Nyheter

Segling, matchracing: Den finska matchracingskepparen Staffan Lindberg och hans lag Alandia Sailing Team vann idag finalen i GKSS Spring Cup och kvalade därmed in till Stena Match Cup Sweden. Henrik Eyermann, 156:a på världsrankingen, stod för helgens skräll och vann som bästa svenska lag i Spring Cup en biljet till att tävla i världscuptävlingen på Marstrand.

Slutspelsseglingarna i GKSS Spring Cup under söndagen seglades i bästa tänkbara förutsättningar med sol och friska vindar på upp till 12 m/s. Under gruppspelet kokades startfältet på tiolag ner till fyra, och semifinalsserien under söndagen blev en dansk-finsk uppgörelse.

Staffan Lindberg förlorade där sin första match mot dansken Nicolai Sehested men manövrerade sedan ut sin motståndare i två raka matcher och tog en finalplats. Där ställdes han mot dansken Joachim Aschenbrenner med besättning som då bara förlorat en match under dagen. Lindberg gjorde dock processen kort och vann finalen efter två klara vinster i rad.

– Vi visste att startfältet var starkt när vi gav oss in i tävlingen och att vi var tvungna att prestera för att vinna. Besättningen har seglat perfekt, vi har fungerat bra som en enhet och haft bra fart och båtmanövrar. Det känns väldigt bra inför tävlingen på Marstrand, nu kommer vi dit lite som en underdog och det passar oss, säger Staffan Lindberg som även kvalade in till Stena Match Cup Sweden förra året.

Helgens stora överraskning är den svenska skepparen Henrik Eyermann, 156:a på världsrankingen, som bjöds in till Spring Cup efter ett återbud och sedan lyckades knipa den svenska kvalplatsen. Hans besättning var det enda av fem svenska lag som lyckades ta sig vidare från gruppspelet vilket gav dem en biljett till att tävla i Stena Match Cup Sweden.

– Det här känns fantastiskt och det är en dröm att få tävla på Marstrand. Det här resultatet är oväntat även för oss men besättningsarbetet ombord har fungerat bra och då är det bara att köra på, säger Henrik Eyermann som aldrig tidigare deltagit i Stena Match Cup Sweden.

Eyermann är 51 år gammal, tävlar för Malmö SS och hans främsta seglingsmerit är en fjärdeplats i OS 1984 då han seglade i Starbåt med Kent Carlsson. Han har aldrig tidigare deltagit i en världscuptävling i matchracing men helgens resultat betyder att han är en av tolv skeppare som deltar i Open Class i Stena Match Cup Sweden 2013.

Alandia Sailing Team
Staffan Lindberg
Carl-Johan Uckelstam
Robert Skarp
Benny Ulvaeus
Niklas Carlzon Svedmyr
Lag Henrik Eyermann
Henrik Eyermann
Mathias Lantz
Jens Alroth
Johan Nilsson
Charles Jobson

Resultat Spring Cup 2013
Final
Staffan Lindberg – 2p
Joachim Aschenbrenner – 0p
Semifinal 1
Joachim Aschenbrenner – 2p
Rasmus Viltoft – 1p
Semifinal 2
Staffan Lindberg – 2p
Nicolai Sehested – 1p
Winners Round
Joachim Aschenbrenner – 5p
Staffan Lindberg – 3p
Rasmus Viltoft – 3p
Nicolai Sehested – 3p
Reuben Corbett – 1p
Henrik Eyermann – 
0p
Grupp A
Reuben Corbett (NZL) – 4p
Staffan Lindberg (FIN) – 3p
Henrik Eyermann (SWE)
 – 1p
Viktor Ogeman (SWE) – 1p
Nicklas Dackhammar (SWE) – 0,75p
Grupp B
Nicolai Sehested (DEN) – 3p
Rasmus Viltoft (DEN) – 3p
Joachim Aschenbrenner (DEN) – 2p
Jakob Klitte (SWE) – 1p
Nils Åkervall (SWE) – 1p

Sweden seglas på Marstrand 1-6 juli och är en av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.
Det finns plats för 12 lag i startfältet och åtta lag har en garanterad plats i Stena Match Cup tack vare att de tilldelats ett Tourkort som ger dem en inbjudan till varje deltävling. Två lag kvalar till Marstrand genom GKSS Spring Cup och ytterligare två lag bjuds in med ett wildcard. Ett wildcard har tilldelats fransmannen Mathieu Richard och vem den andra skepparen är presenteras de kommande veckorna. I Stena Match Cup ingår en Women’s Class och vilka de tävlande damlagen är presenteras inom kort.

Skeppare Open Class Stena Match Cup Sweden 2013:

Ian Williams (GBR)

Björn Handen (SVE)

Phil Robertson (NZL)

Keith Swinton (AUS)

Pierre-Antoine Morvan (FRA)

Johnie Berntsson (SVE)

Taylor Canfied (USA)

Adam Minoprio (NZL)

Wild Card 1 – Mathieu Richard (FRA) 

Wild Card 2 – Presenteras inom kort

NY -International kvalplats Spring Cup – Staffan Lindberg (FIN)
NY -Svensk kvalplats Spring Cup – Henrik Eyermann (SVE)

Sjökortsföretaget Hydrographica ger nu ut ett ”Båtsportkort” över delar av Gästrikekusten i A3-format. Detta är inte företagets första “båtsportkort”, Lasse Granath har gjort två liknande tidigare, ett över Helgasjön och ett över Storuman, men de är gjorda på uppdrag av båtklubbar.

Gävle-projektet är ett treårigt projekt som nu nått i hamn. Det är Gävle kommun, som sökt och fått utvecklingspengar från EU:s jordbruksfond för landsbygdsutveckling, som finansierat detta kort. Sjökortet är ett delprojekt i denna satsning på infrastruktur och turism längs den så kallade Jungfrukusten. Sjökortet skall öka tillgängligheten och säkerheten för båtfolk som rör sig i dessa vatten, och kommunen kommer att på lämpliga platser lägga ut bojar, anlägga några mindre bryggor och bygga torrdass och sopstationer.

– I samarbete med frivilliga från främst båtklubben Surfing i Gävle har jag tagit fram detta specialsjökort i båtsportkortformat, säger Jesper Sannel på Hydrographica.

– Projektgruppen i Gävle har valt ut intressanta områden längs Gästrikekusten, där fritidsbåtar och fiskare vill ha bättre sjökort. Jag har sedan arbetat med samma metodik som i våra övriga kustkort, letat fram bra flygbilder från Lantmäteriet och med stöd av dessa tagit fram ett sjökortsmanus, som sedan frivilliga krafter från båtklubben sjömätt och kontrollerat. Jag hade en utbildningsdag tillsammans med de frivilliga sjömätarna och gick igenom metodik och hur vi skulle arbeta för att få detta att fungera, och de som kom att utföra sjömätningarna har jobbat mycket noggrannt och försett mig med utmärkta underlag för att rita rent och färdigställa korten.

