Nyheter

Motortillverkaren Honda har valt Atlantica som samarbetspartner till sin nya märkesförsäkring. Hondas märkesförsäkring vänder sig till dem som köper eller har en Hondamotor på sin båt. Märkesförsäkringen för Honda är en helförsäkring där sjöskada, uppläggnings- och transportskada, brandskada, stöldskada, ansvarsskada och rättsskydd ingår.

– Vi är mycket glada för att Honda valt Atlantica som samarbetspartner till sin märkesförsäkring. I Hondas egen märkesförsäkring ingår bl a vår dygnet-runt-öppna-jour-service Atlantica Assistans utan extra kostnad. Förutom en förmånlig premie ingår också en olycksfallförsäkring samt en trailer med värde upp till 30 000 utan extra kostnad, säger Anders Ritzler, Försäljningschef på Atlantica.

Båtägaren kan välja om de vill ha en BAS eller LONG försäkring där tiden i vattnet är det som skiljer. Vinterförvaras båten hos en auktoriserad Honda-återförsäljare/verkstad eller varv kan båtägaren få ytterligare rabatt på sin försäkring. Skulle det ske en skada ingår också en prioriterad skadereglering vilket i korthet innebär att om motorn blir stulen så reglerar vi skadan direkt och skulle hela båten bli stulen så har vi reglerat den inom 14 dagar.

Via Atlanticas lojalitetsprogram fås bla självriskreducering på den valda självrisken med 50% om båtägaren varit skadefri i fem år och 75% om båtägaren varit skadefri i tio år.

– Atlanticas långa historia, expertkunskap och välkända varumärke vägde mycket tungt vid valet av samarbetspartner för vår Honda-försäkring. Genom Hondas märkesförsäkring får båtägaren nu tillgång till både en prisvärd och innehållsrik försäkringslösning, säger Mikael Comrin, försäljningschef på Honda Nordic (PE).

Med modern teknik och förutsättningar för att verka inom ett stort geografiskt område förväntas ett nytt isgående forskningsfartyg bidra till en väsentlig förstärkning av Östersjöforskningen. Familjen Erling-Perssons Stiftelse har beslutat att ge Stockholms universitet ett bidrag på 30 miljoner kronor för att bygga det nya moderna fartyget.

Fartyget kommer att vara stationerat vid Stockholms universitets marina fältstation, Askölaboratoriet, i Trosa skärgård. Fältstationens nuvarande huvudfartyg, R/V Aurelia, är över 40 år gammalt och svårt förslitet.

– Ett fartyg av denna storlek är en viktig förutsättning för forskningen om Östersjön. Finansiering för en nyanskaffning har dock saknats, så detta är ett mycket välkommet och glädjande besked, säger Anders Karlhede, vicerektor för naturvetenskap vid Stockholms universitet.

Fartyget kommer att kunna utföra samtliga uppgifter och verksamheter som R/V Aurelia gör idag, och ytterligare många fler. Modern fartygsteknik och miljövänliga motorer gör att det nya fartyget får en betydligt bättre funktionalitet på alla områden, och en ny klassning medger verksamhet i ett större geografiskt område.

– Vår verksamhet bygger bland annat på att tillhandahålla attraktiv infrastruktur för marin forskning och utbildning. Ett modernt forskningsfartyg är därför mycket viktigt för oss, säger Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets nyinrättade Östersjöcentrum.

Det nya fartyget kommer vara ett centralt bidrag till en betydelsefull utveckling av Stockholms universitets forskning och utbildning om Östersjön, enligt Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik och en av universitetets stora fartygsanvändare.

– Det kommer att kraftigt förstärka internationellt forskningsutbyte avseende Östersjöns miljö, tillstånd, variationer och historiska utveckling, säger Martin Jakobsson.

Om Östersjöcentrum
Stockholms universitets Östersjöcentrum är i grunden en sammanslagning av två organisationer: Stockholms universitets marina forskningscentrum och Baltic Nest Institute. Dessutom ingår administrationen av det strategiska forskningsprogrammet Baltic Ecosystem Adaptive Management.

Stockholms universitets rektor, Astrid Söderbergh Widding, invigde Stockholms universitets Östersjöcentrum den 1 februari och tillkännagav då även bidraget till ett fartyg från Familjen Erling-Perssons Stiftelse.
www.su.se/ostersjocentrum

Bilden:
Provtagning till havs är en förutsättning för marin forskning. För detta behövs väl anpassade fartyg. Foto: Östersjöcentrum.

Utmärkelsen Årets Unga Seglare delas ut för tredje gången. Stenungsbaden Yacht Club och Göteborgs Kungliga Segelsällskap instiftade priset 2011 för att varje år utse en ung och lovande svensk elitseglare. Syftet är dels att kasta ytterligare ljus på svensk seglingssport, dels att sporra unga seglare som har OS i Brasilien 2016 i sikte.

Grundförutsättningarna för utmärkelsen är att det delas ut till en utpräglad elitseglare under 22 år. Pristagaren är antingen landslagsseglare, eller aspirerar på en landslagsplats och ska befinna sig i en elitsatsning med fokus på nästkommande olympiska spel. Den utvalde pristagaren är dessutom en god kamrat och en fullvärdig representant för seglarväsendet.

2012 tilldelas utmärkelsen Julia Carlsson, en ung och lovande seglare i Laser Radial-klassen. Julia vann i somras ISAF Youth Worlds för ungdomar upp till 18 år. Konkurrensen var tuffast möjliga; tjejer från 42 nationer deltog i tävlingen som Julia på ett övertygande sätt vann. Med det visar Julia att hon definitivt är att räkna med inför Rio 2016.

– Stenungsbadens och GKSS utmärkelse är absolut ett steg i rätt riktning för en satsning på svensk seglingssport. Julia Carlsson är en av GKSS mest talangfulla seglare och vi hoppas att såväl segern i ISAF Youth Worlds som utmärkelsen Årets Unga Seglare ska sporra Julia att fortsätta sin hårda satsning mot OS om drygt tre år, säger Thomas Rahm, huvudtränare på Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

Vinnaren av Årets Unga Seglare får 10 000 kr att lägga på sin elitsatsning samt en spaweekend för två personer. Juryn som utser vinnaren av utmärkelsen består av vice VD och Sportchef/huvudtränare på GKSS samt VD och marknadschef på Stenungsbaden.

