Nyheter

2013 firar Volvo Ocean Race sitt 40-årsjubileum och det vill tävlingen uppmärksamma tillsammans med sina fans. För att illustrera utvecklingen för evenemanget, som började som Whitbread Round the World Race den 8 september 1973, har tävlingen samlat sina 39 bästa ”race face”-bilder till en jubileumsutställning.

Meningen är att den 40:e bilden ska komma från DIG.

Efter 40 år finns det många som sitter inne på bilder från ett hamnstop som Volvo Ocean Race gjort runt om på jorden. En bild på en seglare ombord på en båt eller på kajen, kanske från någon av de gånger som tävlingen besökt Sverige i Göteborg eller Stockholm.

Volvo Ocean Race startar nu fototävlingen ”40 years, 40 stories” som pågår från 22-29 maj och där temat är seglare, familjer, vänner, publiken och DU.

Om du har en bild som säger något om passionen, stoltheten och engagemanget hos de som gjort Volvo Ocean Race till det stora evenemang det är idag kan du skicka in den som ett bidrag till tävlingen.
Om bilden är riktigt bra kan den väljas ut till att bli en del av jubileumsutställningen i tävlingens officiella museum – Volvo Ocean Race Museum i Alicante, Spanien.

Skicka ditt bidrag till tävlingen via mail till: competition@volvooceanrace.com senast onsdagen den 29 maj klockan 17:00.

För tävlingsregler och mer information om hur du deltar, var god besök: www.volvooceanrace.com.

Att förbereda båten för sjösättning ger ofta upphov till farligt avfall i form av bland annat batterier, spillolja och lösningsmedel. Om avfallet slängs i naturen, förvaras eller sorteras felaktigt kan det skada både människa och miljö samt leda till stora kostnader för hamnföreningen.

Under 2011 samlades 59 830 ton farligt avfall från de svenska hushållen, men beräkningar visar att ytterligare mellan 4 000 och 6 000 ton farligt avfall slängs i hushållssoporna varje år.* Avfall som bland annat uppstår i samband med båtrenovering.

– Batterier får till exempel inte förvaras tillsammans med brandfarlig vätska som spillolja och lösningsmedel eftersom det finns risk att gnistor kan uppstå, de ska istället sorteras i en batteribox. Sprayburkar får inte heller förvaras tillsammans med brandfarlig vätska som spillolja och lösningsmedel. Allt farligt avfall ska också lagras under tak och eventuellt spill ska kunna fångas upp av ett sekundärt skydd, säger Michael Ederfors ansvarig för farligt avfall på SITA.

Exempel på farligt avfall som måste tas omhand är ej rengjorda emballage som innehållit exempelvis olja, färg eller lösningsmedel.

En viktig huvudregel är att farligt avfall ska sorteras ut från övriga renoveringsrester och att olika avfallsslag inte får blandas. Avfallet måste också förvaras så att det inte kan läcka ut i miljön. Transporten ska ske av företag som har tillstånd och kan hantera avfallsdeklarationer och transportdokument.

– Att inte sortera avfallet från båtrenoveringen eller att sortera fel drabbar inte den enskilda individen, men det kan resultera i höjda avgifter för hamnföreningen som man tillhör. Därför är det viktigt för båtägaren att ha goda kunskaper om avfallshantering, säger Jonny Johansson, Hamnfogde i Karlshamn.

Nedan följer några exempel på vad som är farligt avfall
• Båtbatterier
• Småbatterier mindre än 3 kg
• Spillolja
• Oljehaltigt vatten
• Lösningsmedel
• Penseltvätt
• Färgrester
• Oljefilter
• Glykol
• Sprayburkar
• Ljuskällor

Fler sorteringstips finns i SITAs app Källsortera som är tillgänglig för både App Store och Google Play.
*Källa: Avfall Sverige

Team North Sails, den här gången med Björn Österberg som skeppare fortsätter att leverera i Volkswagen X-35 Cup. De var inte med i lördagens distanssegling, tillika Lidingö Runt, men på söndagen lyckades de spika alla seglingar utom en på Nacka Strand Sail Arena.

Säsongens andra Grand Prix hölls i Nacka Strand, Volkswagen X-35 Cups hemmaarena där Team North Sails Sportswear fortsatte sina framgångar och med 7 poäng åkte hem som vinnare. Audi e-tron med Teemu Kekkonen som skeppare kom tvåa med 10 poäng.

Escape Racing Team förbättrade sitt resultat förvånansvärt mycket. Från att ha hamnat näst sist efter regattan i Saltsjöbaden slutade de på tredjeplats med 21 poäng.

”I dag gick det mycket bättre, det var ganska svårseglat så vi är väldigt nöjda. Vi hoppas att vi ska kunna segla på samma nivå under resterande regattor. Det är bara att ligga i, det är tuff konkurens alla har förbättrat sig och alla seglar jättebra så det är inte säkert att vi kommer att kunna greja det. Men det känns bättre och bättre, vi blir stabilare och mer samspelta i teamet.”

Denna regatta kommer att kunna följas i TV-programmet Segling som går i TV4 Sport på onsdag 22:00.

Se teasern för programmet här: http://www.youtube.com/watch?v=ZvVY2wjHMhM

Nu har vinnaren av Upptäck Båtlivets riksomfattande tävling ”Vinn ett båtliv” utsetts! Märta Törnerud med familj från Nacka utanför Stockholm kommer att under hela sommaren få fri tillgång till en mindre motorbåt för att upptäcka båtlivet ”all inclusive” kryddat med diverse upplevelser i skärgården.

