Nyheter

Den brittiska designern Alex McDiarmid, som är baserad i Sydfrankrike, levererar de mest futuristiska ritningar över väldigt speciella yachter. Det allra senaste är denna 120 m långa superyacht med arbetsnamnet Stradivarius. Det är ett koncept på en superyacht för en väldigt speciell ägare, av designen att döma.

Alex McDiarmid, vars företag firar tvåårsjubileum som egen designer, har haft en rad välbeställda kunder de senaste åren. Yachterna har fått stor uppmärksamhet i den internationella båtpress, vilket inte är så konstigt när man tar ut svängarna som McDiarmid gör med Stradivarius.

Bland redan färdigställda projekt finns yachter med namn som Iwana (87 m), som belönades vid den internationella yachtorganisationens årsfest för ett par veckor sedan.

För att hitta kunder och därmed finansiera de extremt dyra yachterna samarbetar designern med Capt. Adrian McCourt, MD och hans Londonbaserade Watkins Superyachts och Richard Maurer, vd för USA-baserade AquaVenture WaterCrafts. Det sistnämnda företaget har bland annat byggt världens snabbaste ubåt – SeaBird.

Inspirationen till yachten på bilden kom efter en resa till Venedig och Museo della Musica Di Venezia. De eleganta instrumenten där påminner om eleganta träfartyg och Alex McDiarmid ritade därefter sin Stradivarius. Under designarbetet lyssnade designerna på musik som Le Quattro Stagioni av Antonio Vivaldi. Inspiration kom också från fiolmästare som Stradivarius, Amati och Guarneri, alla verksamma i Italien från 1549 till 1740. Exakt hur Alex McDiarmid översatte dessa mästares verk till en futuristisk superyacht är dock inte helt klart…

Alex McDiarmid jämfört fiolernas uppbyggnad med yachternas skott, balkar, däck och andra konstruktionsdetaljer. Bland annat har den exklusiva yachten däck och andra ytor som påminner om de hål som finns i en fiol eller cello.

Tekniska data
Längd: 120m / 393ft
Bredd: 20m / 65ft
Kapacitet gäster: 16 personer i 8 kabiner
Besättning: 30 kojer
Framdrivning: Dieselelektriskt system med pod drives, elektriska Voith Inline Propulsors/thrusters, Volvo Penta D16 MG generator, Valance batterier
Material: Skrovet är byggt i stål medan överbyggnaden är i aluminium
Info: www.mcdiarmid-design.com

Stena Sailing Team är i tyskland för årets första deltävling utav Alpari World Match Racing Tour. Det är nu säsongen sparkar igång på riktigt och för första gången ger sig Stena Sailing Team in i en världscupdeltävling.

Match Race Germany seglas på Lake Constance i Langenargen i södra Tyskland. Alla åtta lag med tourkort till världscupen är på plats och imorgon går första starten.

– Detta blir säsongens första kraftmätning och det ska bli spännande att köra igång. Det är nu det visar sig om man skött förberedelserna och om man lagt krut på att utveckla rätt saker, säger Oscar Angervall, trimmare i Stena Sailing Team.

Vinden på Lake Constance är ofta väldigt lätt och båten som seglas är den stora och tunga Bavaria 40.

– Det är en speciell tävling och inte bara för att det är den första för året. Båtarna vi seglar med här skiljer sig från andra tävlingar för här är det i stort sett en standard curising-båt. Samtidigt är det väldigt lätta vindar och ofta är det nästan bleke, det gör att seglingen blir lurig med de tunga båtarna.

Stena Sailing Team har värmt upp inför Match Race Germany med att segla X-38 i Höviksnäs. Tidigare i vår har laget startat två regattor som slutat med andraplatser, Trofeo Sir Thomas Lipton Spanien och GKSS Ice Breaker Cup. Nu är det ett hungrigt lag som ser fram emot världscuppremiären.

– Konkurrensen är väldigt hård på världscupen. Vi vet att Ian Williams och hans lag är duktiga. Taylor Canfield är ny på världscupen med ett Tourkort och de hade en fantastisk avslutning på förra året när de vann i både Bermuda och Malaysia. Det blir intressant att se om de verkligen är så bra och om de kan fortsätta leverera bra resultat i år, säger Oscar Angervall.

Stena Sailing Team:
Johnie Berntsson – Skeppare
Oscar Angervall – Trim
Johan Barne – Stor/Taktik
Martin Berntsson – Pitman
Björn Lundgren – Fördäck
Match race Germany seglas 15-20 maj, finalen går på måndag och det finns flera sätt att följa Stena Sailing Team under tävlingen:

Info: www.stenasailingteam.se

Mikael Lindqvist, skeppare på Team North Sails Sportswear SWE 168, lyckades ta sitt team till inte mindre än fyra av nio möjliga segrar i helgens Grand Prix i Saltsjöbaden. I två av racen kom Team North Sails Sportswear dessutom tvåa. I fjärde racet blev dock teamet diskvalificerade när de trängde undan båtar vid starten.

Även det här året visade sig Holmen Kök & Bar och Saltsjöbaden från sin bästa sida. Säsongspremiären av Volkswagen X-35 Cup hölls i strålande solsken och Team North Sails Sportswear krossade nästan allt motstånd. Med 14 poäng kammade de hem segern, Nautiska Racing med Douglas Eklund som skeppare och med Björne Hansens match racing besättning ombord kom tvåa med 23 poäng. Tätt följt kom den ena av två AUDI X Sail Racing Team från Finland med 31 poäng.

Volkswagens egna team kom på en total femteplats. Jonatan Ameln, fördäckare, kommenterar teamets insats

– Vi inledde med en dålig första dag där vi var för mycket i ofas. Samspelet fungerade dåligt och vi har fortfarande mycket kvar att jobba på, det märktes att det var första tävlingen i år. Andra dagen skärpte vi till oss och gjorde allt för att klättra upp i tabellen.

Det var också något som märktes, teamet kom tvåa i två race och avslutade sista seglingen med en överlägsen seger.

Svenska Team SCA, som deltar i nästa Volvo Ocean Race med en helt kvinnlig besättning, kommer att segla för båda de två största segelsällskapen i Sverige – det vill säga GKSS i Göteborg och KSSS i Stockholm. – Det blir perfekt. Vi känner att vi vill tillhöra en så stor del av seglar-Sverige som möjligt, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

Team SCA har börjat förberedelserna inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Teamets bas är på Lanzarote där möjligheterna till förberedelser och träning är de bästa tänkbara. Men teamets hemland är Sverige och båten kommer att segla under svensk flagg. Därför är det naturligt att också segla för en svensk klubb – eller snarare två.

– Det är en stor ära och glädje för KSSS att tillsammans med GKSS ha blivit utvald som klubb för Team SCA. Jag är övertygad om att projektet kommer att tjäna som en stor inspiration för alla svenska seglingsintresserade och kan bli ett startskott för ett ökat engagemang för svensk havskappsegling, säger KSSS ordförande Staffan Salén.

