Nyheter

Agapi 750 är en banbrytande båtupplevelse som tar sina ägare längre och snabbare för lägre kostnad än någonsin tidigare. Båten är den första lättviktsbåt med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. Med ett lätt och styvt skrov har Agapi 750 en unik kombination av prestanda och bränsleekonomi, den drar därför väsentligt mindre bränsle än sina närmaste konkurrenter vilket glädjer både natur och plånbok.

Pressmeddelande:

Agapi 750 är i grunden en RIB (Rigid Inflatable Boat). Det gör den kul, säker och enkel i alla väder och hastigheter. Tuberna tillverkas i Orca 866-material vilket är samma kvalitet som används militärt över hela världen. Fördelen med en RIB visar sig inte bara i högre hastigheter utan även när det är dags att lägga till då tuberna agerar som en stor fender.

Den låga vikten gör att Agapi 750 enkelt kan transporteras med en bil ner till en Audi A3:s storlek och att det räcker med vanligt B-körkort. Trots en kabin med fyra sovplatser och bekvämligheter för såväl dagturer som övernattningar är Agapi 750 lika lätt att sjösätta som en vattenskoter. Den kan enkelt förvaras på trailer för alla som vill slippa båtplats, bottenfärg och dyr vinterförvaring. Det innebär också att Agapi 750 på ett sätt som ingen annan båt i motsvarande storleksklass, kan följa med sin ägare för att upptäcka nya vatten både inom och utanför Sverige.

Agapi är elegant och modern svensk design som är funktionell och smart i varje detalj. Med sin mångsidighet, exceptionella prestanda och låga driftskostnad är Agapi 750 idealisk även för pendlare och professionella användare. Genom smartare produktion och logistik har den totala ägandekostnaden kunnat pressas ned med mer än 30 % jämfört med närmaste jämförbara båt.

Agapi 750 innebär inget mindre än ett nytt gränslöst båtägande som tar ut en ny kurs i svenskt båtliv.

Peder Asplund, VD för Agapi säger; “Enligt en undersökning gjord av Sweboat är en ny typ av båtägare på väg att växa fram, en ny generation som delar kärleken till vatten och hav med den äldre men som vill ha ett enklare och roligare båtliv.

De, eller egentligen bör jag säga vi, vill hinna med så mycket som möjligt under vår lediga tid. Det ställer nya krav på både båten och båtägandet där enkelhet kombinerat med större möjligheter att uppleva blir allt viktigare. Vi är även mer miljömedvetna än tidigare generationer.

Agapi 750 är svaret på dessa nya krav och vi är enormt glada över att kunna presentera denna båt och dela vår vision om ett roligare och enklare båtliv. Med Agapi 750 sätter vi helt enkelt en ny kurs för båtlivet.”
Om företaget

Agapi Boating AB är ett svenskt bolag grundat 2006. Vår vision är att skapa en helt ny typ av båtliv med fokus på frihet, enkelhet och miljövänlighet. Med lanseringen av Agapi 900WA år 2010 började vi ta ut en ny kurs för svenskt båtliv och vi tilldelades utnämningen “Rookie of the Year” av en av Sveriges ledande båttidningar. Idag ägs Agapi av majoritetsägarna Alejandra Levinas Asplund, ansvarig för marknadsföring och administration, samt Peder Asplund, VD. I styrelsen och bland övriga delägare märks en rad kända profiler inom både båtvärlden och svenskt näringsliv.

Abu Dhabi ställer upp med ett lag i Volvo Ocean Race 2014-15 och det är återigen britten Ian Walker, med två OS-silver i bagaget, som är lagets skeppare. Dessutom är Abu Dhabi, huvudstaden i Förenade Arabemiraten ett av tävlingens etappmål.

Det tredje laget som bekräftats hittills har från och med idag 18 månader att förbereda sig inför starten och tävlingens andra etapp, från Recife i Brasilien till Abu Dhabi kommer att bli en tuff utmaning för seglarna. Under sträckan kommer de för första gången segla med de helt nya båtarna, Volvo Ocean 65 långt ner i södra oceanen.

Abu Dhabi var värd för ett banbrytande hamnstop i den senaste omgången av Volvo Ocean Race då tävlingen gästade mellanöstern för första gången. Abu Dhabi Ocean Racing som var med 2011-12 var också det första arabiska laget i tävlingens historia. – Abu Dhabi presenterade ett originellt och mycket tilltalande hamnstop senast med en egen unik känsla. Det här tillkännagivandet kommer bara att stärka tävlingens koppling till staden och landet. säger Volvo Ocean Race VD Knut Frostad.

– Etappen från Recife till Abu Dhabi kommer att vara en av de längsta och mest utmanande sträckorna i tävlingens 40-åriga historia. Att ge sig ut i Södra Oceanen är aldrig enkelt och den här rutten kommer att testa seglarnas gränser. Mållinjen i Abu Dhabi kommer att vara en av de mest ivrigt efterlängtade i hela tävlingen.

Abu Dhabi kommer att vara det tredje hamnstopet längs rutten efter starten i Alicante och mållinjen för den första etappen i Recife i delstaten Pernambuco i nordöstra Brasilien. De två andra lag som hittills presenterats är Team SCA:s kvinnliga besättning och en brasiliansk båt.

Antalet båtrelaterade stölder under 2012 visar en svag ökning jämfört med 2011. Däremot finns det regionala skillnader. I Blekinge län har tiill exempel stölderna ökat med 66 procent. Detta visar statistik polisen.

Fram till kvartal tre noterade Larmtjänst en markant ökning av de båtrelaterade stölderna jämfört med 2011. Därefter, under kvartal fyra, gick stölderna ner vilket gjorde att det totala antalet båtrelaterade stölder under 2012 enbart ökade med en procent jämfört med 2011. Dock finns det stora regionala skillnader i landet. I Blekinge län har det totala antalet båtrelaterade stölderna ökat med 66 procent och enbart båtmotorstölderna har en 162 procentig ökning. I Hallands län har de båtrelaterade stölderna däremot minskat med 27 procent.

