Nyheter

Det engelska motorbåtsvarvet Fairline har presenterat de första bilderna på sin nya modell Fairline Targa 48 OPEN. Det är en rymlig och välutrustad båt i Medelhavsstil. Motorerna är två stycken Volvo Penta IPS.

Den rådande designtrenden för motorbåtar är att bygga stora och öppna båtar med mycket ljus och gott om plats. Uterummet på båten är i centrum med “sociala utrymmen” som den kanske viktigaste ingrediensen. Det ska finnas plats för en familj att vara ute med båten, men det är minst lika viktigt att goda vänner också kan följa med och helst bo lika bra ombord som hemma.

Den helt nya Fairline Targa 48 OPEN har gott om plats. Ändå är detta en relativt komptakt båt på 14,73 m, vilket är måttligt i det segment som Fairline befinner sig.

Båten har bland annat en stor midkabin med en soffa (tillval) som kan förvandlas till en extrabädd. Det finns även en till stor kabin under däck, även den försedd med en extrabädd för den som har barn med sig ombord. Den som vill kan få en tredje kabin eller – om han eller hon så önskar – ett fullutrustat pentry med kyl och frys under däck.

Stora panoramarutor släpper in ljus och rymd i båten. Det finns även en stor solbädd och en ordentlig badplattform, som är höj- och sänkbar.

Tekniska data
Längd:14,73 m
Bredd: 4,33 m
Kojer:4-7
Vikt: 13 000 kg
Bränsletankar: 1 350 liter
Vattentankar: 440 liter
Motorer: 2xVolvo Penta IPS600 D6-435 Diesel 435 hk vardera
Garage för Williams 285 Jet RIB
Info: www.fairline.com

Nord West & Najad hade inga båtar i lager när varvet gick i konkurs. Det framkom vid edgångssammanträdet, som hölls vid Uddevalla Tingsrätt. Enligt konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström, finns även flera nya spekulanter till att köpa den konkursdrabbade verksamheten och ta över produktionen av de välkända båtarna.

Det är tidningen Bohusläningen som rapporterar från edgångssammanträdet, där både konkursförvaltaren och varvets ägare, Benny Martinsson, fanns på plats.

Varvet och dotterbolaget Lyse Plastprodukter sattes i konkurs 26 februari. Skulderna uppgår till över 186 Mkr, varav skulderna till leverantörerna är på över 24 Mkr.

Varvet hade över 100 anställda vid konkursen.

Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2100245-nya-spekulanter-pa-varvet

Norska vattenforskaren Anne Lyche Solheim är en av huvudtalarna vid nästa veckas Havs- och vattenforum 2013 i Göteborg. Hon har haft en nyckelroll i arbetet med EU:s ramdirektiv för vatten. – 55 procent av Europas sjöar, älvar och kustvatten är i dag i dåligt ekologiskt tillstånd med exempelvis övergödning som ger algblomningar i sjöar och kustvatten och vandringshinder som påverkar fiskebestånd och annat liv negativt, säger Anne Lyche Solheim.

Enligt EU:s ramdirektiv för vatten ska alla EU-länder ha uppnått god ekologisk vattenstatus senast 2015. Målet är också att bättre samordna gränsvärden för bedömning av tillstånd inom och mellan länderna för att kunna ta fram rätt åtgärder. 2004 infördes direktivet i svensk lagstiftning genom bland annat vattenförvaltningsförordningen.

I höstas presenterade Europeiska miljöbyrån, EEA, rapporten ”Assessment of Status and Pressures”, som del av EU-kommissonens meddelande til EU-parlamentet; ”A Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources”. Den beskriver hur situationen ser ut i dag, vad som hotar kvaliteten och tillgången på vatten i framtiden samt ger förslag på vilka satsningar och åtgärder som bör göras. Anne Lyche Solheim är seniorforskare vid norska institutet för vattenforskning, NIVA, specialiserad på ramdirektivet för vatten och en av de ansvariga bakom EEA-rapporten.

Hon är med och inviger Havs- och vattenforum 2013 som öppnas på tisdag, 16 april, och talar på temat ”Finns det något bra vatten i Europa?”.

– Förutom att mer än hälften av Europas vatten är i dåligt ekologiskt tillstånd så råder också en stor obalans mellan länder och områden. Värst är situationen i mellersta Europa och länder som Tyskland, Holland och Belgien, där över 90 procent av vattnen anses vara i dåligt ekologiskt tillstånd, säger Anne Lyche Solheim.

– Även i Polen, Frankrike och sydöstra England är vattenkvaliteten väldigt allvarlig. Huvudorsaken är att detta är områden som är tätbefolkade och där det bedrivs intensivt jordbruk.

I länder som Sverige och Finland har sjöar, älvar och kustvatten generellt ett bättre ekologiskt tillstånd och det finns god tillgång på vatten. Samma sak gäller troligen för Norge, som inte är medlem i EU och först 2015 kommer att rapportera tillståndet i landets vatten.

– En förklaring är att vi har väldigt små befolkningar i kombination med stor areal med många sjöar och älvar. Vi är inte heller så beroende av grundvattnet som många andra europeiska länder som därför ofta drabbas svårt av torka och vattenbrist, säger Anne Lyche Solheim.

– Men även här i norra Europa ser vi problemområden, framförallt i och omkring de större städerna och i områden med mycket jordbruk. I exempelvis Stockholmsområdet når mellan 70 och 90 procent av vattnen inte upp till gott ekologiskt tillstånd.

”A Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources” slår fast att det krävs mer av medlemsländerna för att komma tillrätta med vattenföroreningar, vandringshinder för fisk, användningen av vatten inom jordbruk och för energiproduktion, markanvändning och konsekvenser av klimatförändringen.

