Nyheter

Som ett led i regeringens ambition att stärka Sveriges konkurrenskraft föreslås i den kommande budgetpropositionen en satsning om 1035 Mkr på sjöfarten och basindustrin.

Svavelskärpningen 2015 innebär betydligt högre miljökrav på fartygsutsläpp. Sannolikt kommer då kostnaderna att öka för sjötransporter ibland annat Östersjön.

Sverige är en exportberoende nation och basindustrins konkurrenskraft påverkas av ökade transportkostnader. I ljuset utav detta genomför regeringen en tillfällig satsning om 900 Mkr fördelat över tre år och riktas till isbrytning samt drift av kanaler och slussar.

Till detta kommer en permanent höjning på 45 Mkr till Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningsverksamhet. Med denna satsning skapas nu förutsättningar för sänkta farledsavgifter.

– Utöver tidigare satsningar som sänkt bolagsskatt, mer forskningsresurser och en historisk satsning på infrastruktur så utgör detta ännu en länk för att stärka konkurrenskraften för vår basindustri och säkra svenska jobb, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Askeladdens senaste modell – P80 Pilothouse – får sin premiär på Oslos flytande båtmässa, som öppnar på torsdagen. Det är en båt som är inspirerad av den norska tillverkarens så kallade Commuterserie med kabinbåtar med väl genomtänkta inre och yttre utrymmen.

Askeladden P80 Pilothouse är byggd för användning hela året. I Norge finns det en längre tradition av att använda kabinbåtar än vad vi har i Sverige. Norrmännen väljer även ofta lite annorlunda lösningar som till exempel en yttre styrplats på akterdäcket, något som är sällsynt i svenska båtar.

Hela Askeladdens P-serie har tagits emot väl på den norska marknaden. Först ut var Askeladden P66, som har utvecklats till en hel serie med olika båtmodeller byggda på samma skrov. Därefter kom P80 Weekend, som var den första båten i Askeladens nya 8 m serie.

Den senaste, Commuterinspirerade båten är tänkt för marknaden med mellanstora hyttbåtar. Enligt Askeladden, som bygger sina båtar i Polen, har båten bland annat de här fördelarna:

– WalkAround med breda bångbord.
– Rejält akterdäck med självlänsar och fällbara bänkar.
– Stora stuvutrymmen.
– Integrerad fisktank och däckspolning som standard.
– Nedsänkt fördäck med ordentliga pulpits.
– Stor och ljus kabin med skjutbart glastak och dubbla glasdörrar på sidorna.
– Fem sittplatser i färdriktningen med panoramautsikt.
– Förkabin med sovplats för två. Toalett (tillval).
– Plats för tolvtums plotter.

Askeladden P80:s skrov har ordentlig V-botten och maxfarten anges till hela 39 knop. Max motor är 300 hk, men båten kan förses med antingen singel- eller dubbelinstallation, till exempel 2×150 hk.

Tekniska data:
Längd: 7,85 m
Bredd: 2,90 m
Vikt utan motor: 2 250 kg
Personer: 8
Bränsletank: 230 liter
Vattentank: 78 liter
Hålltank: 40 liter
Motor: Utombordare 1 x 200/250/300 hk
Utombordare 2 x 150 hk
Info: www.askeladden.no

På torsdagen öppnar Oslos flytande båtmässa – Båter i sjøen 2013 – i Bjørvika nära operan i centrala Oslo. Denna Nordens största flytande båtmässa är öppen 5–8 september.

Det är första året som Båter i sjøen hålls vid Sukkerbiten nära Operan i Oslo. I över 40 år har mässan hållits i Bærum utanför den norska huvudstaden.

När mässan öppnar i morgon är det Nordens absolut största flytande båtmässa. Över 300 båtar och fler än 50 premiärvisningar väntar de kommande dagarna. Mässan har därmed stor betydelse för norsk import och export av både båtar och tillbehör.

På land visas tillbehör och service från cirka 75 utställande företag. Där finns motorer, elektronik, förvaringsutrustning, segel och mycket mera.

– Vi ser fram emot att arrangera vår första båtmässa i Oslo, för vilket Bjørvika är en perfekt arena. Efter en fantastisk sommar har vi stor tilltro till att antalet besökare kommer att närma sig 14 000. Intresset för båtar och båtförsäljningen har tigit i takt med den fina sommaren, säger Erlend Prytz, vd för arrangören Norboat.

Båter i sjøen öppnar för publik kl. 11.00 torsdagen 5 september. Den är öppen till och med söndag 8 september kl. 18.00.

Bland nyheterna på mässan märks:
• Absolute 40 STL, Italmarin
• Askeladden P80 Pilothouse, Askeladden Boats
• Bavaria Cruiser 41, Lunde Båt
• Bavaria Virtess 420 Fly, Bavaria Motorbåt Norge
• Bella 700 Patrol, Bella-Veneet
• Beneteau Flyer 6, Erling Sande
• Hallberg-Rassy 64, Pollen Maritime
• Hanse 575, FjordSailing
• Ibiza 20 Bow Rider, 20 Sport, 25 Touring, Ibiza Boats
• J/70 Marstrand Yachts

Info: www.norboat.no

Nu finns Dalslands bästa paddlingsturer samlade i en ny bok. Paddla i Dalsland från Calazo innehåller den mest omfattande skildringen som finns av paddling i Dalsland, Nordmarken och norska Østfold – ett tills nu relativt okänt paddlingsmecka i Sverige, men som förra året blev utnämnt till en av Europas tio främsta aktiva destinationer av The Guardian.

Stockholm 11 juni 2013 – Paddlingen i Dalsland är unik. Här finns en labyrint av 1000 sjöar och älvar, långa och smala, inlindade i storskogar eller snirklande mellan små brukssamhällen – som alla inbjuder till fantastisk paddling och sällan skådade stilla naturupplevelser. Guideboken Paddla i Dalsland från Calazo täcker över 60 mil paddling genom nästan 60 sjöar och älvar i Dalsland, delar av Värmland, Bohuslän och norska Østfold. Från Haldenkanalen i väst över historiska Dalslands kanal med akvedukten i Håverud och 31 slussar i mitten, till Vänerns karga och slätspolade stränder i öster.

