Nyheter

LEHR Scandinavia AB premiärvisar världens första gasdrivna utombordare på Allt för sjön i Stockholm. Med gas som energikälla blir utombordarna det första hundraprocentigt rena miljöalternativet för den marina motor¬marknaden.

– Den här tekniken ligger helt rätt i tiden, bland annat med tanke på diskussioner om miljöförstörande bensindrivna 2-takts-, och 4-taktare som förorenar vår dyrbara vattenmiljö. Nu kan vi äntligen erbjuda ett helgrönt alternativ, säger Kjell Hansson, partner och medgrundare till LEHR Scandinavia AB.

LEHR gasdrivna utombordare finns i tre modeller: LP2.5 (2,5 hk ), LP5.0 (5 hk) och LP9.9 (9,9 hk). De två mindre modellerna har en snabbkoppling som gör det enkelt att vrida fast en LP05-flaska med gasol (engångsflaska) för att sedan starta och börja köra. Man kan också lätt koppla till en vanlig gasolflaska som PC5, PC10 för längre körsträckor.

– Med ett inköpspris endast några procent över konkurrenterna, samt en bränsleekonomi jämställd med bensin och klart under alkylatbensin, bör den attrahera alla konsumenter som vill ha ett rent samvete, säger Kjell Hansson, med en göteborgsk glimt i ögat.

LEHR Inc. är ett amerikanskt teknikföretag med målet att ta fram produkter som inte har en negativ inverkan på miljön. Företaget har utvecklat en förbränningsteknik för vanliga motorer där gasol används som drivmedel i stället för bensin och diesel. Till våren lanseras också Lehr trädgårdsprodukter som gräsklippare, röjsågar m.m., också dem med gasoldrift.

Tekniken har belönats av miljöorganisationer och ledande miljötidningar i USA. Efter introduktionen av den första modellen på 2,5 hk år 2012 har Lehr redan efter åtta månader erövrat över 30% av marknadssegmentet. Visas på Allt för sjön, monter C11:03, 2 – 10 mars på Stockholmsmässan.

Dela Båt är en ny idé för att ge fler människor möjligheten att få ta del av båtlivet. Dela Båt erbjuder båtpooler runt om i Sverige. Båtpooler är en möjlighet för de som inte tidigare haft båt att relativt enkelt prova på, men också ett alternativt sätt att ha båt för de med tidigare båterfarenhet.

En båtpool fungerar så att ett antal personer/familjer delar på en båt. Dela Båt har sedan ett enkelt bokningssystem där man själv går in och bokar de tider då man önskar använda båten. I alla båtpooler ingår också försäkring, utrustning, service samt sommar- och vinterplatser. Det innebär dels att det inte är något eget arbete och dels att det inte dyker upp några extrakostnader.

Dela Båt skall vara enkelt och smidigt för båtpoolsmedlemmarna:
• Ingen kapitalinsats
• Inget arbete
• Planerbara kostnader
• Enkelt att boka
• Alltid nära till hjälp med det mesta

– Baserat på ett antal större marknadsundersökningar vet vi att det är 2,500,000 människor som vill ut i våra skärgårdar och många av dem som vill in i båtlivet. De vanligaste hindren är egen tid, kostnad och svårigheten att veta hur man skall gå tillväga. Vi hoppas att Dela Båt kan bidra till att fler kommer ut på sjön, säger Ulf Jarlerud som är en av grundarna till Dela Båt och ordförande i branschorganisationen Sweboat.

För att kunna ge kunderna så bra service som möjligt så arbetar Dela Båt alltid genom lokala partners som ansvarar för respektive båtpool. Partners är väletablerade marinföretag som har resurserna att hantera en båtpool på ett professionellt sätt. Det finns redan fler än tio anläggningar som erbjuder båtpooler via Dela Båt. Dessa är väl spridda över landet, men det finns fortfarande plats för fler då båtpooler är en lokal verksamhet.

– Vi är mycket positiva till att så många kolleger vill vara med och utveckla båtlivet och hitta nya lösningar för kunderna. Vi trodde aldrig att vi skulle kunna erbjuda så många båtpooler bara ett par veckor efter att vi startat, säger Björn Sandhaag som är en av grundarna till Dela Båt och VD i Marindepågruppen.

Dela Båt har startats av Björn Sandhaag, Richard Junestrand och Ulf Jarlerud. Björn och Richard äger och driver Marindepågruppen som är Stockholms ledande marinföretag. Ulf har drivit Jarleruds Marin i 35 år och är sedan många år ordförande i branschorganisationen Sweboat.

Info: www.delabat.se

Lördagen 2 mars lanseras Sjöräddningssällskapets mobilanpassade webb. Rekordsnabbt har ett nytt mobilbeteende vuxit fram. Att navigera, läsa, spela spel, titta på tv och söka information via sin smartphone är idag en självklarhet. Under 2012 hade sjöräddning.se totalt 81 6894 besök. 28 2988 av dessa var unika besökare och 17 4216 var från en mobil enhet.

