Nyheter

Havs- och vattenmyndigheten har beslutat att införa nya bestämmelser för trålfiske i Skagerrak. Syftet med de nya bestämmelserna är att minska oönskade bifångster av fisk. – Beslutet innebär bland annat att det blir obligatoriskt med så kallad rist som sorterar bort bifångster av fisk vid riktat fiske efter räka och havskräfta, säger Bengt Kåmark, utredare på Internationella enheten.

Bakgrunden till beslutet är att EU och Norge har träffat en överenskommelse om ett utkastförbud och om gemensam utformning av vissa redskap i Skagerrak, som innebär ett mer skonsamt fiske jämfört med de redskap som används idag. I EU:s del av Skagerrak kommer utkastförbudet sannolikt införas tidigast i januari 2014. I norsk zon i Skagerrak har såväl utkastförbud som nya redskapsbestämmelser införts från den 1 januari 2013.

I väntan på att EU fattar beslut om en förordning om såväl utkastförbud som redskapsbestämmelser har Sveriges och Danmarks regeringar funnit det angeläget att införa reglerna om mer selektiva redskap i Skagerrak, något som EU-kommissionen välkomnar.

De nya bestämmelserna berör ungefär 150 svenska fartyg och träder i kraft den 1 februari 2013.

– I den del av Skagerrak där bara svenska fiskare har tillträde har vi haft liknande nationella bestämmelser om selektiva redskap sedan tidigare. Att sådana redskap nu blir obligatoriska i hela Skagerrak är ett viktigt steg i arbetet med att stärka fiskbestånden av exempelvis torsk, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för biologisk mångfald och fiske.

På Havs- och vattenmyndighetens hemsida finns utförlig information om hur arbetet med att införa ett utkastförbud i Skagerrak fortlöper, här finns också en länk till de avtal som ligger till grund för de nu föreslagna nationella föreskriftsändringarna.

Nu ligger is i delar av skärgården och vissa turer påverkas. Det är trafiken på tabellerna 11 till och med 14 i mellersta skärgården, samt tabell 25 i norra skärgården som berörs av ändringarna.

Tidtabeller för isläggning börjar gälla från och med onsdag 16 januari om inget annat anges. I tidtabellshäftena finns markeringar som visar vilka turer som fortfarande går även när det ligger is.

För tabell 12 gäller blåmarkerade tider för isperiod, där svävare står för trafiken. Resa beställs hos trafikutövaren, SvischAir, på telefon 070-211 13 81.

Tabell 13 har blå separata tabeller för isperiod, 13AX och 13BX. Dessa ersätter ordinarie tabell 13A och 13B.

I tabell 11 är samtliga turer med Swea Sandö inställda från och med måndag 14 januari. Dessa turer är markerade med gult i tabellen.

I tabell 14 är samtliga turer med Mirella inställda från och med måndag 14 januari. Dessa turer är markerade med gult i tabellen.

Trafiken i tabell 25 är helt inställd på grund av isläget.

Information om isläget och trafiken uppdateras kontinuerligt på waxholmsbolaget.se och i Waxholmsbolagets app för Iphone och Android.

En färsk sammanställning av medlemsutvecklingen visar att förbundet växte under 2012. I en tid då de flesta ideella organisationer kämpar med minskande medlemsantal är detta mycket glädjande även om ökningen endast omfattar något hundratal medlemmar.

– Att vi ökade under 2012 är ett tydligt kvitto på att vi gör bra verksamhet, säger Henrik Helde, medlemsansvarig på Sportfiskarna.

Sportfiskarnas verksamhet har de senaste åren konstant ökat och omfattar nu allt ifrån omfattande praktisk fiskevård till ungdomsverksamhet, intressepolitik, lobbyverksamhet mot EU-parlamentet och upplåtelse och förvaltande av fiskevatten. Listan över verksamhetsområden kan kort sagt göras lång. Sportfiskarnas personal besitter idag en unik kompetens inom bland annat fiskevård och vattenmiljö, fiskebiologi, projektledning, juridik, föreningskunskap och naturligtvis även praktiskt sportfiske.

– 2013 kommer förbundet att satsa ännu mer på värvning, bland annat med en helt ny satsning på familjemedlemskap och via fler samarbeten med sportfiskebranschen. 1-2 miljoner svenskar sportfiskar någon gång årligen, så det finns en stor potential för att öka om vi lyckas förmedla hur brett och omfattande vi driver sportfiskets olika intressefrågor, kommenterar Sportfiskarnas marknadschef Pär Lindberg.

Känner du någon sportfiskare som ännu inte blivit medlem? Hjälp oss att bli fler, så att vi kan påverka mer! Lös ett medlemskap nu så varar det fram till sista mars 2014!

Info: www.sportfiskarna.se

Klädstillverkaren Sebago har börjat presentera sina vårnyheter. Lagom till att båtmässorna slår upp kommer Sebago bland annat med en ny jacka och en väst.

Den nya vårjackan Kingfield Jacket från Sebago är en kort kanalsydd lättviktsjacka jacka med skal och foder av nylon, fylld med mjuk polyester fake gåsdun. Huvan är fast, fodrad och justerbar. Kingfield har två frontfickor med dragkedja och två invändiga handskfickor. Muddarna är elastiska, justerbar dragsko nertill.

Västen Kingfield Gilet i samma materialkomposition har elastik i ärmhålen och även den två frontfickor med dragkedja och två invändiga handskfickor. Båda finns i vårens färger: Green, Mandarin, Navy och Red. Storlekar S-XXXL, Jackan kostar ca 1699:- och västen 1499:-

Info: www.sebago.se

J/70 har premiär på båtmässan i Göteborg och visas även på ”Allt för sjön” i Stockholm i mars. Med fler än 300 båtar sålda på mindre än 10 månader, så förstår man att J/70 är något extra. J/70 har fått ett antal nomineringar bl a årets båt alla kategorier av ”Sailing World”, Årets performance båt under 30 fot av ”Yachts & Yachting” och är nominerad till ”European boat of the year”.

J/70 är J/Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer – designad för att fylla det växande behovet för en entypsdesign som är enkel att äga med hög prestanda, som är kul att segla, tillräckligt stabil för familjen och byggd för att hålla.

Hon har en mycket stor sittbrunn med öppen akter, kolfiber mast, gennaker på utskjutbart bogspröt I kolfiber, lyft köl, liten ruff och mycket enkel att traila.

Med J/Boats fantastiska kunnande och erfarenhet att bygga upp entypsklasser så kommer J/70 snabbt att bli en stor klass både i Sverige och Internationellt. J/70 är redan med 39 anmälda båtar största klassen på klassikern ”Key West race Week”. J/70 är den snabbast växande entyps kölbåtsklassen någonsin.

2013 seglas det första Europa Mästerskapet som avgörs på sköna Garda sjön i september. Det är redan svenska båtar anmälda!

Tekniska specifikationer
Längd 6.93 m
Vattenlinje längd 6.24 m
Bredd 2.25 m
Djupgående 1.50 m
Segelyta 26 m²
Gennaker 45 m²
Vikt 795 kg
Kölvikt 285 kg
CE kategori C
Pris 312 000 kr
Info: www.marstrandyachts.com

Holländska Heesen Yachts har tagit fram den här superyachten i samarbete med den italienska designern Francesco Paszkowski. Deras målsättning har varit att bygga en modern yacht med aggressiv look, något som de verkligen har lyckats med.

