Nyheter

Startskottet för båtsäsongen går när Allt för sjön öppnar 2 mars på Stockholmsmässan. Omkring 100 000 besökare väntas besöka mässan som samlar båtnyheter från Sveriges och världens alla hörn.

Från Piteå i norr till Höllviken i söder och från Kina i öst till Kalifornien i väst kommer de cirka 500 utställarna som visar upp närmare 800 båtar och 10 000-tals båtprylar.

– Antalet nyheter är ovanligt stort i år och de kommer från världens alla hörn. En 26 fots dag- och kappseglingsbåt från Kina lär bli en av attraktionerna liksom nya J70:an från USA, också den en dag- och kappseglingsbåt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Att det kommer ett stort antal utländska båtar från andra länder på årets mässa kan delvis förklaras genom den starka svenska kronan. Ju starkare krona desto billigare blir de importerade båtarna.

Den finska paviljongen, större än en halv fotbollsplan, är en egen avdelning på mässan. Här finns en hel del båtnyheter som till exempel: Grandezza 33 OC, Flipper 640 DC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Minor Offshore 36, Nordstar 34 Patrol och Bella 700 Patrol.

Från andra länder i Europa hittar vi nyheter som Snipan Van Wijk 830 Classic och den nya OS-klassen Nacra 17, båda från Holland. Från Italien kommer klassiska Riva Iseo samt Sessa Marines båtar och från Frankrike de fyra segelbåtarna Jeanneau Sun Odyssey 44DS, Beneteau Oceanis 45, Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Hansebåtarna Bavaria Cruiser 33 och Bavaria Vision 442 tillverkas i Tyskland. Alla har Sverigepremiär.

Allra flest nyheter kommer såklart från Sverige, och tillverkningen och företagen är väl spridda över hela landet. Vi har till exempel Sandström Classic 565 från Norrlångträsk, NordWest 430 Flybridge från Orust, Hammarine C7 från Färjestaden, Aronet 25 cxip från Östhammar, M32 från Västervik, Dahl 24 från Stockholm, Swedestar 415 från Lidköping och Anytech 747 cab från Öregrund.

– Vi får heller inte glömma att vi har en svensk världspremiär i Agapi 750. Det är den första lättviktsbåten med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. En annan svensk ”pärla” som vi måste lyfta fram, även om den inte seriebyggs, är 74-årige jorden-runt seglaren Sven Yrvinds tre meter långa segelbåt. I den ska han starta sin jorden-runt segling senare i år är det tänkt, säger Thomas Sandberg.

Under de senaste åren har flera båtfabriker startats i vår östländer och därifrån kommer till exempel nyheter som Haber 660 från Polen och på ön Ösel i Estland tillverkas Delta26 Open och Delta 54 liksom Diva 24.

Förutom många båtnyheter innehåller Nya Allt för sjön en rad nya avdelningar. Grand Large är en avdelning för de lite större och kanske lyxigare båtarna. Här kan man svalka sig i Rosé bar. Lilla Allt för sjön är en ny avdelning för barnen, full med nya roliga attraktioner. Älvsjö hamn är en ny avdelning med 25 segelbåtar förtöjda vid extra stora bryggor och nedanför bryggan finns ett sjöcafé. Med alla nyheter och avdelningar är Nya Allt för sjön en mässa som kan uppskattas av familjens alla medlemmar.

Hamnen.se har gjort ett rykande färskt avsnitt med veteranerna Bengt Jörnstedt och Håkan Södergren. Hamnen testar i programmet finska XO och svenska Arronet samt franska segelbåten Allures 45.


Klippstegen Cliffgrip är en innovation som öppnar upp för nya badplatser längs våra kuster och insjöar. Tidigare har valet av badplatser styrts av var det går att ta sig upp på land igen efter doppet.

Cliffgrip ökar möjligheterna att skapa nya, säkra badplatser på ett radikalt sätt. Klippstegen förankras med en bergskil i oket, rullas ut och plötsligt finns en väg upp ur vattnet utan risk för klippskrap, havstulpaner, tång och läskiga krabbor.

Klippstegen är två meter lång och ca 30 cm bred. Den består av en grov nylonduk med påsydda band som håller fast stegen av aluminiumrör. Även på baksidan sitter längsgående band som förhindrar slitage av sömmarna.

Info: www.cliffgrip.se

Polska Galeon utmärker sig med snabba och fräcka motorbåtar för den som gillar att synas. Företagets senaste nyhet är en uppdaterad Galeon 445, vilket blir den tredje varianten på samma storlek. Båten följer samma design som de tidigare presenterade Galeon 325 och 385 och den har bland annat ett stort glastak som släpper in mycket ljus i salongen.

Det är ingen färdig båt som polacker visar utan designskisser. Men det brukar gå snabbt att få fram nya modeller hos varvet, som ligger utmed den polska Östersjökusten.

Båten är designad för att passa kunder från sydligare nejder. Vi i Norden nöjer oss oftast med ett badrum i en båt, men på kontinenten ska det vara två badrum, ett för gästerna och ett för båtens ägare. Följaktligen har nya Galeon 445 en ägarkabin med eget badrum.

Båten är utrustad med garage i aktern för förvaring av diverse leksaker, som till exempel vattenskoter. Garaget är utrustat med en hydrauliskt öppningsbar lucka.

Salongsutrymmena ser stora ut på de skisser som vi publicerar här. På samma sätt som många andra tillverkare har Galeon valt att satsa på ett enormt soldäck akteröver.

Motoralternativen är flera. Galeon 445 kan utrustas med antingen Volvo Penta IPS eller drev. Motorerna är från 2x Volvo Penta D6-370 och uppåt. Pris troligen runt 4 Mkr och uppåt.

Info: www.galeon.se

På båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö 2 – 10 mars har Bavaria premiär för sina nya segelbåtsmodeller. Båda modellerna har sålts bra i Sverige redan på ritning och är stora försäljningssuccéer på kontinenten.

CRUISER 33 är redan varvets storsäljare och såld i elva exemplar i Sverige. Båten har bevisat utmärkta seglingsegenskaper skapade av Farr Yacht design. Ny ergonomisk sittbrunn. Härligt ljus i salongen genom panoramaventiler. Snygga snickeriarbeten och exklusiv känsla inombords formad av Design Unlimited.

VISION 42 (stora bilden) är uppföljare till 46:an. Här presenterar Bavaria helt nya båtar skapade för den erfarne seglaren som vill njuta av komfort och seglingsegenskaper. Ett avancerat utvecklingsarbete med bl.a. workshops ligger bakom utformningen av Vision modellerna. Resultatet är unika båtar med innovationer i planering och detaljer. Det här är båtar man bor i med högsta komfort och vill segla långt och länge.

På Allt för sjön visas även Divas trailerbara segelbåtar.
DIVA 24 DC visas för första gången med inombordsmotor med dieseldrift. Den pressrosade dagseglaren med möjligheter till god övernattningskomfort förvandlas tack vare motorlösningen till en utflyktsbåt av rang.

