Nyheter

Mat från Nynäshamn får ett eget avsnitt i en internationell TV-serie. Det är i serien ”Tareq Taylor´s Nordic cookery” – som når ut till cirka 80 miljoner hushåll i 114 länder i Europa, Asien och Afrika – som den lokala maten från Nynäshamn lyfts fram. Programmet spelas in 19-22 september, mitt under pågående Nynäs Skördefest: en ny matbazaar med smaker från bygden.

Fisk, Sorundakorv, delikatesser från Rökeriet i gästhamnen, lokala produkter såsom choklad, honung,
kryddor, ägg, öl och Sorundatårta. Det är ett axplock av de ingredienser kocken Tareq Taylor har till sitt
förfogande när han lagar mat i Nynäshamn till den internationella TV-serien.

– Nynäshamn med sitt havsfiske, bra produkter och sin skärgård kommer att kännas unikt och rent för
den internationella publiken. Det här är ett mat- och reseprogram som bygger på att turister ska kunna
uppleva det jag upplever. Programmet är inte iscensatt och arrangerat utan jag reser runt och hittar unika
lokala produkter där odlarna tagit hänsyn till djur och natur. När jag är i Nynäshamn kommer jag att
skörda, plocka och smaka på det regionen har att erbjuda, så exakt vad jag kommer att tillaga får vi se
när jag kommer dit, säger Tareq Taylor.

Det färdiga avsnittet kommer sedan att visas i bland annat BBC och Fox international som visas i
TV-tablåer världen över.

Inspelningen är samtidigt som Nynäs Skördefest – en lokal matbazaar som arrangeras för första gången
helgen 21-22 september. Tareq Taylor har då möjlighet att botanisera bland lokala små producenter som
bland annat producerar egen sylt, saft, grönsaker och inte minst – fångar sin egen fisk.

– Nu lyfts Nynäshamn fram som den matdestination den är. Vi har många företag som vågar satsa på
kvalité och småskalighet, vilket är rätt ovanligt i dag. Tre av de lokala företagen har faktiskt levererat mat
och dryck till Nobelfestligheterna, så vi har all anledning att vara stolt över det som produceras i
kommunen, säger Nina Munters, turistbyråföreståndare Nynäshamns turistbyrå.

Bilder: Tareq Taylor lagar mat: Foto: Luckyday.

Statens fastighetsverk (SFV) uppför just nu Marinmuseums nya ubåtshall på Stumholmen i Karlskrona – en modern märkesbyggnad i stadens historiska örlogsmiljö. Byggnaden, som sluter tätt kring ubåtarna HMS Neptun och Hajen 1, är unik. Inte sedan Vasamuseet byggdes på 1980-talet har ett större fartyg än Neptun byggts in i Sverige.

I slutet av februari 2012 tog Statens fastighetsverk och Marinmuseum gemensamt det första spadtaget till den efterlängtade ubåtshallen på Stumholmen i Karlskrona. Sedan dess sjuder det av aktivitet innanför det röda byggplanket. Byggprojektet, som börjar närma sig sin slutfas, har bestått av två etapper.

– Efter grundläggning och grundkonstruktion sattes ubåten HMS Neptun på plats av Marinmuseum i september förra året, en rejäl utmaning då den väger över tusen ton. Därefter påbörjade vi den etapp vi håller på med nu, att skapa en överbyggnad som sluter tätt kring ubåtens form, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Det som utmärker bygget av ubåtshallen är just att det gigantiska museiföremålet HMS Neptun och den mindre och äldre ubåten Hajen 1, ställdes på plats så snart den halvmetertjocka betongplattan var gjuten. Eftersom byggnaden – ritad av arkitekt Björn Malmström på HMXW arkitekter – ska följa ubåtarnas form, är arbetsplatsen trång och svårtillgänglig för de entreprenörer som arbetar på platsen och de måste gå varsamt fram.

Ubåtshallens asymmetriska skal består av stålramar och prefabelement medan yttertaket kläs i rostfri plåt. Många lokala underentreprenörer har möjliggjort SFV:s arbete för att få det speciella taket på plats, plåten är styvare och därmed mer svårarbetad än vanlig plåt – något som kräver stor kunskap.

– Våra skickliga plåtslagare kommer från Kalmar, smeden från Ronneby och de perforerade innerväggarna i koppar har levererats från Karlskrona. Mycket av ubåtshallens arbete kräver stor yrkesskicklighet, det är en fröjd att se hur hantverkarna förvandlar våra ritningar till en vacker byggnad, säger Maria Lundkvist, projektledare vid Statens fastighetsverk.

Arbetet med den rostfria plåten väntas bli klart i slutet av oktober. Sedan ska de sju meter höga och mycket tunga glaspartierna på plats. Därefter återstår invändiga installationer och golvarbete.

Vid årsskiftet lämnar Statens fastighetsverk över den färdiga byggnaden till Marinmuseum som tar vid för att förvandla hallen till en färdig museiattraktion. Sommaren 2014, den 6 juni, räknar Marinmuseum med att slå upp portarna.

– Det känns fantastiskt att Sverige och Karlskrona snart får sin ubåtshall. Vi tror och hoppas att den kommer att bli ett riktigt lockbete för Marinmuseum. I en fantastisk byggnad kan vi erbjuda närkontakt med en komplett ubåt från kalla kriget och en ny spännande utställning för hela familjen, säger Richard Bauer, museichef vid Marinmuseum.

