Nyheter

Att minska övergödningen är en av de mest akuta uppgifterna för Östersjöns miljövård, men följderna av ett klarare vatten och ett ökat siktdjup tycks inte riktigt bli vad som förväntats. Abborre och blåstång skulle visserligen gynnas, men ålgräset skulle inte påverkas och gösens utbredning skulle snarare minska. Detta visar en ny studie ledd av forskare vid SLU.

Länderna runt Östersjön har i Helsingforskommissionens aktionsplan för Östersjön förbundit sig att vidta kraftfulla åtgärder för att minska övergödningen. I planen preciseras hur mycket siktdjupet, dvs. vattnets klarhet, ska förbättras som ett mått på en förbättrad näringsstatus. Kostnaderna för att vidta dessa åtgärder är höga, men betalningsviljan hos befolkningen runt Östersjön har visat sig vara hög. Hur Östersjöns ekosystem skulle påverkas av en minskning av övergödningssymptomen, i enlighet med planen, har vi dock haft begränsad kunskap om hittills.

En studie av hur kustarters utbredning påverkas av övergödning
I en studie ledd av Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har nu svenska och finska forskare undersökt hur utbredningen av nyckelarter i Östersjöns kustzon skulle påverkas om aktionsplanens mål för en minskad övergödning uppnås.

– Vi har studerat fyra av de vanligaste arterna i ekosystemet, dels blåstång och ålgräs, som skapar värdefulla miljöer på bottnarna, dels rovfiskarna abborre och gös, berättar Ulf Bergström, forskare vid SLU.

Dessa fyra arter är centrala för miljömålen, eftersom de används för att indikera god status i kustmiljön. De spelar en viktig roll för ekosystemets funktion genom att de påverkar biologisk mångfald och förekomsten även av andra arter. Abborre och gös tillhör dessutom de viktigaste arterna för både fritids- och yrkesfisket.

– Genom att studera och analysera arternas miljökrav kan vi göra kartor som visar hur arternas utbredning skulle förändras om vattnets siktdjup förändras. På det viset har vi tagit fram olika scenarier för Östersjöns framtid, beroende på hur näringsstatusen utvecklas, förklarar Ulf.

Minskad övergödning kan ändra ekosystemets funktion
Resultaten visar att arterna reagerar mycket olika på förändringar i vattnets grumlighet. Blåstång och abborre skulle gynnas av klarare vatten och öka sin utbredning starkt. Resultatet stämmer överens med det som tidigare studier visat. Ålgräset skulle däremot inte påverkas av förändringar i näringsstatus, vilket tyder på att artens utbredning i norra Östersjön styrs av andra faktorer än siktdjupet. Detta resultat är förvånande, eftersom man tidigare utgått ifrån att arten påverkas negativt av övergödning. För gös visade resultatet tydligt att arten faktiskt skulle minska sitt utbredningsområde i Östersjön om övergödningen minskar. Gösen är anpassad till att leva i grumliga miljöer och klarar inte konkurrensen med andra rovfiskar i klara vatten.

Resultaten från studien visar att en minskad övergödning av Östersjöns kustområden, till skillnad från den allmänna uppfattningen, inte skulle gynna alla arter av fisk och vegetation. Eftersom arter reagerar så olika på förändringar i näringsstatus skulle funktionen hos kustens ekosystem förändras om övergödningen minskar. Resultaten från studien kan användas för att beräkna vilka effekter man kan få på olika ekosystemtjänster i kustzonen i framtiden. Det är viktigt att göra sådana beräkningar i samband med att man planerar kostsamma åtgärder för att minska övergödningen.

Mer information
Ulf Bergström, Institutionen för akvatiska resurser,Sveriges lantbruksuniversitet, 073-802 25 32, ulf.bergstrom@slu.se

Studien har publicerats i det senaste numret av den vetenskapliga tidskriften Journal of Applied Ecology, med titeln Evaluating eutrophication management scenarios in the Baltic Sea using species distribution modelling (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1365-2664.12083/abstract). Studien har letts av Ulf Bergström vid Institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet. Övriga forskare i gruppen kommer från AquaBiota Water Research, Finlands miljöcentral, Åbo Akademi och Göteborgs universitet.

Studien har utförts inom forskningsprojektet PREHAB (www.prehab.gu.se), som finansierats av Östersjöprogrammet BONUS (www.bonusportal.org). Projektet har tagit fram kunskapsunderlag för marin planering och förvaltning. Framför allt har projektet utvecklat metoder för att kartlägga utbredningen av viktiga arter och livsmiljöer och för utvärdering av ekologiska och ekonomiska effekter av förvaltningsåtgärder. Projektets hemsida riktar sig till förvaltare och politiker som vill veta mer om kartläggning av biodiversitet i Östersjön.

EU-projektet BERAS implementation närmar sig sitt slut. Ett omfattande och ambitiöst arbete för en förändring av jordbruket och livsmedelsproduktionen runt Östersjön ska nu summeras och rapporteras vid en stor konferens i Gdansk, Polen, den 3-4 juni.

– Vi har kämpat hårt för att etablera ett genuint ekologiskt alternativ till dagens specialiserade jordbruk, säger Jostein Hertwig, chef för BERAS sekretariat i Järna. Och vi har verkligen lyckats visa att det finns en lösning i sikte för Östersjön.

Östersjön lider av övergödning som till stor del beror på det specialiserade jordbrukets utsläpp av växtnäringsämnen. Projektet BERAS Implementation (Baltic Ecological Recycling Agriculture and Society), som bygger vidare på projektet BERAS (2003-2006), har arbetat fram en lösning som bygger på en omläggning till ekologiskt kretsloppsjordbruk (ERA, Ecological Recycling Agriculture). Vidare arbetar BERAS för att inkludera hela livsmedelskedjan i s.k. Sustainable Food Societies och öka medvetenheten kring vår matkonsumtion genom konceptet Östersjövänlig mat (Diet for a Clean Baltic).

– Vi har varit delaktiga i etableringen av 52 ERA-gårdar runtom i alla Östersjöländer. Med dessa i fokus har drygt 20 Sustainable Food Societies skapats, och fler och fler aktörer arbetar aktivt med att implementera Östersjövänlig mat, berättar Jostein Hertwig på BERAS Implementation. Här är Södertälje Kommun ett strålande exempel. Kommunens kostenhet arbetar målmedevetet med att servera Östersjövänlig mat i sina publika måltider, som uppgår till 24 000 per dag.

