Nyheter

Det blir ingen sammanslagning av de två stora båtorganisationerna i Sverige. Det står klart efter omröstning på SBU:s Båtriksdag i Luleå 16–17 mars. Frågan avgjordes med rösterna 91 emot och 41 för ett samgående.

Den förväntade debatten om ett samgående uteblev i stort sett helt på Båtriksdagen, som samlar delegater från hela Båtsverige en gång om året. Diskussionen har pågått i flera år, men i och med Båtriksdagens beslut är försöket att bilda en jättelik organisation för Båtsverige avslutat.

Båtriksdagens diskussion om ett samgående kom helt av sig sedan Sveriges största båtförbund, Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF), lagt ner sina röster. SMBF är i kraft av sin storlek mer eller mindre avgörande för hur både denna och andra frågor avgörs. I denna fråga hade deras åsikt dock inte ändrat resultatet eftersom det krävdes en betryggande majoritet.

Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF) har debatterats i många år. Vid en omröstning på det så kallade ”Uppsala Möte” 1985 blev det ett knappt nej till samgående, den gången efter 17 års debatt…

Samma utfall blev det alltså även denna gång, när först SBU och därefter SSF samma dag tydligt rösta nej.

Därmed går både organisationerna vidare med sin verksamhet, vilket för SBU bör betyda ännu mer främjande för båtlivet.

En av de knepiga frågor som Båtriksdagen hade att ta ställning till var en medlemsansökan från nybildade Södra Roslagens Båtförbund. Båtriksdagens ordförande, Magnus Anderberg, gick snabbt till beslut i frågan och förbundet välkomnas som ny medlem efter viss komplettering av ansökningshandlingarna 1 januari 2014. Eftersom reglerna är klara och tydliga blev det ett enkelt ärende.

Det som däremot skapade debatt gällde revisorernas rapport i Unionens Verksamhetsberättelse 2012. Det fanns ett visst missnöje från revisorernas sida med att verksamheten har varit lägre än vanligt inom SBU en tid. Särskilt gällde detta verksamheter i en del kommittéer. Båtriksdagen gav dock att ge styrelsen ansvarsfrihet.

Båtriksdagen beslöt vidare bland annat att redovisa hur medlemsavgifterna används i Unionen och vilken medlemsnytta detta ger. Detta har publicerats i Båtliv (nr 1-2013) och kommer i fortsättningen att finnas även på Unionens hemsida.

Det tyngsta beslutet blev att en särskild grupp med sju båtförbund ska utreda hur verksamheten inom SBU kan bli bättre och med siktet inställt på medlemsnyttan (se separat text) efter en motion från Gästriklands Båtförbund. Dessa tankar finns även i en lång motion från Östergötlands Båtförbund, som antogs av Båtriksdagen. Den och alla övriga motioner finns på www.batunionen.com

Oförändrad avgift
SBU höjer inte medlemsavgiften för 2014. Trots att Unionen går mot ett ekonomiskt underskott beslöt Båtriksdagen att inte göra någon höjning utan avvakta en utredning, som blir klar i höst.
Medlemsavgiften är därmed oförändrad:
56 kr enkelanslutna medlemmar.
51 kr dubbelanslutna medlemmar.
25 kr för enskilda ungdomar t o m 20 år.

Så har det åter blivit dags för alla seriösa kulturbärare att söka Gaff Yacht Society´s (GYS) Stiftelses Stipendium om 10 000 kr.

”GYS Stiftelses ändamål är att genom utdelande av stipendier stödja bevarandet av äldre, kulturhistoriskt eller på annat sätt intressanta segelbåtar, av trä eller annat byggnadsmaterial, samt äldre segel- & riggtyper.

Därigenom ska GYS Stiftelse genom sin verksamhet söka motverka likriktning inom segelsporten.

GYS Stipendium utdelas i första hand som erkänsla och uppmuntran till ägare av äldre segelbåt som underhålls, rustas, förbättras eller seglas på ett sätt som är berömvärt, intressant, eller eljest särskilt förtjänstfullt.”

Den som har ett eget seglande projekt på gång, eller känner till någon som kan behöva stöd, kan ansöka om stipendiet senast 9 november 2013. Gå in på GYS-stiftelses hemsida och ladda hem ansökningsbroschyren.

Lycklig stipendiatägare meddelas och erhåller stipendiet på båtmässan Allt för sjön våren 2014.

Ansökan skickas till:
GYS Stiftelse
c/o Sven Matton
Lostigen 68
139 40 Värmdö

Bildtexter:
2012 fick 1912 års guldmedaljör R 10 mR Kitty GYSS hedersomnämnande.

2012 års stipendie gick till A22 S20, Royne.

Man måste inte ha ett Tour kort till Alpari World Match Racing Tour för att slå sig in bland lagen som gör upp i Stena Match Cup Sweden 2013. En väg till Marstrand kan vara GKSS Spring Cup där vinnaren får en biljett till årets stora matchracingregatta på västkusten. I år finns det dessutom en extra kvalplats för svenska lag.

GKSS Spring Cup har fungerat som kvaltävling till Stena Match Cup Sweden i många år och det har alltid varit hård konkurens om att ta sig till Marstrand. I år står det återigen mycket på spel och särskilt för svenska seglare eftersom både det bästa internationella laget och det bästa svenska laget i Spring Cup 2013 går vidare till Marstrand.

Ansökningar till Spring Cup har kommit in till GKSS sedan början av februari och ett lag som redan ansökt om en inbjudan är Viktor Ogeman och hans Team Accure. Förra året fick de ett wildcard till Stena Match Cup Sweden efter att ha tagit en fjärdeplats i Spring Cup 2012.

– Chansen att ta sig Marstrand är såklart större för svenska lag i år men det kommer inte bli enkelt för det kommer att vara många svenska seglare som kämpar om kvalplatsen. Att segla i Marstrand förra året var väldigt inspirerande för oss och det var lärorikt att tävla på den nivån. Det är där vi alla vill vara, det är därför tränar och vårt mål är helt klart att vinna årets Spring Cup, säger Viktor Ogeman, skeppare för Team Accure.

GKSS Spring Cup kan leda till ett internationellt genombrott för matchracingseglare. Reuben Corbett från Nya Zeeland, vars lag vann förra årets Spring Cup, imponerade stort i Marstrand 2012 och nådde kvartsfinal. Han har också anmält sitt lag till årets Spring Cup.