– Skillnaderna kan förklaras med den fortsatta organiserade brottsligheten. Det är ligor som förflyttar sig runt om i landet, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.

Under året anmäldes totalt 7 613 båtrelaterade stölder. De län som varit mest utsatta är Stockholms län och Västra Götalands län. I Stockholms län har det varit vanligt att man stjäl stora nya motorer.

– Många båtägare har fått sina båtmotorer stulna ett flertal gånger under samma säsong, säger Carina Birking.

I Västra Götaland har polisen, i samverkan med försäkringsbranschen och Larmtjänst, startat upp en båtsamverkansgrupp för att försöka reducera antalet båtmotorstölder. Bland annat vill man involvera allmänheten genom båtsamverkan som innebär en rad förebyggande insatser.

Källa: Larmtjänst.

Allt för sjön är inte bara mässan för alla som älskar båtlivet och skärgården. Den är också båtnördarnas eget Mecka. Många spenderar flera dagar på mässan för att botanisera bland de tusentals nya båtprylarna. Men så har de mycket att titta på också. Allt för sjön öppnar den 2 mars på Stockholmsmässan.

Det kan vara ett nytt roder, en ny smart GPS eller ett nytt drev. Stort som smått. Bland montrarna på mässan finns alltid 10 000-tals båtprylar som säkerligen intresserar den inbitne båtnörden.

– Varje år har flera båtar världspremiär på Allt för sjön. Ännu fler världspremiärer finns bland alla de prylar som visas. Vi har faktiskt båtnördar, om jag får kalla dem så, som går här tre, fyra dagar och finkammar montrarna efter nya smarta prylar. Och i år har de extra mycket att titta på, säger Thomas Sandberg, projektledare för mässan.

Nytt ekolod. En av de nya prylarna är Hummingbird 596cx, som har en mycket ljusstark 5 tums HD skärm. Den höga upplösningen ger en mycket bra bild av både bottenstrukturen och tydliga ekon av fiskstim. Ekolodet har Dual Beam Plus vilket gör att båda frekvenserna utnyttjas, så att fiskekon separeras samtidigt som ett stort område täcks.

Autotethers dödmansgrepp är en annan klurig grej. Det ersätter den konventionella spiralkabeln mellan båtföraren och nödstoppet på framför allt utombordsmotorer. Föraren kan röra sig fritt i och omkring båten med motorn igång. Motorn stängs av blixtsnabbt om man råkar falla i vattnet eller om sändaren som bärs av föraren kommer för långt från båten.

Travel box för kylvaror är en ny bärbar box för transport av kyl- och frysvaror hemifrån och till båten. Boxen kopplas via ett vanligt 12 volts uttag i bilen, båten eller var som helst där det finns ett DC 12V uttag. Isotherms nya Travel boxar finns i 15 & 18 liter och kan kyla från +10°C ner till -15°C. Naturligtvis kan den användas i båten under hela semestern också.

Vattentät stereo. Den nya stereon från KG Knutsson med en effekt på 4×25 watt har inbyggd Bluetooth för musikstreaming direkt från mobiltelefonen. Stereon finns som svart eller vit. Den har RDS-radio med 18 förval och inbyggd minnesbackup, så när strömmen bryts håller stereon kvar radiominnet.

Solglasögon med läsglas. Sunread glasögon, med glas slipade i olika styrkor, är framtagna av seglare som tröttnat på att ständigt behöva byta glasögon. Glasögonen finns i två modeller, ICE och TECH. Glasögonen har UV-skydd och är polariserande.

Starkare propellerblad. Propulse kommer till säsongen 2013 med ett nytt material i bladen. De har också en ny typ av förstärkningsstruktur och en högre mängd glasfibrer än tidigare. Bladen blir därför ca 30 procent starkare och gör att båtarna går ca 2-4 knop snabbare jämfört med äldre modeller av blad.

Man över bord! När en person faller överbord måste räddningen vara nära. Den nya kastlinan MOB kan till exempel fästas permanent under segling på en lämplig plats i sittbrunnen. Den nödställde drar ut en slinga ur sidorna på påsen, trär armarna igenom slingan för att bli säkrad och kan dras och lyftas med hjälp av slingan runt överkroppen. För ”räddaren” fungerar de dubbla banden som handtag för att dra och lyfta den nödställde.

Världspremärbåtar. Naturligtvis går inte båtnördarna oberörda förbi alla de båtar som har världspremiär på mässan. Den här lär de definitivt stanna upp vid: Anytech 747 CAB som är proppfylld med nya instrument och andra intressanta prylar. Den behöver nog minst en timmes genomgång av den riktige båtnörden.

Allt för sjön 2-10 mars är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.

Info: www.alltforsjon.se

Nu tar miljöfrågorna plats på Allt för sjön. I samarbete med Initiativet Hållbara Hav, Havs- och vattenmyndigheten och miljöorganisationerna Håll Sverige Rent och Naturskyddsföreningen har Allt för sjön skapat ett särskilt miljötorg till årets båtmässa.

Miljötorget kommer att innehålla information och aktiviteter som behandlar Östersjöns miljö. Där kommer även representanter för miljöorganisationer, universitetet, näringslivet och politiken att medverka för att ge olika perspektiv på frågorna.

Initiativet Hållbara Hav medverkar med utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…”. Temat är miljögifter och nedskräpning i haven och innehållet har tagits fram i samarbete med forskare från Stockholms Universitet, Stiftelsen Håll Sverige Rent och Baltic Sea Waste Camapaign.

Utställningen berättar om effekterna av nedskräpning och miljögifter och tipsar om vad du som konsument kan göra.

