Nyheter

Det händer mycket på Bassholmen, Uddevallas västligaste ö. Flera av byggnaderna har renoverats både in och utvändigt och det har byggts ett nytt servicehus till gästhamnen med dusch och biologiska toaletter.

I början av juni skeppades 38 kor och kalvar över till ön och innan sommaren är slut förväntas de ha blivit fler eftersom flera av korna väntar kalvar.

– En av anledningarna är att kor betar på ett mer skonsamt sätt som är gynnsammare för faunan, säger David Alfredsson som är reservatsförvaltare för Uddevalla kommun.

Ängsmarkerna avbryts här och var av låga bergsknallar kantade av ek, björk, sälg och lind. Kring den gamla mangårdsbyggnaden finns också ett parkliknande område med lind, alm, ask, lönn samt flera stora ekar.

Skärgårdsbåtarna driver idag gästhem för större sällskap i mangårdsbyggnaden. Som gäst får man tillgång till 38 sängplatser, självhushåll, bryggbastu och två båtar. Vid gården finns också ett kafé som är öppet för alla som besöker gästhamnen med tur- eller fritidsbåt.

Båtmuseet på Bassholmen drivs av föreningen Allmogebåtar. Museet bär historien av det gamla båtvarvet tillsammans med de tre tillhörande röda stugorna, den gamla slipen och ett 20-tal riggade allmogebåtar. Förr fanns också en skepparbostad till varvet men det huset revs eftersom det var angripet av husbock. Det lilla torpet Sandvik sköts av Naturskyddsföreningen.

Yamarin Cross 49 Bow Rider är särskilt lämplig som universalbåt för människor med sommarstuga. Den nya modellen har stora innerutrymmen, en rymlig sittbrunn i fören och den största sittbrunnen bakom vindrutan i denna storleksklass av båtar. Båten har fått mycket beröm i båttester både i Finland, Norge och Sverige.

Därigenom har även passagerarna på akterbänken gott om fotutrymme. I standardutrustningen ingår bl.a. dörr mellan pulpeterna

Cross 49 Bow Rider har totalt 7 sittplatser och den är godkänd för 6 personer. Under bakbänken finns utrymme för 2 bränsletankar. I BB-pulpeten finns ett rymligt låsbart handskfack. Vid styrpulpeten finns plats för en 8″ kartplotter. Offshoresäterna möjliggör körande även stående.

De optimerade steglisterna förbättrar bränsleekonomin, hastigheten, riktstabiliteten och motverkar sidokrängningar i sidovind.

Tekniska data:
Längd: 4,86 m
Bredd 1,96 m
Vikt ca 490 kg
Motor: 40 – 60 hk
Båten är godkänd för sex personer.

Testkörningar med två personers belastning:
motor F40 F50 F60
propeller 12” 12” 13”
varvtal 5700-5800 5700-5900 6000-6100
topphastighet 26 knop 28 knop 32 knop

På tisdagen avseglade Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition med besättning från Lilla Bommen i Göteborg mot Melville-bukten utanför Grönland. Målet är att finna och dokumentera Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarfartyg Vega som sjönk 1903 och som sedan dess legat bortglömt på havets botten.

Expeditionen kommer att använda modern teknologi i form av multibeam och en undervattensrobot, AUV, för att scanna av havsbottnen i området och förhoppningsvis återfinna Vega.

– Det är lite som att leta efter ett grått frimärke på en grusplan och givetvis krävs en del tur för att hitta henne. Men oavsett om vi hittar henne kommer förhoppningsvis expeditionen ändå att bli lyckad då Martin Jacobsson utför spännande forskning om kollapsande shelf-is och dess betydelse för inlandsisens avsmältning, säger Ola Skinnarmo.

Förhoppningen är att man finner Vega någon gång i början av augusti. Det går att se båtens aktuella position och få löpande uppdateringar om expeditionen på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.

Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Se www.skinnarmo.com för mer information.

Förra året uteblev damtävlingen i Stena Match Cup Sweden till fördel för VM i Göteborg och OS i London. Nu återvänder Women’s Trophy till Marstrand där svenska och internationella elitlag kommer att göra upp i en av världens mest prestigefyllda matchracingtävlingar.

Bland de sex skeppare som bjudits in till Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy finns Ekaterina Skudina från Ryssland som nådde en fjärdeplats OS 2012 och nyss tog hem ett silver i VM i Korea. Hon har tidigare visat att hon trivs på Marstrand och 2010 vann hon Stena Match Cup Sweden. Till årets tävling kommer också holländskan Klaartje Zuiderbaan, som deltog i Volvo Ocean Race 2001-02 och har testseglat för Team SCA, samt stjärnskottet Stephanie Roble (USA) med en andraplats i det Amerikanska mästerskapet som en färsk merit under 2013.

I startfältet finns tre svenska hemmafavoriter; OS-seglaren Anna Kjellberg, stjärnskottet Carolin Sylvan och meriterade Anna Kjellgren som precis som de övriga seglar för GKSS. Anna Kjellberg nådde femte plats i VM i Korea och just nu är hon i delad ledning i Women’s International Match Racing Series, världscupen i matchracing för damer som startades i vintras. 
Kjellberg fick sitt stora genombrott på Marstrand 2008 med en andra plats i Stena Match Cup Sweden.