Samtidigt kommer de att blogga om sina nya upplevelser på www.upptäckbåtlivet.se och dess facebooksida, www.facebook.com/upptackbatlivet

På måndagen överlämnades båten till familjen Törnerud på Marindepån i Nacka.

”Det känns helt fantastiskt att få denna chans. Det är dags att göra sjöbusar av barnen och kombinera fart, upptäckarglädje med sköna skärgårdsupplevelser”, säger Märta med en instämmande familj.

”Vi ser fram emot att få visa hela familjen hur enkelt och roligt båtliv är”, säger Mats Eriksson på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund som står bakom satsningen Upptäck Båtlivet.

På plats var även representant från Atlantica, KGK Motor, Marindepån, Navigationsgruppen och Securmark, som på olika sätt bidragit till att förverkliga tävlingen.

Upptäckbåtlivet.se är guiden för alla som längtar ut på sjön. Där hittar du allt du behöver för att ta steget och uppleva det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser! Upptäck Båtlivet är initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Info: www.sweboat.se

Bilderna:
Foto: Sweboat

Överlämnande av nyckel: Mats Eriksson överlämnar båtnyckeln till Märta Törnerud med familj

Lyckoönskningar: Från vänster: Kicki Norman/Atlantica, Calle Ortner/Navigationsgruppen, Björn Sandhaag/Marindepån, Anita Lundh/Securmark, Mats Eriksson/Sweboat, Lasse Johansson/KGK Motor samt familjen Törnerud – Märta, Martin, Agnes och Magnus.

Första turen: Märta vid rodret.

Nu tas det första spadtaget för den nya bron till Kvarnholmen i Stockholm, där det planeras för en ny stadsdel i historisk miljö. Förutom 2500 bostäder utvecklas här närservice, skolor och nya kommunikationer. Allt beläget på en naturskön plats med närhet till både stadsliv och skärgård. Kvarnolmsförbindelsen med bro över Svindersviken och tunnel genom Ryssbergen byggs av det tyska byggföretaget Bilfinger.

– Bron möjliggör för fortsatt utveckling av Kvarnholmen. Området blir därmed ännu mer attraktivt med närheten till centrala Nacka. Attraktivitet handlar om just närhet till kommunal service, handel och natur såväl som till familj, vänner och arbete. Med bron bygger vi ihop vår kommun och för människor samman.

Detta säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka, när kommunen och Bilfinger nu tar det första spadtaget i byggandet av Kvarnholmsförbindelsen.

– Nu börjar vi bygga och redan om två år kommer förbindelsen underlätta vardagen för många Nackabor. Det blir en vacker bro med en teknisk lösning som minimerar ingreppet i omkringliggande natur, säger Yussuf Hassen som är projektchef i Nacka kommun.

– Vi har stor vana att bygga broar i Europa och är stolta över att få bidra med vår kunskap och erfarenhet i arbetet med Kvarnholmsförbindelsen. Detta spadtag markerar starten på byggarbetet och en fortsättning på vårt goda samarbete med Nacka kommun, säger Svend Armland, Projektchef på Bilfinger.

Helgen 25-26 maj avgörs GKSS Spring Cup i Långedrag där både det bästa svenska laget och det bästa internationella laget kvalar in till Stena Match Cup Sweden på Marstrand i juli. I startfältet till Spring Cup finns några av världens bästa matchracingseglare och de utmanas av ett par svenska framtidshopp som vill ta klivet ut på den internationella seglingsarenan.

Tio lag tävlar i Spring Cup och en av de topprankade skepparna som deltar är Reuben Corbett från Nya Zeeland, rankad 12:a i världen. Hans lag vann GKSS Spring Cup för ett år sedan och tog sig sedan till kvartsfinal i världscuptävlingen på Marstrand. 


– Vi har deltagit i Spring Cup ett par gånger och årets startfält är det starkaste jag har sett i tävlingen. Det finns gott om talangfulla och meriterade lag, för att inte tala om de yngre lagen som har mycket erfarenhet av att segla båttypen DS37, säger Reuben Corbett.

– Det vore fantastiskt om vi kunde försvara vår titel i Spring Cup och ta oss till Marstrand för andra året i rad. Med erfarenheter från förra årets regatta har vi nu större möjligheter att ta oss ett steg längre och åtminstone till semifinal.

En kvalplats är reserverad för det bästa svenska laget och konkurrensen kommer att vara hård bland de fyra hemmalagen som deltar. Viktor Ogeman, Jakob Klitte och Nicklas Dackhammar är skeppare för var sitt GKSS-lag och de utmanas av ett meriterat team med Niclas Düring och Charlie Ekberg från Swedish Youth Team i America’s Cup. Viktor Ogeman och hans lag klättrade i den senaste världsrankingen upp från 40:e plats till 28:e plats tack vare bra resultat under våren. Förra året fick laget ett wildcard till Stena Match Cup och nu hoppas de få en ny chans att matchas mot världseliten i Marstrand.

– Det hade vart jätteroligt att komma tillbaks till Stena Match Cup. Det hade betytt mer för oss i år än förra året eftersom vi nu har bättre förutsättningar att ta vara på det vi kan lära oss och dessutom vinna fler matcher. Vi har utvecklats mycket det senaste året och vi har en bra chans i Spring Cup. Det är ett starkt startfält men om vi seglar på topp så är vi en utmanare, säger Viktor Ogeman.

