Nyheter

I år firar ”The Original British Sailing Brand” Henri Lloyd 50 år. För att fira de 50 åren har Henri Lloyd en unik 50 års kollektion med T-shirts, pikéer och rugbys. Kollektionen kommer att finnas hos Henri Lloyds återförsäljare under våren.

Någon färre besökare, men fler affärer på mässan. Så summerar mässansvarige Bengt Wallin den 54:e Båtmässan i Göteborg. – De som gillar båtliv tycks vara beredda att investera igen, det är riktigt roligt, säger Bengt Wallin.

Efter ett tufft 2012 börjar båtbranschen åter känna en svag optimism. Det visar årets Båtmässa, som lockade 325 utställare och över 60 700 besökare.

– Vi hade lika många utställare som senast, men cirka nio procent färre besökare, säger Bengt Wallin.

Besökartappet har en logisk förklaring i att båtbranschen generellt tappat utövare de senaste åren.

– Tittar vi exempelvis på antal båtnätter i Västra Götaland så ser vi en minskning med 23 procent sedan 2009. Förklaringen är inte att båtintresset minskat, utan att konkurrensen om människors fritid ökar.

Men i gengäld vittnade många utställare om att båtintresset i gångarna var större än senast.

En av dem var Peter Tholérus, ägare till Micore Plast AB som varit med på mässan sedan 1990. I år visade han fyra modeller av styrpulpetbåtar

– Vi sålde 20 båtpaket, med båt, motor och navigationsutrustning, direkt på mässan. Det är ”all time high” för oss, vi brukar sällan sälja över tio båtar.

Anders Wassmo på Sand Maritim AB nådde också säljrekord, med sina exklusiva snipor. Normalt brukar han inte sälja en enda båt under mässan, i år sålde han sex stycken.

– Jag tror intresset för snipor börjar öka, folk kör inte så fort längre utan gillar att ha det skönt på sjön. Jag upplevde också att vi hade fler intresserade besökare i år.

På tillbehörsavdelningen på andra våningen var det mycket folk. En som hade lite extra mycket var Håkan Steen på SeaSea Båttillbehör, som alltid brukar vara med på mässan för att sälja olika båttillbehör.

– Ett av våra syften är egentligen att dela ut vår stora katalog till besökarna, vi brukar få ut cirka 20 000 kataloger. Men i år fick vi dessutom en rejäl försäljningsökning. I år var folk på mässan för att handla, säger Håkan Steen.

Info: www.batmassan.se

Aldrig under Båtbyggartävlingens tolvåriga historia på Båtmässan, har någon flicka slagit sig in på ”prispallen” i denna ”mansdominerande” tävling. Men nu hände det! Jurymedlemmarna var med hela dagen och satte individuella poäng utan att veta om varandras poäng.

Juryn, som bestod av Rolf Carlgren från Vindö Marin, Lars Alexandersson från Hallberg-Rassy och Arne Apelman från Apelmans Båtsnickeri, har kritiskt granskat de arbetsmoment och resultat alla elever arbetat fram under dagen – och tillsammans med teoripoäng från dagen före, kunde Malin Eriksson från Orust belägga en tredjeplats! Hon blev nog lika glas och överraskad själv – men fick lyckönskningar av både juryn, prisutdelare Pelle Pettersson och Sven Yrvind.

Vann tävlingen gjorde Axel Larson – också han från Orust Båtbyggarutbildning i Henån och tvåa blev en lika glad Kim Ejdestig Fasth från Östrabo Gymnasiet i Uddevalla. Förutom blommor, diplom och presentkort fick pristagarna varsin personligt signerad bok av Sven Yrvind – om hans båtbyggeri – från SweBoat.

Båtbyggartävlingen sätter dessa tredjeårselever på svåra prov och juryn lät meddela att det var väldigt jämnt i poängresultatet. Ett arrangemang av Kärnsund Wood Link i samarbete med Båtmässan samt Würth Svenska AB – som också stod för prischeckarna.

Text: Mats Strömberg

Bildtext:
Pristagarna av årets Båtbyggartävling på Båtmässan i Göteborg: Tvåan Kim Ajdestig Fasth (Östrabo Gymnasiet Uddevalla), vinnaren Axel Larson (Orust Båtbyggarutbildning, Henån) och trean Malin Eriksson (Orust Båtbyggarutbildning, Henån).
Foto: Eric Sivertsson

Bohuskusten har drabbats av ett stort antal båtmotorstölder. Därför satsar nu polisen i Västra Götaland, i samverkan med försäkringsbranschen och Larmtjänst, på att försöka reducera antalet stölder. Ett led i detta är att uppmuntra och stödja båtsamverkan.

