Nyheter

Idag döptes den nya sjöräddningsbåten av Ola Skinnarmo på Skeppsholmen i Stockholm. Pantamerabåten är resultatet av ett samarbete mellan Pantamera och Sjöräddningssällskapet där konsumenter uppmanats att ”panta” burkar utan pant samtidigt som sjöräddningssällskapet har underlättat för båtfolket att göra sig av med sin pant. 18 miljoner insamlade burkar blir nu en ny sjöräddningsbåt som dessutom går på miljöbränslet EcoPar.

– Vi har haft ett fruktsamt samarbete med Sjöräddningssällskapet sedan ett par år. De 2000 frivilliga sjöräddarna runt om i landet gör ett fantastiskt jobb. Vårt samarbete innebär att de, utöver sina räddningsinsatser, underlättar för båtfolket att bli av med sin pant och på så sätt bidra till en renare natur och skärgård, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera/Returpack.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen på att panta, nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men de privatimporterade burkarna, utan pant, återvinns inte i lika hög grad. För att öka återvinningen av dessa burkar skänkte Pantamera 10 öre för varje privatimporterad burk som pantades till Sjöräddningssällskapet.

– När kampanjen ”Pantamera – Rädda flera” genomfördes under förra sommaren pantades omkring 18 miljoner privatimporterade burkar. Det är dessa burkar som har finansierat den nya sjöräddningsbåten. Att båten dessutom går på det nya miljöbränslet EcoPar gör det bara ännu bättre, säger Katarina Lundell.

Utöver pengar till sjöräddarna och en renare natur innebär återvinningen av 18 miljoner burkar en stor miljövinst. Att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar 95 procent i energi jämfört med nytillverkning. För varje burk som pantas sparar man 0,34 kg koldioxidutsläpp jämfört med att tillverka en ny. 18 miljoner burkar motsvarar cirka 6 300 ton koldioxid.

– Att panta är en enkel vardagshandling som ger en fantastisk miljövinst. Vi vill förstås att alla burkar och flaskor som säljs ska återvinnas oavsett om de köpts i Sverige eller utomlands, avslutar Katarina Lundell.

Var med och tävla om filmen Berättelsen om Pi på blu-ray & dvd! Båtliv lottar ut fem stycken filmer till dem som svarar på en enkel fråga. Filmen är ett visuellt mästerverk av Oscarbelönade Ang Lee och baserat på den bästsäljande romanen av Yann Martel.

Efter ett skeppsbrott befinner sig en indisk pojke vid namn Pi på drift i Stilla Havet, ombord på en livbåt tillsammans med en vildsint, bengalisk tiger. Under resan, där de får uppleva naturens storslagenhet och raseri, skapas det samtidigt ett lika fantastiskt som oväntat band mellan det skeppsbrutna paret.

Berättelsen om Pi har hyllats av kritiker, nominerats till 11 Oscars och belönades med fyra vinster, bland annat för Bästa Regi, den blev trefaldigt Golden Globe-nominerad och inte minst är den en publikvinnare över hela världen.

Den 24 april släpps filmen på blu-ray och dvd och du har chans att vinna ditt ex i vår tävling!

Tävlingen
Svara på frågan:
Vad kallas det flätade handtag som sitter i kläppen till skeppsklockan ombord?

Skicka in ditt svar via mail till info@batliv.se.

Vi drar fem vinnare 24 april!

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att samordna myndigheternas arbete med samverkan mot alkohol och droger i trafiken (SMADIT). I uppdraget ligger att i samarbete med Rikspolisstyrelsen, Tullverket, Kustbevakningen och Socialstyrelsen ta fram gemensamma nationella rekommendationer för arbetet enligt samverkansmodellen SMADIT och för hur verksamheten kan följas upp och utvärderas.

– Rattfylla gör varje år att människor dör i onödan, det måste tas på mycket stort allvar. Vårt förslag handlar om att komma åt de bakomliggande orsakerna till att människor kör bil onyktra, det här är en viktig del i arbetet, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken) syftar till att minska antalet förare i trafiken som är påverkade av alkohol och droger. Metoden innebär att när rattfyllerister rapporteras ska ett samtal med socialtjänsten eller beroendevården erbjudas inom 24 timmar.

– Vi vet att när en person med alkoholberoende avslöjas, finns ofta motivationen för behandling och då ska också personen ges erbjudandet att få vård. Detta erbjudande kan bli vändpunkten för en person att bli en nykter fordonsförare, säger barn- och äldreminister Maria Larsson.

En slutrapport om uppdragets genomförande ska lämnas till Näringsdepartementet senast 31 januari 2015.