Med ytterligare 81 000 medlemmar är det en självklarhet för Sjöräddningssällskapet att mobilanpassa sin webbplats för att möta medlemmars och andra intressenters behov.
.
– Utvecklingen går snabbt och det räcker inte längre att ha en webb som enbart fungerar på datorn. För oss på Sjöräddningssällskapet kan det dessutom handla om att rädda liv. Oavsett om du är på sjön eller om du sitter hemma så förväntar du dig att informationen skall vara lättillgänglig och lättläst i din smartphone eller läsplatta. Vi vill att man enkelt ska kunna använda vår webb och hämta information närhelst man behöver det, säger Camilla Vargman, marknadsansvarig Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddning.se är utvecklad i samarbete med Forsman & Bodenfors och Aino.

Nu tar Båtbranschens Riksförbund, Sweboat i samarbete med Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län ett initiativ för att locka ut nyblivna och ovana båtägare i skärgården. En brygga på södra Grinda i Stockholms skärgård anpassas helt för att göra det enkelt att angöra och öva på tilläggningar med båt. Enligt en undersökning om morgondagens båtliv som Sweboat genomfört vill så många som en miljon svenskar ut på sjön i egen båt fast de idag saknar möjlighet till det.

– Många är rädda att ta det första steget till en egen båt. Satsningen med Nybörjarviken på Grinda ligger för oss helt rätt i linje med vårt nybörjarprojekt – Upptäck båtlivet, säger Mats Eriksson, Vd på Sweboat.

Tanken med Nybörjarviken är att det ska vara enkelt att i lugn och ro i en skyddad vik, inte alltför långt ut i skärgården, träna på att lägga till vid boj och vid y-bommar. Praktisk kunskap ger trygghet, vilket gör båtlivet tillgängligt för flera. Förhoppningen är att Nybörjarviken ska locka nya målgrupper att ta sig ut i skärgården för egen maskin. Bryggan som ligger vid Hästholmssundet på Grinda kommer att madrasseras runtomkring och sänkas något för att underlätta tilläggning. Genom sänkningen av bryggan blir den även lämplig för rörelsehindrade som kommer i småbåtar eller med taxibåt.

– Ett av Skärgårdsstiftelsens många uppdrag är att få nya målgrupper att upptäcka skärgården. Genom samarbetet kring Nybörjarviken uppnår vi det syftet på flera sätt. Att ge nyblivna och ovana båtägare chansen att praktisera båtlivet på en skyddad plats kan förhoppningsvis locka dem till besök på flera av stiftelsens områden. Att bryggan är anpassad för rörelsehindrade ger dessutom möjligheter för ännu fler att njuta av sjölivet och skärgården, säger Lena Nyberg, Vd Skärgårdsstiftelsen.

Bryggan kommer att vara färdigbyggd till sommarsäsongen. Personal från Sweboat och Skärgårdsstiftelsen finns på plats under en helg på våren och en helg på hösten för att hjälpa till och ge instruktioner.

Nybörjarviken är finansierad med stöd av Sweboat, Skärgårdsstiftelsen, Båtmässan Allt för sjön samt genom Stockholms läns Landstings skärgårdsanslag.

Lissabon gjorde förra året en enastående debut i Volvo Ocean Race och nu bygger staden vidare på succén genom att bli ett hamnstop i de kommande två omgångarna av tävlingen. Portugals huvudstad arrangerade ett banbrytande hamnstop 2011-12 och återvänder som en del av rutten i den tolfte upplagan av tävlingen 2014-15 och den trettonde upplagan 2017-18. Detta tillkännagavs idag av Tom Touber, COO Volvo Ocean Race.

Båtarna kommer att nå Lissabon efter att ha startat i Newport, Rhode Island och sedan korsat Atlanten på väg tillbaks till Europa. 25 April-bron, Lissabons ikoniska landmärke, kommer att var en syn som välkomnas och känns igen eftersom staden på nytt blir målet för den transatlantiska etappen. 2011-12 Race anlände båtarna till Lissabon från Miami.

– Det som Lissabon genomförde i förra tävlingen var anmärkningsvärt med tanke på att staden då gjorde sin debut, säger Tom Touber.

– Lissabon är en fantastisk hamnstad och senast välkomnade tusentals människor seglarna och tog emot dem som sina egna. Race Village sprudlade av aktivitet och människor slöt upp för att ge hamnstopet en distinkt portugisisk känsla, det var en stor succé och vi ser verkligen fram emot att komma tillbaks.

Lissabon är det åttonde hamnstopet för Volvo Ocean Race 2014-15 som hittills presenterats och trots att det återstår 18 månader till starten har tre lag har redan tillkännagivit att de ställer upp I tävlingen.

