Nyheter

Den stora båtmässan i Oslo pågår för fullt till och med söndag 17 mars. En av nyheterna är denna Askeladden P// Weekend. Det är en vidareutveckling av Askeladdens P-serie men den här båten utmärker sig med sin inombordsmotor med rak axel och vinkelväxel.

Askeladden P-serie har tagits emot väl på marknaden. De rymliga kabinbåtarna får en allt större marknad, både bland fritidsfolk och fiskare.

Den nya Askeladden nå P77 Weekend har en klassisk motorinstallation med en inombordsdiesel med propellertunnel. Detta ger en mycket bränsleekonomisk båt, något många säkert vill ha.

Samtidig är båten lättdriven och relativt snabb. Med en Yanmar 145 hk diesel är toppfarten cirka 25 knop. Den kan som extrautrustning förses med en slirväxel, något gör att den kan användas även i mycket låg fart vid till exempel fiske.

Motorn sitter längst akter ut och är monterad med vinkelväxel. Det ger bland annat ett väldigt rymligt akterdäck och bidrar till de goda fartegenskaperna. Den övriga utrustningen består bland annat av pentry, övernattningsplatser, toa, möjlgighet till värme, ankarspel med mera.

Tekniska data
Designkategori: C
Längd: (inkl. plattform) 7,70 m
Längd skrov: 7,1 m
Bredd: (inkl. fenderlist) 2,50 m
Vikt med Yanmar 4BY2 150 KMH50IV 145 hk: 2 100 kg
Personer: 7
Max last: 1 000 kg
Bränsletank: 180 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Toppfart: 25 knop

Info: www.askeladden.no

Motorbåtstillverkaren Chris-Craft ger en av sina mest klassiska modeller, Corsair, en rejäl kraftinjektion. 2013 års modell av Corsair 25 utrustas med Volvos nästa generations V8-motorer, V8-380, vilket ger båten en betydligt mer kraftfull och samtidigt tystare och mjukare upplevelse med mindre miljöpåverkan. Corsair 25 och även styrasyster Corsair 28 får fler funktions- och ansiktslyftningar inför 2013.

– Med den nya generationens Volvo Penta V8-motorn har Chris-Craft Corsair 25 utvecklats till ett riktigt kraftpaket och är garanterat en av de allra snabbaste båtarna bland 25-fotarna i premiumbåtklassen. Men till skillnad från sina klasskamrater klyver Chris-Craft Corsair vattenytan i en våldsam fart utan att behöva kompromissa med miljön. Den nya motorn med duopropdrev levererar avsevärt högre acceleration och fart med lägre bränsleförbrukning, avgasutsläpp och motorljud, förklarar Göran Andersson, säljare på Chris-Crafts generalagent Vått.

Den nya kraftfulla sexlitersmotorn på 380 hästkrafter är kompakt och lätt. Den är cirka 100 kilo lättare jämfört med andra motorer i den här effektklassen, vilket ger ett fördelaktigt vikt- och effektförhållande.

Motorn är utrustad med så kallad VVT-teknik (Variable Valve Timing) som optimerar vridmomentet vid låga varvtal och maximerar effektuttaget vid höga varvtal. Det resulterar i snabbare acceleration och högre maxfart samt en jämnare och bättre respons i mellanregistret.

Samtidigt är V8-380 mycket robust, tystlåten och drar både mindre bränsle och olja tack vare intelligent bränsleinsprutning och motorstyrning. Och den nya katalysatorlösningen ger mycket lägre avgasutsläpp.

De nya årsmodellerna av både Corsair 25 och Corsair 28 drivs också med nästa generations EVC-system (Electronic Vessel Control) som ger en kraftigt förbättrad motorstyrning, kontroll, säkerhet och körupplevelse. E-key är standard och integrerad autopilot och joystickkörning kan väljas till. De ergonomisk utformade reglagen ger manövrering med fingertoppskänsla och med inbyggda knappar i reglaget får man snabb tillgång till funktioner som Power Trim Assistant, Tow Mode och Single Lever Control. Med en integrerad färddatorfunktion får man även exakt bränslekontroll, optimal körekonomi och minimal miljöpåverkan.

Andra funktions- och ansiktslyft på både Corsair 25 och Corsair 28 märks i sittbrunnen, på däcket och badbryggan, liksom vid instrumenteringen och stolarna (som kan beställas med elektrisk styrning). Till exempel har färgskalan breddats med de nya metallicfärgerna Black Sapphire, Cashmere och Montego Blue och de vackert snidade och teakbaserade fördäcken, luckorna, däck- och handräckena kan nu erbjudas med handlackning av oöverträffad kvalitet och lyster.

– Bland nyheterna är att du nu kan få inte mindre än tio lager teaklack på fördäcket samt däck- och handräcken, upplyser Göran Andersson.

