Nyheter

Med design och funktion som går hand i hand lanserar nu Micore sin nya båtmodell, Micore 480 sc Offshore. Nyheter som hög fribord och breda passager gör denna modell perfekt för barnfamiljer. Utrustad med Hondas utombordsmotorer från BF40 till BF75 blir den ett komplett båtpaket.

Nu lanserar svenska Micore sin nya modell Micore 480 sc Offshore. Micore utvidgar sitt modellprogram med denna minsting eftersom trenden går mot mindre båtar som man dessutom kan dra med ett EU-släp.

För barnfamiljen, som är en av Micores stora kundgrupper, har Micore 480 flera fördelar bl a genom att båten har hög fribord, dvs höga kanter som viktigt vid barnsäkerheten ombord. Det är en båt som är liten utanpå men stor inuti och har massor av utrymme.

Fler viktiga funktioner är lättillgängliga steg upp ur båten samt breda passager. Den negativa rutan trycker effektivt bort fartvinden och ger dessutom mer plats för föraren. Reglage och instrument är lättillgängliga och nås lätt både i sittande och stående körning.

Micore Plast AB finns i Lidköping och är ett familjeägt företag. Idag driver syskonen Peter och Malin Tholérus företaget som startades av Göte Gustavsson 1979, då som legotillverkare av glasfiberarmerade polyesterkomponenter till industrin.

Micore tillverkar närmare 200 plastbåtar per år och har ett modellprogram som består av modellerna Micore 480 sc Offshore, Micore 500sc/550cc Classic och Micore 570cc/630cc Offshore.Om Micore

Info: www.hondamarine.se

Info: www.micore.se

Regeringen har i dag uppdragit åt Havs- och vattenmyndigheten att kartlägga och analysera omfattningen av och orsaken till de olägenheter för människors hälsa eller miljön som användningen av vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster kan ge upphov till.

Användningen av vattenskotrar ökar och teknikutvecklingen har lett till att nya typer både av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster används i våra vatten. Ett tydligt och ändamålsenligt regelverk för användningen av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster behövs. Kunskapsunderlaget om eventuella störningar, dess omfattning och orsak är dock inte tillräckligt för att avgöra hur en framtida reglering utformas på bästa sätt.

– Vattenskoterfrågan är en fråga som jag under min tid som miljöminister har fått ta del av flera synpunkter kring, exempelvis vad gäller erfarenheter av störningar från nöjeskörning och krav på hårdare reglering, säger miljöminister Lena Ek.

Uppdraget till Havs- och Vattenmyndigheten tar sikte på den faktiska störning som riskerar uppkomma vid användning av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster och hur den kan undvikas.
Kartläggningen och analysen kommer att genomföras teknikneutralt, det vill säga att den kommer att omfatta samtliga typer av mindre motordrivna vattenfarkoster.

– Den gällande vattenskoterförordningens förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden har visat sig svår att tillämpa i praktiken och förordningen behöver därför ses över, säger Lena Ek.

Havs- och vattenmyndigheten ska föreslå de författningsändringar som analysen föranleder.
Uppdraget ska redovisas i november i år.

I juni öppnar Göteborgs nya turistattraktion – en grilla-själv-restaurang på en av stadens mest välkända landmärken Barken Viking, Nordens största segelfartyg.

Göteborg begåvas i sommar med ett annorlunda gör-det-själv-koncept i restaurangvärlden: däcksgrillning. Platsen är Göteborgs mest kända flytande landmärke, Barken Viking, som också är Nordens största segelfartyg.

I slutet av juni öppnar man sitt nya restaurangkoncept för sommaren – en helt vanlig krog men med undantag för ett moment – på Barken Viking kommer gästerna själva att bli grillkockar.

Köket på Barken Viking står för marinerat kött eller fisk samt såser och tillbehör – men gästen tar själv hand om grillandet på någon av de utposterade grillarna på däck. Maten som grillas är klassiker som entrecote, ribs, ryggbiff, lax och olika slags korvar.

Under hela sommaren blir det också livemusik med kända artister fredagar och lördagar, och en shuffelboardbana kommer att byggas på däck, för den som verkligen vill anamma den rätta Atlantfararstämningen.

Ombord på Barken Vikings däck finns plats för upp till 240 sittande matgäster.

Fakta/Barken Viking
Den fyrmastade Barken Viking från 1906 som ligger förtöjd vid Lilla Bommen i Göteborg är det största segelfartyg som byggts i Norden.

Skeppet har seglat runt jorden fler än 15 gånger, har bland annat fraktat kol till Sydamerika och tjänstgjort som sjömansskola i Göteborgs stad.

Barken Viking är sedan 17 september 1957 placerad vid Lilla Bommens hamn och är idag en lika självklar symbol för staden Göteborg som Poseidon vid Götaplatsen, grannhuset Läppstiftet och Älvsborgsbron.

Den 1-6 juli seglas Stena Match Cup Sweden som är en av sex deltävlingar i världscupen i matchracing för herrar – Alpari World Match Racing Tour. I år återvänder även den kvinnliga seglingseliten till Marstrand. En av evenemangets höjdpunkter är Childhood Race – där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet.

Vid Stena Match cup Sweden 4 juli kommer kändisar och proffsseglare att segla till förmån för The Childhood Foundation. Initiativet kallas Childhood Race och arrangeras för sjätte året i rad ute på Marstrand.

Tävlingen avgörs i två korta seglingsrace runt en bana och de deltagande kändisarna – än så länge hemliga – kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna från den stora regattan på Marstrand.

Vid racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och plocka upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna.