CAMPUS 7.4 utvecklad för den som vill ha boendekomfort och överlägsen hanterbarhet.
Ingen annan båt erbjuder samma unika kombination av trailerbarhet och bekvämt boende.

ÖPPET HUS I GUSTAVSBERG
Under Allt för Sjöns två mässhelger 2 och 3 mars samt 9 och 10 mars håller Scandinavian Sailboat Show öppet hus i Gustavsberg. Där visar Bavaria:

BAVARIA CRUISER 36
BACARIA CRUISER 40
FABOLA DIVA 35
FABOLA DIVA 24 DC (för utombordare)
B/one

MÄSSA I OSLO, SJÖEN FOR ALLE 13-17 mars
Här kan du se:
FABOLA DIVA 24 DC
FABOLA CAMPUS 7.4

Info: www.bavariasverige.se

Stockholms universitets nyinrättade Östersjöcentrum ingår strategiskt partnerskap med BalticSea2020. Stiftelsen avsätter 100 miljoner kronor till projektet Baltic Eye som ska förmedla användbar kunskap om Östersjön till beslutsfattare i samhället. En kunskapsförsörjning som är nödvändig för att förändra Östersjöns miljötillstånd.

– Det är mycket glädjande med ett så stort stöd för Stockholms universitets nya satsning, säger Astrid Söderbergh Widding, rektor vid Stockholms universitet. Havsforskning är sedan länge ett ledande forskningsområde och vi har en kraftfull Östersjöforskning med lång tradition. Även universitetets öppenhet och strävan att kommunicera med det omgivande samhället blir tydlig genom detta strategiska partnerskap.

– Stockholms universitet har byggt en bas som vi tror på, säger stiftelsens grundare Björn Carlson. Östersjöcentrums framtida utbyggnad med en kombination av experter och kommunikatörer tillsammans med det breda nätverket av marina forskare kommer att kunna bidra till att lösa de svåra miljöfrågorna i Östersjön, vilket är målet för stiftelsens hela verksamhet.

Medlen kommer att fördelas med 20 miljoner per år under fem år och ska användas till resurser för analys, syntes och kommunikation. Det kommer också att finnas finansiering för att sätta samman flera kreativa grupperingar som under intensiva perioder kan jobba med viktiga frågor som hjälper till att lägga Östersjöpusslet.

– Forskningen och miljöövervakningen präglas av naturliga skäl av en stuprörseffekt, där framstående och världsledande verksamhet avgränsas inom olika ämnen, säger Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Vi ska nu försöka fånga upp all denna kunskap och skapa ett helhetsperspektiv som med riktad kommunikation når ut till rätt plats i samhället. Långsiktiga analyser, synteser och utvärderingar, som är nödvändiga för samhällets kunskapsförsörjning, kommer att bidra till vetenskapligt baserade åtgärder som faktiskt förändrar Östersjöns miljötillstånd.

Östersjöcentrum är en självständig enhet inom Stockholms universitet med en styrelse som består av fyra ledamöter från Stockholms universitet och tre externa ledamöter, varav en är ordförande för styrelsen.

Info: www.su.se/ostersjocentrum

Info: www.balticsea2020.org

Foto: Jerker Lokrantz/Azote.

En helt ny, modern och instrumentell hamnguide över gästhamnar, naturhamnar och farleder på Åland kommer ut till båtsäsongen 2013.

Guiden innehåller flygbilder, hamnskisser och all tänkbar detaljinformation över 70 åländska hamnar samt tio tillfartshamnar i Sverige och sex i Åboland.

– Det har i många år funnits behov av en modern hamnguide över Åland, de som finns är föråldrade eller på annat sätt inte anpassade till de krav som båtfolket ställer idag, säger Anders Hellberg, tidigare DN-journalist och huvudförfattare till den åländska hamnguiden.

Förutom detaljerad hamninformation finns också 20 textkapitel om att segla på Åland – allt från information om åländsk självstyrelse och historia till praktiska tips om ankring, radiofrekvenser och var man bäst bunkrar till båten.

I en unik sammanställning kan man på en karta se var storfärjorna befinner sig och när svall och sug kan påverka hamnarna längs farlederna i Stockholms, Ålands och Åbolands skärgårdar.

Ett särskilt kapitel behandlar också frågan om allemansrätten på Åland, och var gästande båtar får ta natthamn och hur man får röra sig i farlederna.

– Den åländska allemansrätten har diskuterats i många år, och även inför utgivningen av den här guiden. Tiderna har förändrats och idag skiljer sig inte Åland från andra seglingsvatten när det gäller hur båtfolket får röra sig, säger Anders Hellberg.

Den nya hamnguiden kommer i 224 sidor i praktisk ringpärm med vattenavvisande papper så att den går att använda utomhus i sittbrunnen.

Varje hamn har också en unik QR-kod som leder till guidens hemsida där ytterligare information om hamnarna och segling på Åland kommer att finnas.

Anders Hellberg står för text och bild, medan Peter Bergström, grafisk designer och lärare i grafisk form på Åland, producerat alla hamnskisser i guiden. Ben Johans, förläggare och formgivare på det åländska förlaget PQR, har gjort layouten och ger också ut hamnguiden.

Guiden kommer också ut i en finsk upplaga till båtmässorna i Helsingfors, Stockholm och Åbo.

Den åländska hamnguiden kommer också i en något kortad version som Svenska Kryssarklubbens årsskrift för 2013, som publiceras i sommar och distribueras till samtliga närmare 43 000 medlemmar.

Guiden kostar 350 kronor/39 euro och kommer att säljas i åländska, svenska och finska gästhamnar, i båtaffärer och i åländsk, svensk och finländsk bokhandel.

Info: www.hamnguiden.ax

2013 års X-35 Världsmästerskap kommer att hållas i Malmö, från august 27 till september 1. Huvudarrangören och organisatören är Nacka Strand Yacht Club med en lokal partner. Platsen arrangemanget kommer att hållas på i Malmö kommer att vara Dockan i Västra hamnen, ett nytt område i utveckling.

För första gången kommer Världsmästerskapet i X-35 att hållas i Sverige. Whyshore Yachting & Marketing kommer att stå för organisationen, vilka introducerade Volkswagen X-35 Cup 2010. Idag har cupen över 15 deltagare. X-35 klassen har växt till att bli en väldigt aktiv klass i Sverige sedan starten av Volkswagen X-35 Cup. Därför är Sverige och Malmö ett självklart val för nästa Världsmästerskap.

