Nyheter

Trots tuffa tider i båtbranschen är det god uppslutning på Sweboats kommande flytande båtmässor, Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg.

Den 23 till 25 augusti går Öppna Varv på Orust av stapeln för 18:e gången. Som tidigare år hålls den stora delen av mässan i Ellös hos Hallberg-Rassy men även Bavia Yacht i Henån och Malö Yachts i Kungsviken är med på respektive hemmaplan.

Däremot blir det inget i år på Vindön hos Nord West & Najad på grund av rådande omständigheter. I dagsläget är det totalt cirka 120 båtar bokade att jämföra med 130 båtar ifjol. På tillbehörssidan är det som tidigare år fulltecknat sedan länge med cirka 85 utställare på plats.

”Vi är glada över att trots läget i branschen kunna visa upp så många båtar och även att vi i år kommer att komplettera mässan med mindre motorbåtar som vi tidigare saknat. Det visas även ca 20 världs- eller Sverigepremiärer vilket är extra roligt” säger Patric Boren, projektledare på Sweboat.

Veckan efter är det treårsjubileum för Allt på Sjön i Gustavsberg den 30 augusti till 1 september. Mycket kommer att vara sig likt från ifjol med cirka 230 båtar i vattnet och på land och cirka 80 tillbehörsutställare. ”Även här kommer det att visas många helt nya båtar på marknaden, i dagsläget cirka 25 stycken” fortsätter Patric som även berättar att han beställt vackert väder till båda helgerna!

Båda mässorna håller öppet 10-18 alla dagar och det är som vanligt fri entré och parkering.

Mer information finns på www.oppnavarv.nu och www.alltpasjon.nu.

På söndag startar Fastnet Race – en av seglingsvärldens största och mest kända havskappseglingar. För Team SCA är det första riktiga tävlingen inför Volvo Ocean Race 2014-2015.

– Det här är ett viktigt steg i våra förberedelser eftersom det är första gången vi tävlar tillsammans som ett team, säger Carolijn Brouwer en av seglarna i SCAs besättning.

Deltagandet i Fastnet Race utgör ett viktigt steg för svenska SCA – ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag – i förberedelserna för Volvo Ocean Race. Nederländska Carolijn Brouwer är en av fem besättningsmedlemmar som sedan tidigare är klara för Team SCA i Volvo Ocean Race, med start i oktober 2014 i Alicante, Spanien. De övriga är Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien and Liz Wardley, Australien.

– Vi har arbetet och förberett oss för Fastnet under ett par månader med intensiva seglingar vid vår bas på Lanzarote. Det är mycket motiverande att träna för ett så klassiskt race, säger Carolijn Brouwer.

För Fastnet Race kompletteras SCAs besättning med ytterligare fyra kvinnliga seglare. De är Annemieke Bes, Nederländerna, Sarah Lihan, USA, Justine Mettraux, Schweiz och Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna. Även tre coacher från Team SCA kommer att vara med ombord; Brad Jackson, Nya Zeeland, Joca Signorini, Brasilien och Pepe Ribes, Spanien.

Fastnet Race är en av världens äldsta och längsta havskappseglingar. Starten går från Cowes på Isle of White, runt klippan Fastnet Rock söder om Irland, tillbaka till Plymouth i sydvästra England. En sträcka på 600 mile eller närmare 1000 km. I år är 372 båtar anmälda.

Team SCA kommer att segla sin träningsbåt SCA Care i Fastnet Race. Båten är en VO70 och kom trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 som Puma Ocean Racing.

Team SCA:s besättning i Fastnet Race 2013:
Annemieke Bes, Nederländerna
Carolijn Brouwer, Nederländerna
Sophie Ciszek, Australien
Sam Davies, Storbritannien – Navigatör
Brad Jackson, Nya Zeeland – Coach
Sarah Lihan, USA
Annie Lush, Storbritannien
Justine Mettraux, Schweiz
Pepe Ribes, Spanien – Coach
Joca Signorini, Brasilien – Coach
Liz Wardley, Australien – Boat Captain
Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna

Foto: Rick Tomlinson.

Nya Princess 82 Motor Yacht får sin europeiska premiär senare i år. Men redan nu har vi fått de senaste bilderna och en länk till en film på denna otroligt lyxiga yacht. Prislappen framgår inte, men lär knappast hamna under 100 Mkr för en fullutrustad Princess 82 Motor Yacht. En båt för drömmare och miljardärer, med andra ord.

För att se filmen om den nya yachten klickar du på den här länken: http://www.princessyachts.com/flybridge/princess-82my

Princess skriver själva i sitt pressmeddelande att båten har en omisskännlig elegans på typiskt Princessvis. Det som är säkert är att yachten har det allra yppersta vad lyx och hög standard beträffar.

Den nya yachten har utvecklats med den allra senaste teknologin vad gäller design, tillverkning och materialval.

Den har ett djupt V-format skrov, vilket ger en mjuk gång även i hög sjö. Skrovet är byggt med injieringsteknik, något som ger både styrka och ett förhållandevis lättare skrov eftersom materialen kan hållas tunnare.
Interören är sofistikerad. Liksom på andra större yachter från Princes kan kunderna välja mellan olika utföranden.

På en av de andra större yachterna finns till exempel ett utförande från modeföretaget Fendi för den som vill betala några miljoner svenska kronor extra…

Yachten har en rymlig salong, fyra stora kabiner med dubbelkojer och separata utrymmen för besättningen. Bland standardutrustningen finns en enorm höj- och sänkbar badplattform längst akterut.

Princess 82 Motor Yacht fick sin australiensiska premiär vid Grant Torrens Luxury Lifestyle Display i Sydney 1–10 augusti och kommer att visas i Europa för första gången båtmässorna i Cannes 10–15 september och Southampton 13–22 september. USA-premiären anges till Fort Lauderdale International Boat Show, 31 oktober till och med 4 november.

Info: http://www.princessyachts.com/flybridge/princess-82my

Anna Kjellberg från Göteborgs Kungliga SS tog sig under fredagen vidare till semifinal i Lysekil Women’s Match, och har nu 1 – 1 i matcher mot sin semifinalmotståndare Lucy Macgregor från Storbritannien. Semifinalerna seglas klart lördag förmiddag, och Kjellberg & co har taktiken klar för sig.

– Vi tappade den första semifinalmatchen för att vi inte var på Lucy tillräckligt mycket, men i fortsättningen kommer vi inte att ge en centimeter mer än vi måste, lovar Anna Kjellberg, som har siktet inställt på lördagseftermiddagens finalseglingar.

