Nyheter

Engelska Princess Yachts, med varv och huvudkontor i Plymouth, satsar på rosa. Detta är en del av en kampanj från St Luke´s Hospice i Plymouth och deras välgörenhet. Princess deltar i St Luke´s Hospices så kallade Midnight Walk genom att visa upp en rosalackerad Princess V39 i Plymouth.

Välgörenhetstraditionen fyller 30 år i år och det är bland annat därför som Princess satsar lite extra. Men företaget det kanske satsar på att det finns kunder som vill ha sin V39 i denna väldigt speciella färgsättning.

2012 deltog över 2 000 kvinnor i Midnight Walk och samlade in 190 000 Pund, motsvarande cirka 1,9 Mkr. Insamlingen möjliggjorde 406 dagars behandling för patienter vid St Luke´s Hospice och gjorde därmed en stor skillnad för både patienter och familjer. I år hoppas sjukhuset att få över 4 000 kvinnor som deltar i evenemanget, som äger rum 27 juli.

Den aktuella V39:an har inte lackats rosa utan har fått sin färg med tejp över hela sidorna. Den här teknologin – ”Yacht Wrap” – är på frammarsch hos många varv som tycker att det är ett enkelt sätt att både få rätt färg på båtarna och till exempel seglare som vill kunna montera reklambudskap på sina båtar.

Riviera i Australien satsar hela tiden på nya modeller för att öka sin försäljning, som har varit relativt bra även under de senaste årens turbulens. Företagets designteam lägger nu sista handen vid sin senaste modell i den nya så kallade SUV-serien, Riviera 565 SUV. Båten kommer att lanseras i maj vid Riviera Festival of Boating, som hålls samtidigt som Sanctuary Cove International Boat Show.

Riviera 445 SUV mottogs med stor entusiasm av kunderna och såldes på några månader i åtta exemplar runt om i Australien. Företaget medverkar även på internationella båtmässor i USA och Europa och har haft en bra försäljning även här med sina välbyggda båtar. I många fall är de utrustade med olika kombinationer av Volvo Pentas motorer, inte sällan med IPS-installationer.

Riviera har 33 års erfarenhet av båtbyggeri och den nya 565 SUV sägs ha mycket av företagets tradition i sin konstruktion. Det är en yacht för riktig ”blue water cruising” i en båt utan stor flybridge men med en fräckt designad kupé. Linjerna påminner om Rivieras serie med Offshore Express och även Sport Yacht. Båten är designad på samma plattform som företagets 53 Enclosed Flybridge.

Båten har tre kabiner och två badrum. 565 SUV har flexibla boutrymmen med sovmöjligheter för sex till åtta vuxna. Ägarhytten har en extra stor dubbelbädd, stora fönster i skrovsidorna och som tillbehör möjlighet för extra ventiler för den som behöver mer luft och ljus. En 32 tums TV och DVD-spelare är standard.

Designen framhävs speciellt av den ganska låga hardtopen, som har två stycken manuellt hanterade glasdörrar och solluckor, som ger mycket ljus till salongen.

Vid förarplatsen finns gott om plats för elektroniska instrument, inklusive tre skärmar, kontroller och Volvos joystick. Där finns även fyra förarstolar i hög kvalitet, varav två stycken kan snurras 180 grader.

Midskeppstankens kapacitet på hela 3 500 liter diesel, ger båten med dubbla Volvo Penta IPS 900 en räckvidd på cirka 390 Nm. Båten har en marschfart på 23–25 knop och en toppfart på över 30 knop.

Riviera bygger 15 olika motorbåtsmodeller i storlekar från 36 till 75 fot i serierna Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och den nya SUV-serien. Under 2012 firade Riviera sjösättningen av sin 5 000:e båt, en 445 SUV.

Riviera bygger även motorbåtar under varumärket Belize Motoryachts.

Info: www.riviera.com.au

Den ihållande vinterkylan har orsakat relativt svåra isförhållanden i de svenska farvattnen den senaste veckan. Sjöfartsverkets isbrytare arbetar dygnet runt med att assistera sjöfarten.

– Just nu är isläget relativt svårt men inte extremt. Vi räknar med att förhållandena kommer att bestå ett tag framöver, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Under den gångna veckan har det varit fortsatt kallt och istillväxten har fortsatt i samtliga farvatten. Sjöfarten har haft assistansbehov i såväl hela Bottniska viken som i Vänern. Det har blivit relativt svåra isförhållanden i framförallt Skelleftebukten, södra Bottenviken och i Norra Kvarken, men även den svenska kusten i Bottenhavet har drabbats av ispress i och med att hårda nordostliga vindar dragit ner över landet.

Vid ispress pressas isen mot land, mot landfast is eller mot långsammare drivande is. Det bildas packisvallar där isflaken staplas huller om buller på varandra. Övervattensdelen av packisvallarna är endast någon eller några meter hög men undervattensdelen kan sträcka sig flera tiotals meter djupt. Packisvallarna kan vara mycket besvärliga hinder för sjöfarten.

– De svåra isförhållandena med kraftig ispress har inneburit att fartygen bitvis fått assisteras ett i taget eller i vissa fall tvingats vänta på bättre väderförhållanden och det har därigenom uppstått väntetider för trafiken i Bottenviken, säger Tomas Årnell.

I och med ispressen mot svenska kusten i Bottenhavet har resurser behövts för assistansverksamhet i dessa områden. Isbrytaren Ymer assisterar för närvarande sjöfarten på norra och mellersta Bottenhavet medan isbrytaren Ale tar hand om trafiken i Gävlebukten. Övriga svenska och finska isbrytare hjälps gemensamt åt i Bottenviken och i norra Kvarken för att komma ikapp och för att fortsättningsvis minimera väntetiderna.

Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och i Ålands hav. Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt. Det är den samlade bedömningen av sjöfartens assistansbehov som avgör var isbrytarna sätts in, vilket innebär att resurserna utnyttjas optimalt.

– Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark, säger Tomas Årnell.

