Nyheter

Det blev en femteplats för svenska Anna Kjellberg när VM i matchracingsegling för damer nyligen avgjordes i koreanska Busan. Och den placeringen räcker för att ge Kjellberg och hennes besättning delad ledning i nystartade Women’s International Match Racing Series: – Det är så sjukt roligt när det stämmer i hårdvindssegling, det finns inget bättre, skrattar Anna om den sista matchen som säkrade femteplatsen i VM.

Women’s International Match Racing Series består av fem högklassiga deltävlingar runtom i världen, med Lysekil Women’s Match som final den 5 – 10 augusti. Tack vare fina resultat i de två inledande tävlingarna i Frankrike och Korea har Anna Kjellberg, som seglar för Göteborgs Kungliga SS, gått upp i ledningen i serien. Där är hon i prominent sällskap av nyblivna världsmästarinnan och OS-guldmedaljören Tamara Echegoyen från Spanien, och 2010 års världsmästarinna Lucy Macgregor från Storbritannien.

Slutresultat i ISAF Women’s Match Racing World Championship 2013 i Korea, årets andra tävling i Women’s International Match Racing Series (placering/besättning/nationalitet/poäng):

1. Tamara Echegoyen, Sofia Toro, Eva Gonzalez, Mariana Lobato, Lara Cacabelos, ESP, 25
2. Camilla Ulrikkeholm, Trine Palludan, Louise Ulrikkeholm, Josefine Boel Rasmussen, Joan Vestergård Hansen, DEN, 22
3. Katie Spithill, Alessandra Angelini, Jessica Eastwell, Maryann Thomas, Stacey Jackson, AUS, 19
4. Ekaterina Skudina, Silke Hahlbrock, Ekaterina Chashchina, Tatiana Lartseva, Vera Dubina, RUS, 15
5. Anna Kjellberg, Johanna Larsson, Karin Almquist, Linnéa Wennergren, Annie Wennergren, SWE, 13
6. Alexa Bezel, Corinne Meyer, Romy Hasler, Manon Luther, Laurane Mettraux, SUI, 11
7. Susannah Pyatt, Karleen Dixon, Jenny Egnot, Jenna Hansen, Raynor Haagh, NZL, 9
8. Claudia Pierce, Hannah Osborne, Aimee Famularo, Paige Cook, Janelle Peat, NZL, 7
9. Sung-Eun Choi, Won Hee Seo, Moon Mi Kim, Jin Sook Choi, Som Da Park, KOR, 4

Ställning i Women’s International Match Racing Series efter två deltävlingar, i Frankrike och i Korea (rorsman/nationalitet/WIMRS poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 25
1. Tamara Echegoyen, ESP, 25
1. Anna Kjellberg, SWE, 25
4. Julie Bossard, FRA, 22
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 22
6. Stephanie Roble, USA, 20
7. Katie Spithill, AUS, 19
8. Alexa Bezel, SUI, 17
9. Klaartje Zuiderbaan, NED, 16
9. Claudia Pierce, NZL, 16
11. Ekaterina Skudina, RUS, 15
12. Caroline Sylvan, SWE, 14
13. Milly Bennett, AUS, 8
13. Susannah Pyatt, NZL, 8
15. Morgane Dréau, FRA, 4
15. Sung-Eun Choi, KOR, 4

Evenemangen på 2013 års Women’s International Match Racing Series är (datum, tävling, ort, båttyp):
• 15-19 maj – Saint Quay Women’s Match Racing – St Quay, Frankrike – Elliott 6m.
• 6-9 juni – Pusan Cup International Women’s Match Race – Pusan, Korea – K 30.
• 20-23 juni – Danish Open Women’s Event – Skovshoved, Danmark – J/80.
• 11-14 juli – New York Women’s Invitational – Oakcliff, New York, USA – SM 40.
• 5-10 augusti – Lysekil Women’s Match – Lysekil, Sverige – DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Under våren har seglaren Peter Gustafsson (Blur.se) tillsammans med ett antal duktiga seglare och några sponsorer fått ihop en ny seglingscup med några av Sveriges bästa seglare. Det kan liknas det vid bilsportens STCC eller Elitserien i segling. Det är lite mer spektakulärt och publikfriande än annan segling.

Bland de fem teamen som seglar återfinns Fredrik Lööf (OS-guld London), Hans Wallen (OS-silver Atlanta), Martin Krite (vinnare Volvo Ocean Race) och många fler profiler.

I år seglar båtarna i Oslo, Göteborg, Malmö och Stockholm. I Göteborg hade arrangörerna velat segla mitt i stan, men tyvärr har de inte fått till det på kort varsel. I stället kör de ute på Hönö onsdag-lördag den här veckan.

