Nyheter

Chris-Crafts flaggskepp och största modell Corsair 36 har inför 2013 fått en ny design, högre komfort, fler valmöjligheter och vassare detaljer. En kraftigt förbättrad och förlängd skylight gör också vistelsen ombord ännu trevligare och ljusare.

– Designlyftet på Corsair 36 har gjort båten betydligt roligare att köra och mer lustfylld att vistas på. Med den förbättrade och förlängda skylighten har salongen och kojplatsen under fördäcket fått betydligt mer ljus, vilket gör att den känns mer hemtrevlig, öppen och rymlig. Den typiska ‘under däcket’-känslan försvinner. Även styrbryggan har fått sig en rejäl ansiktslyftning med skräddarsydd kromad vindruta och Chris-Crafts unika instrumentbräda, konstaterar Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.

Den förlängda och teakomgärdade skylighten löper nu längs med hela fördäcket. Andra nyheter på Corsair 36 är möjligheten att med en knapptryckning elektroniskt fälla upp ett bord till cocktailhöjd i aktern och med ytterligare en knapptryckning höja bordet upp till middagshöjd. När middagen avslutats sänks bordet, nästan omärkligt, ned och göms under durken genom ännu en knapptryckning. Fler elektroniskt styrda finesser är biminitopen som också expanderas med en knapptryckning, liksom motorluckan som med en knapp öppnas för smidig åtkomst till motorn och alla dess detaljer.

Corsair 36 är med sina 11,63 meter (inklusive badbrygga) Chris-Crafts största modell. Båten har en helt öppen sittbrunn i klassisk sportig Chris-Craft-stil och under däck möts du av frikostig lyx, toppmodern utrustning och spatiösa utrymmen. I främre kabin har du 1,90 meter full ståhöjd och midskepps finns en separat kupé med rymlig dubbelkoj. Fyra vuxna sover mycket bekvämt i båten. Med dubbla 8,2 liters-motorer som tillsammans ger 860 hästkrafter är det en enormt kraftfull känsla att ge full gas på Corsair 36:an.

Grunddesignen på Corsair 36 och dess skrov följer det traditionella racerkonceptet som så tydligt förknippas med och framhäver Chris-Crafts särprägel. Det gör även båten extremt snabb trots sina dryga 7 ton (torrvikt). Med en 20 graders bottenvinkel och dubbla 430 hk Mercury-motorer går den från 0 till 17 knop på knappa 4,5 sekunder och ger en toppfart på cirka 42 knop.

Egenskaper och teknik
• Toppfart: 40-41,7 knop @ 5000 RPM
• Cruise-fart: 25 knop @ 3500 RPM
• Räckvidd @ cruise-fart: 373 km
• Glasfiberbaserad badbrygga med badstege.
• Specialanpassad vindruta med Solex-glas och genomgång till fördäck.
• Diamantmönstrat halkskydd på alla däck och gångar.
• Specialanpassad bimini-top med dold förvaring under aktern.
• Kromad instrumentpanel med Chris-Crafts skräddarsydda mätare.
• Specialanpassad och justerbar ratt i mahogny och rostfritt stål.
• Infälld wet bar, diskho och skärbord samt kyl och frys ovan däck.
• Komfortabel och väl tilltagen U-formad aktersoffa med ett monteringsbart extrasäte som kan placeras över aktergången då man vill ha en hel U-soffa.
• Varm- och kallvattendusch ovan däck i aktern.
• Teak på fördäcket och som tillval för durken i aktern.
• Fullt utrustat pentry.
• V-formad exklusiv dinette/salong, med nedsänkbart bord, som enkelt omvandlas till en väl tilltagen dubbelkoj.
• Toalett och dusch.
• Separat Captains Cabin med dubbelkoj (midskepps).
• 3 års Chris-Care Protection Plan.

Info: www.vatt.se

Det är inte en tillfällighet utan ett målmedvetet arbete med att sätta Bohuslän på den internationella kartan. För att bli synliga på de utländska marknaderna, där kännedomen om Sverige ofta är mycket låg, krävs en tydlig och konsekvent kommunikation samt en kontinuerlig närvaro. Västsvenska Turistrådet (VT) har sedan starten 1999 valt mediabearbetning som en av huvudstrategierna för att marknadsföra Västsverige utomlands.

– Det är ett betydligt mera kostnadseffektivt sätt att arbeta än att köpa annonser. Genom åren har i genomsnitt 100 utländska journalister om året besökt Västsverige. Ca 99 % av besöken resulterar i artiklar om området och samtliga artiklar hittills har varit mycket positiva till Västsverige som besöksmål, säger Ann-Charlotte Carlsson, marknadsansvarig, Västsvenska Turistrådet.

Värdet av de artiklar som publicerades under 2012 bedöms motsvara ett annonsvärde av 357 507 600 kr.

Parallellt sker ett utvecklingsarbete ihop med näringen och lokala turistorganisationer för att ta fram attraktiva produkter och upplevelser med målsättningen att locka internationella researrangörer att ta in dessa i sina kataloger och försäljningskanaler. Tio brittiska och tre amerikanska researrangörer besökte Västsverige 2012.

Resultatet har även här börjat visat sig i form av nya västsvenska produkter i researrangörers program för 2013. En av dessa är Nature Travels från Storbritannien som det även refereras till i CNN:s lista.

Foto: Mikael Almse.

Johnie Berntsson med besättning byter till Stena som ny huvudsponsor till teamet. Målsättningen är att skapa ett mycket konkurrenskraftigt team med matchracingseglare.

