Nyheter

Kommande vinter ska yachtfotografen Morten Strauch ta en rejäl promenad. Han ska gå cirka 90 mil längs hela Danmarks kust. Målet är att fotografera landskapet vintertid. Resultatet kommer att bli både en fotobok och visningar i olika showrooms.

Promenaden startar i november med att Morten Strauch går längs Jyllands kust och därefter fortsätter i totalt minst i tre månader. Packningen ska bara innehålla det allra nödvändigaste och hans kamerautrustning.

– Jag har planerat det här projektet väldigt länge och är väldigt glad för att det går att genomföra den här drömmen, säger Morten Strauch, vars mor är från Danmark.

Till sin hjälp har han flera partners, bland andra Visit Denmark (www.visitdenmark.de ), Land und Meer (www.landundmeer.de) och Twenty8Two Media (www.twenty8twomedia.com).

Den kommande fotoutställningen kommer att visas i Danmark och Nordtyskland i minst åtta städer. Fotoboken planeras att ges ut på flera språk våren 2014.

Info: http://danishcoastproject.com

Facebook: https://www.facebook.com/DanishCoastProject

– Invigning av flera satsningar på Utös kulturarv Under 2013 har Skärgårdsstiftelsen gjort flera satsningar på att lyfta fram Utös unika kulturarv. Idag invigs Utös signum, den nyrenoverade kvarnen, liksom Prästbacken som leder upp till Utö värdshus. Dessutom finns flera nya informationsskyltar på plats med QR-koder kopplade till kulturhistoriska dramatiseringar och nya skyltar till barnens Utöstig.

– Det är mycket roligt att vi nu har påbörjat arbetet med att lyfta fram den speciella kulturhistoria som skärgården bjuder, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg. Skärgårdsstiftelsens mål är att alla våra publika områden ska ha informationsskyltar som beskriver det besökarna kan uppleva på ön. Tillgängliga skyltar med taktil text och QR-koder som hänvisar till dramatiseringar av historiska händelser ger också fler besökare ökade möjligheter till upplevelser av sitt besök. Utö är en ö som ska kunna ge alla besökare något extra intressant minne att ta med sig hem.

Utö kvarn är en av skärgårdens mest kända siluetter som under flera år varit stängd för besökare eftersom trädäcket runt kvarnen varit genomruttet och farligt att gå på. Nu är den dock alldeles nyrenoverad med traditionella metoder och material. En byggnadsantikvarie har varit kopplad till renoveringen för att garantera att kulturvärdena behålls. Stickspånet som tidigare låg på taket är nu ersatt med ett faltak som enligt gamla bilder visat sig vara mer ursprungligt. Fönstervirket kommer från Gotland och består av tätvuxen fur som kompletteras med gammaldags hörnbeslag och gångjärn. Vingarna är nytjärade, kvarnen nymålad och det ruttna trädäcket utbytt. Nu kan kvarnen öppnas för allmänheten igen.

Nyproducerade informationsskyltar finns uppsatta vid kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader på ön. Dessa är också på flera ställen kompletterade med QR-koder som ger besökaren ytterligare en dimension av platsen. De är kopplade till spännande dramatiseringar, vägbeskrivningar och syntolkningar av platserna genom en ljudguide. Lyssna här: http://irismedia.se/uto/

Dessutom invigs Prästbacken upp till Utö värdshus, som dränerats då underlaget har varit dåligt. Avrinningsrännor i kanterna är nu på plats och till hösten läggs ny asfalt för att möta slitaget under vintern.

Invigningstalare är Martina Mossberg, Kommunstyrelsens ordförande i Haninge och Gustav Hemming, Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.

Renoveringen av Prästbacken är en del av projektet Infrastruktur i skärgården med stöd från EUs regionala strukturfonder. Renoveringen av kvarnen samt produktionen av informationsskyltarna är delfinansierade av Länsstyrelsens kulturmiljöanslag. Till skyltarna har också Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet bidragit. Syntolkningarna har gjorts av projektet Tillgängligt landskap åt alla, Stockholms läns museum i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund.

Nu finns en Besöksnäringsstrategi för Nynäshamn. Företrädare för näringslivet, Nynäshamns kommun, organisationer, polisen, räddningstjänsten, med flera har sagt ja till strategin som beskriver hur allt från näringsliv och kommun till kommuninvånare ska jobba och agera för att bland annat öka omsättningen inom besöksnäringen med 40 procent och antalet årsanställda från 250 till 350 personer fram till år 2020.

Under det senaste året har en arbetsgrupp bestående av företrädare för näringslivet, organisationer och
Nynäshamns kommun jobbat intensivt med Besöksnäringsstrategin. Nu är den klar och godkänd av
Nynäshamns rådslag där representanter från näringslivet, organisationer, politiska partier, kommunala förvaltningar, räddningstjänsten, polisen med flera ingår.

Strategin innehåller bland annat en gemensam vision samt sex områden med tydligt uppsatta mål. Målområdena är: ökad lönsamhet i besöksnäringen, öka antalet besökare, ökad kännedom, stort utbud av bokningsbara upplevelser, en hållbar destination och en välkomnande destination.

– Här tydliggörs bland annat vikten av vi samverkar lokalt och har ett nära samarbete med våra grannkommuner
Gotland och Stockholm, hur lönsamheten ska öka och betydelsen av att Nynäshamn är en välkomnande destination. Det är oerhört viktigt att invånare och verksamma i kommunen har ett välkomnande förhållningssätt som präglas av service och gästfrihet och att den offentliga miljön är välkomnande och attraktiv, säger Paulin Sunesson, styrelseledamot i Företagarna Nynäshamn samt deltagare i arbetsgruppen.