Samarbetet mellan Heesen Yachts och den italienska designern går tillbaka till 90-talet. Då stod de bakom en fantastisk 35 m motoryacht med namnet Opus II. På senare år har de även bland annat stått bakom interiören till ett par stycken halvplanande yachter i 50-metersklassen.

Exteriören till denna nya 58 meters design är en kombination av linjer från både bil- och flygindustrin samt yachtvärlden. Resultatet utstrålar kraft i varje liten del av yachten. Trots sina kompakta och strama linjer har yachten rum för ordentliga soldäck och massor av bekvämligheter.

Byggmetoderna är helt moderna. De stora fönsterpartierna är till exempel hellimmade och inlemmade i designen. I aktern finns stora utrymmen för ägarfamiljen när de ska solbada eller använda någon av alla de ”leksaker” som finns ombord.

En ovanlig finess är den stora Biminitopp som täcker stora delar av fördäcket.

Gästerna ombord kan husera i fem kabiner. Ägarhytten finns på traditionellt sätt på huvuddäck, medan de övriga kabinerna ligger på lägre nivåer.

För designen av det sportiga deplacerande skrovet står Van Oossanen Naval Architects. Båtens maxfart är cirka 23 knop med två stycken MTU dieselmotorer 16V 4000 M93L.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 57,4m / 188ft 4in
Bredd ö a: 9,90m / 33ft 10in
Maxfart: 23 knop
Räckvidd vid 12 knop: 3 200 Nm
Vattentankar: 20 000 liter
Huvudmotorer: 2 x MTU 16V 4000 M93L
Maxeffekt: 2 x 3.440kW
Backslag: 2 x ZF 9350
Motorkontroll: MTU Blue Vision
Propellrar: Scharan fembladiga med fast pitch
Huvudgeneratorer: 2 x Kilo-Pak 150kW
Reservgenerator: 1 x Kilo-Pak 67,5kW
Bogpropeller: HRP 125kW, hydraulisk
Styrsystem: Sperry Marine Systems
Stabilisatorer: Naiad Dynamics
Skrovtyp: Twin propeller motor yacht
Klass: ABS  A1 Yachting Service  AMS
Skrov: Aluminium
Överbyggnad: Aluminium
Info: www.heesenyachts.nl

Ett helt nytt båtförbund håller på att bildas. I det nya Södra Roslagens Båtförbund ingår tre stora båtklubbar: Näsbyvikens Båtsällskap, Trälhavets Båtklubb samt Viggbyholms Båtklubb. Tillsammans har de cirka 4 000 medlemmar.

I sin ansökan om medlemskap i Svenska Båtunionen skriver det nya båtförbundets medlemsklubbar så här som förklaring till varför de bildar ett nytt båtförbund:

”Vi tre stora klubbar och SMBF har helt enkelt vuxit ifrån varandra. Därför är Södra Roslagens Båtforbund ett naturligt steg som gynnar och utvecklar båtlivet både inom vår region samt inom unionen.”

Ansökan från Södra Roslagens Båtförbund lämnades in 6 december 2012 och kommer att behandlas så snart som möjligt. Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i SBU, men beslutet fattas av Båtriksdagen. Nästa gång detta kan bli aktuellt är vid den ordinarie Båtriksdagen 2013, som hålls i Luleå 16–17 mars.

– I vår ansökan har vi angivit att vi vill bli ett båtförbund från 1 januari 2014. Vi har inte påstått att vi vill bli ett båtförbund nu, utan vi tillhör SMBF. Men för att formalia ska bli riktig ansöker vi om medlemskap i år, säger Peter Myrman i Viggbyholms BK.

Det nya båtförbundet tar inte ställning i frågan om en eventuell sammanslagning mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Däremot har Viggbyholms Båtklubb tagit ställning mot en sammanslagning.

I SBU:s stadgar står det så här om medlemskap:

”Båtförbund kan efter ansökan bli medlem i Svenska Båtunionen. Beslut fattas av Båtriksdagen.”
Lars-Åke Redéen

Kommentarer

Rolf Torstensson 20:51:46 2013-01-15

Äntligen är det någon som tar avstånd från SMBF. Hoppas att detta tillför nytt blod inom SBU.

Sneseglaren 11:17:46 2013-01-16

… och att sammanslagningen SBU Seglarförbundet snarast blåses av. Jag vill INTE tillhöra Riksidrottsförbundet. Det är dags för SBU/klubbarna att ta itu med andra viktiga frågor typ promillelagen och andra stolligheter istället för att hålla på med inåtriktade aktiviteter.

Peter Larsson 07:49:47 2013-08-22

En sömnigare organisation än SBU är svårt att hitta. Man har alla möjligheter att lyckas, men pensionärsgänget förstår inte hur. Det är andra tider nu jämfört med 20-30 år sedan. För att rädda SBU och hela båtsverige så måste dessa personer packa ihop sina saker och lämna plats åt nya krafter.

Kul med ett nytt förbund som förhoppningsvis tillför ny energi och som vågar ställa krav på SBU

LarsArvid 13:02:49 2013-08-26

Förstår inte rädslan för SMBF. Utgår ifrån att är båtklubbarna som anger takten och beslutar om både styrelse och verksamhet. Problemet med alla gråa huvuden i SBU (ca 30 000-45 000 personer ) är nog inte åldern i sig utan svårigheterna att fylla alla tomma stolar med yngre förmågor som utöver familj och arbete också är beredda att jobba ideellt. För att inte tala om obalansen mellan könen i styrelserna på alla nivåer inom SBU.

Peter Larsson 19:01:32 2013-08-26

Håller med "LarsArvid" om att SMBF i sig inte är något dåligt förbund. Att SMBF är Sveriges i särklass största förbund är i sig möjligtvis en problematisk demokratifråga. Ett röstförsvagat SMBF skulle vara poitivt för hela Sverige.

Tror ganska säkert att SBU:s tomma stolar skulle kunna fyllas om man verkligen ville detta. Grundproblemet är att det finns en inre kärna som hellre ser till sitt eget bästa istället för organisationens bästa. Tror inte att den inre kärnan skulle kunna sitta kvar efter en ordentllig genomlysning av deras olika förehavanden…
Så länge detta tillåts så avstår nog sunda människor med färgen kvar i håret att sätta sig på de lediga stolarna.

LarsArvid 20:49:47 2013-08-26

Låt oss göra denna ordentliga genomlysning av deras olika förehavanden!! Om du med SBU menar hela organisationen eller bara förbund och unionsstyrelse är för mig oklart. Men att agera i eget intresse i en ideell organisation är givetvis oacceptabelt. Tyvärr är många som deltager i SBU många möten dåligt pålästa och insatta i de frågor som behandlas. Resultaten blir också ofta därefter.

Holger Andersson 07:11:22 2013-08-30

SBU’s problem ligger hos Unionstyrelsen. Hur de kan sitta kvar efter fiaskot med sammanslagningsplanerna med SSF är en gåta och en stor skandal. I ena läget gör ledamöterna allt för att slå sönder SBU, nu ska samma gäng bygga det nya SBU. Trovärdigt? Inte för mig och mina båtvänner.
Kvaliten på US måste höjas – om inte så kommer det snart att dyka upp alternativ i båtsverige.
Om de på nästa Båtriksdag inte röstar bort eländet så är nog krisen ett faktum.
Tiden står aldrig stilla!