Tävlingen startar från sin hemmahamn i Alicante, Spanien och besöker därefter Recife i Brazil och fortsätter till Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Senare i tävlingen anländer båtarna till Auckland innan det blir dags att runda Kap Horn och sedan återvända till Itajaí som blir tävlingens andra stop i Brasilien. Därefter går rutten norrut och tar lagen till Newport och över Atlanten till Lissabon. Tävlingen går I mål i Göteborg. De kommande veckorna kommer de återstående hamnstopen att presenteras tillsammans med datum och längd för samtliga etapper.

De tre lagen som hittills presenterats är dambesättningen i svenska Team SCA Ocean Racing, Abu Dhabi Ocean Racing med den brittiska skepparen Ian Walker, samt ett lag från den brasilianska delstaten Pernambuco.

Premiärkastet inför den nya sportfiskesäsongen görs varje år på Sportfiskemässan som i år arrangeras på Elmia i Jönköping. Vartannat år på Kistamässan i Stockholm. Årets mässa blir rekordstor och har fler än 100 utställare på drygt 10 000 kvm utställningsyta. Här samlas stora delar av branschen för att visa upp alla nyheter inför årets säsong, men också för att dela med sig av kunskap och värdefulla tips. Mycket av den utrustning som visas på mässan kan provas i de olika kastbassängerna, aktiviteter varvas med uppvisningar och föreläsningar. Sportfiskemässan lockar årligen cirka 12 000 vetgiriga besökare i alla åldrar.

Samtidigt som intresset och kunskapsnivån för Sportfiske växer bland utövarna, växer också branschen. Utrustning, resor, boende, guider, båthyror, utbildningar m.m. kopplat till sportfisketurism omsätter årligen mer än 2 miljarder kronor i Sverige och ses numera som en egen näring av allt fler.

Sportfiskemässan arrangeras av Artexis AB (Kistamässan) i samarbete med Sveriges Sportfiske- och fiskevårdsförbund, SeFF, Spofa Spöfiske och Sportfiskeakademin i Forshaga för nionde året.

Ett axplock av de aktiviteter som kan upplevas på årets Sportfiskemässa är:

• Europas största mobila akvarium visar många svenska fiskarter. Här får de intresserade besökarna veta det mesta om hur fisken ser ut, var de olika arterna fiskas, när de går att fiska och hur man rent tekniskt går tillväga.
• Nyhet: Betesgatan! Här kan man lära sig allt om vad som lockar fisken till hugg, dvs. beten och vad som behövs för att bygga och designa sitt eget bete. Inte mindre än 10 erfarna betesbyggare delar med sig av både kunskap och tips samt visar hur det går till!
• Fiskeskola för nybörjare vänder sig till ungdomar mellan 7-12 år. Här får man lära sig det man behöver för att få fisk men också hur man uppträder i naturen, läs mer under ”Sportfiskarna”.
• Nyhet! Flugbindargatan kompletteras i år av en Flugbindarakut där besökarna får möjlighet att ställa frågor till experterna och få tips om bindningsteknik, material m.m.
• Flugbindargatan samlar eliten i Sverige och internationellt. Det är inte mindre än ett 20-tal flugbindare som visar hur man binder flugor för alla typer av fisken. Det är många exklusiva konstverk som produceras under mässdagarna. Intresset är mycket stort och liksom trängseln.
• Nyhet! Den som vill bygga sitt eget flugspö får chansen att lära sig det mesta om material och hur man rent tekniskt bygger ett spö med önskade egenskaper. Det är Mälardalens Canebyggare som står för kunskaperna och tipsen.
• Kastbanor för ”prova-på” och uppvisningar i mässhallen. När du väl lärt dig kasttekniken kan du helt fokusera på fisket och upplevelsen. Här kan du prova under kunnig ledning eller titta på någon av de många uppvisningarna. Här finns också Flugfiskekola för tjejer i alla åldrar.
• Nyhet! Vem minns inte sin barndoms somrar med mete från bryggan, kanske är det så intresset hos många väcks? Mete kan dessutom vara en avancerad sportfiskeform som man väljer beroende av art man ska fiska på. På mässan informerar experterna i naturlika utställningsmiljöer på Metetorget om vilka arter som lämpar sig för denna form av fiske. Vad behöver man för utrustning? Hur förbereder man sig? Vilken typ av bete ska man välja? När på året nappar det? Vilka tillbehör har man nytta av m.m.
• En annan form av sportfiske som vuxit kraftigt under senare år är båtfiske, t.ex. trolling, insjö- och havsfiske. Båtar för allt slags fiske tar en allt större del av utställningsytan och i år visas flera helt nya båtar tillsammans med nyheterna på utrustnings- och tillbehörssidan.

Kort om sporfiske i Sverige
Sportfisket i Sverige omsätter årligen mer än 2 miljarder kronor. Med över 3 miljoner utövare är Sportfiske en av Sveriges absolut största fritidsaktiviteter. Vad är det som lockar så många? Naturupplevelsen? Gemenskapen? Avkopplingen? Planeringen? Fångsten? Ett är i alla fall säkert; har man väl blivit biten av intresset så varar det ofta livet ut! Många vill snabbt lära sig mycket mer om olika arter, i vilka miljöer de lever, när de nappar, vad de nappar på och inte minst hur man får napp. Sverige har en flera 100 mil lång kuststräcka, ca 90 000 sjöar och många mil rinnande vatten att fiska i. Oavsett var man bor är det nära till fiskevatten. Det är enkelt att komma igång och det behöver inte kosta en förmögenhet.