– Segling är en del av Stenungsbadens själ och kultur, givetvis vill vi vara med och stötta utvecklingen av seglingssporten bland unga lovande talanger i landet. En utmärkelse i syfte att premiera landets unga seglare i deras elitsatsning inför OS ser vi som ett självklart sätt att uppmärksamma svensk segling på, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden Yacht Club.

Priset Årets Unga Seglare 2012 delas ut den 4 februari under Båtmässan av representanter från Stenungsbaden och GKSS.

Båtbranschen har upplevt en omvälvande utveckling de senaste fem åren. Först slog finanskrisen till – som sedan avlöstes av Eurokrisen – som nu kompletteras med en nationell lågkonjunktur med stigande arbetslöshet, vikande export och inbromsad konsumtion. Trots detta stålbad ser branschen ljust på framtiden:

Nya kundgrupper, nya servicekoncept och system för skrotning av gamla båtar är strategin.

– Vi vet att båtlivet är lika populärt som alltid, dessutom ser vi en stor tillväxtpotential i nya målgrupper – de som ännu inte har båt, men som, enligt gjorda undersökningar, drömmer om en egen båt, säger Mats Eriksson, vd i Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

• Vi ska fokusera alla resurser på en kampanj, främst i sociala medier, som ska locka nya målgrupper till båtlivet

• Vi ska visa i handling att båtlivet är enkelt – bättre service och mindre krångel!

• Vi ska erbjuda alternativa ägarformer; andel, båtpooler, hyra etc.

• Vi ska stimulera försäljningen av begagnade båtar och utveckla system för skrotning gamla båtar

• Vi ska utbilda branschen i Kundbemötande, Service & Affärsmannaskap

Fortsatt stark eftermarknad
Den så kallade eftermarknaden (service, vinterförvaring, tillbehör och reservdelar) visar fortfarande på en stark efterfrågan. Köper man inte en ny båt, tar man hand om sin befintliga desto mer, kan vi konstatera.

– Signaler från USA visar på en fortsatt försiktig uppgång i försäljningen av nya båtar och det mesta tyder på att botten nu är nådd, vilket gör branschen försiktigt optimistisk inför den kommande säsongen, avslutar Mats Eriksson.

Välj rätt båt på www.sökbåt.se
Med hjälp av världens största båtdatabas –sökbåt.se – kan mässbesökaren hitta alla de båtar som ställs ut under mässan. Genom att välja användningsområde, typ av båt, storlek etc. så kan man med hjälp av ”Välj rätt båt – generatorn” få tips om vilken båttyp som passar dig bäst. När man väl hittar en modell som matchar, kan man se försäljningsstatistik över sålda begagnade båtar.

Hemsidor:
www.sweboat.se
www.sokbat.se
www.upptackbatlivet.se

Målet med båtkonceptet All Aboard är att via användardriven innovation inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt – utan att exkludera mäns. Projektets övergripande syfte är att bidra till ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri.

– När vi tagit fram idébåten har vi utgått från tre områden, båten skall vara social, smart och säker, säger Kerstin Hindrum, tidigare projektkoordinator på Svenskt Marintekniskt Forum – en bransch-organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. Målet med All Aboard är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt breddas kundunderlaget för fritids­båtar och därmed marknaden för branschen.

Utgångspunkten för All Aboard var en omfattande enkätundersökning om vad kvinnor ville ändra på i en fritidsbåt.

Problemområdena var bland annat att det var svårt att komma i och ur båten, att det är svårt att segla eller köra när man är kortväxt, att många moment är tunga och att interiören var dåligt anpassad till sällskapsliv ombord. I båtkon­ceptet All Aboard presenteras ett trettiotal lösningar på vardagsproblem.

Flera av branschens stora aktörer
Totalt deltog 22 aktörer i projektet, där bland annat Nimbus Boats, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Seldén Mast, Volvo Penta och CPAC Systems representerade båtbranschen. För att få nya perspektiv deltog även företag från andra branscher. Design- och konstruktions­företaget Dacat kom med nya infallsvinklar och innovativa designlösningar för exteriören.

– Vi är extra stolta över de smarta livräddningsfunktionerna som gör det betydligt lättare att få upp en person som ramlat överbord. En annan favoritlösning är den inbyggda landgången som gör det lättare att komma i och ur båten, säger Kenneth Magnusson, VD på Dacat.

White Arkitekter bidrog med sina erfarenheter inom arkitektur, och är upphov till interiöridéerna i båten. – Vi har gjort ett väl tilltaget kök med köksö att samlas kring så man kan laga mat tillsam­mans, säger Inger Backman inredningsarkitekt och partner på White Arkitekter. Var sak har sin givna plats i kökets förvaring, som delvis går att ta med sig i land för picknick eller vinterförvaring.

Sjöräddningssällskapet var till stor hjälp med information och upplevelser som bidrog till utformnin­gen av säkerheten ombord. Hela båtkonceptet byggdes av Space Production i Göteborg.

All Aboard har projektletts av Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärs-utvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som matchar kundernas krav.

– Vi visar massor av idéer i All Aboard, och till de flesta problem har vi två eller flera lösningsförslag. Vi har valt att visa förslagen väldigt konceptuellt, eftersom den slutgiltiga utformningen är upp till varje företag, vare sig det gäller segel- eller motorbåtar, säger Camilla Tonnqvist Palmertz.

På lördagseftermiddagen lämnade Team SCA:s träningsbåt Southampton för att segla ner till teamets träningsbas, Puerto Calero på Lanzarote. Med ombord finns sju kandidater till Team SCA:s kvinnliga besättning i Volvo Ocean Race 2014-2015. Med ombord finns också fem coacher.

De sju kandidaterna är Annie Lush, Storbritannien, Carolijn Brouwer, Holland, Jeanne Gregoire, Frankrike, Klaartje Zuiderbaan, Holland, Liz Wardley, Storbritannien, Sam Davies, Storbritannien, Stacey Jackson, Australien.

De fem coacherna är Magnus Olsson, Sverige, Martin Strömberg, Sverige, Brad Jackson, Nya Zeeland, Joca Signorini, Brasilien och Casey Smith, Australien.