– Stenas sponsring gör det möjligt för oss att i dagsläget kombinera vanligt civilt liv med ambitiösa seglingsinsatser. I framtiden är vi förstås inte främmande att lägga ännu större fokus på seglingen. Nu ser vi fram emot VM serien och sommarens tävlingar i Marstrand under Stenakoncernens sponsorskap, och vi satsar hårt på ännu bättre resultat, säger en nöjd Johnie Berntsson, skeppare i Stena Sailing Team.

– Vi presenterade samarbetet officiellt på Meetingspoten under båtmässan i Göteborg och vi är säkra på att vi kommer att vara ett mycket starkare team med Stena och övriga fina sponsorer i ryggen, säger Johnie.

Stena går in i ett partnerskap tillsammans med etablerade och namnkunniga samarbetspartners såsom PelleP, Stenungsbaden Yacht Club, SEB, Advance, Fam. Wikander med flera.

– Det är med stor stolthet vi representerar Sverige och våra engagerade sponsorer i en säsong där vi känner att vi kommer att ligga i den absoluta toppen på Touren, fortsätter Johnie.

Att Stenakoncernen nu engagerar sig i Teamet kan ses i ljuset av att vilja komma närmare det rent sportsliga som är en viktigt del i deras strategiska satsning på just seglingen i koncernens långsiktiga satsning på Stena Match Cup i Marstrand.

– Vi har i Johnie Berntssons Team funnit ett seriöst satsande matchracinglag som vi tror att med vår hjälp kan bli än mer framgångsrika i sin satsning, säger Lena Alvling, Event & Marknadschef, Stena som tillsammans med Lovisa Andersson, Stena Metall och , driver Sfärens gemensamma eventgrupp.

I och med bildandet av Stena Sailing Team har Stenakoncernan ett framgångsrikt lag att samlas kring under hela 2013, och inte minst i Marstrand.

I Johnie och hans besättning får vi ett gäng härliga killar med sinne för det sportsliga med stor social kompetens som vi kan lita på i ”vått som torrt” som kommer att vara bra ambassadörer för hela Stenasfären sa´ Anders Jansson, Koncernchef Stena Metall, samt Ulf G. Ryder, initiativtagare till Stenas seglingssatsningar, när de båda presenterade Stena Sailing Team på öppningsdagen av Båtmässan i Göteborg .

Stenasfären är en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper med fokus på Färjelinjer, Rederi, Offshore Drilling, Fastigheter, Finans, Stena Adactum samt återvinning, miljö och handel inom Stena Metallkoncernen. Sfären har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK.

Stena Sailing Team och Johnie Berntsson får återigen förnyat förtroende och tilldelas ett Tourkort för 2013.
Stena Sailing Team presenterades idag som en av de 8 innehavarna av VM tourkort 2013 när Alpari World Match Racing Tour idag presenterar tourkortsinnehavarna i VM serien 2013. Detta är ett viktigt erkännande och förtroende för Teamet som gör att de kan fokusera på att köra hela VM-serien.

Tävlingarna startar i maj och avslutas i december. Första tävlingen är i Tyskland och då är Stena Sailing Team på plats, förberedda på att kämpa om en guldmedalj i VM 2013.

– Det är guld som gäller för oss nu, säger en taggad Johnie Berntsson. Teamet har nu satsat på VM-serien under två år och nått en bronsplats i VM som bäst i 2011. Sedan tidigare är teamet guldmedaljörer i SM, NM, EM.

Se kort intro film om Alpari World Match Racing Tour:
http://youtu.be/YwV0UjgFHoY

2013 Alpari World Match Racing Tour kalender:
Stage 1: May 15 – 20 – Match Race Germany, Langenargen, Germany
Stage 2: May 28 – June 2 – Korea Match Cup, Gyeonggi, South Korea
Stage 3: July 1 – 6 – Stena Match Cup Sweden, Marstrand, Sweden
Stage 4: Aug 6 – 11 – Chicago Match Cup, Chicago, USA
Stage 5: Sep 17 – 21 – Dutch Match Cup, Lelystad, Netherlands
Stage 6: Oct 7 – 13 – Argo Group Gold Cup, Hamilton, Bermuda
Stage 7: Dec 2 – 7 – Monsoon Cup, K.Terengganu, Malaysia
Stena Sailing Team – förstauppställning 2013

I och med att Stena kommit in som ny huvudsponsor i teamet ändras förutsättningarna en hel del. Tills nu har man byggt upp ett brett Team med flera toppseglare som har växlat av vid olika event. Nu kan Teamet fokusera och smalna av truppen till en första uppställning som består av 5 personer. De nya möjligheterna innebär att några i besättningen kan åta sig att segla alla event då det nu finns bättre förutsättningar för en större satsning för var och en.

– Vi har under två år byggt upp ett starkt team med nio stycken topp matchracingseglare, säger Johnie. Nu har vi med detta material som utgångspunkt, fokuserat på att segla med färre personer som innebär att vi kan bli mer samspelta och därmed hoppas öka vår prestation. Dessutom har vi, om det skulle behövas, möjlighet att plocka in toppseglare vid behov, som dessutom tidigare har seglat med oss i Teamet, avslutar Johnie.

I första uppställningen kommer teamet att bestå av:
Johnie Berntsson, skeppare
Johan Barne, taktik
Oscar Angervall, trim
Martin Berntsson, pit
Björn Lundgren, fördäck

I sökandet efter bästa möjliga kappseglingsbesättning till sin Volvo Ocean Race-satsning kommer svenska Team SCA nu att testa fyra nya kvinnliga kandidater. Därmed har totalt 17 seglare varit på teamets träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote för tester och träning.

