Nyheter

Fredagen den 16 augusti arrangeras seglingstävlingen Lilla Tjörn Runt för 29:e gången av Stenungsunds Segelsällskap. Tävlingen är en av Nordens största regattor för optimistjollar, med nära 300 anmälda juniorseglare i alla årsklasser. Här samsas både elitseglare och seglare som nyligen deltagit i seglarskolor på samma villkor. 2012 var 313 seglare anmälda, det största deltagarantalet sedan starten 1985. Hela 289 kom till start och 281 korsade mållinjen. Just nu är 294 seglare anmälda och kanske blir det deltagarrekord även i år.

Bland de anmälda finns VM seglaren Olle Lindbom från Långedrag samt EM seglarna Hugo Westberg och Axel Rahm från Lerum, Isabell Bergqvist från Hjuvik samt Josefin Åkesson från Rörvik. Dessutom har vi silvertjejen från JNoM Alice Moss som seglar för Hjuvik. Men även JNoM seglarna Carl Hörfeldt och Oscar Engström från Lerum samt Hugo Mårdbrink och Andreas Gottfridsson från Hjuvik som vann sina startgrupper i förra årets Lilla Tjörn Runt och Joel Warvne från Rörvik som blev totaltvåa i optimistklassen finns bland deltagarna. I RS Feva försvarar Isa Olsson från Björlanda sin titel.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar i klasserna Optimist, Zoom 8, RS Tera, RS Feva och Access-jolle. Första start går kl.10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 distansminuter. Det tar mellan en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind. Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa lag koras.

Inför årets tävling ändrar vi bansträckningen för Access-jollarna, till en kryss-läns-bana. Start är som vanligt utanför Stenungsunds Segelsällskap klubbhamn där de andra klasserna startar. Access-jollarna, som seglas av barn och ungdomar med funktionsnedsättning, deltog för första året i en egen klass på JSM som seglades i Arendal tidigare i år.

Info: www.stss.se

I årets jubileumsupplaga av den traditionsenliga segeltävlingen där olympiamästare och familjeseglare tävlar under samma förutsättningar har rutten lagts om. Det är första gången sedan tävlingarna startades som en liknande förändring görs.

Lördagen den 17 augusti är det dags för de nära 500 båtarna att göra upp om segern, hedern och prisbordet i den femtionde versionen av Tjörn runt. Men även om det i år gjorts en del förändringar är det också mycket som är sig likt.

Tävlingarna på lördagen seglas i år moturs med start på Stigfjorden och mål vid Tjörnbroarna på Askeröfjorden i Stenungsund. De bästa åskådarplatserna i år blir vid Åstol, Kårevik/Rönnäng och naturligtvis vid Tjörnbron som är sista etappen innan mål.

– Vi gör den här förändringen för att möjliggöra för ett bättre och festligare arrangemang. Tiotusentals åskådare brukar följa kappseglingen, med den här förändringen kommer fler att kunna följa dramatiken med bra sikt, säger Anders Torén som är tävlingsansvarig för Tjörn runt.

Arrangemangen kring seglingarna utgår i vanlig ordning från Stenungsbaden Yacht Club, där man inleder uppladdningen redan på fredagseftermiddagen med after sail och skepparträffar. Tidigare under dagen genomförs dessutom Lilla Tjörn Runt, som är en av Nordens största regattor för optimistjollar, med nära 300 anmälda juniorseglare i alla årsklasser. Senare på kvällen bjuder Uno Svenningsson på underhållningen från scenen. Både fredagen och lördagen ger såväl den mångtusenhövdade publiken som alla deltagarna gott om tillfällen till fest med ett digert underhållningsprogram.

– Lördagens regattafest med prisutdelningsmiddag brukar vara en av sommaren stora höjdpunkter, säger Karin Åkerman som för sjätte året i rad ställer upp i tävlingarna med en renodlad tjejbåt.

Även Stenungsbaden Yacht Clubs VD, Patric E Österström, tävlar i Tjörn runt – i Team Stenungsbaden med båten Edin Progressiva One-Off tillsammans med hemmasonen och matchracingseglaren Johnie Berntsson.

Bland övriga tävlanden i startfältet märks Peter Gustafsson, Hans Oskarsson, Anders Dahlsjö, Christian von Trepka, Mattias Rahm och Evan Thorsson.

– Får vi bara vädret med oss finns det inte mycket som kan hindra årets jubileumsupplaga att bli en massiv publiksuccé, spår Karin Åkerman.

PROGRAM

Fredag
10.50 Första start Lilla Tjörn Runt vid StSS klubbhus.
15.00 Matchracing uppvisning med ungdomar vid StSS.
15.00 ca After Sail med JC Band Duo vid Kookaburra.
17.00 ca Prisutdelning Lilla Tjörn Runt vid StSS’s klubbhus
17.00 Skepparträffar med information
21.30 till alla seglare i Tjörn Runt, Kungsholm på plan 3.
21:30 DJ underhåller på hotellet.
22.00 DJ på Night Shift.
24.00 ca Uno Svenningsson och Big Beat

After Sail med JC Band Duo kl. 15 vid Kookaburra.
Uno Svenningsson och Big Beat uppträder på hotellet.