Info: www.vatt.se

IVL Svenska Miljöinstitutet har förstärkt sin marina verksamhet och anställt tre erfarna marinbiologer med specialistkunskaper inom marinteknologi, ekotoxikologi och marin ekologi.

– Friskt vatten och väl fungerande havsekosystem är några av vår tids största frågor. Den här satsningen betyder mycket för vår möjlighet att jobba med angelägen marin och maritim forskning, säger Tord Svedberg, vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

De tre marinbiologerna Katja Norén, Fredrik Norén och Kerstin Magnusson har i tio år drivit det marinbiologiska kunskapsföretaget N-research i Lysekil, med konsultverksamhet och forskning mot framförallt miljöteknikbolag och myndigheter. Verksamheten kommer att ligga kvar i Lysekil och hålla samma bredd som tidigare, bland annat med teknikutveckling inom vattenrening och barlastvattenrening, tester av båtbottenfärger samt forskningsuppdrag såsom Östersjöns känslighet för farliga kemikalier.

– Det här kommer ge de marina frågorna tyngd på IVL. Efter tio år som egna konsulter ser vi fram emot att komma närmare de stora och viktiga forskningsfrågorna inom marin miljö. Närmast kommer vi särskilt att fokusera på studier av mikroskopiskt skräp i havet och utveckling av nya substrat för biogasproduktion från havet, säger Fredrik Norén.

På IVL Svenska Miljöinstitutet jobbar nu över 30 personer med forskning och uppdrag inom havs- och vattenmiljö.

– I kombination med den kunskap IVL även har inom vatten, luft och mark, vilka spänner över hela fältet från laboratorieanalyser till policyfrågor, satsar vi nu särskilt framåt i integrerade miljöprojekt med marina frågor i fokus, säger Björne Olsson, enhetschef på IVL.

Volvo Ocean Race återvänder till Sanya 2014-15 och den kinesiska semesterorten blir på nytt ett hamnstop i tävlingen efter att ha gjort ett fantastiskt intryck under sin debut 2011-12. Dagens nyhet innebär att världens främsta jordenruntkappsegling kommer att gästa Kina för den tredje gången i rad.

Sanya, en turistmetropol i Hainanprovinsen med solsken året runt, blir det tredje hamnstoppet längs med tävlingens rutt och precis som 2011-12 kommer det mellan Abu Dhabi och Auckland.

Sanya gjorde ett slående intryck som ett hamnstop I den senaste upplagan av Volvo Ocean Race med hundratusentals besökare som fick sitt första smakprov av tävlingen.

– På många sätt visade sig Sanya vara en av seglingsvärldens bäst gömda hemligheter. De förstklassiga anläggningarna och de perfekta seglingsförhållandena tillsammans med värmen från befolkningen skapade ett häpnadsväckande och mycket lyckat hamnstop och jag ser fram emot en ännu bättre upplevelse 2014-15, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race

Kina är nu en återkommande del av Volvo Ocean Race efter stoppen i Qingdao 2008-09 och Sanya 2011-12.

– Med två lyckade stop i Kina bakom oss är det svårt att föreställa sig en tävlingsrutt utan Kina som är väldigt viktigt för alla involverade i evenemanget. Vi fick ett exceptionellt välkomnande i Sanya senast under ett hamnstopp som gjorde ett unikt intryck på tävlingen och det är glädjande att veta att vi kommer tillbaks för att bygga vidare på vårt arv.

Sanya är det nionde hamnstoppet som presenterats längs rutten för Volvo Ocean Race 2014-15. Den 12:e upplagan av tävlingen som startades 1973 kommer att ta lagen från Alicante, Spanien till Recife på Brasiliens nordöstkust. Därifrån styr båtarna mot Södra Oceanen på väg mot Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten och vidare längs en bekant rutt till Sanyai Kina, Auckland i Nya Zeeland och runt Kap Horn till Itajaí i södra Brasilien. Nästa stopp blir Newport, Rhode Island innan det är dags att korsa Atlanten till Lissabon. Tävlingen avslutas i Göteborg.

Fler nyheter presenteras de kommande veckorna.

Youtube: http://youtu.be/5ErXYhwBwig

Våren och sommaren närmar sig med stormsteg, därmed också en ny grillsäsong. För att snabbare och enklare få den perfekta glöden lanserar Bosch nu den 520 gram lätta braständaren IXO BBQ, ett nytt tillbehör till den multifunktionella skruvdragaren Bosch IXO.

IXO BBQ är en specialutgåva av den populära IXO-serien med sladdlösa skruvdragare från Bosch. IXOBBQlevereras medsnyggagrilltillbehörför att man snabbt ska kunna komma igångmed grillningen. Förra året lanserade Bosch ett gourmetset som gjorde stor succé: Den elektriska vinöppnaren IXO Vino och den elektriska pepparkvarnen IXO Spice, världens första skruvdragare som kan mala kryddor.