Året därpå var hennes lag återigen nära att vinna den stora bucklan när de förlorade den avgörande finalmatchen med mindre än en meter. Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy ingår inte som en deltävling i världscupen men det finns mycket prestige i den klassiska matchracingregattan.


– Marstrand kommer att bli årets höjdpunkt och vi ser fram emot att komma tillbaks till vår favoritarena och till att segla DS37 som är lagets favoritbåt, säger Anna Kjellberg.
Både hon och Caroline Sylvan laddar den här veckan upp inför Stena Match Cup Sweden med världscuptävlingen Danish Open som seglas i Skovshoved.

– Tack vare den nya serien har vi många regattor just nu och upplägget inför Marstrand är att fortsätta vässa formen på tävling. Då utvecklas vi mest eftersom tävlingsmomentet gör att vi vill spetsa till alla delar av seglingen, avslutar Anna Kjellberg.

Startfält Women’s Class Stena Match Cup Sweden 2013

Ekaterina Skudina (RUS)

Carolin Sylvan (SVE)

Anna Kjellberg (SVE)

Anna Kjellgren (SVE)

Stephanie Roble (USA)

Klaartje Zuiderbaan (HOL)

Sex matchracinglag har bjudits in till Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy och tävlingen inleds med en grundomgång där alla möter varandra i två matcher – en dubbel Round Robin. De lag som samlat flest poäng går vidare till final och sedan final. För första gången på Marstrand seglas damernas matcher parallellt med herrarnas på tävlingsarenan under grundomgången. Det betyder att det blir tätare mellan hemmafavoriterna och att tävlingen blir mer actionfylld. 
Finalerna för både herrar och damer avgörs lördagen den 6 juli.

Foto: Dan Ljungsvik.

Suzuki introducerar två nya och lätta motorer med power tilt på 15 hk respektive 20 hk. De båda nyheterna följer upp DF15A och DF20A, men är alltså en utveckling av dessa.

De nya maskinerna – DF15AT och DF20AT – ska börja produceras och därmed levereras i sommar. Vikten är låga 53,5 kg för DF20AT, vilket gör den till marknadens lättaste 20 hk utombordare med power tilt och den enda med EFI (Electronic Fuel Injection) och power tilt.

Samtliga nya DF15AT och DF20AT har EFI utan batteri.
Det nya EFI-systemet är kombinerat med Suzukis Lean Burn Fuel Control system, vilket ger enklare start och bättre svar vid acceleration och bättre bränsleekonomi.

Info: www.suzukimarin.se

Västsvenska Turistrådet, som är Västra Götalandsregionens helägda bolag med uppdrag att utveckla och marknadsföra Västra Götaland, välkomnar den möjlighet som skapas genom intresset för Camilla och hennes berättelser.

Ann-Charlotte Carlsson, Marknadsansvarig på Västsvenska Turistrådet berättar:

– Vi arbetar sedan nästan 15 år tillbaka med att sätta regionen på kartan och en del i detta inkluderar press&media, kampajer, webb och social media. Bara pressvärdet för regionen var i fjol 357 miljoner kronor. Vi ser nu ett väldigt stort intresse för Camilla och Nordic Noir som ger bra skjuts åt vårt arbete.

”Nordic Noir”, som är det populära samlingsnamnet på mörka och skrämmande kriminalromaner och deckare från Skandinavien, är en framgångssaga världen över och omfattar idag allt från tv serier, till filmer, kriminalromaner och deckare.

I Frankrike har Camilla Läckberg sålt över 1, 5 miljoner böcker, vilket gjort att den marknadsföring som Västsvenska Turistrådet har riktat mot den franska marknaden fokuserar på Camilla Läckbergs Fjällbacka och Bohuslän. I samband med bokläppet av Fyrvaktaren har Västsvenska Turistrådet tillsammans med VisitSweden, bokförlaget Actes Sud och Ryanair skapat kampanjaktiviteter.

I 150 000 exemplar av den nysläppta Fyrvaktaren kommer det att ligga ett bokmärke från Fjällbacka med en webbsida som hänvisar in till vår franska Fjällbackaskärgård sajt, som är en del av vastsverige.com. Tillsammans med bokförlaget Actes Sud och deras annonsering i magasinen Elle, Biba och Grazia har läsarna möjlighet att via en tävling vinna en resa till Bohuslän. Kampanjen marknadsförs också via Ryanairs kanaler för att öka trafiken mellan Paris Beauvais -Göteborg City Airport. Parallellt görs annonsering i dagspress i Parisområdet.

Men det är inte bara Frankrike som har visat intresse. Även italienska Vanity Far var på pressbesök i Fjällbacka tidigt i år och publicerade artikeln i samband med att Fyrvaktaren släpptes i Italien. Brittiska the Independent och Sainsburys magasin har också besökt Fjällbacka och publicerat i samband med boksläpp. Spaniens största dagstidning El Mundo med 2 miljoner läsare, skrev en artikel om Camilla Läckbergs Fjällbacka i reportageserien ” en resa med döden i hälarna”. Norska magasinet Kamille skrev artikeln ”Vem tör dra till Fjälbacka?” och norska TV2 har gjort inslag om både Fjällbacka och Väderöarna. Även det utländska researrangörerna som pakterar resor till Sverige lägger allt oftare in Fjällbacka och Bohuslän och refererar till Camilla Läckbergs böcker.