Fakta om Sporfiskemässan 2013
Plats: Elmia, Jönköping
Tid: 5-7 april 2013
Öppettider: Fre- och lördag 09.00-18.00. Söndag: 10.00-16.00
Arrangör: Artexis, Kistamässan
Samarbetspartners: Sportfiskarna, SeFF, Spofa Spöfiske och Sportfiskeakademin i Forshaga.
Mer information: www.sportfiskemassan.se

Bilden: Sporfiskare. Foto: Frida Larsson.

I sommar får Östersjön tre stora evenemang för klassiska träbåtar i Stockholm, Helsingfors och Sankt Petersburg. Det är frukten av ett unikt Östersjösamarbete mellan Scandinavian Classic Yacht Trust, SCYT, och nationella båtorganisationer, myndigheter och företag i de tre länderna. Först ut är Stockholm där sex parter samarbetar i ett event med Skärgårdsmässan vid Vasahamnen som bas, den 23-26 maj.

Veckan öppnas med ett seminarium om klassisk båtdesign på Nya Djurgårdsvarvet. På fredagen startar Skärgårdsmässan och segel- och motorbåtar samlas i hamnen. Mässan är ett av Stockholms större och mest uppskattade evenemang som lockar 50 000 besökare. Längs kajerna finns utställare från flera länder runt Östersjön med semestertips, hantverk, båtar och båttillbehör samt det som hör till fritidshuset. På mässan finns ett gediget inslag av skärgårdsmat, musik, kultur och seminarier. Bland annat arrangeras en Taube-konsert i samarbete med Taubesällskapet.

På lördagen är det veteranbåtsträff och kappsegling runt Fjäderholmarna i Sjögårdsregattan. Som avslutning på evenemanget hålls på söndagen Baltic Classic Master Cup Stockholm som vänder sig till kappseglingseliten bland träbåtsentusiasterna.

– Vårt mål är att visa upp Östersjöns kulturarv med klassiska båtar och locka fler att till att vilja äga dem för att på så sätt bevara båtarna. Många båtar säljs till utlandet där de renoveras till nyskick. Det är bättre än att de torkar bort här, men det vore väldigt trist om dessa underbara båtar helt skulle försvinna från Sverige och de vatten de så mästerligt konstruerades för, säger SCYTs ordförande irländaren Feargus Bryan. Han har ett förflutet som skeppare på seglande träbåtar i Medelhavets klassiska regattor och hoppas att Östersjöns regattaserie ska bli lockande också för båtar och besökare från fjärran hamnar.

Nästa evenemang i serien Baltic Classic Yacht Weeks blir i Sankt Petersburg den 22 till 28 juli med kappseglingar på Finska Viken och seglarfestival vid Peter Pauls fästningen mitt emot Vinterpalatset i centrala Sankt Petersburg.

Det största evenemanget planeras i Helsingfors den 3 till 10 augusti med centrum på världsarvsön Sveaborg. Sveaborg har sedan många år den största träbåtsregattan i Östersjön och nu kombineras den med Helsingfors Segelsällskaps eleganta Champagneregatta och ett flertal utställningar runt om på ön. Arrangörerna räknar med tiotusentals besökare och 230 – 270 klassiska båtar.

Stockholms klassikervecka arrangeras av SCYT, Skärgårdsmässan, Sail Yacht Society, Stockholms Segelsällskap, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och North Sails.

Baltic Classic Yacht Weeks ställer ut på Allt för Sjön, monter C22:02. Fredrich Dahlman representerar evenemanget vid mässans invigning kl. 12- 13 , fredagen den 1 mars.

Delta 33 Open är en helt ny motorbåt som får sin världspremiär på Allt för sjön. Det är en storasyster till storsäljaren Delta 26 Open, som presenterades för 1,5 år sedan på Scandinavian Boat Show, även det i Stockholm.

– Efter både pressens, branschens och båtentusiasternas positiva mottagande av Delta 26 Open 2011 var inte beslutet svårt att vidareutveckla konceptet och göra en större Delta 33 Open med övernattningsmöjlighet för fyra personer och ytterligare sociala funktioner. Under hösten 2012 belönades 26 Open med Svensk Forms designpris S, och gav oss ytterligare bekräftelse att vi är på rätt spår när det gäller att vidareutveckla modellen och tankarna kring denna, säger Lennart Alpstål .

Delta 33 Open är ritad av den svenska industridesignern Ted Mannerfelt på Mannerfelt Design Team, och detta blir den andra båten som han designat åt Delta.