På uppdrag av polismästare Niclas Hallgren startade man i tisdags, den 5 februari, upp en båtsamverkansgrupp där försäkringsbolag och Larmtjänst ingår. Denna grupp kommer jobba aktivt med brottsförebyggande åtgärder för att minska antalet båtmotorstölder i Bohuslän.

Ett led i arbetet är att involvera allmänheten genom båtsamverkan, vilket innebär en rad förebyggande insatser. Båtsamverkan fungerar enligt samma koncept som de grannsamverkansprojekt som är verksamma runt om i landet. Polisen i Västra Götaland kommer därför ha en person som på heltid jobbar med att informera båtägare, båtföreningar, kommuner och marinor om hur man gemensamt skyddar sin egendom och förebygger brott. Båtsamverkan innebär bland annat att man:

– tillsammans ser om varandras båtar,
– är mer uppmärksam på vilka som rör sig i området,
– pratar med okända och noterar registreringsnummer,
– bryr sig om sin båtgranne.

Just nu pågår båtmässan i Göteborg där polisen är på plats för att informera om båtsamverkan. Båtmässan pågår fram till den 10 februari.

Fredagen 8 februari sätts det marina skräpet i fokus på Båtmässan i Göteborg. Experter från Havs- och vattenmyndigheten, miljödepartementet och stiftelsen Håll Sverige Rent finns på plats för att berätta om det växande miljöproblemet.

– Det är viktigt att inte använda våra hav som en soptipp utan att vi ser haven som en resurs. Det gäller att skydda men också att se värdet för att utveckla befintliga och nya användningsområden, exempelvis för energiförsörjning, livsmedelsproduktion och turismnäring, säger Lisa Emelia Svensson, havs- och vattenambassadör på miljödepartementet.

Lisa Emilia Svensson är ekonomie doktor vid Göteborgs Universitet och utsågs 2012 till ”Årets supertalang i diplomati” av tidningen Veckans Affärer. Hon tillträdde befattningen som havs- och vattenambassadör i början av december och ser sig som en länk mellan olika intressen på nationell, regional och internationell nivå.

– Ofta är vatten en gemensam länk till många utmaningar, det kan röra sig om energiförsörjning eller frågor som rör klimat, livsmedel, hälsa och sanitet. Min viktigaste uppgift är att se helheten, att kunna lyfta fram hur frågor hänger ihop, säger Lisa Emilia Svensson.

– När det gäller marint skräp så är det också så att det behövs ett bredare engagemang i samhället och ofta globala lösningar. Nyligen beslöt Unilever att ta bort så kallade mikroplaster från sina rengöringsprodukter av hänsyn till havsmiljön. Det är ett bra exempel på hur andra aktörer än stater kan driva på utvecklingen.

I morgon deltar hon i båtmässan i Göteborg tillsammans med bland andra Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen vid Havs- och vattenmyndigheten och landshövding Lars Bäckström i en diskussion kring marint skräp. På lördag deltar hon också i ett arrangemang på båtmässan om så kallad Blå tillväxt tillsammans med Thomas Johansson, chef för HaV:s enhet för hållbart nyttjande och maritima frågor.

– Sverige är ett föregångsland både vad gäller teknik och kunskap om havs- och vattenfrågor, vi har kunskap om hur tekniken kan användas i ett miljöförbätrande syfte. Därtill finns det en stor potential för nya tekniska såväl som sociala innovationer. Hållbara affärsmässiga lösningar för att möta de nya miljöutmaningarna är dit vi måste komma, säger Lisa Emilia Svensson.

Varje år dumpas 6,4 miljoner ton skräp i världshaven, enligt amerikanska vetenskapsakademin. I Nordsjön dumpas över 20 000 ton skräp, eller 220 000 kubikmeter, varje år. Cirka 15 procent av skräpet sköljs upp på stränderna, lika mycket flyter omkring och resterande 70 procent beräknas sjunka till havsbotten.

Det skräp som i dag flyter omkring i havet sägs täcka en yta lika stor som Nordamerika, den så kallade skräpkontinenten. Nästan 70 procent av kustkommunerna längs sträckan Strömstad till Simrishamn anser att marint skräp, och då främst plastartiklar, är ett problem.

– Vi måste alla – enskilda individer, företag, myndigheter och politiker – hjälpas åt för att bevara en attraktiv och lockande kust och ett levande hav. Marin nedskräpning är ett onödigt och dyrt miljöproblem, säger Björn Risinger, generaldirektör för Havs- och vattenmyndigheten.

Designern Isabelle McAllister finns också på plats på båtmässan i dag. Tillsammans med yrkesfiskare har hon byggt en interaktiv utställning med fokus på skräp i havet och den får nu premiär. Projektet är en del i projektet Fishing for Litter som drivs av KIMO Baltic Sea i samarbete med Håll Sverige Rent.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten.