– Jag ser verkligen fram emot tävla i Göteborg i maj och det hade betytt mycket förr oss att kvalificerade oss till Stena Match Cup Sweden två år i rad. Det är vårt mål och vi kommer ge allt vi kan. Marstrand är bland de bästa, om inte den bästa världscuptävlingen och som upplägget på Touren ser ut i år är det ännu svårare att ta sig dit. Förra året tog vi oss till kvartfinal och där tog vi ledningen vi alla våra race men nådde ändå inte hela vägen. Det visar hur hög nivån är i tävlingen men i år vill vi verkligen lyckas bättre och ta oss ännu längre, säger Reuben Corbett.

GKSS Spring Cup seglas i Göteborg den 25-¬‐26 maj. Tio lag kommer att bjudas in och seglare kan ansöka om en inbjudan fram till den sista april. GKSS Spring Cup är en ISAF Grade 3 regatta och seglas i DS 37or med besättningar på fem (besättningar med enbart damer får vara 6 stycken).

Förutom de åtta seglarna med Tourkort till Alpari World Match Racing Tour och de två lag som kvalar in via Spring Cup, delas också två wildcards ut till Stena Match Cup Sweden 2013.

United States Coast Guard har utfärdat en Marine Safety Alert om förfalskade handbrandsläckare av typ Amerex Corporation och Buckeye Fire Equipment vars kapacitet att släcka bränder inte är utprovad.

Behållarna är inte godkända och manometrarna kan visa fel värden eller inte fungera alls. De kan också vara fyllda med ett pulver som inte har brandsläckningsegenskaper.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Safety_alert/2013-03-26%20Safety%20Alert%20Handbrandsl%c3%a4ckare.pdf

Nu är vår vinterbleka hud extra känslig för solen. När vårsolen kommer är risken att bränna sig därför stor. Det gäller särskilt i kombination med snö. Dessutom är solen starkare ju längre söderut man reser. Möter du vårsolen i Barcelona är solen där dubbelt så stark som i Sverige. UV-strålning är den främsta anledningen till att allt fler drabbas av hudcancer. Men det finns sätt att skydda sig och ändå njuta av solen. Kläder, solhatt, solglasögon och solskyddsmedel där kläder inte täcker är några exempel.

För den som ska resa till fjällen är det bra att känna till att snön är en av naturens bästa reflektorer. När det är sol och klarblå himmel kommer ungefär hälften av UV-strålningen direkt från solen och lika mycket från himlen. Snön reflekterar upp till 80 procent av solens UV-strålning. När det är snö kan man alltså utsättas för 80 procent mer UV-strålning.

På solsemester utomlands är UV-strålningen dessutom ofta mycket stark och den tid vi kan vara i solen utan att ta skada är kort. På Kanarieöarna är UV-index nu i slutet av mars 9, vilket innebär att en person som är känslig för sol kan vara i solen under cirka 15 minuter utan att bränna sig.

I Barcelona är UV-index 4, vilket är dubbelt så högt som i Sverige vid samma period.
Strålsäkerhetsmyndigheten app ”Min soltid” hjälper dig att hålla koll på hur länge du kan vara i solen utan att bränna dig.

För att öka konkurrenskraften ytterligare och sammanbinda Stockholm med sitt globala nätverk, väljer ett av världens största containerrederier, CMA-CGM, att börja trafikera Stockholms Hamnar. Med start i april 2013 kommer CMA-CGM att trafikera containerterminalen Frihamnen, med veckotrafik.

– Jag är mycket glad över att vi nu kan erbjuda kunder i Stockholm direktförbindelse till CMA-CGM:s globala servicenätverk. Vår nya feeder-linje kommer att anlöpa Stockholm som första hamn varje vecka och kan därmed erbjuda mycket korta transporttider. Våra feederfartyg ansluter till alla våra huvudrutter till och från Hamburg. Hos CMA-CGM erbjuder vi kundservice av högsta klass och vi ser fram emot att få välkomna kunder i Stockholm ombord på våra fartyg, säger Birna Ödefors, Vd CMA-CGM Sweden.

– Vi välkomnar CMA-CGM till Stockholms Hamnar. Det är oerhört roligt att CMA-CGM ser en framtid tillsammans med oss, säger Dick Lagerberg, transport- och logistikansvarig Stockholms Hamnar.

Den nya linjen ger ökade möjligheter och större flexibilitet för ytterligare godtransporter till den växande Stockholmsregionen. De kan förvänta sig bästa service och effektivitet, med utrymme för tillväxt under de närmaste åren och i framtiden i den nya containerterminalen Stockholm Norvik.

– CMA-CGMs nya linje som kommer att gå till CTF containerterminalen i Stockholm visar en tydlig trend. Många rederier väljer nu att frakta gods till Stockholmsregionen sjövägen, vilket är mer effektivt och miljövänligt än att förflytta gods hundratals kilometer med järnväg eller på lastbil genom Sverige. Den nya linjen ger kunderna en snabb och hållbar transport mellan Hamburg och CTF Stockholm, säger Martin Allison, vd för Hutchison Ports Sweden, Stockholms Hamnars internationella terminaloperatör.
Till containerterminalen i Stockholm anlöper nu Teamlines, Unifeeder, SCA Transforest, MSC och CMA-CGM.

En ny form av generator till vågkraftverk, ny teknik för framställning av rödfärgspigment med gruvavfall som råvara och realtidsmätning av röntgenstrålning inom sjukvården. Det är några av de projekt som VINNOVA nu stödjer genom programmet Forska&Väx som riktar sig till innovativa små och medelstora företag.

Innovationsförmågan och konkurrenskraften hos små och medelstora företag är avgörande för att skapa tillväxt och förnyelse av svenskt näringsliv. VINNOVA finansierar genom programmet Forska&Väx forsknings- och utvecklingsprojekt i tidiga skeden. Majoriteten av projektresultaten har tillämpning inom viktiga näringsgrenar i Sverige.

Sammanlagt får 59 projekt dela på 66 miljoner kronor i finansiering.

Bland de projekt som finansieras finns bland annat ferritmagnetbaserad generator för serieproduktion av vågkraftverk och utveckling av ett industriellt positioneringssystem för ökad konkurrenskraft och säkerhet inom gruvindustrin. Ett annat projekt är teknik för framställning av rödfärgspigment med historiskt gruvavfall som råvara.