– I Dalsland är paddlingen extremt varierad. Längs den väldiga sjön Stora Le är det sex mil oavbruten storskog, och längs Vänerkusten piskar vågorna mot kala klippor. I Haldenakanalen är det ibland bara ett par meter mellan skogssidorna, säger Marcus Haraldsson, författare och fotograf till boken.

Boken innehåller totalt 13 detaljerade turförslag på mellan två och sex dagar. Bildmaterialet rymmer många flygfoton, detaljbilder och 17 översiktskartor. I en inledande introduktion ges all behövlig praktisk basfakta. Och i några längre texter berättas om regionens Sverigeunika system med över 100 väl underhållna vindskydd och servicen som erbjuds av naturvårdsvakter.

– Det som varit särskilt roligt med arbetet är att jag också kunnat dyka ner i historien och försökt fånga det som är bakom träden, och vad som hänt på vattnen genom tusentals år av kultur- och naturhistoria. Krokodilen som kröp iland i Lilla Le, flyktingen från Bengtsfors som blev Guldkung i Alaska och gav John Wayne en Oscarsnominering, och de slagsmålsgalna bröderna från Håbol som inspirerade Selma Lagerlöf är bara några av dem, fortsätter Marcus Haraldsson.

Marcus Haraldsson är journalist och fotograf. Han är uppvuxen i Dalsland men har bott på fem kontinenter och bland annat skrivit den kritikerrosade reportageboken En linje över Kina (Alfabeta, 2007) om två cykelturer längs samma rutt tvärs över Kina med sju års mellanrum.

Paddla i Dalsland finns att köpa i alla välsorterade friluftsbutiker och i bokhandeln. Pris 249 kronor.

Info: www.calazo.se.

Den 3 september hålls ett miljörättsligt seminarium vid Stockholms universitet om ansvarsfrågan som uppstår när gifter från båtbottenfärger vid uppläggningsplatser sprids i naturen. Utöver miljö- och hälsomässiga konsekvenser kan det resultera i stora kostnader till följd av bland annat saneringsansvar och minskade fastighetsvärden.

Frågan är vem som bär ansvaret för de här frågorna.

På platser där båtar förvaras och underhålls sker ofta en betydande spridning av giftiga ämnen, inte minst från båtbottenfärger. Särskilt när det gäller småbåtsägare, och deras sammanslutningar, råder betydande okunskap om vem som kan komma att få bära eventuella kostnader.

Forskare vid Stockholms universitet har visat att båtuppläggningsplatser oftast är mycket förorenade och att flera prioriterade substanser långt överskrider riktvärden för s.k. mindre känslig markanvändning (MKM). De ämnen som har påträffats i höga halter är flera olika tennorganiska föreningar, bl.a.tributyltenn(TBT), irgarol, polyaromatiska kolväten (PAHer), polyklorerade bifenyler (PCBer), koppar (Cu), bly (Pb), zink (Zn) m.fl.

Det finns nästan en miljon fritidsbåtar i Sverige varav ca hälften är kopplade till någon båtklubb. Uppskattningsvis finns det 2000 – 4000 platser runt om i landet där fler än 20 båtar läggs upp vintertid för förvaring och underhållsarbete. Många av de som inte är med i någon båtklubb tar upp sina båtar på en trailer och lägger dem på sin egen tomt.

Vems är ansvaret för sanering av marken och hur ska fortsatt förorening kunna minimeras eller helt undvikas. Dessa frågor kommer att diskuteras ur främst ett juridiskt perspektiv vid ett seminarium gemensamt anordnat av juridiska institutionen och institutionen för tillämpad miljövetenskap på eftermiddagen 3 september på Stockholms universitet.

Kommentarer

Thomas Björklund 11:24:49 2013-09-03

Kan väl tilläggas att båtarna många gånger står på gammal industrimark som oftast är betydligt giftigare och där man många gånger med skälet att det behöver "saneras" bygger bostäder efter den saneringen. Sanering är väl många gånger tvivelaktig formulering då man lägger lite väv och lite grus innan det blir lekplatser och uteträdgårdar. Båtar står helt enkelt i vägen för bostadsbyggande!

Tommy Holmberg 12:30:45 2013-09-03

I Västerås har båtarna varit uppställda påfd idustrimark som ligger på tio i topp listan i Sverige för giftig mark och nu flyttas till markberedd fullvärdig åkermark som redan är planerad till husbyggnation.med motivet att sanera och bygga på giftmarken.är det klokt?

I helgen var det världspremiär för Agapi 750 med inombordsmotor. På Allt på Sjön i Gustavsberg visades en Agapi 750 med en Volvo Penta D3 på 220 hk. Tack vare inombordaren får båten bland annat en unikt låg bränsleförbrukning.

Agapi 750 premiärvisades i mars 2013 under Allt För Sjön i Stockholm och är en banbrytande båtupplevelse som tar sina ägare längre och snabbare för lägre kostnad än någonsin tidigare.

Båten är den första lättviktsbåt med kolfiberförstärkt skrov- konstruktion som byggts för en större marknad. Med ett lätt och styvt skrov har Agapi 750 en unik kombination av prestanda och bränsleekonomi, den drar därför väsentligt mindre bränsle än sina närmaste konkurrenter vilket glädjer både natur och plånbok.

Agapi 750 är i grunden en RIB (Rigid Inflatable Boat). Det gör den kul, säker och enkel i alla väder och hastigheter. Tuberna tillverkas i Orca 866-material vilket är samma kvalitet som används militärt över hela världen. Fördelen med en RIB visar sig inte bara i högre hastigheter utan även när det är dags att lägga till då tuberna agerar som en stor fender.

Den låga vikten på c:a 1 ton (utan motor) gör att Agapi 750 enkelt kan transporteras med en normal bil och att det räcker med B-kort med utökad behörighet (villkorskod 96). Trots en kabin med fyra sovplatser och bekvämligheter för såväl dagturer som övernattningar är Agapi 750 lika lätt att sjösätta som en vattenskoter. Den kan enkelt förvaras på trailer för alla som vill slippa båtplats, bottenfärg och dyr vinterförvaring. Det innebär också att Agapi 750 på ett sätt som ingen annan båt i motsvarande storleksklass, kan följa med sin ägare för att upptäcka nya vatten både inom och utanför Sverige.