– Det behövs en mängd olika åtgärder för at bättra situationen. En av de viktigaste är att återställa den naturliga vegetationen längs älvar och åar. I många av Europas länder har vegetationen längs älvarna tagits bort från jordbruks- och stadsområden. Ibland leds vattendragen via rör under bebyggelsen, säger Anne Lyche Solheim.

– Ett naturligt vegetationsbälte längs älvarna är viktigt för den biologiska mångfalden. Det suger upp föroreningar, ger skydd för fisk och minskar också risken för översvämningar, säger Anne Lyche Solheim.

Så länge befolkningen i Europa fortsätter att växa och produktionen av mat och energi från vattenkraft ökar så fortsätter även trycket på sjöar, älvar och vattendrag att öka. Därför är det viktigt med en gemensam strategi inom EU-länderna och Norge.

– Det är stor risk att vattensituationen försämras inom loppet av 10 – 20 år. Därför måste vi agera nu. Vi vill ju att vi och framtida generationer ska kunna fortsätta bada, fiska och dricka vatten ur kranen, säger Anne Lyche Solheim.

Källa: HaV.

Gustavsbergs Sportfiskeklubb hjälper nu Sportfiskarna med fiskevårdsarbetet genom att skänka 10 000 kronor till fiskevårdsprojektet Ge fan i våra vatten.

Fiskeklubben har sitt säte på Värmdö strax öster om Stockholm. Här finns flera aktuella exempel på fiskevårdsåtgärder i närområdet som Sportfiskarna på olika sätt bidragit till, bland annat samarbetsprojektet kring Hemmesta sjöäng och åtgärder för vandringsvägar i Sågsjöns vattensystem i Nacka.

– Vi är mycket glada över detta initiativ och tackar Gustavsbergs Sportfiskeklubb för bidraget, kommenterar Joel Norlin, koordinator för Sportfiskarnas Rovfiskprojekt.

Följande fiskevårdsfonder/insamlingar tar emot gåvor och donationer:
• Sportfiskarnas Fiskevårdsfond.
• Stiftelsen för östersjölaxen.
• Ge fan i våra vatten.

– Sportfiskarna och fiskevården tar tacksamt emot alla bidrag. Åtgärdsbehoven i våra vatten är mycket stora och vi arbetar ständigt för fler konkreta fiskevårdsåtgärder, säger Pär Lindberg, marknadschef på Sportfiskarna.

Sail Racing lanserar nya Race Line, designad av Marco Trapella. Plaggen i Race Line är gjorda från den tekniska aspekten i kvalitéer och detaljer men fortfarande med och med känslan av modern, sportig casual. Kollektionen innehåller såväl ytterplagg och sweaters som t-shirts, shorts och flertalet modeller av väskor.

För 20 år sedan startade Marco Trapella sitt eget varumärke Napapijri som han drev tillsammans med
sin syster under många år. Han har också arbetat med flera av världens ledande märken inom sportkläder.
Utöver samarbetet med Sail Racing, är Marco kreativ ledare för Koreanska LG Group.

Samarbetet med Sail Racing startade egentligen redan 2007 när Sail Racing fanns representerat i
Valencia under Americas Cup. Även då hade Sail Racing och Marco Trapella en lika syn på tekniska,
innovativa produkter och en gemensam förståelse för hur man bygger ett sportvarumärke i klädindustrin.

”När jag kom i kontakt med Sail Racing första gången, såg jag ett varumärke med tydliga kärnvärden
och en hög kreativ nivå till att kunna utveckla produkter för atleter inom seglingen”, säger Marco
Trapella.

”Jag upptäckte också en stark vilja att göra riktigt bra sportplagg. Efter år av vänskapliga
konversationer och en ömsesidig önskan att få göra något tillsammans, startade vi äntligen detta
samarbete. Jag är väldigt nöjd med det uttryck vi åstadkommit på produkterna i Race Line. Tekniska
material och detaljer på plagg med ett mer modernt snitt. Jag tycker de passar in till 100 % på Sail
Racings varumärke.”

”Självklart är vi stolta över att ha fått möjligheten till ett samarbete med en så pass högt aktad designer
som Marco Trapella”, säger Henric Vikestam, VD på Sail Racing.

”Vi har lärt oss mycket av honom under den tid vi arbetat tillsammans. Marcos erfarenhet och kunskaper i hur man tolkar ett varumärke på rätt sätt, gör att det känns extremt tryggt att nu lansera Race Line. Vi ser nu fram emot att få ut produkterna till alla våra återförsäljare.

Se intervjun med Marco Trapella och hitta produkterna i Race Line på www.sailracing.com .

Nu är det klart att Kustbevakningen gästar Kalmar Båtmässa den 24–26 maj. De kommer att visa upp sitt stora kombinationsfartyg, KBV 033, som är hela 52,1 meter långt, 10,7 meter brett och 26 meter högt.

Fartyget kan ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Det är dessutom specialanpassat för att kunna assistera vid kemikalieolyckor till sjöss.

Benämningen kombinationsfartyg innebär att fartygen tjänstgör som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har idag, till exempel sjötrafik- och miljöövervakning samt gräns-, fiske-, tull- och poliskontroller till sjöss.

Vid Kalmar Båtmässa kommer besökarna även att kunna titta närmare på två stridsbåtar från Marinbasen i Karlskrona.

Andra uppvisningar görs bl.a. av Repslagarbanan i Karlskrona, som visar hur man slår rep, Sjöräddningssällskapet, som gör en räddningsuppvisning med helikopter, och Deepwater Vision, som visar sin undervattensrobot.

– Kärnan i Kalmar Båtmässa är alla utställare, som visar det senaste inom båtar och tillbehör. Men som vanligt har vi också en massa kringaktiviteter för hela familjen. Det kommer att finnas något både för den erfarne båtägaren och för den som ännu inte har tagit steget till båtköp, säger Maria Sampson, projektledare för Kalmar Båtmässa.

Foto: Kustbevakningen.

