Nyheter

Vattenverksamhetsutredningen har i dag överlämnat delbetänkandet Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler (SOU 2013:69) till statssekreterare Anders Flanking.

Betänkandet innehåller bl.a. en analys av rättskraftens räckvidd i fråga om sådana äldre vattenrättsliga tillstånd och rättigheter som meddelats före miljöbalkens ikraftträdande och förslag till ändrade regler för att aktuella anläggningar och verksamheter utformas och drivs i enlighet med de krav som följer av miljöbalken och EU-rätten.

Utredningen föreslår bl.a. ett förtydligande i 5 § införandelagen till miljöbalken att även urminnes hävd, privilegiebrev och andra sådana särskilda rättigheter att förfoga över vattnet tillmäts fortsatt rättsverkan i de delar som har prövats. I anslutning till detta föreslås ett system med ny prövning enligt miljöbalken av äldre tillstånd och rättigheter. För att myndigheter, domstolar och andra aktörer ska klara av den ökade belastning som nyprövningssystemet innebär föreslås ett prioriteringsförfarande.

Utredningen föreslår också att de regler som idag gäller för miljöfarlig verksamhet om prövningens omfattning vid ändring och ändringstillstånd även ska gälla för vattenverksamhet. Därutöver föreslås att det införs ett bemyndigande för regeringen att för vattenverksamhet meddela generella föreskrifter och föreskrifter om miljörapport.

Trafikverket Färjerederiet bygger färjelägen på Visingsö och i Gränna. För att Vätterns fisk ska trivas har nya lekplatser skapats i båda hamnarna. Trafikverket Färjerederiet och Jönköpings kommun har utrett fiskleken i hamnarna vid Gränna och Visingsö, då arbetet med att bygga nya färjelägen påverkar bottenförhållandena.

Harrens lekområde vid Visingsö hamn omfattade tidigare 900 kvadratmeter. Där har en ny lekbotten skapats om 1 000 kvadratmeter. I Gränna hamn är den nya lekbotten 2 500 kvadratmeter stor. Botten utgörs av naturgrus med en kornstorlek på 2-5 centimeter (s k leksubstrat). Det läggs i flera lager på botten för att erbjuda skydd för fiskens rom.

Harren trivs med strömmarna från vägfärjornas propellrar. Strömmarna bidrar till att det bildas ryggar och högar av grus som harren leker i.

Även rödingens lekbotten har åtgärdats. Den har placerats på en 800 kvadratmeter stor yta runt Gränna hamn, vid södra yttre pirarmen och norr om den norra pirarmen. Lekbotten har lagrats med ett djup av 40-50 centimeter, och materialet är natursten med en storlek på 10-30 centimeter, med viss inblandning av större sten och stenblock.

Länsstyrelsen i Jönköping har bidragit med anvisningar kring placeringar av lekbotten. Länsstyrelsen har också styrt när olika byggnationsarbeten får utföras, med hänsyn till lekande fisk. Det gäller under hela byggperioden.

Under 2012-2013 byggs den största vägfärja som hittills trafikerat Visingsöleden. Trafikverket Färjerederiet har det operativa ansvaret för färjetrafiken på Visingsöleden. Huvudman för färjeleden är Jönköpings kommun.
Den nya färjan tar 34 bilar och totalt 397 passagerare, varav 264 sittande. Fartyget blir knappt 60 meter långt och har en maxhastighet på 13 knop. I december 2013 ska färjan vara färdig och beräknas tas i trafik från 2014.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV har fått i uppdrag av regeringen att genomföra regelförenkling på fiskets område. – I uppdraget ligger att se över föreskrifterna och se hur vi kan förbättra vår service mot fiskerinäringen, till exempel genom en mer målgruppsanpassad webb, kundtjänst och support, säger Stefan Rehnström, controller på avdelning för verksamhetsstyrning och projektledare för uppdraget.

Det ska vara lätt att starta och driva företag, men regler och kontakter med myndigheter upplevs ofta precis tvärt om. Krångligt och tidskrävande. HaVs uppdrag är ett led i regeringens arbete kring regelförenkling för att minska den administrativa bördan och underlätta för näringen vid exempelvis ansökningsprocesser och bemötande.

– Det kan handla om att korta handläggningstiderna och ge regellättnader, men också att vi säkerställer bra konsekvensutredningar för fiskenäringen innan regler införs, säger Stefan Rehnström.

Arbetet kommer att fokusera på fem förenklingsområden:
•Förändrade föreskrifter och annan lagstiftning
•Korta och tydliga handläggningstider
•Hjälpa näringen att göra rätt, bland annat genom ett enkelt och tydligt språk, supportfunktioner, IT-lösningar och tydligare webbplats
•Samverkan med näringen
•Effektiv kontroll och tillsyn som skapar så få hinder som möjligt

Samverkan med näringen kommer att ske genom en referensgrupp med representanter från fisket och berörda myndigheter. Gruppen ska fungera som en förankrings- och informationskanal och samverka kring mål och prioriteringar. Två till tre möten planeras fram till 31 mars 2014 då uppdraget ska avrapporteras till regeringen.

Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.

Källa: HaV.

Egmont Tidskrifter tar över de båda båtmagasinen Båtnytt och Vi Båtägare. Genom förvärvet från LRF Media stärker Egmont sin position inom det marina segmentet ytterligare samtidigt som LRF Media fortsätter att fokusera på sina kärnområden.

Sedan tidigare driver Egmont Tidskrifter tidningen Praktiskt Båtägande som under sin tioåriga historia arbetat upp sig till positionen som Sveriges största kommersiella båttidning.

– Genom effektivare, modernare produktion och ännu tydligare redaktionell inriktning och profil tror vi att Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande tillsammans blir ett vinnande lag, säger Egmonts vd Per Kjellander.

Båtnytt och Vi Båtägare är väl inarbetade varumärken med en trogen läsekrets runt om i Sverige. Att de båda titlarna varit till försäljningen har varit känt under en tid.

– Vi genomför nu den försäljning av båttitlar som vi tidigare aviserat. Vi fullföljer därmed vår strategi som innebär fullt fokus på våra kärnområden, säger Ruben Jacobsson, vd på LRF Media.

– Båtnytt och Vi Båtägare har betytt otroligt mycket för båtintresserade svenskar under mer än 50 år. Med rätt samordning och journalistiska idéer är jag övertygad om att det finns en plats för dem även i framtiden. De tre titlarna kompletterar varandra fint inom segmentet, säger Philip Pereira dos Reis, chefredaktör för Praktiskt Båtägande och ansvarig för det marina segmentet på Egmont Tidskrifter.

Tidningen Segling, som också har ägts av LRF Media, läggs enligt nyhetssajten Dagens Media 1 oktober ner efter novembernumrets utgivning.

Kustbevakningen placerar ett modernt kombinationsfartyg i Härnösand. KBV 201 är anpassat för både miljöräddning och sjöövervakning och ersätter det äldre fartyget KBV 005.

KBV 201 har anlöpt sin nya hemmahamn Härnösand. En besättning från stationen har kört henne hem från Helsingborg. Detta är det första i en serie om två fartyg som Kustbevakningen lät bygga 2001.

Med bättre fartresurser kommer KBV 201 kunna täcka ett större geografiskt område på kortare tid. Det är en viktig del i hur Kustbevakningen disponerar fartygsflottan med hänsyn till den miljöräddningsberedskap som myndigheten ansvarar för.

KBV 201 kommer nu att tjänstgöra med Härnösand som bas. Övervakningsområdet är kustområdet i Västernorrland, mellan Härnösand och Sundsvall samt den svenska ekonomiska zonen från Haparanda till Gävleborg och länsgränsen mot Uppsala.

Kustbevakningens kombinationsfartyg kombinerar egenskaper från både miljöskyddsfartyg och övervakningsfartyg. I kraft av vår ständiga beredskap runt Sveriges kust, har vi också möjlighet att utföra flera andra arbetsuppgifter, till exempel sjöräddningar, fiskerikontroller, tull- och gränskontroller, sjötrafikövervakning och natur- och jaktvårdstillsyn.

Foto: Kustbevakningen.

Imorgon tisdag halveras taxan på Waxholmsbolagets enkelbiljetter. Syftet med de halverade priserna är att uppmuntra fler människor att besöka skärgården under lågsäsong. Fler besökare under hela året är viktigt för att skärgårdssamhällena ska överleva, säger Gustav Hemming (C).

Centerpartiet fick i landstingets budgetförhandlingar i våras igenom en satsning som innebär att taxan för Waxholmsbolagets enkelbiljetter halveras under lågsäsong. Biljetterna säljs alltså för halva priset på Waxholmsbolagets samtliga linjer i skärgården under försöket som pågår mellan 1 oktober 2013 till 31 mars 2014.

– Att förlänga säsongen är helt avgörande för att värdshus, skärgårdsguider och andra besöksföretag ska kunna investera, och skapa fler jobb. Med lägre biljettpris under lågsäsong hoppas vi kunna bidra till fler besökare höst, vinter och vår, säger, Gustav Hemming (C).

– Stockholms skärgård är fantastisk. Inte bara i juli utan också en sen dag i oktober när solen skiner eller i februari när Kanholmsfjärden ligger täckt med snö. Nu hoppas vi att fler stockholmare tar chansen att besöka skärgården, säger Gustav Hemming (C).

America’s Cup 2013 var en revolution på många sätt, inte minst för den historiska comeback som det amerikanska laget stod för. America’s Cup på San Francisco Bay lyckades dessutom förmedla upplevelsen av de enorma katamaranernas kamp i farter upp till drygt 40 knop till stora skaror av åskådare jorden runt.

– Den här regattan har förändrat segling för alltid. Fler människor såg den här upplagan av America’s Cup än alla tidigare America’s Cups i historien sammanlagt. Det är definitivt en succé, säger Larry Ellison, vars vision om katamaraner med vingsegel blev verklighet.