Bli grillmästare med ett knapptryck
Med IXO BBQ blir det både roligt och enkelt att tända grillen. Det enda man behöver göra är att sätta på den speciella grilladaptern och trycka på den röda knappen. Sedan går det fort att få den perfekta glöden på kolen och därmed kunna börja grilla.

Perfekt grilltemperatur
Med den sladdlösa IXO BBQ är det lätt att värma upp kolen till den perfekta grilltemperaturen och den är smidig att ta med sig – oavsett var grillfesten äger rum. Den lökformade adaptern fördelar luftflödet perfekt vilket innebär att man slipper besväret med att blåsa och flåsa för att få igång grillen. Det brandsäkra materialet gör dessutom verktyget säkert och säkerhetsremmen ser till att man inte löper någon risk att tappa det.

IXO BBQ finns säljs i butik under en begränsad period från den 1 april till och med juli i år. Den är elegant paketerad och levereras utöver den populära skruvdragaren med ett 10-bitars set, laddare och grilltillbehör. Rekommenderat cirkapris är 629 kr.

Om IXO från Bosch
När en skruvdragare har sålts i 12 miljoner exemplar världen över talar det sitt tydliga språk. Ända sedan lanseringen 2003 har IXO revolutionerat ”gör det själv”-marknaden för skruvdragare med sin slimmade lättviktsdesign.

Den har skiljt sig från mängden andra elverktyg som ett litet, lätt och praktiskt verktyg som är enkelt och smidigt att arbeta med. Det är också därför som den av goda skäl kallas för världens mest populära skruvdragare. IXO förbättras ständigt och den nuvarande versionen har 30 % mer vridmoment än sin föregångare och har en ännu bättre prestanda.

Det internationella forskarnätverket BalticSTERN har beräknat nyttan och kostnaderna för att minska övergödningen enligt Helsingforskommissionens Aktionsplan för Östersjön. Det är första gången en sådan studie genomförts för alla nio Östersjöländer, och den visar på stora välfärdsvinster ifall Östersjön tillfrisknar.

Den 14 mars publicerar BalticSTERN Sekretariatet vid Stockholm Resilience Centre, Stockholms universitet resultaten i rapporten The Baltic Sea – Our Common Treasure. Economics of Saving the Sea.

Rapporten visar att:
• Invånarna i Östersjöländerna är villiga att betala 35 miljarder kronor per år för ett friskare hav.

• Den totala kostnaden för att klara aktionsplanens mål är 21-26 miljarder kronor årligen, beroende på hur åtgärderna fördelas mellan länderna. Den årliga vinsten blir alltså 9 -14 miljarder kronor.

• Svenskar är totalt villiga att betala 7,5 miljarder kronor per år, att jämföra med kostnader på mindre än 3 miljarder kronor årligen för att nå Sveriges åtagande. Vinsten blir alltså 4,5 miljarder per år.

Det är inte förvånande att Östersjöborna sätter stort värde på de ekosystemtjänster som havet ger, som till exempel fisk, rekreation och inspiration. De flesta har nämligen varit vid havet på sin fritid för att vandra längs stranden, bada eller åka båt. Dessutom har varannan person i studien upplevt effekterna av övergödningen.

– Östersjön är ett av de mest förorenade haven i världen, omgivet av några av de rikaste länderna. Om vi löser miljöproblemen här så kan det bli ett internationellt föredöme. Om inte, kan det bli en ursäkt för andra att inte agera. Det finns tydliga politiska mål, vetenskapliga resultat som visar att nyttan överstiger kostnaderna och stort stöd bland allmänheten. Därför finns inte längre några ursäkter för att inte vidta kraftfulla åtgärder, säger Johan Rockström, ordförande i BalticSTERNs styrgrupp och chef för Stockholm Resilience Centre.

Aktionsplanen för Östersjön (Baltic Sea Action Plan) är en överenskommelse inom HELCOM (Helsingforskommissionen) där samtliga nio Östersjöländer har åtagit sig att minska sina utsläpp av näringsämnen så att en god ekologisk status kan uppnås i Östersjön. Aktionsplanens mål kan uppnås genom åtgärder som minskar närsalts-belastningen från jordbruk och avloppsvatten, till exempel minskad gödsling och förbättrad rening vid avloppsreningsverk.

BalticSTERN är ett forskarnätverk med partners i samtliga länder runt Östersjön. Forskarna kombinerar ekologiska och ekonomiska modeller för att kunna beräkna nyttor och identifiera kostnadseffektiva åtgärder.

Med ett extra mini-batteri gör det inget om mobiltelefonen är oladdad när man ska i väg. Med mini-batterierna Ember och Bump från Brunton kan laddningen fortsätta i fickan istället.

