Nyheter

Föregångaren Cruiser 36 är en storsäljare, uppskattad för sina fina seglingsegenskaper och generösa volym invändigt. Dessa fina egenskaper, de stora utrymmena invändigt, den enkla hanteringen och den avancerade konstruktionen signerad Farr Yacht Design finns även i nya Bavaria Cruiser 37.

Pressmeddelande:
Till detta har designbyrån Design Unlimited skapat moderna, slanka och snygga linjer. Nya Cruiser 37 är en riktig skönhet.

Dubbelt upp
Sittbrunnen får nu dubbla rattar för bättre rorsmanskomfort och bättre överblick.
Passagen till den stora badbryggan förbättras och besättningen rör sig smidigare i en större sittbrunn. Rejäla sarger ger skydd och sittkomfort. Trots förbättrad volym invändigt ser båten betydligt smäckrare och stilrenare ut jämfört med föregångaren.

Ett ljusare liv inombords
Invändigt har 37:an tagit intryck från den nya Vision-serien med mjukare formspråk som ger ett varmare och mer välkomnande intryck. Stora sidoventiler och tre skylights på rad i salongstaket ger en härligt ljus båt att vistas i. Planlösningen är den välfungerande från föregångaren men förfinad i detaljer och med mer volym i salongen. Förpiken har fått bredare kojer och är att likna vid en ”Owners cabin”. Akterhytterna är förbättrade med mer höjd under sittbrunnsdurken.

Världspremiär i Sverige
Nya Bavaria Cruiser 37 får sin världspremiär på mässorna på Orust och Gustavsberg i höst.

Baspris fritt varv 976 500 kr fritt varv,

Info; www.bavariasverige.se

Tekniska data:
LÖA: 11,30 m
Skrovlängd: 10,90 m
Längd vattenlinje: 9,90m
Bredd: 3,67 m
Djupgående: Std 1,95 m, Tillval 1,63 m
Deplacement: Ca 7 000 kg
Segelyta Sportmast: Tot ca 69 kvm
Segelyta fock: 105%
Vatten Ca l: Ca 210 l
Bränsle Ca l: Ca 150 l
Antal kojplatser: 4 till 6 st i hytter
Höjd över vattenlinje: Ca 16,95 m
Ståhöjd i kabinen: Ca 1,90 m
Antal hytter: 2 till 3 st
Designer: Farr Yacht Design

När Peter Norlin gick bort i december 2012 innebar det slutet på ett enastående kapitel inom svensk yachtkonstruktion. I sommar kommer hans livsverk att uppmärksammas med utställningen Rena linjer, ren segling på Sjöhistoriska Museet. En rik kavalkad av ”N”-märkta ritningar, halvmodeller och foton sammanfattar en produktion vars bredd och internationella toppar saknar motstycke inom svensk yacht design. Under några dagar ges också en unik chans att se legendariska ”ur”-Scampi, hembygget bakom Peter Norlins genombrott 1969.

Många seglare bär på sina egna intryck och erfarenheter av Peter Norlins båtar, som byggts i omkring 10 000 exemplar. Men det är först i samlad form – en utställning – som man kan få en uppfattning om helheten i hans arbete och förundras över rikedomen och variationerna. Som yacht designer och seglare var Peter Norlin öppen för alla slags segelbåtar. Inget var honom främmande. Arbetet vid ritbordet bottnade i hans intuitiva känsla för de linjer som får en segelbåt att löpa.

På sommarens utställning visas Peter Norlins hela spektrum av segelbåtar:
Det uppseendeväckande genombrottet med Scampi 1969; den långa raden av hans internationellt segerrika havskryssare; alla 6:or som under ett par decennier utmanade konstruktörens känsla och intellekt med intrikata skrovformer och kölar; 2,4:an som seglas på samma villkor oavsett fysiska förutsättningar och är en egen klass i Paralympics; de stora båtarna i America’s Cup och Whitbread Round The World Race; och många andra.

Utställningen visar även åtskilliga av de familjebåtar som gjorde Peter Norlin populär i breda seglarkretsar. Erfarenheterna från kappseglingen omsattes i goda seglingsegenskaper, den berömda ”Norlin-klangen”. Samtidigt visade Peter Norlin sin respekt för det traditionella båtarvet, bland annat i en tidlös utformning av båtarnas överbyggnad.

Peter Norlin var verksam in i det sista. Med datorn i sjuksängen avslutade han arbetet på en ny skärgårdskryssare av A22-typ. Ritningarna och en halvmodell kommer att visas på Sjöhistoriska Museet.

Cirkeln sluts med Peters allra första skapelse; den 23-27 maj kommer ”ur”-Scampi, prototypen från 1969, att stå uppställd framför Sjöhistoriska Museet. Det blir ett unikt tillfälle att på nära håll få uppleva en av Sveriges – och världens – mest berömda segelbåtar.

Peter Norlin var född i Stockholm 1941.

Sjöhistoriska Museet visar utställningen Rena linjer, ren segling från den
23 maj till oktober 2013. Arrangörer är föreningen Veteranbåten – som värnar, vårdar och visar det svenska båtarvet – tillsamman med Peter Norlins familj, i samarbete med Sjöhistoriska Museet.

Foto: Peter Norlin.

Helly Hansen designar plagg för ett sportigt och aktivt liv både till sjöss och på land. Plaggen i denna kollektion har anknytning till sjölivet med design hämtad från det marina livet.