En digital version av utställningen finns på http://www.hallbarahav.nu/utstallning

Huvudpartner för Initiativet Hållbara Hav och utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” är TeliaSonera.

De svenska gästhamnarna hade en svag nedgång 2012 i antalet gästande båtar. Jätten i sammanhanget är Västra Götaland med Bohuslän, som förra året lockade nästan 220 000 gästande båtar med totalt över en halv miljon människor. Stockholms skärgård är tvåa i statistiken och Skåne trea.

I statistiken, som publiceras årligen, räknar gästhamnsägarna med 2,3 personer i varje båt. Den siffran har legat stil ett par år, men för en del år sedan var det fler än tre personer i varje gästbåt.

Idag finns ca 430 klassificerade och kvalitetssäkrade gästhamnar runt den svenska kusten, i de stora insjöarna och de vackra kanalerna.

I Sverige finns nio kanaler som förbinder haven med de stora insjöarna. I kanalsystemen finns en mängd gästhamnar.

Siffrorna visar dock bara en del av båtlivet. De flesta båtmänniskor ligger i naturhamnar uppskattningsvis två av tre nätter. Det totala antalet människor som njuter av båtlivet är alltså mycket större än vad den här statistiken visar.

Källa: Tillväxtverket/Riksföreningen Gästhamnar Sverige.

Lars-Åke Redéen

Skärgårdsstiftelsen i Stockholm har under de senaste tio åren plockat upp 9 583 skräpartiklar under dyk i Stockholms naturhamnar. Ett urval av detta skräp kommer att visas i en sällsam utställning på Aquaria i Stockholm. Från 16 februari kommer besökare att få en närmare inblick i vad som slängs i våra vatten genom utställningen Skräpet ska upp till ytan. Syftet med utställningen är att inge hopp om förändring.

Pressmeddelande:

Resultaten från dykningarna är både fascinerande och häpnadsväckande. Närmare 10 000 artiklar har plockats upp, allt från toastolar och bilbatterier, till badstegar och badkläder. Ett urval av skräpet kommer att visas i utställningen Skräpet ska upp till ytan på Aquaria i Stockholm mellan den 16 februari och den 17 mars. Initiativtagare till utställningen är Skärgårdsstiftelsen och Aquaria.

– Sopor och avfall är ett omfattande problem i vardagen. Genom utställningen vill vi öka medvetenheten och få fler att ta ansvar för den vackra miljö som finns i vår unika övärld. Både dagens och morgondagens vuxna måste ge naturen bättre förutsättningar än vad tidigare generationer har gjort, säger Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

Skräpet ska upp till ytan målar en relativt dyster bild av hälsotillståndet i våra svenska vatten, liksom det mänskliga beteendet. Under ytan döljer sig decennier av oaktsamhet. Målsättningen med utställningen är emellertid att inge hopp om förändring.

– Genom denna lekfulla och interaktiva utställning vill vi visa att man kan göra en stor skillnad på ett enkelt sätt. Faktum är att nedskräpningen är det miljöproblem som är enklast att komma tillrätta med, säger Fredrik Dahlbeck, vd på Aquaria.

Visste du att:
• I Sverige slänger nästan 30 procent av befolkningen skräp på marken. En procent slänger skräp dagligen. Om alla hjälptes åt att ta hand om sitt skräp skulle det inte finnas någon nedskräpning.
• 85 procent av skräpet i havet utgörs av plast. Nedbrytningstiden för plast i naturen är 100-1 000 år. I havet är den ännu längre eftersom nedbrytningen går mycket långsammare. Nedbrytningstiden för glas är mer än en miljon år.
• Tusentals sjöfåglar och marina däggdjur dör varje år för att de har ätit skräp eller fastnat i det och drunknat.

På årets Allt för sjön, Nordens största båtmässa, duggar nyheterna tätt. Från stora nyheter som en 16 meter lång motorbåt till mindre prylar som häftiga marina solglasögon och kläder. Flera båtar har världspremiär och bland tillbehören visas nästa generations navigeringsprylar. Allt för sjön öppnar 2 mars på Stockholmsmässan.

Det är ovanligt många motorbåtar som premiärvisas på Allt för sjön i år. Allt från mindre roddbåtar som Oskwig 330, en aluminiumbåt på bara 38 kilo, till Nord West 430 Fly Bridge som är den senaste båten från varvet nere på Orust. Premiär bland motorbåtar är det också för Bella 700 Patrol, Dahl 24, Ryds 588 WA, Bayliner 642 CU, Arronet 25 cxip, Aagai 750, Vector 23 FC, Sandström Classic 565, Anytech 747 Cab, Anytec 530 SPF, Grandezza 33 OC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Hammarine C7, och Minor Offshore 36.

Riktiga smycken är nya Chris-Craft Corsair 32 och Riva Iseo, två lackglänsande day cruisers. Corsair 32 är den näst största modellen inom Corsairserien och Riva Aseo är en italiensk dyrgrip, som hämtad från en James Bondfilm. De riktigt stora båtarna är i år samlade i en särskild avdelning, Grand Large, där man också kan låta benen ta igen sig i Rosébaren.

Några av de segelbåtar som premiärvisas är Swedestar 415, den senast designade svenska segelbåten byggd av Lidköpings Båtsnickeri. Två franska nyheter är Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance, den senare utsedd till ”Årets båt 2013” både i Europa och USA. J 70 är företaget J Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer. Beneteau Oceanis 45 är en rymlig italiensk snabbseglare för färder både i skärgården och över de sju haven. En riktig pärla är den gamla klassiska Folkbåten som visas i en nybyggd version helt i trä av danska Brandt-Möller Båådbyggeri.