Inom hälsoområdet ges exempelvis finansiering till utveckling av intelligent bildanalys för diagnostiskt stöd vid avancerad bröst- och prostatacancer och till teknik för realtidsmätning av röntgenstrålning för patienter och sjukvårdsanställda.

Inom transportområdet ges bland annat stöd för motorstyrning på fartyg för bättre stabilitet i sjön och lägre bränsleförbrukning.

Följande 59 projekt föreslås få finansiering:

Acousort AB, Skåne län, 500 000 kr, Instrument som utnyttjar ljudvågor för snabb och automatiserad tvätt och sortering av celler.
Aerosol Scandinavia AB, Stockholms län, 500 000 kr, Verktygslåda för utveckling av en ny generation vattenbaserade sprayfärger.
Airec AB, Skåne län, 500 000 kr, Verifiering av 40 % energibesparing med ny värmeväxlarteknik i kyldiskar.
Airwatergreen AB, Uppsala län, 500 000 kr, Ny kondenseringsteknologi med potential att sätta en global standard för fuktkontroll inomhus.
Akron-Maskiner AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Förstudie av nya kostnadseffektiva lösningar för spannmålstorkar.
Albireo AB, Västra Götalands län, 3 500 000 kr, Specialiserad formulering för behandling av svårartade leversjukdomar
Alfdex AB, Skåne län, 180 000 kr, Vevhusgasseparator för dieselmotorer mindre än 8 liter
Alnarp Cleanwater Technology AB, Skåne län, 350 000 kr, Verifiering av biologiskt avloppsreningssystems förmåga att bryta ned läkemedelsrester.
Axiomatics AB, Stockholms län, 1 000 000 kr, Dynamisk och exakt behörighetsstyrning för IT-applikationer.
BioActive Polymers in Lund AB, Skåne län, 2 603 900 kr, Unikt sprayplåster för att förhindra sammanväxningar efter kirurgi.
Bioglan AB, Skåne län, 500 000 kr, Unik, miljövänlig och mild hudkräm för behandling av torr hud.
Biolin Scientific AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Metod för optimerad utveckling av rengöringsmedel.
Bitsquid AB, Stockholms län, 500 000 kr, Snabbare och mer kostnadseffektiv filmproduktion för spel- och filmindustrin.
Brogren Industries AB, Västra Götalands län, 3 023 000 kr, Geometristabilitet genom formsimulering av värmepåverkande processer i metalliska material.
Cinode AB, Stockholms län, 962 800 kr, En internetbaserad nätverksplattform som underlättar resurs- och kompetenshantering i och mellan organisationer.
Ekomarine Paint AB, Södermanlands län, 1 090 000 kr, Effektiv båtbottenfärg helt utan negativa miljökonsekvenser.
Envic-Sense AB, Västmanlands län, 500 000 kr, Utveckling av ny teknik för provtagning av luft utan filter.
Euroling AB, Stockholms län, 2 475 110 kr, Personliga medarbetarportaler genom data mining av relationer mellan individer och information.
EXINI Diagnostics AB, Skåne län, 223 000 kr, Intelligent bildanalys för diagnostiskt stöd vid avancerad bröst- och prostatacancer.
Expander System Sweden AB, Östergötlands län, 500 000 kr, Ledaxellösning som förenklar reparationer ombord på fartyg.
Fingerprint Cards AB, Västra Götalands län, 410 000 kr, Verifiering av ny mätmetod för förbättrad säkerhet i fingeravtryckssensorer.
FRAKTJAKT AB, Jönköpings län, 500 000 kr, Effektivare frakthantering till företagskunder.
Fröjel Strings AB, Stockholms län, 354 620 kr, Högautomatiserad maskin för precisionstillverkning av strängar till musikinstrument.
Genovis AB, Skåne län, 1 575 000 kr, Nanopartiklar i rörelse fungerar som kontrastmedel i medicinskt ultraljud.
Gipeco AB, Jönköpings län, 400 000 kr, Förstudie för att utveckla gröna kemikalier av förnyelsebara råvaror.
IMEX AB, Skåne län, 392 500 kr, Metod för att upptäcka kvalitetsförsämrande ytföroreningar innan lackering, limning eller fogning.
Immunicum AB, Västra Götalands län, 470 000 kr, Verifiering av ny metod för terapeutiskt cancervaccin.
In Vitro Plant-Tech AB, Skåne län, 500 000 kr, Hållbar produktion av växtråvara och cellkulturer från medicinalväxter.
Inertial Sensing One AB, Stockholms län, 1 817 630 kr, Robust gyrosystem för effektivare borrhålsmätning.
Jonsac AB, Västra Götalands län, 499 525 kr, Komposterbara matavfallspåsar som inte läcker.
Kopparbergs Pigment AB, Östergötlands län, 582 000 kr, Teknik för tillvaratagande av historiskt gruvavfall som råvara vid framställning av rödfärgspigment.
Löt Gårdsmejeri AB, Östergötlands län, 321 000 kr, Biprodukt från smörproduktion med medicinska egenskaper.
Mobilaris AB, Stockholms län, 1 740 000 kr, Positionssystem för ökad säkerhet och effektivitet i gruvor.
MTO SÄKERHET 2010 AB, Stockholms län, 500 000 kr, Nästa generations metodik för ökad säkerhet.
Nanologica AB, Stockholms län, 2 725 000 kr, Kontinuerlig process för storskalig syntes av porösa silikagelpartiklar.
Nattaro Labs AB, Skåne län, 1 879 400 kr, Doftfälla och saneringssystem för vägglöss.
NCOMVA AB, Skåne län, 450 000 kr, Världsledande statistikvisualisering med storytelling för Öppna Data ger nya möjligheter för morgondagens marknadsanalytiker.
Nordic Biomarker AB, Västerbottens län, 1 785 000 kr, Ny diagnostik av blödningssjukdomar.
OSS-Q AB, Uppsala län, 500 000 kr, Den första bioaktiva metoden för skallfixation efter öppna hjärnkirurgier.
Qlucore AB, Skåne län, 2 348 000 kr, Programvara för interaktiv och visuell analys av den nya generationens genetiska sekvensdata.
Q-TAGG R&D AB, Västmanlands län, 1 561 780 kr, Motorstyrning på fartyg för bättre stabilitet i sjön och lägre bränsleförbrukning.
Recondoil Sweden AB, Jämtlands län, 1 444 000 kr, Oljereningsteknik för minskad förbrukning av fartygsbränsle och marin smörjolja.
Rimaster Electrosystem AB, Östergötlands län, 1 195 750 kr, PowCAN – intelligent säkringsmodul för tyngre fordon.
Scientific Solutions Scandinavia holding AB, Stockholms län, 500 000 kr, Optimering av kundanpassade beslutsstöd inom läkemedelsbranschen.
Scint-X AB, Stockholms län, 2 700 000 kr, Stora röntgenbilder med hög skärpa.
Sciss AB, Stockholms län, 2 286 800 kr, Fjärrstyrd datavisualisering – ett nytt verktyg för att dagsaktuell miljö- och klimatdata från NASA ska nå en bredare publik.
Seabased Industry AB, Uppsala län, 2 992 000 kr, Ferritmagnetbaserad generator för serieproduktion av vågkraftverk.
SHT Smart High-Tech AB, Västra Götalands län, 1 444 000 kr, Högpresterande och kostnadseffektivt material för bortledning av värme i elektroniksystem.
Simris Alg AB, Skåne län, 463 610 kr, Nya näringsberikade hälsodrycker.
Skandinaviska Ortopedtekniska Laboratoriet AB, Kronobergs län, 291 000 kr, Lätta och robusta leder av kompositmaterial anpassade för hjälpmedel som mekaniskt påverkar rörelseapparaten.
Toleranzia AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Unik behandling för den svåra autoimmuna sjukdomen Myastenia Gravis.
Truckcam AB, Västra Götalands län, 500 000 kr, Värmningsteknik för energibesparing och noggrannhet vid inställning av tunga fordons hjulvinklar.
Truly Translational Sweden AB, Skåne län, 465 000 kr, Förbättrad förutsägbarhet vid dosering av läkemedel med hjälp av låggradig inflammationsmodell.
Unfors RaySafe AB, Västra Götalands län, 3 121 660 kr, Realtidsmätning av röntgenstrålning för patienter och sjukvårdsanställda.
Drivec AB, Skåne län, 486 620 kr, Sparsam körning med arbetsmaskiner ger bättre bränsleekonomi och högre effektivitet.
Vesta SI Europe AB, Västernorrlands län, 470 000 kr, Process för framställning av högrent kiselnitridmaterial till låg kostnad.
Viametrics AB, Västra Götalands län, 2 922 400 kr, Intelligent videosensor för analys av kundbeteenden i detaljhandeln.
Vidispine AB, Stockholms län, 2 262 684 kr, Analys, sökning och spårning av föremål i videomaterial.
Visage Technologies AB, Östergötlands län, 500 000 kr, Nästa generations teknik för följning av ansiktsrörelser.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu yttrat sig över Stockholms stads ansökan om att anlägga en ny slussanläggning och att få tappa mer vatten från Mälaren.