Ett första ”smakprov” trycktes förra våren, med de områden som då var klara, men de mest intressanta områdena blev klara först till i år. Korten är inte tryckta på plast, som Hydrographicas övriga kustkort, utan det är ”vanligt papper” av lite tjockare kvalitét (250 g).

– Gävle kommun är fria att använda sjökorten och datat som de vill i sin verksamhet och för eventuella publikationer, och Hydrographica har åtagit sig att ta på sig tryckkostnaderna och hantera distributionen av korten, både i pappersform och i digitalt format. Vi kommer att erbjuda datat till Garmin, Navionics och Jeppesen/C-map på samma sätt som med våra övriga data. Väljer de att ta in datat kommer det troligen ut i plottrarna/på surfplattorna till nästa säsong. Troligen hinner Seapilot få ut dem redan till denna sommar.

Info: www.hydrographica.se

Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett och sex år. För ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt, därför har Trygg-Hansa i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet startat ett flytprogram som ska hjälpa föräldrar att lära sina barn flyta.

Ungefär tio barn dör i drunkningsolyckor varje år, enligt MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, bland barn mellan ett och sex år är drunkning tillsammans med trafikolyckor den vanligaste dödsolyckan. Enligt Svenska Livräddningssällskapets drunkningsstatistik, sker flest drunkningsolyckor under sommarhalvåret och under varma somrar ökar antalet olyckor.

För att minska antalet drunkningsolyckor och drunkningstillbud bland barn startar nu Trygg-Hansa tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet flytprogrammet Babybojen. Syftet är att hjälpa föräldrar lära sina barn att flyta hemma i badbaljan eller i badkaret.

– Barn dör innan de hunnit lära sig simma och vi vill göra allt vi kan för att förhindra det. Alla föräldrar har inte möjlighet att låta sina barn gå på simlekis eller i simskola, men de allra flesta kan bada med barnet i ett badkar eller en badbalja hemma, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Att kunna flyta är det första steget för ökad säkerhet i och vid vatten, detta är extra viktigt att tänka på inför sommarmånaderna. Att flyta handlar inte bara om att plaska runt på rygg i några minuter utan ger också vattenvana och lär barnet att känna trygghet, ha roligt i vattnet och bidrar till att minska antalet drunkningsolyckor.

– Det här är ett helt unikt och oerhört viktigt projekt. Att lära sig flyta är ett första steg mot att lära sig simma, det här projektet kommer rädda liv, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet.

Positivt nog drunknar allt färre barn i Sverige. En förklaring är att Svenska Livräddningssällskapet har satsat mycket på allmän simkunnighet och kunskap om vattensäkerhet. Idag finns ett simkunnighetskrav i skolans läroplan för årskurs sex, men 70 procent av drunkningsolyckorna bland barn sker innan de har hunnit bli så gamla. Med Trygg-Hansas och Svenska Livräddningssällskapets flytprogram Babybojen hoppas man nu bidra till att antalet drunkningsolyckor och tillbud minskar ytterligare.

Flytprogrammet Babybojen lanseras idag, den 24 maj. För barn upp till nio månader handlar det mest om att få vattenvana, för äldre barn börjar övningarna med att ”bubbla”, lära sig titta under vatten och efter ytterligare några steg – lära sig flyta.

Några grundläggande tips för dig som badar med barn hemma:

· Vira in den heta vattenkranen i en våt handduk så finns det ingen risk att barnen kan bränna eller slå sig på kranen under badet.

· När barnet blivit lite större kan det vara bra att säkra badkaret med halkmatta eller självhäftande märken.

· Överskatta inte säkerheten med badtillbehör. Sugkoppar på badstolar kan lossna och badstolar kan tippa när barnet gör plötsliga rörelser.

· Se alltid till att ni har roligt tillsammans under badstunden. Le och skratta mycket så kommer ditt barn älska att bada.

· Lämna aldrig barnet utan uppsikt. Du måste alltid befinna dig på gripavstånd.

Den 4 juni 1993 invigdes Havets Hus av dåvarande landshövdingen Kjell A Matsson. Akvariet har sedan dess varit en ledande aktör inom upplevelsebaserad inlärning och en av Bohusläns populäraste besöksmål. Fram till nu har Havets Hus haft över två miljoner besökare! Alla inbjuds att fira med Havets Hus under jubileumsvecka 3-9 juni 2013.

”Lysekils kommun och Bohuslandstinget beslöt i början av 90-talet att bygga ett marint centrum, Havets Hus, vid Kyrkvik. Avsikten var att åstadkomma en plats för nöje och för samverkan mellan forskning och näringsliv samt för information och utbildning om västerhavets innehåll och värden. Vid Kyrkvik byggdes akvarium, informationslokaler, kontor för forskare och företag samt inkvartering för gäster.” Hämtat ur prospektet Lysekils kommun Havets Hus Kyrkvik i Lysekil, projektbeskrivning Jarlöv Arkitektkontor 1991.

I varvskrisens spår söktes efter alternativa näringar att satsa på för att skapa sysselsättning i området. Turismnäringen var då och är fortfarande en starkt växande näring. Det fanns inget akvarium alls på västkusten och då det fanns en hög marinbiologisk kompetens i Lysekil, vattenkvaliteten är mycket god samt att det fanns stort intresse från Lysekils kommun, bestämdes att det var i Lysekil som akvariet skulle byggas. Dåvarande Kristinebergs Marina Forskningsstation, Fiskeriverkets havsfisklaboratorium och Uppsala universitets biologiska station Klubban bedrev alla marinbiologisk forskning i Lysekils kommun. Havets Hus blev därmed länken mellan forskningen och allmänheten och sprider kunskapen om livet i havet samtidigt som verksamheten skapar turismgenererade intäkter och ökad sysselsättning.

Program under jubileumsveckan.

Måndag 3 juni
11.00 Releaseparty för ny hemsida.
Först ut under jubileumsveckan är ett releaseparty för Havets Hus nya hemsida. Den har kommit till tack vare projektet B2H som drivs av Lysekils kommun och Fredrikstad komune med stöd av Interreg Sverige-Norge samt Europeiska Regionala utvecklingsfonden. Tommy Gustafsson och BAXNA kommunikation i Trollhättan har tagit fram en ny, mer modernare och upplevelserik hemsida till Havets Hus. Alla inbjuds att vara med och testa!

