Nyheter

Engelska Princess Yachts gör en riktig storsatsning på 2013 PSP Southampton Boat Show. Det blir världspremiär för tre nya modeller från Princess Yachts International. Den helt nya Princess 88 Motor Yacht ör internationell debut tillsammans med nya Princess V48, den första Princess som har försetts med IPS, och den helt nya Princess 43.

Den nya Princess 88 Motor Yacht har ett helt nytt skrov som är byggt med injektionsteknik. På samma sätt som andra båtar från Princess är skrovet skarpt V-format, en teknik som bland annat har använts på Princess 40M. Den unika och djupa V-bottnen är byggd med den allra senaste tekniken.

Layouten av alla utrymmen inne och ute är gjord för att maximera känslan av stor volym och stor flexibilitet. Yachten har bland annat en stor balkong som fälls ut på styrbordsidan.

På undre däck finns fem stycken stora kabiner för gäster, alla enligt kundens speciella önskemål. Föröver finns en särskild VIP-kabin. Besättningen bor akter om maskinrummet medan kaptenen får en dubbelhytt…

En annan spännande nyhet är Princess 43. Den ska, enligt pressmeddelandet, erbjuda prestanda, komfort och elegans i toppklass i ett mycket effektivt skrov. Båten har bland annat dubbla aktre dörrar ut mot akterdäcket. Badplattformen kan utrustas helt enligt önskemål med elektrohydraulisk plattform.

För att skapa maximal känsla av utrymme har Princess 43 samma typ av fönsterarrangemang som används på nya Princess 52. Samma teknik med injicering och strukturell uppbyggnad som används i Princess V39 finns även i den nya 43:an. Båten har sovmöjligheter för upp till sex personer.

Den nya Princess V48 is är en väldigt mångsidig sport yacht. Även den är byggd med injiceringsteknik och ett förhållandevis lätt skrov. För första gången har Princess försett en ny modell med Volvo Penta IPS-motorer som standard, något som bör passa krävande kunder med den kontroll som systemet ger.

Här nedan följer en mer uttömmande från varvet pressrelease på engelska.

The 2013 PSP Southampton Boat Show will see the world launches of three exciting new models from Princess Yachts International plc. The all new Princess 88 Motor Yacht will make her international debut alongside the new Princess V48, the first ever Princess IPS craft, and the exciting new Princess 43.

The new Princess 88 Motor Yacht features an all-new infused long range hull – the latest Princess hybrid hull shape developed through efficiency lessons learned from the World Superyacht Award winning Princess 40M. This unique deep-V hull design utilises the very latest resin infusion technology so her performance and handling are both impeccable and efficient.

The layout of the exterior spaces offers wonderful flexibility for enjoying life on deck and on the main deck, a powered balcony can be specified which folds neatly from the starboard side deck, connecting the saloon with a secluded anchorage through sliding glass doors.

Below decks, owners can specify four or five en-suite cabins. A beautifully appointed forward VIP stateroom, starboard double and twin port cabin are accompanied by either a full beam owner’s stateroom or two further en-suite double cabins amidships. Crew are accommodated aft of the machinery space where there are substantial quarters comprising of a captains double cabin, a twin cabin and a crew mess area. This can be alternatively arranged to accommodate three crew cabins if required.

Another exciting addition to the Princess Flybridge range is the new Princess 43. The 43 offers the ultimate in performance, efficiency, comfort and elegance as well as impeccable seakeeping and handling.

The intelligent design of the exterior spaces offers ample scope for outdoor entertaining including an impressive flybridge with an alfresco dining area as well as flexible seating forward which converts into a sunbed and additional seating around a folding teak table in the cockpit. The flybridge can also be specified with a wetbar with electric barbeque if desired.

Twin transom doors lead to the bathing platform, which can be optionally specified with an electro-hydraulic raise/lower mechanism aiding the launch and recovery of the tender or transforming the area into a submersible beach.

Sliding glass doors lead from the large cockpit to the generously proportioned, contemporary saloon. Benefiting from advances made on larger craft in the range, the new 43 features large windows in the style seen on the new Princess 52 which fill the main deck with natural light and ensure wonderful views and excellent visibility for the lower helm. The latest infused structures first seen on the class-beating Princess V39 also feature on the new 43 to create greater volume for the beautifully styled interior.

The 43 offers flexible accommodation for up to six guests with two well appointed en-suite cabins, including a beautifully finished owner’s cabin and twin guest cabin which can be optionally specified with electrically powered sliding berths to convert to a double bed, and saloon seating which can be converted to a double berth for occasional guests.

Sleek, dynamic and exceptionally spacious, the new Princess V48 is a highly versatile sports yacht delivering excitement and comfort in equal measure. Her light-weight, resin infused hull is designed to quicken the transition to plane and so improve efficiency while providing a performance that is both assured and exhilarating and she is equally competent at low speeds too with the latest Volvo IPS engines and drive system making even the tightest of marina manoeuvres a simple operation.

The main deck features a spacious enclosed saloon which can be swiftly transformed via a large powered roof and triple sliding doors that connect to the aft cockpit to create one large alfresco area. Deep teak steps either side of the cockpit lead through transom gates to the bathing platform which is large enough to stow a 3.5m tender and can be fitted with a raise/lower mechanism making water sports easily accessible.

Below decks the lower saloon provides a more intimate haven in which to relax and is ideally located adjacent to the galley which has been equipped to provide everything needed for an extended stay on board. Two large en-suite cabins provide sumptuous accommodation with a vast and exceptionally light owner’s stateroom amidships and a forward guest cabin with the option of a ‘scissor berth’ system to create a double or twin beds as required.

Also making their first appearances at the show will be the new Princess 82 Motor Yacht and Princess 52.

Boats displayed at Southampton: Princess 52, 56, 60 and 64 flybridge models. Princess 72, 82 and 88 Motor Yachts and V Class models – V39, V42, V48, V52, V57, V62-S and V72
Stand: E056, Berths: M483, M485, M487, M489, M491, M493, M495, M497, M499, M501, M503, M505, M507.

