Nyheter

Fiskars 40 åriga Buster aluminiumbåtar utökas med en räcka helt nya modeller. Den första båten med glasfiberdäck i e-serien är Buster XLe som baserar sig på det kritikerrosade nya Buster XL skrovet. Båtarna bär tydliga kännetecken från “syskonbåtarna” i Driveserien, också de från Fiskars.

Pressmeddelande:

”Registreringsstatistiken för de senaste två åren visar att båtar med aluminiumskrov och glasfiberdäck är det snabbast växande produktsegmentet inom marknaden för öppna båtar. Nu är det rätt tid att lansera en ny modellserie som har det uppskattade varumärket och bästa återförsäljarnätverket”, säger Juha Lehtola, vd för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Buster XLe är en 5,6 meter lång öppen båt med öppen planlösning.

”Båten har ett slitstarkt och bekymmerslöst aluminiumskrov och ett däck av glasfiber som ger oss en mängd olika designfriheter. Vi behärskar väl utvecklingen och produktionstekniken eftersom vi med över 50 års erfarenhet av produktionen av aluminiumbåtar är marknadsledare i Norra Europa. Därutöver har vi fem års erfarenhet när det gäller så kallade hybridlösningar på aluminiumbåtar med glasfiberdäck”, säger produktutvecklingsdirektör Anders Kurtén.

Den nya båten börjar levereras till återförsäljare i slutet av september. Den nya modellserien presenterades nyligen till återförsäljare och fick ett mycket positivt mottagande.

Praktisk och säker
I utvecklandet av den nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet.

Båten har det största innerutrymmen i sin klass. Skrovet baseras på Buster XL:s skrov, men har anpassats får att ge optimala egenskaper för Buster XLe.

”Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar en båts köregenskaper och säkerhet. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper”, säger Kurtén.

Buster XLe kan utrustas med flera olika effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalanvändning, men i mer krävande förhållanden kan båten utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter.

Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.

Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsservicen som båten kräver.

De raka pulpeterna ger passagerarutrymmet bra skydd mot vind och vatten och bakom dem finns en rymlig sittbrunn. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.

Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör kapellet uppe.

Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Även joystick-styrda trimplan är standardutrustning.

Det finns 16 olika modeller av Buster-båtar. Den minsta är den 4-meter långa Buster Mini och den största den 7-meter långa Buster SuperMagnum som kan utrustas med en motor på upp till 300-hästkrafter.

Buster XLe 2014
Längd: 5,6 m
Bredd: 2,23 m
Vikt: 695 kg
Antalet personer: 7
Motoreffekt: 60–100 hk

Säsongens näst sista program tar ett rejält grepp på America’s Cup. Vad hade hänt om Emirates Team New Zeeland hade kapsejsat? Vad betyder Team Oracle USA:s petning av John Kostecki? Är det hela egentligen avgjort? Sändningen är ikväll (onsdag 18/9)kl. 21.30 i TV4 Sport.

Dessutom blir det mer om allt man behöver veta inför säsongens jättefinal på Riddarfjärden. Vem och vilka har fortfarande kaniner att dra ut sin trollkarlshattar?

Alla förutsättningar för Volkswagen X-35 Cup, Audi Dragon Cup, M32 Cup och Multi Cup kommer att presenteras.

Nyheten för säsongen 2014 i Yamarin Cross kollektionen med aluminiumskrov är Yamarin Cross 75 Bow Rider, som kombinerar stil och snabbhet med säkerhet och utmärkta köregenskaper också i hårdare väder. Den mångsidiga båten med riklig standard-utrustning kan enkelt anpassas till olika ändamål.

Pressmeddelande:

Yamarin Cross 75 Bow Rider är en elegant nyhet med snygga skrovdekaler, en stilig ny ratt, mörkgrå durk i aluminium samt sittdynor i grafitgrått och svart med små detaljer i rött. Det rymliga kapellet som är 2-delat är gjort i praktiskt mörkgrått tyg. I däckssidan bredvid off-shore-sätena finns integrerade fenderställningar med plats för fyra fendertar. I sittbrunnen finns även fyra LED-lampor.

Yamarin Cross 75 Bow Rider är konstruerad för att hålla hög fart också utomskärs och de trygga köregenskaperna är utmärkta även i hårdare väder, vilket är utmärkande för alla Yamarin båtar. Båten har ett skrov med djup v-vinkel (22 grader).

Yamarin Cross 75 Bow Rider har ett brett fördäck med höga räcken, som gör ombordstigningen säker. Under förluckan finns en ankarbox där man även kan montera en landstigningsstege (tillvalsutrustning), som gör landstigningen lättare till exempel i naturhamnar.

I sittbrunnen i fören finns två integrerade löstagbara boxar, som enkelt kan lösgöras vid behov.
Vindrutan har en helt ny konstruktion i grova profiler i högpolerat syrafast stål och limmade rutor i härdat glas. Vindrutans sidorutor har en utformning som ger skydd även för passagerarna på akterbänken. Naturligtvis finns det vindrutetorkare på vardera sidan.

