Nyheter

Tiden springer iväg och vi har redan kommit halvvägs. Program 7 av TV-programmet Segling blir det sista innan sommaruppehållet. Kvällens program sänds som vanligt 22:00 i TV4 Sport.

Med TV-programmet Segling siktar vi vidare och in i framtiden. Stommen i programmet utspelar sig precis som förra året i svenska vatten med basen i Volkswgen X-35 Cup, Multi Cup med Sea Cart 26 och M32 och Audi Dragon Cup. ”Vägen till VM” har utvidgas och killarna ombord på Volkswagen Sailing Team bevakas mer än i fjol i väntan på Volkswagen X-35 VM i Malmö i augusti.

I kvällens program kommer vi att bland annat att möta teamet på SCA som ska segla Volvo Ocean Race hösten 2014. För alla som är intresserade av teknik och prylar kommer ett test av produkter från Zhik och Sail Racing. Vi kommer också att få en djupgående intervju med Björn Hansen, coach på Nautiska Racing i Volkswagen X-35 Cup. Självklart kommer vi också att få en update från Americas Cup.

Nästa program av Segling kommer att sändas 14 augusti 22:00 i TV4 Sport. Från och med 21 augusti, alltså program 9 till 14 kommer att sändas på onsdagar 21:30. Repriserna sänds på fredagar 13:30 och lördagar 14:00 i samma kanal. Alla program läggs dessutom upp på Whyshores kanal på Youtube
http://www.youtube.com/user/WhyshoreYachting

Teasern för kvällens program går att se här:
http://www.youtube.com/watch?v=z8Ja8-YEu8o&feature=c4-overview&list=UUAzf5wVFBhB7DUz0KqEn-jQ

Den 18 juni 2013 – Idag klockan 12.45 avseglade Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition med besättning från Lilla Bommen i Göteborg mot Melville-bukten utanför Grönland. Målet är att finna och dokumentera Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarfartyg Vega som sjönk 1903 och som sedan dess legat bortglömt på havets botten.

Expeditionen kommer att använda modern teknologi i form av multibeam och en undervattensrobot, AUV, för att scanna av havsbottnen i området och förhoppningsvis återfinna Vega.

– Det är lite som att leta efter ett grått frimärke på en grusplan och givetvis krävs en del tur för att hitta henne. Men oavsett om vi hittar henne kommer förhoppningsvis expeditionen ändå att bli lyckad då Martin Jacobsson utför spännande forskning om kollapsande shelf-is och dess betydelse för inlandsisens avsmältning, säger Ola Skinnarmo.

Förhoppningen är att man finner Vega någon gång i början av augusti. Det går att se båtens aktuella position och få löpande uppdateringar om expeditionen på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.

Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Se www.skinnarmo.com för mer information.

En färsk undersökning, genomförd av InFact för Göta kanal, visar att så många som 39 procent av svenskarna anser att det är oviktigt om semesterresan är miljövänlig. En InFact-undersökningen, som är genomförd på ett representativt urval av befolkningen både i Sverige och Norge, visar att män skiljer sig markant från kvinnor i frågor om hur viktiga miljöfaktorer är när man väljer semestermål.

Hela 47 procent av de svenska männen uppger att de inte anser att miljön är en viktig faktor när de väljer semestermål. Andelen kvinnor som uppger samma svar är 31 procent. Bara tre procent av den svenska befolkningen anser att ett miljövänligt semestermål är “mycket viktigt”.

Semester från miljöansvar
Det är AB Göta kanalbolags vd, Anders Donlau, som har beställt undersökningen i anslutning till Göta kanals ”miljöår 2013”. De är intresserade av att veta hur många som faktiskt bryr sig om miljön när de väljer semestermål.

– Många är engagerade och tar sitt miljöansvar i vardagen, men när sommaren kommer och man ska njuta av semestern är det lätt hänt att miljön faller i glömska. Vi vill uppmuntra besökare att turista så miljövänligt som möjligt och satsar i år stort på miljöanpassade upplevelser längs kanalen, säger Anders Donlau.

– Vi vill inte vara moraliserande, utan bara påminna om de underbara möjligheter vi har att semestra miljövänligt i Sverige. Många svenskar reser mer utomlands än i sitt hemland och missar den vackra naturen, de spännande upplevelserna och de miljövänliga destinationerna som finns runt hörnet, säger Göta kanalbolags vd, Anders Donlau.

Många bryr sig
Svaren från undersökningen är likväl inte bara nedslående läsning för dem som bryr sig om miljön.

Precis hälften av de tillfrågade menar att det antingen är “ganska viktigt” eller “viktigt” för dem att semestern är miljövänlig. 57 procent av de svenska kvinnorna anser detta jämfört med 42 procent av männen.

– Undersökningen visar ett klart större intresse för miljövänlig semester hos kvinnor än hos män. Vi arbetar själva aktivt med att utveckla Göta kanal som en miljövänlig destination och vår förhoppning är att fler svenska destinationer utvecklar miljömässigt anpassade semesterupplevelser så att det blir enklare att välja en miljösmart semester, avslutar Anders Donlau.

Fakta
39% av svenskarna (47% av männen och 31% av kvinnorna) anser att det är oviktigt om semesterrresan är miljövänlig.
57% av kvinnorna och 42% av männen anser att det är ”ganska viktigt” eller ”viktigt” för dem att semestra miljövänligt.
45% av de norska männen anser att det är oviktigt om semesterrresan är miljövänlig.
29% av de norska kvinnorna anser att det är oviktigt om semesterrresan är miljövänlig.