Bilden: Fr. v. Klaartje Zuiderbaan, Sam Davies, Jeanne Gregoire, Annie Lush, Carolijn Brouwer, Liz Wardley, Stacey Jackson. Foto: Rick Tomlinson.

På den här länken finns en tre minuter lång VNR med bilder från avfärden i Southampton och en intervju med Magnus Olsson och några andra ur besättningen.

http://teamsca.photodeck.com/-/galleries/new-gallery

När tidningen Praktiskt Båtägande testade elva uppblåsbara flytvästar var det inte en enda som vände den ”medvetslöse” testpersonen.

Pressmeddelande:

Enligt EU:s regler för uppblåsbara flytvästar ska de klara av att vända en medvetslös person som ligger med ansiktet neråt i vattnet. Men det gäller endast om personen enbart har badkläder på sig. I Sveriges kalla klimat är det vanligt att man har både ett eller två lager kläder på sig och dessutom ett regn- eller sjöställ för att skydda sig mot vinddraget. Då garanteras inte att en uppblåsbar flytväst vänder en medvetslös person. Detta är få konsumenter medvetna om.

Testet gjordes i bassäng och testpersonen hade underställ, sjöställ och seglarskor på sig. Personen föll framåt ner i bassängen och landade med ansiktet under vattnet och låg kvar lealös för att se om västarna vände honom.

– Man får absolut en tankeställare när ingen av västarna klarar av att vända mig. Särskilt med tanke på att min klädsel är en förutsättning för att idka båtliv i Sverige. Min personliga slutsats är att jag kommer att tänka en gång till om jag bör ha en uppblåsbar flytväst när jag är ute på sjön, säger Praktiskt Båtägandes redaktionssekreterare Thomas Hyrén.

– Standarden som alla de här västarna är testade och godkända för innebär att man ska vara klädd i badbyxor/baddräkt. Men om du däremot har lufthållande kläder, regnkläder eller sjöställ, och ligger med armarna snett ned i vattnet och benen åt sidan, då måste det till sjögång för att du ska bli vänd. Och det är inte säkert att du blir vänd ens då, säger Per Frode, grundare och ägare av flytvästtillverkaren Baltic.

Som tillverkare är Baltic skyldigt att förse sina räddningsvästar med en obligatorisk varningstext. Där står bland annat att västen är utformad för att vända en nödställd person. Men i en bisats står också att vissa typer av kläder kan försämra västens funktion. Per Frode tycker att det vore ärligare att säga att ”vissa plagg kommer att påverka flytvästens funktion”.

LEHR Scandinavia AB lanserar och premiärvisar världens första gasdrivna utombordare i Skandinavien, som första region utanför USA, på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari 2013. Med gas som energikälla blir LEHR ett effektivt, rent och miljövänligt alternativ på den marina motormarknaden.

LEHR utombordare är en 4-takts motor som fungerar som en vanlig utombordare men har istället gas (gasol) som energikälla vilket gör den, förutom kraftfull och lättstartad, ren och miljövänlig. Enligt Naturvårdsverket försvinner mellan 20-30% av bensinen ut med avgaserna på en vanlig utombordare, på en utombordare från LEHR är siffran 0%.

LEHR Inc., grundat 2004, är det amerikanska marin- och teknikföretaget som genom sitt nytänkande och sin strävan efter en renare planet, har tagit fram en miljövänlig förbränningsteknik av vanlig gasol. En teknik som flerfaldigt belönats för sin innovation och miljölättnader. Vid introduktionen av första modellen på 2,5 hk år 2012 tog LEHR Inc. USA med storm och redan under de 8 första månaderna hade man erövrat över 30% av marknadssegmentet.

– Med sin unika patenterade teknik är det helt rätt i tiden, bland annat med tanke på diskussioner om miljöförstörande 2-taktsmotorer, att äntligen kunna erbjuda ett grönare alternativ för ett renare vatten i vårt aktiva båtliv, säger Kjell Hansson, partner och medgrundare till LEHR Scandinavia AB som nu lanserar LEHRs produkter i Skandinavien.

LEHR gasdrivna utombordare finns i tre modeller: LP2.5 (2,5 hk ), LP5.0 (5 hk) och LP9.9 (9,9 hk).
De två mindre modellerna har en unik snabbkoppling som gör det enkelt att vrida fast en LP05-flaska med gasol (engångsflaska) för att sedan starta och börja köra. Man kan också lätt koppla till en vanlig gasolflaska som PC5, PC10 för längre körsträckor.

Tack vare att LEHR utombordare använder gasol är de ett miljöriktigt alternativ som på ett kostnadseffektivt sätt att minskar utsläpp och passar därmed stora som små båtmänniskor som gillar en startprocedur i all sin enkelhet och samtidigt vill förbättra den marina miljön i världen.

– Med ett inköpspris endast några procent över konkurrenterna, samt en bränsleekonomi jämställd med bensin och klart understigande alkylatbensin, bör den attrahera alla konsumenter som vill ha ett rent samvete, avslutar Kjell Hansson, med en göteborgsk glimt i ögat.

Nord West & Najad lanserar en ny motorbåt på Båtmässan i Göteborg den 2-10 februari. Varvet är känt sedan många år att producera högkvalitativa båtar och nu välkomnas en motorbåt av större modell med samma höga standard, smart design och lyxig komfort som man kan förvänta sig av ett Orustbygge. Ombord finns dagens senaste teknik installerad; två stycken Volvo Penta IPS-motorer med joystick för enkel tilläggning och genom en knapptryckning ligger båten dessutom helt stilla med hjälp av signaler från GPS-satelliter.

Utsedd till ’Motor Boat of the Year’ både år 2007 och 2008 har Nord West 420 Flybridge nu inspirerat till en storasyster. Samtidigt som Nord West 430 SportsTop, varvet hittills nyast modell, har blivit en succé med sin sportigare design. Nu presenterar varvet nya Nord West 430 Flybridge i samma generösa skrov som NW430 ST och med NW420 Fly:s enastående sjögåendeprestanda, manövrerbarhet och låga bränsleförbrukning.

Varvet vill även lyfta fram lösningar som man arbetar med att förbättra, såsom reducerade bullernivåer, vibrationer och ljud. Mycket av den utrustning andra har som tillval, ingår redan som standard på alla Nord West och Najad. Detta gör NW430 Fly till den kanske mest bekväma båten på marknaden idag.