Prognosen talar om viss lindring i kylan men de relativt svåra isförhållandena beräknas bestå ännu ett tag framöver. Planeringen framöver är att isbrytarna Atle, Frej, Oden, Kontio och Urho fortsätter att i huvudsak assistera trafiken i mellersta och norra Bottenviken men att de även stöttar sydvart mot norra Kvarken utifrån hur behoven ser ut. Otso och Sisu assiterar i södra Bottenviken och i norra Kvarken medan Ymer, Ale och Zeus tar hand om Bottenhavet. Scandica och Bonden fortsätter att assistera i Vänern.

Den omfattande verksamheten har medfört hög bränsleförbrukning och isbrytarna måste i tur och ordning fylla på förråden för fortsatt assistansverksamhet. Under torsdagen 21 mars bunkrade Atle bränsle i Örnsköldsvik i samband med personalskifte och under den kommande helgen behöver även Frej fylla på sina tankar.

Fakta om svensk isbrytning
Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera. Fartyg lämpade för vintersjöfart erhåller isbrytarassistans i svenska kustfarvatten och på sjövägarna mellan öppet vatten till havs och farvatten som är skyddade för havsis, drivis, packis eller liknande ishinder. Sjöfarten ska fungera oavsett årstid.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare, Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även verkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser in. Dessutom bedriver Sjöfartsverket samarbeten såväl med Finland som internationellt för att säkerställa ett effektivt utnyttjande av tillgängliga resurser. Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Följ isbrytarna i realtid:
http://balticice.cloudapp.net/

Elektroniska spårsystem är mycket bra för bland annat båtar, men kan användas även till en rad andra produkter som ägaren vill skydda. På julaftons förmiddag 2012 upptäckte en maskinägare i Solna att hans hjullastare blivit stulen. Maskinen, en Ljungby hjullastare värd 2 Mkr, hade dock ett redKnows MiniFinder GPS-larm installerat som vid uppringning visade att maskinen befann sig i en av Stockholms södra förorter.

Polis tillkallades och när man anlände till den angivna adressen och hittade stöldgodset på en svårupptäckt plats, övergiven. Inga personer syntes till. Maskinen kunde snart därefter åter transporteras till sin hemadress.

Ägaren som investerat i en redKnows spårsändare ifrån början på maskinen kände sig oerhört nöjd: ”En timma efter konstaterad stöld stod vi framför maskinen igen. Det hade aldrig varit möjligt utan den här redKnows spårsändaren”, säger han.

Ljungby Maskiner som tillverkat maskinen säger:

– Vi monterar själva och uppmuntrar även alla våra ÅF och samarbetspartners att montera redknows spårsändare. Det är stora värden på maskinerna vi säljer och för ägaren kan det bli kostsamt om maskinen försvinner. Dels ekonomiskt samt även för stillestånd då jobb som man åtagit sig inte kan bli utförda på det sätt som man lovat.

Länsförsäkringar Uppsala har länge haft som krav att spårsändare ska vara monterat på entreprenadmaskiner som är från fem år eller nyare.

– Eftersom vi en gång införde kravet på spårsändare, är det riktigt roligt att se varje gång som detta återbetalar sig. Alla vinner ju på det här, säger Per Henrik Oldenburg, skadeförebyggare på Länsförsäkringar i Uppsala.

En redKnows MiniFinder skickar larm via SMS om det förflyttas. Ägaren kan sedan ringa larmet och få nya positioner. Antingen öppnar man en karta direkt i mobilen via en kartlänk, eller så lägger man in positionerna i kartverktyg på www.redknows.se och får upp en stor karta.

Kommentarer

Sneseglaren 14:02:20 2013-03-21

Har en Redknows. Den drar ur batteriet, är lätt att hitta i en båt och räcker ju med att bara plocka SIM kortet … Är lite skeptiisk till dessa

Världens första bunkerfartyg för LNG (flytande naturgas) döptes igår av Helena Bonnier, styrelseordförande i Stockholms Hamnar under närvaro av bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid en traditionsenlig dopceremoni i Stockholm.

– Våren 2012 beslutade regeringen att stödja det som då var en TEN-T ansökan om ett LNG

bunkerfartyg. Ett år senare är fartyget döpt och kan bli ytterligare en komponent för en konkurrenskraftig sjöfart med kvalitet, säkerhet och en tydlig miljöprofil, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

LNG-bunkerfartyget Seagas är det första i sitt slag i hela världen, och är klassat enligt samma regler som gäller för oceangående LNG-tankers. Bunkerfartyget kommer dagligen att leverera mellan 60-70 ton LNG till Viking Lines nya kryssningsfartyg M/S Viking Grace när fartyget ligger förtöjt vid Stadsgården i Stockholm. Bunkringsprocessen tar knappt en timme och sker från fartyg till fartyg via ett helt nytt sätt att bunkra drivmedel. Seagas är stationerad vid Loudden i Stockholm.

– LNG innebär stora miljömässiga vinster i jämförelse med traditionellt maritimt bränsle. Det är glädjande att vi tack vare LNG-terminalen i Nynäshamn och vårt specialbyggda bunkerfartyg Seagas kan bidra till den infrastrukturlösning som gör det möjligt för M/S Viking Grace att bunkra LNG från fartyg till fartyg i Stockholms hamn, säger Jan Bäckvall, VD AGA AB.

Om LNG

Naturgas är en brännbar blandning av gasformiga kolväten. Naturgasen är färglös, gift- och luktfri – och är lättare än luft. Huvudbeståndsdelen, cirka 90 procent, i den kemiska sammansättningen är metan. När naturgas kyls ner till -162 grader övergår den från gas till vätska och volymen minskar cirka 600 gånger. Detta gör att man kan frakta mer energi per volymenhet jämfört med om man hade fraktat naturgasen i gasform. Vätskan kan sedan förångas och användas som naturgas.

LNG ger stora miljöfördelar jämfört med traditionellt maritimt bränsle; koldioxidutsläppen minskar med 20 – 30 procent, utsläppen av svavel och skadliga partiklar försvinner helt och utsläppen av kväveoxider blir markant lägre.