BoatSecure, en av marknadens mest prisvärda stöldmärkningar av fritidsbåtar och utombordsmotorer, expanderar nu på land med CarSecure. Med CarSecure stöldmärker man enkelt golfbilar, ATV fyrhjulingar, snöskotrar, mopeder, snöslungor och andra fordon. På samma sätt som BoatSecure för fritidsbåtar och utombordare.

Med CarSecure´s elektroniska stöldmärkning minskar risken för att fordonet ska bli stulet.

Om det trots allt blir stulet är det lätt att identifiera för såväl polis som för försäkringsbolag, med speciell avläsningsutrustning från CarSecure.

Stöldmärkningen utför ägaren själv på några minuter. Det enda man behöver göra är att fästa CarSecure´s elektroniska ID tagg på en plats i fordonet där den inte syns. Taggen är självhäftande och fäster på alla material. ID taggens eget unika nummer registreras tillsammans med ägaruppgifterna i CarSecure´s databas.

Med CarSecure sänks kundens självrisk med upp till hela 1 000 kr vid stöld av fordonet. Gäller oavsett försäkringsbolag.

Läs gärna mer på www.carsecure.se

Nu drar SM i gädda 2013 igång med den första av 16 kvaltävlingar runt om i landet. Slutmålet för tävlingarna är att kora landets bästa gäddfiskare. – SM i gädda blir nu en riktigt stor tävling. Landets samlade gäddfiskeelit kommer att vara på plats i finalen i Mälaren i oktober och det kommer att krävas stor skicklighet för att vinna, säger Anssi Lehtevä, tävlingskonsulent Sportfiskarna.

Lördag 20 april genomförs första kvaltävlingen i Karlskrona skärgård och nästkommande lördag 27 april är det Gävles tur att ha en kvaltävling. Kvalserien består av 16 deltävlingar, som deltagarna har man möjlighet att kvala fritt antal gånger för att öka chansen till en plats i finalen.

Blir man bland de 10 första i en deltävling är man kvalificerad då maximalt 160 lag från de 16 kvaltävlingarna gör upp om slutsegern i den stora finalen på Mälaren i oktober.

Finalen i SM i gädda arrangeras både som lagtävling och individuell tävling. Att vara Sveriges bäste gäddfiskare är kanske den mest prestigefyllda titeln man kan inneha bland sportfiskare. Alla medlemmar i Sportfiskarna har rätt att delta på SM i gädda.

SM i gädda -för gäddans bästa
På SM i gädda bedrivs så kallad catch & release. Alla fångade gäddor släpps varsamt tillbaka efter att ha fotograferats mot en mätbräda. Tävlingen går ut på att fånga de längsta gäddorna. Ett viktigt syfte med SM i gädda är att öka gäddfiskets status och att även få fokus på ett hållbart sportfiske. En del av behållningen från tävlingen går tillbaka till fiskevårdande projekt för gäddan.

Info: http://2013.sportfishmasters.se/

Regeringen har idag fattat beslut om att ge Affärsverket Svenska kraftnät tillstånd att bygga NordBalt, en ny sjökabelförbindelse som ska binda samman elnäten i Sverige och elnäten Litauen. NordBalt kommer omfatta 40 km markkabel och 400 km sjökabel och kommer gå mellan Nybro i Sverige och Klaipeda i Litauen.

Syftet med NordBalt är att binda samman de baltiska staternas elnät med det nordiska. Att skapa en effektiv och integrerad elmarknad i Europa är viktigt för att kunna nå EU:s klimat- och energipolitiska mål och för att få en god överföringskapacitet inom och mellan Europas länder. Därför har EU-kommissionen beslutat delfinansiera NordBalt med 175 miljoner euro närmare 1,5 miljarder kronor.

– Vi behöver en mer integrerad och bättre fungerande elmarknad och kraftöverföring i Europa. NordBalt kommer betyda väldigt mycket för att binda samman det baltiska och det nordiska elnätet, och kommer bidra till att stärka försörjningstryggheten i både Sverige och Baltikum, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

När NordBalt är färdigställd, vilket beräknas ske i slutet av 2015, kommer den vara en 300 kV likströmsförbindelse, som har en kapacitet om 700 MW el, vilket är lika mycket som ett stort vattenkraftverk.

Som villkor för beslutet anger regeringen att affärsverket Svenska Kraftnät i god tid ska ge Försvarsmakten information om när utläggningsarbetena av kabeln påbörjas och avslutas, så att utläggningsarbetena och Försvarsmaktens skjut- och övningsverksamhet ska kunna samordnas. Vidare ska affärsverket Svenska Kraftnät informera Kustbevakningen när arbetet påbörjas, av hänsyn till sjötrafiken. Ett ytterligare villkor för beslutet är att Svenska Kraftnät under projektering, kabelförläggning och framtida arbeten ska vidta de försiktighetsåtgärder som angivits av Kalmar Vatten AB och att de ska vidta de skyddsåtgärder och försiktighetsmått som i övrigt kan behövas för att syftet med det vattenskyddsområde som berörs av markkabeldragningen ska tillgodoses.

