Nyheter

WWF uppmanar fiskeminister Eskil Erlandsson och samtliga Östersjöländer att på EU:s fiskerådsmöte den 17 oktober följa havsforskarnas råd för den vilda laxen.

– Det är inte acceptabelt att Östersjöregeringarna år efter år väljer att sätta ett alltför högt fisketryck på den redan hotade vilda Östersjölaxen. Ska vi ha kvar den vilda laxen i Östersjön är det dags för regeringarna att visa det nu. Förra året var det endast Finland som stod upp och röstade för forskarnas råd, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWF konstaterar att den svenska hållningen om laxen – att tillåta ett fiske högre än vad forskarna rekommenderar – även saknar fullt stöd i riksdagen där flera partier istället anser att Sverige i EU ska följa havsforskarnas råd.

– Det är beklagligt att EU-kommissionen rekommenderar länderna att sätta en nivå för nästa års laxfiske i Östersjön som överskrider de vetenskapliga råden med nästan 40 procent. Det går emot EUs nya mål om att fiskbestånden ska vara hållbart nyttjade 2015 och senast 2020, säger Jenny Fors, fiskpolicyansvarig på WWF.

Hoten kvarstår. Den vilda Östersjölaxen har länge varit överexploaterad och endast ett fåtal av de totalt 30 laxbestånden som finns här har uppnått eller kommer att nå målet för återhämtning.

Laxens återhämtning hotas inte bara av det lagliga överfiske som fiskeministrarna står bakom genom de senaste årens alltför höga kvoter. Laxen saknar långsiktig förvaltning och är offer för illegalt fiske och stor sårbarhet i vattenkraftdammar då de vandrar upp i älvarna för att leka.

WWF har under flera år tillsammans med flera organisationer agerat för att en långsiktig förvaltningsplan för Östersjölaxen ska införas samt åtgärder för att den vilda laxen fritt ska kunna vandra förbi turbiner. Så länge inte detta är på plats är det extra viktigt att regeringarna följer havsforskarnas råd.

För första gången har skräpmätningar genomförts i Östersjön. Detta har skett genom EU-projektet Marlin, som drivs av Håll Sverige Rent. Problemet med marin nedskräpning i Östersjön måste tas på allvar. Att låta Östersjön förvandlas till en soptipp är oacceptabelt. Det skriver de fyra deltagande ländernas organisationer på Svenska Dagbladets debattsida idag. I nästa vecka hålls en stor konferens om Marlin-projektet i Stockholm.

Under två år har Håll Sverige Rent tillsammans med liknande organisationer i Finland, Estland och Lettland mätt förekomsten av skräp på stränderna runt Östersjön. Syftet med projektet Marlin (Baltic Marine Litter) är att ta reda på mer om nedskräpningen av Östersjön, eftersom kunskap helt har saknats.

Resultaten visar att det är plastskräp som dominerar. 60 procent av skräpet är plast. Det finns ungefär ett skräp per steg du tar på stranden (136 skräp per 100 meter). På 5-i-topp listan finns oidentifierbara små plastbitar, plastbestick och snabbmatsförpackningar. Det är strandbesökaren som i första hand skräpar ned stranden och att stranden i sig är en källa till nedskräpningen av havet

Den höga andelen små oidentifierbara plastbitar visar på problemet med den svårnedbrytbara plasten. I våras la EU-kommissionen fram en grönbok om en europeisk strategi för plastavfall. Där pekas plast i haven ut som en av de viktigaste globala miljöfrågorna.

Hela 80 procent av den marina nedskräpning uppskattas komma från land och det är där vi måste sätta in resurser genom bättre avfallshantering, ökad återvinning av plast samt minskad nedskräpning genom förebyggande insatser för att ändra attityder och beteenden.
I de skräpdyk vi har genomfört under två års tid har vi klara bevis för att våra svenska gästhamnar används som soptippar.

Östersjön är ett slutet innanhav med 80 miljoner människor i avrinningsområdet. Flertalet storstäder ligger utmed kusten och många stora floder har sitt utlopp i havet. Det är ett kraftigt trafikerat hav och länderna runt om havet bedriver en intensiv kustturism. Men eftersom Östersjön saknar kraftiga ytströmmar och tidvatten hamnar inte skräpet på stränderna i samma utsträckning som på exempelvis Bohuskusten, där enorma mängder skräp landar varje år. Med största sannolikhet är stora delar av Östersjöns botten täckta med skräp.

Den 22 och 23 oktober är det slutkonferens för projektet Marlin i Stockholm. Under dagarna kommer resultaten från projektet att presenteras och en rad aktörer från länder kring Östersjön kommer att diskutera frågan. Se www.hsr.se/kalendarium

Marlin finansieras av Central Baltic Interreg IVA Programme.

Mercury Marine har varit världsledande inom marin teknik och tillverkning av båtmotorer sedan 1939. Att ett så stort och anrikt företag ser Aspen alkylatbensin som ett alternativ till vanlig bensin, och för att tanka samtliga av sina båtmotorer med, får ses som en stor miljövinst för våra vattendrag, säger Aspen i ett pressmeddelande.

– Detta ger Mercury Marine och deras återförsäljare möjligheten att dra nytta av de stora miljöfördelar det ger att använda Aspen alkylatbensin. Samtidigt öppnar vi nya möjligheter för våra 3 000 befintliga återförsäljare. Det säger Mats Uhrlander, försäljnings- och marknadschef på Aspen.

Tankar man fritidsbåten med vanlig bensin släpps 300 gånger mer föroreningar ut i vattnet jämfört med om man tankar med Aspen alkylatbensin. Med alkylatbensin minskar även utsläppen av farliga kolväten väsentligt.

Men det är inte bara miljömässiga fördelar med att använda alkylatbensin, alkylat är ett effektivare bränsle än vanlig bensin och motorerna hålls renare och startar lättare när det är dags för sjösättning. Hållbarheten är också avsevärt mycket längre jämfört med vanlig bensin och tanken behöver inte tömmas under vintern.