Luleå hamn vill fördubbla godskapaciteten, till 20 miljoner ton. En ökning som skulle göra hamnen till en av Sveriges tre största och säkerställa en hög exportkapacitet av järnmalm från Sverige. Sjöfartsverket, Trafikverket och Luleå hamn har nu beviljats finansiering från EU-kommissionens transeuropeiska transportnätverk TEN-T för en förstudie.

Sjöfartsverket, Luleå hamn och Trafikverket arbetar med ett projekt för att öka och förbättra kapaciteten i Luleå hamn. Det finns stora framtidsplaner för Luleå hamn. Målet är en fördubbling av godskapaciteten till 20 miljoner ton år 2020, men för att det ska kunna bli möjligt så måste farleden in till hamnen fördjupas genom muddring.

– Det här är ett viktigt projekt för Luleå hamn, industrin och sjöfarten i stort, därför känns det bra att vi säkrat finansieringen för att komma igång, säger Marielle Svan, chef för infrastrukturenheten på Sjöfartsverket.

Projektets förstudie som leds av Sjöfartsverket har tilldelats cirka 3.7 miljoner euro i stöd eller motsvarande 50 procent av de totala stödberättigade projektkostnaderna på cirka 7,6 miljoner euro. Förstudien omfattar alla nödvändiga undersökningar såsom tekniska, miljömässiga, risk-och kostnads-nyttoanalys samt byggtillstånd vilka sammantaget krävs för att genomföra projektet.

– En expansion betyder väldigt mycket för Luleå som stad men är ännu viktigare sett ur ett regionalt eller nationellt perspektiv. Det är helt avgörande för nyetableringar i malmfälten, säger Roger Danell, hamnchef för Luleå hamn.

Planen är att förstudien ska ligga till grund för en muddring som ska göra det möjligt att ta in fartyg med ett djupgående på 15 meter. Det handlar om stora muddervolymer och mycket pengar, cirka 1,6 miljarder. Orsaken till hamnens expansionsplaner är framförallt att gruvbolaget LKAB aviserat om en ökad utskeppning av järnmalm från Luleå. Idag handlar det om cirka sex miljoner ton järnmalm, men när de nya gruvorna kring Svappavaara kommit igång räknar LKAB med att skeppa ut cirka tio miljoner ton.

– Vi vill förbättra kapaciteten i Luleå Hamn för att bidra till att säkerställa en hög exportkapacitet av järnmalm från Sverige, säger Anders Lundström på Trafikverket.

Nu blir det enklare än någonsin att uppleva Skeppsholmens och Kastellholmens långa och spännande historia, fylld av personliga levnadsöden. Statens fastighetsverks nya app Skeppsholmen ger svensk- och engelsk-språkiga besökare gratis tillgång till 30 korta filmer om historiska händelser kopplade till speciella platser på de båda populära holmarna.


Skeppsholmen och Kastellholmen var under hundratals år delar av en dold värld som få hade tillgång till. En värld fylld av hemligheter som nu blir lättare att upptäcka med Statens fastighetsverks (SFV:s) nya mobilapp ”Skeppsholmen”. Här är fokus flyttat från kulturhistoriska byggnader och arkitektur till ett antal personliga och mindre kända levnadsöden. Drottning Kristinas ofrivilliga bad och en kunglig lejonkula. En brinnande kyrka, banbrytande byggplaner som orsakade folkstorm och Sveriges första kvinnliga simlärares öden…

– Skeppsholmen och Kastellholmen rymmer en fantastisk mängd spännande historier som vi vill lyfta fram, berättar Åsa Albihn, förvaltare på SFV. Vårt mål är att vidareutveckla öarna som besöks- och rekreationsmål. Med nya Skeppsholms-appen, filmerna och informationstavlorna runt om holmarna gör vi det enkelt och spännande för både svenska och engelskspråkiga besökare att lära känna Skeppsholmens historia på ett nytt sätt.

Med telefonen som privat guide

2009 lanserade SFV sin egen app ”Sevärt” med guider till ett 70-tal besöksmål runt om i landet, alla förvaltade av SFV. Nu presenteras appen ”Skeppsholmen”, ett pilotprojekt som fokuserar på Skeppsholmen och intilliggande Kastellholmen. En app och tolv informationstavlor med QR-koder ger tillgång till sammanlagt 30 korta filmer och ljudklipp som berättar historier om den plats man befinner sig på. Filmerna finns med både svensk och engelsk berättarröst och ett fritt wifi-nät vid Skeppsholmsbron gör att besökare kan ladda ned appen utan roamingavgifter.

– Med ”Skeppsholmen” adderar vi nya upplevelser och valet av teknik gör att guidningen sker fullt ut på besökarnas villkor, berättar Ann-Charlotte Spegel-Berg, kommunikationschef SFV. Det kostar ingenting, tillgängligheten är maximal och besökarna kan själva välja filmer och omfattning efter intresse och tid. Kanske blir det ett par filmer som kryddar platsen du står på eller också tar du hela promenaden runt de båda holmarna och får en helt annan bild av det historiska livet på Skeppsholmen. Nyfikenheten och upptäckarlusten får styra.

Appen ”Skeppsholmen” är kostnadsfri och kan laddas ned via http://www.sfv.se/sevardheter/audioguider/sevart-skeppsholmen eller via AppStore (IPhone) eller Play (Android), sök ”Skeppsholmen”.

Galeon 430 Skydeck representerar den tredje generations yachter från det polska varvet Galeon, som ligger på den polska nordkusten vid Östersjön. Båten har en helt ny typ av design – skydeck – vilken kombinerar fördelarna från både flybridge och hardtop.

Båten har bland annat tre säten med framåtriktade sittplatser och två separata soldäck samtidigt som designern har lyckats ge båten smäckra linjer. Ovanför föraren finns en stor öppningsbar sollucka, som släpper in mycket ljus och luft i kupeén.

Akterdäck kan anpassas för olika ändamål. Det kan antingen användas som soldäck eller som en dinette med ett uppfällbart bord. Denna smarta lösning är bara ett exempel på hur båten gjorts extra mångsidig. Vidare finns bland annat en stor hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform i aktern.