– Det känns inspirerande och kul att som att som en av klubbarna vara delaktig i SCAs satsning i Volvo Ocean Race. Vi ser fram emot effekten som detta ger för hela seglar-Sverige, Göteborg som slutdestination och framför allt på våra unga nya lovande seglare som fostras i våra båda klubbar, säger GKSS ordförande Rasmus Bergström.

Team SCA kommer på olika sätta att vara närvarande både i Stockholm och i Göteborg redan under sommaren 2013. Framför allt har teamet två Farr 45:or ’stripade’ och målade som Team SCAs tävlingsbåt. Dessa två båtar ska fungera som ’team building’-båtar. Planerna är att de, bland mycket annat, ska delta i ÅF Offshore Race på östkusten och i Tjörn Runt på västkusten.

Under hösten 2012 togs de första stegen i resan mot ett initierat svenskt kappseglingsmagasin. Sju halvtimmesavsnitt i TV4 Sport med fokus på svensk kappsegling producerades. Programmet fick mycket positiv respons. Nu tas satsningen ett par steg framåt.

Med TV-programmet Segling siktar vi vidare in i framtiden. Stommen i programmet utspelar sig precis som förra året i svenska vatten med basen i Volkswagen X-35 Cup, Multi Cup med SeaCart 26 och M32 och Audi Dragon Cup. “Vägen till VM” kommer att utvidgas och killarna ombord på Volkswagen Sailing Team kommer att bevakas mer än i fjol i väntan på Volkswagen X-35 VM Malmö i augusti.

Sveriges stora kappseglingar såsom ÅF Offshore Race, Match Cup och Tjörn Runt kommer även ta upp en stor del i programmet. Man kommer även att få snegla mot Americas Cup 2013, träffa killarna i Artemis Racings ungdomslag Swedish Youth Challenge. Vi kommer också att få följa uppstarten av, och utvecklingen i det svenska VOR-teamet SCA.

Programmet kommer att sändas på onsdagar 22:00 i TV4 Sport, repriserna sänds på fredagar 13:30.
Säsongspremiären sänds dock nu imorgon på torsdag 16 maj 22:30.

Under hela lördagen kommer Grinda att välkomna skärgårdsbesökarna lite extra. Framförallt de som aldrig varit i skärgården förut. I en unik satsning vill Skärgårdsstiftelsen, Waxholmsbolaget, Värmdö kommun, Grinda Wärdshus, Grinda Gård och Öppen skärgård för alla, bjuda in till en aktivitetsfylld skärgårdsdag som framförallt riktar sig till de besökare som annars inte vistas så ofta i skärgården.

Initiativtagare till dagen är Skärgårdsstiftelsens vd, Lena Nyberg, som ser att detta ligger helt i linje med stiftelsens uppdrag. – Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att förvalta och använda den vackra skärgårdsnaturen på ett sätt som ska skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna besöka skärgården. Alltför många Stockholmare har aldrig varit i skärgården och går miste om fantastiska upplevelser. Nu provar vi detta på Grinda i år och hoppas att det kan bli början på en tradition där fler ställen öppnar upp säsongen med ”En dag i skärgården.”

Under lördagen åker alla för halva taxan till Grinda på Waxholmsbolagets båtar, det betyder att resan kostar 45 enkel väg för vuxen. Pensionärer och barn 7-19 år åker för 30 kr, och barn under sju år gratis.

Ute på Grinda finns det extra mycket att göra och uppleva denna dag. Boule, fiske, brännboll, gå på lina, klättervägg, dans på dansbanan, tipspromenad, livräddning, gårdsbutik och studiebesök på Grinda Gård och besök på en av Kustbevakningens nya båtar. Klockan 13.30 kommer också en ny Skogsmullestig att invigas!

Grinda Wärdshus har också denna dag förmånliga priser på mat och dryck. Alla hälsas välkomna till en vårdag i skärgården!

Båttider till och från Grinda 18 maj

till Grinda från Stockholm (Strömkajen)
08.30, 11.00 (ångbåt), 12.00, 13.30, 15.00, 16.00

till Grinda från Lillsved (Lillsveds brygga) 10.15, 17.50

till Grinda från Boda (Boda brygga) 09.20, 15.05 (ångbåt), 18.15

från Grinda mot Stockholm (Strömkajen)
11.35, 13.20 (ångbåt), 15.30 (ångbåt), 16.35, 18.25, 19.40

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt ytterligare fem fartyg. Därmed ingår de nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt 120 fartyg är k-märkta och har sina hemmahamnar längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar.

Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i landet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna presentera ytterligare fem k-märkta fartyg säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år tusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.

Ägarna ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.

– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.

De fem nu k-märkta fartygen presenteras nedan. Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se. Där finns också listan över samtliga 120 k-märkta fartyg.

Mariana med hemmahamn på Tyresö, byggdes 1924, i Kristinehamn är en fd tullkryssare och ovanlig eftersom det bara byggdes tre av detta slag. Båten ritades av konstruktören C.G. Pettersson och sjösattes 1924. Med det rika dokumentationsmaterialet, bland annat ritningar och fotografier, som grund ska fartyget återställas till skick som tullkryssare och användas för chartertrafik.

Sydfart, med hemmahamn i Kalmar, byggdes vid Thorskogs Mek Verkstad och Skeppsvarv 1879 åt skeppsredaren Gustav Silvén i Säffle och fick namnet Olof Trätälja efter den värmländske vikingahövdingen. När Sydfart köptes till Öland 1977 fick hon sitt nuvarande namn.
Sydfart är Sveriges äldsta i trafik varande fraktfartyg, en rikskändis i sjöfartskretsar och kanske också ett av världens äldsta fraktfartyg i kommersiell lasttrafik. Ägare är ett partrederi som bevarar och använder fartyget i viss fraktfart. Sydfart har en intressant och väldokumenterad historia.

Flora från Nynäshamn är en före detta ångslup som byggdes i Kristinehamn inför Stockholmsutställningen 1897. En ångmaskin var monterad midskepps och taket var ett canvastak som hölls upp av stolpar utefter sidorna. Passagerarna, upp till 120, satt på bänkar. Än idag finns några av dessa bänkar kvar. Fartygets historia är den vanliga för de mindre passagerarfartygen i lokalsjöfart. Förändringar av Flora har skett vid några tillfällen och ingår i fartygets historia. Hon trafikerade Stockholms innerstad fram till första världskriget, därefter köptes fartyget av Stockolms Ångbåtsaktiebolag som hade Flora i trafik fram till andra världskriget. Efter kriget byggdes Flora om till det utseende hon har idag och sattes i trafik i Stockholms mellanskärgård. Skicket idag, som motoriserat passagerarfartyg, är som efter ombyggnaden 1952.

Stegeholm, Stockholm, byggdes 1950 i mahogny, på Rosättra Båtvarv och levererades till Bertil Sjöberg Sjö-taxi i Stockholm. Hon är en av de sista öppna träsightseeingbåtarna i Stockholm och har varit i trafik, i stort sett oavbrutet, sedan hon byggdes 1950. Hennes linjer är tidstypiska, framtagna av Jac M Iversen och hon har genomgått en försiktig renovering i Strömma Turism & Sjöfart AB: s ägo. Stegeholm är hemmahörande i sin ursprungliga miljö och används på samma sätt som då fartyget var nytt.