Tisdag 4 juni – Havets Hus 20-årsdag!
Vi firar med 1993 års priser i entrén – hela dagen!

11.00 Hajsläpp på bryggan utanför Havets Hus
Småfläckig rödhaj är en svensk hajart som minskat drastiskt. I dagsläget är det är helt förbjudet att fånga och landa småfläckig rödhaj fångad i svenska vatten. Sedan 2002 har vi tillsammans med Fiskeriverket (numera Havsfiskelaboratoriet SLU) återplanterat ca 40 st akvarieuppfödda hajar i Gullmarsfjorden. Genom att sätta ut märkta hajar i det fria hoppas vi på Havets Hus kunna bidra till att öka kunskapen om småfläckiga rödhajars levnadsvanor och migrationsmönster. Kom och var med på årets första hajsläpp!

Onsdag 5 juni
11.00 Invigning manetakvarium
Ett helt nytt manetakvarium ska invigas.

Hela veckan pågår tävlingar med litet pris till alla barn.

Mer information om Havets Hus och jubileumsveckan:
www.havetshus.se

www.facebook.com/HavetsHus

Fredagen 24 maj inleds årets upplaga av Kalmar Båtmässa. I tre dagar kommer aktiviteterna att avlösa varandra i Kalmar Gästhamn.

Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn den 24–26 maj.
Mässan har på bara tre år etablerat sig som sydöstra Sveriges största båtevenemang och hade förra året närmare 25 000 besökare.

Invigningen sker fredagen den 24 maj kl. 12:00 med underhållning av musikkåren Lyran och operasångaren Thomas Björklund Svensson. Invigningstalare är Kalmars kommunchef Kenneth Condrup.

Några exempel ur programmet:
•Sjöfartshögskolan visar upp sina två simulatorer.
•Sjöräddningssällskapet visar sina räddningsbåtar och gör uppvisningar. Bland annat görs en räddningsuppvisning med helikopter på lördagen.
•Världens första gasdrivna utombordare från Lehr testkörs hos Baltic Skeppsfournering.
•På flytbryggan är du välkommen ombord på ”Öppna Båtar” där du får ställa frågor och känna på båtlivet bland de privata båtägare som visar upp sina pärlor!
•I år har vi en begagnatmarknad där privatpersoner visar upp sina båtar . Välkommen och titta på båtarna som är till salu! Mer info finner du vid respektive båt.
•Kalmars medeltidsreplik Aluett finns på plats och rustas för segling.
•Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisar Stridsbåt 90H.
•Speedcats erbjuder prova på aktiviteter med flyboards (flyg som en fågel och dyk som en delfin), speedcats (som gokart på vattnet) och SUP (Stand Up Paddleboard, vilket är en kombination av vågsurfing och kajak).
•Kalmar Marina erbjuder turer med sin snabba RIB-båt.
•Prova på att slå rep med Repslagarna från Repslagarbanan i Karlskrona.
•I Tullhamnen håller rederier och fartygsägare öppet hus och visar båtar av väldigt olika slag.
•Kustbevakningen visar upp sitt nya kombinationsfartyg KBV 033, som är hela 52,1 meter långt, 10,7 meter brett och 26 meter högt.
•På lördagen kl. 11 går Triator City Sailing av stapeln. Evenemanget består av en serie kappseglingar på korta banor i hamnområdet. Fyra stycken C55:or med jämbördig utrustning finns till deltagarnas förfogande.

Info: kalmar.com/batmassa

Snart är sommaren här och det är dags för lite somriga båtbilder. Den helt nya BWA Sport 22 GT är en ny modell som kombinerar mångsidighet och god sjövärdighet. Båten har ett nykonstruerat skrov med tuber som, enligt konstruktören, är perfekt placerade för viktfördelningen och sjövärdigheten.

Båten är lämplig för en 140 hk motor, vilket ger en toppfart 36 på knop. Båten klarar dock betydligt högre hastigheter och är godkänd för max 200 hk. Men för en RIB handlar det också om sättet som den hanterar sjön på.

Den akterliga sittbrunnen är bra planerad med en soffa med tre sidor för att ge plats åt totalt fyra personer. Ett bord kan monteras i mitten, men ytan kan också ändras till att bli en bekväm solbädd.

Centerkonsolen är väldisponerad och har även en främre sittplats. Förarplatsen kan justeras i tre olika positioner och är försedd med rejäla räcken. I fören finns ett stort utrymme som kan användas som solbädd.

Tekniska data
Längd: 6,65 m
Bredd: 2,75 m
Tubdiameter: 58 cm
Tubsektioner: 5
Tubmaterial: Hypalon-neoprene Orca 1670 dtex
Vikt utan motor: 690 kg
Bränsletank: 150 liter
Vattentank: 50 liter
Motor max: 200 hk
Personer: 13
CE-klass: B/C
Info: www.bwa.it

Att klimatförändringarna verkar få små konsekvenser kan förklaras av att direkta och indirekta effekter tar ut varandra. Det visar forskare från Göteborgs universitet i en studie nyligen publicerad i den högt ansedda tidskriften PNAS.

En del tidigare forskning har visat att effekterna av ett förändrat klimat är små eller rent av obefintliga. Det är då lätt att dra slutsatsen att klimatförändringar inte kommer få så stora konsekvenser som man tidigare slagit larm om. Men frågan är om det stämmer.

För att undersöka hur olika klimateffekter samverkar genomfördes ett experiment på Kristinebergs marina forskningsstation.

– Vi höjde temperaturen på miniatyrekosystem i akvarier med ålgräsängar samtidigt som vi bubblade det med koldioxid. På så sätt kunde vi simulera ett framtida klimatscenario med både uppvärmning och försurning, säger forskaren Christian Alsterberg.

Ålgräsängar är hotade marina ekosystem
Ålgräsängarna växer på grunda kustnära bottnar, och de tillhör de mest produktiva ekosystem som finns i havet. I dag är dessa ängar hotade, inte bara av klimatförändringar utan även av överfiske och övergödning.

– Genom att studera ålgräsängar som ett helt ekosystem kunde vi observera hur växter och djur samverkar med varandra under förändrade klimatförhållanden. Detta gav oss möjligheten att mäta de indirekta effekterna, det vill säga effekter av klimatförändring som påverkar ett djur eller en växt via en annan organism.

Till exempel så ökar ämnesomsättningen hos många av de kräftdjur som lever i ålgräsängarna när vattentemperaturen höjs. Det leder i sin tur till att kräftdjuren behöver äta mer alger, och därmed kan beta ner algerna mer effektivt. Samtidigt blir tillväxten högre för bland annat bottenlevande mikroalger som förekommer på botten i ålgräsängarna.