GKSS Spring Cup arrangeras av Göteborgs Kungliga Segelsällskap och seglas i Långedrag den 25-26 maj i båttypen DS37. Tävlingen inleds med en grundomgång där alla tio lag möter varandra i var sin match där vinnaren får ett poäng. De bästa lagen går sedan vidare till ett slutspel med semifinaler och final som avgörs i bäst av fem matcher. Tävlingen pågår från 9-18 på lördag och från 9-17 på söndag, med prisutdelning beräknad till klockan 17.00.

Startfält GKSS Spring Cup 2013

Reuben Corbett (NZL) – ISAF Rank 12

Nicolai Sehested (DEN) – ISAF Rank 14

Joachim Aschenbrenner (DEN) – ISAF Rank 17

Staffan Lindberg (FIN) – ISAF Rank 21

Viktor Ogeman (SWE) – ISAF Rank 28

Rasmus Viltoft (DEN) – ISAF Rank 29

Henrik Eyermann (SWE) – ISAF Rank 156

Jakob Klitte (SWE) – ISAF Rank 69

Nicklas Dackhammar (SWE) – ISAF Rank 341

Charlie Ekberg/Niclas Düring (SWE) – Swedish Youth Team America’s Cup

Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand 1-6 juli och är en av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Det finns plats för 12 lag i startfältet och åtta lag har en garanterad plats i Stena Match Cup tack vare att de tilldelats ett Tourkort som ger dem en inbjudan till varje deltävling. Två lag kvalar till Marstrand genom GKSS Spring Cup och ytterligare två lag bjuds in med ett wildcard. Ett wildcard har tilldelats fransmannen Mathieu Richard och vem den andra skepparen är presenteras de kommande veckorna. I Stena Match Cup ingår också en Women’s Class och vilka de tävlande damlagen är presenteras inom kort.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Dagböcker från svenska insatser utanför Somalia blir utställningen “Vi var där”, som öppnar på Sjöhistoriska 24 maj. Sjöhistoriska museet har i flera omgångar låtit personer i Marinen och Kustbevakningen skriva dagbok under insatserna för att skydda fartyg från piratattacker vid Afrikas horn. Nu blir alltså dagböckerna utställning.

– Under flera år har vi läst, hört och sett reportage om piratverksamheten i vattnen utanför Somalia. Ofta har det varit övergripande beskrivningar om dramatiska händelser, långt från vår vardag i Sverige. Ett litet steg mot att förstå vad som pågår är att lyssna på de som har varit där, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.

Somalia har i många år varit drabbat av krig och svält. I början på 2000-talet blev piratattacker ett stort problem utanför landets kust. I små snabba båtar anfaller pirater handelsfartyg och tar dem, deras besättningar och last som gisslan och kräver stora lösensummor. År 2008 beslutade EU att skicka en flottstyrka för att stoppa piraterna och skydda fartygen som var lastade med förnödenheter till den somaliska befolkningen.

Sjöhistoriskas tidigare utställning ”Vem är pirat?” redogjorde för de förhållanden som gör att sjöröveri uppstår, dels ur ett historiskt perspektiv men framför allt utifrån dagens pirater i Adenviken.
– Då fokuserade vi på de somaliska piraternas egna berättelser om sina livsvillkor och den internationella verksamhetens inverkan. Den nya utställningen skildrar mötet med dessa villkor utifrån åtta av de svenskar som deltagit i insatserna, säger Johan Gustafsson.

Precis som i verkligheten blir utställningen Vi var där en resa med avsked och ankomst till en ny plats med helt andra förutsättningar än den vanliga vardagen hemma. Tätt följt av de nya arbetsuppgifterna med eskortering av fartyg och spaning och jakt på pirater. Därefter kommer de egna reflektionerna om vad man har varit med om. Och i väntan på hemfärd, innan man lämnar utställningen, får man dessutom möjlighet att lyssna på en intervju med en av de somalier som nu bor i Sverige men som har erfarenheter av de internationella insatserna.

– Vi har skapat en spännande utställning för hela familjen, en utställning som fångar besökaren och som ger möjligheter att förstå och diskutera allvarliga händelser som man sett på nyheterna. En referensgrupp med ungdomar från 10 år och uppåt har hjälpt oss med innehållet och förhoppningen är att besökarna får en bild av hur det är att arbeta långt hemifrån och av hur globaliserat vårt samhälle är, säger Johan Gustafsson.

Utställningen Vi var där öppnar den 24 maj.
Sjöhistoriska har öppet med fri entré tisdag-söndag 10-17.

Startskottet för säsongen har gått och Volkswagen X-35 Cups Grand Prix 2 hålls i Nacka Strand i helgen. En distanssegling kommer att genomföras som traditionsenligt består av den klassiska kappseglingen Lidingö Runt. På söndagen hålls bankappseglingar på Nacka Strand Sail Arena.

Tio båtar är anmälda och alla är taggade till max. Nu återstår det att se om Volkswagen Sailing Team kanförsvara titeln från förra året som snabbaste X-35 runt Lidingö.

Förra året stod Team Rio som vinnare för det Grand Prix som gick i Nacka Strand med 13 poäng. Tätt följt av Escape Racing Team med 14 poäng och Team Swallow med 15 poäng.

