Nyheter

Fisketurismen ska öka till det dubbla och ska vara en viktig del av svensk besöksnäring. Det är en del i visionen när Havs- och vattenmyndigheten och Jordbruksverket presenterar sin gemensamma strategi för fritidsfiske och fisketurism 2020 på Sportfiskemässan i Jönköping.

– Det viktigaste är att vi bevarar möjligheterna att fiska till kommande generationer, säger Håkan Carlstrand, utredare med ansvar för fritidsfiskefrågor på Havs- och vattenmyndigheten.

I strategin finns en gemensam vision för 2020:

· År 2020 har vi ett fritidsfiske av minst samma omfattning som idag med mycket god tillgänglighet i såväl stadsnära miljöer som på landsbygden.

· Fisketurismen har minst fördubblats och är en viktig del av svensk besöksnäring som skapar arbetstillfällen och betydande samhällsekonomiska värden.

· Fritidsfisket och fisketurismen bedrivs långsiktigt hållbart med hänsyn till miljön och ekosystemen.

· Hav, sjöar och vattendrag producerar ekosystemtjänster som tillgodoser fritidsfiskets och fisketurismens behov.

Strategin syftar till att vara ett stöd i Jordbruksverkets och Havs- och vattenmyndighetens arbete med främjande av fritidsfiskets och fisketurismens utveckling och i arbetet med bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av hav, sjöar och vattendrag.
– Det är särskilt viktigt att det finns goda fiskemöjligheter i stadsnära miljöer för att så många som möjligt ska få uppleva nöjet med fiske, säger Håkan Carlstrand.

Jordbruksverket och Havs- och vattenmyndigheten har sedan 1 juli 2011 ett delat ansvar för fritidsfiskets och fisketurismens utveckling.

Läs rapporten: https://www.havochvatten.se/fritidsfiske2020

Källa: HaV.

Sportfiskarna presenterar en ny portal för köp av fiskekort till vatten i hela landet via dator och mobil. – Köp av fiskekort till tiotusentals vatten blir nu väldigt enkelt och möjligt dygnet runt var som helst. Du kan köpa fiskekortet i bilen på väg till fiskevattnet, kommenterar Mikael Dalman, ansvarig för Fiskekort.se på Sportfiskarna.

På Fiskekort.se säljs nu fiskekort till tiotusentals vatten, från Simrishamn i söder till Kiruna i norr.

Enkelt att handla på Fiskekort.se
Portalen erbjuder användarvänliga funktioner som intuitiv sidnavigering, ett renodlat innehåll och framförallt enklare fiskekortsköp. Fiskekort.se kommer i formatet att vara särskilt anpassat för mobilsurf vilket gör att fiskekorten bara är några klick bort. Utbudet av fiskevatten kommer efter hand att öka då fler fiskeområden ansluter sin försäljning till Fiskekort.se.

– Vi ser att sportfiskare i allt högre grad vill lösa fiskekort via sina telefoner. Behovet av digitala fiskekort ökar även då allt färre traditionella försäljningsställen erbjuds lokalt, berättar Mikael Dalman.

Efterfrågad ny tjänst för fiskeområden
Många kortfiskeområden upplever att hanteringen av traditionella fiskekort är tidskrävande och besvärlig. Det kan vara svårt att ha överblick över försäljning och ta tid att kontrollräkna kort och samla in kassor. Fiskekort.se kan nu erbjuda en återförsäljartjänst som kraftigt förenklar hanteringen både för säljare och för köpare. Tjänsten innebär enkel betalning via betalkort eller kontant hos återförsäljaren. Det blir nu även möjligt att i realtid följa fiskekortköpen. Andra fördelar med denna nya digitala tjänst är enklare redovisning och minskade tryckkostnader för fiskekort och att antalet försäljare nu enkelt kan utökas.

– Att fiskekorten nu finns tillgängliga dygnet runt och att vi kan erbjuda en kraftigt förenklad administration uppskattas av fiskeområdena. Vi ser fram emot att kunna erbjuda våra tjänster till många nya fiskeområden, avslutar Mikael Dalman.

Fiskekort.se ersätter Sportfiskarnas tidigare fiskekortsportal Svenskafiskevatten.se.

Veteranen och seglarkändisen Mange Olsson är på plats när Team SCA laddar upp och testar besättningar inför kommande Volvo Ocean Race. Båtliv presenterar en video med en intervju med Magnus Olsson om de fem första i besättningen till Team SCA.

Här är en video med en intervju med Magnus Olsson om de fem första i besättningen till Team SCA:

Info: http://teamsca.photodeck.com/-/galleries/team-sca-announce-first-five-crew/vnr-footage-from-annoucement/magnus-in-swedish

Här är de första bilderna på Bavarias nya flaggskepp – Cruiser 56 – när båten seglar. Den stora cruisingbåten hade premiär på båtmässan i Düsseldorf i januari 2013.

Bavaria har tidigare haft båtar på 50 fot eller mer. Men den nya 56:an skiljer sig på flera punkter.

Bland annat har höjden inne i båten sänkts. Anledningen är troligen att det kändes som allt för stor takhöjd i föregående modell och även med en väl tilltagna höjd som Cruiser 56 har upplevs båten som väldigt stor inuti.

En annan nyhet är det garage för gummijolle med mera som finns på akterspegeln. Båten har en utfällbar badbrygga, som alla Bavarias segelbåtar, men dessutom finns det ett stort öppningsbart utrymme i aktern för att förvara en liten jolle och andra mindre saker.