Tärnan af Karlstad med hemort i Strömsund är en före detta ångslup byggd 1896 i Karlstad för trafik mellan Nättraby och Karlskrona. Fartygets såldes därefter till Hasslö och döptes om till Tärnan. 1951 kom hon till Göteborgs Trafik AB och köptes senare av Öckerö kommun. Tärnan motoriserades 1950 och 1955 byggs nuvarande däckshus och styrhytt i tidstypiskt utförande av aluminium.
Från 1960-talet och framåt följde flera olika ägarbyten och 1998 kom Tärnan till Indalsälven men var då i dåligt skick och låg länge upplagd på land. Från 2006 har en omfattande renovering gjorts och hon drivs nu av Föreningen Vattudalens kulturbåtar som arbetar för en levande fartygstrafik på Ströms Vattudal i Jämtland. Skicket idag som motoriserat passagerarfartyg är som efter ombyggnaden 1955.

Kommentarer

Lars Porne 23:17:13 2013-05-15

En modell av tullkryssaren kan ses i Veteranbåten nr 4/2012. Den visades upp på Veteranbåtsmötet i Råttvik.

Volvo Car Group startar nu produktionen av de första motorvarianterna i en nya högeffektiv fyrcylindriga motorfamilj. Utveckling och produktion sker inom Volvo Car Group och är en viktig del i företagets självständighetsstrategi.

Strategin att satsa på fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer tillsammans med elektrifiering är den väg Volvo Cars valt för framtiden. Genom att nu ha total kontroll över utveckling och produktion av motorer och drivlinor samt minska antalet motorvarianter ökar flexibiliteten och möjligheten att påverka kvaliteten.

­- Detta är en milstolpe i Volvo Cars historia. Med vår nya motorfamilj fokuserar vi ytterligare på två viktiga egenskaper, körupplevelse och bränsleeffektivitet säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering.

Toppmodern fabrik med effektiv montering

I Volvo Car Groups motorfabrik i Skövde har förberedelserna inför produktionsstarten av VEA (Volvo Engine Architecture) pågått under cirka två år. Bland annat har en ny toppmodern fabriksdel på 4 500 kvadratmeter byggts för inre montering av de nya motorerna. Samtliga motorvarianter byggs på samma bana som löper genom den nya fabriksdelen vilket ger en mycket effektiv produktion.

­- En av de största utmaningarna har varit ombyggnaden av linan för bearbetning av cylinderblock. 30 bearbetningsceller har bytts ut eller byggts om till en kostnad av cirka en halv miljard kronor säger Oskar Falk, Vice President Global Engine Production.

Miljarder investeras i konkurrenskraftig motorfamilj

Utvecklingen och investeringen i en ny motorfamilj är en del av en omfattande utvecklingsplan inom Volvo Cars. I fabriken i Skövde investeras cirka två miljarder kronor. Det säkrar verksamheten och därmed ett stort antal arbetstillfällen för lång tid framöver. Investeringen anses vara den viktigaste i motorfabrikens historia.

Utvecklad inom Volvo Cars

De nya VEA-motorerna är utvecklade av ett svenskt ingenjörsteam. De nya mindre motorerna är optimerade och ger högre prestanda än dagens sexcylindriga alternativ samtidigt som de har lägre bränsleförbrukning än dagens fyrcylindriga motorer.

– Under utvecklingen av VEA har utgångspunkten varit kunderna och vad vi vill erbjuda när det gäller god bränsleekonomi, låg miljöpåverkan och stor körglädje till ett attraktivt pris. Men det handlar självklart också om att vi på Volvo Cars nu hittat en bas för att utveckla framtida teknologier med bränsleekonomi i världsklass, säger Derek Crabb.

Lanseras i höst

VEA består av fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer och ersätter tillsammans med satsningen på elektrifiering de tidigare åtta arkitekturerna i tre olika plattformar. De nya motorerna kommer introduceras mellan åren 2013-2015. Under 2013 produceras nästan 20 000 motorer och under slutet av året ligger takten på 2000 per vecka. De första varianterna lanseras i Volvo S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80 under hösten 2013.

I det traditionella “Hallberg-Rassy-Rallyt där alla vinner”, som seglas 14-15 juni, kommer det som vanligt bara att finnas segrare. Alla båtar vinner kategori. Istället för racing, fanns lika många kategorier som det fanns båtar.

Den ena kategorin kan var tokigare än den andra, t ex äldsta båt, gladaste besättning, yngste besättningsmedlem etc.

Det finns ingen tidtagning, man seglar en bana som vill med eller utan gennaker, code zero, spinnaker, tar
hjälp av motorn om man anser sig behöva det etc.

Prisbordet blir återigen generöst, förra året förekom t ex ett minisafe, en inverter, en fällbar cykel, tre
uppblåsbara flytvästar, sprayhoodar, nödraketer, kristallglas, verktygssatser, en trådlös borrmaskin, LED
belysningssatser, vinschhandtag, väskor, och kläder, bara för att nämna några fina nyttopriser.

Detaljer om anmälan finns på www.hallberg-rassy.com

Till helgen blir det båtmässa i Nacka när Seaside Weekend arrangeras. Det är en flytande båtmässa, som hålls öppen 17-19 maj i Nacka Strands marina.

Båtföretaget Vått, som bland annat importerar och säljer Chris-Craft, Boston Whaler och Pursuit motorbåtar, har sitt nya försäljningskontor och flytande showroom i marinan med en bred uppställning av båtar i sjön.

Inför mässan har Vått sjösatt en mängd sköna sjöjungfrur av senaste modell. Bländande vackra och förföriskt snabba! Du kommer bland annat att kunna uppleva nya Chris-Craft Corsair 25 Heritage Trim Edition med nästa generations V8-motor från Volvo Penta, Chris-Craft Corsair 28 och de senaste modellerna av Chris-Craft Launch 20, Pursuit DC 265 Dual Console, Pursuit OS 345 Offshore, Pursuit OS 315 Offshore, Boston Wahler 190 Outrage och Boston Whaler 270 Outrage. För den som är sugen blir det även tillfälle för provkörningar.

Mässan öppnar fredag 17 maj kl. 12.00 och avslutas söndag 19 maj kl. 18.00. Förutom Våtts motorbåtar visas båtar från tillverkare som Arronet, Dufour och Dahl ribboats att ställas ut. Du kommer också att kunna prova på Hobie’s SUP Paddel Boards eller kajaker med segel och trampor.

Den som är tävlingssugen kan ställa upp i SUP Paddel Board race. Dessutom blir det kappseglingar ute på fjärden hela helgen.

Under mässan finns även företag som till exempel Garmin, Raymarine, Sailracing, North Sails och Oakley med flera på plats.