Den här helgen kommer mycket att hända i hamnen i Nacka Strand då det även Seaside Weekend kommer att hållas. Man kommer att ha möjlighet att vara med i SUP Paddle Board Race där man kan utmana kompisar i Stand Up Paddling. Restaurant J kommer att ha en After Sail med DJ både på fredag och lördag klockan 16.00. På lördag bjuds det på BBQ ute på bryggan klockan 18.00.

Whyshore tillsammans med Nacka Strand Yacht Club står som arrangör även för detta Grand Prix som ska hållas i Nacka Strand. Racen går nu i helgen 18-19 maj med X-35 start klockan 10.30 vid Lidingöbron på lördagen och 10:00 på Nacka Strand Sail Arena på söndagen.

Matupplevelsen på kryssningen når nya dimensioner när Birka Cruises lägger om sin köksstrategi och satsar stort på närproducerade råvaror och säsongsanpassade menyer.

− 42 % av våra gäster tycker att det viktigaste vid ett restaurangbesök är att man serveras lokala råvaror. Det visar en nyligen genomför undersökning och är något vi vill skriva under på, säger Sandra Miller Kinge, Marknads- och kommunikationschef på Birka Cruises.

När Birka Cruises inledde ett nytt samarbete med stjärnkocken Fredrik Eriksson vid årsskiftet påbörjades ett stort arbete med att se över kökets inriktning. Resultatet är en meny som anpassas efter säsongens råvaror och gärna närproducerade sådana i så stor utsträckning som möjligt.

− Våra gäster sätter stort värde på matupplevelsen och den nya köksstrategin blir en garant för hög kvalitet, variation och upplevelse. Att handla närproducerat stöttar vi av flera skäl, inte minst för miljö och kvalitet, säger Sandra Miller Kinge.

Som ett led i den nya inriktningen har Birka Cruises just inlett ett långsiktigt samarbete med Skärgårdskött, som inledningsvis levererar kött till restaurangerna ombord.

− Det känns lyxigt att kunna servera kött till våra gäster som kommer från djur som får beta fritt utomhus utan stress. Det ger ett mört och gott kött. Först ut på menyn är Skärgårdsburgaren och Skärgårdstallriken, säger Markus Nordin, Köksmästare på Birka Cruises.

Skärgårdsburgaren kan ses som ett svar på den heta hamburgertrend som råder nu, åtminstone i Stockholm. Extra saftig nötfärs toppad med grönpeppardressing och omsluten av ett specialbröd bakat på potatismjöl gör Skärgårdsburgaren till något utöver det vanliga. Brödet känns igen från en av de hetaste hamburgerrestaurangerna i Stockholm där just brödet har fått stor uppskattning.

Skärgårdstallriken är en annan nyhet på menyn där Fredrik Eriksson har komponerat tre små rätter helt och hållet gjorda på lokala råvaror från skärgården.

Även när det gäller dryck och bröd finns det närproducerade alternativ. På kryssningen serveras sedan början av året lokalt producerade drycker gjorda på ekologiska råvaror från Norrtelje Brenneri. Och i vår lanserar Birka Cruises ett nytt hårdbröd tillsammans med Vilmas Knäcke – ”Birkas Knäcke” gjort på ekologisk surdeg.

− Självklart spänner den här inriktningen över hela köket. Det är en långsiktig process som vi har rivstartat nu i vår. Väldigt roligt tycker vi och det ska bli spännande att se hur våra gäster tar emot det, säger Sandra Miller Kinge.

Att världshaven försuras på grund av ökande koldioxidhalter i atmosfären är sedan länge känt. Men nu visar en ny rapport att klimathotet i Arktis är större än man trott. Innan 2100 kommer Arktiska havet vara minst dubbelt så surt som idag.

En grupp av ledande internationella forskare har, genom Arctic Monitoring and Assessment Programme (AMAP), tittat närmare på havsförsurningen i Arktis. Den svenska delegationen består av tre forskare från Göteborgs universitet; Leif Anderson från Institutionen för kemi och molekylärbiologi samt Sam Dupont och Jon Havenhand från Institutionen för biologi och Miljövetenskap.

Efter ett tre års långt arbete presenteras idag AMAPs Arctic Ocean Acidification Assessment rapport för Arktiska Rådet i Kiruna.

Arktiska havet sårbart
Huvudslutsatsen i rapporten är:
• Arktiska havet är utsatt för en utbredd och snabb försurning på grund av ökande halter koldioxid i atmosfären
• Arktiska havet är speciellt sårbar
• Havsförsurning orsakar att vissa arter gynnas, men också att andra hotas och möjligen utrotas inom de närmsta 90 åren.
• Arktiska marina ekosystem är relativt enkla och särskilt utsatta: det är mycket sannolikt att dessa ekosystem kommer att genomgå stora förändringar till följd av havsförsurningen.
• Havsförsurning samverkar med andra klimatvariabler i Arktis, till exempel temperaturökningen till följd av klimatförändringarna.
• Det råder brist på information eftersom problemen inte uppmärksammas tillräckligt och eftersom logistiken för arktisk forskning är omfattande.
• Ekosystem förändringar på grund av havsförsurning i Arktis kan påverka både fisket och ekonomin för arktiska folk och industrier i området.

Saknas tillräckligt med forskning
En av huvudslutsatserna i rapporten är att det finns väldigt lite forskning om försurningseffekter i Arktis, men forskarna bakom rapporten säger att de studier som gjorts ger anledning till oro. Olika organismer kan påverkas av försurningen av haven – antingen direkt eller indirekt.