Ett urval av tidigare deltagare i Childhood Race:
H.K.H. Prinsessan Madeleine
Henke Lundqvist, Hockeyspelare New York Rangers
Marcus Samuelsson, Stjärnkock
Anja Pärson, Skidåkare
Marcus Allbäck, Fotbollsproffs
Peter Jöback, Artist
Carola Häggkvist, Artist
Ulf Ekberg, Artist Ace of Base
Stefan Sauk, Skådespelare
Molly Nutley, Skådespelerska

The Childhood Foundation
The Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till Childhood och 2012 blev det sammanlagt 475 000 kronor.

Hemsida: www.stenamatchcupsweden.com
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se

Plats: Marstrand
Tid: 4 juli 2013, kl. 15:00 – 17:00

Volvo Penta D13 är nu vidareutvecklad att klara EPA Tier 3 – den nya marina miljöstandarden för avgasutsläpp. Den nya versionen av D13 har fått förbättrade miljöegenskaper med i stort sett oförändrad låg bränsleförbrukning.

D13 är en dieselmotor som utvecklats inom Volvokoncernen. Denna motor är bland världens kanske mest beprövade och är idag i drift i mer än 450.000 tunga applikationer, inklusive bussar, lastbilar och anläggningsmaskiner. Inom Volvo Penta är denna motor vidareutvecklad för användning inom segmentet industrimotorer både för off-road och elproduktion och i unika specialanpassade marina applikationer.
Miljöprestanda och bränsleeffektivitet

Hela serien av Volvo Pentas marina D13-motorer är nu uppgraderad till att uppfylla kraven för EPA Tier 3 som börjar gälla från 1 januari 2014. EPA Tier 3 innebär i stort en 40 % reduktion av partiklar i avgaser och en 20 % minskning av NOX och kolväte.

Dessa högt ställda krav uppfyller nya D13 med bibehållen effekt och i princip samma bränsleförbrukning. Det är bränsleeffektivitet i världsklass och mindre miljöpåverkan.

Uppgraderingen i miljöegenskaper förändrar alltså varken prestanda eller bränsleeffektivitet. Det innebär inte heller några förändringar sett till konstruktion, dimension eller installation – i dessa avseenden blir det ingen skillnad för båtbyggare, ägare eller operatör.
Volvo Penta D13 finns både som propulsionsmotor (D13MH) eller som marint generatoraggregat (D13MG) med olika kylsystem.

Volvo Penta kommer denna sommar att ta en av sina testbåtar till Engelska kanalen för att demonstrera för återförsäljare, kunder, press och andra intresserade av fördelarna med det unika Volvo Penta IPS pod-systemet. Ett av stoppen är vid Southampton SEAWORK utställningen i Storbritannien.

Denna resa är inspirerad av den framgångsrika Volvo Penta IPS BalticTrip som genomfördes under liknande omständigheter i Östersjön under sommaren 2011.

Testbåten, kallad PTA80, som är vald för denna resa är en av Volvo Pentas ordinarie testbåtar och används dagligen på Volvo Penta Marin Test Center utanför Göteborg. PTA80 är en 22 meter lång specialtillverkad provbåt och drivs av nya 2 x Volvo Penta IPS 900, 700 hk vardera. Båten har en toppfart av 27 knop med 36 ton deplacement.

Miljöfokus
Volvo Penta IPS erbjuder radikala begränsningar i avgasutsläppen. Motorer uppfyller IMO NOx, EU IWW, EPA Tier 2 och den kommande EPA Tier 3.

Men de största miljövinsterna är att med IPS får man ca 30 % minskning av bränsleförbrukningen jämfört med raka axel- och vattenjet-installationer – och därmed också minskade CO2-utsläpp. Dessa miljöprestanda är i samklang med de miljöregler som gäller i kanalregionen.
6 stop over

Resan har stop over i sex hamnar längs hela rutten. Vid varje uppehåll kommer det att ske presentationer och demonstrationer och möjligheter att provköra båten och pröva de goda manöveregenskaperna med IPS och tala med Volvo Pentas specialister ombord.

Värdar vid varje stop over är representanter från ett lokalt Volvo Penta Center, var och en en viktig del av Volvo Pentas europeiska servicenät. Varje Volvo Penta Center är en auktoriserad marin kommersiell återförsäljare som svarar för försäljning, service och support av Volvo Penta-produkter. Respektive Center ansvarar också för flera mindre återförsäljare och serviceföretag i regionen.

SEAWORK
Den 24 juni kommer PTA80 förtöja i Southampton i direkt anslutning till den kända utställningen SEAWORK. Här introduceras också nya Volvo Penta IPS 900. Enheten är framtagen som ett marint framdrivningssystem för bl.a. halvplanande patrull- och kustbevakningsfartyg.

Användaren får en produkt med förstklassiga prestanda och manövreringsegenskaper och med 30 % minskade bränslekostnader. Båten PTA80 kommer att finnas vid kaj vid utställningen. Den kommer att vara tillgänglig för testkörningar och teknisk information och erbjuda tillfälle att möta teknisk expertis från Volvo Penta.

Webb och blogg
Under resans gång kommer information från och kring kanalresan finnas tillgänglig via en blogg på Volvo Pentas hemsida. Förutom plats för kommentarer och bilder, ska besökare också få tillgång till fakta såsom: bränsleförbrukning, distans, genomsnittlig fart och mycket mer. Bloggen nås via www.volvopenta.com från den 8 juni, 2013.

