Nyheter

Årets rekordfina sommar gav en efterlängtad återhämtning för båtbranschen. Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – genomförde nyligen en snabb enkät bland sina 400 medlemsföretag, i syfte att känna av hur båtsäsongen 2013 varit hittills. Över 120 företag svarade på enkäten och den allmänna känslan är att säsongen har varit bättre, och i många fall, mycket bättre än förra båtsäsongen.

– En anledning till den ökade omsättningen är det fina vädret, men även intresset för båtlivet upplevs allt starkare samt att man kan ana ett lite bättre ekonomiskt läge i Sverige. Detta bådar gott för höstens försäljning och intresset inför sensommarens flytande båtmässor, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat.

– Försäljningen av nya båtar visar ännu inte på någon ökning, däremot har försäljningen av begagnade båtar tagit rejäl fart, vilket på sikt gynnar försäljningen av nya båtar.

Försäljningen av tillbehör och reservdelar har ökat i hela Sverige och beläggningen på varven för service och reparationer likaså. Även försäljningen av bränsle har ökat.

Sammantaget ger detta tydliga signaler på att många har varit ute på sjön och använt sina båtar i sommar, vilket gynnar båtbranschen.

Foto: Gustav Kaiser.

Det var en mycket snabb motorbåt som var inblandad i den mycket tragiska olyckan i Örnsköldsvik, natten till söndagen. Tre personer är bekräftade döda och en person ligger allvarligt skadad på sjukhus, uppger lokaltidningen.

Vad som har orsakat olyckan är oklart, men enligt polisen kan båten ha kört emot en boj mitt i natten. En teori som framförs i lokaltidningen är att föraren kanske har trillat över motorreglagen efter att ha kört emot en plåtboj. Därefter kan båten, som var försedd med en 350 hk utombordsmotor, snabbt ha accelererat och kört upp på land.

Olyckan är den värsta båtolyckan som har drabbat Örnsköldsvik i modern tid. Den inträffade mellan Hörnskatan och Skommarhamn i Örnsköldsviks skärgård.

Info: http://allehanda.se/blaljus/olyckor/1.6189430-varsta-batolyckan-i-o-vik-genom-tiderna

Årets Tjörn Runt blev en snabb segling i bra väder och med många nöjda seglare. Vinnare på stora banan är Martin Nilsson, Salona 37, med startnummer 322 medan Carl-Axel Hellman, J14, med startnummer 1560 tog hem segern på lilla banan.

505 båtar var anmälda till jubileumsseglingen varav 114 båtar till stora banan och 391 till lilla. 460 båtar registrerade sig och av dessa fullföljde 400 seglingen. Sista båt kom i mål 18:37.

– Vi har fått mycket beröm från seglarna som tycker att det varit roligt att segla i dag. Det har också varit väldigt få incidenter trots den bitvis hårda vinden, säger Anders Thorén, en mycket nöjd tävlingsledare.

Ordföranden för Stenungsunds Segelsällskap, Olof Beckman, tog också fasta på att årets Tjörn Runt blev en säker segling:

– Trots de besvärliga seglingarna med kryss genom den smala passagen vid Kyrkesund hände inga svåra tillbud. Väderförhållandena under dagen har varit grymt bra. Nu ska vi göra en utvärdering av hur det var att segla ”baklänges” och ta ställning till hur vi ska göra nästa år.

Preliminära vinnare i de olika startgrupperna 2013 blev:

Startgrupp 1 – Hans Wallén, M32, GKSS

Startgrupp 2 – Fredrik Karlsson, Formula 18, KSSS

Startgrupp 3 – Martin Nilsson, Salona 37, HJBK

Startgrupp 4 – Sten Haeger, First 35, GKSS

Startgrupp 5 – Anders Dahlsjö, Dominant 105, LBS

Startgrupp 6 – Peter Källström, Ravage 36, GKSS

Startgrupp 7 – Per Wretlind, Smaragd, LDSS

Startgrupp 8 – Per Algotsson, X-79, BKSS

Startgrupp 9 – Hans Caspersson, Omega 30, GKSS

Startgrupp 10 – Claes Amnäs, Express, GKSS

Startgrupp 11 – Emil Sandberg, Smaragd, LDSS

Startgrupp 12 – Johan Söderberg, Cumulus, BKSS

Startgrupp 13 – David Christofferson, 707, XSS

Startgrupp 14 – Håkan Olsson, Drake, StSS

Startgrupp 15 – Karl Axel Hellman, J14, MASS

Startgrupp 16 – Olle Hulling, 707

Info: www.stss.se

Foto: Alf Tornberg.

Volvo Car Groups (Volvo Cars) nya drivlinefamilj Drive-E tar bränsleekonomisk körglädje in i en ny dimension där antalet cylindrar inte längre inte är viktiga för att skapa kraft och körbarhet. De tre första motorerna i den tvåliters, fyrcylindriga drivlinefamiljen introduceras under hösten 2013.

Dieselversionen har världsledande i-Art-teknik och den kraftfullaste bensinmotorn är utrustad med en klassledande kombination av kompressor och turbo.

– Vi har tagit fram mindre, mer intelligenta motorer med effektkurvor som ger dynamisk körbarhet på samma nivå som motorer med fler cylindrar, men fortfarande med fyrcylindrig bränsleekonomi. Genom att addera elektrifiering, t ex i form av laddhybridteknik, kan vi få upp prestanda på V8-nivå, säger Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering på Volvo Cars.

Hela Drive-E familjen, som under utvecklingsfasen kallades Volvo Engine Architecture (VEA), består i princip av två fyrcylindriga motorer, en diesel med common rail och en direktinsprutad bensinversion. Tillsammans ersätter de åtta motorarkitekturer på tre plattformar.

Dieslarna i Drive-E familjen har mellan 120 och 230 hästkrafter. Bensinversionerna startar på 140 hästkrafter och sträcker sig upp över 300 hästkrafter.

Flera nivåer av turboladdning ger flexibilitet, från exceptionellt bränslesnåla varianter till motorer med hög effekt och vridmoment. För att möta alla kundönskemål får vissa motorer extra prestanda via elektrifiering eller annan spjutspetsteknik.

Tre Drive-E-motorer
Initialt är nya Volvo S60, V60 och XC60 tillgängliga med tre motorer från den nya motorfamiljen: bensinturbon T6 med 306 hk, T5 med 245 hk och turbodieseln D4 med 181 hk. En ny åttastegad automatlåda bidrar också till förbättrad körbarhet och utmärkt bränsleekonomi. T5- och D4-motorerna finns även i nya Volvo V70, XC70 och S80.

