Nyheter

Hurtigrutens upptäcktsresor drar igång Antarktis-säsongen i november 2013 med en rad nya, spännande utflykter. Gästerna på upptäcktsfartyget MS Fram får dessutom en unik möjlighet att komma ännu närmare den imponerande naturen på den antarktiska halvön. Oavsett om du väljer att paddla kajak genom det tysta istäckta vattnet, vandra över de vita vidderna med snöskor eller sova under den antarktiska natthimlen kommer varje utflykt att ge dig unika upplevelser och intryck.

Antarktis från en kajak: En kajakfärd ger Hurtigrutens gäster en helt ny syn på den imponerande naturen på den antarktiska halvön. Denna istäckta värld blir ännu mer vördnadsbjudande och imponerande när man bevittnar den från vattenytan.

En av de vackraste upplevelserna när man paddlar kajak är tystnaden: istället för den bullrande fartygsmotorn hör du bara plasket från paddlarna och ljudet av sprickande is. Under den två till fyra timmar långa kajakfärden glider deltagarna genom den magiska istäckta världen och kommer så nära isflaken att de kan röra vid dem.

Grundläggande erfarenhet från kajakpaddling krävs för kajakutflykten. Pris: från NOK 995,-.

Antarktis på snöskor: Vidsträckta snöfält och gnistrande slätter möter deltagarna på utflykten ”Snöskor i Antarktis”. Snöskorna fördelar kroppsvikten på en större yta och gör det möjligt att upptäcka ett mycket större område, vilket brukar vara nästan helt omöjligt utan att sjunka ner i snön. En vandring genom de orörda snöfälten och kullarna får oss att minnas de gamla polarupptäckarna som en gång i tiden kämpade sig fram genom Antarktis vidder. Pris: från NOK 450,-.

Campa i Antarktis: Utflykten ”En Amundsen-natt” har blivit ännu populärare efter förra Antarktis-säsongen. Deltagarna erbjuds en övernattning på Antarktis med camping- och friluftsutrustning särskilt anpassad till regionen. Nu erbjuder vi återigen denna populära utflykt under säsongen 2013/14. I år inkluderar utflyktsschemat dessutom en liknande utflykt till Falklandsöarna, ”En Amundsen-natt på Falklandsöarna”, som vi erbjuder på de resor till Antarktis där vi stannar till på Falklandsöarna. Pris: från NOK 950,-.

Alla som vill prova på att övernatta utan tält och istället njuta av den fantastiska antarktiska natthimlen ska välja utflykten ”Himmel och is i Antarktis”. Utrustade med en varm sovsäck och en bekväm tältsäng bäddar deltagarna ner sig på yttre däck på MS Fram och – beroende på resans tidpunkt – njuter av det mjuka, starka ljuset på sommarhimlen eller en tindrande stjärnhimmel. Vi bjuder också på varm choklad hela natten, och kl. 6 på morgonen serverar vi kaffe och färska bakelser ute på däck före frukost. Pris: NOK 180,-.

Kryssa genom Lemairekanalen: En annan höjdpunkt är resan med polarcirkelbåten som går under namnet ”Liten båtfärd genom Lemairekanalen”. Lemairekanalen rinner mellan Kiev-halvön på det antarktiska fastlandet och Booth-ön. Kanalen är elva kilometer lång och betraktas med sina tvära stup och isberg och sina branta, nästan 1 000 m höga bergssidor som en av de mest spektakulära höjdpunkterna i Antarktis. Kanalen är bara 200 meter bred där den är som smalast. Deltagarna på denna utflykt får uppleva den imponerande kulissen bakom Lemairekanalen på nära håll från polarcirkelbåten där naturens krafter kommer nära inpå. Under den en till två timmar långa färden genom kanalen, flankerad på båda sidor av isberg, bergssidor och glaciärer, har vi kanske turen att få se sälar vila på passerande isflak. Pris: från NOK 850,-.

Info: www.hurtigruten.se

Foto:
Esther Koijkmeier, Arnau Ferrer och Marse van Oosten.

Rekordnoteringarna fortsätter att rasa in i sportfiskevärlden. De senaste rekorden som utsetts av Sportfiskarna är på fiskarterna tunga och karp.

Tunga – rekord två gånger om
Tungan är en plattfisk som vi inte ser alltför ofta i rekordsammanhang. Dessutom är den en delikatess på matbordet, så den har fiskats hårt i vissa områden. Den är också känd för att vara ganska svår att fånga med spö och krok.