Båtens maffiga offshore-säten ger bra stöd för ryggen. Offshore-sätena kompletteras dessutom med bekväma armstöd på däckssidan.

Vid förarplatsen finns en uppfällbar knap, som gör det lättare att lägga till särskilt på egen hand.
På babordssidan finns ett rymligt, låsbart handskfack med eluttag samt plats för radio.

Förvaringsutrymmena i pulpeterna har dörrar med Abloy-lås. I pulpeten framför förarplatsen kan man montera ett värmeaggregat och på babordssidan ett 48 liters kylskåp (färdigt dimensionerat, tillvalsutrustning).

Solbäddar (tillvalsutrustning) finns att få till både främre och bakre sittbrunnen. Bakbänken är en rymlig U-formad soffa och dynorna till solbädden får plats i förvaringsutrymmet under bakbänken. Sidan på den U-formade bakbänken är en separat klaff, som också kan användas som fotsteg då man tar bort dynan. Klaffen kan vikas upp under ryggstödsdynan och då fås ett durkutrymme som lämpar sej väl för fiske.

Kapellbågarna är i nedfällt läge undangömda under bakbänkens ryggstöd. Under bakbänken finns ett rejält förvaringsutrymme i två plan. Badplattformerna är stora och där finns rymliga ankarboxar. Båten har även så kallade nedre badplattformar i aluminium där det på ena sidan finns badstege och plats för ankaravinsch på den andra sidan

Längd: 7,53 m * bredd 2,47 m * vikt ca 1350 kg * motorrekommendation 150 – 300 hk

Testkörningar med 2 personers belastning:
motor, Yamaha F150 F250 F300
propeller 18” 21” SW 23” SW
topphastighet 38 kn 46 kn 50+ kn

Yamarin Cross-båtarna tillverkas av 5083–aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754–aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar.

– Regeringens förslag ger oss förutsättningar att medverka till stärkt konkurrenskraft för sjöfarten och basindustrin, säger Ann-Catrine Zetterdahl (bilden), generaldirektör för Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets huvuduppgift är att säkra servicen till sjöfarten på Sverige. Verksamheten finansieras i huvudsak av avgifter från handelssjöfarten. I budgetpropositionen föreslås att Sjöfartsverket får en ökad tilldelning av anslag från och med 2014 på 345 miljoner kronor. Av dessa är 300 miljoner kronor planerade att anslås under tre år framåt. Pengarna ska, enligt förslaget, användas till farleder, viss kanalverksamhet och isbrytning. Riksdagen fattar det slutliga beslutet om budgeten i december.

– Vi vill skapa stabilitet och långsiktig konkurrenskraft för Sjöfartsverkets kunder, samt för transportköparna i näringslivet. Vi kommer nu att analysera vad den föreslagna ökningen kommer att innebära, och ta fram ett förslag till ett nytt avgiftssystem tillsammans med våra kunder och intressenter, säger Ann-Catrine Zetterdahl.

45 miljoner kronor är föreslagna att öka anslagsramen permanent för sjö- och flygräddningsverksamheten. I dagsläget är den verksamheten underfinansierad, vilket har lett till att handelssjöfartens avgifter har subventionerat övriga räddningsinsatser.

– Att ha en väl fungerande sjö- och flygräddningstjänst är en av Sjöfartsverkets samhällsviktiga uppgifter från regeringen. Verksamheten räddar liv, både till sjöss och på land, säger Ann-Catrine Zetterdahl.

Säker sjöfart för människa och miljö. Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjötrafikinformation, sjö- och flygräddning och sjömansservice. Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 70 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till två miljarder kronor och antalet anställda till 1115.

Perifa lanserar ett smart tillbehör till alla som upplever att laddningen inte räcker till på telefonen eller surfplattan. Alla nya funktioner och appar gör att batteritiden bara blir kortare och kortare. Krav på större skärmar och samtidigt lättare och smidigare format är svårt att kombinera och då blir batterikapaciteten ofta lidande.

Powerbank 12000 är en bärbar laddare som inte kräver nätuttag och har kapacitet som även räcker till den flitigaste surfaren!

Den har kapacitet att ladda marknadens vanligaste smartphones upp till 5 ggr när den är fulladdad. Kapaciteten är hela 12000 mAh vilket är mer än dubbelt så mycket som motsvarande produkter på marknaden idag. Det har gjorts möjligt genom att använda de senaste Litium Polymer-batterierna, som har ett oslagbart förhållande mellan vikt och kapacitet.

Den laddar fullt på cirka tolv timmar, har en tydlig display som visar hur mycket som är kvar, dubbla uttag för samtidig laddning av två telefoner eller en surfplatta och en telefon. Väger bara ca 240 gram vilket gör att den alltid kan följa med i väskan eller portföljen, ingen oro längre för att batteriet inte skall räcka till. Perfekt på resor, utomhus eller bara när man inte har ett vägguttag i närheten.

