Nyheter

Idag presenterade Alpari World Match Racing vilka åtta skeppare som tilldelas tourkort till årets världscup i matchracing. Björn Hansen med besättning säkrade sitt kort redan förra året genom att VM-silver. Nu står det klart att även Johnie Berntssons lag blir Tour Card Holders 2013, därmed garanteras de en inbjudan till alla deltävlingar fram till finalen i Malaysia.

Det blir alltså dubbelt svenskt på årets världscup i matchracing där Stena Match Cup Sweden ingår som en av sju deltävlingar. Alla skeppare som tilldelas ett Tourkort blir inbjudna till de sex första regattorna och därefter är det den rådande poängställningen som ligger till grund för vilka lag som tar sig till finalen i Malaysia. Besättningar som blivit utan tourkort kan ta en plats i startfältet genom att vinna kvaltävlingar eller få ett wildcard till enskilda deltävlingar.

Förra året var Björn Hansens lag mycket nära ett VM-guld men fick se sig besegrade av Ian Williams och i år är siktet inställt på revansch. Johnie Berntsson, som vann VM-brons 2010 har Stena som ny sponsor och hans lag tävlar nu under namnet Stena Sailing Team.

Även Australiens Keith Swinton återvänder med ett Tourkort. I Swintons lag Black Swan Racing, som slutade på en fjärdeplats i VM förra året, ingår svenskarna Olof Lundgren och Jakob Gustafsson.

Bland övriga skeppare som tilldelats Tourkort finns världsmästaren från 2009 Adam Minoprio och det unga amerikanska stjärnskottet Taylor Canfield som skrällde och vann de två sista deltävlingarna 2012.

Alpari World Match Racing Tour – Tour Card Holders 2013:
Ian Williams (GBR)
Björn Handen (SWE)
Phil Robertson (NZL)
Keith Swinton (AUS)
Pierre-Antoine Morvan (FRA)
Johnie Berntsson (SWE)
Taylor Canfied (USA)
Adam Minoprio (NZL)

Foto: Dan Ljungsvik – Johnie Berntsson och Björn Hansen gör upp i kvartsfinalen av Stena Match Cup Sweden 2012.

Amerikanska Pursuits ständiga jakt efter perfektion i kvalitet, prestanda och komfort har resulterat i en helt ny modellserie inom lyxjaktssortimentet. Pursuit Sport Coupe heter den nya serien. Den första modellen, SC 365i Sport Coupe, är 36 fot lång med hög komfort, revolutionerande design, enastående kraft och ett strömlinjeformat däck och skrov för optimala sjö- och drivegenskaper. Båten lanserades i slutet av november och de första båtarna börjar nu skeppas ut i världen.

– Pursuit Sport Coupe-serien är ett spännande tillskott i Pursuits produktfamilj. Pursuit är känt för att utveckla väldesignade och lyxbetonade båtar med extremt hög kvalitet, sjöduglighet och komfort med många praktiska och innovativa lösningar för bland annat förvaring och manövrering. Nya SC 365i Sport Coupe, som bygger på detta förstklassiga arv, kommer garanterat att placera sig bland de främsta inom lyxjaktsegmentet, konstaterar Göran Andersson på Vått.

För att ge båten optimala kraft-, driv- och bränsleegenskaper, samt för att underlätta underhåll och spara utrymme utrustas den med dubbla 350 hästars utombordsmotorer från Yahama (Yamaha 350 hk V8 5.3 L). Utåt sett ser det ut som om båten drivs med inombordsmotorer då motorerna döljs med en praktisk, aerodynamiskt utformad och ljudisolerande motorlucka. Båtens patenterade skrovkonstruktion, material- och motorval erbjuder marknaden betydligt högre bränsleeffektivitet än vad lyxjakter i den här storleken normalt presterar. SC 365i Sport Coupe klassas som en 36-fotare, men inklusive utombordsmotorn mäter den hela 41,2 fot.

SC 365i Sport Coupe visades för första gången den 30 november på ett VIP-event i Port St Lucie i Florida.

Tekniska data
Längd ö a: 12.55 m
Bredd: 3.81 m
Vikt med 2xF350 motorer: 8 051 kg
Bränsletankar: 1 136 liter
Vattentankar: 284 liter
Motor max: 700 hk

Info: www.vatt.se

Det svenska teknikföretaget Dovado lanserar den nya USB-routern GO, en fullvuxen router som passar lika bra för hemmet och det mindre företaget som ute på sjön eller längs vägarna. Ett inbyggt batteri ger oavbruten drift vid strömavbrott och gör också att routern kan användas i flera timmar utan extern strömförsörjning.

Med den nya USB-routern GO har Dovado i en och samma produkt lyckats kombinera extrem driftsäkerhet och fullfjädrade routerfunktioner med hög mobilitet.

GO är bara något större än en tändsticksask och har inbyggd WiFi-antenn. Den kan därmed placeras nästan osynligt i stort sett var som helst, även i trånga utrymmen. Allt som behövs för att komma ut på nätet är att ansluta ett 4G- eller 3G-modem till routern. Dovado GO är helt oberoende av mobiloperatör och samtliga 4G/3G-modem på den svenska marknaden kan användas. Det går även bra att ansluta routern till fast bredband.

Till skillnad från mobila WiFi-routrar och smartphones med internetdelning kan många fler användare samtidigt – upp till 32 stycken – få tillgång till internet med Dovado GO. Räckvidden för det trådlösa nätverket är dessutom också betydligt bättre, upp till 100 meter. Det gör att alla kan surfa snabbt med sina datorer, smartphones och surfplattor på ett stort område, utan att behöva ha routern nära sig.