Pressmeddelande:
W Skagerak Bikini Top och W Skagerak Bikini Bottom Denna sportiga och feminina bikinitopp knäpps fram. Den passar perfekt till den lågt skurna bikinibyxan. Alla delar säljes separat så du kan mixa och matcha själv. Finns i tre färger, vitmönstrad, magenta och svart.
Pris överdel: 300 SEK
Pris underdel: 300 SEK

W Marstrand Trunk
Dessa coola, välsittande badshorts är tillverkade i snabbtorkande material. Finns i två mönstrade färgställningar, magenta och turkos samt två enfärgade färger, lila och vitt.
Pris: 450 SEK

W Salt Polo
Denna feminina, kortärmade pikétröja har en design som inspirerats av marina flaggor. Tillverkad i 100% bomull. Finns i sex olika mönstrade färgställningar.
Pris: 550 SEK

W Berge Viking Low
Denna tygsko har utmärkt grepp på våta ytor. Den har fått sitt namn efter den berömda segelbåten som tävlade i Whitebread Round 1980‐1981. Den finns i blått och vitt.
Pris: 600 SEK

På Helly Hansens hemsida www.hellyhansen.com går det att beställa produkterna.

I Karlskrona har nu ”Världsarvsturism Lindholmen” kommit ytterligare ett steg längre. Förutom att själva repslagarbanan – där alla rep till flottan slogs under en lång period – är i drift igen har nu även det pumphus som driver Polhemsdockan restaurerats.

Tömningen av den stora Polhemsdockan sköttes från början av ren mankraft. Upp till 100 man vevade samtidigt ett enormt veverk för att dra upp hinkar med vatten för att tömma dockan, där fartyg än idag får ligga för reparation.

Idag är pumparna modernt drivna med elektricitet, men tidigare har tömningen av dock skötts med ångkraft. Den gamla ångmaskinen kan idag köras med lufttryck för att ge besökare en känsla av hur det såg ut när dockan tömdes på vatten.

Bakom arbetet står Världsarvet -Karlskrona, VHFK (Varvshistoriska Föreningen i Karlskrona) i samarbete med sponsorer och olika myndigheter som har stöttat arbetet.

Pressmeddelande från Varvs Historiska Föreningen i Karlskrona VHFK:

I och med halvårsskiftet nu i sommar är vi framme vid ett viktigt etappmål när det gäller att utveckla världsarvsturismen på Lindholmen.

Vi kan nu redovisa resultat i form av två besöksmål, som saknar motstycke såväl i ett nationellt som i ett internationellt perspektiv. Det handlar givetvis först och främst om repslagarbanan som nu börjar funna sina former i besöksverksamheten. Turisttillströmningen växer från år till år.

Viktiga nyheter är att vi i samarbete med båtbyggarlinjen på Litorina folkhögskola på börjat en utbildning av unga repslagare – en verksamhet som vi är ensamma om i Sverige. Härutöver har vi nu i samarbete med FortV kunnat få till stånd en möteslokal som är något ”annorlunda.”

Nytt för i år är Polhemsdockans pumphus, där vi nu kan levandegöra den spännande historien om detta så märkliga projekt från Karl XII:s dagar. Det var inte utan orsak som Polhemsdockan vid sin tillkomst kom att kallas ”världens åttonde underverk”! Dockan torde vara den enda anläggning i sitt slag från Karolinertiden, som fortfarande är i drift!

Info: www.repslagarna.se

Engelska Camper & Nicholsons Yachting, som grundades 1782, satsar på moderna yachter för långdistanscruising. Företaget är idag en del av Nautor Holding Group och ägs därmed av italienska Leonardo Ferragamo som även äger Nautor´s Swan i Finland. De nya båtarna som Camper & Nicholsons presenterar sina planer för är på 60 respektive 80 fot och kompletterar den tidigare yachtserien på 42 respektive 50 fot. Båtarna kommer att byggas helt kundanpassade efter varje kunds önskemål. På bilden syns nya 80 Gelyce.

De båda yachter på 32 respektive 40 meter kommer att premiärvisas på Monaco Yacht Show i december.

George Nicholson, ordförande för Camper & Nicholsons Yachting, är själv en yachtsman från tidiga år och dessutom femte generationen från familjen Nicholson som håller på att bygga lyxyachter. Han är även en aktiv Drakseglare och en av de mest respekterade personligheterna i den speciella värld som finns för superyachter.

Även företagets vd, Federico Bennewitz, har en gedigen erfarenhet från att bygga yachter och de speciella krav som finns för dessa. Han har tidigare haft ledande positioner vid yachtföretag som Perini Navi, San Lorenzo och helt nyligen VSY som under hans tid byggde superyachts från 60 till 70 meter i yppersta världsklass.

Erfarenhet av denna typ av båtar och kunder är väldigt viktigt. Kunderna är extremt krävande och har ofta helt speciella krav, både vad gäller själva båten och allt runt omkring.

I de nya båtarna finns hela den tradition av teknologi och exklusivitet som Camper & Nicholsons Yachting står för. Båtarna ska vara idealiska för alla förmögna som vill kunna ta sig riktigt långa sträckor med en egen yacht. Båtarna har tydliga och harmoniska linjer samtidigt som allting ombord är byggt för maximal komfort och stil.

Men det är inte bara högsta teknik som gäller i dessa yachter. Stora hänsyn tas till miljön både när båtarna byggs och senare när de ska användas av kunderna.

Day Cruisers
42 Endeavour och 50 Velsheda – som sjösätts i juni i år i Marina di Scarlino – och 60 Shamrock visar på det arv från J Class yachter byggda av Camper & Nicholsons på 1930-talet för dåvarande America’s Cup.