Pressmeddelande från Bavaria:

Nya Bavaria Cruiser 56 erbjuder en mängd förbättringar och nya innovationer. Den nya båten har bl a på ett elegant sätt löst några av 55:ans tidigare kompromisser och har både ett rymligt jollegarage och två väldigt fina akterhytter där bäddarna är 210X175 cm. För att lösa den kombinationen tömmer man jollen och på ett enkelt sätt fyller man den igen genom en inbyggd kompressor.

Sittbrunnen får stora stuvutrymmen i akterspegeln och en ny lösning som genom sittbrunnsbordet skapar en enda stor solbädd för om rattarna.

Den nya designen på 56:an ger ett mer harmoniskt intryck och båten har även betydligt mer ljus invändigt genom fler och större rutor i både skrov och däck. Invändigt får båten 3, 4 eller 5 hytter. Det är även en separat skepparhytt i förskeppet, som även kan användas som stuv. Versionen med tre hytter har en magnifik ägarhytt för om huvudskottet med separat dusch och WC. Det utrymmet har två hytter i versioner med 4 eller 5 hytter, med antingen två WC eller en WC och en dusch. Akterskeppet har två stora hytter med delad bädd och iläggsdynor likt Vision. De hytterna har var sin WC där den ena istället kan rymma en Pullman-hytt.

Salongen blir på denna storlek av båt väldigt rymlig. Fokus har varit att skapa en funktionell lösning för soffa och pentry. Det har man löst genom att placera en U-soffa och ett gigantiskt U-pentry jämte varandra. Pentryt har även en frukostbar, 160 l kyl och en frys på 80l som tillval. De nya stora sidorutorna i både skrov och däck ger bra sikt och rymdkänsla i detta utrymme.

Tekniska data
LOA: 16,75 m
LWL: 14,96 m
Bredd: 4,87 m
Djup std: 2,35 m
Djup tillval: 1,90 m
Depl: 17.200 kg
Ballast: 5.500 kg
Motor: Yanmar 4JH4-HTE, 100 hk
Bränsle: 300 l
Vatten: 680 l

Info: /www.bavariasverige.se

AB Göta kanalbolags marknadsundersökning visar att Göta kanal har stärkt sin ställning som attraktivt resmål för båtturister mer än som transportled från kust till kust. Därför ökas utbudet för båtturister till sommarsäsongen 2013. Om du tidigare har gått kanalen med båt eller på annat sätt besökt Göta kanal, visar statistiken att chansen är stor att du kommer tillbaka. Därför har Göta kanal i år satt extra stort fokus på att ge återvändande besökare nya och intressanta upplevelser. Om dagens turist ska trivas, måste upplevelsen vara varierande och spännande.

– Vår marknadsundersökning visar att antalet båtresenärer som anger att Göta kanal är en transportsträcka, har gått ner från 32 procent 2010 till 16 procent 2012. Det betyder att fler vill ha en trevlig upplevelse på kanalen, och det måste vi se till att de får, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag.

– Det handlar om att ge besökarna en totalupplevelse av kanalen, och gärna mer än man förväntar sig. Vi vill utveckla Göta kanal så att olika behov tillgodoses, så att besökaren får ut det mesta möjliga av resan oavsett ålder, säger Anders Donlau.

Sommarens upplevelser

Som båtturist finns det mycket att uppleva längs kanalen i sommar. Ett populärt avbrott är att hyra cykel, titta på en konstutställning eller göra en avstickare till någon av de stora nöjesanläggningarna i kanalens närhet såsom Kolmårdens djurpark eller Skara sommarland. I sommar firar slussen i Forsvik 200-årsjubileum med teaterföreställningar och andra evenemang, och längs kanalen arrangeras flera populära allsångskvällar med kända svenska artister. Hajstorpsträffarna, som samlar mer än 300 veteranbilar under hela sommaren, är också populära dragplåster. Bland guidade utflykter är matvandringar i Norsholm, som tar deltagarna genom betesmarker och slottsruiner i juni en exotisk upplevelse.

Bygger ut för båtfolket Göta kanalbolags marknadsundersökning 2012 visar också att cirka tio procent av besökarna önskar sig ett bättre utbud i gästhamnar och serviceanläggningar längs kanalen. Därför har Göta kanalbolag i år lagt ner stora resurser på att upprätthålla och utveckla servicen för båtbesökare längs kanalen.

– Vi fortsätter att bygga ut bryggor, el, vatten och annan service längs kanalen efter önskemål från våra båtgäster. I vinter gör vi också stora renoveringsarbeten på kajer och slussar, så att de kommer att fungera bra i minst hundra år till, avslutar Anders Donlau.

Några av sommarens höjdpunkter längs Göta kanal

– Premiär för “Sveriges längsta loppis längs Göta kanal”, lördagen den 11/5 på följande orter: Lyrestad, Hajstorp, Vassbacken, Karlsborg, Borensberg, Norsholm och Brådtom sluss.

– Slussen i Forsvik firar 200-årsjubileum. Invigning av firandet 4/5 med historiskt skådespel. Teaterföreställningar och andra evenemang under hela sommaren.

– Visioner vid vatten. Längs hela kanalen visas installationer av framträdande konstnärer. Det senaste tillskottet invigs i Forsvik under sommaren.

– Dragspelsstämma vid Hajstorps slussar, 31/5-1/6.

– Under Hajstorpsträffarna samlas mer än 300 veteranbilar vid Hajstorps slussar. Träffarna kommer att äga rum 29/5, 12/6, 26/6, 10/7, 31/7 och 14/8. Trollsommar, barnteater och magisk trollskola i Hajstorp 30/7.