Kortfakta
Byggherre: Statens fastighetsverk
Arkitekt: Björn Malmström, HMXW arkitekter
Projektering: 2010-2012
Första spadtag: 23 februari 2012
Neptun transporterades till platsen: 4 september 2012
Överlämning till Marinmuseum: 1 januari 2014
Invigning och öppning: 6 juni 2014
Neptuns längd: 49,5 meter
Neptuns bredd: 5,6 meter
Neptuns högsta höjd: 12 meter
Byggnadens volym: 7 000 kubikmeter

Tisdagen 10 september landade Sjöfartsverkets första nya räddningshelikopter av modellen AW139 på Skavsta flygplats. AW139 är en väl beprövad räddningshelikopter som kommer att förbättra kapaciteten för svensk sjö- och flygräddning.

Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning och en central del i verksamheten är helikoptertjänsten. Myndigheten tecknade förra året ett avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A om att förvärva sju nya räddningshelikoptrar och nu har den första levererats. Med på resan som gick från tillverkaren i Italien fanns Noomi Eriksson som är direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.

– Vi har jobbat intensivt för det här i flera års tid och det känns fantastiskt bra att kunna förbättra kapacitet utan att de totala kostnaderna för verksamheten kommer att öka. Nu kan vi fortsätta arbetet med att förbättra sjö- och flygräddning ytterligare och bli ännu bättre på att rädda liv, säger Noomi Eriksson, direktör för Sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.

Räddningshelikoptern startade kl. 10.20 på tisdagsförmiddagen från Vergiate, norr om Milano. Efter att ha mellanlandat två gånger för bränslepåfyllning landade den slutligen på Skavsta kl. 19.00 samma kväll. Kapten på flygningen hem var Michael Åkerlund som dessutom är ansvarig för det team som nu ska testa och utvärdera den nya helikoptern innan den tas i bruk.

– Nu börjar en ny epok för svensk sjö- och flygräddning. Det som skiljer den här helikoptertypen från den vi har idag är att den här är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger kapten Michael Åkerlund.

Bakgrundsinformation:
För ett år sedan tog Sjöfartsverket ett stort steg för att säkerställa en långsiktigt hållbar sjö- och flygräddning och tecknade då avtal med den engelskitalienska helikoptertillverkaren AgustaWestland om ett förvärv av sju nya räddningshelikoptrar. De nya helikoptrarna ska successivt ersätta de nuvarande, som så småningom ska avvecklas.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar finns tillgängliga för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med hela Sverige (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå). De är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats.

Bilderna:
Noomi Eriksson, direktör Sjö- och flygräddning,
Michael Åkerlund, pilot, Sjö- och flygräddningen,

Grundaren av Aquador, Paragon Yachts och XO är en av dem som står bakom lanseringen av det nya båtmärket Axopar Boats. Grundarna säger att de ska lansera en ny serie finska premiummotorbåtar till säsongen 2014. Grundarna av det nya båtmärket sager att de kommer med tre nya båtar på 28 fot. Båtarna är, enligt det första pressmeddelandet från företaget, kul att köra, konkurrenskraftigt prissatta och bränslesnåla. Dessutom ser de tuffa ut, att döma av den första bilden som vi har sett.

– Att utveckla nya koncept för den europeiska marknaden är väldigt spännande. Med erfarenhet från våra tre tidigare varumärken kan vi enkelt skala upp produktionen och utvecklingen för att bygga och utveckla båtarna, säger Sakari Mattila, grundare av Axopar Boats och en av huvudmännen bakom Aquador och Paragon.

Den nya båtserien består av tre modeller – Open-, T-Top- och en Cabinmodell. Den första modellen blir Axopar 28 T-Top, en walk-around cruiser med tvåstegsskrov, canvastak och en stor akterkabin med plats för två personer. Båten har även soldäck.

På fördäck finns en gemenskapsyta med säten för 4–6 personer, ett bord och solbäddar. Det finns också gott om stuvutrymmen, toalett med mera ombord.
Axopar introducerar även en ”Business Edition” med en rad tillvalsmöjligheter.

– Vår design baseras på de unika fördelarna med RIB med sin enastående hanterbarhet, sin låga vikt och ojämförbara säkerhet, säger Jan-Erik Viitala, en av grundarna till Axopar.

Tekniska data Axopar 28 T-Top
Längd: 8,60 m
Bredd: 2,85 m
Djupgående: 0,75 m
Vikt: 1 790 kg
Personer: 8
Bränsletank: 300 liter
Maxfart: 35–45 knop
Motorer: utombordare på 150–300 hk, alternativt 2×150–200 hk
Pris preliminärt: 45 900 Euro inklusive 19% moms

De jobbade stenhårt med uppdraget i ett halvår. Målet var att konstruera självnavigerande båtar med solen som enda drivmedlet och tävla med dem i Japan. – Allt slit lönade sig. Trots moln och regn puttrade båtarna puttrade på och fick en 1:a och 2:a plats i tävlingen, säger Ebba Lindh, en av studenterna bakom båtarna.

“Ni ska bygga en soldriven autonom båt till en studenttävling i Japan. På något vis tillsammans med University of Tokyo.”

Så löd uppmaningen när kursen i Naval Design på masterprogrammet Marina system (TMRSM) sparkade igång i januari i år.

De 15 KTH-studenter axlade ögonblickligen utmaningen. Den verkade ju grymt spännande. Snart skulle de dock inse att inte skulle bli en promenad i parken att lösa uppgiften.