I salongen finns bland annat en stor dinette med pentry och en höj- och sänkbar förarplats. Under däck finns tre kabiner och två badrum, något som är näst intill nödvändigt för att kunna sälja båtar i den här storleken på den internationella marknaden. Babords kabin kan, om köparen vill, i stället användas som pentry.

Galeon 430 Skydeck erbjuds med flera olika framdrivningssystem; Volvo Penta IPS, axel, sterndrive, aquadrive och Axius system.

Tekniska data
Längd: 11,79 m
Bredd: 4,16 m
Djupgående: 0,80 m
Personer: 12
Bränsletank: 2×550 liter
Vattentank: 450 liter
Vikt: 12 ton
Min motorer: 2×220 hk
Max motorer: 2×435 hk
Kategori: B
Info: www.galeon.se

I strålande sommarväder genomförde Sjöräddningsstationen Käringön sin årliga uppvisningsdag på Käringön 21 juli. Redan klockan 10.30 startare Käringöns berömda krabbfiske tävling, där hela 30 barn deltog.

Vinnarna blev Nova och Tyra, som fick åtta krabbor vardera. Wilhelm, Gösta och Tycko fick de största krabborna, som ätte hela 71 mm över ryggen. Diplom och nyckelringar var priserna till vinnarna. Givervis fick alla barn priser efteråt – dels SSRS ungdomstidning Trossen junior, dels en nyckelring.

Föräldrarna köpte lotter och spelade på Klädesholmens Sillhjul.

Målet för dagen var dels att lära barnen att bli minisjöräddare och så småningom lösa av Gunnar Arwidson, dagens speaker, som börjar bli för gammal för att vara sjöräddare, enligt egen uppgift.

Barnen fick testa på att kasta frälsarkrans på Rasmus som låg i vattnet, klättra i räddningsnät, prova på att vara i livflotte, testa sin flytväst och räddas av Rescurunners, spruta vatten med brandslangen på Rescue Astra.

Målsättningen var att presentera sjöräddningen jobb och åtagande, få barn intresserade att så småningom satsa på att bli sjöräddare, men också samla in medel för att kunna köpa in en rullstol och en ny bår till räddningsbåten.

– Rullstolen löstes genom en sponsor, men man fick bara in 50 % till en ny bår. I och med att man har IVPA funktion i samhällets öar i området är det viktigt att man får in mer medel för att kunna köpa in utrustning för att rädda liv och människor i skärgården runt Käringön. Vill någon av tidningens läsare hjälpa till sker insamlingen på postgiro 900 500-0 märkes RS Käringön ny bår, säger Gunnar Arwidson.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Bilderna:
Bild 8 fr. vänster 2 pris:
Sju krabbor och störst krabba Wilhelm och Gustav och sju krabbor och störst krabba Tycho, förstapris Nova åtta krabbor och Tyra åtta krabbor
Bild 27 Kryssaren från Rörö, Rescue Astra, var också på besök.
Bild 29 Många barn testade båtar och flottar.
Bild 42 Den blivande sjöräddaren Vincent vid Klädesholmen sillahjul ihop med Kenneth.
Bild 50 Dessa fem killarna visade upp olika typer av flytvästar i hamnens vatten.
Bild 77 Haveristen med fyra personer tog eld utanför hamnen och sjöräddningsuppvisningen startare.
Bild 97 Ytbärgaren och första PIW:en på väg upp till helikoptern.
Bild 104 Första PIW-en på väg upp till Helikoptern.
Bild 110 Livegard 901 närmar sig Rescue Ilse Sanna RS Käringön.
Bild 140 Madde och Olof spelade på sillhjulen där Jane snurrade igång spänningen.
Bild 146 Kristoffer och Ida fick hoppa i havet när deras båt började brinna

Ostindiefararen Götheborg seglar till Kina igen. Skeppet kommer att genomföra nya expeditioner till olika delar av världen de närmaste sju åren. Detta blir möjligt genom att SOIC AB tecknat ett avtal med en kinesisk partner, Xiamen Hanhaizunlong Yacht Co. Ltd, som säkrar bolagets finansiella ställning till 2021.

Det nya avtalet skrevs under på fredagen i Göteborg vid en ceremoni i Chalmerska huset av Chen Jian, ordförande i Xiamen Hanhaizunlong Yacht Co Ltd och Lars G Malmer, ordförande i SOIC AB.

– Genom detta avtal kan Ostindiefararen Götheborg fortsätta att segla på de sju haven och fungera som plattform för att marknadsföra Sverige, dess näringsliv och kultur. Helt i linje med stiftelsen Ostindiefararen Götheborgs ändamål. Samtidigt kommer vår partner att sprida kunskap om provinsen Fujian och staden Xiamen. Tillsammans skall vi verka för ett ökat affärs- och kulturutbyte med de länder skeppet kommer att besöka, säger Lars G Malmer.

Chen Jian understryker att skeppet är en fantastisk symbol för de kinesisk-svenska relationerna som går flera hundra år tillbaka. Ett ökat miljöansvar i samhället är också nödvändigt idag och med Götheborg kan vi väcka en positiv uppmärksamhet och föra ut detta budskap.
Chen Jian vill inte ge någon exakt summa för sitt finansiella åtagande, men konstaterar att det rör sig om åtskilliga tiotals miljoner kronor.

Första resan startar i april 2014 och målet är då staden Xiamen i sydöstra Kina. Där kommer skeppet att ligga några månader och sedan är avsikten att hon skall segla längs den kinesiska kusten och besöka flertalet av de större städerna där. Sedan väntar seglatser till andra länder och kontinenter. Götheborg fortsätter att segla under svensk flagg.

– Efter den nu pågående expeditionen, som slutar den 7 september, väntar besök på varv för planerat underhåll. Sedan tar förberedelserna vid för seglingen till Kina, säger Håkan Beskow, VD för SOIC AB. Enligt den preliminära planen kommer Götheborg avsegla i början av april 2014. Seglatsen planeras gå via Cadiz, Cannes, Civitavecchia (Roms hamnstad), Suez-kanalen, Djibouti, Kozhikode, Maldiverna, Indien, Singapore, Hongkong Taiwan, Tian Jin till Xiamen. Resan beräknas ta ett drygt halvår.