– Allsångskvällar i Karlsborg med kända svenska artister: 5/7 Ulrik Munther, 12/7 Lasse Berghagen, 19/7 Patrik Isaksson, 26/7 Nanne Grönvall. Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm, 27/6, 4/7, 11/7, 18/7, 25/7, 1/8 och i Söderköping, Korskullens Camping 7/7, 14/7, 21/7, 28/7,och 4/8.

– Rocksommar, 7/6 i Töreboda, med Darin, en av Sveriges hetaste artister, Uno Svenningsson och Dogge Doggelito.

– ”Fri fart på Göta kanal,” race för veteranbåtar, 27/7 vid Museihuset i Ljung. www.frifart.se

– Turer med Hjulångaren Eric Nordvall II, Forsvik. www.paddlesteamer.se

– En av världens största vandringsutställningar om Titanic visas i Norrköping 30/4-8/9. www.titanic.eu

– ”Matvandringar ” i Norsholm” genom betesmarker och slottsruiner. Lokalproducerad mat ingår 9/6, 26/6 29/6 www.dinkottbutik.se

– Hantverksmarknad vid kanalen i Motala, 17/8. “Söderköpings Gästabud”, medeltida marknad 30/8- 1/9.

Några paketupplevelser längs kanalen

– Båtkryssning på kanalen med middag och boende i kanalorten Sjötorp. www.cykelsemester.se

– Familjepaket längs Göta kanal. Allt från glassrestaurang till spännande flygplan och en härlig dag på Kolmården – ett äventyr för hela familjen. www.sveciatravels.se

– Båt- och cykelpaket längs Göta kanal, 2 dagar, Borensberg. www.glasbruket.eu

– HjulKulTur, Hjulångaren Eric Nordevall II, äventyrsguidning på Karlsborgs fästning och cykling. www.cykelpaket.com

– Göta kanals guldkorn med cykel och båt, 4 dagar. Ett populärt cykelpaket där man både cyklar längs kanalen och glider fram på en passagerarbåt. www.upplevelsepaket.se

– 2-dagarskryssning med M/S Kung Sverker och M/S Wasa Lejon från Motala till Bergs slussar. www.countryinspired.se

Om Göta kanal

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Kanalen har i snart 200 år varit en mötesplats för människor från hela världen och besöks av cirka 3 miljoner turister varje år. Cirka 3 000 fritidsbåtar trafikerar kanalen under säsongen. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater under ledning av Baltzar von Platen.

Fakta Göta kanal

Sträckning: Från Mem vid Östersjön till Sjötorp vid Vänern.

Byggnadsår: 1810-1832, grundare: Baltzar von Platen

Längd: 190 km, antal slussar: 58 Maxmått för båtar: Längd: 30 m, bredd: 7 m, djup: 2,82 m, höjd 22 m, maxhastighet: 5 knop

Högsta punkt: Tåtorp-Forsvik (91,8 m ö h)

Öppettider: Göta kanal är öppen 6 maj-29 september 2013

Info: www.gotakanal.se

Jabsco Toilet Fresh är ett nytt och unikt system som löser ett problem som många båtägare med toalett ombord upplever. Största orsaken till dålig lukt är att det bildas bakterier i inloppslangen till toaletten. Vid första spolningen efter att båten varit oanvänd under en period frigörs den dåliga doften.

Medlet motverkar och bryter ner de dåliga bakterierna med en aktiv miljövänlig specialformula som är en bakteriekultur i tablett form. Genom att de dåliga bakterierna bryts ner så förhindras de obehagliga dofterna. Bakteriekulturen förebygger dessutom risken för avlagringar i toaletten och slangar och gör systemet fräscht.

Jabsco Toilet Fresh systemet installeras på existerande inlopp till toaletten och behandlar inkommande vatten. Tack vare att vattnet med den uppblandade bakteriekulturen spolas genom toaletten och vidare i slangar och till septiktank behandlas dåliga bakterier och obehaglig lukt i hela systemet. En backventil som monteras på inloppslangen före systemet gör att vattnet med den goda bakteriekulturen stannar kvar.

Systemet består av en sats med en tank på 1,2 liter, en backventil och fem tabletter. Tankens storlek är designad för att motsvara en fullspolning av toaletten och volymen på 1,2 liter är en av orsakerna till att det fungerar. Det är viktigt att allt vatten som spolas är behandlat innan det når toaletten. Jabsco Tolilet Fresh tabletter säljs i fem pack och en tablett varar normalt i 10 dagar. Det behandlade vattnet får en blå färg och normalt rekommenderas att man fyller på med ny tablett när den blå färgen försvinner.

Info: http://info.xyleminc.com/jabsco.html

Det blir inte en lika snabb lösning med en ny ägare till Nord West & Najad, som gick i konkurs för drygt en månad sedan. Konkursförvaltaren var väldigt optimistisk till en början, men nu tror han att det kan dröja till slutet av april innan det välkända varvet får en ny ägare.

Varvet inklusive Lyse Plastprodukter AB gick i konkurs 26 februari med 135 anställda. Kort därefter sa konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström vid Vinge i Göteborg, att det kunde bli en snabb lösning att hitta en ny ägare till företaget.

– Det finns flera seriösa intressenter med kapital som har varit hos Nord West & Najad. Alla seriösa intressenter behandlas lika och med respekt. Det är bra om det här varvet med sina fina produkter kommer i en stark ägares hand, säger konkursförvaltaren Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg till Båtliv

– Vi har fått flera bud på företaget. Men de bedöms för låga av Swedbank, som var Nord West & Najads bank. För att få upp nivån på buden och kanske få in nya budgivare har tiden förlängts, säger Fredrik Tengström.
För tillfället drivs varvet av konkursförvaltaren. Han annonserade ut företaget i Dagens Industri 7 mars med en kort anbudstid. Alla intresserade skulle lämna in sina bud senast 18 mars.