Karl Winbladh 21:38:13 2013-09-08

Ingen byggmästare skulle bygga ett nytt hus på en möglig och rötangripen grund. Samma sak gäller för SBU. Det går inte att bygga en stark organisation när det sitter ett antal tomtar i unionstyrelsen. Vill vi ha ett starkt SBU så måste arbetet börja med att Sveriges båtklubbar kräver en ärlig och ideellt intresserad SBU organisation.
Så länge båtklubbarna inte orkar bry sig så har vi ett förbund som speglar detta ointresse…
Väldigt få båtklubbar förstår behovet av att ställa krav på kvaliten inom SBU. Södra Roslagens Båtförbund hoppas jag innebär en förändring på detta. Klubbarna bakom detta förbund gjorde en hel del nytta inom SMBF. De vågade ifrågasätta den sjuka maktkultur som uppstått genom många års maktfullkomlighet. Lycka till i ert arbete! Ni har vår klubbs fulla stöd.

sneseglaren 15:28:14 2013-09-10

Är det styrelsen eller den gamla kansliledningen?

Kompetens? 22:41:57 2013-09-10

Så länge man har personer i styrelsen som skor sig privat genom att sälja konsulttjänster till SBU så har jag inget förtroende för styrelsen. Det här är inge bra längre.
I en ideell styrelse ska man vara oerhört försiktig med att stoppa fingrarna i de lockande syltburkarna.

Tvivlaren 09:56:12 2013-09-16

SBU ger klara besked står det i senaste Båtliv.
Men vad vill SBU i framtiden? Vilken roll ska SBU ta i framtida Sverige. Som det ser ut just nu så kan man lika gärna lägga ner.

Tjalle 22:44:43 2013-10-02

Äntligen!!!
Nu har slutrapporten ang SBU:s framtid kommit. Ta 5 minuter och läs den på SBU:s hemsida.
Som väntat var det svidande kritik mot den sittande styrelsen. Svårt eller omöjligt att följa styrelsens och kommitternas arbete.
Vill Sveriges båtägare ha dessa tomtar som förespråkare för svenskt båtliv?
Dags att vakna och protestera mot diktaturen som råder!!!

LarsArvid 21:17:39 2013-10-04

Slutrapporten är tydlig. SBU sysslar med rätt saker. Den allvarligaste delen i rapporten handlar om hur informationen inom SBU fungerar. Den måste bli bättre och fler måste bli delaktiga. Hittar inga synpunkter på styrelsen. Det är båtförbunden som på årsmötet bestämmer vilka tomtar som ska företräde båtlivet. Börja med att sparka på förbunden med att bli tydliga och föreslå de kandidater ni vill ha i SBU-styrelsen. I en ideell förening kan man inte bara klaga och samtidigt tro att någon annan ska göra jobbet.

Det går bra nu för svenska Delta Powerboats. Det senaste beviset kom vid måndagskvällens prisutdelning för Motor Boat of the Year på Londons internationella båtmässa, där Delta 54 IPS tilldelades förstapriset i den prestigefyllda klassen Sportscruiser over 45 feet.

Delta 54 IPS har, tillsammans med lillasyster Delta 26, nyligen genomfört en mindre världsturné. Båtarna, som är designade av Lars Modin och byggs vid svenskägda Luxus Yachts i Estland, har visats på båtmässorna i Cannes, Hongkong och Fat Lauderdale.

Att 54-fotaren skulle vinna Motor Boat of the Year Awards 2013 var inte var någon total överraskning. Båten är mycket modernt formgiven och konstruktionen ytterst modern på många sätt. Hela tillverkningsprocessen följer den senaste tekniken och Deltabåtarna är förhållandevis lätta konstruktioner. Eftersom de byggs med injicering och vakuumteknik är de ändå väldigt starkt uppbyggda.

Materialvalen i Deltabåtarna är genomgående moderna och allt från beslag till träslag är valt med största omsorg.

Vid prisutdelningen i London var bland andra Kalle Wessel från Delta Powerboats på plats. Företagets huvudkontor finns i Stockholm med en flytande anläggning i Djurgårdskanalen.

Delta 54 IPS vann sin klass i konkurrens med flera namnkunniga motorbåtar:
Azimut 55S
Fairline Targa 62GT
Sealine C48
Mangusta 72

Tekniska specifikationer
Tekniska data
Design: Lars Modin
Material: Kolfiber
Skrovlängd: 16,6 meter
L.Ö.A: 18,1 meter
Bredd: 4,6 meter
Vikt: 14 000 kg
Bränslekapacitet: 2 x 900 liter
Säker räckvidd: 350 Nm
Marschfart: 25–32 knop
Bränlseförbrukning: 5 l/Nm
Motorer/prestanda: 2 x Volvo Penta IPS 600 / 32 knop
3 x Volvo Penta IPS 600 / 38 knop

Delta 26 Open fick innan jul ett unikt hedersomnämnande av Svensk Form. Båten belönades med ett hedersutnämnande av Vinnarna av Design S – Sveriges tyngsta designutmärkelse. Priset delades ut på Fotografisk Museet i Stockholm inför 600 personer 21 november.

Info:
http://www.deltapowerboats.se/54-ips/

http://www.motorboatsmonthly.co.uk/mobo-awards

Foto: Delta Powerboats.

Kommentarer

Sneseglaren 11:15:18 2013-01-16

Läckert att Delta på 10 år lyckats etablera sig – inta bara i Norden – och dessutom gå mot strömmen. Storebro borta, Nimbus en spillra medan Delta firar framgångar. Ett gott och inspirerande exempel. (OBS! Har ingen anknytning till detta bolag)

EU-kommissionen beviljar 26 Mkr kronor till Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för att kunna spåra fisk från hav till butik med hjälp av RFID-teknik.

– Det här ger oss den grund som behövs för att kunna starta arbetet. Det är också ett kvitto på att kommissionen är positiv till hur Sverige vill införa kraven på spårbarhet, säger Johan Löwenadler Davidsson, chef på HaV:s tillsynsavdelning.

2009 antog EU en ny kontrollförordning för den europeiska fiskeindustrin. Den innehåller bland annat krav på att fisk och skaldjur som fångats eller odlats i havet ska kunna spåras i varje led. Syftet är att minska risken för illegalt fiske och därmed stärka fiskebestånden i Europas hav.

Medlemsländerna får själva bestämma om spårningen ska ske via papper eller på elektronisk väg. I Sverige ansvarar HaV för genomförandet och valet föll på elektronisk spårning med hjälp av RFID-teknik (Radio Frequency Identification). Det används exempelvis i biltullar, busskort, betalstationer, pass och för stöldskydd i butiker.

– HaV och tidigare Fiskeriverket har drivit frågan om elektronisk spårbarhet sedan 2010. Vi menar att det är en metod som säkerställer informationens kvalitet och dessutom ger information i realtid. Egentligen bygger modellen vidare på den information som redan i dag registreras elektroniskt via exempelvis elektroniska loggböcker, säger Johan Löwenadler Davidsson.

– Den stora skillnaden är att information om exempelvis var och när fisken fångats nu även blir enkelt tillgänglig för konsumenterna.

Fisklådor kommer att märkas med så kallade RDIF-taggar som lagrar information om innehållet. Särskilda RFID-läsare läser sedan enkelt och snabbt av lådorna elektroniskt . På detta sätt kan fisken hela tiden kopplas till det bedrivna fisket.