TV-serien ”Fjällbacka Murders” har sålts i flertalet länder, bland annat i Frankrike och Tyskland, vilket förhoppningsvis kommer att skapa ett ännu större intresse från utlandet när avsnitten börjar sändas.

Parallellt skapas nya upplevelser
Är Fjällbacka redo? Ett ökat intresse följs också av fler besökare och övernattande gäster, vilket hotellen och övriga näringen välkomnar. Besökarna vill kunna uppleva de miljöer som böckerna och filmerna beskriver. Vad görs för att uppfylla detta?

I drygt ett år har näringen tillsammans med Tanums kommun och Västsvenska Turistrådet arbetat med affärs- och produktutveckling i Fjällbackaområdet. Målet är att skapa upplevelser under hela året och inte bara under just högsäsongen i juli. Besökare kan nu uppleva gourmetmåltider baserade på Camilla Läckbergs kokbok på Bryggan Fjällbacka, delta i svensk kräftskiva på Väderöarna, gå guidade Fjällbacka- turer i Camilla Läckbergs fotspår och mycket mer. Det har även tagits fram en folder på svenska, tyska och engelska, som beskriver en vacker promenad i området, med mordplatserna är utpekade. Detta är dock bara en början på ett långsiktigt destinationsutvecklings-arbete.

Johan Engström, Affärsutvecklare på Västsvenska Turistrådet poängterar:
– För att skapa tillväxt så måste marknadsföringen också mötas upp med affärs- och destinationsutveckling. Förväntningarna hos dagens resenärer är höga och kvaliteten i leveransen måste vara på topp. För att lyckas är man beroende av samverkan, att hela destinationen fungerar.

Foto: Lisa Nestorson

Nu är det klart att en av världens mest kända fritidsbåtstillverkare – engelska Sunseeker International – köps av en kinesisk företagsgrupp. Det är konglomeratet Dalian Wanda Group som har köpt 91,81 procent av aktierna i Sunseeker för 320 miljoner engelska pund, det vill säga över 3,2 miljarder svenskar kr, uppger branschtidningen International Boat Industry (IBI).

Därmed har en lång period av rykten kring Sunseeker tagit slut. Buden har varit många om vem som skulle köpa Sunseeker, som är ett av de mest framgångsrika engelska varven samtidigt som företaget inte har gett sina ägare några vinster på ett antal år.

Förutom de aktier som Wanda köper ska Sunseekers ledning köpa återstoden av aktierna, det vill säga 8,19 procent. Sunseeker, som har över 2 000 anställda, kommer även i fortsättningen att vara ett brittiskt företag med huvudkontor i Poole i Dorset på den engelska sydkusten.

– Genom köpet fördjupas Wandas internationella inflytande och gör att företaget flyttar fram sina positioner inom den globala lyxmarknaden, underhållning och turism. Det är ett viktigt steg för utvecklingen av vår verksamhet, säger Wandas ordförande, Wang Jianlin.

Den nuvarande ledningen för Sunseeker kommer att ingå i Sunseekers styrelse och Robert Braithwaite, företagets grundare, kommer att vara engagerad i företaget även i fortsättningen.

– Vi tycker att det är spännande att bli en del av Wandafamiljen, säger Stewart McIntyre, Sunseekers vd.
– Stödet från Wanda kommer att hjälpa oss när Sunseeker kommer in på den enorma och snabbt växande marknaden för lyxprodukter i Kina.

Konglomeratet Wanda investerar även i anat än båtar. Tillsammans med fastighetsbolaget Green Property ska de utveckla ett astighetsprojekt inklusive ett femstjärnigt hotell i centrala London. Wanda äger även sedan 2012 bland annat USA:s nästa största biokedja, AMC Entertainment Holdings Inc, som köptes för 2,6 miljarder US-dollar.

2012 hade Dalian Wanda Group tillgångar på motsvarande 300 miljarder kr och en omsättning på 142 miljarder kr.

Bilden:
Sunseeker Predator 108.

Engelska Fairline Boats har en helt ny flybridgebåt på gång i storleksklassen under 50 50 fot. Nyheten ska presenteras senare i år och den kommer att heta Fairline Squadron 48.

De engelska båtvarven bygger av tradition ganska stora båtar även med flybridge., så även Fairline, vars nya Squadron 48 blir de näst minsta i en serie som består av fem modeller på 42 till 78 fot.

Den nya båten är egentligen 49 fot om man räknar med badbrygga och peke. Trots att den ”bara” är knappt 15 m lång har den samma kännetecken som sina större syskon med bland annat stora fönsterpartier, som trots att de är mörkt tonade ändå släpper in gott om ljus i båten.

Fairline Squadron 48 kommer att erbjudas med två eller tre kabiner beroende på kundens önskemål. Även i övrigt kan köparen påverka inredningen på många olika sätt.

Pentryt är placerat på nedre däck, vilket ger maximalt utrymme i salongen. Troligen lagar ägarna av båtar som den här ganska lite mat ombord varför det är viktigare med stora gemenskapsytor än ett rejält pentry.