LNG-terminalen i Nynäshamn

Naturgasen som används som drivmedel för M/S Viking Grace kommer från AGA:s LNG-terminal i Nynäshamn. Terminalen, som är Östersjöns första och tillika Sveriges största terminal för flytande naturgas, togs i drift för snart två år sedan och har en lagringskapacitet på 20 000 m3. LNG-terminalen är mellanlagring för den flytande naturgasen som fraktas vidare ut till kunderna med tankbil eller via rörledning.

Nu kommer ett joysticksystem för utombordsmotorer från Suzuki. Det japanska företaget annonserar att de har ett sådant system under utveckling. Nyheten publicerades tidigare i mars på Japan International Boat Show i Yokohama. Till en början introduceras det för de allra största motorerna.

Suzukis nya joysticksystem ska integreras helt med Suzuki Precision Control, företagets fina elektroniska reglage. Det är ett så kallat ”drive-by-wire” system, som kommer att finnas tillgängligt för Suzuki DF250AP och flaggskeppet DF300AP.

Under Japan International Boat Show visade Suzuki en prototyp av systemet tillsammans med ritningar som visar hur det fungerar och dess komponenter.

Enligt Suzuki kommer det nya systemet att ge ökad kontroll och manövrerbarhet till båtar, särskilt i hamnar och övriga trånga passager där det är bra att kunna förflytta båten med små marginaler.

Mer information om Suzukis nya Joystick Control System ska, enligt en pressrelease, publiceras senare i sommar. Företaget har utombordsmotorer på 2,5–300 hk.

Info: www.globalsuzuki.com

I Sverige finns stora geografiska skillnader när det gäller vilken typ av friluftsliv vi ägnar oss åt. Att man åker mer skidor och skoter i Norrland än i resten av Sverige är kanske inte så förvånande. Men visste du att norrländska kvinnor fiskar mer än män i resten av Sverige, att inlines är en typisk storstadsaktivitet medan stavgång är något som kvinnor på landsbygden ägnar sig åt?I en ny rapport från Friluftsliv i förändring sätter vi fingret på geografiska skillnader i friluftslivet.

– Mest framträdande är ändå vilken betydelse fritidshus har, säger Gabriel Bladh, docent i kulturgeografi vid Karlstads universitet.

Hans forskning visar att tillgång till fritidsboende ger ett rikare friluftsliv. Särskilt tydligt är det i Norrland. Bland de norrlänningar som har tillgång till ett fritidshus finns många fler som jagar, kör snöskoter och åker motorbåt än bland dem som inte har något fritidshus. De människor i Norrland som saknar fritidsboende har friluftsaktiviteter som mer liknar Sverige i övrigt.

– Det kan hänga ihop med socioekonomiska faktorer som inkomst- och utbildningsnivå, men i både Svealand och Norrland är fritidshusägande utbrett i stora grupper, så till stor del är det nog mer traditionsbaserat.

I vardagen tycks svenskar, oavsett var i landet vi bor, ägna oss åt motionsaktiviteter som promenader och jogging. Det mer traditionella friluftslivet ägnar vi oss åt på helgerna. Även detta kan vara en bidragande orsak till att fritidshuset har så stor betydelse för tillgången till ett rikare friluftsliv.

Av forskningsrapporten framgår också att ridning och jakt är typiska landsbygdsbaserade aktiviteter, medan segling och golf är tydligt stadsanknutna exempel på friluftsliv. Även nyare och mer äventyrliga aktiviteter som att åka inlines eller klättra är något som i första hand stadsbor ägnar sig åt.

– Det är aktiviteter som hör ihop med en mer urban livsstil och som ofta är tydligt kopplade till ens identitet, säger Gabriel Bladh.

För ett tag sedan skrev vi om Stockholm RIB Center, som tog fram en egen RIB på 27 fot. Nu har företaget, baserat i Vaxholm, i samarbete med Minesto utvecklat en ny RIB på 25 fot och försedd med en mobilkran.

Den nya och trailerbara båten beskrivs som nästa generations mindre arbets-RIB (Rigid Inflatable Boat). Den är byggd enligt professionell standard för att utgöra en snabb och mobil plattform för jobb främst utanför Nordirland.

C-RIB 25 är främst tänkt för att stödja företaget Minesto med att köra utrustning till och från deras arbetsplatser till havs. Konventionella stål- och aluminiumbåtar i den här storleken och för professionellt bruk har sina nackdelar, inte minst genom att de är så hårda jämfört med en RIB med sin fenderkrage. RIB-båten är också lägre och passar bra på flera andra sätt.

– Efter en lång utvärdering av olika båtar bestämde sig kunden för vår 25-fotare,. för säger Peder Brun på Stockholm RIB Center.

– Tillsammans har vi skapat den bästa plattformen med en trailerbar båt på 7,5 m, vilket har saknats på marknaden tidigare.

Företagen hoppas att C-RIB 25 kan sätta en ny standard för mindre arbetsbåtar med kran. Särskilt när det gäller precisionslyft, hantering av dyrbara instrument och sjösäkerhet.

Båten har ett djupt 24-gradigt V-format skrov, vilket ger en både snabb och torr sjögång. C-RIB 25är baserad på Stockholm RIB Centers beprövade 8 m Offshoreskrov och har dessutom ett antal finesser.

Båten är utrustad med en stark och mångsidig Palfinder PC 2700 kompaktkran, vilken har de bästa egenskaperna med hydraulik i sin klass (6 m) och endast väger lite mer än 200 kg.

C-RIB 25 har ett nytt och lägre fribord än tidigare. Detta för att ge maximal stabilitet och för att besättningen ska kunna komma närmare vattnet, vilket var ett krav. Båten är i princip osänkbar och två stora länsar gör att vatten som kommer in i båten snabbt rinner ut..

Båten är utrustad med två stycken Suzuki 90 hk fyrtaktsmotorer. Detta ger båten fartresurser på cirka 40 knop.