Det kan vara frusterande att behöva vänta på att mobiltelefonen ska laddas när man ska i väg. Ember är ett batteri i mini-format som bara väger 142 g och ryms i fickan eller väskan tillsammans med telefonen. Batteriet laddar en smart phone eller iPhone cirka 2 gånger på 2 timmar och laddas själv upp via dator eller sin egen inbyggda solpanel. Till storleken är Ember cirka 2/3 av en iPhone.

För den som ytterligare vill krympa storleken finns Bump som bara väger 30 g. Eftersom formatet är mindre än en tändsticksask kan den till exempel häktas fast i nyckelknippan så att extra batterikraft alltid finns tillhanda.

På 30 minuter återger Bump mobiltelefonen cirka 30 procent av sin batterikraft. Bump finns i två versioner (en för iPhone och en för smart phone).

Genialisk tre-i-ett-kabel
Ember kommer med en praktisk sladd med hela tre anslutningar som passar både mini-usb, micro-usb (för smartphones) och iPhone. Produkterna finns i butik from april och har rek.cirkapriser på 299 kr (Bump) och 699 kr (Ember).

Exempel på köpställe är Naturkompaniet: www.naturkompaniet.se

Den 16 och 17 mars är det Boknautika på Sjöhistoriska. Museet fylls av författare, förläggare och spännande föredrag. Många förlag finns på plats med bokbord, det är bokrea och utförsäljning ur museets butik och bibliotek.

Båda dagarna bjuds det på en lång rad fördrag och bildvisningar till exempel visar Dag Ekholm bilder från den klassiska världsomseglingen med Lunkentuss och Claes-Göran Wetterholm berättar om litteraturen kring Titanic.

Museet är öppet med fri entré kl 10-17 den 16 mars har dessutom arkivet lördagsöppet kl 11-15.

Läs mer om alla medverkande och se helgens hela program på www.sjohistoriska.se.

Nu är Årets Sill 2013 utsedd. Den namnkunniga juryn under ständige ordföranden Peter Harrysons ledning var enig och utsåg ”Bacon och pepparrot” till Årets Sill 2013. Juryns motivering lyder: “En välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill där man njuter av eftersmaken. En sill som sonen skulle äta.”

I den namnkunniga Årets Sill-juryn, som samlades på Klädesholmen, ingick förutom Peter Harryson, musikern och sångaren Timo Räisänen, de erkända kockarna och matinspiratörerna Paul Svensson och Malin Söderström, matbloggaren Annika Ingemarsson och, som alltid, Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. Dessutom går en krona per såld burk till Sjöräddningssällskapets verksamhet, som är beroende av gåvor och frivilliga insatser. Årets Sill 2012 gav 75 500 kronor till Sjöräddningssällskapet.

– Som vanligt var det väldigt jämnt mellan fyra goda sillar men vi var helt överens i juryn. “Bacon och pepparrot” stack ut. Det är viktigt att manifestera svensk matkultur och något av det allra svenskaste som finns är ju inlagd sill. Jag är stolt över att få vara med och kunna slå ett slag för sillen, säger Peter Harryson, ständig juryordförande.

– Årets Sill 2013 är väldigt välbalanserad smakmässigt och står bra på egna ben. Bacon och pepparrot är två traditionsrika smaker som i ett sammanhang med sill ger en innovativ upplevelse. Inläggningens lite rökiga eftersmak ger också en härlig fräschör. Initiativet till Årets Sill är beundransvärt, det borde finnas fler tillfällen liknande detta där vi lyfter svensk matkultur, säger kocken och matinspiratören Paul Svensson.

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag 6 juni.

Marknaden för handel med begagnade båtar har genomgått en stor förändring. Tillgången av begagnade båtar är omfattande. Få objekt skrotas samtidigt som nya modeller introduceras. Detta tillsammans med en svag återväxt i båtlivet ger en mättad marknad.

– Vi tror att det finns en marknad och att båtförsäljningen stagnerar beroende på att de som vill byta upp eller ner sig har svårt att sälja sina befintliga båtar, säger Jonas Albinsson på Bytbåt.com.

– Många båtägare är på väg att antingen byta upp sig, skaffa en mindre båt, kanske gå från segelbåt till motorbåt eller tvärt om och vill nog sällan lämna båtlivet helt utan skaffa en båt som bättre motsvarar nuvarande behov eller binder mindre kapital. Här finns en marknad, det som saknas är en tjänst som förenklar byten mellan privatpersoner.

Tjänsten bytbåt.com hjälper köpare och säljare att hitta varandra för att möjliggöra en lyckad bytesaffär.

Med Bytbåt.com skapas en bytesplats där du aktivt kan marknadsföra din båt genom att ange vad du vill byta med. Här säljer du inte din båt, här söker du någon som vill byta sin befintliga båt mot en annan, med eller utan pengar emellan. Du kan också söka om det finns någon som är intresserad av att byta med den båt som du har och se var de har för båtar som kan vara intressanta att byta med.