Källa: In Fact för Göta kanal

På onsdagen fortsatte RC44 Sweden Cup med fleetracing där samtliga båtar samlas på startlinjen. Marstrandsfjorden bjöd på regn och lätta vindar men spänningen gick inte att ta miste på trots det tidiga skedet i regattan. Artemis Racing vann dagens andra segling och ligger nu tvåa i resultattabellen efter tre avklarade race.

Under morgonen fick dessutom tolv unga lovande GKSS-seglare chansen att kliva ombord på RC44:orna och uppleva en annorlunda form av kappsegling.
GKSS:s juniorseglare följde med ut på var sin RC44 för att observera besättningarna som nionde man under dagens första segling. De fick en blöt resa i regnet på Marstrandsfjorden men de unga talangerna hade ändå breda leenden när de kom tillbaks till land.

– Det var kul att vara ombord på båtarna även om det regnade och det var väldigt annorlunda segling jämfört med vad jag var van vid. Dessutom var det var spännande att vara ombord på Team Italia eftersom de vann seglingen när jag var ombord, säger Malin Stening 17 år som seglar 29er för GKSS.


Enligt Daniel Birgmark, GKSS-seglarnas ledare, kan möjligheten att segla RC44 vara en morot för att sikta på en seglingskarriär.


– Det inspirerar dem att satsa på en plats i professionella seglingsteam, de fick en chans att se hur de stora båtarna seglas och förhoppningsvis blir detta deras framtid, säger Birgmark.

Under regattans första fleetrace tjuvstartade fyra båtar, varav en var favoriten Team Aqua. De repade sig aldrig efter sin omstart medan Artemis fick en bra start, slogs om segern och slutade trea. I det andra racet vann Artemis en bekväm seger och klev upp till en tillfällig ledning i den totala poängställningen. Lagets taktiker Morgan Larson var nöjd med besättningens arbete.


– Vi valde ett större försegel vilket gav oss en fartmässig fördel och med RC44:orna är det ofta enkelt när man kommer iväg med en ledning och får mer utrymme att manövrera. Samtidigt kan man aldrig slappna av när vinden skiftar som den gjorde idag för lagen bakom kan snabbt komma ikapp om de har tur med ett vindvrid. Laget gjorde ett bra jobb ombord och höll sig vakna, säger Morgan Larson.

I det tredje och sista racet för dagen kämpade Artemis Racing i mitten av fältet för att få fri vind och kunna avancera. På väg mot mållinjen låg de precis bakom Peninsula Petrolium som de var tvungna att passera för att behålla sin ledning i tabellen. Peninsula Petrolium lyckades hålla undan och laget leder nu RC44 Sweden Cup. Team Aqua har haft en vacklande inledning på regattan men de ledde dagens tredje och sista race från start till mål och ligger nu fyra i tabellen.

Startuppställning RC44 Sweden Cup 2013
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)-

11p
ARTEMIS RACING (SWE44)-13p
SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)-13p
TEAM AQUA (GBR 2041)-15p
TEAM ITALIA (ITA 7)-16p
AEGIR (GBR 22)-20p
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)-21p
KATUSHA (RUS 007)-22p
TEAM NIKA (RUS10)-22p
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)-
24p
IRONBOUND (USA1)-
25p
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7)-32p

Info:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com

En ny och miljövänligare metod att slippa havstulpaner på båtbottnar har utvecklats av Emiliano Pinori i samarbete med andra forskare på Göteborgs Universitet och SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås. Havstulpaner finns i alla marina miljöer och är ett stort problem för både små och stora båtar.

Den täta påväxten av havstulpan på bottnarna innebär att båtarna förbrukar upp till 40 procent mer bränsle som i sin tur innebär ökade koldioxidutsläpp.

Havstulpanen biter sig fast
De flesta marina organismer som växer fast på båtar, som till exempel musslor och alger, kan ofta skrapas bort från skrovet med enkla medel. Men det gäller tyvärr inte havstulpanen som sätter sig fast och tränger igenom färgskiktet den växer på. Efter en tid bildas ett mycket tätt kalklager under den förstörda färgytan.

Den vanligaste metoden för att motverka påväxt är att blanda färgen med gift som långsamt och fortlöpande släpps ut. Stora delar av giftet hamnar i havet och kan skada andra marina organismer. Så gav till exempel tributyl tennoxid (TBT), ett gift som användes under 80- och 90-talet, upphov till en omtalad miljökatastrof. TBT förbjöds globalt sedan man upptäckt att läckande TBT gjorde ostron och liknande djur sterila.

Ungefär 90 procent av nuvarande bottenfärger mot marin påväxt innehåller huvudsakligen kopparoxid och stora mängder koppar hamnar i havet.

– Sådan miljöpåverkan på havsvattnet kan av miljöskäl i längden inte accepteras, säger Emiliano Pinori.

Gräver sin egen grav i färgen
Nu har Emiliano Pinori hittat en ny metod. Den nya metoden innebär att man anpassar egenskaperna hos giftet och färgen så att giftet hålls inneslutet i färgen vilket minimerar frisläppning av gifter. Man använder istället havstulpanens egen förmåga att tränga in i färgen. När de pressar sina kroppsdelar mot ytan sätts förgiftningen av dem igång.