Info: http://www.marinmaklarna.se/attachments/article/44/SEASIDE%20WEEKEND%202013%2030%20april.pdf

Titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm är en av världsstjärnorna som redan har accepterat inbjudan till årets Lysekil Women’s Match. Hon får sällskap i startfältet av brittiska OS-deltagaren Lucy Macgregor, nyzeeländskan Claudia Pierce och unga stjärnskottet Alexa Bezel från Schweiz (tvåa i Lysekil 2012).

Från Göteborgs Kungliga SS har Caroline Sylvan och Sveriges OS-representant Anna Kjellberg också tackat ja:

– Vi ska segla alla tävlingarna i nya Women’s International Match Racing Series, säger Kjellberg.

– Konkurrensen är tuff, men vi siktar på ännu en seger i Lysekil, kommenterar Camilla Ulrikkeholm.

Under sina tio år med matchracing har danskan aldrig satsat på OS, utan hela tiden varit mån om att kunna kombinera jobbet som arkitekt med seglingen. Själv tycker Camilla att de seglar på hobbynivå, men med träning fyra gånger i veckan och en sjätteplats på världsrankingen är det nog inte många som skulle hålla med. Den höga ambitionsnivån och att flertalet av tjejerna är desamma sedan starten, har bidragit till vinst i tävlingen i Korea för två år sedan, och två raka segrar de senaste åren i Lysekil. Och trots heltidsarbete utökas nu satsningen:

– Vi ska segla alla tävlingar på nya WIMRSeries utom de i Frankrike och USA, som vi helt enkelt inte får ihop tidsmässigt.

Anna Kjellberg har sedan OS avslutades i augusti i fjol inte seglat så mycket, men nu intensifieras träningen igen. Redan på torsdag inleds nystartade Women’s International Match Racing Series med första deltävlingen i St Quay på den franska Atlantkusten, och då får Anna & Co återse OS-båten Elliott 6:

– Men den här gången ska vi vara fyra istället för tre ombord, förklarar Anna och avslöjar att det blir Karin Almquist, Johanna Larsson och Therese Antman som får chansen.

Kjellberg tränar matchracing vid sin hemmaklubb GKSS i Långedrag utanför Göteborg, där båttypen DS 37 är densamma som seglas i Lysekil Women’s Match:

– DS 37 är perfekt nu när vi är ett större gäng som testar fram vilka som fungerar bäst tillsammans, förklarar Anna, som ser fram emot tävlingssäsongen och finalen i Lysekil.

– Absolut! Lysekil Women’s Match är alltid säsongens höjdpunkt, skrattar hon.

Det är tolv besättningar som den 5 – 10 augusti ska göra upp om Lysekil Women’s Match, och den andra halvan av startfältet kommer att utkristalliseras inom den närmaste tiden. Det lovar tävlingens initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White, som har flera ess i rockärmen:

– Några ytterligare av toppseglarna på världsrankingen har aviserat intresse att vara med och slåss om våra 300 000 kronor i prispengar, men jag kan inte avslöja några namn ännu, säger Anna Holmdahl White hemlighetsfullt.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Mathieu Richard blir en av två skeppare som bjuds in till Stena Match Cup Sweden 2013 med ett wildcard. Fransmannen nådde ända fram till finalen på Marstrand 2009 och samma år rankades han som världens bästa matchracingskeppare.

Mathieu Richard är inte en av de åtta skeppare som tilldelats ett tourkort i årets upplaga av Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Trots det har han säkrat deltagande i flera av årets deltävlingar och är bland annat inbjuden med ett wildcard till Match Race Germany som startar imorgon (onsdag 15 maj). Nu är det klart att Richard och hans lag även fått ett wildcard till Stena Match Cup Sweden på Marstrand i juli.

– Med tolv deltagande lag trodde jag att det skulle bli svårt för oss att få en plats och jag är väldigt glad att vi fått ett wildcard till tävlingen. Det är bra för laget att delta i regattor och nu siktar vi på att få bra resultat i tävlingarna innan Marstrand så att vi är rejält uppvärmda och kan prestera även där, säger Mathieu Richard.

Med en ny sponsor i ryggen hoppades Richard och hans GEFCO Match Racing Team att de skulle få ett Tourkort 2013, vilket hade garanterat dem en inbjudan till samtliga deltävlingar under året. Trots en viss besvikelse när de lämnades utanför när Tourkorten presnterades i mars fortsatte de satsa på världscupen genom att söka inbjudningar till de enskilda evenemangen.

Hittills har de bjudits in till fyra av sju deltävlingar; Tyskland, Korea, Sverige samt Bermuda och Richard har tunga meriter att visa upp från de senaste åren. 2009 tog han sig till final på Marstrand och samma år rankades han som världens bästa matchracingskeppare.

– Konkurrensen i världscupen är helt klart väldigt hög och de flesta av seglarna på Touren var med förra året så de vet vad det handlar om och har mycket rutin. Alla lag är väldigt bra men utav dem tror jag att det är världsmästaren Ian Williams som blir svårast för oss att slå, säger Mathieu Richard.

Stena Match Cup Sweden är den tredje av sju deltävlingar i matchracingvärldscupen för herrar och de åtta lagen med Tourkort har en garanterad plats i Marstrand. Mathieu Richard och hans lag är en av två besättningar som får ett wildcard till tävlingen och vilket det andra laget är presenteras de kommande veckorna.

Dessutom kvalar två lag till sig en plats genom GKSS Spring Cup 25-26 maj där det bästa internationella laget och det bästa svenska laget vinner en biljett till att tävla i Stena Match Cup. I regattan på Marstrand 1-6 juli ingår även en damtävling och vilka lag som ställer upp där presenteras inom kort.

Skeppare Open Class Stena Match Cup Sweden 2013:

Ian Williams (GBR)

Björn Handen (SVE)

Phil Robertson (NZL)

Keith Swinton (AUS)

Pierre-Antoine Morvan (FRA)

Johnie Berntsson (SVE)

Taylor Canfied (USA)

Adam Minoprio (NZL)

Wild Card 1 – Mathieu Richard (FRA) 

Wild Card 2 – Presenteras inom kort

GKSS Spring Cup, Internationell kvalplats – presenteras 26 maj

GKSS Spring Cup, Svensk kvalplats – presenteras 26 maj
Alpari World March Racing Tour 2013:
Match Race Germany, 15-20 maj
Korea Match Cup, 28 maj – 2 juni
Stena Match Cup Sweden, 1-6 juli
Chicago Match Cup, 6-11 augusti
Dutch Match Cup, 17-22 september
Agro Group Gold Cup, 7-13 oktober
Monsoon Cup, 2-7 december

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Nu finns det en ny uppdatering för Navionics sjökorts- och navigeringsapp. Detta är ett kraftfullt instrument för alla som seglar eller kör motorbåtar och ett utmärkt komplement till en vanlig plotter.

Vi har tidigare skrivit om sjökortstillverkaren Navionics app, som är en av de bästa på marknaden. För endast 1o Euro kan du ladda ner den till din smartphone, oberoende av operativsystem.

Den aktuella uppdateringen är för Apples produkter, det vill säga iPhone och iPad. Navionics har laddat den med vad de kallar “Advanced Map Options, som gör att appen kan presentera ännu mer information än tidigare version.