Målen är bland annat att fram till år 2020 ha ökat omsättningen inom besöksnäringen med 40 procent från
323 miljoner kronor (år 2011), öka antalet årsanställda i besöksnäringen från 250 till 350 personer, öka antalet
gästnätter med 30 procent från 360 000 och antalet båtnätter med 70 procent från 7 500 båtnätter.

Vad händer nu, hur ska alla få kännedom om strategin och jobba efter den?

– Nu måste vi alla tillsammans jobba hårt för att lyckas med målen i strategin. Till hösten bjuder arbetsgruppen
in till en destinationsdag där strategin presenteras. På mötet påbörjas arbetet med att omsätta strategin till
handling, bland annat startas flera arbetsgrupper och ett destinationsråd. Det blir ett omfattande, roligt och
spännande arbete som ska leda till att fler upptäcker Nynäshamn, säger Heidi Ekberg, Nynäshamns kommuns
marknads- och turistchef och projektledare för arbetet.

Foto: Mattias Hansson/HGbild.

Skepparen Simone Ferrarese och hans matchracinglag får ett wildcard till att tävla i Stena Match Cup Sweden på Marstrand 1-6 juli. Den lovande italienaren kommer till Marstrand med stort självförtroende efter en stark inledning på säsongen där han vunnit Congressional Cup och tagit en andraplats i EM.

Simone Ferrarese får nu den tolfte och sista platsen i startfältet till Stena Match Cup Swedens Open Class.

Den 24 år gamla Italienaren har trots sin unga ålder hunnit skaffa sig fina meriter och under 2013 har han och laget imponerat stort. I april vann de den anrika matchracingregattan Congressional Cup i Long Beach, Kalifornien genom att besegra den regerande världsmästaren Ian Williams i semifinalen och den rutinerade skepparen Ed Baird i finalen. Italienaren ska nu tävla i Marstrand för andra gången.

– Vi tyckte mycket om att segla i Marstrand förra året även om vi inte var nöjda med resultatet. Vi hoppas kunna göra bättre ifrån oss i år och vi lärde oss mycket på världscupen förra året. Segern i Congressional Cup var ett fantastiskt resultat för oss och båtarna vi använde där är lika DS37:orna vi kommer segla med i Stena Match Cup Sweden vilket känns bra att veta när vi åker till Marstrand, säger Simone Ferrarese.

2012 hade Ferrarese och hans lag ett tourkort i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar, och i Stena Match Cup Sweden 2012 nådde de en tolfteplats. I år är laget utan tourkort och Stena Match Cup Sweden blir deras första världscuptävling 2013. Många förvånades över deras framgång i Kalifornien men Ferrarese följde senare upp bragden med en andraplats i EM som avgjordes i Sankt Petersburg i maj. När han nu fått ett wildcard till att tävla i Marstrand kommer han och laget göra allt för att överaska publiken på klipporna.

– Självklart vill vi förvåna alla igen. Det här är vårt bästa år hittills och även om vi seglar färre världscuptävlingar är vi riktigt fokuserade och har mer energi i varje tävling. Vi kommer att kämpa stenhårt för att imponera när vi kommer till Sverige, avslutar Simone Ferrarese.

Stena Match Cup Sweden seglas på Marstrand 1-6 juli och är en av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar.
Det finns plats för 12 lag i startfältet och åtta lag har en garanterad plats i Stena Match Cup tack vare att de tilldelats ett Tourkort som ger dem en inbjudan till varje deltävling.

Två lag kvalar till Marstrand genom GKSS Spring Cup och ytterligare två lag bjuds in med ett wildcard. I Stena Match Cup ingår en Women’s Class och vilka de tävlande damlagen är presenteras inom kort.

Skeppare herrklassen av Stena Match Cup Sweden 2013:

Ian Williams (GBR)

Björn Hansen (SVE)

Phil Robertson (NZL)

Keith Swinton (AUS)

Pierre-Antoine Morvan (FRA)

Johnie Berntsson (SVE)

Taylor Canfied (USA)

Adam Minoprio (NZL)

Wildcard 1 – Mathieu Richard (FRA) 

Wildcard 2 – Simone Ferrarese (ITA)
Internationell kvalplats Spring Cup – Staffan Lindberg (FIN)
Svensk kvalplats Spring Cup – Henrik Eyermann (SVE)

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Med Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé gör Bavaria en helhjärtad satsning i motorbåtarnas tungviktsklass. Det är en lyckad premiär för det tyska varvet, som har tagit en italiensk designer till hjälp för sin nya stil.

I flera år har Bavaria samarbetat med BMW Group DesignworksUSA för att designa båtar. De båda nyheterna Bavaria Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé innebär dock en kursändring för företagets motorbåtar eftersom dessa är designade i samarbete med italienaren Marco Casali från TOO Design, som bland annat har ritat båtar åt Azimut Benetti Group.
Resultatet innebär annorlunda linjer mot de BMW-ritade Bavariabåtarna. Casali har inte gett båtarna så radikala linjer som en del italienare älskar, tvärtom är det här mer klassisk formgivning och ett harmoniskt linjespel som passar en stor kundgrupp.

Vi tycker att både Virtess 420 Fly och Virtess 420 Coupé känns som mycket gedigna båtar, moget utformade av en som förstår att man inte behöver ta ut svängarna allt för mycket för att markera starten av något nytt. De här båtarnas egenskaper talar ändå för sig själv genom en grundlig kvalitetskänsla och genomtänkta detaljer.

Bygger på samma skrov
Båtliv har provkört båda de nya modellerna, som är helt lika upp till däckslinjen. Men däröver har Bavaria byggt två helt olika modeller för den som vill ha flybridge respektive coupé. Vilket man föredrar är givetvis en smaksak.

Körmässigt är båtarna ganska olika varandra, trots det nära släktskapet. Den 420 Fly vi körde var utrustad med det allra största motoralternativet, Volvo Penta IPS 600, medan 420 Coupé hade Volvo Penta D6-400 och drev.