För att få en idé om hur det kan se ut, kolla de läckra bilderna från förra helgens arr i Oslo.

Info: http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157633957679602/

Nu blir det lättare att vårda båtbatterierna och hitta rätt laddare för ändamålet med en ny app från CTEK. Utöver produktguiden får man en överskådlig presentation och ingående beskrivning av alla laddare och med hjälp av en gps-funktion visas närmaste butik där man kan köpa den laddare man behöver.

CTEKs app är utvecklad för att hjälpa konsumenter bli medvetna om vikten av att vårda sina fordonsbatterier. I takt med att fordonstekniken utvecklas, t.ex. START- och STOPP- teknologin, är det inte alltid så lätt att veta vilken typ av laddare som behövs. På marknaden finns det dessutom en uppsjö av batteriladdare för olika ändamål att välja på. CTEKs app är ett försök att hjälpa konsumenten i sitt laddarval.

− Tanken var att ta fram appen som ett säljstöd främst för distributörer och återförsäljare. Men det är så många som har visat intresse så nu utvecklar vi den ytterligare och gör den mer användbar även för konsumenter, säger Katariina Stahl, Sälj- och Marknadsdirektör på CTEK.

Att ha en batteriladdare hemma blir allt viktigare, dels med tanke på miljön, dels i takt med fordonsutvecklingen.

− Vi går mot ett samhälle som blir allt mer strömberoende när det gäller fordon och även våra fritidsintressen. Något inte många känner till är att batteriet håller längre om man laddar det regelbundet, vilket ger en direkt miljövinst samtidigt som det är ekonomiskt. För varje batteri som inte slängs på tippen besparas miljön, säger Katariina Stahl.

Fakta om CTEK:s app
• Guide för att hjälpa användaren hitta rätt batteriladdare
• GPS-funktion som guidar till närmaste återförsäljare
• Manualer och produktblad på drygt 20 språk till 20 olika laddare, batteritestare och olika tillbehör – till moped, motorcyklar, alla sorters bilar och bussar, traktorer, gräsklippare, båtar och mycket mer
• Möjlighet att ladda ner, skicka och skriva ut produktbladen direkt från appen
• Appen är tillgänglig för nedladdning i 40 länder runt om i världen
• Information om CTEK som företag
• Tillgänglig för iPhone och iPad idag, en version för Android utvecklas nu och lanseras i höst
• Appen är gratis och hittas på App Store genom att söka på ”CTEK”

Info: www.ctek.com

27 racerbåtar VM-tävlar i helgen på Riddarfjärden. Båtarna gör 180 km/h på världens mest svårkörda bana helt nära huvudstadens kajer. Över 100 000 stockholmare väntas komma till Riddarfjärden där svenska världsmästaren Erik Stark (bilden) och svenskan Angelica “Bimba” Sjöholm tävlar mot världseliten.

Sverige har därmed sitt eget Monte Carlo-Race på vatten. Stockholms Stad, Stockholm Visitors Board och Motorlotteriet är samarbetspartners. Vid fint väder planerar arrangörerna för en folkfest med över 100 000 besökare. Evenemanget är gratis.

Flera kringaktiviteter serveras publiken, både i vattnet och på land. Bland annat e visar Wakeboardlandslaget upp sig och en surfbuss är på plats så att besökare kan prova paddleboard på Fjärden.

Tävlingarna går att följa från Riddarholmen, Söder Mälarstrand och Stadshuskajen.
Ingen annan F1 eller F2 båttävling har det senaste decenniet haft så många båtar vid startbryggan (27 stycken). Förarna måste kvala.

– Det är den enda tävlingen i Sverige med F2 båtar, säger Anders Bjurman ordförande KMKr och ansvarig för tävlingen. Det är en enorm fartkänsla i båtarna och en unik upplevelse att åka mitt inne i en av Europas vackraste huvudstäder.

Det är oerhört tufft att tävla på Riddarfjärden, då det finns kajer runt banan och svårbemästrade vågor.
Alla förare åker med samma akrylatbensin (miljöbensin). Motorerna är EPA-godkända miljömotorer.

– Folk kommer nära depåerna och kan titta på båtarna, fortsätter Anders Bjurman. Starten är häftig. När den röda lampan släcks går alla båtar igång och publiken kan stå några meter bakom. Det finns goda möjligheter att ta del av stämningen runt tävlingarna och få träffa både förare och team.

SCA deltar med en kvinnlig besättning i havskappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015. Nu söker vi kvinnliga seglare under 30 år som älskar havskappsegling. Först och främst vill hitta seglare som vill segla från Stockholm till Göteborg i sommar.

SCA har redan hittat några kandidater men vill ha fler kvinnliga seglare under 30 år till Team SCA.

