Nyheter

De unika och populära turerna i Oxelösunds skärgård med spaning efter gråsäl och rödlistade fågelarter som Havsörn och Ejder fortsätter även under 2013. Turerna är ett samarbete mellan Oxelösunds turistbyrå och Trosa Rederi och är kvalitetsmärkta enligt svensk ekoturism med certifiering från Naturens Bästa.

Pressmeddelande:

Under perioden 17 maj – 16 juni genomförs de spännande och natursköna turerna. Resans start sker från kajen i Oxelösunds Gästhamn (Badhusviken) och därifrån tar sig turen genom Oxelösunds vackra och till stor del orörda skärgård ut mot sälområdet i ytterskärgården. Under turen stannar man till för en fika vid den sista utposten i Oxelösunds skärgård Hävringe eller annan lämplig ö.

Turerna sker på förmiddagen då det är störst chans att få se både säl och havsörn. Det går inte att garantera att man ser säl, men de turer som kört tidigare år har alltid resulterat i möte med gråsälar.

Datum: fre-sön 17-19/5, 24-26/5, 31/5-2/6, 14-16/6 2013 (max 12 personer per tur)
Tid: 07.30 – 12.00
Plats: turerna utgår från Oxelösunds gästhamn
Pris: vuxen 660 kr (inklusive moms samt bokningsavgift 40 kr), barn (1-16 år) 490 kr, i priset ingår båttur, guidning, flytväst, kaffe samt picknick på skärgårdsö
Bokning: visitoxelosund.se, Koordinaten Oxelösund, Culturum, Nyköpings turistbyrå

DB Schenker går in som partner till Stena Match Cup Sweden, Sveriges största årliga internationella seglingsevenemang. De är det senaste i en lång rad företag som sett evenemangets unika potential som mötesplats och DB Schenker blir samtidigt en stor resurs för logistikarbetet kring evenemanget.

Stena Match Cup Sweden är idag ett av Sveriges största publika idrottsevenemang och fortsätter att växa såväl sportsligt som medialt. Det är en av flera deltävlingar i världscupen i matchracing, Alpari World Match Racing Tour och många av seglingssportens största namn har deltagit sedan starten 1994. I sommar återvänder seglingseliten bland både damer och herrar till Marstrand.

DB Schenker är ett av landets största logistikföretag med 4000 anställda i Sverige. Med ett huvudkontor i Göteborg och ett engagemang i seglingsporten sedan tidigare, är det ett naturligt steg att satsa på en av sommarens höjdpunkter på västkusten.

– Vi på DB Schenker ser mycket positivt på vår nya satsning som Logistics Supplier Partner till Stena Match Cup Sweden. DB Schenker har tidigare varit engagerade i Volvo Ocean Race samt Dam VM i matchracing så kopplingen till seglingsevenemang har funnits länge. Att vara med i ett evenemang som detta ger oss stora möjligheter att bygga framtida kontakter och träffa både nya och gamla kunder i en trevlig miljö. Vi ser även fram emot att kunna ge våra medarbetare och deras familjer en härlig dag tillsammans, säger Bosse Hallams, Marknadsdirektör DB Schenker.

Jan Torstenson är VD på Brandspot, som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, och enligt honom blir DB Schenkers expertis en stor resurs för arbetet med evenemanget.

– Vi ser fram emot att samarbeta med DB Schenker för att de som partner till fullo ska kunna använda evenemanget som den unika mötesplats det är. Samtidigt kommer deras kunskaper vara en hjälp för oss i den utmaning som det innebär att arrangera ett evenemang med över 100 000 besökare på en ö.
Inför årets upplaga av Stena Match Cup Sweden förlängde Stena Sfären sitt kontrakt som titelsponsor. Dessutom har Volvo Personvagnar och Turkish Airlines anslutit till gruppen huvudpartners där också Handelsbanken, PelleP, World Childhood Foundation, GP och Alpari ingår. Stena Match Cup Sweden 2013 seglas 1-¬6 juli.

Info: http://www.stenamatchcupsweden.com/

Om du ska ut och åka båt i sommar, tänk på att ha en försäkring som inte bara gäller din båt utan också dig. Rikard Elleberg, chef för Båtförsäkringar på Länsförsäkringar, delar med sig av sina bästa tips för hur båtlivet kan bli enklare och tryggare i sommar.

En båtförsäkring täcker oftast bara skador på båten, men inte när man skadar sig på båten, bryggan eller vid arbete med båten. Och inte för de passagerare som är med vid eller på båten.

– Se till att ha en båtförsäkring som också täcker personskador. Halkolyckor är den vanligaste orsaken till skador, de uppstår oftast när man hoppar mellan båt och brygga men också på båten. Och om du bryter foten, där sjukvårdskostnaden sällan når upp till självrisken på hemförsäkringen, eller till exempel får tandskador som är dyra att laga så står du utan ersättning. Och skadas du eller de som är med vid båten så svårt att det blir bestående men så riskerar det att inte täckas i försäkringen, säger Rikard Elleberg.

Många arbetar i dagarna med att rusta upp båten och har stora planer inför sommaren. Rikard Elleberg, som är chef över den verksamhet som har flest båtar försäkrade i Sverige, vet att det finns fler saker som kan förstöra glädjen – och hur man undviker dem:
Var nykter på sjön.

– Det enskilt viktigaste du kan göra för att undvika problem på sjön, alkohol är en bakomliggande faktor vid både drunkningsolyckor, grundstötningar och personskador på sjön.