Flybridgebåten rör sig mäktigt i sjön och är både avvaktande och förlåtande i sina rörelser så som en välbalanserad stor båt kan vara. Den är enkel att hantera tack vare IPS med joystick, som ger fullständig kontroll. IPS-systemet ger 420 Fly mycket goda fartresurser upp till topphastigheten 36 knop.

Virtess 420 Coupé är ett väsentligt sportigare alternativ. Den tar sig snabbt upp ur vattnet tack vare de båda kraftfulla dieselmotorerna. Båtens lägre profil och lägre vikt jämfört med flybridgemodellen märks tydligt i prestanda och hantering. Det här är en stor sportbåt med familjebåtens komfort.

Kupéversionen är smart disponerad. Båten är i princip väldigt lik flybridgeversionen, men den har en stor och öppningsbar sollucka ovanför föraren. För den som vill sola mer ostört finns det ett skyddat utrymme framför targabågen, som fungerar som en ”miniflybridge”.

Olika prestanda
Prestanda för de olika modellerna skiljer sig åt främst vad gäller acceleration och topphastighet, vilket framgår av tabellen här intill. Intressant är att ekonomifarten – som oftast – är högre än många tror. 420 Fly går till exempel mer ekonomiskt vid 27 knop än om man sänker farten 2–3 knop. Det skiljer 1 lit/Nm trots att farten är högre.

På flybridge är det tyst och lugnt. Där är gott om plats och utrymmet är välutnyttjat med en stor solbädd, matplats för 6–8 personer samt en wetbar med grill. Det är en bra fördelning eftersom den som köper en sådan här båt kommer att tillbringa mycket tid på flybridge. Trappan upp till flybridge är smart uttänkt och kräver minimalt med plats.

Bavaria har lagt stor vikt vid att ta fram ett bra akterdäck och en bra badbrygga. Som standard har båten teakdurk, men de som vill ha en mer flexibel lösning väljer de flyttbara möblerna på akterdäck. Dessa går i speciella spår, vilket gör att däcket försetts med plastteak. Vi tycker att det är en smart och lättskött lösning som dessutom ger massor av extra stuvutrymme i sittbänkarna.

Den som vill lyxa till det ordentligt kan välja en hydrauliskt höj- och sänkbar badbrygga. Hela paketet kan sänkas 2,1 m och omfattar en hydraulisk landgång som automatiskt följer med bryggan ner och upp. Kanske inte helt nödvändigt, men utan tvivel en fräck grej.

Modern inredning
Inredningen är modern och fräsch och påminner om varv som engelska Princess. Båtarna har samma layout med tre kabiner under däck, varav en stor ägarkabin med egen toalett i fören och två gästkabiner midskepps med två kojer vardera.

Styrbords midkabin har bra ståhöjd medan kabinen om babord är lägre. Båda dessa delar på en toalett. Kabinerna har rejäla ljusinsläpp med rutor som limmats i skrovet.

Salongen är välplanerad och allt träarbete känns välgjort. På en del ställen, bland annat i nedgången till kabinerna, skulle vi dock vilja se mer rundade hörn än de skarpa kanter som båtarna har på en del ställen.

Pentryt är placerat på babord sida i salongen. Standard är keramisk elhäll och mikro, men kunder som vill ha gasol kan få det i stället. Båtar i den här klassen utrustas dock ofta med generator och då är elförbrukningen ingen fråga längre.

Smart akterdäck
En särskilt smart lösning är sittgruppen på akterdäcket. I standardversionen är det en fast monterad grupp, men den som väljer alternativet med flyttbara möbler och plastteak gör en klok investering. Akterdäcket kan då anpassas helt individuellt, man får mer stuvutrymme och plastteaken är underhållsfri.

De båda modellerna på Bavaria Virtess 420-skrovet är en lovande början för en hel modellserie som inom kort kompletteras med en 360 och en 490. Om de båtarna håller samma goda standard och har samma fina sjöegenskaper som föregångaren så är Bavaria på väg att etablera sig på allvar i klassen för större motorbåtar.

Prismässigt placerar sig Virtess 420 Fly något över Beneteau Antares 42 men under Galeon 420 och knappt hälften av vad en ny Nord West 430 Flybridge kostar. Även engelska Princess har med sin nya V39 visat att det går att bygga störa båtar till – förhållandevis – rimliga priser.
Lars-Åke Redéen

Tekniska data
Längd, ö. a.: 12,39 m
Bredd: 4,21 m
Djup: 1,11 m
Vikt (torr): 11 400 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Kabiner: 3
Kojer: 6
Toaletter: 2
Motoralternativ: Drev Volvo Penta D6-370, D6-400
Volvo Penta IPS500 respektive IPS600
Pris: Från 3,35 Mkr (Volvo Penta D6-370)
Från 3,85 Mkr (Volvo Penta IPS600)
CE-klass: B
Info: www.bavariasverige.se

Om två veckor, 24-28 juni, samlas ett 70-tal representanter från 14 länders regeringar, EU och flera internationella organisationer i Göteborg till Ospar-möte om miljön i Nordostatlanten. Mötet tar upp frågor som rör havsplanering, marin nedskräpning och hur hotade arter och livsmiljöer kan skyddas.

– Det behövs en samsyn om övervakning och åtgärder mellan länder för att kunna lösa flera av problemen i havsmiljön, säger Laura Píriz på HaV som är svensk delegationschef för Ospar.

Ospar, eller Oslo-Pariskonventionen, syftar till att skydda miljön i Nordostatlanten inklusive Nordsjön, Skagerrak och delar av Kattegatt. Några av de viktigaste frågorna för Ospar är bevarandet av biologisk mångfald och hur ekosystemen i havet ska skyddas från övergödning, farliga ämnen samt risker med olje- och gasutvinning.