“Ambitionen som det Svenska X-35 Förbundet har är att VM 2013 i Malmö ska vara ett stort internationellt arrangemang, både till havs och på land. Vi tror att detta kommer att bli väldigt tävlingslystet med mer än 30 båtar men det kommer även att vara stora sociala aktiviteter i land. Malmö och Köpenhamn erbjuder stora möjligheter för medföljande familjer att roa sig medan seglare är ute och tävlar till havs. De svenska X-35 lag som deltar kommer att göra sitt yttersta för att ta hem titeln! Jag ser fram emot att se alla X-35 vänner i Malmö i augusti 2013”, säger Peter Pohl, ordförande i Svenska X-35 Förbundet.

Volkswagen Stockholm som stolt partner till cupen ser verkligen fram emot att få toppa årets Volkswagen X-35 Cup med ett Världsmästerskap, det är verkligen fantastiskt.

– När det väl gäller är Volkswagen alltid bäst, jag är övertygad om att vårt unga Volkswagen Sailing Team kommer att vara minst lika bra, säger Tobias Rückert chef för Volkswagen Stockholm.

År 2005 introducerades X-35 One Design, klassen hade en explosiv start som mest har startfältet bestått av över 50 båtar. Båten är designad av seglare för seglare. Förutom racer på högsta nivå är X-35 en välfungerande och sportig familjebåt med 8 kojer och de flesta bekvämligheter. Det effektiva segelplanet utan stora och tunga genuor gör dessutom båten mycket lätthanterlig.

Info: www.whyshore.com

Buster Super Magnum är en förädlad och förlängd version av företagets största modell. Resultatet är en snabb, lyckad och mångsidig båt.

Buster Magnum har i sin senaste version några år på nacken. Den senaste uppdateringen kom för tre år sedan, men nu är det dags för ytterligare en uppdatering: Buster Super Magnum.

Med 20 cm längre skrov, lägre tyngdpunkt, inga steglister och ett nytt material i durken har den här modellen förbättrats på många sätt. I grunden är det en vanlig Buster Magnum med förstärkt akterspegel, men de många detaljförbättringarna ger tillsammans ett stort plus. (Buster Magnum i den ordinarie versionen finns kvar.)

Buster har tagit sportbåtskonceptet ungefär så långt man kan komma utan att bli extrem med Super Magnum. 6,9 m skrov har blivit 7,1 m med vassare V-botten och Super Magnum har mer prestandakänsla än sin föregångare. Aluminium känns helt rätt för båtar av den här typen. På köpet får båtägaren en lättskött och tålig båt som klarar av en smäll mot en brygga och lite omild behandling om den ska köras på trailer.

Körintrycken från Buster Super Magnum är entydiga: det här är en gediget byggd båt med ännu mer körglädje än tidigare. Den är inte lika rå och stentuff som till exempel svenska Anytec i samma storleksklass, men för många användningsområden är Buster Super Magnum ett smart val.

Båten känns gedigen och tyst, vilket främst förklaras med den nya durken i kombination med avsaknaden av steglister. Båten går stadigt (lägre tyngdpunkt än förra versionen) och tryggt i sjön, även vid höga hastigheter. Vindrutan ger bra skydd främst för föraren och passagerarna. Även i baksoffan är vindbruset acceptabelt.

Vid normal båtkörning uppför sig Super Magnum exemplariskt med en 300 hk på akterspegeln. Den reagerar snabbt på gaspådrag och vid 30 knop är varvtalet så lågt att motorljudet inte på något sätt är störande. Vi körde med en Yamaha 300 hk fyrtaktsmotor, som är en erkänt tyst maskin.

Att helt skala bort steglisterna har både för- och nackdelar. I det här fallet överväger de positiva egenskaperna till stora delar, men båten kan lägga sig kraftigt i tvära girar även om den inte tappar fästet i sjön och den klyver inte sjön lika vasst som med steglister. Vid normal körning är detta inget problem utan de här egenskaperna visar sig först när man provocerar båten väldigt hårt.

Vi har kört åtskilliga timmar med redaktionens egen Buster Magnum med 225 hk motor. Förarplatsen var bra redan i den förra modellen, men här har Fiskars (som tillverkar Buster) fått till en ännu bättre lösning. Sittplatserna är lägre än tidigare men stolstativen är desamma som tidigare och sätena är nya med en ny aluminiumstomme och bättre stöd i sidorna. Instrumentbrädan är föredömligt enkel med plats för en stor plotter förarens mittlinje och alla reglage inom lagom avstånd.

Kapellet är ungefär samma som på Buster Magnum, det vill säga ett tvådelat körkapell där den aktre delen kan fällas ner för sig. Det är en bra lösning som ger skydd mot regn och samtidigt är kapellet tillräckligt stort för att man ska kunna röra sig obehindrat ombord.

En av Buster Magnums styrkor är att båten är en bra kompromiss. Den är inte vassast i sjön, men den har plats för åtta personer och en inredning som passar en aktiv båtfamilj. Det är enkelt att stuva undan prylar och lika enkelt att tvätta av båten efter en fisketur.

Förstärkningen av akterspegeln beror på att båten skulle få högre prestanda. Effektökningen är också förklaringen till de borttagna steglisterna och att båten ligger djupare i vattnet.

Maxgränsen är nu 300 hk utombordsmotor, vilket ger en toppfart på drygt 50 knop. Skillnaden mot en vanlig Buster Magnum med Yamaha 225 hk (Båtlivs redaktionsbåt) är cirka fem knop på toppfarten, men det är stor skillnad på accet främst i mellanregistret och Super Magnum klarar utan vidare att marscha runt 30 knop – oavsett väder och belastning. Bränsleförbrukningen ligger då på cirka 100 liter i timmen.
Lars-Åke Redéen

Fakta Buster Super Magnum
Personer: 7
Längd: 7,10 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 1 100 kg
Bränsletank: 250 liter
Motor: 225–300 hk
Pris: 630 400 kr (Yamaha F225 FETX)
664 900 kr (Yamaha F300 BETX)
Info: www.buster.fi

Kommentarer

Carl Bieneck 07:46:49 2013-03-27

Hej,

Jag förmodar att ni uppgivit fel bränsleförbrukning vid marschfart… 100l/h borde snarare vara 30-35l/h.

/ Carl

Lars-Åke Redéen 08:40:51 2013-03-28

Du har rätt. 30-35 liter per timme vid 35 knop är en riktig siffra.
Vi beklagar.

Nuvarande slussar i Göta älv-Vänerstråket, som togs i drift 1916, beräknas vara uttjänta till 2030 trots löpande underhåll. Ett historiskt beslut behöver fattas. Ska Vänersjöfarten utvecklas eller läggas ned?

Frågan blir belyst av en utredning som Trafikverket har genomfört tillsammans med Region Värmland, Västra Götalandsregionen, Sjöfartverket och Göteborgs Stad. Utredningen presenterades vid en pressträff i Trollhättan på tisdagen.

– Vår utredning visar att det går att utveckla Vänersjöfarten. Det vore önskvärt med ett besked både för att näringslivet ska veta vad som gäller inför framtiden och för att planerings- och byggprocessen är väldigt lång, säger Trafikverkets regionchef Håkan Wennerström.