De som nu ska testas under tio intensiva dagar är svenska Anna-Lena Elled, holländska Annemeike Bes samt de två spanjorskorna Tamara Echegoyen och Natalia Via-Dufresne.

– Vår intention är och har hela tiden varit att hitta det bästa möjliga kvinnliga teamet. Hittills är vi mycket imponerade över den standard och det kunnandet de tidigare kandidaterna visat. Och jag är säker på att den nya gruppen inte kommer att göra oss besvikna, säger Brad Jackson som är en av coacherna som ska träna och testa kandidaterna.

– Vi tittar givetvis på varje kandidats rena seglingskunskap och erfarenhet. Men lika viktigt är hur de passar in i teamet. Vi är väl medvetna om att den här tävlingen ibland kan vara mycket krävande – både fysiskt och psykiskt. Och det är oerhört viktigt att besättningen tillsammans kan lösa alla svårigheter ombord.

Förhoppningen är att de första besättningsmedlemmarna kommer att presenteras under april och hela teamet kommer att presenteras senare under året.

Foto: Rick Tomlinson.

Svenska SwedeStar 415 och Van Wijk 830 Classic från Nederländerna har utsetts till årets MiljöBästaBåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Båtarna belönas bland annat för sina byggmetoder och för sin låga miljöpåverkan.

Snipor ligger i tiden med sina effektiva skrov och sin låga miljöpåverkan totalt sett. Det var huvudanledningen till att den holländska snipan utsågs till vinnare i motorbåtsklassen.

Segelbåtar är i sig oftast mer miljövänliga än motorbåtar, men juryn från SBU:s Miljökommitté anser att SwedeStar 415 byggs i hög svensk kvalitetsnivå på ett miljövänligt sätt.

Utmärkelsen MiljöBästaBåt delas ut av Svenska Båtunionens Miljökommitté.

Juryns motivering till valet av SwedeStar 415:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen segelbåtar har 2013 tilldelats en nykonstruktion, SwedeStar 415 från Lidköpings Båtbyggeri. Med en bred och lång erfarenhet av båtbyggande på ett förtjänstfullt sätt har företaget tillvaratagit de kriterier som gäller för MiljöBästaBåt.”

Juryns motivering till valet av Van Wijk 830 Classic:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen motorbåtar har 2013 tilldelats van Wijk 830. Det är en traditionell snipa i modernt koncept för det nya båtlivet. Med alternativ framdrivning och öppna generösa utrymmen erbjuds en varierad komfort efter eget önskemål. Van Wijks miljöpåverkan regleras enligt holländska krav och svenska justeringar, vilket gör att den uppfyller kriterierna för MiljöBästaBåt.”

Bildtexter:
SwedeStar 415 från Lidköpings Båtsnickeri premiärvisades på Öppna Varv på Orust 2012. Båtens konstruktör är Håkan Södergren, som även har ritat föregångaren, SwedeStar 370. Båten är på 12,61×3,75 m.

Van Wijk 621 Classic från Nederländerna kan fås med hybriddrift, eldrift eller diesel. Samtliga material är CE-certifierade och latrintömning sker från däck. Konstruktör är Pieter Beeldsnijder. Båten är på 8,3×3,0 m.

På båtmässan Allt för sjön presenterar Wind in Mind lamporna Skagerrak haze bordslampa och Skagerrak small haze i grå hightech-segelduk. Den halvtransparenta duken ger ljuset ett silverskimrande intryck där lystern i de laminerade trådarna för tankarna till gnistrande solljus i havsvågor.

Bordslampskärmen Skagerrak haze bordslampa och taklampan Skagerrak small haze är sydda av halvtransparent svagt grå laminerad segelduk med vita trådar vävda i ett rutmönster. Skärmen hålls ihop med en tunn svart tamp trädd genom öljetter. Bordslampskärmen har klofäste att sätta direkt på ljuskällan, för att passa till de flesta lampfötter. Taklampan har stickkontakt för tak, täckande kåpa, och textilklädd sladd i vitt eller svart. Båda lampskärmarna har samma mått, höjd 20 cm och diameter 21 cm.

Pris: Skagerrak haze bordslampa 550 kr och Skagerrak small haze 800 kr.

Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.

– Segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar där ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett behagligt och varmt sken. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för lampornas utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.

Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och olika varianter av taklampan Skagerrak och bordslampskärmen Skagerrak.

Info: www.windinmind.se

Elektronikspecialisten WAECO har helt reviderat sin framgångsrika PerfectCharge serie batteriladdare. De nya laddarna ger snabbare laddning till full kapacitet, snabbare installation och snabbare beslutsfattande på grund av det attraktiva priset! WAECO PerfectCharge är lämplig för alla typer av batterier – oavsett om du har en bly-syra, gel eller AGM batteri. På grund av deras sex stegs IU0U-laddning ger de speciellt skonsam laddning och gör sitt jobb snabbare än andra batteriladdare.

WAECO PerfectCharge MCA-serien är äkta “nätverkare”. De integreras perfekt i befintliga BUS system. Dimensionerna och vikten är halverad från förra generationen och priset är ner cirka 20 %.

Inspänningsområde från 90 till 260 volt, WAECO: s IU0U laddare ger problemfri drift överallt i världen. Åtta modeller från 15 till 80 ampere laddningsström. Priserna börjar på 2 195 kr för 15 ampere till 80 ampere för 7 995 kr.