Lördag
09.00 Första start Tjörn Runt, start Stigfjorden.
15.00 ca After Sail med JC Band Duo vid Kookaburra.
21.00 ca Prisutdelning vid Kookaburra.
21.30 DJ underhåller på stora dansgolvet.
22.00 Stort festfyrverkeri från udden mellan StSS och Hogia.
22.00 DJ på Night Shift.
24.00 ca Big Beat i Gripsholm.

After Sail med JC Band Duo kl 15 vid Kookaburra.
Big Beat uppträder på hotellet.

Ola Skinnarmo har avbrutit sökandet efter Adolf Erik Nordenskiölds svenska polarhistoriska stolthet Vega. Totalt har man sökt av enorma 320 miljoner kvadratmeter havsbotten.

Upernavik, Grönland, den 14 augusti 2013 – Ola Skinnarmo avbröt igår sökandet efter Adolf Erik Nordenskiölds svenska polarhistoriska stolthet Vega som sjönk 1903 någonstans i Melvillebukten utanför Grönland efter att sökt av enorma 320 miljoner kvadratmeter havsbotten i området.

– Vårt upplägg har fungerat oklanderligt i en mycket besvärlig miljö där vår undervattensrobot (AUV) fått en del stryk. Det var motorproblematik med den som gjorde att vi avbröt, men då var alla potentiella objekt analyserade. Med undervattensroboten har vi kunnat se objekt på botten på ner till 30 centimeter i storlek. Det vi också har kunnat se är tydliga spår av isberg som plöjt fram på botten – vissa ner på 400 meters djup. Isberg är fascinerande och vackra ovan ytan, men med nio tiondelar av dem under ytan kan de lätt ha krossat Vega i sin framfart och kanske är de anledningen till att vi inte hittar henne, säger Ola Skinnarmo.

– Det är bättre att ha försökt och misslyckats än att inte ha försökt alls, men givetvis hade jag varit gladare om vi hittat henne även om det varit ett häftigt äventyr oavsett, fortsätter Ola.

Expeditionen har trots misslyckandet att hitta Vega varit framgångsrik inom ett annat område; Under expeditionens gång har forskarna Martin Jakobsson och Larry Mayer samlat mängder med värdefull data om shelf-isar utmed Grönlands kust som de nu kommer att kunna analysera och använda i sin forskning.

Se www.skinnarmo.com för mer information.

Om Vega
Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Bilderna
“Isberg är fascinerande och vackra ovan ytan, men med nio tiondelar av dem under ytan kan de lätt ha krossat Vega i sin framfart och kanske är de anledningen till att vi inte hittar Vega”, säger Ola Skinnarmo. Foto Glenn Mattsing.

Undervattensroboten (AUV) har tagit en hel del stryk av sökningarna.

På onsdagsmorgonen korsade den svenska båten, SCA Care, mållinjen i Rolex Fastnet Race i Plymouth, England. Team SCAs korrigerade sluttid placerade dem på fjärde plats i sin klass – och framför Abu Dhabi Ocean Racing, som de kommer att tävla mot i Volvo Ocean Race som startar i oktober nästa år.

– Vi är nöjda med racet. Det visar att teamets träning och hårda arbete lönat sig. Det var ett relativt enkelt Fastnet, så på ett sätt kan man säga att vi haft det lätt, men det gäller fortfarande att komma runt tävlingen på ett bra sätt, säger Carolijn Brouwer i besättningen och fortsätter:

– Vi gjorde bra ifrån oss under första halvan av racet fram till Fastnet Rock där vi rundade i ledningen. Men på vägen tillbaka vände det lite. Killarna på Abu Dhabi kom med tryck bakifrån och de hade ett större segel så de hann ikapp oss. Men vi slog dem på korrigerad sluttid.

Även Teamets chef, Richard Brisius var nöjd med besättningens insats i deras allra första tävling tillsammans:

– Fastnet var vårt första stora delmål. Vi ville förbereda och genomföra det på ett professionellt sätt. Och det har vi nu gjort. Det är en del av den långa, långa resan mot att göra ett bra Volvo Ocean Race. Besättningen har förstås lärt sig en del nytt, men den viktigaste lärdomen är hur man tävlar i en av dessa stora båtar och hur intensiv konkurrensen är, säger Richard Brisius.

Fastnet Race är en av världens äldsta och längsta havskappseglingar. Starten går från Cowes på Isle of White, runt klippan Fastnet Rock söder om Irland, tillbaka till Plymouth i sydvästra England. En sträcka på 600 mile eller närmare 1000 km. I år var 372 båtar anmälda.

SCA, ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, deltog med sin träningsbåt SCA Care i Fastnet Race. Båten är en VO70 och kom trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 som Puma Ocean Racing.

SCA:s besättning i Fastnet Race 2013:
Annemieke Bes, Nederländerna
Carolijn Brouwer, Nederländerna
Sophie Ciszek, Australien
Sam Davies, Storbritannien – Navigatör
Brad Jackson, Nya Zeeland – Coach
Sarah Lihan, USA
Annie Lush, Storbritannien
Justine Mettraux, Schweiz
Pepe Ribes, Spanien – Coach
Joca Signorini, Brasilien – Coach
Liz Wardley, Australien – Boat Captain
Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna

Foto: Rick Tomlinson

Sjötrafiken i Arktis ökar dramatiskt och samtidigt ökar behovet av säkerhet och miljöskydd. Under isbrytaren Odens expedition till Arktis testar därför Sjöfartsverket ett nytt system för sjötrafikövervakning. WWF ser positivt på projektet.