Johnie Berntsson och Stena Sailing Team har precis kommit hem från Bermuda och den senaste deltävlingen i världscupen i matchracing. Regattan blev en besvikelse för laget som nu är ute ur medaljstriden. Johnie Berntsson ser ändå fram mot säsongsfinalen och chansen att avsluta året med flaggan i topp.

Efter en stark start i Agro Group Gold Cup, den femte och näst sista världscuptävlingen, hade Stena Sailing Team ett par motgångar och tillslut hängde allt på en match mot Keith Swinton (AUS) under regattans tredje dag. Vinst där och laget kunde säkra en plats i kvartsfinal och vid den andra rundningen hade de skaffat sig en ledning på nästan sjubåt längder.

– Sedan trodde vi att vi valde rätt sida av banan på kryssen men lyckades ändå inte behålla ledningen. Swinton fick ett fördelaktigt vindvrid, kunde sätta ett straff på oss vid kryssmärket och då tappade vi matchen. Marginalerna har helt enkelt inte varit på vår sida och just nu känns det tungt, säger Johnie Berntsson. Björn Lundgren, fördäckare i Stena Sailing Team, fick under den andra dagen en smäll på armbågen som gjorde att han fick uppsöka sjukhus. Trots skadan kunde han fortsätta segla dagen därpå men laget hade helt hade inte det flyt som behövs för att nå långt i världscuptävlingar.

– När vi fick en dålig start seglade vi bra ute på benan och när vi fick bra start seglade vi dåligt under resten racet. Vi var för ojämna och gjorde fler misstag än man har råd med på den här nivån, säger Johnie.
Målet för Johnie och laget var vinna världscupen, men efter besvikelsen i Bermuda är avståndet upp till topplagen för stort för att kunna utmana dem med endast säsongsfinalen Monsoon Cup kvar att segla. Men de är inte nere för räkning och en stark avslutning i säsongsfinalen i Malaysia.

– Vi har en dela att fundera på inför Malaysia men även om vi inte kan vinna VM längre går vi för en seger i den tävlingen. Det hade varit bra av avsluta med en vinst och gå in i nästa säsong med bra självförtroende. Vi har kommit tvåa i tävlingen tidigare och jag tror att vi har goda chanser att få till en till topplacering.

Tack vare segern i SM i matchracing tidigare under hösten var Stena Sailing Team kvalificerade till Svenska Seglarförbundets tävling Mästarnas Mästare där alla svenska mästare i olika båtklasser under året tävlar mot varandra.

Tävlingen seglades i Båstad nu i helgen och eftersom den krockade med världscuptävlingen bestod laget av gamla och nuvarande medlemmar i Johnie Berntssons besättning; Daniel Wallberg, Marin Berntsson och Johan Bäckman. I hård konkurrens från de andra SM-vinnarna imponerade trion stort och trots ett straff i finalseglingen lyckades Stena Sailing Team ta hem tredje platsen i Mästarnas Mästare.

– Det är en fantastiskt fin prestation av killarna att åka dit utan förberedelser och ändå vara med o slåss i toppen, säger Johnie Berntsson som nu måste få truppen att ladda om och förbereda sig på säsongfinalen Monsoon Cup i slutet på november.

– Vi kommer att träna mot Björn Hansens lag i Långedrag i DS37:or som är ganska lika båtarna vi sedan använder i Malaysia. För oss gäller det nu att ta rensa det mentala och fokusera på positiva tankar. Vi vet att vi kan och vara med i toppen och om vi lyfter oss ett snäpp till så är vi där, avslutar Johnie Berntsson.

Alpari World Match Racing Tour:
1. Ian Williams 94p
2. Taylor Canfield 92p
3. Adam Minoprio 89p
4. Björn Hansen 86p
5. Keith Swinton 77p
6. Phil Robertson 70p
7. Mathieu Richard 53p
8. Johnie Berntsson 41p

Simrad presenterade idag sitt revolutionerande, flerfunktionella, nya navigationssystem, NSO evo2. Detta avancerade system höjer ribban för modern navigationsutrustning, genom att det kombinerar alla de viktiga delarna i dagens marina elektronik.

Systemet är försett med höghastighetsprocessor, som ger blixtsnabb uppdatering av sjökort, ekolod, radar och underhållning med dubbel bredbildsskärm. Ett bra menysystem för intuitiv kontroll och gränslös kompatibilitet för oöverträffad integrering. Systemet är väl anpassat för både större motorbåtar och kommersiella fartyg. NSO evo2 optimerar perfektion med förstklassig navigering.

Simrads nya system NSO evo2 med distributionssystem är två kraftfulla flerfunktionsskärmar i en och världens första flerfunktionssystem med dubbel, diskret videougång med full HD-upplösning. Det spelar ingen roll om du använder två skärmar bredvid varandra eller en skärm och en trådlös surfplatta, systemets kraftfulla processorer ger oöverträffad, helt enastående bild, prestanda och kontroll över det senaste inom navigation.
NSO evo2 är ett helt utbyggbart system med omfattande möjligheter för sammankoppling med andra NS-enheter ombord, men också med Simrads alla omfattande prestandamoduler.

MO-skärmarna i NSO evo2-systemet ger en sofistikerad elegans till förarplats hos kräsna båtägare, med sin häpnadsväckande låga profil och ramlösa skärm, med mer skärm och mindre ram än andra lösningar. Den finns i 16, 19 och 24 tum i Pilot House (P)-modellen, utan touchfunktion, och i Multi Touch (T), med menyknappar som du når via det nya touch gränssnittet. Den kan också monteras infällt i panelen eller i VESA-fäste.

NSO evo2 har full multitouch-kontroll med funktionen TouchSensible och stöder den kabelanslutna fjärrkontrollen OP40, vilket ger en dynamisk och intuitiv användarvänlighet. Viktiga navigationsfunktioner är lättåtkomliga via systemets symbolstyrda startbild. Sjökorten kan panoreras, zoomas och göras personliga och den nya skärmdelningen och datapanelen är optimerade för bredbild.

NSO evo2 stöder också den mest omfattande kartalternativet på marknaden, inklusive Jeppesens sjökort C-Map Max-N, Navionics® Gold och Platinum, Insight Genesis™, NV digitala sjökort och andra produkter från tredje part – inklusive möjligheten att navigera på två olika sjökortstyper samtidigt.

