Pressmeddelande:

Ostindiefararen Götheborg må vara ett exempel på storslaget historiskt fartygsbyggande och hantverkskunnande men idag ställs även hårda miljökrav på modern teknik för att fartyget ska godkännas för oceangående trafik. För att hålla koll på nivåerna i fartygets avfallstankar har man installerat Gobius.

– Gobius har gjort det möjligt att vi på ett säkert sätt har kunnat hålla koll på när det är dags att tömma tankarna vilket har varit särskilt viktigt i hamnar där man inte har möjlighet att ta emot ”blackwater”. säger Bengt-Göran Nilsson, teknisk chef på Ostindiefararen Götheborg.

Gobius är en innovativ nivåmätare för vattentankar, bränsletankar, septiktankar, avfallstankar och andra vätsketankar i rostfritt, stål, aluminium, plast eller glasfiber. Nivåmätningen sker på tankens utsida genom vibrationer i tankväggen, alltså inga delar inne i tanken. Gobius är idag en av de vanligaste nivåmätarna i våra fritidsbåtar.

Foto: Åke Fredriksson.

Rentnjoy.com är en ny svensk tjänst för båtuthyrning. Hos Rentnjoy.com kan du hyra båt, husbil, husvagn och stuga av privatpersoner för upplevelser under semestern.

Att hyra är ett bekvämt sätt att semestra och många fritidsobjekt står oanvända stora delar av året, att hyra ut är därför ett ekonomiskt som socialt alternativ.

Ägaren presenterar sitt fritidsobjekt med karta, lediga tider och bygger en personlig relation med gästen vid bokning. Rentnjoy förenklar kontakten mellan uthyrare och gäst som vill hyra till rätt pris.

Info: www.Rentnjoy.com

Engelska Princess Yachts visar upp två helt nya modeller på Londons internationella båtmässa, Tullett Prebon London International Boat Show, som hålls 12–20 januari. Med Princess 82 Motor Yacht och Princess 52 visar det engelska båtföretaget att det är i den absoluta framkanten för att ta fram nya modeller för en internationell kundkrets.

För Princess Yachts var 2012 ett riktigt starkt år med lanseringen av fem nya modeller, inklusive den minsta modellen som företaget har byggt på manga år: Princess V39.

Den Plymouthbaserade båttillverkaren har mycket starka ägare och därmed musklerna att ta fram nya modeller I snabb takt. Det två nya modeller som visas i London nu i januari är inget undantag, både Princess 82 Motor Yacht och Princess 52 är efterlängtade nyheter. Förutom dessa nyheter visas även åtta stycken andra båtar i företagets monter på mässan i London ExCel. Bland de övriga modellerna finns Princess 56, nya V62-S och V39.

Princess 82 Motor Yacht
Princess 82 Motor Yacht beskrivs som ”elegant, kraftfull och otroligt rymlig”. Båten följer Princess traditioner för design med sina långa och eleganta linjer och en inredning i lyxklass.

Det djupa och V-formade skrovet tillverkas med vakuumteknik, vilket ger både hög kvalitet och ett mycket starkt med samtidigt lätt laminat. Tillsammans innebär detta att båten blir stark och relativt ekonomisk att köra, jämfört med traditionellt tillverkade båtar.

Princess 82 Motor Yacht har stora fönstersidor för att ge en sporting och modern känsla. Föraren och passagerarna får därmed utmärkt sikt runt om båten. Både förarplatsen och salongen är väl tilltagna med matplats med teakbord, en yta med soldäck föröver och en stor flybridge med soldäck och wet bar.

Princess 52
Princess 52 är en fortsättning på Princess 50, som är en förebild i sin storleksklass. Båten är byggd för att vara sportig med goda prestanda och stora utrymmen.

Även 52-fotaren har ett djupt V-format skrov byggt med vakuum och injiceringsteknik.

Ombord finns en rymlig cockpit med ett stort matbord i teak och got om plats för alla som vill solbada. Det finns ytterligare en matplats på båtens flybridge.

Både Princess 82 och Princess 52 har got om plats för att bo ombord, I 82-fotaren finns även plats för en extra kabin för den som har med sig besättning.

Princess Yachts utställda båtar i London:
Stand E250 – Princess 52, 56, 60 and 64 flybridge models. Princess 72 and 82 Motor Yachts and V Class models – V39, V52, V57 and V72.

Tekniska specifikationer:
Princess 82 Motor Yacht
Längd: 25,5 m
Bredd: 5,74 m
Djupgående: 1,8 m
Vikt: 55 000 kg
Bränsletank: 6 442 liter
Vattentank: 1 386 liter
Motorer: Twin Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp)
Speed range: 30-33 knots
Twin MTU 10V 2000 M94 (2 x 1624mhp)
Speed range: 30-33 knots
Twin Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp)
Speed range: 32-34 knots

Princess 52
Längd: 16,66 m
Bredd: 4,75 m
Djupgående: 1,25 m
Vikt: 24 000 kg
Bränsletank: 2 364 liter
Vattentank: 592 liter
Motorer: Twin Volvo D9-575 (2 x 575mhp)
Speed range: 25-27 knots
Twin Volvo D11-670 (2 x 670mhp)
Speed range: 28-30 knots
Twin Caterpillar C12 A (2 x 715mhp)
Speed range: 29-31 knots

Info: http://www.princessyachts.com

En privat europeisk segelklubb, British Kiel Yacht Club, äger en flotta bestående av tio Hallberg-Rassy 342. Klubben har beslutat att förnya flottan. Ytterligare en gång har klubben undersökt marknaden för 31 till 35 fots segelbåtar. Resultatet blev åter en order på tio stycken Hallberg-Rassy 342.