Olika sätt att studera klimatförändringar leder till olika slutsatser

Med hjälp av statistiska metoder, som gör det möjligt att skilja på direkta och indirekta effekter, kunde forskarna urskilja hur en högre vattentemperatur kombinerad med havsförsurning påverkar inte bara enskilda arter utan också interaktioner mellan arter i ekosystemet.

Forskarna fann att effekterna till stor del styrs av olika djurs närvaro eller frånvaro, framförallt mindre algätande kräftdjur. Nettoeffekten av temperatur- och pH-förändringar är obefintlig på bottenlevande alger om det finns sådana kräftdjur i ekosystemet. Men utan kräftdjuren styrs mängden bottenlevande alger till stor del av positiva samt negativa direkta och indirekta effekter av ökad temperatur och försurning.

Ålgräsängarnas överlevnad beror på algätande kräftdjur
Resultaten visade att om inte de små algätande kräftdjuren finns i ålgräsängar, så kan klimatförändringarna komma att utgöra ett mycket större hot mot ålgräsängarna.

– Experimentet har också lärt oss att det är viktigt att undersöka klimatförändringar med flera olika ansatser för att få med hela bilden av effekter och kunna förutsäga framtida konsekvenser, säger Christian Alsterberg.

Länk till artikeln: http://www.pnas.org/content/early/2013/04/26/1303797110.abstract

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger drygt 4,7 miljoner kronor till länsstyrelserna för att förebygga skador som sälar orsakar fisket. – Det kan handla om förstörda fiskeredskap eller att sälen äter upp fångsterna. Problemen finns längs hela den svenska kusten men omfattningen av skador beror på vilket slags fiske man bedriver, säger Susanne Viker, utredare på HaV.

Mest pengar får Norrbottens, Västra Götalands och Gotlands län.

De senaste åren har sälbestånden ökat i Östersjön, Kattegatt och Skagerrak. 1975 fanns bara cirka 4 000 gråsälar i Östersjön. I takt med att miljögifterna i havet minskat och införandet av jaktförbud så har också hälsostatusen förbättrats och bestånden växt till sig. I dag finns troligen mellan 30 000 och 40 000 gråsälar i Östersjön.

Sommaren 1988 slogs mer än halva beståndet i Skagerrak och Kattegatt ut av sälviruset PDV, Phocine Distemper Virus. 2002 var det dags för nästa virusutbrott och 2007 upptäcktes ännu ett utbrott av virusinfektion. I dag tros beståndet ligga på cirka 15 000 sälar.

– I dag ser det ut som bestånden av gråsäl i Östersjön och knubbsäl på Västkusten närmar sig en gynnsam bevarandestatus, säger Susanne Viker.

Men det ökande antalet sälar skapar också problem för det kustnära fisket. Kostnaderna för de direkta skador som sälarna orsakar fisket är stora, hårt drabbat är bland annat torsk, lax- och öringfisket. Sälarna ger sig främst på redskap som nät, fällor och ryssjor.

– Grundproblemet är att människan och sälarna konkurrerar om samma föda. Sälarna förstör mycket för det kustnära fisket, framförallt i form av skador på redskapen. Samtidigt hamnar sälar ibland som så kallad bifångst i fisket och kan då skadas av redskapen, säger Susanne Viker.

– Men det går att förebygga skador, exempelvis att använda sig av så kallade push up fällor i de norra länen. I de södra länen är alternativa redskap som till exempel torskburar under utveckling för att förebygga de skador som sälar kan orsaka.

Pengarna tas från viltskadeanslaget och får bara delas ut till licensierade yrkesfiskare. Senast 14 februari 2014 ska länsstyrelserna redovisa hur pengarna använts.

Källa: HaV.

Volvo Pentas problem med avgasrisern och avgaskrökar fortsätter. Som vi skrev i förra numret gäller problemet motorer av modell D4 och D6 med Aquamatic tillverkade från och med oktober 2007. Norska TV2 visar på sin webbsajt ett inslag som tydligt beskriver hur allvarligt problemet är.

Info: http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/alvorlige-feil-i-baatmotorer-fritidsbaater-kan-synke-699014.html

Den båtägare som framträder i det norska reportaget hade bara tur att inte hans båt sjönk när familjen var ute på sjön. Den sista delen av avgaskröken var väldigt illa anfrätt och bälgen gick att dra av utan ansträngning.

En riser höjer avgaskrökens utlopp och förhindrar därmed att vatten kommer in baklänges i avgassystemet. Problemet med de aktuella motorerna är att kvalitén inte är tillräckligt jämn i alla motorer utan att det kan uppstå sprickor som gör att vatten kan sippra in.

Enligt Volvo Penta är det ingen omedelbar fara för sjösäkerheten utan mer ett kvalitetsproblem.
Alandia Båtförsäkring har reagerat skarpt och rekommenderar sina försäkringstagare att kontakta en Volvo Penta serviceverkstad för att få inspektion av aluminiumavgaskröken som sitter ner till drevet.

– Vi har träffat på ett antal exemplar och även äldre motorer där aluminiumavgaskröken varit så illa åtgången att båten som motorn varit monterad i inte, enligt vår bedömning, har varit i sjövärdigt skick, säger Jan Erik Sundberg, avdelningschef på Alandia Båtförsäkring.
Alandia har även skrivit ett brev till sina kunder med de aktuella motorerna. I brevet står det bland annat:

”Eftersom du är vår försäkringskund vill vi nu göra dig uppmärksam om risken med korrosionsskador på din båtmotor. Enligt vår bedömning kan felet leda till att båten fylls med vatten och sjunker. Därför kan människoliv stå på spel.”

Volvo Penta känner väl till problemet, men tonar ner de problem som kan uppstå.

– Det har varit formuleringar från försäkringsbolag att båtarna helt plötsligt kan sjunka. Det har skapat onödig oro, säger Mats Edenborg, informationschef på Volvo Penta.

– Det kanske inte hända något under färd utan detta märks när när båten är förtöjd. Då kan det sippra in lite vatten. Motorns så kallade bockhorn är exponerat för korrosion och vi rekommenderar därför återkommande inspektioner i våra manualer för att undvika problem för kunderna. Det är en mycket väsentlig del i det allmänna underhållet av båtmotorer.

För att reda ut problemen genomför Volvo Penta en kampanj där företaget står för alla kostnader för ett nytt avgasrör. Flera läsare som Båtliv har talat med vill dock att garantin även gäller äldre motorer, men företaget hävdar att problemet bara finns från och med oktober 2007 och att Volvo Pentas ansvar därmed inte sträcker sig längre än så.
Lars-Åke Redéen

Anmälningarna har rullat in till Segelsällskapet Viken/Ägir i Uddevalla och deras årliga seglingsevenemang Pantaenius Bohusracet. Seglingen har sedan 2007 vuxit till Sverige största ”shorthanded” kappsegling. Starten går i Uddevalla med målgång på Smögen.