De är övertygade om att det finns många unga kvinnliga seglare i Sverige som är redo att anta utmaningen och som skulle kunna bli havskappseglare av rang. Därför söker vi kvinnliga seglare med den rätta inställningen. När vi hittat dem kan vi coacha med de rätta tränarna och bygga ett bra seglingsteam.

Med på seglingen, som sker med en Farr 45:a, mellan Stockholm och Göteborg finns Martin Strömberg. Han är en av Team SCAs coacher och en erfaren havskappseglare. Martin kom fyra i Volvo Ocean Race 2009 och vann tävlingen 2012 ombord på franska Groupama.

De som visar rätt inställning och har seglingskunskaperna kan bli inbjudna till teamets bas i Puerto Calero på Lanzarote, Spanien, i höst, för att under cirka en månad leva, träna och segla med Team SCA. Kanske kan det till och med bli en plats ombord på Team SCA:s båt i Volvo Ocean Race 2014-2015?

SCA är ett globalt hygien- och skogsindustriföretag. 80 procent av SCAs konsumenter runt om i världen är kvinnor. Därför har vi valt att ställa upp i världens tuffaste världsomsegling med en helt kvinnlig besättning.

Är det här nått för dig? Tror du att du har vad som krävs? Skicka ditt CV och en ansökan till Hr@atlant.org

Foto: Rick Tomlinson.

Det är betydligt dyrare att ta hand om övergivna skrotbåtar än vad som framkommit tidigare. Samtidigt är det mycket svårt att identifiera ägaren till övergivna båtar. Det visar projektet ”Svenska skrotbåtar” som Håll Sverige Rent nyligen slutfört.

I Sverige finns över 100 000 fritidsbåtar som är över 40 år gamla, och många av dessa närmar sig bäst-före-datum. Idag saknas ett nationellt system för omhändertagande och återvinning av skrotbåtar, vilket gör att det är svårt för en båtägare att skrota sin gamla båt.

Det innebär stor risk att många skrotbåtar hamnar i naturen och skräpar ned inom en snar framtid, vilket kan bli en dyr historia för skattebetalarna. Det är nämligen mycket kostsamt att skrota en båt som hamnat i naturen, och närmast omöjligt att identifiera ägaren.

– Skrotbåtar är ett växande problem som kräver åtgärder idag, säger Anna Linusson, vd på Håll Sverige Rent. Det behövs ett nationellt system för båtskrotning så att det blir enklare att göra rätt. Det behövs även ett system som gör det möjligt att identifiera ägare till båtar som dumpats, så att ägarna kan ställas till svars.

I Håll Sverige Rents projekt ”Svenska skrotbåtar” kartlades och inventerades uttjänta fritidsbåtar i Stockholms län. I projektet skrotades fem övergivna båtar.

Medelvärdet för kostnaden för skrotningen var nästan 40 000 kronor, varav bärgnings- och transportkostnaden utgjorde den allra största delen. Själva skrotningen utgjorde i flera fall bara 10 procent av kostnaden. Den sammantagna kostnaden är betydligt högre än vad som framkommit tidigare, en nota som hamnar hos kommunen om inte ägaren kan identifieras.

– Rapporten visar att det är bärgning och transport som kostar. Vi tror att en informationskampanj i kombination med ett system för omhändertagande av skrotbåtar som bekostas av båtbranschen, som ett slags producentansvar, skulle spara mycket pengar för skattebetalarna, säger Anna Linusson.

En ytterligare komplikation när det gäller svårigheten att identifiera ägaren till skrotbåten är att en kommun eller en fastighetsägare enligt dagens regelverk inte har rätt att flytta någon annans båt utan tillstånd från båtägaren. Det här bidrar också till att risken att skrotbåtar blir liggande ute i naturen.

Läs mer i rapporten ”Svenska skrotbåtar – en pilotstudie i Stockholms län” (finns att ladda ner på www.hsr.se)

Kommentarer

Timo 15:10:22 2013-06-12

Hejsan jag önskar få veta vart det finns övergivna båtar då jag gärna kommer ock hämtar de flesta jag är en stor båt fantast mvh timo

Timo 15:11:12 2013-06-12

Jag har nr 0720333785mvh

Magnus MackAldener, teknisk doktor och chefsingenjör på Scania, har tilldelats Professor Ferdinand Porsches pris för framstående forskning inom fordonsteknik. Han får priset för utvecklingen ett avancerat system för avgasefterbehandling. Systemet gjorde det möjligt för Scania att redan våren 2011 presentera motorer som uppfyllde det utsläppskrav som införs vid årsskiftet 2013/2014 (Euro 6).