– Årets båtmässa blir välfylld som vanligt och kommer att bjuda på godbitar för alla som är intresserade av båtar och skärgård. För många innebär mässan startskottet på båtsäsongen och en fest för hela familjen. För de äldre finns tusentals nyheter att titta på och för de mindre öppnar vi ”Lilla Allt för sjön”. Förutom en massa roliga aktiviteter för barn kan de också leka pirater på båtar som Kaatach lekland i Tyresö ställer ut, och när de blir trötta kan de vila och läska sig hos Kapten Krog, säger Thomas Sandberg, projektledare för mässan.

Mässans och kanske Sveriges snabbaste segelbåt är katamaranen M32 från Marströms båtbyggeri i Västervik. Den är byggd helt i kolfiber och god för över 30 knop. En annan snabbseglare som ställs ut är nya OS-klassen Nacra 17, också det en katamaran. Mässans minsta och långsammaste segelbåt är 74-årige Sven Yrvinds senaste skapelse, en endast tre meter lång båt som han ska segla jorden runt med. Fast de allra minsta båtar hittar man i en monter med vackert handgjorda båtmodeller.

– Många besökare kommer till Allt för sjön för att gå på Classic Boat Show, där årets tema är ”Plastic Fantastic”. Bland rariteterna märks 33 Housboat, en 10 meter lång husbåt från 1970 som tävlade i Roslagsloppet, en riktigt kul båt. Här finns också Fjordlingklubben och Coronetklubben som visar gamla fina trotjänare. Flera av plastbåtarna är i princip K-märkta och mycket omtyckta än i dag, säger Thomas Sandberg.

Bland båtarna finns som sagt många riktigt heta nyheter, men allra flest nyheter hittas dock i Charliehallen där tusentals intressanta tillbehör ställs ut. Nästa generations navigationsutrustning lär locka besökarna liksom en bärbar frys/kylväska, en vattentät stereo, nya tyger för båtinredningar, ekolod, nya bottenfärger, räddnings- och nödsändare, nya avlastare till segelbåtar, en ny smart konserveringssats för att vinterkonservera utbordaren och den tvåtungade båtflaggan som förmodligen kommer att hissas på många fritidsbåtar.

Mitt på entrétorget ligger en speciell monter, nämligen ”Snacka Båt”.

– Hit alla är varmt välkomna. Vi som arrangerar båtmässan älskar att prata båtar och vi gör det gärna under alla de nästan 100 timmarna som mässan är öppen. Med oss i montern har vi specialister och samarbetspartners och jag skulle faktiskt vilja utmana besökarna och säga att kan vi inte svara på din båtfråga, så ska vi ……, ja jag vet inte vad vi ska bjuda på i dagsläget, men något blir det, säger Thomas Sandberg och skrattar.

Allt för sjön 2-10 mars är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.

Info: www.alltforsjon.se

Sailstar inbjuder till en jolleseglarvecka på Gistholmen, mitt i Stockholms skärgård vecka 33 i år. Evenemanget är öppet för alla som seglar jolle eller mindre båtar och är tänkt att samla seglare från hela Sverige för en vecka med segling tillsammans.

Pressmeddelande:

“Sailstar har varit ute på Gistholmen med kurser i tre år, 2013 blir vårt fjärde år därute. Det är en underbar miljö och perfekt för segling där det finns både skyddade vatten och öppna fjärdar. På ön finns det ett antal enklare stugor, en storstuga för gemensamma samlingar och nära till handel på Ingmarsö. Vi har nu förhandlat med Vimpeln som äger och förvaltar Gistholmen om att vi i slutet av sommaren arrangerar denna seglarvecka och har hela ön för oss själva. Jag tycker det vore väldigt roligt om seglare och segelklubbar från alla håll ville komma dit och vara med om att arrangera en seglarvecka tillsammans”, berättar Tomas Sandström, ansvarig på Sailstar.

Tanken är att samla många jolleseglare (alla seglare är välkomna!) och att segla tillsammans med en mängd olika jollar där man kan prova-på olika jollar. Trevlig samvaro är minst lika viktigt och Gistholmen är en ö som gjord för härlig samvaro runt den stora grillplatsen.

“Det är ingen kappsegling utan det är ett gemensamt läger. Men det är klart att vi har med oss våra rundningsmärken och kommer att lägga ut banor, eller så gör vi små utflykter till omgivande öar. Eller har kappsegling till öar på Träskö-Storöfjärden. Jag hoppas även på att vi ska kunna locka till oss någon eller några mer kända seglare som vill berätta eller visa sin segling”, fortsätter Tomas Sandström på Sailstar.

Alla seglare är välkomna till Gistholmen den här veckan! Gistholmen har plats för både stugboende, tältande och har mängder av bra naturhamnar, de flesta med bra djup för segelbåtar.

“För jolleseglare som vill komma dit med egen jolle arrangerar vi en tillfartseskader på tisdagen den 13 augusti och seglar gemensamt därifrån i eskader lördag den 17 augusti. Blir vi många så arrangerar vi säkert en kappsegling på vägen dit uppdelat på ett antal heat. Förhoppningsvis blir det en syn med många jollar samlade i segling genom Stockholms skärgård”, avslutar Tomas Sandström.

Anytec AB som tillverkar och säljer Anytec aluminiumbåtar med inombordsmotorer har begärt sig själva i konkurs. Företaget har varit under rekonstruktion sedan i höstas, men detta misslyckades och därför begärdes företaget i konkurs.

– Anytec AB för inombordare har haft rättigheterna att marknadsföra och sälja inombordarbåtarna. Nu återgår alla licenser med mera till oss. Vårt företag äger alla rättigheter till varumärket Anytec och till alla företagets ritningar och produkter, säger Mats Melbin, vd för Anytec Boats AB och utombordarbolaget.

Anytec delades för flera år sedan upp i två bolag, ett för utombordare och ett för inombordare. Det bolag som jobbar med inombordarbåtarna såldes till ett Stockholmsbaserat bolag, som fick licens för att bygga dem.