Med sin kraftfulla navigering och mångsidiga och enkla utbyggnadsmöjligheter är NSO evo2 klar för plugandplay-anslutning av Simrads bredbandsradar, GoFree Wireless Wifi-1, ekoloden BSM-2 CHIRP och BSM-1, StructureScan® , SonarHub™, ljudsevern SonicHub® och mycket annat. NSO evo2 är också klar för plugandplayanslutning med marina skärmar och kompletterande teknik från en mängd olika tillverkare.

– Systemet NSO evo2 ger med sina banbrytande nya skärmar den mest integrerade navigationsplattformen på marknaden, samtidigt som den har de förstklassiga funktioner och fördelar som krävs för en kompromisslös flerfunktionslösning av toppklass, säger Leif Ottosson, vd på Simrad Yachting.

– Genom att kombinera tillförlitlig, banbrytande navigations-, data- och mediaintegrering matchas den imponerande stilen och smarta prestandan bara av dess effektivitet och användarvänlighet. Plugandplay-installation, de iögonenfallande flerfunktionsskärmarna, det sömlösa menysystemet och den intuitiva menyn ger båtägaren möjlighet att njuta av sin tid på vattnet från första stund, eftersom han då inte behöver lägga tid på att lära sig ett nytt system.

Den exeptionella NSO evo2 kommer att finnas hos Simrads återförsäljare från början av november 2013. Pris 35 200 kr med MO-seriens Multi Touch och med Pilot House skärmarna från 24 250 kr till 75 190 kr. Systemet omfattas av Simrads Advantage program.

Info: www.simrad-yachting.com

Havsmiljöinstitutets årliga konferens Hav och Samhälle kretsar i år upp kring klimatförändringar, och hur de påverkar havet, ekosystemen och samhället som helhet. Erkända klimatforskare sammanfattar de senaste klimatrapporterna och kommuner och länsstyrelser berättar om hur de arbetar med klimatfrågor. Hav och Samhälle pågår den 16-17 oktober på Marstrands Havshotell.

Konferensen med temat Klimatförändringar påverkar havet – vad gör vi? fokuserar på tre problem som klimatförändringarna kan leda till och som är särskilt aktuella för våra svenska havsområden: stigande havsnivå, havsförsurning och påverkan på de marina ekosystemen. Stigande havsnivå ökar risken för översvämningar och kusterosion, medan surare och varmare hav kan få fiskar att fly och bottnar att dö. Det kan också göra det svårt för skaldjur att bygga sina skal. Effekterna på samhällsekonomin kan oavsett bli omfattande.

– Samhället står inför stora utmaningar när haven stiger och ekosystemen förändras, säger Anders Omstedt, professor i oceanografi och koordinator vid Havsmiljöinstitutet.

På vissa håll kommer den stigande havsnivån att kompenseras av landhöjningen som pågått sedan den senaste istiden. Framförallt är den stark längs Höga kusten. Men i södra Östersjöregionen, Skåne, Danmark, Tyskland och Polen, pågår istället en landsänkning som ytterligare förstärker effekterna av en stigande havsnivå.

Anders Omstedt pekar på att de senaste forskningsresultaten visar att det finns stor risk att övergödningen fortsätter eller ökar och att våra kuster kan bli surare i framtiden, vilket kommer öka stressen på de marina ekosystemen.

– Det finns ett stort behov av en kraftfull och framgångsrik förvaltning som kan minska tillförseln av näringsämnen till Östersjön och Västerhavet men även globalt reducera koldioxidutsläppen till atmosfären, säger Anders Omstedt. Men förvaltningen måste också vara beredd att möta de förändringar som oundvikligen är på väg.

I slutet av september samlades FN:s klimatpanel, IPCC, i Stockholm för att sammanfatta och presentera sin senaste klimatrapport. Den slog fast att människan till 95 procents sannolikhet ligger bakom den förstärkta växthuseffekten. Rapporten varnade för varmare hav, smältande isar och havsförsurning, vilka kan ha påtagliga effekter på ekosystemen. Nästa år kommer även den östersjöspecifika klimatrapporten BACC 2, Second Assessment of Climate Change for the Baltic Sea Basin, att släppas. Den är resultatet av flera års samarbete mellan över 100 östersjöforskare. I rapporten går man detaljerat igenom kunskapsläget om Östersjöområdets klimatförändringar.

Under Hav och samhälle-konferensen kommer resultat från BACC 2 att belysas med utgångspunkt i Västerhavet och Östersjön samt vilka effekter det får för vårt samhälle.

Konferensen äger rum den 16-17 oktober på Marstrands Havshotell.

Läs mer om BACC 2: http://www.baltex-research.eu/BACC2

Läs mer om IPCC: http://www.ipcc.ch

Så här kan framtidens riktigt lyxiga superyachter se ut. Det är den prisbelönta arkitekten och båtdesignern Zaha Hadid som i samarbete med den Hamburg-baserade skeppsbyggaren Blohm+Voss, som numera ägs av arabiska intressen, som står bakom denna nya superyacht.

Det är ett design koncept som visades vid en utställning med verk av Zaha Hadid vid David Gill Gallery i London, baserat på en prototyp av en 128 m yacht. Hadid har redan ritat en serie om fem yachter under namnet ”The Unique Circle Yachts” för Blohm+Voss. Båtarna är på 90 m med extrem design.

Master Prototype Birdseye 128 m
Designen är influerad av dynamiska ekosystem under vatten, något som har påverkat hydrodynamiken i skrovet. Den märkliga strukturen i överbyggnaden är ett nätverk med varierande tjocklek, som även det ska påminna om organisk struktur och yachtens marina formationer.

Där traditionella yacht designers ofta väljer raka linjer har Hadid skapat ett samband mellan de olika däcken och naturen på ett nytt sätt. Det flytande designspråket ingår i konceptet för Unique Circle Yachts 90 m yachterna.

Project Jazz 90 m och Master Prototype 128 m
Den 90 m långa JAZZ yacht är den första av fem i serien med Unique Circle Yachts som har blivit tekniskt specificerad av konstruktörerna hos Blohm+Voss. De har ritat en yacht på hela 128 m med ytterligare tekniskt avancerade lösningar och specifikationer för en oceangående yacht.