Det ena uttaget laddar med 2,1A för surfplatta och det andra med max 1A till smartphones.
Powerbank laddas via USB uttaget på datorn eller med den vanliga USB telefonladdaren.
Den är utrustad med överladdningsskydd och urladdningsskydd för maximal säkerhet. Pris 595 kr.

Info: www.perifa.se

Även Cummins introducerar nu joysticksystem för båtar med inombordsmotorer. Cummins Inboard Joystick är ett system som förutom joystick använder bogpropellrar som kan köras längre än standard. På så sätt kan Cummins hantera även traditionella motorer och backslag.

Förutom joystick kontroller och Cummins elektroniska gas- och växelkontroll kommer Cummins Inboard Joystick även med en exklusiv så kallad Extended Run Thruster technology. Det är tack vare den som bogpropellrarna ska kunna arbeta mer och under längre tid för att göra båthanteringen enklare och säkrare.

Cummins erbjuder även Thruster Monitoring, för att göra båtföraren uppmärksam på om bogpropellern används.
Cummins backar upp alla komponent er i systemet med garanti, service och support. Garantin gäller i två år eller 1 000 timmar.

Rupert 80 är under färdigställande och enligt planerna ska båten testas i sjön med start i slutet av oktober. Båten byggs i Sverige och är en av två 80-fotare som är under produktion vid svenska eller svenskägda varv för tillfället.

Förutom Rupert 80 håller även Delta Powerboats på med sin 80-fotare, som blir flaggskeppet i Deltas flotta. Premiär för den båten planeras under hösten, då båten ska vara leveransklar.

Rupert Marine beskriver sin nya båt så här: ”Rupert Marines senaste design är en exklusiv 80-fots motoryacht avsedd för superyachtmarknaden och andra köpare med mycket höga krav”.

Rupert 80 är designad i samarbete med världskända designers och marina konstruktörer och den exteriöra designen är signerad Ted Mannerfelt. Rupert 80 är den första modellen i Rupert Yachts-serien som nu är under utveckling.

Rupert 80 kommer att utrustas med högsta tekniska standard och med alla de bekvämligheter och utrymmen för gäster och besättning som man kan förvänta sig av en verkligt exceptionell yacht.

Fartområde är mellan 32–46 knop och relevant bränslekapacitet kommer att säkerställa tillräcklig räckvidd. Särskild uppmärksamhet har ägnats åt att uppnå låga ljud/vibrationsnivåer, hög tillförlitlighet för alla system och låga underhållskostnader.

Info: http://rupertmarine.com/en/yachts-images.asp

I dag avgörs SM i matchracing på vattnet utanför Långedrag, och efter gårdagens matcher i round-robin är de båda GKSS-besättningarna med skepparna Johnie Berntsson och Viktor Ogeman obesegrade.

De nio besättningarna seglade i lätta vindar under gårdagen, och Vikto Ogeman och Johnie Berntsson var vid dagens slut obesgrade. Viktor Ogeman ligger på 21:a plats på ISAFs rankinglista, och Johnie Berntsson ligger på 8:e plats.

Stena Sailing Team hade en bra dag första dagen i SM seglingarna utanför GKSS i Långedrag. -Vi tyckte att vi hade bra fart, bra taktik och bra starter summerar Johnie Berntsson upp dagen och tänker närmast på hur snabbt och bra besättningen drev båten runt banan. – Nu gäller det att behålla flytet och inte tappa fokus då det återstår tre race i grundomgången för oss, innan det är dags för semifinal, avrundar Martin Berntsson, Pit och tail ombord.

Vi är väldigt nöjda med dagen, framförallt som det känns som om vi har seglat på ett lugnt och tryggt sätt. Vi har dock två matcher kvar i round robin i dag och bland dem den svåraste mot Berntsson. Vi hoppas på att de utfaller rätt och vi sedan kan fokusera på semifinalerna skriver Viktor Ogeman i sin kommentar till gårdagens segling.

Info: http://www.gkss.se/autumn
Resultat som uppdateras löpande finns på http://www.gkss.se/sv/Events/Autumn/Toppmeny/Resultat/

ISAFs rankinglista Open Class http://www.sailing.org/rankings_table.php?includeref=ranking22666&rankdiscipline=1&ranktype=1&rankclass=0&rankdate=latest

Bilderna:
Stena Sailing Team
Viktor Ogeman styr i Team Accure
Fotograf: Stina Jansson.

Under den gånga helgen har GKSS arrangerat SM i Matchrace i Långedrag. Den svenska världsstjärnan Johnie Berntsson vann efter att ha mött hårt motstånd från Victor Ogeman, båda representerande GKSS. På tredje plats kom Olof Lundgren också GKSS. Startfältets enda utländska deltagare Lucas Lier från Danmark, slutade som fyra.

Efter gårdagens matcher i round robin som seglades i tämligen svaga vindar blev dagens seglingar i starkare vindar, 10-12 m/sek och emellanåt lite regn.