– Vi började med att googla om tävlingen i Japan, men redan där stötte vi på språksvårigheter. Allt som stod att läsa var på japanska. Som tur var kunde en av oss lite japanska, samt att en av lärarna hade lite mera information att delge oss. Vi skulle bygga en soldriven autonomt styrd båt som skulle ta sig runt en 2 mil lång bana på Japans största sötvattenssjö Biwasjön. Detta med ett maximum av två kvadratmeter stora solpaneler, säger Ebba Lindh.

Omgående började dock frågorna hagla över studentgruppen.Hur mycket blåser det i augusti vid Biwasjön? Hur varmt är det? Hur höga vågor är det? Vilken fart hade vinnarna förra året?

För att bryta ner den stora uppgiften i mindre små problem att lösa delade de 15 KTH-studenterna upp sig i mindre smågrupper med projektledare. Det blev bland annat en skrovgrupp, en framdrivningsgrupp samt en systemgrupp. Utöver det blev vissa personer även ansvariga för ekonomi samt kommunikation med de japanska studenterna.

Så sparkade studenterna igång arbetet. De utvecklade ett koncept, analyserade och modellerade propeller, undersökte solpaneler, utvecklade ett fungerande styrsystem, sökte en mängd stipendier och ringde sponsorer.

– Målet var att åka till våra japanska kollegor i Tokyo och vara med under själva tävlingen vid Biwasjön, något som inte kändes mer än halvrealistiskt i början av året. Kontakten med University of Tokyo genomfördes via Skype. I april skulle våra japanska kollegor ta över vårt koncept och förverkliga det, vilket satte stor press på oss, säger Ebba Lindh.

Hon tillägger att det var det stora engagemanget som gjorde det möjligt för studenterna att den 12:e augusti sätta sig på ett plan till Japan för att tävla.

– För att vara helt ärlig trodde nog ingen från början att vi skulle komma iväg till Japan. Men engagemanget var stort, och under hela vårterminen satt några studenter och sökte febrilt sponsorer. Andra undersökte vilka företag vi skulle kunna tänkas besöka i Japan, planerade resrutt samt testade prototypen på sin egen fritid, skrattar Ebba Lindh.

Väl på plats i Tokyo byggde studenterna från de båda universiteten både ihop den nya båten, och den gamla som var med i tävlingen 2012.

– Under tävlingshelgen bodde vi tillsammans med våra japanska kollegor på en typisk japansk ryokan, sovandes på tatamimattor och ätandes ris, fisk och misosoppa till frukost. Febrilt jobbade alla studenter för att färdigställa båtarna till lördagen och söndagens race och det var på minuten att de blev helt klara. Trots moln och regn visade det sig att arbetet lönat sig, båtarna puttrade på och fick en 1:a och 2:a plats i tävlingen, säger Ebba Lindh.

Helt enkelt var dock inte arbetet, tillägger hon.

– Kulturkrocken när vi kom till Japan var stor. Kommunikationssvårigheter, olika sätt att jobba på, förhållningssätt till lärare etcetera. Detta var lärorikt förstås, liksom pressen att få jobba i temperaturer om 40 grader Celsius. Trots detta lyckades vi med vårt mål: Att designa en båt som är kapabel att vinna tävlingen på Biwasjön, säger Ebba Lindh.

Under hösten ska studenterna fortsätta med projektet och en ännu bättre båt förväntas vara klar i december.

60 personer omkommit i drunkningsolyckor i sommar. Det är 22 personer fler än under samma period 2012. Under hela 2013 har 97 personer drunknat, jämfört med 72 personer 2012.

Bra sommarväder har historiskt sett påverkat antalet drunkningar negativt och så även i år. Årets sommar har bjudit på ovanligt bra väder vilket bidragit till den stora ökningen. Man kan se samma tendenser 2006 som också var en sommar med högsommarvärme och högt antal drunkningar.

Badolyckor har gått upp
Antalet badolyckor har denna sommar gått upp kraftigt jämfört med tidigare år från 12 till 30 olyckor medan antalet båtolyckor ökat marginellt från 13 till 14 olyckor.

97, högst sedan 2006
Det totala antalet drunknade för året uppgår nu till 97 personer, vilket är den högsta siffran sedan 2006. Sett till hela året finns en mängd faktorer som bidragit till ökningen, och förutom sommarvädret är de farliga vårisarna i vintras samt äldre mäns benägenhet att utsätta sig för risker i samband med vatten de största bidragande faktorerna.

Miljöminister Lena Ek lanserar nu en höjning av anslaget till havsmiljön på 95 miljoner, tillsammans med tidigare utlovade höjningar höjs anslaget då med 170 miljoner kronor till 2014. Pengarna ska bland annat till stor del gå till lokala vattenvårdsprojekt med inriktning på att åtgärda övergödning.

– Vi har konsekvent krävt ett minst återställt anslag till HaV inför nästa år, då åtgärdsbehoven totalt sett ligger på miljardbelopp. 170 Mkr i höjning är dock en klar förbättring mot årets nedskärning på 235 Mkr. Det här är en klok satsning av regeringen och en seger för oss som jobbar med fisk och vattenmiljö, kommenterar Stefan Nyström, Sportfiskarnas generalsekreterare.