80 Gelyce (bilden) är namngiven efter en serie motorbåtar som byggdes av företaget mellan 1910 och 1940. Båten finns med två olika motoralternativ, ett för verklig långfärdscruising (MAN V8 – 1000 735 kW) med en marschfart på 22 knop och ett mer kraftfullt för den som vill köra snabbare (Caterpillar C32 – 1622/1193 kW) med en marschfart på 32 knop.

Specifikationer
Model LOA Beam Draught
Gelyce 80’ 23.65m 6.10m 1.15m
Shamrock 60’ 19.75m 5.50m 1.15m
Velsheda 50’ 15.35m 4.50m 1m
Endeavour 42 13.95m 3.80m 0.9m

Info: www.cnyachts.com.

Victorinox Skipper är båtentusiastens bästa vän med egenskaper som gör livet lättare på sjön.

Kniven har rundad form för bra grepp och särskilt designade båtegenskaper såsom kompassros, och bojöppnare men även traditionella funktioner som knivblad, korkskruv, tång med vajerbitare och kabelskoverktyg. Pris 2 300 kr.

Ny perkolatorbryggare utlovar gott kaffe med espressokaraktär. Bryggaren som är av rostfritt stål ger fyra koppar och kan användas på alla spisar, inklusive induktionshäll. En bruksanvisning med tips följer med i förpackningen.

Barissimo kostar 298 kr och kan köpas i välsorterade butiker med tillbehör till husvagnar, husbilar och fritidsbåtar.
Tillverkare är Koala marketing som också står bakom fritidsugnen Omnia.

Volvo Penta ser tecken på en viss förbättring på marknaden, men har det fortfarande tufft. Bland de positiva tecknen märks en lansering av ny serie industrimotorer, som också ingår i Volvo Pentas verksamhet. Rörelsemarginalen under årets första kvartal var på 5,4% (5,9), enligt AB Volvos senaste information.

Pressmeddelande:

Tecken på förbättrade marknader från låga nivåer
Den globala försäljningen av marinmotorer var fortsatt svag under årets första kvartal, även om tecken på ökad aktivitet noterades i Europa inom vissa delar av fritidsbåtmarknaden. I USA har båtförsäljningen under de senaste kvartalen successivt stärkts, främst inom utombordarsegmenten, men även andra delar av marknaden har haft positiv utveckling från låga nivåer.

Totalmarknaden för industrimotorer har stärkts något i Europa samtidigt som efterfrågan på många andra stora industrimotormarknader, exempelvis Kina och Mellanöstern, har varit stabil till ökande.

Lansering av nya industrimotorer
I samband med industrimässan Bauma, i München i april, presenterade Volvo Penta ett komplett produktprogram av off-road industrimotorer som möter 2014 års emissionslagkrav. Prototypleveranser av dessa högteknologiska 5 till 16-liters dieselmotorer pågår och de kommer kunna bidra till stärkta positioner för Volvo Penta inom det strategiskt viktiga off-roadsegmentet.

Volymen i orderboken per den 31 mars 2013 var 16% högre än motsvarande period föregående år, exklusive utombordsmotorer.

Stabil rörelsemarginal på låga försäljningsnivåer
Nettoomsättningen under första kvartalet 2013 minskade med 5% jämfört med motsvarande period föregående år till 1.839 Mkr (1.933). Justerat för förändrade valutakurser var nettoomsättningen på samma nivå som föregående år. Försäljningen fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 1.029 Mkr (1.103) och Industri 808 Mkr (830).

Rörelseresultatet uppgick till 100 Mkr jämfört med föregående års resultat på 114 Mkr. Resultatet påverkades negativt av förändrade valutakurser med 29 Mkr, vilket kompenserades av en mer fördelaktig produktmix. Kostnader för forskning och utveckling ligger på en fortsatt hög nivå för att möta breddningen av produktprogrammet. Rörelsemarginalen uppgick till 5,4% (5,9).

Den 26 april startar säsongen när kryssningsfartyget Astor anlöper Stadsgården. Stockholm är en mycket populär kryssningsdestination och i år beräknas 279 kryssningsfartyg med närmare en halv miljon kryssningspassagerare gästa Stockholms Hamnar.

Fredagen den 26 april anlöper säsongens första kryssningsfartyg Astor Stadsgården. Fyra dagar senare kommer MSC Musica för första gången till Stockholm och erhåller traditionsenligt en Stockholms Hamnars plakett.
Denna säsong beräknas 279 internationella kryssningsfartyg lägga till i Stockholms Hamnar. Av dessa anlöper 18 fartyg Nynäshamn där första anlöpet sker i mitten av maj. Säsongen avslutas 29 oktober med Marco Polo som gästar Nynäshamn och fortsätter vidare till Kiel.
– Hamnverksamheten är en stor tillgång, för hela Stockholm, dess invånare och alla de turister som vattenvägen tar sig till vår vackra stad. Genom en modern och effektiv hamnverksamhet kan vi välkomna hundratusentals turister varje år och det på ett miljömässigt hållbart sätt, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.
– Kryssningsresenärer betygssätter Stockholm som en av de populäraste destinationerna i världen. De är en mycket viktig del av Stockholms turistnäring och inbringar årligen cirka 500 miljoner kronor i form av restaurangbesök, hotellnätter, utflykter och shopping, säger Ulla Hamilton (M), borgarråd i Stockholms stad och ordförande i Stockholm Business Region.
Stockholms Hamnar är en av få hamnar i världen som kan ta emot svart- och gråvatten och under vintern har flera mottagningsanläggningar förbättrats avsevärt.

Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal År 2011 År 2012 År 2013 (beräknat antal)
Kryssningsfartyg 263 275 279
Passagerare 452 000 469 000 500 000

Efter en hård och kall vinter ser många fram emot att få båten i vattnet. Vill du undvika att vårglädjen förstörs av batteriet är det hög tid för lite omtänksam batterivård. Våren står inför dörren och många ser fram emot en ny säsong med båten, motorcykeln eller husvagnen. Efter en hård vinter är det nödvändigt att göra en extra kontroll av batteriet för att undvika onödiga problem.

Kontrollera om batteriet överhuvudtaget klarar ännu en säsong – innan du monterar det

❶ Kontrollera att batteriet är helt och rent efter vinterförvaringen
Om polerna är oxiderade bör du borsta bort beläggningen så att de får en ren metallyta. För att skydda dem mot fortsatt oxidering kan du smörja in dem med fett eller vaselin när batteriet monterats. Om det finns elektrolyt, det vill säga syra, på kärl eller lock – torka bort den. Rengör och neutralisera ytan med sodalösning. Tänk på att syran är mycket frätande, använd skyddsglasögon och handskar och var försiktig så att den inte kommer i kontakt med ögon, hud eller kläder. Är batteriet sönder måste det bytas ut.
När batteriet väl är på plats ska du hålla det rent och torrt. Polerna ska vara rena och insmorda. Då skyddas de mot oxidering och beläggningar.

❷ Kontrollera batteriets hälsotillstånd
För att vara säker på att batteriet klarar sommarsäsongen bör du kontrollera att det är i gott skick. Batteriet går långsamt från nytt till utslitet; hälsotillståndet behöver därför inte mätas så ofta.
Historiskt sett har batteriproblem varit oväntade och obehagliga överraskningar, men med hjälp av speciella batteritestare som numera ofta finns på varv och verkstäder kan du mäta batteriets kondition. Med dessa testinstrument ser du när batteriet börjar bli utslitet och kan planera för bytet, till exempel inför en ny säsong. Då slipper du överraskas av batterier som inte längre fungerar.

❸ Kontrollera syranivån och att batteriet är fulladdat
Innan du monterar batteriet bör du se till att det har rätt syranivå och att det är tillräckligt bra laddat. Om batteriet är av standardtyp med flytande elektrolyt i cellerna och har öppningsbara proppar kontrollerar du syranivån och fyller vid behov på batterivatten. Fyll till den markering som visar lagom nivå. Finns ingen sådan markering låter du vätskenivån hamna 10 till 15 mm ovanför plattorna. Fyll aldrig mer än så, då kan syran svämma över i samband med laddningen.
För att avgöra om batteriet är tillräckligt bra laddat kan du antingen använda en så kallad syramätare, där du suger upp ett syraprov och mäter densiteten i var och en av batteriets celler. Skalan på syramätaren är som regel graderad i olika färger och om densiteten sjunker under det gröna fältet är det dags att ladda batteriet.

Ofta är dock dagens batterier slutna så att du inte kan öppna propparna. Då kan du istället kontrollera laddningstillståndet genom att mäta vilospänningen, det vill säga spänningen mellan polerna när batteriet är obelastat. Detta är ett mått på batteriets laddningsstatus. Ett fulladdat batteri har omkring 12,7 V. För att undvika permanenta skador bör du ladda batteriet innan vilospänningen har fallit till 12,4 V.

‒ Det lönar sig alltid att lägga lite extra tid på att underhålla batteriet så att det inte blir slitet i förtid. Man vill ju helst kunna njuta av sin lediga tid och inte behöva bekymra sig över ett batteri som krånglar, säger Christer Svensson, Senior Product Manager hos Exide Nordic, som producerar Exide-, Sønnak och Tudorbatterier.

‒ Den gyllene regeln är att alltid hålla batteriet laddat, avslutar Christer.

Mer information om Exide Technologies finns på www.tudor.se och www.exide.nu

Kommentarer

John 16:41:28 2013-05-07

Bra info

Denna vecka drar Håll Sverige Rent igång sin officiella kampanjvecka med skräpplockardagar över hela Sverige. Med strandstädningarna vill Skärgårdsstiftelsen passa på att även belysa problemet med nedskräpningen på våra områden och stränder.

– Det här är en miljöfråga som är lätt att se konsekvenserna av. Vi gör detta för att människor ska få hjälpa till med något konkret och samtidigt lyfta frågan om nedskräpning. Våra sjöar och hav och naturområden skräpas ned och vi vill visa att vi jobbar mot detta tillsammans. Genom att stötta Håll Sverige Rents kampanj blir vi starkare, säger Cecilia Wibjörn, biolog och ansvarig för skräpplockardagarna hos Skärgårdsstiftelsen.

Skärgårdsstiftelsen har drivit ett antal skräpprojekt genom åren. Något som gett stor uppmärksamhet i media och bland allmänheten. Skräpprojekten har också gett stor respons hos stiftelsens vänner och hos besökarna på våra områden.

– Skärgårdsstiftelsen vill öka samverkan med våra vänner och besökare och hoppas att de kan tänka sig att göra mindre arbetsinsatser på våra områden. Därför startar vi med strandstädning för att kunna locka fler ut i naturen samtidigt som man gör nytta för stiftelsens naturreservat, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Många privatpersoner hör av sig och vill hjälpa Skärgårdsstiftelsen med något, här har man nu chansen!
Förutom Skärgårdsstiftelsens personal kommer dykklubben LM Dyk att plocka skräp på Björnö. På Gålö kommer Hembygdsföreningen Gålö Gärsar sponsra oss med korv och på Riddersholm anordnas en skräpplockartävling där bästa skräpfynd vinner ett pris!

Info: http://skargardsstiftelsen.se/valkommen-pa-strandstadning/

En fiskebåt fattar eld när man befinner sig på en position strax utanför Höganäs. Ombord finns fem personer. Det är scenariot för sjöräddningsövningen Aprildoppet som genomförs i Öresund torsdagen den 25 april.