Det inbyggda batteriet ger Dovado GO en drifttid på upp till tre timmar helt utan extern strömförsörjning, vilket säkerställer en kontinuerlig internetuppkoppling också vid ett eventuellt elavbrott. Routern skickar även ett SMS som meddelar om strömmen försvinner. Som tillbehör finns en 12/24-voltsadapter för drift från bil- eller båtbatteri. En finess är att USB-kontakten i Dovado GO också kan användas som nödladdare för mobiltelefoner och annan liknande utrustning.

Förutom USB-port för 4G/3G-modem har Dovado GO Ethernetanslutningar för både lokalt trådbundet nätverk och fiber/ADSL-modem. Den stödjer trådlöst nätverk enligt 802.11n, det vill säga 150 Mbit/s. Routerns firmware uppdateras kostnadsfritt och automatiskt via den inbyggda Live Update-funktionen.

Pris 900 kr.

Hempels Silic One introducerar en ny dimension vid segling i Sverige: den släpper beväxningen, har lägre underhållskostnader, rengör enklare, sparar bränsle och ökar farten.

Den banbrytande produkten ”Silic One” presenterades första gången vid ett speciellt evenemang under Tullett Prebon London Boat Show 2013 och igen för svenska båtägare vid Stockholmsässan 2013.

Det är en biocidfri färg, baserad på silikon och hydrogel teknologi, som gör det svårt för förorenande organismer, som tång och havstulpaner att fästa på båtbottnen och lättare åker av då båten är i rörelse. Hydrogelen skapar en osynlig barriär mellan skrovets yta och vattnet. De förorenande organismerna uppfattar skrovet som en vätska, och har därför mindre benägenhet att fästa sig mot ytan, vilket gör rengöring enklare än någonsin för båtägare.

Förutom att vara biocid och kopparfri, ger Silic One lägre underhållskostnader på längre sikt. Rengöring av båten är extremt enkelt. För större båtar med högre fart sker detta under gång. Beroende på den enkla rengöringen av ytan kan den hållas fri från beväxning och båten får lägre friktion i vattnet, vilket sparar bränsle och ökar farten.

Silic One är resultatet av Hempel`s R&D avdelnings ständiga ansträngning att ligga i framkant vid produktutveckling på marknaden. Deras senaste bedrift erbjuder en unik beväxningssläppande lösning för fritidsbåtsmarknaden och öppnar dörren till ett helt nytt tillvägagångsätt i kampen mot beväxning.

Det ser ut som om Nord West & Najad kan segla vidare mycket snart. Tack vare företagets och ägarnas goda rykte i båtbranschen och bland kunderna har konkursförvaltaren gott hopp om en snabb rekonstruktion. På torsdag annonseras företaget ut i Dagens Industri.

– Konkursen i Nord West & Najad är en vecka gammal. Det som händer nu är att vi bjuder ut hela rörelsen till försäljning med en annons i Dagens Industri på torsdag 7 mars. Anbudstiden är till 18 mars och förhoppningen är att Nord West & Najad ska vara sålt senast i månadsskiftet mars–april, kanske början av april, säger konkursförvaltaren Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg till Båtliv.

– Det finns flera seriösa intressenter med kapital som har varit hos Nord West & Najad. Alla seriösa intressenter behandlas lika och med respekt. Det är bra om det här varvet med sina fina produkter kommer i en stark ägares hand.

Huvudanledningen till konkursen hos den välkända båtbyggaren var bristande likviditet. Företaget har 15–20 nya båtar under produktion, men med cirka 90 Mkr i skulder till banken (Swedbank) och ytterligare 20 Mkr i leverantörsskulder blev läget akut för en vecka sedan och företagets ägare begärde själv Nord West & Najad i konkurs.

Fredrik Tengström är positiv till att det snabbt går att få företaget på rätt köl igen.

– Det borde gå. Skälet är att kunder som har beställt båtar och inte fått dem ändå är väldigt måna om att få sina båtar och verkligen vill ha dem. Alla som jag har pratat med talar väl om produkterna och de önskar verkligen att varvet lever vidare. Det är ett väldigt fint varv med bra ordning, en fin logistik och en verksamhet som verkligen är lämpad att bygga båtar av högsta kvalitet.

– Det är angeläget med en ny ägare för att få igång byggnationen av de båtar som är under produktion. Alla vinterförvarade båtar ska göras sjöklara så snart som möjligt. Vi vårdar varvets kunder och då vårdar vi även tillgångarna.
Lars-Åke Redéen

Kommentarer

bjørn kollerud 17:00:27 2013-03-05

Får håpe de lykkes, men det ser ut til å være et trangt marked for kvalitesbåter fra Orust. Synd igrunnen……

jr 22:31:52 2013-04-01

Fint varv, bra verksamhet? Jag vet inte hur man bygger lyxbåtar, menjag vet hur man driver företag. Det jag sett av produktionen och varvet var i allt annat än ordning och reda. Hoppas bara dom inte har ställt till det för för många underleverantörer. Även en blind kan tuta och köra innan grundet är ett faktum.

På Vildmarksmässan, 7-10 mars, som pågår parallelt med båtmässan Allt för sjön delas utmärkelsen Årets Äventyrare ut, den mest prestigefyllda utmärkelsen som finns i den svenska äventyrsvärlden idag. Bland tidigare vinnare återfinns bland andra Fredrik Sträng, Renata Chlumska och Ola Skinnarmo.

Sammanlagt delas fyra priser ut. Förutom Årets manliga och kvinnliga Äventyrare som årligen tilldelas en man och kvinna för enastående prestationer inom begreppet äventyr, utses också Decenniets Äventyrare till en person som under lång tid genomfört svenska expeditioner som varit banbrytande, både i Sverige och internationellt. Denna gång handlar det 1970-talet. Därtill utdelas stipendiet Årets Äventyr, vars syfte är att inspirera och uppmuntra fler svenskar att ge sig ut i naturen och uppleva sitt livs äventyr. Summan är
40 000 kr och kan sökas för alla typer av projekt.