Agapi fortsätter att utveckla svenskt båtliv och lanserar Agapi Services Glöm båtskrapor, jakt på båtplats och drevhusoljor. Med start i april lanseras Agapi Services – en familj av tjänster som erbjuds ihop med nya Agapi 750. Syftet är att ge en ny generation båtägare vad de helst av allt vill ha – maximalt med frihet och tid på sjön.

Pressmeddelande:

Agapi Services erbjuder lösningar för allt annat – underhåll, service, förvaring, försäkringar och finansiering. Allt utifrån båtägarens önskemål och i form av en fast månadskostnad. Agapi Services förenklar även ägandet för företag och för dela båt med vänner blir nu ett mycket smidigt och kostnadseffektivt alternativ tack vare Agapi Services lösningar står är att komma överens om vem som ska ha båten när.

Agapi Services erbjuds till att börja med på Rindö nära Vaxholm och på Långholmen mitt i Stockholm city. Tjänsten sker i samarbete med auktoriserade Agapi Service Partners, bland annat Promarina som driver högkvalitativa marinor, gästhamnar och vinterförvaringar runt om i Sverige och Polen.

Båtegenskaper som reducerar kostnader
Agapi 750 väckte nyligen stor uppmärksamhet på världspremiären under båtmässan Allt om Sjön i Stockholm.

Båten innebär ett innovativt nytänkande inom konstruktion, design och produktion och förenar tre båtar i en – pre- barhet, i förhållande till storlek och användningsområde, ger avsevärt reducerade kostnader jämfört med konventionella båtar i samma storleksklass. Båten förvaras normalt på land vilket innebär minimalt underhåll. Sjösättning för konventionella båtar är annars en krävande aktivitet och en betydande utgift.

En Agapi 750 sjösätts på några minuter och en normal säsong är inkluderad i priset. Fullservicetjänsten som erbjuder sommarförvaring, vinterförvaring inklusive tvätt och konservering, försäkring och motorservice kostar från cirka 3 300 kronor i månaden.

Till detta kan sedan ytterligare tjänster som utbildning kopplas. med Wasa Kredit vilket ger nedanstående pris per månad.
Antal ägare Båtkostnad Fullservice Totalpris
(180 mån) (ink moms)
1 5 932 3 300 9 232
2 2 966 1 750 4 716
3 1 980 1 200 3 180

Mer nytänkande
Ytterligare en Agapi-innovation är att varje båt nu får sin egen sida, ”Din Båt”, på Agapis hemsida. Här, i ”molnet”, förvaras båtens alla manualer, serviceböcker, etc. som är direkt relaterade till den specifika båten och kunden. Detta underlättar avsevärt för både kund, de kunder som delar på en båt, servicepartner samt även framtida kunder då båtens historik alltid finns dokumenterad och enkelt tillgängling.

– Enligt en undersökning gjord av Sweboat är en ny typ av båtägare på väg att växa fram. En ny generation som delar kärleken till vatten och hav med den äldre men som vill ha ett enklare och roligare båtliv, säger Peder Asplund, VD för Agapi.

– Vi vill hinna med så mycket som möjligt under vår lediga tid. Det ställer nya krav på både båten och på båtägandet där enkelhet kombinerat med större möjligheter att uppleva blir allt viktigare. Vi är även mer miljömedvetna än tidigare generationer.

– Med Agapi Services gör vi detta båtliv möjligt utan de besvär och skyhöga kostnader som normalt förknippas med större familjebåtar. En fantastisk båt, service och underhåll omhändertaget, en månadskostnad, en ansvarig säljare och en ansvarig servicerepresentant, all dokumentation uppdaterad digitalt i molnet. Enklare kan båtägandet inte bli.

Agapi Boating AB är ett svenskt bolag grundat 2006. Vår vision är att skapa en helt ny typ av båtliv med fokus på frihet, enkelhet och miljövänlighet. Med lanseringen av Agapi 900WA år 2009 började vi ta ut en ny kurs för svenskt båtliv. 2010 tilldelades företaget utnämningen ”Rookie of the Year” av en av Sveriges båttidningar.

Bilden:
Agapi 750 på Allt för sjön 2013.

Helgens Sportfiskemässa på Elmia i Jönköping blev den största succén någonsin och lockade 12 849 entusiastiska sportfiskare – vilket är den klart bästa besökarsiffran sedan mässan startade 2005. Nästa år är Sportfiskemässan tillbaka för ett jubileum på Kistamässan i Stockholm.

Den nya besökarsiffran slår den tidigare rekordnoteringen från 2011 med omkring 1 600 besökare.

Årets Sportfiskemässa, som arrangerades på Elmia den 5-7 april samlade 125 utställare och bjöd bland annat på besök av skådespelaren tillika Rapala Proguides senaste medlem, Rafael Edholm, artisten Markoolio, en mängd nya produkter, trendspaningar och uppvisningar i Europas största mobila jätteakvarium.

I naturlika miljöer på nya ”Metetorget” visades hur du fiskar på olika arter. Experterna på ”Betesgatan” lärde ut allt om beten. Och i ”Sportfiskeskolan” fick barn mellan 7 och 12 år lära sig grunderna för ett framgångsrikt sportfiske. Flera delar av mässan sändes även live över internet.

Omkring 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form – och på Sportfiskemässan kokade intresset.

– Det var en fantastisk stämning och bra tryck i mässhallen redan när vi öppnade i fredags. Det är härligt att sportfiske engagerar så många människor och att intresset för fiske fortsätter, säger projektledaren för Sportfiskemässan, Agneta Brunell, om årets succé.

Under mässan delades priser ut till bästa monter butik, bästa destinationsmonter och bästa leverantörsmonter. Nedan följer pristagarna och motiveringarna.