– Jag är mycket stolt över att vara en av de ingenjörer inom i den internationella fordonsindustrin som tilldelats detta fina pris. Det är ett erkännande av Scanias framträdande position inom motorutveckling och resultatet av ett framgångsrikt lagarbete som jag haft förmånen att vara en del av, säger Magnus MackAldener.

I Scanias system för avgasefterbehandling används oxidationskatalysatorer, partikelfilter och SCR-teknik för att rena avgaserna från de kväveoxider och partiklar som återstår efter förbränningen i motorn. Systemet har byggts in i en kompakt ljuddämpare, vilket ger större plats för övrig utrustning och last.

– Vi började att utveckla systemet för omkring fem år sedan. Arbetet har resulterat i ett robust och tillförlitligt system som lever upp till våra kunders högt ställda krav på kvalitet och prestanda, konstaterar Magnus MackAldener.

Magnus MackAdener, som är född 1970, anställdes vid Scania 1997 efter civilingenjörsexamen vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Alltsedan sin första chefsbefattning 2001 har han varit verksam inom Scanias forskning och utveckling. År 2001 doktorerade han inom området maskinelement. Sedan 2008 är han sektionschef med ansvar för utvecklingen av Scanias system för avgasefterbehandling.

Professor Ferdinand Porsches pris delas ut vartannat år och instiftades 1977 av Louise Piëch, dotter till Ferdinand Porsche. Prissumman uppgår till 50 000 euro.

Prisutdelningen äger rum vid Wiens tekniska universitet, som också ansvar för nomineringsarbetet i samråd med Porsche AG och medlemmar i familjen Porsche-Piëch.
Mer information om Scanias prisbelönta system för avgasefterbehandling finns i pressrummet på hemsidan, http://www.scania.com/media/euro6

Sail Racing är officiell klädleverantör till nya M32-cup som nu i veckan med sitt första event, Oslo 5-8 juni med sex tävlande team. Sail Racing förser cupen och organsationen runt projektet med tekniska plagg och accessoarer.

Team med OS-guldmedaljören Fredrik Lööf som skeppare, samt mycket erfarna flerskrovsseglaren
Klabbe Nylöf med sitt Sail Racing GORE-TEX® Team. Både Fredrik och Klabbe är med i Sail Racings
test team och bidrar till utvecklingen av Sail Racings tekniska produkter.

Lars Bolin, marknadschef på Sail Racing:

– Detta känns superkul! Dels att vara en del av M32-cup och dels kunna ha med två skickliga team i racen. Vi är väldigt glada att dessutom ha ett eget team med
GORE-TEX och Klabbe Nylöf. Vi har ju talat om ”speed sailing” sedan vi startade varumärket för snart
14 år sedan. Nu blir det inte bara den typen av actionfylld segling i Americas Cup World Series eller
Extreme Sailing Series utan vi kan också se och beundra detta på nära håll och lokala vatten. Det ska
bli väldigt spännande att följa cupens första event och utveckling därefter.

M32 är en lätt och mycket snabb katamaran i kolfiber, designad av Göran Marström och Kåre Ljung
och byggd i Västervik. Normalt seglas den av 4 personer men det är enkelt att ta med gäster ombord.

Tekniskt måste båtarna i toppskick, där små justeringar kan vara skillnaden mellan vinst och förlust i
snabba och intensiva city race.
Inledningsvis startar M32-cup med event i Oslo 5-8 juni. Därefter Hönö/Göteborg 12-16 juni, Malmö
21-24 augusti och Stockholm 19-21 september.

Årets operaföreställningar, Blekinge Operapelago, fd Opera på Ungskär/Stenshamn har fått klart med en av Italiens mest efterfrågade tenorer, Emanele Servidio. Förutom de traditionella föreställningarna på Stenshamn, Ungskär, Marinmuseum och Hanö kommer i år det att ges föreställning i Ronneby.

Det är Ronneby Folkteater som står för arrangemanget.

Årets arrangemang är en hyllning till Giuseppe Verdi med anledning av att det i år är 200 år sedan han föddes.

Start för årets sommarföreställningar blir på Ungskär den 27 juli. Premiär den 2 augusti på Stenshamn. Biljetterna släpps den 12 juni.

I strålande sol och tilltagande vindar avgjordes på söndagen Stjärnbåtens jubileumsregatta. Täta seglingar som Torsten Jacobsson och barnbarnet Olle, GKSS vann tätt följd av Roger Eliason och Uno Söderlund, GKSS och sedan kom Carl-Axel Sahlquist och Carl-Jan Flach, Göteborgs Yacht Club på tredje plats.

Efter avslutade seglingar blev det underhållning på hamnplan och sedan förrättades prisutdelningen av Pelle Petterson och Carl-Axel Sahlquist.