Arktis är ett av världens mest miljökänsliga områden och på samma gång ett av de svåraste att skydda mot olyckor. Behovet av att stödja den marina industrin är därför avgörande för att garantera säkerheten för sjöfarten och miljön. Sjöfartsverket testar nu ett nytt system för sjötrafikövervakning som ska förbättra förutsättningarna för sjöräddning, isbrytarassistans och miljöskydd.

– Sverige har en lång erfarenhet av vintersjöfart i de norra delarna av Östersjön och Bottenviken. Vår kunskap är värdefull för säkerhet och miljöskydd nu när nya trafikmönster i Arktis börjar ta form, säger Per Setterberg på Sjöfartsverket som är projektledare för MICE.

MICE, MONALISA Ice, heter det forsknings- och utvecklingsprojekt som drivs i samarbete mellan svenska Sjöfartsverket och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. MICE syftar till att dra nytta av det bredare MONALISA-projektet som leds av Sjöfartsverket och gör det möjligt att övervaka sjötrafiken globalt utan behov av landbaserad infrastruktur som till exempel AIS-basstationer eller radiokommunikation.

– Vi drar nytta av konceptet Sea Traffic Management (STM) som utvecklats inom ramen för MONALISA-projektet och anpassar det till den arktiska miljön, säger Per Setterberg.

Även Världsnaturfonden, WWF, ser positivt på projektet.

– När havsisen smälter bort i Arktis kommer sjöfarten öka betydligt och det är mycket viktigt att säkra en hög trafikkvalitet samt att väva in en djupgående hänsyn för den känsliga och säsongsbetonade miljön. För att kunna minska riskerna för kollisioner med drivis och marina däggdjur samt att undvika att godtyckligt navigera i områden under en tid då ett spill hade varit katastrofalt, till exempel vissa avgränsade fågellokaler på försommaren, bör det finnas ett övervakningssystem som ger ett kontinuerligt och proaktivt beslutsstöd till navigatören, menar Mattias Rust, Sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Lösningen bygger på att använda fartygen som basstationer för att skicka information om omgivande trafik samt egen kurs, fart, position och andra relevanta uppgifter. Informationen utbyts med en koordineringscentral i land via sattelitlänk. Samma satellitlänk används för utbyte av fartygsrutter och annan nödvändig kommunikation mellan fartyget och landcentralen.

– Det är en lösning på behovet av förbättrad sjötrafikövervakning, samordning och stöd i den arktiska regionen, säger Per Setterberg.

Öppna Varv på Orust bjuder i år på flera olika premiärer av både segel- och motorbåtar. Från franska Allure och Boréal kommer de här två stöddiga segelbåtana.

Pressmedelande:

Franska Allures Yachting har nu sjösatt sin nya Allures 39.9. Ett helt nytt skrov i aluminium med dubbla roder och centerbord i NACA-profil designat av Berret Racoupeau www.berret-racoupeau.com .

Allures 39.9 uppfyller högt ställda krav för tur- och långfärdssegling med fokus på bekväm hantering och praktisk planlösning under lång segling och boende ombord.

Designen av inredningen är medvetet valt med horisontellt linjespel för att förstärka bredd och rymd. Endast brutet av stående ljusventiler som ger ett annorlunda ljusinsläpp i salongen.

Allures 39.9 är redan nominerad till European Boat of the Year 2014 i klassen “Family Cruisers”.

Foto: Allures 39.9, foto Bente Myhre.
Huvuddata:
Löa:12,65m, skrovlängd:12,24m, B:4,15m, D1:1,00m, D2:2,70m
Info: http://www.langemaritime.se/baater/allures-399/

För mycket krävande förhållanden och annorlunda upplevelser är Boréal 44 båten som möjliggör spännande seglingar. Aluminiumskrovet ger styrka och säkerhet. Skrovet blir opåverkat av is och kyla. Centerbordet ger flexibilitet och trim-möjligheter. Bekväm navigering i ombonat och uppvärmt doghouse.

Planlösningen med däcksalong och doghouse ger mycket god sikt runt om utan att behöva gå upp i cockpit under kalla förhållanden. Mycket stor stuv under akterdäck med däckslucka “typ lastlucka” gör att både mycket och skrymmande utrustning kan tas ombord.

Foto: Boréal 44, foto Boréal.
Huvuddata:
Löa:13,80m, skrovlängd:13,29m, B:4,30m, D1:1,02m, D2:2,48
Info: http://www.langemaritime.se/baater/boreal-44/

Info: www.langemaritime.se

Dragonfly 32 Supreme ställs ut för första gången i Sverige på Öppna varv Orust den 23-25 Augusti. Det är en av världens snabbaste standardbåtar med toppfart på över 22 knop i hög sjö, samtidigt som den erbjuder stor komfort och generösa utrymmen både i sittbrunnen och inuti.

Pressmeddelande:

Dragonfly 32 är trimararanen utan kompromisser. En fantastisk båt för dig som vill segla längre turer eller till havs, och med för allt du behöver. Design och kvalitet är av högsta klass från Quorning Boats i Danmark.