– Det är bra att regleringen av Mälaren ses över, bland annat för att minska risken för översvämningar som kan påverka vattenkvaliteten och därmed dricksvattnet negativt. Planerna på en fiskvandringsväg är också väldigt positivt. Frågan om hur Mälarens strand- och grundområden påverkas behöver däremot utredas mer, säger Malin Hemmingsson, utredare på HaV.

Slussen, en av de viktigaste historiska knutpunkterna i Stockholm, är utsliten och behöver rivas och byggas upp från grunden. Stockholm stad vill också att den nya anläggningen ska kunna tappa mer vatten från Mälaren. Risken för översvämning i Sveriges tredje största sjö är, enligt både SMHI och MSB, i dag oacceptabelt stor.

Mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt hanterar ansökan från Stockholm stad och har gett Havs- och vattenmyndigheten tillfälle att yttra sig i ärendet.

Tanken är att öka tappet av vatten från dagens 800 till 2000 kubikmeter per sekund och då främst i Slussen/Söderström. Den föreslagna regleringen innebär att högsta vattenyta sänks med cirka 23 centimeter, att risken för låga vattenstånd i Mälaren minskar, att medelvattennivån höjs med cirka fyra centimeter under mars-april samt att medelvattennivån sänks med några centimeter under november-december.

– I Mälaren finns omfattande grunda områden som har stor betydelse för fiskproduktionen och den biologiska mångfalden. Vi menar att det behövs en närmare beskrivning av hur stora grundområden som påverkas av regleringen och hur de påverkas, säger Malin Hemmingsson.

Stockholms stad vill göra den befintliga avtappningskanalen i Söderström (gamla Nils Ericsonkanalen) till en fiskvandringsväg. HaV välkomnar en sådan satsning..

– Vandringsmöjligheter är mycket viktiga för flera fiskarter och ibland helt avgörande för om reproduktionen ska lyckas. I det här området finns bland annat ål, öring, lax, gös och nors, säger Malin Hemmingsson.

– Fiskvägen bör utformas som ett omlöp där alla fiskarter kan passera. Det är också viktigt att tillräckligt med vatten släpps fram för att fiskvägen ska fungera.

Havs- och vattenmyndigheten vill också att fiskluckan vid Riksbron i Norrström konstrueras så att alla fiskarter i området kan passera den under större delen av året.

Totalt beräknas att 120 000 kubikmeter sediment och fyllning behöver grävas ut och muddras för den nya anläggningen, ett arbete som beräknas pågå under fem till sex år. Bland annat ska två djuphålor i Söderström fyllas ut för att förbättra inströmningen. HaV anser att de föreslagna riktvärdena för muddermassorna som ska återanvändas är för högt satta. Bland annat gäller det riktvärdena för tributyltenn, TBT, som är ett extremt giftigt ämne med miljöstörande effekter och ett av de ämnen som ska fasas ut ur svensk vattenmiljö. TBT är i dag orsaken till att god kemisk ytvattenstatus inte uppnås i exempelvis Rödstensfjärden och Strömmen.

– Vi menar att det är viktigt att man bara använder muddermassor som inte är förorenade som utfyllnad för att undvika att sprida föroreningar till omgivningen, säger Malin Hemmingsson.

HaV vill också se skyddsåtgärder för att minska spridningen av föreningar till områden nedströms Slussen, exempelvis genom att förorenade sediment inom arbetsområdet tas om hand på land. Vidare bör miljön i området Halvkaksundet och Askrikefjärden följas upp långsiktigt.

– Risken för extrema händelser, exempelvis översvämningar, kan förändras i och med klimatförändringar. Därför är det viktigt med långsiktig kontroll av hur regleringen påverkar miljön även utanför Mälaren, säger Malin Hemmingsson.