2013 års bästa monterbutik
Vinnare: Jaktia
Motivering: Butiken som vunnit priset ”2013 års bästa monterbutik” har varit mycket duktiga på att synas. Bra färgsättning av montern och överskådlig uppdelning av varorna gör att kunden hittar rätt. Juryns fiskeexpert kände sig shoppingsugen!
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Fiske & Outdoor och Huntyard & Berras.
2013 års bästa destinationsmonter
Vinnare: Visit Åland
Motivering: Väl synlig hittade man lätt till ”2013 års bästa Destinationsmonter” med ett lockande budskap som är lätt för mässbesökaren att ta till sig. En ljus monter med bra belysning och stilren design. En bra bemannad monter där utställarna hade enhetlig klädsel gav bra förutsättningar för ett lyckat möte med besökaren.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Påarp Gård och FiskaNorge.

2013 års bästa leverantörsmonter
Vinnare: Fly-Dressing Vision
Motivering: ”2013 års leverantörsmonter” stack verkligen ut från mängden med en enhetlig design och stark attityd. Montern kändes inbjudande, varm och ombonad och gav besökaren en liten oas att ta sin tillflykt till när flugspöna ven om öronen. Att dela in montern i olika ”rum” var ett lyckat grepp och gjorde att det inte blev rörigt.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Comstedt och Normark Scandinavia AB.

Nästa vår firar Sportfiskemässan tioårsjubileum – och arrangeras återigen på Kistamässan i Stockholm den 21-23 mars 2014.

Läs mer och håll er uppdaterade på: www.sportfiskemässan.se eller www.facebook.com/sportfiskemassan

Bilden:

Betesbyggare Kent Sundin.
.

I september avgörs en av världens största och mest ärorika tävlingar i San Fransisco, USA – kappseglingen Americas Cup. En nyhet i år är den ungdomstävling som avgörs dagarna innan den stora finalen. Tolv 45-fots katamaraner gör upp om Red Bull Youth Americas Cup.

Sverige kommer att ha en båt på startlinjen med KSSS-seglarna Charlie Ekberg (rorsman) och Niclas Düring (taktiker) som ansvariga ombord. Bakom projektet står Team Artemis som är en av utmanarbåtarna i Americas Cup, Göteborgsföretaget Berg Propulsion samt Sveriges största kappseglingsklubb, KSSS.

Besättningen består av sex personer och från början ansökte 75 svenska seglingsungdomar, mellan 19 och 25 år, om en plats ombord. Cirka 40 kallades till intervju och 20 har fått testsegla flerskrovsbåtar på Gardasjön i Italien. Nu är det nio unga seglare som ingår i ”Swedish Youth Challange for Red Bull Youth Americas Cup”.

Teamet leds av KSSS sportchef Björn Johansson och förutom stockholmskillarna Charlie och Niclas finns där ytterligare sju seglare. En tjej har lyckats slå sig in i gänget. Det är Sofie Düring från Stockholm. De sex övriga är Jonathan Ameln, Stockholm, Andreas Axelsson, Stenungsund, Arvid Bildh, Värnamo, Tom Gross, Stockholm, Nils Åkervall, Norrköping och Philip Carlsson, Onsala.

Redan nästa vecka kommer Charlie Ekberg och Niclas Düring att sättas på tuffa prov då de seglar Team Artemis AC45:a i det som kallas Americas Cup World Series och som varit förtävlingar till Americas Cup under mer än ett år. Tävlingen avgörs i Neapel 16 till 21 april och är den sista i serien. För de två unga svenska seglarna är det en stor chans, ära och givetvis ett enormt äventyr att få segla i en av världens tuffaste regattor.

Förutom AC World Series ska ”Swedish Youth Challange” senare under våren och sommaren 2013 kappsegla flerskrovsbåtarna Seacart26 och M32 och delta i regattor runt om i Norden.

För mer information kontakta teamets sportansvarige Björn Johansson på bjorn@ksss.se eller 073-3583530. KSSS pressansvarige Mats Olsson nås på mats@ksss.se eller 070-6336130

Bilden:
Niclas Düring (till vänster) och Charlie Ekberg.

AMT:s första riktiga hyttbåt är en fullträff. En kompromisslös och basic båt, framför allt för alla som kör mycket i skärgården och vill kunna övernatta i båten.

Finska AMT har gjort sig kända och välutrustade för fina daycruisers och styrpulpetbåtar. Nu har företaget även börjat bygga kabinbåtar.

AMT har redan tidigare byggt en kabinbåt (AMT 200 C), men med en stor hytt och ett öppet fördäck fungerar den bäst som ren transportbåt. Responsen på den modellen visade att kunderna vill ha modernare kabinbåtar – AMT har aldrig haft ett så stort intresse från olika marknader som för den här båten.

AMT 215PH (Pilot House) har en del gemensamt med daycruisern AMT 200. Skrovet är detsamma, men med flera modifieringar. Bland annat har AMT 215PH 20 grader V-botten och båten är godkänd för 90–150 hk.

Båtliv har provkört den här båten med en 150 hk Honda utombordsmotor. I Sverige säljs AMT främst med Suzuki utombordsmotorer eftersom de har gemensam generalagent, men skillnaden i körupplevelse är minimal.

Enkel att köra
Körmässigt är allting odramatiskt och enkelt. Gasa och styr är en enkel princip som fungera bra i 215PH tillsammans med en del trim, beroende på belastning och sidvind. Båten är stabil och går tryggt i sjön med ett robust skrov. Sikten från förarplats är bra och hela båten känns gedigen.

Det är enkelt att ta sig ombord och runt båten. Akterdäcket är väl tilltaget och utrustat med höga fribord och stabila grabbräcken på naturliga platser.
Det känns helt rätt att välja utombordsmotor till den här typen av båt. Motorbullret försvinner i stort sett helt och båten blir piggare tack vare en lättare motor. Det blir också enkelt att ta sig in på grunda vatten eftersom motorn kan tiltas upp, vilket även underlättar när båten körs på trailer.