– Absolut. Det är så himla roligt med allt folk som hejar på oss från klipporna. De andra tjejerna har aldrig så mycket publik på sina hemmaarenor, så de är grymt avundsjuka.

Anna Kjellberg och hennes besättning inledde semifinalerna med att utnyttja reglerna till fullo och manövrera bort sin brittiska motståndare totalt redan i starten. Men 2010 års världsmästarinna Macgregor visade redan på första kryssen att hon inte är den som ger sig. Sakta men säkert tuggade hon sig förbi svenskorna på banans styrbordskant, var först vid märkesrundningen och drog sedan ifrån:

– Vi släppte en aning på bevakningen, och det straffade sig. Men vår styrka är att snabbt komma tillbaka i balans efter en förlust, och det gjorde vi den här gången också, kommenterar Anna, som vann den andra matchen förhållandevis klart och därmed utjämnade till 1 – 1.

Även i den andra semifinalen, mellan danska titelförsvararen och världsettan Camilla Ulrikkeholm och fransyskan Claire Leroy, är ställningen nu 1 – 1. De båda rutinerade skepparna kastade runt båtarna med millimeterprecision, i manövrer som fick publiken att fullständigt tappa andan. Speciellt i en av de vilda duellerna på undanvinden hade svenske domaren Johan Norén ett tufft jobb, som slutade med att Ulrikkeholm dömdes till en straffsväng för att inte ha hållit undan tillräckligt väl för fransyskan:

– Det domslutet är vi såklart inte överens om, jag tycker verkligen att jag gjorde allt jag kunde. Men det är ju domarna som dömer, suckar danskan, som förlorade matchen.

– Jag är aldrig nöjd när vi har förlorat, men Claire är en mycket duktig matchracingseglare så nu får vi se fram emot fler spännande möten i morgon, säger Camilla, som givetvis vill ta sin tredje raka seger i Lysekil Women’s Match.

Kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match visade tydligt hur jämnstarka topptjejerna är. Med alla fyra semifinalisterna på fem segrar och två förluster, krävdes inbördes möten för att särskilja och rangordna dem. Claire Leroy vann kvartsfinalomgången och seglar därför sin semifinal mot fyran Camilla Ulrikkeholm, medan tvåan Kjellberg och trean Macgregor möts.

– Vi tog en match i taget och hade inte full koll på poängen, men är väldigt tacksamma att vi slapp välja motståndare. Det är inte alltid så lätt att fatta ett sådant beslut med så här starka konkurrenter, tycker Macgregor.
Svenskorna Caroline Sylvan och Johanna Larsson lyckades bara vinna en enda match var i kvartsfinalomgången, och slutade därför på de två nedersta platserna.

Semifinalerna i Lysekil Women’s Match avgörs lördag förmiddag, och på eftermiddagen seglas sedan den stora finalen.

Ställning i semifinalerna i Lysekil Women’s Match:
Claire Leroy, FRA – Camilla Ulrikkeholm, DEN 1 – 1 Anna Kjellberg, SWE – Lucy Macgregor, GBR 1 – 1

Resultat i kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match 2013. (Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher):
1. Claire Leroy, FRA, 5 – 2
2. Anna Kjellberg, SWE, 5 – 2
3. Lucy Macgregor, GBR, 5 – 2
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5 – 2
5. Ekaterina Skudina, RUS, 3 – 4
6. Anne-Claire Le Berre, FRA, 3 – 4
7. Caroline Sylvan, SWE, 1 – 6
8. Johanna Larsson, SWE, 1 – 6

Info:www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013

Bilden:
Sweden. Anna Kjellberg, SWE i prestart mot Lucy Macgregor, GBR. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Sveriges mest lovande ungdomar i OS-klassen Laser att försöka med något som hittills aldrig gjorts. I augusti i år kommer fyra av Sveriges mest lovande ungdomar i OS-klassen Laser att försöka med något som hittills aldrig gjorts i en båt på OS-programmet: Korsa Kattegatt mellan Fredrikshamn och Göteborg.

Sträckan mäter 50 Nm, vilket är cirka 90
kilometer och beräknas ta tio timmar under gynnsamma förhållanden – hård västlig vind.

Laser är en enmansbåt på cirka fyra meter med ett sju kvadratmeter stort segel, som räknas som en av de mest fysiska båtarna i OS-programmet.

SYLT startades vintern 2012 under en träningsperiod i Las Palmas de Gran Canaria. Fyra unga killar bestämde sig där och då för att vägen till världseliten är kortare om man gör den tillsammans, genom att utnyttja varandras erfarenheter slipper man uppfinna hjulet flera gånger om. Målsättningen är klar: Seglarna i laget ska vara topp 20 i världen till OSåret 2016, och eventuellt slåss om platsen till Rio de Janeiro.

Under de gångna säsongerna har SYLT kammat hem fyra pallplatser på Europacuptouren (varav en seger),
två JSM-medaljer och en topp 10-placering på världscuptävlingen i Melbourne. Även om
vägen till den absoluta världstoppen är lång, har de kommit en god bit på vägen.

Laget består av Anders Karlsson, Claes Törnsten, Henrik Eriksson och Holger Tidemand. SYLT
har under sommaren 2013 knutit till sig Pierre Grönberg som medieansvarig för laget, för att ytterligare kunna fokusera på seglingen.

Claes och Holger har fått viss erfarenhet av havskappsegling då de tidigare i år deltog i ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) där de som debutanter slog svenskt hastighetsrekord i båttypen Farr 30. Att segla Laser över Kattegatt är dock en helt annan utmaning, att jämföras med ett dubbelt Vasalopp utan möjlighet till återhämtning eller vila.

Eftersom den krävande seglingen görs på öppet hav är säkerheten en viktig fråga. Seglarna kommer ha med sig en följebåt med reservutrustning. Den danska och svenska sjöräddningen kommer också att underrättas.
Hela seglingen kommer att livesändas med filmkameror.

För att kunna genomföra seglingen under bästa möjliga förhållanden har ett datumintervall mellan 12 och 15 augusti satts. Förhoppningsvis kommer SYLT då få
drömförhållanden på över 6 m/s från väst.

Info: Facebook sida www.facebook.com/SYLT2016

Kommentarer

Andre B. 10:47:52 2013-10-29

Vet inte om det är något nytt. Vet att en dansk seglade över Kattegatt med en Finnjolle på sjuttiotalet. Och om jag inte minns fel genomförde man en liten eskadersegling till Läsö med Optimist i slutet på sjuttiotalet. Man skrev om det i OE-nytt bland annat. Själv så seglade jag från Varberg till Anholt och tillbaka med en Laser för tjugo år sen…

Förra årets uppskattade tävling Paf Charity Cruise kommer i år tillbaka i ett annat format 2013 i form av tävlingen Havskampen som pågår 10 till 14 augusti. Projektet drivs ideellt med syftet att motarbeta utanförskap.