Tekniska data
Båttyp: PTA80 (speciellt byggd för Volvo Pentas provningsverksamhet)
Ägare: Volvo Penta Marin Test Center
Längd OA: 22 meter
Bredd: 5,2 meter
Motorer: 2 x Volvo Penta D13-700 DST, 2 x 700 hk
Pod-system: Volvo Penta IPS900 Rating 3
Deplacement: 36 ton
Toppfart: 27 knop

Rutt:
8 juni Göteborg – 11 juni Bremerhaven – 14 juni Ijmuiden – 18 juni Dunkerque – 21 juni Cherbourg – 24 juni Southampton – 4 juli Strandby – 5 juli Göteborg.

Det är många gånger svårt att ta sig i/ur båten balanserande på en gungig och hal Y-bom och risken att falla i sjön ska inte underskattas. Båtfolkets stigande medelålder medför att behovet av att lösa detta problem är extra stort.

Svenska Aronowitsch & Lyth AB presenterar därför den patenterade GÖR-AN, som löser problemet och samtidigt erbjuder ett upphängningsställe för förtöjningstampen.

GÖR-AN är ett grepphandtag tillverkat i rostfritt stål. Höjd 81 cm. Den passar till Y-bommar med max mått 10 x 8 (bredd x höjd) cm. Den är försedd med klykor för tampupphängning.
Pris 995 kr.

Info: www.arolyth.se

Alparis bolag, som erbjuder tjänster inom internationell valutahandel världen över, har tillsammans skrivit på som officiell båtsponsor för årets upplaga av Stena Match Cup Sweden, ett av världens främsta seglingsevenemang. Avtalet betyder att Alpari för andra året i rad stöttar Stena Match Cup Sweden som är den tredje deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.

Evenemanget hålls på Marstrand 1-6 juli 2013.

Valutahandelsbolagets startade ett partnerskap med världscupen i februari 2012 då Alpari presenterade ett mångmiljonskontrakt som titelsponsor för den prestigefyllda seglingsserien under fem år.

Alpari World Match Racing Tour passar för Alpari eftersom världscupen med deltävlingar i Nord Amerika, Asien och runt om i Europa besöker nyckelområden för företagets expansion. Alpari utvidgade nyligen sitt engagemang i världscupen genom att introducera Team Alpari FX, ett nytt lag som leds av skepparen Adam Minoprio, världsmästare i matchracing 2009 och deltagare i Alpari World Match Racing Tour 2013.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största årliga idrottsevenemang. Förra året besökte över 115 000 åskådare den sex dagar långa tävlingen som lockade stort intresse från internationell media, vilket i sin tur hjälpte Alpari att stärka sitt varumärke bland seglingsintresserade över hela världen.

– Vi känner starkt för seglingssporten och vi har valt att kliva in som partner till Alpari World Match Racing Tour och Team Alpari FX för att vi tror att seglingsfantaster och valutahandlare har samma ambition och entusiasm för att lyckas, säger Chantelle Johnson, Internationell Marknadschef för Alpari (UK) Limited.

– Vi är väldigt glada över att stötta denna viktiga deltävling i år igen, utöver vårt engagemang i världscupen och vårt seglingsteam. Den ökade exponering som vårt varumärke får på vår tävlingsbåt under evenemanget kommer att hjälpa oss att nå en ännu större publik världen över.

Jan Torstenson, VD på Brandspot som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS sedan 2007, tillägger:

– Vi är både stolta och glada över att Alpari valt att stötta Stena Match Cup Sweden, de är inte bara en viktig och värdefull partner utan stärker också tävlingens internationella atmosfär.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, k-märker ytterligare åtta klassiska fritidsbåtar. Totalt finns det nu 84 k-märkta fritidsbåtar runt om i landet.

K-märkningen av fritidsbåtar syftar till att uppmärksamma äldre välvårdade fritidsbåtar – som kan berätta en del av Sveriges sjöfartshistoria. Båtlivet belyser utvecklingen från det exklusiva till det folkliga. Man kan se en del båtar som en illustration av till exempel det svenska folkhemmet. Bland vårens k-märkta fritidsbåtar finns tre Orustbyggen – bland annat kostern Vi Två från 1948. Ivar Kreugers hundraåriga expresskryssare Loris (byggd 1913) är den mest namnkunniga av de åtta båtarna. Men här finns både en modernistisk skapelse i form av en Coronet från 1956 och en västsvensk stjärnbåt som Jazzmuss från 1931.

– Jag tycker det är roligt att även två finskbyggda båtar finns med den här gången, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet. Det är dels motorjakten Alaiza, dels den välhållna Tiedemannbåten Marimba.

K-märkning av fritidsbåtar görs för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden men också för att uppmuntra de ofta kostsamma och tidskrävande insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin båt k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten vara byggd före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige. Till skillnad från reglerna kring byggnadsminnen bygger k-märkningen av fritidsbåtar inte på lagstiftning och innehåller heller inga förbud.

– Vi har k-märkt fritidsbåtar sedan 2009. En nyligen genomförd utvärdering visar att k-märkningen är värdefull och välfungerande. Den har blivit väldigt uppskattad och har gett mycket uppmärksamhet åt ett kulturarv som finns spritt över hela landet, säger Fredrik Blomqvist.

Pressbilder
Pressbilder på de senast k-märkta fritidsbåtarna finns längst ner på sidan.

K-märkta fritidsbåtar 2013

Motorbåten Soraya, byggd 1956 på Orust
Ägare: Lars Olsson, tel 070-671 19 07, Hägersten, Stockholms län
Denna Tiedemannkryssare byggdes på Johannes Olssons varv (Kungsviken, Orust). Båten har av den nuvarande ägaren genomgått en renovering som inneburit att båten återfått det utförande och utseende som den hade på 1950-talet. Genom de efterforskningar som gjorts av den nuvarande ägaren har båtens historia blivit känd. Bland annat kan därmed konstateras att båten fram till 2001 funnits i Göteborgstrakten. Utöver att båten fått skrovet vitmålat ser hon idag ut som då hon kom från båtbyggaren 1956.