Bytbåt.com är helt webbaserad och första tre månaderna är tjänsten dessutom helt gratis.

Info: www.bytbat.com

Kommentarer

Anna Forsberg 19:54:11 2013-04-21

Vi önskar byta vår Uttern 495 med pulpetstyrnng och åror med tillhörande Yamaha 20 HK mot en aluminiumbåt med 10-15 hk motor

Anna Forsberg 19:59:11 2013-04-21

Är du intresserad ring 0761-637589

Segling har blivit enklare och mer tillgängligt än någonsin tidigare. Det vimlar av bra begagnade båtar på marknaden som man inte behöver vara miljonär för att köpa. Utvecklingen av elektronik, segel och säkerhetsutrustning ökar tillgängligheten ytterligare. Ambitionen bakom Norstedts stora bok om segling är att öppna upp sporten för nya seglare och att göra det roligare för dem som redan är seglare.

Norstedts stora bok om segling är standardverket som ger dig de baskunskap du behöver för att hantera en stor eller liten segelbåt och mycket mer som gör det både roligare och säkrare att vistas på sjön. Segling presenteras lätt, tillgängligt och pedagogiskt, illustrerat med över 700 teckningar och fotografier tagna i skandinaviska farvatten.

Innehållet sträcker sig från grundläggande begrepp som navigation och manövrering av båt till segel- och riggtrim och segling i hårt väder. Det finns även en sektion om jollesegling, både för nybörjare och rutinerade seglare, samt djupgående skildringar av kappsegling, även för erfarna kappseglare. En bok att växa med och som fortsätter att utveckla dig som seglare en lång tid framöver.

De norska upphovsmännen har båda bakgrund som kappseglare och senare journalister, författare och fotografer med inriktning på segling.

I söndags stängde Allt för sjön på Stockholmsmässan, och därmed kunde projektteamet och alla de 452 utställarna sätta punkt för tio intensiva dagar. Nordens största båtmässa gjorde skäl för sitt namn och visade allt från jollar till lyxyachter och tillbehör. Totalt besöktes mässan av 94 370 personer vilket är något fler än förra året.

– Visst hade vi väntat oss en bra försäljning men att det skulle vara ett sånt här tryck, det trodde jag inte. Det var kvalitativa besökare som ledde till många avslut, och vi fick dessutom gott om kontakter att gå vidare med, säger Göran Andersson på Vått som sålde inte mindre än 13 båtar under mässan.

När utställarna är glada är förstås mässgeneralen också glad. Projektchefen Thomas Sandberg är trött men mycket nöjd efter den senaste tidens intensiva mässliv.

– Det har ju varit lite deppigt i branschen på sistone så det är fantastiskt roligt att höra sådana här vittnesmål från flera av våra utställare. Jag vet att Linder sålde ett stort antal aluminiumbåtar, Nimbus fick order på två stycken Paragon 25 och tre Nimbus 230 R, Uttern sålde tolv båtar, Westline sålde sin demobåt… Det verkar ha lossnat på flera håll.

Även på tillbehörssidan hördes positiva tongångar. Bengt Nejdebring på Sea Avenue kom nästan upp i samma försäljningssiffror som rekordåret 2010, något han inte hade räknat med.

– Vi sålde bra på både kläder och skor, så vi är väldigt nöjda med mässan som faktiskt blev vår näst bästa någonsin. Det som också är så roligt med mässan är att träffa alla stamkunder, vi har många som har blivit som goda vänner och kommer fram och hälsar.

Förra året besöktes Allt för sjön av 94 249 personer och i år landade motsvarande siffra på 94 370. Den nya layouten med båtar i hela A-hallen – inte minst den nya Grand Large-sektionen för de maffigaste motorbåtarna – tillbehör i C-hallen och möjlighet att besöka Vildmarksmässan i B-hallen mottogs väl. Förutom de utställande företagen så fanns det också gott om andra aktiviteter för besökarna, med världsomseglaren Sven Yrvind, Snacka Båt-montern vid huvudentrén och Miljötorget med fokus på hållbara hav som några av höjdpunkterna.

Mycket uppskattad blev också den utökade barnhörnan Lilla Allt för sjön.

– Det var inte klokt så många ungar det var, helt underbart! Vi fick brev från en engelsk dam som varit runt på båtmässor i hela Europa. Hon hade aldrig varit med om maken till satsning på barnfamiljer. THANK YOU skrev hon med stora bokstäver, berättar Thomas Sandberg.

Allt för sjön genomfördes 2-10 mars. Den är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.

Kommentarer

Nettan 13:15:45 2013-03-13

Hej!
Märkligt har hört det såldes ca -20% i år för en del….