Fem frågor till manetforskaren Lene Friis Möller vid Göteborgs universitet, som nyligen representerade hundratals forskare på kungliga slottet i ett seminarium om de kungliga stiftelserna.

Vad gör de kungliga stiftelserna?
Som forskare kan man söka projektpengar ur de kungliga stiftelserna. Det finns fem olika områden som stiftelserna verkar inom; forskning, hjälpverksamhet, vård och ungdomsverksamhet, kultur samt utbildning. Årligen delas 170 miljoner ut i anslag och stipendier. Hela 800 miljoner delades ut i anslag under perioden 2006-2010. Det är hundratals forskare som genom åren varit pristagare. Jag blev tillfrågad om jag ville representera forskarna, jag var en av fyra huvudtalare. Det är jag väldig glad för!
Vilket är ditt forskningsfält?
Jag forskar om massförekomster av maneter och deras påverkan på ekosystemen. De flesta maneter äter djurplankton och det händer att många maneter förekommer på samma ställe i havet. Deras samlade födoupptag påverkar då hela födoväven, allt från mikrober till fisk. När maneterna äter upp en stor andel av djurplanktonen konkurrerar de också med fiskarna om maten.
Bland annat forskar jag om den amerikanska kammaneten som på senare år dykt upp i svenska vatten. Jag hade med mig mina kammaneter till kungliga slottet. Några stod i en stor vas på scenen och andra blev skickade runt i små burkar. För att maneterna skulle klara sig fick jag förvara dem i minibaren på hotellet ett par dagar vilket väckte en del munterhet når jag berättade om det på seminariet.
Hur blev du intresserad av just maneter?
De flesta känner till maneter från stränderna om sommaren, men få tänker på att maneter kan skapa stora problem för balansen i havet. Jag tycker det är fascinerande att något så geléartat kan ha så stora konsekvenser för ekosystemet och jag tycker det är spännande att ta redo på vilka de konsekvenserna är.
Träffade du kungafamiljen på seminariet?
Ja, jag hälsade både på kungen, drottningen och kronprinsessan och fick också prata med kungen över en kopp kaffe efter seminariet. Han var nyfiken på maneter och hade en fråga han ville ställa.
Du medverkar i en nyutkommen skrift ”Goda idéer för en bättre värld”, vad handlar den om?
Precis som seminariet så försöker skriften sätta fokus på de kungliga stiftelserna och berätta vad de uträttar.

På torsdagens förmiddagen slöts ett avtal mellan Svenska Ostindiska Companiet och transportföretaget Greencarrier. Ostindiefararen Götheborg ska under de två kommande åren användas som marknadsplattform för att stärka Greencarriers varumärke i Europa.

Representanter från de båda bolagen träffades för att skriva på ett tvåårskontrakt där Greencarrier går in som officiell partner till Ostindiefararen Götheborg och till skeppets turné – European Tour 2013.

− ¬ Med Ostindiefararen Götheborg som marknadsplattform satsar vi nu på att stärka vårt varumärke ytterligare. Skeppet blir en unik symbol som både förstärker och visualiserar vårt ledord ”Yes, it´s possible!”, säger Stefan Björk, styrelseordförande och delägare för Greencarrier.

Greencarrier bildades år 2000 och är i dag ett av nordens största privatägda företag med specialisering inom globala transportlösningar. Företaget har drygt 700 anställda i 13 länder med fokus på Östeuropa och Asien. 2012 hade företaget en omsättning på 380 miljoner euro.

− Det är med stor glädje som vi välkomnar Greencarrier ombord som ny officiell partner till Ostindiefararen Götheborg, säger Håkan Beskow, vd för Svenska Ostindiska Companiet. Avtalet har gett oss ny vind i seglen och det här är början av en ny period med seglingsexpeditioner för Ostindiefararen Götheborg.

Greencarriers satsning bidrar nu till att Ostindiefararen Götheborg kan genomföra den fyra månader långa sommarturnén – European Tour 2013. Turnén väntas pågå från maj till september och skeppet kommer att besöka flera orter där Greencarrier är verksamma.

Feadship i Nederländerna, världens främsta på att bygga lyxiga och kundanpassade motoryachter, har sjösatt sin största Feadship hittills. Den 99 m långa superyachten har skapats av Feadships varv i Makkum och är samtidigt den största superyacht som någonsin har byggts i Nederländerna. Slank och snabb i linjerna med en elegant yttre design kommer den att dra åt sig blickarna i många av världens stora yachthamnar.

Båten har tagit mer än fyra år att bygga denna yacht med projektnamnet ”Dream”, som lämnade varvshallen på torsdagen. Ägaren fick ta över en elegant yacht som skapats i samarbete med designteamet hos Andrew Winch och hundratals varvsarbetare hos Feadship.