Info www.c-rib.se

Redan nästa vecka kan det stå klart vem som blir ny ägare till konkursade Nord West & Najad. Företaget gick som bekant i konkurs för cirka en månad sedan och har därefter drivits av konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström vid advokatbyrån Vinge i Göteborg.

Efter en annons i Dagens Industri 7 mars där hela företaget annonserades ut gick anbudstiden ut 18 mars. Därefter kan det dröja upp till en vecka innan någon ny ägare blir offentlig, det vill säga troligen i början av kommande vecka.

– Konkursboet har fått flera anbud men det kan ta minst en vecka innan ett namn kan avslöjas, berättar konkursförvaltare Fredrik Tengström till tidningen Bohusläningen.

Det finns stora tillgångar i Nord West & Najad, något som Tengström har understrukit flera gånger. Hela företaget beskrivs som extremt välskött med fina produkter och en fin organisation.

– Det finns flera seriösa intressenter med kapital som har varit hos Nord West & Najad. Alla seriösa intressenter behandlas lika och med respekt. Det är bra om det här varvet med sina fina produkter kommer i en stark ägares hand, säger konkursförvaltaren Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg till Båtliv

Vem det blir som tar över Nord West & Najad eller vilka det är som har lämnat anbud på företaget, inklusive Lyse Plats AB, är inte offentligt. En trolig lösning bör kunna vara att tidigare ägaren, Benny Martinsson, fortsätter att driva företaget tillsammans med någon ekonomiskt stark partner.

Det är också troligt är att företaget bantas något efter en omstrukturering. Vi konkursen hade Nord West & Najad cirka 135 anställda.
Lars-Åke Redéen

Hur mår egentligen vattnet i Östersjön? I veckan får vetgiriga besökare på Aquaria svar på den frågan. Torsdagen 21 mars berättar forskare vad som döljer sig under havsytan. Då kommer bland annat doktoranden Ellen Schagerström att rapportera live från havets botten. Evenemanget arrangeras med anledning av Internationella Världsvattendagen 22 mars.

Torsdagen 21 mars bjuder Naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms Universitet in skolklasser och besökare till Aquaria för att uppmärksamma Internationella Världsvattendagen. Flera aktiviteter kommer att äga rum under dagen i syfte att belysa vikten av rent vatten. Målsättningen är att väcka nyfikenhet och att engagera en ung målgrupp att bli mer miljömedveten.

En av de forskare som kommer att vara på plats den här dagen är Ellen Schagerström, doktorand vid Stockholms Universitet. Ellen kommer denna dag att genomföra flera dyk i vattnet utanför Aquaria för att rapportera live om vad som döljer sig under ytan.

Program på Aquaria 21 mars
kl. 10:30 Invigningsdyk av Ellen Schagerström
kl. 11:00 Matning av djuren på Aquaria
kl. 12:00 Dyk av Ellen Schagerström

Mellan kl. 10:00-13:00 sker en rad spännande aktiviteter. Bland annat har besökare möjlighet att göra experiment i vatten tillsammans med Naturens Hus. Hela programmet finns på: http://aquaria.se/sv/Aktuellt/

Internationella Världsvattendagen hålls årligen den 22 mars. Första initiativet till en internationell dag att fira vatten togs vid FN:s konferens om Miljö och Utveckling i Rio år 1992.

Nu är årets miljötävling ”Pantresan” avgjord och förstapriset gick till klass 3A på Årbyskolan i Eskilstuna. I hård konkurrens med tusentals elever i hundratals klasser runt om i landet vann eleverna med sin musikvideo ”Det är pantat att inte panta”. Nu ser klassen fram emot en klassresa under våren.

Syftet med Pantresan som arrangeras av Pantamera är att öka kunskapen och engagemanget kring återvinning och miljöfrågor bland lågstadieelever. Pantresan har nu genomförts för sjunde året och totalt har omkring 50 000 elever deltagit.

– Intresset för miljö- och hållbarhetsfrågor är stort bland lärare och elever. Det är vi naturligtvis glada över eftersom det skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle. Barn är dessutom väldigt bra på att påverka sin omgivning när det handlar om beteenden som pantning, säger Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera.

Miljöfrågor uppmuntrar till kreativitet
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Pantamera har som vision att allt som säljs också ska återvinnas, därför jobbar man ständigt med olika projekt och aktiviteter för att öka återvinningen. Pantresan är en av många sådana.

– Det var många inspirerande tävlingsbidrag i år och det är alltid lika roligt att ta del av elevernas kreativitet. Det ger oss på Pantamera många bra idéer hur vi kan få ännu fler att panta mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

– Det har varit en mycket spännande och lärorik process för såväl eleverna som för oss lärare. Allt ifrån kunskap kring återvinning och pantning till det kreativa jobbet och produktionen av musikvideon, säger Linnéa Saffas, klasslärare i vinnarklassen.

Under namnet ”Käringöns Hafsbad” kommer det nu äntligen att bedrivas verksamhet i Ö-viken. Bakom satsningen står Liselott Ekblad, Dan Johansson & Jan Jonsson, samtliga husägare i Ö-viken. Vi har förvärvt Hamnanläggningen, Bastubyggnaden på skäret, samt Konferensdelarna i bottenplanet av Brf Badviken.

Färdigställande av lokalerna kommer att påbörjas inom kort och beräknas bli klara före sommaren. Bastu har legat i planen ända sedan området projekterades och en SPA inspirerad Bastu kommer att finnas, med däck ut till havet, samt trappa ner i vattnet. Här blir också plats för en Relax/Mötesrum.

Ett stort konferensrum kommer att färdigställas i den stora byggnaden, med plats för ca 50 personer. Här kommer också att finnas full IT utrustning med Wifi, Projektor, Ljudanläggning, samt möjlighet till Videokonferenser. Ett kök kommer också att finnas.

Detta innebär att större konferens-sällskap nu kan konferera på Käringön, vilket gör ön mer levande under lågsäsong. Vårt mål är att samarbeta med många av företagen på ön, bl.a Petersons Krog, där Lars ser väldigt positivt på hela vårt koncept.