– Vi är en ganska liten äventyrsnation, inte så stor som Norge, Storbritannien och Frankrike till exempel. Men vi har många duktiga äventyrare som gjort härliga äventyr, som förtjänar att uppmärksammas. Det var därför vi instiftade priset år 2005. Det är en höjdpunkt för alla inom äventyrsvärlden, när pristagarna kommer till Vildmarksmässan, träffar besökarna och håller föreläsningar, säger Fredrik Erixon, grundare av Årets Äventyrare.

Priserna delas ut lördagen den 9 mars kl.12.00 på Äventyrsscenen.

De nominerade för Årets Äventyrare 2012 är:

Anneli Wester
Ingen annan har rest så långt som Anneli för att nå toppen av Cerro de Plata, The Silver Mountain, i Pakistan.

Christian Bodegren
Christian åkte till Venezuela och paddlade genom Sydamerika bland krokodiler, pirayor och bitande insekter, ofta uppströms i veckor.

Gustav Cronhamn
Gustav genomförde bland annat en vandring över flera glaciärer i Sarek.

Lars Bengtsson
Lars expeditionen sträckte sig från Vancover, genom USA, Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua och Costa Rica för att avslutas i Panama.

Linda Västrik
Linda Västrik har följt en pygméstam i Kongos djungler.

Mattias Skantz
Mattias besteg 366 bergstoppar under ett år.

Vera Simonsson
Veras seglade över det stormiga havet mellan Falklandsöarna och den subantarktiska ön Sydgeorgien.

Leif Kindlund
Leif vandrade, paddlade och släpade själv kanoten längs med Ahkkanasjohka – Karasjoka. Det tog 18 dagar innan han träffade de första människorna längs älven.

Janne Corax
Janne begav sig till Asiens mest isolerade område, denna gång bergskedjan Kunlun.

Stiko Per Larsson
Stiko vandrade från Trondheim till Stockholm. Samtidigt samlande Stiko Per in pengar till SOS Barnbyar och fick totalt in 80 000 kronor. Turnén pågick under 38 dagar, det blev 920 kilometer till fots och 40 konserter.

Vildmarksmässan äger rum på Stockholmsmässan 7-10 mars och är öppen torsdag 12-20, fredag 12-20 och lördag-söndag 10-18. Parallellt pågår även Nordens största båtmässa Allt för sjön (2-10 mars).

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ska utvärdera arbetet med det stora oljeutsläppet som drabbade Tjörn i september 2011. Målet är att få en helhetsbild av hur alla inblandade aktörer hanterade situationen och vad som kan förbättras. Resultatet av utvärderingen presenteras i höst.

Den 15 september 2011 drabbades nordvästra Tjörn av ett stort oljeutsläpp. Det visade sig senare vara det största någonsin på Västkusten. Räddningsarbetet och det efterföljande saneringsarbetet på Tjörn engagerade många aktörer: Kustbevakningen,Tjörns kommun, MSB:s förstärkningsresurser, HaV och HaVs oljejour, länsstyrelsen, Försvarsmakten, hemvärnet, andra frivilligorganisationer och räddningstjänster från närliggande kommuner.

Fram till november 2012 togs mellan 600 och 800 ton olja upp. Kostnaderna för insatserna blev stora och hanteringen av kommunens ersättningskrav pågår fortfarande.

– När vi på HaV och MSB i efterhand granskat Tjörnolyckan har vi själva tyckt att det funnits förbättringsområden. Vi har också fått kritik från andra aktörer, säger Jessica Hjerpe Olausson, utredare på enheten för hållbart nyttjande och maritima frågor på HaV.

– Därför ska vi undersöka vårt och andras agerande för att se vad vi kan lära oss och göra bättre nästa gång något sådant här sker, säger Hans Ekåsen, handläggare på MSB:s enhet för utveckling av räddningstjänst och krishantering.

HaV:s och MSB:s generaldirektörer har tillsammans initierat det här uppdraget. Utvärderingen ska titta på hela processen, från det att larmet nådde Tjörns kommun till det att arbetet avslutades. Förhoppningen är att en bredare utvärdering kan ge en tydligare bild av hur olika myndigheter ska agera om en liknande situation uppstår i framtiden.

– Även om vi har en idé om vad vår egen roll är, hoppas vi att utvärderingen ska förtydliga vad vi kan göra för att bättre samverka med andra i en sådan situation, säger Jessica Hjerpe Olausson.

I hanteringen av oljeutsläpp har MSB och HaV olika roller:
•MSB förstärker kommunernas egna resurser vid stora och omfattande oljeutsläpp. Från fem regionala oljeskyddsförråd kan drabbade kommuner få stöd i form av materiel och personal med specialkompetens.
•MSB prövar och administrerar också kommunernas rätt till ersättning från staten efter det att ett oljeutsläpp har inträffat.
•HaV:s uppgift är att titta på hur oljan och de olika saneringsmetoderna påverkar havs- och strandmiljön.

Intervjuer med representanter för de inblandade myndigheterna och organisationerna kommer att genomföras under april i Göteborg och på Tjörn. De preliminära slutsatserna från intervjuerna kommer att diskuteras på ett öppet seminarium i september, antingen i Göteborg eller i Tjörnområdet. I oktober ska den slutgiltiga rapporten presenteras.

Källa: HaV.

Sittbrunnen.se sänder live från båtmässan Allt för sjön, livesändningarna varvas med inspelade reportage från mässan. I fredags lanserade Hamnen.se sin tv-satsning från båtmässan Allt för sjön och i går var det Sittbrunnens tur. På måndagen livesänder Sittbrunnen ett seminarium om kvinnosegling, tisdag seminarium om toatömning, torsdag berättar Sven Yrvind om sitt nya jordenruntprojekt och nästa lördag blir det ett seminarium med fokus på tjejer och båtliv.

