Nyheter

Ryds F528 har utsetts till European Powerboat of the Year 2013 i klassen upp till 25 fot. Juryn består av båtpress i sju europeiska länder och det är andra gången någonsin som en svensk båt vunnit båtbranschens “Oscar”.

– Fantastiskt, det känns som ett erkännande för vår nya industriella satsning på att bygga kvalitetsbåtar till rimliga priser, säger Ryds VD Tom Kühne.

Priset delades ut för sjunde gången och juryn bedömer nytänkande design, kvalitet, miljö, funktionalitet, egenskaper, säkerhetstänkande och relationen mellan pris och prestanda. Motiveringen för Ryds F528 fokuserar på båtens prisvärdhet, design och säkerhet.

Framgången med F528 är resultatet av en storsatsning i småländska Ryds de senaste åren. F-line-båtarna byggs med en tillverkningsmetod som Ryds är ensamma om i Europa. Man vakuuminjicerar i dubbla formar. Ingen handlaminering, sprutning eller stålrollning behövs.

Tillsammans med ett smart modultänkande har därför den totala produktionstiden sänkts med 35 % samtidigt som kvaliteten har ökat. Tack vare de dubbla gjutformarna har precisionen hos skrovdelarna ökat vilket i stort sett eliminerat efterarbeten som slipning och spackling. Båtarna får dessutom en extrem ytfinish och blir starkare, vridstyvare och lättare. Tillsammans sänker detta bränsleförbrukningen och ökar toppfarten.

F-line fick stor uppmärksamhet i svensk båtpress under 2012. Så här skrev till exempel Vi Båtägare: “F528 är nummer ett i klassen… Om jag var direktör för Yamarin, Finnmaster, Bella, Flipper och Askeladden skulle jag kalla på styrelsen och ställa frågan: Hur ska vi tackla Ryds de kommande åren? De kommer att bygga oslagbart starka och säkra, sjövärdiga båtar med en hög finish till traditionella Rydspriser.”

Info: www.ryds.se

Företaget KustCamp på ostkusten investerade i spårsändare efter att ha varit utsatta för stölder. I mitten av november slog tjuvarna till och stal 13 stycken motorer som snabbt återficks genom att polisen kunde gå på redKnows MiniFinders positioner på de stulna motorerna. Vid tillslaget greps samtidigt en polsk liga.

Vid senare information från polisen visare det sig att ytterligare tio motorer stulna hos ett annat företag även återfanns vid tillslaget. Sammanlagda värdet på beslaget uppgick till ca 700 000 kr.

– Jag fattar inte varför motorimportörerna i Sverige inte utrustar alla motorer med spårsändare, säger ägaren av Kustcamp som själv investerat förebyggande i redKnows GPS-larm. Det är omöjligt att driva företag med båtar och motorer när så här omfattande stölder ständigt sker. Och att bli av med motorer inför säsongen är förödande för verksamheten samt också alla problem som uppstår runt om kring. Den här gången gick det bra och det var skönt att se att vår investering betalade sig.

Även Länsförsäkringar Kalmar säger att de har uppmärksammat dom ökade stölderna i området och arbetar skadeförebyggande genom att uppmuntra våra kunder att montera spårsändare märkning och godkända lås.

Personalen på redKnows säger att detta är det största återtagande av stulna motorer vid ett enskilt tillslag som man känner till. När en liga sprängs på det här sättet går även stölderna ner dramatiskt i områden som varit utsatta för stölder.

På Båtmässan i Göteborg blir det svensk premiär för en tuff aluminiumbåt: Stormer Rescueboat 65. Den har mycket gemensamt med den Tugboat 60 som samma företag visar på mässan, men den har förfinats och anpassats efter vår marknad, med bla vindruta, pulpit, öppningsbara sittbrunnsbänkar och flera små stuvfack.

– Detta är första gången vi visar Stormer på en inomhusmässa i Sverige, säger Pelle Fälth från Båtbyrån som är representant för Stormer i Skandinavien.

-Vi ser fram emot en spännande vår då vi kommer att presentera ett par nya modeller. Redan nu kan vi visa några bilder på Stormer Rescueboat 65 som kommer att ha premiär i Amsterdam i mars.

Till skillnad från många av dagens aluminiumbåtar är Stormer utrustad med en relativt liten och bränslesnål inombordare.

Stormer, som har sitt ursprung från off-shore industrin, är designad utifrån tre önskemål: den skall vara oöm, praktisk och kräva minimalt med underhåll.

Stormer är, trots sin kraftfulla konstruktion, både lättdriven och sjövärdig. Tack vare det robusta utförandet med ”push-bow” (gäller modellen Tugboat) och den kraftiga, gummerade, avbärarlisten så kan Stormer användas både som fritidsbåt och som arbetsbåt i professionell verksamhet. Båtarna byggs i 4-6 mm marinaluminium.

Med sin enkla och kraftfulla design ger Stormer en befriande känsla så fort man stiger ombord. Allt är mycket genomtänkt och välbyggt. För sin längd har Stormer mycket goda utrymmen, här får släkten, hummertinorna eller flyttlasset till sommarstugan plats.

Med alla dynor och kuddar på plats förvandlas laståsnan till en bekväm badbåt. Här finns gott om plats för att ligga och sola, ha party eller barnkalas. Med uppfälld sprayhood får man ett stort och skyddat utrymme vid sämre väderlek.

I lägre farter går Stormer tystare och bekvämare än snipor, dessutom har man möjligheten att köra i dubbel snipfart utan allt för hög bränsleförbrukning.

Från styrpulpeten, med hydraulisk rattstyrning, har man god överblick över båten och omgivningen.

I relingen finns inbyggda lyftöglor vilket gör att båten snabbt och enkelt kan lyftas via ”sling”. Det behövs inget ok eller långa band som skall föras in under skrovet.

En Stormer kräver inte mycket underhåll, inga ytor behöver poleras eller lackas, det räcker att sköja med färskvatten. Sittbrunnen är självlänsande, så man kan lämna båten utan tillsyn under längre tid.

Motor och utrustning kommer från Vetus som har ett omfattande återförsäljarnätverk i Skandinavien.

Stormer Marine i Amsterdam tillverkar aluminiumbåtar i storlekar mellan 5 och 10m. Under 2012 sjösattes Tugboat 85 Cabin och Patrolboat 100 detta är hyttbåtar med kojer och invändig styrplats.