Till i år sänktes havs- och vattenmiljöanslaget med 235 Mkr, totalt från 738 Mkr till 503 Mkr, något miljörörelsen med Sportfiskarna i spetsen kraftfullt protesterat emot. Sänkningen har fått närmast katastrofala följder för konkreta vattenmiljöprojekt ute i länen. Till nästa år utlovas nu en höjning av anslaget med 170 Mkr till 673 Mkr, varav 75 Mkr ska gå till lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. I år saknades möjlighet att söka LOVA-bidrag till följd av HaV:s kraftigt minskade anslag.

– Bara inom vårt Rovfiskprojekt har vi beräknat att det finns åtgärdsbehov för 700 miljoner för att restaurera kustmynnande vattendrag från Blekinge till Gävleborg. Detta visar på det eftersatta och stora behovet av fiskevård. Nästa satsning från regeringen måste inriktas på fiskevård, fiskbestånden har en nyckelroll i alla vattenmiljöer. Det är även oerhört viktigt att anslagsnivån stabiliseras för att uppnå långsiktighet och kostnadseffektivitet i vattenmiljöarbetet, säger Joel Norlin koordinator för Sportfiskarnas Rovfiskprojekt.

Enligt miljöminister Lena Ek ska LOVA-pengarna nu inte vara ett tillfälligt tillskott, utan stadiga årliga medel. En viktig sak i detta sammanhang är att EU:s nya programperiod börjar om 2014 vilket ger möjligheter till medfinansiering. Här kommer anslaget att kunna växlas upp i olika former av konkret projektverksamhet, något som försvann i år med nedskärningen. Den faktiska nedskärningen för fiske- och vattenvård blev därigenom ännu större i år.

Årligen krävs även cirka 200 Mkr för kalkningsverksamhet av försurade vatten. Denna verksamhet måste upprätthållas under överskådlig framtid och kan inte avslutas utan risk för biologiska skador i försurade vattendrag. Regeringens budgetförslag presenteras 18 september. Hur havs- och vattenmiljöanslaget får användas bestäms slutligen i ett regleringsbrev för HaV.

– Det här är ett lovvärt första steg för att betala av miljöskulden under vattenytan. Nu måste dessa pengar ut i konkret verksamhet, behoven därute är enorma, avslutar Stefan Nyström.

Nya genetiska metoder gör det möjligt att kartlägga olika fiskbestånd. Studier visar att torsk från olika bestånd inte blandar sig i den utsträckning man tidigare trott. Det är insikter som kan användas för att förvalta torsken både på Västkusten och i Östersjön.

Tidigare hade man uppfattningen att havet är fritt och att den genetiska blandningen är stor. Men forskarna får alltmer klart för sig att fiskar och andra marina arter är uppdelade i lokala bestånd som inte blandar sig särskilt mycket.

– Genetiska studier visar att många marina arter är avgränsade på samma sätt som organismer på land, säger Carl André, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Torsk lever i lokala bestånd
Nyligen har forskarna kartlagt arvsmassan, den kompletta DNA- koden, hos ett antal fiskarter, däribland torsk. Kartläggningen kan användas på olika sätt, dels föra att studera spridning och utbyte mellan olika bestånd genom att se på likheter och skillnader i arvsmassan.

– Ju större skillnaderna är i arvsmassan hos torsk från olika lokala populationer ju mindre utbyte finns det mellan bestånden. Man kan se det som att varje fisk har ett unikt fingeravtryck som kan jämföras med andras, säger Carl André.

Forskarna kan också undersöka om torsken är genetiskt anpassad till den lokala miljön.

– Östersjötorsken har en rad sådana unika anpassningar som är genetiskt fixerade, till exempel så flyter äggen mycket högre upp i vattnet jämfört med till exempel skageracktorsken, säger Carl André.

Genetisk mångfald viktig för tillgången på fisk
Det är viktigt att behålla genetisk mångfald och ta hänsyn till lokala bestånd när man förvaltar fiskbestånd. I Kanada har man sett att olika lokala laxbestånd levererar fisk olika år. Att olika små lokala fiskbestånd finns kvar är alltså viktigt för fisket sett ur en rent ekonomisk synvinkel.

– Försvinner bestånd drabbas fisket. Många av de mindre fjordarna utmed Västkusten hade förr lokala fiskbeståndet som nu är borta, säger Carl André.

Presenterar forskningen på Forskardagen
Carl Andrés forskningsresultat presenteras för biologer och miljövetare vid Göteborgs universitet under ett av 25 seminarier på den årliga forskardagen den 10 september på Wallenberg centrum. Under forskardagen samlas ett hundratal forskare från Institutionen för biologi och miljövetenskap för att få insyn i varandras forskningsfält.

Bilderna:
Bild1: Lekmogen torsk, fotograf Mattias Sköld.

Bild 2: Carl André, fotograf Anna-Sara Krång.

Fredagen 6 september hölls en namngivningsceremoni för KBV 034 i Helsingborg. Gudmor till fartyget är Sjöfartsverkets generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl.

Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin höll tal och namngivningsceremonin genomfördes av Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör tillika gudmor för fartyget.

Ett 40-tal specialinbjudna gäster, bland annat från samverkande parter som SSRS och Räddningstjänsten, fanns på plats, liksom representanter från varvet.

KBV 034 anlände andra veckan i juni. Det är ett kombinationsfartyg som ska tjänstgöra som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har i dag, till exempel sjötrafik- och miljöövervakning, gräns-, fiske-, tull- och polisiära kontroller till sjöss.