Anytec Boats AB var med på Båtmässan i Göteborg och kommer att finns med på Allt för sjön.

– Utombordarbåtarna går som tåget. Vi kommer att göra all time high resultat i år, säger Mats Melbin.
Lars-Åke Redéen

Foto: Anytec.

Kommentarer

Jan Cox 19:23:31 2013-03-01

Fin bild! Det är jag som tagit den.
Segla väl!
/Janne

Till hösten är det premiär för nya Nimbus 405 Coupé. Den nyheten når oss via den engelska tidningen Motorboat & Yachtings hemsida. Nimbus nya modell kommer att lanseras till hösten och bygger antagligen på 42 Nova.

Båten har ungefär samma design som i ett par mindre systermodeller, Nimbus 305 och Nimbus 365. Linjerna känns även igen från flera andra relativt nya Nimbusmodeller med ett stort akterdäck, en rejäl salong och höga fribordrunt hela båten.

Eftersom den nya modellen blir över 13,2 m lång finns det plats för två fullstora kabiner, badrum och en väl tilltagen salong.

Enligt den engelska tidningen ska Nimbus använda vinkelväxlar kopplade till två motorer, troligen Volvo Penta D4-300 eller Volvo Penta D6-370. Den lösningen har provats tidigare i bland annat Nimbus Trawlermodeller. Den fungerar bra, men kan ge oönskade bieffekter med mycket transmissionsljud. Dessutom kan den ge upphov till effektförluster.

Tekniska data
Längd: 13,20 m
Bredd: 3,95 m
Motorer: Volvo Penta D4-300 eller Volvo Penta D6-370
Toppfart: 32 knop
Personer: 12
Info: www.nimbusboats.com

Källa: Motorboat & Yachting.

Till helgen är det åter dags för Scandinavian Sailboat Show, som då hålls för sista helgen denna säsong. Det betyder att alla är på plats, båtutställare och tillbehörsföretag. Här hittar du fler segelbåtar än på någon annan inomhusmässa i Sverige under vintern 2012/2013.

Pressmeddelande:

På den här mässan kan du diskutera elektronik och utrustning med experterna. Här möter du segelmakarna och får tips om material och trim
Lär er mer om elektroniken och säkerheten ombord
Helgens seminarietema är elektronik och tillbehör. Vi bjuder på seminarier och programmet ser ut så här:

Lördag 16 februari

11.00 – SPINLOCK
Personlig säkerhet ombord
Vi ser att trenden inom svensk segling går mot shorthand, bristen på gastar som kan vara med och den personliga utmaningen lockar många. Vid single- eller doublehanded segling blir dock säkerhetstänket mycket viktigt. Och detta är inte bara för kappsegling, vid semestersegling på två är det minst lika viktigt att tänka på den personliga säkerheten. Vi går igenom vad som kan vara bra att tänka på och demonstrerar säkerhetsprodukter som gör er segling både säkrare och enklare. Föredragshållare: James Hall från Spinlock ( Engelska)

12.00 –GARMIN & NEXUS
Garmin presenterar 2013 års nyheter ifrån Garmin & Nexus.

13.00- TRUE HEADING – SEAPILOT
Roligare och lättare navigering
Nu händer det saker inom navigation som kommer att förändra hur vi tar oss fram på många sätt.
Med ökad säkerhet och enkelhet kan fler få chansen att komma ut i våran vackra skärgård.
Bättre sjökort, koll på varandra, mer nyttig och bra information samt även fint väder för seglatsen kan erbjudas.

14.00 – Sportmanship Marin
Simrad + B&G presenterar 2013års produkter.
-Segla snabbare med instrument, Magnus Woxén delar med sig av sin kunskap.

15.00 – RAYMARINE
Raymarine presenterar årets produkter och nyheter inom elektronisk navigation ombord.
Man delar även med sig av sina bästa tips för enkel och säker navigation.

16.00 – THERMOPRODUKTER
EFOY- Nutidens strömförsörjning

Söndag 17 februari

11.00 –GARMIN & NEXUS
Garmin presenterar 2013 års nyheter ifrån Garmin & Nexus.

12.00- TRUE HEADING – SEAPILOT
Roligare och lättare navigering
Nu händer det saker inom navigation som kommer att förändra hur vi tar oss fram på många sätt.
Med ökad säkerhet och enkelhet kan fler få chansen att komma ut i våran vackra skärgård.
Bättre sjökort, koll på varandra, mer nyttig och bra information samt även fint väder för seglatsen kan erbjudas.

13.00 – RAYMARINE
Raymarine presenterar årets produkter och nyheter inom elektronisk navigation ombord.
Man delar även med sig av sina bästa tips för enkel och säker navigation.

14.00 – Sportmanship Marin
Simrad + B&G presenterar 2013års produkter.
-Segla snabbare med instrument, Magnus Woxén delar med sig av sin kunskap.

15.00 – THERMOPRODUKTER
EFOY – Nutidens strömförsörjning

Öppettider 10.00 till 18:00 Fritt inträde Fri parkering

Ta dig till Mässan

Med Buss från Slussen
Bussen stannar i stort sett utanför porten
Hållplats Hamnen eller Farsta viken
Rese information: http://www.gustavsbergshamn.se/content/view/14/28/

Med bil:
Väg 222 till Gustavsberg. Gustavsbergs hamn.
Chamottevägen 10 B

Det var en riktigt bra försäljning på Båtmässan i Göteborg i år, det har flera utställare rapporterat om. En av dem som sålde flest båtar var utställaren Sand Maritim AB, som gjorde succé med sina snipor med namnet Maril.

Båtmässorna får ofta kritik från både besökare och utställare för att vara för dyra, att det visas fel båtar etc.