– Det var ett SM med i stort sett alla vindförhållanden så de var utmanande för teamen som deltog. Martin Strömberg på taktik, Johan Bäckman på trim, Martin Berntsson på tail och Björn Lundgren på Fördäck såg till att vi seglade båten snabbt och rätt runt banan, säger Johnie.

– Återigen visade det sig att Team Berntsson var starkare, och även om det självklart alltid är tråkig att förlora en final så är vi totalt nöjda med helgen, tvåa på SM är stort och vi vet att vi måste ha en mycket bra dag för att ta matcher av Johnny, förklarar tvåan Viktor Ogeman.

För ytterligare information om seglingen besök tävlingens hemsida http://www.gkss.se/autumn där finns också en flik med bilder.
Alla resultat finns på http://www.gkss.se/sv/Events/Autumn/Toppmeny/Resultat/

ISAFs rankinglista Open Class http://www.sailing.org/rankings_table.php?includeref=ranking22666&rankdiscipline=1&ranktype=1&rankclass=0&rankdate=latest

Bilder:
Team Berntsson, actionbild från seglingarna.
Foto: Mikael Britschgi,

För att förstärka utombordarprogrammet på den europeiska marknaden lanserar Honda Marine två nya, spännande motorer på 80 hk respektive 100 hk. Motorerna är företagets första med dessa motoreffekter och har prestanda som kommer att överträffa miljöbestämmelserna.

Presmeddelande:

Nya BF80 och BF100 sätter nya prestandanivåer inom sina respektive segment tack vare Hondas världsberömda tekniker. Med sin låga vikt och sitt kompakta format levererar dessa nya motorer optimal prestanda i kombination med bästa möjliga bränsleekonomi.

Den eleganta strömlinjeformade designen passar och kompletterar vilken båt kunden än kör eller väljer och maximerar båtupplevelsen.

De nya modellerna gör mesta möjliga av de många unika och avancerade motortekniker som Honda och dess motorprogram är berömt för:

BLAST™ (Boosted Low Speed Torque)
Hondas unika, revolutionerande BLAST™-teknik anpassar luft-bränsleblandningen och tändinställningarna för att ge fler hästkrafter och höja vridmomentet för snabba accelerationer. Resultatet ger mycket bra prestanda som gör att skrovet snabbare börjar plana. Denna patenterade teknik i fyrtaktsmotorer är det riktmärke som Hondas utombordare sätter.

ECOmo ™ (Economy Controlled Motor)
Hondas patenterade Lean Burn Control-teknik använder givare för att övervaka luft-bränsleblandningen vid marschfart och anpassar blandningsförhållandet för att ge bästa möjliga bränsleekonomi. Kombinerad med Hondas unika PGM-Fi™-teknik (Programmed Fuel Injection) resulterar detta i hög bränsleeffektivitet och låga utsläppsnivåer.

VTEC ™ (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control)
Nya BF100 är utrustad med Hondas exklusiva VTEC™-system, som ger optimala prestanda genom hela varvtalsregistret för mjuka men kraftfulla accelerationer när du behöver det.

Förbättrade funktioner
Nya BF80 och BF100 erbjuder en rad olika förbättrade funktioner som gör dem än mer användarvänliga:
Trollingfunktion

Motorerna är till exempel utrustade med Hondas trollingkontroll, som möjliggör körning i jämn och låg hastighet genom automatiska justeringar i steg om 50 v/min – perfekt för fiske och manövrar i låga hastigheter.
NMEA 2000®-anslutningsbarhet
Båda utombordarna är även fullständigt kompatibla med NMEA 2000®, vilket gör att de enkelt kan anslutas till andra NMEA 2000®-enheter.

Med de nya modellerna har kunden även möjlighet att välja till Hondas nya NMEA 2000®-kompatibla flerfunktionsmätare. Mätarna har en standardiserad konstruktion som gör att de lätt kan anslutas ombord för att förse båtföraren med viktig information om motorn. Hondas mätare ger information om viktiga funktioner som motorvarvtal, trimvinkel, påminnelser om underhåll, motortemperatur, batteriladdningsnivåer, oljetryck och motorstyrning. De nya mätarna är även utrustade med Hondas unika “Eco Light”, som informerar båtföraren när motorn körs i ECOmo/lean burn-läge och följaktligen drar minsta möjliga bränsle.

Anslutningsbarheten till NMEA 2000® gör att kunden kan installera ett ständigt växande utbud av avancerad elektronisk utrustning som stöder NMEA 2000®, som GPS-system, sjökortsplottrar och fisklokaliseringsutrustning.
Samtliga motorer i Honda Marines modellprogram, från BF40 till flaggskeppet BF250, är nu helt och hållet NMEA 2000®-kompatibla.