Gör en ordentlig översyn vid sjösättningen.
– Kontrollera all utrustning är i ordning för en säsong till, särskilt el- och gasinstallationer. Se över fastsättningen av motor och rigg och att brandsläckaren är i ordning. Och glöm inte bottenpluggen.

Tänk på säkerheten.
– Se till att alla ombord har flytväst, berätta vart du ska åka till någon på land, anpassa hastigheten efter väder och vind, lyssna på sjörapporten och se till att du kan navigera ordentligt, även om de elektroniska hjälpmedlen slutar fungera, säger Rikard Elleberg.

Försvarsminister Karin Enström besöker den 3 maj fartyget Carlskrona i Djibouti. Karin Enström kommer att samtala med officerare och sjömän för att på plats få en bild av arbetet inom EU:s marina insats, Operation Atalanta.

Sedan april deltar Försvarsmakten i EU:s marina insats, Operation Atalanta utanför Somalias kust. Bidraget består av fartyget Carlskrona med bland annat en helikopterenhet, en säkrings- och bordningsstyrka samt förberedda utrymmen för sjukvård och kirurgisk förmåga.

– Den svenska personalen är professionell, välövad och redo för sitt uppdrag. De har redan gjort skillnad i skarpa situationer och jag vill på plats uttrycka mitt stora förtroende för hela förbandet, säger Karin Enström. Området vid Afrikas horn, särskilt Somalia, har nått framsteg den senaste tiden men ett omfattande engagemang från omvärlden behövs även framöver.

Regeringen beslutade tidigare i år att under högst fyra månader ställa en svensk väpnad styrka bestående av högst 260 personer till förfogande för Operation Atalanta. Operationen grundar sig på ett antal FN-resolutioner och bidrar till att skydda fartyg från FN:s livsmedelsprogram samt att hålla handelsvägar öppna. Försvarsmakten deltar för tredje gången med militära förband till insatsen. Tidigare i år avslutade Kustbevakningen sitt bidrag med ett sjöövervakningsflygplan och personal till Operation Atalanta.

Ljungskile Segelsällskap arrangerar svensk och norsk rankingsegling för 2.4mRklassen 11-12 maj. Intresset är stort och 43 båtar är anmälda.

Rankingseglingen ingår i en kvalserie om fyra VM‐kvalseglingar till världsmästerskapen i Polen i september.

Tävlingarna i Ljungskile är också en del i norrmännens kvalserie. 9 norska seglare är anmälda.

2.4mR ritades av Peter Norlin, en av landets främsta båtkonstruktörer. Den började tillverkas på 80‐talet. I folkmun kallas den ”Minitolvan”.

Klassen är öppen för både kvinnor och män liksom rörelsehindrade, vilket är unikt inom segelsporten. Båten går att segla med en joystick, vilket gör den lämplig för
tävlande med olika rörelsehinder.

Den 9‐10 maj arrangeras träningsseglingar på Ljungskileviken med 33 föranmälda båtar.

Alliansen i landstinget är överens om att halvera taxan på Waxholmsbolagets turer under lågsäsong. Det är ett viktigt steg för att förlänga besökssäsongen och stärka skärgården som besöksmål, säger Gustav Andersson (C) skärgårdslandstingsråd.

Just nu pågår ett unikt projekt i samarbete mellan skärgårdskommunerna, landstinget, besöksnäringen och Tillväxtverket för att utveckla och förstärka Stockholms skärgård till en mer attraktiv turistdestination. I landstingets budget som presenteras inom kort görs ytterligare satsningarna genom den halverade taxan under lågsäsong.

– Landstinget bidrar sedan tidigare med finansiella medel och med den nord-sydliga tvärförbindelsen som sjösätts 2014. I den här budgeten finns alltså ett ytterligare smörjmedel för besöksnäringen, säger Gustav Andersson (C).

– Att förlänga säsongen är helt avgörande för att besöksnäringen ska kunna investera, utvecklas och skapa fler jobb. Med den halverade skärgårdstaxan under lågsäsong hoppas vi kunna bidra till fler besökare höst, vinter och vår, säger Gustav Andersson (C).

Den halverade taxan införs på försök redan 1 oktober i år, och gäller fram till sista mars 2014. Efter det väntar en utvärdering av försöket.

– En livskraftig besöksnäring är avgörande för levande skärgårdssamhällen. Hur vi kan skapa utvecklingskraft i skärgården långsiktigt och hållbart är hela tiden Centerpartiets fokus, säger Gustav Andersson (C).

Boatmanager-gruppen är specialiserade på service- och eftermarknad för fritidsbåtar med ambitionen att bli absolut bäst i Sverige på att ta hand om fritidsbåtsägarna. Första steget i detta arbete är dagens förvärv av de två verksamheterna Drevia i Lysekil och Mitab:s fritidsbåtsverksamhet i Göteborg.

Målet är att skapa en verksamhet som på ett effektivt sätt kan bidra till ett maximerat båtutnyttjande under den svenska fritidsbåtssäsongen.

– Boatmanager är svaret på det som vi själva har saknat i båtlivet; en ambitiös och professionell serviceverksamhet för fritidsbåtar. Vår verksamhet måste ligga steget före och säkerställa att du som båtägare får ut maximalt av ditt båtliv, eftersom tiden att nyttja sin båt här i Sverige är relativt begränsad. Genom att leverera högsta tillgänglighet och bästa kvalitet i våra tjänster vill vi göra båtlivet tryggt och bekvämt hela året. Det tycker vi är nyckelfaktorer hos en riktigt bra ”boat manager”, säger Stefan Bohlin, grundare och VD för Boatmanager.