HaV har testat metoden i fyra olika projekt under 2010 och 2011. I projekten deltog elva fiskefartyg, Skillinge Fisk-Impex, Hanssons i Göteborg, Fiskelyckan i Göteborg, Elit Park Avenue Hotel i Göteborg, Ica Malmborgs i Lund, Burgårdsgymnasiets skolrestaurang i Göteborg, Göteborgs fiskeauktion, Falkenberg sea Food, HP Nogersund och PM Fisk i Simrishamn.

Sedan maj i fjol genomför HaV ytterligare ett test med spårning av torsk som fångas i Östersjön och säljs till Västkustfilé i Varberg där den processas för att säljas vidare till svenska livsmedelsbutiker.

– Nu kommer vi att gå in en detaljplanering av hur systemet ska fungera och genomföra upphandling av leverantör för RFID-tekniken. Målet är att vara klara med det under senhösten i år för att kunna starta projektet med målet att slutföra projektet under 2014, säger Johan Löwenadler Davidsson.

– Under 2015 hoppas vi att konsumenterna kan börja spåra den fisk de köper i butiken, exempelvis via en app i mobilen.

Garmin presenterar nu nya Oregon 600/650-serien – en robust, handburen navigator med pekskärm som guidar dig med hjälp av GPS och GLONASS satellitteknik. Oregon är perfekt för dina outdooraktiviteter med sin transflexiva, multitouch-skärm.

Pressmeddelande:

Den nya Oregon-serien är ett resultat från utvecklingen av den populära Oregon 500-serien med många nya och förbättrade funktioner. Större processorkraft ger bättre interaktion med Garmins högkvalitativa kartor – zooma, panorera och rotera med hjälp av multitouch. Pekskärmen fungerar oavsett väder och med de flesta handskar – och med Garmins kända, långa batteritid finns det utrymme för långa äventyr.

– Den nya Oregon-serien har utformats för att vara det bästa navigationsverktyget för många olika utomhusaktiviteter. Med GPS och GLONASS blir positionen mer exakt, säger Martin Resch, produktschef för Garmin Outdoor.

– En annan stor förbättring är dess förmåga att ladda över data via en smartphone och Garmin BaseCamp mobilapp. Tillsammans med sin tålighet och enastående batteritid blir Oregon en av de mest mångsidiga och tillförlitliga outdoor-navigatorerna på marknaden.

Mest exakta navigering och positionering någonsin: Oregon-serien har en inbyggd tilt-kompenserad 3-axlig elektronisk kompass som visar vilket håll du skall gå åt även när du står stilla eller inte håller den i våg. Den barometriska höjdmätaren spårar förändringar i tryck för att precisera din höjd, och du kan även använda den för att plotta lufttrycket över tiden, och att hålla ett öga på väderomslag. Med sin högkänsliga WAAS/GLONASS GPS-mottagare med HotFix®, lokaliserar Oregon snabbt din position samt bibehåller kontakten med satelliterna även i tät skog och djupa dalar. När du använder GLONASS-satelliter, kan du låsa 24 fler satelliter och det tar 20 procent kortare tid att få mottagning än när du enbart använder GPS-satelliter.

Detaljerad kartor och extra lång batteritid: Oregon 600t och 650t har en förinstallerad topografisk karta på 1:100 000 över Europa. Alla modeller går att komplettera med Garmin detaljerade kartor för väg, sjö och terräng. Oregon 650 och 650t levereras med ett uppladdningsbart NiMH-batteri (finns även som tillbehör) Batteriet ger upp till 16 timmars batteritid och laddas när du ansluter extern ström till enheten. Om du är ute på en längre tur och behöver ännu längre batteritid kan du använda två AA-batterier som backup.

Markera dina platser och dela dem med vänner: Oregon 650 och 650t har en inbyggd kamera med 8 megapixel, autofokus, digital zoom och blixt. Varje foto geotaggas med positionen där den togs, så att du kan hitta tillbaka till samma plats i framtiden. I gratisprogrammet BaseCamp™ kan du planera dina resor, organisera dina waypoints, rutter och spår och skapa Garmin Adventures där du kan spara dina bilder längs din rutt och dela med dig online med vänner och familj. BaseCamp visar topografiska kartdata i 2D eller 3D på din datorskärm.

Olika anslutningar ger fler möjligheter: Via Bluetooth kan du trådlöst föra över filer som foton, spår och rutter mellan Oregon 600-enheter. Med en Bluetooth-kompatibel smartphone kan du även dela data som waypoints, rutter och spår med vänner och familj och hitta andra Garmin Adventures i närheten där du är. Oregon har också ANT+™ trådlös överföring, vilket gör upplevelsen ännu mer komplett med puls-, kadens-, chirp- och tempsensorer.

Utveckla enheten med hjälp av tillbehör:

På din vandring: Med Garmins TOPO-kartor får du bästa tänkbara topografiska kartor på 1:50 000, med detaljer som höjdkurvor, stigar, vandringsleder, vattendrag och mycket mer.
På vägen: City Navigator ger detaljerade vägkartor, miljoner sevärdheter och rutter med turn-by-turn anvisningar till din destination. Köper du även sugkoppsfäste och billaddare så har du en perfekt resekamrat.
På din cykel: Cykelfäste, Garmin pulsband och fart/kadensmätare förvandlar din Oregon till en cykeldator och du ser hastighet, distans, höjd, puls och position.
På vattnet: Komplettera med BlueChart® g2 sjökort som ger all information du behöver för en dag på vattnet, inklusive djupkurvor, sjömärken och hamnar.

Obegränsad Geocaching: Oregon kan spara ett stort antal GPX-filer från alla typer av geocaching plattformar som t.ex. OpenCaching.com som du laddar ner direkt till enheten. Med papperslös geocaching sparar du miljön och kommer iväg snabbare. Oregon lagrar och visar information om cachen som position, terräng, svårighetsgrad, beskrivning och ledtrådar. Den kan också kommunicera med Chirp®-aktiverade cachar.

De nya Oregonenheterna förväntas vara tillgängliga i mars 2013 och kommer att ha ett rekommenderat cirkapris på 3 595: – (600), 4 295: – (600T), 4 295: – (650), 4 895: – (650t).

Info: www.garmin.se

Den 19-27 januari är det världspremiär för nya Hallberg-Rassy 55 på världens största båtmässa, boot i Düsseldorf. Nya Hallberg-Rassy 55 har testseglats i vinter. Den knyter an till den stora framgången med Hallberg-Rassy 64.

Pressmeddelande:

Bland kännetecknen finns mängder av naturligt ljus genom de stora härdade glasrutorna i salongen, genom de fyra skrovfönstren och de sju flushmonterade skylightluckorna. Av dessa finns tre skylights i salongen. Vitlackade träpaneler i salongsalkoverna bidrar ytterligare till den inbjudande luftighets- och ljuskänslan.

Jämfört med Hallberg-Rassy 54, har nya 55:an längre sittbrunn, så mycket som 30 cm längre. Rorsmanssitsen är lite upphöjd som på Hallberg-Rassy 64. Överbyggnaden är lägre i framkant och mer kilformad, och mer elegant än på 54:an.