Beroende på motorval är toppfarten över 30 knop och en lämplig marschfart 23–25 knop även med fyra vuxna ombord. Det är goda fartresurser för den här typen av båt.

Ljus och tyst
Ett av AMT:s mål vid utvecklingen var att hålla ljudnivån inne i båten under 80 dB. Det är ett stort plus eftersom kabin båtar med stor öppen volym kan bli bullriga när minsta vågljud lätt fortplantar sig i hela båten.

Den båt vi körde var välutrustad med pentry, tryckvatten, vattentoalett samt värme. I grundutförandet säljs dock AMT 215PH inte lika välutrustad, hur mycket extra båten ska utrustas med beror på köparens behov och plånbok.

Takhöjden i kabinen känns bra med 1,86 m med takluckan stängd. Föröver finns kojer på 2,0 respektive 2,4 m längd. Kort sagt, mycket båt på endast 6,4 m och en båt som passar för väldigt många.
Lars-Åke Redéen

Tekniska data
Längd: 6,40 m
Bredd: 2,40 m
Djupgående: 0,83 m
Vikt: 1 200 kg
Motor: 90–150 hk
Personer: 7
Pris: 479 000 kr med Suzuki 140 hk
Info: www.suzukimarin.se

Svenska Ruperts senaste design är en ny 52 fots RIB, främst framtagen som tenderbåt till superyacht marknaden. Linjerna är mycket moderna på denna stora RIB och leder tankarna till lyxigt båtliv för dem med stora plånböcker, men också till fart och prestanda.

Det finns två drivlinealternativ: Dubbla Volvo Penta D6-400 dieselmotorer med drev och en lite vildare version med två stycken MAN dieselmotorer på 800 hk per styck.

MAN-motorerna kan kopplas till Rolls-Royce vattenjet, vilket ger Rupert 52 Cabin en toppfart på drygt 50 knop.

Tekniska data
Längd: 15,7 m
Bredd: 3,99 m
Vikt inkl. motorer: 9 till 12 ton
Bränsletank: 3 000 liter
Fart: 38–50 knop
Motoralternativ, Vattenjet: Diesel 2 x 500 till 2 x 800 Hk
Motoralternativ, Stern Drive: Diesel 2 x 400 Hk
Generalarrangemang: Enligt kundspecifikation
CE Kategori: B-Offshore
Info: www.rupertmarine.com

K&M Yachtbuilders i Nederländerna håller öppet varv lördagen 20 april, i Makkum i norra Holland. Trots de svåra tiderna i båtbranschen har K&M lyckats att stadigt öka sina marknadsandelar med hög hantverksskicklighet i kombination med långtgående kundanpassning.

Varvet drivs av den entusiastiske Eeuwe Kooi, 40 år, och hans team av unga och energiska medarbetare. De är kända för att ta sig an konstruktionsmässiga utmaningar i aluminium. Under 2012 färdigställde de bland annat en 88 fots Frers konstruktion med en sänkköl och ett djupgående på 5,10 m.

Under visningsdagen visas över 20 båtar i storlek från 48 till 73 fot.

K&M Yachtbuilders representeras i Skandinavien av Båtbyrån i Långedrag AB

Info: www.batbyran.se

Pressinformation på engelska:
Open Day at K&M Yacht builders – Aluminium Mecca in
Makkum!
On Saturday 20 April, K&M Yacht builders, constructor of aluminium customer-built sailing yachts, will open its doors to the public once again. From 10 to 16 hours, you are welcome to view the shipyard and its work in Makkum: a number of yachts (around 7) are under construction indoors, while a number of finished yachts (around 15) can be found out in the water. There are two
presentations (at 12 and 14 hours) and hopefully good weather! Four of the K&M “lines” will be here: Bestevaer, Bestewind, Stadtship and Axonite.

From 48 to 73 foot
Eeuwe Kooi, The director and owner of K&M: “When is our Open Day interesting for you? If you are planning to have a sailing yacht custom built. If you are interested in aluminium custom and polyester semi-custom yachts. But also if you’re ‘simply’ a boat lover.”

“Of course you can visit us at any other time, but the Open Day is the ideal opportunity to view many yachts at the same time. Each year, owners of K&M yachts moor in Makkum. These are yachts which normally sail the most beautiful routes. With so many ships lined up, it is fascinating to see how each owner has made their own choices. In order to get a proper idea of your ideal
ship, it is sensible to view as many different ships as possible and to write down whatever you really want (or do not want),” explains Eeuwe.

“The ships here give a good idea of what our shipyard does. We not only construct the aluminium Bestevaer and Stadtship yachts but also the Bestewind 50, which is the smaller polyester version of the Bestevaer. We know for sure there will be six of the Bestewind 50 yachts on-site.”

“We also have two completely custom-built aluminium yachts, the Icon 48 ‘Leeloo’ and the Axonite 69”. The ‘Leeloo’ will be the smallest of the ships, but still very much worth the effort of having a look!”

“Are you looking for a shipyard for a refit or maintenance job? Once again, K&M is the place to be. We have a stand with information on this, and a number of ships can be viewed as showcases.”

Four of these ships are also for sale. These are the Bestewind 50 ʻKooi Aapʼ, Bestevaer 53ST ʻZeeroverʼ, Bestevaer 50S ʻEverdina Mariaʼ and the Bestevaer 73S ʻChristopherʼ.

Det finns många solglasögon till barn på marknaden. Många av dem håller inte vad de lovar. Solens UV-strålning är extra stark under våren. Det är därför extra viktigt att skydda barnens ögon med bra solglasögon.

– Våra solglasögon har precis kommit in på vårt lager. De går som smör just nu. Det märks tydligt att många har uppmärksammat hur viktigt det är att skydda barnens ögon ordentligt i den starka vårsolen, säger Marika René VD för varumärket Zunblock.