I år var tongångarna betydligt ljusare på den 54:e Båtmässan i Göteborg, som hölls 2–10 februari. Efter en lång rad åtgärder från både arrangören och utställarna verkar det som ”rätt” besökare kom till mässan, som lockade 325 utställare och över 60 700 besökare.

Den som kanske var mest positiv var Peter Tholérus, ägare till Micore Plast AB som har varit med på mässan sedan 1990. I år visade Micore fyra modeller av styrpulpetbåtar.

– Vi sålde 20 båtpaket, med båt, motor och navigationsutrustning, direkt på mässan. Det är ”all time high” för oss. Vi brukar sällan sälja över tio båtar, säger Peter Tholérus.

Anders Wassmo på Sand Maritim AB nådde också säljrekord, med sina exklusiva snipor. Normalt brukar företaget inte sälja en enda båt under mässan, i år sålde han sex stycken.

Båten på bilderna är en Maril 7,95, som kostar från 611 000 kr.
– Jag tror intresset för snipor börjar öka, folk kör inte så fort längre utan gillar att ha det skönt på sjön. Jag upplevde också att vi hade fler intresserade besökare i år.

Info: www.sandmaritim.se

Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör, Björn Risinger, har utsetts av regeringen att sitta i Kustbevakningens insynsråd. Förordnandet gäller från 1 januari i år till och med 31 december 2014. – Det ska bli spännande att kunna följa Kustbevakningens verksamhet lite närmare, jag ser uppdraget som en del i mitt uppdrag som generaldirektör för HaV, säger Björn Risinger.

Fem anställda vid Kustbevakningens avdelning för räddningstjänst och sjöövervakning har sin arbetsplats i Havs- och vattenmyndighetens huvudkontor “Pagoden” vid Göta älv i Göteborg. De fem arbetar med bland annat fiskerikontroll, miljöövervakning, jakt- och naturvårdsövervakning och brottsbekämpning med inriktning mot bland annat fisket. Skälet till att de sitter där är att kunna underlätta samverkan med HaV och Kustbevakningen.

– HaV:s tillsynsavdelning har väldigt nära utbyte med Kustbevakningen i det dagliga arbetet. Men det här ger mig mer insyn i ledningsarbetet vid Kustbevakningen, säger Björn Risinger som även leder HaV:s insynsråd och är ledamot i insynsrådet för SMHI och för Jordbruksverket.

Övriga ledamöter i Kustbevakningens insynsråd är rikskriminalchef Klas Friberg, Helena Lindberg, generaldirektör vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket, Peter Sandwall, generaldirektör för Försvarsmakten, Christer Schoug, vd för Sveriges Redareförening samt Rolf Westerström, vd, Sjöräddningssällskapet.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten.

Kommentarer

Göran Bergstöm 20:29:09 2013-02-12

Kan detta möjligen betyda att vi vanliga sjöfarare får en insyn i vad Kustbevakningen använder sina av oss finansierade medel till?
Obegripligt att regeringen som i övrigt för en besparingsinriktad politik kan låta detta fortsätta. Kan bara bero på okunskap eller ointresse.
Lägg ner! Låt räddningsverksamheterna rädda liv. Låt polisen sköta tydligt polisart arbete och förhoppningsvis, försvaret sköta vårt försvar och kontrollera våra gränser.

Göran

Nisse 14:08:17 2013-02-14

Göran: Varför denna negativa attityd mot kustbevakningen? Själv har jag aldrig haft något problem med dem, tvärtom å har de stoppat busåkningen i mina hemmavatten. Och att flytta deras uppgifter till polisen skulle snarast öka kostnaderna, eftersom de senare knappt har några båtar i dagsläget.

Utbredningen av syrefria bottnar i Östersjön var under 2011 rekordstor och läget försämrades under 2012. Det visar färska siffror från SMHI, som regelbundet undersöker syrehalten. – Situationen är värre än någonsin, i dag omfattar syrebristen nästan 20 procent av Egentliga Östersjöns bottnar, det är väldigt alarmerande, säger Bertil Håkansson, chef för havsförvaltningsenheten vid Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Statens meteorologiska och hydrologiska institut, SMHI, har undersökt syrehalten i Östersjön sedan 1960-talet. Deras mätningar visar att utbredningen av döda bottnar i Egentliga Östersjön har i snitt ökat från 5 till 15 procent under 2000-talet. Områden som är påverkade av syrebrist har också ökat, från 22 till 28 procent. Egentliga Östersjön sträcker sig från Ålands hav till de danska sunden.

Under 2011 var cirka 20 procent av bottnarna i Östersjön påverkade av syrefria förhållanden, vilket är det högsta som noterats sedan 60-talet. Preliminära siffror för 2012 visar att syrebristen fortsätter.

– Det här påverkar näringsbalansen i Östersjön, det marina livets utbredning och syresituationen kan försämra ekosystemets möjlighet att leverera tjänster till samhället, säger Bertil Håkansson.

Syre är en av de viktigaste gaserna i havet eftersom syre är nödvändigt för allt högre liv. Men i områden med dålig vattenomsättning och stor tillförsel av näringsämnen kan syret helt ta slut. Redan vid syrgashalter på 3,5 ml per liter vatten påverkas många arter och kring 2 ml per liter dör eller flyr många arter från området.

– Fiskarter har olika tolerans mot låga syrekoncentrationer i vattnet, först försvinner de mest känsliga arterna som torsk, vitling och rödspotta. På 60-talet fanns exempelvis torsk ända upp i Bottenhavet men i dag fiskas torsk främst i de södra delarna, exempelvis öster om Bornholmsbassängen, säger Bertil Håkansson.

För att torsken ska kunna föröka sig krävs en tillräckligt hög salt- och syrehalt i vattnet, äggen behöver flyta i vattenmassan under en period tills ynglen utvecklats. Syrehalten måste därför ligga på minst två ml/liter vatten men helst ända upp mot åtta ml/liter för att fortplantningen ska fungera så bra som möjligt.