Den 2 maj förvärvade Boatmanager två av landets starkaste varumärken inom branschen för fritidsbåtar på Västkusten – Drevia och Mitab med fulla Volvo Penta auktorisationer. Partnerskapet med Volvo Penta kommer att vidareutvecklas och det utgör en viktig pusselbit i Boatmangers strategiska utveckling.

– Vi har en spännande resa framför oss där vår ambition är att successivt förbättra vårt erbjudande och vår leverans till landets alla fritidsbåtägare. Vårt totala fokus framöver är att ta tillvara all den utvecklingspotential som finns i vår verksamhet specifikt och i branschen generellt.

– Till säsongen 2014 räknar vi med att kunna leverera fullt ut enligt den förväntan vi själva, som fritidsbåtägare, har på en verksamhet som vår. Vi är fullt medvetna om att vi har många utmaningar framför oss men också minst lika många möjligheter. Det är just därför vi gett oss in i den här branschen, säger Stefan Bohlin.

Bilden är från Lysekil sommaren 2012.

Info: www.boatmanager.se

Hamnen.se kastar loss och ger sig ut på en upptäcktsresa längs den svenska kusten i en sjumetersbåt.De ska känna på hur det är att semestra i en liten båt och med läsarnas hjälp besöka smultronställen och träffa intressanta personer. De ska också sätta rekord i vindsurfing och vattenskidåkning. Allting kommer att filmas och korta videopoddar kommer att läggas ut 10-15 gånger per dag med start på torsdag 2 maj.

Drivna av spontanitet och ledda av hunger kommer de att göra nedslag i små hamnar, genomföra galna uppdrag och träffa spännande personer.

– Med hunger menar vi alltså vanlig hunger, för hur lätt är det egentligen att hitta matplatser när man kommer från havssidan? Det är en av frågorna vi ska få svar på, säger Hamnen.ses reporter Claes Olivecrona.

Rutten mot Stockholm går hela tiden till havs, alltså runt Skåne, och båten som ska klara strapatsen är en blott sju meter lång hyttbåt av modell Beneteau Barracuda 7.

– Vi vill testa om små båtar duger till långa semesterturer. Många hakar ju upp sig på att de måste köpa jättebåtar bara för att kunna ge sig ut på havet, säger reporter Gustav Morin.

Mellan nedslagen kommer de båda reportrarna, som gjort sig kända genom både kappseglingar runt jorden och tv-program om båtar (nu senast Hamnen show), att försöka sig på projekt som att vindsurfa över Hanöbukten, åka vattenskidor genom Kalmarsund och tillbringa en natt mitt i Ale stenar.

– Det sägs ju att Ale Stenar är väldigt vackert och ryktena går att det spökar frekvent, så det ska vi undersöka genom att tälta där. Att det huserar kor i krokarna lär ju ge en extra krydda, säger Claes Olivecrona.

Alla tittare uppmanas att skicka tips på smultronställen, alltifrån fina vikar till fiskekrogar, och personer som de tycker ska besökas och filmas längs med vägen.

Man kan följa resan på Hamnenplay.se och via facebook.se/www.hamnnen.se.

Forskare vid Stockholms universitet och Chalmers har tagit fram en ny metod för att upptäcka giftiga färglager på båtar. Med hjälp av röntgenstrålar kan mängden av exempelvis TBT, tributyltenn, mätas.

– Det här är ett bra och konkret hjälpmedel som kan föra miljöarbetet i småbåtshamnar och marinor framåt. Nu kan gifter upptäckas innan de hamnar i marken eller i vattnet, säger Thomas Johansson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV, som bidragit med 850 000 kronor till projektet.

TBT är en mycket giftig organisk förening som togs fram för att bekämpa parasitsjukdomen snäckfeber (bilharzia). Ämnet visade sig även vara mycket effektiv för att bekämpa påväxt på båtbottnar och började använda i båtbottenfärger.

1989 förbjöds TBT i färg för mindre båtar och 2008 infördes ett globalt förbud mot det i båtbottenfärger för alla fartyg. TBT nämns i EU:s vattendirektiv som ett farligt prioriterat ämne som bland annat stör fiskens fortplantning och hämmar tillväxten av bland annat tång, alger och musslor. Under 1970-talet slog användningen av TBT ut stora delar av ostronproduktionen i franska Archachon Bay.
– Även om man målat om båten med mindre skadliga färger så kan gifter läcka ut i vattenmiljön från äldre, underliggande färglager. I fjol togs prover vid flera spolplattor på väst- och ostkusten och resultatet visade höga halter av TBT både i vattnet och i marken, säger Thomas Johansson, chef för enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

– Ämnet är väldigt giftigt både för människor och djur och det ligger kvar i marken och vattnet länge, hävdar forskarna.

Hittills har man använt sig av kemisk analys för att mäta mängden tennföreningar i båtfärger. Forskarna vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM), Stockholms universitet och Chalmers har istället utvecklat en metod som bygger på så kallad röntgenfluorescens. Med hjälp av röntgenstrålar kan lagren av färg enkelt analyseras direkt på båtskroven.

– Röntgenfluorescens är en välkänd metod som används bland annat för att mäta metallinnehåll i olika legeringar. Det nya med ITM:s metod är en särskild kalibrering som möjliggör både identifiering av ämnen och i vilka mängder dessa finns i färglagren på båtskroven, säger Britta Eklund, en av forskarna vid ITM i ett pressmeddelande.