Larmet från den brinnande fiskebåten i Öresund tas emot av sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Fartyg från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet och räddningstjänsten larmas till området för att lokalisera haveristen, undsätta besättningen och bekämpa elden.

När haveristen lokaliserats visar det sig att det finns svårt skadade personer ombord. Några befinner sig dessutom i vattnet. Här kommer en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar väl till pass, både för lokalisering samt vinschning av nödställda.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.

– Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med över 1500 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter, säger Fredrik Kokacka, regional SAR-samordnare vid Sjöfartsverket i Malmö.

Att öva samverkan är ett av målen med övningen Aprildoppet. Förutom Sjöfartsverkets resurser i form av räddningsledning, lotsbåt och räddningshelikopter deltar även den kommunala räddningstjänsten i Höganäs och Sjöräddningssällskapet.

Övningen sker i Öresund väster om Höganäs torsdagen den 25 april kl. 16 – 19. Det kan förekomma lågflygning med helikopter i området, vilket kan orsaka bullerstörningar för de boende i omkringliggande områden. Övningen beräknas vara slut kl. 19 på torsdagskvällen.

Bilden:
En extremt värdefull resurs i sjö- och flygräddningssammanhang är Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar. De är tillgängliga dygnet runt och utgår från fem baser runt om i landet. Foto: Sjöfartsverket.

Bärplansbåtar känns lite märkligt för alla som är vana vid vanliga segel- eller motorbåtar. Bara åsynen av en båt som kör högt upp i luften med ben som går ner i vattnet är väldigt annorlunda. Den här bärplansbåten kommer från det svenska företaget Foiltwister.

Båtliv har inte provkört Foiltwister själva, men bland annat har en dansk båtsajt kört båten. På deras hemsida finns även en kort film med den märkligt svävande båten.

Info: http://minbaad.dk/nyhed/archive/2013/25/april/article/minbaaddk-tester-svensk-foiltwister-med-25-knob/?cHash=261b37e3ddc53ef957377d16760c998b

På sin hemsida beskriver Foiltwister båten så här:

Foiltwister innebär ett nytt sätt att stabilisera helt nedsänkta bärplan. Bärplansstöttorna är fritt vridbara i sidled. Om bärplansbåten börjar kränga, rör den sig mot den sida den kränger åt, vilket får bärplansstöttorna att vrida sig. Bärplansstöttornas vridningsaxlar är orienterade så att den ena stöttan vrids framåt, och den andra bakåt när de vrids i sidled. Detta tvingar vingen att skeva sig, vilket ger en skevroderverkan, som rätar upp båten.

Info: http://www.foiltwister.se/index.php/se/foiltwister

Varför försvinner vissa arter av alger medan andra förökar sig på grund av ökade halter näringsämnen vid kustområden och hur klarar olika arter nya och globala miljöhot? Vilken påverkan har utsläpp av svavel- och kväveoxider från sjöfart på näringshalten i Östersjön?

Nya och strängare regler för tillåten svavelhalt i fartygsbränslen inom känsliga havsområden (dit Östersjön räknas) träder i kraft 2015. Ett sätt att minska svavelutsläppen är att installera en
sk scrubber som tvättar avgaserna innan de släpps ut.

Metoden är dock kontroversiell och medför att stora volymer surt havsvatten produceras. Forskarna vill undersöka de kemiska och biologiska konsekvenserna av dessa utsläpp samt utveckla förslag till övervakningsprogram för försurning av Östersjön. Om bland annat detta handlar de sex projekt som Formas beslutade att bevilja medel.

-Detta är en av de tre delutlysningar som Formas gjort i samarbete med SVU, Svenskt Vatten Utveckling. Målet med dessa tre utlysningar är att ta fram ny kunskap inom för samhället viktiga områden säger Anna Ledin, huvudsekreterare på Forskningsrådet Formas. Vi har arbetat i nära dialog med representanter för tänkbara slutanvändare av forskningsresultaten, för att identifiera kunskapsbehov samt underlätta spridningen och implementeringen av resultaten.

Forskningsrådet Formas utlyste hösten 2012 totalt 96 miljoner kronor för forskning inom tre områden i samarbete med SVU, nämligen Diffusa källor, Marina föroreningar och Säkra livsmedel. Formas delar nu ut 32 miljoner kronor till vartdera området fördelat på 8 miljoner kronor per år i fyra år. SVU står därutöver för totalt 8 miljoner kronor.

Marina föroreningar:
Olika typer av föroreningar är ett växande problem i våra hav. För att kunna vidta rätt åtgärder behöver vi bättre kunskaper om hur föroreningar, havsförsurning och skräp påverkar växt- och djurliv. Vi behöver också veta mer om hur föroreningar och skräp bryts ner och omvandlas i vattenmassan och vilka faktorer som styr deras fördelning i havet. Dessutom behövs forskning kring de socio-ekonomiska konsekvenserna av marina föroreningar och hur olika styrmedel och konkreta åtgärder kan minska deras uppkomst och spridning.

Info: http://www.formas.se/sv/Finansiering/Utlysningar/Utlysning-av-96-miljoner-kronor-till-forskning-om-Diffusa-kallor-Marina-fororeningar-och-Sakra-livsmedel/

Den 20 april, ryckte kusträddarna ut för att rensa stränderna på Västkusten från skräp. Flera organisationer och kommuner, från Strömstad till Helsingborg, gick då samman i kampanjen Kusträddarna mot den marina nedskräpningen. – Kusträddarna är ett bra projekt eftersom det mobiliserar dem som redan är intresserade och engagerade men också bidrar till att få fler människor att bli medvetna om problemen, säger Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen på HaV.