Alandia Båtförsäkring utvidgar nu sin Medelhavsförsäkring så att också hugade världsomseglare kan känna sig trygga. – Genom att skräddarsy våra båtförsäkringar vill vi svara på seglarnas växande intresse att upptäcka hela världen, säger Jörgen Ekebom som är marknadschef för Alandias Medelhavsförsäkringar.

Alandia har redan tidigare försäkrat fritidsbåtar för världsomseglingar. Till de kändaste båtarna hör SEB som under ledning av skepparen Gurra Krantz deltog i Volvo Ocean Race 2002.

– När SEB led mastbrott strax utanför Kap Horn ställdes Alandias snabbhet och vårt nätverk av tusentals marinexperter på prov. Alla personer som var engagerade i den operationen vet att vi överträffade förväntningarna, säger Jörgen Ekebom.

Från mars är det inte bara utvalda världsomseglare som drar nytta av Alandias expertis och engagemang. Också ambitiösa fritidsbåtsägarna kan nu tryggt planera sitt livs äventyr.

– Intresset för Alandia Båtförsäkrings utökade försäkring har redan varit stort. Helt tydligt drömmer allt fler seglare om att få göra en världsomsegling. Vi vill gärna uppmuntra den drömmen och samtidigt bidra till att den förverkligas på ett tryggt sätt, säger Ekebom.

Som ett bolag inom koncernen Redarnas Ömsesidiga Försäkringsbolag har Alandia Båtförsäkring en lång sjöfartstradition. Sedan 1938 har det åländska försäkringsbolaget varit specialiserat på sjöförsäkringar för fartyg över hela världen. I dag är man det ledande försäkringsbolaget inom den marina sektorn i Nordeuropa. Alandia Båtförsäkring är specialiserat på värdefullare fritidsbåtar.

Info: www.alandia.se

Elektrolyten är som gelé och dessa kan därför inte läcka ens om du sågar dem mitt itu. Inte heller avger de några gaser och kan därmed placeras nästan var som helst.

Maringelbatteriernas poler ärgar inte och är alltid rena och snygga. Alla batterier råkar ut för riktiga djupurladdningar ibland men detta är inget bekymmer med Maringelbatterierna. Dom tål det och återhämtar sig väl.

Självurladdningen då de står är bara cirka 2% per månad och när det är dags för upptagning så kan dessa utan bekymmer lämnas i båten över vintern efter att dom laddats fulla.

Vid sjösättningen är kapaciteten ännu ca. 85%! Maringelserien omfattar kapaciteter mellan 75-245Ah.

Info: http://batteriexpressen.se

Finska Nautor’s Swan, som är kända över hela världen för sina välseglande och eleganta båtar, presenterar en helt ny modell. Det är Swan 80RS (raised saloon), som lanseras som en ultimat cruising yacht. Den har en elegant salong och är tänkt att komplettera Swans framgångsrika 80-fotsserie. För designen svarar German Frers, som säger att nya Swan 80RS är ”den ideala båten för långfärdscruising” med stil.

Nautor’s Swan har över ett halvt sekels erfarenhet av att bygga eleganta och vackra segelbåtar. Baserat i norra Finland har de god tillgång till skickliga hantverkare och i kombination med teknologi via de nuvarande ägarna utvecklas varvet snabbt.

Swan 80RS har ett lätt performanceskrov byggt med lamineringstekniken SPRINT™, som även används i Swan 60 och den flushdäckade versionen av the Swan 80.

Swan 80RS har en väl skyddad sittbrunn, som ska ge bra säkerhet åt besättningen även vid kappsegling under tuffa förhållanden till havs. Båten har även gott om ljusinsläpp i alla utrymmen under däck och fungerar därför bra även för den som vill cruisingsegla.

Som syns på bilderna här intill har den lång cockpiten både gott om plats för rorsman och för besättningsmedlemmar som vill njuta av vackert väder.

En särskild yta finns mellan aktre och förliga utrymmen i sittbrunnen för alla som vill solbada. Hela däckslayouten är baserad på framgångarna med föregångaren Swan 82, som i sin tur har vidareutvecklats för långdistanscruising.

Under däck är utrymmena maximerade för avkoppling och underhållning. Swan 80RS har fyra komfortabla kabiner, vilket passar bra för alla som seglar med familj och vänner. Den som har råd med en båt i den här klassen kanske även vill ha en del av utrymmena till besättningen.