Alla livesändningar och inspelade reportage går att ta del av på Sittbrunnens Playkanal: https://sittbrunnenplay.solidtango.com

Playkanalen levereras av Solidtango.

– Det är fantastiskt kul att det sänds så mycket båt-tv med hjälp av vår plattform säger Johan Lundqvist, en av grundarna till Solidtango. Jag är själv mycket intresserad av båtliv och kan väl inte säga att man blivit bortskämd med båtprogram i traditionell tv. Så för mig personligen är det här helt fantastiskt och mitt i prick för det vi kallar för “tv on your terms”, säger Johan.

Solidtango är en “social fan-tv” plattform där alla med en fanbase kan skapa en helt egen Playkanal. Via Playkanalen kan fansen interagera med varandra via chattar och kommentarer.

Plattformen har stöd för videoannonser och en komplett PPV-lösning. Bland de hundratals kunderna finns bl.a. Hamnen.se, Djurgården Fotboll, IFK Göteborg, Svenska Spel, Universal, Sony Music, Sveriges Radio, Warberg IC och Svenska Bilsportförbundet.

Årets Sill är en sillinläggning som varje år utses av en namnkunnig jury och som sedan tillverkas till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. Försäljningen av Årets Sill 2012 ”Tranbär och citrontimjan” gav 75 500 kronor till Sjöräddningssällskapet. 
Tisdagen den 12 mars är det dags för en ny spännande jury, under ständige ordföranden Peter Harrysons ledning, att utse Årets Sill.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med en uppgift – att rädda liv till sjöss. Man medverkar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, förra året genomförde de 1 800 frivilliga sjöräddarna tillsammans över 7 000 uppdrag.

– Vi är beroende av gåvor och är mycket tacksamma för Årets Sills bidrag, det är ett värdefullt tillskott som gör mycket nytta, säger Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.


I år är det femte året som Årets Sill utses. Varje år samlas en namnkunnig jury på Salt & Sill på Klädesholmen, vid Tjörn på västkusten, för att utse en vinnare. Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner.

– Det känns oerhört bra att vi dessutom kan bidra med så mycket pengar till sjöräddningssällskapets verksamhet, säger juryordförande Peter Harryson, som tillsammans med gitarristen och kokboksförfattaren Frederik Zäll, matbloggaren och Årets Mästerkock 2011, Louise Johansson, vissångaren och underhållaren Ewert Ljusberg och Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet, utsåg Årets Sill 2012.

Årets Sill 2013 utses den 12 mars av Peter Harryson och nya spännande jurydeltagare. Sillinläggningen produceras sedan av Klädesholmen Seafood och börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni. Vilka som sitter i årets jury avslöjas inom kort.

Bilden:
Rolf Westerström.

Snart kommer alla att ha möjligheten att kunna vistas i världsarvet Höga Kustens underbara skärgård.
Det nystartade företaget High Coast Sea kommer att med två tillgängliga båtar av typen Fred 25 erbjuda unika skärgårdsturer, godstransporter och sportfisketurism i landets mest handikappanpassade kustmiljö.

Landets handikappade har idag mycket svårt att ta sig ut i skärgården på olika sorts aktiviteter. Detta insåg företagarna Agne Säterberg och Stefan Nilsson i Nordingrå, Ångermanland och bestämde sig för att starta upp företaget High Coast Sea.

– Funktionshindrade har ofta svårt att ta sig ut i naturen, och vi har målsättningen att bli unika med en helt handikappanpassad kustmiljö här i kommunen, säger Stefan Nilsson på High Coast Sea.

Det startade för ett knappt år sedan med ett möte på en båtmässa som växte till en affärsidé och har nu lett till ett nystartat företag, High Coast Sea. Redan idag finns det båtar som trafikerar Höga Kustens skärgård, men ingen av dem är komplett handikappanpassad. Företaget har köpt in två stycken Fred 25-båtar av företaget Hanterbara Båtar, ett företag som specialiserat sig på hög kvalitet och tillgänglighet.

Gensvaret på idén att starta High Coast Sea har varit överväldigande hos såväl Höga Kusten-kommunerna, handikapporganisationerna, som privata företag inom turistnäringen.

– Alla välkomnar verkligen de här båtarna som blir unika i norra Sverige. Båtens robusta konstruktion med ett helt plant däck och lösningen med bogramp gör den idealisk för vår flexibla verksamhet, fortsätter Stefan Nilsson.

Förutom koncept som ”Njutfiske” kommer en av båtarna under sommaren att gå i daglig linjetrafik mellan Norrfällsviken och Ulvön, en förbindelse som i nuläget inte existerar.

– Vi kommer att köra tre turer dagligen och förbättra infrastrukturen avsevärt för de som på ett snabbt och smidigt sätt vill ta sig mellan Ulvön och fastlandet, berättar Agne Säterberg, en av delägarna I High Coast Sea.

Verksamheten startar under våren så snart isarna har gått.

Foto: Hanterbara Båtar.

Alandia Båtförsäkring sänker premien för segelbåtar lagom inför säsongen 2013. Men inte nog med det, villkoren, det försäkringen täcker, utökas.

– Bakgrunden är enkel. Våra seglare verkar vara bättre båtfolk än marknaden i snitt. Vi har helt enkelt färre skador. Därför kan vi sänka premien, berättar Martin Kolm, försäljningschef vid Alandia Båtförsäkring.

Alandia Båtförsäkring, specialister på båtförsäkringar sedan år 1938, attraherar framförallt kunder med lite dyrare och större båtar.

– Om din båt är värdefull, vill du ha en försäkringsgivare som förstår sig på båtar. Är oturen framme talar båtägare och skadereglerare samma språk, menar Kolm.

Men det är inte bara prislappen för segelbåtspremien som åkt ner, samtidigt har även villkoren för försäkringen blivit mer generösa. Från och med säsongen 2013 ersätts exempelvis skador i riggen utan avskrivningar.