– Hittills har vi bara haft några få registrerade fiskar av arten tunga. Men några idoga fiskare har hittat en ny taktik för att lura den skygga fisken. Det handlar ganska mycket om att fiska i mörkret och lokalisera var fisken är innan man ger sig i kast med att fånga den, säger Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.

20 september fiskade Viktor Erickson från Lindome i vattnen runt Kungsbacka och fångade en tunga på 925 gram och 42,8 cm längd. Fisken nappade på daggmask. Men rekordet skulle inte bli långlivat. Den 11 oktober var det dags igen. Johan Albinsson, även han från Lindome fiskade i samma trakter, med Viktor som sällskap, dessutom. Johan lyckades lokalisera en tunga som låg och tryckte på bara 15 centimeters djup, frestade den med mask och fick fisken att hugga. Den visade sig vara hela 45,5 centimeter lång och väga 975 gram, vilket alltså är gällande rekord.

Om arten
Tunga (Solea solea) kallas ibland sjötunga. Som andra plattfiskar ligger den gärna mer eller mindre nergrävd i sand- eller lerbotten och gömmer sig. Maximivikt lär ligga runt tre kilo, men så stora exemplar är ytterst ovanliga i Sverige.

Karp – välkänd fångstman, välkänd karp
Niclas Nilsson från Södra Sandby är välkänd inom karpfiskekretsar. Han har för övrigt fångat fyra karpar över 20 kilo i år. Två av dem kom under rekordnatten. Niclas är också flerfaldig rekordhållare. Nu slår han till igen. Platsen är också den bekant. De senaste åren har det bara handlat om skånska Tegelbruksdammarna när det gäller rekordkarpar. Även så denna gång.

– De största exemplaren av karparna är välkända hos de som jagar dem. Den här fisken kallas Rebecka och lystrar knappast till namnet, men knaprar då och då i sig de boilies som presenteras för henne, förklarar Nicka Hellenberg.

Den här gången, den 29 september, hade karpen en matchvikt om 25 370 gram och var 94 centimeter lång. Efter kontroll av våg och andra uppgifter kunde fisken utses till nytt svenskt rekord.

Om arten
Karpen (Cyprinus carpio) är en av våra största sötvattensfiskar och en mycket uppskattad sportfisk i de svenska vatten där den planterats in.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.

Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 28 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Den 20 februari öppnar Kustbevakningens utställning Rädda vår kust på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Utställningen bygger på det stora oljeutsläppet som drabbade Bohuslän hösten 2011 och kommer att visas under ett år. Rädda vår kust riktar sig särskilt till barnfamiljer och ungdomar.

Rädda vår kust handlar om Kustbevakningens arbete när det är som smutsigast. Utställningen bygger på det stora oljeutsläppet som drabbade Bohuslän hösten 2011. Bilderna och filmen som är med på utställningen är tagna av Håkan Karlsson, kustbevakare i Bohuslän, som var med och arbetade med oljeutsläppet i Bohuslän. För idé och produktion svarar ett medarbetarteam från Kustbevakningen.

Om oljeutsläpp runt våra kuster

Förr upptäcktes många utsläpp i haven runt Sverige varje vecka. Utsläppen kunde komma från när fartyg rengjorde sina tankar och spolade ut olja i vattnet, medan en del utsläpp kom från fartygsolyckor. Idag har Kustbevakningens övervakning från flygplan och fartyg, ett ökat miljömedvetande hos transportindustrin, säkrare fartyg och tydligare lagar, lett till färre och mindre utsläpp.

Fartygen blir allt större och lasterna av olja eller andra ämnen som kan vara skadliga för naturen, blir därför större. Om ett sådant fartyg går på grund, eller kolliderar med ett annat fartyg, kan stora mängder olja komma ut i havet.

Om fartygstrafiken runt Sverige

Varje år rör sig 40 000 till 60 000 fartyg i östersjöområdet och runt 300 miljoner ton olja fraktas över Östersjön. Genom det smala Öresund passerar 36 000 fartyg varje år. 57 000 gånger varje år avgår en färja, och lika många gånger anländer en färja till svensk hamn.

Kommentarer

Hans-Lennart Ohlsson 09:30:15 2013-10-31

Hej, stämmer men den öppnade 20 februari 2013, dvs den har nästan stått ett år och går sen vidare till Marinmuseum i Karlskrona.
mvh
Hans-L Ohlsson
Museichef
Sjöhistoriska

Båtlivs redaktion 10:27:11 2013-10-31

Lite sent att skicka ut det som pressmeddelanden idag 31 oktober 2013 då.
Tack för info!
Båtlivs redaktion

LifeProofs nya vattentäta skal är anpassade för Apple iPhone 5s och kompatibla med Touch ID. LifeProof, den prisbelönta tillverkaren av tåliga, helskyddande skal för smartphones och surfplattor, släpper nu två modeller för nya Apple iPhone 5s.