Detaljerna om båten är hemliga på flera punkter, men det är offentligt att Feadships avancerade skrovkonstruktion gör det möjligt för den 99 m långa yachten att nå över 24 knop. En av anledningarna är den effektiva skrovformen, en annan att båten är utrustad med fyra huvudmaskiner.
Bland de yachter i samma klass som Feadship har byggt tidigare märks 81 meter långa Air, sjösatt 2011, och den 86 meter långa Ecstasea från 2004 som utrustades med en heltäckt helikopterhangar. Detta finns även ombord på ”Dream”.
För närvarande har Feadship flera yachter och superyachter under konstruktioner i storlekar från 44 till 101,50 meter.

Technical specifications

Builder: Feadship
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminium superstructure

Length overall: 99.00m 324’10”
Beam overall: 13.60m 42’8”
Draft (loaded): 4.60m 15’1”

Fuel capacity: 250,000 litres 66,000 US gallons
Fresh water capacity: 50,000 litres 13,000 US gallons

Design:
Naval Architect: Feadship De Voogt Naval Architects
Exterior styling: Andrew Winch Designs
Interior design: Andrew Winch Designs

Propulsion
Main engines: 4x MTU 20V4000M73 – 3600 kW/ 2050 rpm
Generators: 3x MTU 12V2000M50A – 498 kW/1500 rpm
Max. speed: 24 knots
Range: Transatlantic

Accommodation
Guests: Ten guests in five guest staterooms and two guests in VIP
stateroom
Crew: 36 crew in eighteen cabins
Water sports: Two 11m tenders; scuba gear

I morgon öppnar norra Europas största båmässa för allmänheten. Det är Helsinki Boat Show som då slår upp sina dörrar för alla båtintresserade. Bella, Flipper och Aquador är tre av de märken som verkligen står ut på mässan. I år med inte mindre än sammanlagt elva nya modeller.

Bella Boats är moderbolag till Bella, Flipper och Aquador. Företaget har redan en omfattande serie med motorbåtar, men utökar den här säsongen med tre nya Flippermodeller, sex Bella och även två nya Aquador byggd på ett känt skrov.

De nya Flipperbåtarna är:
Flipper 640 DC
Flipper 640ST Flipper 880 ST

Det är den norska båtdesignern Espen Thorup som ligger bakom Flipperbåtarnas sportiga linjer. Även byggtekniskt står den nya serien från Flipper för en hel del nytänkande, bland annat byggs båtarna med moderna metoder som vakuuminjicering och limning av många delar. Detta ger goda egenskaper som lätta men ändå starka båtar.

Från och med de nyheter som presenterades för ett år sedan har Espen Thorup gjort om Flipperbåtarna så att de har fått betydligt större sociala ytor med väldigt väl tilltagen sittbrunn och moderna skrov.

Även Bella visar upp en helt ny serie med båtar på Helsingforsmässan:
Bella 485 R
Bella 525 R
Bella 535 Excel
Bella 630 DC
Bella 570 Excel
Bella 700 Patrol

Båtarna har fått annan design än tidigare med nya färger, nya dynor och trädetaljer.

I serien med Aquador finns det två nya modeller för 2013:
Aquador 35 ST
Aquador 25 WA

Info: www.bellaboats.fi

Det har varit mycket planering under höst och vinter för de ansvariga för Volkswagen X-35 Cup. Nu börjar de ansvariga se ljuset och början på säsongen för cupen. De har mycket att se fram emot i år då cupen utökas både på längden och bredden.

För första gången hålls en del av cupen i Finland, vilket seglarna ser fram emot. En annan nyhet är ”Grand Prix 5”, som kommer att hållas i Valdemarsvik.

Men det är ”Grand Prix 6” som är årets största händelse. Sista veckan i augusti kommer världsmästerskapen i X-35 att hållas på hemmaplan i Malmö. Detta event blir en del av cupen. Under den veckan kommer mycket att hända i Malmö, bland annat så kommer Europeiska Mästerskapen i Fälttävlan gå samtidigt på Ribersborgsstranden precis intill Västra Hamnen.

Redan nu har tolv team förregistrerat sig till VM. Minst fyra nationer kommer att slåss om Världsmästartiteln. Självklart hoppas de svenska deltagarna på att få hem VM-titeln till Sverige.

Under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm i mars kommer X-Yachts och Volkswagen X-35 Cup att befinna sig vid segelbåtsbryggan i Hall A.

På Båtmässan i Göteborg visas bland mycket annat ett automatiskt segelvingsystem. Det finns i Svenskt Marintekniskt Forums monter. Det är DellenCat som tillsammans med engelsmannen Peter Worsley har utvecklat ett vingsystem för små och stora fritidssegelbåtar, både en- och flerkölade. Det kallas därför Dellenwing.