Ägarkabinen har två stora fönster i skrovsidorna, för att öka mängden ljus. Även midskeppskabinen har fönster ut genom skrovet såväl som ventiler upp genom däck. Både motorrum och det aktre garaget (för jollar och leksaker) är lätt tillgängliga.

Standard djupgående för Swan 80RS är 4 m, men båten finns även med en mer grundgående kölkonstruktion.

– Den nya Swan 80RS visar på Nautors engagemang för cruising och långdistanssegling utan kompromisser vad gäller stil och prestanda. Konceptet pch designen hos Swan 80RS är baserade på djupa marknadsanalyser och åsikter från våra kunder, säger Luca Lucheschi, Commercial Director på Nautor’s Swan.

Info: www.nautorswan.com

Nu öppnar en ny- och begagnatmarknad för marindelar och tillbehör. Solvalla Marinmarknad är en marknadsplats för privata personer och företag inom den marina sidan. Idén är hämtat från USA där det finns årligen återkommande stora marinmarknader för nytt och begagnat med företag och privata utställare.

Privata utställare får hyra bord (750×1800) för 400 kr med tillhörande plats för att kunna lägga ut det man vill sälja. På området finns plats för att ställa båtar till försäljning.

Företag får en större yta att ställa ut sina aktuella saker till
försäljning samt att marknadsföra sig och sina produkter.
Anordning för provkörning av motorer kommer att anordnas.

Tidpunkt: Lördag och söndag den
4:e och 5:e maj.
Öppettider: 10:00 – 17:00

Entréavgift vuxna över 18 år: 30 kronor.

Medlemmar i båtklubbar får gratis entré mot uppvisande av medlemskort. Dryck och förtäring finns inom
området.

Info: www.vallamarinmarknad.se

Lördagen 20 april blir det temadag om båtlivet i Hällevik i Sölvesborgs kommun. Temadagen är ett led i en satsning för att visar på insatser som främjar ett hållbart båtliv som minimerar negativa effekter på miljön.

Pressmeddelande:

Lördagen 20 april kl. 11:00-17:00

Hamnen i Hällevik

Vad händer?
Visning av båtbottentvätten | besök ett fartyg från Kustbevakningen |visning av solceller för båtar.

Sjöräddningssällskapet finns på plats | utställning av hur vi påverkar havsmiljön | Älmhult marina produkter och

Företaget MMG visar båtar.

Fogarolli säljer kaffe.

Prova på paddling

Jazzbandet Hälleviks Washboard spelar.

Tipsrunda för barn.

Sillatåget.

Smiling Shark är ett nytt koncept med UV-säkra produkter som lanseras på den svenska marknaden under våren. Till en början lanseras UV-kläder och hattar.

En hög solskyddsfaktor är viktig för barnens ömtåliga hud. Alla Smiling Sharks produkter är testade och godkända enligt AS/NZ 4399:1996 och uppfyller kraven för ”excellent sun protection” UPF 50+. Detta är den högsta rating tyger i kläder kan få.

Fördelen med UV-kläder är att man endast behöver smörja den del av huden som ej täcks av kläder med solkräm.

Smiling Shark tillverkas i högkvalitativt badtyg som är godkänt för klorerat- och saltvatten och inte innehåller några för huden skadliga ämnen.

Alla produkter finns i flera härliga färger. De mest populära är produkterna med kamomönster.

Info: www.jollyroom.se

Pris
Dräkter 279 kr.
Tröjor 249 kr.
Hattar 139 kr.

Under vintern har Sjöfartsverket testat Sveriges första hydrokopter för lotsutsättning i Bottenviken. Hydrokoptern har extremt god förmåga att ta sig fram i besvärliga vinterförhållanden och om försöket faller väl ut kan flera hydrokoptrar komma att sättas in utefter Norrlandskusten.

Till skillnad mot de befintliga lotsbåtarna och svävarna klarar hydrokoptern att ta sig fram över både 1,5 meter höga isvallar, mjuk snö, blötsnö och krossis. En annan fördel är att hydrokoptern tar sig över isrännan där fartygen gått fram. Öppet vatten klarar den av i tio knops hastighet, även om det inte är det optimala underlaget.

– Med hjälp av hydrokoptern kan lotsarna under issäsongen komma ut till väntande fartyg betydligt snabbare än när vi använder lotsbåten. Besparingen är dessutom dubbel, eftersom hydrokoptern drar betydligt mindre bränsle per timme, säger Birgitte Holmblad, Sjöfartsverkets driftchef i Bottenvikens trafikområde.