Havs- och vattenmyndigheten har, i samråd med Naturvårdsverket och Transportstyrelsen, kartlagt och utrett miljöpåverkan av båtbottentvättning. Förra sommaren presenterades en rapport med riktlinjer och riktvärden för hur tvätt av båtar bör hanteras.

– För att minska miljöpåverkan bör man undvika att måla skrovet med båtbottenfärg. I stället rekommenderar vi att man tvättar båtbotten ett par gånger per år över en spolplatta eller i en avsedd borsttvätt, säger Thomas Johansson.

– Våra riktlinjer är inga krav. Men de har satt i gång en viktig diskussion på båtklubbar och marinor runt om i landet. Allt fler båtägare och branschorganisationer försöker nu hitta alternativ till att slippa båtbottenfärger och att minska utsläppen av giftiga ämnen genom att investera i spolplattor.

Käla: HaV.

Ännu en större motorbåtstillverkare har gått i konkurs. Denna gång är det engelska Sealine som har sökt så kallat konkursskydd. 234 anställda berörs av konkursen.

Engelska Sealine startades som ett entreprenörsdrivet företag och är en av Europas största motorbåtstillverkare. Världens största marinföretag – Brunswick Corp – köpte dock Sealine och drev det i tio år fram till 2011 då ett riskkapitalbolag tog över.

Sealine har en full serie motorbåtar från cirka 30 fot och upp till större yachter på över 70 fot. Företaget har haft en helt egen designlinje med kantigare och annorlunda design än sina konkurrenter, men det var länge ett framgångsrikt recept.

För ett par år sedan började Seline som startades för 40 år sedan, få riktigt stora problem och nu är alltså konkursen ett faktum.

Bilden visar en Sealine F490.

Garmin presenterar nu GPSMAP 8000-serien – nya helt integrerade nätverksplottrar med LED pekskärm och det absolut bästa gränssnittet från Garmin. GPSMAP 8000-serien symboliserar Garmins Power of Simple™, då det är en avancerad nätverksplotter, men ändå en av de enklaste att använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och mängder av andra funktioner ger dig full kontroll.

– GPSMAP 8000-serien är kraftfull, snabb och enkel att använda, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Genom att integrera enheten helt i instrumentpanelen blir det en stilren och elegant glaspanel samtidigt som den levererar alla de viktiga funktioner som användaren kräver.

Den nya generationen av marina navigations-skärmar: Skärmarna i 8000-serien finns i tre storlekar. En 8” SVGA, en 12” och en 15” XGA multi-touchskärm. De nya skärmarna har en tunnare profil än tidigare multifunktionsskärmar och passar lätt in där tidigare enheter installerats.

GPSMAP 8500 Black Box – större skärmar för större fartyg: Förutom lanseringen av GPSMAP 8000-serien är Garmin också stolta över att presentera GPSMAP 8500 Black Box-serien, en elegant lösning för större fartyg med mer utrymme på instrumentbrädan. Serien består av en 15” XGA, en 17” och en 19” SXGA multi-touchskärm som används tillsammans med en svart låda. Installationen i instrumentpanelen blir smidigare eftersom skärmen endast är 5,5 cm tjock.

Följsam navigering på skärmen med ny 10 Hz GPS/GLONASS-mottagare: Dubbelkärnig
processor och Garmins nya högkänsliga 10Hz GPS/GLONASS-mottagare som uppdaterar din position och riktning tio gånger per sekund, ger dig en snabbare uppdatering när du panorerar och en mer jämn och följsam förflyttning av båten på skärmen.

The Power of Simple™: GPSMAP
8000-serien är avancerade nätverksplottrar, men ändå bland de enklaste att
använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och andra funktioner ger dig full
kontroll. Med en användarkontroll placerad längst ner på skärmen har du alltid
nära till alla viktiga funktioner.

Stilren montering: Skärmens glaspanel ger ett stilrent och elegant utseende på din instrumentpanel. Du kan antingen integrera den helt i panelen eller installera den med traditionellt infällt montage, som också ger en låg profil.

Förenkla navigeringen med nya SmartMode™: En ny funktion som finns i GPSMAP 8000-serien är
SmartMode™ control. Med SmartMode kan du ställa in olika funktioner så som du vill ha det. Med två knapptryckningar kan du sedan ändra alla skärmarna så att de synkar ett förvalt läge. Automatisk ljusreglering och på/av är också synkroniserat mellan skärmarna.

Fjärrkontrollstyrning via GRID™: Det perfekta tillbehöret till de nya enheterna är GRID™ (Garmin Remote Input Device). GRID, säljs separat och är en fjärrkontroll som kan styra alla funktioner som du har i din multifunktionsskärm.

GPSMAP 8000-serien förväntas vara tillgänglig under våren 2013.

Info: www.garmin.com/8000

Engelska Actisense lanserar den nya motorövervakningsadaptern EMU-1 som omvandlar data från motorer med analoga givare till branschstandarden NMEA 2000 (även SeaTalk NG och SimNet). Det gör det möjligt att visa och övervaka motordata som t.ex. varvtal, oljetryck, timmar och kylvattentemperatur i en multidisplay, surfplatta, plotter, mobil eller dator.

EMU-1 har sex ingångar för analoga givare och kan användas parallellt med eller i stället för befintliga mätare. Den har även fyra larmingångar, två varvtalsingångar och två extra ingångar för framtida expansion. Det gör den mycket flexibel för olika typer av installationer och motorer. Den kan monteras i motorrummet eller vid förarplatsen där de befintliga mätarna är monterade.