Tekniska specifikationer

Tugboat 60 Rescueboat 65
L.ö.a 6,15 m 6,46 m
Bredd 2,10 m 2,34 m
Djup 0,54 m 0,59 m
Depl. 850 kg 1000 Kg
Skrov 4 mm Alu 5083 4 mm Alu 5083
Diesel 28-52 Hk 28-52 Hk
Max fart 10-15 kn 10- 15 Kn
Antal pers 10 10
CE kategori C C

En standardutrustad Stormer Tugboat 60 kostar 297 000 SEK
Rescueboat 65 kostar 325 000 SEK inkl mvs.

Info: www.batbyran.se

Nu drar Sveriges enda webb-tv program om båtar och båtliv igång. Hamnen.ses reportar Claes Olivecrona och Gustav Morin testar segel- och motorbåtar, gör färdmålsreportage och ger sig ut på mer eller mindre galna upptåg. I studion skapar de spännande möten mellan ofta oliktänkande människor med ett båt- eller vattensportintresse utöver det vanliga. Alltifrån jordenrunt-seglare till snipmysare.

– Jag har tidigare arbetat med stora tv-team under bland annat Volvo Ocean Race och TV8-produktionen Båtmagasinet. Men det är tråkigt med strama tyglar. Med Hamnen show kan vi ta ut svängarna, säger Gustav Morin.

Hamnen.se har under snart två års tid producerat tv för racerbåtstävlingar och kappseglingar och samtidigt gjort korta inslag i sin egen playkanal. Hamnen show blir ett helhetsprogram på 30 minuter.

Det kommer att finnas stor bredd av åsikter och erfarenhet i programmet. Claes Olivecrona, 50, med en gedigen seglarbakgrund och stort båtintresse, är mer intresserad av det goda livet och ”normalt” båtliv. Äventyrslystne Gustav Morin, 28, har seglat runt jorden, genomfört otaliga katamaranrace och kört många snabba motorbåtar. I Hamnen show fortsätter han att testa de galnaste båtarna och företeelserna han kan hitta.

– Vi kommer att köra alltifrån små snurrebåtar till lyxiga drömbåtar. Bland annat har vi kört snabba små plåtbåtar i snöstorm, testat långseglare i hårdvind utanför Orust och brutit is med Volvo Pentas teknikspäckade testbåtar, säger Claes Olivecrona.

Programmen kommer inledningsvis att publiceras i intervaller om två veckor.

Info: www.Hamnen.se.

Knappt har Bavaria haft premiär för nya Virtess 420 förrän det är dags för en ännu större modell på samma tema. Bavaria Virtess 490 blir företagets hittills största motorbåt med en totallängd på över 16 m.

Bavaria Virtess 420 belönades med utmärkelserna ”Motor Boat of the Year 2013” och ”European Powerboat of the Year”. Framgången bestod delvis i ett nytt samarbete med TOO DESIGN, ett företag som Bavaria har anlitat även till den nya, större modellen.

Virtess 490 mäter totalt över 16 m längd. Denna modernt designade flybridgebåt uppges ha en luftig och generös interiör liksom stora utrymmen på däck. FLybridge på Virtess 420 är väl tilltagen, så det här lär bli som ett extra vardagsrum på toppen av båten.

Den nya 490-modellen blir aktuell från och med i höst.

Tekniska data
Längd skrov: 14,85 m
Bredd skrov: 4,75 m
Längd över allt: 16,3 m
Längd utan badplattform: 15,3 m
Djupgående: 0,75 m
Vikt torr: 15 ton
Vikt fullastad: 20 ton
Fart: 30 knop med två stycken Volvo Penta IPS600
Bränsletankar: 1 850 liter
Vattentankar: 700 liter
Info: www.bavaria-yachtbau.de

Inför båtsäsongen 2013 lanserar PolyRopes en ny serie flätade fenderlinor med namnet ”FX”. Linorna är av rund modell som passar de vanligaste fenderfästena, såsom Fend-Fix.

Polyesterlinan har ett 24-flätat ytterhölje och dess öga är sytt enligt den patenterade IQ-principen. Finns i färgerna vit, svart, navyblå, röd, grön och silvergrå. Diameter: 7 mm och Längd: 1,7 m. Levereras i förpackning om två stycken.

Eriksson Marine Scandinavia AB är störst i Sverige på försäljning av begagnade motorbåtar och arbetar ständigt med att öka kundservice och köptrygghet. Alla företagets båtar är varudeklarerade och genomgångna av mekaniker innan försäljning.

Att köpa en begagnad båt är för många den näst största affären man gör i livet, näst efter att köpa bostad. Trots att det ofta är flera hundra tusen kronor det handlar om är köptryggheten betydligt sämre än om du köper tex en bil för 150 000 av en bilhandlare.

Självklart gäller konsumentköplagen med en viss trygghet om du köper båten av en seriös båthandlare. Denna täcker dock bara ursprungliga fel, dvs fel som fanns på båten när den levererades. Om tex motorn går sönder 1 månad efter leverans är det i många fall inget som går att reklamera om motorn fungerade innan leverans. En modern motor kostar ofta väldigt mycket att reparera när något går sönder.

Att riskera stora reparationskostnader är något man som båtköpare fram till nu har fått acceptera trots att du köper en vara för väldigt mycket pengar.

I samband med Allt för sjön lanserar Eriksson Marine Scandinavia AB möjligheten för en köpare, att få en komplett tolv månaders garanti/trygghetsavtal vid köp av begagnad båt hos oss.

– Detta är en möjlighet som vi är helt ensamma om att erbjuda och som rejält höjer köptryggheten vid köp av begagnad båt. En köpare kan känna sig helt lugn med att inga dyra kostnader kommer dyka upp under de första tolv månaderna efter köp. Man kan tycka att det borde vara en självklarhet, men det är först nu det är möjligt, säger Johan Karlsson (bilden) på Eriksson Marine.

Info: www.emarin.se

Kommentarer

Thomas 11:54:43 2013-01-23

Riktigt bra att någon vågar ta täten och erbjuda detta till oss köpare. Har själv haft flera begagnade båtar och fått några sura kostsamma reparationer. Tummen upp och hatten av!!

Den prestigefyllda utmärkelsen European Yacht of the Year delades på lördagskvällen ut vid en ceremoni på BOOT (världens största inomhusbåtmässa) i Düsseldorf.