Historien om hur hydrokoptern hamnade i Skellefteå börjar i Finland. Båtmännen på stationen i Skellefteå lade under den stränga isvintern 2011 märke till att de finska kollegerna på andra sidan Bottenviken klarade av att betydligt snabbare ta sig ut till fartyg som väntade på lots. Finnarna å sin sida körde bara med hydrokoptrar.

Svävarna avvecklade de för några år sedan och kuttrarna lägger de numera i vinterförvaring när isen blir 20 centimeter. Ett studiebesök hos de finska lotsarna avslöjade att hydrokoptrarna varit i vintertjänst i 13 år och att man inte stött på några nackdelar med dem.

– Lotskuttern i Skellefteå förbrukar ungefär 125 liter bunkerolja per timme och klarar 30 centimeter fast is i 2-3 knops fart, men det sliter fruktansvärt på skrovet.

– Varvskostnaden för lotskuttern efter vintern 2011 var drygt 160 000 kronor. Därför beslutade vi att testa om hydrokoptern, som förbrukar cirka 15 liter bensin per timme, kan vara ett alternativ för lotsutsättning under issäsongen, säger Birgitte Holmblad.

Hydrokoptern går under namnet Pilot 846. Nu ska försöket utvärderas och eventuellt kommer fler hydrokoptrar att införskaffas. Utmed Bottenviken och Kvarken har Sjöfartsverket lotsstationer i Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå.

Bilden:
Hydrokoptern har extremt god förmåga att ta sig fram i besvärliga vinterförhållanden, bland annat över krossis.

Kommentarer

Goran 10:14:58 2013-04-18

Minnet är kort. Rätt rubrik ska vara ; Sjöfartsverket återinför Hydrokoptern.
på 70-talet och 80-talet hade man ett tiotal finska hyrokopters verksamma med lotsutsättning från Luleå till Arkö.

Havs- och vattenmyndighetens förslag till vägledning för reglering av fiske i marina skyddade områden är nu klar. – Tillsammans med länsstyrelserna vill vi bygga ett regelverk som ger ett långsiktigt skydd med tydliga bestämmelser för varje område. Både miljöbalken och fiskelagen kan användas för att uppnå detta, det måste göras bedömningar i varje enskilt fall för att få bästa resultat, säger generaldirektör Björn Risinger.

Fiske kan skada bottenmiljöer, leda till oönskade bifångster av exempelvis fåglar samt påverka ekosystemen negativt. När det gäller skador på bottenmiljöer så är det framför allt olika typer av bottentrålar som orsakar mest skada men även andra fiskeredskap som nät och snörpvad kan skada livet här.

Våren 2011 gav Fiskeriverket och Naturvårdsverket ut rapporten ”Reglering av fiske i skyddade havsområden”. Denna föreslog att Havs- och vattenmyndigheten, HaV, skulle ta fram en vägledning som ett stöd för länsstyrelserna och kommunerna vid arbete med marint områdesskydd. Vägledningen skulle ge tydliga riktlinjer för hur myndigheterna bör arbeta för att minska negativ påverkan från fiske i värdefulla marina miljöer.

– Vårt förslag till vägledning beskriver när reglering av fiske kan vara aktuellt, vilken lagstiftning som bör användas samt hur man bör gå tillväga. Vi ser inget motsatsförhållande mellan de två lagstiftningarna miljöbalken och fiskelagen utan att de kan användas i samverkan för att uppnå det önskade syftet med det skyddade området, säger Björn Risinger.

Med marina skyddade områden avses främst naturreservat, nationalparker och Natura 2000-områden som är ett nätverk av skyddade områden inom EU. I Sverige finns drygt 3500 Natura 2000-områden och av dessa finns cirka 400 vid kust och hav.

Sverige har förbundit sig skydda vissa arter och livsmiljöer i Natura 2000-områden, bland annat rev, sandbankar och smala Östersjövikar. Arter som kan vara utpekade är exempelvis tumlare och våra tre sälarter, knubbsäl, gråsäl och vikare.

Kosterhavets nationalpark, Örefjärden-Snöanskärgården och Natura 2000-områdena Bratten och Fladen-Lilla Middelgrund är exempel på marina skyddade områden där fiskeregleringar genomförts eller förbereds.

– Använt på rätt sätt kan fiskereglering i skyddade områden tillgodose både naturvårdens och fiskeriförvaltningens intressen, eftersom friska hav med välbevarade livsmiljöer är en förutsättning för ett långsiktigt hållbart fiske, säger Lena Tingström på HaV, som samordnat arbetet med att ta fram vägledningen.

– I förslaget till vägledning ger vi flera olika exempel på hur lagstiftningarna ska tillämpas i olika fall.

De formella förutsättningarna för att reglera fiske i skyddade marina områden varierar i tre administrativa zoner; innanför trålgränsen, området mellan trålgränsen och territorialhavsgränsen samt i ekonomisk zon.