– Vi vill att fler ska segla och oftare, säger Jan-Åke Malmqvist, en av ägarna till DellenCat.

– Många upplever att segling är svårt och omständligt, obekvämt och lite farligt. Och att det kräver många i besättningen. Med detta system gör du loss båten, ställer “gasreglaget” i “framåt” och styr båten dit du vill. Du kan segla ensam. Segelvingen med hjälp av stjärtvingen och det automatiska, helt mekaniska styrsystemet ser till att stora vingen alltid ställer in sig med rätt vinkel i förhållande till aktuell vindriktning varje sekund för att ge båten maximal kraft framåt. Om det går för fort minskar man bara på “gasen”.

– Vi har provkört systemet på en 6 meters enkölad segelbåt i Hudiksvall. Den upplevelse jag fick efter provseglingen var att så här vill jag segla i fortsättningen. Seglingen var så mjuk och följsam och effektiv även vid liten vind. Inget onödigt krängande vid slag och snabba vindkantringar. Vingsystemet ställer lungt om sej till ny vindriktning och man kan bara njuta av seglingen. Man har hela tiden optimal vinkel mot vinden på stora vingen, ca 7 grader, oberoende från vilket håll vinden kommer.

Vingen är en symmetrisk flygplansvingprofil NACA 0018. En flygplansvinge är ofta osymmetrisk för att optimera för lyft uppåt, men en vertikal vinge för båt ska kunna hantera vind både från styrbord och babord, därför är den symmetrisk i tvärsnittet. En sådan vinge är effektivare än ett vanligt segel. Det betyder att man kan minska vingarean jämfört med motsvarande segelarea. Många flygplan har idag även en uppvikt kant längst ut på vingarna, en så kallat wing tip eller wing let som minskar virvelbildningar som uppstår där vingen slutar och som bromsar. Eftersom en vertikal segelvinge arbetar från båda sidor har den här uppfinningen wing lets i form av ett T och designade som små sjöfågelvingar.

Själva vingen är tillverkad av foamprofiler uppstagade med tunna ribbor av acetylerat trä som är indränkt i epoxy. Profilerna är uppträdda på två lättbalkar även dessa tillverkade av foam och tumma ribbor av modifierat trä och konstruktionen är förstärkt på vissa ställen med glasfiber. Det innebär att vingen ej innehåller någon metall eller annat som är elektriskt ledande, vilket ger en ökad säkerhet mot blixtnerslag jämfört med en vanlig metallmast.

– Jag tror att detta vingsystem kommer att möjliggöra att nya typer av segelbåtar kommer att och byggas där även styrman kan sitta inne i båten och slipper stå i regnet och frysa. Det är ju bara ett “gasreglage” för att reglera segelvingen som behövs, sedan är det bara att styra med roder.

– Under båtmässan i Göteborg finns vi i SMTF:s monter och under de två första dagarna hade jag ett hundratal intresserade besökare inne i montern som ville veta mer om vårt vingsystem.

– Många kan mycket om vingar efter senaste America’s Cup. Vad som skiljer den mot vår vinge är att vårt vingsystem kan rotera 360 grader och har ett automatiskt styrsystem som ställer in den stora vingen optimalt hela tiden. Och det utan datorer och elström. Det är ett helt mekaniskt och mycket robust system. Man får ofta frågan om hur man revar denna vinge. Svaret är att det gör man inte. Vid bryggan eller när man ankrat upp så ställer man bara reglaget i “neutral”. Stjärtvingen står då längs med den stora vingen och hela vingsystemet ställer upp sej mot vinden som en vindflöjel. Och efetrsom allt är strömlingeformat är det mycket små krafter som verkar på båten då, ungefär som på en vanlig mast med revat segel. Man ska bara se till att det finns plats så att allt kan rotera 360 grader runt.

– Vi hade en båt med detta vingsystem i storm vid bryggan i höstas med medvetet veka infästningar med det hände inget.

Info: www.dellencat.se

Kommentarer

JT Danielsson 11:47:04 2013-07-20

Jag har egentligen bara seglat ett par gånger, men älskar sjön och att ta mej fram så tyst som möjligt. Motorbåtar har inte den charmen, men är ofta lätta att köra. Med DellenWing har DellenCat en ypperlig kompromiss. Nej, egentligen inte en kompromiss, utan en helt självklar, optimal lösning. GRATTIS!

Sedan några år har jag själv skrivit ner och samlat idéer om fossilfri, tyst framfart på vatten i FB-gruppen OPTiBÅT". Katamaraner är mest intressanta. Välkommen med tips, bilder och kommentarer! http://korta.nu/OPTiBÅT.