Personalen på varvet är arbetsbefriad och idag arbetar 18 personer på företaget. De sköter den lilla nyproduktion som finnas samt levererar de båtar som har funnits på vinterförvaring hos Nord West & Najad.

Konkursbouppteckningen i Nord West & Najad är under utarbetande. Edgångssammanträde hålls 12 april i Uddevalla tingsrätt.

Den japanska dieselmotortillverkaren Yanmar köper holländska Vetus som är specialiserad på båttillbehör och motorer samt kringutrustning till dessa. Vetus blir därmed ett dotterbolag inom Yanmar Group.

Team SCA presenterar de fem första kvinnliga seglarna som ska ingå i teamet i Volvo Ocean Race 2014-2015. Och det är fem mycket erfarna och namnkunniga seglare som nu ansluter till teamets bas i Puerto Calero på Lanzarote.

De fem är Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciscek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien, och Liz Wardley, Australien.

Cirka 20 kandidater har genomgått utbildning och träning på lagets bas i Puerto Calero på Lanzarote. Den breda fysiska och tekniska träningen har genomförts under överinseende av teamets fem coacher som alla är erfarna jorden runt-kappseglare.

– Vi har imponerats av kvaliteten på kandidaterna. Våra farhågor att det skulle bli svårt att hitta erfarna kvinnliga seglare, eftersom ingen kvinna har deltagit i Volvo Ocean Race på över tio år, visade sig vara helt utan grund. Trots det finns det ingen underskattning i utmaningen som ligger framför oss, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

Samtliga fem kvinnor har stor erfarenhet av segling, från ensamkappsegling jorden runt till Olympiska spel och Match Racing i världstoppen. Var och en har funnit sin givna plats i den mansdominerande sport som havskappsegling fortfarande är.

– De är alla talangfulla, naturbegåvade seglare. Nu ska vi i Team SCA ge dem de bästa förutsättningarna, verktygen och den struktur som krävs för att kunna konkurrera på lika villkor i vad som är en klassisk jorden runt-kappsegling. Kvinnliga team i Volvo Ocean Race bör inte vara något ovanligt, snarare något självklart, avslutar Richard Brisius.

Bakom Team SCA står det globala hygien- och skogsindustriföretaget SCA. Jan Johansson är bolagets VD och koncernchef:

– Projektet utgör inte bara en integrerad del av SCA:s marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter. Vår besättning kommer att vara starka, högpresterande förebilder såväl internt som för våra konsumenter runtom i världen, varav 80 procent är kvinnor. SCA är rankat som ett av världens mest hållbara företag, och genom vår verksamhet vet vi vilken viktig roll kvinnor spelar i vardagen när det gäller att höja kvaliteten inom sanitet, hygien och hälsa i samhällen runtom i världen. Det är kärnan i SCA och våra varumärken.

Foto: Rick Tomlinson.
Seglarna på fotot från vänster till höger är: Sophie Ciszek (AUS), Carolijn Brouwer (NED), Sam Davies (GBR), Liz Wardley (AUS) samt Annie Lush (GBR).

Kommentarer

Evert Stenestrand, Folkbåtsseglare 16:52:16 2013-04-05

Jag kan bara önska dem en bra segling vi behöver fler damer i denna mansdominerade sport/säger 5 faldig segrare i segling med marinmuseums barkar !

One Sails öppnar nu sitt första loft i Sverige. Loftet som ligger i Helsingborg kommer att stå för all marknadsföring, försäljning och service av One Sails i Skandinavien. One Sails har sitt ursprung i Italien men har de senaste åren expanderat kraftigt och har nu ett globalt nätverk av segelmakerier.

One Sails har en gedigen erfarenhet inom all typ kappsegling med toppkunskap inom IRC, ORC och IMS. På meritlistan finns också flera VM och OS medaljer inom One Design klasser. Att segla mycket och att samarbeta med seglarna för att utveckla segel är ledord för One Sails. Den höga serviceambitionen och att använda bästa möjliga material gäller även för alla typer av cruisingsegel.

Tekniken Millennium och Vektor som används av One Sails skapar segel i ett stycke med obrutna fiber. Speciellt för milleniumtekniken är att genom vakuumsugning svetsas filmen samman och omsluter fibertrådarna. Vikten blir lägre och fibern förblir torr och behåller sin smidighet och har längre livslängd.
Alla Millennium racing och cruisingsegel har en delamineringsgaranti på två respektive tre år.

One Sails i Helsingborg kommer att ledas av Filip Manninge. Filip har mångårig erfarenhet av segelmakeribranschens alla delar och ser fram emot utmaningen att leverera segel i världsklass med en gedigen support.

– Vi ser en enorm potential i Skandinavien, säger Dede DeLuca, direktör för One Sails International och tillägger att Filip kommer inte att ångra att han valde One Sails. Filip själv kan du träffa på Marstrand Big Boat Race, ÅF Offshore Race, Ven Runt och många andra kappseglingar.

Om du måste välja mellan att rädda två olika fiskarter i en sjö från utdöende. Välj då den art som är ovanligast. Det är den ovanliga fiskarten som har störst påverkan på den ekologiska balansen i hela sjön. Kunskapen kommer från ny forskning vid Högskolan i Skövde och Linköpings universitet.

Arter försvinner från jordens yta i en rasande takt. Artutdöendet går 1000 gånger snabbare än det borde göra och det är framförallt mänsklig aktivitet som ligger bakom artförlusterna.