– Området öster om Bornholm är den viktigaste lekplatsen för Östersjötorsken. Ofta har djupvattnen där rätt salthalt för att torskäggen ska kunna flyta men syrebrist gör att torskens fortplantning ändå drabbas hårt, säger Bertil Håkansson.

Sedan 1940-talet har tillförseln av näringsämnena kväve och fosfor till Egentliga Östersjön flerdubblats, vilket bland annat lett till ökande algblomningar. I dag tillförs drygt 30 000 ton fosfor och över en miljon ton kväve varje år. Även om utsläppen från länderna runt Östersjön minskat de senaste 15 åren måste mer göras för att ytterligare minska utsläppen.

– Om vi ska kunna uppnå god miljöstatus i Östersjön måste utsläppen av kväve och fosfor minska. Jordbruket står för den största delen men dålig rening av vatten från enskilda avlopp bidrar också starkt till övergödningen, säger Bertil Håkansson.

Länderna inom Helsingforskonventionen, Helcom, kom 2007 överens om en gemensam handlingsplan för Östersjöns miljö, bland annat hur övergödningen ska stoppas. Målet är att uppnå god ekologisk status år 2021, bland annat att minska tillförseln av kväve med 115 000 ton per år.

Under 2013 ska räddningsplanen för Östersjön omförhandlas och då ingår nya rekommendationer för hur mycket tillförseln av kväve och fosfor ska minskas, totalt och från varje land. I oktober samlas miljöministrarna i Helcomländerna (Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland och Sverige) i Köpenhamn för att ta beslut om vilka rekommendationer som ska gälla.

Nyligen hölls ett seminarium i riksdagen om ”Östersjöns återställande”, där bland andra HaV, LRF, WWF och forskare från Stockholms universitet deltog.

Källa: HaV.

Vid den stora båtmäsan i Helsingfors, som pågår den här veckan, visar finska Yamarin bland annat sina båtar med aluminiumskrov och plastinnerliner. Yamarin Cross 49 Bow Rider är särskilt lämplig som universalbåt för människor med sommarstuga. Den nya modellen har stora innerutrymmen, en rymlig sittbrunn i fören och den största sittbrunnen bakom vindrutan i denna storleksklass av båtar.

Därigenom har även passagerarna på akterbänken gott om fotutrymme. I standardutrustningen ingår bl.a. dörr mellan pulpeterna.

Cross 49 Bow Rider har totalt sju sittplatser och den är godkänd för sex personer. Under bakbänken finns utrymme för två bränsletankar.

I BB-pulpeten finns ett rymligt låsbart handskfack. Vid styrpulpeten finns plats för en 8″ kartplotter. Offshoresäterna möjliggör körande även stående.

De optimerade steglisterna förbättrar bränsleekonomin, hastigheten, riktstabiliteten och motverkar sidokräningar i sidovind.

Längd: 4,86 m, bredd 1,96 m, vikt ca 490 kg, motorrekommendation 40 – 60 hk. Båten är godkänd för 6 personer.

Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083–aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754–aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

Yamarin Cross-båtarnas skrovkonstruktion är av helt ny typ. Skrovkonstruktionen ger möjligheter till köregenskaper som tidigare endast förväntades hos glasfiberbåtar. Tack vare den nya konstruktionen har även skrovljudet kunnat minimeras. Innerutrymmena är också större än i aluminiumbåtar i samma storleksklass.

Yamarin Cross-modellserien med aluminiumskrov lanserades hösten 2010 inför båtsäsongen 2011. Under säsongen 2013 innehåller Cross-modellserien sex modeller; förutom de nya båtmodeller som visas nu ingår 53 Bow Rider och 53 Center Console samt 63 Bow Rider och 61 Center Console som lanserades år 2011.

Info: www.yamarin.fi

Nu startar arbetet med att göra farleden in till Trelleborgs hamn djupare och bredare. En satsning som innebär att större och miljövänligare fartyg kan trafikera Sveriges tredje största hamn.

Inseglingsleden till Trelleborgs hamn ska breddas och göras djupare. Arbetet är en del av den pågående utbyggnaden av hamnen och kommer att öka både säkerheten och tillgängligheten. Efter ombyggnaden kommer Trelleborgs hamn att kunna ta emot större fartyg och ökade godsvolymer.

-Trelleborg är tack vare sitt läge en viktig länk och knutpunkt för trafikflödet mellan Skandinavien och den europeiska kontinenten. Det är mycket glädjande att vi genom detta muddringsprojekt kan skapa förutsättningar för att större och miljövänligare fartyg ska kunna trafikera hamnen i framtiden, säger Marielle Svan, chef för infrastrukturenheten på Sjöfartsverket.

Inseglingsleden till hamnen ska breddas med 50 meter till totalt 150 meter, dessutom ska djupet öka från 8,4 meter till 9,5 meter. Muddring av farleden ska göras på en sträcka av 1,7 kilometer eller nästan en sjömil. De massor som muddras upp i farleden ska användas till utfyllnaden för att göra hamnområdet större österut.

– Den här satsningen ökar vår konkurrenskraft. Idag ökar kraven på att hamnarna kring Östersjön ska kunna ta emot allt större fartyg och nu anpassar vi farleden till att matcha hamnens storlek, säger Tommy Halén, VD i Trelleborgs hamn AB.

Tid för genomförande av farledsarbetet beräknas till cirka 3 månader och börjar redan den här veckan. Ett tätt samarbete mellan Sjöfartsverket, Trelleborgs hamn AB och Trafikverket har skyndat på arbetet med finansiering och miljötillstånd. Projektet finansieras av Trafikverket och beräknad kostnad för projektet är 45 miljoner kronor.