På Londons båtmässa, som hölls i mitten av januari, hade Sunseeker International som vanligt stor nyhetsshow. Bland annat visades dessa båda nyheter med helt nya linjer. Sunseeker Predator 68 och San Remo kommer troligen att slå an tonen för hur många båtar i den här klassen kommer att se ut de närmaste åren.

Det var världspremiär för både Sunseeker Predator 68 och San Remo i montern, som totalt omfattade elva båtar. Bland de övriga modeller som Sunseeker visade upp fanns 115 Sport Yacht, Sunseeker 28 Metre Yacht, Predator 80 och Portofino 40.

Förutom Princess Yachts, som också hade många båtar i sin monter, var det dock mycket magert på Londons internationella båtmässa i år. En del talade om kris efter den här utställningen, som efter flytten från legendariska Earl´s Court för några år sedan har tappat kraftigt i antalet utställare och besökare.

Predator 68 har hämtat inspiration från den nyligen lanserade Predator 80, med den skillnaden att 68-fotaren har ännu mer aggressiva linjer. Det är en yacht som ska klara sportig körning under alla förhållanden.

Båten har gott om stora ljusinsläpp i varje kabin och boytorna genom smart monterade ventiler. Båten har boplatser för upp till sex gäster i tre olika kabiner. Den har vidare bland annat ett skjutbart soltak och en stor yta med bar och lyxiga säten.

Motoriseringen är två stycken MTU 1270, vilka ger en toppfart upp emot 35 knop och en marschfart på cirka 25 knop. I aktern finns ett jollegarage avsett för en 325 Williams tender.

San Remo-modellen är en lite annorlunda och mer retro båttyp med anor från 80- och 90-talen. Båten har generösa ytor och mycket ljus inredning. Upp till fyra gäster kan bo ombord.

Motoriseringen i San Remo är två stycken Volvo IPS-600, vilket ger en toppfart på 32 knop. Även den här modellen är utrustad med ett garage för en 325 Williams. Dessutom har båten hydraulisk badplattform som standard.

Info: www.sunseeker.com

Trots den senaste tidens stora affärer, bland annat i Kina, går det tufft för AB Volvo, som äger AB Volvo Penta. Det är endast den Nordamerikanska marknaden som verkar stå för en viss, om än mycket svag, återhämtning. På övriga marknader är det låg efterfrågan på marinmotorer.

Ur Volvo Pentas pressmeddelande:

Det fjärde kvartalet är traditionellt årets säsongsmässigt svagaste kvartal för Volvo Penta. Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet 2012 minskade med 5% jämfört med motsvarande period föregående år till 1.754 Mkr (1.839). Justerat för förändrade valutakurser minskade försäljningen med 2%. Försäljningen fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 916 Mkr (1.008) och Industri 838 Mkr (831).

Rörelseresultatet uppgick till 14 Mkr jämfört med föregående års resultat på 102 Mkr. Resultatet påverkades negativt av främst lägre försäljning och ogynnsam produktmix och höga kostnader för forskning och utveckling inför en omfattande breddning av produktprogrammet inom industrimotorer. Jämfört med det fjärde kvartalet 2011 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser med 13 Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 0.8% (5.5).

Den globala efterfrågan på marin- och industrimotorer var fortsatt svag och i stort sett oförändrad jämfört med de senaste kvartalens utveckling. Europa och Nordamerika har sedan flera år tyngts av makroekonomisk oro som fundamentalt har förändrat förutsättningarna på världsmarknaden för fritidsbåtar.

Totalmarknaden för industrimotorer har inte påverkats strukturellt i samma omfattning, men den svaga utvecklingen av världsekonomin har inneburit successivt lägre efterfrågan på viktiga marknader som exempelvis Kina, Europa och Nordamerika. Denna utveckling fortsatte under det fjärde kvartalet, med undantag för vissa marknader i exempelvis Sydamerika och Mellanöstern.

Med branschens modernaste produktprogram har Volvo Penta under året befäst och förstärkt positionerna inom sina kärnsegment i fritidsbåtsbranschen. Ledande båtbyggare i Europa har slutit långsiktiga avtal med Volvo Penta för att säkra leveranserna till kommande båtmodeller och med hjälp av IPS-systemet växer Volvo Penta successivt in i allt större båtsegment.

På industrimotorsidan har Volvo Pentas kunder under det gångna året kunnat beställa prototypmotorer av Volvo Pentas nya 5- till 16-liters dieselmotorer som möter 2014 års emissionslagkrav. Ledande industrimotorkunder inom gruvdrift, specialfordon och materialhantering har visat stort intresse för det nya produktprogrammet.

Volymen i orderboken per den 31 december 2012 var 27% lägre än motsvarande period föregående år.

Något så unikt som en liten bärbar kyl och frysbox med låg strömförbrukning. Det är Isotherms nya Travel Boxar, som är lämpliga bland annat för båtlivet.