Även de eldsjälar som har renoverat stjärnbåtarna under vintern med Dick Berghede som ledare uppmärksammades med tacktal och ett diplom.

Efter prisutdelningen höll auktionsförrättare Petter Berglund auktion på de tre stjärnbåtarna som gav ett bra bidrag till GKSS junioravdelning.

För fullständigt program http://www.gkss.se/stjarna

Helgens Grand Prix på Sune Carlssons Båtvarv i Saltsjöbaden började i strålande solsken. Första starten blev tyvärr uppskjuten till eftermiddagen då vinden till slut hittat till Baggensfjärden. Fyra race genomfördes under helgen med Team Linda högst upp på prispallen, vilka kom tvåa i förra årets första Grand Prix.

Även det här året visade sig Sune Carlssons båtvarv och Saltsjöbaden från sin bästa sida. Säsongspremiären av Audi Dragon Cup hölls i strålande solsken på lördagen och Team Linda kammade hem segern med hela sju poäng. Team 5i12 med Martin Pålsson som skeppare kom tvåa med tio poäng. Tätt följt kom Team Ming med skeppare Henrik ”Sputte” Baltscheffsky på 11 poäng.

Team Lady är ett helt nytt drakteam för i år, skepparen Lena Gustafsson kommenterar helgens segling
”Vi är nya i klassen och tycker draksegling är jättekul. Den här säsongen kommer att handla om att sätta ihop ett bra och välsvetsat team samt att trimma in oss. Vi ser den här säsongen som en träningssäsong och satsar på att klättra så mycket som möjligt i tabellen. Som tjejteam har vi fördelen att vi är lätta och kan vara 4 personer ombord, vilket gör att vi kommer att kunna segla snabbare i lätta vindar. Vi vill också nämna att vi har blivit otroligt bortskämda av killarna i klassen. Som ensamt tjejteam har vi fått ett väldigt varmt bemötande och välkomnande av de andra teamen.”

Denna regatta kommer att kunna följas i TV-programmet Segling som går i TV4 Sport på onsdag 21:30.

Se teasern för programmet här: http://www.youtube.com/watch?v=s3cNvxoalfw

Askeladden i Norge har skrivit ett ramavtal med flera myndigheter, inlusive polisen, för leverans av RIB-båtar. Detta efter en grundlig utvärdering och anbudsförfarande, där Askeladden Boats AS alltså fick uppdraget.

De vinnande argumenten för Askeladden var hög teknisk standard och konkurrenskraftiga priser, korta leveranstider och kunskap om RIB (Ridgid-Inflatable Boat).

Avtalet innebär långsiktiga leveranser av RIB i olika storlekar och med specialanpassad utrustning för det norska försvarets olika behov. Leveranserna genomförs i samarbete med Askeladdens polska produktionspartner som redan har stor erfarenhet av RIB-leveranser till polis och försvar med flera.

Serviceansvaret hanteras av Båtens Beste, som är Askeladdens interna avdelning för försäljning och service till kommersiella kunder.

Med det här avtalet har Askeladden fått ett fotfäste inom specialanpassade båtar för krävande yrkesanvändning, något som länge har varit en planerad satsning.

Askeladden har bland annat levererat en specialutrustad
Commuter RIB 10 som polisbåt til Sörlandet.

De båtar som omfattas av avtalet är i storlekar från sex till tolv meters längd med olika utrustning och påbyggnad. Politiets Data- og Materielltjeneste kan även använda ramavtalet och köpa Askeladden RIB till polisen.
För Askeladden representerar avtalet ett nytt och viktigt ben att stå på vid sidan av kärnverksamheten, som är fritidsbåtar.

– Vi gläder oss till att få det här samarbetet med Försvaret, som vi uppfattar som en kompetent och krävande båtköpare som vi har stor respekt för. Med våra många seriösa huvudleverantörer i ryggen känner vi oss säkra på att vi i varje sammanhang ska kunna leva upp till Askeladdens kvalitetsprofil, säger Henrik J. Askvik, daglig ledare för Askeladden.

Bildtext:
Politsåten Askeladden Commuter 10 RIB.

Båttillverkaren Alukin med hemvist i Roslagen väljer Svedea Båtförsäkring som försäkringspartner. Samarbetet omfattar Alukins hela modellprogram av hållbara aluminiumbåtar. Svedea Båtförsäkrings olika försäkringar kan tecknas vid köp av en Alukin-båt från juni 2013.

Svedea Båtförsäkring har inlett ett samarbete med Alukin, en helsvensk båttilverkare som bygger hållbara aluminiumbåtar i Norrtälje. En stor del av båtarna anpassas helt efter kundernas önskemål. Samarbetet innebär att Alukin erbjuder försäkringar från Svedea i samband med försäljning av sina båtar.