Uppdateringen kostar 3,59 Euro.

Info: www.navionics.com

Båtsystem kompletterar sitt sortiment med ett stadigt handtag för ökad komfort. Handtaget är smart konstruerat för att enkelt eftermonteras på befintligt peke eller plattform utan att man behöver svetsa och ger ett snyggt integrerat utseende.

Handtaget passar på 32 mm rör, är tillverkat i syrafast rostfritt AiSi 316 stål och är högglanspolerat för bästa finish. Det är 275 mm långt, 65 mm högt.
Pris 495 kr.

Info: www.batsystem.se

Stölder av utombordsmotorer fortsätter att drabba svenska båtägare med stora kostnader som följd. Nu väljer Svedea Båtförsäkring att premiera båtägare som vinterförvarar sin utombordare inlåst. Att dölja båten för tjuvarnas blickar är det mest effektiva sättet att förhindra de organiserade ligornas framfart menar bolaget.

Från maj 2013 erbjuder Svedea 10% rabatt till de båtägare som vinterförvarar sin utombordare i en låst lokal. Rabatten omfattar även båtar som normalt förvaras på trailer om båten förvaras inlåst under minst 2 månader under vintersäsongen.

– Båtmotorstölderna fortsätter att öka och det är under vinterförvaring som de flesta stölderna inträffar. Ofta stjäls motorn från en båt som förvaras på båtägarens tomt eller på annan plats där tjuvarna enkelt kan komma åt den. När motorn eller hela båten är inlåst minskar risken avsevärt och det finns därför anledning att uppmuntra detta, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring.

– Det här handlar om att få till en beteendeförändring. Om alla skulle låsa in sina utombordare skulle båtägarna få lägre försäkringspremier, så enkelt är det.

Thomas Vallmar, marknadschef på Interboat, Sveriges ledande kedja av marinhandlare, är positiv till den nya rabatten:

– Svedea tar ett konstruktivt initiativ. Alla typer av stöldskydd är bra men när det gäller förvaring på land så är inlåsning det bästa sättet att hålla tjuvarna borta.

Info: www.svedea.se

Under vecka 20 pågår sjöräddningsövningen Sarex i farvattnen utanför Bornholm. Med över trettio fartyg, tio flygplan och helikoptrar samt deltagare från nio länder är Sarex den största sjöräddningsövningen i Europa. Från Sverige deltar personal, fartyg, helikopter och flygplan från Sjöfartsverket, Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet.

Övningen pågår under perioden 13-18 maj och fokus ligger på utbyte av erfarenheter och rutiner för att främja att det internationella samarbetet inom sjöräddningen utvecklas.

Sarex omfattar en mängd moment, från workshops och föredrag till olika scenarier till havs med ökande komplexitet och omfattning. Det enskilt största övningsmomentet genomförs på onsdag den 15 maj kl. 11-18, då passagerarfärjan Povl Anker kolliderar med ett annat fartyg och riskerar att förlisa. Ombord på fartyget befinner sig drygt 100 skadade och traumatiserade passagerare som måste evakueras.

Massevakueringsövningen genomförs först som ”torrövning” på tisdagen, det vill säga som enbart spelad övning utan fysiska fartyg och passagerare. Under onsdagen får övningsdeltagarna möjlighet att omsätta de teoretiska kunskaperna från torrövningen till praktiskt handlande.

– Det är ett viktigt erfarenhetsutbyte mellan oss och våra grannländer, och vi är glada över förtroendet att få dela med oss av vår kunskap. Förr eller senare kommer vi att larmas ut på gemensamma uppdrag. Då är det viktigt att vi har övat ihop och är trygga med varandra och våra arbetsmetoder, säger Klas Johansson på Sjöräddningssällskapet.

Sarex genomfördes första gången 1996 och arrangeras av danska Søværnet. Årets övning är den största hittills med deltagare från Danmark, Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Frankrike.

– Sjöräddning bygger i mycket stor utsträckning på samverkan mellan organisationer och stater. I Sverige är det Sjöfartsverket som ansvarar för ledning och samordning av sjöräddningsinsatser. En stor del av insatserna genomförs i samverkan med Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen. Genom att vi deltar i Sarex får vi tillfälle att öva samarbete även med internationella parter, säger Johan Mårtensson, sjöräddningssamordnare vid Sjöfartsverket.

Från Sverige deltar drygt 50 man som besättningar och observatörer.

Deltagande svenska enheter (namn, hemmahamn, besättning)

Sjöfartsverket
Lotsbåt 792, Åhus, 3 (från lotsstationen i Kalmar)
Räddningshelikopter 904, Ronneby, 4 + 1 observatör
Kustbevakningen
KBV 201, Helsingborg, 9
KBV 290, Karlskrona, 5
KBV 502, Skavsta, 5
Sjöräddningssällskapet
Rescue Adam Johan, Sölvesborg, 2
Rescue Postkodlotteriet, Falsterbokanalen, 4
Rescue Vitstjärna, Visby, 4
Rescue Dan Broström, Käringön, 8 (Rescue Dan Broström deltar som övningsplattform)
Rescue Astra, Rörö, 8 (Rescue Astra deltar som övningsplattform)

Bilden: Samövning mellan Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet. Foto: Sjöfartsverket.

Helgen 11-12 maj är det sjösättning i många båtklubbar. Bilderna här intill är från Pantarholmens Båtklubb i Karlskrona, som firar sitt 60-årsjubileum i år. Svenska Sjö – båtfolkets egen försäkring – vässar villkoren inför den länge efterlängtade båtsäsongen. En av nyheterna är att Sjöassistans numera ingår i försäkringen.

– Vi har alltid legat i framkant med våra fördelaktiga premier och villkor, förklarar Nils Gorton, vd för Svenska Sjö. Därför är det särskilt glädjande att nu även kunna erbjuda Sjöassistans trygghetspaket som en del i vår försäkring utan extra kostnader för våra försäkringstagare.

Här ingår bland annat bogsering till närmaste reparatör, transport av bränsle och reservdelar samt motorkonsultation.

– Om du till exempel fått motorhaveri, roderhaveri, brusten gasvajer, fått en tamp i propellern, om startbatteriet dött eller om du tappat startnyckeln eller helt enkelt bara fått ”soppatorsk” – ja då kommer Sjöassistans till undsättning, förklarar Jacob Enestad, chef för skaderegleringen vid Svenska Sjö.

Utöver nyheten om att Sjöassistans numera ingår utan kostnad innehåller Svenska Sjös båtförsäkring ytterligare förbättringar i år. Bland nyheterna:

• Skadefria år belönas med avdrag på självrisken med 500 kr per år upp till 2 500 kr.
• Fördelaktigare avskrivningsregler vid bl a skada på mast och rigg.
• Flerbåtsrabatt. 10 procents rabatt på den billigaste premien om du har flera båtar försäkrade i Svenska Sjö.
• ”Norrlandsrabatt.” Lägre premier när du är bosatt inom postnummerområden som börjar på 7, 8 eller 9.
• Vinterregler. Fördelaktigare villkor när du har båten i sjön under vintern.
– Det finns förstås också en mängd fördelaktiga inslag i våra sedvanliga villkor, som hängt med sen länge. Det lönar sig ofta att jämföra oss med andra båtförsäkringsalternativ, säger Barbro Blomqvist vid kundtjänst. Om du har några frågor eller andra funderingar så hör av dig till oss per telefon (08-541 717 50) eller mail (info@svenskasjo.se).