Bakom konventionen står i dag Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Island, Luxemburg, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien, Sverige, Tyskland, Storbritannien samt EU. Finland är part eftersom vissa av landets floder flyter till Barents hav, Luxemburg och Schweiz är part eftersom de ligger inom avrinningsområdena till Rhenfloden.

Ansvaret för att driva Sveriges arbete i Ospar ligger på Havs- och vattenmyndigheten, HaV. I planering och genomförande av konventionen deltar även bland andra Sveriges Geologiska Undersökning, Strålskyddsmyndigheten, Naturvårdsverket, Transportstyrelsen och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne.

Ospar kommer att få allt större betydelse för Sverige eftersom den väntas bli en plattform för samordning av det fortsatta arbetet med EU:s havsmiljödirektiv i Nordostatlanten. Norge är inte med i EU men har valt att samarbeta kring dessa frågor genom Ospar.

– I genomförande av direktivet måste EU-länderna leva upp till regionalt samordnade bedömningar, övervakning och åtgärder för att exempelvis skapa ett gränsöverskridande och långsiktigt skydd för djur, växter och värdefulla havsmiljöer, säger Laura Píriz.

– Det är viktigt att länder som delar ett havsområde också delar bilden av vad som är problem och god miljöstatus i havet, att man utgår från samma kunskapsbas och mätmetoder. Vilka specifika kemikalier ska exempelvis mätas i Nordsjön, vilka havsfåglar behöver vi följa upp, hur bedömer vi hur många tumlare det finns i ett havsområde?

Ospar:s högsta beslutande organ är kommissionen med 15 ledamöter. Här tas beslut, rekommendationer, överenskommelser och vägledningar. Besluten är juridiskt bindande för alla länder. Kommissionen träffas en gång per år och i år är det Sverige som står värd. Statssekreterare Anders Flanking från miljödepartementet kommer, tillsammans med HaV:s generaldirektör Björn Risinger, att öppna mötet i Göteborg den 24 juni.

– HaV har tagit fram en plan för hur svenska myndigheter ska arbeta i Ospar fram till 2016. Ett centralt mål är att vi ska arbeta nationellt, regionalt och globalt för att värna om Nordsjöns och Västerhavets skatter, det vill säga den marina biologiska mångfalden, säger Laura Píriz.

Mötet i Göteborg väntas anta rekommendationer om ökat skydd för 23 hotade arter och livsmiljöer, exempelvis ostron, tumlare, hajar och rockor och kallvattenkoraller. Likaså läggs ett förslag på gemensamt åtgärdsprogram för att minska den marina nedskräpningen fram.

– På mötet i Göteborg presenteras också en analys av marina skyddade områden i Nordsjön. Hänger områdena ihop ekologiskt och har utbyte av arter och populationer, eller är de som isolerade öar i havet? En annan viktig fråga är identifiering av biologiskt eller ekologiskt betydelsefulla områden i behov av skydd i Ospar:s arktiska områden, säger Laura Píriz.

Andra frågor som tas upp på mötet är regleringar för olje- och gas verksamhet, nivåer av radioaktiva ämnen i havsmiljön och omfattningen av minor och ammunition på havsbottnar. En annan fråga är risker med barlastvatten, alltså det vatten som pumpas in i fartygs barlasttankar för att ge stabilitet vid lätt eller ingen last.

– Främmande arter kan spridas när fartyg tömmer sina barlasttankar i ett annat område än där vattnet en gång lastades i tankarna. Inom kort väntas också en internationell konvention träda i kraft och det pågår ett regionalt arbete med att ta fram riktlinjer för hanteringen av barlastvatten, både i Östersjön och Västerhavet , säger Laura Píriz.

FAKTA OCH BAKGRUND OM OSPAR
•Ospar (Convention for the Protection of the Marine Environment of the North-East Atlantic) antogs 1992 och trädde i kraft 1998. Det är en sammanslagning av Oslokonventionen från 1972 angående dumpning av farligt avfall till sjöss och Pariskonventionen från 1974 angående landbaserade källor till förorening av den marina miljön. Högsta beslutande organ är Ospar-kommissionen som möts en gång per år, denna gång i Göteborg 24-28 juni. Frågor och beslut förbereds i arbetsgruppen Heads of Delegation (HoD) samt i expertkommittéer.
•Konventionen ger Ospar-kommissionen rätt att förvalta mänsklig aktivitet i havet, med undantag av fiske och sjöfart.
•Ospar omfattar ett cirka 13,5 miljoner kvadratkilometer stort havsområde som är indelat i fem olika delområden. Det sträcker sig från Arktis i norr till den oceaniska mittatlantiska ryggen i väst och Gibraltar i syd. I Sverige omfattar Osparkonventionen Skagerrak och Kattegatt till en linje som går mellan Kullen och Gilberg Hoved (vid Gilleleje på Själlands nordkust). Det innebär att delar av Skåne och Västra Götalands län samt hela Hallands län omfattas av två regionala havsmiljökonventioner, Ospar och Helcom (Helsingforskonventionen). Helcom är en regional miljökonvention för Östersjöområdet, inklusive Kattegatt.

Info: http://www.ospar.org/

Info: https://www.havochvatten.se/download/18.3f5692b613e6622a2eb13a9/1369992391510/plan-f%C3%B6r-havs-arbete-inom-ramen-f%C3%B6r-ospar.pdf

Källa: HaV.

Onsdag 13 juni lämnade briggen Tre Kronor af Stockholm kajen på Kastellholmen för att segla till S:t Petersburg med uppdraget att avsluta Rysslands största publika evenemang: Scarlet Sails.