Klubben har gjort en detaljerade studier av konkurrerande båtar. Den har provseglat, studerat byggmetoder, möjligt andrahandsvärde, reservdelsförsörjning, prisvärdhet med mera. Analyserna har pågått under mer än ett års tid.

BKYC, British Kiel Yacht Club, är belägen i Kiel i norra Tyskland. Engelska militären hyr båtarna för utbildning i segling. Normalt seglas båtarna av soldater i engelska armén men även soldater från flyget, flottan samt privatpersoner med anknytning till engelska försvarsmakten. Mellan fem och sju personer finns ombord på varje båt. En charterperiod är cirka fem dygn. Båtarna seglas normalt i danska farvatten. Den seglade distansen är cirka 150 Nm per chartertillfälle.

Båtarna seglas intensivt från början av mars till slutet av november. Varje båt seglas årligen cirka 7 000 Nm. Detta motsvarar ungefär så mycket som en normal familjebåt används i sju år. BKYC har ett eget varv där man utför professionellt underhåll och vinteruppläggning av sina båtar.

Klubben förnyar sin flotta efter tre eller fyra år. Detta är den femte gången ordern går till Hallberg-Rassy. Inget annat varv har fått så många beställningar från BKYC. Tidigare har BKYC haft en flotta om tolv stycken Hallberg-Rassy 29, ytterligare en bestående av tolv Hallberg-Rassy 31 och två gånger en flotta bestående av tio Hallberg-Rassy 342. Det gör tillsammans 54 stycken Hallberg-Rassybåtar.

De nya båtarna skall levereras februari 2014. Den tidigare flottan är nu till salu. Varje båt kostar 137 000 Euro exklusive moms. Den gamla flotta kommer att levereras hösten 2013 men kan beställas redan nu.

OZ Marine AB har bytt namn till GreenStar Marine AB. Namnbytet är en del av företagets strategiska plan för att omprofilera sig och nå ut till en global marknad.

I samband med namnbytet lanserades en ny hemsida på www.greenstarmarine.se och sortimentet kompletteras även med ett flertal nya produkter inom eldrift och ny batteriteknologi.

– Efter över tio års utveckling och över 250 sålda motorsystem så tar vi äntligen steget fullt ut och lanserar GreenStar Marine. Tekniken i de nya systemen är i grunden den samma som tidigare men vi har jobbat kontinuerligt med vidareutveckling av befintliga och nya produkter för att nå den optimala användarvänligheten för våra kunder. Det nya sortimentet och vår nya produktdesign kommer att attrahera kunder världen över, både inom varvsindustrin och på eftermarknaden, säger Oscar Téen, vd på Green Star Marine AB.

Under det senaste två åren har företagets ingenjörer jobbat med att utveckla en elmotor med S-drev. GreenStar SD10 motsvarar en dieselmotor på 10 hk. Under 2013 planeras även fler lanseringar av S-drev som bygger på samma teknik fast med större motorkapacitet.

– Vi har koncentrerat oss på att bibehålla en hög verkningsgrad, minimalt underhåll och på att minska det hydrodynamiska motståndet. Vi har även utvecklat en adapterplatta som gör det möjligt att montera vårt S-drev i alla båtar på den globala eftermarknaden. Det har varit en lång resa, men slutresultatet blev fantastiskt, säger Stefan Larsson, utvecklingschef på GreenStar Marine AB.

Bildtext:
GreenStar SD10 S-drev från GreenStar Marine.

Kommentarer

Krister Eriksson 21:27:33 2013-09-29

Jag är intresserad av installation i en monark 806. Vad är det för mått på en passande.

Båtlivs redaktion 14:23:55 2013-09-30

Maila till företaget om den här typen av frågor.

Åk med Båtliv till en av Skandinaviens största båtmässor: Helsingfors internationella båtmässa (Vene 13 Båt)! Detta är Europas till ytan största båtmässa. Den som är intresserad av att köpa en finsk båt har ett bra tillfälle här eftersom alla finska båtmärken visar upp så gott som hela sin repertoar på mässan.

Det visas flera stora nyheter, bland annat Sunseeker 68 Predator, Princess 57, Azimut 50 Magellano, Riva 33 Aquariva Super och Delta 54.

På väg till Helsingfors bjuder vi på en timmes intressanta föredrag med frågestund. Med på resan har vi Christer Rexholt från Flipper Marin, som berättar om trender i båtbranschen och de nya Flipperbåtarna. Johan Karlsson från båtmäklaren Eriksson Marine på Pampas följer med och berättar hur begagnatmarknaden ser ut idag, vad som gäller för CE-regler med mera.