Årets segelbåtar är:
Familjeklassen: RM 1260
Segelbåtar byggda i plywood och epoxi är inte så vanliga, men det är den här styva franska båtens koncept. Den något minimalistiska interiören, som badar i ljus från de stora glaspartierna, attraherar också.

Prestandaklassen: Dufour 36
Denna franska båt har mycket standardutrustning utan att priset skenat iväg. I kombination med bevisat goda seglingsegenskaper, seger i första svenska regattan Lidingö Runt, gör det henne till en vinnare.

Lyxklassen: Italia 13,98
Succé direkt för detta lilla, unga italienska varv, med sina elegant designade segelbåtar. 13.98 erbjuder excellent segling och komfort, med en imponerande utrustningslista som standard.

Specialklassen: J/70
Denna nya fransk-amerikanska entypsbåt lanseras med välgenomtänkta klassregler. Addera kompletta paket för enkelt handhavande och konkurrenskraftig kappsegling, så framstår priset ännu fördelaktigare.

Flerskrovsklassen: Outremer 5X
Från styrplatser långt ut på båda sidor av denna gigantiska franska katamaran har rorsman både överblick och kontroll. En säker långdistansseglare som kan lyfta ena skrovet i rätt vind.

– Att vinna sin klass i European Yacht of the Year är en eftertraktad hedersbetygelse bland varven. Det är roligt att kunna vidga vyerna genom det här europeiska samarbetet kring årets båt, som kommer läsarna till del i uppskattade artiklar, säger Seglings chefredaktör Emma Hammenstig.

– Vi nominerar fem båtar i varje klass. Alla provseglas och skärskådas innan årets segelbåtar utses. Ofta är juryn överens direkt, men ibland blir det nattmangling, kommenterar Seglings frilansmedarbetare Joakim Hermansson sitt juryuppdrag.

I nästa nummer av Segling, som kommer ut den 31 januari, presenteras årets segelbåtar i ett nio sidor långt reportage.

Stora bilden:
Dufour 36.

Igår presenterade infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd regeringens handlingsplan för svensk sjöfartsnäring. Havs- och vattenmyndigheten välkomnar regeringens satsning på “En konkurrenskraftig sjöfart genom hög miljöprofil”.

– Det är lovande att miljöprofilen lyfts fram så tydligt och att regeringen vill att just den höga miljöprofilen inom svensk sjöfart ska utgöra ett varumärke och stärka konkurrenskraften, säger Jessica Hjerpe-Olausson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, som var med när planen presenterades.

Infrastrukturministern menade att många jobbar med miljöfrågorna inom sjöfarten, men att frågorna behöver lyftas upp och synliggöras ytterligare. Handlingsplanen innefattar bland annat en uppdaterad konsekvensanalys av effekterna av att införa svaveldirektivet. Dessutom behöver man se över differentieringen av farledsavgifter på baserat på fartygens miljöprestanda.

Generaldirektören för Sjöfartsverket, Ann-Catrine Zetterdahl, sa i sitt anförande att det är dags att ta ett helhetsgrepp vad gäller hur man ser på fartygs miljöprestanda. Det innebär att man inte bara ska fokusera på utsläpp till luft vilket man i huvudsak hittills gjort.

– Det är viktigt att nu skapa möjligheter för sjöfartsindustrin att investera i miljövänliga lösningar, säger Jessica Hjerpe-Olausson. Eftersom sjöfarten är en global verksamhet är det centralt för miljön att vi behåller svensk sjöfartsnäring som generellt håller en hög miljöprestanda.

Svenska Ryds Båtar vann ett prestigefyllt pris i ”Powerboat of the Year Awards” med nya Future Line (bilden) som hade premiär på Båtmässan i Göteborg 2012. Vinnarna offentliggjordes i helgen på båtmässan i Düsseldorf. Det blev storslam för norska Marex, som fick pris för Marex 320 America’s Cup. Tidigare har även Marex 370 America’s Cup belönats.

Bakom ”Powerboat of the Year Awards” står sju stycken europeiska båttidningar. Den enda representanten från Norden är norska Båtliv, som har en representant i juryn. Varken Sverige eller Finland har någon medlem i juryn.

Utmärkelsen delas ut i fem olika klasser. Vinnarna i dessa blev enligt följande:
Upp till 25 fot: Ryds 528 Dual.
Upp till 35 fot: Marex 320 AC.
Upp till 45 fot: Bavaria Virtess 420.
Över 45 fot: Goldfish 50 Ocean.
Deplacementsbåtar: Garcia GT 45.

25 båtar hade nominerats till status ”Powerboat of the year” den här gången. Flera av de belönade båtarna kan ses på de svenska båtmässorna senare i vår. Marex, Ryds och Goldfish finns med redan på Båtmässan i Göteborg, som öppnar 2 februari. Inte minst den gigantiska norska båten Goldfish 50 Ocean blir en intressant bekantskap för publiken där.

Båtliv provkörde nya Ryds Future Line för knappt ett år sedan. Då skrev vi så här om en av modellerna:

Med Future Line tar Ryds ett rejält avstamp mot framtiden. Den svenska båtbyggaren satsar på en helt ny båtserie som ska lyfta försäljningen. Samtidigt är det en miljösmart båt med många goda kvaliteter.

Vi fick några körintryck vid en snabb tur i Hanöbukten i början av mars. Vi konstaterar att Ryds F528 Sport är en ovanligt lyckad styrpulpetbåt. F528 Sport ligger fint och högt i vattnet, vilket ger en trygg och säker känsla. Den har höga fribord, går torrt i sjön, känns rymlig och den går väldigt tyst i sjön. Det sistnämnda förklaras främst av byggmetoden och designen.

Ryds Future Line är till 100 procent byggd med vakuuminjicering, vilket ingen annan skandinavisk tillverkare i den här klassen har lyckats med tidigare. Detta är intressant i sig eftersom vakuuminjicering (plasten sugs in under vakuumtryck) gör att både arbetsmiljön och utsläppen vid tillverkningen blir extremt låga jämfört med traditionell tillverkning. Dessutom kan toleranserna hållas låga och båten fogas samman på ett bra sätt utan fyllnadsmassa och extra lim.

Tyst gång i sjön
En båt som byggs på rätt sätt med vakuum får därmed en tyst och fin gång i sjön. I Ryds fall blir detta extra tydligt eftersom balksystemet med stringers och förstärkningar är integrerade i skrovet direkt. Vid vår provtur märkte vi inget gnissel av delar som rör sig mot varandra, något som annars är ganska vanligt.