Sortimentet omfattar totalt fem laddare för 12-volts batterier och ytterligare tre för 24-volts batterier. Varje enhet har två (eller tre, beroende på modell) laddare utgångar för samtidig laddning av flera batterier. Mycket praktiskt att ge startbatteri och eller bogpropellergrupp extra laddning. En temperaturgivare och en bekväm fjärrkontroll finns som tillbehör.

Info: www.waeco.se

Hempel en av världens största tillverkare av båtfärger presenterar en ny generation bottenfärger för den svenska marknaden. I kölvattnet av Kemikalieinspektionens beslut under 2012 om vitesföreläggande för färgtillverkarna vid fortsatt försäljning av båtbottenfärger med höga halter av zinkoxid har nu kemisterna hos Hempel funnit en alternativ lösning.

– Det känns riktigt spännande att kunna erbjuda även båtägare med huvudsaklig förtöjningsplats i insjö eller norr om Örskär, en fullgod ersättare till Mille Light, säger Joakim Sandgren, försäljningschef på Hempel.

Mille Alu Baltic är en biocidfri polerande bottenfärg som lämpar sig för alla typer av båtar och alla material. Denna nya bottenfärg lanseras i kulörerna svart, vit, blå och röd.

Mille Alu Baltic är som namnet indikerar även speciellt lämpad för att tillgodose aluminiumbåttillverkarnas krav på kopparfria båtbottenfärger. Mille® Alu Baltic är fullt kompatibel med Hempels övriga bottenfärgssortiment.

Lilla Allt för sjön, Grand Large och Plastic Fantastic är tre nya avdelningar på Nordens största båtmässa, Allt för sjön. Tusentals båt-, och tillbehörsnyheter visas och för de unga finns många nya spännande attraktioner. I helgen är det final för Allt för sjön på Stockholmsmässan. Bland deltagarna finns Sven Yrvind (stora bilden), som visar sin 3 m långa världsomseglare.

Årets Allt för sjön, den 78:e i ordningen, bjuder på många nysatsningar, bland annat helt nya avdelningar både för både gammal och ung.

– Ja, vi tar en massa nya grepp i år. Den förlängda stora A-hallen, hela 365 meter lång, har vi fyllt till brädden med bara segel- och motorbåtar. Här ligger också den finska paviljongen, stor som en halv fotbollsplan, där våra grannar i öst visar många båtnyheter. I den inglasade östra delen av hallen har vi lagt ”Grand Large”, berättar projektchefen Thomas Sandberg.

Grand Large är en ny avdelning för de stora båtarna som Princess, Fairline, Delta, Sunseeker 40 och båtar från Nimbus och Saltsjön Yachts. I Grand Large finns också nya Rosé Bar för de som vill vila lite och ta ett glas vin.

Antalet båtnyheter, både stora och små, är som vanligt stort. Oskwig 330 till exempel, en liten aluminiumbåt på drygt tre meter och med en vikt på bara 38 kilo. Betydligt större är den16 meter långa Delta 52. Premiär är det också för motorbåtarna Bella 700 Patrol, Dahl 24, Ryds 588 WA, Bayliner 642 CU, Arronet 25 cxip, Aagai 750, Vector 23 FC, Sandström Classic 565, Anytech 747 Cab, Anytec 530 SPF, Grandezza 33 OC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Hammarine C7, Minor Offshore 36 och Nord West 430 Fly Bridge, den senaste båten från varvet nere på Orust.

–Två riktiga pärlor, riktiga ögongodis, på mässan, är nya Chris-Craft Corsair 32 och Riva Iseo, två lackglänsande day cruisers, som hämtade från en James Bondfilm. Vi bjussar också på riktiga snabbseglare, katamaranerna M32 och Nacra 17. M32, helt byggd i kolfiber, är god för farter över 30 knop och Nacra 17, den nya OS-klassen, säger Thomas Sandberg.

I bjärt kontrast och nära dessa fartmonster ligger mässans minsta och långsammaste segelbåt. Det är den 74-årige Jorden-runt seglaren Sven Yrvinds senaste skapelse. Hans båt är endast tre meter lång och i den ska han snart ge sig ut på en jorden-runt segling. Fast de allra minsta båtar hittar man i en monter med vackert handgjorda båtmodeller.

”Älvsjö Hamn” är en annan ny avdelning med segelbåtar. Här finns drygt 25 segelbåtar. De ligger förtöjda vid extra stora bryggor. Nedanför finns ett äkta sjöcafé. Segelbåtar som premiärvisas där är Swedestar 415, den senast designade svenska segelbåten byggd av Lidköpings Båtsnickeri. Två franska nyheter är Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Den senare utsedd till ”Årets båt 2013” både till i Europa och i USA.

J 70 är företaget J Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer. Beneteau Oceanis 45, en rymlig fransk snabbseglare för färder både i skärgården och över de sju haven. En riktig pärla är den gamla klassiska Folkbåten som visas i en nybyggd version helt i trä av Brandt-Möller Båådbyggeri i Danmark.

Allt för sjön är en lekplats för hela familjen. Inte minst för barnen. ”Lilla Allt för sjön”, med flera nya attraktioner är barnens egna nya avdelning. Den svarar Kaatach, det populära leklandet en bit utanför Stockholm, för. Kaatach flyttar till mässan med flera av sina mest populära lekbåtar. Här kan de minsta bli kaptener på bogserbåten Karl Alfred eller göra en ”Titanic” i fören på ångbåten Blidösund. Här finns också elbilar mitt bland alla båtarna och så Funballz – stora, luftfyllda bollar som man kan springa runt inuti på vattnet. Kapten Krog är barnens eget vattenhål, här de kan svalka av sig med läsk och glass eller fylla på krafterna med köttbullar eller pannkakor.