Larry Ellison är mannen bakom dataföretaget Oracle och även huvudsponsor till Oracle Team USA, som vann America’s Cup.

– Jag tänker särskilt på vad den här regattan har betytt för seglingen, säger Larry Ellison. Det var helt fantastiskt, men om ett gäng ungdomar blir inspirerade att börja segla så är jag nöjd trots alla kostnader.

Här är årets America’s Cup i siffror:
• 203 länder TV-sände America’s Cup
• America’s Cup nämndes i nyhetssändningar över hela världen 15 000 gånger
• Appen America’s Cup laddades ner över 320 000 gånger
• Över en miljon besökare vid det officiella cupområdet i San Francisco at America’s Cup Park och America’s Cup Village. Hundratusentals besökare vid kajerna
• Över fem miljoner besökare på www.AmericasCup.com i september och över 45 miljoner sidvisningar från 1 juli till 26 september
• 24,8 visningar på YouTube
• Över 100 miljoner minuters video
• 575 aclrediterade media från 32 länder
• Över 25% av Nya Zeelands befolkning följde finalen

Utklippan i Blekinge skärgård är Sveriges sydostligaste ögrupp. För att säkerställa den unika natur-, kultur- och forskningsmiljön och för att utveckla öarna så att de blir mer besöksvärda, har Statens fastighetsverk, Karlskrona kommun samt Utklippans hyresgäster idag skrivit på en gemensam avsiktsförklaring i 16 punkter.

Redan i våras inledde Statens fastighetsverk ett samarbete med Karlskrona kommun, Länsstyrelsen i Blekinge och Utklippans hyresgäster för att gemensamt diskutera och utveckla Utklippan för boende och besökare. Idag togs nästa steg då en gemensam avsiktsförklaring skrevs under.

– Att vi idag enats om en avsiktsförklaring är ett naturligt steg i vårt gemensamma utvecklingsarbete för Utklippan. Utifrån våra olika roller och uppdrag har vi olika önskemål men också skilda kompetenser som tillsammans ger styrka för att utveckla Utklippan som besöksmål, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Skyltning, flytbrygga och rullbro
Redan idag är Utklippan sommartid en omtyckt ögrupp. Hit kommer seglare och badgäster från hela Europa för att njuta av den vackra naturen och det rika fågellivet. Men för en besökare finns också brister som samarbetsgruppen nu vill råda bot på.

– Om du idag kommer med båt och lägger till i gästhamnen är det t ex svårt att ta sig torrskodd mellan öarna. För att lösa detta vill vi anlägga en rullbro som förbinder Norraskär och Mellanskär och en flytbrygga från Mellanskär till Södraskär. Vid flytbryggan kan även gästande småbåtar lägga till på den nordvästra sidan, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Vandrarhem, gångstigar och reguljär båttrafik
Utklippan har ett strategiskt läge ur flyttfågelsynpunkt och stora mängder av fåglar som rastar på ön varje vår och höst. Här finns också en fågelstation som drivs av Karlskrona Ornitologiska Klubb. En viktig utvecklingspunkt för Utklippan är därför att via bra skyltar och uppmärkning av gångstigar värna fågellivet på öarna.

– Samarbetet med länsstyrelsen är viktigt, bland annat behövs mer skyltning vid känsliga häckningsplatser. Andra viktiga punkter på listan är att skapa fler vandrarhemsplatser på ön, att starta en reguljär båtförbindelse från Karlskrona under högsäsong och att kunna erbjuda bättre sophantering samt att titta på vatten- och avloppssituationen. Tillsammans har vi både ambitioner och förutsättningar för att utveckla denna fantastiska ögrupp, säger Ingmarie Söderblom, projektledare vid Karlskrona kommun.

Fakta Utklippan
Utklippan är en ögrupp utanför Karlskrona bestående av bland annat två låga skär – Norraskär och Södraskär. Mellan de två öarna finns en skyddad hamn, flitigt använd av fritidsbåtar. Södraskär är bebyggt med ett antal hus samt en fyr. Här bodde fyrvaktarfamiljer från mitten av 1800-talet till 1972 då fyren avmannades. På Utklippan bedrivs sedan länge ringmärkning av fåglar. Utklippan förvaltas av Statens fastighetsverk.

Den förste att segla ensam jorden runt var inte bara en erfaren skeppare och skicklig båtbyggare han var också en stor författare! På egen hand byggde Joshua Slocum om en 36 fots slupriggad fiskebåt vid namn Spray och den 24 april 1895 kunde han hissa segel i Boston, Massachusets, Nu ges boken om hans berömda segling ut på nytt.

Mer än tre år senare återvände han till Newport, Rhode Island. Då hade han seglat jorden runt, 74 000 km. År 1899 beskrev han sin resa i boken Sailing Alone Around the World, numera betraktad som en klassiker inom sin genre.

Ingen bok har som denna fått så många att ge sig ut på haven, somliga bara för upplevelsens skull, andra för att vinna kappseglingar eller slå hastighetsrekord. Slocums skildring ger läsaren en frihetskänsla som är svår att motstå.