Tips inför sjösättningen
Skadereglerarna vid Svenska Sjö passar också på att ge sina bästa tips inför sjösättningen i vår:
• Kontrollera alla genomföringar innan sjösättning. Och naturligtvis även efter. (Tänk på att om någon ventil kärvar är det mycket lättare att byta medan båten står på land.)
• Glöm inte sätta i bottenpluggen (dyvikan).
• När båten lyfts vid sjösättningen märk ut rätt ställe med våra slingdekaler. Så blir det mycket lättare att hitta rätt lyftpunkter till hösten.
• Har du en träbåt som läcker naturligt vid sjösättning, så lita inte enbart på länspumpen som kan gå sönder eller bli igensatt. Båten behöver kontinuerlig tillsyn tills den blir tät. Om möjligt låt båten hänga i slingen eller lägg den på grunt vatten.
• Märk gärna din utombordare och lås den med godkänt lås.
• Kontrollera att batteriet är fulladdat. Det underlättar start av motorn och att det finns ström till länspumpen.
• Provstarta om möjligt motorn på land med öppen motorlucka för att kontrollera funktion och eventuella läckage.
• Kontrollera att propellern är ordentligt fastsatt. Gäller framför allt båtar med segelbåtsdrev och foldingpropeller. Varje år tappas ett stort antal propellrar.
• Har du en båt med utombordare så är det är det extra viktigt att kontrollera alla genomföringar och bälgar i motorbrunnen. Är de skadade eller har torkat så måste dessa bytas. Kontrollera också motorbrunnens dräneringshål inte är igensatt eller blockerat.
• När du riggar segelbåten tänk på att sätta lyft slinget så högt som möjligt i masten så att den inte blir topptung och riskerar att slå runt.
• Läcktesta gasolanläggning ombord och kontrollera att slangar inte är för gamla.
• Kontrollera brandsläckaren. Återfyll eller byt ut den om den inte är helt fylld.

Ha en skön båtsommar
Här är några fler tips för att du ska kunna njuta av båtsommaren utan onödiga störningar.
• Har du en båt med utombordare är stöldrisken för motorn väldigt hög. Kan du ha båten i båtklubb eller på en bevakad marina, när du inte använder den, så minskar stöldrisken rejält.
• När du inte använder båten så är det bra om du eller någon annan ser till den med jämna mellanrum och kontrollerar förtöjning och eventuellt vattenläckage. Det gäller framför allt om det har blåst eller regnat mycket. Många båtar sjunker på grund av att de inte hålls länsade.
• Om båten ligger med landström i hamn så skall elsystemet vara monterat på ett riktigt sätt, helst med s k jordfelsbrytare. Det är också viktigt att se till att det inte ”läcker ut” ström via motorn vilket kan orsaka stora korrosionsskador på t ex båtens drev.
• Använd en bra GPS-navigationsplotter så minskar risken för grundstötning. Men glöm inte papperssjökorten hemma. Du kan inte lita på att tekniken alltid fungerar. Lär dig plotterns funktioner och inställningar ordentligt innan du ger dig ut på sjön.
• Planera båtresan väl. Ta hänsyn till vädret och håll anhöriga underrättade. Ha vattentätt fodral till din mobiltelefon.
• Ha en riktigt skön båtsommar!
Text: Jan Sterner

Arter kan anpassa sig relativt snabbt sett ur evolutionär synvinkel. Blåstången anpassade sig på bara på några tusen år, visar ny forskning från Göteborgs universitet. Alger är viktiga för ekosystemet i havet. Bland alger letar andra arter föda och söker skydd från angripare.

– Algerna utgör grunden i ekosystemet och kan påverka tillgången på fisk och i slutändan även oss människor som använder havets resurser, säger Daniel Johansson vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Emigrerade till Östersjön från Västkusten
Daniel Johansson har undersökt hur blåstången, när den etablerade sig i Östersjön efter senaste istiden för ungefär 6000 år sedan, anpassade sig till brackvatten.

– Vi ville se om blåstången, som ursprungligen kommer från Västkusten, etablerade sig i Östersjön genom fysiologisk plasticitet, alltså förmåga att leva i vatten med helt olika salthalter, eller om den verkligen anpassade sig till de nya förhållandena genom evolution, säger Daniel Johansson.

Avknoppade ny art
Blåstången avknoppade också en ny art, smaltång, som är unik för Östersjön. Båda arterna är viktiga för livsmiljön i Östersjön och är en förutsättning för andra arter.

– Eftersom miljöförändringar i framtiden förväntas leda till att salthalten i Östersjön minskar så är det viktigt att öka kunskapen om arternas förmåga att anpassa sig till nya förhållanden, säger Daniel Johansson.

Anpassning nödvändig för överlevnad
Om de båda arterna inte hinner anpassa sig så riskerar de att försvinna, vilket är extra kritiskt för smaltång som bara finns i Östersjön.

Eftersom båda arterna delvis reproducerar sig genom kloning i Östersjön är det viktigt att öka kunskapen om hur förändrad salthalt påverkar arternas genetiska variation och anpassningsförmåga.
Algerna anpassat sig till bräckt vatten

Daniel Johansson har gjort studier på blåstång och smaltång i både västkustvatten (ca 24 promille salthalt) och östersjövatten (4 promille salthalt) för att se om de båda arterna har anpassat sig genom evolution till de extrema miljöförhållandena i Östersjön, eller om de etablerade sig genom en förmåga att justera sin fysiologi.

– Resultaten visade att både blåstången och smaltången i Östersjön har anpassat sig till förhållandena i bräckvattnet, genom att tillväxa snabbare i låg än i hög salthalt. Blåstången i Östersjön kan dessutom föröka sig genom asexuell reproduktion, vilket blåstången på västkusten inte gör.

Smaltången visade sig ha en kraftigare anpassning, vilket kan bero på att den är isolerad till Östersjön och därför inte påverkas av invandring av individer som inte är genetiskt anpassade till låg salthalt.

Avhandlingens namn: Evolution of the brown algae Fucus radicans and F. vesiculosus in the Baltic Sea
Handledare: Kerstin Johannesson och Ricardo Pereyra

Länk till avhandlingen: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/32468

Sveriges riksdag har satt upp 16 miljömål som ska nås senast år 2020. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ansvarar för ”Hav i balans samt levande kust och skärgård”, ”Ingen övergödning” och ”Levande sjöar och vattendrag”.


– Vi når inte våra tre mål med dagens beslutade och planerade styrmedel. Exempelvis är utbredningen av syrefria bottnar i Östersjön rekordhög, flera miljögifter ökar och i Hanöbukten får vi larm om sårskador på fisk, döda fåglar och brunifiering av vattnet, säger utredaren Ulrika Siira i en intervju om HaV:s tre mål.