Varje år slängs många tusen ton skräp i våra hav och på våra stränder. Nedskräpningen orsakar lidande för marina däggdjur, fåglar och fiskar men också för betande boskap längs kusten. Djuren riskerar att trassla in sig i exempelvis plastlinor med kvävning och drunkning som följd eller att kvävas eller få invärtes skador av plastföremål. Mer än en miljon fåglar och 100 000 av däggdjur i världen dör varje år efter att ha fastnat i eller ätit plast som de hittat i havet. Var tredje havsfågel äter plast i tron att det är föda.

För andra året i rad hölls 20 april Håll Sverige Rents Kusträddardag. I år var fokus på Bohuslän, där det varje år flyter i land enorma mängder skräp, mest plast. Kampanjen genomförs med stöd av Havs- och vattenmyndigheten. Kusträddarna manifesterade mot den marina nedskräpningen genom att tillsammans plocka skräp på stränder och för att sedan dokumentera skräpet och föra frågan vidare.

– Det här är ett problem som vi måste ta på allvar. Med vår kampanj hoppas vi sätta fokus på frågan och få fler att engagera sig för ett renare hav, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent i ett pressmeddelande.

Förra året lockade Kusträddardagen 1 500 deltagare, som tillsammans samlade in elva ton skräp. Kusträddardagen är en del av Håll Sverige Rents Nationella Skräpplockardagar. I år hoppades arrangörerna få ännu fler att engagera sig och uppmanar alla, enskilda personer såväl som föreningar och företag att vara med och plocka skräp från stränderna.

– Skräpet gör det våra kuster och stränder fula och kan också göra dem farliga att vistas på. Dessutom kostar det kommunerna stora summor att hålla kusten ren – pengar som skulle kunna användas på ett mycket bättre sätt, säger Björn Sjöberg.

Källa: HaV.

Efter ett första år med Initiativet Hållbara Hav ökar TeliaSonera sin insats i Initiativet och går nu även in som huvudpartner i utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” Utställningen som utformats i samarbete med Stockholms universitet och Håll Sverige Rent kommer att följa fartyget Tre Kronor af Stockholm under sommarens och höstens seglingar i Östersjön och visas i de hamnar som besöks. TeliaSonera kommer också att använda fartyget Tre Kronor af Stockholm som mötesplats under årets Almedalsvecka.

Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är deras ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på Hållbara Havs årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Bilden:
Briggen Tre Kronor. Foto: Tomas Österberg.

Info: http://www.hallbarahav.nu/

Denna nya 24 m båt från italienska Azimut Yachts får sin officiella premiär i juni vid Azimut Benetti Yachting Gala. Det är en yacht i internationell toppklass och mycket modern stil där inget har lämnats åt slumpen utan ägaren och besättningen ska kunna njuta av båtlivets alla bekvämligheter ombord.

Vissa båttillverkare är värda att man håller ett extra öga på vad de gör med utvecklingen av sina båtmodeller eftersom många andra tillverkare följer efter dem. Engelska Princess Yachts är en sådan tillverkare, Azimut en annan. Trots att den italienska hemmamarknaden för båtar har näst intill utraderats de senaste åren håller Azimut stilen och har hög nivå i sitt utvecklingsarbete tack vare en stark exportmarknad.

Bland annat har den nya Azimut 80 försetts med fyra kabiner, fem badrum och en flybridge på enorma 42 kvadratmeter. I övrigt har båten en mängd innovativa idéer och system för möblering och ljussättning, som betyder väldigt mycket för lyxkönslan i den här typen av yachter.

Nya Azimut 80 är den första yacht på över 72 fot som är helt och hållet designad vid Azimuts högkvarter i Avigliana i Italien. Yachten bygger på erfarenheten från tidigare och betydligt större båtar, där Stefano Righini stod för den yttre designen medan interiören designades hos Achille Salvagni Architetti.

Azimut 80 är en fritidsbåt byggd för CE-klass A men konstruerad för att klaar alla väderförhållanden. Layouten omfattar fyra kabiner, alla med separat badrum, inklusive ägarens kabin som har full bredd över hela båten. Båten kan ta emot upp till åtta gäster.

Panoramafönster ska ge maximal sikt åt alla håll och enligt Azimut kommer båten att revolutionera livet ombord. Känslan av rymd i ägarkabinen och i de fina badrummen är några av denna båts trumfkort, tillsammans med de nyskapande fönsterlösningarna. Mycket av detta har blivit möjligt tack vare modern teknik med vakuuminjicering och limning.

Båten har bland annat fem vertikala fönster, som kan förvandlas till en gemensam fönsteryta. Ägarkabinens badrum utnyttjar hela båtens bredd och fungerar närmast som ett spa med all lyx och alla bekvämligheter.

Interiören sägs vara extremt modern och påkostad i Azimut 80 med fina material, till exempel marmor i badrummen och gråblekt ek kombinerat med mörka träslag på många platser. Designerna har även använt mycket LED-teknologi i sitt arbete. Det ger mycket ljus samtidigt som båten får en bättre rymdkänsla.

Badplattformen är på nästan nio kvadratmeter med gott om plats för solbadare och leksaker. Bland annat får det rum en 4 m jolle och jet ski.

I motorrummet finns två stycken 1 550 hk MAN dieselmotorer, som ger en toppfart på 30 knop. Bränsletanken har en kapacitet på 6 000 medan vattentanken tar 1 200 liter. Som tillval kan båten förses med elektriska CMC Marine stabiliseringsfenor eller Seakeeper stabiliserare.