Vi körde Ryds F528 med en Mercury 60 hk fyrtaktsmotor med en 14 tums aluminiumpropeller. Detta är ett budgetval för att hålla priset nere, men båten planade upp utan protester med två män på akterbänken.

Toppfarten är drygt 31 knop medan marschfarten ligger på lite över 20 knop. Anmärkningsvärt är att bränsleförbrukningen – enligt båtens eget instrument – inte någon gång gick över 0,5 liter per Nm.

Med en 90 hk motor stiger toppfarten till cirka 40 knop. Det ger ett annat klipp i båten, men bränsleförbrukningen håller sig fortfarande under 0,6 l/Nm i marschfart.

Byggd i moduler
Inredningen i båten är effektiv och ganska sparsmakad. Eftersom F528 är moduluppbyggd är det båtägaren själv som bestämmer hur inredningen disponeras.

I vår båt fanns en stor styrpulpet med ett stuvutrymme tillräckligt stort för ett barnvagnsunderrede samt en kyl (inbyggt 12V-uttag finns).

Även körställningen är bra, trots att det bara är en enkel akterbänk med ett räcke mot den stora badbryggan. Höjden på räcket är anpassad för ”normala” ryggar och ger ett bra stöd.

Sammanfattningsvis är Ryds Future Line en vinnande båt för framtiden. Övriga tillverkare måste också gå över till miljövänligare tillverkning, vilket i Ryds fall har gett en bättre båt totalt sett.

Ryds Future Line utsågs till MiljöBästaBåt av SBU:s miljökommitté på Allt för sjön i mars.

Fakta Ryds Future Line F528
Varvtal, rpm Knop Bränsle lit/h
5850 31,5 18,3
5000 27 15,0
4500 22 11,0
4000 18 9,2
3500 14 8,0

Fakta Ryds 528
Längd: 5,51 m
Bredd: 2,18 m
Fribord: 0,9 m
Vikt: 540 kg
Bränsletank: 22 liter lös tank
Pris: 187 500 kr med 60 hk fyrtaktsmotor

20 m höga provrörsliknande plastsäckar ska med början på torsdag 24 januari sättas ut i Gullmarsfjorden för att studera försurningens effekter på havet. Experimentet är en del i ett världsomspännande forskningsprojekt. I experimentet medverkar forskare från Göteborgs universitet.

En 60 man stor internationell forskargrupp kommer i fem månader att ha sin bas vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper i Kristineberg utanför Lysekil. Det är det största och längsta experimentet av klimatförändringarnas påverkan på de marina ekosystemen som hittills gjorts.

Jättelik internationell forskningssatsning
Från forskningsfartyget Alkor och med dykarhjälp kommer under torsdagen tio jättelika plastbehållare (mesokosmer) att sättas ut i fjorden. I varje plastbehållare innesluts 55 000 liter havsvatten tillsammans med organismer från Gullmarns vintervatten.

I hälften av behållarna tillsätts olika halter koldioxid för att se hur marina växter och djurplanktonen påverkas vid olika surhetsgrader. Forskarna följer planktonen under många generationer och mäter vattnets kemi varje dag. De tillsätter också larver av sill och torsk, för att se hur de utvecklas i det inneslutna havsvattnet.

Omfattande projekt
Experimentet i Gullmarn pågår från januari till juni, och projektet leds av den tyske toppforskaren Ulf Riebesell.

Tidigare har liknande studier utförts i mindre skala i polarmiljö, utanför Hawaii och utanför finska och norska kusterna. Men aldrig har så stora mesokosmer använts och under så lång tid.

På torsdag den 24 januari sätts mesokosmerna ut i Gullmarn med hjälp av dykare.

Se film om mesokosmos här: http://www.geomar.de/en/discover/films/ocean-acidificationan-ecosystem-facing-dissolution/

Projektet BIOACID (Biological Impacts of Ocean ACIDification) koordineras av Ulf Riebesell, professor i biologisk oceanografi vid GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research i Kiel, Tyskland. De ca 60 deltagande forskarna i BIOACID Gullmarn kommer från Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Sverige och Finland.

Foto: Gertje König

Kommentarer

Omar Abdulkadir 10:37:33 2013-04-04

Hej jag studerar på Malmöhögskola och vi ska snart göra en så kallad fältarbete som ingår i vår utbildning. Jag och min grupp som består av fem personer skulle undersöka havet. Jag vill ha tipps vad är det man kan undersöka när det gäller havet. Kanske hur mycket järn som finns, kväve, alaminium halter, pH. Jag vill bara ha tipps för lyckad undersökning ha en trevlig dag.

Omar Abdulkadir 10:37:58 2013-04-04

omario72@hotmail.com

Det är inga tvivel om att båtbranschen satsar för fullt på båtmässan i Düsseldorf. Den nyligen avslutade båtmässan i London är bara en skugga av hur det såg ut i fornstora dagar, men i Düsseldorf ökar de stora båtföretagen i stället sina satsningar. Allra mest märks det på engelska Princess Yachts, men även tyska Bavaria har flera premiärer under den pågående mässan.

Bavaria Virtess 420 visas i både en variant med traditionell flybridge och en variant med coupé, där halva taket består av en stora skjutbar lucka medan den andra halvan är en skyddad solplats.

Med nya Virtess 420 ger sig Bavaria in i ett lyxigare segment på allvar. Virtess innebär att det tyska varvet lanserar en helt ny serie motorbåtar, som får en kraftfull design och stora innerutrymmen. Det känns direkt i de nya båtarna, som har gott om plats både i salongen, i kabinerna och på akterdäck såväl som flybridge.

Båtliv tycker att det här är en modern och mycket rymlig båt. Skrovet ser väldigt bulligt ut, särskilt i förskeppet och i kombination med den relativt platta botten borde det kunna ge stötiga sjöegenskaper. Men Bavarias representanter hävdar att båten går mjukt och behagligt i sjön. Vi återkommer med en rapport efter provkörning.

Bavaria har avslutat samarbetet med BMWDesign Group. Vid framtagningen av de nya flybridgebåtarna har Bavaria i stället arbetat tillsammans med det italienska designföretaget Too Design. De har skapat en rymlig flybridgebåt med 360 graders sikt från förarplatsen. Bakom förarplatsen, med plats för två personer, finns en rymlig sittgrupp med plats för sex personer.