Utredningens huvudpunkter är:
• Nuvarande slussar, som togs i drift 1916, beräknas vara uttjänta till 2030 trots löpande underhåll.
• Utvecklad Vänersjöfart är positiv för näringsliv, människa och miljö.
• Samhällsekonomisk lönsamhet uppnås genom konkurrenskraftiga inre vattenvägar.
• Det krävs ökade godsmängder för att motivera investering i nya slussar.

– Det finns industrier som är helt beroende av sjöfarten, Ökade godsmängder kan skapas genom en bransch i samverkan och effektiva transportkedjor, säger Tomas Riste, regionstyrelsens ordförande i Värmland.

Handelssjöfarten i stråket har en tusenårig tradition och det finns flera områden av nationell betydelse, bland andra Göteborgs hamn och farlederna till Göteborg, Hamnbanan, Nordlänken, E45 och väg 44 samt friluftsliv med kanalbåtar och fritidsbåtar.

Enligt EU:s Vitbok bör de inre vattenvägarna användas i större utsträckning, 30 procent av vägtransporter på mer än 30 mil bör flyttas över till järnvägs- eller sjötransporter. Utredningen pekar på att ökade godsmängder kan skapas genom en bransch i samverkan, effektiva hamnar och terminaler samt effektiva transportkedjor där sjöfarten är en naturlig del.

– Som ansvarig för regionens näringslivsarbete ser jag stora fördelar med Vänersjöfarten, både för jobben och miljön. Ökad andel godsvolym på inre vattenvägar, utvecklad turism i kombination med mer miljövänliga fartyg och bränslen är viktiga delar av regionens arbete för hållbar utveckling, säger Birgitta Losman, ordförande i regionutvecklingsnämnden Västra Götaland.

Utredningen bildar underlag inför Trafikverkets åtgärdsplanering 2014-2025 och ett eventuellt beslut om att investera i nya slussar i Trollhätte kanal före 2030. Kostnaden för att bygga nya slussar för handelssjöfarten till och från Vänern bedöms bli cirka tre miljarder kronor.

Utredningen behandlar bland annat
• framtida godsvolymer i stråket,
• alternativ och konsekvenser med och utan slussar,
• trafikstyrning längs älven och utveckling av datoriserat stöd (hanteras i ett särskilt projekt – GOTRIS),
• samhällsekonomisk analys av nya slussar,
• samordning med andra frågor längs Göta älv.

En populärversion av utredningen finns på Trafikverkets hemsida:

www.trafikverket.se/Gotaalv-Vanerstraket

Utredningen är en så kallad ”trafikslagsövergripande stråkstudie” av Göta älv och Vänerstråket. Slutrapporten publiceras i mars.

Team SCA välkomnar nu den andra gruppen kandidater till teamets träningsbas, Puerto Calero på Lanzarote. Sju nya kandidater ska träna och testas för en eventuell plats i SCA:s kvinnliga seglingsteam som satsar mot Volvo Ocean Race 2014-2015.

För en vecka sedan lämnade de sju i grupp 1 Lanzarote och nu kommer alltså sju nya kandidater. De är Sally Barkow, USA, Robin Hilton, Kanada, Sophie Ciszek, Australien, Jessica Sweeney, Australien, Alicia Ageno, Spanien, Karin Berg, Sverige, och Justine Metraux, Schweiz.

Gruppen kommer att tränas och testas av Team SCA:s fem coacher, Magnus Olsson, Brad Jackson, Joca Signorini, Casey Smith och Martin Strömberg. Och hittills är de fem mycket imponerade över den höga kvalitén och breda kompetensen som tjejerna i grupp 1 visade.

– Vi hade en fantastisk segling från England till Lanzarote. Och den kunskap och attityd som de visade var oerhört imponerande. Ur ett lagperspektiv så fungerar vår struktur, människorna och vår strategi mycket bra, även om vi precis startat vår långa resa, säger Joca Signorini.

Efter två dagar av medicinska och fysiska tester, samt en introduktion av teamets träningsbåt, väntar nu några dagars dygnetrunt-segling för kandidaterna.

Gruppen kommer att lämna Lanzarote i slutet av februari.

Bilden:
Besättningskandidaterna på bilden från vänster till höger är: Sophie Ciszek, Jessica Jessica, Robin Hilton, Sally Barkow, Karin Berg, Alicia Ageno och Justine Metraux. Foto: James Mitchell.

2012 blev ett nytt toppår för Volvo Museum med 75 000 besökare, en ökning med tolv procent jämfört med året innan. ”Vi har lyckats locka ännu fler passagerare från de kryssningsfartyg som angör Götebogs hamn samtidigt som antalet kinesiska turister hittar hit i allt större utsträckning”, säger Sten-Åke Lyngstam, chef för museet.

Det är tredje året i rad som besöksantalet på Volvo Museum i Arendal strax utanför Göteborg slår rekord och Sten-Åke Lyngstam menar att det finns ett stort intresse, både hos de anställda inom Volvobolagen men också hos allmänheten, att lära sig mer om Volvos historia och dess produkter.

”Vi har en fantastisk historia som inte bara handlar om företagens verksamhet utan också visar industrin och samhällets utveckling i stort, säger han.

En av förklaringarna till ökningen tror Sten-Åke Lyngstam är alla de stora kryssningsfartyg som lägger till vid kajen invid museet. Många av fartygen som anländer till Göteborg är så stora att de inte kan gå ända in till stadskärnan.

”Det bidrar till att ett besök på museet blir en naturlig del av deras vistelse i staden. Särskilt den historiska turen vi erbjuder uppskattas mycket”, säger han.

Volvo Museum har även samarbete med ett antal turistbyråer i de skandinaviska länderna. Det gäller främst byråer som förmedlar resor från Kina och under 2012 kom över 4 000 kinesiska turister till museet. Främst är det intresset för Volvos varumärke som lockar.

Volvo Museum utvecklas hela tiden och för framtiden har museet investerat i nya fordon, bland annat flera bussar samt nya konceptfordon för personbilar. En annan nyhet är en simulator där besökarna kan testa hur det är att köra grävmaskin.

Garmin presenterar GPSMAP 8000-serien – nya helt integrerade nätverksplottrar med LED pekskärm och det absolut bästa gränssnittet från Garmin. GPSMAP 8000-serien symboliserar Garmins Power of Simple™, då det är en avancerad nätverksplotter, men ändå en av de enklaste att använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och mängder av andra funktioner ger dig full kontroll.

Pressmeddelande:

– GPSMAP 8000-serien är kraftfull, snabb och enkel att använda, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Genom att integrera enheten helt i instrumentpanelen blir det en stilren och elegant glaspanel samtidigt som den levererar alla de viktiga funktioner som användaren kräver.