Firar 50 år av innovationer och miljömedvetenhet
Lanseringen av de nya modellerna äger rum samtidigt som Honda förbereder sig för att fira 50 år som tillverkare av utombordare. Ända sedan Honda introducerade den första fyrtaktsutombordaren 1964, GB30-motorn, har företaget varit en pionjär när det gäller att vidareutveckla fyrtaktstekniken i linje med grundaren Soichiro Hondas filosofi att “produkter som används på vattnet ska inte förorena vattnet”.

Hondas befintliga utombordarprogram, från BF2.3 till BF250, överträffar alla europeiska RCD-bestämmelser, trots att dessa är bland de strängaste i världen. Genom att integrera sina patenterade motortekniker i samtliga medelstora och stora motorer visar Honda dessutom sitt kontinuerliga engagemang för miljön.

De nya modellerna finns hos auktoriserade Honda Marine-återförsäljare över hela Europa från och med början av 2014. Priser meddelas senare.

Specifikationer BF80 BF100
Motortyp SOHC-4 cylindrar, 16 ventiler SOHC-4 cylindrar, VTEC™ 16 ventiler
Slagvolym 1496 1496
Cylinderdiameter x slaglängd (mm) 73 x 89,4 73 x 89,4
Varvtalsregister, fullgas 5000–6000 5500–6300
Märkeffekt [kW (HK)] [58,8 (80)] [73,6 (100)]
Kylsystem Vattenkylning (med termostat) Vattenkylning (med termostat)
Bränsledistribution PGM-FI (programmerad bränsleinsprutning) PGM-FI (programmerad bränsleinsprutning)
Tändsystem Elektroniskt PGM-IG Elektroniskt PGM-IG
Startsystem Elstart Elstart
Avgassystem Propellernav Propellernav
Utväxling 2,33 2,33
Generatoreffekt 44 ampere 44 ampere
Batteriladdningskapacitet 35 ampere 35 ampere
NMEA 2000®-kompatibel Ja Ja
Rigghöjd (mm) L:537/X:664 L:537/X:664
Torrvikt (inkl. propeller) L:165/X:171 L:166 / X:172
Motortiltning Power Trim & Tilt Power Trim & Tilt
Total L/B/H 746/449/1566 (L)/1693 (X) 746/449/1566 (L)/1693 (X)

Regeringen ger i uppdrag åt Försvarsmakten att stödja polisen med medeltung helikopterkapacitet i syfte att underlätta vid genomförandet av polisiära insatser, bl.a. i samband med bekämpning av terrorism och annan grov brottslighet. Terrordådet i Norge 2011 aktualiserade behovet av ökad samverkan mellan Försvarsmakten och polisen också i Sverige.

Det är angeläget att polisiära insatser kan sättas in snabbt vid allvarliga händelser. Snabb transport av polisens nationella insatsstyrka eller vissa andra polisiära enheter kan vara avgörande.

– Med detta samarbete förbättras förutsättningarna för snabba ingripanden och samhällets resurser används så effektivt som möjligt, säger försvarsminister Karin Enström.

– Vid allvarliga brottsliga angrepp kan en snabb transport av relevant polisiär enhet vara avgörande för händelsernas utveckling, säger justitieminister Beatrice Ask.

Utvecklingen av Försvarsmaktens stöd till Polisen kommer ske stegvis och inleds den 1 januari 2014.

Nu kan alla göra en resa under Östersjöns yta. Sjöfartsverket har tillsammans med övriga länder runt Östersjön tagit fram en databas och webbapplikation som visualiserar havsbottnen.

Under Östersjöns yta finns både enorma bergskedjor och avgrundsdjupa klyftor som nu går att utforska på ett enkelt sätt. The Baltic Sea Bathymetry Database (BSBD), som utvecklats av Sjöfartsverket i samarbete med övriga Östersjöländer samlar, visualiserar och tillhandahåller djupdata för hela Östersjön.

– Det finns stor efterfrågan på digital djupdata som underlag för maritim forskning, vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten, säger Magnus Wallhagen, produktionschef på Sjöfartsverket.

Sjömätning är något som varje land sköter på egen hand, främst för att producera sjökort. Men många tillämpningsområden spänner över nationsgränserna och kräver en detaljnivå som inte finns i de konventionella sjökorten.

– The Baltic Sea Bathymetry Database ger en sammanställd bild av bottentopografin över nationsgränserna och kommer att förse forskare och intressenter inom havsmiljöområdet med kunskap om hela Östersjön, säger Magnus Wallhagen.
Djupdatamodellen som nu lanseras är mer än tio gånger tätare än den som visas i Google Maps. Arbetet med förbättring av modellen kommer att fortsätta vartefter nya data blir tillgängliga.

The Baltic Sea Bathymetry Database har utvecklats som en del av det TEN-T-finansierade EU-projektet MONALISA, inom ramen för Baltic Sea Hydrographic Commission och med det svenska Sjöfartsverket som projektledare. Utvecklingen av databasen har också fått stöd från den svenska regeringen.
Webbadress: http://data.bshc.pro

– Det skall bli fantastiskt kul att tävla hemma i Långedrag, säger Johnie Berntsson som ser fram emot att möte de bästa svenska matchracingseglarna i SM i matchracing nu till helgen 14-15 september i Långedrag.