Bavaria har satsat på lyxigare material än vanligt i inredningen i Virtess 420. Under däck finns en ägarkabin, två gästkabiner och stora badrum med separata duschutrymmen. Som tillbehör finns även en tvättmaskin.

Båten hade världspremiär på båtmässan i Cannes i september 2012.

Akterdäcket är smart designat med flyttbara sittplatser och bord. Med enkla handgrepp kan allting möblera som efter behov eftersom möblerna går på gedigna skenor i durken.
Lars-Åke Redéen

Tekniska specifikationer
Längd: 12,39 m
Bredd: 4,21 m
Djupgående: 1,11 m
Vikt: 11,4 ton
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Personer: 12
Kojer: 6
Kabiner: 3
Pris från 3,3 Mkr med 2xVP D6-370.
www.bavariasverige.se

På torsdagen presenterade Team SCA designen på sin båt inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Den naturinspirerade grafiken i färgerna magenta och marinblått symboliserar SCA:s grundläggande värden om miljö och hållbarhet. Grafiken symboliserar även liv, vågornas rörelse, gräs och skog.

Båten, som lämnade ett varv i Southampton på torsdagen, kommer att vara Team SCA:s träningsbåt i förberedelserna inför nästa Volvo Ocean Race där SCA kommer att delta med en helt kvinnlig besättning. Tävlingsbåten kommer att levereras i september 2013.

SCA kommer att använda deltagandet i Volvo Ocean Race som en global marknadsföringsplattform för att stärka koncernvarumärket och kopplingen till sina produktvarumärken.

Christoph Michalski, chef för SCA:s globala hygienkategori, förklarar:
“Vår medverkan med Team SCA i Volvo Ocean Race syftar till att öka kännedomen om SCA:s koncernvarumärke. Anledningen till att vi deltar med en kvinnlig besättning är att cirka 80 procent av våra konsumenter över hela världen är kvinnor.”

Joséphine Edwall-Björklund, SCA:s kommunikationsdirektör, tillägger:
“Vårt fokus på hygienprodukter har ökat, och hygien utgör nu cirka 80 procent av vår globala försäljning. SCA har idag runt 60 produktvarumärken i cirka 100 länder. Vi vill att fler kunder och konsumenter känner till att det är SCA som står bakom dessa varumärken. “

Den stockholmsbaserade designbyrån TABS har tillsammans med SCA utvecklat designen för den visuella identiteten:
“SCA:s varumärkeskoncept ’c/o Life’ har använts som en ledstjärna i designprocessen”, förklarar Christoph Michalski. “Designen innehåller gräs, barrträd och maskrosor som alla är tuffa, motståndskraftiga arter som spelar en viktig roll i ekosystemet”.

I början av februari kommer ett antal internationella kvinnliga seglare och besättningskandidater att börja träningssegla båten under ledning av några erfarna och meriterade havskappseglare.

Här är en länk till en 3D-animering av Team SCA:s visuella identitet på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=BzRlzdui2RY&feature=youtu.be

Foto: Rick Tomlinson.

Princess V39 har fått en rad hedersbetygelser det senaste året. På Londons båtmässa fick V39 pris i klassen ”Sportscruisers up to 45ft”. För Princess är detta ytterligare ett bevis för att företaget har satsat rätt med sin V-serie med modeller som Princess V52, V62 och V45.

De goda egenskaperna hos Princess V39 har bland annat uppnåtts genom att använda den allra senaste injiceringstekniken för att producera både däck och skrov, något som reducerar vikten och samtidigt ger ett starkare skrov. Tillsammans med två stycken Volvo Penta D6-330 motorer har V39 både ekonomi och prestanda för att marscha ganska höga farter.

Princess V39 visades på London International Boat Show tillsammans med bland andra nya Princess 52 och 82 Motor Yacht. Båten finns även med på Boot Düsseldorf, som öppnar i morgon lördag..

Så här skrev Båtliv vid lanseringen av Princess V39:

Nya Princess V39 är på 39 fot enligt marknadsföringen, men för den som tittar närmare står det klart att den här båten är på närmare 42 fot. Anledningen är att Princess vill ge mer för pengarna i denna klass som är viktig som instegsklass för alla som senare vill köap större båtar.

Det är första gången på över tio år som Princess presenterar en ny båtmodell som är på mindre än 40 fot. Skrovet är framtaget för att passa med dubbla Volvo Penta D6-330, som monteras som standard. Troligen kommer båten att förses med D6-400 för de kunder som sätter prestanda främst. Skrovet är designat för att ha snabb acceleration och gå så ekonomiskt som möjligt vid marschfart.

Interiören inne i båten är, enligt pressmaterialet, ljus och rymlig och Princess har satsat på högklassiga material och hantverk i hela båten. Intill den stora salongen finns ett väl utrustat pentry. Under däck finns två rymliga kabiner. Förkabinen har ett eget badrum med separat ingång och akterkabinen kan förses med kojer som enkelt kan göras till en stor dubbelkoj.

I den teakförsedda cockpiten finns bland annat en stor wetbar och generösa sittytor. Båten har även en stor badplattform, som kan passa även för förvaring av en mindre jolle.

Med en elektriskt manövrerad sufflett kombineras den öppna båtens fria och luftiga känsla med kupébåtens dragfria och ombonade komfort. Ett koncept som alldeles särskilt passar vårt nordiska klimat. Sufflettlösningen gör att nästan hela taket kan öppnas upp.

Planlösningen under däck omfattar två komfortabla sovkabiner, toalett/dusch, samt salong med en stor u-formad soffa som dessutom har bäddmöjlighet. I salongen finns också ett välutrustat pentry. Mycket arbete har lagts ned på designen av båtens interiör för att skapa en modern och luftig känsla.

Under hardtopen finns även en u-soffa med stort matbord samt en baravdelning med elektrisk grill och stor kyl.

Tekniska specifikationer
Längd 12,65 m
Bredd 3,81 m
Vikt 9,1 ton
Bränsle 700 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D6 330/DP

Pris från 235 000 engelska Pund plus moms (cirka 3,1 Mkr inklusive moms).
Utställaren, INA Marin, visar även Princess V52 och Windy 31 Zonda i sin monter.

Info: http://princessyachts.com/

De svenska varven satsar stort på årets båtmässa i Düsseldorf. Hallberg-Rassy 55 har till exemel världspremiär på mässan, som öppnar i morgon. Bland övriga svenska premiärer märks SwedeStar 415. Najad, som numera ägs av Nord West & Najad, visas upp med helt ny iredning.