Scarlet Salis firas varje år i samband med skolavslutningen och är finalen på den tio dagar långa kulturfestivalen White Nights. Namnet kommer från romanen med samma namn av Alexander Grin där en vacker flicka väntar på att den man hon ska gifta sig med ska komma på ett fartyg med purpurröda segel.

Tre Kronor fick det prestigefyllda uppdraget efter att hon utmärkt sig under The Tall Ships´ Races 2009. Det som fångade arrangörernas uppmärksamhet var dels Tre Kronors klassiskt vackra linjer dels det sätt som hon hanterades på av besättningen. Uppträdandet under Scarlet Sails ingår i en mycket strikt koreograferad show med musik och fyrverkerier. Att manövrera det drygt tre hundra ton tunga fartyget med fullt segelställ på en flod i två knops medström kräver sin besättning.

Själva evenemanget går av stapeln natten mellan den 23 och 24 juni.

På vägen till S:t Petersburg besöker Tre Kronor Helsingfors den 15-17 juli för ett mindre uppdrag för Initiativet Hållbara Havs huvudpartner TeliaSonera.

Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Info: www.hallbarahav.nu

En av Stockholms vackraste platser, Strömkajen, har under fyra år genomgått en nödvändig renovering och förvandlats till en funktionell, tillgänglig och säker mötesplats med smarta miljölösningar.

– Vi har kombinerat avancerade tekniska lösningar med funktionalitet för att tillgodogöra behoven för stockholmare, passagerare och båttrafiken. Strömkajen är nu renoverad för att hålla i ytterligare ett sekel, säger Irene Lindbäck, projektledare Stockholms Hamnar.

Kajen har byggts ut med två meter och sänkts till sin ursprungliga nivå för att underlätta påstigning för passagerare. Under den utbyggda kajdelen har en 250 meter lång kulvert skapats med anläggningar för avloppsvatten, bunkring av färskvatten, sopsug och el för båtarna. Tekniken görs tillgänglig för båtarna genom smarta teknikbänkar som också fungerar som vanliga sittbänkar.

Tre nya byggnader pryder kajen, två terminaler för vardera Strömma och Waxholmsbolaget och ett hus med café, varulager, miljöstation och en utsiktstrappa mot slottet. Designen är i modern stil för att inte konkurrera med de befintliga, historiska palatsen och byggnaderna. I valet av byggnadsmaterial har vikten lagts på känslan av båtar med mässingslegeringen tombak utvändigt och ek inomhus.

– Det är med stolthet vi idag kan inviga Strömkajen och dess nya byggnader som en tillgänglig och funktionell mötesplats på en av Stockholms vackraste platser och viktig knutpunkt för skärgårdstrafiken med cirka en och en halv miljon passagerare årligen, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar.

Till hösten kommer sopsugningsanläggningen att färdigställas och hantera sopor från skärgårdstrafiken, Grand Hôtel och framöver även för Kungsträdgårdens papperskorgar.

För tredje året i rad gästas Marstrand av RC44 Championship Tour – världscupen där proffsseglare tävlar sida vid sida med stora namn från affärsvärlden ombord på högklassiga seglebåtar byggda helt i kolfiber. Regattan seglas veckan innan Stena Match Cup Sweden och det är bäddat för ett par intensiva högsommarveckor på en av världens bästa seglingsarenor.

RC44 Championship Tour lockar eliten från både seglings- och affärsvärlden genom att regattan är ägarstyrd, det vill säga att båtarnas ägare själva står vid ratten som rorsmän under kappseglingarna. Vid sin sida har de några av världens bästa seglare som taktiker.

Bland de tävlande lagen finns svenska Artemis Racing som styrs av affärsmannen Torbjörn Törnqvist. Laget har varit starka på världscupen de tre senaste åren och i år vill man nå högst upp prispallen. Artemis kommer senare under sommaren tävla för Sverige som utmanare i America’s Cup i San Francisco.

Båten RC44 skapades av seglarlegenden Russell Coutts 2007 och är en extrem racingmaskin konstruerad helt i kolfiber och varje år genomförs ett globalt mästerskap på några av världens bästa seglingsarenor. RC44:an seglas av en besättning på åtta man där hälften måste vara amatörer. RC44:ans unika design och extrema seglingsegenskaper gör att tävlingen på Marstrand, känt som en av världens vackraste seglingsarenor, blir något av det häftigaste man kan uppleva inom seglingssporten.

Mathieu Richard (FRA) som just nu leder Alpari World Match Racing Tour och Ian Williams (GBR), fyrfaldig världsmästare i matchracing deltar i RC44 Sweden Cup som taktiker. Veckan efter stannar de kvar på Marstrand för att tävla i Stena Match Cup Sweden.

Under regattans första dag seglas matchracing, där lagen möts i dueller, och de följande dagarna seglas fleet racing där alla båtarna samlas på startlinjen. Seglingarna sker på Marstrandsfjorden men varje dag planeras ett antal målgångar avgöras utanför Södra Strandverket.

Startuppställning RC44 Sweden Cup 2013
AEGIR (GBR 22)
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)
ARTEMIS RACING (SWE44)
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)

IRONBOUND (USA1)

KATUSHA (RUS 007)
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)


SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)
TEAM AQUA (GBR 2041)
TEAM ITALIA (ITA 7)
TEAM NIKA (RUS10)
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7)
Vi välkomnar dig som medierepresentant till för att bevaka RC44 Sweden Cup.
Under veckan finns möjligheter till intervjuer med seglare och till att följa med ut på havet, både i pressbåt och ombord på tävlingsbåtarna. Tävlingens presskontor hittar du i Villa Maritime nära färjelägret på Marstrandsön. Vi har möjlighet att skicka dagliga referat från tävlingarna, aktuella bilder och videomaterial.
Om du vill bevaka evenemanget ber vi dig fylla i och skicka in det bifogade ackrediteringsformuläret till oss. Ni kan också höra av er till Fabian Bengtsson, Presschef för RC44 Sweden Cup.