Innanför trålgränsen fiskar svenska fiskare och vi kan reglera fisket själva. Utanför trålgränsen har Sverige ingått avtal med andra länder rörande fiske. Historiskt har dessa avtal fungerat så att om Sverige reglerar fiske utanför trålgränsen så gäller bara restriktionerna för den svenska fiskeflottan.

För att få fiskeregleringar som gäller alla som fiskar i området måste man därför komma överens med de andra nationerna så att de också inför samma regleringar. Sådana diskussioner pågår nu mellan Sverige och Danmark om några av områdena i Kattegatt.

– När det gäller Natura 2000-området Bratten i Skagerrak så arbetar länsstyrelsen i Västra Götaland med att ta fram en förvaltningsplan som bland annat påtalar behovet av fiskeregleringar. I det arbetet är såväl svenska, danska och norska fiskeintressen inbjudna, säger Lena Tingström.

I ekonomiska zonen beslutar EU genom den gemensamma fiskeripolitiken. Medlemsstaterna har inte har möjlighet att reglera andra nationers fiske här.

– För att nå ett långsiktigt skydd av de värdefulla marina miljöerna behöver vi bindande och långsiktiga bestämmelser som innebär uttryckligt förbud mot skadliga verksamheter inom vissa givna områden, säger Björn Risinger.

HaV:s förhoppning är att vägledningen blir ett nytt avstamp för arbetet med att bevara de värdefulla havsmiljöerna. Under våren kommer HaV därför att bjuda in länsstyrelserna för att diskutera hur skyddet av de marina miljöerna kan stärkas.

– Tidigare har diskussionen mer handlat om hur vissa tillståndsfrågor ska hanteras i Natura 2000-områdena. Med den vägledning som vi presenterar nu tar vi sikte på frågor om långsiktigt skydd och hur bindande restriktioner mot skadligt fiske kan förberedas och beslutas för de skyddade områdena i våra havsområden, säger Björn Risinger.

– Vi räknar också med att öka arbetsinsatserna från Havs- och vattenmyndigheten för ett starkare marint naturskydd.

Förslaget till vägledning går på remiss till bland andra länsstyrelserna, Naturvårdsverket, Jordbruksverket, Sveriges kommuner och landsting, Sveriges naturskyddsförening, Greenpeace, Sportfiskarna och Sveriges Fiskares Riksförbund. Synpunkter på vägledningen kan lämnas fram till den 20 juni.

Källa: HaV.

Lysekil Women’s Match lockar varje sommar världseliten i matchracing för damer till den bohuslänska seglingsmetropolen, där Preem nu får sällskap av rederiet Thun Tankers som huvudsponsor: – Vi är förstås väldigt glada att Thun Tankers har valt att sponsra Lysekil Women’s Match. Tack vare starka kommersiella partners till evenemanget har vi möjlighet att fortsatt utveckla såväl de publika som de idrottsliga delarna av tävlingen, säger Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.

– För oss känns det bra att visa upp och berätta mer om Thun Tankers och de övriga verksamheterna i Erik Thun AB i samband med ett så uppskattat och väl arrangerat evenemang för seglande tjejer, säger Joakim Lund, Chief Commercial Officer för Thun Tankers.

Thun Tankers moderbolag Erik Thun AB bildades 1938 och har bedrivit tankerverksamhet sedan 1952. I vintras startade man rederiet Thun Tankers i samband med att man köpte loss tidigare gemensamt ägda fartyg från Broström.

När det nygamla varumärket Thun Tankers nu satts på marknaden, så blir sponsringssatsningen på Lysekil Women’s Match en viktig ingrediens:

– Absolut! Det är ett evenemang som passar oss och vår verksamhet väl – västkusten, havet och segling ligger oss varmt om hjärtat. Och så är det förstås viktigt för oss att vi kan engagera oss i ett sammanhang där kvinnor är så framgångsrika. Många pusselbitar faller på plats i och med detta, säger Joakim Lund och avslöjar att Lysekil Women’s Match också blir en del i firandet av Erik Thun AB:s 75-årsjubileum.

– Det känns fantastiskt kul för tävlingen och för damseglingen att Thun Tankers väljer att satsa på Lysekil Women’s Match. Vi ser verkligen fram emot ett långsiktigt samarbete, kommenterar Anna Holmdahl White, som också gläds åt att Lysekil Women’s Match i år utgör finalen i den nyinstiftade världsserien i matchracing för damer – Women’s International Match Racing Series.

– Sammantaget innebär de här båda nyheterna att framtiden för damernas matchracing och för Lysekil Women’s Match ser väldigt positiv ut!