De egenutvecklade motorerna byggs vid Volvo Cars högteknologiska motorfabrik i Skövde.

Ny åttastegad automatväxellåda
För att ge rapp, smidig och bränslesnål körbarhet sker kraftöverföringen antingen via en ny åttastegad automatisk växellåda eller med en vidareutvecklad sexväxlad manuell låda, med fokus på förbättrad bränsleekonomi.

– Den sofistikerade Drive-E-tekniken ger kunden hög prestanda, förbättrad bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och en kraftfull ljudkaraktär. Vi har fyrcylindriga motorer med högre prestanda än dagens sexcylindriga och lägre bränsleförbrukning än vår nuvarande fyrcylindriga generation, säger Derek Crabb. Han tillägger:

– En Drive-E-motor har samma effekt som en sexcylindrig motor, men vikt och storlek minskar avsevärt. Bränsleförbrukningen reduceras med mellan 10 och 30 procent, beroende på vilken motor du jämför med.
Dieslar med världsledande i-Art
Dieslarna kommer med världsledande i-Art-teknik. Genom återkoppling av trycket i samtliga bränslespridare istället för den konventionella lösningen med en enda trycksensor i common rail, gör i-Art det möjligt att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutningen i var och en av de fyra cylindrarna.

– Man kan beskriva vår ökning av trycket till exceptionella 2 500 bar tillsammans med införandet av i-Art som nästa steg i en revolution för dieselmotorer. Det är ett genombrott som kan jämföras med när vi uppfann lambdasonden för katalysatorn 1976. Ytterligare en unik uppfinning för personbilar från Volvo, säger Derek Crabb.
Varje insprutare är försedd med en egen minidator som övervakar insprutningstrycket. Med informationen som bas säkerställer det självanpassande i-Art-systemet att den ideala mängden bränsle sprutas in under varje förbränningscykel.

Kombinationen av högre insprutningstryck och i-Art-teknik ger kunden en motor med bättre bränsleekonomi, betydligt lägre utsläpp och hög effekt, allt med en kraftfull ljudkaraktär.

Dieslarna har också finesser som dubbelturbo, reducerad friktion och en smart ventillösning på kylsystemet som ger snabbare uppvärmning efter kallstart.
Bensinmotor med kompressor och turbo
Genom att använda kompressorn för att förstärka den nedre delen av momentkurvan får motorn den kraftfulla känsla som kännetecknar en stor sugmotor. Den mekaniskt kopplade kompressorn börjar arbeta omedelbart på låga varv, medan turbon får upp farten när luftflödet ökar.

Andra förbättringar på bensinmotorerna är åtgärder för att minska friktionen, till exempel kullager på kamaxeln, samt snabb kontinuerlig variabel ventilstyrning och intelligent temperaturstyrning med en adaptiv elektrisk vattenpump.

Förberedd för elektrifiering
Drive-E-motorerna är från början förberedda för framtida elektrifiering. Nyckelkomponenter som den integrerade startmotorn och generatorn (ISG) kan enkelt monteras – och de kompakta fyrcylindriga motorerna gör det möjligt att montera elmotor både fram och bak. Batteriet har sin förutbestämda plats mitten av bilen.

Mindre motorer utan kompromisser
Inom Volvo Car Group är man övertygande om att fokus på fyrcylindriga drivlinor är den rätta vägen att nå den mix av effekt, körbarhet och bränsleförbrukning som dagens kunder vill ha.

– Effekten man får ut av en motor har ingenting att göra med dess storlek, utan på mängden luft som passerar genom motorn. Man kan också göra en motor mer effektiv om man gör den mindre. Så om du kan trycka mer luft genom en mindre motor får kombinationen av hög effekt och bättre effektivitet, säger Derek Crabb och avslutar:

– När jag var involverad i utvecklingen av Formel 1-motorer, tog man fram 1,5-liters turbomotorer med över 900 hästkrafter. Och våra nya Drive-E-motorer har faktiskt redan testats på tävlingsbanorna. Motorn som vi använde i WTCC 2011 var en Drive-E-prototyp och under den sista tävlingen satte vi nytt banrekord.
Volvo Personbilar Sverige.

En ny skötselplan för Bjuröklubbs naturreservat har fastställts av Länsstyrelsen. Den nya skötselplanen för naturreservatet har tagit fasta på områdets betydelse för turismen och friluftslivet.

– Entréer, stigar och besöksmål kommer att rustas upp. De skogar som avverkades på slutet av 1950-talet kommer att genomgå en naturvårdsanpassad restaurering, berättar Tomas Staafjord som tagit fram skötselplanen.

Anmärkningsvärd natur

Bjuröklubbs naturreservat ligger mycket vackert vid havet i Skellefteå kommun. Platsen är en historiskt välkänd som fyr- och lotsplats och för SMHI dagliga väderrapportering.

Naturen är anmärkningsvärd med klapperfält mot havet, vackra sanddyner, knotiga tallskogar och inte minst marina miljöer med bottnar och grund värdefulla för fiskarnas uppväxt.

Spännande kulturhistoria

Runt Bjuröklubb ligger bland annat ett spännande vrak från ett tyskt handelsskepp, som sänkts av ryska ubåtsflottan under första världskriget.

– Olaus Magnus, som besökte Bjuröklubb redan år 1519, märks fortfarande av vid fyren, avslutar Tomas Staafjord. Mörka aftnar om hösten sägs det att man kan höra den gamle prästen och skrönikören flåsa mellan block och klapper.

Junisiffrorna för turismen i Västsverige kan jämföras med Sverige som helhet, som ökade 3,7%. Skåne ökade med 3,6% medan Stockholm minskade 1,6%.

Tillväxten första halvåret, januari tom juni, var 6,3 % och 145 000 fler gästnätter i Västsverige. Inom länet ökade Göteborgsregionen med 92 211 gästnätter, Skaraborg med 24 753 gästnätter och Bohuslän med 22 892 gästnätter under första halvåret. Utländska gästnätter ökar på samtliga prioriterade marknader och allra mest ökar Norge med 20,2%.

Under 2013 har det också byggts fler hotell och boendekapacitetet har ökat med nästan 500 fler rum i länet. Samtidigt har beläggningsgraden ökat från 49% till 50%, vilket är positivt.