Den 10 september är det officiella slutdatumet för BERAS, och den 3-4 juni sker alltså slutkonferensen i Gdansk, Polen. Projektets 24 samarbetspartners och 35 associerade organisationer träffas för att sammanfatta, utvärdera och blicka framåt.

– Det är ett gediget och oerhört omfattande arbete som har genomförts under dessa tre år, säger Jostein Hertwig. Samtidigt är vi bara i början. All den forskning som genomförts – och som gör att vi kan visa vilken betydelse ett ekologiskt kretsloppsjordbruk skulle ha – ska vi nu fortsätta att visa upp och omsätta i praktiken så att hela livsmedelskedjan och alla vi konsumenter får upp ögonen för hur vi kan bidra till att rädda Östersjön.

– BERAS avslutas i september i sin nuvarande form, men arbetet går vidare i det internationella nätverk som vi har skapat under dessa år, avslutar Jostein Hertwig.

Kommunstyrelsen i Värmdö kommun behandlade igår ett avtal med Arcona Yachts AB som reglerar arrende- och hyresförhållandena på Kattholmen i Gustavsbergs hamn. – Det här innebär att Kattholmen blir mer tillgänglig för våra invånare, både för rekreation och småhusbebyggelse. Förslaget ligger också i linje med utvecklingen av Gustavsbergs hamn säger Stellan Fokesson, kommundirektör för Värmdö kommun.

För att fullfölja kommunens strategi för utvecklingen av Gustavsbergs hamn behöver områdets kulturhistoriska arv bevaras. Samtidigt ska en hållbar utveckling tryggas i samverkan med Värmdös näringsliv och föreningsliv. Utvecklingen av hamnen på Kattholmen har därmed en koppling till de båda samhällsbyggnadsprojekten Framtidens Gustavsberg och Ekobacken.

Målet är att skapa en levande småbåtshamn och gästhamn med handel och näringsliv som även ska vara ett attraktivt besöksmål vad gäller kultur, aktiviteter och upplevelser. Något som det nya arrende- och hyresavtalet med Arcona Yachts AB kan främja.

Fler byggrätter genom nytt avtal med Villeroy & Boch
Kommunstyrelsen behandlade även ett förslag till beslut i ramavtalet mellan Villeroy & Boch Gustavsbergs AB och Värmdö kommun gällande markfrågor i Gustavsberg.

Ramavtalet mellan de båda parterna reglerar vilka markområden i Gustavsberg som ska köpas för kommunens bostäder av Villeroy & Boch Gustavsbergs AB. Avtalet reglerar även när tillträde till dessa bostäder ska ske.

Främst gäller detta markområdena vid:

• Hushållsporslinsfabrikens vattenreningsanläggning
• Vattenverkstomten (fastigheten Värmdö Gustavsberg 1:459)
• Ekobacken (fastigheten Värmdö Gustavsberg 1:457)

Det aktuella ramavtalet bygger på det exploateringsavtal som ingicks den 14 december 2011 och som handlade om genomförande av detaljplanen för Fabriksstaden i Gustavberg. Här gjordes justering av markgränser och byte av markområden för att underlätta bostadsbyggandet. Det nu aktuella ramavtalet reglerar dessa förändringar samt även ett antal nya markfrågor som uppkommit mellan kommunen och Villeroy & Boch Gustavsbergs AB.

Kommunfullmäktige den 12 juni kommer att fatta ett slutgiltigt beslut i frågan.

Nu står det klart att delar av landets sydostligaste ögrupp, Utklippan utanför Karlskrona, får ny drift i sommar. Redan i början av juni övertar Con-Tech i Fleninge AB Utklippans gästhamn och vandrarhem. Utklippan är sommartid en omtyckt ögrupp. Hit kommer seglare och badgäster från hela Sverige för att njuta av den vackra naturen och det rika fågellivet.

Från och med 8 juni övergår driften av öns gästhamn och vandrarhem till Con-Tech i Fleninge AB. I veckan skrevs kontrakt med Statens fastighetsverk, Utklippans förvaltare.

– Att ha en fungerande hamn och vandrarhem på ett uppskattat besöksmål som Utklippan är viktigt för oss. Vi är därför glada över att ha kommit till en snabb lösning och välkomnar Conny Olsson – tidigare hamnkapten på Utklippan – som hyresgäst, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Planer på flytbryggor och rullbro
Statens fastighetsverk har under våren inlett ett samarbete med Karlskrona kommun, Länsstyrelsen i Blekinge och Utklippans hyresgäster för att gemensamt diskutera och utveckla Utklippan för boende och besökare.

– Vi har alla samma mål, nämligen att skapa förutsättningar för en hållbar verksamhet på ön. Bland annat undersöker vi möjligheterna att ha flytbryggor och en rullbro mellan de tre öarna för att man torrskodd ska kunna ta sig mellan dem sommartid, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

En annan viktig fråga är hanteringen av avlopp och avfall. Här hoppas Statens fastighetsverk att kunna presentera en permanent lösning sommarsäsongen 2014.

Fakta Utklippan
Utklippan är en ögrupp utanför Karlskrona bestående av bland annat två låga skär – Norraskär och Södraskär. Mellan de två öarna finns en skyddad hamn, flitigt använd av fritidsbåtar. Södraskär är bebyggt med ett antal hus samt en fyr. Här bodde fyrvaktarfamiljer från mitten av 1800-talet till 1972 då fyren avmannades. På Utklippan bedrivs sedan länge ringmärkning av fåglar.

Hon är dubbel världsmästarinna, toppar världsrankingen i matchracing och har vunnit alla de stora tävlingarna. Utom Lysekil Women’s Match. Men nu laddar fransyskan Claire Leroy om, och återkommer till Lysekil för att ordna till den saken: – Vi har redan två andraplatser i Lysekil Women’s Match, så nu vill vi nå ända fram, deklarerar hon bestämt.

Claire Leroy vann senast tävlingen i Korea i höstas, och har sedan dess unnat sig ett seglingsuppehåll. Med en delvis ny besättning satsar hon nu ordentligt igen, och kommer väl förberedd till sin comeback i Lysekil Women’s Match:

– De stora DS 37:orna som seglas i Lysekil kräver att vi nöter in manövrerna ordentligt. Vi kommer därför att träna i 35-fotare hemma i Saint Quay, men försöker också chartra en DS 37:a för att segla in oss på den båttypen, berättar Claire Leroy.