Dessutom finns Båtlivs Bengt Anderhagen med för att tala om ett ständigt aktuellt ämne: sjösäkerhet.

Vi åker med Viking Line.
Här är alla detaljer om resan:

Resa: Stockholm–Helsingfors t/r (Avgång kl. 16.30, ankomst Helsingfors (9/2) kl. 10.10. Återresa kl. 17.30, ankomst Stockholm (10/2) kl. 10.00).

Datum: 8–10 februari 2013

Boende: Del i dubbelhytt, Kategori B

Måltider: Viking Buffé på utresan kl. 19.30
Viking Buffé på hemresan kl. 18.00
Food Garden frukost bägge vägarna

Pris per person: 1 620 kr.

Boka så här:
Mer info om mässan: www.finnexpo.fi

Bokning:
Ring tel. 08-452 4020 och uppge koden ”BÅTLIV”.

Det går även att E-posta: team8@vikingline.com

Sista datum för bokning är 2013-01-25.

Priset ovan är ett grundpris. Fråga Viking efter andra alternativ för bättre hytter eller enkelhytter.

Continental Yachts har skrivit kontrakt för att bygga en ny 26 meters Continental III från Wim van der Valk shipyard i Nederländerna. Båtmodellen är nya Continental III 26.00 RPH Aluminum/IPS – Flybridge. För motoriseringen står Volvo Penta med en trippelinstallation av IPS-1200, som ska ge en toppfart på 25 knop.

Det är företagets ryska representant i Sankt Petersburg, Triumph Yachts, som har tecknat ordern. Wim van der Valk är en av Nederländernas främsta yachtbyggare och företaget är känt för hög kvalitet i varje detalj. Bland kunderna finns internationella yachtköpare med stora plånböcker. Under senare år har Ryssland blivit en allt viktigare marknad för varvet.

Den nya Continental III 26.00 RPH Aluminum/IPS – Flybridge, som hittills endast finns som ritning, har utvecklats i nära samarbete med kunden. Designen har gjorts i nära samarbete med ett team från Guido de Groot design.

Continental III 26.00 RPH utrustas med Volvo Penta Triple IPS-1200 framdrivningssystem. Denna installation ger inte bara goda prestanda utan också egenskaper som låg ljudnivå, bättre räckvidd tack vare betydligt lägre bränsleförbrukning än motsvarande installationer och mer plats i båten eftersom bränsletankarna kan göras mindre.

Båten får även Seakeeper M26000 gyrostabiliseringssystem, mörkerseende kamera, ett integrerat system för att tvätta båten och ett FOHHN audiosystem.

Leveransen ska ske i augusti eller september 2013. Serien med Continental III finns I storlekar på 26, 28 och 30 meter.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer:
Längd: 26.00m (85ft 3.62in)
Bredd: 6.25m (20ft 6.06in )
Djupgående: 1.65m (5ft 4.96in)
Bränsletankar: 13000l | 3434 gal
Vattentankar: 2500l | 660 gal
Hålltankar: 1000l | 264 gal
Motorer: 3 x Volvo Penta IPS-1200 D13-900 (fart cirka 25 knop)
Info: www.wimvandervalk.com

Fredrik Lööf och Max Salminen fick inte SvD:s Bragdguld för sitt OS-guld i segling i London 2012. Men nu kommer en ny hans att premiera de fantastiska seglarna. Den 14 januari på Idrottsgalan avgörs det vem som får Jerringpriset och det går att rösta fram till sista dagen.

Åtta nominerade är kvar, av de ursprungliga 14, efter att första omgången som avgjordes innan jul.
Man kan även ringa och rösta på Fredrik och Max på 099-209 06 (kostar 3.60 kr).

Till Jerringprisets hemsida för att rösta:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=16930&artikel=5348084

Information om nomineringarna till Årets lag och Årets prestation:
http://idrottsgalan.com/priser/nomineringar/nominerade-2013

Rösta här:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3295&grupp=16930

Nu är alla datum fastställda för världens viktigaste båtmässor 2013. Först ut är båtmässan i London följd av världens största inomhusmässsa i tyska Düsseldorf i januari. I Norden är Båtmässan i Göteborg först, följd av Helsingfors, Stockholm och Oslo.

Båtliv har sammanställt samtliga datum och webbadresser till båtmässorna i en fil som du kan spara ner eller öppna här direkt på hemsidan. Filen finns i fliken “Reportage”.

Info:
https://www.batliv.se/files/Batmassor2013.pdf

Bilden är från Allt för Sjön i Stockholm 2012.

Inne i segelbåten är masten mest i vägen. Men designern Åsa Westin har skapat ett förvaringssystem där masten är stommen. Åsa skulle köpa båt och säljaren beskrev på ett målande sätt hur obehagligt det var att nudda den iskalla mastfoten iklädd endast bikini.

– Jag rös till av obehag när jag tittade på den genomgående aluminiummasten. Då föddes idén om en klädsel till den, berättar hon.

Eftersom Åsa är textildesigner kunde hon göra det mesta själv.

Under tiden som det första exemplaret syddes upp kom ännu en idé om att sätta på fickor på klädseln för att kunna förvara saker på masten. Därmed förvandlades masten till en förvaringspelare för småprylar ombord.