Lotta Nibell-Keating, tfVD på Västsvenska Turistrådet säger:

– Ökningen är glädjande och ett resultat av många samlade insatser men inte minst nya investeringar och ökad hotellkapacitet. Andra bidragande faktorer är IKEA som under våren öppnade i Uddevalla. Under försommaren invigdes Naturum Vänerskärgården och Victoriahuset på Läckö. Lägg därtill en god blandning av möten, evenemang och stark mediaexponering.

Foto: Lisa Nestorson.

Den 50:e upplagan av Tjörn Runt seglas lördagen den 17 augusti. Bland de anmälda båtarna finns såväl OS-seglare som andra väl meriterade kappseglare och familjeseglare. Guldmedaljören från OS i London, Fredrik Lööf, seglar i en M32.

Till jubileumsseglingen är 505 båtar anmälda. 114 båtar seglar stora banan och 391 seglar den lilla. Förra året anmäldes 436 båtar, 428 kom till start och 412 gick i mål.

På startlinjen finns även flera tidigare vinnaren såsom Michael Collberg, Anders Dalsjö, Emil Sandberg, Sven Johansson, Mattias Heiding, Hans Wang, Anders Hansen, Hans Oskarsson och Mats Johansson.

– Det känns som vår jubileumssegling verkligen fått genomslag och att intresset är stort för våra olika arrangemang under Tjörn Runt-veckan. I Stenungsund kommer det att anordnas festligheter under fredag och lördag. Speciellt roligt är att även Tjörns Kommun och företagen där deltar med olika arrangemang i år, säger Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt.

Säkerheten är viktig under Tjörn Runt. Detta innebär förstås krav på personlig flytutrusning för alla seglare.

– I övrigt gäller det sjömanskap framför kappsegling. Ser man någon som ligger illa till ska man hjälpa, säger Sven Karlsson som är säkerhetsansvarig för Tjörn Runt.

Det går att följa 30 båtar, som har försetts försetts med GPS-sändare, under seglingen. Det sker på mobiltelefon via appen ”Garmin Tracker” på Google Play för Android eller ”Tracker” på App Store. Logga in med användarnamn tjornrunt och lösenord garmin. Via dator är det http://my.garmin.com. Seglare som kan följas via GPS är bland andra Johnnie Berntsson i Progressiva, Martin Nilsson i Salona 37, Anders Dalsjö i Dominant 105, Michael Collberg i Cumulus och Peter Gustavsson i J111.

Bilden:
Tjörn Runt Classic 2012. Foto: Åke Fredriksson.

Båtarna från Stormer Marine, som har sitt ursprung från off-shore industrin, är robusta, praktiska och nästintill underhållsfria. Under det senaste året har de utvecklat flera nya modeller och två av dessa kommer att visas på båtmässor inom kort. Aluminiumbåten Stormer Rescue 65i har världspremiär på Öppna Varv i Ellös.

Stormer Rescue 65i har sitt ”DNA” från den Stormer Tugboat 60 som Båtbyrån visade förra året på mässorna i Ellös och på Gustavsberg.

Den nya modellen har i samarbete med Båtbyrån förfinats och anpassats för den Skandinaviska marknaden. Fokus har varit på att konstruera en trygg, robust och lättanvänd båt. Det är en stadig båt vilket gör det lätt att röra sig ombord, även under gång. Det är enkelt och säkert att ta sig ombord tack vare den praktiska pulpiten i fören eller via den lättillgängliga badplatformen i aktern.

Aluminiumbåtarna från Stormer Marine är unika i sin storleksklass eftersom de har inombordsmotorer. Inombordare är pålitliga och lätta att göra service på, dessutom är de inte stöldbegärliga.

Stormer Rescue 65i
Några av nyheterna:
– Kraftig sk box-konstruktion i relingen vilket ger ett mycket vridstyvt skrov
– Byggs i 5mm marinaluminium
– Ombonad styrplats med skyddande vindruta
– Öppningsbara kistbänkar
– Ankarbox i för- och akterdäck
– Förpik med stort stuvutrymme
– Skyddande räcke och pulpit på fördäcket
– Gummimatta, sk ”Anti-slip” på alla bänkar och durkar. Behagligt och säkert
– Stor, gummerad badplattform med ”dykarstege”

Tekniska data
L.ö.a 6,46 m
Bredd 2,34 m
Djup 0,59 m
Motor 52-85 hk, Vetus eller Steyer diesel, rak axel
Fart 12-18 kn
CE-kategori C, 6 pers
En standardutrustad Rescue 65i kostar från 382 000 SEK inkl mvs.

Stormer Patrol 100
En annan nyhet från Stormer Marine är deras hittills största modell, Patrol 100. Denna 10 m långa aluminiumbåt kan även utrustas med vattenjet-drift. Maxfart är mellan 19-31 knop beroende på motoralternativ.

Trots sitt robusta yttre är detta en riktigt slank och lättdriven båt med mycket goda sjöegenskaper. Patrol 100 har en invändig och en utvändig styrplats. Ombord finns pentry, toalett och sovplatser för upp till 5 personer. Allt utfört i Stormers enkla och rationella stil.

Denna modell är framtagen för polis, brandförsvar och patrullverksamhet men den är även lämplig för åretruntboende i skärgården som behöver en pålitlig båt med skyddad styrplats.

Stormer Patrol 100 visas på HISWA, flytande båtmässan i Amsterdam 3-8 september.

Presentationsfilm http://www.youtube.com/watch?v=J5I1yVjQw5I

Tekniska data
L.ö.a 10,15 m
Bredd 3,00 m
Djup 0,89 m
Motor 140-285 hk, Vetus eller Steyer diesel, rak axel/vattenjet
Fart 19-31 kn
Antal pers. 12
CE-kategori C eller B
En Stormer Patrol 100 kostar från 1 530 000 kr.

Info: www.batbyran.se

Misslyckade ankringar eller att inte få ned seglet kan vara nog så jobbigt för en stolt skeppare. Men att gå på grund är det absolut mest pinsamma man kan råka ut för på båtsemestern. Det visar en undersökning från If.

Den här sommaren har många med glädje tillbringat sin lediga tid på sjön. Och svenskarna är ett båtälskande folk. Men det är inte bara sol och salta bad förknippat med båtsemester. Det kan också inträffa misstag och pinsamma situationer på båtsemestern.