I mars presenterades rapporten ”Miljömålen – Årlig uppföljning av Sveriges miljökvalitetsmål och etappmål 2013”. I denna konstaterar Naturvårdsverket att 14 av 16 miljömål inte kan nås till 2020.

Ulrika Siira är utredare på enheten för forskning och miljömål och har samordnat arbetet med uppföljning av HaV:s tre miljömål. Hon är också ordförande i en av Miljömålsberedningens expertgrupper.

– Målet ”Levande sjöar och vattendrag” kan Sverige själv påverka genom exempelvis arbete för fria vandringsvägar för växter och djur, införande av skyddszoner och kalkningsåtgärder. För övriga två mål så är vi mer beroende av att samordna åtgärder med andra länder, med EU och genom internationella överenskommelser, säger Ulrika Siira.

– Generellt behövs också en samordning av insatser och åtgärder för att kunna nå alla tre målen, en sammanhållen vattenpolitik.

“INGEN ÖVERGÖDNING”

•Målet ”Ingen övergödning” handlar om att ha rätt balans av näringsämnen, exempelvis kväve och fosfor, i vatten och på land. Senaste åren har utsläppen av kväve och fosfor minskat i sjöar, hav och vattendrag. Minskningen är tydligast för Öresund och Kattegatt men märks även i Östersjön . I Stockholms skärgård har siktdjupet och syrehalten vid bottnarna förbättrats. Utsläpp av svavel- och kväveoxid samt ammoniak minskar inom EU.

Samtidigt breder syrebristen ut sig i egentliga Östersjön, alltså området från Ålands hav till de danska sunden, vilket är en effekt av tidigare utsläpp. Arealen syrefria bottnar har tredubblats under 2000-talet. I Västerhavet finns ett större inflöde av friskt, syrerikt vatten men övergödningen utgör fortfarande ett problem till exempel i värdefulla miljöer längs kusten.

– I dag kommer det mesta av utsläppen från jord- och skogsbruk samt avlopp, både enskilda och kommunala. Cirka en miljon fastigheter i Sverige har enskilda avlopp och dessa släpper ut lika mycket fosfor som de kommunala reningsverken som används av cirka åtta miljoner personer, säger Ulrika Siira.

Vad görs för att minska övergödningen?
– Inom jordbruket anläggs exempelvis skyddszoner nära vattnet, man är restriktiv med gödsling eller anlägger våtmarker för att fånga upp näringsämnena. Även inom skogsbruket tas i dag mer hänsyn till vattenmiljöer. Flera avloppsreningsverk har anlagt våtmarker där vattnet passerar som ett sista reningssteg innan det fortsätter ut i miljön. Inte sällan renas vattnet i privata avlopp i infiltrationsanläggningar eller markbäddar.

Vad mer krävs?

– I dag sker många åtgärder på frivillig väg men det räcker inte. Både ökad reglering och ekonomiska incitament kan behövas för att skynda på utvecklingen. När det gäller enskilda avlopp ser vi exempelvis att äldre inte godkända avlopp inte byts ut i den takt som behövs. HaV lade nyligen fram ett förslag om bland annat miljöskatt på olagliga, enskilda avlopp för att komma tillrätta med problemet.

“HAV I BALANS SAMT LEVANDE KUST OCH SKÄRGÅRD”
•Målet “Hav i balans samt levande kust och skärgård” innebär att djur och växter ska vara livskraftiga på lång sikt och för det krävs att deras miljöer, exempelvis ålgräsängar i grunda kustnära områden bevaras och fiskbestånden har hållbara nivåer. I målet ingår också att skydda och bevara kultur- och naturvärden samt att värna om friluftslivet. Samtliga av Sveriges 14 kustlänsstyrelser anser att målet inte kan uppnås.

– I Västerhavet ser vi generellt en minskning av matfiskar som torsk, kummel, kolja, vitling och gråsej medan rödspätta, sill och makrill ökar. I Östersjön har bestånden av torsk ökat men vildlaxen är fortfarande starkt hotad. Flera län rapporterar också om brist på rovfiskar som abborre och gädda, säger Ulrika Siira.

Generellt minskar utsläppen av flera miljögifter i havet, exempelvis DDT och PCB, men fet fisk från Östersjön innehåller fortfarande höga halter av dioxiner och dioxinliknande PCB. I vissa fall överskrider halterna EU:s gränsvärden för matfisk.

– Vi ser också att så kallade perfluorerade ämnen som används i låga koncentrationer i rengöringsmedel, brandsläckare och förpackningar ökar, liksom mikroplaster.

Vilka är de största hoten?

– Övergödning, ett för intensivt fiske och miljögifter är de största hoten. Bestånden av sjöfågel som ejder minskar i Östersjön och havsörnar längs mellersta norrlandskusten uppvisar förökningsproblem. Orsakerna till dessa problem är ännu okända.

Mängden av så kallade perfluorerade ämnen har ökat dramatiskt sedan 80-talet. Dessa ämnen, som binder till proteiner istället för fett, är hormonstörande och särskilt skadliga för foster. Ämnen som PFOA och PFOS finns spridda hos både djur och människor, forskarna har bland annat hittat höga halter i unga individer av tumlare och andra arter. Perfluorerade ämnen är vatten-, smuts- och fettavvisande och är väldigt svåra att bryta ner. Människor får i sig perfluorerade ämnen främst via maten, antingen direkt via livsmedlet eller indirekt via matförpackningar. Konsumtion av fisk har pekats ut som en möjlig källa både för djur och människor.

– Sammantaget är jag djupt oroad över den stora mängden av miljögifter som återfinns i såväl fåglar, som i fisk, däggdjur och människor. Det här känns som en tickande bomb, säger Ulrika Siira.

Muddring och annan exploatering i grunda havsområden utgör andra hot, inte minst mot de miljöer som ofta är skafferi och lekplats för flera av våra viktigaste fiskar. I Västerhavet har flera ålgräsängar försvunnit de senaste åren.

Vad görs i dag för att få ett hav i balans?

– En av HaV:s uppgifter är att kontrollera så att yrkesfisket inte överstiger EU:s fastställda kvoter eller på andra sätt bryter mot EU:s förvaltningsplaner för djur och växter. Nyligen införde vi exempelvis ett tillfälligt stopp för trålfiske av torsk, gråsej, kolja, vitling, samt trålning av räkor och kräfta i ett område i Skagerrak för att skydda ungfisk. Arbete för reglering av fiske i skyddade områden pågår och nya regler för nätfiske på grunt vatten ger ökat skydd för bestånden av bland annat torsk och havsöring, säger Ulrika Siira.