EMU-1 konfigureras för att anpassas efter varje individuell motors givare, vilket ger en flexibel lösning för alla typer av motormärken och modeller. Standardkonfigurationer är tillgängliga initialt, och fler inställningar för specifika mätare och givare kommer att adderas framöver.

”EMU-1 är en mycket prisvärd lösning för att få in båtens motordata i NMEA 2000-nätverket. Trasiga mätare eller mätare som inte passar in kan plockas bort och moderna designade lösningar kan höja båtens värde. Nu blir det enkelt att få motordata på flera platser i båten, säger Christer Ullskog, försäljningschef på Marinplus AB.

Actisense distribueras i Sverige av Marinplus AB, ledande inom NMEA 2000-teknik, och finns i handeln från slutet av april.
Pris EMU-1 är 4 590 kr.

Info: www.marinplus.com

Kommentarer

Roger Alm 21:32:47 2013-05-01

Toppen, jag har redan beställt och väntar på leverans. Bra att kunna ansluta till mitt nya Maretron nätverk i komb med gamla VDO instrument, den stora fördelen är att undvika den stora feltoleransen i de gamla instrumenten.

Garmin presenterar nya GHP 20 Yamaha Helm Master Autopilot– en marin autopilot speciellt framtagen för Yamahas Helm Master system. Eftersom Yamaha systemet är ett elektroniskt styrsystem uppbyggt runt CAN tekniken (Controller Area Network), är det möjligt att på ett enkelt sätt integrera autopiloten i båten utan att man behöver installera någon speciell autopilot pump.

– Vi är mycket glada över att vara den första autopilottillverkaren som kan erbjuda autopiloter till Yamahas Helm Master system, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Med Helm Master har rorsman full kontroll, vilket ger ökad situationsmedvetenhet, förtroende och säkerhet.
Yamaha Helm Master är ett fullt integrerat kontrollsystem inkl. joystick, konstruerad för motorbåtar med två eller tre Yamaha utombordsmotorer. Systemet använder toppmodern elektronik och med den inbyggda joysticken manövrerar du enkelt båten i 360 grader. Med systemet kan du tryggt flytta båten framåt, bakåt, i sidled eller diagonalt, samt rotera kring din egen axel när du behöver manövrera i trånga småbåtshamnar.

Garmin GHP 20 Yamaha autopilot ger överlägsen kontroll och prestanda. GHP 20 integreras till Yamaha Helm Master via en medföljande gateway. Båten styrs nu med automatik på önskad kurs, enligt ett inprogrammerat styrmönster eller i en fastslagen rutt. Genom att utnyttja all data från Yamaha-systemet kommer GHP 20 Yamaha autopilot styra optimalt under alla farter och sjöförhållanden.

Med GHP 20 Yamaha autopilot system kan du njuta av alla funktioner som finns i Garmins befintliga sortiment av autopiloter, inklusive Shadow Drive-teknik – en funktion som automatiskt kopplar ur autopiloten när du tar tag i rodret, vilket möjliggör snabb och säker manövrering utan att manuellt koppla ur autopiloten. Autopiloten tar automatiskt över igen när en stadig kurs har återupprättats. Dessutom fungerar autopilot systemet som en kurskälla för annan utrustning ombord, vilket möjliggör MARPA och radar overlay när den är ansluten till en Garmin-plotter och radar. För enkel installation och integrering med andra produkter från Garmin, har GHP 20 autopilot komplett NMEA 2000-anslutning.

GHP 20 Yamaha autopilot systemet använder sig av Garmin GHC 10 autopilot kontrollenhet, som är designad för att hjälpa båtfolk att konfigurera och styra autopiloten. Med en tydlig 3,5″ färgskärm, tre funktionsknappar, och en särskild “Standby”-knapp, kommer båtägare med Yamaha Helm Master styrning kunna dra nytta av det enkla, interaktiva gränssnittet, och kommer att kunna kontrollera båtens kurs med en enkel knapptryckning.

GHP 20 Yamaha Helm Master Autopilot beräknas finnas tillgänglig i juni 2013.

Info: www.garmin.com/marine

Det är inte tvärstopp och negativt över hela linjen för den som vill sälja begagnat även om priserna inte ökar. Ett företag som rapporterar om en stark försäljning i april är Båtagent AB i Danderyd.

– Efter alla larmrapporter om att det är ”omöjligt” att sälja begagnade båtar vill jag gärna berätta att det har lossnat en del nu, säger Niklas Forsén på Båtagent.

– Vi på Båtagent har sålt åtta båtar i april. Sålda i den meningen att vi har ett avtal och en handpenning erlagd. I många fall levereras båtarna senare under våren, men de är i alla fall helt avslutade.

Båtagents rapporterade sålda båtar i april:
Maxi 1050, -04. Begärt pris: 1.190’
Windy Scirocco 32. -01. Begärt pris: 990’
First 40.7. -07. Begärt pris: 950’
Sun Odyssey 37.1 -96. Begärt pris: 595’
Hallberg-Rassy 43. -03. Begärt pris: 2.990’
Bavaria 410 Caribic. -90. Begärt pris: 655’
Stålbåt Cossack. -03. Begärt pris: 445’
Allegro 33. -76 Begärt pris: 455’

Info: www.batagent.se/?sajt=nyheter_zoom&id=574

Bilderna: Maxi 1050 och HR 43.

De bud som hittills har lagts på Nord West & Najad är för låga. Det anser Swedbank, som stod för företagets krediter. Därmed är det fortfarande en öppen fråga om vem som tar över det välkända varvet, där en viss produktion pågår. Dessutom sjösätts båtar som har varit på varvet för vinterförvaring.