På lördag startar Autumn Cup, SM i matchracing. Det är en grade 3 tävling som avgörs utanför piren i Långedrag och flera av de bästa svenska besättningarna är på plats. Flera av de högst rankande matchracingseglarna seglar ör GKSS. Totalt är det nio svenska team och ett danskt team som gör upp i tävlingen.

“Det skall bli fantastiskt kul att tävla hemma i Långedrag utanför vår klubb GKSS. Det var mera än fyra år sedan vi seglade SM i matchracing senast så nu ser vi fram emot att möta de bästa svenska besättningarna. Vi förbereder oss genom att segla på hemmaplan och kommer att segla i en nygammal besättningskonstellation. Framifrån blir det Björn Lundgren, Martin Berntsson, Johan Bäckman, Martin Strömberg och Johnie Berntsson. Nästan samma setup som vann Tour tävlingen i Kroatien 2006, så detta blir en liten reunion för oss hälsar Johnie Berntson inför tävlingen”. Johnie som i dag ligger på åttonde plats på ISAFs rankinglista.

Anna Kjellberg som förutom vara en framstående matchracingseglare som ligger på femte plats på ISAFs världsrankinglista för damer, driver också GKSS matchracing-center och säger glädjestrålande att det har varit högt tryck på våra matchracingtävlingar i år och detta är årets sista internationella regatta för GKSS och jag hälsar dig varmt välkommen till Långedrag för att titta på racen från “Tribunen” ute på piren!

För ytterligare information om seglingen besök tävlingens hemsida http://www.gkss.se/autumn

Kapstaden, Sydafrika ersätter Recife, Brasilien som det första stoppet längs med tävlingsrutten för Volvo Ocean Race 2014-15. Beslutet att stanna i den klassiska seglingsstaden Kapstaden i Sydafrika för tionde gången i tävlingens historia betyder att de deltagande lagen nu kommer att besöka Brasilien i ett stop istället för två under tävlingen som avgörs 2014-15.

Recifes plats i rutten var kopplat till ett lag som skulle tävla för den Brasilianska delstaten Pernambuco. Planerna för det laget, som var en förutsättning för att Recife skulle bli en del av tävlingsrutten, har inte gått enligt förväntningarna.

– Självklart är det en besvikelse att inte åka till Recife i den kommande upplagan av tävlingen men Brasilien är ändå väl representerat i tävlingen som fortfarande kommer innehålla ett stop i Itajaí. Recife har potential att bli ett bra hamnstop i framtiden och båda parter kommer att titta på möjligheter för kommande upplagor av tävlingen, säger Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race.
Volvo Ocean Race firar i år sitt 40-årsjubileum och Kapstaden har spelat en framstående roll i framgången.

Den sydafrikanska staden var en del av tävlingen 1973-74, i den första upplagan av jordenruntkappseglingen som då hette Whitbread. Att staden nu återvänder betyder att tävlingen återigen stannar i samtliga fem kontinenter 2014-15.

– Kapstaden är en ikonisk stad och att sikta Taffelberget i horisonten när man närmar sig hamnen i slutet av den första etappen är något som varje havskappseglare ser fram emot, säger Knut Frostad.

I övrigt är tävlingsrutten oförändrad och staden Itajaí, som ligger i delstaten Santa Catarina i södra Brasilien, är fortfarande etappmålet för sträckan som går genom Södra Oceanen och startar i Auckland, Nya Zeeland.

Animation av tävlingsrutten med kommentarer från Knut Frostad- http://youtu.be/KezbbU2Ifcs

Animation av tävlingsrutten med musik –
http://youtu.be/ju9c6ZC6sbU

Turismen och antalet gästnätter på hotell ökade mest i Västsverige i jämförelse med övriga storstadslän visar ny statistik från SCB. Ökningen på 4,3% i juli (jämfört med juli 2012) var långt över Sverigesnittet på 1,3% och detta dessutom utifrån en redan stor volym. I faktiska tal innebär detta nästan 39 000 fler gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar. Bohuslän ökar mest med 9 % fler övernattningar i juli. Tillväxten första halvåret, januari tom juli, var 5,4% och totalt 170 000 fler gästnätter i Västsverige.

Antalet utländska övernattningar ökade med 19 %, vilket ger en exportandel på 26% i länet under juli månad. Störst exportandel hade Bohuslän på 29%. Fler norska besökare är en del av förklaringen (+drygt 10 000 fler gästnätter).

I år genomför Västsvenska Turistrådet tillsammans med nio stora hotellanläggningar i Bohuslän samt VisitSweden en stor Norgekampanj med syfte att öka resandet på för- och eftersäsong. Detta är den största satsning som har gjorts mot den norska marknaden på flera år. Förutom onlinekampanjen ingår en bearbetning av det norska mötessegmentet, vilket redan har resulterat i ett flertal stora konferensförfrågningar. Parallellt har kanalerna TV2 och NRK gjort fina reportage och bland annat magasinet Kamille samt Dagsavisen har haft stora artiklar om Bohuslän.