– Arktis ska prioriteras eftersom det är här som förändringarna sker snabbast, och det är här som vi vet minst, säger forskaren Jon Havenhand.

En “Executive Summary” av rapported finns tillgänglig på: http://www.cicero.uio.no/images/AOAKeyFindings.pdf

Havs- och vattenmyndigheten har beslutat om nya regler för fisket efter lax i Östersjön 2013. För trollingfisket gäller att endast fenklippt lax får behållas from och med 1/8. För kustfisket gäller att fisket kommer att inriktas efter odlad lax.

– Tyvärr lyssnade inte HaV på Sportfiskarnas förslag om att införa enhetliga fångstbegränsningar för östersjölax i hav och älv, det vill säga en lax med fettfena per fiskare och dygn. HaV har nu inte tagit hänsyn till att trollingfisket är en betydelsefull regional näring. Med de nya reglerna är risken stor att delar av det svenska trollingfisket flyttar över till danska hamnar och då är lite vunnet med regleringen. Med Sportfiskarnas förslag hade det funnits möjlighet för diskussioner med Danmark om en harmonisering av reglerna. Det hade varit det bästa för såväl laxen som för trollingfisket och fisketurismnäringen säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Sportfiskarna anser att regleringen kan bli ett hårt slag mot trollingfisket som har möjlighet att göra ett hållbart uttag av vildlax och som även utgör en viktig regional näring i exempelvis Simrishamn, Karlshamn, Nynäshamn och runt Singö. Det är nu av största vikt att all odlad lax, exempelvis i Finland, verkligen märks med att fettfenan klipps.

– Sportfiskarna jobbar mycket målmedvetet för vildlaxens bästa, att vi grundar en särskild stiftelse för att kunna finansiera åtgärder och köper ut fiskerätter utanför vildlaxälvarna är bara några av många steg för att förbättra laxens situation. Samtidigt är det viktigt att poängtera att laxen utnyttjas bäst som resurs via sportfiske. Detta gäller både i älvdalarna och i Simrishamn. Nu får vi en onödigt hård reglering av trollingfisket vilket kan hämma både allmänhetens trolling och utvecklingen av näringen, säger Stefan Nyström.

Bra att rikta yrkesfisket mot odlad lax
För övrigt innebär de nya föreskrifterna att cirka två tredjedelar av den svenska laxkvoten avsätts för kustfiske med fasta redskap i Bottenviken och att högst hälften av dessa får vara vilda laxar. Den återstående tredjedelen avsätts för kustfisket söder om Bottenviken och en mindre del avsätts som buffert bland annat för att täcka upp för bifångster i andra fisken. Det så kallade fritidsfisket med fasta yrkesmässiga redskap får starta först från och med 1 juli.

– Det är positivt att kustfisket inriktas mer mot odlad lax samt att fritidsfisket med fasta redskap begränsas i tid så att merparten av den vilda laxen hinner passera dessa redskap säger Anders Karlsson, fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna.

Längs de stora handelslederna med tung fartygstrafik försurar utsläppen från fartyg periodvis lika mycket som de globala koldioxidutsläppen gör. Det visar en ny internationell studie av forskare från bland annat Göteborgs universitet och Chalmers.

Nu visar ny forskning att försurning på grund av sjötransporter lokalt kan, under sommaren, ge lika stora försurningseffekter som koldioxid.

Fartygens utsläpp förorenar
Den ökande halten koldioxid i atmosfären orsakar en pågående försurning av havet när koldioxid omvandlas till kolsyra i vatten. Men även andra gaser försurar havet, till exempel svavel- och kväveoxider, som blir till de starka syrorna svavelsyra respektive salpetersyra i vattnet.

– Dessa oxider finns i avgaserna från fartygsmotorer. Svaveloxider bildas från svavel i fartygets bränsle, medan kväveoxider bildas från kvävgas i luften, säger professor David Turner, vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet.

Nedfallet från dessa oxider sker till betydande del inom några hundra sjömil från fartygslederna. I studien har konsekvenserna av utsläppen från sjöfarten beräknats månadsvis under ett år. Resultaten visar att den största försurningen från sjöfart sker på norra halvklotet, nära kusterna under sommaren.

Lokala kustområden drabbas hårt
Den här säsongsvisa försurningen är, på vissa ”hot spots” utmed kusterna, av samma storlek som den årliga försurningen som orsakas av koldioxidökningen. Det globala och årliga genomsnittet är, i linje med tidigare studier, betydligt mindre men missar de viktiga ”hot spot” områdena.

– Reglering av svavelhalten i fartygsbränsle är redan på gång inom s.k. ”Emission Control Areas” vid nordatlantens kuster i Europa och USA. Nästa steg tas år 2015 då den maximala svavelhalten reduceras från en procent till en promille, säger David Turner.

Östersjön ett fokus
Slutsatsen är att sjöfarten kan bidra betydande till havsförsurning i högtrafikerade, kustnära havsområden. Ett av de områden som har identifierats är Östersjön.

– Den globala studien har dålig täckning i kustvatten, och behöver alltså kompletteras med mer detaljerade studier. Det är därför glädjande att vi har fått finansiering från Formas för en fördjupad studie i Östersjön. Detta kan ge ett viktigt underlag för en framtida policy om begränsning av svavelhalterna i fartygsbränsle, säger David Turner.