Agapi är elegant och modern svensk design som är funktionell och smart i varje detalj. Med sin mångsidighet, exceptionella prestanda och låga driftskostnad är Agapi 750 idealisk även för pendlare och professionella användare. Genom smartare produktion och logistik har den totala ägandekostna- den kunnat pressas ned med mer än 30 % jämfört med närmaste jämförbara båt.

Peder Asplund, VD för Agapi säger;

”Agapi 750 med en Volvo Penta, D3 på 220 hk är lösningen för dem som kör ofta och mycket då båtens låga bränsleförbrukning ner mot en halvliter/n.m är best- in-class. Båten passar perfekt som kombinerad familjebåt och transportbåt då den både är enkel att använda för en person och samtidigt snabb och mycket sjöduglig tack vare sin RIB-konstruktion.”

Carl Fornander, VD för Imatech säger;

”Vi är mycket glada för att Agapi valde vår D3 då denna mo- tor kombinerar låg vikt och prestanda på ett unikt sätt. D3-220 i denna båt ger en perfekt lösning där både prestanda och miljöhänsyn kombineras.”

På Stora Hamndagen i Norrköping 7 september bjuder Sjöfartsverket på sjöräddningsövning med Sveriges första sjöräddningshund, samt möjlighet att gå ombord på en av Sveriges största lotsbåtar.

Schäfern Orka är tränad till att stå i fören på en sjöräddningsbåt och fånga vittring från människor som försvunnit till havs. Hundens 250 miljoner luktceller gör att Orka får vittring lika bra i alla väder. Tät dimma eller svart mörker spelar ingen roll. Orka hittar nödställda på nästan en kilometers håll, på mindre än 20 minuter. Det klarar ingen mänsklig näsa med sina fem miljoner luktceller. Tiden är viktig när livet står på spel. Därför är Orka en verklig superhjälte, för Orka räddar liv.

Hon är dessutom Sveriges första certifierade sjöräddningshund, resultatet av ett gott samarbete mellan Sjöfartsverket, Brukshundklubben och Sjöräddningssällskapet.

Orka genomför två sjöräddningsuppvisningar tillsammans med Sjöräddningssällskapet och Räddningstjänsten i Östra Götaland, kl. 11.30 samt 13.00. Från en rescue-runner kommer Orka leta efter en försvunnen dykare.

Varje år genomför Sjöfartsverkets lotsar mellan 35 000 och 40 000 lotsningar av fartyg till och från svenska hamnar. I alla väder och på alla tider på dygnet måste lotsen kunna möta upp fartyget till havs – och ta sig ombord på det. Det är möjligt tack vare de specialbyggda lotsbåtarna och de skickliga båtmännen som manövrerar båtarna.

Välkommen att besöka lotsbåten Pilot 212 som ligger förtöjd i Pampushamnen hela dagen. Ombord finns båtman och lots som svarar på frågor om lotsning.

Stora Hamndagen lördagen den 7 september är ett unikt tillfälle att besöka Pampushamnen och ta del av mer om sjöfartens betydelse för Norrköping och Sverige. Hamnen är öppen för allmänheten kl. 10-14. Bland dagens programpunkter och aktiviteter märks bland annat:

• Byt sits för en dag – känn på jobbet som hamnarbetare i en kransimulator.
• Besök fartyg och träffa personal från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Räddningstjänsten, Kustbevakningen, Svitzer m.fl.
• Lär mer om hamnkranar, arbetsmaskiner, containerhantering, IT-system m.m.
• Träffa sjöräddningshunden Orka. Kl. 11.30 och 13.00 blir det spännande uppvisningar med Orka tillsammans med Sjöräddningssällskapet och räddningstjänstens dykare.
• Utställartält med presentation av olika företag och verksamheter med nära anknytning till hamnen.

Stora Hamndagen är ett samarbete mellan Norrköpings Hamn och Stuveri AB, Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Räddningstjänsten Östra Götaland, Svitzer, Europa Transport AB, Maersk Broker Agency, Scandinavian Shipping & Logistics, MSC och Norrköpings kommun.

Efter fyra av totalt åtta seglingar ligger den svenska båten på fjärde plats i Youth America´s Cup som just nu avgörs i San Francisco. De sex svenska seglarna har fått ordentlig fart på 45-fots katamaranen och vann den fjärde seglingen.

– Vi har fart i båten och laget är starkt. Så fort som vi har fria spår är vi med i toppen, säger Charlie Ekberg som är rorsman.

Det svenska KSSS-laget seglar med allt större självförtroende. Måndagens första race (det tredje totalt) bjöd på mycket ojämna vindar. Den svenska båten var med i topp inför sista kryssgaten, men vid rundningen blev det kaos ombord och de slutade näst sist.

Alla var revanschsugna inför dagens andra segling och vinden ökade till 15 knop, vilket gynnade svenskarna. Efter en bra start blev det spännande vid sista rundningen då svenskarna var tvingade att gippa endast 15 meter från bangränsen och åkte därmed på en dubbelgipp vid sista märket. Trots det lyckades de hålla undan och kunde defilera in i mål.

– Mycket bra comeback, men sur poängförlust i tredje seglingen. Vi håller oss till det enkla men har gjort två dyra misstag vid kryssgaten. Vi har fyra race att kriga vidare på och vi ser starkare ut för varje dag som går, säger coachen Björn Johansson.

Efter halva regattan kan alla tio båtarna vinna. Och mellan första och sjunde båt skiljer endast tre poäng. Ingen båt har vunnit två race än. Alla race räknas och sista seglingen på onsdag räknas dubbelt.
Just nu är svenskarna fyra, endast två poäng efter Nya Zeeland som leder.

I det svenska teamet ingår Charlie Ekberg, Niclas Düring, Tom Gross, Andreas Axelsson, Arvid Bildh, Jonatan Ameln och Nisse Åkervall.

Följ seglingarna live på www.americascup.com.