– Det skapar ordning och reda på småprylarna ombord. Mobilen, solglasögonen, nycklarna, säger Åsa.

Förvaringslösningen, som heter Masterpocket, är patentskyddad i Sverige. Patentansökan är inlämnad till EU och näst i tur står Hongkong. Åsa Westin siktar på att Masterpocket ska bli ett självklart båttillbehör, inte bara i Sverige.

– Jag vill att Masterpocket ska bli en världsprodukt, säger hon.

Flygaska mot utsläpp av fosfor och syresättning av havsbottnar är två initiativ som under 2012 fått stöd av Havs- och vattenmyndigheten. Under året som gått har myndigheten beviljat anslag på ungefär 500 Mkr till arbeten runt om i landet som alla syftar till bättre havs- och vattenmiljö.


Många projekt fokuserar på problemet med övergödning i hav och sjöar. Projektet med flygaska går ut på att ta tillvara aska från biobränsleanläggningar för att blanda den i vattendrag i syfte att samla upp fosfor innan det rinner ut i havet. Metoden att syresätta havsbottnar är omdiskuterad. Den ger snabba resultat, men kostnad och effekt på längre sikt är inte fullständigt utredd.

Havs- och vattenmyndigheten har under det gångna året gett nästan elva miljoner till två projekt som ska mäta ljudnivån i Östersjön och i Västerhavet. Bullernivån i haven runt Sverige är idag ganska okänd, liksom dess konsekvenser för miljön. Buller i havet stör både fisk och däggdjur och kan leda till att naturliga instinkter för jakt, flykt och parningslek rubbas.

– Havs- och vattenmyndigheten har fått in flera hundra ansökningar om bidrag. Det är väldigt positivt att engagemanget bland universitet, länsstyrelser, kommuner och organisationer är så stort. Tyvärr har vi bara kunnat bevilja ett 50-tal av ansökningarna eftersom de sammanlagt kraftigt överstiger de bidragsmedel som funnits tillgängliga, säger Björn Sjöberg, chef för Åtgärdsavdelningen vid Havs- och vattenmyndigheten.

Förutom nya initiativ inom havs- och vattenmiljöarbetet, ger myndigheten stöd till ett systematiskt kalkningsarbete, restaurering av våtmarker och vattendrag, lokala vattenvårdsprojekt och fiskevård. Dessutom har bidrag utbetalats till arbetet med att genomföra en rad olika EU-direktiv.

Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.

I samarbete med SSRS, Sjöräddningssällskapet, designar Ross nu Ekerös nya sjöräddningsstation. Uppdraget har givits till Ross efter noggranna förberedelser från SSRS där en partner sökts som skulle kunna förvalta den unika själ och historia Sjöräddningssällskapet har.

Vid senaste genomgång av hittills skapat material var beställarna helt mållösa och efter presentationen överlyckliga över sitt val av arkitekt. Arbetet fortsätter nu med att färdigställa skisserna. Avsikten är att i starten av 2013 presentera ett skarpt förslag till Ekerö kommun.

SSRS är en ideell organinsation och som sådan beroende av bidrag från företag och privata. Ross har därför valt att sponsorera stora delar av projekteringen genom starkt reducerade arvoden.

Allmänheten, företag och organisationer kommer så småningom även de att erbjudas att vara med. Intresserade kan dock redan nu anmäla sitt intresse via Ross Intresseanmälan, så förmedlar de den vidare till SSRS. Alla bidrag är välkomna, så var med och investera i framtidens moderna sjöräddning. De räddar liv, med garanti!

Ross Arkitektur & Design AB har sedan 1996 varit ledande med att erbjuda egen unik design för specialritade exklusiva villor där gränsen mellan konst och arkitektur suddats ut. Varje projekt har till fullo kommit till sin rätt genom intelligent byggkonstruktion, moderna sunda byggmaterial och en alltid närvarande nyfikenhet på nya lösningar. Ross unika design gör det omöjliga möjligt. Live in a Work of Art!

Info: www.ssrs.se

Det franska storvarvet Jeanneau står bakom en ny och spännande båt, som är en utmaning till systermärket Beneteau och finska Targa. Den polskbyggda Merry Fisher 855 Marlin är en riktig tuffing med gott om plats och praktiska lösningar för den som vill kunna bo i båten.

Jeanneau har ett omfattande program med kabinbåtar, förutom sina daycruisers och mer öppna båtar. Merry Fisher 855 Marlin är den senaste nyheten från Jeanneau. Båten hade världspremiär på Paris båtmässa i december.

Bakom det lite krångliga namnet Merry Fisher 855 Marlin döljer sig en båt som är både tuff och väldigt praktisk. Båten passar bra för både singel- och dubbelmontage, men en konstellation som verkligen är värd att rekommendera är två stycken 150 hk motorer, vilket ger en toppfart på cirka 35 knop och goda manövreringsegenskaper.

Akterdäcket är mycket flexibelt med en soffgrupp som går att anpassa för allt från fiske till middagsätande och solbadande. Utrymmet är större än vad det kan ge intryck av. I fören finns ett tufft litet fördäck, som också har god plats för solbadare eller den som vill sitta och fika när båten ligger för ankar.