HaV menar också att mark- och miljödomstolen bör inhämta ett så kallat sakkunnigutlåtande från Länsstyrelsen i Västernorrland om hur den nya regleringen påverkar bland annat fiskbestånden i Mälaren. Detta för att säkerställa att tillräckliga försiktighetsmått kan meddelas.

Källa: HaV.

Stance-trenden växer fortfarande i Sverige. Det handlar om låga bilar med breda fälgar och ”stretchade” däck. En stor del av trenden, som i vissa fall blivit en livsstil, visas upp i en nästan 800 kvadratmeter stor utställning på Elmia i Jönköping. OijOij.com fyller tillsammans med Superior Imports montern med ett 20-tal bilar!

Låga bilar med breda fälgar och stretchade däck. Gillar man den stilen så har man säkert halkat in på Oijoij.com, och förmodligen blivit medlem också. Där finns de bästa byggena på stance-scenen i Sverige.

– Vi är en enda stor familj, inte ett community, säger Jens Rosenqvist som är en av kontaktpersonerna. Vi anser att OijOij är lite mer än en bilklubb, en livsstil.

Sedan Jens tillsammans med John Eriksson startade OijOij har intresset vuxit kontinuerligt, och med det växer också montrarna på Bilsport Performance & Custom Motor Show. Fjolårets monter på Elmia var på strax under 300 kvadratmeter, nu växer den till 780!

Därmed finns plats för ett 20-tal bilar i montern i hall A, i samarbete med Superior Imports.

– Allt från time attack och drifting till väldigt hardcore stance och vip-aktigt. Det är lågt, det är brett, modernt, gammalt, väldigt customiserat till mindre customiserat. Allt för att täcka upp bredden av vad vi sysslar med. Vi vill visa att det går att ha en jäkligt häftig bil för lite pengar, samtidigt som det går att pumpa in hur mycket pengar som helst i en bil, säger Jens.

Dessutom utlovas aktiviteter i montern, utöver själva bilarna. Jens är hemlighetsfull, men berättar i alla fall att de involverar såväl utställare som utställningsbilar.

– Det viktigaste av allt är att få människor att lära känna varandra. Därför brukar våra träffar handla om mer än att bara titta på bilar, och förhoppningsvis kommer det att märkas i vår monter på Elmia.

Ett nytt nummer av Båtliv har kommit ut fulladdat med nyheter om allt från båtar till båtpolitik, båtklubbar och praktiska gör-det-själv-artiklar. Det är lika enkelt att läsa tidningen här på hemsidan som att bläddra i papperstidningen. Det aktuella numret av Båtliv finns på http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb

Du kan också välja att ladda ner tidningen i sin helhet till din dator för att läsa den senare i lugn och ro. Den möjligheten finns både på sidan med pdf-tidningen och här:

https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.UVK7odwV-Uk

Nu kan du få svar på alla dina frågor om begagnade båtar. Johan Karlsson på Eriksson Marine i Stockholm svarar på frågorna i Båtlivs nya frågelåda, som du hittar på hemsidans startsida.

Eriksson Marine är störst i Sverige på att sälja och förmedla begagnade båtar. Företaget finns på Pampas Marina i Stockholm.

Johan Karlsson har stor erfarenhet av att handla med begagnade båtar och vet vilka krav som ställs, från både köpare och säljare.

Alla Eriksson Marines båtar är varudeklarerade och genomgångna av mekaniker innan försäljning. Företaget är ensamt om att erbjuda garanti på begagnade båtar.

– Att köpa en begagnad båt är för många den näst största affären man gör i livet, näst efter att köpa bostad. Trots att det ofta är flera hundra tusen kronor det handlar om är köptryggheten betydligt sämre än om du köper tex en bil för 150 000 av en bilhandlare, säger Johan Karlsson.

Konsumentköplagen gäller med en viss trygghet om du köper båten av en seriös båthandlare. Denna täcker dock bara ursprungliga fel, dvs fel som fanns på båten när den levererades. Om tex motorn går sönder 1 månad efter leverans är det i många fall inget som går att reklamera om motorn fungerade innan leverans.

– En modern motor kostar ofta väldigt mycket att reparera när något går sönder. Att riskera stora reparationskostnader är något man som båtköpare fram till nu har fått acceptera trots att du köper en vara för väldigt mycket pengar, säger Johan Karlsson.

I samband med Allt för sjön lanserade Eriksson Marine Scandinavia AB möjligheten för en köpare, att få en komplett 12 månaders garanti/trygghetsavtal vid köp av begagnad båt hos dem.

Frågelådan finns här: https://www.batliv.se/fragelada.asp#.UVK8-9wV-Uk

Bilden: Johan Karlsson.

Försäkringsbolaget Svenska Sjö erbjuder 15 000 kr till de båtklubbar som kan öka antalet försäkrade båtar i klubben med minst 25 procent. Erbjudandet gäller de första tio klubbarna som klarar målet.

Det var vid årets Båtriksdag i Luleå som Svenska Sjö presenterade sitt erbjudande till båtklubbarna. Förutom bonusen på 15 000 kr tillkommer 400 kr per båtnettotillskott, oavsett totalt resultat. Båtägarna får dessutom tio procent extra premierabatt första året för varje nytecknad försäkring.

Anledningen är att Svenska Sjö vill försäkra fler båtklubbsmedlemmar.

Info: www.svenskasjo.se

På Oslos båtmässa presenterades Sea Star 24 Cabin, som är en ny modell som ersätter Sea Star 720. Norska Båtmagasinet beskriver den nya modellen som en fin tur- och fiskebåt även för de dagar då vädret inte är på topp. Båten har ett ganska stort däck både i för och akter. Därmed passar den bra inte minst som transportbåt till och från sommarstugan.

Utvändigt har båten fått en ny design med en ny radarbåge i rostfritt och gråa färginslag på flera platser. På akterdäcket finns nu sittbänkar med stuvutrymme och motorbrunnen är avskild med ett särskilt skott.

Inne i båten har sittkomforten förbättrats avsevärt. Sittbänkarna, som är tvärsmonterade, har fått mer stoppning och hela inredningen har uppgraderats med bland annat ny storkonsol med plats för en femtums GPS-plotter.

I Norge kostar nya Sea Star 24 399 990 NOK med en 115 hk Honda med extra lång rigg. I Sverige är KGK Motor generalagent, vilket innebär att båtarna kommer att säljas med Suzuki utombordare.