– Dessutom ingår kappsegling i grundförsäkringen. Andra exempel hur vi skruvat till försäkringen är lägre självrisk om du har bombroms eller kölskydd installerat.

Alandia Båtförsäkring försäkrar även i år semestern, om båtsemestern spoileras på grund av otur med båten betalar försäkringen en ersättning som kan rädda din semester.

Foto: Båtlivs arkiv.

Nio av tio båtturister är mycket nöjda med sin upplevelse på Dalslands kanal. Det visar en ny kundundersökning som genomfördes av CMA Research AB på uppdrag av Dalslands Kanal AB.

– Det är ett mycket glädjande resultat. Särskilt med tanke på att vädret inte var det bästa den gångna säsongen, säger kanaldirektör Benny Ruus.

Undersökningen visar att nästan alla är mycket nöjda med den service de får vid slusstationerna och att var fjärde båtturist stannar i kanalen mellan elva och 16 dagar. De flesta har svarat att det är den vackra naturen och kanalmiljön som lockar men under-sökningen visar också att de i betydande utsträckning ägnar tid åt shopping och restaurangbesök. Att Dalslands kanal är en önskvärd kontrast till det trånga och stressiga båtlivet på västkusten framgår också.

– Vi jobbar hela tiden med att förbättra kanaltrafikanternas upplevelser och resultatet i den här undersökningen får nog ses som ett bevis på detta. Vi lägger stor vikt vid värdskap och att slussvakternas ska vara professionella i sitt yrkesutövande. Även här har vi fått kvitto på vår strävan, säger Benny Ruus.

Undersökningen ger också information om sådant som saknas eller kan förbättras ytterligare.

– Vi har särskilt bett om synpunkter på sådant som skulle kunna förbättras eller öka upplevelsen. Det är just denna information som ger oss möjligheter att höja ribban ytterligare, avslutar Benny Ruus. En information som kanalbolaget tar med sig inför sitt fortsatta utvecklingsarbete.

Syftet med undersökningen var att få information om vilka som reser på Dalslands kanal, varför man gör det och hur man upplever sin resa. Resultatet kommer att ligga till grund för förbättringar inom kanalbolagets tjänster och service i ett utvecklingsarbete som för närvarande planeras.

Undersökningen genomfördes under seglationssäsongen 2012 av CMA Research AB. Undersökningen nådde hela 74 % svarsfrekvens.

Resenärerna är generellt sett mycket nöjda med sin båtresa på Dalslands kanal (89 procent nöjda). Allra mest nöjda är de som reser på kanalen för första gången. Endast två procent har negativa synpunkter. Slussvakterna får mycket högt betyg. Hela 91 % är mycket nöjda med servicen från slussvakterna.

Resenärerna har framför allt fått information om Dalslands kanal genom internet eller fått information genom bekanta. Nästan hälften hade tidigare åkt båt på kanalen och kände därför till den. Även mässor spelar en viktig roll. Förstagångsresenärer och utländska turister har i högre grad än andra sökt information om kanalen på internet, i turistbroschyrer eller pratat med bekanta.

Hälften åker längs hela kanalen. Det är vanligast att resenärerna åker längs hela Dalslands kanal, vilket hälften gör. Merparten av resenärerna stannar mellan två och tio nätter i kanalen.

Vanligt med restaurang-och cafébesök samt shopping. Resenärerna har främst tänkt ägna sig åt restaurang- och cafébesök samt shopping när de går i land. Det är framför allt förstagångsresenärer och utländska turister som har tänkt ägna sig åt shopping.

Det som, enligt resenärerna, kan förbättras längs Dalslands kanal är framför allt informationen om aktiviteter, matbutiker, naturhamnar med mera.

Fakta från undersökningen:
67 % av de svarande kom från Sverige. 22 % från Norge.
Av de svenska besökarna kommer ca 60 % från Västra Götaland och 20 % från Värmland.
Tre av fyra är nöjda med hemsidan, www.dalslandskanal.se
Fyra av tio åkte kanalen för första gången.
42 % av resenärerna är mellan 35 och 54 år.
93 % besöker en restaurang eller ett kafé när de går iland.
65 % är medlemmar i en båtklubb.
35 % väljer Dalslands Kanal för den vackra naturen, 15 % för att det är avkopplande.

Info: www.dalslandskanal.se

Foto: Båtliv.

Skärgårdsradion startar 1 juni Sveriges första soldrivna radiostation på Sandön i Stockholms skärgård. – Vi värnar om den känsliga skärgårdsmiljön och slår samtidigt ett slag för den alternativa elproduktionen, säger Martin Loogna, stationschef på Skärgårdsradion.

Tack vare det gynnsamma läget i ytterskärgården – med både flest soltimmar i Sverige* och utsikt mot det öppna havet – kan studion och radiosändaren få elektricitet från solpaneler. Då radiostationen dessutom använder den senaste och energisnålaste tekniska utrustningen, räcker solenergin för att göra stationen helt oberoende av annan el under sommarmånaderna.

Skärgårdsradion ska hela sommaren fokusera på det som är viktigast för alla i skärgården:
sommarvädret och miljön. Programledarna och radioveteranerna Jesse & Loogna finns på plats och rapporterar varje dag live i radion hur många kilowattimmar solenergi som genererats, och de ger fortlöpande kustväderprognoser varje timme dygnet runt.

Tidigare hade Skärgårdsradion en energikrävande telefonväxel för lyssnarsamtalen. Den är utbytt. Istället har man kopplat in en vanlig mobiltelefon som drar en bråkdel av elen.

– Vi har utan tvekan den mest energisnåla studion, och att kunna vara självförsörjande under sommarmånaderna känns helt rätt i den bräckliga skärgårdsmiljön, säger Jesse Wallin.