– Man kan säga att havstulpanen gräver sin egen grav i färgen, säger Emiliano Pinori.
Nollutsläpp möjligt

Giftet som används i de testade färgskikten är ivermectin, en molekyl som produceras av bakteriestammen Streptomyces avermitilis, och som binds starkt i färgen. En bra effekt har uppnåtts med bara 0,1 procent,det vill säga ett gram ivermectin per liter färg.

Effekten har dessutom bevisats vara mångårig och kan ersätta koppartillsats som nu används i befintliga båtbottenfärger. Ett väldigt lågt läckage av ivermectin kunde mätas i vattnet.

– Min forskning visar att det här låga läckaget inte bidrar till effekten. Läckaget är alltså något man kan arbeta med att helt få bort med bibehållen effekt. Detta är nästa mål. Det blir spännande att fortsätta utveckla denna metod inom EU-projektet LEAF, Low Emission Anti-Fouling. Det är ett treårigt projekt som SP har fått beviljat tillsammans med professor Elwings grupp vid Göteborgs Universitet och andra internationella partner, säger Emiliano Pinori.

Avhandlingens titel: “Low Biocide Emission Antifouling Based on a Novel Route of Barnacle Intoxication”
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/32814

Länk till projektet: http://www.leaf-antifouling.eu
Handledare: Dr. Mattias Berglin, Kemi Material och Ytor – KM – SP, Borås och Institutionen för Kemi och Molekylärbiologi, Göteborgs universitet, samt professor Hans Elwing vid GU.
Kontakt: Emiliano Pinori, Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet samt SP, tel: 0705 27 56 13, emiliano.pinori@sp.se

Foto: Samtliga bilder utom porträttbilden av Mats Hulander, Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, Porträttbild, foto Pernilla Krantz Pinori.

I strålande sommarväder invigdes idag Nybörjarviken på Grinda som nu är färdigställd och öppen för besökande båtar. Nybörjarviken är ett gemensamt initiativ från Båtbranschens Riksförbund Sweboat, Båtmässan Allt för sjön och Skärgårdsstiftelsen i syfte att locka ut nyblivna och ovana båtägare i skärgården.

– Även vi som varit på sjön i många år vet ju hur nervöst det kan vara att komma in i en hamn och bryggan är full av åskådare – man får helt enkelt inte misslyckas! Därför tänkte vi erbjuda ett ”övningsområde” för nyblivna och blivande båtägare, så får vi både ett gladare och säkrare båtliv. Tack vare vårt fina samarbete med Skärgårdsstiftelsen är detta nu verklighet, sa Sweboats vd Mats Eriksson.

En brygga i Hästholmssundet på södra Grinda i Stockholms skärgård har nu anpassats helt för att göra det enkelt att angöra och öva på tilläggningar med båt. Enligt en undersökning om morgondagens båtliv som Sweboat genomfört vill så många som en miljon svenskar ut på sjön i egen båt fast de idag saknar möjlighet till det.

– Det finns personer som gärna vill åka ut i skärgården med egen båt men som inte vågar göra det för att de känner sig osäkra. Nybörjarviken på Grinda ska ge en lugn och trygg miljö för alla som vill öva på att lägga till med båt. Stiftelsen hoppas att detta kan locka ut fler och nya båtbesökare i skärgården”, sa Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

Tanken med Nybörjarviken är att det ska vara enkelt att i lugn och ro i en skyddad vik, inte alltför långt ut i skärgården, träna på att lägga till vid boj och vid y-bommar. Praktisk kunskap ger trygghet, vilket gör båtlivet tillgängligt för flera. Förhoppningen är att Nybörjarviken ska locka nya målgrupper att ta sig ut i skärgården för egen maskin. Bryggan i Nybörjarviken har också anpassats så att den är tillgänglig för rörelsehindrade.

Jan Pfister, vd Grinda Wärdshus och entreprenör på ön välkomnar de nya möjligheterna i Nybörjarviken. – Vi har under våren gjort en stor satning med nya bryggor i gästhamnen som tillsammans med bryggan i Nybörjarviken gör att vi verkligen kan leva upp till vår vision. Det här återspeglar vår grundtanke om att kunna ta emot alla typer av besökare, erfarna och oerfarna båtförare i alla typer av båtar.

Bildtext:
Genom att knyta upp en tamp förklarade Kommunstyrelsens ordförande i Värmdö, Monica Pettersson Nybörjarviken invigd. Mats Eriksson, Vd Sweboat och Lena Nyberg, Vd Skärgårdsstiftelsen invigningstalade också.

Nybörjarviken är finansierad med stöd av Sweboat, Skärgårdsstiftelsen, Båtmässan Allt för sjön samt genom Stockholms läns Landstings skärgårdsanslag.

Kommande helg startar Sveriges största seglarfest ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inne i centrala Stockholm. Startskottet smäller söndag 30 juni men redan torsdag 27:e drar festligheterna igång på Skeppsholmen.

Förra sommaren såg över 100 000 människor starterna från kajerna runt Stockholm Ström – och framför allt från Skeppsholmen och Kastellholmen. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.

På lördagen kl 11:00 startar cirka 40 båtar i en inomskärskappsegling från Strömmen till Sandhamn. Och på söndagen kommer cirka 250 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 11:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2-3 dygn senare.

ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng som en utmaning för professionella seglingsteam från hela Europa. Bland andra kommer den tyske OS-mästaren och dubble Americas Cup-vinnaren Jochen Schümann med sin 100-fotare Esimit Europe och från England kommer jorden runt-kappseglaren Alex Thomson med sin 60-fotare Hugo Boss.