– Det är ett nöje att komma tillbaka till Lysekil. Vi älskar solen, seglingsvattnen och det fenomenala publikstödet, skrattar hon.

Ryskan Ekaterina Skudina ska däremot segla Lysekil Women’s Match för första gången. Hon har nyligen avancerat till andraplatsen på världsrankingen, och förlorade finalen i Korea i höstas mot just Claire Leroy.

Även Skudina har förändrat besättningen något, och nu hoppas hon kunna vända på den inbördes rangordningen:

– Målet är alltid att vinna, helt klart. Jag har hört så mycket gott om Lysekil så det ska bli spännande att äntligen få segla där själv, säger ryskan, som vann på Marstrand vid ett Sverigebesök 2010.
– Samtidigt lär det inte bli tal om några lätta matcher i det mycket konkurrenskraftiga startfältet i Lysekil, analyserar hon.

Evenemangets initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White är mycket nöjd att de allra mest framgångsrika besättningarna accepterar inbjudningarna till Lysekil Women’s Match:

– Det befäster vår ställning som den främsta matchracingtävlingen i världen för damer och gör det tufft att ta hem segern här, konstaterar hon, och fortsätter:

– Men jag är också glad att vi kan erbjuda några nya lovande talanger en plats i rampljuset och en möjlighet att möta de riktigt stora stjärnorna.

En av dessa är Johanna Larsson från Göteborg, som nyligen lyckades kvala till sig en startplats i Lysekil Women’s Match. Hon har tidigare seglat i amerikanska världsmästarinnan Sally Barkows besättning, men gör nu Lysekilspremiär som skeppare:

– Det ser jag förstås fram emot. Det ska bli riktigt, riktigt kul, säger Johanna Larsson.

Tre startplatser i Lysekil Women’s Match återstår nu att fördela. Redan klara skeppare är (namn/nationalitet/världsranking):
Claire Leroy, FRA, 1
Ekaterina Skudina, RUS, 2
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 4 (titelförsvarare i Lysekil Women’s Match) Lucy Macgregor, GBR, 5 Alexa Bezel, SUI, 12 Caroline Sylvan, SWE, 20 Anna Kjellberg, SWE, 21 Claudia Pierce, NZL, 25 Johanna Larsson, SWE, 55

Seglare har tävlat runt Gotland i många år och sedan två år tillbaka går starten av ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inne på Stockholms Ström. Till i år presenterar KSSS en nyhet under namnet ÅF Inshore Race. Det är en inomskärskappsegling från Stockholm City till Sandhamn där vinnaren får en segercheck på 25 000 kr.

– Det här är en gyllene chans för familjer och kompisgäng att känna på riktig kappsegling utan att ”behöva” ge sig ut på havet. Man kan komma med sin familjebåt till vår hamn på Skeppsholmen redan på torsdag och uppleva den häftiga atmosfären av ett riktigt stort havskappseglingsarrangemang – och ändå bara vara en vanlig semesterseglare, säger Henrik Jansson, projektansvarig ÅF Offshore Race veckan på KSSS.

ÅF Inshore Race kommer att avgöras lördag 29 juni, dvs dagen innan starten av ÅF Offshore Race. Startlinjen kommer att ligga mellan Kastellholmen och Fotografiska museet och förhoppningsvis kommer den att följas av tiotusentals åskådare.

Starten går runt lunchtid och senare på eftermiddagen går båtarna i mål ute vid Sandhamn.

Tävlingen är perfekt för seglare som av olika anledningar inte kan eller vill kappsegla runt Gotland. Det finns inte heller lika stora krav säkerhetskrav på exempelvis livflotte eller mantåg ombord. Allt som behövs är en segelbåt, en besättning och en VHF-radio – så att tävlingsledningen kan kontakta alla båtar.

Eventområdet kommer, precis som 2012, att vara Södra Blasieholmshamnen, Skeppsholmen och Kastellholmen. Området runt scenen på Skeppsholmen har byggts ut. Det blir en ny restaurang mot vattnet och seglarna, i båda tävlingarna, får ett eget område efter kajen bort mot Af Chapman med egen café- och barservering, samt egna duschar och toaletter.

Alla båtarna i ÅF Inshore Race tävlar i mätregeln SRS och vinnaren är snabbaste båt på omräknad tid – som alltså vinner en prischeck på 25 000 kr.

Bilden:
Starten av ÅFOR 2012. Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

WatskiBaltic2Star är en riktigt äventyrlig så kallad two handed-segling där varje båt bara har två besättningsmedlemmar. Sträckan är uteslutande på havet med start och mål i Oxelösund och pitstop med sju timmars sömn i Visby och Oskarshamn. Sträckan är totalt 280 sjömil och brukar ta cirka tre dygn att segla.

Hittills är 110 båtar anmälda med alltifrån senaste XP33 till en Scampi från 70-talet.
Vi på Hamnen.se kommer att vara på plats på tisdagen och göra reportage om flera besättningar och deras båtar, vilka publiceras löpande på Watski2starplay.se under tisdagskvällen.

På onsdagen livesänder Hamnen.se varje start med kamera på både land och på vattnet. Kommenterar gör den nästan osannolikt påläste och kunnige Niklas Qvarnström från Tangosailing.nu. Som sidekick har han Hamnen.ses anekdotexpert och underhållare Claes Olivecrona.

De långsammaste båtarna startar först och de snabbaste sist. Redan 13.00 går första start, sen blir det uppehåll till 17.00 och efter det går starterna varje halvtimme fram till 20.00. Under uppehållet kommer nya korta reportage från besättningarnas förberedelser att publiceras på Watski2starplay.se.

När sista start har gått kommer man fortfarande att kunna följa racet live från fyra båtar. Det går alltså att ha flera livesändningar igång samtidigt. När huvudsändningen är igång kan man alltså lyssna på kommentering och se producerade bilder, samtidigt som man följer de enskilda båtarna.

Livesändningen från båtarna pågår dygnet runt. Kamerorna har ir-ljus så att man ser även på natten. Seglarna kommer med jämna mellanrum att ha mikrofoner på sig för att kommentera seglingen och det går också att ställa frågor till båtarna via en chatt som är kopplad till livesändningsfönstren.

Båtarna som livesänder är X-332 Net 1 med Mikael Ryking som skeppare, Solidtangos Arcona 321 med Johan Lundqvist, Jimmy Hellberg, bloggare på hamnen.se från B&R 38:an Pac-Man och Oxelösundsseglaren Urban Lagerström från Linjett 40:an Dreamline One.