Kanske är det hans personliga egenskaper, hans hållning till livet, till sjön och till seglingen som gör hans skildring så läsvärd, hans jord-omsegling så exemplarisk och inspirerande. Slocum dömer eller fördömer aldrig dem han träffar på sin resa, inte ens de pirater som förföljer honom i Medelhavet eller infödingarna som är på jakt efter honom i Magellans sund.

Tre år efter sin återkomst avseglade han återigen ensam med Spray från Vineyard Haven med kurs mot Sydamerika och floderna Orinoco och Amazonas. Det blev Slocums sista segling. Båt och skeppare återfanns aldrig.

Klimatförändringarna i Arktis går snabbt. Havsisens utbredning är nu den sjätte lägsta någonsin. Tidigare skyddade havsområden har öppnats upp för exploatering av mineraler, olja och gas, fiske och sjöfart. Framtiden står på spel, sälungarna har ett tufft läge och valrossar som tvingas upp på land riskerar att klämma ihjäl varandra.

– Temperaturen har redan ökat dubbelt så snabbt i Arktis jämfört med resten av jorden och ett nytänkande krävs för skydda livsmiljöer och arter. Det forskarna förutspått har skett – framtiden är redan här, säger Tom Arnbom, Arktisexpert på WWF.

Bristen på havsis tvingar tusentals valrossar i Alaska och östra Ryssland att gå upp på land där ungarna riskerar att klämmas ihjäl. Späckhuggare tränger längre in i Arktis och tar över isbjörnens roll som toppredator. Storskalig exploatering planeras för utvinning av olja och gas. Dessutom riskerar valrossarna att drabbas hårt av den accelererande havsförsurningen som kan få oanade konsekvenser för hela ekosystemet. 40 ursprungsbefolkningar lever här och är beroende av naturen.

I sommar besökte en forskarexpedition från WWF och Canon det okända Laptevhavet i ryska Sibirien mitt emellan Atlanten och Stilla havet. Målet var att samla in information och få svar på en fråga som många forskare har spekulerat om i över femtio år. Är valrossarna i Laptevhavet en egen underart eller tillhör de populationen i Stilla Havet eller i Atlanten?

– Det kanske låter märkligt, men det är faktiskt riktigt viktigt. För om de är en egen underart så måste Ryssland ge dem speciellt skydd, säger Tom Arnbom.
Laptevhavet är idag i stort sett orört, men aktiviteter pågår för att hitta gas- och oljefyndigheter. Dessutom ökar sjöfarten mycket kraftigt via Nordostpassagen.
WWF oroas över hur detta komma att påverka den arktiska miljön.

– Ju mer trafiken växer desto större är riskerna. Oljespill är den största faran eftersom en stor del av transporterna är oljeprodukter, säger Tom Arnbom.
Världens energisystem måste ställas om från fossila bränslen till förnyelsebara till 2050, menar WWF. Med dagens teknik finns lösningen men det krävs stora finansiella resurser.

– En viktig del av lösningen är att stora fondbolag och investerare fasar ut sina investeringar i fonder som gynnar beroendet av fossila bränslen och istället satsar på förnyelsebar energi – och det måste göras nu, avslutar Samantha Smith, chef för WWFs globala klimat- och energiprogram.

Fakta: Arktis isutbredning har halverats sedan regelbundna satellitmätningar startade 1979. I september 2013 uppmättes istäcket till 5,1 miljoner kvadratkilometer – det sjätte lägsta observerade värdet någonsin, enligt amerikanska National Snow and Ice Data Center (NSIDC). Istäcket har varit lägre 5 gånger tidigare: 2012, 2011, 2010, 2008 och 2007. År 2009 var minimiutbredningen däremot marginellt högre jämfört med årets.

Denna vecka kommer det sista av fartyget Argos att klippas ned till skrotdelar. Havs- och vattenmyndighetens (HaVs) representant besökte varvet i Grenå och konstaterade att asbesten sanerats och skrotningen framskred som avtalat.

HaV har avtalat med ett skrotningsvarv i Grenå, Danmark om att skrota myndighetens fartyg Argos och förra veckan var HaVs controller Stefan Rehnström, på plats på för att följa hur det går med skrotningen av UF Argos.

– Det känns viktigt för oss, som är en miljömyndighet att ha koll på processen och att själva se att Argos verkligen blev skrotad så som vi avtalat, säger Stefan Rehnström. Därför valde vi att själva sälja fartyget direkt till skrotningsvarvet, utan några mellanhänder. Det finns ju tyvärr exempel på att båtar sålts vidare trots att avsikten var att skrota.

Sanerades från asbest först
I början av juni hämtades Argos från Göteborg till Grenå och därefter sanerades hon från den asbest som fanns ombord. HaV och svenska Naturvårdsverket har samverkat med danska Miljöstyrelsen (motsvarigheten till Naturvårdsverket) och Norddjurs kommun för att säkerställa att asbesten hanterats på rätt sätt.