Den amerikanska motorbåtstillverkaren Chris-Craft har inlett 2013 med att introducera den nya familjemedlemmen Corsair 32 i modellprogrammet. Den 32 fot långa båten blir den näst största modellen inom Corsairserien och fyller därmed gapet mellan systrarna Corsair 28 och Corsair 36. Båten är utvecklad för att tillfredsställa dem som vill ha en snabb, lättmanövrerad och elegant båt med mycket komfort och utrymme för både korta dagsutflykter som för långa vistelser på sjön med bekväm övernattning.

– Corsair 32 är en mycket vacker och kraftfull båt med mycket teak, krom och andra exklusiva detaljer som starkt framhäver Chris-Crafts klassiska och tidlösa stil. Det är också en praktisk, rymlig och bekväm båt med många finurliga stuvutrymmen och lösningar som till exempel ett teakbaserat bord som enkelt fälls ut och ihop och göms under den teakklädda midskeppsgången över motorrummet i aktern. Båten har också en generös skylight som löper midskepps över hela den teakomgärdade fören, vilket skapar en ljus, öppen och hemtrevlig salong under däck, långt ifrån den däckförslutna känsla de flesta båtar erbjuder, framhåller Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.

Chris-Craft Corsair 32 mäter 10,4 meter (inklusive en teakbaserad badplattform) på längden och 3,1 meter på bredden. I ruffen har du gott om plats med ett välutrustat pentry och ett vackert snidat mahognybord som enkelt kan fällas ned för att omvandla den V-formade soffan till en väl tilltagen dubbelkoj med plats för två vuxna och ett barn. Under däck finns även ett rymligt toalettutrymme med egen dörr, dusch, infällt handfat i en snygg och praktisk kommod samt elektrisk toalett med inbyggd kvarn.

Den justerbara förarplatsen i cockpiten erbjuder plats för två personer. På passagerarplatsen finns en likadan stol för en person. Ratten och den perforerade instrumentpanelen i kromat stål, med Chris-Crafts egna mätare i 50-talsstil, andas racerbåt, hög fart och romantik. I sittbrunnen ryms 7-8 vuxna ledigt i den djupa och mjuka U-soffan. Det teakförsedda skarndäcket skapar en elegant inramning och bryter vackert mot det höga fribordet samt erbjuder halkfria ombord- och avstigningar.

Bland nyheterna är också möjligheten att välja något av Chris-Crafts nya färgprogram som den nya vassa Cashmere Metallic-färgen och någon av de tre Heritage Edition Teak-varianterna natur, svart eller ljus. Invändigt kan man välja mellan körsbärs- eller valnötsträ till skåpsluckor, lister och andra inredningsdetaljer.

På mässan Allt för sjön, i monter A29:21, visar Vått systerbåtarna Chris-Craft Corsair 25, med nästa generations V8-motor, och den senaste modellen av Chris-Craft Corsair 28.

Om Vått
Vått (f.d. Gulves Stockholm) är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler i Sverige. Även Riva och Baja ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Under 2010 blev Vått Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson.

Info: www.vatt.se

Agapi 750 är en banbrytande båtupplevelse som tar sina ägare längre och snabbare för lägre kostnad än någonsin tidigare. Båten är den första lättviktsbåt med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. Med ett lätt och styvt skrov har Agapi 750 en unik kombination av prestanda och bränsleekonomi, den drar därför väsentligt mindre bränsle än sina närmaste konkurrenter vilket glädjer både natur och plånbok.

Agapi 750 är i grunden en RIB (Rigid Inflatable Boat). Det gör den kul, säker och enkel i alla väder och hastigheter. Tuberna tillverkas i Orca 866-material vilket är samma kvalitet som används militärt över hela världen. Fördelen med en RIB visar sig inte bara i högre hastigheter utan även när det är dags att lägga till då tuberna agerar som en stor fender.

Den låga vikten gör att Agapi 750 enkelt kan transporteras med en bil ner till en Audi A3:s storlek och att det räcker med vanligt B-körkort. Trots en kabin med fyra sovplatser och bekvämligheter för såväl dagturer som övernattningar är Agapi 750 lika lätt att sjösätta som en vattenskoter. Den kan enkelt förvaras på trailer för alla som vill slippa båtplats, bottenfärg och dyr vinterförvaring. Det innebär också att Agapi 750 på ett sätt som ingen annan båt i motsvarande storleksklass, kan följa med sin ägare för att upptäcka nya vatten både inom och utanför Sverige.

Agapi är elegant och modern svensk design som är funktionell och smart i varje detalj. Med sin mångsidighet, exceptionella prestanda och låga driftskostnad är Agapi 750 idealisk även för pendlare och professionella användare. Genom smartare produktion och logistik har den totala ägandekostnaden kunnat pressas ned med mer än 30 % jämfört med närmaste jämförbara båt.

Agapi 750 innebär inget mindre än ett nytt gränslöst båtägande som tar ut en ny kurs i svenskt båtliv.

Peder Asplund, VD för Agapi säger; “Enligt en undersökning gjord av Sweboat är en ny typ av båtägare på väg att växa fram, en ny generation som delar kärleken till vatten och hav med den äldre men som vill ha ett enklare och roligare båtliv.

De, eller egentligen bör jag säga vi, vill hinna med så mycket som möjligt under vår lediga tid. Det ställer nya krav på både båten och båtägandet där enkelhet kombinerat med större möjligheter att uppleva blir allt viktigare. Vi är även mer miljömedvetna än tidigare generationer.