Motorbåt av modell Coronet 18 Hard Top Sedan, byggd 1956 i Vordingborg, Danmark
Ägare: Leif Jonsson, tel 070-6363859, Hudiksvall, Gävleborgs län
Sportbåten Cornonet Hard Top Sedan är byggd 1956 i Vordingborg, Danmark. Ritningarna till denna tidiga Coronet står amerikanen Richard C Cole för. När nuvarande ägaren tog hand om båten var den i ganska dåligt skick. Genom efterforskningar och stort kunnande har båten återställts till det skick den hade som ny. Även om många detaljer i båten är nytillverkade följer både utförande och material originalet. Båtens historia är dessutom väldokumenterad genom nuvarande ägarens ansträngningar.

Segelbåten Vi Två, byggd 1948 på Orust
Ägare: Nils Hökby, tel 0708-482105, Saltsjöbaden, Stockholms län
Kostern Vi Två är konstruerad och beställd av Georg Ström och byggd på Bröderna Martinssons varv Svineviken (Orust). Denna segelbåt är den första båten som byggdes enligt den förnyade K25-regeln i slutet av 1940-talet. Därför har den segelnummer S1. Båten är till största delen i originalskick – även om en del dokumenterade mindre förändringar gjorts. Ägaren kan visa upp en tydlig ägarlängd som fram tills 2002 var kopplad till Västkusten. Vi Två är dessutom i mycket gott skick.

Segelbåten Jazzmuss, byggd 1931 på Orust
Ägare: Jan Eismark, tel 0708-75 70 56 alt. 031-322 53 19 Göteborg, Västra Götalands län
Stjärnbåten Jazzmuss (segelnummer 167), byggd på Anders Abrahamssons varv i Vasseröd (Orust). Den nuvarande ägaren har under sin drygt 30-åriga ägartid givit nytt liv till en båt i förfall. Jazzmuss har kännetecken som stämmer överens med de äldsta Stjärnbåtarna, bredare sittbrunn, bordläggning i tätvuxen kärnfura, och fylligare förskepp. Båten underhålls på ett föredömligt varsamt sätt och är idag i ett fint bruksskick. Nuvarande ägare – som är mycket engagerad i båttypen – har bl a kunnat spåra båtens ägare från de första ca 20 åren.

Motorbåten Loris, byggd 1913 i Nacka
Ägare: Mats Arrhénborg & Joakim Irebjer, tel (Mats) 07008-15 99 70, Stockholms stad och län
Expresskryssaren Loris från 1913, konstruerad av Knut Ljungberg byggd på Hästholmsvarvet i Nacka. Loris är välkänd eftersom den beställdes åt ingenjören och tändsticksmagnaten Ivar Kreuger. Båten har genomgått en mycket omfattande renovering från och med början av 1990-talet, där bordläggningen under vattenytan, köl, och däck varit tvunget att bytas ut. Det kulturhistoriska värdet är fortfarande högt eftersom samma teknik och utförande valts som då båten byggdes på 1910-talet.

Motorbåten Alaiza, byggd 1921 i Åbo, Finland
Ägare: Göran P Sjödin, tel 070-216 02 63, Stockholms stad och län
Alaiza, en motorjakt byggd på Andrée & Rosenqvists varv, Åbo, Finland. Båten har en väldokumenterad historia – avseende ägare, sammanhang, namn, geografisk belägenhet. Inredningen på båten är välbevarad och av fin 1920-tals kvalitet. Ombyggnaderna av båten har genomfört vid flera tillfällen – och kan ses som en del i båtens historia. Alaiza är idag i ett mycket gott skick och har en kulturhistoriskt medveten ägare.

Motorbåten Marimba, byggd 1956 i Borgå, Finland
Ägare Gunn & Pertti Koukonen, tel 070-284 25 18, Saltsjöbaden, Stockholms län
Motorbåten Marimba, konstruerad av Stig Tiedemann, byggd 1956 på Wilenius Båtvarv, Borgå (Finland). Med sin kombinerade finska-svenska bakgrund är Marimba en väldokumenterad välskött motorbåt. Båten har tack vare ett medvetet underhåll åldrats med stor värdighet genom åren. Förutom att skrovet sedan många år är vitmålat – är båten i övrigt i välvårdat originalskick. Till det intressanta dokumentationsmaterialet hör bland annat körjournaler från andra hälften av 1950-talet.

Motorbåten Mamsell, byggd 1958 i Öregrund
Ägare Ulf Pettersson & Göran Pettersson, tel Ulf 070-743 52 38, Nacka, Stockholms län
Mamsell, konstruerad av Jac M Iversen, är byggd på Valgrens varv i Öregrund. Båten beställdes av nuvarande ägares far. Beställaren och varvet gjorde en del förändringar utifrån ritningen – vilket anpassade båten till de syften han önskade. Sedan båten kom till beställarens familj i slutet av 1950-talet har hon legat vid samma brygga på Klintens båtklubb vid Skurusundet (Nacka). Båten är i gott skick både exteriört och interiört. Någon mindre inre ombyggnad har gjorts – vilken väl anpassats till den tidstypiska inredningen.

Mer om k-märkning
För mer information om Sjöhistoriskas arbete med fritidsbåtar och fartyg se www.sjohistoriska.se.

Vid Sjöräddningssällskapets konstituerande möte på Marstrand i går fredag valdes Olof Stenhammar till ny styrelseordförande. Olof Stenhammar är finansman, ekonomie och filosofie hedersdoktor och grundare av OMX, världens första privatägda elektroniska börsmarknad.