Info: www.rc44swedencup.se
Info: www.rc44.com

Transportstyrelsen har tagit fram en lathund för fritidsbåtshamnar som undrar över hur de ska gå tillväga när de ska anskaffa en mottagningsanordning för toalettavfall från fritidsbåtar. Syftet är att underlätta för fritidsbåtshamnarna att ta reda på om de omfattas av kravet på mottagande av toalettavfall eller inte.

Här hittar du ett flödesschemat som överskådligt visar processen för att anskaffa mottagningsanordning för toalettavfalll från fritidsbåtar. (Klicka på bilden för att öppna en större version i nytt fönster.)

I den förklarande texten finns även bland annat tips till lite mindre fritidsbåtshamnar om enklare lösningar av mottagningsanordningar och att de kan avtala eller samarbeta med närliggande hamn för att hålla nere kostnaderna.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Mottagning-av-avfall/Lathund-for-fritidsbathamnar/

Den 22 juli besöker för första gången Tall Ships Race Saaremaas hamnar med drygt femtio fartyg. Saaremaa är etapp på vägen från Helsingfors till Riga.

Öppnandet av ‘Saaremaas maritima vecka’ med besök av Tall Ships Race’s flotta är Estlands största maritima händelse i år.

Saaremaa och Estlands stränder är ‘nya vatten’ för deltagarna i Tall Ships Race, vilka ej har seglats förut i denna formen. Ar 2011 besökte The Tall Ships Race Halmstad.

Samtidigt med Tall Ships Race’s ankomst till Saaremaa sker också Saaremaas operadagar, som under de senare åren har blivit mycket populärt. http://saaremaaopera.eu/en

I regi av ‘Saaremaas maritima vecka’ bjuder de två sista juliveckorna på olika maritima teman i de tolv större och mindre hamnarna runt Saaremaa. http://www.merepaevad.ee/?lang=en

Av Saaremaas långa tradition av upptäcksresanden till sjöss, är den mest framstående företrädaren utan tvekan Antarktis upptäckare Fabian Gottlieb von Bellingshausen, som är född på ‘Lahetaguse’ herrgård på Saaremaa.

Under förra århundradet var Saaremaa under årtionden ett avspärrat område, som Estländare från fastlandet endast hade möjlighet att besöka vid speciella enstaka tillfällen. Idag är Saaremaa öppet för alla.

Foto: Saaremaa turism.

McMurdo utökar sin produktportfölj med Smartfind M5 AIS klass A. Som första AIS på marknaden har Smartfind M4 AIS en man-över-bord funktion med både visuellt och akustiskt larm vid larm från AIS-SART eller AIS-larmsändare.

Det ger en extra trygghet, framför allt för de med besättning som arbetar ute på däck. Som extra tillbehör finns en extern vattentät siren.

McMurdo Smartfind M5 AIS har 3,5” LCD-färgdisplay och är enkel att installera, handha och kopplas till fartygets elektroniska kartsystem (ECS) eller ECTIS via antingen NMEA, NMEA2000 eller USB.

Smartfind M5 uppfyller krav i SOLAS för AIS klass A ombord alla fartyg men kan också användas av fiske- och fritidsbåtar. Produkten är wheelmärkt och ca pris är 17 000 kr.

Levereras komplett med:
•Transponder med färgdisplay
•Kopplingsdosa och kabel
•GPS antennPilot plug – kopplingsbox med uttag för lots
•PC AIS mjukvara

Info: www.cordland.se

Rindö Marine, utanför Vaxholm, i Stockholms skärgård har i sin strävan att förbättra miljön och arbetsförhållandena investerat i en specialanpassad lösning för varvets oljehantering. Den nya lösningen, en specialbyggd container, gör att hanteringen av olja både säkrare och enklare.

Rindö Marine underhåller och reparerar större fartyg, allt från privata bolag till Marinen, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Polisen med flera. Varvet ligger, precis som landets övriga båtvarv, i en mycket känslig skärgårdsmiljö.

– Att kunna hantera oljor, både färsk- och spillolja, på ett säkert sätt i vår miljö är mycket högt prioriterat, säger Claes-Arne Sunnman på Rindö Marine. Lösningen som vi tog fram tillsammans med bland annat Alentec & Orion är helt anpassad för den här typen av verksamhet.

Specialanpassad container
Eftersom båtar sällan servas i en lokal utan liggande vid en ibland svårtillgänglig brygga låg utmaningen i att få en hanterbar lösning som fungerade över hela varvsområdet. Det blev en specialanpassad container utrustad med både fasta och mobila lagringsenheter för oljan.

– Nu har vi samlat all olja på en och samma plats, säger Claes-Arne Sunnman. Färskoljetanken ”ringer” dessutom själv upp leverantören när det börjar sina i tanken. Oljan fylls enkelt på utanför containern i fastmonterade påfyllningstappar.
Spillfri hantering

Tidigare pumpades oljan ur eller i motorn, som kan rymma upp till 60 liter, med olika typer av utrustning till 20-liters dunkar. Dunkarna bars till och från rummet där oljan förvarades. Det innebar en tung hantering och risken för spill var överhängande, både när färskoljan skulle i dunkarna eller när spilloljan skulle hällas över till de större tankarna.

I den nya containern finns idag större mobila enheter för oljehanteringen som enkelt kan rullas fram till båtarna. Pumphandtag och slang tas sedan ned i motorrummet och oljan pumpas mellan motorn och den mobila enheten på bryggan.