Flybridgen är väl tilltagen med fyra sittplatser i färdriktningen samt en stor L-soffa som även kan användas som solsäng.

Som standard utrustas den nya båten med två stycken dieselmotorer från Volvo Penta, D6-435 med IPS600 på totalt 870 hk.

Info: www.fairline.com

Knäna är den kroppsdel som skadas mest för seglare på elitnivå. Skadorna beror framför allt på överbelastning, och uppkommer oftast under fysträningen. Det visar en ny studie från Sahlgrenska akademin.

– Det finns studier om skaderisken för många andra sporter, men inte för jollesegling. Med mer kunskap kan det tas fram rekommendationer för att förebygga skador hos seglarna, säger Lena Bøymo-Having, som genomfört studien vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

I studien har forskarna följt 42 seglare, verksamma i landslaget eller studerande vid något av de svenska seglargymnasierna. Resultatet visar att bara drygt tjugo procent av de skador som seglarna rapporterade under det år som studien pågick berodde på olyckor eller annat yttre våld. I fyra av fem fall berodde skadan istället på överbelastning. Totalt sett var det knäna som tog mest stryk bland seglarna, men studien visar att risken för skador ser olika ut för yngre och äldre seglare.

– De yngre seglarna har mer besvär från rygg och bål, medan landslagsseglarna som är något äldre ofta skadar axlar och skuldror, säger Lena Bøymo-Having.
Studien visar att seglarnas skador sällan inträffar under tävling. Istället är det under fysträningen, det vill säga den träning som ska stärka bland annat styrkan, uthålligheten och rörligheten, som skaderisken är störst.

En stor majoritet av seglarna i studien hade en seglingscoach, men bara lite drygt var tredje hade en fystränare.

– Seglare behöver få personliga träningsprogram, anpassade efter just deras behov. Vi kan också dra slutsatsen att olika grupper av seglare kan behöva olika typer av skadeförebyggande träning, säger Lena Bøymo-Having.

Artikeln A prospective study on dinghy sailors’ training habits and injury incidence with a comparison between elite sailor and club sailor during a 12-month period publiceras i tidskriften British journal of sports medicine.

Länk till artikel: http://bjsm.bmj.com/content/early/2013/05/13/bjsports-2012-091841.abstract

Den årliga kontrollen av sjömärkena i Vänern är försenad. Orsaken är den långa isvintern. Alla fritidsskeppare i Vänern uppmanas därför att navigera med goda marginaler.

– Det finns risk för utmärkningen i vissa farleder är felaktig, säger Ingvar Dyberg, Sjöfartsverkets chef för farledshållning på Vänern.

Varje vår kontrolleras alla flytande sjömärken som Sjöfartsverket har driftansvar för utmed de svenska kusterna samt i Vänern, Mälaren och Hjälmaren. Totalt rör det sig om cirka 6000 prickar och bojar som besiktigas, åtgärdas och positioneras.

Varje vinter orsakar isen skador på utmärkningen och i vissa fall händer det att prickar och bojar flyttas av isen. Årets isvinter var mycket sen med maximal isutbredning i Vänern först i början av april. Sjöfartsverket arbetsfartyg Scandica assisterade som isbrytare i Vänern till och med vecka 16. På grund av den sena isvintern är vårutprickningen i Vänern försenad.

– De stora farlederna för yrkestrafiken är i ordning, där är sjömärkena kontrollerade. Men i de mindre farlederna och i de grundare vattnen, särskilt i områdena Kristinehamn-Karlstad samt Åmål-Säffle, har vi inte hunnit kontrollera all utmärkning än, säger Ingvar Dyberg.

Just nu finns arbetsfartygen Candela, Polstjärnan och Fyrbjörn i Vänern. Sjöfartsverket räknar med att våröversynen i sjön kommer att vara klar i början av juli. Till dess rekommenderas särskild försiktighet för alla fritidsskeppare som ger sig ut på Vänern.

– Ta det lugnt och navigera med extra goda marginaler. Avbrutna prickar som står strax under vattenytan är ett annat problem som vi åtgärdar först när rapporter kommer till oss. Fasta sjösäkerhetsanordningar som landbaserade fyrar, märken och kumlar flyttar inte på sig på grund av isen och kan vara goda verktyg. Se också till att ha uppdaterade navigationshjälpmedel ombord, allra helst båtsportkort för aktuellt område, säger Ingvar Dyberg.

ÖTILLÖ har på några få år vuxit från en okänd tävling för ett litet antal frälsta till ett evenemang med internationell ryktbarhet. En förutsättning för genomförandet är en ren och frisk skärgård. Därför engagerar sig nu ÖTILLÖ som stödjande partner i Inititativet Hållbara Hav. I samarbetet ingår att Tre Kronor af Stockholm medverkar som åskådarbåt under tävlingen 2013.

ÖTILLÖ är en av världens hårdaste endagstävlingar där 120 tvåmannalag ska ta sig en sträcka på 75 kilometer i Stockholms skärgård, 65 kilometer är löpning och 10 kilometer är simning över öppet vatten mellan 26 öar. Tävlingen genomfördes första gången 2006 och har nu nått en bredare internationell spridning med lag från ett dussin nationer.

Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Info: www.hallbarahav.nu

Foto: Jakob Edholm otillo2012

Att öka och förbättra skyddet av Östersjön är en viktig del i WWF:s sommarkampanj ”Svenska Pärlor” som syftar till att öka arealen och höja kvalitén av skyddad natur i Sverige – och det finns ett starkt stöd för det. En färsk undersökning visar att hela 62 procent anser att Östersjön borde bli en fråga vid nästa val. Idag är enligt Naturvårdsverket endast 5 procent av Sveriges havsområden skyddade.

– Östersjön är fantastisk men varken havet eller flera av de djurarter som lever i det mår speciellt bra. Målet med Svenska Pärlor är att öka naturskyddet i Sverige på bred front. Vi behöver hjälp att höras i frågan. Därför uppmanar jag alla att gå in på vår hemsida och visa vilka naturpärlor som vi borde skydda – så berättar vi det för politikerna, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Enligt Naturvårdsverket är miljömålen för Östersjön inte möjliga att nå till 2020 med idag beslutade eller planerade styrmedel.

De främsta hoten för Östersjön är övergödningen, minskande fiskbestånd, miljögifter och sjöfarten. Övergödningen har resulterat i att utbredningen av syrefria havsbottnar har tredubblats under 2000-talet. De döda havsbottnarna ligger nu på en nivå som aldrig tidigare dokumenterats och motsvarar en yta av Danmarks storlek. Samtidigt har regeringen dragit tillbaka de pengar som fanns avsatta för lokala åtgärder för att minska problemen.

WWF:s undersökning visar att 96 procent anser att det är viktigt eller mycket viktigt att Sverige arbetar aktivt med att åtgärda problemet med Östersjöns döda havsbottnar.

– Stora insatser har faktiskt redan har gjorts för Östersjön. Till exempel har utsläppen minskat genom nya reningsverk och flera viktiga miljöinsatser inom jordbruket har implementerats. Ändå krävs det omgående kraftfulla åtgärder för att havsmiljön ska kunna förbättras, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

WWF:s undersökning visar vidare att 61 procent tror att politikerna inte gör vad de kan för Östersjön. 91 respektive 92 procent – en klar majoritet – tycker det är viktigt eller mycket viktigt att politikerna ska satsa mer resurser och instifta starkare lagar för att uppnå satta miljömål för Östersjön.

Några Östersjö-pärlor som hittills har nominerats på Svenska Pärlors kampanjsajt är Svenska Högarna i Stockholms skärgård, Grisslehamn och Digerhuvud vid Gotland.

Läs mer på: www.wwf.se/svenskaparlor

Fakta om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under april 2013 i Cints on-line paneler. Enkäten bestod av slutna frågor. Undersökningen är riksrepresentativ med hänsyn till kön, ålder och geografiska regioner. Undersökningen baseras på 1000 respondenter.

Den flexibla mångkämpen Buster X för sju personer är Fiskars Boats största nyhet för modellåret 2014. Den strax över fem meter långa öppna båten är lillebror till Buster XL som harblivit väl emottagen bland kunder och journalister. I utvecklingen av Buster X prioriterades goda och flexibla utrymmen samt utmärkt sjöduglighet.

”Vi kommer att fortsätta vårt långsiktiga utvecklingsarbete vars resultat är synliga på Buster SuperMagnum och på den nya Buster Cabin. Båten har ännu bättre egenskaper i grov sjö och även ergonomin har utvecklats. På Buster X skrovet har vi lyckats förena utmärkt sjöduglighet med en mycket låg planingströskel både när båten är tungt lastad eller vid lägremotoreffekt”, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Även låg motoreffekt räcker till
Den första modellen av Buster X lanserades år 2006 och den nya modellen är helt förnyad. Båten har blivit 10 centimeter längre, men vikten är samma som tidigare, 480 kilo.

Båtens ökade längd och det nya skrovet ger ännu bättre köregenskaper och klart ökade innerutrymmen. Båten är behagligt stabil även i hamn.

Även den minsta rekommenderade motoreffekten är tillräcklig för Buster X. Båten börjar plana utan problem redan med en 50 hästkrafters utombordsmotor och med sju personer ombord. Med den största 70 hk motor är topphastigheten 33–34 knop. Förarergonomin är utmärkt både när man står och sitter.

Väl skyddad och rymlig planlösning
Buster X har mycket rymliga och flexibla innerutrymmen. Den ökade längden har utnyttjats till fullo i sittbrunnen bakom pulpeterna.

Båtens plexivindrutor sträcker sig runt båtens sidor och skyddar även baksätespassagerare mot vind och vatten. Den fasta dubbeldörren är standard. I förarpulpeten kan man flushmontera en 8 tums plotter.

Det nya kapellgaraget, vars lock fungerar som ryggstöd för akter soffan, tar betydligt mindre plats och ger mer utrymme för passagerarna vid aktersoffan. Akterns sitt/stuvboxar kan tas bort, vilket ger mer utrymme för fiske, lastning av båten eller för transport av skrymmande last.

Båten har en fast bränsletank som rymmer 100 liter, vilket ger Buster X klassens bästa aktionsradie, oavsett motorstorlek. I aktern finns praktiska akterplattformar för exempelvis bad. I standardutrustningen ingår NFB-styrning som ger exakt och komfortabel styrning. Som tillval kan fås trimplan.