På Blasieholmen och Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där besökare kan njuta av god mat och dryck. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.

Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Och från torsdagen kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen.

Foto: Oskar Kihlborg. Kartorna grafik: SGB.

Info: www.ksss.se

Yamaha Marine Store har tecknat ett treårigt exklusivt avtal med Atlantica.

– Vi vill ha en långsiktig och stabil försäkringspartner och Atlantica med sina snart 100 år inom båtförsäkring blev då ett naturligt val, säger Joakim Mellkvist delägare i Yamaha Marine Store Norrtälje.

– Yamaha Power Insurance ger våra kunder både en prisvärd och innehållsrik båtförsäkring för dem som valt en utombordare från Yamaha, fortsätter Joakim.

– Vi på Atlantica är jätteglada över att Yamaha Marine Store valt att fördjupa sitt samarbete med oss, säger Anders Ritzler på Atlantica.

www.atlantica.se/yamahaforsakring hittar du mer information om innehållet i Yamaha Power Insurance.

En del gillar häftiga leksaker. För den som gillar båtar med stort B måste det här vara den ultimata leksaken. Båten har byggts vid ett känt träbåtsvarv i Holmsund utanför Umeå.

Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund, som har byggt Båtarnas Båt, S-1 Sverige, håller på att trimma in ett direktinsprutningssystem i de två Rolls-Royce V-12:orna. Motorerna ska skjuta iväg Sverige i hastigheter kring 100 knop.

Med förgasare i motorerna nådde man tidigare cirka 800 hk och 80 knop. Med det nya insprutningssystemet hoppas man nå 1 000 eller till och med 1 200 hk per motor. Därmed borde inte toppfarten 100 knop vara helt orealistisk.

Om båtbyggarna inte kommer upp i 1 200 hk finns alternativet att förse motorerna med kompressormatning för att få ut ännu mer effekt ur dem.

Motorljudet påminner om när någon skjuter med kanon. När en trimmad V-12:a smäller igång övergår motorljudet i ett dovt muller och därefter till ett rytande när gasen dras på. Det kan få en muskelbåtsälskare att bli tårögd av bara ljudet…

Vid provkörningen använde man åtta procent av gaspådraget, vilket gav en fart på 10-15 knop. Därmed är det fortfarande en bit kvar till 100 knop.

Info: http://www.jsbab.se/

Under hela vecka 26 flyttas avgångarna med fartygen Storskär, Norrskär och Västan från Strömkajen till Nybrokajen på grund av ÅF Offshore Race (Gotland runt). Seglartävlingen arrangeras under veckan med starter i Stockholms ström och evenemangsområde på Blasieholmen.

Under några dagar i slutet av juni arrangeras ÅF Offshore Race. Seglartävlingen, som förr gick under namnet Gotland runt, går av stapeln vecka 26 och bjuder på bland annat After sail, uppträdanden och mat från Operakällaren vid evenemangsområdet på Skeppsholmen och Blasieholmen.

Avgångarna med fartygen Norrskär, Storskär och Västan flyttas därför till Nybrokajen bakom Nationalmuseum under hela veckan med start måndag 24 juni.

Befinner du dig på Strömkajen svänger du upp på Hovslagargatan och följer den tills du kommer till Nybrokajen. Du kan också ta genvägen genom parken mellan Lydmar Hotel och Nationalmuseum, för att sedan fortsätta i samma riktning tills du når kajen.

Den ändrade avgångsplatsen gäller enbart fartygen Storskär, Norrskär och Västan under perioden 24 juni-1 juli. Dessa avgångar flyttar till Nybrokajen:
•9:30 (Västan)
•11:00 (Norrskär)
•12:00 (Storskär)
•15:00 (Västan)
•16:45 (Storskär)
•18:00 (Norrskär)

På tisdagen startar RC44 Sweden Cup och evenemanget inleds med en dag av matchracingsegling och dueller mellan några av världens mest slipade skeppare. Mathieu Richard, Ian Williams och Ekaterina Skudina kommer alla tre att segla Stena Match Cup Sweden nästa vecka men på tisdagen kliver de ombord på var sin RC44:a.

Vi ger oss nu in i en intensiv och actionfylld seglingsfestival på Marstrand med både RC44 Sweden Cup och Stena Match Cup Sweden de kommande två veckorna.

Tre av världens bästa matchracingskeppare kommer först att delta i RC44-regattan och sedan stanna kvar på ön för att segla Stena Match Cup Sweden. Den regerande världsmästaren i matchracing Ian Williams är taktiker ombord på RC44:an Aegir Racing, den nuvarande ledaren i matchracingvärldscupen Mathieu Richard är taktiker ombord på RC44:an Aleph och ryskan Ekaterina Skudina är matchracingskeppare i det nystartade RC44-laget Bronenosec Sailing Team.

Alla tre har starka resultat att visa upp från tidigare besök på Marstrand och Mathieu Richard ser fram emot att spendera två veckor på ön under den svenska högsommaren.

– Det är fantastiskt att vara tillbaks, jag ser verkligen fram emot båda tävlingarna och även om de är väldigt olika är de båda viktiga. Det är vårt tredje år med Aleph Sailing Team här på Marstrand och vi vill verkligen ha ett bra resultat. Vi känner oss inte som favoriter och det är fler bra lag att slåss mot som Aqua, Artemis och Katusha men vi kom fyra i tabellen för fleetracingförra året i RC44 Sweden Cup och jag hoppas vi kan få ett bra resultat igen, säger Mathieu Richard.