Sofia Berg är doktorand vid Högskolan i Skövde och Linköpings universitet. I sin doktorsavhandling använder hon matematiska metoder för att simulera vad som händer i en miljö när en art dör ut. Förenklat uttryckt: Om torsken i östersjön dör ut, vad händer då med strömmingen.

– Min doktorsavhandling bidrar framförallt med en metod för att genomföra den här typen av analyser. Själva metoden är bäst på att härma marina eller akvatiska ekosystem, förklarar Sofia Berg.

Ovanliga men viktiga
I havet kan det vara färre fiskar av en viss art därför att människor har påverkat havsmiljön. En viss fiskart kan också förekomma i få exemplar för att det helt enkelt bara ska vara på det sättet. När det gäller dessa ovanliga arter har Sofia Berg gjort intressanta upptäckter.-

– Våra simuleringar visar att de ovanliga arterna är viktiga för balansen. Om en ovanlig art dör ut påverkas hela ekosystemet mer än om en vanlig art dör ut, säger Sofia Berg.

Sofia Berg använder ett exempel för att förklara varför de ovanliga arterna är viktiga:
–Får du problem med bladlöss i ett växthus går det att sätta in olika parasitsteklar som äter upp bladlössen. Men efter ett tag börjar även steklarna minska i antal, de har ätit upp sin egen mat. Det innebär dock inte att de ovanliga steklarna har blivit oviktiga. Även om steklarna är få håller de fortfarande bladlössen i schack. Stekeln blir ovanlig därför att den är ovanligt bra på att äta bladlöss.

Ny algoritm
Att i fält studera många arter som tillsammans bildar det forskare kallar näringsvävar är svårt. I en hel näringsväv pågår så många processer samtidigt att sambandet mellan arterna inte går att se på ett tydligt sätt.

– I våra simuleringar har vi därför använt oss av en egen algoritm som vi kallar Assembly. Den gör det möjligt att studera väldigt komplexa och verkliga näringsvävar, avslutar Sofia Berg.

Sofia Berg disputerade den 18 februari med avhandlingen: Community robustness Analysis, Theoretical approches to identifying keystone structures in ecological communities

SIMit AB har tagit fram en spårsändare för att ge möjlighet till bland annat båtägare att kunna utrusta sin båt med en spårändare till ett billigt fast pris. Det ska vara enkelt för kunden!

Pressmeddelande:

SIMit AB har tillsammans med Tele2 tagit fram denna spårsändare och integrerat både GPS och GSM i Hittaren vilket gör att Hittaren kan ge position både via GPS nätet men även via GSM nätet. Detta för att öka driftsäkerheten och göra det möjligt för Hittaren att fungera både inom och utomhus.

Samarbetet med Tele2 vilken är den första svenska teleoperatör som gått in i detta har ochså bidragit till att det varit möjligt att pressa priset, vilket gynnar konsumenten.

Hittaren säljs idag via Tele2’s egna distributionskanaler (Tele2 butiker och via tele2.se) men SIMit och Tele2 jobbar med att öppna upp nya kanaler för försäljning för att nå ut till konsumenter på ett bra sätt.
En annan viktig input från försäkringsbolagen och båtbranchen var att få fram en produkt som inte kräver komplicarade installationer.Hittaren kräver ingen installation utan kan gömmas på ett kreativt sätt.

Våra mobila tillgångar blir allt fler och allt dyrare. Vi bryr oss mer om våra saker och vill känna oss säkrare och tryggare.

Det är här Hittaren kommer in i bilden. Den hjälper till att hålla koll! Skulle trots allt olyckan vara framme då tyvärr antalet stölder ökar i Sverige, så har du med Hittaren en god chans att få tillbaka din ögonsten.

Varför välja Hittaren?
– Otroligt enkel att använda, Ett samtal och du är igång!
– Inga komplicerade installationer krävs
– Mycket prisvärt alternativ 1495:-inklusive allt i 2 år
– Fungerar inom och utomhus
– Lång batteritid 3-4 veckor och upp till 4 månader med extra batteri
– Sänker dina försäkringskostnader

Kommentarer

Stefan Havby 13:59:44 2013-04-09

Egentligen är ju detta inget nytt från Tele2. Testat redan deras enhet och rekomenderar personligen inte den för båtägare.

Äger själv en sådan här spårsändare: http://www.gpser.se/gps-tracker-xtreme

Obs! Batteritid upp till 3 år. Ingen installation, ingen månadskostnad för kartor och dyl.

Daniel 00:55:27 2013-06-04

Jag tycker Tele2Hittaren är perfekt 1/3 av prise!t

Allt ingår också SIM kort och trafik. Dessutom premierabatt för mig 800kr/år.

Batteritid är 4veckor men det jag prioriterar är storleken så den är enkel att gömma 4x2x1cm…

Micke 21:29:49 2014-04-08

Är mycket nöjd med min. Har nu köpt en till eftersom jag har två vattenskotrar. Det ingår 5 år trafik INTE 2 år som det står i texten. Hade en Yachtsafe G32 till min andra skoter och den är så sjukt strulig + dyr trafikavgift så den har åkt i tunnan. Sedan har jag fixat konstant laddning till mina Hittare kopplat direkt till batteriet (enkelt med rätt motstånd, gick in till Kjell & CO och fick hjälp med rätt delar för under 100 kr för båda dosorna)

Alex 13:03:39 2014-06-22

Jag hittar den inte på tele2.se, någon som vet vad man söker på eller har länk?

Franska Jeanneau, som ägs av Beneteau, fortsätter att satsa på nya och spännande båtmodeller. Det allra senaste är denna Prestige 720, med vilken det franska företaget på allvar ger sig in på den exklusive marknaden för större motoryachter.