Första anhalt blir Visby. Där tar Gotland Live över sändningen och filmar från hamnen när alla båtar kommer in. Förhoppningsvis får vi några ord från de då säkerligen trötta seglarna.

Men det blir inte bara livesändningar. Under hela racet kommer man kunna följa alla besättningar genom korta videoklipp på watski2starplay.se.

Seglarna kommer själva att genom bara ett par knapptryck kunna ladda upp intervjuer med sig själva på playkanalen, ett material som vi på Hamnen.se också kommer att utgå från när vi klipper ihop en summering av racet.

Deltagarna är alltifrån amatörer till proffs med väldigt olika ambitionsnivåer. För vissa handlar allt om att vinna medan andra gör det för äventyrets och utmaningens skull. Detta är ett ultimat prov på både sjömanskap och vänskap mellan besättningsmedlemmarna. Det tycker inte minst Anders Lewander som är en av de mest erfarna seglarna i fältet.

– Det handlar mycket om vänskap och förtroende när man bara är två ombord. Man pressar sig själv när det handlar om sömn och den som tacklar det bäst kan ta smartast beslut om segel- och vägval, säger Anders Lewander som bland annat satt rekord runt jorden i en katamaran och varit skeppare i Volvo Ocean Race.

Vad är det som avgör?
– Ofta avgörs rasen på natten när folk är som mest trötta och dimmiga i huvudet. Då måste man ta rätt beslut.

Vad seglar du för båt?
– En Dehler 41 som heter 4tyone. Den är känns stor och stabil för sin storlek med fördelen att den kan bära mycket segel och man oftast kan nyttja hela segelgarderoben.

Vad tror du om era chanser?
– Man tävlar ju främst inom sin egen startgrupp eftersom man startar vid samma tidpunkt. Det beror ju mycket på vädret hur det går. Vi startar sist och har ett plus i att vi kan se på AIS hur båtarna framför oss går och kan ta en del beslut efter det. Jag tror faktiskt att vi har en bra chans att vinna.

Det blir ofta stor variation i väder och vind och det är ofta ett vinnande koncept att ha en så allround båt som möjligt. Båtar som bara är bra på undanvind kan till exempel få det riktigt svårt.

Några fler heta namn är Martin Angsell och Anna Drougge som seglat och presterat väl tidigare år. I år kör de på helt nya XP 33 som vann Lidingö Runt. De blir garanterat farliga här. Likaså Fredrik Wallenberg som seglar sin stora klassiska träbåt Refanut på 63-fot. I fjol vann han Harken Solo Challenge och kan bli farlig om han får nyttja sin vattenlinjelängd.

Varumärket YachtSafe står för trådlösa och innovativa larmlösningar för båtar, fordon samt industrimiljöer. Vi utvecklar och producerar alla företagets larmprodukter i Sverige till högsta kvalitet. Listan över återförsäljare växer stadigt och de börjar nu även etablera sig på Europamarknaden. Förutom robusta GPS-larm erbjuder YachtSafe nu en ny generation larmprodukter som alla är trådlösa och kompatibla med vår nya App i din mobil.

Oroar du dig för att din båt ska börja läcka vatten eller att du ska få frostskador i din husvagn på vintern? YachtSafe har lösningar som gör att du kan koppla av i alla situationer. Den nya vattennivågivaren placeras till exempel i båtens kölsvin eller i andra utrymmen där det finns risk för läckage. Skulle vattennivån stiga får du då larm direkt i din mobil.
Temperaturgivaren lämpar sig utmärkt för alla typer av utrymmen och situationer där du är rädd för en för låg eller hög temperatur. Exempel är båtar, husvagnar och fritidshem samt frys- och kyldiskar. Ställ själv in temperaturnivåer som ska utlösa larm, samt mottag larm och temperaturinformation direkt i din mobil.

Andra exempel på nya produkter är YachtSafes vibrationssensor och trampmatta. Vibrationssensorn är utmärkt för att förhindra bränsle- och kabelstölder i industrin. Trampmattan känner av en människas tyngd och ger larm om någon ovälkommen gäst skulle försöka ta sig förbi ditt privata område.

Nu kan du även få status på larmprodukterna direkt i Appen, få larm när det är dags för batteribyte samt installera och aktivera företagets produkter med ett par enkla knapptryckningar.

Info: www.yachtsafe.se

Kommentarer

Anders J 21:03:00 2015-05-03

Skräpprodukt i mina ögon.
Av dessa två år jag ägt produkten har jag inte lyckats slå på larmet en enda gång vid sommarstugan. Larmet fungerade hemma i villan, men där har jag ingen nytta av larmet.
Den utlovade batteritiden har jag heller inte upplevt att den uppfylls, i bästa fall har jag kommit upp i 48h (vid placering av sändare inomhus i värme).
Påpekade problemen till yachtsafe innan garantitidens utgång, men de var inte intresserade av att bistå med ngn lösning.
Jag kan tänka mig att sälja mitt larm med siren och magnetkontakt för 500:-

På flera håll i de svenska skärgårdarna finns det grund som är särskilt välbesökta. Många av dem är välkända av båtfolk och närboende. För att ytterligare öka sjösäkerheten, arrangerar Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Stockholmradio i sommar en tävling kopplad till den pågående kampanjen Ökända grund. Tävlingen pågår under tiden 1 juni – 30 september, men det är möjligt att rapportera iakttagelser under hela året.

– Alla som har lokalkännedom inom ett visst område i skärgården vet att det finns grund som är särskilt välbesökta. För att kunna göra något åt detta behöver vi mer information om vilka grund det rör sig om, säger Niklas Hammarkvist som är nautisk redaktör på Sjöfartsverket.
Alla som har grund att rapportera kan gå in på www.ökändagrund.se eller kontakta Stockholmradio på telefon 08-506 622 70 alternativt VHF och ange kontaktuppgifter och övriga uppgifter som efterfrågas. Genom att lämna informationen är man också automatiskt med i tävlingen.
De tips som lämnas kommer att kontrolleras och efter det avgörs det om vilka åtgärder som ska vidtas. Det kan till exempel visa sig att sjökortet behöver kompletteras, att utmärkningen behöver ändras eller ett nytt sjömärke placeras ut. Tydligare varningar och information till allmänheten via olika informationskanaler kan vara andra sätt att förebygga grundstötningar.
Rapportering av okända grund och andra hinder som inte finns utmärkta på sjökorten är också möjlig via Sjöfartsverkets webbplats. Rapporteringstjänsten är öppen dygnet runt alla dagar.
En jury bestående av representanter för Transportstyrelsen, Stockholmradio och Sjöfartsverket kommer att bedöma de inskickade svaren och utse vinnare i kategorierna fel i sjökort, ökända grund och bästa motivering. Priserna i tävlingen som pågår fram till den 30 september består av AIS-mottagare och båtsportkort.
Tävlingen Ökända grund arrangerades första gången under 2012 och resultatet var mycket lyckat.
– Vi fick in över 130 tips om ökända grund och undervattenshinder genom tävlingen. Ett trettiotal av tipsen höll sådan kvalitet att vi gjorde ändringar i sjökorten. Förhoppningsvis leder de till några färre grundstötningar i år, säger Niklas Hammarkvist.
De inrapporterade uppgifterna handlade bland annat om dittills okända undervattensstenar, felaktiga djupangivelser på sjökorten och saknade sjösäkerhetsanordningar.