Boxarna har en vikt på 8.2 resp 8.6 kg och kan kyla från +10°C ner till -15°C. Kopplas via cigguttag och placeras i bilen, båten eller varhelst det finns ett DC uttag. Finns i 15 & 18 liter storlekar och drivs av Danfoss nya microkompressor, därav den låga vikten.

Boxarna har digital termostat samt möjlighet att välja ECO-powersave eller MAX-nedkylningsläge. En annan smart detalj är att batterivakten kan ställas i tre lägen för att förhindra urladdning vid inkoppling till startbatteri.

Pris TB15 4.990:-, TB18 5.395:-

Produkterna finns hos välsorterade tillbehörsbutiker.

Info: www.isotherm.se

I september 2011 började ett 30-tal yrkesfiskare att ta med sig skräp som de fick i sina nät in i hamn. Nu har skräpet blivit konst med hjälp av TV-personligheten, bloggaren, designern och pysselmästaren Isabelle McAllister. Den 8 februari kommer hon till Båtmässan med sin utställning.

Den interaktiva utställningen är en del i projektet Fishing for Litter, där ett 30-tal yrkesfiskare från Simrishamn i Skåne, Nogersund i Blekinge och Ronehamn på Gotland har samlat in allt skräp som de fått upp i garnen. Skräpet har lagts i stora plastsäckar och mätts, vägts och dokumenterats i hamnarna. Det huvudsakliga syftet har inte varit att städa havet, utan att skapa större förståelse för problemet med nedskräpning av våra hav. Ambitionen är att kommuner i samtliga länder runt Östersjön ska vidta gemensamma åtgärder mot nedskräpningen. Projektet drivs av KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent i samarbete med pysselexperten Isabelle McAllister, designer, journalist, bloggare och TV-värd.

Utställningen har premiär på Båtmässan i Göteborg. Planen är sedan att turnera längs Östersjökusten, för att sprida kunskap om skräpet i havet. Isabelle McAllister kommer att berätta om utställningen och på plats pyssla med skräp tillsammans med Håll Sverige Rents vd Anna Linusson och Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

Isabelle McAllister är ett känt ansikte från en rad olika TV-program. Allt från “Äntligen hemma”, “Äntligen trädgård” till “Sommartorpet” och “Fixa rummet” där barn har fått hjälp att inreda sina rum. Isabelle driver även en populär inredningsblogg.

Kom och träffa Isabelle McAllister, Anna Linusson och Björn Risinger på skräppyssel på Båtmässan.

VAR? Havs- och vattenmyndighetens monter D08:12, bredvid Vi-älskar-rent-vatten-torget.

NÄR? Fredag den 8 februari klockan från kl. 14.00 (pysslet börjar vid 14.30 – eventet inleds med en paneldebatt om den marina nedskräpningen).

Bilden:
Isabelle McAllister. Foto: Martin Stenmark.

För första gå¨ngen i tävlingens historia ska Volvo Ocean Race besöka Newport, Rhode Island, i USA. Newport blir därmed en av värdhamnarna för den tolften upplagan av tävlingen, som seglas 2014-15.

Segelbåtarna kommer till Newport, som är en av världens seglingshuvudstäder, i maj 2015 efter ett stopp i Itajaí, Brasilien. Från Newport fortsätter teamen vidare över Atlanten till de sista legen som seglas i Europa.

Volvo Ocean Race har besökt USA varje gång sedan 1989-90, men trots att Newport är en av de mest kända seglingsmetropolerna har båtarna aldrig angjort staden.

– Jag är väldigt glad för att kunna presentera att vi kommer med världens största havskappsegling till en av de största seglingsstäderna, säger Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race.

– Det är på tiden att tävlingen kommer till Newport och vi ser fram emot en riktig festival som kommer att bli väldigt underhållande för alla seglingsfans och sportälskare.

Rhode Island är känt som “the Ocean State” och i över 50 år var Newport hem för America’s Cup. Staden hade också hand om en deltävling i America’s Cup World Series 2012, då 65 000 personer besökte staden.

Foto: Marc Bow/Volvo Ocean Race.

Har du ingen egen båt eller känner du någon som är nyfiken på att prova på allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda?

Nu ges möjligheten via Upptäck Båtlivets nya tävling ”Vinn ett båtliv” där vinsten är att under sommaren få fri tillgång till en fullt utrustad styrpulpetbåt kryddat med olika aktiviteter i skärgården.

Det enda man behöver göra för att vara med och tävla är att motivera varför man är en lämplig vinnare. En liten motprestation krävs av vinnaren i form av att så ofta som möjligt berätta om sina nya upplevelser med båten på Upptäck Båtlivets Facebooksida.