Den nya generationen av marina navigations-skärmar: Skärmarna i 8000-serien finns i tre storlekar. En 8” SVGA, en 12” och en 15” XGA multi-touchskärm. De nya skärmarna har en tunnare profil än tidigare multifunktionsskärmar och passar lätt in där tidigare enheter installerats.

GPSMAP 8500 Black Box – större skärmar för större fartyg: Förutom lanseringen av GPSMAP 8000-serien är Garmin också stolta över att presentera GPSMAP 8500 Black Box-serien, en elegant lösning för större fartyg med mer utrymme på instrumentbrädan. Serien består av en 15” XGA, en 17” och en 19” SXGA multi-touchskärm som används tillsammans med en svart låda. Installationen i instrumentpanelen blir smidigare eftersom skärmen endast är 5,5 cm tjock.

Följsam navigering på skärmen med ny 10 Hz GPS/GLONASS-mottagare: Dubbelkärnig processor och Garmins nya högkänsliga 10Hz GPS/GLONASS-mottagare som uppdaterar din position och riktning tio gånger per sekund, ger dig en snabbare uppdatering när du panorerar och en mer jämn och följsam förflyttning av båten på skärmen.

The Power of Simple™: GPSMAP 8000-serien är avancerade nätverksplottrar, men ändå bland de enklaste att använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och andra funktioner ger dig full kontroll. Med en användarkontroll placerad längst ner på skärmen har du alltid nära till alla viktiga funktioner.

Stilren montering: Skärmens glaspanel ger ett stilrent och elegant utseende på din instrumentpanel. Du kan antingen integrera den helt i panelen eller installera den med traditionellt infällt montage, som också ger en låg profil.

Förenkla navigeringen med nya SmartMode™: En ny funktion som finns i GPSMAP 8000-serien är SmartMode™ control. Med SmartMode kan du ställa in olika funktioner så som du vill ha det. Med två knapptryckningar kan du sedan ändra alla skärmarna så att de synkar ett förvalt läge. Automatisk ljusreglering och på/av är också synkroniserat mellan skärmarna.

Fjärrkontrollstyrning via GRID™: Det perfekta tillbehöret till de nya enheterna är GRID™ (Garmin Remote Input Device). GRID, säljs separat och är en fjärrkontroll som kan styra alla funktioner som du har i din multifunktionsskärm.

GPSMAP 8000-serien förväntas vara tillgänglig under våren 2013.

Info: www.garmin.com/8000

Både människor, djur och natur betalar ett högt pris för våra härliga stunder i fritidsbåten. Med Aspen alkylatbensin minskas bland annat utsläppen av farliga kolväten med 99 procent och du kan njuta av båtlivet med gott samvete.

Pressmedelande:

De traditionella tvåtaktarna ställer till det för vår natur, eftersom mer än 25 procent av bränslet från dessa motorer går oförbränt rakt ut i våra sjöar och hav. Som om inte det räckte släpper de dessutom ut 15 000 ton kolväten när de far fram över våra vatten.

Idag när alla dessa hundratusentals båtar tankas med vanlig bensin blir vattnet 300 gånger mer förorenat än om båtarna hade tankats med alkylatbensin.

Våra kustvatten, sjöar och vikar är barnkammare för många fiskarter och smådjur och det är på sommaren allt liv exploderar. Det är då det biologiska livet i våra vatten är som känsligast, samtidigt som det är just under den här perioden vi åker båt som allra mest. Men det är inte bara djuren som far illa – vi och våra barn sitter också och andas in dessa farliga avgaser.

Både miljön och vår hälsa mår bättre av alkylatbensin. Ja, även våra båtar mår bättre av att få alkylatbensin i tanken istället för vanlig bensin. Alkylatbensin är inte bara renare, den är även effektivare. Dessutom är hållbarheten tio gånger längre än den är för vanlig bensin. Tanken behöver heller inte tömmas under vintern och motorn startar även lättare när det är dags för sjösättningen på våren.

Alla tvåtaktsmotorer som kan köras på 95-oktanig bensin kan köras på alkylatbensin, detta gäller även äldre båtmodeller. Idag finns alkylatbensin på cirka 25 olika marinor, framförallt på väst- och ostkusten. Det finns även ett drygt hundratal tankställen runt om i landet, där alkylatbensin kan tankas från pump. I fackhandeln, på stormarknader och byggvaruhus samt på Preems tankstationer kan man köpa Aspen alkylatbensin på dunk.

Aspen 4 Cirkapris för 5-litersdunk, 150 kr.

På Helsingfors båtmässa, som avslutades i söndags, var det bland annat premiär för helt nya Flipper 880 ST. Tillsammans med den norska designern Espen Thorup har Flipper skapat något helt nytt – en Flipperbåt med rejäla sociala utrymmen och med en eller två utombordsmotorer.

Förutom att linjerna är nya i stil med de Flipperbåtar som lanserades ifjol har Flipper 880 ST både för- och akterkabin (under solplatsen) samt en stor taklucka som gör att ljuset kan flöda in över matplatsen. Takluckan är framtagen i samarbete med den norska tillverkaren Ertec AS.

Flipper är synonymt med välplanerade familjebåtar och den nya modellen är inget undantag. Den är designad för att fungera för en familj på 4–5 personer, men upp till åtta personer ska kunna sitta runt matbordet.

Förarplatsen är modern med en uppfällbar stol, som gör att föraren kan stå upp och köra och då med fin sikt genom takluckan. Det finns även god plats för en rejäl plotter i förarens siktfält.

Beroende på motorval anges toppfarten till 35–47 knop. En ekonomisk variant kan vara en 300 hk motor, men 2×250 hk ger väldigt goda fartprestanda och fin manövrerbarhet. Dubbla motorer ger dessutom alltid väldigt mycket vridmoment genom propellrarna, varför den dubbla motoriseringen kan bli en riktig prestandabåt för den som vill åka väldigt snabbt med en familjebåt.
Lars-Åke Redéen

Tekniska data
Längd: 8,55 m
Bredd: 3,15 m
Vikt utan motor: 3 000 kg
Kabiner: 2
Kojer: 4
Personer: 10
Motoralternativ: 1×300 hk upp till 2×250 hk
Bränsletank: 380 liter
Toppfart: 35-47 knop
CE-klass: C
Info: www.flipperboats.fi

Det säkra båtlivet är temat för årets Båtting, som hålls 6 mars på Stockholmsmässan i samband med Allt för Sjön. Båtlivet är en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i fler än en miljon fritidsbåtar. Utvecklingen mot fler, större och snabbare båtar ger oss nya möjligheter att snabbt och behändigt ta oss ut i våra skärgårdar. Men det betyder också trängre trafik, större skillnader i hastighet och fler beslutssituationer.

Moderna navigationshjälpmedel har gjort det möjligt att uppsöka ytterskärgårdar som tidigare ansågs som svårnavigerade.