Förutom JAZZ har fyra ytterligare 90 m yachter designats som underlag för kommande köpare. Varje båts design kan därefter förändras i layouten efter kundernas önskemål.

Designprocessen för de här märkliga yachterna var ett samarbete mellan anrika Blohm+Voss och ZHA, som båda vile få fram ett starkt designspråk, något som de verkligen har lyckats med.

Jazz 90 m – med pool
De här yachterna blir riktigt extrema på sjön. Var och en av dem har en avancerad badplattform som uppfyller många önskemål för säkerhet och hög standard. Att döma av bilderna är det på badplattformen och på de aktre utrymmena som mycket av passagerarnas tid ska spenderas.

Blohm+Voss har erfarenheten att bygga sådana här yachter med avancerade tekniska lösningar för superyachtmarknaden, som är något helt annorlunda än vad vi är vana vid. Tidigare har Blohm+Voss byggt många av de mest avancerade och prestigefyllda yachterna som världen har skådat. Bland andra 394-fotaren ”A”, designad av Philippe Starck och ”Eclipse”, designad av Terence Disdale, som med sina 533 fot (162,5 m) är världens näst största privata yacht. Andra Blohm+Voss superyachtprojekt omfattar ”Mayan Queen IV” och ”Palladium”.

Lidköpings Båtsnickeri AB köper Najad av Runo Gillholm. Najadvarvet grundades 1971 och har sedan dess producerat över 2000 segelbåtar. Nu kommer det att bli ytterligare fler. Förvärvet innebär också att produktionen av Najad flyttar hem till Henån på Orust och det varv som ursprungligen byggdes för produktion av Najads båtprogram.

I och med affären återvänder verksamheten till sitt ursprung i sällskap med en stabil och långsiktig ägare. En ägare som satsar på att återigen, med genuint lokalt hantverkskunnande, producera exklusiva segelbåtar i Sverige för en internationell marknad.

”Det är otroligt roligt att kunna meddela en positiv nyhet på en hårt utsatt båtmarknad i Sverige! Genom köpet av Najad kompletteras vårt befintliga båtprogram med SwedeStar båtar med ett av marknadens kanske mest välrenommerade varumärken.” säger Håkan Bengtsson, Manager på SwedeStar/Lidköpings Båtsnickeri

Processen med att börja producera Najad påbörjas omedelbart. Ambitionen är att med en kombination av befintliga produktionsresurser i Lidköping och med hjälp av den stora erfarenhet av Najadbåtar som finns i Henån kunna vara på plats med minst en modell redan i januari vid mässan i Düsseldorf. Leverans av de första båtarna är planerad till maj 2014.

”Genom köpet finns nu riktigt goda förutsättningar för att bygga en stark och stabil verksamhet med SwedeStar och Najads båtprogram. Förvärvet finansieras helt med egna medel och vi investerar på lång sikt. Med Najad kommer både stora möjligheter och stort ansvar. Målet är inte att bygga flest båtar utan att bygga bäst båtar. Efter en tid av osäkerhet är Najad nu i hamn.” säger Håkan Bengtsson

Ambitionen är att tillsammans med lokala underleverantörer tillvara ta den goda båtbyggartradition som finns i Sverige för att producera det främsta utbudet av exklusiva serietillverkade segelbåtar. I första kontakter med återförsäljare och båtklubbar i Europa har mottagandet varit otroligt positivt.

”Det känns mycket tillfredsställande att vi genom denna säljprocess tillförsäkrat lokal produktion av Najad. I vår strävan efter att hitta en långsiktig köpare föll det avgörande beslutet på köparens genuina segelbåtskompetens. ”Säger säljaren Runo Gillholm vid Gillholms Marina

Affären bemöts även mycket positivt internationellt från konstruktörssidan.
“We are happy to hear that the NAJAD brand and boats are under new ownership. With SwedeStar, we hope to see NAJAD in good hands that understand the product and bring it back to its original strength within the Swedish boat building industry. We look forward to continue the fruitful cooperation we have had in the past with the new owners now.” säger Torsten Conradi, CEO, Judel/Vrolijk & Co

Kommentarer

Pelle Sundbye 08:37:46 2013-10-17

Kul att Najad lever kvar, detta välrenommerade och kvalitets bygge på Orust måste leva kvar.

I ett vackert men kylslaget väder gick starten för årets SM i gädda vid Sundbyholms slott. 90 lag med ett 230-tal taggade deltagare spred ut sig på Mälaren i jakt på storgäddan.

Tidigt i tävlingen tog de två bröderna i lag Pilot från Södetälje kommandot med att redan första timmen rapportera in två gäddor över metern. Det satte press på övriga lag med vinstambition att snabbt fånga fisk då live-rapporteringen gjorde det möjligt att hela tiden hålla koll på ställningen. Trots att hela 82 lag rapporterade in gäddor så stod sig bröderna Pilots fiskar hela distansen ut och det blev en storseger för laget som inte alls figurerat i förhandssnacket. God lokalkännedom visade sig bli helt utslagsgivande i årets SM-tävling.

– Både fisket och segern var magiskt och gav definitivt mersmak för oss. Vi hittade fisken på en träningsfisketur ett par veckor innan och fick då en toppfisk på hela 115 cm. Vår taktik var därför enkel: vi bestämde oss för att fiska på samma ställe och det fick bära eller brista då fisken ofta byter plats så här års beroende på väder och vind, berättar Joel Pilot.

Lag Pilot registrerade in 473 cm gädda på sina fem fiskar. De hade även de två längsta individuella serierna av fisk bestående av 284 cm för Joel pilot och 267 cm för Josef. Som ytterligare grädde på moset så hade även Josef tävlingen längsta gädda på 104 cm. Ett stort grattis till en grand slam!

– Vi fiskade med olika jerkbaits som exempelvis välkända Buster Jerk. Gäddorna var kvar på samma plats där vi stannade och fiskade hela dagen och segern var vår, avslutar den stolte svenske mästaren Joel Pilot.