Den 10 juni stoppade Havs- och vattenmyndigheten, HaV, kustfiske efter sill och skarpsill i Östersjön med trål- och vadredskap. Den del av den svenska kvoten av sill och skarpsill i östra Östersjön, som avsätts för kustfiske bedömdes då vara nästan uppfiskad.

– Vi bedömer nu att det är möjligt att öppna fisket igen och upphäver därför beslutet om fiskestopp, säger Marie Ingerup, utredare på tillståndsenheten på HaV.

Fiskestoppet har omfattat ett område som sträcker sig från Simrishamn i söder till Gävle i norr. Men garnfiske efter sill har varit tillåtet i området.

De så kallade kustkvoterna för sill och skarpsill i delområdena 25-29 i Östersjön är totalt 754 respektive 238 ton, vilket är i nivå med fjolårets kvot. När beslutet om fiskestopp togs i juni fanns cirka 50 ton kvar av vardera kvot, vilket HaV bedömde vara tillräckligt för att garnfisket efter sill och skarpsill skulle kunna fortsätta året ut..

– Nu gör vi bedömningen att det finns utrymme att öppna för fortsatt fiske av både sill och skarpsill, bland annat genom att ta i anspråk den del av kvoten som vi avsatt för att täcka eventuella överklaganden av fördelning av fartygskvot till individuella fartyg som gjordes 2007. Dessa kvantiteter beräknas inte behöva tas i anspråk under 2013 och denna mängd kan därför avsättas till årets fiske, säger Marie Ingerup.

HaV har nu beslutat att för 2013 tillfälligt tillföra kustkvoten för sill i östra Östersjön totalt 210 ton och för skarpsill totalt 280 ton.

– Vi hoppas att detta ska räcka för att kunna ha ett fortsatt kustfiske efter sill och skarpsill i området resten av året. Visar det sig att det inte fungerar utan att vi på nytt riskerar ett överfiske så kommer vi åter att tvingas stänga detta fiske, säger Marie Ingerup.

Beslutet att öppna kustfisket träder i kraft i dag, den 18 juli.

Källa: HaV.

Tre Kronor af Stockholm slutade som tvåa i Klass A efter första etappen i The Tall Ships´ Races efter den norska barken Statsraad Lehmkuhl. Även om det kan kännas snöpligt att bli snuvad på segern med mållinjen nästan inom synhåll så är detta en stor framgång för Tre Kronor. Hon har återigen visat att hon är ett synnerligen välbyggt och sjövärdigt fartyg som klarat det tidvis hårda vädret galant och har vunnit över legendariska Tall Ships´-veteraner som Christian Radich, Mir och Georg Stage.

Kapten ombord har varit Allan Palmer från Åland. Han är den som ritat och dimensionerat riggen och en av racets mest erfarna segelfartygskaptener. Tillsammans med sin kunniga och erfarna besättning har han seglat Tre Kronor i en tätposition genom hela tävlingen.

Ungdomar från Fryshuset

Förutom den ordinarie besättningen har ungdomar från Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm deltagit ombord. Entusiasmen har varit stor och alla har verkligen bjudit till och arbetat hårt.

Flera av ungdomarna kommer från utsatta miljöer och ett av målen med seglingen har varit att ge dem en erfarenhet av samarbete och samhörighet som de kan bära med sig. Vi vet, från tidigare erfarenheter, att den gemenskap som byggs upp ombord är något som stärker ungdomarna mycket. Seglingen har också varit ett väldigt konkret exempel på vad man kan uppnå när alla samarbetar för att nå ett mål.

Tre Kronor seglar för Östersjöns framtid

Tre Kronors deltagande racet ingår som en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit. Vi vill ge ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället samtidigt som vi också hoppas kunna skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.

På de kommande etapperna kommer vi att ha med ungdomar från Cirkus Cirkör och Marina Läroverket.
Läs mer om Initiativet Hållbara Hav

Uppdrag från Stockholms universitet

Under seglingen tar besättningen vattenprover, på uppdrag av Stockholms universitet. Proverna ska analyseras med avseende på drygt hundra läkemedelsrester och uv-filter från solskyddsprodukter för att skapa en övergripande bild av läget i Östersjön. Resultaten kommer att presenteras under Initiativet Hållbara Havs seminarium på Kastellholmen den 5 september i år.

Om Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med fartygets gudmor Kronprinsessan Victoria. Idag står ett stort antal företag bakom initiativet. Huvudpartner är TeliaSonera.

Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.
Se www.hallbarahav.nu

Andra helgen i augusti sammanfaller tre stora händelser i Landskrona. Idrottsfesten går av stapeln, briggen Tre Kronor af Stockholm kommer på besök och Havets dag äger rum.

Besöket i Landskrona sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och Landskrona är den första svenska stad som briggen Tre Kronor af Stockholm besöker efter att hon varit med The Tall Ships´ Races i Östersjön. I skrivande stund har hon just gått i mål som tvåa i Klass A och nia totalt av hundra fartyg och större segelbåtar.

Inom Initiativet Hållbara Hav samlas forskare, intresseorganisationer, politiker och näringsliv kring frågan hur vi gemensamt kan verka för att Östersjön ska bli ett friskt och levande hav. Vi samlar och sammanställer information om läget och sprider det via våra kanaler och nätverk till beslutsfattare och allmänhet.

Under besöket i Landskrona visas miljöutställningen “Östersjön – vem bryr sig…”. Utställningen handlar om gifter som vi släpper från oss från kläder, båtar och solskyddsprodukter samt det ökande problemet med nedskräpning i haven.

Initiativet Hållbara Hav

Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med Tre Kronor af Stockholms gudmor kronprinsessan Victoria. Hon har sedan starten följt Intitiativet och deltar också vid det årliga seminariet på Kastellholmen. Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera och ytterligare ca hundra företag medverkar på olika nivåer.