Tolv lag deltar i RC44 Sweden Cup 2013 och ett av lagen ansluter till världscupen för första gången. Ryska Bronenosec Sailing Team gör sin premiärtävling nu i veckan och i morgondagens matchracing är det Ekaterina Skudina, vinnare av Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2010, som står vid rodret.

– Jag gillar verkligen Marstrand och jag har seglat bra här tidigare. Det är en väldigt vacker plats, tävlingsarenan är fantastisk och man känner verkligen att människorna här gillar segling och kan mycket om sporten. RC44:orna är verkligen helt otroliga båtar och jag ser fram emot att möta både Ian Williams och Mathieu Richard ute på havet och sedan börja förbereda mig på Stena Match Cup Sweden nästa vecka, säger Ekaterina Skudina.

För tredje året i gästas Marstrand av RC44 Championship Tour – världscupen där proffsseglare tävlar sida vid sida med stora namn från affärsvärlden ombord på högklassiga båtar byggda helt i kolfiber. Regattan seglas veckan innan Stena Match Cup Sweden och det är bäddat för ett par intensiva högsommarveckor på en av världens bästa seglingsarenor.

Startuppställning RC44 Sweden Cup 2013
AEGIR (GBR 22)
ALEPH SAILING TEAM (FRA17)
ARTEMIS RACING (SWE44)
BRONENOSEC SAILING TEAM (RUS 18)

IRONBOUND (USA1)

KATUSHA (RUS 007)
PENINSULA PETROLEUM SAILING TEAM (GBR 1)


SYNERGY RUSSIAN SAILING TEAM (RUS 13)
TEAM AQUA (GBR 2041)
TEAM ITALIA (ITA 7)
TEAM NIKA (RUS10)
RUS 7 SAIL RACING TEAM (RUS 7)

Följ RC44 Sweden Cup via:
www.rc44swedencup.se
www.rc44.com

I midsommartider fylls campingplatserna och det konsumeras mycket dryck på burk och PET-flaska utomhus. Då är det extra viktigt att göra det enkelt att återvinna. För några år sedan inledde organisationen Camping Öland, där 21 campingplatser ingår, ett samarbete med Pantamera i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Ett lyckat samarbete som nu står som förebild för campingplatser i hela södra Sverige. Merparten av pantpengarna från Ölands campingar går till WWF:s arbete för att rädda Östersjön.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Camping Öland är en av Pantameras många samarbetspartners för att öka återvinningen ytterligare.

– För oss som arbetar inom turismen på Öland är det viktigt att göra det enkelt för våra gäster att ta miljöhänsyn. Att pengarna dessutom går till rädda Östersjön känns rätt och inte minst för kommande generationers Öland, säger Catrin Sörensson, ordförande i Camping Öland.

– Under sommaren är konsumtionen hög och det kan vara långt till närmaste pantautomat. Genom ett aktivt samarbete med campingplatser underlättar vi för semesterfirare att bli av med sin pant, samtidigt som pantpengarna bidrar till en mycket betydelsefull verksamhet, säger Carita Classon, produktchef på Pantamera.

Miljövinst på 40 853 kilo koldioxid
Samarbetet innebär i stora drag att Pantamera bidrar med uppmärkta pantigloos och sköter tömning och transport av alla insamlade burkar och PET-flaskor. Under förra året bidrog Camping Ölands pant med hela 110 000 kronor i pantpengar som gick till WWF:s arbete för att rädda Östersjön. Panten motsvarade en miljövinst på 40 853 kilo koldioxid, vilket är lika mycket som 250 flygresor mellan Stockholm och Göteborg. I år har ytterligare 85 campingplatser i södra Sverige valt att samarbeta med Pantamera.

– ­Miljön är ett gemensamt ansvar därför är vi är mycket glada för alla våra nya samarbeten. Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön, både när det gäller nedskräpning, energibesparing och koldioxidutsläpp. Att panta en enda burk sparar lika mycket energi som det går åt att spela tv-spel i åtta timmar, säger Carita Classon.

Den 18 juni lämnade Ola Skinnarmo och hans besättning på fartyget S/Y Explorer of Sweden Göteborgs hamn för en två månader lång expedition till Grönland. Syftet är att lokalisera och dokumentera fartyget Vega, som svensken Adolf Erik Nordenskiöld var först att segla genom Nordostpassagen år 1879. Vega förliste 1903 vid Grönlands västkust. Med sig på expeditionen har Ola Skinnarmo bland annat Hondas båtmotor BF 20 SHU och som reservkraft Hondas elverk EU 20i.

– Ola Skinnarmos sätt att arbeta stämmer väl in med Hondas motto ”The Power of dreams”, säger Mikael Comrin, försäljningschef i Norden för Honda Power Equipment. Ola är en person som gör det oväntade, som tror på sina drömmar och ser till att de går i uppfyllelse.

Miljön grunden för Honda Med på expedition Vega finns även Martin Jacobson, professor i maringeologi och geofysik vid Stockholms universitet. Expeditionen ska även genomföra ett forskningsprojekt med syfte att studera faktorer som påverkar hur inlandsisen smälter.

– Denna del av expeditionen är en viktig del för oss på Honda, att värna om miljön är en av vår upphovsman Soichiro Hondas grundpelare, fortsätter Mikael Comrin. Och med Hondas båtmotor BF 20 SHU har expeditionen tillgång till en av marknadens mest miljövänliga motorer.