Den nya Buster X presenteras till allmänheten på båtutställningar under hösten 2013.

Buster X 2014
Läng 5,25 m
Bredd 2,01 m
Torrvikt 480
Bottens v-vinkel 20,5°
Rek motoreffekt 50–70 hk
Rekommenderat pris 17 490 €

Team Victorys Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri leder VM för Class 1-båtarna efter seger i Turkiets Grand Prix, som kördes i Istanbul i helgen. Paret hade en trög start vid tävlingarna, men sista racet tog dem hem med ledning från start till mål.

Här är den engelska pressreleasen från tävlingarna.

The Dubai pairing led from the flag and were pulling away from race 1 winners’ HUB Team Australia and LFFendi10, when the race was red-flagged after Team Abu Dhabi’s Faleh Al Mansoori and Rashed Al Tayer hooked and turned over on lap 2, forcing the second restart of the weekend – both drivers emerging from the upturned boat unhurt.

From the restart the defending Champions were immediately in control. They took their short laps immediately and by mid race had opened up a 20-second lead which they maintained for the remainder of the 16-lap race, going on to take their third win of the season and move back into the Championship lead. “Yesterday was not our day and today was. The target was to be in front all race and we were,” said Al Zaffain. “We had the perfect set-up today and were able to concentrate on what was in front of us and not what was behind us.”

The fight for the remaining podium places was between HUB Team Australia and LFFendi10, and despite a poor restart the battle was won by the Italians Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella as early as lap 5, opening up and maintaining a 10-second lead to the chequered flag. “Nothing broke this time but still we had a problem with the exhaust at the start and initially lost time to seven, but Victory was already gone so we had no chance to try and catch them,” said Carpitella. “We have to resolve this problem before Terracina but it was good to get on the podium after yesterday.”

For yesterday’s victors and briefly the Championship leaders’ there was to be no repeat win, but a second podium puts them in second place just two points behind Victory. “We had hoped it was going to be rougher than that,” said Willaton. “It was my mistake. It looked like it was going to blow up so we went down a gear set, but it wasn’t to be. But all in all we have had a good weekend.”

Behind the front runners a three-way dice ensued between LFFendi8, Poliform and FA.RO.ACCIAI, with Poliform’s Tarik Oktem and Giampaolo Montavoci enjoying a brief spell in the spotlight in third place, then holding fourth before technical problems ended their race on lap nine.

Poliform’s woes allowed LFFendi8’s Miles Jennings and Alfredo Amato in to move up into fourth spot and round off a good weekend for Fendi Racing, with Gian Maria Gabbiani and Luca Nicolini again able to maintain their consecutive run of points finishes with fifth.

There was disappointment for Ugur Isik and Christian Zaborowski after yesterday’s podium-second, failing to make the restart with engine problems.

TURKISH GRAND PRIX – RACE 2- results

1. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) – 50.10.19s
2 . 10 LFFendi10 – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 00.22.45s
3. 7 HUB Team Australia – D Nicholson (AUS) / R Willaton (AUS) + 00.31.67s
4. 8 LFFendi8 – M Jennings (GBR) / A Amato (ITA) + 02.25.00s
5. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 lap
91 Zabo-Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – dnf
74 Poliform – T Oktem (TUR) / G Montavoci (SUI) – dnf
5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / R Al Tayer (UAE) – dnf

WORLD CHAMPIONSHIP – after round 2
1. 3 Victory Team – 62pts 2. 7 HUB Team Australia – 60pts 3. 10 FFendi10 – 48pts 4. 91 Zabo-Isiklar – 34pts 5. 23 FA.RO ACCIAI – 30pts 6. 8 LFFendi8 21pts 7. Team Abu Dhabi – 18pts 8. 74 Poliform 14pts 14.

Promarina AB tog 1 maj över både Oskarshamns Marina och den kommunala gästhamnen vid Brädholmen. – Vi är väldigt glada över samarbetet – gästhamnen har en stor utvecklingspotential. Vi räknar med att både utöka hamnen och servicefunktionerna redan nästa år, säger Promarinas vd Mats Bylund

Promarina har länge förhandlat med Oskarshamns kommun och är nu överens om att arrendera gästhamnen i 25 år. Avtalet innefattar de två gästhamnsbryggorna, servicebyggnaden, gästhamnskontoret, ett vattenområde samt två kajer, som Promarina kommer att utveckla. Förutom den nuvarande hamnen har Promarina också option på att ytterligare utveckla fritidshamnen när Gotlandsterminalen flyttar längre ut i hamnområdet.

– En nyhet besökarna kommer att märka redan i sommar är att vi ständigt har personal på plats under högsäsong. Vi kommer att satsa mycket på ett bra bemötande, och planerar att lyfta servicefunktionerna nästa år – framför allt hamnkontor, toaletter och duschar, säger Mats Bylund.

Samtidigt tar Promarina också över Oskarshamns Marina, som är ett servicevarv med vinterförvaring och en komplett båttillbehörsbutik. Upptagningsområdet sträcker sig från Västervik ner till Kalmar och även in i landet, tack vare det centrala läget längs kusten och bra kommunikationer landvägen.