– Trafikverket ser positivt på att vi kan bidra till genomförandet av den här viktiga infrastruktursatsningen som kommer hela landet till gagn, säger Trafikverkets Lennart Andersson som är regionchef för södra Sverige.

Mer information finns på projektets webbsida:
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Trelleborg/

Sjöfartsverket och Visualiseringscenter C går under ytan. Ett samarbete ska resultera i en djupdykning i Östersjön och illustera de användningsområden som finns för modern djupdata.

Med Sjöfartsverkets djupdatabas som grund och Visualiseringscenter C:s spetskompetens när det kommer till mediateknik ska en domproduktion skapas. Filmen kommer att användas av Sjöfartsverket för att visualisera och sprida kunskap om fördelarna med högupplöst djupdata, men ska också bli en del av det publika programmet i den domteatern som finns hos Visualiseringscenter i Norrköping. I domteatern visas filmer i en kupolformad arena där besökarna omsluts av ljud och bild. Filmen beräknas vara färdig vid årsskiftet 2013/2014.

– Moderna mätningar skapar ett helt unikt kunskapsunderlag om vår bottentopografi och avslöjar enormt mycket nya kunskaper om Östersjön. Med den senaste tekniken vill Sjöfartsverket tillsammans med Visualiseringscenter skapa ett intresse och engagemang för de möjligheter som finns för att använda djupdata även utanför sjöfartssektorn. Vi vill även använda all vår kunskap och expertkompetens för att ge fler kännedom om hur det ser ut under Östersjöns yta, säger Patrik Wiberg som är chef för affärsområde sjögeografi på Sjöfartsverket.

Samarbetet ligger väl i linje med Sjöfartsverkets pågående uppdrag att ge förslag på hur en gemensam djupdatamodell ska kunna utarbetas tillsammans med övriga Östersjöländer. Samtalet mellan Sjöfartsverket och Visualiseringscenter C inleddes för ett år sedan. Redan då startade en kreativ process med syfte att utforska på vilka sätt visualiseringsteknik i absolut framkant kan synliggöra fördelarna med djupdata.

– Vi valde slutligen domfilmsformatet av flera spännande idéer och kreativa förslag som togs fram under denna process, säger Magdalena Allgren som är marknadsansvarig på Visualiseringscenter C.

Förra året slog Sjöfartsverket rekord i sjömätning. Aldrig tidigare har en så stor yta kartlagts under ett och samma år, men det är bara början på Sjöfartsverket långsiktiga vision om att täcka alla Sveriges farvatten med moderna mätningar. De sjömätningar som har gjorts i svenska vatten lagras i en databas på Sjöfartsverket och används främst som grund för sjökort. Dagens mätningar som är mycket detaljerade kan även användas till många andra syften som till exempel för projektering av farleder, etablering av vindkraftsparker samt som grund för miljöförbättrande arbete.

– Detta samarbete är mycket intressant för oss då vi får möjlighet att producera eget material som vi också kan visa på det publika programmet i vår domteater. Centret är en mötesplats mellan akademi, näringsliv och allmänhet. Detta är ett ypperligt exempel på hur vi använder centret för att förmedlar kunskap med hjälp av ny teknik, i det här fallet från Sjöfartsverket till allmänheten, samtidigt som vi bjuder på en häftig upplevelse. Vi öppnar också upp för Sjöfartsverket att använda centret som en mötesplats för dialog och möten, säger Therése Eklöf som är VD på Visualiseringscenter C.

Hallberg-Rassy 412 vann sin klass i Årets Segelbåt, som avgjordes på Båtmässan i Göteborg i helgen. Hallberg-Rassy vann i kategorin Lyx.

Juryn sammanfattar sitt val så här i diplomet: “För kreativ förnyelse av lyxbåtskonceptet”

Av 28 nya båtar på marknaden, både svenska och utländska, nominerades nio båtar i tre kategorier. Båtarna har testseglats och bedömts av en jury. Juryn består av både seglare och expertis. Kriterierna är seglingsegenskaper, design, nytänkande, inredning, byggkvalitet, utförande och pris.

Juryns motivering lyder vidare:
”Störst, snabbast, mest teknisk och tänjd för att ge mycket, är Hallberg-Rassys första stora båt med aktersittbrunn. Med seglingsegenskaper nära en performancebåt tar den bra båtar för långa resor till en helt ny nivå. Nyast är parkeringshjälp, knappsegling och allt i ett skärm på piedestalen, som gör att båten imponerar på innovation.”

Kommentarer

Beril Broberg 21:07:19 2013-02-11

Det låter som det fanns fler kategorier?
kanske nåt för oss som inte når upp till "lyxbåtskonceptet"?
B.B.

Båtlivs redaktion 12:38:08 2013-02-12

Hej!
Vi skulle också vilja ha mer information om den här utmärkelsen, men har tyvärr inte fått någon. När vi eventuellt får det så lägger vi ut den.

Nya Zeelands historia och vackra natur är källan till inspiration för NZA’s design. NZA förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark, svårtillgänglig terräng och alpina utmaningar som alla inbjuder till nya upptäckter.

För sommarkollektionen 2013 med grundtemat “white water rafting” har vi låtit oss inspireras av denna krävande och utmanande aktivitet. Att full av adrenalin trotsa de dånande forsarna längs knivskarpa klippformationer i en svårmanövrerad flotte är en fantasifull och lockande tanke.

The Gorges, som de smala floderna kallas av lokalbefolkningen, skiftar i färger från kobalt blå till emerald grön. Tillsammans med de gråbruna klipporna, de gula löven och den ofta klarblå himlen bildar denna färgrika naturupplevelse temat till kollektionen för sommaren 2013.

I kollektionen finns bland annat chinos i många olika färger, tvättade jeans och pikétröjor i färger som lätt går att matcha med varandra.

Info: www.trendmark.se