Designteamet bakom den stora Prestige 720 har gjort ett omfattande arbete med bland annat tanktester, för att skapa en stark, pålitlig och effektiv yacht. Båten är utrustad med två stycken MAN dieselmotorer på 800 respektive 1 200 hk beroende på kundens val. Enligt Jeanneau ger skrovformen unika fördelar och en mycket hög sjövärdighet för en yacht i den här storleken.

Ett typiskt kännetecken för Jeanneaus större yachter i den här klassen är de stora och svepande fönstren på båtens sidor. På skisserna här intill, som är de första som Jeanneau har publicerat, syns detta mycket tydligt.

Konceptet för Prestige 720 är att detta ska bli en yacht där ägaren kan njuta av allt fint på sjön. De yttre ytorna är därmed väl tilltagna och även boutrymmena är, enligt företaget, exceptionellt rymliga. Båten är bland annat försedd med en extra stor badplattform, en rymlig salong och en generöst utformad flybridge. Layouten sägs ge både enskildhet och säkerhet samtidigt som det ska vara lätt att röra sig ombord.

Jeanneaus nya motoryacht på 72 fot är en milstolpe för företaget. För designen svarar Garroni Design team, som framför allt ska ha spakat en speciell inre design. Många utrymmen ombord är väldigt ljusa och ägarkabinen är en privat svit som badar i ljus från ventiler i tak och sidor.

Tekniska data
Längd ö a: 21,99 m
Längd skrov: 21,85 m
Bredd: 5,60 m
Djupgående: 1,55 m
Höjd: 5,80 m
Vikt: 41,4 ton (48 ton fullastad)
Motorer: MAN 800/1000/1200 hk
Marschfart: 24 knop
Toppfart: 28 knop
Designer: Garroni Design
Skrovdesign: J&J design

Hela 79 504 människor (förra året 71 951) letade sig till Elmia i Jönköping under påskhelgen och fick se ett spektrum av motorhobbyns alla olika genrer.

Hot Rod-entusiaster, veteranvänner, motorsportfolk, rockabillyälskare, stylingintresserade och hojåkare. Alla samlades på de 41.000 kvadratmeter som Bilsport Performance & Custom Motor Show bredde ut sig över.

Den nya motorsporten drifting medverkade till det stora publikantalet genom flera dagliga hisnande uppvisningar med stjärnor som Micke ”Wunderbaum” Svensson och Daniel ”Limmet” Liimatainen.

Dessutom var den berömda ”Terrortraktorn” från Gotland och plussade på helhetsupplevelsen på utomhusarenan.

Publikfavorit blev Kent Jonsson från Axvall som vann People´s Choice i kategorin Custom och Eksjöbon Lukas Koos, People´s Choice-mottagare i kategorin Performance.

En annan stor kändis på plats var Jönköpingssonen Bernt Karlsson, framgångsrik bilbyggare i USA, som vann jurypriset Best in Show Custom.

Bildtexter:
Röd bil: Blekingesonen Carl-Martin ”Colle” Wideskär från Torhamn fick ett Top Ten-pris samt tredjepriset för bästa lack i hall B då juryn uppskattade hans Hyundai Genesis.

Grön bil: Kent Jonsson från Axvall var publikens favorit på Elmia med sin utsökta Ford Roadster -34.

Plancha har blivit ett begrepp i matlagning runt Medelhavet där den har delvis ersatt den traditionella kol eller gasolgrillen. Här steker du fisk, skaldjur och kött på en häll som värms av gasol. Snabbt, enkelt och fettsnålt.

Du lagar grönsaker, tillbehör och tom efterätter utomhus på ett helt nytt sätt och riskerar inte att bränna fast i grillgaller eller bränna din mat.

Plancha Mania introduceras nu på den svenska marknaden med en serie stekbord i bredderna 45-75 mm, samt snygga vagnar att ställa dessa på i ek eller rostfritt. Detta är nästa steg i utvecklingen mot att laga mat utomhus tillsammans som är så populärt i Sydeuropa.

Thermoprodukter i Kalmar marknadsför Plancha Mania och på deras hemsida hittar du dessutom ett antal spännande recept anpassade för skandinavisk matlagning.

Info: www.thermoprodukter.nu

Svenska Waterline Design har tagit fram ett läderskydd till spridarnocken som monteras med kardborrband. Spridarskyddet är tillverkat av läder med en gummikord i kanten som gör att skyddet passar bra oavsett utformningen av dina spridare. Insidan är fodrad med neopren för extra bra passform. Skyddet har en lång kardborreband för att passa även breda spridare.

Skyddet säljs i par och finns i tre storlekar.

Det är lätt att sätta på och ta av med kardborre och är dessutom UV-skyddat. Skyddet är tillverkat i läder och neopren och finns i grått. Pris från 360 kr per par. Säljs hos Erlandsons Brygga, Benns, Hjertmans, Båtaccenten m fl.

Info: www.waterlinedesign.se

Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri fick en perfekt öppning av årets säsong i Grand Prix genom att vinna dubbelt i Sanya Grand. Eftersom teamet även hade vunnit i kvalificeringarna inför detta GP så blev det som ett ”Sanya hat-trick”.

Turken But Ugur Isik och norrmannen Christian Zaborowski hade stora förhoppningar på att komma i mål med sin Victory 3 och ta en dubbelseger tillsammans med Zaffain och Marri, men efter en spektakulär krasch redan i första vändningen blev det tvärstopp för dem. Både förarna klarade sig oskadda efter den våldsamma kraschen, men båten klarade sig inte lika bra.