Red Bull Youth America’s Cup – Provisional Standings
1. NZL Sailing Team with Emirates Team New Zealand (NZL) 2-4-7-3 – 28 points
2. American Youth Sailing Force (USA) 1-7-3-5 – 28 points
3. Team TILT (SUI) 8-5-2-2 – 27 points
4. Swedish Youth Challenge (SWE) 6-2-9-1 – 26 points
5. Full Metal Jacket Racing (NZL) 7-1-4-6 – 26 points
6. ROFF/Cascais Sailing Team (POR) 3-6-1-8 – 26 points
7. Next World Energy (FRA) 4-3-8-4 – 25 points
8. All In Racing (GER) 5-8-5-9 – 17 points
9. Objective Australia (AUS) RDG-10-6-10 – 9.3 points
10. USA45 Racing (USA) 9-9-10-7 – 9 points

Foto: ACEA/Gilles Martin-Raget.

Från och med 1 september är bolaget Navigare Yachts exklusiv importör av Jeanneau segelbåtar i hela Sverige. Genom Navigare Yachts finansiella styrka har företaget en målsättning om att inom fem år omsätta 300 Mkr.

– Vi är mycket stolta att kunna presentera en stark och långsiktig leverantör av nya båtar redan från start, säger Simon Eklund, vd för Navigare Yachts.

– Vår målsättning är att lyfta försäljningen till en ny nivå. Vi satsar på stora volymer, personlig och komplett service för våra kunder samt kreativa och anpassade lösningar, fortsätter Simon.

Med en exklusiv uppsättning erbjuder Navigare Yachts fulländade koncept inom försäljning, förvaring, service och charter. Bolaget står för nytänkande kring att äga båt och erbjuder även ett helt unikt klubbkoncept. Den geografiska placeringen är optimal, med varvsverksamhet i Stenungsund, försäljning, förvaring och servicebas i Stockholm samt inom kort, servicestationer i hela landet.

Info: www.navigareyachts.com

Expedition VEGA är avslutad och Ola Skinnarmo är tillbaka i Sverige. Även om VEGA inte hittades gav expeditionen mycket bra material till forskningen om vad som påverkar hur inlandsisen smälter. Under sommaren har Ola Skinnarmo och hans besättning på fartyget S/Y Explorer of Sweden varit på expeditionen till Grönland. Syftet var att lokalisera och dokumentera fartyget Vega, som svensken Adolf Erik Nordenskiöld var först att segla genom Nordostpassagen år 1879. Vega förliste 1903 vid Grönlands västkust.

– Det har varit ett fantastiskt äventyr. Det hade varit ett betydligt större misslyckande att inte ens försöka hitta VEGA. Nu fick vi iallafall fram mycket bra material för forskning som påverkar hur inlandsisen smälter, säger Ola Skinnarmo.

Med sig på expeditionen hade Ola Skinnarmo Hondas båtmotor BF 20 SHU och som reservkraft Hondas elverk EU 20i.

-Eftersom all utrustning fungerade så bra och vi inte hade några problem fick vi möjlighet att samla in så mycket data som möjligt, vilket forskarna var extremt nöjda med. Min förhoppning är att Expedition VEGA har bidragit med en liten del till forskningen om hur inlandsisen smälter, säger Ola Skinnarmo.

Gummibåten med Hondas båtmotor användes flera gånger i veckan när besättningen lämnade moderskeppet och åkte iväg för att lägga i och ta ut undervattensroboten som användes under letandet efter VEGA.

-Hondas båtmotor är liten och lätt men ändå en kraftfull utombordare. Med tanke på miljön är det bra att den är bränslesnål och skonsam. Hondas båtmotor är bäst när det gäller kraven för miljön, säger Ola Skinnarmo. Hondas elverk EU 20i var också med på resan. Det användes i 14 dagar i rad utan att stängas av.

-Vi ville ha ett litet och lätt elverk med en fin sinuskurva som gör ren ström. Detta var viktigt för forskarna ombord som för att kunna driva datorer och mätinstrument behövde fin ström. Elverket gick konstant och fungerade otroligt bra, vi stängde bara av det en gång, säger Ola Skinnarmo.

-Att värna om miljön är en av vår upphovsman Soichiro Hondas grundpelare. Det är glädjande att forskarna har kunnat få fram bra material och att våra produkter har fungerat väl, säger Mikael Comrin, försäljningschef i Norden för Honda Power Equipment.

Söndagen 1 september avslutades Allt på Sjön i Gustavsberg, ostkustens största flytande båtmässa, arrangerad av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund. Under de tre mässdagarna bjöd vädrets makter på både sol, regn och blåst men det hindrade inte 20 422 besökare att ta sig till Gustavsbergs Hamn och få den kanske sista sommarkänslan i form av nya båtar och tillbehör.

Totalt visades 230 nya motor- och segelbåtar i alla tänkbara storlekar kryddat med båttillbehör från över 80 företag.

Från mässan rapporterades om en positiv stämning bland utställare som upplevde att besökarna var både intresserade och köpsugna.

– Det gjordes även en del avslut direkt på mässan bland båtförsäljarna vilket varit sällsynt de senaste åren, säger Patric Borén, mässansvarig på Sweboat.

– Utställarna uppskattade även den blandade publiken i form av alla åldersgrupper och faser i livet vilket visar att mässan är den folkfest vi vill att den ska vara. Den är till för alla båtälskare eller de som kommer att bli.

Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.

Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.

Under sommaren har allmänheten haft chansen att föreslå sina speciella favoritplatser i naturen. Nu har en jury utsett 21 vinnare – en i varje län – i WWF:s sommarkampanj Svenska Pärlor. Platserna är naturområden som saknar eller behöver bättre skydd.

Svenskarna har visat stort engagemang för svensk natur under sommaren och tipsat WWF om nästan tusen olika naturområden. WWF:s expertjury har valt ut en vinnare för varje län som offentliggörs idag. I sin bedömning har juryn bland annat utgått från ett områdes höga bevarandevärde och betydelse för naturupplevelser – och behovet av skydd. Sverige har en fantastisk natur – men många livsmiljöer och arter hotas.

– Vi behöver ett utökat naturskydd och vi måste också bättre ta hand om den natur vi skyddar. Det är avgörande för att säkra framtiden för människan och den biologiska mångfalden i en värld där vi människor påverkar allt mer, säger Håkan Wirtén.