SM i gädda är en tävling helt inriktad på C&R, det innebär att all fisk återutsätts varsamt efter fotografering mot måttbräda. Under tävlingen fångades och återutsattes omkring 400 gäddor! Intäkter från SM i gädda avsetts även till åtgärder för att förbättra gäddans situation via Svenska Gäddklubbens fiskevårdsfond.

Det nya, svenskutvecklade trygghetslarmet SRT 306 är ett enkelt och lättapplicerat mobilt larm för alla värdefulla prylar. Det används enligt försäljaren av både Säpo och försvarsmakten.

Att skaffa ett enkelt larm som håller koll på dina värdefulla ägodelar kan vara en billig investering. SRT 306 kräver ingen krånglig installation, bara programmering, och kan användas vid många olika situationer i livet. Både för övervakning av dina ägodelar, men också som trygghet vid utsatta situationer. SRT 306 är ett multifunktionellt larm för både personer och ägodelar.

SRT 306 har följande funktioner och användningsområden:
• Inbrott – Larmet skickar ut en IR-signal om denna bryts indikerar detta att någon brutit sig in i exempelvis ditt förråd, båt, bil, container eller andra begränsade utrymmen.
• Butikslarm – Larmet är kopplat till en adress. Om larmet aktiveras skickas ett larm direkt till larmcentralen att någon obehörig är inne i lokalen. Inga kablar behöver dras.
• Stöld – Larmet har ett inbyggt geofence som används för att övervaka eller kartlägga ett objekts rörelser eller förflyttningar. En GPS-enhet rapporterar koordinaterna och som i bakomliggande system på karta eller med larm visar om enheten kommit in i eller lämnar området.
• Överfallslarm – Dosan har en stor larmknapp. Med ett tryck får den anslutna larmcentralen information om vem den nödställde är och dess position via GPS-signal. Samtidigt kopplas ett röstsamtal upp och operatören kan höra vd som händer och hur situationen utvecklas. Beroende på händelseförloppet ser operatören till att hjälpinsatsen kommer.
• Man down-funktion – Om personen hamnar i en liggande position kan ett larm skickas automatiskt efter en förutbestämd tidsperiod. Om någon ex jobbar i skogen och får ett träd över sig eller en äldre person ramlar i hemmet och inte klarar att komma upp.
• Call Button – här förprogrammeras ett telefonnummer till t ex en familjemedlem eller kollega som automatiskt ringer upp. I mindre kritiska situationer som inte kräver larmsignal.

Pris 7 375 kr.

Info: www.crel.se

Najadvarvet har fått nya ägare efter konkursen i februari i år. Lidköpings Båtsnickeri AB har tecknat avtal med Runo Gillholm, som köpte konkursboet efter Nord West & Najad AB, gällande förvärv av Najad segelbåtar och till de hörande rättigheterna.

Najad grundades 1971 och har sedan dess producerat över 2 000 segelbåtar. Nu kommer det att bli ytterligare fler. Förvärvet innebär också att produktionen av Najad flyttar hem till Henån på Orust och det varv som ursprungligen byggdes för produktion av Najads båtprogram.

– Det är otroligt roligt att kunna meddela en positiv nyhet på en hårt utsatt båtmarknad i Sverige! Genom köpet av Najad kompletteras vårt befintliga båtprogram med SwedeStar båtar med ett av marknadens kanske mest välrenommerade varumärken, säger Håkan Bengtsson, manager på SwedeStar/Lidköpings Båtsnickeri

Processen med att börja producera Najad påbörjas omedelbart. Ambitionen är att med en kombination av befintliga produktionsresurser i Lidköping och med hjälp av den stora erfarenhet av Najadbåtar som finns i Henån kunna vara på plats med minst en modell redan i januari vid mässan i Düsseldorf.

– Genom köpet finns nu riktigt goda förutsättningar för att bygga en stark och stabil verksamhet med SwedeStar och Najads båtprogram. Köpeskillingen är inte publik men förvärvet finansieras helt med egna medel och vi investerar på lång sikt. Med Najad kommer både stora möjligheter och stort ansvar. Målet är inte att bygga flest båtar utan att bygga bäst båtar. Efter en tid av osäkerhet är Najad nu i hamn, säger Håkan Bengtsson.

Ambitionen är att tillsammans med lokala underleverantörer tillvara ta den goda båtbyggartradition som finns i Sverige för att producera det främsta utbudet av exklusiva serietillverkade segelbåtar.

Info: www.lidkopingsbatsnickeri.se

Genom ett markbyte med Fortifikationsverket får allmänheten även fortsättningsvis möjlighet att besöka och uppleva Huvudskär i Stockholms skärgård.

Idag undertecknade Fortifikationsverkets generaldirektör Urban Karlström och Skärgårdsstiftelsens ordförande Gustav Hemming det avtal som ger Skärgårdsstiftelsen markinnehav på Huvudskär och Fejan.

– Huvudskär har unika natur- och kulturvärden. Därför har det varit viktigt att Huvudskär kan fortsätta vara öppet för allmänhet och besökare, vilket vi nu säkrar, säger Gustav Hemming (C) ordförande Skärgårdsstiftelsen och Miljö- och skärgårdslandstingsråd.

– Genom att överlåta ägande och förvaltning på Skärgårdsstiftelsen får vi en bra helhetslösning. Det här innebär att Huvudskär även i fortsättningen blir tillgänglig för allmänheten, säger Urban Karlström, generaldirektör på Fortifikationsverket.

Fortifikationsverket och Skärgårdsstiftelsen har under en längre tid diskuterat markbyten. Fortifikationsverket har i uppdrag att göra sig av med mark som Försvarsmakten inte längre använder. Huvudskär och Fejan har stort värde för båt- och friluftsliv och Skärgårdsstiftelsen har som uppdrag att göra skärgårdens natur- och kulturvärden tillgängliga. Det har även funnits önskemål från flera håll att stiftelsen skulle bli ägare av Huvudskärs by för att garantera att miljön även i framtiden är tillgänglig. Fortifikationsverket erhåller mark där verket sedan tidigare har byggnader, samt Svinåker på Ornö. Diskussionen har förts mellan Fortifikationsverkets generaldirektör Urban Karlström och Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.