För att utvärdera solglasögon till barn kan man för det första se efter om solglasögonen är CE-märkta, vilket är en kvalitetsstämpel. Glasögonen skall även ha 100% UV-skydd enligt minst kategori 3. Barnen är ofta tuffa användare av solglasögon. Känn och kläm extra noga innan köpet av solglasögon.

– Vi har jobbat med solglasögon till barn i många år. Förutom säkerheten är det extra viktigt att solglasögonen har en hög komfort och hållbarhet. Vi har satt på en mjuk skumgummilist på insidan av glasögonen vilket gör att de är sköna att bära. Glasögonen har inga skalmar utan sitter på med ett mjukt gummiband som justerar storleken, säger Marika René

Zunblock är ett svenskt varumärke som fokuserar på säkra solskyddsprodukter och accessoarer till barn och vuxna.

Info: www.zunblock.se

”En sjöräddningsinsats som visar på frivilligheten när den är som allra bäst, oersättlig och osjälvisk. Rådigt och korrekt agerande, med stor omsorg för både liv och egendom. Samtidigt ett lugnt och säkert handlande, som enbart uppnås genom envis och trägen övning.” Så lyder motiveringen för Årets sjöräddare 2012. Bland 17 nominerade räddningsinsatser och totalt 73 frivilliga som utsetts, gick utmärkelsen till Kalmartrion Anton Kock, Per André och Marcus Hansson för en dramatisk utryckning 11 juli förra året.

Sjöräddningssällskapets 200 enheter är strategiskt placerade runt Sveriges kust och i våra största insjöar och redo att rycka ut inom 15 minuter. Men den här dagen gick det ännu snabbare.

De tre sjöräddarna hade precis avslutat en samövning med Sjöfartsverkets räddningshelikopter när jourtelefonen ringde, klockan 21:35. En segelbåt hade drivit på grund med en person släpande efter i vattnet. Anton och Per befann sig på Rescue Swedbank och gav sig i väg omedelbart.

– Eftersom vi visste att det är grunt i området där segelbåten befann sig anropade vi även Marcus Hansson att ansluta sig på vår Rescuerunner, berättar Anton Kock.

Väl på plats gjorde pålandsvind och bränningar det i princip omöjligt att gå nära segelbåten med Rescue Swedbank. I stället tog sig Marcus Hansson och Per André dit med Rescuerunnern, medan Anton förberedde kastlina och tamp ett hundratal meter bort.

– Vår högsta prioritet var att rädda mannen som hängde efter båten i sin livsele och att kontrollera att det inte saknades fler personer, säger Marcus Hansson.
Mannen, en tysk ensamseglare på väg till Stockholm, var nerkyld och chockad och hade ett brutet revben.

– Vi drog upp honom i segelbåten, där jag stannade med honom för att få honom lugn, säger Per André. Samtidigt drog Marcus segelbåten från piren, ut på djupare vatten, där Rescue Swedbank kunde ta över bogseringen in till Kalmar hamn.

De tre sjöräddarna, alla i 25-årsåldern, är ett samspelt team med sjöräddning som största intresse. De är glada över utmärkelsen.

– Årets sjöräddare är ju ingen tävling utan mer ett bevis på att man gjort en fin insats, säger Anton Kock.

Info: www.ssrs.se

Humminbird autopiloter är en vidareutveckling av autopiloterna från Navicontrol som förvärvades av Johnson Outdoors 2010. I Johnson Outdoors finns förutom Humminbird även varumärkena MinnKota och Cannon. Strävan efter att ta fram kompletta system för sportfiske och navigering fortsätter och många nyheter kommer att presenteras inom de kommande åren.

Humminbirds nya SC110 autopilot omfattar alla komponenter som behövs för automatisk styrning och exakt navigering för de flesta båtar och fartyg. SC110 har den senaste tekniken i stilren design som är lätt att hantera. Den moderna displayen med den eleganta designen passar väl in på alla instrumentpaneler vare sig det är en segelbåt eller en motorbåt.

I centrum av autopilotsystemet finns SCP110 kursdator. Den drivs av en 32-bitars processor som använder avancerade beräkningar för att optimera roderrörelser.

Den använder en multisensorteknologi som baseras på samlad data från fluxgatekompassen, GPS och en inbyggd solid-state rate gyro. Tillsammans skapar de bästa möjliga kurs och styrförmåga.

Den vattentäta SC110 displayen visar klara färger, grafisk och numerisk visning av kurs, bäring, roderrörelser, larm och status indikering för auto, standby och seglingslägen.

Det finns ett brett urval av pumpar och drivenheter för att matcha individuella behov till båtar och fartyg. SC110 är designad och utvecklad för att kunna användas utan roderlägesgivare vilket underlättar installation på båtar med utombordare.

Pris komplett system från 22 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Svenska Dagbladet har låtit jämförelsesajten Compricer undersöka vad det kostar att försäkra åtta vanliga båtmodeller hos sju försäkringsbolag. Undersökningen som publicerades 8 april visar på stora prisskillnader mellan bolagen, som mest mer än 400 %. Svedea erbjuder den mest förmånliga försäkringen för sex av åtta båtar.

Pressmeddelande:

Prisjämförelsesajten Compricer har för Svenska Dagbladets räkning undersökt vad det kostar att försäkra åtta vanliga båtmodeller hos sju försäkringsbolag. Undersökningen visar att det inte är ovanligt att samma båt är dubbelt så dyr att försäkra om man jämför det billigaste med det dyraste bolaget. I vissa fall är skillnaden ännu större, motorbåten Jeanneau Merry Fisher 655 kostar exempelvis 2 284 kronor att försäkra hos Svedea medan If vill ha hela 10 189 kronor för samma båt.