Nominerad till Nordiska Rådets Natur- och Miljöpris

Initiativet Hållbara Hav och utställningen “Östersjön – vem bryr sig…” har nominerats Nordiska Rådets Natur- och miljöpris 2013.

Seglingar

Under besöket i Landskrona bjuder Tre Kronor på öppet skepp och möjlighet att följa med på seglingar i Öresund under lördagen och söndagen samt en avslutande heldagssegling till Falsterbo på måndagen. Ombord får man vara med och segla fartyget. Den erfarna besättningen berättar hur fartyget och riggen fungerar och alla som vill får vara med och dra i tamparna för att manövrera de 735 kvadratmetrarna segel.

Anna Kjellbergs team vann i söndags 14 juli den viktiga matchracingregattan New York Women´s Inventitional i Oakcliff . Annas team seglade fantastiskt i grundomgångarna och hade 18-3 i vinster. I söndagens svaga vindar stod det 2-2 i finalen när vinden dog ut och tiden tog slut.

– Jag kan knappt fatta att v har seglat så här bra! Teamet har varit helt fantastiskt. Jag är glad att få segla med en sådan extraordinär besättning där allt fungerat bra, sa en överlycklig Anna Kjellberg när segern var klar i söndags.

Besättningen som seglade med Anna i New York var:
Karin Almquist -stortrim/taktik,
Vanja Lundberg -trim/batteri,
Marie Berg – trim/batteri,
Annie Wennergren – mast
Annika Carlunger – fördäck.

New York Women’s Invitational var den fjärde deltävlingen av fem i nystartade Women’s International Match Racing Series.

Segern i USA innebär att Anna Kjellberg nu ligger på andra plats i hela den internationella serien, där hennes motständare i finalen Lucy Macgregor från Storbritannien leder serien på 66 poäng mot Annas 61 poäng. Finalen i hela serien går i Lysekil Women’s Match den 5 – 10 augusti.

Foto: Roy Govshovitz.

Bakgrund:
Anna Kjelberg började segla matchracing 2005 och efter några år på olika positioner fann hon sin plats bak vid rodret.

Redan 2008 fick Anna chansen att segla med flera av världens bästa matchracingtjejer.

– När Malin Källström frågade mig om inte jag skulle styra och hennes gamla team skulle vara gastar. Jag var nervös, oerfaren men väldigt glad. Vi blev snabbt ett riktigt bra team och har haft många otroligt roliga och utvecklande år ihop, säger Anna.

Det blev fem år tillsammans och resulterade i VM-brons
och OS i London. Efter OS i London, då teamet seglade en tremannabåt, så går det nu in i en satsning i större båtar för att ta sikte på vinsten i Womens International Match Racing Series(WIMRS). WIMRS är en nystartad satsning för väldens bästa matchracingtjejer med
fem högklassiga event där Lysekil Womens Match är det sista eventet.

– Vi är i fasen att skapa vårt dreamteam. Vi blandar rutin från matchracingtjejer som varit med länge, såsom Annika Carlunger, Malin Källström, Anna Nordlander och Marie Björling med jolletjejer som Karin Almquist, Linnéa Wennergren, Annie Wennergren säger Anna Kjellberg

Nu har algblomningen nått den svenska kusten för första gången i sommar. Ytansamlingar har rapporterats från skärgården i Gryt, Arkösund och upp mot Trosa. Ännu har inte vattnen i Stockholms skärgård drabbats. Enligt en ny undersökning från WWF uppger nästan hälften av svenskarna att algblomningen förvärrats de senaste tio åren.

I en opinionsundersökning – som gjorts av Cint på uppdrag av WWF – har drygt 1000 personer fått svara på frågor om bland annat algblomning och övergödning.

Förutom att många upplever att algblomningen förvärrats svarar 15 procent att de någon gång valt att resa utomlands på badsemester istället för att stanna hemma och bada i Östersjön eller i en svensk sjö på grund av algblomningen.

– Tyvärr ser prognosen för fortsatt algblomning illavarslande ut. Insatserna för att minska läckaget av fosfor och kväve från jordbruket räcker inte. Sverige sviker och problemet kommer att finnas kvar på lång sikt om inte politikerna agerar, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Algerna drabbar inte bara det fina badvattnet och sommarens fisketurer utan gör framför allt stor skada på havsmiljön. För när algerna dör förbrukar de stora mängder syre och släpper ut giftigt svavelväte, vilket leder till bottendöd i många fall. De döda havsbottnarna i Östersjön har tredubblats under 2000-talet.

I Östersjöns bräckta näringsrika vatten trivs cyanobakterierna särskilt bra. Samtidigt har regeringen dragit in de pengar som fanns avsatta för att lokalt åtgärda problemen. Däremot klarar cyanobakterierna inte av de höga salthalterna på Västkusten i Skagerack och Kattegatt.

Gifterna som utsöndras kan påverka såväl andning, som lever och mage. Både människor och djur kan få symptom av algblommande vatten genom t ex en kallsup. Vanligast är illamående, kräkningar hudirritation och diarréer.

WWF driver just nu en kampanj för att skydda svensk natur och få beslutsfattarna öka arealen och kvalitén av skyddade vattenområden. Sverige har globalt lovat att skydda 10 procent av våra kust- och havsområden – men idag är bara hälften av målet nått.

– Projekt för att syresätta bottnar och kemiskt binda fast fosfor på havsbotten kan aldrig lösa Östersjöns egentliga problem. Den enda räddningen är att minska utsläppen från jordbruket, avlopp och sjöfart, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

Läs WWFs debattartikel om algblomningen på: http://www.aftonbladet.se/debatt/article17141133.ab

Den 1 juni 2015 förenklas rapporteringen för sjöfarten inom EU. Nu får Sjöfartsverket och flera andra svenska myndigheter delfinansiering från EU för att utveckla framtidens rapporteringsportal.