Bland båtnyheterna hittar besökaren allt från billiga tre meter långa roddbåtar till sexton meters lyxbåtar. Nya tillbehör ännu fler. De kan räknas i tusental.

– Många besökare kommer till Allt för sjön för att gå på avdelningen Classic Boat Show. I år är temat ”Plastic Fantastic”. Här ställs flera klassiska gamla plastbåtar ut. Bland rariteterna märks 33 Houseboat, en 10 meter lång husbåt från 1970 som tävlade i Roslagsloppet, en riktigt kul båt. Här finns också Fjordlingklubben och Coronetklubben som visar gamla fina trotjänare. Flera av båtarna är i princip K-märkta och mycket omtyckta än i dag, säger Thomas Sandberg.

Båtnyheter duggar det tätt med i A-hallen men flest nyheter hittas i Charliehallen där tusentals nya tillbehör ställs ut. Nästa generations navigationsutrustning lär locka besökarna liksom en bärbar frys/kylväska, en vattentät stereo, nya tyger för båtinredningar, ekolod, nya bottenfärger, räddnings- och nödsändare, nya avlastare till segelbåtar, en ny smart konserveringssats för vinterkonservering av utbordaren och den tvåtungade båtflaggan som förmodligen kommer att hissas på många fritidsbåtar i sommar.

– Mitt på entrétorget har vi vår egen monter ”Snacka Båt”. Hit alla är varmt välkomna. Vi som arrangerar båtmässan älskar att prata båtar och vi pratar gärna båt under alla de nästan100 timmarna mässan är öppen. Med oss i montern har vi specialister och samarbetspartners och jag skulle faktiskt vilja utmana besökarna och säga att kan vi inte svara på din båtfråga, så ska vi ……, ja jag vet inte vad vi ska bjuda på i dagsläget, men något blir det, säger Thomas Sandberg och skrattar.

För att hitta rätt bland alla montrar kan besökaren redan i förväg planera sin rutt bland båtar och tillbehör genom att ladda ner Allt för sjöns app. Där finns alla nyheterna och innehållet fylls på med nyheter varje dag.

– Skärgård är vildmark. Därför har vi under den andra mässhelgen, 7-10 mars, lagt Vildmarksmässan parallellt med Allt för sjön. I vildmarkshallen kan besökaren lära sig klättra, fiska, paddla och få tips om de bästa äventyren både i Sverige och utomlands. Man kan också gå på några av de intressanta seminarierna där experter ger restips, utrustning, teknik och bästa cykelrutterna i Kina.

Info: www.alltforsjon.se

Torsdag den 7 mars medverkar miljöminister Lena Ek i en paneldebatt om nya riktlinjer för båtbottenfärger och möjliga alternativ på Miljötorget under Allt för Sjön. Tyvärr finns ingen från det organiserade båtlivet, det vill säga användarna av bottenfärgerna, med i debatten.

Medverkande, förutom Lena Ek, är Kurt Haglund från Kemikalieinspektionen, Britta Eklund från Stockholms universitet samt Vd för Sweboat Mats Eriksson. Moderator är Briggen Tre Kronors Vd Göran Lindstedt.

Debatten startar kl 16:00 och beräknas pågå cirka 40 minuter. Plats Miljötorget monter AG:53-55 på båtmässan Allt för Sjön.

I år är det första gången som miljöfrågan får ett eget forum på Allt för Sjön. Miljötorget har skapats av Briggen Tre Kronor och Initiativet Hållbara Hav tillsammans med Havs- och Vattenmyndigheten, Stiftelsen Håll Sverige Rent och Naturskyddsföreningen.

Torsdag 7 mars sjösätts den första riktiga experimentanläggningen för marin strömkraft i Dalälven vid Söderfors. Syftet med den nya tekniken är att den på ett förnybart sätt ska ta tillvara strömkraft för energiproduktion.

– Detta är en helt ny teknik som utvecklats av våra duktiga doktorander, studenter och forskare här på Ångströmlaboratoriet, säger professor Mats Leijon som leder utvecklingen av förnybar elenergiomvandling vid avdelningen för elektricitetslära, Uppsala universitet som är internationellt ledande inom området ”ocean energy”.

Syftet med Söderforsprojektet är att driva en försöksanläggning för marin strömkraft under realistiska förhållanden. Anläggningen omfattar turbin, generator och ett fundament på älvbotten samt en sjökabel till en mätstuga på land. Den kommer att placeras nedströms landsvägsbron över Dalälven i centrala Söderfors.

Finansiärer som haft en avgörande betydelse för projektetet genomförande är: Vetenskapsrådet, Vattenfall – vattenkraft, Ångpanneföreningens forskningsstiftelse, J.Gust Richert forskningsstiftelse (Sweco), Swedish Cnetre for Reneable Electric Energy Conversion (Energimyndighetem , VInnova och Stakrfat) samt regeringens strategiska forskningsanslag till STandUP for Energy vid Uppsala universitet.

Läs mer om forskningsprojektetet: http://www.el.angstrom.uu.se/forskningsprojekt/Marin%20Stromkraft.html

Båtagent Sverige har problem med en skojare som ringer upp privatpersoner som har en båt till salu på Blocket. Han påstår att han jobbar för Båtagent eller lite luddigt att han ”samarbetar med www.batagent.se”.