Trots denna utveckling har antalet olyckor till sjöss minskat. Under 70-talet omkom i medeltal ett 100-tal personer per år jämfört med dagens dryga 20 omkomna.

Men kan vi göra mer för att göra tillvaron på sjön ännu säkrare?

Under Båttinget kommer Transportstyrelsen att redovisa statistik och orsakerna till de båtolyckor som skett. Vi kommer också få höra hur Sjöfartsverket hela tiden arbetar för att förbättra sjöräddning, sjökort och farleder, hur sjöräddningscentralen Sweden Rescue arbetar, vilka resurser Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet har att ta till för att undsätta båtflottan när det är sjönöd.

Vad har Riksdagens fritidsbåtnätverk på sin agenda? Det är några av programpunkterna.

Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

Kommentarer

Olof Malmlöf 13:41:11 2013-02-19

Underligt tema. Man skall sträva efter säkerhet men med proportinerna i behåll är det ju redan oerhört tryggt att vistas på sjön. En bransch i gungning borde fokusera på de faktorer som hittills bidragit till det minskade intresset. Konkurrens från resor och andra intressen, höga kostnader, den nya sjöfyllerilagen och annat.

Nisse 09:05:07 2013-02-20

Olof: Vad har du för underlag när du påstår att den nya sjöfyllerilagn bidragit till det minskade intresset? Och hur mäter du att intresset minskat över huvud taget?

Olof Malmlöf 10:38:58 2013-02-20

Branschen har minskat kraftigt (sweboat), turistnäringen i och besöksmönstret i skärgården likaså (visit skärgården m.fl) Detta är ju mätbart. Orsak och verkan. Orsak är inte alltid mätbart men att sjöfyllerilagen har har effekt är solklart. Går kjag till mig själv, min omgivning, handlare jag känner, mackägare jag känner, skärgårdskrogar jag känner säger de alla samma sak. Helt förståeligt då det är en lag som saknar allt stöd i verkligheten och bara känns mästrande för oss. Som om inte båtägare alltid visat omdöme! De som super kommer man inte åt med nolltolerans. Bevisat i så många andra sammanhang.

Nisse 11:24:38 2013-02-20

Olof: Har du några länkar till där dessa mätningar presenteras?

Putte 20:53:12 2013-02-22

Olof, du menar alltså att det är sjöfyllerilagen som har givit mätbara effekter på minskad turism i skärgården, sämre försäljning etc? Det är ju ett scoop! Vore kul att få höra mer om detta.

Jonas 14:19:30 2013-03-06

Jag tror väldigt få väljer att avstå skärgården för att det inte går att dricka alkohol som man vill. Är det dock någon som har den inställningen är jag tacksam om dom håller sig borta. Överhuvudtaget är blir samtalet om alkohol på sjön absurd när Båtunionen driver frågan om att man skall få dricka alkohol och köra båt.

Jag har svårt att ta något sjösäkerhetsarbete på allvar från Båtunionen efter detta. På vår båtklubb i Skåne överväger vi att lämna Båtunionen, då det uppenbarligen är helt fel fokus.

Göran Gabrielsson 18:58:36 2013-05-09

Jonas, lagen slår så olika.., i Skåne har ni inte direkt nån Skärgård och drabbas inte på samma sätt. -Det är inget ändamål för folk att köra båt med viss alkoholhalt i kroppen, men inget visar på några mätbart förhjöda risker i lägre promillenivåer. -Min båtklubbs medlemmer i Söderhamn har drabbats mycket hårt då det sociala nätverket ute bland öarna har saboterats p g a lagen. Kan man inte ta sig från och till skäret man bor på med annat än privat båt säger det sig självt att inskränkingen bir vansinnigt mycket större än på fastlandet, där finns alternativ -man kan gå, cykla, ta taxi -buss i sin omnejd… – På min båtklubbs hemsida ligger till och med länk till SBU-kravet till regreingen på utvärderingen, så där är man djupt tacksam för att SBU driver på för att få bort detta vansinne till lag, klubben sajt : www.stenobatklubb.se / Läs även på www.batfolket.se / SweBoat har också tillskrivit regeringen: Stocholm i februari 2013

Begäran om en översyn av alkohollagen till sjöss

2010 infördes en ny lag som behandlar sjöfylleri med en ny promillegräns hämtad från fordonstrafiken på land. Lagen gav också ytterligare kontrollbemyndigande till Kustbevakning och Sjöpolis att utföra alkoholkontroll av båtägare till sjöss.

Syftet med lagen var att ytterligare minska antalet skadade och dödade i båtlivet.

Lagen har nu haft laga kraft i tre båtsäsonger och Sweboat önskar nu att lagen utvärderas och ses över för att se om den uppfyller sitt ursprungliga syfte. Vi begär därför en opartisk utvärdering som tar hänsyn till samhällskostnader och dokumenterad olycksfallsutveckling.

Uppgifter från Kustbevakningen och Sjöpolisen visar att ett antal båtägare har lagförts för sjöfylleri enligt den nya promillegränsen. Sjöpolisen och Kustbevakningen har också under de tre båtsäsonger som den nya lagen gett dem behörighet, utfört långt många fler nykterhetskontroller på sjön än tidigare år.

Transportsstyrelsens egen statistik har under dessa tre säsonger inte visat att antalet döda eller skadade i båtlivet minskat pga införandet av den nya sjöfyllerilagen. De som dör eller skadas på sjön och som har alkohol i kroppen har över 1.0 promille, vilket var det tidigare gränsvärdet.

Sweboat anser därför att den nuvarande sjöfyllerilagen har fått ett annat syfte än det ursprungliga. Istället har resultatet av lagen bara blivit att fler människor blivit lagförda och dömda för ett brott som inom ett internationellt sjörättsperspektiv är tillåtet.

Vi anser att det enda påvisbara resultatet av lagens införande är att vanliga människor blivit brottslingar utan att färre människor dödats eller skadats. Vi kan också konstatera att intresset för att köpa, äga och använda sin båt har minskat, vilket drabbar en redan hårt prövad bransch. Därför bör lagen återgå till det gamla gränsvärdet eller ändras till internationell praxis.

Med vänliga hälsningar

Mats Eriksson
VD, Sweboat, Båtbranschens Riksförbund

Ola Ljungberg 21:43:55 2013-05-09

Mina herrar. Låt oss ställa oss frågan, hur stort är problemet som ska lösas med denna världsunika lag som är sjösäkerhetsmässigt kontraproduktiv.? Just det, det är inte ens mätbart och därför skriver Jonas att på vår båtklubb i Skåne överväger vi att lämna. Ja, så kan man ju lösa problemet. men leder det till ökad sjösäkerhet? Behövs det mer ökad sjösäkerhet. ? Vi tillhör idag redan världens säkraste sjönation. Olyckorna är på så oerhört låg nivå att det barnsligt at få ner dem med. Då förbjuda att ens vistas 50 meter från vattnet! Nej, låt oss använda våra knappa resurser där de gör nytta, eller spara dem. Resursbrist läser vi dagligen och inte ska vi väl använda våra knappa resurser på alkoholpolitik genom att införa alkoholfria zoner i små steg där det de facto inte finns några olyckor? Om så så handlar det inte längre om sjösäkerhet, utan om moral-predikan.