– Undersökningen visar att det nästan alltid lönar sig att se över sin båtförsäkring. Prisskillnaderna är påfallande stora och det finns ingen koppling mellan pris och kvalitet. Våra försäkringar är i sex av åtta fall de billigaste samtidigt som de erbjuder ett omfattande skydd, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring.

– Försäkringens pris är självfallet intressant för de flesta båtägare men det är också viktigt att skaffa sig en uppfattning om bolagets förmåga att hantera en eventuell skada. Här vågar jag påstå att de bolag som specialiserar sig på att försäkra båtar har bättre förutsättningar för en snabb och effektiv skadehantering, inte minst tack vare sina kontakter i båtbranschen.

I artikeln uttalar sig också chefredaktören för Praktiskt Båtägande, Philip Pereira dos Reis. Han poängterar att många båtägare betalar onödigt mycket genom att ligga kvar i samma bolag och på samma försäkringsvärde. När värdet på båten sjunker så bör man se över sin båtförsäkring eftersom bolagen bara ersätter det aktuella marknadsvärdet.

– Det finns flera goda skäl att se över sin båtförsäkring. Chansen är till att börja med mycket stor att det går att hitta en förmånligare försäkring. Har man dessutom inte justerat försäkringsvärdet på många år lyckas nästintill alla hitta ett bättre alternativ. Och inte minst viktigt har man möjligheten att hitta ett bättre försäkringsskydd utan att behöva betala mer, exempelvis en försäkring som gäller året runt i sjön vilket inte alla bolag erbjuder kostnadsfritt, säger Jonas Roberts.

Mars har varit rekordkall och isen kommer att ligga länge i stora delar av landet. Med ökande sol och vårvärme kan dock isen snabbt bli dålig. Ta därför aldrig onödiga risker vid isfisket. Att isarna kan försämras snabbt och bli osäkra har nu aktualiserats genom flera tragiska isolyckor med dödlig utgång. Sportfiskarna uppmanar nu alla isfiskare att sätta säkerheten främst under isfisket.

Farorna med isfiske kan skilja sig mycket åt beroende på vilken is man fiskar på. I norra Sverige blir isen ofta snötäckt och närmare metertjock. Här är ofta de största riskerna att gå igenom isen där det finns strömdrag eller vindråkar. I södra Sverige blir isen tunnare och består oftare av ren is. Under vårvintern kan en is som är säker under morgontimmarna efter en kall natt, snabbt försämras och bli farlig. Oavsett var i landet man isfiskar finns det några enkla säkerhetsregler att följa:

1. Minst en decimeter kärnis är ett generellt mått på när isen är tillräckligt tjock för isfiske. Observera dock att kärnis snabbt kan försämras på våren, därför är TVÅ DECIMETER KÄRNIS ett bättre mått nu.

2. GÅ INTE UT PÅ OKÄND IS, kontrollera isen själv även om andra isfiskare befinner redan befinner sig ute på isen.

3. HA ALLTID ISDUBBAR utanpå jackan, lättillgängliga under hakan.

4. PROVBORRA/kontrollera alltid isen under varje förflyttning, istjockleken kan variera mycket och is kan förändras snabbt beroende på väderförändringar och ökat strömdrag.

5. Fiska alltid FLERA TILLSAMMANS, då ökar säkerheten, fiska ALDRIG ENSAM på tunn is.

6. Ha med en LÄTTILLGÄNGLIG LIVLINA.

7. Ha med RESERVKLÄDER i en sluten plastpåse, en nedkyld person behöver mycket snabbt ombyte.

8. TA ALDRIG RISKER i onödan, undvik områden med svag is vid förflyttningar även om det innebär omvägar.

9. HAVSISARNA ÄR SÄRSKILT FÖRÄDISKA pga att saltvatten kräver lägre temperatur för att frysa och alltså även tinar snabbare.

10. På vårvintern ska man undvika områden med vassar, bryggor, bojar mm som värms upp av solen och snabbt nöter på isen. KOLLA HELLRE ISEN EN GÅNG FÖR MYCKET ÄN FÖR LITE!

Läs även mer om issäkerhet på: www.issakerhet.se

Det kan dröja upp till två månader innan Nord West & Najad får en ny ägare, enligt konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström vid Vinge i Göteborg. Enligt konkursbouppteckningen är skulderna i koncernens tre bolag sammanlagt cirka 200 Mkr. Samtidigt finns det stora tillgångar i bolaget i form av varumärken, fastigheter med mera. Banken har hittills dock tackat nej till de anbud som har kommit in.

För tillfället jobbar 18 personer på Nord West & Najad-varvet på Vindön på Orust. Företaget drivs vidare i väntan på att ett tillräckligt hög anbud ska lämnas in.

Hur stora är möjligheterna för en ny ägare att driva vidare företaget?
– Det finns intressenter som vill driva varvet, men de får lägga bättre bud, säger advokat Fredrik Tengström.

– Produkterna är väldigt fina enligt kunderna och marknaden. Men priset för själva företaget måste upp. Swedbank har en stor fordran på 85 Mkr på konkursboet och banken förväntar sig därför ett hyggligt pris för det här.

Borde företaget ha begärts i konkurs eller rekonstruktion tidigare än vad som skedde?
– Det har jag inte tagit ställning till. Det kommer senare när förvaltarberättelsen ska skrivas. Just nu ägnas all kraft till att sälja varvet till bästa pris, vilket också är det bästa för alla parter.

När kan Nord West & Najad få en ny ägare?
– Jag tror att det dröjer en eller två månader till innan vi ser en ny ägare. Allt går att sälja väldigt fort om man vill sälja det billigt. Men vi vill ha ett hyggligt pris med tanke på de fina produkterna och det fina företaget, som har hög kvalitet.

De tre företag som ingår i konkursen är Nord West & Najad AB, Lyse Plastprodukter AB och Lyse Fastighetsbolag AB.