Stena Sailing Team öppnade årets världscup med en fjärdeplats i regattan i Tyskland. På onsdagen startar den andra deltävlingen, Korea Match Cup, där ytterligare en topplacering hade gett laget ett guldläge inför hemmatävlingen på Marstrand.

I Match Race Germany lyckades Johnie Berntsson och hans besättning ta sig till semifinal där de gick upp till 2-1 i matcher mot världsmästaren Ian Williams. Då slog Williams tillbaks och vann två raka matcher, och Stena Sailing Team hamnade senare utanför pallen efter en förlust mot Fransmannen Mathieu Richard i matchen om tredjeplatsen. Ett starkt premiärresultat, men två veckor senare är lagets pitman Martin Berntsson ute efter revansch.
– Det är bra att komma till semifinal men när man gör det vill man ju inte komma fyra och det kändes snopet att förlora mot Williams efter att vi ledde med 2-1. Vi hade bra lägen att avgöra och vi vet att han inte är omöjlig att slå. Vi fick ändå en bra start på säsongen och det känns skönt, säger Martin Berntsson.
Efter hemkomsten från Tyskland för två veckor sedan har laget laddat om och förberett sig inför veckans tävling, Korea Match Cup. Varje deltävling på Alpari World Match Racing Tour är unik. I Korea är det ofta lätta vindar och det är också den enda världscuptävlingen som seglas i båtar med gennaker istället för spinnaker.
– Vi värmde upp med gennakersegling under ett kort men bra träningspass i helgen. Det är lite annat besättningsarbete när man seglar gennaker vid rundningar och gippar men vi känner oss redo för det. Vi har snackat om hur vi ska lägga upp veckan och vad som varit bra och dåligt när laget tävlat i Korea tidigare, säger Martin Berntsson.
Den regerande världsmästaren Ian Williams som vann i Tyskland har ett starkt facit i Korea precis som Björn Hansen som vann tävlingen förra året. Alla poäng är viktiga och det gäller att satsa på toppen i varje evenemang för att kunna ligga bra till i medaljstriden i slutet av året. För Stena Sailing Team handlar det om att vinna poäng mot de andra topplagen och samtidigt kan ett bra resultat i Korea Match Cup bil ett bra avstamp inför nästa deltävling – Stena Match Cup Sweden på Marstrand.
– Det är alltid väldigt jämt med små marginaler som avgör men det hade vart skönt att följa upp Tyskland med att få ett till bra resultat här i Korea. Det hade verkligen inneburit en bra start på säsongen och det känns som att vi har goda chanser att lyckas med något stort i Marstrand, avslutar Martin Berntsson.
Stena Sailing Team:
Johnie Berntsson – Skeppare
Oscar Angervall – Trim
Johan Barne – Stor/Taktik
Martin Berntsson – Pitman
Björn Lundgren – Fördäck
Korea Match Cup seglas 28 maj till 2 juni med finalseglingar på lördag. Båtarna som används heter KM36 och tävlingen avgörs i Gyeonggi-do, Sydkorea.
Följ Stena Sailing Team under Korea Match Cup:
Hemsida – www.stenasailingteam.com

Grannsamverkan mot inbrott i villor och andra fastigheter har funnits i många år. Nu kraftsamlar polisen, försäkringsbolag och Larmtjänst på Båtsamverkan som ska hindra de många båtmotorstölderna. Initiativet Båtsamverkan startades mot bakgrund av den grova organiserade och internationella brottslighet som gjort att båtmotorstölderna nära fördubblats sedan 1996.

– Vi vill öka det allmänna medvetandet om den båtrelaterade brottsligheten, inte bara kring själva båtplatserna, för att få ner det ökande antalet stölder av framför allt båtmotorer men också båtar, säger Rikard Elleberg. Han är chef på Länsförsäkringars Båtförsäkring, den verksamhet som försäkrar flest båtar i Sverige.

Initiativet Båtsamverkan startades mot bakgrund av den grova organiserade och internationella brottslighet som gjort att båtmotorstölderna nära fördubblats sedan 1996.

Båtsamverkan bygger på samma princip som Grannsamverkan som finns över hela landet. Grannarna, eller i det här fallet båtägarna, arbetar gemensamt för att skydda sin egendom och förebygga brott.

– Vem som helst kan ta initiativ en båtsamverkan där ni tillsammans kan se om varandras båtar och vara uppmärksamma på om okända personer eller bilar rör sig i området, säger Rikard Elleberg.

Här kan du hitta mer information om vad båtsamverkan innebär och tips om hur man kan organisera sig för att minska båt- och båtmotorstölderna:

Uppblåsbara flytvästar är utrustade med en CO2-cylinder som blåser upp västen när man faller i vattnet. Denna cylinder sitter som bekant väl inpackad i västens fodral. Den marina miljöns väta och fuktighet får normalt en gas-cylinder att börja korrodera inom en relativt kort tid. Vid varje service kontrolleras cylindern bl a med avseende på korrosion. En CO2-cylinder som uppvisar korrosionsskador byts alltid ut. En cylinder med ojämn korroderad yta kan skada västens lunga. Korrosionen påverkar även cylinderns livslängd och kan missfärga västen.

Spinlock har därför tagit fram CRCTM, Corrosion Resistant Coating, en unik ytbehandling för de CO2-cylindrar som sitter i Spinlocks flytvästar Deckvest LITE och Deckvest 5D. Dessa CO2-cylindrar säljs nu också som omladdningssatser och finns även hos Spinlocks auktoriserade servicecentra.