Därefter påstår han att han kan sälja båten för det begärda priset i Blocketannonsen mot ett löfte om att båtägaren skriver ett avtal där mannen har rätt att sälja båten till ett högre pris och ta mellanskillnaden själv.

– Vi vet inte hur han har tänkt sig att tjäna pengar på detta men det kan ju vara något luddig formulering i avtalet som gör att han senare i alla fall äger rätt att sälja båten till vilket pris som helst. Då kan båtägaren bli grundlurad och Båtagent kan få ett riktigt dåligt rykte, säger Niklas Forsén på Båtagent.

– Vi har fått ett telefonnummer till honom: 072-874 21 30. Den gången kallade han sig ”Kristoffer”. Vi har ringt upp honom och konfronterat honom. Då svarade han kort att han jobbar för ”Båtagenterna” och att det inte är samma sak som Båtagent. Sedan lade han på luren och numret går inte att spåra…

Info: www.batagent.se/?sajt=nyheter_zoom&id=566

Tidningen Båtnytt har gjort ett motortest i 170-hästarsklassen där Hyundai SeasAll D170S utmanar Volvo Penta D3-170 i en hård och jämn match där två Tärnskär 24 användes som test båt.

Sammanfattningsvis konstaterar Båtnytt att båda motoralternativen är kompetenta konkurrenter som ligger nära varandra prestandamässigt, med fördel för Hyundai SeasAll med avseende på fart, acceleration och pris.

– Jag är fantastiskt nöjd med den här båten. Motorn har verkligen gjort den rättvisa. Dessutom är jag imponerad av servicenivån och engagemanget som Micke Stahl på Bojmarinteknik har visat, säger Göran Carlberg, ägare till den testade Tärnskär 24 båten med D170S motorn.

Svante Fogelhamre; marin säljchef, Diesel Power AB, är mycket glad åt det positiva testresultatet som återigen visar på Hyundai SeasAlls höga kvalitet och prestanda – han fortsätter:

– Den största skillnaden gentemot Volvo Penta är att Hyundai SeasAll ger dig en större valfrihet att skräddarsy det motorpaket som passar just dig och din båt. Du väljer själv om du vill ha mekaniskt eller elektronisk reglage och köper man endast en D170S motor med Bravo adapter kostar det 143 000 kr inklusive moms.

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:57:51 2013-03-07

Bra med lite konkurrens till VP. Men, det behövs modernare drev än Bravo 3

De här spännbanden från Poly-Produkter är framtagna för den marina miljön. En av de fem varianterna har vinsch av rostfri modell, vilket passar den marina miljön där rost annars snabbt angriper metalldelarna.

Krokarna är på denna modell ersatta med sydda ögon som på ett enkelt sätt slås runt fästpunkterna vilket gör att man slipper vara orolig för lossnande krokar eller repande metalldelar.

Bandet är tillverkat av 100% polyester och är 5 meter långt fördelat på två delar (0,4 m + 4,6 m). Surrningsstyrkan är på 1 000 kg.

Info: www.poly.se

Gillinge ligger långt ut i Stockholms södra skärgård ungefär nio distansminuter öster om Dalarö. Ett sekel tillbaka levde flera familjer på Gillinge, men numera finns bara sex bofasta. Förr var här karga klippor med låga buskar och snår, men växtligheten har nu gjort ytterskärgården lummig och grön. Gillinge som förr var tre öar med Björkskär och Fålskär har nu vuxit samman till en. Dessutom har ön nu en attraktiv konferens- och kajakverksamhet, Gillinge Skärgårdsupplevelse.

Det började för fem år sedan då Erika Kreitz kom i kajak till Gillinge och träffade Olle Fernlöf som sedan många år lever och förvaltar sina morföräldrars skärgårdshemman från slutet av 1800-talet. Med olika bakgrund började de utveckla Gillinge Skärgårdsupplevelse med ledarledda kajakturer till konfererande och privata grupper. Aktiviteterna har utökats med båt- och seglingsutflykter samt sjöfågeljakt och fiske för att kunna leverera upplevelser året runt.

– Det gäller att vara påhittig för att bo här ute och se möjligheter i de situationer som uppstår. Jag har turligt nog ärvt min mormors arbetssätt för att få det att gå ihop under mina 30 år som bofast på ön. Som bland annat fiskare, jägare, trädgårdsmästare, taxibåtschaufför och brevbärare gäller det att vara öppen för det mesta för att kunna överleva här ute. Nu för tiden står jag även i köket, lagar mat och serverar våra gäster och det är riktigt roligt, säger Olle Fernlöf, barnbarn till Alva Norman som kom som piga till ön, blev kvar och fick 12 barn.

Gillinge har aldrig haft någon fast förbindelse därför måste man ha egen eller hyrd båt för att komma till ön. Det gör att gästerna verkligen kan få vistas i en privat miljö och njuta av tallkronornas sus och måsarnas skri.

– Det är spännande att få vara med och utveckla och se verksamheten växa år från år. Jag tror att vår idé med olika aktiviteter året om och att hålla oss till det enkla och småskaliga är ett vinnande koncept. Det har de flesta av våra gäster uppskattat hittills, säger Erika Kreitz, som är van sommargäst i Nämdöskärgården och som tidigare jobbat som sjuksköterska i stan.

Syftet är att ge gästerna en minnesvärd, njutningsfull och energigivande tillvaro i en småskalig, personlig och historisk skärgårdsmiljö.