Ny lösning för svensk miljöövervakning till havs efterfrågas
UF Argos var Sveriges största och enda oceangående forskningsfartyg och sedan mitten av 1970-talet har hon använts för svensk miljöövervakning och datainsamling till havs. I februari 2011 stängde Fiskeriverket av fartyget efter att det konstaterats att det fanns asbest ombord.

– HaV kommer även i fortsättningen att vara beställare av datainsamling i havet men vi ska inte längre ha redaransvaret, utan de fartyg som behövs kommer att tillhandahållas av andra aktörer, säger Stefan Rehnström.

Regeringen utreder nu hur statens fartygsresurser ska nyttjas på bästa sätt, för bland annat forsknings- och undersökningsverksamhet.

Källa: HaV.

Landstingsfullmäktige i Stockholm har fattat beslut om att inrätta en regional miljöstrategi för vatten. Målet med vattenstrategin är att skapa ett starkare politiskt åtagande kring vattenfrågorna som kommuner, landstinget och andra aktörer kan samlas kring.

– Många aktörer är involverade och ansvariga för olika delar, därför behöver vi en gemensam målbild och systematisk samverkan mellan samtliga aktörer, säger Gustav Hemming (C).

Stockholmsregionen står inför flera utmaningar, där dricksvattenförsörjning och Mälarens sårbarhet är en nyckelfråga. Även det gemensamma strategiska arbetet i Östersjön måste utvecklas.

– Förändringarna i klimatet kan medföra både extremare väder med ökat läckage av näringsämnen och föroreningar och en höjd havsvattennivå med risk för saltvatteninträngning. Att förebygga och hantera dessa risker kräver gemensamma krafttag från alla aktörer i Mälardalen och kan i värsta fall handla om mycket stora åtaganden, säger Gustav Hemming (C).

– Det är oerhört viktigt att det gemensamma arbetet i Östersjön blir starkare när det gäller att minska utsläpp och överfiske. Regionalt kan vi bidra till att minska utsläppen av kväve och fosfor. Det är också viktigt att vi börjar hitta vägar till en miljöanpassning av båttrafiken, säger Gustav Hemming (C).

Fakta
Utgångspunkterna för strategin är de vattenrelaterade mål som finns i de politiskt antagna dokumenten:
• Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
• Miljöutmaning 2016
• Skärgårdspolitiskt program
• Delregional plan för Stockholms kust och skärgård

Syftet med strategin är att utveckla hur det strategiska vattenarbetet bäst ska bedrivas inom ramen för landstingets regionplaneringsuppdrag och miljöarbete.

Dovado har med ny firmware nu gjort det möjligt att för första gången ansluta även mobila hotspot-enheter till sina USB-routrar, vilket gör att användarna kan få ut det bästa av två världar – full mobilitet på språng och maximal prestanda i hemmet eller på kontoret. Kombinationen med Dovado-routern är lösningen på problemen med hotspotens begränsningar när det gäller såväl räckvidd och bandbredd som antal användare.

Kärt barn har många namn: Mobil hotspot, Pocket WiFi, MiFi… Oavsett vad man kallar produkten har den tydliga fördelar för dem som vill ha en verkligt mobil nätverksanslutning för både dator, surfplatta och/eller mobil. Men den har också en rad nackdelar i form av mycket begränsad räck¬vidd, få samtidiga användare och svag bandbredd. Dessutom är drifttiden ganska kort, eftersom den drivs av det inbyggda batteriet.

I och med den senaste 7.1-versionen av Dovados firmware i företagets routrar finns det nu stöd för de vanligaste mobila hotspotarna för 4G på den svenska marknaden, förutom som tidigare långt över 150 USB-modem.

Tack vare denna lösning kan man som användare ha mobilt bredband i fickan när man är utanför hemmet eller kontoret, och samtidigt få betydligt bättre prestanda när man kommer hem och ansluter sin mobila hotspot till Dovado-routern. Som bonus får användaren också tillgång till en eller flera Ethernet-anslut¬ningar (100Mbits/s eller Gigabit beroende på modell), samtidigt som hotspotens batteri dessutom laddas när det ansluts till routerns USB-port.

Genom att ansluta en mobil hotspot till en Dovado-router utökas räckvidden betydligt på det lokala tråd¬lösa nätverket, tack vare att de flesta av Dovados routermodeller har externa antenner. Bandbredden blir också avsevärt högre. De snabbaste mobila hotspotarna för 4G klarar fristående maximalt 25-30 Mbit/ sekund, medan de får tre-fyra gånger bättre bandbredd när de ansluts till en Dovado-router. Även antalet samtidiga användare ökar, från 5–10 användare till 32.

Förutom stödet för mobila hotspotar ger firmware 7.1 nu även möjligheten att schemalägga vilka tider internet ska vara tillgängligt. Det är användbart för t ex föräldrar som vill begränsa sina barns surfande eller före¬tag som vill minimera risken för virus¬attacker och otillbörligt utnyttjande av internet utanför kontorstid.