Sjöfartsverket, Tullverket, Transportstyrelsen och Kustbevakningen arbetar med att ta fram en myndighetsgemensam fartygsrapporteringsportal, ett så kallat Single Window. Syftet med det nya systemet är att de fartyg som anlöper svensk hamn inte ska behöva rapportera uppgifter till flera olika myndigheter.

– Single Window-systemet kommer att effektivisera och förenkla fartygsrapporteringen. Idag sker rapporteringen till Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Transportstyrelsen och Tullverket. Nu blir det en och samma portal att använda för sjöfartsnäringen, säger Jörgen Sjöholm (bilden), projektledare på Sjöfartsverket.

Alla EU:s medlemsländer ska införa Single Window-systemet och för att sjöfarten ska mötas av ett liknande system oavsett vilket land som ett fartyg kommer till så samarbetar Sverige och tolv andra länder. Det är inom ramen för samarbetsprojektet AnNa, Advanced National Network of Administration, som svenska myndigheter kommer få ta del av upp till 1,9 miljoner euro från EU:s transeuropeiska transportnätverk TEN-T.

– De europeiska länderna står inför samma utmaningar. Genom det här samarbetet gör vi det möjligt att utbyta erfarenheter över landsgränserna och bidrar därmed till en effektivare sjöfart, säger Jaak Meri, samhällsdirektör på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets roll i projektet är att ta fram och pröva olika pilotversioner av det nya systemet.

– Vi ansvarar för att underlätta samarbetet genom gemensamma workshops och arbetsmöten. På så sätt hoppas vi kunna ta fram ett användarvänligt system som redarna känner igen sig i oavsett vilket land de anlöper, säger Jörgen Sjöholm, projektledare på Sjöfartsverket.
Projektet har en totalbudget på cirka 30 miljoner kronor.

S-1 Sverige, byggd av Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund, är på väg att klara av målet 100 knop. Båten har vid nya testkörningar noterat toppfarten 80 knop. Då var motorerna utrustade med bränsleinsprutning och kompressormatning.

S-1 Sverige finns för tillfället i Stockholm. När ägaren testkörde kom de upp i 80 knop, så 100 knop borde inte vara helt orealistiskt.

Med förgasare i V12-motorerna nådde man cirka 600 hk och 63 knop. Bättre effekt blev det med ett bränsleinsprutningssystem och kompressormatning, vilket lär ge cirka 1 250 hk per motor. Totalt alltså 2 500 hk.

Ett alternativ för att nå upp till 100 knop är att förbättra bränsleinmatningen i motorerna. Idag matas motorerna med fyra bränslepumpar var, men det kan gå att installera fler pumpar och trycka i ännu mer bränsle.

S-1 Sverige har byggts vid Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund utanför Umeå.

Vid den första provkörningen använde båtbyggarna åtta procent av gaspådraget, vilket gav en fart på 10-15 knop.

Info: http://www.jsbab.se/

Saaremaa (Ösel) maritima vecka börjar med det grandiosa anlöpet av skeppen från Tall Ships Races 2013 i Kuressaare den 22 juli. Därpå följer två veckor fulla med maritima äventyr runt alla hamnar och småbåtshamnar på ön. Saaremaa Opera Dagar i den medeltida fästningen i Kuressaare bjuder på musikalisk underhållning av världsklass.

Mer än 50 skepp från TSR 2013 kommer gästa två hamnar på Ösel, av vilket båda erbjuder ett livligt kulturellt programm under 22 juli. Det Holländska skeppen ‘Gulden Leeuw’ och ‘De Galant’ inbjuder till 3-timmars långa seglingsturer den 22 juli. På kvällen den 22 juli är det en stor utomhuskonsert vid Roomassaare hamn där lokala talanger presenteras jämte det Estniska favoritbandet ‘Tanel Padar & the Sun’. Där är också en livekonsert vid Saaremaa Süvasadam, 40 km från Kuressaare (djuphamn för skepp längre än 70 meter). Tall Ships Races skepp lämnar Ösel i formation den 23 juli kl. 17:00 – 18:30.

Saaremaa opera dagar presenterar Donizetti’s “LUCIA DI LAMMERMOOR” den 22 juli kl. 20:00 vid Kuressaare Fästning.

Resten av den maritima veckan erbjuder fester, ‘workshops’, konferenser, maritim målning grupper, ‘surf-camp’, tävlingar med mera i de flesta av småbåtshamnarna och hamnarna på Ösel och grannön Muhu. Besökare kan delta vid “Open Ports of Saaremaa”-tävling för att samla stämplar och vinna priser, däribland ett trevligt nyårsaftonspaket.

För en unik gourmet upplevelse, färda till grannön Muhu (Moon) där restaurangen Alexander vid Pädaste herrgård har blivit vald bästa restaurangen i Estland för tredje året i rad. Historie intresserade kan besöka de 1400 år gamla vikingalämningarna i Salme där några av de äldsta vikingaskeppen nyligen blivit upptäckta.

Info: http://visitsaaremaa.ee/index.php?lang=se

För sjätte året i rad genomförs Pantameras pantletartävling. Syftet är att uppmuntra barn och ungdomar att göra en insats för miljön och samtidigt tjäna extrapengar under sommarlovet. Aldrig tidigare har intresset varit så stort som i år, över 700 ungdomar har anmält sig hittills.

– Barn och ungdomar är ofta väldigt miljömedvetna och vill gärna vara med och ta sitt ansvar, vilket ger oss gott hopp för framtiden. Att vara pantletare är ett enkelt sätt att bidra, samtidigt som man tjänar extrapengar och har chansen att vinna fina priser, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

En undersökning som genomfördes på uppdrag av Städa Sverige tidigare i år visade att 64 procent av de tillfrågade ungdomarna vill göra mer för miljön.
Pantade för 570 000 kronor

Att vara pantletare kan vara en riktigt lönsam affär. Förra årets vinnare pantade för över 19 000 kronor och sammanlagt lyckades ungdomarna panta för 570 000 kronor. För att delta går man in på www.pantamera.nu/pantletare2013 och anmäler sig.