Målet är att samla in en miljon kronor till Ung cancer. Spelbolaget Paf är stolt huvudsponsor.

Det åländska spelbolaget Paf initierade och genomdrev 2012 Paf Charity Cruise som blev en av årets stora snackisar i sociala medier under sensommaren. Speciellt på plats på slutdestinationen och knytkonferensen Sweden Social Web Camp var galeasen Albanus en given samlingspunkt.

– Det är roligt att Paf Charity Cruise vuxit till Havskampen. Konceptet passar Pafs fokus på att bidra till minskat utanförskap där vi genom möten mellan människor vill medverka till ett mer öppet och inkluderande samhälle, säger Johan Landgren, chef för Paf i Sverige.

Att bidra till goda ändamål ligger spelbolaget Paf varmt om hjärtat. Allt överskott från Pafs, Play among friends, verksamhet har ända sedan starten 1966 gått till goda ändamål och gör så fortfarande.

Under fem dygn tävlar i Havskampen lag East och lag West mot varandra i olika uppdrag som alla syftar till att på olika sätt samla in pengar till organisationen Ung Cancer. Tanken är samtidigt att skapa varaktiga jobb för unga arbetssökande och uppmärksamma lösningar på utanförskap i vårt samhälle. Havskampen är som Musikhjälpen – fast som en tävling som äger rum till havs, i hamnar och i det digitala molnet. Målet är att samla in en miljon kronor till organisationen Ung cancer.

På paf.com kan du stötta projektet genom att slå vad om resultatet i tävlingen samt vilket lag som vinner i ett antal lokala matcher i Pafboll där lokala lag utmanar Havskampens deltagare. För varje enskild person som spelar på ett Havskampen-odds skänker Paf 50 kronor till insamlingen.

Havskampen pågår under perioden 10-14 augusti och gör 5 hamnstopp:
Marstrand och Mariehamn 10/8
Nynäshamn 11/8
Malmö 12/8
Kalmar och Ystad 13/8
Karlshamn 14/8.

Därefter åker båtarna och deltagarna vidare till Sweden Social Web Camp för att bidra med sina erfarenheter från projektet.

Läs mer om Havskampen och hur du kan bidra till insamlingen på www.havskampen.se
Följ hur det går i projektet på www.havskampen.se och taggen #havskampen

Bilden:
16 juni träffades Havskampen-nätverket för workshop och kick-off på Brewhouse och Kajskjul 8. Med fanns traineer Emmanul Laus, Christoffer Sandström, Niklas Helgesson och Mari Halmetoja, PAF, Ung Cancer och blivande matroserna Ernest Radal och Kajsa Melen. Vi föredde oss för det gemensamma välgörhetsarbetet till förmån för Ung Cancer. Foto: Joakim Ahlén.

Info: http://www.youtube.com/watch?v=ukjpxKqE3BE

Trots att fyra matcher i grundomgången av Lysekil Women’s Match fortfarande återstår, är det redan klart vilka åtta seglare som tagit sig till kvartsfinal. Bland dem finns svenskorna Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Johanna Larsson.

– Skönt att veta det, nu kan vi fokusera framåt, kommenterar Anna Kjellberg, som dock missar segern i Women’s International Match Racing Series.
Genom att ta sig till kvartsfinal säkrade brittiska Lucy Macgregor nämligen så många poäng att ingen längre kan hota hennes förstaplats i hela serien:

– Vi är såklart väldigt nöjda med det, serien har varit väldigt rolig att segla, strålar Macgregor, som får 25 000 dollar (drygt 160 000 kronor) för den bedriften.

Kjellberg kan dock fortfarande tampas med danskan Camilla Ulrikkeholm om andraplatsen i WIMR Series, liksom om den prispott på 50 000 dollar som står på spel i Lysekil Women’s Match. Just nu delar Anna tredjeplatsen i Lysekil med fransyskan Claire Leroy efter resultaten 6 – 3 i matcher, bara en seger efter Ulrikkeholm:

– Idag var vi duktiga på att behålla lugnet ombord och hitta puffarna när vinden droppade frampå eftermiddagen, tyckte Kjellberg, som har stor rutin och samlat på sig mycket erfarenhet efter att ha deltagit i alla deltävlingarna i den nystartade WIMR Series.

Titelförsvararen i Lysekil Women’s Match, Camilla Ulrikkeholm, har vunnit de två senaste Lysekilstävlingarna. Nu delar hon, på 7 segrar och 2 förluster, ledningen i grundomgången med Lucy Macgregor. Men danskan var inte nöjd med att ha förlorat två matcher:

– Nej, en förlust är en förlust och vi vill bara ha segrar, fastslår hon med glimten i ögat och en nick mot konkurrenterna.

– Vi gillar när det blåser mycket som igår, men vi klarar att segla bra även i svagare vindar. Det är vår sjunde tävling här i Lysekil, så nu börjar vi lära oss förhållandena, konstaterar hon.

Under torsdagen avslutas grundomgången i Lysekil Women’s Match och de åtta främsta går vidare till kvartsfinalerna, som seglas torsdag eftermiddag och fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag.

Ställning i Lysekil Women’s Match 2013 efter två dagars seglingar i round-robin (alla möter alla). De åtta främsta är redan klara för kvartsfinal, men den inbördes ordningen kan ändras efter avslutad grundomgång.

Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher:
1. Lucy Macgregor, GBR, 7 – 2
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 7 – 2
3. Anna Kjellberg, SWE, 6 – 3
3. Claire Leroy, FRA, 6 – 3
5. Ekaterina Skudina, RUS, 5 – 3
6. Anne-Claire Le Berre, FRA, 6 – 4
7. Caroline Sylvan, SWE, 5 – 5
7. Johanna Larsson, SWE, 5 – 5

9. Claudia Pierce, NZL, 3 – 7
10. Alexa Bezel, SUI, 1 – 7
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 10

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

WIMR Series
Evenemangen som tillsammans bildar 2013 års Women’s International Match Racing Series är:
• Saint Quay Women’s Match Racing, seglades den 15 – 19 maj i St Quay, Frankrike. Båttyp: Elliott 6m.
• Busan Cup International Women’s Match Race, seglades den 6 – 9 juni i Haeundae Beach, Sydkorea. Båttyp: Bakewell-White K30.
• Danish Open Ladies Cup, seglades den 20 – 23 juni i Skovshoved, Danmark. Båttyp: J/80.
• New York Women’s Invitational, seglades den 11 – 14 juli i Oakcliff, USA, Båttyp: SM 40.
• Lysekil Women’s Match, seglas den 5 – 10 augusti i Lysekil, Sverige. Båttyp: DS 37.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Nu går startskottet för Sjöfartsverkets EU-projekt MONALISA 2.0. Innovationer och sjötrafikledning ska leda fram till ökad effektivitet, säkerhet och minskad miljöpåverkan för sjöfarten.