Stena Sfären har tillkännagett ett fortsatt stöd för tävlingen Stena Match Cup Sweden på Marstrand de kommande tre åren. Nu utökar Stena sitt engagemang ytterligare inför sommarens seglingstävlingar och tar på sig rollen som titelsponsor för Johnie Berntsson med team, som kommer att tävla under namnet Stena Sailing Team.

Berntsson Sailing Team, där alla kommer från Göteborgstrakten slutade på sjätte plats i förra årets Stena Match Cup Sweden.

För närvarande ligger teamet nia på världsrankinglistan och på meritlistan finns även SM Guld, NM Guld, EM Guld och VM brons i matchracing. Under tisdagen presenterade världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour att Johnie Berntsson är en av åtta skeppare som tilldelats ett Tour Card för 2013. Därmed har laget säkrat en inbjudan till samtliga årets världscuptävlingar innan finalen i Malaysia.

– Samarbetet med Stena gör det möjligt för oss att genomföra en seriös seglingssatsning och ta ännu ett steg mot att bli seglingsproffs. I framtiden är vi förstås inte främmande inför att lägga ännu större fokus på seglingen. Nu ser vi framåt emot sommarens tävlingar i Marstrand och satsar hårt på ännu bättre resultat än förra året, säger en nöjd Johnie Berntsson, skeppare för Stena Sailing Team.

I första uppställningen kommer teamet att bestå av:
Johnie Berntsson, skeppare
Johan Barne, taktik
Oscar Angervall, trim
Martin Berntsson, pit
Björn Lundgren, fördäck

– För Stena med rötterna i Göteborg känns det naturligt att samarbeta med ett seglingsteam från Västkusten. Johnie Berntsson och hans team har ett engagemang och driv som vi är stolta över att vara med och stötta. Stena brukar satsa på vinnande koncept i alla sammanhang och vi är övertygade om att Johnie Berntsson tillsammans med Stena kan gå hela vägen till världstoppen. Nu ser vi fram emot en spännande seglingssommar med Stena Sailing Team och Johnie i spetsen, kommenterar Lovisa Andersson, Marketing Stena Metall.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Evenemanget har sedan starten för 18 år sedan blivit en höjdpunkt på den svenska västkusten. Stena Match Cup Sweden är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Lennart Karlsson från Bergkvara vinner Tummen Upp och får 15 000 kr i stipendium. Utmärkelsen delas ut av International Färg AB i samarbete med tidningen Båtliv.

Lennart får Tummen Upp eftersom han är en riktig båtkompis som alltid ställer upp för sina vänner. I över 40 år har han varit verksam i Bergkvara Båtklubb med seglings- och navigationsutbildningar för främst ungdomar men även andra klubbmedlemmar.

– Lennart Karlsson är en bra representant för det fina båtliv som finns i många båtklubbar i Sverige. Han är en populär person i sin båtklubb och en värdig vinnare av Tummen Upp, säger Ann Wegland, produktchef på International Färg AB.

Lennart Karlsson han under lång tid drivit seglingsutbildningar samt tävlingar med stort engagemang och kunskap. Många ungdomar har lärt sig grunderna för båtlivet genom honom i södra Kalmarsund.

– Det är personer som Lennart som vi vill lyfta fram genom Tummen Upp. Sådana som håller båtklubbarna och båtlivet igång men inte alltid vill stå i centrum själva, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för tidningen Båtliv.

Lennart Karlsson fick sitt stipendium på 15 000 kr på båtmässan Allt för sjön i Älvsjö fredag 1 mars i International Färgs monter.

Juryns motivering:
”Lennart Karlsson är en riktig båtkompis för alla i Bergkvara Båtklubb – unga såväl som gamla. Många har lärt sig segla och navigera tack vare Lennart, som under mycket lång tid varit en drivande kraft i sin båtklubb. Han är en värdig mottagare av Tummen Upp 2013.”

Bildtexter:
Lennart Karlsson, Bergkvara Båtklubb, får ta emot Tummen Upp och 15 000 kr.

Fr. v. Ann Wegland, International Färg AB, Lennart Karlsson, Bergkvara Båtklubb, och Lars-Åke Redéen, tidningen Båtliv.

Nautor’s Swan är ett av världens starkaste varumärken inom båtbranschen. Drygt 2.000 båtar av ett sjuttiotal modeller har tillverkats sedan starten 1966. Whyshore med Klabbe Nylöf vid rodret kommer framöver att representera Nautor’s Swan i Sverige.

Fokus för den nya Swan verksamheten i Sverige kommer att ligga på att skapa mervärde åt de existerande svenska Swan ägarna samt att aktivt erbjuda information om de intressanta nya Swan modellerna. Utöver försäljning av nya Swan segelbåtar kommer verksamheten att omfatta såväl förmedling av begagnade Swan båtar som charterverksamhet. En speciell tonvikt kommer även att ges till olika aktiviteter för Swanägare inom ramen av Club Swan och Club Swan Sweden.

”Vi är väldigt ödmjuka inför uppgiften att ta på oss det ansvar som namnet Swan påbjuder vad beträffar att leverera kvalitet såväl i produkerna som i den service Swanägarna förväntar sig. Dock vet vi att vår affärsidé i kombination med vår erfarenhet av internationell segling är ett stort steg framåt för Swan i Sverige. Swan har värden som Whyshore gärna förknippar sig med och mer än gärna hjälper till att förmedla till den svenska marknaden” säger Klabbe Nylöf på Whyshore
En av målsättningarna för verksamheten 2013 är att presentera en ny Swan 60 till de svenska vattnen under sommaren 2013 och med den delta i några av de största havskappseglingarna i Norden. Den nya Swan 60 modellen är en intressant båt för bekväm cruising i våra vatten och framför allt en fantastisk båt för internationell kappsegling.