Som på Hallberg-Rassy 64 är det inte nödvändigt med något garage för skjutluckan till nedgången. Även det bidrar till det rena utseendet på däck. Överdelen av sidopanelen till vindrutan har lite kurvatur, som på nya 412. Styrpiedestalen har plats för “allt”, med mängder av knappar och en 14 tums plotter.

Förutom bekvämligheten med begreppet knappsegling har den nya modellen även möjlighet till tryckknappsopererad kick och akterstagssträckare, bog- och häckpropellrar samt fram- och backgående försegelvinschar.

Hallberg-Rassy 55 ger storartad komfort och kan hanteras av minsta besättning. Hon har en osedvanligt ljus och inbjudande inredning.

Tekniska specifikationer
Längd skrov: 16,68 m
Bredd: 4,69 m
Designer: Germán Frers
CE-klass: A
Djupgående: 2,30 m
Vikt: 26,3 ton
Segelyta med fock: 156,9 m²
Motor: Volvo Penta D4-180
Diesel tank: 900 liter
Vattentank: 1 050 liter
Info: www.hallberg-rassy.com

Ett nytt Östersjöcentrum har vid årsskiftet inrättats av Stockholms universitet för att stärka och synliggöra lärosätets betydande Östersjöverksamhet. En unik kombination av experter och kommunikatörer kommer i samverkan med ett brett nätverk av marina forskare att öka kunskapen om Östersjön och förbättra samhällets åtgärder mot miljöproblemen.

Stockholms universitets Östersjöcentrum inrättades 1 januari 2013, och består av två redan befintliga organisationer: Stockholms universitets marina forskningscentrum (SMF) och Baltic Nest Institute (BNI), samt administrering av det strategiska forskningsprogrammet Baltic Ecosystem Adaptive Management, BEAM. Totalt kommer verksamheten att omsluta cirka 45 Mkr.

Verksamheten kommer att bygga på tre ben:
• utföra angelägen forskning och miljöanalys till stöd för förvaltningen
• samla användbar kunskap och kommunicera den till rätt plats i samhället
• tillhandahålla attraktiv infrastruktur för marin forskning och utbildning

– Vid Stockholms universitet finns en lång tradition av marin forskning och utbildning, speciellt med fokus på Östersjön, menar Anders Karlhede, dekanus vid den naturvetenskapliga fakulteten. Vi gör nu en kraftsamling för att stärka, samla och synliggöra den betydande Östersjöverksamhet som finns på lärosätet, och är särskilt måna om det tvärvetenskapliga perspektivet.

Östersjöcentrumets vetenskaplige ledare, Christoph Humborg, berättar att centrumets framgångsrika modelleringsverktyg och miljödatabaser ska vidareutvecklas. De genererar eftertraktade beslutsunderlag, och är ett stort stöd vid internationella förhandlingar mellan Östersjöländerna.

– Vår fältstation och våra forskningsfartyg är fundamentala förutsättningar för framgångsrik marin forskning och övervakning av tillståndet i havet, säger Tina Elfwing, ny föreståndare för Östersjöcentrum. Resultaten från universitetets framstående Östersjöforskning behöver syntetiseras och kommuniceras, och på så sätt göras användbar för såväl beslutsfattare som intresserad allmänhet. Det kommer vi att vara bra på.

Läs mer om Östersjöcentrum: www.smf.su.se/smf/aktuellt

Norskägda racingbåtspecialisten Nor-Tech med fabrik i Fort Myers i Florida är kända för sina fräcka och ultrasnabba racerbåtar. Nu bygger företaget en 80 fots superbåt som enligt norska Båtmagasinets nätupplaga gör över 60 knop.

80-fotaren är bara en av totalt fyra nya modeller från Nor-Tech, som drivs av de två norrmännen Trond Schou och Nils Johnsen. På båtmässorna i Ft Lauderdale och Miami i Florida brukar de slå till med färgsprakande värstingbåtar för fartentusiaster, men en 80-fotare som gör 61 knop är extremt även på den amerikanska marknaden.

Nor-Tech bygger både enkelskrovsbåtar med djupa V-bottnar och katamaraner, beroende på kundernas önskemål och behov.

– Vi har redan byggt en 344 GT (lilla bilden) och har en 300 GT i formarna. Detta är ett helt nytt koncept och en blandning av powerbåt- och centerkonsolbåtar. Det är absolut inga fiskebåtar, säger Trond till Båtmagasinet.no

Den nya Nor-Tech Monte-Carlo är en så kallad social cruiser med förarplatsen i mitten. Den har hittills byggts i två exemplar som 42-fotare, varav en av båtarna finns i Norge. Även en mindre 33 fots version av Monte Carlo är under utveckling.

Det tredje exemplaret av den extrema Nor-Tech 80 SPX är redan på gång. Bland nyheterna märks bland annat integrerad flybridge. Båten har lyxiga lösningar i många detaljer.

I motorrummet på 80-fotaren finns två Caterpillar (C32) dieselmotorer på över 2 000 hk styck. Enligt tillverkaren är båten god för över 70 miles per hour (113 km/t eller 61 knop). Även priset är därefter – mellan fem och sex miljoner US dollars, vilket motsvarar cirka 40 Mkr.

Tekniska specifikationer
Längd: 24 m
Bredd: 4,8
Djupgående: 1,2 m
Vikt: 45 ton
Kojer: 7
Motorer: 2xCaterpillar C32 1635 HP 60 MPH
2xCAT 32ACERT-1825HP, MTU 2000, MTU 2400
Info: www.nor-techboats.com

Van Wijk 621 Classic hade Skandinavienpremiär förra året och premierades med titeln ”Årets hyhet”. Med stärkt självförtroende lanseras därför nu Van Wijk 830 Classic på båtmässorna i Göteborg och Stockholm.

– Vi hade förra året Skandinavienpremiär med Van Wijk 621 Classic och vi har överträffat alla förväntningar med bl.a. titeln ”Årets nyhet” och stor uppmärksamhet i TV och press. Det känns därför som ett naturligt steg att nu ta Van Wijk 830 Classic till Sverige, säger Anders Wännerdahl, VD WSL Marin AB.

Van Wijk är en av Hollands mest välrenommerade producent av snipor och har sedan starten för 25 år sedan byggt de mest exklusiva av klassiska holländska snipor.

Den kända båtdesignern Pieter Beeldsnijder ligger bakom en klassisk, tidlös design med kvalitet in i minsta detalj. Trossfendern runt skrovet, teakdurken, båtens namn och hemmahamn i guldbokstäver, den stora flaggan i aktern och stävens markerade språng borgar för att det är just en Van Wijk.

Veckolånga turer i skön skärgård eller utflykter på öppet hav – Van Wijk´s modellprogram uppfyller dina behov för övernattning med pentry och toalett, i en bränslesnål båt med fantastiska sjöegenskaper i farter upp till 25 knop.

Van Wijk 830 Classic får Sverigepremiär på båtmässorna i Göteborg och Stockholm.

Tekniska specifikationer:

Längd: 8.30m
Material: Polyester
Bredd: 3.00m
Motor: 21-125hk
Djupgående: 0.55m
Hastighet: 7-22 knop
Vikt: ca 2500kg
Design: Pieter Beeldsnijder
Kustfarvatten, 12 personer

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, satsar 2,5 miljoner kronor på utsättning av ålyngel, så kallad glasål, i svenska vatten. Projektet leds av länsstyrelsen i Skåne och är en del av den svenska förvaltningsplanen för ål.