Högst beläggning i länet hade Tanums kommun där 90% av bäddarna var fyllda, följt av Strömstad på 83% och Göteborg på 75%. Snittbeläggningen i länet i juli var 70 % och på riksnivå 58%.

Lotta Nibell-Keating, tfVD Västsvenska Turistrådet säger;
– Juli är den största turistmånaden och att öka på en redan stor volym är fantastiskt bra! Att Norge ökar är särskilt glädjande med tanke på den satsning som görs tillsammans med näringen, turistkollegor och övriga partners. Målet är att få ännu fler norrmän att upptäcka och återkomma till vårt område, även under årets övriga säsonger.

Foto: Mikael Almse.

På lördag den 14 september kommer Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 904 att delta i en sjöräddningsuppvisning i hamnen i Kalmar. Efter uppvisningen finns det möjlighet att få en visning av helikoptern och en pratstund med besättningen. Även en av Sveriges snabbaste lotsbåtar finns på plats i hamnen. Lifeguard 904 är en av Sjöfartsverkets sju räddningshelikoptrar som används till sök- och räddningsuppdrag till havs.

Uppvisningen på Hamnens Dag – där en bogserbåt fattar eld vilket tvingar besättningen att lämna fartyget – kommer att genomföras tillsammans med Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och den kommunala räddningstjänsten. Därefter kommer helikoptern att landa strax norr om Hamnens hus. Välkommen att besöka räddningshelikoptern och träffa besättningen.

Varje år genomför Sjöfartsverkets lotsar mellan 35 000 och 40 000 lotsningar av fartyg till och från svenska hamnar. I alla väder och på alla tider på dygnet måste lotsen kunna möta upp fartyget till havs – och ta sig ombord på det. Det är möjligt tack vare de specialbyggda lotsbåtarna och de skickliga båtmännen som manövrerar båtarna. Förutom att transportera lotsarna till och från fartyg deltar lotsbåtarna även i sjöräddningsfall.

Välkommen att besöka lotsbåten Pilot 790 som till vardags har Kalmar som hemmahamn. Pilot 790 drivs av två vattenjetaggregat och är en av Sveriges snabbaste lotsbåtar med en toppfart på 34 knop. Lotsbåten ligger förtöjd vid kajplats 22 hela dagen. Ombord finns båtman och lots som svarar på frågor om lotsning.
Hamnens Dag arrangeras lördag 14 september kl. 11-15 av Kalmar Hamn AB i samarbete med bland andra Sjöfartsverket. Platsen är Barlastholmen i Kalmar.

Bilden:
Sjöräddning bygger i mycket stor utsträckning på samverkan mellan organisationer och myndigheter. Här samövar Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet. Foto: Magnus Hammarberg.

För alla Humminbird användare kommer nu en efterlängtad produkt för att kartlägga sjöar som tidigare inte varit möjligt. Att skapa ett eget sjökort i sin favorit fiskesjö gör att det blir lättare att hitta strukturer, grund, branter, hård och mjuk botten. Humminbird AutoChart är en unik produkt som är ett resultat av Johnson Outdoors köp av Lakemaster och DrDepth.

Det finns liknande lösningar men det som gör AutoChart unikt är att användaren spelar in och skapar kortet helt på egen hand. Efter köp av produkten som består av ett SD kort och en PC programvara så finns inga dolda avgifter eller kostnader. Informationen skall inte laddas upp till någon annan utan den är användarens egen. Om man vill dela med sig av sina inspelningar är det möjligt.

AutoChart SD kort kan köpas separat utan programvara om man har fler enheter där man vill använda sitt sjökort.
Humminbird AutoChart och AutoChart Pro kommer att finnas till försäljning i December, Humminbird användare kan dock redan nu göra inspelningar på ett tomt SD kort och konvertera filerna i programvaran vid senare tillfälle.

Det finns många DrDepth användare som har gjort inspelningar, det är inte ogjort utan de går att använda med Humminbird AutoChart programvara.
1. Djup data spelas in med en Humminbird GPS/ekolod som har SD kortläsare.
2. Informationen konverteras i en PC med hjälp av AutoChart programvara och exporteras till AutoChart SD kortet.
3. Kartan kan sedan visas på en Humminbird enhet som är LakeMaster kompatibel vilket de flesta modeller är med en uppdatering.

Humminbird AutoChart har många fördelar när sjökortet är skapat. Det som måste ritas in först är Zero Lines / strandlinje, på vissa sjöar kan detta vara inritat från början men på de flesta svenska sjöar måste detta göras.

Sedan kan sjökortet automatiskt skapas baserade samlad djupdata. Kartorna blir mycket detaljerade med täta djupkurvor, unika funktioner är möjlighet att ändra färg på ett visst djup där man vet att fisken står för att lättare hitta området. Det går att justera för hög och lågvatten samt att grunda områden kan ges en tydlig färg.