Nominerad till “Yacht of the year 2013/2014 ”
Vinnare av “Yachts & Yachting – awards 2013”

Utöver Dragonfly 32 visas även Dragonfly 28 på mässan.

Info: http://www.dragonflysverige.se/?page_id=1140

Tidigt på tisdagsmorgonen rundade Team SCA klippan Fastnet Rock som ledare i storbåtsklassen i den klassiska havskappseglingen Fastnet Race. Den svenska båten lämnar nu den irländska sydkusten och seglar mot England och hamnstaden Plymouth – i ett fält av drygt 350 båtar. Målgång beräknas till onsdag morgon.

– Det är en av de starkaste prestationerna av en kvinnlig besättning inom havskappsegling. Jag kan inte påminna mig att något liknande har inträffat tidigare, säger Richard Brisius, teamchef för Team SCA

SCA:s tolv seglare ombord består av nio kvinnor och tre män. Och aldrig förr har en så kvinnodominerande besättning varit i ledningen vid rundningen i klassiska Fastnet Race. Bakom dem finns många av världens bästa havskappseglare.

Fastnet Race är en av världens äldsta och längsta havskappseglingar. Starten går från Cowes på Isle of White, runt klippan Fastnet Rock söder om Irland, tillbaka till Plymouth i sydvästra England. En sträcka på 600 mile eller närmare 1000 km. I år var 372 båtar anmälda.

SCA deltar med sin träningsbåt SCA Care i Fastnet Race. Båten är en VO70 och kom trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 som Puma Ocean Racing.

Team SCA:s besättning i Fastnet Race 2013:
Annemieke Bes, Nederländerna
Carolijn Brouwer, Nederländerna
Sophie Ciszek, Australien
Sam Davies, Storbritannien – Navigatör
Brad Jackson, Nya Zeeland – Coach
Sarah Lihan, USA
Annie Lush, Storbritannien
Justine Mettraux, Schweiz
Pepe Ribes, Spanien – Coach
Joca Signorini, Brasilien – Coach
Liz Wardley, Australien – Boat Captain
Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna

Bilden: Team SCA rundar klippan Fastnet Rock. Foto: Rick Tomlinson.

Det norska båtmärket Draco gör comeback med tre nya modeller. Namnet Draco är mycket välkänt bland motorbåtsälskare och många av båtarna med de klassiska linjerna syns fortfarande längs våra kuster. I januari är det dags för comeback för tre helt nya modeller.

Det är Windy Boats som ser till att Draco återuppstår. Mycket är dock förändrat. Draco hade en välkänd linjeföring, för vilken designerna Kåre Drangsholts och Jan Herman Linge var ”ansvariga”.

De nya båtarna – i storlekarna 22, 25 och 28 fot – för mest tankarna till modernare båtar som till exempel Windy SR 52 Blackbird. Rak stäv och skarpa linjer i kombination med modern färgsättning kommer att sätta Draco på kartan.

– Vi måste bara få namnet Draco tillbaka där det hör hemma, nämligen på skrovsidan på en motorbåt, säger Windys vd, Knut Heiberg-Andersen.

– Vi talar bara om att namnet kommer att kännas igen. Det är inte möjligt att finna något genetiskt arv mellan de nya och de gamla Draco, säger Knut Heiberg-Andersen till Batmagasinet.no.

De nya båtarna är resultatet av ett samarbete mellan Windy och Naval Architects i Hampshire i England. Båtarna är avsedda för utombordare och ska byggas i Polen.

Premiären sker på båtmässan i Düsseldorf i januari 2014, där den nya 25-fotaren blir först ut.

– Vi tog EM-brons, det var inte illa, kommenterade kSSS-skepparen Thomas Blixt efter fredagens sista segling i havskappseglings-EM i ORCi i Sandhamn.

Det återstår fortfarande en segling på lördagen, men slutställningen har små chanser att ändras och 14-mannateamet på TP52:an är därför klara bronsmedaljörer.

Kappseglingsteamet Blixt Pro Sailing, KSSS, säkrade sin tredjeplats i EM under fredagen med en delseger i Race 7 och en tredje- och fjärdeplats på bankappseglingarna. Då hade teamet legat på en stabil tredjeplats efter de genomförda havs- och bankappseglingarna.

Den norska TP52:an Trucknor Wolfpack vann EM före Cookson 50:an Camilla, medan Datacom och Ralf Aspholm hamnade utanför podiet på en fjärdeplats.

– Vi är nöjda med vår insats, vi har seglat bra och haft bra taktik i princip hela tiden, förklarar Thomas Blixt. Men under havsracet slog vi bort från vinden på första benet ner till Kopparstenarna och tappade värdfull tid. Men vi gick desto bättre på väg hem från Landsort, då vi låg tvåa.

– På torsdagen blev det ett race i extrem lättvind vind och det passar inte vår lite tyngre båt, som gärna vill ha ordentligt med blåst. Men sammantaget är vi mycket nöjda med ett brons i EM. Hela besättningen har gjort ett fantastiskt bra jobb.