Sven Spiegelberg 00:36:30 2013-05-10

Jonas, det är typiskt för den här debatten att ni som inte drabbas av lagen är mest possitiva. Jag var på invigningen av nya Svartsö krog här i Stockholms mellanskärgård i kväll och här är man fly förbannad över att fått sina sociala kontakter kriminaliserade utan saklig grund. Det är ovederhäftigt att likställa riskerna med fordons- och båttrafik. Konsekvensen blir som att förbjuda alla att vistas på gator och torg med en öl i kroppen.

Stefan Eriksson 17:12:39 2013-05-17

Vad är problemet? Det är väl självklart att den som är skeppare/ kör båten inte dricker alkohol det är väl bara att ha samma rutin som med bilkörning, den som kör dricker inte och så turas man om. Man kan äta gott och ha trevligt ändå.

Nio liv heter Skärgårdsstiftelsens vänbok 2013. Här porträtteras nio skärgårdsbor av nio författare. Det handlar om att leva och överleva i världens vackraste landskap.

En katt måste ha nio liv för att överleva förändringar, fällor och faror. Så berättar en gammal indisk fabel. – Och den som vill leva och verka i skärgården måste också ha nio liv. Det är därför vi valde den titeln, säger Carina Lernhagen Matz. Hon är redaktör, fotograf och en av skribenterna i Skärgårdsstiftelsens nya vänbok med titeln Nio liv.

Här några av de porträtterade:
Tommy Pettersson, flink handelsman på Utö. Som spädbarn låg han på brödhyllan i Utö Livs. Vagga var en kartong Wasa husmans. Nu driver han en av skärgårdens få åretrunt öppna handelsbodar. Skribent är Kurt Mälarstedt.
Per-Oskar Eriksson är en av Sveriges nio båtbyggarmästare. På Ingmarsö bygger han och renoverar träbåtar. Skribent är Sofia Broomé.

På ön Möja bor 250 personer och här finns sjuttio företag. Kanske är det ett svenskt rekord. En av företagarna är Ingalill Wikström (bilden), en stockholmsböna från Söder som Valborgsmässoafton 1960 mötte en fiskargrabb på Möjas legendariska dansbana. Misse Ljungström berättar deras skärgårdshistoria.

Åse Borg driver jordbruket på gården Stegsholm på Gålö. Till sin hjälp har hon man, son, svärdotter, svärföräldrar och barnbarn – och inte minst sin fantasi – och fantasi är viktigt om man ska livnära sig i skärgården. Som kosläppet. Åse lyckas locka nio tusen stadsbor till Stegsholms gård då fyrtio ystra mjölkkor släpps ut för första gången på våren. – Både barn och vuxna älskar att se de glada korna skutta och kesa. Viktoria Myrén har skrivit texten.

Fantasi, kreativitet och lekfullhet förenar alla de nio som porträtteras i boken. Eller som Lena Nyberg, Vd i Skärgårdsstiftelsen skriver i förordet: ”Skärgårdsbor är som alla andra, olika personligheter med olika erfarenhet, men de har ofta en sak gemensamt, de är mångsidiga. För att kunna försörja sig och för att klara vardagen i skärgården tvingas de till att vara tusenkonstnärer med ett stort mod att ge sig i kast med det mesta.”

Ytterligare en av de porträtterade: Tom Granström på Ornö. Han är skogshuggare, sjöräddare, tillsynsman, krigsseglare, vrakbärgare, redare, fyrvaktare, maskinchef, bogserbåtsskeppare och drevkarl åt en greve. Tom Granström slår Evert Taubes Fritiof Andersson med skeppslängder. – Fast musiker som Fritiof Andersson har jag aldrig varit, säger Tom blygsamt i boken. ”Jag kan bara spela halva Arholmavalsen på dragspel.”

Lilla Allt för sjön, Grand Large och Plastic Fantastic är tre nya avdelningar på Nordens största båtmässa, Allt för sjön. Tusentals båt-, och tillbehörsnyheter visas och för de unga finns många nya spännande attraktioner. Den 2 mars går startskottet för båtsäsongen på Stockholmsmässan.

Årets Allt för sjön, den 78:e i ordningen, bjuder på många nysatsningar, bland annat helt nya avdelningar både för både gammal och ung.

– Ja, vi tar en massa nya grepp i år. Den förlängda stora A-hallen, hela 365 meter lång, har vi fyllt till brädden med bara segel- och motorbåtar. Här ligger också den finska paviljongen, stor som en halv fotbollsplan, där våra grannar i öst visar många båtnyheter. I den inglasade östra delen av hallen har vi lagt ”Grand Large”, berättar projektchefen Thomas Sandberg.

Grand Large är en ny avdelning för de stora båtarna som Princess, Fairline, Delta, Sunseeker 40 och båtar från Nimbus och Saltsjön Yachts. I Grand Large finns också nya Rosé Bar för de som vill vila lite och ta ett glas vin.

Antalet båtnyheter, både stora och små, är som vanligt stort. Oskwig 330 till exempel, en liten aluminiumbåt på drygt tre meter och med en vikt på bara 38 kilo. Betydligt större är den16 meter långa Delta 52. Premiär är det också för motorbåtarna Bella 700 Patrol, Dahl 24, Ryds 588 WA, Bayliner 642 CU, Arronet 25 cxip, Aagai 750, Vector 23 FC, Sandström Classic 565, Anytech 747 Cab, Anytec 530 SPF, Grandezza 33 OC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Hammarine C7, Minor Offshore 36 och Nord West 430 Fly Bridge, den senaste båten från varvet nere på Orust.

–Två riktiga pärlor, riktiga ögongodis, på mässan, är nya Chris-Craft Corsair 32 och Riva Iseo, två lackglänsande day cruisers, som hämtade från en James Bondfilm. Vi bjussar också på riktiga snabbseglare, katamaranerna M32 och Nacra 17. M32, helt byggd i kolfiber, är god för farter över 30 knop och Nacra 17, den nya OS-klassen, säger Thomas Sandberg.

I bjärt kontrast och nära dessa fartmonster ligger mässans minsta och långsammaste segelbåt. Det är den 74-årige Jorden-runt seglaren Sven Yrvinds senaste skapelse. Hans båt är endast tre meter lång och i den ska han snart ge sig ut på en jorden-runt segling. Fast de allra minsta båtar hittar man i en monter med vackert handgjorda båtmodeller.