Agapi 750 är svaret på dessa nya krav och vi är enormt glada över att kunna presentera denna båt och dela vår vision om ett roligare och enklare båtliv. Med Agapi 750 sätter vi helt enkelt en ny kurs för båtlivet.”
Om företaget

Agapi Boating AB är ett svenskt bolag grundat 2006. Vår vision är att skapa en helt ny typ av båtliv med fokus på frihet, enkelhet och miljövänlighet. Med lanseringen av Agapi 900WA år 2010 började vi ta ut en ny kurs för svenskt båtliv och vi tilldelades utnämningen “Rookie of the Year” av en av Sveriges ledande båttidningar. Idag ägs Agapi av majoritetsägarna Alejandra Levinas Asplund, ansvarig för marknadsföring och administration, samt Peder Asplund, VD. I styrelsen och bland övriga delägare märks en rad kända profiler inom både båtvärlden och svenskt näringsliv.

Info: www.agapi.nu

Båtfolket.se har lagom till båtmässan Allt för sjön i Stockholm tagit fram en ny version av sin så kallade Vitbok. De har även samlat ett antal aktörer kring ett upprop och begäran till regering och berörda statsråd om en översyn och omprövning av den så kallade “sjöfyllerilagen”. Bakom skrivelsen står: • Bengt Gärde. Ordförande Sveriges Båtunion som representerar cirka 90% av Sveriges båtklubbar • Gustav Andersson, Miljö och Skärgårdslandstingsråd, Stockholms läns landsting (även ordförande i Skärgårdsstiftelsen) • Vi, organisationen Båtfolket • Hugo Tiberg, Professor i sjörätt. Varit med om utforma lagstiftning i sverige • Ulf Hallström, F.d Chef för sjöfartsverkets sjöräddnings och beredskapsenhet

Pressmeddelande:
Med 2010 års ”sjöpromillelag” kriminaliseras båtförare med så låga alkoholnivåer att det inte har relevans för sjösäkerheten. Den nya lagen genomfördes utan evidens för att en kriminalisering bidrar till sjösäkerhet eller löser något problem. Lagen har visat sig rättsosäker i tillämpningen och väcker frågan om det är rimligt att belasta domstolar, kustbevakning och polisen med övervakning, kontroll och att lagföra medborgare som inte utgör en fara för andra.

Båtliv är relativt sett en mycket säker sysselsättning och har sedan mer än 20 år en utveckling med ett minskat antal olyckor samtidigt som båtbeståndet ökat kraftigt. Det finns heller ingenting som tyder på att det funnits några alkoholrelaterade problem inom det härad – mellan 0,2 och 1 promille – lagen adresserar, som inte varit täckta redan av den tidigare lagstiftningen. Med 0.2-lagen har fokus riktats bort från andra åtgärder som faktiskt skulle kunna ha en inverkan på säkerheten till sjöss. Lagen har bestående negativa effekter för regioner, näringsliv och människor för vilka båten fyller en viktig funktion i vardag och fritid.

Denna tvärpolitiska fråga ingick i ett slags kompromiss mellan allianspartierna. Beslutet togs utan saklig debatt, utan förankring i vetenskap, utan remissrunda och även utan att ta hänsyn till de remissvar som kommit in vid den tidigare – av Tomas Bodström initierade – beredningen.

Vi anser att denna fråga är av stor principiell betydelse. Lagen inskränker den personliga rörelsefriheten utan rationell anledning och inkräktar på privatlivets vardagsval. Den belastar rättsväsendet utan att bidra till sjösäkerheten.

Vi som undertecknar detta brev är erkända aktörer inom båtlivet och ser det som ett fundamentalt krav att lagar skall förankras bland dem som berörs och har kunnandet. Nedan finner ni fakta och synpunkter som legat som grund för vårt krav. Vi önskar att detta hörsammas och, i samband med de motioner (C246, 316, 383) som ånyo lämnats in, tillfället tas i akt att göra en översyn av nya sjöregeln. Därtill att det säkerställs att en utvärdering baseras på relevanta fakta och med sjösäkerhet som fokus.

Kommentarer

Abbe 10:48:29 2013-03-02

Är det SBU som står bakom uppropet, eller är det Bengt Gärde som privatperson?

Peter Eriksson 15:46:29 2013-03-02

Han talar nog som privatperson. Precis som Gustav Andersson inte har hela Centerpartiet med sig i denna fråga tycker inte alla båtklubbarna som Bengt Gärde. I min båtklubb har frågan aldrig lyfts om att vi ska ta ställning för eller emot. Jag vet inte om andra båtklubbar har haft den diskussionen. Sen vill man säkert lägga lite tyngd bakom sina namn för att få högre trovärdighet. Hugo Tiberg är ju t.ex professor emeritus och 84 år gammal. Säkert inge fel på hans tankar men en yrkesaktiv professor kanske låter bättre än professor emeritus eftersom man skriver det. Gustav Andersson representerar centerpartiet som just nu har ca 3 procents väljarstöd hos befolkningen och alltså skulle åka ur riksdagen om det var val idag.

Abbe 15:55:36 2013-03-02

@Peter E.: Då är det lite intressant att man använder sig av SBU:s logga i pressmeddelandet.

Peter Eriksson 17:37:35 2013-03-02

OK. Jag har ingen insyn i SBU så jag har ingen aning. Låter märkligt tycker jag, men det kanske finns ett beslut på att SBU ska driva denna fråga och att 90% av båtklubbarna är emot lagen. Bara det att vi inte hört om det…

Ola Ljungberg 20:02:16 2013-03-03

Det är SBU styrelse som står bakom, dvs hela SBU, nu även Kryssarklubben.

Peter Eriksson 23:42:00 2013-03-03

Du har rätt, Ola. Jag såg att SBU tagit beslut om det vid Båtriksdagen 2012. Alltså stöder jag, som medlem i SBU, att man ska få köra båt och dricka mera alkohol. Ja, ja, jag får väl leva med det. Ibland blir det så i en demokrati. Man kan inte alltid få som man vill. Lycka till med utvärderingen, gubbar.