Fartygstrafiken blir allt mer intensiv och risken för olyckor ökar. Med bättre beslutsunderlag för fartygen och ett nytt koncept med sjötrafikledning vill Sjöfartsverket tillsammans med ett 30-tal partners från hela Europa höja sjösäkerheten.

– Behovet av att styra och stödja sjöfarten är avgörande för att garantera säkerheten för sjöfarten och miljön, säger Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör.

Internationella organisationer och företag har visat stort intresse för MONALISA 2.0-projektet som tilldelats drygt 100 miljoner kronor i finansiering från EU:s TEN-T program. MONALISA 2.0 omfattar 38 partners i form av myndigheter, representanter från det privata näringslivet och akademin i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Italien, Malta, Grekland och Norge.

– Framkomlighet, säkerhet och miljömedvetenhet är viktigt för alla transportslag. Det är glädjande att Sverige fortsätter att vara en ledande innovativ aktör, inte minst inom sjöfarten, nu med MONALISA 2.0, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Målet med MONALISA 2.0 är att lägga grunden för ett helt nytt trafikledningssystem för sjöfarten där fokus ligger på ökad effektivitet, minskad miljöpåverkan och ökad säkerhet. Konkreta applikationer och tjänster för sjötrafikledning kommer att demonstreras. I projektet ingår även utveckling och tester för en effektivare sjö- och flygräddning samt evakuering av passagerare. Risk- och sårbarhetsanalyser, samordnad planering och övningar för massevakuering av passagerarfartyg kommer också att genomföras.

En viktig del i MONALISA 2.0 är att använda sig av relevanta resultat från tidigare genomförda forsknings- och innovationsprojekt och att återanvända goda exempel från andra områden i samhället och se om dessa kan bidra till att utveckla sjöfartssektorn.

– MONALISA och dess efterföljare MONALISA 2.0 ger ett konkret bidrag till behovet av förbättrad sjötrafikledning, samordning, stöd och minskad miljöpåverkan, säger Ann-Catrine Zetterdahl.
Projektet har en totalbudget på drygt 200 miljoner kronor och pågår till och med år 2015.

Info: www.monalisaproject.eu

Sjöfartsverket arrangerar en sjöräddningsuppvisning under Lysekil Women’s Match. Fredagen den 9 augusti kommer en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar att rädda två personer som övergett ett fartyg.

Under Lysekil Women’s Match kommer Sjöfartsverket att visa hur sjöräddning kan gå till i praktiken. En av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar och en lotsbåt kommer att finnas på plats för att undsätta två nödställda.
Sjöfartsverket finns på plats under hela evenemangsveckan och i sitt tält berättar de bland annat om sitt uppdrag att ansvara för sjö- och flygräddningen i Sverige.

Sverige är en ledande internationell förebild för effektiv och fungerande sjöräddning – enligt en modell som bygger på tät samverkan mellan frivilliga krafter och statliga myndigheter.

Tid: Den 9 augusti. Klockan 11-13. Tiden är inte exakt. Sjöfartsverkets monter finns i tältet vid tävlingsbåtarna.

Titelförsvarande danskan Camilla Ulrikkeholm har fått en smakstart i kvartsfinalomgången i årets Lysekil Women’s Match. Med två segrar av två möjliga är hon ensam om att vara obesegrad, och toppar därför tabellen.

– Vi är mycket glada för två segrar. Vi seglade ett par täta kvartsfinalmatcher i svåra förhållanden, där det hela tiden gällde att kika efter nästa vindpust, berättar Camilla.

En av danskans båda matcher gick mot svenska Caroline Sylvan, som misslyckades med att anlända till starten i tid och därför tilldömdes en straffsväng:

– Caroline var väldigt tätt på oss under större delen av racet, så när vi närmade oss målgången var vi glada att hon hade en straffsväng kvar att göra, kommenterar Ulrikkeholm, som önskar sig mer stabil vind under fredagen.

– Ja, det var lite lotteribetonat idag, med puffar som drog ner mellan klipporna och ganska mycket skiftningar i vindriktningen också, tycker hon.

Främsta svenska är Anna Kjellberg från Göteborgs Kungliga SS, som med en seger och en förlust nu delar fjärdeplatsen med fransyskan Claire Leroy:

– Det var svårseglat idag, så resultatet känns OK men inte mer, säger Marie Björling Duell, tidigare matchracingrorsman av absolut världsklass men nu taktiker i Kjellbergs besättning.

– Segern mot Lucy Macgregor kan visa sig viktig när resultaten ska räknas ihop, eftersom hon är en högt rankad seglare som det lönar sig att slå. Ledningen i den matchen skiftade flera gånger, men inför den sista undanvinden kunde vi skapa en lucka och sedan dryga ut, förklarar Marie, som tycker att Kjellberg & Co har ett bra slagläge inför fortsättningen.

Även fransyskan Anne-Claire Le Berre, som med resultatet 2 – 1 delar andraplatsen med Macgregor, suckade lite över torsdagens förhållanden i Lysekil. Ännu mer missnöjd var hon dock med sina egna starter:

– Vi missade två av tre och det håller inte i ett så här starkt fält, konstaterar hon.

– Det var besättningens manövrer och vår förmåga att hitta rätt i vindskiften som räddade oss.

Kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match fortsätter fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag.