NW430 Fly representerar den första nya modellen som tagits fram sedan förvärvet av Najad och i interiören ser vi hur två starka varumärken möts och lyfter varandra interiört och teknikmässigt. Smarta lösningar med rymliga förvaringsmöjligheter och ett fantastiskt trähantverk är ett signum för varvet. Företagets ägare Benny Martinsson, som står bakom designen tillsammans med varvets utvecklingsavdelning, har lagt stor vikt på de sociala ytorna i cockpit, salong och på flybridge. Väl tilltagna kabiner med större ljusinsläpp bjuder på komfort och harmoni, samtidigt som nya NW430 Fly är framtagen för ett aktivt båtliv där du trivs ombord länge.

Sedan drygt ett år tillbaka ingår även välrenommerade Najad segelbåtar i företagets portfolio. Varvet har även implementerat sina erfarenheter i Najad segelbåtar. Två helt nytillverkade Najad 410 och Najad 440 CC som är byggda på varvet på Vindön kommer att visas på mässan.

Tekniska data:
Längd 13.5 m
Bredd 3.9 m
Djup 1.2 m
Vikt 13 ton
Kabiner/Bäddar 3 / 6
WC 2
Motorer 2st Volvo Penta D6, drev eller IPS

Info: www.nordwest.se

Kommentarer

Sneseglaren 17:19:21 2013-02-03

Fantastiskt fina båtar! Skulle gärna se att det hade varit en assymetrisk överbyggnad och en skjutdörr vid förarplats!

Göteborg blir värdstad för målgången av den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race 2014-15. Staden kommer också vara en del av tävlingsrutten för den 13:e upplagan av tävlingen enligt ett beslut som offentliggjordes under fredagen.

Sveriges näst största stad och Skandinaviens största hamn har ett välförtjänt gott rykte som arrangör av stora sportevenemang och 2014-15 blir tredje gången som Göteborg är värd för ett hamnstop i Volvo Ocean Race. Staden arrangerar nu målgången för andra gången som en uppföljning av succén 2005-06 då ABN AMRO ONE seglade in i hamnen som totalsegrare.
– Göteborg är en perfekt plats för att avsluta ett globalt evenemang av den här storleken. Det känns bra att veta att vi, efter att ha seglat tiotusentals sjömil runt jorden, kommer att anlända till en värdhamn med alla nödvändiga förutsättningar och kunskaper för att skapa ett fantastiskt evenemang, och som dessutom har en historia som ger en känsla av att tävlingen kommer hem, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
– Vi ser fram emot ett nära samarbete med Göteborg för att tillsammans göra detta till den bästa målgången vi någonsin haft.

Göteborg, där evenemangets ägare Volvo har sitt huvudkontor, var värd för Volvo Ocean Race 2001-02 och 2005-06. Bland de stora evenemang som staden arrangerat tidigare ingår VM och EM i friidrott (1995 respektive 2006), EM i Konståkning (2008) och EM i Fotboll (1992). Inomhus-EM i Friidrott går av stapeln i Göteborg i mars 2013.

­- Hamnstoppen som vi haft i Göteborg har alltid varit fantastiska, säger Knut Frostad som tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Göteborg Anneli Hulthén och Camilla Nyman, VD för Göteborg & Co, under fredagen på Båtmässan i Göteborg presenterade ett beslut om att Göteborg skall arrangera hamnstop i de två kommande upplagorna av Volvo Ocean Race.
­- Jag minns framförallt 2002 då det var så mycket folk ute att man kunde gå på havet från båt till båt.

– Detta är ett evenemang i världsklass och Göteborg befäster nu positionen som en av Nordeuropas ledande evenemangsstäder, säger Anneli Hulthén.

Göteborg är den fjärde värdhamnen längs rutten 2014-15 som hittills tillkännagivits. Den tolfte upplagan av evenemanget, som startade 1973 som Whitbread Round the World Race, kommer att starta från Alicante i Spanien och därefter gå till Recife i nordöstra Brasilien. Senare under racet kommer lagen gästa Auckland i Nya Zeeland innan de rundar Kap Horn och styr mot ett andra Brasilianskt stop i Itajaí.

Fler nyheter om hamnstop kommer de närmaste veckorna.

Sverige i Volvo Ocean Race
Sverige har ett starkt facit i Volvo Ocean Race med Göteborg, Marstrand och Stockholm som tidigare hamnvärdar och två båtar som tävlat för Sverige som har vunnit tävlingen, EF Language 1998 och Ericsson 4 2009. Magnus Olsson, en legend i tävlingen, är en av flera seglare som deltagit i sex omgångar.

Dambesättningen Team SCA, med det svenskbaserade internnationella hygien- och skogsbolaget SCA i ryggen, var det första laget som gav sig in i den kommande upplagan av tävlingen. Där kommer lagen segla mot varandra i en ny entypsklass kallad Volvo Ocean 65. Förra månaden presenterades ytterligare ett lag och det backas upp av den Brasilianska delstaten Pernambuco.

Team SCA:s strävan att skapa det bästa kvinnliga seglingsteamet i offshore racing inleds nu på allvar. Sju meriterade kandidater har anslutit till teamets tillfälliga bas i Southampton för en fem veckors period av träningssegling som inleds under helgen – från Southampton till Kanarieöarna och teamets träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote.

De första sju som aspirerar på en plats i Team SCA och därmed en plats ombord på den svenska båten i Volvo Ocean Race 2014-2015 är alla mycket meriterade och erfarna havskappseglare och/eller OS-seglare. De sju kandidaterna är Annie Lush, Storbritannien, Carolijn Brouwer, Nederländerna, Jeanne Gregoire, Frankrike, Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna, Liz Wardley, Australien, Sam Davies, Storbritannien, samt Stacey Jackson, Australien.

– Vi inledde rekryteringsprocessen redan i augusti 2012 då vi uppmuntrade kvinnliga seglare runt om i världen att registrera sig för att delta i detta första skede av urvalsprocessen. Av flera hundra ansökningar har vi reducerat det till två grupper av kandidater, säger Richard Brisius, VD för Team SCA, och fortsätter:

– Den första gruppen är nu redo att lämna Southampton. Den andra gruppen ansluter i Puerto Calero om några veckor. Det är kandidater av många olika nationaliteter eftersom vi verkligen letat efter världens bästa kvinnliga offshoreseglare. Men vi söker inte bara duktiga seglare utan också de som verkligen passar in i ett högpresterande team.