Bilderna:

Nybyggnadsinspektör Lars Thuresson, stationschef Peter Widlund, samt gudmor Ann-Catrine Zetterdahl.

Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör, döpte fartyget.

Foto: Kustbevakningen.

Tekniska data
Mått Maskineri
Längd 52.12m Huvudmotor 4×800/ PTI 2×200 kW,
Bredd 10.40m inkl. SCR avgasreningssystem Djupgående 3.00m Propulsion 2 x CPP
Deplacement 948 ton Bogpropeller 350kW
Bruttodräktighet 890 ton Manöversystem Dynamiskt Pos. System DP0 Nettodräktighet 267 ton
Segelfri höjd 22m
Prestanda
Marchfart 12 knop
Toppfart 15.5 knop
Aktionsdistans 2500Nm/12knop
Fartområde Obegränsat
Klassbeteckning
Skrov: GL 100 Oil Recovery Vessel E2 HC(-/2) DP0
Maskineri: GL MC AUT E2
Isklass 1B
Gång i obruten is 40cm/3.5knop
Bogser kapacitet 15 ton
Lyftkapacitet Sb kran 1.9ton vid 19,3m, godkänd för personlyft, fjärrkontroll
Bb kran 2.75ton vid 10m
Däckslast 16 ton
2013-04-29
Övrigt
Byggnadsmaterial Stål/ aluminium
Normalbesättning 7 pers.
Hytter 8 (med möjlighet till dubbelbeläggning)
Sjukbehandlingsrum 1 st.
Utrustning
Navigation Samband
Radar (3+10cm + ARPA) GMDSS A2
ECDIS / DGPS / AIS HF, MF, VHF, UHF
Gyrokompass Rakel
Ekolod Navtex
Multibeam Inmarsat C
Båtar
FRB (RIB) Typ Alusafe 770 / 8 pers. / 40knop, upptagningsramp i aktern
Arbetsbåt Typ Bussjö-Utö, huvuddäck
Räddningstjänst
Bogservinsch 15ton / 400m
Vatten/skumkanon 300m3 / kastlängd 75m, skum vid full kapacitet 30min
Räddningsnät 2 st.
Oljeupptagningssystem 2st Advancingsystem med sveparmar och inbyggda bält (borst)-
skimrar med en upptagningskapacitet av 2x40m3/h med en
viskositet mellan 300-1 000 000 cSt, svepbredd är 28m
Kustlänsa 2x150m
Kapacitet upptagen olja 255m3 (95%)

Aspen och Emballator Mellerud Plast samarbetar för att kunna framställa dunkar åt alkylatbensin i förnyelsebart material. Sockerrör är en råvara som har visat sig ha de egenskaper som krävs för att materialet ska godkännas. Aspen som tillverkar alkylatbensin tänker fortsätta att ligga i framkant när det gäller miljötänk.

Nu arbetar företaget, i samarbete med Emballator Mellerud Plast, med att titta vidare på ett spänn-ande förnyelsebart material. Det är råvaran sockerrör som har visat sig vara möjlig att göra dunkar i, och som kan godkännas enligt stränga UN-krav*.

En av de största utmaningarna enligt Jan Andersson, försäljningsavdelningen på Emballator Mellerud Plast, har varit att finna ett miljömaterial med de egenskaper som krävs för att klara ett UN-godkännande.

För att säkerställa kvalitén har tester, enligt regelverk för farligt gods, genomförts i alla led. Exempel på detta är fallprover och stapeltester.

– Nu återstår, menar Åsa Bäckström ansvarig på Aspen produktavdelning, att ta hänsyn till priset då råmaterialet i princip är dubbelt så dyrt som det nuvarande materialet i Aspens dunkar.

– Vi utvärderar olika lösningsalternativ för att på sikt kunna föra in materialet.

Det nya materialet kommer att kunna återanvändas precis som annan hårdplast.

* UN-emballage för farligt gods är ett av FN antaget godkännandemärke för förpackningar som uppfyller kraven för användning vid transport av farligt gods.

Regeringen föreslår en satsning på 75 miljoner kronor årligen från och med 2014 för att stödja det lokala arbetet med åtgärder för bättre vattenkvalitet, framför allt med avseende på åtgärder mot övergödning.

– Jag är glad att vi kan göra denna satsning för att minska övergödningen och förbättra vattenkvaliteten. Arbetet ska ske tillsammans med ideella organisationer, kommunerna och jordbruket, säger miljöminister Lena Ek.

Regeringen inrättade 2009 ett bidrag till kostnadseffektiva lokala vattenvårdsprojekt, det så kallade LOVA-bidraget. Bidraget har tidigare till exempel gått till VA-planering och VA-åtgärder som installation av avloppsreningsverk eller kretsloppsanläggningar för enskilda avlopp, inventering av enskilda avlopp, vattenåtgärder som t ex restaurering och våtmarker samt lantbruksåtgärder såsom kalkfilter, strukturkalkning och fosfordammar, samt tömningsanläggningar för båttoalett och båttvätt för fritidsbåtar.

Nu inför den mörka perioden börjar landets sjöräddarna tränas i samband, mörkersökövningar, personkännedom mellan alla i Sjöräddningsorganisationen. SAR ansvarig för Skagerak Lars Gustavsson har planerat in tre stora övningar nu i september och den första ägde rum den 4 september i Stigfjorden. De övriga kommer att ske på fredag i Lysekils trakten och i nästa vecka

De samlades på kvällen i Mollösunds hamn där första genomgången skedde och där vissa besättningsmän bytte båtar för att lära känna övriga räddningsmän och deras båtar.