Ställning i kvartsfinalomgången i Lysekil Women’s Match 2013. Alla ska möta alla, alltså 7 matcher per skeppare. (Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher):
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 2 – 0
2. Lucy Macgregor, GBR, 2 – 1
2. Anne-Claire Le Berre, FRA, 2 – 1
4. Anna Kjellberg, SWE, 1 – 1
4. Claire Leroy, FRA, 1 – 1
4. Ekaterina Skudina, RUS, 1 – 1
7. Caroline Sylvan, SWE, 0 – 2
7. Johanna Larsson, SWE, 0 – 2

Slutresultat i round-robin (grundomgången). (Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher):
1. Lucy Macgregor, GBR, 8 – 2
2. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 7 – 3
3. Claire Leroy, FRA, 7 – 3
4. Anna Kjellberg, SWE, 6 – 4
5. Anne-Claire Le Berre, FRA, 6 – 4
6. Ekaterina Skudina, RUS, 5 – 5
7. Caroline Sylvan, SWE, 5 – 5
8. Johanna Larsson, SWE, 5 – 5
9. Claudia Pierce, NZL, 3 – 7
10. Alexa Bezel, SUI, 3 – 7
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 10

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013

Bilden:
Anna Kjellberg, SWE. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Stena Sailing Team befinner sig nu i Chicago för att segla den fjärde deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour. Halva säsongen har gått och efter en semester och hemmatävlingen i Marstrand laddar laget inför en avgörande vecka i USA.

Det har gått en månad sedan Stena Match Cup Sweden avgjordes på Marstrand, där var Stena Sailing Team blev utslagna i en jämn kvartsfinal mot Phil Robertson (NZL). En besvikelse som ändå är en dela av ett starkt facit eftersom laget tagit sig vidare från grundomgången i samtliga tävlingar under året. Efter en kort ledighet från segling samlade skepparen Johnie Berntsson laget förra veckan för ett par tränings pass mot Keith Swinton i Hälleviksstrand. Båten de seglade var TOM 28 vilket är just den båttyp som nu kommer användas i Chicago Match Cup.

– Vi kom hit till Chicago i fredags och har seglat träningsmatcher mot de andra lagen både igår och idag. Det känns bra, vi har både vunnit och förlorat och det är tydligt att vi måste vara på topp för att kunna få med oss ett bra resultat den här veckan, säger Johnie Berntsson som ser fram emot en publikvänlig tävling.

– Chicago är en häftig stad och vi seglar precis i city så arrangörerna slår på stort och väntar sig väldigt många åskådare. Om man ser till båtarna är de mindre och något kvickare än DS37:orna vi seglade på Marstrand. Tom 28:an är mer lik en jolle så man måste vara mer distinkt samtidigt som den är känsligare i hur man rör sig ombord.

Hittills har det varit olika segrare i de tre världscuptävlingar som seglats och fältet är väldigt jämt. I dagsläget ligger Stena Sailing Team på en niondeplats men med ett starkt resultat i Chicago är det inte långt upp till pallen. Sedan återstår en deltävling i Bermuda innan säsongen avslutas i Malaysia i december.

– Tävlingen i Chicago är viktig för alla för nu gäller det att skaffa sig ett så bra utgångsläge som möjligt inför Monsoon Cup, säger Johnie Berntsson som tycker att Stena Sailing Team lyft sig flera nivåer tack vare nysatsningen inför årets säsong.

– Vi är mycket mer samkörda i laget än förra året och det är nödvändigt för konkurrensen har hårdnat. Men hittills har det inte räckt hela vägen fram vilket betyder att vi måste bli bättre. Det är väldigt jämt i toppen och det är småsaker som avgör; nu vill vi se till att marginalerna är på vår sida.

Stena Sailing Team i Chicago Match Cup
Johnie Berntsson – Skeppare
Johan Barne – Taktiker
Björn Lundgren – Fördäck
Oscar Angervall – Trimmer
Följ Stena Sailing Team:
Hemsida – www.stenasailingteam.com
Alpari World Match Racing Tour – www.wmrt.com
Facebook – www.facebook.com/BerntssonSailingTeam
Twitter twitter.com/berntssonsail
Ställningen i världscupen:
http://www.wmrt.com/result/seasons-rankings.html

Följ tävlingen här:
http://new.livestream.com/WorldMRT/cmc13-qr1?query=awmrt&cat=event

Missa inte Search America´s Cup magasin, nu på onsdag 7 augusti klockan 19:30 i Kookaburra, Stenungsbaden Yacht Club. Gästerna den här gången är ingen mindre än Pelle Petterson, Tomas Wallin och Magnus ”Mango” Augustsson. Har du inte möjlighet att vara på plats kan du se programmet på webben.

Search America´s Cup magasin
America´s Cup är enligt många det största och allra mäktigaste inom seglingssporten. Och det mest prestigefyllda att vinna. Tävlingen ligger i den absoluta framkanten av seglingssporten och samlar de bästa seglarna samt den senaste tekniken. Årets upplaga, den 34:e, är utan tvekan omgången som kommer gå till historien som den mest innovativa genom tiderna. Omgången där man flyttade fram gränserna till det yttersta. På gott och ont.

Försvarare är Oracle Team USA och utmanare är svenska Artemis Racing, Emirates Team New Zealand och italienska Luna Rossa Challenge 2013. Sverige finns dessutom representerat i Red Bull Youth America’s Cup. Utmanarserien Louis Vuitton Cup är i full gång. Finalen startar i början av september.

Search Magazine sänder, i samarbete med Silverbullet Film, en serie program med fokus på America´s Cup där man tillsammans med inbjudna gäster lyfter fram intressanta aspekter och följer tävlingens händelseutveckling. På onsdag kl 19:30 går första avsnittet inför publik. Frida Zetterström håller i trådarna tillsammans med Fredrik Aurell från Search Magazine och inbjudna gäster den här gången är ingen mindre än Pelle Petterson, Tomas Wallin och Magnus ”Mango” Augustsson.

Fredrik Aurell ställer frågorna. Pelle, Tomas och Mango ger svaren.

KORT OM
Pelle Petterson
Pelle Petterson är det mesta tänkbara inom segling och olympier, världsmästare, designer och entreprenör är några av de titlar som han bär. Pelle deltog i America’s Cup både 1977 och 1980 som skeppare på den egendesignade båten ”Sverige”. Båda tävlingarna seglades med Tolvor. Pelle är även involverad i den aktuella upplagan genom svenska Artemis Racing.

Tomas Wallin
Tomas Wallin är ett välkänt namn i kappseglingskretsar, inte minst för sin satsning i America’s Cup. År 1992 var Stenungsbaden Yacht Club moderklubb för den svenska America’s Cup-utmanaren Tre Kronor, den tredje svenska båten som gett sig in i tävlingen. Tomas var en av de drivande krafterna bakom det svenska syndikatet i America’s Cup som avgjordes i San Diego i USA 1992. Det var första gången tävlingen seglades med IACC-båtarna och den svenska båten hette ”Tre kronor”.