Dovados routrar är helt operatörsoberoende. I ett första steg stöds mobila hotspotar för 4G från Huawei, ZTE och Sierra Wireless. Den nya firmwareversionen finns att gratis ladda ner från Dovados hemsida till routermodellerna GO, TINY, DOMA och PRO.

Suzukis nya motorer DF175TG och DF150TG kommer snart att börja levereras genom företagets nätverk av återförsäljare i Europa. Både nya DF175TG och DF150TG kommer att dra fördelar av Suzuki Precision Control (electronic throttle and shift system) för en mjukare och bättre växlingskontroll samt Suzukis Lean Burn Control System för bästa bränsleekonomi.

Motorerna med de här tillvalen kommer att säljas jämsides med de existerande DF175 och DF150 modellerna för att ge kunderna själva möjligheten att välja vad de vill ha.

Motorerna DF175TG och DF150TG är kraftfulla maskiner på 129kW (175hk) respektive 110kW (150hk). Det är fyrcylindriga radmotorer med avancerad teknologi för att ge maximal effekt och bästa bräbsleförbrukning.

Teknologin med Lean Burn Control System och Suzuki Precision Control har de hämtat från Suzukis båda flaggskepp, DF300AP och DF250AP.

Suzukis Lean Burn Control System är ett intelligent bränsleövervakningssystem, som används i allt fler av Suzukis fyrtaktsmotorer för att ge bättre bränsleförbrukning. Det ger en bräbslebsparing på upp till 15%, vilket betyder mer kraft och bättre räckvidd med båten.

Suzuki Precision Control manövreras med ett ”drive-by-wire” reglage. Systemet är enkelt att installera och rigga och ger en mjuk hantering av motorn och därmed hela båten.

– De här nyhterna har vi tagit fram för att möta efterfrågan från våra kunder, säger Masahiro Yamamoto, vd för Suzuki Marine European Liaison Office.

– DF175 och DF150 är populära utombordsmotorer med ett 2,86 liter stort motorblock för att ge bästa effekt och vridmoment. För att leverera bra kraft i mellanregistret vid acceleration har de även Variable Valve Timing System och Multi–Stage Induction System, som ger bästa effekt på toppen av varvtalsregistret.

Info: www.suzukimarin.se

Våren 2014 introduceras en helt ny serie hos Henri Lloyd. Den nya kollektionen Gore-Tex® kläder är framtagen för en aktiv livsstil med arvet från hav och segling.

Kollektionen består av jackor, byxor samt shorts för herr och dam. Färgtemat skiljer från de traditionella färgerna såsom marinblå, röd och vit. De ersätts av ett sportigare utseende med starka färger.

NORDIN JACKET (gul)
• Gore-Tex® 2L: vattentätt membran med god andasfunktion
• Yttertyg behandlat med vattenavvisande DWR-behandling.
• Justerbar huva
• Tejpade och förstärkta blixtlås
• Två mittplacerade bålfickor
• Midjeslut med justerbar dragsko
• Förböjda ärmar med kardborrsjustering i ärmavslutet

Info: www.sportmanship.se

Amerikanska ORACLE TEAM USA gjorde det som verkade omöjligt för en vecka sedan. Efter en rad inledande förluster kom de tillbaka och vann 34th America’s Cup. Tävlingen avgjordes i den 19:e delseglingen, där totalsegern stod på spel. USA lyckades därmed förvara cupen genom den 35-åriga skepparen Jimmy Spithill.

Här är den senaste pressreleasen:

ORACLE TEAM USA won the 34th America’s Cup in a winner-take-all 19th race, defeating challenger Emirates Team New Zealand by 44 seconds in today’s clincher. Led by 35-year-old skipper Jimmy Spithill, ORACLE TEAM USA won by the score of 9-8.

This is the second America’s Cup win for ORACLE TEAM USA and Spithill, which won the 162-year-old trophy in Valencia, Spain, in February 2010. Then 30 years of age, Spithill became the youngest to ever skipper a Cup winning team.

In the past week ORACLE TEAM USA has steadily improved its boatspeed to the point where it could hydrofoil upwind at 30-32 knots, incredible performance never seen before in the America’s Cup.

“It was a fantastic race. We wouldn’t have it any other way,” said Spithill, the two-time Cup winner. “We came from behind, the guys showed so much heart. On your own you’re nothing, but a team like this can make you look great… We were facing the barrel of a gun at 8-1 and the guys didn’t even flinch.

“Thanks to San Francisco, this is one hell of a day,” Spithill said.

ORACLE TEAM USA’s victory marks one of the most improbable comebacks in the history of sport. The team won 11 races to score the 9 points required for victory due to a penalty imposed by the International Jury. Just last Wednesday, Sept. 18, ORACLE TEAM USA trailed the series 8-1. With the challenger on match point, the defender closed out the series with eight consecutive victories.

This was the third time in the history of the America’s Cup with a winner-take-all final race. Previously, the defender won in 1920 and the challenger won in 1983. Both times the winner rallied from a multi-race deficit, but never anything amounting to eight straight wins.