– Vi är glada och väldigt stolta över att Olof Stenhammar har tackat ja till det här uppdraget. Med Olof som ordförande känner vi i Sjöräddningssällskapet stor tillförsikt inför framtiden, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

– Jag har alltid tyckt att Sjöräddningssällskapets styrelse är den finaste styrelse jag suttit i. Att bli vald till ordförande är därför mycket hedrande, säger Olof Stenhammar.

Olof Stenhammar har suttit i Sjöräddningssällskapets styrelse sedan 1996. Han tar över ordförandeposten efter M Johan Widerberg. Till vice ordföranden valde styrelsen Leif Johansson och Jonas Kleberg.

Nyinvalda i styrelsen blev Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör och chef för sjö och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket och Johan Hilding, frivillig sjöräddare på Sjöräddningssällskapets station i Strömstad.

I samband med fredagens årsmöte namngavs även en ny räddningsbåt, Rescue Leif Johansson. Båten är en 12-meters räddningsbåt av Victoriaklassen, specialutformad för att utföra sjöräddning även under mycket tuffa väderförhållanden. Den kommer att vara stationerad i Fjällbacka. Båten är resultatet av en insamling i samband med Leif Johanssons 60-årsdag och en avgångspresent när han avgick som VD och koncernchef från Volvo.

– Jag önskade mig helt enkelt en båt i present. Och vem behöver den bättre än Sjöräddningssällskapet? Över 200 vänner, kollegor och företag har samlat ihop till den tillsammans med Volvo. Jag är glad att vi kan stötta svensk sjöräddning på det här sättet, säger Leif Johansson.

Holländska Heesen Yachts sjösatte nyligen den här 50 m långa och mycket exklusiva yachten byggd helt i aluminium. Det är en halvplanande motoryacht som döps till ”Crazy Me” med inspiration från designern Gary Grant, enligt yachtens ägare.

”Crazy Me” har långa, svepande linjer från för till akter som gör att hon ser elegant ut. Designen är också gjord för att yachten ska vara lätt att känna igen.

Ett av de nya grepp som konstruktörerna har tagit till är att de har använt format glas på många platser, något som var typiskt för båtens designer. Förutom att glaset är starkt tillför det extra ljudisolering och ger god sikt runt om.

För inredningen svarar den italienska designern Cristiano Gatto, som även han har använt sig av svepande linjer och modern design.

Den mest spektakulära delen ombord sägs vara på soldäck, där en enorm glasbottenförsedd pool gör att ljus kan komma ner till huvuddäcks sittytor. Här finns även ett extremt ljudsystem designat av ägaren.

– Det här är en av de finaste yachter som någonsin har levererats i Europa, säger ägarens representant, Alex Banning på SuperYachtsMonaco.

Vem som har köpt båten framgår dock inte av pressinformationen.
”Crazy Me” kommer nu att genomföra en rad tester på Nordsjön innan det är dags för leverans senare i juni.

Tekniska data
Skrov: Halvplanande skrov med två propellrar
Skeppsarkitekt: Van Oossanen / Heesen Yachts
Exteriör design: Gary Grant Design
Interiör design: Cristiano Gatto Design
Klassificering: ABS A1 Yachting Service AMS
Skrov: Aluminium
Överbyggnad: Aluminium
Gäster: 12
Kabiner: Ägarkabin, en VIP-kabin, fyra dubbelhytter
Längd ö a: 50,00 m
Bredd: 10,00 m
Max fart (50% last): 21 knop
Huvudmotorer: 2 x MTU 16V 4000 M93L
Info: www.heesenyachts.nl

Från och med den 1 januari 2014 upphör pappersutgåvan av Underrättelser för sjöfarande, Ufs. Samtidigt förbättras servicen via Sjöfartsverkets webbplats.

Underrättelser för sjöfarande, Ufs, innehåller bland annat rättelser av sjökort, öppningstider för broar och kanaler, sjöfynd och andra uppgifter om förändringar och förhållanden till sjöss. Nya Ufs-notiser publiceras i stort sett dagligen på Sjöfartsverkets webbplats. Notiserna samlas i PDF-dokument, som framöver kommer att publiceras varje vecka oberoende av helgdagar.

– PDF:erna kommer att publiceras i en svensk och en engelsk version istället för en gemensam som tidigare. Dessutom ändras storleken på PDF-formatet från A5 till A4, vilket ger större och tydligare sjökortsbilder, säger Svante Håkansson, nautisk redaktör på Sjöfartsverket.
Från och med den 1 januari 2014 upphör dock Sjöfartsverkets utgivning av Ufs i tryckt form.

– Antalet prenumeranter på Ufs i pappersform har avtagit med åren och trots ökat prenumerationspris täcker intäkterna från prenumeranterna inte kostnaderna för tryckning, distribution och administration, säger Svante Håkansson.

Däremot kommer Ufs-databasen på www.sjofartsverket.se/ufs att förbättras. Utskriftsfunktionen av Ufs-notiserna ska ändras så att bilderna blir mer enhetliga, texten större och bättre formaterad. Målsättningen är också att sökfunktionerna ska utvecklas och att det ska bli möjligt att skapa sin egen profil så att användarna vid återkommande sökning till exempel slipper ange de sjökort eller det område som de är intresserad av. På sikt kommer det att gå att prenumerera på nya notiser från valt geografiskt område eller valda sjökort.

Bilden:Svante Håkansson, nautisk redaktör, Sjöfartsverket,

Båttillverkaren Agapi väljer Svedea Båtförsäkring som försäkringspartner. Samarbetet omfattar Agapis samtliga modeller och servicekoncept för ett enklare båtägande. Svedea Båtförsäkrings olika försäkringar kan tecknas vid köp av en Agapi-båt från juni 2013.