Omladdningssatserna passar alla uppblåsbara flytvästar som laddas med UML Pro Sensor och UML Mk5.

Tack vare CRC-behandlingen får både flytvästens lunga och cylindern en avsevärt bättre livslängd. CO2-cylindern korroderar inte, varken den som sitter monterad i din flytväst, eller den omladdningssats som du har ombord om olyckan skulle vara framme.

Pris omladdningssats från 400 kr.

Info: www.lirosropes.se

Nu har du möjlighet att vara med och bestämma vad Skärgårdstinget ska diskutera på Skärgårdsdagen 31 augusti. Du kan välja mellan allt från bygglov, strandskydd och infrastruktur till fiske och miljö. Senaste svarsdag är 12 juni.

Varje sommar hålls Skärgårdstinget där Nynäshamns och Haninges politiker debatterar skärgårdsfrågor. Skärgårdstinget innehåller paneldebatt, frågestund och nytt för i år – rundabordssamtal där besökarna kan gå runt till olika bord och prata med politikerna. En annan nyhet är att du bestämmer vad som ska debatteras. Tidigare år har politikerna själva valt ämne.

Årets huvudtema är ”Går det att bo i skärgården?”. Genom att besvara webbenkäten till höger bestämmer du vilka ämnen som ska diskuteras. Du väljer mellan: Bygglov, strandskydd, vatten och avlopp, fiske, kommunikationer, besöksnäring, klimat och miljö, infrastruktur, markägarförhållanden samt om du har något eget förslag.

Sista svarsdag är 12 juni. I slutet av juni kommer det att finnas information här på webbplatsen vilka ämnen som ska debatteras.

Gäster bjuds in när du har sagt ditt
Varje år bjuds någon eller några gäster in. Det kan vara en minister eller annan expert som finns på plats för att debattera och svara på besökarnas frågor. Vem eller vilka det blir i år beror på svaren i enkäten.

– Tanken med Skärgårdstinget är att diskutera frågor som berör boende i skärgården och hur en del praktiska frågor ska lösas på bästa sätt. Då passar det bra att skärgårdsborna själva får bestämma vad vi ska diskutera, säger Daniel Adborn (FP), kommunalråd Nynäshamn.

– Ingen kan ensam utveckla skärgården, det måste vi göra tillsammans. Då är det här ett jättebra tillfälle att tillsammans
hitta bra lösningar, säger Alexandra Anstrell (M), ansvarig för besöksnäringsfrågor i Haninge kommun.

Skärgårdsdagen lockar tusentals besökare
Skärgårdstinget är en del av Skärgårdsdagen som brukar locka cirka 8 000 besökare. På Skärgårdsdagens program står förutom Skärgårdstinget bland annat marknad med ett 50-tal utställare, fartygsbesök samt dans- och musikuppträdanden.
Den 31 augusti arrangerar också Nynäshamns segelsällskap en stor seglingstävling där start och mål är i Fiskehamnen.

Datum, tid och plats
Dag: Lördag 31 augusti.
Skärgårdsdagen: Klockan 10-16 i Fiskehamnen i Nynäshamn.
Skärgårdstinget: Klockan 13-15 i Fiskehamnen.

Bild: Från tidigare Skärgårdsting. Foto: Nynäshamns kommun.

Info: www.nynashamn.se

För drygt ett år sedan utsågs Exide 12/7 till bästa batteriladdare för 12 V blybatterier av NAF (Norges Automobilforbund). Nu uppgraderar Exide Technologies den minsta laddaren från 4 till 5,5 ampere. Du får en starkare laddare och kortare laddningstid.

Eftersom laddaren har bättre prestanda får konsumenterna en produkt som täcker de flesta grundläggande behov och som laddar på kortare tid. Den rekommenderas till MC-, bil- och fritidsbatterier.

I samma serie ingår testvinnaren Exide 12/7 (7 A). Med temperatursensor och individuella laddningskurvor, som passar för de flesta typer av batteriteknik, blir det en nästan oslagbar kombination när det gäller det faktiska laddningsresultatet.

− Som testvinnare har laddaren bevisat sitt värde, säger Magnus Ohlsson, Norden-chef på Exide Technologies.

Exide-serien batteriladdare på 5,5 A, 7 A och 15 A är utrustade med temperatursensor och säkerhetsfunktioner så att de kan leverera snabb och säker laddning av blybatterier.

− Vi vet att många laddare på dagens marknad inte gör sitt jobb ordentligt i rumstemperatur. Resultatet blir dessutom sämre ju lägre temperaturen är. Därför konstruerade vi en batteriladdare som är optimal under alla temperaturförhållanden. Som batteritillverkare vet vi hur ett blybatteri laddas på bästa sätt, och ett fulladdat batteri har längre livslängd och färre problem, avslutar Magnus Ohlsson.

Exide Technologies, som tillverkar Tudor-batterier, lanserade batteriladdare i 2009 och har distribution i hela Norden.

I år omfattar Nostalgia Festival nio dagars arrangemang och Kustkulturfestivalen som anordnas samtidigt. En rad spännande aktiviteter erbjuds för turister som gillar klassiska fordon och båtar. Därutöver blir det också musikaliskt drag under galoscherna.

– Vi satsar så klart på nostalgisk musikunderhållning rätt igenom, säger Linda Hugosson, projektkoordinator för Nostalgia Festival.
I sann 50-60-talsanda plockar Peter Jezewski, The Boppers före detta sångare, fram de absolut största godbitarna från den tidsepoken och uppträder på lördagen med sin show ”Be Bop A Luba” ¬i brunnsparken, Ronneby. Showen har varit på turné genom Sverige och fått lysande recensioner i media.

Många stora Boppers-hits finns förstås med på repertoaren. Han kör också tunga låtar från de stora artisterna såsom Elvis Presley, Paul Anka och Neil Sedaka.

I bandet medverkar bland andra The Boppers originalpianist, Lasse Westerberg.
Liksom den unga begåvningen Sara Larsson som framför gamla godingar av Petula Clark och Leslie Core. Även Sara har tagit publiken med storm.

Showen ”Be Bop A Luba” delas i två akter i Brunnsparken. Del 1 kl 11:00 och del 2 kl 15:00.

Som vanligt visas äldre bilar och motorcyklar, Sveriges snyggaste bil 2013 utses och söndagen bjuder på Fri Fart i Ronnebyån.