Inom EU arbetar Sverige för att få en gemensam fiskeripolitik som är mer ekosystembaserad och långsiktigt hållbar. I detta ingår det planerade utkastförbudet som skulle införts från den 1 januari 2013 i Skagerrak. Förbudet är uppskjutet och kommer att införas tidigast 2014

– Många av de åtgärder som görs för att minska övergödningen och farliga ämnen i sjöar och vattendrag är även av stor vikt för havsmiljön. Därutöver har HaV tagit fram riktlinjer för båtbottentvätt av fritidsbåtar för att minska utsläppen av exempelvis TBT (tributyltenn) och i EU arbetar Sverige för fler gemensamma regler kring utsläpp av farliga ämnen. Från och med 2015 införs ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar i hav, sjöar och vattendrag, säger Ulrika Siira.

Vad mer krävs för att nå målet?

– Vi behöver inrätta fler marina skyddade områden och öka skyddet inom de områden som redan har ett skydd, exempelvis Natura 2000-områdena Bratten och Havstensfjorden. Nyligen presenterade HaV sitt förslag till vägledning för reglering av fiske i skyddade område, säger Ulrika Siira

– Insatser för att förhindra störningar i form av buller, muddring och annan exploatering är viktiga och här kommer den fysiska planeringen av havet att få stor betydelse. Vi behöver också öka skyddet för arter och ekosystem

”LEVANDE SJÖAR OCH VATTENDRAG”
•Enligt målet ”Levande sjöar och vattendrag” ska alla Sveriges vatten ska ha en god ekologisk och kemisk status 2020. Fisk och andra djur ska kunna vandra fritt och spridas på ett naturligt sätt i älvar och åar. Både grund- och ytvattentäkter behöver skydd för att kunna ha ett bra dricksvatten. Att värna om kultur- och naturvärden ingår också. 19 av 21 länsstyrelser anser att miljömålet inte kan uppnås.

Tillgången och kvaliteten på vattnet är relativt bra i Sverige jämfört med övriga Europa. Men det råder stora skillnader inom landet, södra Sverige och Gotland drabbas exempelvis ofta av vattenbrist. Positivt är att antalet hotade arter minskar, bland annat har projekt att rädda flodkräftan gett bra resultat.

– Vi har över 11 000 dammar i Sverige och i anslutning till dess finns vandringshinder som gör det svårt för exempelvis lax och ål att vandra från havet och upp i älvarna. Endast 200 av Sveriges 2 100 vattenkraftverk har i dag en fiskväg och det är okänt hur många av dessa som är fullt fungerande faunapassager, säger Ulrika Siira.

Vilka är de största hoten?

– Bristen på vandringsvägar och fungerande livsmiljöer. Av de fiskarter som finns i våra sjöar och vattendrag är minst 38 beroende av att kunna vandra inom avrinningsområdet, minst 24 använder fiskvägar. Andra problem är försurning, exploatering av strandmiljöer och främmande arter. I södra Sveriges sjöar är övergödning ett stort problem medan utsläpp av farliga ämnen och förorenade områden är ett stort problem i norra Sverige.

– På många ställen har man kanaliserat och rätat ut naturliga vattendrag vilket ökar risken för översvämningar. Påverkan på vattentäkter kan leda till problem med dricksvattenförsörjningen. Senaste tiden har vi fått flera rapporter om utsläpp av bekämpningsmedel och rester från läkemedel i olika vattenmiljöer.

Vad görs för att nå målet ”Levande sjöar och vattendrag”?

– I Sverige är flera av vattenkraftverken prövade enligt äldre lagstiftning, saknar tillstånd och är inte anpassade till de nya miljökraven. HaV redovisade under 2012 regeringsuppdraget ”Dialog om vattenkraften” som handlar om att försöka göra vattenkraften mer miljövänlig och ekologiskt anpassad. Arbetet fortsätter under 2013, säger Ulrika Siira.

– HaV och länsstyrelserna kommer under 2013 att ta fram förslag till riksintresseområden för dricksvattenförsörjning.

Vad mer krävs?

– Vatten är vårt viktigaste livsmedel och vi behöver en debatt om hur vi bäst tar hand om vårt vattnet och vad det är värt. Uppsala kommun värderar exempelvis sin vattenförsörjning till 1,2 miljarder kronor, för Östersund kostade det cirka 200 miljoner kronor att sanera dricksvattnet från bakterier, säger Ulrika Siira.

– Fler personer försörjs via färre och större vattentäkter, vilket innebär ökad sårbarhet i flera fall. Vi behöver ha bättre kvalitetskontroll av sjöar och vattendrag som används som vattentäkter. Kalkning en fortsatt viktig åtgärd för att stoppa försurning i flera vattenmiljöer.

Ett stort antal vattendrag behöver restaureras. Nyligen kom EU-kommissionens med ”A Blueprint to safeguard Europes water resources”, ett slags handlingsplan för att skydda Europas vatten. Ett av de områden som är mest prioriterat är att få bort olika vandringshinder. Även internationellt, exempelvis Nagoya-planen, finns ökade krav på att skydda och restaurera ekosystem som tillhandahåller livsviktiga tjänster som vattenförsörjning.

Här kan du läsa HaV:s beslut om årlig uppföljning 2013 av miljökvalitetsmålen

Här kan du läsa mer om HaV:s arbete med miljömålen

För mer information kontakta Havs- och vattenmyndigheten
Kontaktperson Ulrika Siira, utredare, enheten för miljömål och forskning, tfn 010-698 60 88, mobil 072-239 55 04, e-post ulrika.siira@havochvatten.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, arbetar för levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla. Citera gärna våra pressmeddelande och nyheter, men hänvisa alltid till HaV.
Havs- och vattenmyndighetens pressbilder får användas fritt för redaktionellt ändamål i sammanhang där HaV och HaVs arbete beskrivs. Användning i kommersiella syften är inte tillåten. Uppge alltid fotografens namn vid publicering.

Källa: HaV.

Nu är det äntligen dags för årets första Grand Prix i Volkswagen X-35 Cup, som äger rum i Saltsjöbaden. Nio båtar är nu klara för start och alla är klart seglingssugna inför Baggensfjärden som erbjuder en fin arena med goda seglingsförutsättningar.

et drar ihop sig för premiären och teamen i Volkswagen X-35 Cup är fullt igång att förbereda sig.
”Den här säsongen är vi mer taggade än någonsin. Vi kommer att göra allt för att få en topplacering i både cupen och framför allt Världsmästerskapen i Malmö”, säger Jonas ”Jonte” Häggbom, skeppare och en av coacherna för Volkswagen Sailing Team.

Whyshore tillsammans med Nacka Strand Yacht Club står som arrangör för detta Grand Prix som ska hållas på Holmen Kök & Bar, vilka ser fram emot teamens ankomst. Racen går nu i helgen 11-12 maj med start klockan 11.00.

Förra året stod Team Matrisen som vinnare för det Grand Prix som gick i Saltsjöbaden. Det var dock inte helt utan ansträngning då det var stora variationer i fältet med många olika vinnare i de olika racen. Förhoppningen är att det blir lika tight och spännande även det här året.

Gilla Volkswagen X-35 Cup på Facebook och få liverapportering under racen, intervjuer och bilder.

Program, information om specifika Grand Prix, resultatlistor och mycket mer finns på hemsidan.

Info: www.whyshore.com