– Ålen är en art som är starkt hotad och senaste åren har allt färre ålar vandrat in i svenska vatten på naturlig väg. Detta är ett sätt att stärka bestånden, säger Fredrik Nordwall, chef för HaV:s enhet för biologisk mångfald och fiske.

Fiske efter ål har en lång tradition i Sverige, både i salt- och sötvatten. Men bestånden har länge varit hotade. I Östersjön märktes försvagningen under 1950-talet, men rapporter om minskande fångst längs norrlandkusten kom redan i början på 1900-talet. Enligt ICES, Internationella havsforskningsrådet, är rekryteringen nere på en procent av det var före den stora nedgången på 1980-talet och rådet föreslår att all mänsklig påverkan på produktion och lekflykt hos ål minskas till så nära noll som möjligt. Ålen är också upptagen på rödlistan som akut hotad.

För att rädda den europeiska ålen har EU ställt krav på medlemsländerna att de ska jobba efter en ålförvaltningsplan. Sverige fick sin plan godkänd av EU-kommissionen i oktober 2009. Planen bygger på fyra metoder; förbud att fiska ål, ökad överlevnad vid passage av vattenkraft, ökad kontroll och stödutsättningar.

– Vi har haft utsättningar av glasål sedan 70-talet men tidigare var det främst för att stödja fisket. De senaste tio åren handlar det mer istället främst om att bevara och stärka lekbeståndet. Ålen är också en väldigt viktig del av den biologiska mångfalden, säger Fredrik Nordwall.

2009 sattes cirka 750 000 glasålar ut i både sötvatten och kustzon i Sverige, på såväl öst- som västkusten. Tack vare att Fiskeriverket beviljades medfinansiering från Europeiska fiskerifonden (EFF) kunde antalet mer än fördubblas året efter till 1,9 miljoner. Ungefär lika många sattes ut i fjol.

– I år planerar länsstyrelsen att sätta ut cirka två miljoner glasålar och det görs i områden utan fiske och där det finns fria vandringsvägar, i havet och kustområden framförallt på västkusten, säger Fredrik Nordwall.

– Alla klarar sig inte på grund av naturlig dödlighet men vi bedömer att cirka tio procent ska kunna nå vuxen ålder och stärka lekbeståndet om 15-20 år.

Utsättning av ål är en åtgärd som är omtvistad i försöken att bevara den europeiska ålen.

– Vi förlitar vårt beslut bland annat på nya undersökningar som visar att åtgärden fungerar, exempelvis försök med satellitspårning avblankål, det vill säga vuxen ål med såväl utsatt som vilt ursprung säger Fredrik Nordwall.

– Vi tillämpar också försiktighetsprincipen, Ålen hämtas från områden i exempelvis Frankrike och England där det fortfarande finns lokala överskott som i dag inte överlever naturligt. Om det visar sig att överskotten försvinner kan utsättningarna dock inte fortsätta.

Förutom utsättning av ål har ålfisket skurits ner kraftigt de senaste åren, i fjol förbjöds allt ålfiske på västkusten. Antalet tillåtna fiskedagar har också minskat och sedan 2007 krävs också tillstånd för att få fiska ål

– För fiskenäringen har detta haft stora ekonomiska konsekvenser, framförallt på västkusten där inkomstmöjligheter försvunnit. Men för närvarande tycker jag att vi har uppnått en bra balans mellan bevarande och nyttjande. Bestånden kommer att öka förutsatt att alla medlemsstater i EU följer förvaltningsplanerna, återhämtning av ålbeståndet är i allt väsentligt en europeisk fråga, säger Fredrik Nordwall.

En annan viktig del i förvaltningsplanen är att öka antalet ålar som levande tar sig förbi vattenkraftverken på sin väg tillbaka till havet. Under våren 2010 undertecknades en avsiktsförklaring av Fiskeriverket och sex av de större kraftbolagen. Avsiktsförklaringen innebär att kraftbolagen frivilligt åtar sig att till år 2014 öka den sammantagna överlevnaden vid passage av vattenkraftverk till minst 40 procent.

Kommande helg – 12–13 januari – finns en unik chans att möta världens främsta yacht designers på båtmässan i Gustavsberg. Lördagen 12 januari har mässans arrangörer samlat världens främsta yacht designers i Gustavsberg: Britton Ward från Farr Yacht Design, Mattihas Bröker från Judel & Vrolijk, Maarten Voogd från Simonis – Voogd och svenska Stefan Qviberg.

Även söndagen 13 blir det flera intressanta seminarier. Se hela helgprogrammet på båtmässans hemsida.

Scandinavian Sailboat Show har flyttat till Gustavsberg Här kan besökarna inomhus, i varma mässlokaler, se fler segelbåtar än någon annanstans i Sverige i vinter. Här finns allt från segeljollar, kappseglingsbåtar och komfortabla familjeseglare. Här kan du också träffa segelmakare, försäkringsbolag och hitta rätt tillbehör och utrustning för din segelbåt.

På mässan arrangeras många intressanta aktiviteter för seglarna. Håll koll på deras hemsida www.scandinaviansailboatshow.se för att få information om föredrag, seminarier och demonstrationer.

Mässan håller öppet under tre helger:
Lördag och söndag 17 – 18 november
Lördag och söndag 12 – 13 januari
Lördag och söndag 16 – 11 februari

Tema: Segel
Tema: Yacht design och Teknik
Tema: Elektronik och Tillbehör
Öppettider 10.00 till 18:00
Fritt inträde Fri parkering

Ta dig till Mässan
Med Buss från Slussen
Bussen stannar i stort sett utanför porten Hållplats Hamnen eller Farsta viken
Reseinformation: http://www.gustavsbergshamn.se/content/view/14/28/
Med bil:
Väg 222 till Gustavsberg. Gustavsbergs hamn, Chamottevägen 10 B

Foto: Värmdö kommun.

På båtmässan i Düsseldorf blir det världspremiär för en ny spännande hybridbåt från slovenska Seaway, som har haft stora framgångar med sina hybridmotorbåtar. Den nya modellen heter Greenline 46 Hybrid och är en mer modern variant på hybridtemat. Seaway ser 46-fotaren som ett komplement till nuvarande modellserie och en ”brygga” mellan Greenlines SeaClass (upp till 50 fot) och OceanClass (över 50 fot).

Seaway är redan världens ledande företag för att utveckla båtar och ny båtteknik. Företagets grund lades 1983 av Jernej och Japec Jakopin, som då startade J&J Design.

Sedan dess har över 250 båtdesigner och mer än 60 000 tillverkade båtar byggda av 48 båtföretag i 19 olika länder bevisat att Seaway håller i längden. Över 50 av konstruktionerna har tilldelats Boat of the Year, Design och Environmental utmärkelser.

Greenline 33 Hybrid var den första hybridmodellen som nådde en store marknad. Modellen presenterades 2009 och har sedan dess byggts i över 300 exemplar, bland annat I Sverige.

Greenlinebåtarna har ett så kallat superdeplacerande skrov, som ger goda gångegenskaper i hela registret för en halvplanande båt. Att köra en Greenline är en speciell upplevelse eftersom båten bara lämnar ett svagt plaskande från propellern efter sig vid batteridrift. Skrovet uppför sig också delvis annorlunda än många andra motorbåtar tack vare skrovets konstruktion och längd.