”Vi är mycket glada över att få med Klabbe och hans team i Swan-familjen. Vi är övertygade om att den breda erfarenhet som Klabbe har från såväl kappsegling som cruising kommer att medföra en frisk vind för Swan i Sverige. Utöver den aktivitet som vi ser att han kommer att medföra till existerande Swan ägare i Sverige, ser vi givetvis även fram emot att få se nya Swanar segla bland de många fina äldre Swanar som redan seglar i de svenska vattnen”, säger Joakim Hildén, Area Manager Europe and Russia, på Nautor’s Swan.

Foto:
SwanLine – Swan 80S. Foto: Nautor’s Swan – Kurt Arrigo 2012.

På marknaden finns sedan tio år den väl beprövade reningsprodukten Clean Water. Det är ett klor- och silverfritt desinfektionsmedel för dricksvatten som gör ditt vatten fritt från bakterier på bara tre timmar. Clean Water Tank är ett rengöringsmedel för vattentankar som gör din tank bakteriefri på 60 minuter. Dessa produkter innehåller biologiskt nedbrytbara ämnen och är även lämpliga för personer med känslig hud eller allergiska besvär. Clean Water belönades 1997 med Sveriges största innovationspris.

Silver som reningsprodukt i dricksvatten, främst i fritidshushåll, har funnits i många år. Efter nya direktiv från EU ska silver fasas ut som renande produkt från och med i år. År 2016 ska alla hushåll vara fria från silver i vattnet.

BioTab finns i alla tillbehörsbutiker för båt och husvagn samt Jula och Clas Ohlson.

I år är det tio år sedan Pantamera-fabriken, en av Europas största och modernaste pantanläggningar, invigdes i Norrköping. Under de tio åren har fabriken sammanlagt tagit emot cirka 12,5 miljarder burkar och PET-flaskor i en ständigt ökande takt.

– Varje burk och PET-flaska som pantas bidrar till energibesparing. Vi har, genom att panta våra burkar och PET-flaskor under de här tio åren, gjort en energibesparing på cirka 2,5 miljarder kWh, vilket motsvarar årsförbrukningen av hushållsel för en halv miljon svenska hushåll, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Pantsystemet – en framgångssaga

När pantsystemet infördes på aluminiumburkar för snart 30 år sedan återvanns omkring 60 procent av alla burkar. Idag ligger den siffran på cirka 90 procent.

– Vi är ännu inte klara med statistiken för 2012, men allt pekar på att vi sätter nytt pantrekord i år igen, säger Katarina.

Återvinningen har ökat konstant de senaste tio åren och enligt Katarina finns det flera anledningar.

– Det handlar självklart om att vi blir alltmer medvetna om de miljöutmaningar vi står inför. För oss gäller det att bidra till ökad kunskap och att se till att göra det enkelt för människor att gå från tanke till handling. Därför satsar vi mycket på att öka tillgängligheten bland annat genom samarbeten med handeln, kommuner, föreningar och olika organisationer, säger Katarina.

Modernt pantsystem

De senaste åren har Pantamera arbetat för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det drygt åttatusen ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt tretusen butiker med pantautomater.

– Vi försöker helt enkelt att anpassa pantsystemet till hur samhället ser ut i dag med de nya konsumtionsmönster vi har. Idag konsumeras allt mer dricka utanför hemmet, det vi brukar kalla on-the-go-konsumtion. Då är det naturligtvis viktigt att man kan göra sig av med sin burk eller PET-flaska på ett enkelt sätt. Ju lättare det är att göra en miljöinsats desto bättre, säger Katarina Lundell.

Ständigt på jakt efter nya samarbeten

Pantamera har inlett samarbeten med olika turistanläggningar, bland annat i fjällen och på campingplatser. Man samarbetar också med ett 50-tal kommuner, idrottsföringar, festivalarrangörer, djurparker, flygplatser, restauranger och bensinstationer, för att nämna några.

– Vi är ständigt på jakt efter nya samarbeten för att göra det så enkelt som möjligt för alla att panta och på så sätt göra en miljöinsats som gör skillnad, avslutar Katarina.

Genom att återvinna aluminium istället för att nytillverka minskar man koldioxidutsläppen med 10 ton per ton återvunnen aluminium. När det gäller återvinning av PET-material ligger samma siffra på cirka 2 ton koldioxid per ton återvunnen plast.

STATISTIK

Så har vi räknat:
Varje återvunnen 50 cl PET-flaska motsvarar en energibesparing på 0,13 kWh, motsvarande siffra för stora PET-flaskor är 0,24 kWh och för burkar 0,20 kWh. På tio år har vi återvunnit cirka 12,5 miljarder burkar och flaskor vilket ger en total energibesparing på cirka 2,5 miljarder kWh. I snitt förbrukar ett hushåll cirka 5000 kWh i hushållsel per år, vilket innebär att 2,5 miljarder kWh räcker till cirka 500 000 hushåll.

Burken
1984, när pantsystemet infördes, såldes 455 miljoner burkar, 63 procent återvanns. 2011 såldes 1,15 miljarder burkar, 91 procent återvanns.

PET-flaskan
1994, när pantsystemet för PET-flaskor infördes, såldes 47 miljoner PET-flaskor, 51 procent återvanns. 2011 såldes 616 miljoner PET-flaskor, 84 procent återvanns.

Pantstatistiken för 2012 beräknas vara klar under mars månad. Preliminärt ser de ut att ligga något högre än 2011.