Tanken är att förutom konferensgäster kunna erbjuda samtliga ö-bor att kunna använda Bastun och planen är att från hösten anordna någon typ av Bastukvällar. Konferensrummet blir också möjligt att hyra till utställningar, privata fester etc.

Satsningen går hand i hand med ”Destinationsutveckling Käringön” och arrangörerna är övertygade om att detta kommer att ge många fler besökare till Käringön, främst under lågsäsong. Detta kommer hela ön och många av företagen till gagn.

Medan engelska Princess International har haft några väldigt framgångsrika år och har en stark ägare i lyxföretagsgruppen LVHM Group har flera av de andra engelska varven det tufft. Hemmamarknaden är fortfarande besvärlig för flera av varven medan exporten bör vara lite lättare tack vare det låga värdet på engelska Pund. Fairline gör dock en satsning för att stärka sina positioner och komemr med felra nya modeller i år.

Det är Fairlines Boats ägare, Better Capital och Royal Bank of Scotland (RBS), som vill se en utväxling på sina investeringar i det välkända båtföretaget.

Företaget har genomgått stora förändringar under de senaste 18 månaderna. Fairline Boats ska vara i toppen för världens ledande motorbåtsbyggare även i framtiden, enligt ägarna.

Resultatet för 2012, som kommer att offentliggöras i april, ska ge ytterligare besked om detta och ägarna hoppas därmed kunna vända utvecklingen och visa vinst igen efter tre år av förluster.

Better Capital och RBS har visat sitt engagemang i Fairline Boats genom ett intensivt utvecklingsarbete. Senast tillfördes bolaget motsvarande över 25 Mkr till Fairlines tillverkningsenhet i engelska Corby. Produktionen ska ökas till tre linjer för tillverkning av olika modeller samtidigt som företagets enheter för möbler och skrovtillverkning förbättras genom nysatsningar.

Förändringarna gör att Fairline får större flexibilitet i sin produktion och kan utnyttjas bättre. Den ledande motorbåtstillverkaren är nu fokuserad på att öka sin produktserie från åtta till 15 modeller under de kommande två åren.

Fairline Boats har annonserat att de kommer med tre nya modeller under 2013 –Targa 48 OPEN, som redan är slutsåld fram till 2014, Squadron 48 och Targa 48 GRAN TURISMO. Företaget siktar också på ytterligare internationell expansion med ett utökat globalt försäljningsteam, som har utökat antalet återförsäljare med 20 procent under 2012 och ska växa ytterligare.

Bilden: Fairline Squadron 60.

Info: www.fairline.com

Twitter: twitter.com/fairlineboats

Som Båtliv tidigare har skrivit om så har en del Volvo Penta-motorer drabbats av ett allvarligt problem i den så kallade avgasrisern. Nyligen uppmärksammades Alandia Båtförsäkring om dessa allvarliga korrosionsskador som kan uppstå. Fel har observerats på motorer av modell D4 och D6.

Enligt Volvo Penta är felet begränsat till motorer installerade med Aquamatic-drev och avgasriser av årsmodell 2007 och senare.

Alandia skriver så här i ett brev till sina kunder:
”Eftersom du är vår försäkringskund vill vi nu göra dig uppmärksam om risken med korrosionsskador på din båtmotor. Enligt vår bedömning kan felet leda till att båten fylls med vatten och sjunker. Därför kan människoliv stå på spel.

Volvo Penta har i ett utskick benämnt ”Service kampanj” i januari 2013 uppmanat de båtägare som finns i Volvo Pentas adressregister att vidta åtgärder för att förhindra olyckor på grund av det här felet.

Till Alandia Båtförsäkring har du uppgivit att din båt är utrustad med en motor av den aktuella typen. Efter en noggrann riskbedömning har vi valt att komplettera Volvo Pentas information med det här meddelandet. Felet bedöms i första hand drabba båtar utrustade med avgasriser. En avgasriser höjer upp avgaskröken och monteras på motorer med låg installation i förhållande till vattenlinjen. Volvo Penta konstaterar att korrosion kan uppstå i avgaskröken om en riser är monterad. I ett sådant fall är risken mycket stor att vatten strömmar in i båten.

Alandia Båtförsäkrings egna experter har inspekterat drabbade båtar och konstaterat allvarliga korrosionsangrepp. Ett angrepp syns inte på avgaskrökens utsida men insidan kan vara i det närmaste sönderfrätt. Enligt vår bedömning finns motsvarande problem också i motorer som har tillverkats före år 2007.

Av den här anledningen uppmanar vi dig att så fort som möjligt kontakta Volvo Penta för en inspektion av din motor. Enligt Volvo Pentas servicemeddelande från januari 2013 utförs inspektionen kostnadsfritt.

Kom ihåg: Korrosionsskador på avgasröret kan få mycket allvarliga konsekvenser om din båt sjunker på öppet hav. Vänta alltså inte med att kontakta Volvo Pentas serviceverkstad för att få inspektionen utförd.”

Med vänlig hälsning
Ricard Sjöström
Skadechef , Alandia Båtförsäkring
rs@alandia.com

Under Allt för sjön fick Rodahl Marin AB, svensk generalagent för Lombardini Marine, många positiva kommentarer kring den nya produkt som gör det möjligt att få servicepunkter på rad framför motorn. Detta gäller impellerpump, bränslefilter, oljebytarpump samt till och med oljefilter.

Bilderna föreställer en Lombardini LDW 702M (20 hk) med S-drev som är utrustad med ett totalt frontkit. Merkostnaden vid motorbeställning är 4 000 kr. Samma kit kan fås utan flytt av oljefilterposition och då är priset 2 600 kr. För kunder som endast önskar flytt av oljefilterposition kostar ett kit 1 800 kr. Då ingår sex decimeterlånga oljeslangar.

Antalet båtar i Sverige som är utrustade med inombordare från Lombardini börjar närma sig 1 500 stycken. Vid behov kan äldre motorer kompletteras med frontkittet.

Större Lombardiniåterförsäljare har redan utlovat att kostnaden för auktoriserad höstservice reduceras om kunden väljer att köpa till ett totalt frontkit. Därigenom kan båtägaren spara in en del av kostnaden för kittet. För gör-det-självare gör kittet att motorservice blir snabbare, smidigare och renare.