– Vid övertagandet ingår 5 000 kvadratmeter outnyttjad arrendemark intill marinan, och vi kommer att utveckla marinan så fort det bara går – bland annat vinterförvaringen för den här delen av Smålandskusten.

Promarina AB sköter driften av tretton gästhamnar, vinterförvaringar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Norrköping, Uddevalla, Västervik, Sopot, Oskarshamn, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Wallhamn och Rindö Hamn. Promarina tillhör Viamarekoncernen där även bland annat Stockholmradio, Sjöassistans, Sjöklar Kustakademi, Seapilot och Seglarhotellet i Sandhamn ingår.

För att fira sitt 40-årsjubileum öppnar nu Volvo Ocean Race en fotoutställning som tar ett nytt grepp på världens främsta jordenruntkappsegling.

Utställningen visas på Volvo Ocean Race Museet i Alicante, Spanien från fredagen den 14 juni fram till den 28 februari 2014 och visar 40 foton som berättar historien om tävlingen som startade som Whitbread den 8 september 1973 och än idag är sportvärldens mest utmanade test utav lagarbete, skicklighet och uthållighet.

Bilderna kommer från många olika håll inklusive Onboard Reporters, tidigare deltagare i tävlingen och tävlingsfotografer, och en bild dök upp genom en kampanj på Facebook.

Precis som bilderna visar är det mycket som har hänt i tävlingen på 40 år. Jeans och skjortor har bytts ut mot högteknologisk överlevnadsutrustning, träinredningar är idag avskalade kolfiberskal och nakna seglare navigerar inte länge med sextant och död räkning.

Samtidigt är det tydligt på bilderna att tävlingens kärna inte har ändrats alls. Avsked och återseenden är fortfarande känsloladdade, ansträngningen och utmattningen lika fullständig då som nu.

Några av seglarna som presenteras är sanna legender – ikoner som Conny van Rietschoten, Sir Peter Blake, Skip Novak och Eric Tabarly – medan andra har glömts bort.

Vid sidan av dem fokuserar utställningen på fans, familjemedlemmar och andra människor som har anknytning till tävlingen som berört så många.
Alla stora seglare i Volvo Ocean Race finns inte representerade, och det är långt från en kronologisk genomgång av tävlingens historia, men alla stora teman finns med.

– Volvo Ocean Race har alltid handlat om mod, hängivenhet och tilliten som seglarna ger varandra när de kappseglar runt jorden – vetskapen om att utan varandra kommer de aldrig att lyckas. Det är vad bilderna bevisar, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
40 years, 40 Facebook

Den 40:e bilden i tävlingen kom in till oss efter att vi sjösatte en skattjakt på Facebook och vår hemsida. Vi bad helt enkelt våra fans skicka in bilder de hade som fokuserade på ansikten knutna till tävlingen och på människor snarare än båtar.

– Vi fick en rad fantastiska bilder men blev helt tagna på sängen när vi fick in en bild från en tidigare deltagare i tävlingen vid namn Anders Odelberg. Han deltog ombord på en svensk båt 1981-82 och hans bild ”Ismannen” passar perfekt med vårt tema det vill säga; på ytan har mycket ändrats med tävlingens kärna är exakt den samma.
Info: www.volvooceanrace.com

Helgen 15-18 juni är det dags för de svenska juniormästerskapen i segling. För första gången någonsin är Accessklassen, som seglas av barn och unga med funktionsnedsättning, med i tävlingen.

Arrangemanget är ett samarbete mellan organisationen för Junior-SM och GKSS-Accessability center.
Juniormästerskapet 2013 i access-jolle i seglas på vattnet utanför GKSS-hamnen.

Programmet ser ut enligt följande:
Lördag 15 juni seglingar 10.00 – 15.00
Söndag 16 juni seglingar 10.00 – 14.00
Måndag 17 juni seglingar 10.00 – 15.00
Tisdag 18 juni finalseglingar 10.00 – 12.00

Prisutdelning sker vid Volvo Arendal klockan 14. Du hiitttar länken för vägbeskrivning till prisutdelningen här.
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/VALKOMMENTILLJSMIGOTEBORG/Om/Hittahit/

Detta är första gången det finns en klass för den som har en funktionsnedsättning. Se mer info här:
http://www.svensksegling.se/Startsidesnyheter1/2013/2akvartal/JuniorSMoppnasforfler

Du kan läsa mera om JSM för junior på http://www.svensksegling.se/JuniorSM/

Foto: GKSS.

I en riksomfattande uttagning kommer tio av landets snyggaste bilar till Ronneby Brunnspark och finalen i ”Sveriges Snyggaste Bil 2013.” För den traditionella skönhetstävlingen för bilar, som arrangeras av Förlags AB Albinsson & Sjöberg för 38:e året i följd, förläggs finalen ännu en gång till Nostalgia Festival i Ronneby den 29 juni. Festivalen fortsätter dagen därpå genom Fri fart i Ronnebyån med klassiska racerbåtar.

– Bland flera hundra anmälda bilar har juryn tagit ut tio finalister genom omröstning på sverigessnyggastebil.se samt i Bilsport Classic Magazine. Under själva festivalen avgörs sedan vilken bil som erövrar den prestigefyllda titeln, säger projektledaren Magnus Karlsson.