Har användaren dessutom en MinnKota trolling motor med iPilot Link finns fler unika funktioner. Genom att markera en djupkurva på sjökortet så kan iPilot link följa kurvan så länge användaren önskar. Möjlighet finns även att ställa in ett avståndsvärde så att iPilot Link följer parallellt med djupkurvan.

Humminbird AutoChart Pro ger ytterligare två lager av information. Möjlighet att visa bottenhårdhet för att lättare kunna hitta områden där fisken står. SideImaging overlay är en funktion för dem som har en Humminbird SideImaging enhet.

Konturer och botten bilder som spelats in läggs uppe på kartan för att lättare visualisera hur botten ser ut.
Priset är ej fastställt, det kommer att presenteras senare i höst.

Info: www.comstedt.se

SCA tar in ytterligare två seglare i sin ordinarie kvinnliga besättning inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Stacey Jackson, Australien, och Abby Ehler från Storbritannien är två rutinerade seglare som ansluter till Team SCA. Därmed är sju av totalt elva i teamet klara.

Stacey Jackson har tränat med teamet från och till de senaste månaderna:

– Jag var med redan i vintras när vi seglade ner träningsbåten från England till Lanzarote. Det var en intressant erfarenhet och det gjorde att jag fick smak för mer. Vi var ett mycket intressant team med kvinnor från olika länder med olika erfarenheter. Och jag är verkligen glad över att jag nu fått erbjudandet att vara med i Team SCA, säger Stacey Jackson.

Abby Ehler, från Hampshire i England, var med i den senaste kvinnliga besättningen i Volvo Ocean Race 2001-2002 ombord på Amer Sports Too. Och den erfarenheten tror hon kommer väl till pass:

– Mitt förra Volvo Ocean Race var en enorm erfarenhet för mig och jag förbättrade många av mina egenskaper både som individ och som en del av ett team. Jag är verkligen glad över att jag fått den här möjligheten att delta med Team SCA, säger Abby Ehler.

Sedan tidigare ingår Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Annie Lush, Storbritannien, samt Liz Wardley, Australien, i Team SCA.

SCA, ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, kommer att få den nya tävlingsbåten levererad i Southampton i slutet av september. Därefter följer några tester innan de sju i besättningen, plus ytterligare fyra kvinnliga seglare som testas för teamet, ska segla ner båten till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna.

Foto: Rick Tomlinson.

Part III UK Ship Register (Small Ships Register) i Storbritannien motsvarar inte de krav som svensk lagstiftning ställer för att skepp ska kunna registreras i det svenska inskrivningsregistret för fartyg. Det har visat sig att det inte görs någon äganderättsutredning inför registrering i Small Ships Register. Avregistreringsintyg från registret godtas därför inte som bevis på äganderätt eller på att skeppet inte är registrerat.

För att ett skepp ska kunna registreras i det svenska fartygsregistret får det inte samtidigt vara registrerat utomlands. Har skeppet varit registrerat tidigare ska därför den som ansöker om registrering lämna in ett avregistreringsintyg från skeppets tidigare hemland. Syftet med avregistreringsintyget är att säkerställa att skeppet inte är registrerat i något annat lands register samt att överlåtaren av skeppet verkligen äger det.

Small Ships Register
Transportstyrelsens efterforskningar har visat att ingen egentlig utredning av vem som äger skeppet görs inför registrering i Small Ships Register. Sökande behöver inte heller visa att skeppet inte är registrerat i något annat register. Även om ett avregistreringsintyg från Small Ships Register lämnas kan därför skeppet likväl vara registrerat i något annat land. Förutsättningarna för registrering i det svenska fartygsregistret är därmed inte uppfyllda.

Transportstyrelsens beslut att inte godta avregistreringsintyg från Small Ships Register gäller samtliga skepp som anmälts för registrering i det svenska fartygsregistret efter den 10 september 2013.

Optimismen är tydlig på Cannes båtmässa, som pågår den här veckan. Trots att båtbranschen har det väldigt kämpigt är uppslutningen av nyheter i Cannes påfallande stor.

Inte minst de italienska varven, som kämpar med en extremt dålig hemmamarknad, visar upp en stark framtidstro. På plats på Cannes båtmässa finns alla de stora tillverkarna av kända yachter; Ferretti, Benelli, Riva, Itama, Baia, Aximut, Pershing med flera.

Ur svensk synvinkel är detta inte en så viktig mässa. Men här finns ändå en del svenska utställare. Delta Boats är störst med tre båtar i vattnet. På plats finns också Nimbus med två båtar. Norska Windy är också på plats med ett par båtar. Dessutom är Volvo Penta väl representerat liksom den betydligt mindre motortillverkaren Marine Diesel från Ängelholm.

Bland de mest intressanta premiärerna finns Monte Carlo 5, Azimut 53 och den länge emotsedda Princess 48 Open.
Lars-Åke Redéen

Info: www.salonnautiquecannes.com