Kabinen är välutrustad med kojer i fören och kojer midskepps i en kabin som är dold under durken på ungefär samma sätt som i Aquador 28 Cabin.

Tack vare de två norska importörerna finns Merry Fisher 855 Marlin även med vitt skrov, förutom det röda skrov som syns på bilderna här intill.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer
Längd: 8,25 m
Bredd: 2,97 m
Djupgående: 0,59 m
Vikt: 2 650 kg
Personer: 8
Motor: 250–300 hk

Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften, “på skoj”. När larmen går får våra frivilliga sjöräddare lämna både julmat och firande för att rycka ut. Ett uppdrag som kostar både tid och resurser – helt i onödan.

Varje år runt jul och nyår skickas mängder av nödraketer upp i luften av festglada privatpersoner. Gamla uttjänta nödraketer används som substitut för nyårsraketer. Under 2011 rapporterades totalt 34 fall med uppskjutna nödraketer som resulterade i sjöräddningsinsatser runt om i Sverige.

Hittills under 2012 har vi 23 rapporterade fall, och då har jul- och nyårsnatten inte ägt rum ännu. I samtliga fall talar mycket för att någon sköt upp en nödraket utan att det handlade om ett nödlarm. Förutom dessa 23 larm har Sjöräddningscentralen tagit emot ytterligare 57 samtal om nödraketer eller annat ljussken. Dessa samtal har man dock kunnat avfärda utan att skicka ut någon räddningsenhet.

– Vi tar alla larm på största allvar och våra frivilliga sjöräddare och räddningsenheter rycker ut på varenda ett. Det ingår i vårt uppdrag. Vi kan ju inte veta om det är ett busstreck eller någon som är i nöd på riktigt, säger Andreas Arvidsson, ansvarig för Maritima verksamheten på Sjöräddningssällskapet.

Att skjuta upp en nödraket utan att vara i nöd är olagligt

– Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs, säger Peter Hellberg, chef för Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral (JRCC).

Vid en sjöräddningsinsats larmar sjö- och flygräddningscentralen alltid ut minst två räddningsenheter och det kostar stora pengar varje gång. Dessutom innebär varje falsk nödraket att minst en frivillig sjöräddarbesättning ger sig ut på havet helt i onödan. Något som de gärna slipper, särskilt just på julafton!

Fotnot: Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader.

Foto: SSRS.

Sverige har fått sin första officiella sjöräddningshund. I slutet av november klarade schäfertiken Orka de högt ställda kraven under ett tufft slutprov i Stockholms skärgård.

– Orka är ett komplement som ska bidra till att öka den livräddande förmågan inom sjöräddningsorganisationen, säger Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör för Sjöfartsverket och direktör för sjö- och flygräddningen.

Schäfern Orka är sedan tidigare certifierad räddningshund, vilket innebär att hon är utbildad till att söka rätt på människor som till exempel begravts i rasmassor eller på annat sätt blivit instängda. Tillsammans med sin förare Anette Stierna har Orka under året specialtränats i att söka efter försvunna människor i skärgårds- och havsmiljö. Det är uppdrag som skiljer sig en del från det vanliga räddningssöket, där hunden får söka fritt. Sjöräddningssöket behöver istället utföras med hunden stående ombord på en båt eller tillsammans med föraren på en vattenskoter.

– Förutom att vindförhållandena kan vara riktigt besvärliga till sjöss måste hund och skeppare vara samspelta. Skepparen måste köra båten så att hunden får så bra förutsättningar att arbeta i vinden som möjligt, säger Noomi Eriksson.

Orkas utomordentliga luktsinne kompenserar med råge för de besvärliga förhållandena. Ett sökområde som i vanliga fall kan ta upp till två timmar för sjöräddningen att söka igenom kan med hund utbildad för uppgiften klaras av på 30 minuter. Båten kan gå i högre fart än när endast människor söker och hunden arbetar lika bra även när det råder nedsatt sikt, till exempel mörker eller dimma.

Att Orka är Sveriges första sjöräddningshund är resultatet av ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Brukshundklubben och Sjöräddningssällskapet. Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjöräddningen i Sverige och har varit kravställare. Svenska Brukshundklubben har ansvarat för utbildningen i samarbete med Sjöräddningssällskapet, där Orka och hennes förare nu ingår i besättningen på Dalarös sjöräddningsstation. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har stått för finansieringen av utbildningen.

Sjöfartsverkets målsättning är att det i framtiden ska finnas certifierade hundar för sjö- och flygräddningsinsatser på strategiskt valda platser i landet. Dessa platser väljs företrädesvis utifrån kravet på närhet till de platser där Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar är baserade, för att hundekipagen snabbt ska kunna förflyttas till insatsområden utanför det omedelbara närområdet.

Läs mer om Orka och den tuffa certifieringen till sjöräddningshund i senaste numret av Sjörapporten: http://www.sjofartsverket.se/Press/Sjorapporten/

Bilden:
Orka och hennes förare, Anette Stierna. Foto: Stefan Jerrevång.