Länk till studie: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/grl.50521/abstract

Kommentarer

bengt johansson 03:24:18 2013-05-23

ja. där ser man. sen hackar dom på våra små båtar. som vi kör med miljöbränsle till stor del.

Hallberg-Rassy 43 Mk III är en nyhet för modellår 2014. Hon följer upp varvets framgångar med modellerna 64, 55 och 48 Mk II med mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort.

En redan bra båt har blivit ännu bättre, enligt varvets pressrelease.

Hallberg-Rassy 43 är såld i 190 exemplar. Nya 43 Mk III är förbättrad på 26 punkter jämfört med föregångaren,
43 Mk II; till exempel större salongsfönster, fyra skrovfönster, 8 cm längre salong, 7 cm större pentry, förbättrade förpikskojer, möjlighet till äkta centerkoj i aktern, möjlighet till ytterligare komfortutrustning såsom
utfällbara bog- och häckpropellrar med dockningsfunktion, backgående elektriska försegelskotvinschar och det högpresterande Tjörn Runt-vinnande rullstorsegelt FatFurl med skädda i toppen och ordentlig akterliksrunda och bra profil för höjd och fart, bara för att nämna några exempel.

Världspremiären för Hallberg-Rassy 43 Mk III kommer att ske i Hallberg-Rassys Showroom i Ellös den 11-12 oktober 2013, som modellår 2014. Hon kommer också att visas på världens största båtmässa, boot Düsseldorf,
18-26 januari 2014.

Info: www.hallberg-rassy.com

I lördags låg dimman över skärgården och Grinda. Men det hindrade inte mer än 800 besökare att ta sig ut till väntande aktiviteter. För många var detta första gången de vistades i skärgården och det gav mersmak. För att starta upp säsongen och också bjuda in nya skärgårdsbesökare som annars inte vistas i skärgården väcktes en idé om ”En dag i skärgården” för att kunna visa upp vad vår vackra skärgård har att erbjuda även innan bad- och sommarsäsongen kommer igång på allvar.

Initiativtagare till dagen var Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg som ser att detta ligger helt i linje med stiftelsens uppdrag. – Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att förvalta och använda den vackra skärgårdsnaturen på ett sätt som ska skapa förutsättningar för att så många som möjligt ska kunna besöka skärgården.

Alltför många Stockholmare har aldrig varit i skärgården och går miste om fantastiska upplevelser. Nu provar vi detta på Grinda i år och hoppas att det kan bli början på en tradition där fler ställen öppnar upp säsongen med ”En dag i skärgården.”

Jan Pfister, entreprenör på Grinda Wärdshus var mycket nöjd med dagen och hoppas nu att detta kan bli en återkommande aktivitet för hela skärgården. – Det här kan bli ett riktigt kul och bra sätt att starta upp den lite bortglömda men så vackra försäsongen i skärgården.

En dag i skärgården på Grinda var detta år ett samarbete mellan Skärgårdsstiftelsen, Waxholmsbolaget, Grinda Wärdshus, Värmdö kommun, Grinda Gård och Öppen skärgård för alla. Under dagen fanns det massor av aktiviteter på plats och även om dimman låg över skärgården just denna dag så var det varmt och picnicvänligt utan regn.

Waxholmsbolaget erbjöd resor till halva taxan och ute på ön var det bland annat invigning av en ny Skogsmullestig och barnteater med teatersommar från Artipelag. Vid bryggan låg också ett alldeles splitternytt Kustbevakningsfartyg som körts dit under natten från varvet i Estland av en stolt och nöjd besättning som visade upp det skinande nya fartyget för nyfikna besökare. Vid bryggan bredvid låg även Sjöräddningen, Österåker med en av sina räddningsbåtar som också visades upp.

Projektledaren Cissi Grape från Värmdö kommun summerade dagen så här: – Det här var den bästa dagen jag haft i mitt arbetsliv någonsin! Att se alla dessa människor som aldrig varit i skärgården förut så glada över att få komma hit – helt fantastiskt!

Bilderna:
Familjen Davapria hade fått chansen att komma ut till Grinda tack vare Stadsmissionens satsning på utflykter för familjer. – Vi vill tacka alla för denna dag! Vi tycker att det är jättefint och vackert på Grinda. Barnen är glada och vi vill gärna komma tillbaka, sa mamma Lasanthi och pappa Saman.

Skogsmulle i egen hög person var med och invigde den nya Skogsmullestigen som nu finns att besöka på Grinda.

Adem Sahin-Pettersson ombord på Kustbevakningens båt 315 Furusund tyckte att maskinrummet var mest spännande. – Jag har också fått sitta och styra, berättade en lycklig Adem.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Kommentarer

Max 08:29:46 2013-05-21

Varför skulle inte alla kulturer vara välkomna i skärgården Stefan?

Lysekil Women’s Match i början av augusti har utsetts till finaltävling i nystartade Women’s International Match Racing Series, som består av fem högklassiga evenemang inom dammatchracing. Seriens första tävling avslutades på söndagen med brittisk seger i franska St Quay-Portrieux, efter att suveräna Lucy Macgregor slagit fransyskan Julie Bossard i finalen.

– Vi gjorde bra starter idag, och det bidrog förstås. Att våra manövrer funkade väldigt fint hjälpte oss också ur flera tighta situationer, kommenterar Lucy Macgregor.