– Hanteringen är nu säker och ur arbetssynpunkt mycket lättare, säger Claes-Arne Sunnman. Dessutom registrerar Alentec & Orions handenhet den exakta volymen som vi fyller på vilket ger oss bättre kontroll på förbrukningen.

Tummen upp från miljöinstans
Även Södra Roslagens- miljö och hälsokontor varit där och inspekterat den nya lösningen och ger tummen upp.

– När vi är ute och inspekterar dessa typer av lösningar tittar vi främst på invallning, nederbördsskydd, förvaringsytorna, märkning, påkörningsskydd och absorptionsmedel. Hos Rindö Marine fanns inget att anmärka på när det gäller hantering och förvaring av farligt avfall och kemikalier, säger Malin Lindkvist, Miljö- och hälsoskyddsinspektör på Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor.

Allting i containern är säkrat med överfyllnadsskydd samt en magnetventil som stänger av systemet när de släcker i containern. De fasta och de mobila oljetankarna i containern är förstås även invallade.

– Det har varit ett spännande projekt och det känns som vi löst ett mycket angeläget problem för Rindö Marine, säger Johan Fremdling, distriktschef på Alentec & Orion. Containern gör det möjligt att hantera miljöfarliga vätskor och oljor på ett säkert sätt och samtidigt så har det också skapats en bättre arbetsmiljö för varvets mekaniker, säger Johan Fremdling.

Magnus Sörenson, VD på Rindö Marine är nöjd med varvets investering och rekommenderar gärna andra varvskollegor i skärgården att göra likadant.

– Vi är mycket nöjda med lösningen som Alentec & Orion levererat och samarbetet har fungerat bra. Det är en väldigt smart och samtidigt enkel lösning. Den nya oljecontainern är bra för miljön, uppskattad av mekanikerna och den ger oss dessutom bättre kontroll på förbrukningen av oljan.

Rindö Marine först ut
Containern på Rindö Marin är den första i sitt slag som prövats på ett varv

– Ja, nu har vi visat att det här är ett bra och smidigt sätt för hanteringen av oljor och Rindö Marine verkar nöjda, avslutar Johan Fremdling. Nu hoppas vi att flera följer med.

Info:

Varje dag inkommer cirka två larm till SOS om pågående drunkning – tillbud som kräver snabb hjälp. För att detta ska lyckas, krävs nära tillgång till livräddningsutrustning – specificerat i allmänna rådets kommentarer SRVFS 2007:5.

För fem år sedan, i december 2007, publicerade Statens Räddningsverk (numera MSB) allmänna råd och kommentarer om utrustning för vattenlivräddning vid hamnar, kajer, badplatser och liknande vattennära anläggningar, SRVFS 2007:5. Tyvärr är det många kommuner som inte följer det allmänna rådet när det gäller att placera ut livräddningsutrustning vid vatten. Om fler kommuner följde riktlinjerna skulle flera drunkningsolyckor kunna undvikas.

Vid olyckstillbud i vatten eller på is krävs alltid snabb hjälp. En effektiv räddningsberedskap kräver att allmänheten har omedelbar tillgång till enkel och väl fungerande livräddningsutrustning samt kunskap om hur den ska användas.

Utrustning för vattenlivräddning
Riktlinjerna slår fast att det bör finnas livräddningsutrustning; såsom livboj, livräddningshake och livräddningsstege, på platser där behov finns. Exempel på på nödvändiga platser är kajer, kanaler och andra vattendrag i tätorter där är vanligt att människor är nära vatten. Särskilt riskfyllda platser bör ha ytterligare kompletterande utrustning såsom räddningsbåt eller flotte.

Placering av utrustning för vattenlivräddning
Utrustningen bör sättas upp väl synlig och nära vattnet. I tätorter och i hamnar bör utrustning för vattenlivräddning placeras med högst 200 meters mellanrum. På badplatser bör utrustningar placeras med högst 100 meters mellanrum. Fasta kajstegar bör placeras med högst 50 meters mellanrum.

Allmänheten kan hjälpa till
Det är bra om invånarna gör kommunen uppmärksam på om det saknas livräddningsutrustning eller om den är trasig. Ofta är det räddningstjänsten i kommunen som utövar tillsyn över att det finns livräddningsutrustning i tillräcklig omfattning.

Förarintyg är en heltäckande utbildningsapplikation för blivande fritidsskeppare som ska ta förarintyg (kallas även förarbevis och båtkörkort) och för mer erfarna båtägare och seglingsentusiaster som vill friska upp sina kunskaper inför båtsäsongen.

Förarintyg innehåller 400 teorifrågor som påminner om frågorna på det riktiga provet samt 60 sjökortsfrågor som testar dina navigationskunskaper och din förmåga att läsa sjökort. För att uppmuntra djupinlärning så har två tredjedelar av frågorna en tillhörande förklaringsruta som ger mer detaljerad information på ämnet eller förklarar varför rätt svar är rätt och varför fel svar är fel.

Förarintyg innehåller även provstatistik, en lättläst sammanfattning av teorin och en lista med de viktigaste navigations- och båttermerna

Förarintyg är designad både för iPhone, iPad och Android och har ett intuitivt, högupplöst och kompakt gränssnitt likt det i Boboshis framgångsrika utbildningsapplikationer iKörkort, iKörkort MC, Jägarexamen och Scuba Exam.

Förarintyg kostar 75 kronor. Förarintyg Lite är gratis men har ett begränsat innehåll.