Svedea Båtförsäkring har inlett ett samarbete med RIB-tillverkaren Agapi med huvudkontor i Stockholm. Samarbetet innebär att Agapi erbjuder försäkringar från Svedea i samband med försäljning av Agapi-båtar och som en del i Agapis servicekoncept för ett enklare båtägande.

– Agapi vill precis som vi göra det enklare att ha båt och det känns roligt att få vara en del av deras nytänkande erbjudande till marknaden, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.

– Vi tror att framtidens båtägare allt mer kommer att välja helhetslösningar som gör båtägandet mindre krångligt och tidskrävande. En bra försäkring är en självklar del i våra servicekoncept och Svedea Båtförsäkring är ett bolag som lever upp till de krav som vi och våra kunder ställer, säger Peder Asplund, Agapis VD och grundare.

Sätt ett stort kryss i almanackan – från den 29 juni till den 7 juli och skriv Blekinge intill! Den veckan blir nämligen årets nostalgitätaste med start i Ronneby för Nostalgia Festival i Brunnsparken den 29 juni följt av Fri Fart på Ronnebyån dagen efter.

För andra året i rad kommer Fri Fart till idylliska Ronnebyån för att delta i Nostalgia Festival. Här bjuds publiken på ett skådespel som saknar motstycke. Den ena klassikern efter den andra kommer att visa upp sina fartresurser för publiken som står på stränderna och häpnar över skick och fart.

– Båtar från alla tider kommer tillsammans ge en underbar bild av hur boating skedde med fart även förr, säger Linda Hugosson, projektkoordinator Nostalgia Festival.

Till årets arrangemang är ett flertal spännande båtar anmälda.

– Bland annat deltar en riktig mahognyracer byggd av amerikanska Chris Craft redan 1937 som kommer till festivalhelgen på egen trailer – givetvis efter klassisk bil, säger Klassiska Båtars redaktör Anders Værnéus.

Festligheterna flyttar sedan till Karlskrona följande helg då Karlskrona Veteranbåtsdagar med Nordisk Kulturfestival fyller stadens bryggor och kajer med seglande skutor, klassiska fritidsbåtar från alla tider samt en mängd aktiviteter på vattnet och längs kajerna då förlaget Albinsson & Sjöberg firar 40 år som förlag.

Info: www.nostalgiafestival.se

På söndagsmorgonen vid sjutiden gick de sista tävlande i mål i Oxelösund i Watski2star2013. Första båt i mål blev Pacman, som kom kvart i fem på lördagsmorgonen. Vinnare blev den största och samtidigt en av de äldsta, Refanut, som seglas av Fredrik Wallenberg och Gustav Dyrssen från KSSS.

Tvåa kom före detta Oxelösundsbon Henrik Borg med sin besättning, bestående av Magnus Engdahl från WESS (Västerås). De seglade en båt som heter Mithril.

Trea blev Arken Zoo från KSSS med Patrik Forsgren och Oscar Gnosspelius.

Fullständiga resultat på www.watski2star.se

Seglingen startade på onsdageftermiddagen den 29 maj, då 110 segelbåtar lämnade Oxelösund för att kappsegla under tre dygn.

Bilden är från förra årets start.

Behöver panelen, staketet eller trämöblerna lite extra omtanke? I så fall är hösten perfekt för att ta tag i hemmets alla gör-det-själv-projekt som inte blev av under sommaren. Nu lanserar Bosch slipmaskinen PRR 250 ES som gör det möjligt att slipa områden där inga andra maskiner tidigare kommit åt.

Den nya universalsipen PRR 250 ES från Bosch har en 250 W motor med en slipfrekvensk på 1.600 till 3.000 varv/minut. Den passar till en rad olika tillbehör och kan därför anpassas till olika typer av ytor och material.

Slipmaskinen är särskilt lämpad för slipning av trä men kan också användas på metall. Den tar snabbt bort gamla färgrester och kan användas på både jämna och ojämna ytor, som till exempel trappräcken, golvlister eller möbler med tydliga konturer.

Utbytbara tillbehör för alla uppgifter
Universalslipen kan med hjälp av de utbytbara tillbehören användas till en rad olika områden. Med en enkel slipplatta slipas jämna ytor medan en flexibel skiva passar bäst till ojämna ytor.

Med hjälp av den konformade slipplattan kommer PRR 250 ES åt där en slipmaskin normalt sett inte når och med den 10 mm breda mässingborsten får du enkelt bort rost från metall.

Tack vare SDS-systemet är det enkelt att byta ut tillbehören utan att använda några verktyg. Tryck bara på knappen vid botten av sliphuvudet, byt ut tillbehöret och du är redo att börja arbeta igen. Slipmaskinen ligger säkert och bra i handen tack vare ett litet handtag i halkfritt gummi. Det är dessutom enkelt att ansluta en maskindammsugare till verktyget.

PRR 250 ES kommer att finnas i byggvaruhus över hela landet från augusti 2013 och har ett rekommenderat pris på 1 249 kr. Verktyget levereras i en praktisk låda tillsammans med en skyddsskärm, en 60 mm slipplatta i kornstorlek 80, hållare till slippapper samt två lamellrullar i kornstorlek 80 med en bredd på 10 och 60 mm.

Specifikationer Bosch PRR 250 ES
Märkeffekt 250 W
Slipfrekvens 1.600-3.000 varv/min
Omkrets grepp Ca. 190 mm
Dimensioner (längd x bredd x höjd) 400 x 60 x 70 mm
Vikt 1,3 kg.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har på regeringens uppdrag utrett hur ett förbud mot utkast av fisk i Skagerrak kan kontrolleras. De metoder som utretts är bland annat kontrollobservatörer, kameraövervakning och övervakning via flyg och båt.