Lucy Macgregor seglade totalt 29 matcher i den franska tävlingen, och vann hela 24 av dessa. Den 5 – 10 augusti kommer brittiskan till Lysekil Women’s Match, men innan dess ska hon hinna med matchracingtävlingar i Korea, Danmark och USA:
– Det passar mig fint att segla på den nya internationella matchracingserien nu när jag är på första året av min OS-satsning i 49er FX. Matchracing är bra för att underhålla och utveckla tempo, manövrer och taktiskt tänkande, tycker Lucy Macgregor.

Olympiern Anna Kjellberg och Caroline Sylvan, båda från Göteborgs Kungliga SS, fanns också bland deltagarna när Women’s International Match Racing Series drog igång i Frankrike. Sylvan gjorde en mycket stark avslutning och slutade på femte plats, vilket tangerar hennes hittills bästa resultat i en Grade 1-tävling, från Lysekil i fjol:
– Vi har haft en väldigt rolig och samtidigt lärorik tävling, och har fått med oss mycket som vi kommer att ha nytta av framöver, konstaterar Caroline, som återkommer till Lysekil i augusti.
För klubbkamraten Anna Kjellberg slutade seriens premiärtävling i Frankrike med en sjätteplats.

Slutresultat i ISAF Grade 1 Saint Quay Women’s Match Racing, den första tävlingen i den nya Women’s International Match Racing Series.

Placering/besättning/nationalitet/prispengar:
1. Lucy Macgregor, Saskia Clark, Claire Lasko, Maria Stanley, GBR, 2.475 € (3.200 USD) 2. Julie Bossard, Pauline Courtois, Nadege Douroux, Clara Scheiwiller, FRA, 1.275 € (1.640 USD) 3. Stephanie Roble, Maggie Shea, Meg Six, Janel Zarkowsky, USA, 975 € (1.250 USD) 4. Klaartje Zuiderbaan, Morgane Gautier, Lena Koter, Sarah Hornby, NED, 750 € (965 USD) 5. Caroline Sylvan, Louise Kruuse af Verchou, Sofia Engström, Frida Langenius, SWE, 675 € (868 USD) 6. Anna Kjellberg, Johanna Larsson, Karin Almquist, Therese Antman, SWE, 600 € (770 USD) 7. Claudia Pierce, Aimee Famularo, Marie Kent, Janelle Peat, NZL, 450 € (580 USD) 8. Milly Bennett, Kajsa Doyle, Alice Tarnawski, Seldon Coventry, AUS, 300 € (385 USD) 9. Alexa Bezel, Corinne Meyer, Romy Hasler, Laurane Mettraux, SUI, 0 € 10. Morgane Dréau, Pauline Bryere, Violette Lemercier, Tifanie Leon, FRA, 0 €

Evenemangen på 2013 års Women’s International Match Racing Series är (datum, tävling, ort, båttyp):
• 15-19 maj – Saint Quay Women’s Match Racing – St Quay, Frankrike – Elliott 6m.
• 6-9 juni – Pusan Cup International Women’s Match Race – Pusan, Korea – K 30.
• 20-23 juni – Danish Open Women’s Event – Skovshoved, Danmark – J/80.
• 11-14 juli – New York Women’s Invitational – Oakcliff, New York, USA – SM 40.
• 5-10 augusti – Lysekil Women’s Match – Lysekil, Sverige – DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Bilden:
Camilla Ulrikkeholm besgrear Alexa Bezel i Lysekil Women’s Match. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Försvarsminister Karin Enström och Australiens försvarsminister Stephen Smith meddelar idag att Australien och Sverige har nått en överenskommelse avseende immateriella rättigheter för ubåtsdesign och -teknik. Avtalet innebär en milstolpe i samarbetet mellan Sverige och Australien på undervattensområdet och säkerställer Australiens rättigheter att använda svensk teknik för avancerad ubåtsdesign och -produktion.

År 1987 Australien beställde sex ubåtar av Collinsklass designade av Kockums AB. De byggdes i Adelaide och kommer att vara i drift i ytterligare 20 år.
Det australiska framtida ubåtsprogrammet, kallat Project SEA1000 , syftar till att ersätta Collinsklassen.

Avtalet mellan Australiens Defence Materiel Organisation och Försvarets materielverk möjliggör för svenskt engagemang i Australiens framtida ubåtsprogram och även att bistå med underhåll och utveckling av Collinsklassens ubåtar.

Sverige och Australien har en långvarig och stark relation, baserad på gemensamma värderingar och gemensamma strategiska intressen. Mellanstatligt och industriellt samarbete har varit en viktig del av denna relation och avtalet öppnar upp ytterligare möjligheter för ett närmare samarbete mellan de två länderna.

Båda ministrarna välkomnar avtalet och ser fram emot att fortsätta ett nära samarbete mellan våra två länder.

Till seglingssäsongen 2013 har Hydrographica producerat sex nya 10 000-dels specialer. I Gryts skärgård är de sista fyra kompletterande sydliga bladen Fångö-Fyrudden-Häradskär-Hummelviksfjärden klara och det finns nu sammanhängande täckning med 25 kort i skala 1:10 000 över hela S:t Anna och Gryts skärgårdar från Arkösund och förbi Fyrudden.

I Vänern är hela Ekens vackra skärgård klar i och med de två nya bladen Billingsön och Naven.