Idag når Sverige varken upp till våra nationella eller internationella miljömål. Enligt de internationella målen vi antog i Nagoya ska minst 17 procent av våra land- och vattenområden och minst 10 procent av våra kust- och havsområden skyddas till år 2020. Endast cirka 13 procent av våra landområden och cirka 5 procent av våra havsområden är formellt skyddade. Bland 27 EU-länder ligger Sverige på plats 19 när det gäller hur stor landareal vi procentuellt sett har skyddat och på plats 18 för statens avsatta miljöbudget av BNP.

– Målet med Svenska Pärlor är att öka arealen och kvalitén av skyddade land- och vattenområden i Sverige. Det stora engagemanget hos allmänheten hjälper oss i vårt arbete att engagera politiker och beslutsfattare för att stärka naturvården och leva upp till våra internationella åtaganden om utökat skydd av vår natur och inte som nu – dra in på resurserna till naturvård, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

En undersökning från WWF, utförd av Cint med 1 000 svenska respondenter, visar att 95 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt att vi når upp till våra miljömål. 63 procent tycker precis som WWF att målet att skydda 17 procent av vår natur är för lågt. Hela 62 procent kan tänka sig att betala mer i skatt eller omfördela skattemedel för att skydda naturen och den biologiska mångfalden bättre.

Läs mer om Svenska Pärlor här: www.wwf.se/svenskaparlor

Bra väder är inte alltid bra fiskeväder, men sommaren 2013 verkar ha varit alldeles förträffligt för såväl solbadare som sportfiskare. – Under sommaren fick vi hela sex nya svenska sportfiskerekord. Framför allt är det under djuphavsfisket som sportfiskarna uträttat stordåd, men även i sötvattnet har det kommit upp rejäla storfiskar, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.

Blåkäft – en röd fisk från havets djup
Tidigare har arten blåkäft varit en ganska okänd fisk  även för våra skickligaste havsfiskare. Men i år har det tidigare rekordet fått se sig slaget hela nio gånger. Under juli månad gick många båtar ut till de stora djupen vid positionen som kallas ”10-gradarn” ute på Skagerak. En av alla de arter som man fångade var just blåkäft. Av de stora blåkäftar som fångades är i dagsläget det exemplar på 1 012 gram och 44 centimeter som Magnus Durell fångade störst.
– I skrivande stund är han rekordinnehavare, men det finns fog att tro att det kommer fångas större av den här lilla drakliknande fisken framöver, menar Nicka Hellenberg hos Sportfiskarna.
Rekordblåkäften lurades att bita över en makrillstrimla på 260 meters djup.

Om blåkäft
Blåkäft (Helicolenus dactylopterus) lever främst på djup mellan 100 och 500 meters djup, men ibland betydligt djupare än så. Den förekommer längs hela nordöstra Atlantkusten och fångas sporadiskt i Skageraks djupare delar. Munhålans blåsvarta färg har gett den här storögda fisken dess namn.

Sollentunafisk upp i topp
Den lilla sjön Snuggan i Sollentunatrakten är redan känd som rekordsjö, eftersom rudarekordet kommer därifrån. Rudan är en klurig fiske att lura  och en favorit för många av landets skickliga metare, som lägger mycket tid på att överlista den högryggade och ofta skygga fisken. En av dessa sportfiskare är Vicktor Hallensjö, som den 22 juni, klockan 02.30, fick ett napp av en tung ruda på en majskornsagnad krok.
Han kunde senare mäta och väga in en klotrund ruda, 48 centimeter lång och hela 47 i omkrets. Fisken visade sig väga 2 880 gram och kunde efter kontroll av vågen godkännas som nytt svenskt rekord.

Om ruda
Ruda (Carassius carassius) är en karpfisk, som på håll är släkt med guldfisk. Rudor är mycket tåliga fiskar som klarar sig utmärkt i syrefattiga miljöer. De har också förmågan att växa på höjden i vatten där rovfiskar lever. På så sätt blir rudan ett svårare byte för gäddor, abborrar och andra predatorer. Rudan förekommer i många sjöar och vattendrag i nästan hela landet och finns också i Östersjöns vikar.

Stor, mindre kungsfisk för Curt
Storfiskaren Curt Folkstedt, från Fagersanna, fångade en röd fisk under sin tur till Skageraksdjupen den 6 juni. Han var först inte säker på vilken art det rörde sig om, eftersom den mindre kungsfisken liknar större kungsfisk, samt ytterligare ett par arter. Men efter att Sportfiskarna konsulterat artexperter konstaterades det att den 36 centimeter långa och 858 gram tunga fisk han fångat var en mindre kungsfisk, 53 gram tyngre än det tidigare sportfiskerekordet.
Curt berättar att det var det klassiska betet makrillstrimla som gav hugget där nere i havets mörkaste delar och gav honom ett nytt svenskt rekord, konstaterar Nicka Hellenberg hos Sportfiskarna.

Om mindre kungsfisk
Mindre kungsfisk (Sebastes viviparus) är en marin fiskart som lever i stim, från djup kring tiotalet meter ner till flera hundra meters djup. Den är ganska sällsynt i Skagerak och förekommer sporadiskt i Kattegatt, men är desto vanligare längs med Norges kust.

En best till kanadaröding i Tärnaby
Även i sötvattnet lurar stora fiskar och rekordmöjligheter. Kanadarödingen har varit en återkommande storfisk i de senaste årens rekordlistor. Även i år fick vi ett nytt rekord. Den här gången var det Viktor Byström som den 4 juni krokade en riktig koloss, som senare vägdes på en kontrollerad butiksvåg till hela 12 900 gram. Längden var 95 centimeter och omkretsen 64,5.
-Fångsvattnet heter Björkvattnet och ligger i Tärnabyområdet. Viktor trollade med en Cotton Cordell på fyra meters djup när han fick tunghugg från den stora rovfisken och därmed blev ny svensk rekordinnehavare, informerar Nicka Hellenberg.

Om arten
Kanadaröding (Salvelinus namaycuch på latin) är en rovfisk som tidigare planterats in i ett antal svenska (norrländska) sjöar. Ursprungligen är arten från Nordamerika och trivs främst i stora, djupa och kalla sjöar.