Båtarna byggs med modern teknik, vilket innebär vakuumteknik och vinylester i kombination med glasfiber för att få en lätt och stark konstruktion.

Förutom 33:an finns även en Greenline 40 Hybrid, den yngsta modellen i serien, och OceanClass 70, som är en båt för de riktiga långseglarna.

På båtmässan i Düsseldorf visas den nya Greenline 46 Hybrid, 33 Hybrid och 40 Hybrid.
Lars-Åke Redéen

Greenline 46 Hybrid
Tekniska specifikationer
Längd: 14,60 m
Bredd: 4,80 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 13 200 kg
Kabiner: 3 + salong
Kojer: 6 + 2
Dieseltank: 1 500 liter
Vattentank: 600 liter
Hålltank: 2 x 80 liter
Dieselmotor / maxfart
2 x Volvo Penta D3-220: 17 knop
2 x Volvo Penta D4-300: 20 knop
2 x QSB 5,9-380: 23 knop
Räckvidd med dieselmotor: 1 000 Nm

Hybridframdrift
Elektrisk motor 60V: 2 x 14 kW
Generator 60V: 2 x 10 kW
Maxfart: 6 knop
Marschfart: 4 knop
Räckvidd: 20 Nm

Solpaneler upp till 1,4 kW
Hybridbatteri 60V: 46 kWh

Info: http://www.greenlinehybrid.com

296 personer omkom på väg under 2012 vilket är den näst lägsta siffran sedan 1940-talet. Antalet omkomna på järnväg ökade däremot under 2012. Detsamma gäller för privat- och sportflyget som ser en ökning. Antal omkomna i fritidsbåtsolyckor minskade. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen.

Det är mycket säkert att åka tåg – ingen person omkom som passagerare under 2012. Däremot omkommer flera utanför tågen, dels i plankorsningar, dels påkörningar av personer som befinner sig på spåren. En stor del av dessa är självmord (suicid).

Enligt preliminära uppgifter inkomna till Transportstyrelsen bedöms 100 personer ha omkommit i järnvägsolyckor under 2012. Det är en ökning jämfört med år 2011 (82) men lägre än 2010 (111).

– Det är olyckligt att antalet dödade i järnvägstrafiken ökade under 2012. Det som är det stora bekymret är olyckorna som beror på spåröverträdelser och plankorsningsolyckor. Men trots det ser vi ändå att det fortfarande är mycket säkert att åka tåg och att antalet omkomna vid arbete i spåret hålls på en låg nivå, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.

Omkomna på väg på låg nivå

Trots att 296 personer omkom i den svenska vägtrafiken år 2012 är det den näst lägsta nivån sedan andra världskriget. År 2010 omkom 266 personer och 2011 omkom 319 personer.

– Sveriges arbete inom vägtrafiksäkerhet har varit oerhört framgångsrikt och är idag ett föredöme för andra länder. Även om det är fler som omkommit i vägtrafiken i år jämfört med 2010 är den långsiktiga trenden att dödsolyckorna minskar. Det är ett långt och systematiskt arbete av många aktörer som leder framåt, säger Staffan Widlert.

En bidragande faktor till förbättringen av trafiksäkerheten under senare år på väg är sänkta hastigheter. Kommunernas arbete med att förbättra trafikmiljön i tätorterna och den positiva utvecklingen av fordonssäkerheten har gett goda resultat.

· Enligt preliminära uppgifter från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, nådde bilbältesanvändningen och cykelhjälmsanvändningen under år 2012 de högsta nivåerna sedan mätningarna inleddes. Bland personbilsförare använde 98 (97) procent bälte. Cykelhjälmsanvändningen ökade med 1 procentenhet från 32 procent till 33.

· Bland trafikantgrupper är förändringarna relativt små, men det bör noteras att antalet omkomna motorcyklister fortsätter att minska. Vi är nu nere på de tal vi hade innan motorcykelboomen inträffade i mitten på 1990 talet, trots att vi idag har mer än dubbelt så många motorcyklar som vi hade då. Även antalet svårt skadade har minskat.
•Under 2012 beräknas antalet omkomna fotgängare till 51 vilket är på samma nivå som 2011 (54).
•Antalet omkomna i åldersgrupperna 18-24 år och 75 år eller äldre uppvisar en relativ kraftig minskning.
•Trafiken i Sverige ökade svagt under 2012 (+0,3 %).

Sjöfart och luftart

Inom fritidsbåtslivet minskade antalet omkomna under 2012 från 38 till 23.

– Det från båtlivssynpunkt dåliga sommarvädret har säkert bidragit till minskningen. Vi kan heller inte utesluta att den förändrade alkohollagstiftningen tycks ha förändrat beteendet inom båtlivet, säger Staffan Widlert.

Inom yrkessjöfarten omkom en person under 2012, jämfört med tre personer året innan.

Däremot har antalet omkomna inom luftfarten ökat, från 3 omkomna 2011 till 12 omkomna under 2012. Antalet allvarligt skadade ökade från 10 till 13. Olyckorna drabbade i huvudsak privat- och sportflyget. Sex personer omkom i olyckor inom ultralätt luftfart.

Ingen person omkom eller skadades allvarligt inom svensk charter- och linjetrafik under året.

Kommentarer

Göran Gabrielsson 18:18:05 2013-01-09

Läs mer om detta på www.båtfolket.se ! …."- Inom fritidsbåtslivet minskade antalet omkomna under 2012 från 38 till 23. -Det från båtlivssynpunkt dåliga sommarvädret har säkert bidragit till minskningen. Vi kan heller inte utesluta att den förändrade alkohollag-stiftningen tycks ha förändrat beteendet inom båtlivet, säger Staffan Widlert."
-Vädret? -Javisst.., och nog har alkohollagstiftningen förändrat beteendet inom båtlivet.., -många har nämligen tröttnat och lagt av med båtliv, och ju färre som vistas på sjön dessto färre blir olyckorna – kallas logik. Kan också benämnas tragik… -Vilken typ av olyckor inom fritidsbåtlivet talar man om då? Inte ord om detta nämns, -utan bara fräckt och oförskämt basunerar transportstyrelsen ut sina siffror, och fyller på med svepande formuleringar om lagskäpningens positiva inverkan. INGA "statistiskt mätbara" olyckor att komma tillrätta med fanns bland dom båtar lagen omfattar, -och all efarenhet visar på att olyckor på sjön orsakade av alkohol handlar om grovt sjöfylleri. -Vad lagen däremot GROVT ÅSAMKAT är att den krossat en kär livsnjutning för folk. -Det är skandal.