Lars betonade att det viktigaste är säkerhetstänkande, försiktighet och samverkan och att alla deltagarna skulle efter övningen samlas i Mollösund igen för att där presentera hur det fungerat under natten, samverkan, ledning, övningens innehåll etc.

Klockan 20.45 hördes Birgitta Rosanders, JRCC välkända stämma på VHF:en ”Allmänt anrop, allmänt anrop, vi söker sjöräddningsenheter till Stigfjorden efterlysning på en vit liten eka med hummerfiskare ombord. Fru till ägaren ringde då mannen ej kommit hem på avtalad tidpunkt. Båtens plats i Björholmen är tom.

Räddningsenheter KBV 303, lotsbåt 742, Rescue Ilse Sanne, Rescue Hedvig och Rescue Lennart Wallenstam svarade på anropet och avgick omedelbart in mot Stigfjorden.

Sjöräddningscentralen bad KBV 303 att fungera som OSC, som därmed övertog ledning av fallet med en efterlyst mindre båt. Fallet bedömning ökade kraftigt när man hittade en PIW i vattnet och samtligt fick man informationen att det borde vara 3–4 hummerfiskare i båten.

Övningsledningen hade placerat ut 21 föremål i området och när övningen avbröts hade alla föremålen lokaliserats. På sjökortet ser man trianglar med båtnamn och de runda röda cirklarna är de föremål som övningsledningen placerat ut under eftermiddagen.

Övningsledning och respektive organisation var mycket nöjd med nattens övning, även läkaren från PKMC, räddningstjänsten Kungälv och Sjöbevaknings representanter var nöjd i sina operatörsplatser

SAR: Search And Rescue, (eftersök och räddning)
OSC: On Scene Commander(operativ sjöräddningsledare på plats)
KBV : Kustbevakningen
JRCC : Sjöräddningscentralen Göteborg
SSRS: Sjöräddningssällskapet
PIW: person i vatten
PKMC: Prehospitalt och Katastrofmedicinskt Centrum
VHF: sjöfarts radio

Bilderna:
Foto 2 Hanna på KBV 303 med alla 4 PIWarna som hittades
Foto 4 KBV 303 Skärhamn avslutar övningen
Foto 5 Enheterna tillbaka från Övningen Rescue Hedvig, Käringön, Rescuebåt Marstrand
utanför Rescue Dan Broström, Käringön
Foto 7 Rescue Lennart Wallenstam, Stenungsund
Foto 8 Lotsbåt 742, Marstrand och Rescue Ilse Sanne, Käringön
Foto 9 Genomgång efter övningen kl. 00.00 fr. vänster Peter Sundberg, Keith Blinkfyr, Lars Gustavsson, Kristoffer Grundén och Birgitta Rosander, JRCC
Foto 81, Besättning på KBV 303 bestod av två från Strömstad och två från Skärhamn
Foto 86 I Mollösund gavs förutsättningen för övningen
Foto 89 Inte ofta det ligger 8 räddningsbåtar i Mollösunds hamn
Foto 92 Övningsledare SAR ansvarig för Skagerak Lars Gustavsson, Lysekil
Foto 93 fr, stående vänsterövningsledningen Peter Sundberg, Keith Blinkfyr, Kristoffer Grundén, Lars Gustavsson, sittande Räddningstjänsten Kungälv, PKMC läkare och Birgitta Rosander, JRCC
Foto 100 Här väntas Rescue Dan Broström på natt timmarnas mörker fiskekajen Mollösund.
Foto 106 Övningsledare Lars Gustavsson samtal med skepparen på Broström V Anders Bagge medan Birgitta Rosander JRCC provar kontaktvägarna inför kvällen
Foto 114 Birgitta Rosander, JRCC, Krister Bengtsson, SSRS, Lars Gustavsson SjöV övningsledare
Foto 124 KBV 303 söker i nattmörkret
Foto 135 Övningslednings säkerhetsbåt med Peter Sundberg
Foto 138 Lotsbåt 742, Marstrand efter avslutad övning i Mollösund
Foto Sjökort bild över övningens slutfas från en plotter som visar båtar och föremålen som lags ut av övningsledningen

Text och foto: G Arwidson Marketing.

Skärgårdsstiftelsens styrelse har gett sin vd i uppdrag att slutföra markbytet med Fortifikationsverket och därmed bli ägare och förvaltare av Ålandsskär i Haninge kommun. På så sätt räddas Huvudskärs by från försäljning och uppstyckning. Det säger Gustav Hemming (C), Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.

Förra sommaren hotade Fortifikationsverket att stycka upp Huvudskärs by på Ålandsskär till försäljning. Många oroade sig över att en av södra skärgårdens mest intressanta och älskade kulturmiljöer skulle stängas för allmänheten.

– Protesterna mot en försäljning och uppstyckning av Huvudskär har varit massiva. Farhågor om att Huvudskärs unika natur- och kulturvärden skulle stängas för allmänheten har varit påtagliga. Detta är en oro som jag har delat, säger Gustav Hemming (C).