Världens största båtmässa – boot Düsseldorf 2013 – är livsviktig för inte bara de svenska varven utan kanske framför allt för de riktigt stor abåtföretagen från Tyskland och England. Hanse, Bavaria, Princess, Sunseeker med flera har allt att vinna på en positiv mässa i Düsseldorf.

Hallberg-Rassy 55 premiär i Düsseldorf, men redan på fredagen fick Båtliv de första bilderna på denna stora cruisingbåt. Linjerna känns igen från Hallberg-Rassy 64, som hade världspremiär på samma mässa ifjol. De många moderna lösningarna från den båten känns igen på 55:an.

För Najad innebar 2012 att varvet togs över av Nord West. Detta har redan inneburit att inredningen i Najadbåtarna har höjts i kvalitet och design ytterligare ett snäpp. Najad var redan tidigare i absolut världsklass, men med ännu mer genomtänkta lösningar, LED-ljus i överflöd och snygga arbeten både i träarbeten och maskinrum är Najadbåtarna nu som seglande yachter.

Bland de nya båtar finns med på mässan i år finns Bavaria Virtess 420, Bavaria Cruiser 56, Dehler 38, Hallberg-Rassy 55, Sealine F48, Jeanneau Prestige 450 S och 550 S. Det blir också en rad nya motorer, både på utbordarsidan och för inombordsdrift. En del av dessa nyheter finns bland de mindre bilderna här intill.

Boot Düsseldorf 2013 öppnar på lördagen. I år visas båtar, motorer, tillbehör och mycket mer från 1 650 utställare från hela världen.

Mässan arrangeras vid samma tid varje år och är med råge världens största marknadsplats för båtar och all form av vattensport.

Egentligen behövs det flera dagar för att få ut så mycket som möjligt av mässbesöket. Boot Düsseldorf fyller upp 17 stora hallar på det gigantiska mässområdet. Det är så stort att mässan har skyttelbussar för besökarna mellan de olika hallarna…

Mässan är indelad i olika sektioner. Beroende på vad man är intresserad av är det därför lätt att sortera bort de hallar som inte är aktuella. Charter och båtturism brukar till exempel fylla sådär fem hallar, som kanske inte är direkt hyperintressanta för svenska båtägare.

Info: http://www.boat-duesseldorf.com/

Här nedan följer mässans egen pressrelease med alla fakta om boot Düsseldorf 2013:

Små områden med fiskeförbud har god effekt på hummer. Forskningsstudier visar att hummern ökat både i antal och storlek i skyddade områden.

– Hummerns antal mer än tredubblades efter att fiskeförbuden införts, säger Carl André, forskare vid Göteborgs universitet som medverkat i forskningsstudien.

Resultaten av sju års studier publiceras nu i den vetenskapliga tidskriften “Proceedings of the Royal Society B. I den internationella studien har svenska forskare från Göteborgs universitet deltagit.

Forskningsstudierna gäller fyra marina skyddsområden för hummer längs norska Skagerackskusten.

Resultaten visade att efter fyra år med fiskeförbud hade försöksfångsterna av hummer ökat med 250 procent jämfört med 90 procent i kontrollområdena.

– Nu är det vetenskapligt dokumenterat att fiske har en inverkan på en marin art som hummer, säger Carl André, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap på Tjärnö, Göteborgs universitet.

Kräver liten areal
Det varierar hur mycket utrymme olika arter utnyttjar och hur stort ”hemområde” en art behöver. Att effekterna av skyddsområden blivit så tydliga för hummer beror på att den nöjer sig med begränsad areal och inte rör sig långa sträckor från boplatsen. Det innebär att skyddsområden på bara några kvadratkilometer ger mycket positiva resultat.

Länk till artikeln: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/280/1754/20122679.full

Alltför många fritidsbåtar seglar utan uppdaterade sjökort. Därför har den danska Geodata Styrelsen och av True Heading AB (publ) ägda Seapilot AB tillsammans lanserat projektet Säker kurs för att göra naviegringen för fritidsbåtar säkrare.

Många fritidsbåtar navigerar idag i blindo eller efter vana och erfarenhet snarare än att navigera baserat på uppdaterade papperssjökort. De danska myndigheterna Geodatastyrelsen och Søfartsstyrelsen vill ändra denna situation. Den danska Geodatastyrelsen har därför tecknat ett avtal med det svenska företaget Seapilot AB för samarbete om ett pilotprojekt som heter “Säker kurs” riktat till fritidsbåtar. Projektet kommer i ett internationellt perspektiv vara det första i sitt slag.

Problemet
Fritidsbåts användare har officiellt att använda uppdaterade pappers sjökort som det primära navigationshjälpmedlet, dock visar marknadsundersökningar att majoriteten av användarna i fritidsbåtar idag använder privat producerade digitala sjökortsprodukter.

Uppdateringar till danska papperssjökort kan laddas ner gratis från webbplatsen för den danska Geodatastyrelsen. Men då den manuella processen för att korrigera papperssjökort är tröttsam och tidskrävande bestämmer användaren ofta för att inte uppdatera dessa.

Danska Søfartsstyrelsen accepterar inte de privat producerade digitala sjökortsprodukterna som det primära navigationshjälpmedlet. Det finns dock inga officiella elektroniska digitala sjökort tillgängliga för användarna i fritidsbåtar idag. Detta är problemet som den danska Geodatastyrlsen har beslutat sig för att lösa.

– Den danska Geodatastyrelsen önskar i framtiden att ta ansvar för en mer säker navigering till sjöss i danska vatten. Vi behöver utveckla en prototyp för det framtida navigationssystemet riktat till marknaden för fritidsbåtar, men för detta behöver vi praktisk erfarenhet hur det skulle kunna fungera, förklarar projektledaren Stig Gelslev

Det huvudsakliga syftet med projektet är därför att få erfarenheter om hur fritidsbåtars navigatörer använder elektroniska sjökort som det primära hjälpmedlet för navigering tillsammans med navigations programvara som utvecklats av Seapilot AB. Detta som en förberedelse för utveckling av det framtida navigationssystemet för fritidsbåtar.

Var med i projekter under sommaren
Danska Geodatastyrelsen behöver cirka 200 användare med fritidsbåtar som kommer att vara villiga att delta i pilotprojektet.
Projektet skall utföras mellan 1 maj och 29 september, 2013.