En trolig lösning för Nord West & Najad blir att varvet – hela eller i delar – säljs på auktion. Det blir i så fall konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström, som gör det på begäran av banken.

– Vi har fått bud på Nord West & Najad och buden har blivit bättre och bättre, men banken är fortfarande inte nöjd. I samråd med banken har jag därför anmält fastigheterna till en exekutiv försäljning, som kan äga rum vecka 33, säger Tengström till Båtliv.

Bland de budgivare som hittills har hört av sig finns troligen Benny Martinsson, som grundade Nord West & Najad AB. Det är också han som äger rättigheterna till designen och konstruktionen av företagets båtar, enligt ett intyg i konkursbouppteckningen daterat januari 2013.

Swedbank är dock av en annan uppfattning, vilket framgår av protokollet från edgångssammanträdet som hölls i Uddevalla Tingsrätt 12 april. Swedbank är av uppfattningen att det är Nord West & Najad som äger rättigheterna eftersom aktiebolaget fick krediterna i banken.

15–20 personer jobbar fortfarande på varvet, som vid konkursutbrottet i februari hade 130 anställda.

– De gör bland annat färdigt en del kundbåtar och vi sjösätter vinterförvarade båtar hela tiden. Det är ett grannlaga arbete som tar tid, säger Fredrik Tengström.

Konkursboet i Nord West & Najad har skulder på totalt över 180 Mkr. En del av detta – 63 Mkr – är skulder till kunder, varav en del har köpt ny båt och betalat i förväg utan bankgaranti. Frågan är hur detta är möjligt?

– För något drygt år sedan fick inte bolaget möjlighet att ställa bankgaranti längre. Då fick kunderna köpa båtar i vissa fall med betalning i förväg. Det finns diskussioner med de kunderna, men de går mest ut på att de kunderna är ledsna och besvikna för att de har betalat för båtar som de inte får. Men de har valt att göra detta och de har en fordran i konkursen som idag i princip är värdelös, advokat Fredrik Tengström.

Dessutom säljs minst två stycken Nord West motorbåtar på Blocket.se av ett företag som heter BeJeMa AB. Hur kan det ske?

– Det har funnits så kallade uppdragsbåtar att sälja. Det är personer som har lämnat sådana båtar till varvet innan konkursen. Jag vill inte sälja de båtarna, utan de har sålts för annans räkning av ett nybildat bolag som säljer båtarna för de här kundernas räkning. De båtarna har aldrig ägts av Nord West & Najad AB. Det är rena uppdragsbåtar som tillhör någon annan, säger Fredrik Tengström.

Text: Lars-Åke Redéen

Kommentarer

lurad leverantör 14:38:52 2013-07-19

Det finns flera NW båtar som står placerade på Tjörn och Stenungsund helt undanhållna leverantörer och konkursförvaltare så det kommer säkerligen bli ett rättsligt efterspel av stora mått när lurade leverantörer och blåsta kunder får reda på detta.

lurad kund 09:31:06 2013-08-05

inte bara leverantörer som blivit lurade, jag har också förlorat miljoner!

I sommar kan Hurtigrutens gäster se fram emot en ny höjdpunkt bland de norska fjordarna: den vackra Lyngenfjorden, öster om Lyngenfjällen, kommer att finnas med på den södergående Hurtigrutenresan.

Pressmeddelande:
Sommaren 2013 kommer Hurtigrutens alla fartyg att åka in i Lyngenfjorden under de elva jubileumsseglatserna då Hurtigruten firar 120 år som ”världens vackraste sjöresa”. Ett kulturellt jubileumsprogram och en speciell hedersgäst fulländar Hurtigrutens jubileumsresor.

Lyngenfjorden flankeras av Lyngenfjällens mäktiga, höga och branta toppar och sträcker sig omkring 85 km in i Tromsöregionen. På en del ställen förför naturen med idylliskt, stilla, djupblått vatten, skummande vattenfall och gröna sluttningar. På andra ställen visar den sin dramatiska sida med glaciärer som sträcker sig från de branta sluttningarna ner till fjorden, skrovliga klippor och djupa flodbäddar.

Som en del av de elva jubileumsresorna i sommar kommer Hurtigrutens fartyg på den södergående resan att stanna till i Lyngenfjorden mellan Skjervöy och Tromsö.

Naturen kommer definitivt att stå i rampljuset: höjdpunkterna inkluderar en fantastisk utsikt över bergskedjan ”Kvänangtindan”, passagen mellan det trånga Maursundet och Rotsundet och panoramautsikten över Lyngenfjällen – molnfria dagar kan man till och med se glaciärerna högt uppe på Lyngenfjällen.

Lyngenfjorden är med sitt överflöd av fisk ett paradis för fiskare. Hurtigrutens gäster kommer dessutom att få njuta av allt som undervattenvärlden har att erbjuda: under resan in i fjorden kommer lokala fiskare att kliva ombord på Hurtigruten med sin dagliga fångst av färska räkor som passagerarna sedan får skala och provsmaka.

De elva jubileumsresorna med Hurtigruten avgår dagligen från Bergen mellan den 21 juni till den 1 juli 2013 och tar gästerna till Kirkenes och tillbaka på den klassiska resan. Alla elva resor inkluderar resan till Lyngenfjorden på den södergående resan. Och alla jubileumsseglatser kommer att inkludera den 2 juli, Hurtigrutens födelsedag. Den här dagen för 120 år sedan avgick DS Vesteraalen på sin invigningsresa längs Hurtigrutens dåvarande rutt från Trondheim till Hammerfest och etablerade därmed den norska kustens livlina och den vackraste sjöresan i världen.