– Vi har tittat på för- och nackdelar med de olika metoderna. En grundläggande utgångspunkt är att få en så säker bild som möjligt av hur mycket fisk som fångas, både de mängder som landas i hamn och de som kastas i havet, säger Jenny Nord, utredare på enheten för fiskereglering vid HaV.

Skagerrak kan bli det första av EU:s havsområden som får en fiskeriförvaltning med förbud mot utkast av fisk. I juli 2012 enades EU och Norge om att införa ett utkastförbud i Skagerrak. Regeringen gav därför i mars i år Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att utreda förutsättningarna för kontroll av ett utkastförbud.

HaV:s utredare har utgått från EU-kommissionens förslag till förordning om tekniska åtgärder och kontrollåtgärder i Skagerrak. Förslaget omfattar 35 fiskarter, vissa redskapsbestämmelser och kontrollåtgärder som obligatorisk kameraövervakning på fartyg över 12 meter från och med 1 juli 2016. För fartyg över 15 meter föreslås det införas redan 1 januari 2014. Kommissionens förslag är ännu inte antaget.

– Vi har också tittat på erfarenheter som finns i andra länder av försök med fullt dokumenterat fiske, det vill säga att all fångst dokumenteras. Vi har också haft nära dialog med flera av yrkefiskets intresseorganisationer, säger Jenny Nord.

– Andra parter som vi haft samråd med är Kustbevakningen, Jordbruksverket, Sveriges lantbruksuniversitet och Datainspektionen.

Redan i dag finns krav på att yrkesfiskare ska rapportera hur mycket fisk som fångas och hur mycket fisk som kastas tillbaka i havet.

– Vi vet att utkast sker utan att det rapporteras, bland annat genom att jämföra uppgifter i loggböcker med de uppskattningar som forskare gör genom provtagningar, säger Jenny Nord.

Den fisk som kastas ut överlever oftast inte och kommer inte samhället till nytta i form av intäkter eller föda.

– Ett fullt dokumenterat fiske skapar förutsättningar för en bättre långsiktig hållbar fiskförvaltning, säger Jenny Nord.

HaV har tittat på för- och nackdelar med nio alternativ för kontroll och dokumentation: kontrollobservatörer, kameraövervakning, övervakning via GPS och sensorer, sjökontroll med patrullflyg, sjökontroll med flyg, referensflotta, landningskontroll, satellitövervakning med VMS (Vessel monitoring system), fiskets egen rapportering (bland annat loggböcker, landningsdeklarationer och avräkningsnotor).

– Vi bedömer att det finns två alternativ som kan leva upp till målet om fullt dokumenterat fiske: kontrollobservatörer och kameraövervakning. Det första alternativet är mycket kostsamt och är svårt att genomföra rent praktiskt, det andra alternativet kan bland annat uppfattas som integritetskränkande, säger Jenny Nord.

– Inom näringen finns ett starkt motstånd mot kameraövervakning på fartyg, framför allt eftersom den uppfattas som integritetskränkande.

HaV har gått igenom om kameraövervakning är förenligt med regeringsformen, personuppgiftslagen (PuL) och lagen om allmän kameraövervakning (LAK). I dag skulle kameraövervakning på fiskefartyg falla under PuL men från och med 1 juli träder en ny lag om kameraövervakning i kraft. Kameraövervakning på fiskefartyg faller då under den nya lagen när den bedrivs på svenskt territorialvatten och i övrigt fortsätter PuL att gälla för övervakningen.

– Som vi bedömer det är kameraövervakning under de tänkta förutsättningarna förenligt med svensk lag. Om kameraövervakning väljs som kontrollmetod ska övervakningen ske för att kontrollera utkastförbudet och det inspelade materialet ska endast användas för detta syfte, säger Åsa Toll, verksjurist på HaV.

– Utkastförbudet är en del i arbetet med att skapa ett hållbart fiske inom EU, det rör sig om nyttjande av en allmän resurs som tillhör oss alla. Det allmänna intresset av att effektivt kontrollera utkastförbudet får anses väga tyngre än det integritetsintrång som övervakningen innebär.

HaV:s bedömning grundar sig på att övervakningen begränsas till ett nödvändigt minimum. Tanken är att kamerorna i så fall ska sättas på platser där fisken tas upp ur vattnet, där den rensas och sorteras och där oönskad fisk slängs tillbaka. Någon ljudupptagning är inte tänkt att ske och filmmaterialet skulle vara sekretesskyddat enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Sedan 2008 har EU:s medlemsländer haft möjlighet att införa pilotförsök med kameraövervakning och ett fångstbaserat kvotsystem. I Danmark och Skottland har flera projekt gjorts för att dokumentera torsk fångad i Nordsjön. I Kanada används i dag kameraövervakning på fiskefartyg för ett 60-tal fiskarter och det har även gjorts försök i Australien.

Källa: HaV.

Med motiveringen “En välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill där man njuter av eftersmaken.” utsågs ”Bacon och pepparrot” till Årets Sill 2013. 
Årets Sill börjar säljas den 6 juni vilket bland annat firas under Sillens dag på Klädesholmen.


En krona per såld burk går till Sjöräddningssällskapet, det gav 75 500 kronor för försäljningen av Årets Sill 2012.

Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. I den namnkunniga Årets Sill-juryn, som samlades på Klädesholmen den 12 mars, ingick förutom ständige ordföranden Peter Harryson, musikern och sångaren Timo Räisänen, de erkända kockarna och matinspiratörerna Paul Svensson och Malin Söderström, matbloggaren Annika Ingemarsson och som alltid Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.