Vid konkursutbrottet fanns i konkursbolagets lokaler 83 båtar, hos tredje man fyra båtar och i Lyse Plastprodukters lokaler sex båtar.

Tillgångarna i enbart Nord West & Najad AB uppgår till 22,1 Mkr medan skulderna är på 195,5 Mkr enbart i det bolaget. Det gör bristen i Nord West & Najad AB till 173,5 Mkr.

Bland fordringsägarna finns, förutom banken, ett stort antal av båtbranschens leverantörer med totala fordringar på 24 Mkr.
Lars-Åke Redéen

Volvo Car Groups nya motorfamilj VEA (Volvo Engine Architecture) lanseras i höst, med den världsunika i-ART-tekniken som bidrar till att minska bränsleförbrukningen i de nya dieselmotorerna.

Genom tryckåterkoppling från varje insprutare istället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor i common rail ger i-ART möjlighet att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i varje individuell cylinder.

– Att öka common rail-trycket till exceptionella 2500 bar och samtidigt införa i-ART-tekniken kan beskrivas som det andra steget i dieselrevolutionen. Det är ett genombrott jämförbart med när vi uppfann den banbrytande lambdasonden för katalytiska avgasrenare 1976. Ytterligare en unik innovation från Volvo, säger Derek Crabb, VVD för Powertrain Engineering inom Volvo Car Group.

– Varje insprutare har en egen liten dator som övervakar insprutningsprocessen, tillägger han. Utgående från denna information säkerställer det självanpassande i-ART-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in i varje cylinder under varje förbränningscykel.

Kombinationen av högre insprutningstryck och i-ART-teknik ger kunden en motor med bättre bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och hög uteffekt – och med ett distinkt och kraftfullt ljud.

Lansering hösten 2013

Volvo Car Group lanserar Volvo Engine Architecture hösten 2013. Samtidigt med VEA lanserar Volvo en ny åtta-stegs automatväxellåda som bidrar till enastående köregenskaper och utmärkt bränsleekonomi.

Common rail för diesel och direktinsprutning för bensin är standard i det kommande modulbaserade utbudet av diesel- och bensinmotorer.

Turboladdning på flera nivåer ger flexibilitet för hela spektrumet av motorer – från de extremt bränslesnåla till sportiga kraftpaket med effekt och vridmoment i överflöd. För att täcka alla kunders behov kommer vissa motorer att ges ytterligare prestanda via elektrifiering eller annan spjutspetsteknik.

– De nya drivlinorna kommer att ge total körglädje genom sin smidiga, men ändå mjuka, lyhörda och ryckfria karaktär, som är resultatet av den nya åtta-växlade automatlådan, säger Derek Crabb.

V8:or är dinosaurier

– Vi strävar efter att skapa mindre och smartare motorer, med prestanda som kommer att få gamla V8:or att framstå som dinosaurier. Våra fyrcylindriga motorer presterar bättre än konventionella sexor, och de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyror. Elektrifiering ovanpå detta kommer att ta oss till effektvärden som annars bara förekommer i konventionella V8:or, säger Derek Crabb.

Motorerna byggs vid Volvo Car Groups moderna motorfabrik i Skövde.

Den franska staden Lorient återvänder som hamnstop i Volvo Ocean Race under den tolfte upplagan av tävlingen 2014-15. Därmed är rutten för tävlingen klar och det är tydligt att den kommer att testa gränserna hos världens bästa seglare när de kappseglar runt jorden i tävlingen som sträcker sig över nästan nio månader och 40 000 sjömil.

Starten för Volvo Ocean Race 2014-15 går den 4 oktober 2014 då det första In-Port Racet seglas i Alicante. Nio månader senare avslutas tävlingen med ett sista In-Port Race i Volvos hemstad Göteborg den 27 juni 2015.

Tävlingens totala sträcka kommer att vara 39 895 Nm(73 886). Den kommer nu innehålla ytterligare en sträcka där seglarna ska tackla Södra Oceanen när de, i den nya båten VO65, ska segla från Recife i Brasilien till Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten.

– Vi är säkra på att rutten vi har nu kommer att attrahera alla seriösa havskappseglare och den är full av supersnabba och utmanande delar. Södra Ocean-etappen från Recife till Abu Dhabi är den mest mångsidiga sträckan någonsin och bidrar till vad som kan bli den tuffaste tävlingen i vår 40-åriga historia, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.

Lorient kommer att vara det näst sista hamnstoppet längs rutten och kommer precis som i den senaste upplagan 2011-12 efter Lissabon och före den stora finalen som nu blir i Göteborg.

Rutten kommer att ta lagen, i de helt nya båtarna VO65, från tävlingens hemstad i Alicante i Spanien över 3421 sjömil(M) till Recife på Brasiliens nordöstra spetts. Därifrån ger sig lagen ut på tävlingens längsta etapp och gör en första dipp nere i Södra Oceanen på vägen till Abu Dhabi(9707 M). Därifrån går tävlingen vidare till Sanya i Kina (4670 M).

Precis som i den senaste upplagan seglar båtarna sedan från Sanya till Auckland, Nya Zeeland (5264 M). Från ”City of Sails” bär det av till Itajaí i Brasilien (6776 M) och sedan norrut till Newport, Rhode Island i USA (5010 M). Lagen korsar sedan Atlanten till Lissabon (2,800 M) och stannar därefter i Lorient (647 M) innan det blir dags för den avslutande spurten runt de engelska öarna till slutmålet i Göteborg (1600 M).

– Med helt nya hamnar som Recife till bekanta stopp som Abu Dhabi, Sanya, Itajaí, Lissabon och Lorient, och klassiska seglingsstäder som Auckland och Newport, blir den här rutten en perfekt blandning av nytt och gammalt. Till det ska man lägga starten i Alicante och en midsommarmålgång i Göteborg, och det ända jag ångrar är att jag inte kommer segla rutten själv, avlutar Knut Frostad.