Tävlingen innebär att de tre som pantat mest vid kampanjens slut, den 26 augusti, vinner en pantamera-cykel. På hemsidan kan man löpande föra in hur mycket man har pantat för och på så sätt hela tiden se hur man ligger till i tävlingen.

– Utöver första priset delar vi ut flera andra priser. Det är många vinnare i den här tävlingen, men den största vinnaren är miljön. Genom att återvinna en burk istället för att tillverka en från nytt aluminium sparar man hela 95 procent energi. När man pantar fem burkar sparar man lika mycket energi som det går åt att ha en dator i gång under tre timmar, säger Katarina Lundell.

Bra kan bli ännu bättre
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Enligt den senaste statistiken från Pantamera pantade vi i snitt 154 burkar och PET-flaskor per person under förra året. Pantamera jobbar ständigt med olika aktiviteter för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat har man anlitat 25 sommarjobbande Pantamerabud som cyklar runt på semesterorter och samlar pant.

– Under sommarhalvåret konsumerar vi mer dryck utomhus än annars. Därför gör vi extra satsningar för att öka återvinningen av dessa burkar och PET-flaskor, säger Katarina Lundell.

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet – ett system i världsklass. Målet är att 90% av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 89 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. Årligen återvinns över 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor. Huvudkontoret liksom fabriken ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. Returpack är en av stiftarna till Håll Sverige Rent.

Info: www.pantamera.nu/

Mercure Hotel satsar på att nå nya gäster i seglingspubliken genom att gå in som partner till två av sommarens stora seglingstävlingar. Hotellkedjan kommer att synas både i den pågående Volkswagen X-35 Cup och i X-35 Världsmästerskap i Malmö i slutet av augusti.

– Vi seglare är ett resande folk och eftersom vi inte bor i tävlingsbåtarna behöver vi ha bra hotell. Mercure är ett perfekt boende för oss med trevliga hotell och bra service, säger Klabbe Nylöf, arrangör för Volkswagen X-35 Cup och Volkswagen X-35 VM i Malmö.

Många svenskar är inbitna seglare och intresset för kappsegling ökar stadigt. Volkswagen X-35 Cup började i maj och har två deltävlingar kvar före finalen i Stockholm i september. VM i klassen X-35 arrangeras i år för första gången i Sverige den 27 augusti-1 september.

Tävlingsdeltagarna checkar in
I Volkswagen X-35 Cup är Mercure sponsor till Volkswagens egna team, Volkswagen Sailing Team och förser både teamet och funktionärerna med hotellrum under säsongen. Inför VM i X-35 kommer hotellkedjan att vara närvarande på exponeringsmaterial i hamnen och tävlingsteamen kommer att checka in på Mercure Hotel Malmö. Mottagningar och evenemang i samband med VM kommer också att hållas på hotellet.

– Segling är en av de största sporterna i Sverige så självklart vill vi vara en partner till de här publika evenemangen. Mercure Hotel Malmö är ett av de största hotellen i regionen och vi har bra kapacitet att ta hand om tävlingsdeltagare såväl som publik i samband med VM, säger Malin Widmarc-Nilsson, försäljnings- och marknadschef på Norse Hotels som driver Mercure i Sverige.

Nyrenoverade hotell med hög service
Mercure Hotel är en hotellkedja som öppnade under våren i Sverige med nyrenoverade hotell i Malmö, Nyköping och Stockholm. Hotellen har en konferensprofil med väl utvecklade konferensavdelningar och har också många privatgäster på weekendresor och semester.

– Vår stora styrka är servicenivån och det personliga bemötandet på hotellen. Och vi är bra på att ta hand om stora grupper, så seglarna kommer att vara väl omhändertagna hos oss, säger Malin Widmarc-Nilsson.

Svenska Anna Kjellberg och hennes besättning från Göteborgs Kungliga SS tog sent på söndagskvällen svensk tid hem segern i den prestigefyllda matchracing-regattan New York Women’s Invitational.

Tack vare sin seger i grundomgången tidigare i veckan, vann Anna & Co även totalt, när finalmatcherna mot brittiska Lucy Macgregor fick avbrytas på grund av för svag vind vid ställningen 2 – 2:

– Jag kan knappt fatta hur bra vi seglat i denna regattan! Tjejerna har varit helt magnifika. Jag är så glad att få styra en båt med ett så himla bra gäng. Kommunikation, trim, taktik, starter – allt har funkat så bra, skrattar en överlycklig Anna Kjellberg.

New York Women’s Invitational är den fjärde deltävlingen av fem i nystartade Women’s International Match Racing Series, som tidigare besökt Frankrike, Sydkorea och Danmark. Segern i USA innebär att Anna Kjellberg nu ligger på andra plats i hela den internationella serien. Lysekil Women’s Match den 5 – 10 augusti är seriens finaltävling, där sammanlagt 100 000 dollar i prispengar står på spel.

Slutresultat i New York Women’s Invitational, det näst sista evenemanget i 2013 års Women’s International Match Racing Series (placering/skeppare/besättning/nationalitet/seriepoäng/prispengar):

1. Anna Kjellberg, Karin Almquist, Vanja Lundberg, Marie Berg, Annie Wennergren, Annika Carlunger, SWE, 25, 2 600 USD 2. Lucy Macgregor, Penny Clark, Kate Macgregor, Claire Lasko, Jody Sanders, Alana O’Reilly, GBR, 22, 1 600 USD 3. Lotte Meldgaard Pedersen, Anna Holmdahl White/Wyz Mooney, Liz Baylis, Brittany Demetriou, Sonja Draben, Dawn Riley, DEN, 19, 1 300 USD 4. Stephanie Roble, Jessica Eastwell, Maggie Shea, Martha Pitt, Ann Schwagerl, Kyra Goldsmith, USA, 14, 1 100 USD 5. Caroline Sylvan, Megan Six, Anne Corvi, Sara Sigvardsdotter, My Karlsten, Theres Wolgast, SWE, 12, 1 000 USD 6. Nicole Breault, Molly Carapiet, Dana Riley, Julie Servais, Karen Loutzenheiser, Julie Mitchell, USA, 10, 900 USD 7. Claudia Pierce, Alessandra Angelini, Paige Cook, Marie Kent, Janelle Peat, Aimee Famularo, NZL, 8, 800 USD 8. Madeline Gill, Farrah Hall, Chantal Hearst, Danielle Gallo, Sue Disanti, Laurel Gaudet, USA, 6, 700 USD

Ställning i Women’s International Match Racing Series efter fyra deltävlingar, i Frankrike, Korea, Danmark och USA (placering/rorsman/nationalitet/WIMRS poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Sjöfartsverket fortsätter sitt arbete med att ta sjöfarten in i framtiden. Ett arbete som EU har beslutat sig för att stödja genom stora satsningar på viktiga utvecklingsprojekt.