Tävlingen har idag över 170 båtar anmälda och det är ett rekordantal trots att många fick bryta förra året pga av hårda vindar.

– Anmälningstiden har inte gått ut ännu så det finns stora möjligheter till att tävlingens alla 200 startplatser kommer att ta slut i år, säger Pär Bäck som är tävlingsledare.

Starten för tävlingen sker löpande under fredagen den 28 juni mellan kl: 10,00 till 16:00 i olika startgrupper ute på Byfjorden i Uddevalla. Efter start väntar en rejäl utmaning för deltagarna – en sträcka på 160 nautiska mil skall seglas från starten i Uddevalla ner till Marstrand vidare norr ut längs Bohusläns vackra kust för att sedan en bit in i Norge vända söder ut med målgång på Smögen. Snabbaste båt väntas segla sträckan på ca 24 timmar och väntas i mål runt 17 tiden på lördagen.

På torsdag eftermiddag den 27 juni arrangeras en uppvärmningssegling på Byfjorden utanför Uddevalla för de som vill finslipa formen.

Deltagarna i tävlingen är en blandning av elitseglare, motionärer och mer eller mindre nybörjare.

Begreppet ”shorthanded” innebär att man har begränsat antalet besättningsmedlemmar till 2 personer mot normalt 4-10 besättningsmän på denna typ av båtar. Det innebär att seglingen verkligen sätter deltagarna på prov i både uthållighet, seglingskunskaper och sjömanskap.

Skärgårdsstiftelsen har i samarbete med Gösta Frohms Stiftelse och Friluftsfrämjandet färdigställt två Skogsmullestigar för att locka barn och unga att kika på naturen lite mer Under Lupp.

– Vi har många fantastiska marker och platser inom Skärgårdsstiftelsen som vi vill att barn och unga ska känna sig nyfikna på att utforska. Barn har en underbar fantasi som vi vill ta tillvara på, säger Sandra Löfgren, projektledare för Skärgårdsstiftelsen.

Snart står de första två stigarna klara på Skärgårdsstiftelsens marker. Den första invigdes på Grinda under ”En dag i skärgården” den 18e maj. Då fick barnen träffa Skogsmulle som guidade runt alla mellan de 10 olika stoppen för att kika på ev hus för spindlar, leta efter Skogsmulles svans och skor, föreställa sig drakar och andra spännande saker.

Skogsmulle var också mycket noggrann med att förmedla att vi alla har ett ansvar att vara rädda om naturen. – Att få in både allemansrätten och nyfikenheten i ett och samma koncept är lysande, säger Sandra. Vi vill inte ha pekpinnar – möjligtvis pet-pinnar för att leta spännande saker med.

På måndag är det dags för invigning på Björnö av det tillgänglighetsanpassade Skogsmullespåret. Även denna gång kommer Skogsmulle själv att vara på plats för att guida runt en förskoleklass. Efteråt får alla baka sitt eget pinnbröd och höra lite om den spännande snorkelleden som finns gömd i vattnet strax bredvid.

Klockan 12 knyter Skogsmulle och stiftelsens Vd Lena Nyberg upp repet för att förklara spåret öppet. – Skärgårdsstiftelsen behöver öka barn och ungdomsperspektivet i vår verksamhet och detta är ett sätt att tillgängliggöra våra marker för barn. Att höjden på skyltarna passar rullstolar är i linje med det tillgänglighetsanpassade åtgärder vi redan gjort på Björnö som snorkelleden och bryggan. Det finns även dass för rörelsehindrade för att underlätta besöket hos oss, säger Lena Nyberg.

Spåret på Björnö har delvis finansierats från donationer till minne av Harriet Schöldberg som var en aktiv Friluftsfrämjare och trogen vän till Skärgårdsstiftelsen.

Vid kungens länsbesök i Uppsala län 3 maj besökte kungaparet UIC-bolaget Sublift i Öregrund. Vid besöket visades företagets båtlyftsvagn Sublift upp för både kungaparet och landshövdingen. Sublift används av marinor och båtklubbar för sjösättning eller upptagning av båtar och ersätter kranar, traktorer, trailers och slipvagnar.

Även Lars Olde på företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre (UIC) deltog under kungaparets länsbesök och berättade om UICs verksamhet i länet och om hur Sublift får affärsutvecklingsstöd genom UIC.

I år firar kung Carl XVI Gustaf 40 år som statschef i Sverige. I samband med jubileet reser kungaparet runt och besöker samtliga län i Sverige. Vid besöket i Uppsala län passade kungaparet på att besöka UIC-bolaget Sublift i Öregrund.

Kungaparet tittade intresserat på när Anders Eriksson på Sublift sjösatte en sjöräddningsbåt på 13 ton med hjälp av båtlyftsvagnen med samma namn, Sublift, och därefter körde upp vagnen till uppställningsplatsen igen. Kung Carl XVI Gustaf har ett stort marint intresse och det gick inte att ta miste på kungens nyfikenhet när Anders Eriksson enkelt fjärrstyrde Subliften ner i vattnet och sedan körde upp den på land igen.

Länsstyrelsen i Uppsala ansvarade för det program som togs fram för kungaparets länsbesök. Lars Olde på Uppsala Innovation Centre var medbjuden gäst under kungaparets länsbesök och hade rekommenderat ett besök hos UIC-bolaget Sublift i Öregrund.

– Vi är glada att UIC rekommenderade länsstyrelsen att planera in ett besök hos oss i samband med kungaparets länsbesök. Vi uppskattade att få berätta om och visa upp vår båtlyftsvagn Sublift för kungen och drottningen. Inte minst med tanke på kungens intresse för båtar och sjöliv. Kungen ställde många nyfikna frågor, säger Robert Forsberg, försäljningschef på Sublift.

Sublift tillverkar och säljer fjärrstyrda och självgående båtlyftsvagnar till marinor och båtklubbar över hela världen. Vid en båtupptagning med en Sublift tas båten varsamt upp ur vattnet genom att båtägaren kör ner Subliften på en ramp i vattnet, styr vagnen in under båten som sedan lyfts upp och transporteras hela vägen till uppställningsplatsen. Båten hanteras på samma sätt vid sjösättning. Båtlyftet sker nära skrovet, vilket innebär att båten lyfts med hög säkerhet. En Sublift kan dessutom användas för att på ett snabbt sätt lyfta båtar för miljövänlig bottentvätt av skrovet.