Här är listan på vad man tycker är de mest pinsamma händelserna:
1. Gå på grund (28 procent)
2. Bensinen tar slut (18 procent)
3. Misslyckas när man ska lägga till (17 procent)
4. Ankarlinan hamnar i propellern (7 procent)
5. Åka vilse (7 procent)
6. Inte få ned seglet (1 procent)
Annat (2 procent)
Vet inte (21 procent)

– Att klanta till det när man är ute på sjön händer nog de flesta båtägare någon gång. Då är det viktigt att veta hur man ska reda upp situationen. En båtansvarsförsäkring är även bra att ha om olyckan är framme och du skulle skada någon eller något, säger Dan Falconer, båtexpert på If som själv råkat ut för vissa fadäser på sjön.

Det finns över en miljon fritidsbåtar i Sverige.
Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2013 med 1 359 personer mellan 18 och 74 år med tillgång till fritidsbåt.

En fastighetsägare före detta verksam i fruktbranschen är den person som tillsammans med Runo Gillholm (Gillholms Marina) har köpt konkursade Nord West & Najad. De båda kompanjonerna står bakom företaget Gold Cup 8881 AB, som officiellt har köpt Nord West & Najad, uppger tidningen Båtbranschen (Sweboats medlemstidning).

Runo Gillholm, som först framträdde som delägare, äger bland annat äger Kornhalls Varv i Harestad söder om Kungälv. Hans kompanjon, Thomas Olausson, har en bakgrund inom fruktimport, men efter att ha sålt den verksamheten har han investerat i fastigheter både på västkusten och i Stockholm.

Thomas Olausson är främst verksam inom tre bolag:
Carrera Fastigheter AB
Fastighets AB Lindome Centrum
Lindome Centrumfastigheter AB.

Gillholms och Olaussons köp av Nord West & Najad kom som en riktig överraskning för båtbranschen. Många trodde att grundaren, Benny Martinsson, tillsammans med någon partner skulle köpa tillbaka företaget efter konkursen. Benny Martinsson lämnade ett bud, men Runo Gillholm gav tillsammans med sin kompanjon det bästa anbudet på det konkursade företaget.

– Detta är den lösning som stod till buds. Den är acceptabel för mig och acceptabel för banken, säger konkursförvaltare Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg som handlagt konkursen till Båtbranschen.

– Swedbank i Stockholm, som hade hand om företagets krediter, och jag är nöjda med den här lösningen, men köpeskillingen är hemlig. Benny Martinsson, som grundade Nord West Yachts och drev företaget fram till konkursen, fanns med som en av de slutliga budgivarna men han förlorade affären på upploppet, säger Fredrik Tengström.

Runo Gillholm var inte med bland de ursprungliga intressenterna på konkursboet. Men hans intresse växte efter hand.

– När företaget inte blev sålt i första rundan så blev jag intresserad. Jag har alltid gillat utmaningar, så jag ser det som en intressant affär. Det är grunden, sedan får vi se hur det blir. Jag har dock inte för avsikt att flytta mitt eget företag från Kornhall till Vindön, säger Runo Gillholm.

– Jag lovar inget åt något håll om hur stort Nord West & Najad kan vara i framtiden. Vi pratar helt andra nivåer med personer och antal båtar än innan konkursen. Ska man bygga den här typen av båtar så ska det vara en annan framförhållning än vad den tidigare ägaren hade.

Vid konkurstillfället hade Nord West & Najad stora skulder till en rad privatkunder som hade betalat i förväg för båtar som de hade beställt. Enligt Runo Gillholm har ett tiotal av dessa köp gått tillbaka till konkursboet.

– Konkursförvaltaren har konstaterat att de köp av begagnade båtar som gjordes utan bankgarantier inte håller utan de båtarna går tillbaka till konkursboet. Kunderna är underrättade av konkursförvaltaren, säger Runo Gillholm.

Vad som kommer att hända med Nord West & Najad är därmed synnerligen oklart. Runo Gillholm har inte gått ut med några planer eller visioner. Klart är dock att det kan bli en uppdelning av det välkända båtföretaget på en motorbåtsdel och en segelbåtsdel. Vid konkursen hade företaget cirka 130 anställda och skulder på över 185 Mkr.

Eventuellt kommer nya planer för Nord West & Najad att presenteras under Öppna Varv på Orust, som hålls 23–25 augusti.
Lars-Åke Redéen

Bildtexter:
Den 26 februari försattes båttillverkaren Nord West & Najad AB i konkurs. Efter hot om exekutiv auktion av företaget såldes detta 10 juli till Gold Cup 8881 AB med två delägare, Runo Gillholm och Thomas Olausson.

Runo Gillholm äger och driver Kornhalls Varv söder om Kungälv. Företaget säljer bland annat Windy och Minor.

Kappsegling i bassäng. Det kommer att bli verklighet under Båtmässan 2014 då tävlingen Lilla Tjörn Runt Indoor Cup går av stapeln för första gången.

– Vi vill locka fler unga till både Båtmässan och till båtlivet. Därför lanserar vi Lilla Tjörn Runt Indoor Cup som är en seglingstävling med flera vinnare, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Båtmässan är sedan ett flertal år huvudsponsor till Lilla Tjörn Runt – Sveriges största ungdomstävling inom segling. Vid återkommande tillfällen under årens lopp har man diskuterat med Stenungsunds Segelsällskap om att skapa en speciell seglingstävling för ungdomar under Båtmässan. Nu blir det av i en av mässans stora bassänger.

– Syftet med tävlingen är egentligen tre. Att premiera vinnaren i tävlingen, att premiera åtminstone en av alla de klubbar som lägger själ och hjärta i att ge barn och ungdom möjlighet att segla samt att lyfta fram segling och då framför allt ungdomssegling, säger Bengt Wallin.

Tävlingen arrangeras av Båtmässan i nära samarbete med Stenungsunds Segelsällskap och med stöd av Svenska Seglarförbundet och Volvo Ocean Race.

– Vi är mycket glada att vi redan i planeringsstadiet fått med Svenska Seglarförbundet och Volvo Ocean Race, säger Bengt Wallin.

Deltagarna i Lilla Tjörn Runt Indoor Cups final består av dem som vunnit de olika klasserna i Lilla Tjörn Runt 2013 samt av dem som kvalificerar sig under kvalseglingarna 1-7 februari på Båtmässan.