– Det är stiftelsens uppdrag att värna det säregna skärgårdslandskapet och erbjuda flera att uppleva denna unika miljö. Både Huvudskär och Fejan är två mycket speciella platser ur både kultur- och naturhänseende och passar mycket bra in i det bestånd av öar som genom stiftelsen görs tillgängliga för allmänheten, säger Lena Nyberg.

Markbytet, som även kräver ett regeringsbeslut innebär att Skärgårdsstiftelsen blir markägare till både en fastighet på Fejan och till stora delar av Huvudskärs by.

Heesen Yachts i Nederländerna äre specielister på att ta fram riktigt lyxiga yachter. Den senaste heter Galactica Star och hade premiär vid den nyligen hållna XXIII Monaco Yacht Show. Båten är på 65 m totallängd. Marknaden för super yachts är hur stor som helst, att döma av alla de yachter som visas upp på internationella båtmässor och som finns på internet.

Galactica Star är den första i en rad nya motoryachter. Hon har ett snabbt skrov byggt i aluminium och kan därmed minska miljöpåverkan med 30 procent jämfört med en stålbåt och ändå är hon kapabel för farter upp till 28,8 knop, vilket är väldigt bra för en 65 m yacht.

Vid båtmässan i Monaco fick Galactica Star ta emot tre utmärkelser, bland annat från Yacht Design Magazine för ”Best Yacht Design”. Även generalsekreteraren vid The Yacht Club de Monaco, Bernard d’Alessandri, besökte Galactica Star och överläömnade ett pris kallat La Belle Classe Crest.

För att ytterligare höja exklusiviteten fick yachten besök av HSH Prince Albert II of Monaco, som överlämnade en vacker kristallsymbol.

Utmärkelser i all ära, men det är ändå båtens uppbyggnad och design som har väckt störst intresse. Huvuddesignen kommer från Van Oossanen Naval Architects, som har arbetat tillsammans med Heesen Yachts egna ingenjörer. För den yttre designen står Frank Laupman vid Omega Architects medan Bannenberg and Rowell Design står för den mycket exklusiva interiören.

Officiell video av Galactica Star: http://galacticastar.heesenyachts.nl/Galactica/video-gallery.aspx

Info: www.heesenyachts.nl/galacticastar

Tekniska data
Hull type: Fast Displacement Aluminium
Naval Architect: Van Oossanen / Heesen Yachts
Exterior Styling: Omega Architects
Interior Designer: Bannenberg & Rowell Design
Classifi cation: ABS  A1 Yachting Service  AMS
Large Commercial Yacht Code LY2 / MCA
Hull: Aluminium
Superstructure: Aluminium
DIMENSIONS
Length over all: 65,00m / 213ft 2in
Beam over all: 11,30m / 37ft 1in
Draft: 3,10m / 10ft
Displacement (50% load): 560 tons
Maximum speed (50% load): 27 knots
Range at 14 knots: 4.200Nm
Fuel capacity: 90.000 litres / 23.770 US gallons
Fresh water: 30.000 litres / 7.920 US gallons
PROPULSION DETAILS
Main engines: 2 x MTU 20V 4000 M93L
Maximum power: 2 x 4.300kW
Gearbox: 2 x ZF 23560C
Engine control: MTU Blue Vision
Propellers: Scha¬ ran five blade fxed pitch ø 2.000mm
Main Generators: 2 x Kilo-Pak, each 175kW at 50Hz
1 x Kilo-Pak, harbour 99kW at 50Hz
1 x Kilo-Pak, emergency 80kW at 50Hz
Bowthruster: HRP 165kW, electrically driven
Steering system: Sperry Marine Systems
Stabilizers: 5 x Seakeeper Gyro, model 26000, zero speed

VM i Pool i England blev en framgång för våra svenska seglare med Stellan Berlin som världsmästare för sjunde gången.

Fjolårets svenske Värdsmästare Peter Andersson seglade in på ”bara” en 6:e plats. Bland de 10 första finns 4 svenska, två brittiska, två Finska och en Norsk båt.

På förra årets VM var det tre svenskar bland de första fem, fem bland de tio, elva bland de 20 första. Starka Svenska och Nordiska insatser i denna fantastiska båt.
Höstens SM som gick i Karlstad samlade 34 båtar och som vanligt blev namnet på den svenske mästaren, Stellan Berlin.

2.4 mR är en enmansbåt med köl, styrs med fötter eller handstyrning, båten är mycket lämplig för rörelsehindrade, i Sverige är ca 10% av de aktiva seglarna mer eller mindre rörelsehindrade.
Denna lilla R-jakt ger en otrolig seglingskänsla, båten är mycket trimkänslig och trots det lilla formatet är fartkänslan och närheten till vattnet markant.

Mer information och bilder från årets VM på. http://www.kbsuk.com/24m/worlds2013/
Intressant läsning på 2.4 mR förbundets hemsida: http://www.swe24metre.com

I Havet håller oss samman får vi, i text och bild, följa Elisabeth och Ulf på segelbåten Cassiopeias långa färd. Möten och äventyr är många medan de långa, tysta timmarna ombord på den lilla båten väcker minnen hos Elisabeth och frågor om vem hon är.

Barndomens gränslösa vik blir en sommar liten
och instängd. Dragningen ut mot fjärden, den
som förenar sig med det stora havet, följer Elisabeth
in i framtiden. Hon delar denna längtan
med Ulf och en dag, många år senare, står de vid
randen till drömmen. Men det är svårt att överge
det vanliga, det trygga. Att kasta loss …

Elisabeth Fernström är bosatt på Ingarö, gift
med Ulf och trebarnsmamma. Som sjukgymnast
har hon många år arbetat med ergonomi.
Hon har alltid dragits till sjön och seglat allt
från optimistjolle till Cassiopeia, en Najad 390.
Horisontens dragningskraft har inte försvagats
genom åren, och fortfarande, 70 år fyllda, seglar
hon Cassiopeia tillsammans med Ulf.