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

– Barn och ungdomskonferens genomförd på Åland Nordiska skärgårdssamarbetet hade under måndagen en konferens i Mariehamn, Åland. Konferensen anordnades i samverkan med Ålands landskapsregering, Eu-projektet Young Voices och dess samverkanspartners. Syftet är att öka barnperspektivet i alla verksamheter som berör barn och unga i skärgården.

Målgruppen för konferensen var politiker, tjänstemän och andra vuxna beslutsfattare och anslutningen till arrangemanget var stort. Ett 40-tal personer som är verksamma i Ålands, Egentliga Finlands och Stockholms skärgårdar deltog.

– Skärgården är en bra miljö för barn och ungdomar att vara i, det gäller att vi vuxna tar till oss de önskemål som de har för att skärgården ska fortsätta vara en attraktiv boendemiljö för barnfamiljer och att fler vill komma ut för rekreation i skärgården, säger Lena Nyberg Vd Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län och en av föreläsarna vid konferensen.

Barn och unga blir allt för sällan hörda när beslut ska fattas som berör dem. Vuxna måste lära sig att lyssna till de unga skärgårdsborna. Om man tar till sig vad barn och unga tycker blir beslutsfattarna bättre på att fatta beslut och besluten får bättre kvalitét.

– Konferensen anordnades för att lyfta fram barn och ungas rättighet att få säga sin mening innan vuxna fattar beslut, säger Sandra Löfgren projektledare för Young Voices i Sverige. Projektet startades av Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län för att öka barnanpassningen av stiftelsens verksamhet. Projektet är ett samarbete mellan stiftelsen, Österåkers kommun, Friluftsfrämjandet och Skunk, skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland.

Vid möten med unga skärgårdsbor framgår det tydligt att de vill vara med och bestämma. Det är bra för beslutens kvalitét men det är dessutom en rättighet barn och unga har enligt FN:s konvention om barnets rättigheter och som vi vuxna har lovat att leva upp till.

– Bra kommunikationer, fler mötesplatser och ordnade aktiviteter är de frågor som oftast lyfts fram i mötet med skärgårdsungdomar, avslutar projektledaren Sandra Löfgren.

Bilden:
Ungdomssamordare Marlene Wåhlstedt berättar om Ungas inflytande i Värmdö kommun.

ZF marina manöversystem för alla varianter av motorer, backslag och drev. I år är det dags att uppgradera båten från mekanisk vajer till elektroniskt reglage! ZF marina manöversystem används både av båttillverkare och hemmamekaniker världen över.

9110 Microcommander ingår i ZF 9000-serie och lämpar sig för nyproduktion såväl som för att ersätta gamla wiresystem. Den har enkel installation med plug-in kontakt. Några av dess funktioner inkluderar:

•Startspärr som förhindrar start av motorn om reglaget inte är i neutralläge

•Gas- och växlingsskydd

•Reglerspärr vid för lågt oljetryck i backslaget

•Motorsynkronisering som ser till att motorerna automatiskt alltid håller samma varvtal. Det går då att även att manövrera en båt med två motorer med ett enspaks reglage.

•Handreglage som styr såväl gas-och växelfunktion som roder och/eller bogpropeller.

•Vanligtvis kan fyra till fem manöverenheter och handreglage installeras.

Kommentarer

TOMMY BERG 19:55:11 2013-05-02

HUR LÅNG BLIR FÖRDRÖJNING MELLAN MANÖVER OCH VÄXELN I OCH UR

Vad gör en motorbåt i skidbacken? Den frågan ställde sig många skidåkare i helgen då Sweboat marknadsförde Upptäck Båtlivet på skidfesten Ski Funtastic i Sälen under parollen ”Vad gör du i sommar?”

Under 2013 genomför Sweboat en kampanj för att locka nya utövare till båtlivet. Kampanjen genomförs främst i sociala medier men även genom olika aktiviteter på olika platser runt om i landet. En av dessa var den årliga skidfesten Ski Funtastic där barn och ungdomar med familjer träffar och tävlar med det alpina skidlandslaget. Totalt var över 5 000 personer på plats under tre dagar den 11–13 april.

På plats i målområdet av backen ställde Sweboat ut den motorbåt som man kan vinna i tävlingen ”Vinn ett båtliv” på www.upptäckbåtlivet.se samt berättade om alla fantastiska upplevelser ett båtliv kan innebära. Vårt deltagande och själva båten väckte stort intresse och positiva kommentarer, både direkt på plats och på Upptäck Båtlivets Facebooksida som följde eventet med bilder och videos.