I takt med att segelbåtarna blir allt mer djupgående och med känsligare kölar kan även Hydrographicas 3-meterskurva kännas som en gräns för otryggt vatten. Hydrographicas metoder har dock finslipats under de senaste åren, och tekniken håller nu för att i vissa områden utveckla korten med en ny djupkurva för 4 m.

Först ut är Stockholmskorten Kallskär, Norrpada, Ängskär och Ut-Fredel, en fyrklöver som även i flera andra avseenden fått en rejäl ansiktslyftning i årets nya edition.

Info: www.hydrographica.se

Bildtext:
Exempel på de nya Vänerkorten: 133-02 Billingsön.

Nostalgia Festival växer och blir ett niodagarsarrangemang med början i Ronneby den 29 juni och avslutning i Karlskrona handelshamn den 7 juli. Ambitionen är att skapa ett ännu större besöksevenemang för turister som gillar klassiska fordon och båtar. Nostalgia Festival har arrangerats sedan 2002 och klassas som ett av Nordens förnämsta i sitt slag, inte minst tack vare den unika arenan Ronneby Brunnspark.

2007 utökades arrangemanget till två dagar genom att Veteranbåtsdagen vid Marinmuseum i Karlskrona anslöts.

– Intresset för historiska bilar, motorcyklar och båtar är ständigt stigande och Nostalgia Festival är sedan länge en av Blekinges större turistattraktioner, säger Stig L Sjöberg, chef för huvudarrangören Albinsson & Sjöberg.

Uppleva Blekinge
Ända sedan start har ambitionen varit att skapa ett evenemang som lockar besökare till hela östra Blekinge.

– Besöksnäringen har kommit i fokus och inte nödvändigtvis behöver det bara handla om musikfestivaler och marknader, fortsätter Stig L Sjöberg I Ronneby samlas under lördagen över 1.000 historiska fordon, på scenen uppträder Peter Jezewski och ”Sveriges snyggaste bil 2013” utses. Festivalen fortsätter dagen därpå genom Fri fart i Ronnebyån med klassiska racerbåtar.

– Många av deltagarna kommer långväga ifrån och förhoppningsvis väljer en del att stanna några dagar extra i Blekinge, säger Linda Hugosson projektkoordinator. Vi har därför inlett ett samarbete med projektet Blekingepärlor där nostalgi, konst, kultur, djur och natur på den blekingska landsbygden kan upplevas.

Segelfest i hamnen
Förhoppningsvis stannar de flesta till påföljande helg och Karlskrona Veteranbåtsdagar med Nordisk Kustkulturfestival då äldre skutor och vackra segelfartyg lägger till i handelshamnen i Karlskrona.

– Hit kommer deltagarna i Hanöregattan från alla nordiska länder, säger Per-Inge Lindqvist, ordförande i Nordisk Kustkultur. Och vid bryggorna intill trängs nostalgiska motorbåtar i trä och plast.

Representanter från nio länder deltar i kustkulturfestivalen och längs kajen kommer de att demonstrera allt från isländsk sillrensning till båtbyggeri, repslagning och unika smakupplevelser.

Till allt detta kommer Albinsson & Sjöberg, med anledning av sitt 40-årsjubileum, att bjuda på en nostalgisk bilkavalkad på hamnplan.

– Det kan kanske hända att en och annan nostalgiker tror sig uppleva att ”sailet” har återuppstått, säger Linda Hugosson. Men det är bara en synvilla. Öl, mat och musik blir det dock lördag kväll. Och bland andra The Refreshments ska underhålla!

Info: www.nostalgiafestival.se

Båsystem har utvecklat en ny praktisk dävert för mindre tenderbåtar och jollar. Det är en robust, flexibel och pålitlig konstruktion som är lätt att både montera och montera ner om så behövs.

Däverten finns med två olika infästningar, en för den raka aktern och en för den vinklade eller rundade aktern. Designen gör att den flyttar både vertikalt och horisontellt för att hålla jollen från båten hela vägen. Jollen är ordentligt kopplad till däverten så det finns inget behov av någon extra förtöjning. Detta underlättar även för ombord- och avstigning, lastning eller lossning.

Däverten är tillverkad i rostfritt AiSi316 stål, polerat till en högblank finish. Blocksats med block och linor för dävertar finns också tillgängliga.

Info: www.batsystem.se

Kommentarer

Nicklas Blomberg 19:47:41 2013-12-01

Hej
Jag är intresserad av dävertar till Storebro Royal Cruiser 420 Baltic.

MVH
nicklas@f1textdekor.nu

Redaktionen 09:37:46 2013-12-02

Hej!
Då bör du ta kontakt med Båtsystem. Följ länken ovan!
Båtlivs redaktion

Den här monteringsplattan, Aquadisc plate, är avsedd för montage av Båtsystems undervattensljus på badstegar. Aquadisc plate är en plastskiva designad med clips så att den lätt kan fästas i nederkant på en befintlig badstege.

Valfritt Båtsystem Aquadisc undervattensljus monteras på plattan och sedan är det bara att fälla ner stegen och tända ljuset för ett härligt kvällsdopp eller för att helt enkelt skapa en härlig lagunkänsla runt båten.

Aquadisc plate ger segelbåtsägare möjlighet att njuta av undervattensljus utan att behöva göra ett fast montage på segelbåten. Plattans mått är 370×140 cm och den passar till standardbadstegar i 25 mm rör. Pris 495 kr.

Info: www.batsystem.se