Vinnaren bjuds in till Alicante, Spanien, i samband med starten av Volvo Ocean Race i oktober 2014. Klubben som seglaren representerar kommer dessutom att, tack vare ett samarbete med Svenska Seglarförbundet, få besök av en elittränare under en helg våren/sommaren 2014.

– Alla som är inblandade i Lilla Tjörn Runt Indoor Cup arbetar för att tävlingen och ungdomsseglingen uppmärksammas på alla tänkbara sätt och platser, säger Bengt Wallin.

Bildtext:
Fr. v. Marit Söderström Nord, Bengt Wallin
och Lars Berglund.

Vrak från tidigare polarexpeditioner – som Shackletons Endurance och Nordenskjölds Antarctic – kan ligga välbevarade på havets botten. Det är slutsatsen efter att forskare från bland annat Göteborgs universitet har genomfört unika experiment på plats i Antarktis. Rönen publiceras i senaste numret av den ansedda brittiska tidskriften Proceedings of the Royal Society B.

För första gången har forskare genom att sänka ner valkadaver och trästycken av ek och furu i vattnet studerat hur de olika materialen bryts ner i havet i Antarktis. Experimenten har lett till upptäckten av två tidigare okända maskarter som livnär sig på valben – Osedax antarcticus och O. deceptionensis. Däremot hittade inte forskarna några spår av de träätande skeppsmaskar av släktet Xylophaga som annars finns rikligt i världens oceaner och som i normala fall snabbt bryter ner trä.

– Medan valbenen var illa åtgångna såg trästyckena fortfarande helt nya ut när vi tog upp dem ur vattnet. Och då hade de legat i havet över ett år. Antarktis är på många sätt unikt. Strömmar och temperaturskillnader gör det till en isolerad ocean vilket kan vara en förklaring till att vi inte hittar några skeppsmaskar, säger Thomas Dahlgren, forskare i biodiversitet som har varit Göteborgs universitets representant i projektet tillsammans med doktoranden Helena Wiklund.

Avsaknaden av skeppsmaskar som Xylophaga kan innebära att vrak från tidigare polarexpeditioner, som Otto Nordenskjölds Antarctic som sjönk 1903 och Sir Ernest Shackletons Endurance som förliste 1914 och tros ligga på 3000 meters djup, fortfarande kan vara välbevarade på havets botten.

– Det är en oerhört viktig upptäckt för marinarkeologin och kan spela stor roll för framtida bärgningsförsök, säger Thomas Dahlgren.

DNA-analyser av de nya maskarterna Osedax antarcticus och O. deceptionensis visar även att de är släkt med så kallade skäggmaskar som använder sig av speciella bakterier för att utvinna näring ur lera.

– Det ger nya ledtrådar kring hur de har utvecklats under årmiljonerna. En teori är att de har en gemensam anfader och att nya arter har utvecklats när valarna första gången dök upp i oceanerna, säger Thomas Dahlgren.

Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras 15.-18.8. hos HSK på Drumsö. Antalet utställda segelbåtar är 30 och små- samt motorbåtar finns utställda vid fem bryggor och på land totalt 223 stycken. På utställningen finns dessutom 85 utrustnings- och tillbehörsmontrar.

Utställningen, som arrangeras för sextonde gången hos HSK, är landets klart viktigaste flytande utställning och det allra viktigaste presentationstillfälle för segelbåtar. I landmontrarna och i tillbehörstälten finns båtbranschens tillbehör, motorer och tjänster utställda på en ca 2400 kvm stort yta. Totalt uppgår utställarnas antal till 132. Uppgifterna baserar sig på situationen den 31.7.2013.

Helsingfors flytande båtutställning bjuder utöver båtar och tillbehör också på annat i anknytning till båtlivet som är värt att se och uppleva. Segling och Båtsport i Finland rf arrangerar en Knopskola för barn vid småbåtsbassängen och barnen kan också testa sina seglingsfärdigheter i “optimistjollesimulatorn”.

Sjöräddningssällskapet är med på utställningen med sina fartyg och Finska Vikens Sjöbevakning arragerar på söndag kl. 11.00 en räddningsdemonstration med helikopter. I Skärgårdsdoktorns fästingsbuss kan man enkelt ta en fästingsvaccinering. Pancho Marjak hämtar med sitt lag till utställningen den svindlande Flyboarden och publiken kan dagligen följa med dessa uppvisningar.
John Nurminen Marine Oy, Veneilykoulu.fi och Ursuk Oy utför dagligen test av räddningsdräkter. Publiken kan prova räddningsdräkterna i vattnet och tävla mot andra “flytare” på en simsträcka, som definieras senare. Varje deltagare erhåller ett litet pris och dagens snabbaste flytare får dessutom ett extra pris.

Också i år har besökarna tillfälle att provköra sin drömbåt. Tidskriften Kippari arrangerar igen det ytterst populära testtillfället vid sin brygga bakom tillbehörstältet. I alla testbåtar fungerar tillverkarens eller importörens representant som värd. Utställningsgästerna kan provköra båtarna då körtidtabellen och vädret tillåter. Provkörningarna är kostnadsfria för besökarna och man anmäler sig till dem i Kipparis tält invid bryggan, där man också får en räddningsväst till låns under körningen. Provkörningarna kan ej reserveras i förväg. Man kan provköra åtminstone Buster X, Grandezza 23 S, Flipper 64 DC, Suvi 5700 och Yamarin 63 BR.

Man kommer bekvämt till Helsingfors flytande båtutställning med allmänna kommunikationer (bussarna 65A, 66A och 21V). Under lördagen går en avgiftsfri busstransport till utställningen med 20 minuters intervaller och under söndagen med en halv timmes intervaller från Kiasma i Helsingfors centrum kl 9.30-17.30. Returtransport till centrum från Drumsö kl 11.00-18.00. Under veckoslutet lönar det sig att lämna bilen i Eliels parkeringshall vid Järnvägstorget och utnyttja den avgiftsfria bussen till Flytande. Man kan tyvärr inte komma till utställningen med egen båt, eftersom alla båtplatser är reserverade för utställningen. På HSK:s vinterförvaringsområde söder om utställningen finns finns ett parkeringsområde, där parkeringen kostar 5 euro. Parkeringen sköts av sjöscoutkåren Vikingarna.