Tekniska data
Längd: 7,20 m
Bredd: 2,42 m
Vikt: 1 200 kg
Bottenvinkel: 17°
Antal personer: 6
Motor: 115–150 hk
Bränsletank: 200 liter
Självlänsning Ja
www.suzukimarin.se

Årets Sportfiskemässa 5-7 april på Elmia i Jönköping har samlat branschen i 125 montrar på hela 10 000 kvm utställningsyta. Det är fler utställare, mer att se och göra, fler prova-på-aktiviteter och mer varierade föreläsningar än någonsin. Nyheterna på utrustningssidan finns självklart representerade liksom många resmål för allt slags sportfiske både i Sverige och världen.

Visste du att närmare 3 miljoner svenskar ofta och gärna är helt bakom flötet? Det handlar förstås om sportfiske, det enskilt största fritidsintresset i Sverige. Ett intresse som omfattar alla åldrar och går från hobby till livsstil för allt fler. Nu väntar alla entusiaster på den nya säsongens första riktiga fiskeäventyr: Sportfiskemässan!

Men för en sportfiskare är det inte bara prylarna utan minst lika viktigt är ju själva mötet med andra som delar samma intresse, och möjligheten att vädra erfarenheter, idéer, ställa frågor, prova utrustning och lära sig mer.

Sportfiskemässan kompletteras 2013 av flera nya specialiserade avdelningar som både visar och lär ut om olika tekniker, material, metoder och faktiskt rent hantverk som kan påverka hela fiskeupplevelsen! Här är några exempel:

• De som binder sina egna flugor får sitt lystmäte tillgodosett på ”Flugbindargatan”. Ett 20-tal av världens förnämsta flugbindare visar upp sitt hantverk. Bland dessa finns flera svenskar!

• Nyhet! Ställ dina trassligaste flugbindarfrågor om teknik, material, metoder m.m. i den speciella Clinic som kompletterar Flugbindagatan.

• Flugfiskeskola. Här kan du få introduktion i kastteknik, eller tips till förbättringar av din teknik av erfarna flugfiskare.

• Nyhet! Vill du lära dig att bygga ditt eget flugspö? Då är du välkommen till Mälardalens Canebyggare som visar hur man gör och vad man behöver. Tips och råd är gratis!

• Nyhet! Hur kan ett bete se ut för att fiska effektivt? Nu kan du lära dig det mesta om detta av experterna på ”Betesgatan” som dessutom låter dig skapa ditt eget bete. Lycka till!

• I ”Dragbassängen” demonstreras olika typer av drag och hur de rör sig i vatten för att attrahera fisken, vilken typ av drag som fiskar bäst för en viss art m.m.

• De flesta spö- och rullnyheterna kan under kunnig ledning provas i någon av mässans kastbassänger.

• Nyhet! ”Metetorget” visar i naturlika miljöer hur du fiskar på olika arter. Här får du lära dig det mesta om utrustningen, tillbehören, förberedelserna, tiderna och platserna för att bli en framgångsrik metespecialist!

• Båtfisketorget visar de senaste högteknikutrustade sportfiskebåtarna. En del av båtarna går i insjöar andra kommer direkt från havet. Guider finns på plats och berättar om sina äventyr och erfarenheter ute till sjöss.

• ”Sportfiskeskolan” för nybörjare vänder sig till ungdomar mellan 7-12 år som får lära sig grunderna för ett framgångsrikt sportfiske och hur man uppträder i naturen. Ett samarbete mellan Sportfiskarna och Sportfiskeakademin i Forshaga.

• Nyhet! Se och lär dig mer många svenska sportfiskearter i Europas största mobila akvarium.
• För den som tänker sig ett yrke inom sportfiske så finns bl.a. Sportfiskeakademin i Forshaga och informerar om sina olika utbildningar, t.ex. arbete i redskapshandeln, fiskeguide, fiske- och vattenvårdare, fisketurismföretagare m.m.

Trendspaning 1
Intresset för att lära sig fiska med fluga växer kraftigt, inte minst hos ungdomar från 12-13 år. Att binda sina egna flugor är också en självklarhet. Många kurser i kastteknik och flugbindning är fulbokade. Harrarna och rödingarna i Norrländska vatten kan dock känna sig lugna. Det är istället gädda som lockar, en fisk som finns överallt i hela landet och därmed gör flugfisket tillgängligt för allt fler. De allra flesta gäddor som fångas släpps omedelbart tillbaka – de största blir nog säkert fotograferade först!!! En som kan berätta mer om flugfiske är Mattias Drugge som träffas i Visions monter H:169. Mattias och Emma Lindgren ger flugfiskeintresserade tjejer kurser i kastteknik under mässdagarna, de gör också rena uppvisningar och delar med sig av sina bästa knep!

Trendspaning 2
Predatorfisket (rovfisk som gädda, gös, abborre) växer nu snabbt. Det pelagiska vertikalfisket som metod lockar. En liten öppen båt, elmotor och ekolod är allt som behövs för att komma igång, förutom spö med multirulle, jiggar och massor av tålamod. Det går ut på att söka upp fisken (gös eller gädda vanligen), snabbt välja rätt jigg och sen gäller det att överlista fisken, hela förloppet följs via ekolodet. Låter det enkelt? Det är det inte men däremot rejält spännande! Man bör vara 2 personer.

Generellt finns en stor tillväxt av sportfiskare på ungdomssidan, både tjejer och killar, och det som för bara några år sedan sågs som litet töntigt är idag en livsstil för alltfler. En livsstil man numera är stolt över och gärna visar upp även i vardagen, t.ex. genom kläder, skor, kepsar osv. Men det är ”rätt märke” som gäller… Många lägger ner mycket tid på att bygga sina egna spön, beten osv. Allt för att höja sin fiskeupplevelse! Och kanske även statusen bland fiskekompisarna?
De populäraste sportfiskefiskarna just nu är gädda, gös och abborre som mer eller mindre finns överallt. Ungdomarnas engagemang i miljöfrågor är ofta stort!!