Magnus ”Mango” Augustson
Göteborgaren Magnus ”Mango” Augustson har seglat professionellt i snart 20 års tid. Han representerade Sverige i Solingklassen på OS i Sydney 2000 och har deltagit i två Americas Cup; ett med Victory Challenge 2003 och ett med det Italienska Pradateamet 2007. Mango började segla för Artemis 2009 och har varit med i det intensiva arbetet med förberedelserna inför utmaningen i Americas Cup 2013. seglat med dem fram till som just nu befinner sig i San Fransisco och arbetar intensivt med Fredrik Aurell ställer frågorna. Mango ger svaren.

Hon har inte seglat matchracing sedan VM i Sverige i juni i fjol, men det uppehållet har tydligen gjort susen. Efter första dagens seglingar i round-robin (alla möter alla) i Lysekil Women’s Match, leder fransyskan Anne-Claire Le Berre tävlingen med lika många vinster som seglade matcher, fyra stycken.

– Det är tredje gången vi seglar här i Lysekil och vi gillar verkligen arenan och de stora båtarna (DS 37). Vi har väldigt roligt och känner faktiskt ingen press alls, kommenterar hon.

I likhet med flertalet övriga seglare tyckte dock Le Berre att tisdagens förhållanden i Lysekil, med vindstyrkor både omkring och väl över 10 m/s, som dessutom skiftade i riktning en hel del, var utmanande och tröttande för både muskler och hjärna:

– Ja, det var tufft att hantera båten och skota in seglen idag, men min besättning gjorde ett mycket bra jobb, berömmer fransyskan.

Även ryskan Ekaterina Skudina lovordade sin besättnings manövrer, som fungerade utmärkt trots mycket vind och inte mindre än fyra nationaliteter (tre ryskor, en slovenska, en danska och en svenska) ombord:

– Kommunikationen var en nyckel idag, även om jag behövde översätta en hel del från engelska till mina båda ryska gastar, skrattar Skudina, som hamnade precis utanför pallen i sin senaste regatta, VM i matchracing i Korea i juni.

– Vi förbättrade oss en hel del under dagen och seglade riktigt snabbt på undanvindarna.

Svenskorna Anna Kjellberg, Caroline Sylvan och Johanna Larsson, klubbkamrater från Göteborgs Kungliga SS, delar femteplatsen i Lysekil Women’s Match efter att alla tre vunnit två och förlorat lika många matcher under tisdagen. Larsson får ses som dagens överraskning efter att ha inlett med segrar både över Kjellberg, där hon tidigare ingick i besättningen, och över brittiskan Lucy Macgregor, som leder hela Women’s International Match Racing Series:

– Vi hade riktigt gott flyt i början, log Johanna Larsson, själv lite förvånad över de skalperna.

– Ja, vi visste väl inte riktigt vad vi kunde förvänta oss, erkänner hon.

Lucy Macgregor förlorade bara matchen mot Johanna Larsson, och skuggar nu ledande Le Berre på 4 – 1 i matcher:

– Det var en tuff dag och jag är rejält trött, men tjejerna i min besättning är förmodligen ännu mer slitna, konstaterade Macgregor, som verkade hoppfull inför de fortsatta seglingarna i Lysekil Women’s Match – Absolut, men det är fortfarande tidigt i regattan så mycket kan hända!

Lysekil Women’s Match fortsätter under onsdag och torsdag med grundomgången, bestående av en dubbel round-robin (alla möter alla två gånger). När alla besättningarna seglat 20 matcher vardera avancerar de åtta främsta till kvartsfinalerna, som seglas torsdag eftermiddag och fredag förmiddag. Semifinalerna går fredag eftermiddag och lördag förmiddag, innan det är dags för finalen på lördag eftermiddag. Då utses inte bara segraren i Lysekil Women’s Match, utan det står också klart vem som vinner hela Women’s International Match Racing Series. 100 000 dollar i prispengar ska fördelas.

Ställning i Lysekil Women’s Match 2013 efter en dags seglingar i round-robin (alla möter alla). Skeppare, nationalitet, vunna/förlorade matcher:
1. Anne-Claire Le Berre, FRA, 4 – 0
2. Lucy Macgregor, GBR, 4 – 1
3. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 2 – 1
4. Ekaterina Skudina, RUS, 3 – 2
5. Johanna Larsson, SWE, 2 – 2
5. Anna Kjellberg, SWE, 2 – 2
5. Caroline Sylvan, SWE, 2 – 2
8. Claire Leroy, FRA, 1 – 2
8. Claudia Pierce, NZL, 1 – 2
10. Alexa Bezel, SUI, 0 – 3
11. Anna Kjellgren, SWE, 0 – 4

Ställningen i Women’s International Match Racing Series inför Lysekil Women’s Match (skeppare/nationalitet/WIMR Series poäng). Macgregor, Kjellberg och Ulrikkeholm slåss om totalsegern.
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4

Info: http://www.lysekilwomensmatch.se/

Bilden:
Anna Kjellberg, till vänster, i tät match mot Johanna Larsson, som Johanna vann.

Greenline från den slovenska båtbyggaren Seaway Yachts presenterar en helt ny och spännande modell på 48 fot: Greenline 48 Hybrid. Båten kommer att visas i sjön till hösten, men redan nu har en del bilder och renderingar släppts.

Greenline var först med att i större skala serieproducera en riktig hybridbåt, Greenline 33. Båten väckte stor uppmärksamhet för sitt fina drivsystem och de moderna metoder med vilken den är byggd. Seaways är kända för att använda moderna plaster, vakuuminjicering och mycket fin design på sina skrov. 33:an är ett bra exempel på detta med sin luftiga inredning och båtens fina ”släpp” från vattnet.

Greenline 48 Hybrid blir lite annorlunda än både 33:an och 40-fotaren med namnet Greenline. Båten har vad som kallas tredje generationens hybridsystem som standard. Elsystemet ger 230V AC (växelström) hela tiden.

48 Hybrid får panoramautsikt 360 grader genom sina stora fönster och en mycket flybridge som blir mycket enkel att komma upp till. Ägarkabinen blir extra generöst tilltagen med separat badrum och dessutom får båten två rejäla gästkabiner.

Liksom tidigare modeller får den här båten ett öppet pentry, väl skyddade däckssidor etc.

För designen svarar Seaway Design med båtbyggeriet sköts av Seaway Yachts.