Liten haj från Skagerak är nytt rekord
Välkände Leif Krause har lurat upp ett stort exemplar av långt över 50 olika fiskarter. den lilla hajen blåkäxa, som är en ofta förekommande fångst för havsfiskarna som beger sig ut på djupen, framför allt kring Skageraks omtalade position ”10-gradarn”.
Den 2 juni, klockan 05.40 på morgonen, nappade en blåkäxa åt sig en bit makrill på 310 meters djup. Blåkäxan vägdes senare in till 936 gram och mättes till 58,5 cm.
Nytt svenskt rekord för Leif Krause!

Om blåkäxa
Blåkäxa (Etmopterus spinax) är en liten haj som sällan blir 50 centimeter lång. Ofta hittar man den på flera hundra meters meters djup, men den fångas också återkommande på grundare vatten. Blåkäxan föder levande ungar.

Största fisken i Storfiskregistrets historia
Trots ett antal stora, spännande, färgglada och överraskande fångster är det en hälleflundra som är fisken nummer ett på många sätt.
Fångstmannen Fredrik von Elern berättar själv om sin resa ut till de stora djupen på havet:
– Vi såg att väderprognoserna för perioden 21/7 till 23/7 såg väldigt bra ut, så vi bestämde avgång till klockan sex på morgonen den 21 från hemmahamn Kämpersvik.
Så småningom får han en rejäl tyngd i spöt och tankarna på en riktigt bjässe bubblar upp. Men vad är det?
– Fisken går iväg och jag kan inte stoppa den, men ökar försiktigt bromsen för att se hur hårt jag kan pressa den. Jag lyckas få stopp på den och kan till och med ta hem 10-20 meter lina när fisken vänder ner igen. Så här pågår kampen i cirka 40 minuter.
Till, slut lyckas Fredrik och hans vänner bärga en massiv hälleflundra.
Väl inne i Grebbestad fick de hjälp av truck och våg och kunde så småningom fastställa vikten på den 204 centimeter långa hälleflundran till 111,3 kilo.
– Svenska hälleflundror i den här storleken är ingenting som någon egentligen vågat hoppas på, men samtidigt bevisar det än en gång att det finns mycket vi inte vet om våra djuphavsmöjligheter, säger Nicka Hellenberg om den historiska fisken.

Om hälleflundra
Hälleflundra (Hippoglossus hippoglossus) är vår största plattfisk. Den kan bli en bra bit över två meter lång, men är ovanlig i svenska vatten. Framför allt saknas i regel riktigt stora exemplar längs svenska Västkusten, medan den förekommer mer vanligt i Nordnorges vatten.

Fredagen den 30 augusti besökte försvarsminister Karin Enström Kustbevakningens nordligaste kuststation i Luleå. Vid besöket fick försvarsministern möjlighet att träffa besättningen ombord på sjöövervakningsfartyget KBV 306.

Befälhavare Lars Näsman berättade om de unika förutsättningar som gäller för kustbevakningsverksamheten vid ks Luleå.

Stationens geografiska ansvarsområde sträcker sig mellan Haparanda längst ut i norr och Bjuröklubb i söder. Det är ett område på cirka 250 kilometer med över 4000 holmar och skär. Samverkan med andra myndigheter och organisationer är en viktig del av arbetet. Vid kuststationen i Luleå finns svävaren KBV 590 som är Kustbevakningens största och nyaste svävare och kan ha en fart på vatten i över 40 knop. Den kan ta med två snöskotrar som lyfts på och av med en kran. På vintertid används svävaren som grund för verksamheten i kombination med snöskotrar.

− Det var roligt att få visa försvarsministern bredden på vår verksamhet och just våra unika förutsättningar, säger Lars Näsman.

Bilderna:
Försvarsministern tillsammans med besättningen ombord på KBV 306.

Karin Enström i förarhytten på svävaren KBV 590.

Foto: Kustbevakningen.

I helgen anslöt 21-åriga Frida Langenius till SCA:s bas på Lanzarote för att under några veckor träna och segla med Team SCA:s besättning. Ambitionen är att ta en plats ombord på hygien- och skogsindustribolaget SCA:s båt i Volvo Ocean Race 2014-2015.

– Frida är smart, stark och smidig, och har imponerande seglingsmeriter trots att hon är så ung. Det ska bli spännande att se hur det går för henne på Lanzarote, säger teamchef Richard Brisius.

Göteborgstjejen Frida Langenius har både VM- och EM-medaljer i segling samt SM-guld i truppgymnastik. Hon har också framgångsrikt tävlat i alpin skidåkning i USA.

– Många seglare är uppvuxna som rorsmän. Jag är upplärd och uppvuxen som gast. När jag lär andra att segla vill jag att de ska hålla i rodret och jag känner att jag har bäst koll om jag får kontrollera båten genom att röra mig på däck och i brunnen, säger Frida.

Inte mindre än fyra lag slog det tidigare banrekordet i en tuff kamp om pallplatserna. Fjolårstvåan Björn Englund och hans teamkamrat Paul Krochak från Kanada visade sig dock svårslagna i en av världens tuffaste endagarstävlingar, kraftprovet ÖTILLÖ i Stockholms Skärgård. Med ofattbara segertiden 8 timmar och 35 minuter slog vinnarna det tidigare banrekordet med hela 32 minuter!

De 114 deltagande lagen om två personer avverkade 65 km terränglöpning och 10 km simning över och mellan 26 öar från Sandhamn till Utö.

– I år gav vi allt. Vi har satsat helhjärtat på ”swimrun” i år och har redan gjort fyra swimrun-tävlingar som uppladdning till ÖTILLÖ i sommar. Det gick snabbt idag med flera lag som pressade i täten. Förhållanden var perfekta för en snabb tävling. Det var inte för varmt i luften, inte för mycket vågor och inte för kallt i vattnet. Det krävs enormt mycket träning för att vinna ÖTILLÖ och att funka bra som lag är avgörande, säger segraren Björn Englund och tillägger att det krävs väldigt mycket pannben också.

Tempot har skruvats upp till nästan ofattbara prestationer på en så lång bana. Många lag har samlat på sig erfarenhet från tidigare år och allt fler toppatleter dras till den utmanande tävlingen.

Starten gick i gryningen klockan 05:55 på Sandhamn. I den vackra sensommarmorgonen inleddes loppet med en kort löpning och därefter en lång, svår simning, där många av de väl förberedda atleterna fick sin första påminnelse om hur tuff tävlingen är.