Utställningen är öppen torsdag och fredag 15-16.8 kl. 12.00-20.00 samt lördag och söndag 17-18.8 kl. 10.00-18.00. Biljettförsäljningen avslutas en halv timme innan utställningen stänger. Biljetter: vuxna 12 euro, barn (7-16 år) 3 euro, under 7-åringar gratis tillsammans med föräldrar.

På Öppna Varv på Orust nästa helg visar Båtsystem världens första ångbastu för sittbrunnen. Den gör det möjligt att förvandla sittbrunnen till ett spa på en kvart. Äntligen är det möjligt att basta ombord på vanliga båtar på ett enkelt sätt.

Nu kan du alltså enkelt göra din sittbrunnen till en avkopplande ångbastu, en perfekt aktivitet efter en lång dag på sjön, när barnen behöver värma sig efter kalla bad, eller om du helt enkelt vill överraska någon med en härlig spakväll.

Cockpit SteamSpa kitet består av två delar; CSS ångeneratorn och ett specialdesignat SteamShield kapell för sittbrunnen. Att placera ett StemSpa i sittbrunnen ger en rad fördelar:
• Bastun tar ingen extra plats i båten. Du omvandlar bara existerande utrymme till ditt privata spa för en stund.
• Det är bekvämt att sitta och basta i en sittbrunn eftersom den är designad med ändamålsenliga sittytor.
• Allt material i en sittbrunn klarar både väta och temperatur från en ångbastu utan problem.
• För den som vill svalka av sig efter bastun finns ju alltid badvatten väldigt nära.

Sittbrunnsbastun premiärvisas i augusti på mässorna Öppna Varv och Allt på Sjön och den är en spin-off från idébåten All Aboard som fick stor uppmärksamhet under 2012. Två av de deltagande företagen, Båtsystem och Tylö, arbetade vidare med idén; bastu och spa ombord på ett enkelt sätt.

– Det är verkligen kul att kunna presentera ett båtbastusystem som både är smart, praktiskt och möjliggör en härlig spaupplevelse på sjön, säger Mattias Hedlund.

– För de som älskar både bastu och båtliv är det här det perfekta tillbehöret, med egen värmebölja ombord blir ju båtsäsongen längre.

Ett komplett Cockpit SteamSpa kit kostar från 29 900 kr inkl moms och beställs hos Båtsystem.

FAKTA OM STEAM SPA; så funkar det.
En bastuupplevelse baseras på kombinationen av värme och luftfuktighet. Ju högre luftfuktighet, desto lägre temperatur behövs. En traditionell torrbastu har låg luftfuktighet och en temperatur kring 80-90 grader. Genom attanvända ånga som värmekälla, maximerar vi luftfuktigheten till 100 procent och kan därför hålla temperaturen på låga 40-45 grader. Det ger en mycket behaglig bastuupplevelse, som gjord för längre sittningar. Man kan förenklat säga att det råder motsvarande förhållanden som en riktigt varm och dag i tropikerna.
Båtsystems Cockpit SteamSpa kit består av två delar, en CSS ånggenerator och ett SteamShield kapell:
Kapellet är designat med dubbla lager vindtät- och ångtåligt duk för att hålla ångan och värmen på plats. Havsutsikt ingår tack vare infällt fönster. Kapellet skräddarsys efter varje sittbrunns mått och utformning.
Den kompakta ånggeneratorn, placerad i motorrummet eller i ett stuvfack så bara det diskreta ångmunstycket och kontrollknappen syns i sittbrunnen.
Ånggenerator finns i två versioner: 2 eller 3 kWh och den drivs med 230V landström eller dieselgenerator.
Info: www.batsystem.se

Djupdata för hela det svenska havsområdet kommer att vara digitaliserat senast 2015. Det är resultatet av en överenskommelse mellan Sjöfartsverket och Havs- och vattenmyndigheten, HaV. – Stora delar av den svenska havsbotten är fortfarande outforskad, exempelvis vet vi i dagsläget inte var det är som djupast. Den digitala djupdatabasen gör att det blir lättare att få en bild av havsbotten och vilka ekosystem som finns där, säger Thomas Johansson, chef för enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

Av det svenska havsområdet är cirka 35 procent sjömätt med moderna metoder. Resterande områden är sjömätta med äldre metoder, bland annat med handlod. I Sjöfartsverkets arkiv finns ett stort antal kartor, däribland drygt 8000 analoga kartor med djupdata från sjömätningar utförda från slutet av 1800-talet och framåt.
I dagsläget finns digitaliserad djupdata över cirka 90 procent av det svenska havsområdet, och sedan 2002 pågår projektet ScanDIS, där den analoga informationen i de äldre kartorna digitaliseras och förs in i den nationella djupdatabasen DIS. Förutom djupangivelser digitaliseras även information om bottenförhållanden. Tack vare djupdatabasen går det exempelvis att skapa tredimensionella visualiseringar av havsbotten.

– Det finns stor efterfrågan på digital djupdata, bland annat för att ta fram djupkurvor och siffror till sjökorten, men även som underlag för maritim forskning och vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten. Den digitala djupdatabasen kommer att förse forskare och intressenter inom havsmiljöområdet med kunskap om bottentopografin runt hela den svenska kusten, säger Magnus Wallhagen, produktionschef på Sjöfartsverket. I förlängningen innebär digitaliseringen även att Sjöfartsverket kan erbjuda geodatatjänster med djupdata samt säkrare och mer kundanpassade sjökortsprodukter.

ScanDIS delfinanseriades tidigare av Naturvårdsverket. Den nya överenskommelsen innebär att Havs- och vattenmyndigheten tar över och finansierar projektet med sju miljoner kronor per år under två år så att Sjöfartsverket kan slutföra projektet. Därmed kommer Sverige att vid utgången av 2015 ha en i stort sett geografiskt heltäckande digital djupdatabas över det svenska havsområdet.