Preliminärt resultat efter åtta deltävlingar. En bankappsegling återstår på lördagen.
1 NOR TRUCKNOR WOLF, Thomas Nilsson, KNS-N, 10,00
2 NOR CAMILLA, Ole Martin Vordahl, KNS, 16,50
3 SWE BLIXT PRO SAILING, Thomas Blixt, KSSS, 21,50
Blixt Pro Sailings bronsmedaljteam i EM:
• Thomas Blixt, Skeppare
• Stefan Winberg, Taktiker
• Anders Ersson, Mastman
• Jesper Ott, Storsegeltrimmer
• Tim Danielson, Fördäckare
• Markus Lagerquist, Grinder
• Jonas Tingelholm, Pitman
• Jonas Danielsson, Navigatör
• Jonas Svensson, Trimmer
• Andreas Emmoth, Trimmer
• Marco Brizzi, Strateg/Navigatör
• Sunkan Sundqvist, Floater/fördäck
• Gustav Löwing, Grinder storskot
• Olle Axelsson, Backstag

Kommentarer

Pelle Norberg 14:11:55 2013-08-12

Kul – bra jobbat!

Internationella fyrdagen firas 18 augusti. En av de många fyrar där denna dag firas särskilt är Utklippan (bilden) i Sveriges sydostligaste hörn.

Förra året gästades Utklippan av ett 160-tal personer på Fyrdagen. I år hoppas arrangörerna på minst lika många.

På BryggCaféet Grötvik avslutas sommaren traditionsenligt med ”Besök till Tylö fyr” på den internationella fyrdagen söndag 18 aug organiserat av Svenska Fyrsällskapet*, Statens Fastighetsverk, BryggCaféet Grötvik och medlemmar i Grötviks Segelsällskap som ansvarar för transporterna. Det är ett unikt tillfälle att se den pietetsfulla renoveringen av fyren och fantastiska miljön på Tylön.

Föranmälan obligatorisk via www.bryggcafeet.com

Biltema är inne i sin mest expansiva fas någonsin där 66 nya varuhus, varav 39 st i Sverige, planeras i Norden under en period av fem år. Nu är fem nya svenska varuhus bekräftade för öppning under första halvåret 2014.

”Det finns många orter runt om i landet som vi tittar på och därför är det glädjande att kunna presentera fem bekräftade varuhus för de första sex månaderna 2014. Samtidigt vill jag säga att vi har många fler orter under projektering, vilket innebär att fler varuhus kommer att tillkomma under 2014, säger Olof Fransson VD på Biltema Sweden.

Totalt räknar Biltema med att öppna mellan 8-10 varuhus i Sverige under kalenderåret 2014. Ett Biltema-varuhus sysselsätter cirka 15-20 anställda med både heltid- och deltidstjänster.

Nya varuhus bekräftade under första halvåret 2014:

Ängelholm
Karlskoga
Södertälje
Norrköping
Borås

När 2013 summeras kommer Biltema ha öppnat fem nya varuhus i landet. Det handlar om Mora, Ljungby, Vetlanda, Katrineholm och Norrtälje som tillsammans har mer än 30 000 kvadratmeter butiksyta.

Kommentarer

andreas 23:08:53 2014-05-08

varför har ni inget varuhus i norra Stockholm ?

DAniel 14:59:22 2014-06-03

Norra sidan av Stockholm då, där bor människor också !!!

Under söndagen inleddes jubileumsveckan med Tjörn Runt Classic för kölbåtar konturerade 1963 eller tidigare och Stenungsöregattan för jolleseglare. Bilden här intill är dock tagen ett tidigare år under lugna förhållanden.

Tjörn Runt Classic seglades på samma bana som Tjörn Runt och deltagarna fick pröva på att för första gången starta på Stigfjorden. 21 båtar var anmälda, 17 kom till start och 16 genomförde tävlingen. Fyra båtar startade i Skärhamn och seglade en kortare bana.

– Under förmiddagen blåste det västliga vindar och det blev en bra kryss ut ur Stigfjorden. Vi har fått pröva det nya startområdet och vår bedömning är att det kommer att fungera bra även under Tjörn Runt, säger Joakim Kling som är seglingsledare för Tjörn Runt Classic.

Under dagen provade även jolleseglarna vattnen på Askeröfjorden inför Lilla Tjörn Runt. Första Stenungsöregattan ordnades redan 1920 och är en uppskattad tävling för både nybörjare och vana kappseglare. 40 båtar var anmälda, 36 kom till start och 28 genomförde tävlingen.

– För första gången på länge hade vi friska vindar och deltagarna visade på kämparglöd och entusiasm. Många av deltagarna genomförde sin första kappsegling och det är alltid en stor upplevelse för dem, säger Anders Torén som är seglingsledare för Stenungsöregattan.

Resultat Tjörn Runt Classic:
Start Stigfjorden – Håkan Olsson i en Drake, Stenungsunds segelsällskap
Start Skärhamn – Leif Sjögren i en Andunge, Motala segelsällskap
Resultat Stenungsöregattan:
Optimist A – Oscar Engström, Lerums segelsällskap
Optimist B – Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
Optimist C – Johan Kylebäck, Hjuviks båtklubb
Access – Adam Gedda, Stenungsunds segelsällskap

För fler resultat se www.stss.se

Nu finns det Blåtandseneheter som kan kopplas till Fusion marina stereoanläggningar. Bluetoothmodulerna är vattentäta (IP65) och testade för den marina miljön och har en räckvidd på 10 m.