– Det är viktigt att manifestera svensk matkultur och något av det allra svenskaste som finns är ju inlagd sill. Jag är stolt över att få vara med och kunna slå ett slag för sillen, säger Peter Harryson, som är på plats under Sillens dag på Klädesholmen den 6 juni för att ”inviga” säljstarten och lämna över den symboliska checken till Sjöräddningssällskapet.

En krona per såld Årets Sill-burk går direkt till Sjöräddningssällskapet och det så viktiga arbetet för ökad säkerhet till sjöss. Även delar av försäljningen under Sillens dag går till Sjöräddningen.

På Klädesholmen, på Tjörns västsida, finns en silltradition sedan 1594. Här har man i generationer utvecklat sillen till den inlagda delikatess den är idag. När de fyra kvarvarande konservfabrikerna på Klädesholmen slogs samman i början av 2000-talet bildades Klädesholmen Seafood, som idag förvaltar den svenska silltraditionens yrkeskunnande och hantverksskicklighet. Bara en kort pir bort ligger den erkända skärgårdskrogen Salt & Sill, som med lokala råvaror och starka influenser från kust och hav också bidrar till att lyfta sillen och dess traditioner.

Bildtext:
Årets Sill-jury, fr vänster Malin Söderström, Annika Ingemarsson, Timo Räisänen, Peter Harryson, Paul Svensson, Rolf Westerström.

Sail Racing presenterar stolt sitt nya tillskott i Sail Racing Test Team – OS-guldmedaljören i London 2012, Fredrik Lööf. Fredrik kommer vara en stor del i produktutvecklingen av nya tekniska Sail Racing-plagg, där hans erfarenhet från olika former av fysiskt krävande segling kommer ligga till grund för nya funktioner, mönster och tekniska lösningar.

Samarbetet mellan Sail Racing och Fredrik Lööf har redan startat med initierande möten kring
produktutveckling.

– Det känns kanonkul att få jobba med Sail Racing, säger OS-guldmedaljören Fredrik Lööf.

– De har redan en stor teknisk kunskap kring produkter, material och detaljer, men där jag med min erfarenhet
säkert kan tillföra mycket. Mina sex satsningar på OS, EM och VM samt tidigare Volvo Ocean Raceprojekt
m.m har ju skapat en del krav på både funktion, uthållighet och passform. Min nuvarande
satsning med Lööf Racing Team i M32-cup innebär en annan form av segling med högre farter, mer
puls och till det också större krav på smidighet och rörlighet. Det ska bli jättespännande att få vara
med i utvecklingen av plagg för mer speed sailing, säger Fredrik Lööf.

Henric Vikestam, VD på Sail Racing fortsätter:

– Vi är självklart otroligt stolta och glada att få jobba
med Fredrik. Vi befinner oss i en fas där vi ska ta nästa steg i den tekniska utvecklingen av våra
produkter. Fredriks kunskaper och önskemål på plaggens prestanda kommer ligga till grund för
många av våra framtida tekniska produkter. Vi ser fram emot att omgående starta upp utvecklingsarbetet.

Fredrik Lööf och hans nya team Lööf Racing Team deltar i M32-cup som 2013 består av fyra nordiska
event med snabba spektakulära city race, med start 5 juni i Oslo. Därefter seglas cupen i Göteborg
12-16 juni, Malmö 21-24 augusti och avslutningsvis Stockholm 19-21 september.

Den här helgen – 30 maj – 2 juni är det flytande båtmässa i Wasahamnen på Djurgården.Stockholm Water Show har lockat flera av de mest kända båttillverkarna att visa upp sina nyheter i det förhoppningsvis fina vårvädret – mitt i huvudstaden.

Nimbus är ett av företagen som finns med vid bryggor. De visar bland annat:
• Paragon 25 Ranger
• Paragon 25 Cabin ”Grey Edition”
• Paragon 31
• Nimbus 230 R
• Nimbus 31 Nova S HT
• NIMBUS 335 Coupé
• NIMBUS 34 Nova

Dessutom visas det nya båtmärket Epoca Yachts, från skaparna av Nimbus.

Båtmässans pressrelease:
Stockholm Water Show

Smakstart på båtsäsongen.

Den 30 maj till 2 juni arrangeras Stockholm Water Show i Wasahamnen. Arrangör är Bonavita, som utlovar mer show och upplevelser för besökarna än på en traditionell båtmässa.

För att optimera tillställningen ordentligt har Bonavita dessutom valt att lägga torsdagen som en specialdag bara för Bona Vitas läsare, gäster och nätverk.

På fredagen ”äger” Mercedes-Benz hela tillställningen för sina kunder och partners. På lördagen och söndagen är det öppet för alla som gillar havet och allt den kompletta showen har att erbjuda.

Arrangörerna har också märkt på sina utställare, som ju är grunden till att det kommer rätt besökare, att får de avkastning på sitt deltagande (som är den viktigaste punkten), gillar de detta upplägg. En tillställning som Stockholm Water Show är ett billigare alternativ än att varje handlare ska behöva annonsera själv denna tidpunkt på året, här finns hela underlaget.

– Vårt val av Wasahamnen är både slump och planering. Vi har kommit fram till att Wasahamnen med sitt centrala läge är en plats som det är lätt att hitta till och som det finns mycket goda kommunikationer till.

Öppettider
Stockholm Water Show är öppen för allmänheten följande tider:
Lördag den 1 juni 10:00-18:00.
Söndag den 2 juni 10:00-18:00.

Info: www.stockholmwatershow.se