Det är femte gången finalen, som alternerar runt i landet, avgörs i Ronneby. Förra året vanns tävlingen av Peter Fredriksson från Kode med sin Cadillac från 1947.

De främsta i tävlingen kommer att gå vidare till finalen i ”Skandinavias Flotteste Bil” på Oslo Motor Show i slutet av oktober där de snyggaste bilarna från Sverige, Norge och Danmark tävlar.

Lördag 15 juni blir det Båtens Dag i Kåge Båtklubbs hamn. Arrangemanget hålls kl. 11.00–15.00. Bland de medverkande finns representanter från föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner och projektet Boundless Bothnian Bay. På programmet står bland annat isbad i sommarvärmen.

Inspirerade av det första afrikanska mästerskapet i issimning, som Mörkrets och Kylans Glada Vänner i maj genomförde i Uganda tillsammans med Big Steve from England, lanseras nu en ny aktivitet. Det handlar då om något så exotisk som sommarisbad i badtunna.

Under Båtens Dag i Kåge kommer föreningen, tillsammans med projektet Boundless Bothnian Bay, att erbjuda besökarna ett dopp i en badtunna fylld med två ton is. Arrangörerna garanterar en extremt cool upplevelse som blir en bra uppvärmning (nerkylning) inför nästa skandinaviska mästerskap i vintersimning som arrangeras i Skellefteå den 8 februari 2014.

Boundless Bothnian Bay, Gränslösa Bottenviken, är ett samarbetsprojekt mellan Sverige och Finland. Målet med projektet är att skapa ett enhetligt område med välkända attraktioner och utmärkt service.

Projektet ska stärka och utveckla Bottenvikens kustområde och dess öar som ett viktigt besöksmål och en kraftkälla för både företag, lokalbefolkning, besökare och områdets beslutsfattare. Medverkande i projektet är kommunerna som ingår i Bottenviksbågen, från Skellefteå till Karleby.

Foto: Olat Schneider.

Numera kan sten och mindre bergknallar enkelt tas bort på tomter och fastigheter, och husägare kan bygga garage och pool där det tidigare var berg i dagern. Med en hel ny, skonsam teknik med krutpatroner spräcks oönskade bumlingar bort. Tekniken kan bland annat användas för att bygga hamnanläggningar.

Den tid då högexplosiv dynamit var enda alternativet är förbi. Tekniken med stenspräckning används till och med för arbeten inomhus!

Många är de villaägare som stått på den egna tomten och önskat bort en stor sten eller en bit av ett berg. De kanske skulle vilja bygga en nerfart till garaget just där stenen sticker upp. Alternativt hade de önskat bygga en pool nedsänkt i marken.

Nu är det fullt möjligt att åtgärda. Detta utan att man tvingas använda dynamit då man samtidigt riskerar vibrationsskador på grannens hus.

Sedan sex-sju år tillbaka används Simplexmetoden inom spräckning, som alltså är en revolution inom branschen. Intresset för den nya spräcktekniken har vuxit enormt på bara några få år. 5.000 entreprenörer och markarbetare använder sig idag mer eller mindre frekvent av tekniken med stenspräckning, Simplex, ett världspatent som tagits fram av företaget Power Tools i Herrljunga.

Efterfrågan bland kunderna är stor. Idag spräcker man med hjälp av den nya tekniken nära husgrunder och vattenledningar, nära fjärrvärmeledningar och elledningar.

Båtägare har upptäckt att spräckningsmetoden går att använda för att få en vettig hamn. Stenar kan alltså spräckas även under vatten.

Det sker heller inga vibrationer i marken när en spräckning utförs. Det gör tidskrävande och dyra besiktningar av hus inom områden där arbetet utförs helt onödiga. Det måste annars ske när sprängning sker med dynamit.

Dynamiten orsaker vibrationer som fortplantas i berget och dessa vibrationer kan skada hus som ligger långt från sprängningsplatsen, även hundratals meter därifrån.

En del har tidigare använt sig av så kallad ”snigeldynamit”, men det är en gammaldags metod som tar tid och den är dessutom ojämn vad gäller resultatet.

– Metoden är populär bland sommarstugeägare i Bohuslän som kan utöka sina hus med en extra våning. De bygger nedåt, berättar marknadschef Malin Bengtsson.

Spräckning är så skonsam att det till och med används inomhus. Ett tillfälle var när ett hisschakt på fyra gånger fyra meter byggdes i Borås kulturhus. Ett annat spräckningsarbete utfördes i Forsmarks kärnkraftverk.
Ytterligare ett spektakulärt bygge var en tunnel under Stureplan i Stockholm. Det är en underjordisk gång mellan två huskroppar. Arbetet kunde ske utan att vare sig bilister eller gångtrafikanter märkte något. Möjligheterna är snart sagt oändliga.

Bilderna:

Ny metod att skonsamt ta bort sten och berg på tomten öppnar helt nya möjligheter för villaägare. Här visar Peter Persson, Power Tools, hur han enkelt tar bort en oönskad sten i trädgården – bara några meter från ett boningshus! FOTO: JERRY STRIDH

Under bråkdelar av en sekund sker en explosion som delar en oönskad sten som sedan enkelt plockas bort från trädgården. FOTO: JERRY STRIDH