De som nu finns på plats i Southampton kommer att segla Team SCA:s nya träningsbåt, en VO70, som i dagarna fått en ny grafisk design.

– Det skulle vara fantastiskt om vi kunde hitta vårt team från dessa två grupper, säger Magnus Olsson, en av fem Team SCA-tränare som kommer att segla med till Puerto Calero.

– Det är en väldigt speciell grupp där varje person bidrar med mycket stora kunskaper inom olika områden. Vårt jobb som tränare är att se hur vi kan använda detta för att skapa ett högpresterande team. Utifrån de här två grupperna hoppas vi kunna skapa grunden för vårt framtida team. Vi ska sedan fortsätta att bygga laget och vår förhoppning är att ha de flesta på plats under sommaren 2013.

Team SCA kommer att ha Puerto Calero på Lanzarote som träningsbas fram mot Volvo Ocean Race 2014-2015.

– Det här blir den tredje raka Volvo Ocean Race-kampanjen som väljer Puerto Calero som träningsbas. Där förberedde Ericsson Racing Team sin kampanj inför Volvo Ocean Race 2008-2009 och Puma inför 2011-2012. Runt Lanzarote är det enkelt att hitta perfekta Ocean Race-förhållanden inte långt från basen. Tillsammans med anläggningarna på land och klimatet blir det en idealisk plats för förberedelser, säger Brad Jackson som var vaktkapten på Ericsson 4, som vann Volvo Ocean Race 2009, och som är en av coacherna i Team SCA.

Besättningskandidaterna på bilden från vänster till höger är: Liz Wardley, Annie Lush samt Stacey Jackson. Foto: Rick Tomlinson.

Idag öppnades Båtmässan för 54:a gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa visas 324 båtar varav bland annat 19 världspremiärer. Lägg därtill ett stort antal Scandinavienpremiärer och andra båtar som visas för första gången i Göteborg.

Båtmässan 2013 har lockat cirka 320 utställare och den totala ytan är över 30 000 kvadratmeter. Mässhallarna är fyllda med allt vad som båtlivet kan erbjuda.

Segelbåtarna exponeras i år på ett annorlunda sätt än tidigare. Bland annat samsas åtta av de större båtarna med mässans nya ”Seglarbar”. I segelbåtshallen finns också ”Årets Jubilar”, Stjärnbåten och en av Båtmässans totalt fem olika scener.

Veteranbåtshallen visar som vanligt upp ett antal skönheter av äldre snitt och bland dessa finns en unikitet, kappseglingsbåten Ron Holland IOR Racer Flirt of Paget, som byggdes för att segla Admirals Cup 1981. Efter en hyfsat framgångsrik karriär gick hon 2007 på grund. Entusiasten Lasse Klingström från Göteborg såg en till salu-annons på internet och slog till.

Många besökare på förra Båtmässan ville ha mer inspirationen och kunskap med sig hem efter besöket på Båtmässan. Det har vi lyssnat på och på årets mässa finns totalt fem scener, bland annat en som kallas ”Förverkliga dina drömmar”. Här kan besökarna inspireras av människor som på olika sätt förverkligat sina drömmar inom båtliv och fiske. Scenprogrammen bjuder på en skön blandning av extrema utmaningar, långfärdsseglingar, tuffa utbildningar, fiske i exotiska vatten, kolfiber och tjärdoftande trä.

Världs- och Skandinavienpremiärer
(V) Nord West (ny modell) Brygga 1 B-hall
(V) Brig Navigator 570 / 610 Monter B06:62/72, 08:72, 09:61
(V) Sandström Classic 565 Monter A03:06
(V) Sand 7 Classic Monter B08:32
(V) Nordkapp Avant 550 Monter B09:62
(V) Nordkapp 605 Enduro Monter B09:62
(V) Ryds F588 Monter A01:22, B04:42
(V) Quicksilver Capture 755 Pilothouse Monter B04:42
(V) Aquador 25WA Brygga 3 B-hall
(S) A.G.A. Marine Soul 750 Monter B01:73
(V) Arronet 25 cxip Monter A01:62
(V) Sting 535 Pro Monter B09:62
(S) Zodiac N-Zo 680 Monter B10:41
(V) Brig Eagle 650 Monter B06:62/72, 08:72, 09:61
(V) Crescent Allure 20 Classic Monter A01:02
(V) Vilm 37 Brygga 2 C-hall
(V) Otterösnipa Monter B06:50
(V) HR 532 cc Monter A02:32
(V) Anytec 747 Cab Monter B09:42
(S) Grandezza 33 OC B04:19/B02:01
(S) Grandezza 23 S B04:19/B02:01
(V) Finnmaster 53 BR B04:19/B02:01
(V) Finnmaster Pilot 7.0 B04:19/B02:01
Föredrag och andra aktiviteter på Båtmässan

”Förverkliga dina drömmar (H-hallen)
På H-hallens scen kommer dagliga föredrag att genomföras med starka profiler. Det blir SCA:s satsning på ett tjejteam i Volvo Ocean Race, legenden inom långfärdssegling Sven Yrvind och hans unga kompanjon Thomas Grahn, professionella fiskeäventyraren Martin Falklind, drömtips av Harald Treutiger, Tjörn Runt 50 år, Bohusracet, Stjärnbåten 100 år och mycket mer

North Sails scenen (Monter C02:42)
Intressanta föredrag och andra happenings i monter C02:42, North Sails, Happy Yachting m fl. Föredragen som arrangeras är öppna för alla. De hålls i direkt anslutning till montern.

”Vi älskar rent vatten” scenen (D-hallen)
Årets Båtmässa vill visa på framgångsrika lösningar för båtfolkets framtid. Förutom utställarna i denna avdelning finns här en scen med dagliga föredrag.

“Hitta rätt på sjön” scenen (F-hallen)

”Veteranbåts” scenen (V-hallen)

Segelbassängen (E-hallen)
I seglingshallen finns en 200 kvadratmeter stor bassäng där besökarna kan träna sig i segling.