– Alukin bygger hållbara båtar för proffs och båtägare som verkligen använder sin båt. Det känns bra att vara försäkringspartner till en båttillverkare som bygger båtar för kvalitetsmedvetna båtägare, säger Göran Södergren, försäljningschef på Svedea Båtförsäkring.

– Våra kunder värdesätter driftsäkerhet och ett enkelt båtägande. Svedeas försäkringar gäller i sjön året runt vilket vi gillar, säger Peter Nikula, VD på Marinteknik i Norrtälje som tillverkar Alukin-båtarna.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har fått i uppdrag av regeringen att kartlägga olägenheter från vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster. I uppdraget ingår också att föreslå lagändringar för att komma tillrätta med problemen.

– Vi kommer att göra en genomgång av hur användningen av vattenskoter påverkar växt- och djurliv i strandnära områden samt hur den påverkar människor. Det gäller både frågan om säkerhet och upplevelsen av exempelvis buller, säger HaV:s generaldirektör Björn Risinger.

I söndags skadades en 46-årig kvinna svårt då hon simmade en bit utanför strandkanten i Mälaren och blev påkörd av en vattenskoter. Skoterföraren försvann från platsen men misstänks för grovt vållande till kroppsskada samt vårdslöshet i sjötrafik och smitning från sjöolycka. Enligt Trafikverket ökar antalet olyckor med vattenskoter och det sker mellan en till två dödsolyckor varje år.

– Vattenskoterfrågan är en fråga som jag under min tid som miljöminister har fått ta del av flera synpunkter kring, exempelvis vad gäller erfarenheter av störningar från nöjeskörning och krav på hårdare reglering, säger miljöminister Lena Ek i ett pressmeddelande.

Den gällande vattenskoterförordningen innehåller förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden men förbudet har visat sig svårt att tillämpa i praktiken. Därför vill regeringen nu att förordningen ses över. Uppdraget till Havs- och Vattenmyndigheten tar sikte på den faktiska störning som kan uppkomma vid användning av vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster och hur störningen kan undvikas.

– Den senaste olyckan i Mälaren och även tidigare incidenter med vattenskotrar visar att användningen är ett stort säkerhetsproblem, det är också en viktig miljöfråga. Vi kommer att vara klara med vår kartläggning och analys i november. Då kommer vi också att presentera eventuella förslag till lagändringar, säger Björn Risinger.

Reglerna om att köra vattenskoter finns i förordning (1993:1053) om användning av vattenskoter. Här står bland annat att den som framför en vattenskoter ska ”anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan”.

Den som kör vattenskoter har lika stort ansvar som övriga sjötrafikanter att följa de regler som finns och att känna till vilka regler som gäller där man kör. Som vattenskoterförare måste man därför känna till sjövägsreglerna och i övrigt använda gott omdöme i förhållandet till annan sjötrafik.

Kommentarer

Olof Malmlöf 10:56:04 2013-06-07

Se äver skoter men låt inte enskilda olyckor och tidningsrubriker styra lagstiftingen! Följ de flesta andra länder som fullt ut betraktar moderna vattenskotrar som de BÅTAR de är. Det finns fullt tillräckligt med lagar som reglerar dem. Med KBV’s aldrig sinande resurser får man ta itu med avarterna. De vattenskotrar som har sjunkande skrov (som var populära förr), motoriserade surfbrädor etc är inte båtar och bör köras på speciella områden där de inte stör. Titta över uthyrningsverksamheten för de som tillfälligt kör tenderar att köra runt runt och utan grund- kunnande. Vi ägare åker aldrig runt på samma ställe. Rätt använd är Vattenskotern ett fenomenalt sätt att göra utflykter i t.ex Stockholms skärgård. De är därtill renarde än de flesta motorer på båtar idag, sjösäkra, på många sätt skadesäkrare än en liten RIB då det inte finns någon propeller och moderna skotrar är tysta om man inte hoppar på vågor. Basera besluten på FAKTA!!

Ove 23:15:55 2013-07-15

Förbjud inte fordonet. Det är som vanligt föraren som är problemet. På vägarna får man köra en bil med obegränsat antal hästkrafter! Som Olof sade, basera beslut på fakta!

Nisse 11:16:32 2013-08-01

Olof M.: En surfbräda med eller utan motor är en båt enligt svensk lag. Samma sak gäller för en sjunkande vattenjet.

Sportfiskarna Region Mälardalen lanserar nu en ny fisketävling på de vatten som ingår i Sportfiskekortet i Stockholm, fånga största fisken och vinn fiskegrejor för 1 000 kronor!