– De marinor eller båtklubbar som har en Sublift gör det möjligt för båtägaren själv att bestämma när han eller hon vill få sin båt upptagen eller sjösatt. Många andra lösningar på marknaden kräver ofta flera maskiner som traverser och kranar för att hantera båtar. En Sublift kan ersätta alla dessa maskiner, och då slipper marinorna dessutom skrymmande maskiner på området, fortsätter Robert Forsberg.

Sublift finns i fyra modeller som kan hantera båtar på 12 till 90 ton. I dag utvecklar Sublift modeller för båtar på 150 och 300 ton.

Bild 1: Robert Forsberg på Öregrundföretaget Sublift berättar om hur marinor och båtklubbar använder Sublift för sjösättning och upptagning av båtar.

Bild 2: Anders Eriksson på Sublift sjösätter en sjöräddningsbåt på 13 ton. Kungen tittar intresserat på hur Anders hanterar båtlyftsvagnen.

Bild 3: Kungen tittar på när Anders Eriksson på Öregrundföretaget Sublift hanterar båtlyftsvagnen.

Bild 4: Drottning Silvia, landshövding Peter Egardt med fru Lena Egardt, Lars Olde på UIC och Kung Carl XVI Gustaf samlade hos Sublift i Öregrund.

Foto: Thomas Henrikson

Om Sublift
Sublift bildades 2003 i Öregrund, då under namnet Anytec Marine. Sublift tillverkar och säljer fjärrstyrda och självgående båtlyftsvagnar med samma namn, Sublift, till marinor och båtklubbar över hela världen. En Sublift används för sjösättning eller upptagning av båtar och ersätter kranar, traktorer, trailers och slipvagnar. Vid en båtupptagning med en Sublift tas båten varsamt upp ur vattnet genom att båtägaren kör ner Subliften på en ramp i vattnet, styr vagnen in under båten som sedan lyfts upp och transporteras hela vägen till uppställningsplatsen. Båten hanteras på samma sätt vid sjösättning. Båtlyftet sker nära skrovet, vilket innebär att båten lyfts med hög säkerhet. En Sublift kan dessutom användas för att snabbt lyfta båtar för miljövänlig bottentvätt av skrovet. Med en Sublift på marinor eller båtklubbar kan båtägaren själv bestämma när båten ska bli upptagen eller sjösatt. Sublift finns i fyra modeller som kan hantera båtar på 12 till 90 ton. I dag utvecklar Sublift modeller för båtar på 150 och 300 ton. www.sublift.se

Om Uppsala Innovation Centre
Uppsala Innovation Centre (UIC) är en av landets främsta företagsinkubatorer med dokumenterat goda resultat och med en hög överlevnadsgrad på UIC­bolagen. UIC är branschoberoende och erbjuder kvalificerad rådgivning och stöd för framgångsrik affärsutveckling för idébärare, företagare, entreprenörer och tillväxtföretag som vill etablera sin idé på marknaden och utveckla sitt affärsmannaskap. UIC-modellen innefattar bland annat sex programsteg och 50 handplockade affärscoacher som stöttar bolagen i deras affärsutveckling. UIC erbjuder även hjälp med att hitta finansiering samt väl utvecklade kommersiella och tekniska nätverk. Ägare till UIC är till lika delar Almi Företagspartner Uppsala AB, Stiftelsen för samverkan mellan universiteten i Uppsala, näringsliv och samhälle (STUNS), SLU Holding AB samt Uppsala universitets Utveckling AB. UIC ingår i Almi

När The Tall Ships´ Races återvänder till Östersjön efter fyra år är Briggen Tre Kronor af Stockholm åter med på startlinjen. Förra gången det begav sig var 2009 och då gjorde Tre Kronor succé. I första deltävlingen placerades hon på tredje plats och tilldelades också utmärkelsen Årets nykomling “worldwide”, plus att besättningen tog hem priset för bästa insats under Crew Parade i två städer.

Under The Tall Ships´ Races 2009 seglade vi med ungdomar från Baltic University Programme och Fryshuset och arbetade med ledarskap och hållbar utveckling för Östersjön. Då var Tre Kronor det enda fartyget med Blå flagg och därefter har vi har varit pådrivande i frågan om att fartygen ska tömma avloppsvattnet i land istället för i Östersjön. Idag är Blå flagg en officiell del av The Tall Ships´ Races och alla fartyg uppmanas att tömma sina tankar i land.

Vår medverkan i The Tall Ships´ Races ingår som en del i Initiativet Hållbara Hav där ett friskare Östersjön är det övergripande målet. Detta innefattar också att skapa medvetna och engagerade ungdomar som förstår sammanhangen och kan arbeta för en hållbar utveckling.

Det är därför med stor glädje och stolthet som vi hälsar drygt femtio ungdomar från Fryshyset, Cirkus Cirkör och Marina Läroverket välkomna ombord på Tre Kronor af Stockholm. Tillsammans med vår erfarna besättning vill vi ge dem ett minne för livet och en erfarenhet som får dem att växa som människor.

Årets satsning har möjliggjorts tack vare TeliaSoneras huvudpartnerskap i Initiativet Hållbara Hav samt bidrag från stiftelser, fonder och medlemmar i Föreningen Briggen Tre Kronor.

Om The Tall Ships´ Races

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg och genomförs i olika delar av världen varje år. The Tall Ships´ Races är inte bara tävling utan det övergripande målet är att låta ungdomar från olika länder mötas och skapa kontakter över landsgränser och sociala grupperingar.
I år går ett av racen i Östersjön och totalt deltar närmare 5 000 ungdomar från ett tjugotal länder ombord på drygt hundra fartyg och större båtar.

Årets segling startar i Århus i Danmark och går via Helsingfors och Riga till Szczecin i Polen. Två av benen är kappsegling där fartygen tävlar i fyra olika klasser varav Tre Kronor ingår i A-klassen för de största fartygen. Sträckan mellan Helsingfors och Riga är en sk Cruise in company där fartygen seglar tillsammans för att besättningarna ska lära känna varandra.

I samtliga hamnar arrangeras omfattande publika evenemang med besökssiffror som normalt räknas i hundratusentals.

Fredagen 24 maj inleds årets upplaga av Kalmar Båtmässa, som hålls i gästhamnen längst in i Kalmar hamn. I tre dagar kommer aktiviteterna att avlösa varandra i Kalmar Gästhamn.

Mässan har på bara tre år etablerat sig som sydöstra Sveriges största båtevenemang och hade förra året närmare 25 000 besökare.

Invigningen sker fredagen den 24 maj kl. 12:00 med underhållning av musikkåren Lyran och operasångaren Thomas Björklund Svensson. Invigningstalare är Kalmars kommunchef Kenneth Condrup.