Modulerna finns i två versioner och ger möjlighet att streama musik och radio trådlöst från en A2DP kompatibel Bluetooth enhet som Apple, Android, Windows, Blackberry m.m. när stereon är aktiv.

MS-BT100 är en universal Bluetooth modul som ansluts till AUX ingången och strömförsörjs från Fusion stereon.
Pris: MS-BT100 – 495 kr.

MS-BT200 är en mer avancerad Bluetooth modul som passar till Fusion 700 serie och Fusion RA205. Den ansluts till Sirius ingången och ger möjlighet att streama musik från en Bluetooth kompatibel enhet samt att även kontrollera och styra enheten från Fusion stereon. Artist, låtnamn kan presenteras på skärmen beroende på enhetens Bluetooth egenskaper.
Pris: MS-BT200 – 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Inför höstens stora båtmässor har engelska Princess Yachts International höjt tempot ytterligare och lanserar flera nya modeller. Den allra senaste nyheten är en yacht på 35 meters totallängd som kompletterar företagets serie med M CLASS cruising yachts under 2014.

Den nya yachten är en uppföljare till succén med det nya flaggskeppet, Princess 40M, som är den största motoryachten som har byggts i kompositmaterial i Storbritannien.

Den nya Princess 35M blir en så kallad semi-custom motor yacht med kapacitet att cruisa med antingen låg eller hög marschfart med en imponerande räckvidd och effektivitet. Samtidigt är alla utrymmen ombord skapade för ett båtliv i yppersta lyx.

M CLASS är en serie tekniskt raffinerade yachter, som alla kan kundanpassas till en mycket hög nivå. I serien ingår Princess 32M, den nya 35M och vinnaren av World Superyacht Award, 40M.

35M har ett grosstonnage på 243 ton, vilket är 25 procent mer än i Princess 32M. Den nya Princess 35M erbjuder därmed mycket större innerutrymmen och stora kabiner för avkoppling, umgänge med mera.

Den bakre delen av salongen har inretts som en ”Beach Club”. En stor sittyta med stora sittplatser för passagerare som vill se förut under färd och en rejält tilltagen bar är några av kännetecknen.

På akterspegeln finns, som alltid på större båtar idag, en hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform med kapacitet för att hantera båtar på upp till 5,65 m eller en wet bike upp till 3,5 m.

Tekniska data
Längd ö a: 35,15 m
Bredd: 7,3 m
Djupgående: 2,08 m (full last)
Vikt: 131 600 kg
Bränsletankar: 15 700 liter
Vattentankar: 1 750 liter
Hålltank: 1 000 liter
Svartvattentank: 880 liter
Motoralternativ:
Twin Caterpillar C32 A (2 X 1925mhp) Maximum speed – up to 23 knots
Twin MTU 16V 2000 M84 (2 x 2217mhp) Maximum speed – up to 25 knots
Twin MTU 16V 2000 M94 (2 X 2640mhp) Maximum speed – up to 27 knots
Info: http://www.princessyachts.com/

Åtta av tio båtägare är positiva till den nya lagen om sjöfylleri. Att det numera är samma alkoholgräns på sjön som på vägen verkar ha påverkat folks inställning till nykterhet på sjön. Det visar en undersökning från If. År 2010 infördes en ny lag om sjöfylleri.

Samma alkoholgräns gäller idag på sjön som på väg.
En undersökning från försäkringsbolaget If visar på ett stort stöd för den nya lagen. Åtta av tio, 79 procent, av båtägarna tycker det är bra med samma alkoholgräns på sjön som på vägarna. Bland hela befolkningen är 86 procent positiva till den nya lagen.

– Vi ser en förändrad attityd till alkohol i samband med båtfärd. Nykterhet betraktas som alltmer självklart för den som ska framföra båten, säger Dan Falconer, båtspecialist på If.

– Hos båtfolket skiljer sig inställningen en del mellan könen. Fler kvinnor än män är positiva till regler på sjön. Endast sex procent av kvinnorna är motståndare till en promillegräns på sjön, jämfört med 25 procent bland männen.

Drygt var femte svensk har tillgång till en fritidsbåt enligt undersökningen.

Undersökningen:
Den 1 juni 2010 infördes samma alkoholregler på sjön som på vägarna (0,2/1,0 promille). Vad tycker du om det?
Alla Kvinna Man
Bas – Tillgång till fritidsbåt 1359 666 693
Bra 79% 91% 69%
Dåligt 16% 6% 25%
Vet ej 5% 3% 6%
Alla Kvinna Man
Bas 6024 3116 2908
Bra 86% 93% 79%
Dåligt 9% 3% 15%
Vet ej 5% 5% 6%

Camilla Ulrikkeholm har tagit sin tredje raka seger i Lysekil Women’s Match, och befäster därmed ställningen som nummer ett på ISAF:s världsranking. I Lysekilsfinalen slog danskan Lucy Macgregor med 3 – 1 i matcher, men brittiskan vinner ändå hela Women’s International Match Racing Series. Svenska Anna Kjellberg besegrade Claire Leroy, Frankrike, med 2 – 1 i matcherna om tredjeplatsen i Lysekil, och slutade därmed tvåa i den nya internationella serien.