Efter samtal och diskussioner mellan alla inblandade parter är alla delar på plats och Skärgårdsstiftelsen kommer att byta till sig Huvudskärs by från Fortifikationsverket mot marker som inte är användbara för friluftsliv eller som försvaret redan använder. Samtidigt föreslås Haninge kommun att bidra med 750 000 kronor för underhåll och upprustning av bl. a. det vandrarhem som kommunen hyrt och drivit på ön.

Genom Skärgårdsstiftelsens och Haninge kommuns samarbete underlättas bytesaffären mellan Skärgårdsstiftelsen och Fortifikationsverket. Det enda som återstår är nu regeringens godkännande av bytesaffären.

– Jag hoppas på ett snabbt regeringsbeslut. Med en samlad ägare av hela ögruppen, byn och de två vandrarhemmen, kan Huvudskär göras mer öppen och känd för allmänhet och besökare, säger Gustav Hemming (C).

Fakta
Huvudskärs by ligger på ön Ålandsskär, sydost om Ornö i Haninge kommun. Skärgårdsstiftelsen äger redan övriga öar i Huvudskärsarkipelagen samt hyr det ena av byns två vandrarhem. Det andra vandrarhemmet hyrs idag av Haninge kommun.

Lördagen den 7 september besökte Kungaparet Gotlands län på sin Eriksgata genom Sverige. I Slite hamn klev kungen och drottningen ombord på Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 002 Triton.

Kungaparet hälsades välkommet av stationschef Daniel Romehed och befälhavare Örjan Eriksson från ks Slite.

– Det var både spännande och roligt att få stå som värd för kungaparet, säger Daniel Romehed. De verkade väldigt nyfikna på vår verksamhet.

Regionchef Kenneth Neijnes bjöd på en uppskattad resa genom myndighetens historia; från starten 1638 till den första patrullbåten som kom i början av 1700-talet, via 1973 då kustbevakningen blev en civil myndighet fram till dags dato.

Foto: Kustbevakningen.

Bilderna:
Stationschef Daniel Romehed och befälhavare Örjan Eriksson, ks Slite, hälsar kungen välkommen ombord.

Både kungen och drottningen visade stort intresse för KBV 002 Triton.

Kungaparet ombord KBV 002 Triton.

Kungaparet bredvid befälhavare Örjan Eriksson.

Kommentarer

sneseglaren 15:26:05 2013-09-10

Säga vad man vill om KBV men för att vara en myndighet vars uppgifter försvunnit och de nya är ytterst tveksam nytta för oss båtägare, skattebetalare och försvaret av miljö och territorium så är de duktiga på lobbying och PR. Hindrar inte att jag mår mer och mer illa när jag ser dessa pistolförsedda DDR typer ute i skärgården.

Bosse Z 15:38:57 2013-09-10

Den bästa besparing som kan genomföras, lägg ned KBV!
Vi har försvar, räddningstjänst och polis låt dem ta över det de är utbildade för.
Obegripligt att denna onödiga organisation kan få fortleva.
Som sagts duktiga på PR och lobbning får man tro.

Amerikanska MerCruiser hade smygpremiär på en helt ny och mycket kraftfull V8-diesel på Oslos flytande båtmässa förra veckan. Den nya motorn, som har officiell världspremiär på Cannes båtmässa den här veckan, ger upp till 370 hk i sitt största utförande. Motorn visades i en Cormate T-27 (bilden).

Enligt personalen i montern har den nya motorn ett helt nytt block. Men eftersom det har samma slagvolym som den förra V8-dieseln – 4,2 liter – är det troligen samma block med nya delar.

Den hittills enda båten i Europa som har utrustats med en MerCruiser 370 V8 TDI fanns på Oslomässan. Det var en Cormate T-27, som med V8:an i sitt starkaste utförande sägs göra närmare 55 knop. I marschfarten 30 knop är bränsleförbrukningen låga 1,05 lit/Nm och accelerationen brutal med det enorma vridmoment som en V8-diesel levererar.

Den nya versionen av V8:an har ytterligare 20 hk jämfört med föregående modell. Eftersom MerCruiser hämtar sina basmotorer i den här klassen från VAG bör det vara samma V8-block som används i bland annat Audi och VW.

Cormate T-27 med en MerCruiser 370 V8 TDI kostar cirka 1 560 000 norska kr.

Kommentarer

Sneseglaren 15:30:23 2013-09-10

Motorn verkar fin men det blir väl intressant först när det kommer ett vettigt drev. Bravo 3 är en gammal vek konstruktion och har kostat mig ….

Det blev ingen riktig final av Youth America´s Cup då vinden ökade till över 18 knop på San Francisco Bay. Efter tre mätningar i 15 minuters intervaller togs beslutet att det inte blev något final race. Därmed slutade den svenska båten på sjätte plats.

Onsdagens första – och tävlingarnas sjunde – race kunde dock seglas. Svenska Youth Challenge ville mycket, men kom in alldeles för sent i startboxen och fick inte till starten. Första länsen blev sedan väldigt byig och strömmen forsade på utsidan. Men den svenska båten kom helt i kläm och kom aldrig över till den sidan.

– Vi hade en chans på en pallplats, men vi tog den inte säger Charlie Ekberg som har varit rorsman under tävlingen.

– Trots att vi tappade två båtar i totalen till sjätte plats är vi nöjda med det som vi åstadkommit och hela projektet, avslutar Charlie.

Inför sista dagen låg svenskarna fyra, endast en poäng ifrån en pallplats. Men sjunde seglingens misslyckande gjorde att de föll till sjätte plats och sedan fick de aldrig chansen i en avgörande final – där dubbla poäng hade stått på spel. Istället blev det dubbelt Nya Zeeland i topp. Portugal slutade på tredje plats.