“This was a wonderful match of teams,” said Regatta Director Iain Murray, who’s been involved with the America’s Cup since 1983. “In the case of a boat coming from behind, 3-1 down as was the case with Australia II in 83, the shoe is on a different foot this time around. Then it was the challenger behind and this time it was the defender. But in the end we had great competition between two great teams, evenly matched, battling it out to the end.”

One million fans visited the official America’s Cup venues at Piers 27/29 and Marina Green since they opened on July 4, and hundreds of thousands more lined the shores of San Francisco Bay to catch a glimpse of the flying, foiling AC72.

34th America’s Cup Standings (first to 9 points wins)
• ORACLE TEAM USA – 9 (11 wins; ORACLE TEAM USA was penalized its first two victories by the International Jury)
• Emirates Team New Zealand – 8

Race 19 Performance Data
• Course: 5 Legs/10.07 nautical miles
• Elapsed Time: OTUSA – 23:24, ETNZ – 24:08
• Delta: OTUSA +:44
• Total distance sailed: OTUSA – 11.9 NM, ETNZ – 12.2 NM
• Average Speed: OTUSA – 30.55 knots (35 mph), ETNZ – 30.55 knots (35 mph)
• Top Speed: OTUSA – 44.33 knots (51 mph), ETNZ – 45.72 knots (53 mph)
• Windspeed: Average – 18.2 knots, Peak – 21.3 knots
• Number of Tacks/Jibes: OTUSA – 9/7, ETNZ – 9/7

34th America’s Cup Race by Race
Race 1 (Sep. 7): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :36
Race 2 (Sep. 7): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :52
Race 3 (Sep. 8): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :28
Race 4 (Sep. 8): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :08*
Race 5 (Sep. 10): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by 1:05
Race 6 (Sep. 12): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :46
Race 7 (Sep. 12): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by 1:06
Race 8 (Sep. 14): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :52*
Race 9 (Sep. 15): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :47
Race 10 (Sep. 15): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :16
Race 11 (Sep. 18): Emirates Team New Zealand d. ORACLE TEAM USA by :15
Race 12 (Sep. 19): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :31
Race 13 (Sep. 20): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by 1:24
Race 14 (Sep. 22): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :23
Race 15 (Sep. 22): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :37
Race 16 (Sep. 23): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :33
Race 17 (Sep. 24): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :27
Race 18 (Sep. 24): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :54
Race 19 (Sep. 25): ORACLE TEAM USA d. Emirates Team New Zealand by :44
(* ORACLE TEAM USA’s first two victories don’t count towards is scoreline as part of a penalty issued by the International Jury.)

Foto: RICARDO PINTO, GILLES MARTIN-RAGET, ABNER KINGMAN.

För många seglare har varumärket ”Furlex” blivit synonymt för begreppet rullfocksystem. Efter 30 år och närmare 200 000 levererade system introducerar nu Seldén sin fjärde generation av Furlex rullfocksystem och ersätter den befintliga 300S modellen med 304S.

Furlex 304S bygger till stor del på de egenskaper som legat till grund för framgångsprodukten Furlex. Seldén fortsätter att underlätta för seglare och återförsäljare genom att leverera ett komplett system. Allt är inkluderat, även en ny förstagswire. Många tekniska lösningar känns också igen såsom rostfria kullager med belastningsfördelare för lågt inrullningsmotstånd och en svirvlande halshornsinfästning som planar ut seglet och förbättrar segelegenskaperna för ett delvis revat segel. Lintrumman är delbar och profilen har två likrännor för att man enkelt ska kunna modifiera systemet till en kappseglingsprofil.

Vad är då nytt? Strukturella delar är fortfarande tillverkade i rostfritt stål, men för övriga detaljer har Seldén valt mer kompositmaterial än tidigare. Detta ger ett lättare system med en mer modern framtoning. Halshornsinfästningen är närmre däck och fallsvirveln är kortare vilket ger större segelutrymme. Systemet kommer som standard att levereras med en mekanisk wirelåsning av Sta-lok modell, men erbjuds även för montering på en längdanpassad förstagswire med pressade ändstycken i båda ändarna.

Furlex 304S är anpassad för ø8 och ø10 mm förstag, det vill säga enskrovsbåtar på 35–45 fot.
Världspremiär sker i november på METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam. Leveransstart är januari 2014. Pris från 29 200 kr.

Info: www.seldenmast.com

Stålbåtar är ett alternativ till både glasfiber- och aluminiumbåtar. Detta gäller särskilt om man bygger båtarna i höghållfast stål. Båten på bilderna här intill kommer från svenska Swedish Steel Yachts och kan byggas i 1,6 mm höghållfast stål. Ett material som, enligt konstruktören, är så glatt att det inte behöver bottenmålas på många år.

Håkan Rosén på familjeföretaget SSY AB, Swedish Steel Yachts är årets länsvinnare i SKAPA utvecklingsstipendium i Gävleborg och tävlar i riksfinalen med sin framtidsbåt. Företagets innovation går ut på att med hjälp av Sandvikstål göra en lätt, snabb och i princip underhållsfri båt som dessutom är så miljövänlig som möjligt.