– Vi har seglat väldigt bra hela veckan och vet att vi hade platsat i finalen. Samtidigt är det här resultatet också helt OK, och en andraplats i den internationella serien är långt bättre än vi hade vågat hoppas på det här första året, kommenterar Anna Kjellberg.

Det var en mycket besviken Kjellberg som fick se sig slagen med 3 – 1 efter riktigt täta och spännande matcher i semifinalen mot Macgregor, men samtidigt var svenskan fast besluten att lägga det bakom sig och gå in i matcherna om tredje pris med rejäl revanschlust. Efter att seglingarna fördröjts av ett åskväder som drog in över Lysekil, bjöd lördagseftermiddagen på rena propagandaförhållanden på Kyrkviksbukten, med solglimtar och en stabil sydlig bris. Kjellberg vann den första matchen, men sedan bröt Leroy tillbaka och tvingade fram en tredje och direkt avgörande match, som svenskan sedan ledde från start till mål:

– Vi hade lite svårt att sätta alla detaljer i varje race, men det gick bättre och bättre och i den sista matchen stämde det mesta, skrattar Kjellberg, som kunde lämna Lysekil 140 000 kronor rikare; omkring 100 000 kr för andraplatsen i serien och 39 000 kr för tredjeplatsen i Lysekil.

Ännu gladare var förstås Lysekils drottning, världsettan Camilla Ulrikkeholm, som först besegrade Claire Leroy med 3 – 1 i semifinalen, och sedan lyckades upprepa de siffrorna mot Lucy Macgregor efter några synnerligen krävande och spännande finalmatcher:

– Det är så dejligt! När vi såg deltagarlistan vågade vi verkligen inte hoppas på att vinna igen, strålade Ulrikkeholm, som alltså tog sin tredje raka seger i Lysekil Women’s Match.

– Camilla seglade verkligen bra idag. Hon och hennes besättning känner till båten och sätter alla manövrer väldigt professionellt. Det avgjorde idag, säger Macgregor, som var först fram för att direkt efter målgång i sista finalmatchen gratulera danskan till segern.

– Vi bevakade Lucy hela tiden, och kunde dra ifrån tack vare bättre manövrer, tycker Camilla.

Finalresultat i Lysekil Women’s Match:
Camilla Ulrikkeholm, DEN – Lucy Macgregor, GBR, 3 – 1

Resultat i petit final, om tredjeplatsen i Lysekil Women’s Match:
Claire Leroy, FRA – Anna Kjellberg, SWE, 1 – 2

Resultat i semifinalerna i Lysekil Women’s Match:
Claire Leroy, FRA – Camilla Ulrikkeholm, DEN 1 – 3 Anna Kjellberg, SWE – Lucy Macgregor, GBR 1 – 3

Slutresultat i Lysekil Women’s Match 2013 (skeppare, nationalitet, WIMR Series poäng, prispengar):
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 25, 100 000 SEK 2. Lucy Macgregor, GBR, 22, 47 000 SEK 3. Anna Kjellberg, SWE, 20, 39 000 SEK 4. Claire Leroy, FRA, 16, 31 000 SEK 5. Ekaterina Skudina, 15, RUS, 27 000 SEK 6. Anne-Claire Le Berre, 13, FRA, 24 000 SEK 7. Caroline Sylvan, SWE, 12, 19 000 SEK 8. Johanna Larsson, SWE, 10, 13 000 SEK 9. Alexa Bezel, SUI, 8, 0 SEK 10. Claudia Pierce, NZL, 6, 0 SEK 11. Anna Kjellgren, SWE, 4, 0 SEK

Slutresultat i Women’s International Match Racing Series 2013 (skeppare, nationalitet, WIMR Series poäng, prispengar):
1. Lucy Macgregor, GBR, 88, 25 000 USD
2. Anna Kjellberg, SWE, 70, 15 000 USD
3. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 69, 10 000 USD 4. Stephanie Roble, USA, 47 5. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44 6. Caroline Sylvan, SWE, 38 7. Claudia Pierce, NZL, 31 8. Ekaterina Skudina, RUS, 30 9. Tamara Echegoyen, ESP, 25 10. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25 11. Alexa Bezel, SUI, 25 12. Julie Bossard, FRA, 22 13. Katie Spithill, AUS, 19 14. Claire Leroy, FRA, 16 15. Merel Witteveen, NED, 15 16. Anne-Claire Le Berre, FRA, 13 17. Anna Kjellgren, SWE, 11 18. Johanna Larsson, SWE, 10 19. Nicole Breault, USA, 10 20. Susannah Pyatt, NZL, 9 21. Milly Bennett, AUS, 8 22. Madeline Gill, USA, 6 23. Anne Marit Hansen, NOR, 4 24. Sung-Eun Choi, KOR, 4 25. Morgane Dréau, FRA, 4

Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.

Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.

Info:
www.lysekilwomensmatch.se http://www.facebook.com/lysekilwomensmatch
Twitter: LWMLYSEKIL #LWM2013
Instagram: @LWMLYSEKIL #LWM2013

Bilder:
Team Camilla Ulrikkeholm DEN vinnare av Lysekil Womens Match 2013. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Anna Kjellberg SWE rundar före Claire Leroy FRA. Foto Dan Ljungsvik/LWM.