Info: www.rodahl.se

På den nyligen avslutade båtmässan i Oslo utnämndes Fabola Campus 7.4 till ”Mässans båt”. Juryn, bestående av några av landets främsta båtjournalister, utsåg Campus till Årets segelbåt.

Övriga nominerade segelbåtar var idel båtar från de stora varven i Europa, nämligen Bavaria Cruiser 33, Hanse 345 och Benetau 41.

Campus fick enligt juryn priset för sitt nytänkande: ”Anpassad för att kunna transporteras på trailer efter en normal familjebil och stor nog att rymma en liten familj på semester. Båten gör det möjligt för en stor målgrupp att fira semester på ett miljövänligt sätt i den Norska naturen.

Campus är också full av spännande idéer. Smart lösning för utombordaren gör den lätt att hantera. Lyfttak som ger stå höjd. Uppvikbar köl som gör att den tar sig in i grunda hamnar och in i områden som annars bara kan nås med små enkla farkoster”.

Juryn bestod av journalister från Båtmagasinet (Atle Knutsen), Båtliv (Jørn Finsrud), Seilas + Seilmagasinet (Axel Nissen-Lie), Vi Menn Båt (Terje Haugen) och frilans Pål Silberg.

Info: www.fabolayachts.se

Kommentarer

Benny Eklund 16:45:14 2013-03-20

Äntligen!
Mycket roligt att det enkla båtlivet uppmärksammas för engångsskull.

Göran 20:52:37 2013-04-04

Hur enkelt är det med en båt som kostar över 300 000 när den är färdig?
GT

Det blir ingen sammanslagning av de två stora båtorganisationerna i Sverige. Det står klart efter omröstning på Svenska Båtunionens Båtriksdag i Luleå lördag 16 mars. Frågan avgjordes med rösterna 91 mot och 41 för ett samgående.

Den förväntade debatten uteblev på Båtriksdagen, som samlar delegater för hela Båtsverige en gång om året. Denna gång hålls Båtriksdagen i Luleå, på Hotell Nordkalotten.

Diskussionen ett samgående har pågått i flera år. Den har även varit uppe för omröstning en gång tidigare, i mitten på 80-talet.

Diskussionen om ett samgående kom av sig sedan Sveriges största båtförbund, Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF), la ner sina röster. SMBF är i kraft av sin storlek mer eller mindre avgörande för hur frågan avgörs.

Kommentarer

Solen 16:21:14 2013-03-16

Tack kloka gubbar trots allt

Nisse 16:39:01 2013-03-16

Ynkligt och fegt…men det är ju klart det egna egot går alltid före klubbarnas bästa !

Kloker 16:46:21 2013-03-16

Bra. Inga tydliga fördelar med ett samgående.

Toker 16:47:36 2013-03-16

Även Seglarna har röstat emot en sammanslagning

Leif S 18:58:47 2013-03-16

Bra. Nu är det dags att dom som lyft och drivit frågan, (som kostat stora pengar), avgår och ställer sina platser till förfogande. Allt annat känns bara fel, om SBU ska kunna återgå till normal verksamhet igen.

Göran Andersson 20:09:55 2013-03-16

Hoppas att flra års onödigt utredande nu är slut och att SBU återtar sin plats som ledande i Båtlivsfrågor

Äntligen 22:59:09 2013-03-16

Nu ska vi sparka ut SBU från vår klubb, vi har viktigare sakerna att prata om än hur full man får vara på sjön eller var man ska tömma toatanken och dessa spolplattor….vem bryr sig om sånt…

Bayliner 23:18:18 2013-03-16

Fick just info av en kompis att majoriteten av seglarna sa ja, men att det krävdes kvalificerad majoritet och då Stockholm och Göteborg röstade mot så blev det inte så, och att Stockholm röstade mot fast många av deras klubbar var för…

Olle 13:05:57 2013-03-17

Nu kan både SBU ochh SSF fortsätta med de som de är bra på. Att lägga ännu mer energi och resurser på ett såhär dödfött förslag är bara slöseri!

Förnuftet segrade! Men jag manar till samverkan, precis som det alltid varit! Involvera fler främjande och idrottsförbund som har båten som gemensam nämnare!

Toker 13:29:05 2013-03-17

Bra beslut om att avsluta förlaget om sammanslagning. Tyvärr har SBU nu tappat tre år, och båtsverige har börjat inse att man kan leva utan SBU. Hur ska samma styrelse som var så positiva till en sammanslagning nu börja bygga det nya SBU? Medelåldern på styrelsen ligger kring 70-år. Någon visionär framtidsplan för SBU kommer vi knappast att få ta del av.

Styrelsen skulle ha avgått och nya krafter skulle ha tagit vid och på allvar arbetat med frågan vad vi ska ha SBU till. Nu blir det som detvalltid har varit….
Beklagar hela Sveriges ideella båtliv som hade förtjänat bättre.

Boomerang 18:32:39 2013-03-17

När jag läser sådana idiotiska kommentarer som nedan, är jag väldigt glad att det inte blev någon samman-slagning. Såna medlemmar är inte välkomna!
"Äntligen 22:59:09 2013-03-16
Nu ska vi sparka ut SBU från vår klubb, vi har viktigare sakerna att prata om än hur full man får vara på sjön eller var man ska tömma toatanken och dessa spolplattor….vem bryr sig om sånt…"

Sneseglaren 10:16:51 2013-03-18

Bra! Jag känner ingen samhörighet med Riksidrottsförbundet. Började med båtliv för att slippa vara identifierad med idrott! Även som aktiv katamaranseglare kände jag inte den tillhörigheten. SBU måste bli betydligt mer aktiv att lobba måta lagstifate och myndigheter. Det har senare års lagar och påbud tydligt visat behovet av.