Helgen därpå arrangeras Karlskrona Veteranbåts-dagar tillsammans med Nordisk Kustkulturfestival i Handelshamnen. Albinsson & Sjöberg firar 40 år. Besökarna möts av en nostalgisk bilkavalkad tillsammans med andra fordon, och museerna håller öppet.

Under lördagskvällen underhåller The Refreshments som bland annat kan glänsa med över en halv miljon sålda skivor, tolv guld- och två platinaplattor och mer än 3400 spelningar. Bandet har sedan starten 1989 gjutit nytt liv i klassisk rock’n’roll på ett sätt som inget annat band i Skandinavien.

Nostalgia Festival pågår under nio dagar i Ronneby och Karlskrona, 29 juni – 7 juli.

Läs mer på www.nostalgiafestival.se 

På onsdageftermiddagen 29 maj släpper arrangörerna av Watski2star2013 ut 110 segelbåtar på Östersjön från Oxelösund för att kappsegla under tre dygn. Tävlingsnamnets tvåa kommer sig av att man är endast två personer ombord, oavsett hur stor båten är. Man skulle då kunna tro att man väljer att tävla i en liten och lättmanövrerad båt, men det finns båtar från 7 till 17 meters längd i startlistan. Det är sjätte året som tävlingen körs enligt liknande koncept och den är ständigt lika populär.

I år räknar arrangörerna med 110 startande båtar. Förra årets tävling blev riktigt tuff på grund av kyla och kraftiga vindar. 70 % av deltagarna valde att bryta under den sista etappen mellan Oskarshamn och Oxelösund men de flesta av dessa är i år tillbaka på startlinjen för nya tag.

Under lördagen 2 juni beräknas de flesta deltagarna tillbaka i Oxelösund för målgång efter att ha besökt först Visby och sedan Oskarshamn för att få lite vila mellan etapperna.

För att kunna följa seglingarna så direktsänds starten i Oxelösund via web-TV och fyra båtar har livekameror ombord. Inför och under seglingen kommer också intervjuer och andra tv inslag att läggas ut på hemsidan www.watski2star.se

Alla båtar har nämligen AIS- sändare som kontinuerligt talar om var de befinner sig, vilken fart de gör och så vidare.

Deltagarna är mestadels män, men det finns ett antal mixedbesättningar. Där finns också en del kända namn både lokalt och nationellt inom och utom seglingssporten. Tio av ekipagen kan vi räkna som lokala dvs sörmlandskustseglare. Bandyns nya förbundskapten, Jonas Classon deltar , liksom seglarikonerna Björn Österberg, Anna Drougge och Anders Lewander. Internationellt kan vi stoltsera med en finländsk och en holländsk båt.

En nyhet som arrangörerna är mycket stolta att presentera är en ny startkur som klubbmedlemmar byggt på piren i inloppet till Oxelösund där starten kommer att gå. Fantastiskt vad ideella krafter fortfarande kan åstadkomma! För övrigt genomförs hela detta arrangemang på genom medlemsengagemang på ideell bas från tre segelsällskap Visby , Oskarshamn och Oxelösund.

Den här snygga motorbåten – Celeste Thirtyseven – kommer från Fribergs Båtbyggeri i Skövde. Båten är designad av Gabriel Heyman, som även står bakom segelbåtar som Fantasi 44 från Bröderna Jakobssons Båtbyggeri.

Det är ingen stor producent som står bakom Celeste Thirtyseven. Varvet bygger någon båt om året, men har ändå lyckats få till motorbåtar i yppersta klass.

– Vi håller på att bygga Celeste Thirtyseven nummer fyra och har byggt ett 15-tal båtar totalt, säger Lars-Åke Friberg på Fribergs Båtbyggeri.

Jag har byggt båtar i nästan 25 år, men tidigare mer parallellt men nu på heltid.

Celeste Thirtyseven levereras i olika utföranden, bland annat med singel- eller dubbelmontage av motorer. Den finns med Volvo Penta IPS och drevinstallationer med joystick.

Resultatet är en rymlig och välbyggd båt med mycket goda sjöegenskaper. Priset är från 4,2 Mkr med en Volvo Penta D6-400.

Fribergs Båtbyggeri, som ägs av Lars-Åke och Britt Friberg, har 30 års erfarenhet av företagande i snickeri-, el- och teknikbranschen. De har man utfört en rad marina inredningsprojekt i skrov från exempelvis Sandvik och Nord West och även byggt Fantasi 44 i samarbete med Jacobssons Båtvarv, Källviken.

Celeste Thirtyseven är varvets egen skapelse och ett resultat av ett samarbete med den prisbelönte båtdesignern Gabriel Heyman.

Både pluggen och formarna är precisionsfrästa med en passning på tiondels millimetrar för vakuuminjicering.

Tekniska data
Längd: 11,54 m
Bredd: 3,60 m
Vikt: 7 500 kg
Djup: 0,95 m
Bränsletank: 800 liter
Vattentank: 350 liter
Hålltank: 120 liter
Motorer: från 1×300 hk till 2×300 hk, valfritt fabrikat
Konstruktör: Gabriel Heyman/Lars-Åke Friberg
Info: www.fribergsbatbyggeri.se

Den 30 maj öppnar Ångbåtsbryggan, en unik sjöhistorisk mötesplats på första parkett på Strandvägen. Fyra historiska ångfartyg pryder en högklassig restaurang och bar på kajplats 18.

Ångbåtsbryggan med musei- och restaurangdel är utformad så att besökaren kan komma så nära båtarna som möjligt och för att kunna se dem i sin helhet. Inomhus kommer alla som vill fördjupa sig i mer utförlig historia och teknik att få sitt lystmäte.

– Tanken med Ångbåtsbryggan är att levandegöra en viktig epok i Sveriges tidiga industriella utveckling och att skapa en mötesplats som knyter samman historia, kultur, teknik och nöje, säger Patrick Lundstedt på Stockholms Restauranger & Wärdshus. I restaurangen finns en fullt fungerande ångslup i miniatyr vars mekanik man ingående kan studera samtidigt man tar en drink eller njuter av en saftig ångbåtsbiff.

Tillgängligheten kommer att vara mycket bra då det kommer vara inträdesfritt och öppet året runt från det att serveringen öppnar på morgonen till den stänger på kvällen. Tillgång till att gå ombord på båtarna kommer att ges vid speciella visningar med en guide ombord. Det kommer även att ordnas publika turer med båtarna samt möjlighet för enskilda sällskap att chartra båtarna.