Föreläsningar
När man behöver vila trötta fötter finns ett spännande och underhållande föreläsningsprogram att ta del av på scenen (hela programmet visa på: www.sportfiskemassan.se ). Här är några exempel:
• Flugfiskaren Micke Åström berättar om fisket i vackra Funäsdalen där det simmar såväl storharrar som skygga öringar och rödingar.
• Premiär på mässan för ett nytt enklare sätt att köpa fiskekort. Sportfiskarna informerar.
• Den ultimata Gäddfilmen! Några unga sportfiskare gick ihop och filmade sina fiskeäventyr. De visar klipp ur filmen och berättar hur den kom till.
• Storfiskaren och tusenkonstnären Emma Becker berättar om hur man tänker när man ska fiska abborre eller när man fajtas med 100-kilos fiskar i exotiska vatten.
• Johan Klingberg (från Jönköping) ger vattentäta tips för hur du lyckas i Regnbågssjön!
• Många kända sportfiskeprofiler finns på plats för att dela med sig av både tips och sina bästa fiskehistorier!

Mässans öppettider: fredag 5 april och lördag 6 april, kl 9-18 och söndag 7 april, kl 10-16.
Sportfiskemässan arrangeras för nionde året, vartannat år på Kistamässan i Stockholm.

Sportfiskarna Region Mälardalen kan nu erbjuda fiske på tre nya sjöar i Södertäljetrakten via det lokala Sportfiskekortet. De nya sjöarna är Vällingen, Glasbergasjön och Dånviken.

Vällingen är en bra fiskesjö som ligger öster om välkända Yngern. Vällingen ska ha fint abborrfiske och chans till fångst av större fisk. Vällingen är näringsrik och har ett flertal fiskarter.
Passa på att testa abborrpimpel på Vällingen nu då isarna ligger i flera veckor till! På sikt finns även förhoppning om att få till stånd en båtuthyrning i sjön.

Glasbergasjön och Dånviken ligger i närheten av Östertälje. Dånviken ska ha bra karpfiske.

Observera att Sportfiskekortet inte gäller för hela sjöarna utan i delar av sjöarna vilket framgår av kartorna på Sportfiskekortets webbplats.

Läs mer information om de nya sjöarna på: www.sportfiskarna.se/sportfiskekortet

Se världen under din båt i naturtrogna och klara bilder med Raymarines nya DownVision ekolod, det första högupplösta ekolodet för fiskare. Dragonflys tvåkanals CHIRP-teknologi låter dig upptäcka bottenstrukturer och fisk på ett helt nytt sätt. Kombinationen av CHIRP ekolodet och kraftfull kartplotter gör Dragonfly till ett idealiskt val för mindre båtar, oavsett typ.

Dragonflys dual-beam CHIRP givare har en wide 60° x 1,4° fan beam för DownVision bilder plus en konisk 25° beam för att upptäcka fisk. Detta innebär möjlighet till simultan visning samtidigt av både fiskmål och verklighetstrogna bilder av botten på delad skärm.

Ekolodet optimerar automatiskt bästa signal och är oerhört lätt att använda. Enkel åtkomst av menyval och displayfunktioner.

Dragonfly har inbyggd 50-kanalers GPS antenn förberedd för Navionics kartografi. Snabbfästet kan tiltas och vridas åt sidan, ett Thulelås som extra tillbehör för ökad stöldsäkerhet kan kompletteras.

Dragonfly har en 5,7” stor knivskarp 1500 nit display, för att kunna avläsas i solljus. Priset komplett med akterspegelsgivare är cirka 6 995 kr.

Orusts stora Evert Taubepris är instiftat av Orusts Sparbank och Orust kommun. Det delas nu ut för tredje året i rad och 2013 års pristagare är Håkan Hellström.

Motiveringen är följande:

Det finns många paralleller mellan Evert Taubes och Håkan Hellströms diktning. En är dramaturgin. Texterna inleds med att etablera platsen, presentera personerna för att sedan beskriva händelsen. En annan är att de gärna skriver om platser de är bekanta med.

Liksom Evert, skriver Håkan enkelt och tydligt för att fånga lyssnarens intresse. Kärlek med dess fröjder och våndor är ett mycket närvarande tema i bådas texter. Håkan har i sina alster, precis som Evert, oftast en liten knorr eller finurlig tanke med sina berättelser.

Håkan Hellströms sätt att beskriva dagens värld med sina kärleksfulla och betraktande penseldrag gör honom till en värdig mottagare av Orust Stora Evert Taubepris 2013.

Priset som är instiftat av Orusts Sparbank och Orust kommun, kommer att delas ut på Orustdagen, med ett stänk av Taube, den 15 juni.

Till Bilsport Performance & Custom Motor Show kommer flera internationella utställare. James Hetfield, från hårdrocksgruppen Metallica, har låtit bilbyggaren Rick Dore bygga en alldeles fantastisk Lincoln Zephyr. Tidigare Jönköpings- numera Kaliforniabon Bernt Karlsson har skapat framtidens El Camino som i höstas premiärvisades på SEMA i Las Vegas. Till Elmia i påsk kommer också verkliga tungviktare av högsta klass, två hårt stylade lastbilar.


Metallica-gitarristen James Hetfield har låtit göra något alldeles speciellt av ett orört exemplar som stått undanställt sedan 60-talet. Det är sjunde bilen som Rick Dore bygger till kändisen. Den mörkröda skönheten är en Lincoln Zephyr från 1937, coupémodell, som just nu skeppas över till Skandinaviens största motorshow.

Före detta Jönköpingsbon Bernt Karlsson har med delar från tre olika bilmodeller byggt en El Camino. Bilen heter Holden8R och är sammanfogad av märkena Pontiac, Holden och Camaro. På SEMA belönades det imponerande bygget bland annat med ”Best GM Vehicle of the Show” där också General Motors meddelade Bernt att de är på gång med samma koncept. Det är bara det att svensken hann före det gigantiska bilföretaget…

I hall D finns också två verkliga tungviktare att beskåda. Den ena är en Scania R480 Highline asfaltbil med indianmotiv, Big Chief, som vann Scandinavian Truck Trophy på Oslo Motor Show i höstas och placerade sig i toppen i Nordic Trophy 2012 på Elmia. Den maffiga lastbilen ägs av Thord Gahne från Gotland.

Den andra, en ny Volvo FH, kommer att visas i Jönköping och är byggd av den danske customkungen själv, Henrik Guldager, som vunnit Nordic Trophy hela sju gånger! Hemlighetsmakeriet har varit stort, så räkna med något alldeles, alldeles extra.

– Det känns otroligt bra att ha fordon av så här hög kvalitet att visa upp under påskhelgen, säger Eva Holmberg, projektsamordnare.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Polen och Ryssland. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK.

FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.