Tekniska data
Längd: 14,99 m
Längd skrov: 13,95 m
Bredd: 4,80 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 13 200 kg
Kabiner: 3 plus salong
Dieseltank: 1 500 liter
Vattentank: 600 liter
Hålltank: 2 x 80 liter
Motorer / max fart:
2 x Volvo Penta D3-220, 16 knop
2 x Volvo Penta D4-300, 20 knop
2 x QSB 6,7-380, 23 knop
Räckvidd diesel: 1 000 Nm vid 7 knop
Elektrisk framdrift 60V: 2 x 14 kW
Generator: 2 x 10 kW
Toppfart el: 6 knop
Marschfart el: 4 knop
Räckvidd el: 20 Nm
Solpaneler kapacitet: upp till 1,4 kW
Hybridbatteri kapacitet vid 60V: 46 kWh
CE-klass: B
Info: www.bavariasverige.se

EM i havskappsegling, Avantime ORCi EM på Sandhamn, har nu avverkat två bankappseglingar och två havskappseglingar. Därmed återstår fem bankappseglingar under torsdag till lördag Tävlingen har lockat 550 seglare fördelade på 60 båtar från åtta nationer av olika typer och storlekar. Norska Camilla, estniska Amserv och svenska Team Arken Zoo leder respektive klass.

Under tisdagen startade havskappseglingsmomentet, vilket skiljer sig i distans för de tre olika klasserna beroende på båtarnas storlek.

De största båtarna i ORC 1 seglar 153 distansminuter, de mellanstora i ORC 2 seglar 98 och de minsta båtarna i ORC 3 seglar 84 distansminuter. Vindarna låg mellan 7-9 sekundmeter från syd. De första båtarna kom in vid 01.00 natten till onsdag och de sista passerade mållinjen strax efter klockan 10 på onsdag förmiddag.

Efter havskappseglingarna leder den norska båten Camilla, med skepparen Ole Martin Vordahl, i ORC 1. Den estniska båten Amserv, med skepparen Juss Ojala, leder i ORC 2 och bland de minsta båtarna i ORC 3 leder den svenska KSSS-båten Team Arken Zoo med skepparen Patrik Forsgren.

Tävlingarna inleddes under måndagen, med gynnsamma sydostliga vindar om 5-7 sekundmeter, med två bankappseglingsrace utanför Revengegrundet, Sandhamn.

Efter den första dagens seglingar ledde den norska båten Trucknor Wolfpack i ORC 1, den estniska båten Premium i ORC 2 samt ytterligare en estländsk båt, Sugar 2, i ORC 3. Marginalerna till övriga båtar var dock relativt små.

Hittills har årets mästerskap kantats av utmärkt seglingsväder, spännande race och nöjda seglare. Med ett par tävlingsdagar kvar och fem bankappseglingar ser de friska vindarna ut att hålla i sig. Tävlingarna är planerade att avslutas på lördag.

Foto; Malcolm Hanes.

Bild 1 och 2: Tight start i ORCi 3 med de minsta båtarna.
Bild 3: Camilla leder ORCi 1
Bild 4: Amserv leder ORCi 2
Bild 5: Team Arken Zoo leder ORCi 3

Här är de senaste uppdateringarna från Bryggcafeet i Grötvik.

Sommarsäsongen avslutas 1900 varje gång.

Tisdag – Johannes Brost – “efter Avalon”

Onsdag – ambassadör Karl-Olof Andersson, bördig från VARBERG och med den tuffaste UD posteringen i Pyongyang i NordKorea som efter sin kollega Lars Danielsson i Seoul – Sydkoreas framförande ifjol, samtalar om “NordKorea i nyheternas epicentrum”

Torsdag avslutas traditionsenligt vår sommarserie “Gäster på Bryggan” av Henrik von Sydow som “sommarsamtalar i Grötvik”

Säsongen avslutas program mässigt med besöket till Tylö fyr i samband med den internationella Fyrdagen, söndagen 18 aug. Mer info om detta speciella evenemang kommer i dagarna centralt från Svenska Fyrsällskapet.

Info: www.bryggcafeet.com

Team Anna Kjellberg (bilden) är laddade inför tuffa race i Lysekil. – Det är härligt att vara tillbaka i Lysekil och det är alltid gott när det inledande träningspasset är avklarat, nerverna lägger sig lite. Det var mycket roligt att segla med Marie Björling för första gången i går, hon har ju själv styrt under många år och min känsla är att vi är väldigt lika, säger Anna Kjellberg.

– Om möjligt är ännu lugnare än mig. Vi är redo för tävlingsstart, det kommer garanterat att bli tuffa race där det gäller att ge allt för att vinna! Startlistan denna vecka är det tuffaste hittills i år, och så ska det såklart vara när det är final för första gången i Women International Match Race Series.Vi ser fram emot en rolig vecka och hoppas på att bjuda publiken på många tajta och spännande race, säger Anna Kjellberg.

Idag tisdag startar Lysekil Women Match, världens största matchracingtävling för kvinnor på vattnet utanför Lysekil. Tävlingen är finalen i den nystartade första kvinnliga matchracingtouren Women International Match Racing Series.

Anna Kjellberg ligger på andra plats i serien efter brittiska Lucy Macgregor, och har chans att vinna touren totalt.
Tävlingen i Lysekil är speciell för Anna, då hon vann VM brons i Matchracing i Lysekil 2009. Teamets nära och kära är på plats i Lysekil med stor hejarklack, och sedan hoppa steamet på stort stöd från publiken på klipporna.

Teamet denna segling består av:
Marie Björling, Linnéa Wennergren, Karin Almquist, Annie Wennergren, Annika Carlunger och Anna Kjellberg.

Twitter: teamannaswe
Instagram: teamannaswe
Facebook Team Anna Kjellberg -SWE Match Race Challenge

Den Internationella Fyrdagen firades första gången år 2002 och firas sedan dess varje år den söndag (även lördag på vissa platser) som infaller under den tredje hela helgen i augusti.

Världens fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Många större f.d. bemannade fyrars framtid är på sikt osäker då alla troligtvis inte kommer att kunna bevaras. Med största sannolikhet kommer inte heller några fler bemannade fyrplatser att uppföras. Under den Internationella Fyrdagen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och Sjöfartsverket öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Förra året hölls 74 fyrplatser i Sverige öppna vilka besöktes av tillsammans fler än 11.200 personer. Förutom i Sverige firas dagen bland annat i: Australien, Belgien, Danmark, England, Finland, Holland, Irland, Mexico, Polen, Skottland, Tyskland, USA och Wales. Fyrdagen är synnerligen populär i Sverige och normalt har vi fler fyrar öppna och fler besökare än vad resten av världen har tillsammans!