Info: www.ordvisor.se

Fler bostäder för unga, utökat samarbete mellan skolorna, bättre färjetrafik på helgerna samt smidigare kommunikationer till och från färjorna, riktade satsningar på nya jobb, fler vinteraktiviteter och bättre samordnade fritidsmöjligheter. Det är bara några av alla förslag som Stockholms och Ålands skärgårdsungdomar framför själva i den nya rapport som projekt Young Voices presenterar idag.

– Det ungdomarna främst efterfrågar är en större delaktighet i skärgårdsfrågor och processerna bakom beslut som berör dem. Nu börjar det viktiga arbetet med att följa upp alla tankar och idéer som kommit fram, säger projektledare Sandra Löfgren.

Resultatet i rapporten är tydligt. Dagens unga i skärgården vill gärna bo kvar när de blir äldre. Men den stora bristen på arbetstillfällen, bostäder, kommunikationer, affärer och sociala kontakter gör att de upplever att de kommer att tvingas bort ändå.
Detta framkommer i den rapport som idag läggs fram och presenteras av Skärgårdsstiftelsen och SKUNK – skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland, där man låtit ungdomarna själva komma till tals kring hur de ser på sin vardag och framtid. Under dagens slutkonferens närvarar kommun- och landstingspolitiker samt tjänstemän för att skapa förutsättningar för en fortsatt dialog mellan beslutsfattarna och ungdomarna själva.

– Viljan att påverka och få träffa beslutsfattarna har varit mycket stor. Dessa ungdomar har ett stort samhällsengagemang. Det har varit väldigt roligt och stimulerande att arbeta med ungdomarna från Stockholms- och Ålands skärgård, berättar Lovisa Arild – projektledare på Åland.
Arbetet har skett genom gruppmöten, djupintervjuer samt en större enkätundersökning och sammanställts i en i dagarna publicerad slutrapport. Åldern på de medverkande sträcker sig från åtta till femton år.

– Det var naturligt för mig att dra igång ett större projekt kring ungdomarnas situation i skärgården, berättar Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg. Överlag behöver vuxna lära sig att lyssna på barn innan vi fattar beslut.

Se filmen om projektet: http://youtu.be/u2FVsZ-sjKA

Sjöräddningssällskapets medlemstidning Trossen har tagit emot Svenska Designprisets guld i klassen redaktionell print – medlemstidning. – Det gläder oss enormt att något så viktigt som sjösäkerhetsinformation kan framställas så tilltalande, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets medlemstidning görs tillsammans med contentbyrån Spoon och har en upplaga på 90 000 exemplar. Tidningen ges ut till Sjöräddningssällskapets medlemmar fyra gånger per år.

Läsundersökningar visar att Trossen i genomsnitt blir läst i 20minuter och att varje tidning blir läst av mer än en person. Det kan bero på att det är ett viktigt innehåll som presenteras på ett tilltalande sätt.

– Det är jätteroligt att en tidning med syftet att rädda liv har utsetts till detta hedrande pris. Sjöräddning är ett viktigt ämne som engagerar både våra läsare och oss som gör tidningen. Vi vill blanda det vackra och trivsamma som har med vatten och båtliv att göra, med det riskfyllda och ibland farliga. Det gör vi med en stilren form i ett praktiskt format, som gör tidningen lätt att ta med på båten, säger Ken Wandahl Niss, Art Director på Spoon som gör tidningen tillsammans med redaktören Susanne Magnusson.

Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som är öppen för alla. Det är Batteri Kommunikation AB som arrangerar tävlingen och igår kväll avgjordes årets tävling.

Juryns motivering: “Till havs i salt och sött, storm och stiltje, grynna och gyllene timme, lastad med trygghet i styrbord och lust i babord.”

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. SSRS har 2 000 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i
alla väder, under årets alla dagar. De arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, är nu klar med sin vägledning för när och hur fiske i marina skyddade områden ska regleras.

– Vi sätter fokus på regler som ger ett långsiktigt skydd för att minska fiskets påverkan på exempelvis skyddsvärda arter och livsmiljöer. Både miljöbalken och fiskelagen kan användas och det måste göras bedömningar i varje enskilt fall för att få bästa resultat, säger Björn Sjöberg, chef på avdelningen för havs- och vattenförvaltning på HaV.

Fiske kan skada bottenmiljöer, leda till oönskade bifångster av exempelvis fåglar och på så vis påverka ekosystemen negativt. Våren 2011 gav Fiskeriverket och Naturvårdsverket därför ut rapporten ”Reglering av fiske i skyddade havsområden”. I denna föreslogs att HaV, skulle ta fram en vägledning som ett stöd för länsstyrelserna och kommunerna vid arbete med marint områdesskydd.

Arbetet har skett i samarbete med de fem kustlänsstyrelserna Västerbotten, Stockholm, Östergötland, Halland och Västra Götaland. Förslaget till vägledning presenterades i april i år och har sedan varit på remiss till bland andra länsstyrelserna, Naturvårdsverket, Jordbruksverket, Sveriges kommuner och landsting, Sveriges naturskyddsförening, Världsnaturfonden, Greenpeace, Sportfiskarna och Sveriges Fiskares Riksförbund.

– Vi har fått många positiva reaktioner och det framgår tydligt av svaren att vägledningen är efterlängtad. Vi får också en del frågor från länsstyrelser om vilken lagstiftning som ska tillämpas och hur det ska göras, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV och den som samordnat arbetet med vägledningen.

Marina skyddade områden omfattar naturreservat, nationalparker och Natura 2000-områden som är ett nätverk av skyddade områden inom EU. I Sverige finns drygt 3500 Natura 2000-områden och av dessa finns cirka 400 vid kust och hav. Sverige har förbundit sig skydda vissa arter och livsmiljöer i Natura 2000-områden, bland annat rev, sandbankar och smala Östersjövikar. Arter som kan vara utpekade är exempelvis tumlare och våra tre sälarter, knubbsäl, gråsäl och vikare.

Reglering av fiske i skyddade marina områden försvåras eftersom de formella förutsättningarna varierar om området ligger innanför trålgränsen, mellan trålgränsen och territorialhavsgränsen eller i ekonomisk zon.