Trygghet med Honda ombord

– Av mina tidigare erfarenheter av Hondas produkter vet jag att de håller mycket hög kvalitet och jag har en stor tilltro till deras produkter, säger Ola Skinnarmo. Den motor jag valt kommer jag att använda till fartygets gummibåt och elverket kommer jag att använda som extrakraft eller reservkraft.

– Det betyder att det är produkter som verkligen måste fungera när de används – och det känns tryggt att ha Honda ombord.

Expedition Vega beräknas vara avslutad den 20 augusti och ska då ha scannat av havsbottnen i området utanför Grönlands västkust och förhoppningsvis återfunnit Vega.

För mer information kontakta gärna Mikael Comrin, försäljningschef Sverige, Honda Power Equipment, telefon 0705-12 90 47, e-post: mikael.comrin@honda-eu.com

Följ expeditionen på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/

Abborren och gäddan har gått tillbaks kraftigt långs många kustavsnitt. Sportfiskarna har sammanställt det kända behovet av fiskevårdande åtgärder längs ostkusten för arterna gädda och abborre. Försiktigt räknat skulle det krävas 700 Mkr för att restaurera kustmynnande vattendrag på kuststräckan från Blekinge till Gävleborg.

– Då har vi bara tittat på kända behov för vårlekande rovfiskar som abborre och gädda i sötvatten. Inkluderar man alla arter och även miljöer i brackvatten blir behovet enormt. Anslagen till Havs- och vattenmiljöarbete måste höjas, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Liksom de flesta fiskarter vandrar gädda och abborre i samband med leken. I studier har så mycket som hälften av gäddorna på kusten visat sig vara födda i sötvatten. Därför är det viktigt att säkra att det finns fria vandringsvägar för fisken. Idag hindras fisken ofta av till exempel dammar och fellagda
vägtrummor. Många av åtgärdsförslagen handlar om just att skapa fria vandringsvägar.
– Vi jobbar med praktisk fiskevård längs stora delar av ostkusten. Vi ser hur oerhört snabbt fisken återtar sina gamla lekområden när vandringshinder tas bort, även om det varit stopp för fisken i årtionden, fortsätter Stefan Nyström.

I rapporten har Sportfiskarnas biologer sammanställt åtgärdsförslag från olika inventeringar som genomförts. Totalt innehåller rapporten mer än 500 olika åtgärdsförslag, trots att inventeringar saknas på många håll, i synnerhet i brackvattensmiljöer. Förutom utrivning av vandringshinder så finns bland annat förslag på restaurering av våtmarker anpassade för fisklek.
– Enorma arealer våtmarker har förstörts i Sverige. En enda hektar väl fungerande våtmark kan producera mer än 25 000 gäddungar varje år. Dessutom måste vi restaurera våtmarker för att nå miljömålen och minska övergödningen, säger Joel Norlin som är koordinator för Sportfiskarnas arbete längs ostkusten och en av författarna till rapporten.

Att höja anslagen till Havs- och vattenmiljöarbetet vore en god affär.
– Väldigt enkla åtgärder kan skapa en stor och långsiktig miljönytta och en lång rad ekosystemtjänster. Stärkta rovfiskbestånd skulle till exempel även bidra till ett balanserat ekosystem och friskare kustmiljöer. Det är helt enkelt mycket kostnadseffektiva åtgärder, men ar Joel Norlin.

En annan punkt som rapporten pekar ut som mycket viktig är att bevara de för fisken mycket viktiga grundområdena. Områden som är utsatta för ett hårt exploateringstryck.

– När forskare tittade på exploateringstakten i Stockholms skärgård så såg man att under en dryg tioårsperiod så hade ungefär en procent av fiskens lekområden försvunnit varje år. Det krävs ett mycket starkare skydd för dessa miljöer och här är inte minst ett starkt strandskydd helt avgörande, betonar Joel Norlin.

Hela rapporten ”Åtgärdsbehov för gädda och abborre” finns att läsa på www.sportfiskarna.se/rovfisk

Familjeföretaget bakom populära krogen BåtsHaket på Ålö utvidgar sin verksamhet. Makarna Carina och Ove Nilsson har tagit över några av de röda skärgårdsbodarna i Gruvbyn på Utö och öppnar upp en ny uteservering och en ny butik.

Matserveringen kommer att locka de gäster som söker lite enklare tillredda rätter till humana priser. I äkta skärgårdsanda kommer det att serveras rätter som stekt strömming och laxburgare. Alldeles intill serveringen finns den nyöppnade butiken med kläder, accessoarer i marin stil och nordisk design.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.

I dagarna presenterar CTEK en ny modell av allroundladdaren MXS 5.0, konsumentladdaren med proffsfunktioner. Den uppdaterade produkten är den mest effektiva och multifunktionella laddaren CTEK någonsin gjort.

− Den här produkten är vårt flaggskepp. Den har alla laddfunktioner man kan tänkas behöva, addera sedan en hel del proffskvalitet så får du MXS 5.0. Alla hem med någon typ av fordon borde ha en och den är idealisk för ny teknologi som t.ex. Start/stopp-system som blir allt vanligare, säger Katariina Stahl, försäljnings- och marknadsdirektör på CTEK.