Team Camilla Ulrikkeholm DEN rundar före Lucy Macgregor GBR i Womens Match 2013. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Avantime ORCi EM, som även kallas havskappseglings-EM, avslutades under lördagen med ett bankappseglingsrace på havet utanför Sandhamn. 59 båtar deltog i tävlingens sista race. Lördagens seglingar tog plats med svaga ändock jämna vindar, till skillnad från fredagens race.

Resultaten visar på jämna race under veckan mellan de som kämpade i toppen. Norge plockar med sig ett guld och ett silver hem från ORC 1 och Sverige fick glänsa med två brons och ett guld fördelat över de tre klasserna. Estland hade även de ett bra EM med ett guld och två silver. Tysklands enda medalj i årets EM kom i ORC 2 och var av bronsfärgad valör.

Slutliga totalresultatet för Avantime ORCi European Championship 2013;

ORCI 1:
1. Trucknor Wolfpack, Thomas Nilsson, KNS-N, Norge
2. Camilla, Martin Vordahl, KNS, Norge
3. Blixt Pro Sailing, Thomas Blixt, KSSS, Sverige

ORC 2:
1. Teknova/Albatross, Bengt Falkenberg, GKSS, Sverige
2. Premium, Priit Tammemägi, KJK, Estland
3. Xenia, Ralf Lässig, WYC, Tyskland

ORC 3:
1. Sugar 2, Mihkel Kosk, PYC-ES, Estland
2. Katarina II, Aivar Tuulberg, PYC-ES, Estland
3. Team Arken Zoo, Patrik Forsgren, KSSS, Sverige

Foto: Malcolm Hanes.

När den ordinarie anmälan stängde under torsdagskvällen var 465 båtar anmälda till årets upplaga av Tjörn Runt.

– Vi har snart fler anmälda än vad vi haft under de senaste tre åren. Seglarna har fram till och med den 12 augusti på sig att göra efteranmälningar så vi hoppas att det blir över 500 deltagare, säger Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt.

Årets kappsegling seglas moturs runt Tjörn, med starten i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron och målgången på Askeröfjorden utanför Stenungsund. Den är också uppdelad på två banor; den ”lilla” där de mindre båtarna seglar och den ”stora” för de större och snabbare båtarna.

Jubileumsveckan inleds redan den 11 augusti med Tjörn Runt Classic.

– Under planeringen av jubileet väcktes idén att särskilt uppmärksamma båtar konstruerade senast 1963 med en egen kappsegling, berättar Bo Bäckman som är projektledare för 50-årsjubileet. Det blir också ett bra tillfälle att provsegla den ”lilla” banan i Tjörn Runt.

Även för de yngre deltagarna blir det något extra under jubileumsveckan. Deltagarna i Lilla Tjörn Runt får en möjlighet att segla tillsammans med namnkunniga seglare den 15 augusti i M32 Tjörn Runt Youth Challenge.

– Tillsammans med Berg Propulsion vill vi inspirera unga seglare och göra det möjligt att prova på avancerad flerskrovssegling. Därför ges nu ett tillfälle att segla med, och mot, Sveriges bästa seglare i katamaranen M32, säger Lars Berglund.

Sex lag är anmälda till M32 Tjörn Runt Youth Challenge och det finns möjlighet för ytterligare två lag att anmäla sig.

Tävlingskalender Tjörn Runt-veckan 2013
11 augusti Tjörn Runt Classic
13 augusti Start- och målövning Lilla Tjörn Runt
15 augusti Start- och målövning Tjörn Runt
15 augusti M32 Tjörn Runt Youth Cup
16 augusti Lilla Tjörn Runt
17 augusti Tjörn Runt

Info: www.stss.se

Foto: Åke Fredriksson.

I helgen är det jubileumsregatta i Saltsjöbaden då Baggensfjärdens Stjärnbåtsseglare, BSS, och KSSS arrangerar Stjärnbåtens 100-årsregatta den 10-11 augusti.

Stjärnbåten ritades 1913 av varvsförmannen Janne Jacobsson från Göteborg. Klassen tog fart under 1920-talet och var fram till mitten på 1960-talet den dominerande juniorbåten i Sverige.

Tiotusentals flickor och pojkar lärde sig segla, kappseglade eller skärgårdsseglade, i Stjärnbåtar. VM- och OS-mästare som Pelle Petterson, Peter Norlin, bröderna Sundelin, Pelle Gedda och flera andra var alla framgångsrika Stjärnbåtsseglare.

Det har byggts 531 båtar i trä och två i plast. Ragnar Lindstedt från Uppsala har gjort formar till plastbåten. Tyvärr börjar leden tunnas ut och man räknar med att det i dag finns cirka 60 Stjärnbåtar kvar. I helgen kommer tio av dem att segla på Baggen, varav två är de nybyggda plastbåtarna.

Det är en mogen samling flickor och pojkar som möts i jubileumsregattan för att mäta sina krafter mot varandra på samma vis som man gjorde i skolungdomens höstseglingar på 1940-1960-talen. Trettio rorsmän är anmälda att segla båtarna i tre heat vardera. Därefter blir det semifinaler och final. Det är mycket som står på spel. BSS har en del att ta igen mot göteborgarna, som varit framgångsrika de två senaste gångerna man mötts.

Läs mer om BSS och Stjärnbåten på www.stjarnbat.wordpress.com