Fjolårssegrarna Magnus Olander och Lelle Moberg klarade inte att hålla tempot hela vägen fram och tog en hedervärd andraplats sju minuter efter segrarna med tiden 8 timmar, 42 minuter och 13 sekunder.
– Racet var hårdare i år, det gick så snabbt! Englund och Krochak är ett tufft lag att hänga på och vi körde slut på oss. Vi är sjukt slitna, säger Magnus Olander vid målgången.

Den starkaste damen i startfältet, Annika Ericsson, gick i mål på tiden 10h 33min och 48 sec, i mixedlag tillsammans med Fredrik Selmered.

Resultat topp 3 – ÖTILLÖ 2013
1. Björn Englund (SVE) och Paul Krochak (KAN), Team HEAD Swimming; 8h 35 min
2. Magnus Olander (SVE) och Lelle Moberg (SVE), Team Livskvalité by ICA Hagsätra; 8h 42 min 13 se
3. Simon Börjesson (SVE) och Rasmus Regnstrand (SVE), Team Nybroviken RIB; 8 h 48 min 57 sec

Resultatlista: http://otillo.r.mikatiming.de/2013/

Bilder fria att använda för press:
Se bifogat bilder att använda (högre upplösning finns om önskas). Fler bilder på följande länk:
https://www.dropbox.com/sh/dd9l7x2uncviwfz/XsDLS5RjXv
Vänligen ange fotograf Jakob Edholm/ÖTILLÖ eller Nadja Odenhage/ÖTILLÖ

Snabba fakta ÖTILLÖ 2013
Åttonde upplagan, den 2 september 2013
Vinnare 2013: Björn Englund (SVE) och Paul Krochak (KAN), Team HEAD Swimming
Segertid 2013: 8 h 32 min
Tidigare banrekord: 9 h 07 min (2010)
120 lag anmälda – 114 på startlinjen – (76 herr, 25 mixed, 13 dam)
Start Sandhamn, mål Utö, I Stockholms skärgård
75 km löpning och simning från gryning till skymning
65 km terränglöpning
10 km simning i öppet vatten
26 öar att passera
43 byten mellan simning och löpning
Simsträckorna är mellan 100 och 1 780 m
Löpsträckorna är mellan 70 och 19 700 m
Lag om två, för säkerheten
15 nationaliteter: Sverige, Finland, Danmark, Norge,
Tyskland, Schweiz, England, USA, Sydafrika, Rumänien, Belgien, Frankrike, Australien, Kanada.

Samtliga lag här: http://www.otillo.se/teams/

Rankad av CNN som en av världens tuffaste uthållighetstävlingar (dec 2012)

De engelska båtvarven satsar stort på den flytande båtmässan i Southampton, som hålls 13–22 september. Sunseeker International kommer med tre stora nyheter, Sunseeker 68 Sport Yacht, 80 Sport Yacht och Manhattan 55. Samtliga får sin premiär på båtmässan.

Sunseeker utlovar en riktig ”showstopper” vid sin vanligtvis mycket stora monter, där de tre nyheterna hamnar i centrum. En av de båtar som har byggts för att verkligen kittla nybåtsköpare med stora plånböcker är 68 Sport Yacht, som sägs vara den perfekta kombinationen av innovation och design. Båten har en strömlinjeformad design och väldigt god manövrerbarhet.

Förutom en imponerande stor flybridge har båten lyxiga material, en wetbar och väl tilltagna solplatser för passagerarna. Ombord finns även stora panoramafönster för att ge ljus och skapa rymd.

80 Sport Yacht är en prestandamaskin för sin storleksklass. Den är extremt kraftfull och kommer att säljas med en rad olika motoralternativ, inklusive spektakulära Arneson ytskärande drev. Toppfarten anges till imponerande 44 knop.

Sunseeker 80 Sport Yacht är också byggd med lyxiga material i alla utrymmen. Den är tänkt för upp till åtta gäster och har en helt privat avdelning för dem som vill vara i fred på sjön, även för besättningen på upp till fem personer.

Manhattan 55 avtäcktes på förra båtmässan i Cannes – La Festival De La Plaisance in Cannes – men får nu sin premiär i hemlandet. Den är byggd för upp till sex gäster.

Även Sunseeker 40 Metre Yacht kommer att visas på Southampton International Boat Show. Det är den största yacht som företaget har visat på mässan och en riktigt majestätisk yacht.

Info: www.sunseeker.com

America’s Cup-äventyret är över för den svenska utmanarbåten Artemis – egentligen redan innan det startat. Team Artemis blev utslaget i kvalseglingarna Louis Vuitton Cup. Men i helgen inleds Youth America’s Cup i San Fransisco med en svensk båt på startlinjen – bemannad av sex svenska seglare mellan 19 och 24 år.

Youth America’s Cup avgörs 1-4 september och till skillnad från “stora” America’s Cup som avgörs i matchrace (båt mot båt) så är det här frågan om tio båtar på startlinjen samtidigt.

– Vi får möta de bästa i världen, i vår egen ålder, i en båt som får människor på kajen att stanna till för att det ser så häftiga ut, säger Charlie Ekberg som styr båten.

Bakom projektet står Team Artemis, Göteborgsföretaget Berg Propulsion samt Sveriges största kappseglingsklubb, KSSS.

Tävlingarna avgörs i två seglingar per dag och i bäst av totalt åtta seglingar. Båtarna är 45-fots katamaraner – samma båtar som användes i America’s Cup World Series, som varit förtävlingar till America’s Cup under mer än ett år

Från början ansökte 75 svenska seglingsungdomar, mellan 19 och 24 år, om en plats ombord. Cirka 40 kallades till intervju och 20 har fått testsegla flerskrovsbåtar på Gardasjön i Italien.

KSSS-seglarna Charlie Ekberg (rorsman) och Niclas Düring (taktiker) delar på ansvaret ombord.

– Det här kräver full commitment och ett enormt intresse och det har vi alla. Och nu har vi även en stor inblick i en eventuell framtid med America’s Cup.