– Genom modern teknik har jag kunnat utveckla idéer och ritningar i nära samarbete med både båttillverkaren och säljorganisationen som sitter med direktkontakt med de tilltänkta kunderna. Vi har utnyttjat dynamiken i samverkan mellan design och formgivning, konstruktion och tillverkning samt marknadens efterfrågan för att vidareutveckla både form och funktion hos Delta 33 Open. Resultatet ser vi i flera intressanta funktioner som tidigare ej visats på marknaden och det är med stor förväntan vi nu presenterar 33 Open för första gången, säger Ted Mannerfelt.

– En av grundstenarna i Delta är fokus på bränsleekonomin. Genom kontinuerligt utveckla tillverkningsprocessen och idag uteslutande använda vacuuminjicerad plast, vågar vi påstå att våra båtar är upp till 20% lättare än motsvarande konkurrenter. Nyutvecklade toppmoderna stegbottnar reducerar friktionen i vattnet och stor vikt läggs vid att optimera motorvalet för varje enskild modell för bästa prestanda och bränsleekonomi, säger Kalle Wessel, försäljningschef för Delta Powerboats.

Under 2013 lanseras den största satsningen i modern skandinavisk båtbyggarhistoria- Delta 80 IPS. Formspråket och hantverket är karaktäristiskt för hela Deltas modellprogram och genomsyras av långsiktighet. Man vill bygga tidlösa båtar som håller länge, som åldras vackert och som går att lita på i alla väder.

Delta Powerboats är en liten organisation med stort engagemang som strävar efter att etablera långsiktiga relationer med både kunder och leverantörer. Stor del av ideérna till utvecklingen av modellportföljen har skapats genom interaktion med kunder som delgivit sina reflektioner och önskemål, och delar av dessa har kunnat realiseras vid utvecklingen av nya modeller. Delta Powerboats ägs i sin tur av Luksusjaht AS i Estland med Lennart Alpstål som ägare. Bolaget sysselsätter 120 personer och tillverkar även Arcona segelbåtar samt utför även avancerad industriutveckling i kompositmaterial.

Info: www.deltapowerboats.se

Volvo Pentas marina drivsystem IPS har fått pris för Bästa Innovation 2012 av det internationella motorbåtsförbundet (UIM).

Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS) är världens första pod-system för fritidsbåtar. Med över 15.000 enheter sålda sedan introduktionen 2005 är Volvo Penta IPS världens ledande pod-system.

Båtar som utrustas med IPS-systemet får många fördelar, inte minst miljömässigt. Jämfört med en traditionell rak axel-installation så minskar bränsleförbrukningen med upp till 30 procent samtidigt som båtens bullernivå drastiskt minskar.

Drivsystemet har nu blivit uppmärksammat av det internationella båtförbundet Union Internationale Motonautique (UIM). Sedan 2010 har UIM varje år delat ut miljöpris till bland annat motortillverkare och båtbyggare för att inspirera och uppmärksamma innovation och utveckling av produkter som bidrar till bättre miljö.

I år uppmärksammades Volvo Pentas framgångsrika Inboard Performance System. Tack vare IPS-systemets betydande miljöfördelar får Volvo Penta UIM-utmärkelsen Best Innovation 2012.

Volvo Penta mottog UIM-priset den 23 februari vid den årliga UIM-galan i Monaco.

Nord West & Najad är i konkurs. Den svenska motor- och segelbåtstillverkaren är under konkurs, enligt uppgifter på allabolag.se idag, onsdag 27 februari 2013. Därmed har ännu en av Sveriges största producenter av högkvalitetsbåtar drabbats av den ekonomiska nedgången.

Nord West & Najad har klarat sig bra under lång tid tack vare blandningen av segel- och motorbåtar samt fördelarna med att sälja både nya och begagnade båtar.

Konkursen i Nord West & Najad AB (556367-6146) kommer efter en längre tids spekulationer och rykten i båtbranschen. Varvet bokade i förra veckan av sin medverkan på Stockholms båtmässa, Allt för sjön.

Nord West & Najad har totalt cirka 120 anställda, inklusive plastfabriken Lyse Plast AB.

Båtliv återkommer med mer uppgifter.

Kommentarer

Olof Malmlöf 15:09:15 2013-02-27

Ledsamt. Antidoten till "riskapitalister" som äger bolag. Benny är en skicklig och hårt arbetande kille som hade omsorg för både anställda och kunder. Sveriges finaste båtar. Hoppas en nystart kommer på plats och MED Benny!

Rolf Friberg, 390-154 17:07:25 2013-02-27

Oerhört tråkiga nyheter. För oss ägare till dessa fantastiska båtar, för Benny och hans team och framför allt för de anställda. Nord West Najad har stora materiella värden och mycket starka varumärken vilket garanterar en lyckad omstart. En tuff utmaning som jag hoppas att ni lyckas med!

Wallenbergaren 08:49:19 2013-02-28

Verkligen synd om alla miljonärer som nu måste köpa utländska båtar när även Storebro är borta sedan förut.