Sneseglaren igen 10:20:03 2013-03-18

När det gäller styrelsens vara eller icke vara tror jag det är viktigare att byta ut den operativa ledningen av SBU. Berglund har säkert varit en tillgång men han verkar styra SBU mer efter eget huvud nu än vad medlemmarna tycker. Dags för ny kvast 🙂

Motionera mera 10:56:29 2013-03-18

intressant motion om att SBU ska bli bättre på att redovisa till vad man använder medlemmarnas pengar. På samma gång vore det MYCKET intressant att få veta vad förbunden anväder medlemmarnas pengar till ? varför finns ingen sådan redovisning på förbundens hemsidor ?

Gurkan 18:01:10 2013-03-18

Nisse!
"Ynkligt och fegt…."
Snarare tvärtom, det var demoktatin som segrade!

Leif S 09:10:39 2013-03-19

Kanske är det ändå dags att se över organisationen. Färre regioner som fungerar, är bättre än en massa förbund som varken syns eller hörs. (En gammal fråga som bör lyftas igen).

Nisse 23:48:15 2013-03-19

Höörru gurkan, vi som jobbar i klubbarna har inte fått påverka detta, det är gubbarna i förbunden som vet bäst vad som är bäst för dem själva…när kan vi få något som liknar demokrati ? Fast det kanske inte är viktigt hos förbunden…fast jag är ju inte tvungen att vara medlem i en båtklubb…kanske något att tänka på…

Gunnar 15:48:48 2013-03-22

Viggbyholms Båtklubb går nu ett steg längre. Vid gårdagens årsmöte röstade medlemmarna att VBK omgående ska lämna SSF. VBK vill driva en renodlad båtklubb.

Medlemmar som har egna intressen utöver själva båthanteringen kommer själva att få hantera detta genom att bilda tex en liten segelklubb som i sin tur är ansluten till SSF.

Snyggt och enkelt….men vad tjänade SSF på detta….tror att SSF har en hel del att tänka på inför framtiden

Martin 19:03:28 2013-03-24

Det var väl inte SSF som bestämde att VBK skulle gå ur? Så vad är det SSF skall tänka på för framtiden? Att inte ha några medlemsavgifter? För det är det Vigbyholm är ute efter.

Toker 20:39:49 2013-03-24

VBK önskade väl att få något för de 122.000 kr som man varje år betalade till SSF. Betalar man en avgift brukar man oftast få något för pengarna, men det har SSF glömt.
Var är breddidrotten?
Tror att många klubbar kommer att föla efter.

Glader 07:58:18 2013-03-25

Titta i en verksamhetsberättelse så får du lite fakta istället för att bara gå på rykten. Kanske finns breddseglingen i SRS-systemet? Eller bland dom 564 seglarskoleledare och tränare som utbildades förra året? Eller bland 264 kappseglingsfunktionärer som utbildades? Bland 107 000 utbildningstimmar som registrerades? Kanske på Jr Cup? VBK får LOK-stöd för typ 8-10 000 varje år, dom har fått idrottslyftspengar och hjälp av Stockholms sailcoach för att utveckla sin seglarskola och dom har fått pengar för att köpa nya C55or till seglarskoleverksamheten. De registrerade förra året typ 1000 utbildningstimmar och har för det 20 000 kr innestående för vidare ledarutbildning som inte ens behöver vara inom segling. Nog finns det aktiviteter och pengar i breddsporten? Lite fakta innan man uttalar sig? VBK skall tydigen fortsätta med seglarskola som har SSF-utbildade instruktörer men det är andra klubbar som skall betala? Har du själv några förslag på vad du tycker SSF skall ägna sig åt?

Anders G 07:44:26 2013-03-28

Vilken tur att vi lever i Sverige som är en demokrati. Alla har rätt att tycka som de tycker och agera valfritt utifrån sina tankar och ideologier.

Den som tycker att SSF är toppstyrt och har fel finansieringsmoell får tycka detta. Den som anser att SSF inte leverar nytta till klubbarna får tycka detta. Den som vill lämna SSF får göra det. Detta är saker som inte behöver analyseras och kritiseras av andra som istället får analysera sin egen klubbs syn på denna fråga. Boo, VBK och många andra har helt demokratiskt ställt sig upp och sagt att de inte vill fortsätta stödja SSF på nuvarande vilkor.

I sluändan är det SSF som måste hitta ett sätt att få med sig ALLA klubbar. Frågan är om SSF klarar av denna hemläxa….

Under den näst sista dagen på CITES-mötet i Bangkok togs ett historiskt beslut som innebär att fem hajarter som fiskas kommersiellt får en striktare handelskontroll – och ett erkännande om behovet av skydd. Ett viktigt beslut och inte minst är en viktig markering för att stävja en del av det oetiska hajfensfisket. Idag dödas miljontals hajar, fler än vad som föds – en rovdrift vars främsta orsak är efterfrågan på hajfenor i Asien.

Regeringarna vid CITES-mötet (Konventionen om internationell handel med vilda djur och växter) i Bangkok har bekräftat att de står bakom ett starkare skydd för tre hajarter – hammarhajar, sillhaj (håbrand), oceanlevande vithaj – och två arter av mantor (planktonätande rockor). Hajarna och rockorna listades på CITES Appendix II i syfte att reglera den internationella handeln mot en mer hållbar nivå.

– Vetenskapliga fakta har segrat över politiska beslut där fiske på både hajar och rockor trots långsam förökningstakt och risk för utrotning har tillåtis utan närmare reglering. Beslutet är även ett erkännande av att även fiskar är en grupp arter som behöver skydd, säger Inger Näslund, expert fiskefrågor på Världsnaturfonden WWF.

Det här efterlängtade beslutet om en reglering av handeln med hajar och rockor genom CITES visar att världens regeringar kan ta viktiga beslut för att behålla en hälsosam havsmiljö med biologisk mångfald – och därmed säkra fiskresurser som föda även för framtida generationer.

– För att skydda andra kommersiellt fiskade men hotade marina arter på både nationell och internationell nivå hoppas vi att även få se liknade beslut i större omfattning framöver, säger Mats Forslund.