Barnen på Båtmässan
I år satsar Båtmässan extra på alla kommande båtentusiaster! Som ung på Båtmässan kan besökaren pröva på Funballz, gå på skattjakt eller bli målad till pirat. Dessutom kommer alla barn under sju år in gratis och alla unga mellan 7-15 år har fri entré i sällskap av en vuxen.

Sjösäkerhetspoolen (H-hallen)
I poolen blir det dagliga uppvisningar av hur olika flytvästar och annan livräddande utrustning används.

Barnens Sjövettsskola (H-hallen)
Barnen får, under cirka 30 minuter, lära sig allt om både sjövett och sjösäkerhet och mycket om livet på sjön – och de får diplom.

Veteranbåtshallen (V-hallen)
Massor av tjärdoft, fantastiska båtar och härliga profiler möts i den alltid lika uppskattade Veteranbåtshallen.

Repslagare i full verksamhet (F-hallen)
Repslagarna från Älvängen i aktion varje timma.

Snabbfakta
• Båtmässan pågår mellan 2 februari och 10 februari.
• Totalt finns cirka 320 företag/föreningar/organisationer och myndigheter representerade.
• Totalt utnyttjas cirka 30 000 kvadratmeter för montrar och aktiviteter.
• Totalt finns det 324 båtar utställda, 23 segelbåtar, 194 motorbåtar, 50 gummi- och ribbåtar, 18 kanoter/kajaker, 15 historiska båtar, 19 vattenskotrar, 4 roddbåtar samt ett båtbygge (sven Yrvinds nya båt)

Info: www.batmassan.se

Kommentarer

Drömmer om en båt 01:58:07 2013-02-03

Såg precis att det är båtmässa på gång igen, som vanligt inga möjligheter att komma dit, Men det gör inget för nån gång skalll jag köpa en motorbåt eller segelbåt helst motorseglare 🙂 alla ni som skall dit hoppas jag får en trevlig dag,
Mvh
Båt Älskare

Women’s International Match Racing Association (WIMRA) tillkännagav igår lanseringen av den nya och sedan länge efterlängtade Women’s International Match Racing Series (WIMR Series), bestående av fem högklassiga evenemang inom dammatchracing. Det här initiativet dubblar prispengarna som delas ut vid Lysekil Women’s Match, som med början i sommar är finaltävling i den internationella serien, till 100 000 dollar:

– Vi har länge jobbat hårt för att få igång en internationell damserie i matchracing, och äntligen är vi där. Det är ett stort steg för alla världens kvinnliga matchracingseglare och förstås även för Lysekil Women’s Match, kommenterar Anna Holmdahl White, grundare och projektledare för det svenska evenemanget och nu även Commercial Director för nya Women’s International Match Racing Series.

Lysekil Women’s Match har sedan starten 2004 varit den damtävling som världens övriga evenemang mäter sig emot, med VM-statusen 2009 som höjdpunkt. Och i år får Lysekilsevenemanget ännu mer uppmärksamhet, som den sista deltävlingen av fem i nya Women’s International Match Racing Series. Utöver prispengarna i varje deltävling i WIMR Series är det också en total prispott som ska fördelas. I ett slag fördubblas därmed beloppet som världens bästa seglartjejer får slåss om på de bohuslänska vattnen, till 100 000 dollar.

– Det är med stor glädje vi välkomnar alla världsstjärnor tillbaka till Lysekil i augusti. Samarbetet med nya Women’s International Match Racing Series stärker evenemanget ytterligare, då vi blir en del i ett ännu större sammanhang, konstaterar Anna Holmdahl White.

Liz Baylis, WIMRA:s Executive Director, håller med:

– Vid OS i Weymouth blev det tydligt hur spektakulärt det är med matchracing, och nya Women’s International Match Racing Series kommer att ta oss till en helt ny nivå. Med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige kommer åskådarna på nära håll att kunna uppleva spänningen när dessa toppseglare duellerar på vattnet.

Kommentarerna från seglingsvärlden till detta efterlängtande besked från WIMRA är såklart väldigt positiva:

– Matchracing är en spännande och utmanande seglingsdisciplin. Entusiasmen och kunnandet inom WIMRA kommer säkerligen att resultera i en konkurrenskraftig och attraktiv serie, säger Adrienne Greenwood, vice ordförande i det internationella seglarförbundet ISAF.

– Det här är ett fantastiskt tillfälle för oss att fortsätta utvecklas inom matchracing, men också det bästa tillfället för arrangörer och åskådare att få uppleva ett storartat skådespel och njuta av högklassig matchracing, tycker spanjorskan Támara Echegoyen som tog OS-guld i fjol.

– Dammatchracingen har med introduktionen av en professionell internationell serie tagit ett stort kliv framåt. Med sitt ”tennisstege”-format och uppgörelser båt-mot-båt är matchracingen unikt publikanpassad. Jag är säker på att det blir en mycket spännande serie, säger Paul Cayard, VD för den svenska America’s Cup-utmanaren Artemis Racing.

– Det här är hur kul som helst och det vi har väntat på inom sporten. Den nya internationella serien skapar mediala tävlingar som lockar de bästa seglarna med en ekonomi som håller. Vi svenskar har alltid varit malliga för våra tävlingar, och en seriefinal i Lysekil känns helt rätt, avslutar Sveriges senaste OS-seglare i matchracing, Anna Kjellberg från Göteborg, som förstås siktar på att segla alla deltävlingarna i Women’s International Match Racing Series.

Evenemangen på 2013 års Women’s International Match Racing Series är (datum, tävling, ort, båttyp):
• 15-19 maj – Saint Quay Women’s Match Racing – St Quay, Frankrike – Elliott 6m.
• 6-9 juni – Pusan Cup International Women’s Match Race – Pusan, Korea – K 30.
• 20-23 juni – Danish Open Women’s Event – Skovshoved, Danmark – J/80.
• 11-14 juli – New York Women’s Invitational – Oakcliff, New York, USA – SM 40.
• 5-10 augusti – Lysekil Women’s Match – Lysekil, Sverige – DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad.