Olof Malmlöf 12:10:22 2013-02-28

Tur att familjen Wallenberg inte är så dj-ä trångsynt och janteimpregnerad som du som "profiterar" på namnet.

J.vonAnka 20:49:38 2013-03-02

Va i konkurs!jag trodde det stod köpare i kö för att slänga ut ett par millar för ett par veckors bryggsegling.Vad ska jag göra med min scarf nu då.

Den svenska motorbåten Delta 54 IPS är en riktig goding för den som gillar mulliga motorbåtar. Totalt i världen finns det bara fem båtar tillverkade och en av dem har du snart chansen att se under Allt för sjön på Stockholmsmässan 2-10 mars.

Delta Powerboats presenterar sin 54-fotare som ”den enda serietillverkade kolfiberbåten i världen”. Förutom att sandwichtekniken gör båtens ytterskal tåligt och starkt så håller det också nere vikten.

En 16 meter lång motorbåt kan annars lätt väga upp mot 25 ton, men Delta 54 kommer undan med 12 ton vilket gör den betydligt mer miljöanpassad eftersom den inte drar upp lika mycket svallvågor. Nyligen utsågs Delta 54 till ”Motorboat of the Year” av båtmagasinet Motor Boat & Yachting.

Av de fem båtar som har tillverkats hittills finns två stycken i Sverige. Det är en av dessa som snart baxas in genom Stockholmsmässans portar.

– Det här är ett unikt tillfälle för dig som besökare att se den här båten i verkliga livet. Vi har många rejält tilltagna båtar på mässan men den här är helt klart störst, säger Thomas Sandberg som är projektledare för Allt för sjön.

Delta 54 är en av cirka 30 båtar i Grand Large, en ny avdelning på Allt för sjön där de största motorbåtarna samlas. Andra utställare på Grand Large är Saltsjön Yachts, Nimbus, Ina Marin, Forbina, Fair Marin och Dream Marine.

Allt för sjön 2-10 mars är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.

Info: www.alltforsjon.se

I sommar inleds KSSS klassiska kappsegling runt Gotland, dvs. ÅF Offshore Race, söndag 30 juni. Och precis som i fjol går starten på Stockholm Ström. Men dagen innan avgörs årets stora nyhet som är ett ”sprintrace” från Strömmen ut till Sandhamn. Passande nog heter den tävlingen ÅF Inshore Race.

Den stora nyheten för 2013 är alltså en kappsegling för de som av olika anledningar inte vill eller kan segla runt Gotland, utan nöjer sig med att kappsegla från Strömmen till Sandhamn. Den tävlingen startar lördag 29 juni på förmiddagen och båtar går i mål senare samma dag ute vid Sandhamn.

ÅF Inshore Race får enklare mät- och säkerhetsregler, och en sträckning som inte når ut på öppet hav. Tanken är att locka en stor mängd seglare där samtliga tävlar under SRS mätregel och/eller entypsklass.

De riktigt stora seglingsentusiasterna är kanske med på lördagens sprintrace och vänder sedan tillbaka in mot Stockholm för söndagens race runt Gotland. Men de allra flesta lär bli kvar i Sandhamn.

De dryga 200 båtar som ska segla ÅF Offshore Race startar alla på söndagen. Årets nyhet i huvudtävlingen är att banan går motsols runt Gotland vilket den inte gjort på många år. Tävlingsledningen vill helt enkelt ge deltagarna en ny utmaning och lite variation.

Inne i centrala Stockholm kommer eventområdet precis som 2012 att byggas upp på Södra Blasieholmshamnen, Skeppsholmen och Kastellholmen. Området runt scenen på Skeppsholmen byggs ut och blir större. Det blir en ny restaurang mot vattnet och seglarna får ett eget område efter kajen bort mot Af Chapman med egen café- och barservering samt egna duschar och toaletter.

Foto: Oskar Kihlborg.

Polisen i Uddevalla grep för en vecka sedan en polsk liga utanför Ljungskile. En liga som specialiserat sig på att stjäla utombordsmotorer från svenska fritidsbåtar.

Samtliga ligamedlemmar sitter nu häktade men nekar till brott. Polisen hittade dessutom en tjuvgömma i skogen inte långt från platsen där de sex männen greps. Gömman visade sig innehålla 11 (elva) dyrbara utomsbordsmotorer.

Polisinspektör Jan Bäckström som håller i utredningen vill nu ha hjälp med att hitta de rätta ägarna till de stulna motorerna. Ligan har opererat över stora områden, i stort sett hela södra och västra Sverige.

Ägare som saknar sin motor eller känner någon som gör det kan ringa Jan Bäckström på telefon 010 5651775

Under Allt för sjön lanserar Meguro Oy i samverkan med Brunco AB HABER 660 på den svenska marknaden. Det är en trailerbar, familjevänlig segelbåt från Haber Yachts i Polen. Trots att den endast har en bredd av 2,50 m och längd av 6,60 m är den mycket rymlig med full ståhöjd i salongen och på toaletten.