”Älvsjö Hamn” är en annan ny avdelning med segelbåtar. Här finns drygt 25 segelbåtar. De ligger förtöjda vid extra stora bryggor. Nedanför finns ett äkta sjöcafé. Segelbåtar som premiärvisas där är Swedestar 415, den senast designade svenska segelbåten byggd av Lidköpings Båtsnickeri. Två franska nyheter är Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Den senare utsedd till ”Årets båt 2013” både till i Europa och i USA.

J 70 är företaget J Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer. Beneteau Oceanis 45, en rymlig fransk snabbseglare för färder både i skärgården och över de sju haven. En riktig pärla är den gamla klassiska Folkbåten som visas i en nybyggd version helt i trä av Brandt-Möller Båådbyggeri i Danmark.

Allt för sjön är en lekplats för hela familjen. Inte minst för barnen. ”Lilla Allt för sjön”, med flera nya attraktioner är barnens egna nya avdelning. Den svarar Kaatach, det populära leklandet en bit utanför Stockholm, för. Kaatach flyttar till mässan med flera av sina mest populära lekbåtar. Här kan de minsta bli kaptener på bogserbåten Karl Alfred eller göra en ”Titanic” i fören på ångbåten Blidösund. Här finns också elbilar mitt bland alla båtarna och så Funballz – stora, luftfyllda bollar som man kan springa runt inuti på vattnet. Kapten Krog är barnens eget vattenhål, här de kan svalka av sig med läsk och glass eller fylla på krafterna med köttbullar eller pannkakor.

Bland båtnyheterna hittar besökaren allt från billiga tre meter långa roddbåtar till sexton meters lyxbåtar. Nya tillbehör ännu fler. De kan räknas i tusental.

– Många besökare kommer till Allt för sjön för att gå på avdelningen Classic Boat Show. I år är temat ”Plastic Fantastic”. Här ställs flera klassiska gamla plastbåtar ut. Bland rariteterna märks 33 Houseboat, en 10 meter lång husbåt från 1970 som tävlade i Roslagsloppet, en riktigt kul båt. Här finns också Fjordlingklubben och Coronetklubben som visar gamla fina trotjänare. Flera av båtarna är i princip K-märkta och mycket omtyckta än i dag, säger Thomas Sandberg.

Båtnyheter duggar det tätt med i A-hallen men flest nyheter hittas i Charliehallen där tusentals nya tillbehör ställs ut. Nästa generations navigationsutrustning lär locka besökarna liksom en bärbar frys/kylväska, en vattentät stereo, nya tyger för båtinredningar, ekolod, nya bottenfärger, räddnings- och nödsändare, nya avlastare till segelbåtar, en ny smart konserveringssats för vinterkonservering av utbordaren och den tvåtungade båtflaggan som förmodligen kommer att hissas på många fritidsbåtar i sommar.

– Mitt på entrétorget har vi vår egen monter ”Snacka Båt”. Hit alla är varmt välkomna. Vi som arrangerar båtmässan älskar att prata båtar och vi pratar gärna båt under alla de nästan100 timmarna mässan är öppen. Med oss i montern har vi specialister och samarbetspartners och jag skulle faktiskt vilja utmana besökarna och säga att kan vi inte svara på din båtfråga, så ska vi ……, ja jag vet inte vad vi ska bjuda på i dagsläget, men något blir det, säger Thomas Sandberg och skrattar.

För att hitta rätt bland alla montrar kan besökaren redan i förväg planera sin rutt bland båtar och tillbehör genom att ladda ner Allt för sjöns app. Där finns alla nyheterna och innehållet fylls på med nyheter varje dag.

– Skärgård är vildmark. Därför har vi under den andra mässhelgen, 7-10 mars, lagt Vildmarksmässan parallellt med Allt för sjön. I vildmarkshallen kan besökaren lära sig klättra, fiska, paddla och få tips om de bästa äventyren både i Sverige och utomlands. Man kan också gå på några av de intressanta seminarierna där experter ger restips, utrustning, teknik och bästa cykelrutterna i Kina.

Rädda vår kust handlar om Kustbevakningens arbete när det är som smutsigast. Bilder, filmer och en modell visar ett stort oljeutsläpp i ett kustområde och hur Kustbevakningen arbetar med att ta upp oljan. Utställningen handlar också om kustbevakningsflygets roll i spaningen efter utsläpp till sjöss och visar dykutrustning som används. Rädda vår kust öppnar för allmänheten den 21 februari på Sjöhistoriska museet i Stockholm som är en del av Statens maritima museer.

Varje år rör sig 40 000 till 60 000 fartyg i östersjöområdet och runt 300 miljoner ton olja fraktas över Östersjön. Genom det smala Öresund passerar 36 000 fartyg varje år. 57 000 gånger varje år avgår en färja, och lika många gånger anländer en färja till svensk hamn.

Fartygen blir allt större och lasterna av olja eller andra ämnen som kan vara skadliga för naturen, blir därför större. Om ett sådant fartyg går på grund, eller kolliderar med ett annat fartyg, kan stora mängder olja komma ut i havet.

Vid utsläpp till sjöss ska Kustbevakningen arbeta för att stoppa läckaget, förhindra att utsläppet sprider sig och ta upp så mycket som möjligt ur vattnet innan det når land. Olja kan spridas fort i vatten och det är viktigt att komma igång med arbetet att rädda miljön så snabbt det går. Det bästa är om det går att ta upp oljan redan till sjöss. Det är både dyrare och svårare att hantera olja vid stranden och när den kommit upp på land.

BoatSecure har nu startat samarbeten med de större försäkringsbolagen, där försäkringskunderna får gratis elektronisk stöldmärkning från BoatSecure. Boatsecure är ett s k passivt stöldskydd. Det utnyttjar RFID, radio frequency identification, för avståndsavläsning.

Systemet använder en så kallad »ID-tagg«, ett litet böjbart dataminne, som sätts fast ombord på båten eller i utombordsmotorn på ett väl dolt ställe. Taggen är en liten id-platta, som har ett unikt nummer och det numret kan avläsas med läspistol på betydande avstånd. I en databas finns all viktig information om båt och ägare lagrad och den blir tillgänglig när avläsningen sker. Det gör det möjligt att försäkra sig om att det är den behöriga ägaren som befinner sig i båten eller transporterar utombordaren. Kontrollerna kan utföras av Sjöpolis, Gränspolis och försäkringsbolagen.

En stor fördel med Boatsecure är att det är så billigt, bara 198 kr. För försäkringskunder hos de större försäkringsbolagen, som Atlantica, Länsförsäkringar, Moderna försäkringar, Solid försäkring och Trygg Hansa, är det dessutom helt gratis under ett helt år. Om båtägaren sedan vill fortsätta som betalande abonnent kostar det från andra året bara 98 kronor per år.

Försäkringsbolagen vet att BoatSecure´s elektroniska båtmärkning minskar risken för att båten eller utombordaren ska bli stulen. Försäkringsbolagets skadekostnader kan därmed minska, vilket leder till lägre premier för kunderna.