Tekniska data
Längd: 25,2 m
Bredd: 5,96 m
Djupgående: 1,2 m
Deplacement: 60 500 kg
Motorer: 2 x 1550 hk (1140 kW) MAN V12
Topphastighet: 30 knop
Marschfart: 26 knop
Bränsletank: 6 000 liter
Vattentank: 1 200 liter
Kabiner: 4+2
Bäddar: 8+2
Info: www.azimutyachts.com

Magnus Olsson (64), en av de största inom den internationella seglingsvärlden, har avlidit på ett sjukhus i Spanien. Hans familj och vänner var vid hans sida. Magnus drabbades av en stroke under veckan och trots inledande positiva tecken, försämrades hans tillstånd under de följande dagarna. Magnus Olsson avled på lördagseftermiddagen.

– Mange var den mest fantastiska person jag någonsin har träffat, en av mina allra bästa vänner, och en av de största seglarna genom tiderna. Han var en helt unik man som likt ingen annan alltid gav energi, humor och kärlek till alla runt omkring sig. Våra tankar är i första hand hos hans familj vid denna mycket sorgliga tidpunkt. Han betydde enormt mycket för så många människor över hela världen, och under de senaste månaderna var han en fundamental del av Team SCA. Teamet kommer att fortsätta det betydelsefulla arbete som han ledde genom att träna och jobba på det sätt som han skulle ha förväntat sig. Han kommer att vara enormt saknad av oss alla. Det är ett verkligt privilegium att ha varit en av Manges vänner, och jag kommer att bära hans arv med mig med kärlek och stolthet för all framtid, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

– Magnus var en stor idrottsman som under hela sin imponerande kappseglingskarriär berikade sporten med sin passionerade livsglädje och entusiasm. Han har inspirerat vår kvinnliga besättning, många andra seglare, både unga och gamla, och alla oss som hade möjlighet att träffa och lära känna honom. Magnus kommer att bli djupt saknad runtom i världen. Våra tankar går nu till hans familj och alla som berördes av hans energi och passionerade livsglädje, säger Jan Johansson, VD och koncernchef på SCA.

Sedan mitten av 1960-talet levde Magnus ”Mange” Olsson med sin passion för havskappsegling. Från tonårens SM-regattor i 505 via America’s Cup till dagens Volvo Ocean Race var han en central gestalt inom svensk segling.

Det var en annan seglingslegend, Pelle Petterson, som fick Mange att börja segla på heltid. I mitten av 1970-talet hade Magnus precis gått ut KTH och tänkte sig en ingenjörskarriär när Pelle ringde och övertalade honom att bli med i besättningen på båten Sverige i America’s Cup. Det var 1976, Mange var 27 år och tvekade aldrig att hoppa på seglingen.

Mange föddes den 4 januari 1949 och växte upp i Bromma utanför Stockholm. Som åttaåring lärde han sig segla på Mälaren. Fyra år senare skaffade familjen sommarhus i Haverdal på västkusten. Mange gick då med i den lokala segelklubben och började kappsegla i OK-jolle, Trapez och sedan 505. Det blev tre SM-titlar i 505 runt 1970.

Mange Olsson har deltagit i sex Whitbread/Volvo Ocean Race. Först gången var 1984-1985 ombord på Drum. Han var med och vann tävlingen 1997-1998 ombord på EF Language med Paul Cayard som skeppare. Den segern rankade Mange själv som sin största sportsliga framgång.

Sista gången Mange seglade Volvo Ocean Race var 2008-2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 som slutade fyra. Under det racet kom en annan av Manges stora framgångar i seglingskarriären då Ericsson 3 vann den längsta etappen i Volvo Ocean Race´s historia, mellan Qingdao i norra Kina till Rio de Janeiro, en sträcka på 12 300 nautiska mil som de seglade på drygt 40 dygn.

Den sista tiden har Mange varit engagerad som coach, tränare och mentor för den kvinnliga besättningen i Team SCA som just nu förbereder sig för att delta i Volvo Ocean Race 2014-2015.

Magnus ”Mange” Olssons seglingskarriär

Tre SM-guld i 505 runt 1970
America’s Cup 1977 och 1980

Whitbread / Volvo Ocean Race:
1985-1986, Drum (3:a)
1989-1990, The Card (5:a)
1993-1994, Intrum Justitia (2:a)
1997-1998, EF Language (1:a)
2001-2002, Assa-Abloy (2:a)
2008-2009, Ericsson 3 (4:a)

Stockholm den 20 april 2013

Foto: Oskar Kihlborg.

Biografi Magnus ’Mange’ Olsson

Sedan mitten av 1960-talet levde Magnus ’Mange’ Olsson med sin passion för havskappsegling. Från tonårens SM-regattor i 505 via America’s Cup till dagens Volvo Ocean Race var han en central gestalt inom svensk segling.

Det var en annan seglingslegend, Pelle Petterson, som fick Mange att börja segla på heltid. I mitten av 1970-talet hade Magnus precis gått ut KTH och tänkte sig en ingenjörskarriär när Pelle ringde och övertalade honom att bli med i besättningen på båten Sverige i America’s Cup. Det var 1976, Mange var 27 år och tvekade aldrig att hoppa på seglingen.

Mange föddes den 4 januari 1949 och växte upp i Bromma utanför Stockholm. Som åttaåring lärde han sig segla på Mälaren. Fyra år senare skaffade familjen sommarhus i Haverdal på västkusten. Mange gick då med i den lokala segelklubben och började kappsegla i OK-jolle, Trapez och sedan 505. Det blev tre SM-titlar i 505 runt 1970.