Båten är dessutom försedd med en skyddande täckt däcksalong. Haber Yachts har också en hög ambitionsnivå när det gäller komfort och inredning. Detsamma gäller detaljarbetet i övrigt på båten.

HABER 660 har ett djupgående av endast 0,4 m med uppfällt centerbord (annars 1,45 m). Den är därmed väl lämpad för grunda vatten längs kusterna och i skärgården.

I likhet med Haber Yachts övriga segelbåtar är HABER 660 konstruerad för att vara maximalt stabil och sjövärdig (certifierad för klass C/B). Samtidigt har den mycket goda seglingsegenskaper vilket bekräftats av oberoende tester i fackpressen.

Säkerhetstänkandet innebär att konstruktören har valt en skrovgeometri som medför att HABER 660 rätar upp sig, även om den skulle vältas av en stor våg under ytterst extrema väderförhållanden. I detta avseende uppfyller HABER 660 samma krav som handelssjöfartens räddningsbåtar.

Ett innovativt och patenterat inslag är lösningen med fyra centerbord (C4). Detta medför att båten alltid hålls i perfekt balans. Därmed säkras kursstabiliteten så att båten håller kursen av sig själv oavsett vindförhållandena. På grund av sin enkelhet är systemet mycket pålitligt.

Ett annat kännetecken är gaffelriggen av Huari-typ. Den är stark och praktisk och medger stor flexibilitet när det gäller segelytan. Den är dessutom lätt att montera och ta ned (10–15 minuter för en person).

I standardutförande levereras HABER 660 som slup – i tillval som kutter – med ett centerbord. De övriga centerborden (enligt C4-konceptet) finns som tillval.

Info: www.brunco.se

Från J/boats design team kommer en helt ny modell, J/88. Det är en uppföljare till succéerna J/111 och J/70, som har sålts i över 400 exemplar.

J/88 är en 29 fots racer, en så kallad ”familje-speedster”, med stabilitet, stil och seglingskomfort. Den är tillräckligt stor för en mycket bekväm sittbrunn, inombordsmotor, båten är övernattningsbar och är utrustad med toalett, samtidigt som den är tillräckligt liten för att vara enkel och lätthanterlig. Hon kommer med kolfibermast som standard.

Tekniska data
Längd 8,90 m
L vattenlinje 7,96 m
Bredd 2,93 m
Djup 2,01 m
Segelyta 40,9 m2
Vikt 2 200 kg
Kölvikt 840 kg

Info:www.marstrandyachts.com

Standard Horizon erbjuder den första handhållna marinradion med USB-laddning. Tack vare den världsomfattande och populära USB laddningstekniken har det aldrig varit lättare att hitta en passande laddare.

Det nya ultrakompakta högkapacitetsbatteriet 1650 mAh 3,7 volt lithium-ion batteriet erbjuder ett mycket kompakt hölje och är fortfarande så lätt att radion flyter om den hamnar i vattnet. Att hitta den tappade radion underlättas av en stor ljus röd blinkande rand längs botten av frontpanelen vilken aktiveras när radion kommer I kontakt med vatten. Ytterligare fördel är att den blinkande randen också aktiveras även när radion är avstängd.

HX300E är vattentät enligt IPX-8 standarden (1.5 meter i 30 minuter) som alla övriga produkter. Standard Horizon är så säker på kvalitén att man lämnar tre års vattensäkerhetsgaranti.

Sändareffekten är omkopplingsbar mellan låg (1Watt) och hög (5Watt) och det finns en ”time-ut” funktion som stänger av sändaren om sändningen överstiger fem minuter, detta för att förhindra oönskade långa sändningar (om t ex PTT kommit i kläm).

När det saknas laddningsmöjligheter kan man använda torrbatterikassetten FBA-44 som använder 3 AAA alkaliska batterier.

HX300E erbjuder stora tangenter och bakgrundsbelyst display som visar ikoner för batterinivå, laddning, brusspärr och volymen. HX300 har ‘E2O’ (Easy To Operate) meny system som innebär att alla inställningsfunktioner är lättinställda vilket underlättar för användaren.

Kanalnamn kan ställas in för att underlätta avläsningen. Programmerbar scanning, prioritetsscanning och dubbel/trippel bevakning säkerställer att du inte missar ett viktigt anrop.

En förinställningstangent gör det snabbt att välja 10 av de mest använda kanalerna. ATIS (Automatic Transmitter Identification System) kan bli fullständigt programmerad och kopplas

Info: www.mobinet.se

Det svenska kustbevakningsflyget som under fyra månader varit stationerat på Seychellerna har nu landat på Skavsta flygplats igen. Under senhösten och vintern har Kustbevakningen, som den enda civila myndigheten, deltagit i Operation Atalanta, en EU-gemensam marin och civil-militär insats, i Indiska Oceanen. Kustbevakningen har deltagit med ett sjöövervakningsplan, med besättningar och stabspersonal, och regelbundet spanat över de havsområden där pirater attackerar sjöfarten.