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Idag är det press- och branschdag på årets första båtmässa i Skandinavien – Båtmässan i Göteborg. I morgon välkomnas allmänheten till en mässa som alltid har ett bra utbud av motorbåtar och tillbehör. I år gör mässan även en rejäl satsning på segelbåtar.

Båtmässan har inlett ett långsiktigt samarbete med ett tiotal ledande svenska segelbåtsimportörer.

Ännu fler ska segla, ännu mer. Båtmässan älskar segling och nu startar man ett långsiktigt samarbete med ett tiotal ledande svenska segelbåtsimportörer och båtbyggare. Målet och ambitionen är att visa seglingens alla fördelar.

Redan på den kommande Båtmässan märks ett ökat utbud och större fokus på segling.

– Jag är glad och nöjd över att vi kan jobba tillsammans året runt. Fler hjärnor och fler röster ger ett bättre genomslag. Och segling är värt att lyfta. Det är både en sport och en upplevelse, det är miljövänligt och på sjön får vi den exklusiva eftertraktade tystnaden som så många av oss söker, säger Bengt Wallin, ansvarig för Båtmässan.

Ett av de företag som ingår i det nya samarbetet är Lidköping Båtsnickeri som bland annat bygger segelbåtar av märket Swedestar Yachts.

– Vi vill presentera segling på ett silverfat och verka för att den kommande generationen ska få härliga seglarupplevelser. Båtmässan är ett perfekt tillfälle att visa upp sig på, säger Håkan Bengtsson, manager på Swedestar som har en båt nominerad till Årets båt som utses på Båtmässan.

Båtmässan arrangeras 2-10 februari.

Info: www.batmassan.se

Foto: Jorma Valkonen/ Svenska Mässan.

Ryds F528 utsågs 19 januari till European Powerboat of the Year som andra svenska båt någonsin. Nu lanserar Ryds den 74 cm längre F588 i versionerna Sport och Walk Around. F588 är den andra modellen i Ryds nyutvecklade serie F-line som lanserades 2012 och redan har revolutionerat synen på pris/prestanda.

– Vi går vår egen väg och fortsätter lansera nya F-line-modeller med hög kvalitet till rimliga priser, säger Ryds vd Tom Kühne.

Genomsnittspriset för tolv konkurrenter i klassen är drygt 400 000 kronor inklusive motor. Det är hela 30 % mer än vad F588 kostar med samma motor. Vikten för nya F588 ligger 20 % under snittet för andra båtar i klassen. Den låga vikten sänker bränsleförbrukningen och ökar toppfarten.

Framgången för F-line är ett resultat av en industriell storsatsning i småländska Ryd de senaste åren. F-line-båtarna byggs med en tillverkningsmetod som Ryds är ensamma om i Europa. Man vakuuminjicerar i dubbla formar. Ingen handlaminering, sprutning eller stålrollning behövs.

Tillsammans med ett smart modultänkande har den totala produktionstiden sänkts med 35 %. Samtidigt har kvaliteten ökat. Tack vare de dubbla gjutformarna har precisionen hos skrovdelarna förbättrats vilket i stort sett eliminerat efterarbeten som slipning, trimning och spackling. Båtarna får dessutom en extrem ytfinish och blir starkare, vridstyvare och lättare.

Nya F588 Sport finns från 239 000 kr och med motorer från 75 till 150 hk. Toppfarten med 150 hk är 44 knop och bränsleförbrukningen 0,68 l/nm vid 21 knop med 150 hk. Nya F588 WA finns från 259 000 kr.

F-line har vunnit fler priser än Årets Båt i Europa. F528 blev utsedd av Svenska Båtunionen till Miljöbästabåt 2012. Den blev också Årets båt på norska mässan Sjoen for Alle i klassen upp till 25 fot.

F-line fick stor uppmärksamhet i svensk båtpress under 2012. Så här skrev till exempel Vi Båtägare: “F528 är nummer ett i klassen… Om jag var direktör för Yamarin, Finnmaster, Bella, Flipper och Askeladden skulle jag kalla på styrelsen och ställa frågan: Hur ska vi tackla Ryds de kommande åren? De kommer att bygga oslagbart starka och säkra, sjövärdiga båtar med en hög finish till traditionella Rydspriser.”

Info: www.ryds.se

Hälleviks Båtklubb från Blekinge har utsetts till Årets Båtklubb 2012. Priset delades ut på Båtmässan i Göteborg 1 februari. De fick ta emot en specialbyggd sjömanskista, byggd av Nord West & Najad, samt en mängd priser med ett totalt värde på över 100 000 kr.

Hälleviks BK har nominerats av tidningen Båtlivs läsare och valdes ut som förstapristagare av en jury. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, riksorganisation för landets båtklubbar med totalt 165 000 medlemmar.

Priset bestod av en sjömanskista specialbyggd av Nord West Yachts. Den var fylld med båtprylar och tillbehör värda över 100 000 kr.

Juryns motivering till att välja Heleneborgs BK till Hälleviks Båtklubb 2012 lyder så här:

”Hälleviks Båtklubb har på ett fantastiskt sätt utvecklat hamnen och båtlivet i Hällevik. Det är en klubb med många aktiviteter kring det gemensamma intresset för båtliv.

Hälleviks Båtklubb har ett tydligt fokus på bra miljö. Klubben har Blå Flagg, båttvätt och toatömning. Med flera klubbfester varje år är det en bra båtklubb att vistas i året runt. Mycket fin anda och arbetsgemenskap och roliga aktiviteter för både motorbåtsfolk och seglare. En populär gästhamn.”

Bildtext:
Fr. v. Kenny Karlsson, Ulf Persson, Martin Wiklund, Lars Persson och Yngve Rehnström (ordförande). Prisutdelare var Bengt Gärde (SBU).

Under 2013 kommer Sportfiskarna att driva två stora nationella ungdomsprojekt med inriktning på fiske och aktivt friluftsliv: KlassDraget och Framtidens Sportfiskare.

– Det är mycket glädjande att vi fick ny finansiering till KlassDraget som är Sportfiskarnas mest framgångsrika ungdomsprojekt någonsin. Sedan 2007 har mer än 50 000 barn haft fiske på schemat tack vare KlassDraget. Genom projektet har många barn mött naturen och fått fiska, kommenterar Stefan Nyström, Sportfiskarnas Generalsekreterare.