Ola Ljungberg 19:03:51 2013-01-09

Anledningen att T-styr vinklar är att de får 5mkr rullande per år i anslag enbart för detta "stora" problem på sjön. Så det gäller att ge ske av att lagen är bra osv. Utan sakliga grunder givetvis.http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/component/content/article/1-latest-news/219-transportstyrelsens-taktik-foer-att-bibehalla-sina-anslag

Göran Gabrielsson 23:09:52 2013-01-10

KOPIERA YouTube-LÄNKEN och bevittna sen att hela 0,2-lagen på sjön är en politisk bluff, – Johan Pehrson(FP) avslölar sig – i SR Ekot: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qhuBKgQQoxk

Peter Eriksson 09:12:54 2013-01-11

Men Göran, det kan väl inte vara så illa att du inte tycker det är roligt att vara på sjön om du inte får ha 0.5 promille alkohol i dig?Mitt båtliv ser ut så här: På dagarna kör jag båt till något fint ställe. Då vi har förtöjt så äter och dricker jag gott. Ibland lite, ibland mycket. Dagen efter kastar man loss på förmiddagen för nästa mål. Jag har fullt upp med att navigera och ta hänsyn till alla andra båtar, som i Stockholms skärgård är ansenlig, och känner inget behov att dricka alkohol samtidigt. Kanske ser dina kriterier för en lyckad dag annorlunda ut. Jag tror inte vi kommer att få se någon utvärdering av lagen under den här mandatperioden. Dels har den bara gällt i tre år och dels vet jag inte om man kan påvisa några negativa "statistiskt säkerställda" följder av lagen, typ mindre båtliv, färre besök i skärgården etc. Orsaker som lågkonjuktur och dålig sommar har nog större påverkanseffekt.

Jim Huzell 10:51:33 2013-01-11

Det står ju var en fritt att skapa sin ideal dag på sjön. Det viktiga i detta sammanhang är att promillelagen inte behövdes, inte har stöd i vetenskap eller annan emperi. Detta visste så gott som alla sakkunniga redan innan lagen klubbades (mot inrådan) och med den utvärdering som hittills kunnat göras av kvalificerade på området har lagen inte haft annan effekt än att den retar upp mästrade båtförare som kontrolleras och bötfälles för ovesäntligheter. Sedan detta vulgära tjat om "supa" o/e "ha promille i sig", Det är inte för att SUPA som vi tycker om öl eller vin. Det är inte alkohol per se som är grejen lika lite som jag betecknar en god bit mat som att jag intar proteiner. Jag intar ju mat som jag tycker om. I vilket fall angår det INGEN vad jag väljer för dryck så länge jag inte är till skada för någon annan. Det är jag inte med de nivåer som är vedertagna i resten av världen

Nisse 13:47:56 2013-01-14

Göran G.: Kan du med statistik visa att ditt påstående om att intresset för båtliv gått ner under 2012 är korrekt? Och isåfall, att det beror på alkhollagstiftningen?

Algen japantofs har invaderat den svenska västkusten med hjälp av ett kemiskt försvar som skyddar den mot angrepp och som innebär att den kan sprida sig. Det visar en ny forskningsavhandling från Göteborgs universitet.

Japantofsen har spridits kraftigt sedan den introducerades i Europa i slutet av 1800-talet och är numera en av de vanligast förekommande fintrådiga algerna i Sverige.

Algen inte populär men sprids ändå
För att undersöka varför främmande arter kan utbreda sig till synes okontrollerat använde sig forskaren Swantje Enge (porträttbilden) av rödalgen japantofs som modellorganism.

Hennes studier visade att algen japantofs inte är särskilt omtyckt av de små men talrika betare (växtätande djur) i algsamhället men att den har ett effektivt kemiskt försvar i form av ett kemiskt ämne som hindrar den från att bli angripen.

– Att det här kemiska ämnet (1,1,3,3-tetrabromo-2-heptanon) är så effektivt mot betarna kan sannolikt förklaras med att ingen annan inhemsk art har något liknande ämne, det vill säga att de inhemska betarna är evolutionärt naiva mot ämnet, säger Swantje Enge vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Havet utsatt för invasioner
Främmande växter finns i alla miljöer runt omkring oss men i motsats till på land har de flesta introduktioner av främmande arter i marina system skett oavsiktligt.

Fartygstrafik och vattenbruk gör havet utsatt för invasioner och man uppskattar att flera tusen arter transporteras mellan havets biogeografiska regioner vid varje tidpunkt.

När en introducerad art får en stor utbredning och blir dominerande i ett samhälle klassificeras den som invasiv.

– Invasiva arter anses vara en risk för den globala biologiska mångfalden och ekosystemens funktion, men en allmän förklaring till varför vissa främmande arter kan bli invasiva saknas ännu, säger Swantje Enge

En teori att förklara framgången av främmande arter är den så kallade ’enemy release hypothesis’. Den antar att en främmande art som kommer till en ny miljö blir av med sina naturliga fiender och därför växer mycket bättre än i sitt ursprungsområde.

Pakt med fienden
Även om japantofsen är underlägsen i tillväxt har den en fördel över konkurrerande alger. Den kan inte skadas av betarna runtomkring eftersom den har ett kemiskt vapen. Dessutom profiterar betarna från japantofsen genom att de är bättre skyddade mot fiskangrepp i japantofsens närhet jämfört med andra inhemska alger.

– Genom att söka skydd mot fiskangrepp i japantofsen men beta på de kringliggande konkurrenterna, hjälper betarna till att japantofsen kan sprida sig, säger Swantje Enge.

Avhandlingens titel: Seaweed Invasions and Novel Chemical Defences.
Handledare: Henrik Pavia

Norska Windy Boats har uppdaterat sin 44 Chinook till denna maffiga 45-fotare. Längre badbrygga, store hardtop och en rad andra förändringar ska locka köpare på den internationella motorbåtsmarknaden.

Windy Boats kämpar liksom sina konkurrenter för att hitta det vinnande konceptet på en svag marknad. Men liksom Nord West, Princess, Sunseeker och en rad andra så har det anrika norska båtföretaget valt att utveckla nya eller befintliga modeller för att öka intresset bland köparna.

Den nya 45 Chinook som får premiär på 2013 Düsseldorf Boat Show, som hålls 19–27 januari, är en rejäl omgörning av en befintlig båtmodell. Förutom designförändringarna har Windy satsat på en rad nya verktyg och de har gjort en ordentlig marknadsundersökning innan de valde att genomföra projektet.

Jämfört med föregångaren erbjuder 45 Chinook en mycket större hardtop, mer skydd i cockpit och större sittytor på däck. Båten har även ett väl tilltaget soltak, som med en enkel knapptryckning förvandlar 45 Chinook från en stängd och skyddad båt till en öppen och ljus sportmaskin. Den nya modellen är också 34 cm längre än sin prisvinnande föregångare.

– Det var framgången med 40 Maestro som inspirerade oss att bygga den nya 45:an, säger Windys vd, Knut Heiberg-Andersen.

– Den långa hardtopen och det öppna soltaket är extremt populärt och det ger ägaren det bästa av två världar – bra skydd i dåligt väder och en öppen båt när solen tittar fram.

Liksom 40 Maestro svarar Peder Eidsgaard för designen i nya 45 Chinook.

Nya Windy 45 Chinook visas i Windy Boats monter (5E20) på 2013 Düsseldorf Boat Show. I företagets monter finns även Windy 26 Kharma, Windy SR26 Tender, Windy 29 Coho, Windy 31 Zonda och Windy 40 Maestro.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 13.88 m (45ft 6in)
Bredd: 3.98 m (13ft 1in)
Vikt: 10.6 ton
Motoralternativ:
2×370 hk Volvo IPS500
2×435 hk Volvo IPS600
Bränsletank: 1100 liter (290 US gal)
Vattentank: 305 liter (80.5 US gal)
Maxfart: 44 knop
Marschfart: 35 knop
Räckvidd: 228 Nm
Design & Naval Architecture:Hans-Jørgen Johnsen
Interior design & styling: Eidsgaard Design Ltd
Info: www.windyboats.com