MXS 5.0 är en förstklassig batteriladdare i CTEK’s produktsortiment och är erkänd som en proffsladdare för konsumenter eftersom den innehåller teknik som tidigare bara funnits i proffsladdare. Nu har tekniken uppdaterats ytterligare och laddaren relanseras med många smarta och effektiva funktioner som gör den ännu mer komplett.

− CTEK har en stark innovationskultur med ingenjörer och uppfinnare som ständigt letar möjligheter att förbättra, effektivisera och fullända våra produkter. MXS 5.0 är ett bra exempel där vi nått en bra bit på vägen. Vårt mål är att få alla Sveriges fordonsägare att inse fördelarna med att regelbundet ladda batterierna. Genom att förlänga batteriets livstid med upp till tre gånger sparar vi fordonsägare pengar och slipper ovälkomna överraskningar i form av batteriproblem, samtidigt minskar vi miljöpåverkan genom att slänga färre batterier på tippen, fortsätter Katariina.

Nyheter i MXS 5.0
• Temperatursensorn ATC (Automatic Temperature Compensation) optimerar laddningen efter vädertemperaturen, d.v.s. att den gör laddningen effektivare när det är varmt samtidigt som den laddar snabbare vid kalla temperaturer

• Kablarna är tunnare och mer flexibla och tillsammans med det nya böjskyddet förebyggs skador och bristningar på kablarna

• Multi-mode-funktionen tillåter RECOND- och AGM-funktionerna att användas individuellt eller samtidigt på programmen 0.8A och 5.0A

• En svetsad kåpa utan skarvar och skruvar bidrar till en säkrare produkt för användaren med en smidigare känsla
Teknik och funktioner i övrigt

• 12V bly-syrabatteri för de vanligaste fordonen med en kapacitet på 1,2-110 Ah (upp till 160 Ah för underhållsladdning)

• Laddström max 5A

• Helautomatisk 8-stegsladdning som effektivt och automatiskt går över till underhållsladdning (steg 8) när batteriet är fulladdat (steg 7)

Rekommenderat pris: Ca 950 kr. Den nya MXS 5.0 finns i butik från och med juni.

Onsdagen den 19 juni 2013 togs det första spadtaget för den nya Värtahamnen i Norra Djurgårdsstaden, en hamn som varje år besöks av fyra miljoner passagerare och hanterar 1,7 miljoner ton gods. Om tre år kommer de första fartygen att lägga till vid den nya piren och färjepassagerarna kan komma i land via den nya terminalen.

Värtahamnen byggs om av två viktiga skäl; dels för att möta behoven i det växande Stockholm, dels för att säkerställa en fungerande sjöfart i staden.

– Stad och hamn ska växa sida vid sida, den nya Värtahamnen gör det möjligt för oss att bygga bostäder, kontor och nya affärscentrum mitt i stan. Samtidigt får vi en ny hamn och en välkomnande passagerarterminal för alla de miljoner resenärer som åker på kryssningar från Värtahamnen säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande i Stockholms stad.

Hamnens verksamhet flyttar ut på en 85 000 kvadratmeter nybyggd pir med ny passagerarterminal. På så sätt frigörs mark där Stockholms stad ska bygga bostäder och kontor. Under byggtiden kommer trafiken att fungera som vanligt med färjor som anlöper dagligen. Bygget av den nya Värtahamnen startar sommaren 2013 och invigningen blir om tre år, 2016.

– Denna investering stärker Värtahamnens position i Östersjön. Vårt redan utvecklade miljöansvar kommer att kunna få än större betydelse. Vi kommer att ligga i framkant vad gäller teknik och logistik för både passagerare och godstrafik, säger Helena Bonnier (M), ordförande i Stockholms Hamn AB.

– Vi får en funktionell, modern och miljövänlig hamn med optimala lösningar för både passagerare och godstrafik, säger Per Ling-Vannerus, Stockholms Hamnars projektchef. Värtahamnen får flera moderna lösningar, som till exempel elanslutning för fartygen så de inte behöver ha motorerna igång när de ligger i hamn.

Med bygget av Värtahamnen startar det första av Stockholms Hamnars tre stora framtidsprojekt, de övriga är ombyggnationen i Kapellskärs hamn samt den nya godshamnen Stockholm Norvik i Nynäshamn. När alla tre hamnprojekt är klara står Stockholms Hamnar väl rustade för framtidens sjöfart i regionen.

Människan har påverkat nästan all miljö på jorden och Östersjön har drabbats särskilt hårt av giftutsläpp och övergödning de senaste decennierna. Djur som lever i starkt nedsmutsade miljöer kan antingen dö ut lokalt eller anpassa sig och överleva.

I en ny naturvetenskaplig avhandling har Emma Lind, vid Stockholms universitet och Södertörns högskola, visat att storspigg under kort tid utvecklats genetiskt som svar på människans miljöpåverkan.

– Det har varit fascinerande att se hur storspiggar genomgått konvergent evolution både utanför pappersmassabruk och i starkt övergödda områden längs Sveriges och Finlands kuster.

Genom metoder inom populationsgenomik har Emma Lind klarlagt att storspiggpopulationers genetiska sammansättning är tydligt förändrade hos de som lever utanför massabruk. Dessutom är förändringen likadan, konvergent, utanför ett flertal massabruk längst Sveriges kust. Men inte bara massabruk påverkar fiskarnas genetiska sammansättning, utan även övergödning kan ha liknande, fast svagare påverkan.

Avhandlingen visar vilka DNA-sekvenser som förändrats hos fiskarna som levt i de nedsmutsade miljöerna i jämförelse med fiskar som lever i renare områden.