Några exempel ur programmet:
•Sjöfartshögskolan visar upp sina två simulatorer.
•Sjöräddningssällskapet visar sina räddningsbåtar och gör uppvisningar. Bland annat görs en räddningsuppvisning med helikopter på lördagen.
•Världens första gasdrivna utombordare från Lehr testkörs hos Baltic Skeppsfournering.
•På flytbryggan är du välkommen ombord på ”Öppna Båtar” där du får ställa frågor och känna på båtlivet bland de privata båtägare som visar upp sina pärlor!
•I år har vi en begagnatmarknad där privatpersoner visar upp sina båtar . Välkommen och titta på båtarna som är till salu! Mer info finner du vid respektive båt.
•Kalmars medeltidsreplik Aluett finns på plats och rustas för segling.
•Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisar Stridsbåt 90H.
•Speedcats erbjuder prova på aktiviteter med flyboards (flyg som en fågel och dyk som en delfin), speedcats (som gokart på vattnet) och SUP (Stand Up Paddleboard, vilket är en kombination av vågsurfing och kajak).
•Kalmar Marina erbjuder turer med sin snabba RIB-båt.
•Prova på att slå rep med Repslagarna från Repslagarbanan i Karlskrona.
•I Tullhamnen håller rederier och fartygsägare öppet hus och visar båtar av väldigt olika slag.
•Kustbevakningen visar upp sitt nya kombinationsfartyg KBV 033, som är hela 52,1 meter långt, 10,7 meter brett och 26 meter högt.
•På lördagen kl. 11 går Triator City Sailing av stapeln.

Evenemanget består av en serie kappseglingar på korta banor i hamnområdet. Fyra stycken C55:or med jämbördig utrustning finns till deltagarnas förfogande.

Info: http://www.kalmar.com/batmassa

Nu kommer den europeiska allmänhetens beteenden och attityder kring havet att kartläggas för att man i framtiden ska kunna påverka åtgärder och beslut. I Sverige är det Göteborgs universitet som, vid två tillfällen, bjuder in allmänheten till diskussioner om havet.

Havet är en viktig resurs för den europeiska allmänheten, trots det vet forskarna ytterst lite om människors kunskaper och attityder till havet.

– Det är bara genom medborgarnas deltagande som vi kan utforma gemensamma insatser som bemöter allmänhetens problem och prioriteringar när det gäller en hållbar användning av havet, säger Géraldine Fauville, projektledare för EU-projektet ”Sea for Society” (SFS) på Göteborgs universitet.

Ungdomar diskuterar om havet
Som en del i projektet samlas nu 22 ungdomar två helger i Kristineberg, på Sven Lovén centrum för marina vetenskaper i Fiskebäckskil, för att diskutera om havet.

Deltagarna är mellan 18 och 28 år och bosatta i Västra Götalandsregionen. Liknande diskussioner kommer att hållas i ytterligare åtta europeiska länder: Norge, Polen, Irland, Portugal, Frankrike, Italien, Spanien och Grekland.

– Det är viktigt att man samarbetar över nationsgränserna för att ta hand om en gemensam resurs som havet. De nationella gränserna betyder inte så mycket när man pratar om ett hållbart hav eller ett havsvänligt samhälle. Därför är det viktigt att arbeta på en europeisk nivå, säger Géraldine Fauville.

Kartlägga kunskaper om havet
Syftet med kartläggningen är att förstå och fånga allmänhetens kunskaper, attityder, värderingar och beteenden kring havet och sedan identifiera kunskapsbristerna och föreslå hur luckorna kan fyllas.

Målet är att skapa nya gemensamma värderingar för framtida åtgärder och beslutsfattande, vilket förhoppningsvis leder till en hållbar europeisk havsmiljö.
Havet är en viktig resurs för den europeiska allmänheten, trots det vet forskarna ytterst lite om havet.

– Människor har besökt månen och dykt ner i havets djup på olika platser i världen, men det är faktiskt bara fem procent av havsbotten som har observerats av det mänskliga ögat. Kanske vet vi för lite om havet för att hantera det på rätt sätt? Vi kanske sätter vår egen överlevnad på spel? säger John Joyce, den irländska representanten för SFS.

Sea for Society är ett 3,5-årigt projekt som finansieras av EU med 4,26 miljoner euro (ca 35 miljoner kronor).
Ungdomarna möts i Kristineberg följande helger: 24-26 maj och 14-16 juni.

Bottenvikens bästa båtmål finns i Kemi och Luleå. Men tillgången till bränsle upplevs som ett problem i hela området. Enligt en enkät som gjordes för finländskt och svenskt båtfolk var gästhamnen i Kemi i en egen klass.

Gästhamnen fick mycket beröm för sina tjänster och sitt centrala läge. På den svenska sidan berömdes mål i Luleå skärgård.

Andra hamnar som ansågs vara högklassiga var hamnarna i Torneå, Marjaniemi på Karlö och Röyttä i Ii på den finska sidan samt de svenska hamnarna Svinöran i Piteå och Kohamn i Kalix. Enligt båtfolket skulle det av städerna i Bottenviken finnas störst skäl att förbättra båtservicen i Uleåborgs stad.

I regel var de som svarat på enkäten nöjda med servicen, men tillgången till bränsle fick hård kritik av båtfolket. Problemet med bränslet är att betalningskorten inte duger i grannlandets bränsleautomater. Dessutom finns det alltför få tankningsställen speciellt på den finska sidan.

Fantastiska ljusa sommarnätter
I allmänhet upplevdes Bottenviken som en trevlig plats att spendera sin fritid på. Jämfört med många andra båtlivsområden är vattnet i Bottenviken rent och området är lugnt och fridfullt. Av de som svarat på enkäten faller de fantastiska ljusa sommarnätterna många i smaken. Båtfolket rör sig på havet även vintertid då många skidar på isen.

I svaren upplevdes olika förhållanden för båtlivet ställvis som en utmaning. På den svenska sidan finns skärgård och djupa vatten. På den finska sidan finns det däremot färre öar och vattnen är grundare.

Projektet Boundless Bothnian Bay, som delvis finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden, genomförde en enkät i samband med båtevenemanget Bothnia Eskader i juli 2012. I enkäten utreddes båtfolkets åsikter om servicen vid Bottenviken och allmänt om frågor relaterade till båtliv. Sammanlagt svarade 37 båtlag på enkäten.

Svaren har sammanställts på projektets webbsidor: www.metsa.fi/bbb.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, stoppar det svenska fisket av torsk i Kattegatt från och med 27 maj. Skälet är att årets kvot i det närmaste är uppfiskad.

– Den tilldelade kvoten för i år är 37 ton och vi bedömer att cirka 30 ton redan är uppfiskat. Och då har vi ännu inte fått in all redovisning av förra veckans fiske, säger Jarl Engquist, handläggare vid HaV.