År 2013 firas 120-årsjubileet av denna historiska dag på alla Hurtigrutenfartyg då gäster och besättning träffas över en kopp kaffe, kaka och musik i sann norsk tradition.
De elva jubileumsresorna bjuder dessutom på ett speciellt kulturellt program: i Geirangerfjorden kommer en 19-årig violinist och folkmusikern Ingvild Sätra att glädja Hurtigrutens gäster med ett musikaliskt uppträdande. Den prisbelönta artisten – klädd i lokal folkdräkt – spelar en Hardangerfela, ett fiolliknande instrument från Hardangerregionen. I Tromsö kommer duon SON (”Sounds of Nature”), två unga elever från det lokala musikkonservatoriet, att förtrolla Hurtigrutens passagerare med elektroniska ljud och skapa en unik musikalisk version av Hurtigrutens 120-årsdag, inspirerad av jazz, blues och folkmusik. Längre norrut välkomnar den världsberömda manskören från Berlevåg, känd från dokumentären ”Häftig och begeistrad”, Hurtigrutens fartyg till hamnen med sjömanssånger och klassiska låtar. Jubileumsresorna firar också Hurtigrutens 120-årsdag med kulinariska delikatesser. Kockarna har tagit fram en speciell middagsmeny särskilt avsedd för dessa resor, inspirerade av den kulinariska stilen från 1893.

Passagerarna på jubileumsseglatserna kan också se fram emot en mycket speciell gäst: ingen annan än Hurtigrutens grundare, kaptenen och affärsmannen Richard With, kommer att följa med på fartygen och personligen genomföra polcirkeldopet.
Pris för jubileumsseglatserna 12.347 SEK för 6 dagar inklisiva alla måltider.

Båtsäsongen och vårens och sommarens gör-det-själv-projekt står inför dörren och det är därmed dags att se över verktygslådan. Små men kraftfulla maskiner gör hemma-fixandet lekande lätt. Kanske är det dags för ett nytt favoritverktyg, eller ett nytt och kraftfullt batteri till de verktyg du redan har?

Pressmeddelande:
Bosch firar en ny gör-det-själv-säsong med ett nytt och uppgraderat lithiumbatteri till deras Power4All 10,8 volt-system. Batteriet ger en ökad livslängd till de små och smidiga 10,8 volt-verktygen som enkelt klarar allt från att klippa häcken, slipa terrassen, hänga upp hängmattan och andra gör-det-själv-projekt.

Det nya 10,8 V-lithiumbatteriet med 1,5 Ah (amperetimmar) ger, jämfört med föregångaren på 1,3 Ah, 15 % längre livslängd. Totalt kommer hela fem verktyg att utrustas med det nya batteriet: borrmaskinen med slagfunktion PSB 10,8 LI-2, borrmaskinen med slagfunktion PSR 10,8 LI-2, multifunktionsverktyget PMF 10,8 LI, slipmaskinen PSM 10,8 LI och häcksaxen AHS 35-15 LI /AHS 45-15 LI.

10,8 V-systemet använder både samma batteri och laddare. Om man ska köpa ett verktyg från 10,8 V-serien för första gången behöver man ett komplett sätt med verktyg, batteri och laddare . Om man redan har ett verktyg från Power4All-systemet i verktygslådan, räcker en batteriuppgradering gott och väl. Vill man utöka verktygsfamiljen är det bara att köpa själva verktyget, utan batteri och laddare, vilket givetvis är billigare än ett komplett kit. Det är alltid bra att köpa ett reservbatteri, på så vis finns det alltid ett fulladdat batteri nära till hands.

Verktygen med det nya och uppgraderade 10,8 V-batteriet finns i butik från den 1 april 2013. Om batteriet köps separat har det ett rekommenderat pris på 499 kr styck.

Sportfiskarna Region Mälardalen har nyligen genomfört två stycken lyckade fiskevårdsinsatser för gädda, abborre och vitfisk. Vid båda insatserna har vandringsvägar restaurerats till viktiga lekområden.

På Östra Lagnö i norra skärgården har en igenvuxen vandringsled grävts ut och rensats så att kustfisk kan ta sig in och leka i en skyddad vattenfylld våtmark. Vandringsvägarna öppnades här åter upp mellan hav och våtmark genom att en kanal grävdes upp. Nyligen följdes åtgärden upp med ett provfiske med ryssja i kanalen.

– Det är första gången som vi genomför ett objekt av denna karaktär så vi visste inte riktigt vad vi hade att vänta oss. Vår förhoppning var att åtminstone någon gädda skulle hitta in till maren. Det var en rejäl överraskning då första natten med ryssjan gav tiotalet gäddor, abborrar och en ruda, berättar Tobias Fränstam på Sportfiskarna.

En annan åtgärd som regionkontoret arbetar med för tillfället är att återskapa vandringsvägar mellan Nora Träsk och Edsviken i Danderyd. Här har vandringsvägarna mellan hav och sjö varit stängda på grund av ett felkonstruerat dämme som utgjort ett vandringshinder för fisk. På denna plats har dämmet nu ersatts av mindre strömnackar som gör att gäddor kan vandra hela vägen från havet och upp i sjön.

– Det roligaste med den här åtgärden var att medan vi stod och flyttade sten för att göra fria vandringsvägar kom en gädda simmande mellan fötterna på oss! Redan dagen efter vi påbörjat åtgärden såg vi att det var flertalet gäddor som forcerat passagen och lekte alldeles uppströms i ån, avslutar Tobias Fränstam.