Testområdet till havs kommer att täcka vattnen mellan Danmark och svenska västkusten. Proverna kommer att utföras med antingen en iPad version 2 eller högre eller en iPad Mini version 1 eller högre och var och en av dessa med 3G/GSM anläggning inbyggd. Även iPhone-version 4 eller högre kan användas som ett backup-system.

Pilotprojektet kommer att genomföras på officiella elektroniska sjökort som produceras av det danska Geodatastyrelsen och Svenska Sjöfartsverket och med kompletterande uppgifter från den danska Søfartsstyrelsen och det danska Meteorologiska institutet.

När båtmässorna öppnar, då är båtsäsongen igång. Till helgen blir det därmed ett riktigt vårtecken när världens största båtmässa slår upp portarna. Det är boot Düsseldorf 2013 som öppnar då. I år visas båtar, motorer, tillbehör och mycket mer från 1 650 utställare från hela världen. På stora bilden syns nya Bavaria Virtess 420 Flybridge.

Mässan arrangeras vid samma tid varje år och är med råge världens största marknadsplats för båtar och all form av vattensport. En fördel för oss svenskar är att det är väldigt lätt att ta sig till Düsseldorf med SAS, Air Berlin eller något annat flygbolag. Från Köpenhamn tar flygningen cirka en timme och 20 minuter, så det är möjligt att åka till mässan över en dag.

Egentligen behövs det flera dagar för att få ut så mycket som möjligt av mässbesöket. Boot Düsseldorf fyller upp 17 stora hallar på det gigantiska mässområdet. Det är så stort att mässan har skyttelbussar för besökarna mellan de olika hallarna…

Mässan är indelad i olika sektioner. Beroende på vad man är intresserad av är det därför lätt att sortera bort de hallar som inte är aktuella. Charter och båtturism brukar till exempel fylla sådär fem hallar, som kanske inte är direkt hyperintressanta för svenska båtägare.

Bland de nya båtar som vi vet kommer med på mässan i år finns Bavaria Virtess420, Bavaria Cruiser 56, Dehler 38, Hallberg-Rassy 55, Sealine F48, Jeanneau Prestige 450 S och 550 S. Det blir också en rad nya motorer, både på utbordarsidan och för inombordsdrift.

Info: http://www.boat-duesseldorf.com/

Här nedan följer mässans egen pressrelease med alla fakta om boot Düsseldorf 2013:

boot Düsseldorf is proving to be a safe haven in turbulent economic times. The yacht and watersports industry is concentrating its trade fair activities increasingly on the sector’s international marketplace and filling the exhibition halls there. 1,650 exhibitors from over 50 countries will be premiering boats and presenting new products at the world’s biggest yacht and watersports show from 19 to 27 January 2013. boot 2013 looks all set to pick up where its successful predecessor left off.

Well on course
“We’re well on course. In view of the tense situation on the international markets and particularly in southern Europe, all eyes of the industry are now on boot,” says Goetz-Ulf Jungmichel, Director of boot Düsseldorf. “Numerous exhibitors want to book extra space. We are confident that the 17 boot halls will be filled pretty well to capacity and expect plenty of innovations and boat premieres and even a number of new arrivals from the international yacht scene.”

The German boat and watersports market is currently “standing firm”, according to the German Marine Federation (BVWW) in Cologne. It is proving to be in a much stronger state than its European neighbours, which applies particularly to the Mediterranean region strongly affected by the European debt crisis. boot Düsseldorf is benefiting from this scenario and has become the industry’s premier choice.

Exhibitors are pinning their hopes on a continuation of German consumers’ buying mood and on the roughly 50,000 foreign visitors with money to spend who travel to boot Düsseldorf from all over the world every year to find out all about the latest innovations in the boat and yacht sector.

International brand diversity
Roughly 40 per cent of those participating in boot 2013 will be coming from outside Germany. Some 650 exhibitors from well over 50 countries are contributing to the highly international quality of what’s on show at the trade fair centre. The biggest foreign contingent is the Netherlands with 140 exhibiting boatyards, equippers and service providers, followed by France and Italy each with 50 exhibitors, the United Kingdom with 30 and Austria 26.

International brand diversity is being bolstered by joint participations of leading boatbuilding nations. The UK, Finland, France, the Netherlands, Poland and Hungary have registered with joint stands.

Magnificent selection of sailing vessels
According to the BVWW, customers are currently showing a preference for value-retaining upmarket motor and sailing yachts. But there is also demand for trailerable motor boats. At boot 2013, the customer has a huge choice. In 11 exhibition halls, 440 exhibitors will be showing some 1700 boats and yachts of all sizes, ranging from canoes to large luxury yachts.

There is a magnificent selection of sailing boats under the boot 2013 umbrella. Over 150 international exhibitors will be presenting their premieres and further-developed products in Halls 16 and 17. Devotees of multihull vessels should make a detour to neighbouring Hall 15 where 15 exhibitors will be showing catamarans and trimarans of all sizes. The small but select segment of multihulls has come along very well in the last two years and is being given its own food & drink area at boot 2013, which will also offer space for meetings with customers and exchanges of information. On the Multihull Forum stage, the German association of multihull sailing boats Multihull Deutschland e.V. will be presenting information on sailing with catamarans and trimarans.

World market for motorised leisure boating
In the motor boat and motor yacht sector, Düsseldorf is offering almost everything that’s available on the market, ranging from inflatable boats with outboard motors via open sports boats, day cruisers and cabin cruisers to large yachts. In a total of six halls, more than 250 boatyards, brokers and importers will be providing a representative overview of motorised leisure boating. Hall 4 is responding to the trend towards environment-friendly drives. On an area of 1600 square metres, boats with electric and hybrid drives will be on show at boot 2013. Steel yacht building, a Dutch speciality, is being jointly presented by a total of 20 exhibitors in Hall 15.

Run on refits
Everything one needs for and on boats – marine electronics, engines, accessories, functional clothing and marina equipment – can be found in Halls 11 and 12. The equipment market is in excellent shape. “Refit” is the buzz word, and there is currently strong interest in maintaining the value of existing boats. 350 international exhibitors are offering everything that’s necessary and possible for smartening up boats and furnishing them more luxuriously.