– Jag har hittat på en ny konstruktion som tillsammans med en Sandvikprodukt gör att vi kan bygga en båt i stål som blir lättare än motsvarande kolfiber. Den är så blank i botten att ingenting kan fastna, det behövs ingen bottenfärg, säger Håkan Rosén till Båtliv.

– Vi ska börja bygga en prototyp i Gävle vid årsskiftet. Vi har en patenterad stringerkonstruktion och svetsar med laser. Till en 10 m båt används 1,6 mm stål.
Håkan Rosén, ingenjören och konstruktören på SSY, kom på idén att kombinera sin unika spantkonstruktion med supertunt rostfritt Sandvikstål.

– Spanten är mjukt fjädrande mot skrovsidan och mycket stumma inåt båten. De kan därför ta upp stora laster utan att skrovet deformeras. Det bucklas inte ens vid extrem belastning. Vi bestämde oss tidigt att göra en lätt, snabb och i princip underhållsfribåt som dessutom är så miljövänlig som möjligt. Som vi ser saken – en framtidsbåt, Säger Håkan.

SSY är nu utsedda till länsvinnare av SKAPA utvecklingsstipendium och 20 000 kr. Utveckligstipendiet är instiftat till minne av Alfred Nobel och har som huvudsyfte är att uppmärksamma uppfinningar i ett tidigt skede. Nästa steg är den nationella finalen i Stockholm 3 oktober på mässan ”Eget företag” där 600 000 kr fördelas på maximalt tre vinnare.

Idén som stipendiet delas ut till får tidigast varit kommersiellt introducerat 2011 eller ska finnas på marknaden senast 2015. Vid bedömningarna har kreativiteten stor betydelse liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som SKAPA tittar på i sin bedömning är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund och samhällsnyttan.

Info: www.ssy.se

Lars-Åke Redéen

Det första exemplaret av de nya spännande tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 har byggts färdigt och går nu genom en rad rigorösa tester. Bland annat har den klarat av ett nervkittlande ”pull-down test” där den ställs i en 50 gradig lutning och båten väntas bli klar för att segla i slutet av den här veckan.

Nyskapande, högpresterande, tålig och designad utifrån kraven för digital kommunikation – nya Volvo Ocean 65 är den första entypsbåten som använts i Volvo Ocean Race 40-åriga historia.

De nya tävlingsbåtarna är 65 fot långa, har designats av Farr Yacht Design i USA och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz. De kommer att användas för första gången i den tolfte upplagan av jordenruntkappseglingen som startar 4 oktober 2014 i Alicante Spanien och avslutas i Göteborg sommaren 2015. Båtarna är också tillräckligt tåliga för att användas i den 13:e upplagan 2017-18.

Den nya båten lämnade varvet Green Marine i södra England i måndags och nuddade vattnet för första gången senare samma dag. Sedan dess har den gått genom omfattande tester och kommer att tas ut på sin första segeltur under torsdagen innan den lämnas över till det svenska laget Team SCA i slutet av veckan.

”Pull-down testet”, som simulerar ett systemfel med svängkölen under båten, är långt från det enda hindret innan båten får grönt ljus att segla men det är helt klart det mest spektakulära testet. Båten lutades där i 50 grader samtidigt som den justerbara kölen svängdes 40 grader och låg helt ovanför vattnet – ett extremt test av dess automatiska centreringsfunktion.

– Detta är ett viktigt test av båten, speciellt kölens skott, stödstruktur och lutningsfunktion. Vi utsätter båten för mycket högre belastning än under normala seglingsförhållanden, säger James Dadd, klassansvarig för Volvo Ocean 65.

Medan Team SCA, den första kvinnliga besättningen som gett sig in i Volvo Ocean Race på över ett decennium, förbereder sig på att ta emot leveransen av den första nya båten har byggandet av den sjunde båten inletts längre ner i produktionskedjan. Den övriga båtarna kommer att bli klara de kommande månaderna.

Övergången till en ny entypsklass, det vill säga att alla tävlingsbåtar är identiska, är ett radikalt strategiskt steg för Volvo Ocean Race. Det minskar kostnaderna för deltagande lag och deras sponsorer dramatiskt samtidigt som det mer än någonsin lägger fokus på kappseglingen ute på havet snarare än frågan om vem som har designat den snabbaste båten.

– Om det inte hade vart för den nya entypsregeln så hade jag antagligen inte ställt upp i tävlingen igen. Den kommande upplagan av Volvo Ocean Race kommer definitivt att bli den jämnaste någonsin, säger Ian Walker som återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15 som skeppare för Abu Dhabi Ocean Racing.

Info: www.volvooceanrace.com

Seglingens Grand Prix 2013 sänds idag onsdag kl. 23.30 i TV4 Sport. I säsongens sista program blir det avslut på Riddarfjärden under Stockholm Sailing Grand Prix. I år var det fem klasser som var på plats.

Dessutom blir det en summering av Americas Cup. Vad har hänt i San Fransisco under veckan som gått?