INNEHÅLL- 400 teorifrågor och 60 sjökortsfrågor
– Över 300 utförliga förklaringar till frågorna
– En lättläst sammanfattning av teorin uppdelat i tio kapitel
– Lista med navigations- och båttermer
– Statistik för både teori- och sjökortsprovet
– Detaljerad, överskådlig och pedagogisk rättning med förklaringar
– Automatisk sparfunktion som ger dig möjlighet att återuppta påbörjade prov
– Slumpad placering på alla svarsalternativ
– Inbyggd funktion för att utmana vänner
– Kompakt universaldesign anpassad för både iPhone & iPad och de flesta Android-skärmstorlekarna
– Intuitivt, vackert och högupplöst gränssnitt

Om Boboshi

Boboshi startades hösten 2009 av tre barndomsvänner med olika professionella och akademiska bakgrunder men en gemensam passion för IT och entreprenörskap. Vårt mål är att producera originella, innehållsrika och användarvänliga applikationer av högsta kvalité till både den svenska och internationella marknaden.

Info: http://boboshi.se/

Mastreflexen består av en folie som är både fluorescerande och reflekterande – 3M Diamond Grade. Det är en sjösäkerhetsprodukt som gör båten mer synlig dygnet runt i nödlägen och i sjögång upp till 60 graders lutning.

Martin Hassellöv, arbetar med ett kommunikationsprojekt om havsmiljöfrågor och har utrustat sin segelbåt – en Challenge 67 – med en mast- och bomreflex:
– Mastreflexen är väldigt enkel att montera, till skillnad från att måla med fluorescerande färger. Till båtens mast på 26 m användes tre mastreflexer.

Challenge 67:orna är designade för optimal sjösäkerhet med god radar visibilitet. Mastreflex™ ökar sjösäkerheten visuellt.

Produktfakta
Mastreflex™ kan användas som masttoppsreflex och/eller appliceras på bommen. Reflexen är tvåfärgad: rödorange och vit. Format: 500 x 200 mm. Förpackningen innehåller monteringsanvisning, skalpell, rengöringsservetter och monteringsskrapa.

Mastreflex™ är utvecklad av Systemtext, men är också ett resultat av det fördjupade samarbetet mellan Systemtext och 3M, vars folie används.

Produkten finns att köpa i Systemtexts webbutik eller genom återförsäljare, som finns omnämnda här http://www.systemtext.se/produkter/mastreflex/http://

Interboat som är Sveriges ledande kedja av marinhandlare har tillsammans med Svedea Båtförsäkring tagit fram en garanti för dolda fel på motor och drivlina i begagnade båtar. Garantin som följer med på köpet ger ett utökat skydd för båtar som kostar mer än 50 000 kr och som inte är äldre än tio år. En förutsättning för att garantin ska gälla är att kunden väljer Svedeas XXL-försäkring – en omfattande båtförsäkring som innehåller bland annat assistans, stilleståndsersättning och ersättning för maskinskador som kunden inte vållat på egen hand.

– Den nya garantin gör det tryggt att köpa begagnat. Även om dolda fel på båtmotorer inte är särskilt vanliga så är de smärtsamma för den de drabbar. Den nya garantin är en klar förstärkning av kundens skydd enligt konsumentköplagen, säger Thomas Vallmar, marknadschef på Interboat.

– Vi är mycket nöjda över samarbetet med Interboat och den nya garantin är ett exempel på hur vi båda vill fortsätta att göra båtägandet enklare och tryggare, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring. Med Interboat-garantin och Svedeas XXL-försäkring får den som köper begagnat ett mycket gott skydd för alla typer av skador.

Blå Bandet vill med kampanjen Nykter midsommar – för barnens skull! uppmärksamma alkoholfria midsommarfiranden och uppmana alla att fira en midsommar utan alkohol.

Under midsommarveckan deltar Blå Bandet med torgmöten och olika jippon på en rad platser och avslutar med Blå Bandets riskkonferens och midsommarläger på
Karlskoga folkhögskola torsdag till söndag.

Turnéplan
Lördag 15 juni Enköping, Stora torget kl 10.00–12.00
Uppsala, Stora torget kl 14.00–16.00
Söndag 16 juni Sickla köpcenter, Nacka 10.00–12.00
Mynttorget, Stockholm Gamla stan 13.00–15.00
Måndag 17 juni Västerås 11.00–13.00
Arboga 15.00–17.00
Tisdag 18 juni Örebro, Våghustorget kl 11.00–13.00
Askersund, Hamntorget 15.00–17.00
Onsdag 19 juni Jönköping, Hoppets torg 11.00–13.00
Skövde, Hertig Johans torg 15.00–17.00
Torsdag 20 juni Kristinehamn, Södra torget 11.00–13.00
Karlskoga, Nobeltorget 14.00–16.00

Ett mål med Blå Bandets förebyggande arbete med tidiga insatser är att stärka vuxna i sin roll som gränssättare när det gäller sin egen och ungdomars alkoholkonsumtion och att ge barn råg i ryggen att våga säga ifrån samt att avstå från att själva börja dricka alkohol när de blir äldre.

Info: www.blabandet.se

Kristinehamns gästhamn kan numera stoltsera med en äventyrsminigolfbana på 18 hål. Alla banor är noga renoverade, nya mattor med bästa konstgräs, inlagd ruff, ”bunkrar”, ”vatten” och där flera nya hinder har köpts in och placerats ut.

En stor fyr, längre bro, större spiraler m.m. kommer att erbjuda en trevlig och utmanande minigolfrunda.

Invigningsputten ska slås på onsdag eftermiddag.

På fredag 14 juni blir det stor invigning på Utö i Stockholms skärgård. Under 2013 har Skärgårdsstiftelsen gjort flera stora publika investeringar på Utö. För att uppmärksamma dessa vill vi samla de som på olika sätt bidragit eller berörs till en festlig invigning!

På invigningsdagen blir det bland annat en rundvandring på Utö och besök vid den nyrenoverade Prästbacken och Utö kvarn. På ön finns nya informationsskyltar med syntolkning och Barnens Utöstig.

Invigningstalare är Martina Mossberg, Kommunstyrelsens ordförande i Haninge och Gustav Andersson, Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.