Tävlingsformulär och övrig information finns på:

www.upptäckbåtlivet.se

www.facebook.com/upptackbatlivet

Tävlingen pågår fram till 30 april.

Upptäck Båtlivet är guiden för dig som längtar ut på sjön. På www.upptäckbåtlivet.se hittar man allt som behövs för att ta steget och uppleva allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser!

Upptäck Båtlivet är ett initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

PRIMUS Power Cook är ett kraftfullt kök som klarar matlagning i lite större skala. Med fyra stabila kärlstöd och en kraftfull brännare passar det bra för större kastruller och stekpannor.

Trots sin stora kapacitet är PRIMUS Power Cook smidigt och lätthanterligt. Köket fästs direkt på gasbehållaren och är enkelt att tända med den integrerade piezotändaren.

Efter måltiden är det lätt att fälla ihop både brännaren och kärlstöden till en liten kompakt enhet. Medan effekten är så hög som 4000 W, är vikten endast 171 g – lika lite som en vanlig chokladkaka.

PRIMUS Power Cook är en uppdaterad variant av ett populärt kök som tidigare fanns i sortimentet, men som nu kommit tillbaka på begäran.

Pris 599 kr.

Vill du kunna ta med din iPhone 5 överallt, men är rädd att den skadas? Det nya tuffa mobilskalet från LifeProof ger ett effektivt och smidigt skydd i alla lägen.

LifeProof har de perfekta mobiltillbehören för alla som är ute i naturen, på stranden, på sjön, tränar eller jobbar i tuffa miljöer. Nu kommer LifeProof med skal för iPhone 5, som finns i vitt och svart.

Ett mobilskal från LifeProof är vattentätt, dammtätt, stötsäkert och skyddar mot snö och smuts – samtidigt som mobilens alla funktioner finns tillgängliga, med touch, knappar, ljud och kamera. En iPhone med LifeProof fungerar i alla lägen och miljöer. Du kan till och med filma och ta bilder under vatten. Skalet är vattentätt ned till två meters djup.

LifeProof skiljer sig från andra tåliga mobilskal genom en nätt och snygg profil som knappt ökar storleken på din enhet. Det skyddar högtalare och mikrofon och förbättrar till och med högtalarljudet. Hörlursuttaget och laddningskontakten är också skyddade, samtidigt som dessa är helt åtkomliga.

Den nya produkten för iPhone 5 kompletterar LifeProofs utbud som också omfattar skal för iPhone 4/4s, skal för iPad och ett brett urval med tillbehör. LifeProof har genomgått oberoende labbstester som visar att det klarar den högsta kapslingsklassen IP-68 för skydd mot vatten, smuts eller snö och även militära krav för stöttålighet. Varje LifeProof-skal är dessutom fabrikstestat för täthet.

LifeProof för iPhone finns i svart och vitt och kostar 79,99 Euro (ca 700 kronor).

Info: www.lifeproof.com

Hälleflundra, piggvar och havskatt är några svenska marina fiskarter som har biologiska möjligheter att passa för odling på västkusten, framhåller forskare vid Göteborgs universitet i ny utredning.

Odling av fisk och skaldjur är den livsmedelssektor som växer snabbast i världen. Men i Europa och speciellt Sverige går utvecklingen av vattenbruket mycket långsamt. Istället blir vi allt mer beroende av fiskimporter från andra världsdelar.

– Detta väcker etiska frågor om långväga livsmedelstransporter, export av miljöproblem samt den nationella livsmedelssäkerheten, säger fiskbiologen och forskaren Thrandur Björnsson.

På den svenska västkusten förekommer ingen fiskodling i dag trots den möjlighet den långa svenska kusten erbjuder.

– Det kan till viss del bero på en negativ syn från myndigheter och allmänheten där traditionell fiskodling i öppna nätkassar kan ses som en miljöförstörande verksamhet. Men innovativa odlingstekniker och satsning på lokala fiskarter kan skapa möjlighet för miljömärkta nisch-produkter som kan saluföras till ett högt värde, säger Thrandur Björnsson.

En ny rapport från forskare vid Vattenbrukscentrum Väst, Göteborgs universitet, utreder de odlingsbiologiska förutsättningarna för fiskodling på västkusten.

Hälleflundra, tunga, piggvar, havskatt samt lyrtorsk och torsk bedömdes vara ”kandidatarter” för framtida odling. Med speciella tekniska lösningar som möjliggör reglering av salthalt, syrgashalter och temperatur är dessa arter lovande för odling.

Nästa steg som forskarna föreslår är att göra en teknisk och ekonomisk utredning kring kontrollerade havs- eller landbaserade system för marin fiskodling.

En nödvändig satsning är också ett kläckeri för forskning och utveckling av det svenska marina vattenbruket.