EU prioriterar nu arbetet för en säker och hållbar sjöfart. Sjöfartsverket som leder flera stora utvecklingsprojekt med internationella partners har beviljats all den finansiering som myndigheten har sökt från EU-kommissionens transeuropeiska transportnätverk TEN-T.

-Vi på Sjöfartsverket fortsätter att utveckla vårt arbete med innovationer, ny teknik och säker sjöfart samtidigt som vi bidrar till att möta sjöfartens behov på både kort och lång sikt, säger Sjöfartsverkets generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl.

Sjöfartsverket har tilldelats cirka 30 miljoner till projektet WINMOS var huvudsyfte är att säkerställa en effektiv vintersjöfart på Östersjön och 25 miljoner till MONALISA 2.0 som går ut på att utveckla ett nytt ruttplaneringssystem för sjöfarten. Dessutom kommer myndigheten att få ta del av upp till 1,9 miljoner euro för att utveckla framtidens fartygsrapporteringsportal inom ramen för samarbetsprojektet AnNa och cirka 3,7 miljoner euro för en utredning avseende muddring och ombyggnad i Luleå Hamn.

– Det här är positiva nyheter för svensk sjöfart. Vi på Sjöfartsverket vill tillsammans med sjöfartsnäringen ta ansvar för framtidens sjöfart och det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Peter Fyrby, rederidirektör och chef för forsknings- och innovationsavdelningen på Sjöfartsverket.

Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition ankom i helgen till Grönland. Det innebar en viktig milstolpe för expeditionen även om det fortfarande är långt kvar. Först om två veckor är man framme i Melville-bukten, där Adolf Erik Nordenskiölds svenska polarhistoriska stolthet Vega sjönk 1903, och kan börja sökandet.

– Det har varit en del dåligt väder så här långt. Och strax utanför Grönland fastnade vi i isen. Is och dåligt väder är ingen bra kombination när man seglar och i värsta fall hade det kunnat gå för oss som det gick för Vega. Det var till och med så att jag var nervös ett tag, säger Ola Skinnarmo.

Sökandet efter Vega går att följa på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.

Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Se www.skinnarmo.com för mer information

Holländska X-Craft har lanserat den första båten i företagets nya serie lyxiga tenderbåtar, kallad ELITE line. Dessa ytterst välutrustade RIB kan kundanpassas helt efter kundens önskemål, och sägs ha komfort och prestanda i toppklass.

Den första båten i ELITE line byggdes för en 76 m lång superyacht. X-Craft anpassade sitt beprövade 8 m skrov för att passa in i yachtens båtgarage och för att klara kundens alla önskemål. RIB-båten är godkänd för elva personer och anpassad för olika sorters vattensport.

Den har bland annat en rostfri dragkrok i fören och en avtagbar dragkrok i kolfiber för wakeboard i aktern. Bland övriga detaljer märks många delar i rostfritt, bland annat räddnings- och badstegen.

Båten är försedd med en 300 hk Steyr dieselmotor som driver ett Hamilton vattenjetaggregat.
ELITE line är välutrustad även med elektronik. Här finns en dockningsstation för mobilen, VHF-radio, LED-belysning och ett rejält stereosystem på 1 600 W inklusive en subwoofer.

Fartprestanda är goda med en högtoppfart. Med åtta personer ombord gör båten över 25 knop.

Tekniska data
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,65 m
Toppfart: 45 knop

Övriga utrustning:
– STEYR SE 306 – 300 HP diesel engine
– Hamilton HJ241 water jet propulsion
– Vinylester hull in RAL 7031
– Fuel tank 250 ltr HDPE (non-condensation), inspection hatch, tank sender and breather
– Natural “Teak” deck from with engraved logo
– Orca Hypalon tapered tube (Military grey fabric impression) with 5 separated air chambers, pressure relieve valves, Anti slip boarding pads #4, rubbing strake and grab lines. Double tube padding at bow
– Ergonomic steering console (RAL 1013 Oyster White) with tinted windscreen, stainless handlebars, flush hinges, storage compartment supported by gas struts to be closed with a flush and in molded lock
– Console cover in Sunbrella
– Integral raised forward bow locker
– Stainless steel raised bolster to guide anchor/mooring lines (with integrated navigation light)
– Stainless steel high polished leaning post upholstered with Sunbrella
– Carbon fiber Wakeboard pole (dismountable) at leaning post position and stainless ski pole with integrated navigation light.
– Integrated activity and bathing platform
– Hoisting eyes (#2) for boat lift system
– Flush mounted foldable cleats on raised boarding steps at transom
– Retractable swim boarding ladder at transom with stainless handles
– Dashboard equipped with leather upholstered steering wheel, engine instrumentation, ignition key, engine throttle(s), engine emergency stop, switch panel, full touch screen navigation system, depth sounder, VHF
– Tetra UHF communication system
– Sea track tracking system
– LED navigation lights
– Under deck drain well with automatic bilge pumps
– Heavy duty marine batteries
– Hatches with lockable latches and fuel filler in high polished stainless
– Engine hatch (sound proofed and vented)
– Fire-extinguisher
– Xenon docking lights and deck courtesy LED lights
– Hand made telephone holder for a variety of phones
– Stainless polished anchor, leaded rope anchor line, anchor cradle
– Marine audio system, speakers #4, Marine 10″ subwoofer, 1600W 5 channel amplifier