Ännu fler ska segla, ännu mer! Båtmässan älskar segling och nu startar man ett långsiktigt samarbete med ett tiotal ledande svenska segelbåtsimportörer och båtbyggare. Målet och ambitionen är att visa seglingens alla fördelar. Redan på den kommande Båtmässan 2-10 februari 2013 märks ett ökat utbud och större fokus på segling.

Det nya samarbetet mellan Båtmässan, segelbåtsimportörer och båtbyggare är färskt. Den 8 januari sätter ”seglargruppen” sig ner för att dra upp riktlinjer angående hur man ska jobba för att öka seglingsintresset i Sverige.

– Jag är oerhört glad och nöjd över att vi kan jobba tillsammans året runt. Fler hjärnor och fler röster ger ett bättre genomslag. Och segling är värt att lyfta. Det är både en sport och en upplevelse, det är miljövänligt och på sjön får vi den exklusiva eftertraktade tystnaden som så många av oss söker, säger Bengt Wallin, ansvarig för Båtmässan.

Ett av de företag som ingår i det nya samarbetet är Lidköping Båtsnickeri som bland annat bygger segelbåtar av märket Swedestar Yachts.

– Vi vill presentera segling på ett silverfat och verka för att den kommande generationen ska få härliga seglarupplevelser. Båtmässan är ett perfekt tillfälle att visa upp sig på, säger Håkan Bengtsson, manager på Swedestar som har en båt nominerad till Årets båt som utses på Båtmässan.

– Ja, det är vår nya segelbåt Swedestar 415 som fått oerhört fina omdömen i tester och som premiärvisas inomhus på Båtmässan.

Även Anders Johansson på Bryggan i Västsom importerar den tyska segelbåten Hanse, ser fram mot att få jobba med att marknadsföra segling som företeelse.

– Hos en del finns en uppfattning att segelbåtar är trånga och opraktiska. Det kan inte bli mer fel. Dagens segelbåtar är rymliga och komfortabla med moderna hjälpmedel, inte som det var på 70-talet. Idag finns det självslående fockar, elektriska ankarspel och segel som är enkla att hissa vilket gör att en liten besättning lätt kan segla även större båtar. Vi vill visa praktiskt på Båtmässan hur dagens segelbåtar kan se ut och att man bor lika komfortabelt i en modern båt som i hemmet.

Båtmässans satsning på att lyfta segling innebär dels fler båtar på plats, dels olika scenprogram om och för seglare. Man bygger dessutom en ”seglingsbar” där man kan ta sig något att dricka och planera för kommande äventyr. Inspiration kan fås med råge från Stora Scen där temat är ”Förverkliga dina drömmar”. Även här ligger fokus på segling, exempelvis med tjejteamet från SCA i Volvo Ocean Race, den legendariske långfärdsseglaren Sven Yrvind, Tjörn Runt som fyller 50 år och att Stjärnbåten firar 100.

– Vi vill inspirera och visa upp seglingens enkelhet och många fördelar. För den som vill förverkliga sin dröm att komma ut på sjön är segelbåten ett perfekt alternativ, säger Bengt Wallin.

Bilder:
Swedstar 415 och Hanse 345.

Info: www.batmassan.se

Sjöhistoriska museet k-märker ytterligare nio fritidsbåtar. Det blev båtar både av trä och plast, med motor och segel som bedömts vara kulturhistoriskt värdefulla. Totalt finns nu 76 k-märkta fritidsbåtar runt om i landet.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt fritidsbåtar sedan 2009. Den här gången ges utmärkelsen till sex motorbåtar och tre segelbåtar. De flesta av dem har hemmahamnar i Stockholmstrakten men i år får Skåne sin första k-märkta fritidsbåt.

– Det är en intressant blandning av båtar som nu k-märkts. Den öppna trämotorbåten Clarenca från 1907 har vårdats av samma ägarfamilj i åttio år och så har vi Firally-båten Frall Ann, från 1965 som är helt i plast. Bland segelbåtarna finns Svenska kryssarklubbens smäckra lottbåtar Delfin II från 1927 och Sabina från 1937 med, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Båtägarna har gjort föredömliga insatser både när det gäller restaurering och dokumentation.

– Ägaren till femtiotalspärlan Elise har med ett imponerande arbete fått originalmotorn från 1952 i körbart skick, bland annat genom att spåra upp reservdelar i England. Och ägaren till Agnes II från 1918 har lagt ned mycket möda på historiska efterforskningar. De visar bland annat att en av båtens tidigare ägarfamiljer till och med skrivit en barnramsa kring båtnamnet, säger Fredrik Blomqvist.

K-märkning av fritidsbåtar görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin båt k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen, bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

Ifjol utvärderades projektet som blivit en ordinarie del av museets verksamhet och båtarnas ägare kan nu skaffa ett specialtillverkat emaljmärke som bevis på utmärkelsen.

– Utvärderingen visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har blivit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.

För mer information om Sjöhistoriskas arbete med fritidsbåtar och fartyg se www.sjohistoriska.se.