Förutom möjligheten att besöka alla öppna fyrar pågår det även olika kringaktiviteter på flera fyrplatser. På vissa fyrplatser kan man köpa något att äta och dricka men annars rekommenderar vi att man tar med egen förtäring. Kom ihåg att flera av ovan nämnda fyrar är belägna på öar. Kontrollera om det ordnas sjötransport, vad det kostar i så fall och hur du bokar båtresan. Vädret kan också orsaka att vissa platser inte kan besökas.

Under samma augustihelg arrangerar även världens radioamatörer sin årliga fyrradioweekend. De bemannar ett flertal fyrplatser (år 2012 bemannades 471 fyrplatser varav 22 i Sverige) runt världen med radioamatörer som talar med varandra via kortvågsradio. Läs mer om radioamatörernas fyrweekend på hemsidan: http://www.illw.net

Svenska Fyrsällskapet hoppas att du under helgen 17-18 augusti besöker någon eller några av nedanstående 70-tal fyrar. Vi har listat deltagande fyrar med början längst upp i norr från finska gränsen sedan runt vår kust upp till gränsen mot Norge och avslutar med några fyrar i Vänern och Vättern. Fyrarna är normalt öppna mellan 12 – 16 men viss lokal variation av öppettider kan förekomma och i så fall har vi skrivit detta efter fyrnamnet. Flera fyrar är öppna både på lördag och söndag och i så fall står det (L+S) efter fyrnamnet. Det finns även ett par fyrar som är öppna en annan dag istället för 17-18 augusti och ett par håller på att repareras så att man inte kan öppna fyren. Detta är i så fall angivet på respektive fyr

Mer information om de olika fyrplatserna och hur man kommer dit finns på Svenska Fyrsällskapets hemsida www.fyr.org Klicka på knappen FYRAR i vänster kolumn.

Klicka därefter på översta raden ”Svensk Fyrkarta av Leif Elsby” (www.fyr.org/SvFyrkartaLE.htm)
Klicka sedan vidare på kartan på namnet på de olika fyrarna.

När världens största regatta för segelfartyg avslutades i Szczecin i helgen tog den svenska briggen Tre Kronor af Stockholm hem silvermedaljen i A-klassen för de största fartygen. Det har varit en tuff segling med tidvis hårda vindar och såväl fartyg som besättning har fått visa vad de går för vilket de gjort med den äran.

Tre Kronors prestation har uppmärksammats mycket av såväl medtävlande som av tävlingsledningen eftersom det inneburit en inbrytning i toppen där de norska fartygen annars haft en dominerande ställning. Många uttrycker sin beundran för fartygets vackra linjer och det skickliga sätt som hon seglas på. Samtidigt har Tre Kronor fått mycket uppskattning för det miljöengagemang som hon står för genom Initiativet Hållbara Hav.

Ungdomar för Östersjön
The Tall Ships´ Races är en segling för ungdomar och ombord på Tre Kronor har ett femtiotal ungdomar från Fryshuset, Cirkus Cirkör och Marina Läroverket medverkat tillsammans med den ordinarie besättningen. Ungdomarna har fått vara med och delta i det mesta av arbetet ombord från att sätta och trimma seglen till disk och städning. Satsningen ingår som en del i Initiativet Hållbara Hav och målet med seglingen är att väcka intresse och engagemang för Östersjön bland ungdomarna.

Fem kilometer Crew Parade
Som avslutning för hela The Tall Ships´ Races genomfördes den traditionella ”Crew Parade” med närmare 3000 ungdomar i ett 5 km långt tåg. Briggens ungdomar och besättning gjorde en enastående uppvisning. Med tema Hållbara Hav hoppade, dansade, kröp och simmade fiskar, maneter, krabbor, en bläckfisk, ett fisknät fullt med skräp och mycket mer, allt under ledning av Kung Neptun.

Medverkar i forskning om Östersjön
Under racet har Tre Kronor också samlat in vattenprover för att kartlägga förekomsten av läkemedelsrester och miljögifter i Östersjön. Provtagningen sker i samarbete med Stockholms universitet och kommer att redovisas under Initiativet Hållbara Havs seminarium den 5 september på Kastellholmen.

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg samtidigt som det är ett av världens största publika evenemang där antalet besökare räknas i miljoner i de fyra städer som står som värdar för racet, nästan i klass med sommar-OS och fotbolls-VM. Fartygen tävlar i fyra klasser varav A-klassen är de största fartygen och den mest prestigefyllda klassen. Totalt medverkar drygt hundra fartyg och man räknar med att runt 6 000 ungdomar från 30 länder medverkar. Målet med The Tall Ships´ Races är att föra samman ungdomar från olika länder och verka för vänskap och förståelse över nationsgränserna.

Med utgångspunkt från Upernavik har Ola Skinnarmo nu påbörjat letandet efter Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarhistoriska stolthet Vega som sjönk 1903 någonstans i Melvillebukten utanför Grönland.

Utanför Upernavik, Grönland, den 6 augusti 2013 – Efter en och en halv månad och 3000 sjömil ankom Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition i förra veckan Upernavik, den sista civiliserade utposten på Grönlands västkust. Med utgångspunkt härifrån har man nu påbörjat sökandet efter Adolf Erik Nordenskiöld svenska polarhistoriska stolthet Vega med avancerad teknisk utrustning (AUV, sideskanner mm) som expeditionens förlängda arm under ytan.

– Positionen som Vegas kapten hävdas uppgett i sjörättsförhöret när de kom hem var N 74°23 – W 58°45. Det är vad vi utgått ifrån. Nu skannar vi av sjömil efter sjömil av havsbotten runt om och analyserar informationen. Jag har skidat till både Syd- och Nordpolen och seglat genom Nordostpassagen, men det här är min mest utmanande expedition hittills. Botten är rejält kuperad så med lite fantasi kan man se båtar överallt, säger Ola Skinnarmo

Under den närmaste veckan försöker man hitta spår av Vega med utrustningen på båten. Därefter används en undervattenrobot för att djupare analysera de mest intressanta spåren. Förhoppningen är att man finner Vega inom två veckor.

– Med ombord har vi forskarna Martin Jakobsson och Larry Mayer som under resan samlat data om shelf-isar utmed Grönlands kust. Även om vi nu inte hittar Vega så är de redan nöjda med den insamlade datan vilket gör expeditionen framgångsrik. Men det innebär inte att jag är nöjd, fortsätter Ola.

Sökandet går att följa på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.

Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Info: www.skinnarmo.com för mer information.

Bilderna:
Martin Jakobsson och Ola Skinnarmo. Foto: Glenn Mattsing.

Analyserande av havsbottnen för att finna spår av Vega.

Test av sökningsutrustningen i Upernavik. Foto: Glenn Mattsing.