– Det är svårt att säga vad som hände, men kanske slog vi emot en våg, säger gasmannen, Christian Zaborowski.

– Det var en riktigt snabb kurva där vi håller hög ingångshastighet. Jag kände båten lyftas upp och snurra runt innan vi svängde runt helt. Det var en stor krasch och båten har fått skador på många ställen.

I stället blev det Victory Australias båda förare,Daren Nicholson och Ross Willaton, och LFFendi10:s Luca Formilli Fendi och Giovanni Carpitella som slogs om platserna närmaste efter det segrande teamet.

Resultatet efter Sanya Grand Prix innebär att Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri nu leder före LF Fendi i det totala sammandraget.

SANYA GRAND PRIX – RACE 2 – results
1. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) – 42.36,27
2. 7 Victory Australia – D Nicholson (AUS) / R Willaton (AUS) + 45,84s
2. 10 LFFendi10 – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 01.22.00s
4. 5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / Tomaso Polli (ITA) + 01.35.00s
5. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) – 1 lap
6. 74 Poliform – S Al Adidi (UAE) / G Montavoci (SUI) – 2 laps
8 LFFendi8 – Miles Jennings (GBR) / A Amato (ITA) – 6 laps
86 Visun Sanya – M Stromoy (NOR) / PV Nilsen (NOR) – dns
91 Zabo Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – dns

WORLD CHAMPIONSHIP – after race 2
1. 3 Victory Team – 40pts 2= 10 LFFendi10 – 24pts 2= 7 Victory Australia – 24pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 16pts 5. 91 Zabo-Isiklar – 15pts 6. 23 FA.RO.ACCIAI – 12pts. 7. 74 Poliform – 5pts

Sjöfartsverket fortsätter sitt arbete för en säker och hållbar sjöfart. MONALISA 2.0 är ett nytt projekt som ska bidra till effektivare, säkrare och miljövänligare sjötransporter inom EU.

Modern teknik och realtidsdata samt nya metoder för utbyte av uppgifter mellan fartyg och land ska ta sjöfarten in i framtiden. Genom en ansökan till EU-kommissionens TEN-T program tar nu Sjöfartsverket initiativ till en utökning av det pågående MONALISA-projektet. MONALISA 2.0 är ett direkt resultat av den positiva respons som Sjöfartsverket fått när det gäller utvecklingen av ett nytt Sea Traffic Management-koncept. Det nya konceptet som bygger på dynamisk och proaktiv ruttplanering är en maritim version av flygets trafikledningskoncept SESAR.

– Att leda ett projekt som syftar till att effektivisera sjöfarten, höja sjösäkerheten och bidra till att skapa ett hållbart transportsystem är något vi på Sjöfartsverket är mycket stolta över, säger Magnus Sundström, projektledare för MONALISA.

Internationella organisationer och företag har visat stort intresse för projektet som leds av Sjöfartsverket. MONALISA 2.0 omfattar 30 partners. Det handlar om myndigheter, representanter från det privat näringslivet och akademin i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien, Malta, Grekland och Norge.

– Vi på Sjöfartsverket är beredda att ta ansvar för framtidens sjöfart och omvärldens intresse för projektet bekräftar också att vi är på rätt väg, säger Magnus Sundström, projektledare för MONALISA.

Projektet har en totalbudget på cirka 24 miljoner euro och pågår till och med år 2015.

Bilden:
Magnus Sundström, projektledare, Sjöfartsverket.

Info: www.monalisaproject.eu

Fakta/Monalisa 2.0
MONALISA 2.0 innefattar fyra huvudaktiviteter:
• Sea Traffic Management – Operations and Tools: Utveckling av så kallade Standard Operating Procedures, gemensamt tekniskt format för utbyte av rutter mellan navigationsutrustning av olika fabrikat, fortsatt arbete inom området människa/maskin-interaktion samt omfattande koncepttester genom sammankopplade simulatoranläggningar runt Europa.
• Definition phase Study – Sea Traffic Management: Utvidgad konceptstudie om utveckling av Sea Traffic Management för ökad effektivitet i trafikledning och informationshantering.
• Safe ship: Ta forskningsresultat från sjösäkerhetsforskningen ett steg vidare – från byrålådan till fortsatt utveckling och tester. Ny teknik för effektivare sjö- och flygräddning (NILS) och evakuering av passagerare kommer att ingå.
• Operational safety: Stora passagerarfartyg i hamnar kan utgöra en stor utmaning vid behov av evakuering. Risk- och sårbarhetsanalyser, samordnad planering och övningar för massevakuering av fartyg i hamn är aktiviteter som kommer att ingå. Också utveckling av sjöräddningskapaciteten kommer att ingå.

Beståndet av torsk i södra Östersjön börjar närma sig de nivåer som rådde på 1980-talet, bland annat på grund av lyckad lek, minskat olagligt fiske samt en bättre fungerande förvaltning. Men ändå är Östersjötorskens individuella storlek förhållandevis liten. Med stöd från BalticSea2020 vill Sveriges Torskfiskares Producentorganisation (STPO) i samarbete med forskare från Havsfiskelaboratoriet (Statens lantbruksuniversitet) utveckla ett hållbart torskfiske i Östersjön för att förbättra genomsnittsstorleken på torsken.

Stora, välväxta torskar är värdefulla för fiskenäringen och för Östersjöns ekosystem. Projektet ”Mot längdoptimerat fiske i Östersjön” ska utveckla fiskemetoder som tillåter torskarna att bli större och också visa att dessa metoder är tillämpbara i praktiken, i det dagliga arbetet.