Sedan 2012 tillåts inget riktat torskfiske i Kattegatt men däremot tillåts yrkesfiskare ta i land en viss mängd torsk som så kallad bifångst. I år satte EU den kvoten till 37 ton för svenskt fiske.

– Enligt våra bedömningar har det fångats mellan 3 och 4 ton torsk i veckan den senaste tiden. För att kvoten skulle räcka hela året hade infiskningstakten behövt ligga på cirka 700 kilo per vecka, säger Jarl Engquist, handläggare på enheten för administrativ kontroll

Enligt Internationella havsforskningsrådet, ICES, är torskbestånden i Kattegatt fortsatt svaga och på historiskt låga nivåer. HaV:s beslut innebär att allt svensk fiske av torsk i området stoppas. Från och med 28 maj är det inte heller tillåtet att landa eller lasta om torsk fångats i Kattegatt. Från och med 29 maj är det också förbjudet att sälja torsk som fångats här.

– I fjol behövde vi inte stoppa fisket utan kvoten, då 49 ton, räckte hela året, säger Jarl Engquist.

För tio år sedan låg den svenska kvoten för torskfiske i Kattegatt på 852 ton men har sedan dess minskat kraftigt för varje år. 2007 låg kvoten på 271 ton och 2011 var den nere på 86 ton.

Källa: HaV.

Den 25-26 maj arrangeras Västerås Skärgårdsdagar och Västerås Flytande Båtmässa med roliga upplevelser och aktiviteter för hela familjen vid Färjkajen och i Västerås gästhamn.

Gästhamnen och färjkajen fylls av aktiviteter och upplevelser när Västerås Skärgårdsdagar och Västerås Flytande Båtmässa anordnas för 4:e året i rad den 25-26 maj i Västerås. I år kommer Mälarenergis Fiskedag att genomföras under lördagen i samband med evenemanget. 400 kg regnbågslax släpps ut i tippviken och väntar på att fångas av entusiastiska fiskare. Det finns möjlighet att uppleva riddare, flyboard, klassiska racerbåtar, tipspromenad, allsång, gycklare, konstutställning, Segway och Zoom, jollekappsegling och kajaker samt mycket mer.

Flera båt- och båttillbehörsföretag finns på plats och välkomnar besökarna att provköra båtar och botanisera bland reservdelar, motorer, kläder och båttillbehör.

– Vi tycker det är fantastiskt roligt att erbjuda Västeråsarna en sådan här dag och att tillsammans med aktörer som har fokus på båtlivet och aktiviteter kring och i Mälaren kunna visa upp den Mälarstad vi är säger Linda Jonas, PR- ansvarig för Västerås & Co.

Under dagarna finns det också möjlighet att träffa Västerås Turistbyrå, SjöEvent, Sjöräddningssällskapet, Sjövillan Spa, Yachtcharter i Västerås AB, Veteranbåtcharter, JM AB, Lidl, Best Western Mälaren Hotell & Konferens, Frösåker Golfklubb, Björnö stug- & aktivitetscenter AB, Mälarenergi, Instant Management, Fritidsbåtsmuseet och Arboga Turism.

Fri entré

Tid: 25-26 maj. Öppettider: kl. 10.00-16.00

Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn

Söndagen den 26 maj arrangerar kanalerna i Sverige och Norge “Slussdagen 2013”, där alla som vill kan få gratis vägledning i hur man slussar med fritidsbåt. Syftet är att öka kunskapen om kanalerna och visa att slussning är både enkelt och säkert.

En undersökning, genomförd av InFact på uppdrag av Föreningen Sveriges och Norges kanaler, visar att så många som 46 procent av svenskar som har slussat, tycker att det är roligt att slussa. Siffrorna visar också att några känner en viss osäkerhet i slussarna och det vill föreningen Sveriges och Norges kanaler göra något åt.

– Syftet med Slussdagen 2013 är att visa båtfolket att kanalsemester är spännande och rofyllt och att slussning faktiskt är både enkelt och tryggt. Slussning handlar om teknik. Och med rutinerade slussvakter som vägleder och instruerar, brukar de flesta lära sig mycket snabbt. Vårt mål är att avdramatisera slussningsmomentet hos dem som känner en viss osäkerhet, säger Benny Ruus, ordförande i föreningen Sveriges och Norges kanaler och kanaldirektör vid Dalslands kanal.

Erbjuder gratis utbildning
“Slussdagen 2013” genomförs på inte mindre än sex kanaler i Sverige och Norge; Bergslagskanalen, Dalslands kanal, Göta kanal, Hjälmare kanal, Kinda kanal och Haldenkanalen. Alla som kommer till dessa kanaler söndagen den 26 maj, mellan kl 10-12, kommer att få undervisning och vägledning av erfaren slusspersonal. Kanalbolagen ställer upp med båtar för slussning, så besökarna behöver bara ta med sig flytväst.

– Vi hoppas att så många som möjligt kommer och provar på slussning på slussdagen.
Slussning är en stor del i upplevelsen av en kanalfärd och vi hoppas att vårt evenemang kan bidra till att fler väljer att prova på kanallivet, avslutar Benny Ruus.

2013 firar Volvo Ocean Race sitt 40-årsjubileum och det vill tävlingen uppmärksamma tillsammans med sina fans. För att illustrera utvecklingen för evenemanget, som började som Whitbread Round the World Race den 8 september 1973, har tävlingen samlat sina 39 bästa ”race face”-bilder till en jubileumsutställning.

Meningen är att den 40:e bilden ska komma från DIG.

Efter 40 år finns det många som sitter inne på bilder från ett hamnstop som Volvo Ocean Race gjort runt om på jorden. En bild på en seglare ombord på en båt eller på kajen, kanske från någon av de gånger som tävlingen besökt Sverige i Göteborg eller Stockholm.

Volvo Ocean Race startar nu fototävlingen ”40 years, 40 stories” som pågår från 22-29 maj och där temat är seglare, familjer, vänner, publiken och DU.

Om du har en bild som säger något om passionen, stoltheten och engagemanget hos de som gjort Volvo Ocean Race till det stora evenemang det är idag kan du skicka in den som ett bidrag till tävlingen.
Om bilden är riktigt bra kan den väljas ut till att bli en del av jubileumsutställningen i tävlingens officiella museum – Volvo Ocean Race Museum i Alicante, Spanien.

Skicka ditt bidrag till tävlingen via mail till: competition@volvooceanrace.com senast onsdagen den 29 maj klockan 17:00.

För tävlingsregler och mer information om hur du deltar, var god besök: www.volvooceanrace.com.