Bengt Broberg 21:19:31 2013-03-14

Helt tydligt att livet leker i båtbranschen, härligt!
Speciellt roligt att Cris Craft, genom Vått, dominerar svenska motorbåtsmarknaden, det var väl sådär 40 år seden sist?

Men i allt jubel, har inte mässan glömt att man tappat 30 000 besökare genom att lägga ned Scandinavian Boat Show?

Norska Ibiza Boats AS lanserar i vår två helt nya modeller som är baserade på samma skrov. En av de nya modellerna är en klassisk bowrider och den andra en skärgårdsjeep på 20 fot. Båda modellerna ska, enligt Ibiza, vara mycket prisvärda.

Enligt Ibiza är 20-fotaren baserad på en vidareutveckling av Ibiza 19/20 Touring-skrovet med en justerad bottenkonstruktion. Dessutom har skrovet förlängts en aning.

Bowriderversionen är redan sjösatt med en ny och stramare design än tidigare Ibizamodeller. Vid utvecklingen av båten har Ibiza lagt stor vikt vid att den ska vara praktisk och bekväma för hela familjen.

De sista skärgårdsjeeparna fasades ut från Ibizas sortiment 2004. Men nu är det alltså dags för en relansering, vilken startar med Ibiza 20 Sport.

– Det är det enkla, funktionella och användarvänliga som är bakgrunden till den nya modellen. Ibiza 20 Sport ska vara bekymmerslös för användaren, säger, säger Helge Duus på Ibiza Boats AS.

– 20 Sport får ett nedsänkt fördäck med en stor solbädd. Under fördäcket och in i den dubbla förarpulpeten finns ett stort stuvutrymme. Ett nyutvecklat kapellsystem med en duk som dras upp från fören över konsolen fungerar som en sprayhood och är en del av lösningarna som vi är mycket nöjda med. Båten levereras dessutom med vindruta i glas så att det inte blir några repor, något vi är näst intill ensamma om att erbjuda.. Båda de nya modellerna är byggda för att ha optimala prestanda med en Suzuki 140 hk på akterspegeln, säger Helge Duus.

Fakta Ibiza 20 BR/Sport
Längd: 6,12 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 750 kg
Personer: 7
CE-klass: C
Motor: 70—150 hk
Pris: från 335 000 NOK
Info: www.ibizaboats.no

Här är de allra första riktiga bilderna på den nya VO65:an som ska användas i kommande Volvo Ocean Race.

Det är arrangörerna som skickat ut bilden av båten, vars skrov väl inpackat är på väg från Persico-varvet i Italien till Green Marine i Southampton, där delarna sätts ihop.

Foto: Rick Deppe/Volvo Ocean Race.

Den 3-5 maj kommer Göteborg att se ett marint inslag av sällan skådat slag. I samband med Sjövärnskårens 100-årsjubileum samlas fartyg från Sverige och Danmark på Eriksberg.

Den svenska marinen gör en kraftsamling och kommer att ligga till kaj med bland annat tre korvetter, däribland det senaste tillskottet HMS Nyköping, som är ett av världens mest moderna och avancerade stridsfartyg. Utöver korvetterna kommer marinen att ha fler fartyg på plats, inte minst ett av världens vackraste seglande skolfartyg, HMS Gladan. Det kommer sannolikt att bli den största svenska marina närvaron i Göteborg på många år.

Utöver detta kommer det att finnas fartyg – förutom från jubilaren självt så klart- från vår danska motsvarighet, sjöräddningssällskapet, sjöpolisen och kustbevakningen.

Alla fartyg kommer att vara öppna för besök.

Fredag den 3 maj anländer fartygen och det kommer också att hållas tävlingar för våra ungdomar, uppvisningar av Sjöräddningen och konserter av våra militärmusiker.

Lördag den 4 maj fortsätter visningarna av fartygen, det hålls final i ungdomarnas tävlingar, prisutdelning och musiken är på plats igen.

Lördagen innehåller också ett seminarium om försvarsmaktens rekryteringsbehov och Sveriges beroende av sjötransporter.

Att Sjövärnskårens personal, fartyg och ungdomar utgör en viktig resurs i sammanhanget är ingen hemlighet.

Allt började 1913 när Göteborgs frivilliga motorbåtsflottilj, (GFMF) bildades den 2 maj, för att sedan under första världskriget kunna bistå försvaret med kapacitet.

Det är grunden för en folkrörelse som idag har cirka 4000 medlemmar och som utbildar cirka 500 ungdomar varje år.

Sjövärnskåren är en betydelsefull rekryteringsbas för såväl civil som militär sjöverksamhet i ett land med Europas längsta kust och ett sjöburet handelsbehov som är minst sagt avgörande för vår välfärd.

Franska Rhea Marine presenterar en helt ny trålarmodell: Trawler 36. Det franska varvet har gjort sig känt för sina klassiskt designade motorbåtar med effektiva skrov och generösa boutrymmen.