I Youth America’s Cup tävlar man nationsvis. Förutom den svenska båten deltar båtar från Australien, Frankrike, Tyskland, Nya Zeeland (två team), Portugal, Schweiz och USA (två team).

I det svenska teamet ingår Charlie Ekberg, Niclas Düring, Tom Gross, Andreas Axelsson, Arvid Bildh, Jonatan Ameln och Nisse Åkervall.

Följ seglingarna live här: http://www.redbull.com/en/events/1331579591942/

På lagbilden är seglarna från vänster: Jonatan Ameln, Tom Gross, Niclas Düring, Arvid Bildh, Nisse Åkervall, Andreas Axelsson och Charlie Ekberg.

Idag är det sista dagen att besöka årets största flytande båtmässa i Sverige – Allt på Sjön i Gustavsberg. Inför mässans start i fredags hade arrangörerna utlovat 230 båtar, men i verkligheten blev det cirka tio stycken fler.

Under tre dagar kommer över 230 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla dagseglare till lyxiga yachter. Av dessa är ca 40 st Sverige- eller världsnyheter!

Det finns även en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör Allt på Sjön i Gustavberg till Sveriges största flytande båtmässa.

Se alla utställare och läs mer på www.alltpasjon.nu

Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl 10-18 varje dag den 30/8 till 1/9 med fri entré och gratis parkering. Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.

Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.

Nya båtar på Allt på Sjön 2013

Segelbåtar
Bavaria Cruiser 37
Delphia 46CC
Dufour 380 Grand Large
Dufour 410 Grand Large
Fareast 26
Grand Soleil 47
Haber 660
Jeanneau Sun Odyssey 379
Jeanneau Sun Odyssey 41 DS
Saare 41 AC
Sailjet 40
Salona 33
Salona 44
Scaangard 26
X-Yacht Xp-33

Motorbåtar
Agapi 750 IB
Anytec 530 SPF
Aquador 35 ST
Arronet 24 5 CX
Bavaria Sport 29
Bavaria Sport 35
Bayliner 642
Bella 700P
Buster Cabin
Buster Cabin
C-Rib 27
Delphia 730 Nano
Delta 33 Open
Evo 540
Flipper 880 ST
K-24
Micore 480 SC Offshore
Minor Offshore 25
Ockelbo B16 AL
Rival 430 AVO
Rival 490 AVO
Silver Avant
Snipa FX-12
Sun Tracker Party Barge 24 DLX
Uttern S57
Uttern S62
Uttern T51
V14 Aluminium Boat

Att återställa havsmiljön i Östersjön kan till år 2030 skapa 550 000 jobb och ge cirka 280 miljarder kronor i årligt mervärde till regionen. Det visar en ny rapport gjord av Boston Consulting Group på uppdrag av WWF.

Att strategiskt utveckla Östersjöregionen till ett nav för så kallade blå och gröna teknologier – hållbara lösningar för vatten och hav – är en viktig faktor för att återställa havsmiljön och skapa affärsmöjligheter i regionen, enligt rapporten “Turning adversity into opportunity: A business plan for the Baltic Sea”. Blå och gröna teknologier är lösningar, produkter eller tjänster som direkt eller indirekt har en koppling till förbättrad miljö både till land och till havs.

Östersjöns hälsa har länge enbart setts som en miljöfråga, men rapporten visar att den också måste ses som en ekonomisk och social angelägenhet. Misslyckas insatserna att återskapa en frisk Östersjö påverkas inte bara havsmiljön, utan också den ekonomiska tillväxten och möjligheterna att skapa arbetstillfällen i regionen.

– Alla vi som lever runt Östersjön är delaktiga i dess framtid. Den här rapporten visar att de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med ett friskare hav är stora och konsekvenserna av att inte agera för ödesdigra för att ignoreras, säger Marcus Wallenberg, styrelseordförande i SEB och talare vid WWFs seminarium under Östersjöfestivalen.

Även om miljön i Östersjön är hårt pressad av övergödning, farliga ämnen och överfiskning är förutsättningarna att tackla utmaningarna bättre här än på många andra håll. Det finns också en global marknad för innovationer och lösningar inom miljöområdet. En förebild är Singapore. Genom ett holistiskt angreppssätt och investeringar i vattenförvaltning har landet blivit Asiens nav för blå teknologier.

– För de flesta aktörer i den privata sektorn förknippas miljöinsatser i Östersjöregionen ofta med förbud och extra kostnader. Men rapporten pekar tydligt på affärsmöjligheter. Vi hoppas att rapporten kommer att förändra hur entreprenörer och företagsledare ser på Östersjön, säger Fredrik Lind, partner på Boston Consulting Group i Stockholm och medförfattare till rapporten.

Rapporten visar att kostnaderna och fördelarna för olika industrier runt Östersjön inte kan analyseras var för sig, eftersom de påverkar varandra. Istället krävs en integrerad ansats. En sektors miljöpåverkan kan ha stora konsekvenser för den ekonomiska utvecklingen inom ett annat område och därför också för samhället i stort.

En gemensam vision är därför av stor vikt för en positiv utveckling i regionen. Diskussionen måste breddas till att inte bara inkludera miljöministrar, utan även involvera såväl offentlig som privat sektor, stats-, finans, jordbruks- och arbetsmarknadsministrar för att skapa en ljusare framtid för Östersjöregionen.

– Beslut som rör Östersjöns framtid måste fattas utifrån en bedömning av vad som är mest lönsamt som helhet, både ur ett socioekonomiskt och ett ekologiskt perspektiv. Vi uppmanar därför till ett gemensamt engagemang och åtagande från alla berörda ministrar och deras departement inför Helcoms nästa ministermöte i Köpenhamn 3 oktober, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF.

Rapportens 5 viktiga rekommendationer för att förbättra miljötillståndet i Östersjön och skapa affärsmöjligheter:
1. Fokusera på nyckelprioriteringar och initiativ inom de viktigaste problemområdena – övergödning, farliga ämnen och överfiske
2. Öka ansvaret att implementera överenskommelser
3. Tillämpa en integrerad ansats mellan länder, sektorer och departement – som även omfattar sociala och ekonomiska aspekter
4. Skapa kommersiella incitamentgenom att länka miljökostnader till respektive källor
5. Investera i att utveckla regionen till ett ‘blått och grönt’ teknologinav…