Nisse 22:16:21 2013-03-04

Peter E.: Enligt protokollet från båtriksdagen 2012 så var det officiella yttrandet från SBU den pressrelease som gick ut då. Så att underteckna denna skrivelse måste beslutats av styrelsen separat.

Ola Ljungberg 19:45:52 2013-09-02

Hej Peter. lagen är världsunik. Supa har aldrig varit tillåtet. 0,2p och supa? Nu var det till att demonisera tror jag?

Svedea Båtförsäkring har frågat närmare 2 600 båtägare hur de ser på sin båtförsäkring. Att försäkringen ger skydd vid sjöskador som exempelvis grundstötning värderas högt av 84 % av båtägarna. Men ännu viktigare tycker båtägarna att det är med skydd vid stöld och skadegörelse, hela 87 % uppger detta som viktigt.

Svedea Båtförsäkring har i en webbenkät under januari 2013 undersökt vad närmare 2 600 båtägare tycker om innehållet i sin båtförsäkring. Att försäkringen ger skydd vid grundstötning, sjunkning eller andra sjöskador värderas högt av 84 % av båtägarna. Men ännu viktigare tycker man att det är att försäkringen täcker stöld och skadegörelse, hela 87 % uppger detta som viktigt.

– Undersökningen bekräftar dessvärre det vi befarade, att det nu gått så långt att det största orosmomentet för båtägarna är att få båten eller motorn stulen. Nu är det hög tid att vi kommer tillrätta med den organiserade kriminalitet som plågar svenska båtägare, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

På lokal nivå i Västra Götaland har Polisen och Larmtjänst initierat ett samverkansprojekt där båtägare hjälps åt att hålla uppsikt över varandras båtar. På riksnivå finns inte någon liknande organiserad satsning.

– Ytterst är det här en fråga om politisk vilja. Regionala initiativ som det i Västra Götaland är utmärkta men vi anser att polisen, tullen och kustbevakningen måste få förstärkta resurser och mandat för en rikstäckande satsning. Utan en sådan kraftsamling kommer båtar och motorer för hundratals miljoner varje år att fortsätta att försvinna utanför landets gränser, säger Jonas Roberts.

I slutet av november klarade schäfertiken Orka de högt ställda kraven under ett tufft slutprov i Stockholms skärgård. Därmed blev hon Sveriges första officiella sjöräddningshund. Orka finns i Sjöfartsverkets monter på båtmässan Allt för sjön fredagen 1 mars, då mässan är öppen för branschen och speciellt inbjudna.

Orka är Sveriges första certifierade sjöräddningshund. Hon står stilla i fören på en sjöräddningsbåt och söker av stora områden. Med nosen fångar hon vittring av människor, och hon jobbar lika bra i mörker som i dimma. Bland skärgårdens gytter av små öar och i det svartaste höstmörker hittar hon enkelt nödställda på närmare en kilometers håll. Att rädda liv handlar ofta om tid. Med Orka ombord kan ökandet efter nödställda förkortas med flera timmar.

Att Orka är Sveriges första sjöräddningshund är resultatet av ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Brukshundklubben och Sjöräddningssällskapet. Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för sjöräddningen i Sverige och har varit kravställare. Svenska Brukshundklubben har ansvarat för utbildningen i samarbete med Sjöräddningssällskapet, där Orka och hennes förare nu ingår i besättningen på Dalarös sjöräddningsstation. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har stått för finansieringen av utbildningen.

Transportstyrelsen, Stockholmradio och Sjöfartsverket genomförde under båtsäsongen 2012 en gemensam satsning för att med båtfolkets och kustboendes hjälp lokalisera de grund som många fritidsbåtar går på, så kallade ökända grund. Hela 140 bidrag kom in till den tävling som utlystes. Vinnarna i tävlingen presenteras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm den 1 mars.

Alla som har lokalkännedom inom ett visst område i skärgården vet att det finns grund som är särskilt välbesökta. Det kan handla om brister i sjökortet, obefintlig, bristande, felaktig, eller motsägelsefull utmärkning/utprickning eller att det helt enkelt är svårt att bedöma var vattnet är fritt från grund. För att kunna göra något åt detta behövs mer information om vilka grund det rör sig om.

Under sommaren 2012 gjorde därför Transportstyrelsen, Stockholmradio och Sjöfartsverket en gemensam satsning för att lokalisera de grund som många fritidsbåtar går på. Satsningen kallades ”ökända grund”. Allmänheten, sjöräddare, bärgare och försäkringsbolag togs till hjälp för att peka ut grunden.

Totalt 140 bidrag kom in till ”ökända grund”. Av dem har 30 redan lett till rättelser i sjökorten. I ett fall har en hamnägare uppmanats att sjömäta. På en eller att par platser diskuteras nya sjömärken.

De 140 bidragen deltog även i en tävling. En jury bestående av representanter för Sjösäkerhetsrådet, Stockholmradio och Sjöfartsverket har bedömt de inskickade svaren och nu utsett 20 vinnare som får AIS-mottagare, bärbar VHF, navigationsprogrammet Seapilot (inkl sjökort) eller båtsportkort. Prisutdelning och presentation av de vinnande bidragen sker i samband med båtmässan Allt för sjön.

– Vi är imponerade av den mängd iakttagelser och förslag på förbättringar som vi fått in. Att många av dem redan lett till åtgärder är mycket glädjande och ett tillskott till ökad sjösäkerhet, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

Prisutdelning sker fredagen 1 mars kl 14.00 i Sjösäkerhetsrådets/Transportstyrelsens monter C07:34 på båtmässan Allt för sjön.

Nordic Maritime Services Stockholm AB (NMSS) fördjupar sitt samarbete med båtförsäkringsbolagen. Nyligen utökade de sitt samarbete med Svenska Sjö, vilket medför att NMSS Sjöassistanstjänst numera ingår i ytterligare en stor mängd privatbåtförsäkringar.