Upptäckbåtlivet.se är guiden för dig som längtar ut på sjön. Där hittar du allt du behöver för att ta steget och uppleva allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser! Upptäck Båtlivet är initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med cirka 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Info: www.upptäckbåtlivet.se

Ängar av ålgräs är en av havsbottens viktigaste miljöer. Dessvärre har övergödning och exploatering gjort att ålgräsets utbredning har minskat dramatiskt i Västerhavet, och många av förlusterna går aldrig att reparera. Om detta, och vad som görs för att bevara och återskapa det viktiga ålgräset, kan du läsa i nya numret av Västerhavet – aktuellt om miljön i Skagerrak, Kattegatt och Öresund.

Sedan 1980-talet har mängden snabbväxande, fintrådiga algmattor ökat i Skagerrak. De kan periodvis täcka stora områden och anses ha bidragit till att utbredningen av ålgräsängar i Bohuslän minskat med runt 60 procent sedan 1980-talet. Nya studier visar att förekomsten av algmattor kan vara kopplad till överfiske och så kallade trofiska kaskadeffekter. När andelen små rovfiskar ökar minskar nämligen mängden små algbetande kräftdjur, vilket gynnar tillväxten av fintrådiga alger. En stor andel av Bohusläns skyddade mjukbottenområden är idag exploaterade genom marinor, småbåtshamnar och muddrade bryggor, vilket också bidragit till att ålgräset trängts undan.

Ålgräsängarnas unika roll på grunda mjukbottnar gynnar inte bara de växter och djur som lever där. En ålgräsäng stabiliserar också bottensedimentet och tar upp partiklar och näringsämnen ur vattnet, vilket förbättrar vattenkvaliteten och minskar effekterna av övergödningen. I det aktuella numret av Västerhavet kan du läsa om hur forskare och myndigheter utmed Västerhavskusten jobbar för att få en bild av hur mycket ålgräs vi har kvar, hur vi kan skydda det och till viss del även restaurera förstörda ängar.

I andra artiklar kan du läsa om hur det egentligen går till när fiskekvoter sätts, om hur man försöker återskapa utrotade torskbestånd i Bohusläns fjordar, vad vi kan förvänta oss av havsnivån i ett varmare västkustklimat och hur vädret och näringssituationen i havet var under förra året. Bland mycket annat.

Källa: HaV.

Expo Roslagen hålls 3-4 maj och här kommer över hundratalet företag att ta plats, många med stark förankring i Roslagen. Ett av dessa är företag är Marinteknik i Norrtälje ab, som presenterar två av sina båtmodeller av märket ALUKIN. Båtarna kommer finnas på plats utanför entrén vid mässhallen på Sportcentrum som ligger centyralt i Norrtälje.

– Vill man boka tid för provkörning så kan man göra det när vi har bemanning, annars går
det bra att kontakta oss närsomhelst, säger Peter Nikula VD på Marinteknik i Norrtälje ab.

De båtmodeller företaget valt att visa på mässan är hyttbåten ALUKIN Cabin 750 samt den sportiga dubbelpulpetaren ALUKIN DP 650, den sistnämnda av så kallad bowrider- modell. I ALUKINs modellserie finns i dag fem olika modeller och fler av dem går att få i storlekar från 6 meter upp till 9,5 meter, vilket innebär stor flexibilitet och ett brett utbud.

– Vi jobbar med att anpassa båtarna med individuella lösningar, allt för att båten ska bli så funktionell som det bara är möjligt för den enskilde båtägaren, utan att det för den skull inkräktar på designen, säger Peter Nikula.

Till de lite större anpassningsmöjligheterna hör bland annat en klafflösning i fören som underlättar vid lastning. En bra funktion om man exempelvis vill ta med fyrhjulingen ut till skärgårdsön. Andra individuella önskemål kan ses som en exklusiv möjlighet för kunden att få en skräddarsydd båt efter sitt behov. Det möjliggörs främst för att företaget håller i hela processen internt, från ritning och konstruktion till bygge, CE-märkning och försäljning direkt till slutkund.

Aluminiumbåtar är ett segment i båtvärlden som växer snabbt. Till de kategorier som idag upplevs vara bland de mest trendiga, hör de helsvetsade och hantverksbyggda båtarna. Tåliga slitvargar, råa till utseendet, men praktiska och lättskötta, kan vara en passande beskrivning.

– Våra båtar byggs egentligen väldigt överdimensionerade för fritidsbruk. De är extremt förstärkta i botten i jämförelse med flertalet andra fritidsbåtar. Men det ger en styvhet och styrka i skrovet som också avspeglar sig i sjön. De tål hård sjö, har en mjuk gång och det är roligt att köra dem i alla väder, berättar Peter.

För den som känner sig manad att provköra så kommer datum för arrangerade demokörningar läggas ut löpande på hemsidan: www.alukin.se samt på facebook: www.facebook.com/Alukinboats.