Yngelfabriker för alla kustfiskar
Det som är anmärkningsvärt med denna typ av fiskevårdsåtgärder är att fisken svarar direkt och återtar attraktiva tidigare lekområden som varit avskurna under lång tid. Fler regionala fiskevårdsåtgärder visar samma resultat: samarbetsprojektet Hemmesta sjöäng på Värmdö som är ett fantastiskt initiativ av Värmdö kommun med flera samarbetsorganisationer är ett annat sådant exempel. Mängder av gädda och andra kustfiskar har hittat tillbaka och börjat leka i de översvämmade våtmarkerna.

– Det väller upp gädda i Hemmesta sjöäng och lek pågår på väldigt många platser. Gäddfabrik, javisst, men nu kommer mycket mört och abborre också. Kanske lika bra att kalla det fiskfabrik kort och gott! kommenterar Martin Olgemar, Ekolog & Miljöspecialist på Trafikverket.

Nu har Bavaria släppt fler och riktiga bilder på sina nyhet Cruiser 37 när båten seglar. Föregångaren Cruiser 36 är en storsäljare och den nya 37:an är en uppföljare. Den avancerade konstruktionen signerad Farr Yacht Design finns även i nya Bavaria Cruiser 37.

Pressmeddelande:
Till detta har designbyrån Design Unlimited skapat moderna, slanka och snygga linjer. Nya Cruiser 37 är en riktig skönhet.

Dubbelt upp
Sittbrunnen får nu dubbla rattar för bättre rorsmanskomfort och bättre överblick.
Passagen till den stora badbryggan förbättras och besättningen rör sig smidigare i en större sittbrunn. Rejäla sarger ger skydd och sittkomfort. Trots förbättrad volym invändigt ser båten betydligt smäckrare och stilrenare ut jämfört med föregångaren.

Ett ljusare liv inombords
Invändigt har 37:an tagit intryck från den nya Vision-serien med mjukare formspråk som ger ett varmare och mer välkomnande intryck. Stora sidoventiler och tre skylights på rad i salongstaket ger en härligt ljus båt att vistas i. Planlösningen är den välfungerande från föregångaren men förfinad i detaljer och med mer volym i salongen. Förpiken har fått bredare kojer och är att likna vid en ”Owners cabin”. Akterhytterna är förbättrade med mer höjd under sittbrunnsdurken.

Världspremiär i Sverige
Nya Bavaria Cruiser 37 får sin världspremiär på mässorna på Orust och Gustavsberg i höst.

Baspris fritt varv 976 500 kr fritt varv,

Info; www.bavariasverige.se

Tekniska data:
LÖA: 11,30 m
Skrovlängd: 10,90 m
Längd vattenlinje: 9,90m
Bredd: 3,67 m
Djupgående: Std 1,95 m, Tillval 1,63 m
Deplacement: Ca 7 000 kg
Segelyta Sportmast: Tot ca 69 kvm
Segelyta fock: 105%
Vatten Ca l: Ca 210 l
Bränsle Ca l: Ca 150 l
Antal kojplatser: 4 till 6 st i hytter
Höjd över vattenlinje: Ca 16,95 m
Ståhöjd i kabinen: Ca 1,90 m
Antal hytter: 2 till 3 st
Designer: Farr Yacht Design
Info: www.bavariasverige.se

Volvo Penta har beslutat att förvärva en minoritetsandel i det nybildade bolaget Imatech Marin & Industri AB och strukturerar samtidigt om sitt marina återförsäljarnät i Sverige. VD för det nya bolaget blir Carl Fornander (bilden).

Pressmeddelande:

Volvo Pentas marina återförsäljarnät i Sverige består idag av fem stycken större fristående företag, “Volvo Penta Centers”, placerade i Göteborg, Stockholm, Simrishamn och Karlstad. Utöver dessa finns över hela Sverige cirka 60 stycken fristående serviceåterförsäljare, “Volvo Penta Service”.

Tillsammans utgör dessa den svenska marinbranschens starkaste återförsäljarnät med service och support för såväl fritidsbåtsägare som kommersiella marinkunder med Volvo Pentamotorer.

För att ytterligare stärka Volvo Pentas serviceerbjudande i Sverige skapas nu ett helt nytt Göteborgsbaserat bolag, Imatech Marin & Industri AB, i vilket Volvo Penta förvärvar en 30-procentig ägarandel. I affären ingår även att Volvo Penta får kontroll över e-handelsplattformen ”Marine Parts Europe”.

”Imatech Marin&Industri ges samtidigt huvudansvaret att fortsätta att utveckla och stärka vårt svenska återförsäljarnät. Investeringen skapar dessutom bättre förutsättningar för Volvo Penta att växa på den kommersiella marinmarknaden, främst inom Stockholmsområdet”, säger Eva Nilsagård, ansvarig för Volvo Pentas europeiska återförsäljarnät.

Huvudägare i det nya bolaget blir Power House Holding vars ägare Örjan Backman välkomnar förändringen. ”Volvo Penta kommer med detta steg att kunna ytterligare stärka sitt service- och eftermarknadsutbud till nytta för kunderna på den svenska marknaden.”, säger Örjan Backman.

Avtalet är förenat med villkor. Affären beräknas slutföras i slutet av maj.

VD för Imatech Marin & Industri AB blir Carl Fornander, som tillträder sin tjänst den 2 maj. Carl Fornander är idag Volvo Pentas försäljningchef för marinmotorer i Norden.