– Projektet blir ett unikt tillfälle för fiskare och forskare att gemensamt finna former för att vidareutveckla torskfisket i Östersjön och på så sätt nå en fortsatt gynnsam beståndsutveckling. Det är ett samarbete som är banbrytande och kan tjäna som modell för framtida samarbete mellan fiskare och forskare, säger Staffan Larsson, chef för Sveriges Torskfiskares Producentorganisation (STPO).

Projektet förväntas leda till en strategi för hur fiskenäringen i Östersjön kan förändra sina fiskemetoder. Dessutom kommer projektet att ge en ökad förståelse för de faktorer som påverkar tillväxt hos torsk i Östersjön. Om projektet slår väl ut, kan det även lanseras till övriga fiskerier i Östersjön.

Projektet är uppdelat i två faser. I ett första steg kommer förutsättningarna för att påverka storleken på torsken utredas. Studierna innefattar:
• Biologiska förutsättningar kring tillväxt och varför torsken ofta är mager. Här kommer Havsfiskelaboratoriet att analysera data på födotillgång och andra miljöfaktorer.
• Förutsättningar för att, med bibehållen lönsamhet, ändra storlekssammansättningen av torskfångsterna.
• En analys av gällande förvaltning och fiskeregler för att se i vilken mån dessa motverkar förändrade fiskemetoder.
Den först fasen avslutas med ett seminarium mellan fiskare och forskare.

Den andra fasen bygger på slutsatserna från första och syftar till att omsätta slutsatserna i praktisk handling. Här kommer projektet att ta fram och utveckla redskap för att förbättra selektiviteten och visa att det är möjligt att lönsamt bedriva ett fiske som också tillåter torskarna att växa och bli stora.

– Detta är ett mycket lovande initiativ från svenska torsktrålare som vill vara proaktiva och bidra till en bättre förvaltning av torsken, som är basen för deras verksamhet. Dessutom kommer projektet att undersöka mycket aktuella frågor om torskbeståndets tillstånd som förvaltningen behöver få svar på, säger Jacob Hagberg, projektledare för programområdet Fiske på BalticSea2020.

Trots stora insatser i form av rådgivning och förbättrade odlingsmetoder är näringsläckage från jordbruksmark fortfarande den största orsaken till Östersjöns dåliga miljötillstånd. Ett ännu olöst problem är de hundratusentals dräneringsrör i åkermark runt Östersjön som leder näringsrikt vatten rakt ut i vattendragen. Hushållningssällskapet i Halland har tillsammans med Videncentret for Landbrug i Danmark utvecklat en innovativ och teknikoberoende åtgärd, som bedöms ha stor potential att minska näringsläckaget till Östersjön.

BalticSea2020 har beviljat närmare 2,7 miljoner kronor till ett projekt som ska bygga en skyddszon och utvärdera åtgärdens förmåga att fånga fosfor och kväve.

Övergödningssituationen i Östersjön har inspirerat till många lösningsförslag, men inget som minskar det underjordiska läckaget av näringsämnen via dräneringsrör. I det här projektet ska näringsrikt vatten från åkermarken renas med hjälp av så kallade ”integrerade skyddszoner”. Integrerade skyddszoner innebär i princip en heltäckande filtrering av både ytvatten och dräneringsvatten, vilket ger ett mycket bra skydd mot näringsläckage från åkermark till vattendrag och hav.

Det näringsrika vattnet renas i en ränna och i en infiltrationsbank som anläggs mellan åkern och diket. För att infiltrationen ska fungera så bra som möjligt planteras träd på infiltrationsbanken som tar upp näringsämnen från vattnet. På så sätt går inget vatten från åkern till vattendraget utan att först renas från fosfor och kväve, vilket gör att övergödning i närliggande vattendrag minskar (se bild nedan).

– Vi har redan i projektets pilotfas fått mycket positiv respons för åtgärden från både jordbrukare och berörda myndigheter. Med detta projekt ska vi utvärdera vetenskapligt hur mycket kväve och fosfor som kan renas med hjälp av integrerade skyddszoner. Vår målsättning är att vi med väl underbyggda vetenskapliga resultat i ryggen sedan ska sprida innovationen runt hela Östersjön, säger projektledaren Peter Feuerbach, Hushållningssällskapet i Halland.

Projektet drivs av Hushållningssällskapet i Halland, i samarbete med Högskolan i Halmstad samt Videncentret for Landbrug och Fødevareøkonomisk Institut i Danmark, med finansiering av stiftelsen BalticSea2020. Stiftelsen stöder sedan tidigare andra innovativa åtgärder som bedöms ha stor potential att förbättra Östersjöns miljö och här ser man ytterligare en möjlighet att minska näringstillförseln från land till våra vatten.

– Integrerade skyddszoner är intressant eftersom det är en teknikoberoende anläggning som i princip ger heltäckande filtrering av både ytvatten och täckdikesvatten, säger stiftelsens verksamhetschef Conrad Stralka.

Frågor som kostnadseffektivitet, platsspecifik dimensionering, och reningseffektivitet av kväve och fosfor kommer att utvärderas under en treårsperiod.

I projektet leds det näringsrika täckdikesvattnet och ytvattnet från åkermarken till en ränna och över en infiltrationsbank som anläggs mellan rännan och vattendraget. Den raka transporten av näringsrikt vatten från åkern till vattendraget skärs därmed av, näringsrika partiklar sedimenterar i rännan och lösta näringsämnen tas upp i infiltrationsbanken. Energigröda och/eller träd planteras i infiltrationsbanken vilket ger bättre infiltration längs rotsystemet (klicka på bilden för större format).