Mange Olsson har deltagit i sex Whitbread / Volvo Ocean Race. Först gången var 1984-1985 ombord på Drum. Han var med och vann tävlingen 1997-1998 ombord på EF Language med Paul Cayard som skeppare. Den segern rankade Mange själv som sin största sportsliga framgång.

Sista gången Mange seglade Volvo Ocean Race var 2008-2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 som slutade fyra. Under det racet kom en annan av Manges stora framgångar i seglingskarriären då Ericsson 3 vann den längsta etappen i Volvo Ocean Race´s historia, mellan Qingdao i norra Kina till Rio de Janeiro, en sträcka på 12 300 nautiska mil som de seglade på drygt 40 dygn.

Den sista tiden har Mange varit engagerad som coach, tränare och mentor för den kvinnliga besättningen i Team SCA som just nu förbereder sig för att delta i Volvo Ocean Race 2014-2015.

Magnus ’Mange’ Olssons seglingskarriär

Tre SM-guld i 505 runt 1970
America’s Cup 1977 och 1980

Whitbread / Volvo Ocean Race:
1985-1986, Drum (3:a)
1989-1990, The Card (5:a)
1993-1994, Intrum Justitia (2:a)
1997-1998, EF Language (1:a)
2001-2002, Assa-Abloy (2:a)
2008-2009, Ericsson 3 (4:a)

Kommentarer

Rickard Sundblad 02:45:15 2013-04-21

Det blåser 28ms o full läns i södra oceanen på väg mot kap horn, Gud va härligt och vad pirigt det känns i brallan. Ungefär så kan jag beskriva Mange, jag seglade med honom i Sthlm på The Card från Stan till Tynnigö,vi la an bakom en mälar 22a, snacka om att dom fick spader. Mange bara garvade o sa till tjejen som satt o ammade sitt barn att allt va lungt. Hamnkapten va inte så lyckligt för vindfåget frn Card tryckte bryggan mot land. Första gången vi sågs var 1977 i New port Rhode Island p Black Pearl , men det är en annan historia.
Hoppas att du får fina vindar o läns i din himmel

Tack för att jag fick känna dig

Rickard sundblad

I vår firar Waxholmsbolagets välkända rederimärke 100 år. 1913 målades märket, formgivet av kände marinmålaren Jacob Hägg, för första gången på ångbåtarnas skorstenar.

Waxholmsbolagets historia är lång. Rederiet självt grundades redan 1869 ur dåvarande Djurgårds Ångfartygs-Bolag. 1913 var bolaget präglat av en anda av utveckling och expansion. NK:s grundare Joseph Sachs valdes in i bolagets styrelse och påpekade direkt att fartygens skorstenars svarta färg var trist – här borde man använda ytan till reklam!

Den tidens kände marinmålare Jacob Hägg fick uppdraget att formge ett rederimärke åt Waxholmsbolaget. Resultatet blev det skorstensmärke som än idag finns kvar i ursprunglig form på klassiska fartygen Storskär, Norrskär och Västan och som ligger till grund för Waxholmsbolagets flaggformade logotyp. Samtliga fartyg i Waxholmsbolagets egen flotta bär märket i uppdaterad form på sina skorstenar.

Företaget firar vårt kära W i samband med starten för ångbåtssäsongen. 8 maj bjuder de på festligheter på Strömkajen.

Kommentarer

Anders Djerf 22:33:18 2013-12-16

Det är jag som initierada och det är på min forskning, och föredrag om "W som i Waxholmsbolaget" hos Stockholms Typografiska Gille på Rönnels Antikvariat mars 2012, som Waxholmsbolaget bygger hela 100-årsfirandet för logotypen! Man tränger helt undan min centrala roll! Det är bara i mikrostil på baksidan längs ryggen av den trycksak man producerade till maj 2012 jag får ett mycket litet tack.

Okunskapen om gott sjömanskap ökar i takt med generationsskiftet ute på sjön. Det tänker Viamare och Scouterna ändra på. – Vi måste vända trenden nu. I längden handlar det om att öka säkerheten till sjöss, säger Hans Mellström, grundare av Viamare och själv uppvuxen i scoutrörelsen.

Gott sjömanskap var självklart hos tidigare generationer. Så är det inte idag. Det ska Viamare och Scouterna ändra på, bland annat genom att öka kunskaperna om navigering, manövrering och sjövett.

– Det här är en satsning på den nya generationen. Vi har en unik samlad kunskap inom Viamaregruppen, säger Hans Mellström.

Viamare ska bland annat, genom Sjöklar Kustakademi, hjälpa Scouterna att ta fram ett utbildningsmaterial, Promarina ska samarbeta med Scouterna vid rekrytering av hamnvakter till sina anläggningar, och Scouterna finns på plats på Promarinas evenemang ”Hamnens dag” i
fyra hamnar under säsongen.

Dessutom kommer Stockholmradio/Sjöassistans att samarbeta med Scouterna vid rekrytering av sommararbetande radio- och assistansoperatörer.

Viamare har tecknat ett treårigt avtal med Scouterna, som är glada för samarbetet då man har samma grundsyn.

– Vårt huvudsyfte är att göra unga redo för livet, och här har vi och Viamare samma ambitioner. Vi har ett utbildningsprogram som till stor del bygger på praktiskt lärande. Och vi tror att Viamare kommer att kunna hjälpa oss att lyfta utbildningarna ytterligare, säger Yvonne
Tenninge, generalsekreterare på Scouterna.

– I Scouterna får man lära sig att ta ansvar för sig själv och för andra, vilket är viktigt inte minst på sjön. Därför ser vi fram mot ett utvecklande samarbete, säger Yvonne Tenninge.