Trawler 36 är den allra senaste modellen från det franska varvet Rhea Marine. Båten kommer att finnas i två olika versioner, med eller utan flybridge. Modellen kompletterar varvets serie med trålare, som därmed sträcker sig från 36 till 67 fot.

Den nya modellen har fler likheter med storasyster Rhea Trawler 43. Den 11,30 m långa båtar har samma svepande linjer och samma höga komfort. Båtarna har även Rhea Marines egendesignade, högeffektiva skrov som går mjukt och fint i sjön, vilket Båtliv har konstaterat vid provkörningar av andra Rheamodeller.

Trawler 36 är utrustad med två kabiner, ett badrum, en salong med en stor L-soffa som kan förvandlas till dubbelkoj och ett L-format pentry. Ytorna mellan salongen och akterdäcket är öppna och relativt stora, vilket vi känner igen från många andra nyare motorbåtar.

En trappa från cockpit ger direkt tillgång till flybrige, som är byggd för att kunna utnyttja båtens hela bredd.

Tekníska data
Längd: 11,30 m
Längd skrov: 10,80 m
Bredd: 4,10 m
Djupgående: 1 m
Vikt: 10 600 kg
Motorer: 2×260 hk

Info: http://www.rhea-marine.fr/accueil/index.html

I slutet av Augusti kommer världens största fartyg i fartygsklassen Triple-E att anlöpa Göteborgs Hamn. Jungfruturen kommer att gå av stapeln i slutet av Juni från varvet Daewoo i Korea. Triple-E står för Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved.

Fartyget som har en kapacitet på 18.000 tjugo fots containers (teu), är det första av tjugo som kommer att levereras under en tvåårsperiod. Triple-E fartygen kommer att trafikera rutten Asien-Europa som har direktanlöp till och från Göteborg. Tack vare en innovativ design kommer fartyget att ge miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat är det utrustat med ett kraftigt expanderat hålrum, vilket innebär att fartyget kan lasta 2.500 containers mer än Emma Maersk.

”Att miljö och minskade CO2 utsläpp står i fokus när man designat Triple-E fartygen är något vi är mycket stolta över, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maersk Line. Fartyget kommer att släppa ut 50% mindre CO2 än snittet på fartygen på Europa-Asien rutten. När det inte längre är i drift, kommer allt material att kunna återanvändas tack vare ett koncept som vi kallar cradle-to-cradle passport. Det är ett dokument som detaljerat beskriver allt material på fartyget, för att kunna återvinnas så effektivt som möjligt säger Christian Juul-Nyholm.

Under 2013 kommer fem fartyg att levereras. För att kunna hantera infasningen på Fjärran Östern-Europa rutten kommer de initialt utnyttjas för en kapacitet på runt 14.200 teus, för att vara i fas med de nuvarande fartygen som trafikerar direktanlöpet på Fjärran Östern – Göteborg idag. Det innebär att kapacitetsökningen på marknaden blir minimal under den närmaste perioden.

”Vi uppskattar att vi kommer att se en kapacitetsökning med cirka 1.5%, då vi har en ambition att växa i takt med marknaden”, säger Christian Juul Nyholm.

Designade för effektivitet

Triple-E fartygen är designade för att kunna opereras på ett så effektivt sätt som möjligt. Istället för en stor motor och en propeller, som de konventionella fartygen har, så är Triple-E designat med två mindre motorer och två propellers var. Dessutom är fartygen utrustade med maskineri och skrov anpassat för ”slowsteaming”, dvs att man har en lägre fart, vilket ger avsevärt bättre prestanda som förbättrar bränsleekonomin.

Triple E kommer att trafikera nedan tretton hamnar :

Gdansk – Århus – Göteborg – Bremerhaven – Rotterdam -Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong – Kwagyang – Ningbo – Shanghai -Tanjung Pelepas

Faktaruta om Triple-E

Kapcitet: 18,000 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit)

Beställda fartyg: 20

Längd: 400 meter

Bred: 59 meter

Höjd: 73 meter

Antal nivåer: 19 nivåer, 9 ovanför däck, 10 under

Max fart: 23 knop

Besättning: cirka 22 stycken

Leverans av första fartyget: Slutet av Juni 2013

Företaget Boråstapeter förenar västkust med vineyard i ny, marin kollektion. I ett saltstänkt möte mellan västkust och ostkust blandas klassiskt nautiska mönster med välbekant symbolik på tapeter som tar skärgårdskänslan direkt in i hemmet.

Marstrand är en av Boråstapeters mest klassiska kollektioner där mönster som för tankarna till både Malin på Saltkråkan och Ernest Hemingway samsas med ränder i blå, röda och vita färgkombinationer. Tillsammans förmedlas en genomgående känsla av typisk västkuststil med lätt internationell touch.