Att hajarterna upptas på Appendix II innebär att handeln kontrolleras och att det krävs olika typer av CITES-tillstånd för att handla med dem. Handeln är bara tillåten om den sker på ett uthålligt sätt.

Ett stort nytt forskningsprojekt, lett av University of Dundee, har lanserats i syfte att lösa hur kustlig vågenergi kan användas på ett hållbart sätt. Hållbar vågenergi har potential att vara en stor bidragande energikälla i Europaunionens löfte att kunna underhålla 20 % av elbehovet från förnybara källor år 2020.

Den stora vågenergikällan längs Europas västkust saknar motsvarighet världen över. Därför har EU möjlighet att bli internationellt branschledande i vad som börjar bli en snabbt utvecklande och dynamisk marknad.

Tekniska och ekonomiska hinder som förknippas med förankringen av vågenergianordningar till havsbotten hotar dock att begränsa den inverkan som förnybar vågenergi potentiellt kan leverera.

Vågenergiindustrin har därför gemensamt identifierat ”förtöjnings- och förankringssystem” som ett forskningsämne med omedelbar relevans och prioritet.

Projektet ”GeoWAVE” har inletts för att ta itu med denna fråga. Det leds av University of Dundee och har finansierats med 1.1 miljon EURO från EU FP7-programmet. Projektet involverar också University of Western Australia och University College Cork tillsammans med ett antal små och medelstora företag: Lloyds Register, Seaflex AB, Deep Sea Anchors, Wavebob Ltd och Cathie Associates.

”Det finns stor potential för vågkraft att vara en värdefull källa till förnybar energi, men om det ska kunna förverkligas måste vi göra det robust och kostnadseffektivt”, säger Dr Jonathan Knappett, universitetslektor för Institutionen för teknik, fysik och matematik vid University of Dundee, som är samordnare för projektet.

”En av de stora utmaningarna för industrin är hur vågenergiomvandlare kan fästas eller förankras på botten på ett säkert sätt. För närvarande är kostnaderna för detta en tredjedel av produktionskostnaderna för omvandlare. Kostnaderna för detta måste bli lägre om det ska kunna användas inom en helt kommersiell våggård”.

”Om vi kan minska kostnaderna som associeras med stationsförvaring så har vi kommit långt på vägen till att göra vågkraft till en energikälla som vi kan utnyttja mer effektivt”.

GeoWAVE syftar till att omedelbart ta itu med den forskning som behövs genom att utföra industrispecificerad forskning på en ny generation förankrings- och förtöjningskomponenter som bedöms ha de högsta ekonomiska och tekniska fördelarna för förankrade vågenergianordningar.

Genom att göra detta kommer GeoWAVE att ta bort tekniska och ekonomiska hinder för vågenergiomvandlare som förankras på havsbotten, för att den omfattande spridningen i kommersiell skala ska bli lönsamt. De nya kunskaperna som frambringas av projektet kommer helt att tilldelas de små och medelstora partnerna i projektet vilket ger nya affärsmöjligheter. De nya tillvägagångssätten som genereras i GeoWAVE kan också gagna andra typer av gröna energilösningar som till exempel flytande plattformar för havsbaserade vindkraftverk.

Konsoritetet kommer att tillämpa kompletterande metoder i numeriska, analytiska och experimentella modeller i kombination med fältstudier för att öka förståelsen för den kombinerande responsen i systemet och för att utveckla ekonomiska och praktiska designlösningar för vågenergibranschen.

Se mer information på projektets hemsida: www.geowave-r4sme.eu

Vripack i Nederländerna har tagit sig an en lite annorlunda uppgift. Företaget designar i normala fall superyachter, men den här gången presenterar de en 43fot RIB med djupt V-skrov som tender för större yachter. Ribbon 45 SC är grunden för en ny båtserie med namnet Ribbon Offshore.

Utmaningen för Vripack är att samla all sin kompetens utan att göra några avkall på kvalitet eller tekniska lösningar, trots att detta är en mycket mindre båt än de normalt jobbar med. Ribbon Yachts blir därmed en riktigt tuff och stryktålig båt med många praktiska lösningar och ergonomiskt riktig layout.

Ribbon Offshore är en både kompakt och snabb supplybåt. Designen är gjord för att passa många olika ändamål, till exempel att transportera besättningar till yachter eller mindre containerfartyg som ligger för ankar. Den kan också användas till den snabbt växande marknaden med supplybåtar för vindfarmer och för offshoreindustrin. Enligt Vripack passar den även för räddningsuppdrag och andra praktiska tillämpningar.

Skrovet är starkt och byggt med vakuuminjicering, vilket ger Ribbon Offshore en högteknologisk och mycket styv konstruktion, som passar bra även i öppen sjö. Denna 43-fotare har en tuff konstruktion med en överbyggnad som ger bra skydd för besättningen. Som framgår av bilderna är besättningen väldigt väl skyddad i båten.

Däcket på Ribbon Offshore är helt öppet, men försett med antihalkskydd och relingslister på många platser för att ge ett bra skydd. Skrovet är detsamma som på Ribbon 45 SC, som är en båtmodell med erkänt hög manövrerbarhet och extremt god komfort även i tuff sjö.

Den fullt utrustade förarplatsen i Ribbon 45 SC är placerad mitt i båten, som har plats för tio passagerare förutom kapten och navigatör. För att ge maximal komfort har besättning och passagerare sittplatser som sitter på stora stötdämpare för att minimera påverkan av grov sjö med höga vågor. Under däck finns ett stort stuvutrymme i fören, toalett och sittutrymmen.

Båten är utrustad med vattenjet och två stycken Cummins 600 hk dieselmotorer, som manövreras med Vector Stick Control System.

Tekniska data
Längd: 13,20 meter
Bredd: 3,92 meter
Djupgående: 0,73 meter
Motorer: 2x Cummins QSC 600 hk
Bränsletank : 1600 liter
Vattentank: 320 liter
Hålltank: 100 liter
Maxfart: 43 knop
Designer: Vripack
Naval architect: Vripack
Byggare: Ribbon Yachts
Info: www.ribbonyachts.nl