Uppgiften för Kustbevakningen har varit att upptäcka, dokumentera och rapportera misstänkt piratverksamhet i det enorma havsområdet. Kustbevakningen deltog i operationen även 2010.

– 2010 bidrog Kustbevakningen genom att övervaka farvattnen med flyg och Försvarsmakten med fartyg. Den här gången hade vi försvarsmaktspersonal i vår kustbevakningsstab, ett viktigt samarbete som fungerade utmärkt, säger Ronnie Willman, chef för kustbevakningsflyget.

– Piratverksamheten i området har dock inte riktigt samma magnitud som den hade då vi deltog år 2010. Förhoppningsvis har EU-ländernas närvaro med flyg och fartyg bidragit till att den verksamheten inte ses som lika enkel eller lönsam i det här området längre, säger Ronnie Willman.

Fakta: Operation Atalanta leds av det EU-gemensamma marina försvarsmaktssamarbetet EUNAVFOR, som agerar med FN-mandat i havsområdet Adenviken och i området utanför Somalias östra kust. Syftet är att förhindra piratattacker mot FN-organet World Food Programmes (WFP) livsmedelstransporter, mot handelssjöfarten och att stävja piratattacker i Adenviken och i Indiska Oceanen utanför Somalias östkust.

Från Italien kommer den här retroklassikern. Brioni 44 ser ut som en klassisk båt på många sätt, men den är byggd med den allra senaste tekniken och har mycket goda prestanda. Premiären hölls i år på båtmässan i Düsseldorf i januari.

Brioni är ingen stor tillverkare och som de flesta andra italienska varv måste företaget vända sig mot exportmarknaderna när hemmamarknaden sviktar. Enligt stora leverantören som Volvo Penta har försäljningen i Italien minskat med minst 80 procent de senaste två åren, vilket gör det till en nästan död marknad.

Brioni 44 kan vara en båt som har goda chanser att lyckas på marknader för snabba motorbåtar. Beroende på motorbestyckning är hon god för över 42 knops topphastighet och en marschfart på 36 knop. Trots det är räckvidden mycket goda 400 Nm.

Skrovet är, enligt företaget, mycket effektivt och båten behöver inte trimmas under gång. En av anledningarna är extra låg tyngdpunkt och gravitationscentrum, vilket gör skrovet mer stabilt.

Skrovet till Brioni 44 tillverkas helt med vakuuminjicering med kolfiberförstärkt vinylester. Konstruktionen sägs tåla upp till 1 100 hk och 50 knops toppfart med den 8,7 ton tunga (lätta) båten. För at hålla nere vikten är dörrar och skott tillverkade med sandwichteknik.

Inuti är båten välplanerad och försedd med ovanligt mycket stuvutrymme. Här finns gott om hyllor plus hela 44 olika skåp. För den som tänker ligga ute är båten välutrustad med bland annat ett 200 liters kylskåp, varmvatten, 3 kW inverter och laddare samt över 800 liter färskvatten.

Brioni räknar med att den lätta konstruktionen sparar in bränsle motsvarande 5 000 Euro per säsong om man använder båten 100 timmar och kör i en marschfart på 32 knop.
Motoralternativen är Volvo Penta IPS.

Tekniska data
Längd ö a: 13,51 m
Längd skrov: 11,97 m
Bredd: 3,93 m
Djupgående: 0,98 m (med IPS)
Vikt torr med 2xIPS-600: 8.7 ton
Bränsletankar: 1 500 liter.
Vattentankar: 800 liter.
Motorer: Volvo Penta IPS 600 / 2 × 350 kW (2 × 435 hk)
Toppfart: 42,12 knop
Marschfart: 32,2 knop vid 3 000 rpm
Info: www.brioniyachts.com

Ett nytt nummer av Båtliv har kommit ut fulladdat med nyheter om allt från båtar till båtpolitik, båtklubbar och praktiska gör-det-själv-artiklar. Det är lika enkelt att läsa tidningen här på hemsidan som att bläddra i papperstidningen. Det aktuella numret av Båtliv finns på http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb

Det enklaste är att rulla ner på den här sidan och trycka på tidningen som dyker upp i rutan “Interaktiv tidning – Bläddra i Båtliv”.

Båtliv nummer 1 innehåller bland annat reportage om Båtmässan i Göteborg, Årets Båtklubb 2012, Skillinge gästhamn och allt inför årets Båtriksdag.

Du kan också ladda hem hela tidningen som en pdf-fil och läsa på skärmen, alternativt skriva ut särskilt intressanta sidor.

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb

Som ett komplement till sitt redan breda sortiment bottenfärger kommer International Färg med en ny bottenfärg för båtar i Östersjön (mellan Örskär och Trelleborg).

Fabi One är en traditionell bottenfärg med koppar som lämpar sig för de flesta båttyper och material, förutom aluminium som kräver speciella bottenfärger. Ett skikt räcker för att hålla beväxningen borta hela säsongen. Fabi One finns i kulörerna svart, blå och röd.

Info: www.yachtpaint.com