KlassDraget är ett unikt projekt där Sportfiskarnas lokalföreningar i samarbete med skolor arrangerar fiskeaktiviteter på skoltid. Upplägget tar till vara lokal ideell kunskap och erbjuder en kostnadsfri möjlighet för lärare att ha utomhuslektioner med friluftsliv och praktisk naturkunskap. KlassDraget som startade 2007 har under några år drivits i mindre skala utan finansiering men till i år beviljade Svenskt Friluftliv nya medel för en fortsättning av projektet. Projektet har sedan starten sponsrats av branschföreningen SPOFA spöfiske som även väljer att fortsatt bidra med fiskeutrustningar.

– Nu kan vi investera i mer fiskeutrustning och skala upp verksamheten i KlassDraget och tillsammans med vårt projekt Framtidens Sportfiskare får vi nu en bred satsning både på fiske på skoltid och under fritid, säger Marie Wiman ungdomsansvarig på Sportfiskarna.

Framtidens Sportfiskare är ett projekt för mer fiske under fritid för vuxna och barn tillsammans. Genom att en vuxen och ett barn fiskar tillsammans och sedan registrerar fisketuren får deltagarna hem ett informationsmaterial med bland annat en fiskehandbok och en fiskefilm. Bilder från fisketuren publiceras på hemsida och tidning och alla deltagare är med i en tävling med fiskerelaterade priser.

– Genom gemensamma fisketurer kan en kunskapsförmedling ske av både praktiska fisketips och naturkunskaper, märk väl att det inte nödvändigtvis är den vuxne som står för kunskaperna! Om fler sportfiskare tar med barn och ungdom ut kommer fler även att upptäcka hur mycket roligare det är att dela upplevelsen av fiskelycka, avslutar Marie Wiman.

20 000 får fiska!
Tillsammans med andra satsningar Sportfiskarna är delaktiga i under året som samarbetsprojekt, fiskeläger, sportfiskeskolor och övrig lokal verksamhet i anslutna föreningar, innebär nysatsningen att omkring 20 000 barn kan komma ut på fiske och friluftsliv under året. Sportfiskarnas bas i ungdomsverksamheten är de lokala fiskeföreningarna där ideella ungdomsledare står för ett mycket stort arbete varje år. Genom att stötta lokal verksamhet med aktivitetsbidrag, informationsmaterial och ledarutbildning har förbundet under många år med små medel byggt och upprätthållit en omfattande verksamhet.

Info: www.sportfiskarna.se/ungdom

Våghals är den första lilla båten för de allra minsta. Den är byggd i marinplywood, cirka 12 barnafötter lång med plats för ett helt äventyr. På gräsmattan eller vardagsrumsgolvet börjar seglatsen, jordenruntseglingen eller båtturen till favoritön.

Det är företaget Båtsystem i Göteborg som har tänkt till med den här barnbåten.

Båtlivet för de minsta börjar som en lek på land, tryggt, säkert och roligt. Hemma, på dagis eller på lekplatsen. Men också för att leka och lära. Styrbord och babord, kryss och läns, lova och falla, ajaj kapten.

Våghals premiärvisas på Båtmässan i Göteborg i Båtsystems monter G00:96. Företaget lottar även ut en Våghals på Facebook. Gilla på batsystem/facebook.se, lägg upp en bild med båt och besättning och vi lottar ut en Våghals.

Rekommenderat pris på Våghals är 3 495 kr.

Info: www.batsystem.se

För en dokumentärserie om skärgården som kommer att visas i SVT tillsätter Stockholms läns landsting 300 000 kronor. Det säger Gustav Andersson (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

– Det här är ett väldigt spännande projekt som kommer visa sidor av skärgården de flesta inte har sett förut, säger Gustav Andersson (C).

Dokumentärserien ska ta med tittarna på en båtresa genom skärgården i kölvattnet av litterära giganter som bland andra August Strindberg och Evert Taube. Efter visning i SVT ska Öppen Skärgård följa upp programmen med olika aktiviteter.

– Att följa upp det här projektet med aktiviteter som ger bestående värden för skärgårdens besöksnäring är väldigt viktigt, fortsätter Gustav Andersson (C).

Hur många av er har haft en god idé eller synpunkt på en produkt eller tjänst som ni skulle vilja berättat för tillverkaren men inte gjort det? Nu kan alla ägare av BRIG-båtar få det via en ny app.

BRIG är först ut med feedback-appen MyBoat där du som kund kan återkoppla dina idéer direkt till tillverkaren. Tillverkaren får här en unik möjlighet att ta del av kundens idéer och att utveckla erbjudandet i samverkan med sina kunder

Genom MyBoat kan du som kund direkt höra av dig med dina frågor, tankar och idéer. Du bara skriver och fotar direkt från sin smartphone, appen tar sedan hand om resten.

De flesta kunder bryr sig inte om att ge någon feedback förrän de reklamerar. Det är för krångligt, man vet inte vem man skall ringa eller maila och det är många led innan man når de som man vill nå. Forskning visar även att bakom varje reklamation ligger upp till 1000 problem. Problemen resulterar i förlorande kunder och förlorad omsättning och synpunkter sprids genom rykten (en nöjd kund pratar med en person, en missnöjd kund pratar med minst 10 personer om sin upplevelse). Genom sociala medier så har den här ryktesspridningen eskalerat och t.ex. fått 40 000 ”likes” inom 24 timmar. Det är ingen bra grund för dialog och förbättring!

Med Iphone-appen MyBoat blir idéerna, tankarna och problemen endast synliga för den som skickat in och för företaget som tar emot.

För företag blir det allt viktigare att utveckla sitt erbjudande. Bra idéer uppstår inte av sig själv och den bästa källan är oftast kunder. Appen ger företag ett kraftfullt verktyg att få till en strukturerad direkt-kommunikation med kunder som bryr. Företagen får ett databasbaserat webgränssnitt för att enkelt kunna analysera, sortera och systematisera idéerna till förbättringar. Man kan också hålla koll på vilka kunder som fått svar, hur lång tid det tog, mm. Allt för att kunna utveckla sitt erbjudande, bygga lojalitet och långsiktiga kundrelationer.

Eller som Brig utrycker det: Genom feedback-appen MyBoat hjälper du oss att göra marknadens bästa båt ännu bättre!