Flera av de identifierade DNA-sekvenserna visade sig ligga i eller nära funktionella gener, anmärkningsvärt med tanke på att bara drygt en procent av spiggens totala arvsmassa består avfunktionella gener. Dessutom har en av de identifierade genetiska markörerna som tidigare upptäckts av finska forskare, visat sig vara viktiga för spiggens anpassning till sötvatten.

– Vetenskapligt sett har jag visat att människans påverkan på miljön kan resultera i snabb evolution av djurs arvsmassa som kan ha möjliggjort att djuren överlever dessa miljöer. Vi får inte tro att våra utsläpp går naturen obemärkt förbi, säger Emma Lind.

Avhandlingens titel: Genetic response to pollution in sticklebacks; natural selection in the wild

Fredriksborgs fästning från 1700-talet, belägen vid Oxdjupet på Värmdö, tas åter i bruk. Idag invigdes Fredriksborg Hotell & Restaurang efter en omfattande men varsam renovering. Omvandlingen från en tom stenkasern till ett modernt och personligt hotell är resultatet av ett nära samarbete mellan fästningens förvaltare, Statens fastighetsverk (SFV), och entreprenörsparet Eva och Thomas Persson.

Fredriksborgs fästning är belägen vid Oxdjupet på Värmdölandet, mittemot Rindö och Oscar Fredriksborg. Tillsammans utgjorde dessa fästningar Stockholms lås, Stockholms starkaste försvar mot ryssarna. Nu, nästan 300 år senare, är det dags för en helt annan invasion. Den 28 juni välkomnar Fredriksborg Hotell & Restaurang sina första gäster.

– Vid sidan av att förvalta det svenska kulturarvet har vi en uppgift i att levandegöra våra fastigheter så att de kommer så många som möjligt till del. Vi sökte länge efter rätt verksamhet för Fredriksborgs fästning och är glada över att idag få välkomna Eva och Thomas Persson som hyresgäster, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Sov i Hårlemans stenkasern
Det är i stenkasernen, ritad av Carl Hårleman i mitten av 1700-talet, som huvuddelen av Fredriksborg Hotell & Restaurang inryms. Byggnaden har varsamt renoverats för att behålla sin ursprungliga charm. Här finns utöver reception och restaurang tio personligt inredda rum, de flesta med strålande utsikt över Solöfjärden.

– Resultatet av renoveringen är fantastisk. Vi känner stor glädje och stolthet över att få arbeta och välkomna våra gäster till en unik miljö. Till Fredriksborg ska man komma för att äta gott, sova gott eller bara ha det gott. Vår önskan är att våra gäster ska uppleva kvalitet och omsorg i en kulturmiljö som berättar en spännande del av Sveriges historia, säger Eva Persson, VD Fredriksborg Hotell & Restaurang.

Ett nytt tillskott på Fredriksborg är orangeriet, beläget på gårdsplanen framför hotellet och med en vidunderlig utsikt över Stockholms inlopp. Här kan gästerna njuta av mat och dryck men orangeriet kan också hyras för konferens eller festarrangemang. Vill man sitta ännu närmare vattnet kan man istället njuta av den nya bryggserveringen.

Galleri och guidning i Smörasken
Strax intill stenkasernen ligger Fästningstornet, en murad fästning i folkmun kallad Smörasken. Det runda, massiva tegeltornet ligger på den högsta punkten i försvarsanläggningen med en fantastisk utsikt över farleden. I Smörasken kommer Eva och Thomas Persson att visa utställningar av olika slag samt erbjuda guidade visningar för intresserade gäster.

– Fredriksborgs fästning är en intagande vacker plats med en spännande militärhistoria. Genom den här satsningen öppnar vi tillsammans med vår hyresgäst upp fästningen för alla som vill, året runt. Hit kan man komma för att bo naturligtvis men det är också ett utmärkt utflyktsmål över dagen, säger Mathias von Schlieben, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Statens fastighetsverk har genomfört renoveringen av Fredriksborg i nära samarbete med arkitekt Sven Ahlsén, slottsarkitekt för Stockholms äldre befästningar.

Personalen på Varbergs Kurort har ömsat skinn och klivit ur de strikta svarta kostymerna och vita skjortorna till förmån för en mer avslappnad och marin stil. De behövde inte leta länge för att hitta rätt leverantör för de nya kläderna.

– Vi kände direkt att Sebagos marina och fräscha färgsättningar passar vår profil och dessutom känns den här stilen på kläder som att vi kommer närmare gästen, säger Terese Asplund, platschef på Varbergs Kurort.

Skillnaden är märkbar. Nu kommer gästerna att möta hotell- och restaurangpersonal klädda i bland annat jeans, blåvitrandiga skjortor och pikétröjor.

– Det här känns verkligen som vi – de nya personalkläderna ger ett sportigare och piggare intryck och en mer personlig känsla.

Även på Sebago är man mycket nöjda över att ha inlett ett samarbete med just Varbergs Kurort.

– Ja, vi förknippas gärna med det här hotellets personlighet och läge, säger Charlotte Lundström, marknadsansvarig på Sebago.

– Här råder en glad och avslappnad stil och en närhet till havet i kombination med både sportiga och hälsosamma aktiviteter. Dessutom står vårt varumärke Sebago för klassisk design och kvalitet och precis detta förmedlar även Varbergs Kurort, tycker vi.