– Många svenska juniorer har fått chansen att vara med på detta projekt. Åtta seglare har gett järnet under den sista månaden som de varit i San Francisco.

Besättningen Niclas Düring; Andreas Axelsson, Jonathan Ameln, Arvis Bild, Nils Åkervall samt Tom Gross skall känna sig stolta över insatsen på denna första Youth Americas Cup som någonsin seglats, säger coachen Björn Johansson.

1. NZL Sailing Team with Emirates Team New Zealand (NZL) 2-RDG-7-3-1-1-4 – 57 points
2. Full Metal Jacket Racing (NZL) 7-1-4-6-6-3-5 – 45 points
3. ROFF/Cascais Sailing Team (POR) 3-6-1-8-8-5-2 – 44 points
4. Team TILT (SUI) 8-5-2-2-9-7-1 – 43 points
5. American Youth Sailing Force (USA) 1-7-3-5-7-4-8 – 42 points
6. Swedish Youth Challenge (SWE) 6-2-9-1-4-6-10 – 39 points
7. Objective Australia (AUS) RDG-10-6-10-2-3 – 38 points
8. Next World Energy (FRA) 4-4-8-4-5-9-6 – 37 points
9. All In Racing (GER) 5-8-5-9-3-8-9 – 30 points
10. USA45 Racing (USA) 9-9-10-7-10-10-7 – 15 points

Foto: ACEA/Gilles Martin-Raget.

På Oslo båtmässa var det premiär för den här nya båten. Den heter Leidi 600 och kommer från Kroatien. Enligt importören för Norden (Leidi Nordic AS) är detta en båt i segmentet med styrhusbåtar.

Båten har typiskt konservativ design med retrostil inspirerad av amerikanska bogserbåtar. Båten produceras helt i norra Kroatien. Konstruktör är Marsel Brkic.

Leidi 600 har separat toa, pentry med kokplats och gott om stuvutrymmen. Båten har plats för sju personer.

Tekniska data
Längd: 7,1 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 2 000 kg
Bränsletank: 160 liter
Kojer: 3 + 1
Passagerare: 7
Motor: 40–150 hk
Info: mail@batmegling.com

Kommentarer

Bengt Nyman 23:25:28 2013-09-06

Man skulle kunna kalla Leidi 600 för en 3/4 planande båt då den når 30 knop med 150 hk. Skrovformen gör också att den saknar planingströskel och går betydligt mjukare i sjö än ett måttligt skarpt planande skrov.

FM Marin introducerar nu en ny Gobius produkt.

– Vi får allt oftare förfrågningar på en enkel nivåvakt för att förhindra att tanken blir tom. Det är ju inte så roligt att bli utan vatten och ännu värre är att få soppatorsk, det vill säga tomt i bränsletanken berättar våra kunder, säger Anders Meiton, vd för FM Marin.
Nivåsensorn placeras på utsidan tanken och fungerar lika bra på rostfria som plasttankar. Ingen håltagning behövs. Man behöver inte heller montera ur tanken ur båten. Båtägaren bestämmer själv på vilken nivå som larmet ska ske.
Gobius 1 är också en instegsprodukt. Båtägaren kan alltid vid ett senare tillfälle uppgradera till Gobius med 4 nivåer eller till den andra Gobius-versionen som mäter kontinuerligt, dvs steglöst. Endast komplettering med 2 nya sensorer behövs. Gobius 1 stödjer 12–24 Volt.
Info: www.fmmarin.se

Bavaria fortsätter sin lansering av helt nya modeller. På båtmässan i Cannes –Festival de la Plaisance in Cannes – som hålls nästa vecka är det dags för premiärvisning av nya Bavaria Cruiser 46.

Det här är den allra senaste nyheten i Bavarias serie med crusísingsegelbåtar. Cruiser 46 lanserades alldeles nyligen på ritningsstadiet och den visas tillsammans med två andra nyheter för i år: Bavaria Cruiser 37 och 41. Båten är 14,27 m lång och 4,35 m bred. Djupgåendet är 2,10 m och vikten 12 600 kg.

Cruiser 37 hade världspremiär på Öppna Varv på Orust för ett par veckor sedan. Båten har redan nominerats till “European Yacht of the Year Award 2014”, som är den mest prestigefyllda utmärkelsen inom båtindustrin.

Det tyska båtföretagets nya Cruisingserie har tagits fram i samarbete med Farr Yacht Design (USA) medan ett engelskt bolag, Design Unlimited (UK), har gjort både den interna och exteriöra designen.

För besökare till mässan i Cannes finns det även tillfälle att se Vision 42. Övriga Bavariamodeller på plats är: SPORT 29, SPORT 32, SPORT 35 HT och VIRTESS 420 Coupé.

Info: www.bavariasverige.se

Cordland presenterar sin nya hemsida och webbshop. Sidan är ljusare, fräschare, modernare, med fler artiklar och innehåller mer information.

I webbshoppen ser ni priser, lagersaldon och kan beställa direkt. Är ni befintlig kund eller vill bli avtalskund – kontakta oss redan idag för att få login.

Adresser:
Hemsida: www.cordland.se
Webbshop: www.serviceport.se (naturligtvis kan man komma till webbshoppen direkt från den vanliga hemsidan också)