Varje år fångas stora fiskar på Sportfiskekortets vatten, du som gör storfångsten kan nu anmäla den och vinna ett presentkort på 1000 kronor hos någon av de sportfiskebutiker som sponsrar tävlingen. Sportfiskekortet erbjuder fiske på ett 40-tal vatten i Stockholmsregionen, från Täby i norr till Nynäshamn och Södertälje i syd.

– Ett tips på ett bra, lättillgängligt fiskevatten där man kan få många arter är Lillsjön vid Ulvsunda, efter en månads fredningstid öppnar Lillsjön nu för fiske 16 juni. Magelungen, Drevviken, Flaten och Orlången är andra bra fiskesjöar med många arter, man kan läsa om alla sjöar som ingår i Sportfiskekortet och få mer tips på vår hemsida, berättar Victor Söderberg på Sportfiskarna Region Mälardalen.

10 arter att jaga
Tävlingen går ut på att med sportfiskemetoder under 2013 fånga den tyngsta fisken av någon av arterna abborre, björkna, braxen, gädda, gös, karp, mört, ruda, sarv och sutare. Fisken ska fångas i något av de 40-tal vatten som ingår i Sportfiskekortet. Fångsten ska dokumenteras med vikt, längd och foto och vara bevittnad av en person. För vägningen måste man ha en godkänd våg, på tävlingens hemsida finns info om vilka vågar som är godkända. Storfiskarna som registreras kommer även att publiceras på Region Mälardalens webbsidor.

Följande sportfiskebutiker sponsrar tävlingen: Söders Sportfiske, Sportfiskeboden i Täby, Fly Fisherman i Järfälla, Fishingstore i Sollentuna och Sundbybergs Sportfiske.

Här är den första bilden på första skrovet av nya Hallberg-Rassy 43 Mk III. Hon har mer naturligt ljus, mer elegans och mer komfort jämfört med tidigare. Nya 43 Mk III är förbättrad på 26 punkter jämfört med föregångaren, 43 Mk II.

Världspremiären för Hallberg-Rassy 43 Mk III kommer att ske i Hallberg-Rassys Showroom i Ellös den 11-12
oktober 2013.

Info: www.hallberg-rassy.com

Det varit kappsegling igår. Den klassiska regattan seglades i strålande solsken utanför GKSS-hamnen i Långedrag i Göteborg inför stor publik. Av 46 anmälda båtar kom 44 båtar till start. Många klasser i sju starter gjorde att skotten duggade tätt i luften, och startballongen åkte upp och ner hela tiden på gammalt vis. Den 100 jubilerande stjärnbåten hade samlat 11 båtar på startlinjen. Publiken har haft en god guidning genom dagens seglingar av Torbjörn Andréason, vice ordförande i Västkustens Träbåtsförening.

Segrare bland andungarna är båt 18, Mareld från en av de arrangerade klubbarna, Långedrags Segelsällskap. Andungen seglades av Clas-Henrik Möse, Christer Jersen och Lotte Waller.

Folkbåt 830 Xantippa med Göran Börjesson, Pontus Forsberg och Lars Jarfeldt var snabbast bland folkbåtarna.

K6:orna seglades stilenligt av Erik Benjaminsson och Inger Henningsson från Segelsällslapet Fram. De vann också priset Bets in show när det gällde att ha traditionell klädsel före, under och efter seglingen.

Den nybyggda D-kanoten som seglades av Kalle Jonasson som vann sin klass som är en konstruktionsklass hade efter sig på andra platsen en D-kanot som var bygggd 1930 och seglades av Mikael Hagkvist.

Bland stjärnbåtarna var de långväga gästerna vinnare. På första plats kom 533 Stella Nova, en plastbåt med Ragnar Lindstedt och Bo Eriksson, Uppsala. På andra plats kom 491, Gudingen seglade av Rolf Paulin och Anna-Pia Kardell, Stockholm. På tredje plats 526 kom Thomas Sandberg, Kungliga segelsällskapet, Stockholm. På fjärde plats ytterligare en långväga gäst 148, Eldflugan som seglades av Torsten Jacobsson. På femte plats äntligen en västkustbo, nummer 527, QvättII som seglade av Hasse Hansen, GKSS.

Den sista blandade klasen där gick första priset till J22:an nummer 6 Vestan, seglades av Stina Öberg och Inga Pålsson.

Dagen till ära var det flaggparad i GKSS-hamnen, och flera båtar hade satt upp flaggspel, dvs flaggade över topp i hamnen.

För fullständigt resultat se http://www.gkss.se/klassiskaregattan

Foto: Stina Jansson.