Curtain up for large yachts
Hall 6 is the dazzling showcase for large, luxury yachts. For the big names in the world of large yachts – the likes of Ferretti, San Lorenzo, Princess and Riva – there’s no alternative to boot Düsseldorf even in difficult times. With some 40 large yachts coupled with high-end boats and tenders plus a number of first-time and returning exhibitors, the standard of offering in large yacht Hall 6 has clearly stabilised. The new and established participants include such boatyards as Montefino, Marquis Yachts and Prestige. In the extra-large yacht sector, Sunseeker, Princess, Acico and Ferretti will be entering the stage with a broad array of models and novelties. The biggest yacht at boot 2013 is roughly 30 metres long and comes from the UK-based Princess boatyard.

To enhance brand diversity, boot is offering its customers the chance to present themselves at image stands. Leading boatyard exhibitors like Mangusta and Dominator from Italy and Gulcraft from the United Arab Emirates are seizing the opportunity. Computer-aided applications like augmented reality, with the aid of which exhibited items such as yacht models or images can be supplemented with virtual yacht animations via smartphone cameras, can be used in this form of “yachtless” presentation to supplement the existing range of information.

The blue motion lounge in Hall 6 is available to high-calibre customers from the industry as a business and shopping zone. It comes with high-quality catering, comfortably furnished areas for meetings with customers and negotiations, and shopping opportunities in exclusive boutiques. Exhibitors from the luxury retail trade will be present with jewellery, watches and exclusive interior decoration.

Excellently booked, as always, is Düsseldorf’s Superyacht Show in Hall 7a. 100 exhibitors will be demonstrating their skills in the realisation of exclusive yachtbuilding projects, showing current plans and models at information stands and reporting on sector-specific services. The joint exhibitors here include Deutsche Yachten, Superyacht France and the Holland Yachting Group.

High level of bookings for diving
The world’s biggest scuba diving show under the boot umbrella in Hall 3 is recording lively interest. Overall, some 350 exhibitors will be presenting diving equipment and diving destinations worldwide. Big-name exhibitors from the equipment sector like Aqua Lung are extending their presentations, and Mares is coming with its international diving centres to Düsseldorf. Visitors can expect marked growth in the offering of the trade and an abundance of exciting scuba diving destinations. On large joint stands, the Philippines, Maldives, Indonesia and Italy will be publicising their qualities as diving destinations. Small diving bases from Egypt are presenting themselves under the taucher.net umbrella.

Underwater photography now supplemented by the Watersports Photo and Video Center
The theme of underwater and outdoor photography in Hall 4 has developed very well. The Underwater Pixel World will be known as the Water Pixel World at boot 2013. This successfully established forum for underwater photography is now being supplemented by the Watersports Photo and Video Center with its brand-new action and outdoor cameras and will thus become the point of convergence for the entire leisure and sport photography world.

Experience 360° of watersports: 16 theme and adventure worlds
Under the motto “Experience 360° watersports”, 16 theme and adventure worlds will await boot visitors next January. Those who practise watersports – anglers, surfers, kiters, divers, sailors paddlers or charterers – or wish to get to know a watersport will find their own special “world” at boot Düsseldorf.

This concept has been very well received. The numerous opportunities for trying out watersports in the exhibition halls attracted more young people and families to boot in the last three years.

boot 2013 will be offering international visitors this and more from 19 to 27 January daily from 10 am to 6 pm. Visitors can save time and money by purchasing boat admission tickets online. As a one-day ticket, the eTicket for adults costs EUR 14, EUR 4 less than over the counter. The two-day ticket is available for EUR 23. The ticket for a quick stroll through the exhibition centre – Monday to Friday from 3 pm – costs EUR 9 in the online shop. The tickets can be printed straight after purchase and used for free travel to and from the fair via the public transport network VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr). Tickets are available at www.boot.de

Juridik ombord syftar till att vägleda alla inblandade i en mängd typer av båtaffärer. Den innehåller praktisk båtjuridik med vars hjälp båtägare, köpare och säljare, hyrare och uthyrare kan undvika många obehagligheter – praktiska såväl som ekonomiska.

Ur innehållet: Köpa och sälja båt, besiktning, tjänster, import och export, hyra, försäkringar, tvister, med mera.

Lars Häller, jur.kand., driver juridiska byrån Båtjuristen.se och skriver om båtjuridik i båttidningar. Han har sedan nästan tjugo år biträtt privatpersoner och företag vad avser båtar och båtliv.

Allt fler dieseldrivna fordon utrustas med ett dieselpartikelfilter – både från fabrik och i efterhand. Dieselpartikelfilter har en begränsad brukstid, ofta betydligt kortare än tillverkarens specifikationer. En av huvudorsakerna till detta är sot, filtrets fiende nummer ett. Ett innovativt filterskydd från Liqui Moly råder nu bot på detta. Bränsletillsatsen håller filtret rent och ger längre livslängd. Den utökar även verkstäders tjänsteutbud.

I dieseldrivna bilar sätts ofta ett partikelfilter som renar avgaserna från skadlig sot. När avgaserna når en viss temperatur sätter regenereringen igång i specifika intervaller. Sotpartiklarna förbränns i filtret så att det behåller sin genomsläppningsförmåga.

Denna process är dock beroende av körsättet. Fordon som används främst för korta avstånd eller i stadstrafik når sällan eller aldrig tillräckligt hög temperatur. Detta innebär att soten inte förbränns helt vilket gör att den gradvis täpper till filtret. Resultatet blir i förlängningen att motorn tappar i prestanda tills kraftöverföringen slutar fungera helt. När det har gått så långt finns det ingen annan utväg än att byta ut filtret – till dyra pengar. Detta kan ske så tidigt som efter 20 000 kilometer istället för det normala som är över 100 000 kilometer.

För att man ska kunna undvika detta scenario har Liqui Moly utvecklat en bränsletillsats som fungerar i förebyggande syfte för att skydda dieselpartikelfiltret. ”Om filterskyddet används regelbundet skyddas filtret effektivt mot sot, så att dyra reparationer och driftstopp kan undvikas”, säger Uwe Krügel, chef för forskning och utvecklig/tillämpningsteknik.

Tillsatsen används vid tankning i intervaller på 2 000 kilometer. En förpackning på 250 ml räcker till 50-70 liter diesel och lämpar sig för alla fordon med dieselpartikelfilter såvida de inte har ett elektroniskt styrt tanksystem för tillsatser, vilket är fallet med fordon från Citroën och Peugeot.

”Den här tillsatsen är en praktisk ny tjänst för verkstäder, de kan hjälpa sina kunder att spara pengar”, förklarar Krügel.