– För HaV är ScanDIS-projektet en viktig satsning i vår roll som ansvarig för förvaltning och planering av Sveriges havsmiljö. Vår ambition är att databasen ska vara så öppen som möjligt så att den ökade kunskapen om havsmiljö, habitat och biotoper baserade på digitaliserad djupdata kan komma till användning och nytta för miljöarbetet i Sverige, säger Thomas Johansson. Ökad kunskap om havsbotten kommer också att vara väldigt viktigt i genomförandet av EU:s havsmiljödirektiv

http://www.sjofartsverket.se/pages/43703/Digitalisering%20av%20%C3%A4ldre%20kartor.pdf
http://www.sjofartsverket.se/upload/Listade-dokument/Rapporter_Remisser/SV/2008/0302-06-03311.pdf

I Sjöfartsverkets arkiv finns drygt 8000 analoga kartor med djupdata från sjömätningar utförda från slutet av 1800-talet och framåt. Mätningarna utfördes med mycket stor noggrannhet med den tidens tillgängliga teknik – handlod. På bilden en handritad karta från slutet av 1800-talet över sjömätning i Älgöfjärden väster om Vindö i Stockholms skärgård.

Modern sjömätning ger fler resultat än djupdata och bottenförhållanden. Här en tredimensionell visualisering av vraket Harm som sedan augusti 1969 vilar på havsbotten i farleden nordväst Värmdö

Under sommaren har True Headings nya produkt AIS CARBON Identifier testats på bland annat ÅF Offshore race och nu senast förra veckan på Lysekils Womens Match.

Resultatet har varit långt över förväntan och därför har True Heading beslutat sig för att snabbare än tänkt lansera produkten på marknaden med dess nya designtänk.

Exempel på där denna produkt kan användas för att öka säkerheten eller synligheten i navigeringen är vid t.ex. kappsegling, fiske eller utmärkning av en tillfällig fara som en bogserad pråm eller brygga.

AIS CARBON Identifier fungerar helt autonomt i upp till tre veckor beroende på vilket rapporteringsintervall som valts.

AIS CARBON Identifier har också en funktion för att rapportera om den används från en felaktig plattform d.v.s. den kan användas för att verkligen hålla koll på att ett specifikt objekt verkligen är det den säger sig vara. Exempel på detta kan vara en fiskebåt som man vill förvissa sig om att den använder rätt id.

– Det känns kul att återigen kunna lansera en ny och innovativ produkt först på marknaden, säger Anders Bergström, VD för True Heading AB.

Info: www.trueheading.se

Canon Europé sponsrar Världsnaturfondens expedition till Laptev-havet utanför Sibirien. Det här är den andra arktiska expeditionen med WWF på 12 månader, efter den framgångsrika forskningsresan Sailing to Siku – Voyage to the Last Ice Area under sommaren 2012.

Den 13-26 augusti 2013 skickar WWF International en expedition till Taimyr-halvön i kusthavet Laptev, ett av de minst utforskade områdena i ryska Arktis. Avsikten är att genom insamling av det genetiska material som behövs, kunna fastställa om det finns genetiskt skilda Laptev-populationer av valross och isbjörnar, eller om djuren i Laptev-havet är släkt med en eller flera av de närliggande populationerna. Det krävs ett svar på den här frågan för att kunna utveckla effektiva statusövervakningssystem för båda arterna och för att fastställa vilka åtgärder som behövs för att skydda dem.
Tillsammans med vetenskapsmännen ombord deltar den ryska naturfotografen Alexey Ebel, som ska dokumentera allt i bilder. Alexey Ebel sponsras av Canon i den här expeditionen och han kommer att använda Canons kameror och objektiv.

”Vi är stolta över att via vårt partnerskap nu kunna stötta WWF International på deras senaste arktiska uppdrag”, säger Cyp da Costa, chef för varumärkeskommunikation på Canon Europe. ”Bildbehandling spelar en viktig roll i vetenskaplig forskning, och under expeditionen i Laptev-havet kommer Canons bildbehandlingsutrustning och expertkunskaper att hjälpa WWF dokumentera och främja medvetenheten om miljösituationen och klimatförändringarna.”

Clive Tesar, chef för kommunikation och externa relationer för WWF:s globala arktiska program, kommenterar: ”Canons stöd är absolut nödvändigt för att hjälpa oss lösa mysteriet om djuren i Laptev verkligen är släkt med omgivande populationer. Det är också en fantastisk möjlighet att dela den här nästan helt okända delen av världen via fotografier och videoklipp, och kunna levandegöra Arktis för människor runt om i världen.”

Canon Europe är naturvårdspartner till WWF International sedan 1998. Det fortsatta samarbetet visar Canon Europes engagemang för att uppnå en hållbar framtid, där människor lever i harmoni med naturen. Partnerskapet innehåller en rad initiativ utöver de arktiska expeditionerna, till exempel fortsatt sponsorskap för WWF-Canon Global Photo Networkoch fotoutbildningen för de WWE-anställda.

Torsdag den 15 augusti gästar briggen Tre Kronor af Stockholm Fyrudden i Gryts skärgård. Besöket i Fyrudden sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och i samarbete med Gryts Skärvårdsförening. På torsdagen är det Öppet Skepp mellan kl 17 och 19 då det är möjligt att gå ombord på Tre Kronor och titta närmare på fartyget samt få information om vad arbetet med Initiativet Hållbara Hav innebär.

Under fredagen den 16 aug seglar Tre Kronor från Fyrudden till Arkösund och där finns möjlighet att segla med. Ombord finns representanter för Gryts Skärvårdsförening som kommer att berätta om den vackra skärgården som vi seglar genom.

Hemsegling från The tall Ships´ Races
Tre Kronor befinner sig på väg hem från The Tall Ships´ Races i Östersjön. Fler än hundra fartyg från ca 30 länder och omkring 6 000 ungdomar har under en månad seglat från Århus i Danmark till Szczecin i Polen via Helsingfors och Riga.

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg och Tre Kronor tog en mycket hedrande andraplats i A-klassen för de största fartygen. Det viktigaste målet med The Tall Ships´ Races är emellertid att ungdomarna från olika länder ska få möjlighet att mötas och knyta kontakter över nationsgränserna.

Tre Kronor seglar för Östersjöns framtid
Tre Kronors deltagande racet är en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit. Förutom den ordinarie besättningen har ungdomar från Marina Läroverket, Cirkus Cirkör samt Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm deltagit under racet. Flera av ungdomarna kommer från utsatta miljöer och ett av målen med seglingen har varit att ge dem en erfarenhet av samarbete och samhörighet som de kan bära med sig. Seglingen har givit ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället samtidigt som vi också hoppas kunna skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön. Vi vet, från tidigare erfarenheter, att den gemenskap som byggs upp ombord är något som stärker ungdomarna mycket. Seglingen har också varit ett väldigt konkret exempel på vad man kan uppnå när alla samarbetar för att nå ett mål.

Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med Tre Kronor af Stockholms gudmor kronprinsessan Victoria. Hon har sedan starten följt initiativet och deltar också vid det årliga seminariet på Kastellholmen. Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera och ytterligare ca hundra företag medverkar på olika nivåer.

Inom Initiativet Hållbara Hav samlas forskare, intresseorganisationer, politiker och näringsliv kring frågan hur vi gemensamt kan verka för att Östersjön ska bli ett friskt och levande hav. Vi samlar och sammanställer information om läget och sprider det via våra kanaler och nätverk till beslutsfattare och allmänhet.

En viktig del i Initiativet är utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” som handlar om miljögifter från båtbottenfärger, textilier och solskyddskrämer samt nedskräpning i Östersjön.

Nominerad till Nordiska Rådets Natur- och Miljöpris
Initiativet Hållbara Hav och utställningen “Östersjön – vem bryr sig…” har nominerats Nordiska Rådets Natur- och miljöpris 2013.

När Tjörn Runt seglas till helgen är det enklare än någonsin att följa hur det går för de olika deltagarna. Garmin har satt sin spårsändare GTU 10 på 30 stycken potentiella vinnarbåtar. Dessa kommer publiken komma följa genom sina Smartphones eller iPads ute på klipporna eller hemma i soffan. Appen heter Garmin Tracker. Det går även bra att följa båtarna på en vanlig dator på http://my.garmin.com. Logga in med användarnamn: tjornrunt och lösenord: garmin

Pressmeddelande:

Dessutom presenterar Garmin fyra nya modeller av plotter och kombinerad plotter/ekolod med inbyggd 10Hz antenn. Med en helt ny slimmad design, pekskärm och oslagbar positionering erbjuder nya GPSMAP 500- och 700-serien alla de funktioner som båtägare och sportfiskare efterfrågar.

Garmin premiärvisar nya 500- och 700serien på den internationella båttillbehörsmässan METS i Amsterdam 13–15 november 2013.

– Båtföraren kan förlita sig på att denna nya serie av plottrar tar dem till deras fiskeställen med oslagbar precision, säger Pontus Fernström, marin försäljningschef på Garmin International.

– Tack vare Spread-Spectrum CHIRP-tekniken kan fiskaren se djupare än någonsin, med perfekt målseparation.

Både 500-seriens 5 tums VGA-skärm och 700-seriens 7 tums WVGA Multi-Touch skärm erbjuder perfekt skärpa och prestanda – lika tydligt i dagsljus som i mörker.
Båda serierna får en ny slimmad look när de flushmonteras. 700-serien kan även monteras på bygel och 500-serien på ett svirvlande fäste. Tillsammans med Garmins kända användarvänlighet kommer dessa plottrar bli det självklara valet vid varje rorkult och ratt.
Enheterna har inbyggd Bluetooth™ för trådlös styrning av kompatibel media och Wi-Fi som är kompatibel med Garmin BlueChart® Mobile App.

Med en ny högkänslig 10Hz GPS/GLONASS mottagare kan både 500- och 700-serien uppdatera sin position och kurs upp till tio ggr/sekund, vilket ger en betydligt mer följsam navigationsupplevelse på skärmen. Denna nya GPS-mottagare förbättrar också noggrannheten när du markerar waypoints och navigerar till någon av alla de 5000 waypoints som du kan spara. Så även när det kränger på sjön kommer din navigering förbli stabil.

I serien ingår GPSMAP 527, 721, 527xs, och 721xs. Enheterna är kompatibla med BlueChart g2 Vision® på micro-SD så att du skall kunna navigera säkert var du än befinner dig. Med BlueChart g2 Vision får du funktionen Auto Guidance som ger dig förslag på en säker rutt som du kan följa till ditt mål. Dessutom kan du navigera med 3D-bild, både MarinerEye ovan vatten och FishEye under vattnet. Och som en hjälp i trånga sund, kanaler eller hamnar, visar g2 Vision ett stort antal flygfoton.

Den nya “xs-serien” har dels den nya högt prisade HD-ID ekolodsteknologin och dessutom ytterligare möjligheter med Spread-Spectrum CHIRP. Då den används tillsammans med en kompatibel CHIRP-givare visas kristallklara ekolodsbilder som hjälper dig hitta de perfekta fiskeställena, dolda skeppsvrak och dykplatser.

Med Garmins Sread-Spectrum teknik kommer du inte bara se extraordinär målseparation och upplösning på djupt vatten, du kan också ställa in olika frekvenser för att se specifika fiskearter. Bottenkonturer blir mer synliga och brus kan dämpas på djupare vatten för att skapa en jämnare och mer korrekt tolkning av vad som finns under vattenytan, för säkrare navigering och bättre fiske.

GPSMAP 700-serien är fullt kompatibel med Garmins radarantenner och både 500- och 700-serien är kompatibla med NMEA 2000.

Nya GPSMAP 500- och 700-serien beräknas finnas tillgängliga i mars 2013. GPSMAP 527 kommer ha ett rekommenderat pris på 7 795 kr och GPSMAP 527xs 8 795 kr inkl. akterspegelsgivare. GPSMAP 721 kommer ha ett rekommenderat pris på 16 995 kr- och GPSMAP 721xs 19 995 kr exkl. givare.

Info: www.garmin.se eller http://my.garmin.com
Logga in med användarnamn: tjornrunt och lösenord: garmin

På kvällen den 16 augusti anländer briggen Tre Kronor af Stockholm till Oxelösund på sin resa hem från ett mycket framgångsrikt deltagande i The Tall Ships´ Races där hon tog en mycket hedervärd andra plats i A-klassen för de största fartygen.

Besöket i Oxelösund sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och i samarbete med Oxelösunds kommun och Pro Marina. Under lördagen bjuds på Öppet Skepp och visning av utställningen “Östersjön – Vem bryr sig, en miljöutställning som berättar om gifter och nedskräpning som drabbar Östersjön och vad vi som privatpersoner kan göra för att minska belastningen på havet. Utställningen är nominerad till Nordiska Rådets Natur- och miljöpris.

Förutom utställningen bjuder också Tre Kronor på möjlighet till segling både under uppehållet och på den fortsatta resan mot Stockholm. Det blir familjesegling och halvdagssegling under helgen och en heldagssegling från Oxelösund till Nynäshamn den 19 augusti då Tre Kronor lämnar Oxelösund för denna gång.