– Innanför trålgränsen kan vi reglera fisket själva. Utanför trålgränsen har Sverige avtal med andra länder rörande fiske och måste komma överens med dem om regleringar som ska kunna gälla alla som fiskar i området. I ekonomiska zonen beslutar EU genom den gemensamma fiskeripolitiken, säger Björn Sjöberg.

– I vägledningen beskriver vi hur man kan gå tillväga för att införa regleringar i de olika områdena.

När det gäller fiske i Natura -områden så finns ett behov av att klarlägga hur miljöbalkens tillståndsplikt för miljöfarlig verksamhet ska förhålla sig till fiskeverksamhet.

– Detta bör utredas mer och vi har därför valt att lyfta ut den frågan från vägledningen. Vi har nu gett i uppdrag till Havsmiljöinstitutet med stöd av Uppsala universitet att utreda om tillståndsplikten ska tillämpas vid fiske i Natura 2000-områden och hur det i så fall ska ske, säger Björn Sjöberg.

Utredningen om tillståndsplikt eller inte för fiske i Natura 2000-områden väntas vara klar i början av våren 2014.

Källa: HaV.

I morgon lördag 12 oktober gör 92 lag med 247 deltagare upp om titeln Sveriges bästa gäddfiskare. SM-finalen i gäddfiske hålls i år på Mälaren vid Eskilstuna. Räkna med en rafflande tävling där fisketeknik och de bästa kunskaperna om gäddans beteende kommer att avgöra!

– SM i gädda har sedan starten 2007 stadigt ökat i popularitet. I år har det arrangerats 16 kvaltävlingar runtom i landet inför finalen på lördag. Att erövra titeln svensk mästare i gäddfiske är bland det mest prestigefyllda du kan uppnå som sportfiskare, berättar Anssi Lehtevä, tävlingskonsulent på Sportfiskarna.

SM i gädda samlar eliten
Hela 252 lag har deltagit de kvaltävlingar som hållits runt om i landet vilket innebär att startfältet nu på lördag samlar gräddan av Sveriges mest drivna gäddfiskare. Den grunda västra delen av Mälaren är klassiska gäddvatten som erbjuder fiske på ett talrikt bestånd av gädda. Små detaljer kan komma att avgöra tävlingen: det gäller att hitta var gäddorna står och knäcka koden för vilket bete de hugger bäst på.

– Vindriktning och vattentemperatur styr var gäddorna ställer sig. Gäddan vill kunna stå gömd i närheten av bytesfisken och föredrar i regel ruskväder med vind och lite regn för att gå på jakt, berättar Tobias Fränstam, tidigare SM-vinnare och fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna Region Mälardalen.

SM i gädda – för fiskens bästa
Tävlingen är enbart inriktad på så kallad Catch & Release, vilket innebär att all fisk återutsätts. Alla fångade fiskar över minimimåttet 50 cm registreras i stället med foto mot en måttbräda.

Det gäller alltså att fånga de längsta gäddorna. Efter fotografering återutsätts fisken varsamt. Svenska Gäddklubben som är med och arrangerar SM i gädda har instiftat en fiskevårdsfond från vilken medel avsätts till fiskevård med inriktning på gädda, bland annat har bidrag getts till särskilda gäddvåtmarker.

– Medel från SM-tävlingen kommer att gå till åtgärder för att förbättra gäddans situation, berättar Kenneth Karlsson, medlem i Svenska Gäddklubben och grenansvarig för tävlingsformen gädda.

Vid gårdagens Kommunfullmäktigesammanträde i Göteborg beslutade den rödgröna majoriteten att säga nej till fler båtplatser i Göteborg, efter att Moderaterna tidigare lagt en motion om att skapa fler båtplatser och utveckla gästhamnsverksamheten i Göteborg.

– Alliansen vill se ett båtvänligare Göteborg. Vi vill att fler göteborgare och turister ska kunna njuta av skärgården i sina fritidsbåtar, säger Jonas Ransgård (M), vice ordförande i Göteborgs Kommunstyrelse.

Den rödgröna majoriteten framhäver bland annat i sitt avslagsyrkande att ”hela båtmarknaden har gått i sank”.

– Det har varit några tuffa år för båtmarknaden under lågkonjunkturen, men det är fortfarande lång kö till GREFAB:s (Göteborgsregionens Fritidshamnar AB) hamnplatser för många båtstorlekar. Att de rödgröna nu stoppar en utbyggnad försvårar ännu mer för båtmarknaden. Just att kötiden i många fall är runt tio år kan mycket väl bidra till att många göteborgare till sist väljer andra fritidsintressen framför båtlivet, säger Jonas Ransgård (M).

Stadsledningskontoret skriver i tjänsteutlåtandet att ett problem för att bygga fler båtplatser kan vara GREFAB:s dåliga ekonomi. Alliansen i Göteborgs Kommunstyrelse hade gärna sett att man prövar nya, billigare vägar för att skapa fler båtplatser.

– En väg till att skapa bättre förutsättningar för båtlivet i Göteborg är att skapa fler platser på land för bilar och båtkärror i anslutning till småbåtshamnarna. Många väljer idag att ha en mindre båt som kan stå på trailer och därför finns inte alltid behovet av en permanent båtplats i vattnet, säger Jonas Ransgård (M).

– Det finns nya innovativa lösningar med exempelvis eldrivna handmanövrerade sjösättningskärror som innebär att man skapar båtplatser på land, där båtägaren inte ens behöver ha en bil för att få ner båten i vattnet. Allt som krävs av hamnen är sjösättningskärran, uppställningsplats för trailers och en sjösättningsramp. Båtägaren kan själv manövrera kärran och därmed fritt välja när man vill använda båten. Sådana lösningar kan skapa lägre båtplatskostnader än vid brygga och öppna för att fler ska kunna upptäcka båtlivet, säger Jonas Ransgård (M).

Kommentarer

Megaforce 19:49:10 2014-07-28

Man kan ha båten på trailer på land t.ex. på Björlanda Kile, men det kostar 300 kr per upp/ned-tagning dvs 600 kr för en fisketur. Därtill tillkommer parkeringsavgift för trailern eftersom inga trailerplatser finns där trots gott om utrymmen.