Dehler Yachts fyller 50 år. Företaget ägs idag av tyska Hanse Group. Det hela började med en lite jolle, Winnetou, som radiohandlaren Willi Dehler byggde 1963 till sin son Karl Dehler. Snart var det fler som ville ha den lilla jollen, i en nedlagd biograf påbörjades en serietillverkning som snart blev en heltidssyssla, Winnetou tillverkades i hela 400 exemplar.

Efter att ha övertygat sin bror, Heinz Dehler, att gå samman med honom, utvecklade Willi Dehler segelbåten Varianta 1966. Båten innehöll tekniska lösningar som: sänk-köl, rullfock. Variantan såldes i 4 500 exemplar.

Dehler Yachts var en av de första varven att förstå vikten av att använda GRP, varvet har alltid fokuserat på att använda material av högsta kvalitet. Efter succen med Varianta, av vilka många fortfarande seglar i dag, lanserades Optima, Delanta, Sprinta och Duetta designad och utvecklad av Willi Dehler i samarbete med EG Van de Stadt.
Vid de olympiska spelen 1976 vann Frank Hübner och Harro Bode guld i 470-klassen, båten byggdes av Dehler Yachts.
Under årens lopp har Dehler Yachts vunnit flera priser på de mest framträdande regattor, såsom OS i Montreal. Sprinta Sport blev första IOR- One Design Class i Tyskland 1976.

Modell programmet utökades successivt med mycket framgångsrika modeller. 1984 vann Karl Dehler VM med en Dehler db2, modellen db1 skördade också framgångar på kappseglingsbanan. Varvet blev också känt som en teknisk innovatör och introducerade Central Winch System (CWS) och självslående fock, för att underlätta shorthand segling. Milstolpar under denna perioden var Dehler 36 CWS och Dehler 43 CWS.

1995 lämnar grundaren Willi Dehler bolaget och Dehler varvet förvärvades 1998 av den holländska Neptunus-koncernen. Genom en omstrukturering av företaget, och ett samarbete med Judel/Vrolijk samt Simonis Voogd, lanserades nya modeller, såsom Dehler 33, Dehler 29 (fortfarande i produktion), Dehler 39, Dehler 36, Dehler 34 samt Dehler 47 var företaget back in business. Dehler 47 valdes 2004 till “European Yacht of the Year”.

2009 förvärvades Dehler Yachts av HanseYachts AG. Nu tar en ny era vid och lanseringstakten på nya modeller är återigen snabb. I rask takt moderniserades Dehler 29 till MKII, Dehler 34 blev Dehler 35, Dehler 32 lanserades 2010, Dehler 41 2011, Dehler 35SQ 2012.
Under 2012 flyttas produktionen till Greifswald att dra nytta av synergierna med övriga varumärken inom Hanse Group såsom Hanse, Moody och Varianta. Varvet i Greifswald är gigantisk och har den absolut senaste inom modern varvsindustri, ganska långt från den första båten som byggdes i en nerlagd biograf. Genom varvets placering direkt i en hamn kan man nu få sin Dehler levererad sjösatt och klar.

I år firar Dehler 50-årsjubileum (1963 – 2013). Hittills har mer än 60 modeller lanserats och mer än 22 000 båtar har byggts.
Dehler 38, som lanseras 2013, visar åter att Dehler Yachts designar och bygger båtar som är i toppklass beträffande prestanda och cruising. Med Karl Dehler, sonen till grundaren, som projektledare för Dehler 38 så knyts den 50åriga historiken samman.

Modellprogrammet finns här:
http://www.batverket.se/erbjudanden/dehler-50-%C3%A5r-15911607

Mer information om Dehler Yachts hos Båtverket AB som är importör:
www.batverket.se

Slingan till Busan i Korea kommer att trafikeras av fartyg i PS klassen, såsom Emma Maersk. I takt med att de nya fartygen, så kallade Triple-E, börjar levereras till sommaren, kommer även de att trafikera Korea.

För att möta efterfrågan från marknaden, lägger Maersk Line till Busan i Korea, som ett anlöp på direktservicen till Fjärran Östern. Det är en unik service för svenska exportörer och importörer, då vi som enda rederi kan erbjuda direktanlöp från Göteborg till Korea. Att skeppa direkt innebär att godset går från Europa till Fjärran Östern, utan någon omlastning. På så sätt minskas risken för förseningar eller andra oförutsedda händelser. I den senaste mätningen av det oberoende konsultföretaget Drewry, var 100% av våra fartyg mellan Asien och Europa i tid.*

Redan nästa vecka avgår Maersk Essen från Göteborg och är framme i Busan 41 dagar senare. Maersk Line använder sig av Busan Port Terminal, som är strategiskt belägen för att kunna hantera godset så effektivt som möjligt.

”Korea tillhör en intressant och expansiv region. Att vi nu kan erbjuda marknaden en unik och direkt service från och till Busan stärker våra kunders konkurrenskraft ytterligare”, säger Joakim Palm, försäljningschef för Maersk Line i Sverige. ”Busan är även en viktig knytpunkt för vidare transport till Japan och Ryssland. Det gör att vi nu även kan erbjuda konkurrenskraftiga transittider till hamnar i Japan och Ryssland.”, säger Joakim Palm.

Att skeppa med Maersk Line är även ett sätt att minska den negativa påverkan på närmiljön. I genomsnitt släpper en containertransport mellan Korea och Sverige ut ca 25% mindre koldioxidutsläpp än snittet på Europa-Asien rutten. Lokalt minskar vi påverkan exempelvis genom att frivilligt växla till ett bättre bränsle en bit utanför Göteborgs Hamn och på så sätt reduceras svavelutsläppen med 90% på sträckan mellan Vinga och Göteborgs Hamn.

För närvarande trafikeras slingan av våra största fartyg i PS-klassen. I takt med att de nya fartygen, så kallade Triple-E börjar levereras till sommaren kommer dessa att sättas in på slingan. Detta kommer ytterligare att sänka utsläppen, då de kommer att släppa ut 50%mindre CO2 än snittet på rutten Europa-Asien, så att våra kunder kan skeppa sitt gods med minsta möjliga påverkan på miljön.

För mer information om vår Busan-service samt transittider, se våra service kartor här:

AE10 ruttens 14 hamnar:
Gdansk – Aarhus – Göteborg – Bremerhaven – Rotterdam -Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong –Busan – Kwangyang – Ningbo – Shanghai -Tanjung Pelepas