Motorbåten Agnes II, byggd 1918 på Rosättra varv, Norrtälje.
Nuvarande ägare bosatt i Västerhaninge, Stockholms län
Till den första generationens fritidsbåtar hör Rosättrabygget Agnes II ritad av CG Pettersson från 1918. Genom åren har en del mindre förändringar och ombyggnationer gjorts – något som är väldokumenterat och därmed en del av båtens historia. Agnes II är i ett mycket gott skick och har tack vare sin nuvarande ägare en synnerligen väldokumenterad historia. Till exemplen hör berättelserna om ägarfamiljernas och båten – där å ena sidan den förste ägarens egenhändigt illustrerade motorinstruktion finns, å andra sidan en barnramsa om båten från tiden kring 1970.
Ägare: Linus Fast, Västerhaninge, Stockholms län.

Segelbåten Bonita, byggd 1964 i Nötesund på Orust.
Nuvarande ägare bosatt i Bålsta, Uppsala län
Vindöbåtarna från Nötesund är välkända och väl seglande båtar. De var populära inte bara i Sverige – utan exporterades bland annat till Tyskland. Havskryssaren Bonita (en Vindö 30:a) är både tidstypisk och välbevarad. Tack vare kunskap om ägarlängdkan båten kopplas till hemmavatten från Skellefteåtrakten i norr till Stockholms skärgård i söder. Ytterligare efterforskningar kan öka det kulturhistoriska värdet. Bonita är i gott skick – tack vare ett relevant underhåll. Till autenticiteten hör även att både rigg och motor är original från mitten av 1960-talet.
Ägare: Hans-Peter Boll, Bålsta, Uppsala län.

Motorbåten Clarenca, byggd 1907 på Liljeholmen i Stockholm
Nuvarande ägare bosatt i Rejmyre, Östergötlands län
Den öppna motorbåten Clarenca tillhör pionjärgenerationen fritidsbåtar. Båten byggdes redan 1907 på Liljeholmen i Stockholm och tillhör C G Petterssons första konstruktioner. Båten beställdes sannolikt åt en av Sveriges motorintresserade pionjärer – nämligen Clarence von Rosen. Sedan nuvarande ägarens föräldrar köpte båten tidigt på 1930-talet har den använts och underhållits på ett mycket omsorgsfullt sätt.
Ägare: Jan Hagström, Rejmyre, Östergötlands län.

Segelbåten Delfin II, byggd 1927 på Rosättra varv, Norrtälje.
Nuvarande ägare bosatt i Limhamn, Skåne län
Kustkryssaren Delfin II var Svenska kryssarklubbens första lottbåt. Det är en välbevarad segelbåt i mycket gott skick – resultatet av en rad medvetna ägare. Nödvändigt underhåll har utförts på föredömligt traditionellt sätt. Båten konstruerades av den välkände Erik Salander och byggdes på Rosättravarvet. Nuvarande ägare redovisar en mycket omfattande historik som höjer båtens kulturhistoriska värde.
Ägare: Anders Liljefors, Limhamn, Skåne län.

Motorbåten Elise, byggd 1952 på Vätövarvet, Norrtälje
Nuvarande ägare bosatt i Stockholms stad och län
Konstruktören Jac M Iversens dubbelruffade motorbåt byggd 1952 på Vätövarvet är en elegant strömlinjeformad skapelse. Känslan när man ser båten med sin intakta originalmotor är en fläkt från femtiotalet. Elises utseende ligger helt i linje med originalet – och ägarens insatser för att renovera originalmotorn har varit mycket omfattande.
Ägare: Stefan Wendin, Stockholms stad och län.

Motorbåten Eystra, byggd 1931 på Sjöexpress varv, Lidingö
Nuvarande ägare bosatt i Åkersberga, Stockholms län
Motorbåten Eystra är en klassisk C G Pettersson-konstruktion från 1931. Båten är trots sin dramatiska historia idag i ett skick som inte ligger långt efter det ursprungliga. Detta tack vare en nödvändig upprustning och rekonstruktion som gjorts under de senaste åren. Även Eytras historia har genom efterforskningar på senare tid blivit föredömligt klarlagd.
Ägare Kent Werner & Birgitta Nyberg, Åkersberga, Stockholms län.

Motorbåten Frall Ann, byggd 1965 på Fisksätravarvet, Saltsjöbaden.
Nuvarande ägare bosatt i Saltsjöbaden, Stockholms län
Motorbåten Frall Ann är en tidstypisk plastbåt från mitten av 1960-talet. Båten är idag i skick som trots sin ålder är mycket likt hur den såg ut när den lämnade varvet. Båtmodellen är dessutom exempel på när de svenska båtvarven anammat det nya materialet glasfiberarmerad plast.
Ägare Hans Brandt, Saltsjöbaden, Stockholms län.

Motorbåten Iris, byggd 1954 på Almags varv, Orust.
Nuvarande ägare bosatt i Sjömarken, Västra Götalands län
Den lilla sportbåten från Almags varv tillhör pionjärgenerationen vad gäller byggnadsmaterialet glasfiberarmerad polyesterplast kombinerad med trä. Just denna båt har en intressant känd historia – och tack vare en medveten ägare har den nu återfått sin forna glans. Under åren har ägarna egentligen aldrig gjort några ändringar – vilket gör att inga historiska spår tagits bort vid renoveringen. Iris är en båt som betecknades med namnet Realloy-pilen när den byggdes, ger idag samma intryck som den gjorde då den lämnade varvet på mitten av 1950-talet.
Ägare: Lasse Snygg, Sjömarken, Västra Götalands län.