GKSS stjärnbåtssektionen inbjuder till firandet att Stjärnbåtens 100-års jubileum genom en jubileumsregatta. Seglingarna kommer att ske i gemytliga och sällskapliga former från tribunen i Långedrag och med gammalt startförfarande.

Seglingarna sker med inlånade båtar som lottas mellan varje heat. Grundserien börjar fredagen den 7 juni och avslutas med stor final lördagen den 8 juni. Prisutdelningen med många fina priser blir något annorlunda än vanligt.

Hålltider:

Registrering 7/6 07.30-09.00

Skepparmöte 7/6 09.30

Tid för första varningssignal 7/6 10.00

Tid för första varningssignal 8/6 10.00

Prisutdelning 8/6 snarast efter finalerna

Här finns regattans egen sida. http://www.gkss.se/stjarna

Foto: Stina Jansson.

Nationaldag och Sillens Dag. Besökarna strömmade till i tusental till Klädesholmen för att äta och köpa nysläppta Årets Sill 2013 – ”Bacon och pepparrot”. njuta av underhållning och delta i olika aktiviteter. Försäljningen under Sillens Dag i fjol och av Årets Sill 2012 gav sammanlagt 122 750 viktiga kronor till Sjöräddningssällskapets verksamhet.

Den symboliska checken överlämnades av Årets Sill-juryns ständige ordförande Peter Harryson.
För sin långa gärning i sillens tjänst utsågs Leif Mannerström till Årets Sill-stipendiat.

Efter att Tjörns kommunchef, Johan Fritz, hälsat välkommen och Kulturskolan sjungit nationalsången, presenterade Peter Harryson Årets Sill 2013 – ”Bacon och pepparrot” och lämnade över den rekordstora checken till Elisabeth Jansson Strömberg, Sjöräddningssällskapets kommunikations- och insamlingschef.

– Sjöräddningssällskapet finns tack vare alla medlemmar och givare. Ju fler sätt vi kan hitta på att samla in pengar på, desto mer sjöräddning. Årets Sill är ett sådant exempel. En innovation för oss, som på kort tid blivit en tradition både vad gäller folkfesten den 6 juni, där vi får chans att visa och berätta om vår verksamhet och vad gäller gåvan som ger oss möjlighet att fortsätta driva och utveckla vår verksamhet – att rädda liv till sjöss, säger Elisabeth Jansson Strömberg.

För sina 50 år i sillens tjänst och för sin kärlek till fisken fick Leif Mannerström Sillakademiens och Tjörns Sparbanks Årets Sill-stipendium på 10 000 kronor. Då Leif Mannerström själv firade 50-årig bröllopsdag på annan ort kommer stipendiet att lämnas över senare av Peter Harryson.

Rekordmånga besökare tog sig till Klädesholmen i år för att fira Nationaldagen och Sillens Dag.

– Det har varit ännu en fantastisk Sillens Dag. I år sålde vi otroliga 1 710 silluncher. Den försäljningen och ribbåtsåkningen ger ytterligare pengar till sjöräddningen, säger en mycket nöjd Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill och tillsammans med Klädesholmen Seafood initiativtagare till Årets Sill och Sillens dag.

Den engelska båtbyggaren Sunseeker verkar vara på väg att hamna i kinesisk ägo, helt eller delvis. Därmed skulle två av världens mest kända båtföretag vara kinesiskt ägda. Tidigare har Ferretti Group med varumärken som Riva, Ferretti, Bertram med flera sålts till kinesiska investerare.

Det är en engelska branschtidningen International Boat Industry (IBI) magazine som presenterar uppgiften om Sunseeker. Enligt IBI är det den kinesiska gruppen Dalian Wanda som uppges vara villig att investera motsvarande över 3 miljarder kr i Sunseeker.

Den engelska båtbyggaren har haft det tufft ekonomiskt en längre tid. Spekulationer har förekommit i många år om vem som ska ta över det välkända och stora – drygt 2 000 anställda – båtföretaget, som har sin bas i Poole på den engelska sydkusten.

Att ryktena är sanna den här gången bekräftas av Sunseekers egen PR-avdelning, som säger att det pågår förhandlingar om en majoritetsandel i företaget.

Om affären går igenom är det en framgång för Sunseekers grundare, Robert Braithwaite, som har kämpat länge för att hitta en långsiktigt bra lösning för Sunseeker.

– Diskussionerna pågår och jag kan inte tillföra mycket mer. Om de blir framgångsrika kan en lösning presenteras inom några månader. Nuvarande ledning kommer att kvarstå, inklusive Robert Braithwaite, säger Stewart McIntyre, Sunseekers vd till IBI.

Sunseeker kommer att förbli ett brittiskt båtföretag med huvudkontor i Poole i Dorset även med nya ägare.