Torsdagen den 30 maj öppnar Ångbåtsbryggan för allmänheten. Klockan 15-18 finns representanter från Stockholms Hamnar, Stockholms Restauranger & Wärdshus och Ångfartygs Stockholms Omgifningar AB på plats med information, smakprover och historisk guide. Det kommer även att erbjudas guidade visningar på ångfartygen.

– Stockholms Hamnar har ett uppdrag att utveckla och göra innerstadskajerna tillgängliga för stadens invånare och turister samt tillgodose behovet av väl fungerande kajplatser för de fartyg som trafikerar hamnområdet, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar.

Som ett led i detta arbete och för att skapa mervärden för de som vistas i kajnära miljöer, har Stockholms Hamnar i ett samarbete med Ångfartyg Stockholms Omgifningar AB, ett bolag i KGK-sfären, och Stockholms restauranger & Wärdshus nu skapat förutsättningar och en möjlighet för ett Ångbåtsmuseum med restaurang och barer.

Göteborgs Hamn AB har ansökt om att få dispens från förbudet att dumpa muddermassor till havs. Bolaget vill inom de närmaste 20 åren dumpa cirka 10 miljoner kubikmeter muddermassor i ett område sydväst om Vinga. Havs- och vattenmyndigheten, Hav, har utrett frågan och nu lämnat sitt förslag till beslut. – Vi säger ja till en dispens men inte under så lång tid och inte för så stora mängder, säger Björn Sjöberg, chef för avdelningen för havs- och vattenförvaltning.

Enligt miljöbalkens kaptel 15 är det förbjudet att dumpa avfall i vattenområden. Muddermassor räknas som avfall och omfattas därför av förbudet. Havs- och vattenmyndigheten kan medge undantag från förbudet – om dumpningen bedöms kunna ske utan olägenhet för människors hälsa och miljön.

Göteborgs hamn är Nordens största hamn med cirka 11 000 fartygsbesök om året. Hamnen är belägen vid Göta älvs mynning och älven för varje år med sig sand, lera och silt som lagras på botten och bolaget ansvarar för att vattendjupet hålls på rätt nivå

För att kunna hålla vattendjupet på rätt nivå krävs regelbunden muddring .

– Verksamheten i Göteborgs hamn är viktig och den har ett stort allmänt intresse. För att den ska kunna fungera måste muddring och därmed dumpning tillåtas. Med de villkor vi sätter upp så bedömer vi att dumpningen inte skadar människors hälsa och miljön, säger Björn Sjöberg.

Göteborgs Hamn AB har sedan 1998 en dispens för dumpning av muddermassor sydväst om Vinga samt Hake fjord. Denna löper ut i vid årsskiftet och i februari 2012 lämnade de in en ny ansökan till Havs- och vattenmyndigheten. Bolagets ansökan innebär att nivån på botten i området skulle höjas med i snitt cirka 3,2 meter.

HaV har låtit ansökan gå på remiss till bland annat Kammarkollegiet, länsstyrelsen i Västra Götaland, Göteborgs stad, Sjöfartsverket, Världsnaturfonden, Sveriges Fiskares riksförbund och Sveriges Geologiska undersökning, SGU.

HaV har nu skickat sitt förslag till beslut till bolaget som har möjlighet att komma med synpunkter senast fredag 31 maj.

– En dispens på 20 år är vare sig förenligt med avfallsförordningen eller med ett långsiktigt nationellt havsmiljöarbete. Samtidigt har vi förståelse för att bolaget har behov av att kunna planera på lång sikt. Därför föreslår vi en dispens på 10 år, säger Björn Sjöberg.

– I konsekvens med det så tillåter vi också en mindre mängd, 4 miljoner kubikmeter istället för de 10 miljoner som bolaget ansökt om. Det innebär också att området för dumpningen inte behöver vara så stort som urpsrungligen sades i ansökan.

Muddermassor från hamnar är ofta förorenade med tungmetaller, organiska tennföreningar (bland annat TBT, Tributyltenn) som tidigare fanns i bland annat båtbottenfärger. HaV skärper därför kraven på Göteborgs Hamn AB om hur hög halt av det farliga ämnen som får finnas i muddermassorna, för TBT rör det sig om en halvering av bolagets önskade nivåer. Dumpning föreslås också tillåtas endast under perioden 1 oktober till 31 mars och endast under lugna väderförhållanden.

– Dumpningen ska också ske så att bottenmiljön kan återställas så snart som möjligt efteråt så att djur och växter kan komma tillbaka, säger Björn Sjöberg.

HaV betonar också i förslaget till beslut att dispensen endast omfattar Göteborgs hamn AB och inte andra externa aktörer.

Källa: HaV.

MITAB, som nyligen förvärvades av Boatmanager Holding AB, flyttar sin fritidsbåtsverksamhet från Västra Frölunda till Nimbus varv i Långedrag. Boatmanager-gruppen är specialiserade på service- och eftermarknad för fritidsbåtar med ambitionen att bli absolut bäst i Sverige på att ta hand om fritidsbåtsägarna. Målet är att skapa en verksamhet som på ett effektivt sätt kan bidra till ett maximerat båtutnyttjande under den svenska fritidsbåtssäsongen.

– Långedrag är ett läge där vi önskat etablera oss för att komma närmare kunden och därmed erbjuda en bättre service, säger Stefan Bohlin. Tillsammans med Nimbus erbjuder vi en fullserviceanläggning med allt ifrån båtförsäljning, service, försäljning av reservdelar och tillbehör. Allt under ett tak.

För Nimbus del innebär det också stora fördelar.

– Att ha ett Volvo Penta Servicecenter i våra lokaler är något som vi länge försökt att åstadkomma. Med MITAB på plats så kan vi höja servicenivån ytterligare ett par snäpp för våra kunder. Tillsammans kommer vi också kunna erbjuda fullservicekoncept med vinteruppställning endera på plats i Långedrag eller i MITAB’s systerbolag Drevias nya hallar i Lysekil, säger Jan-Erik Lindström

Även GKSS VD Patrik Hedenstedt är mycket positiv.

– Att ha fått en av Göteborgs bästa serviceverkstäder till vår hamn ser vi självklart som en mycket stor fördel för hela vår verksamhet. MITAB är ett bolag som vi haft en nära relation till under lång tid och att nu ha fått dom till vår hamn känns fantastiskt kul.

Bilden:
Stefan Bohlin, Boatmanager.