Segelbåten Sabina, byggd 1937 på Westins varv i Mönsterås.
Nuvarande ägare bosatt i Stockholms stad och län
Sabina byggdes som Svenska kryssarklubbens utlottningsbåt 1937. Båten beskrevs i På Kryss 1937 som både välbyggd och med goda seglaregenskaper. I början av 1950-talet gjordes främst en omriggning av den välbekante konstruktören Arvid Laurin. Sedan dess har inga större förändringar gjorts. Genom åren har Sabina rört sig mellan några orter från Södermanland till Stockholm. Båten är i gott skick och har en ägare som är medveten om dess historia.
Ägare Einar Hagberg & Kerstin Iverfeldt, Stockholms stad och län, tel: 0736-35 93 10 eller 0708-67 57 19

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer. www.sjohistoriska.se

Kommentarer

Bengt A 14:13:56 2012-12-23

Det känns som om det tar ett tag innan Finnsailer 38:an finns med i ovan angivna skara

Allan 09:18:25 2012-12-24

Den är nog på väg.

Naturområdet Erstavik kommer att bli mer tillgängligt än någonsin för allmänheten. Upprustade vandringsleder, bättre skyltning och en stor informationssatsning är några av godbitarna i de nya Erstaviksavtalen.

Nacka kommun har tecknat nya avtal med Erstaviks fideikommiss. Avtalen innebär en ny samarbetsmodell och att allmänheten ska kommer ha ännu mer glädje av kommunens största naturområde än tidigare. Avtalen är unika och innebär satsningar inom flera områden.

Vandringsleder, stigar och spångar kommer att rustas upp för att öka tillgängligheten Det ska dessutom bli lättare att orientera sig i det stora naturområdet. Nya vägvisningsskyltar, kartor och markeringar av leder kommer att sättas upp.

– Erstavik utgör en världsunik resurs för natur, friluftsliv och kulturmiljö i storstadens omedelbara närhet. Området är oerhört viktigt för Nackaborna men besökarna kommer från hela Stockholms län. Det är väldigt positivt att vi nu har kunnat sluta ett nytt tioårsavtal mellan Nacka kommun och Erstavik, säger Erik Langby, ordförande i kommunstyrelsen i Nacka.

I de nya avtalen ingår också en gemensam satsning på Nackas och Erstaviks webbplatser. Målsättningen är att fler ska få upp ögonen för Erstavik och de möjligheter till friluftsliv som erbjuds.

De nya avtalen mellan Nacka kommun och Erstaviks fideikommiss är unika eftersom ingen annan privat markägare har lika många besökare som Erstavik. Jämfört med tidigare avtal har större vikt lagts på Erstaviks dialog med föreningar, skolor och allmänhet. Carl af Petersens, som förvaltar Erstavik, ser dialogen med allmänheten som en viktig del i det dagliga arbetet på gården.

Länsstyrelsen har bidragit till kommunens satsning med över en miljon kronor från den lokala naturvårdssatsningen (LONA). Länsstyrelsen ser de nya avtalen som en viktig del i att långsiktigt säkerställa området för rekreation och friluftsliv.

Fakta:
Erstaviks fideikommiss är cirka 2 100 hektar stort.
Området ligger i Nacka kommun cirka 4,5 km sydöst om Stockholm.
Huvuddelen täcks av skogsmark och cirka tio procent av öppen mark.
2-3 miljoner människor besöker Erstavik varje år.

Den första november lanserades Solidtango “the social fan tv platform”. Nu släpps den tredje Playsidan som skapats med hjälp av plattformen. Den här gången är det Hamnen.se som har premiär för Hamnen Play. Därmed finns det gpda förutsättningar för alla som vill se kul båtfilmer på nätet under helgerna.

Under senaste åren har Hamnen gjort massor av båt-tv tillgänglig på webben, alltifrån livesändningar från actionfyllda kappseglingar på Östersjön till båtmässor i varma mässhallar. Man har även gjort hundratals reportage, pryltester och en hel del “galna” reportage.

Alla livesändningar och videos har publicerats på Hamnen.se, men i takt med att innehållet ökat har behovet av att samla allt innehåll på en gemensam Playsida blivit stort.

– Med hjälp av Solidtango har vi fått en komplett plattform för att hantera video och livesändingar men även presentera dem på ett attraktivt sätt. Vi är oerhört nöjda med Playsidan som vi hoppas kommer lysa upp i decembermörkret för alla båtälskare, säger Gustav Morin, redaktionellt ansvarig på Hamnen.se

– Jag älskar båtar i allmänhet men segelbåtar i synnerhet, säger Johan Lundqvist en av grundarna till Solidtango, som båtälskare är jag givetvis mycket glad att Hamnen valt oss som leverantör. Att samla alla videos och livesändningar på en Playsida är lite som att “släppa ut anden ur flaskan”, man har haft massor av innehåll men det har inte varit lättillgängligt förrän nu, avslutar Johan.

Hamnens playsida: http://hamnenplay.solidtango.com