– Alla tapeterna är gjorda för att vara lättillgängliga, lättplacerade och lättälskade så att du utan svårighet ska kunna skapa dina egna marina rum hemma, säger Hanna Wendelbo-Hansson, ansvarig designer på Boråstapeter.

Samtliga tapeter är tänkta att bidra till en stil som man lätt kan bygga på med textilier, filtar och andra accessoarer som andas livet vid havet.

Kollektionen Marstrand finns i butik från 10 april 2013 och kostar 599 kr/rulle.

Kollektionen innehåller 36 tapeter, 2 plain, tre digitala samt 6 randiga tapeter från Falsterbo.

Regeringen stärker samhällets kriskommunikation genom att idag måndag den 11 mars inrätta ett nationellt informationsnummer 113 13. Det nationella informationsnumret ska avlasta och komplettera 112 vid en allvarlig olycka och kris. Tjänsten ska vara tillgänglig dygnet runt.

Det nationella informationsnumret ska stödja kommuner, landsting och statliga myndigheter att förmedla information till allmänheten vid allvarliga olyckor och kriser. Allmänheten ska via det nationella informationsnumret kunna få och lämna information vid allvarliga olyckor och kriser.

– Genom det nationella informationsnumret 113 13 stärks samhällets kriskommunikation. Tillgången till kommunikation är en viktig del i arbetet med att hantera olyckor och kriser, säger försvarsminister Karin Enström.

Erfarenheter från tidigare inträffade allvarliga olyckor och kriser visar på ett omfattande behov av att kunna ge och få information. SOS Alarm mottar årligen cirka 3.5 miljoner samtal till 112. Många samtal skulle kunna undvikas då de syftar till att allmänheten enbart vill få eller ge information.

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) via sms SOS Alarm har fått i uppdrag av regeringen att under 2013 inrätta ett nytt tekniskt system för viktigt meddelande till allmänheten (VMA) via mobil och fast telefoni vid allvarliga olyckor och kriser.

Tjänsten ska kunna användas av bland andra kommuner, landsting och myndigheter för att varna medborgare, lämna kompletterande information och möta medborgarnas frågor.

Standardmotorer från Volvo Penta svarar för dieselkraften till världens tuffaste kappsegling runt jorden – Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race 2014-2015 är den femte upplagan av tävlingen med Volvo Penta som officiell motorleverantör.
Under nio strapatsrika månader och över 39.000 sjömil kommer Volvo Ocean Race-båtarna, besättningen och motorerna att utsättas för det ultimata kraftprovet inom jorden-runt-segling.

Den nya generationen tävlingsbåtar, Volvo Open 65, har en standardiserad och unik design – samt nytt motorupplägg. I de tidigare tävlingarna har båtarna varit utrustade med två dieselmotorer. Under nästa race kommer båtarna att ha en och samma motor, Volvo Penta D2-75 med S-drev, både som hjälpmotor och för framdrivning.

Detta ställer höga krav på D2-75:ans driftsäkerhet och prestanda.

– Den största påfrestningen på motorerna kommer från de G-krafter som uppstår av båtarnas höga hastigheter och våldsamma rörelser. Dessa krafter motsvarar ibland de krafter som ett stridsflygplan utsätts för och är långt över vad segelbåtar och motorer vanligen utsätts för, säger Jan Dahlsten, projektledare för teknisk support för Volvo Ocean Race.

Volvo Pentas D2-75 på 75 hästkrafter kommer att användas till följande behov på tävlingsbåtarna:

1. Hjälpmotor:
a. Elkraft. Motorns uppgift är i detta fall att via en generator förse båtarna med elektricitet för exempelvis kommunikationsutrustning, datorer, belysning och värme. Den ska även driva “water makern” ombord för att generera färskt vatten från saltvattnet.
b. Svängkölen, som fungerar som ger extra motvikt vid segling, förflyttas av kraftiga hydraulcylindrar vilka drivs av en motordriven pump.
2. Framdrivning:
Här används motorn om det uppstår krissituationer ute till havs. Den kommer också att användas i samband med tilläggning och manövrering i hamnområden samt för kortare transporter utanför själva racet.

Volvo Pentas motorer har mer än väl levt upp till förväntingarna och de höga kraven under de tidigare genomförda racen.

– Alla lag utvärderade våra motorer efter det senaste racet och det visade att de var mycket nöjda med prestanda, pålitlighet och servicesupport, säger Magnus Gedda, Volvo Pentas servicechef för Volvo Ocean Race.

Eftersom motorerna och dreven som används i tävlingsbåtarna ingår i Volvo Pentas standardsortiment, så är Volvo Ocean Race ett bra tillfälle till verifiering av motorernas och drevens egenskaper under extrema förhållanden. Detta är värdefull information som används för att kunna göra framtida produkter ännu bättre.

Bildtext:
Högupplöst bild av Volvo Penta D2-75 motor med segelbåtsdrev.