LifeProof frē för iPhone 5s finns tillgänglig omgående och inom kort kommer även LifeProof nüüd för iPhone 5s, där skärmen är helt frilagd för en opåverkad pekkänsla. Båda skalen är kompatibla med Touch ID, vilket betyder att användaren identifierar sig med sitt fingeravtryck.

‒ Touch ID är ett utmärkande drag för den nya iPhone 5s och vi är glada att kunna förse våra kunder med det fyrfaldiga LifeProof skydd vi vet att de uppskattar, säger Fredrik Torstensson, vice VD för global försäljning och affärsutveckling på LifeProof. Frē för iPhone 5s är kompatibel med alla enhetens funktioner och möjliggör därmed för användaren att få ut det mesta möjliga av enheten, fortsätter Fredrik.

Med LifeProof frē för iPhone 5s förblir mobilens alla funktioner tillgängliga, med pekskärm, knappar, ljud och kamera. LifeProof-skalet har genomgått oberoende labbtester som visar att det klarar den högsta kapslingsklassen IP-68 för skydd mot vatten, smuts eller snö och även militära krav för stöttålighet. Varje LifeProof-skal är dessutom fabrikstestat för täthet.

LifeProof frē för iPhone 5s är bakåtkompatibel med iPhone 5. Alla LifeProof-tillbehör för iPhone 5 inklusive flytväst, armband, samt fästen för bil och cykel är fullt kompatibla med nya LifeProof frē för iPhone 5s.
LifeProof frē finns tillgängligt i svart och vitt. LifeProof frē säljs på www.lifeproof.com och av utvalda återförsäljare och kostar cirka 700 kronor.

LifeProof nüüd börjar säljas inom kort med ett cirkapris på 790 kronor.

Den finska båttillverkaren Grandezza presenterar en ny 40 fots modell med flybridge. 40 FLY är baserad på Grandezza 39 CA, men har stora utrymmen på en rejält tilltagen flybridge med solbädd, wetbar och dinette.

Den nya Grandezza-modellen får sin premiär i februari på Vene 2014 – Helsingfors båtmässa. Designen av den nya båten har gjorts med tanke på båtköpare i Norden och Centraleuropa. Det är en stor motorbåt med väl tilltagna utrymmen och funktionell layout på samma sätt som i Grandezza 39 CA.

Grandezza beskriver den nya 40-fotaren som en kombination av kabinbåt och sportscruiser. Huvudingången är via aktern och den stora badplattformen, som har inbyggda förvaringsutrymmen för fendertar och förtöjningsutrustning.

För den som hellre vill lägga till med stäven först har båten robusta pulpits i fören. Föraren har en egen utgång som öppnas i däckssidan om styrbord. Tillsammans med Aquamatic joystick gör det förtöjningen mycket enklare.

Salongen är rymlig och fungerar som vardagsrum, matrum och en plats för gemenskap med familj och vänner. På babords sida i salongen finns en U-formad dinett medan det finns skåp med mera på andra sidan. Sofforna är placerade så att alla passagerare får bra utsikt, även under gång.

En fyrdelad skjutdörr leder ut till akterdäcket, som har ett stort öppet utrymme med en fast L-soffa. På flybridge finns ett matbord för den som vill äta ute.

Pentryt fungerar som båtens mittpunkt med enkel tillgång till förarplatsen, förlig kabin, toalett och även midkabinen, som fungerar som master cabin.

Master cabin är placerad midskepps, där båten är som bredast, och försedd med stora fönster på sidorna. Den förliga kabinen har en dubbelbädd som även kan delas på två. Båda kabinerna har utrymmen för garderober, toalett med mera. Inredningen är modernt färgsatt och träarbetena är gjorda i vaxad valnöt.

Skrovet och övriga plastarbeten byggs med modern teknik med vakuuminjicering och sandwich samt Divinycell som isolering. Skrovet är tillverkat med en ny, ekologisk laminering och har djup V-formad botten som sägs gå riktigt mjukt i sjön.

Tekniska fakta
Längd: 12,30 m
Bredd: 3.95 m
Djupgående: 1.50 m
Vikt: 9 500 kg
Personer: 12
Bäddar: 5 + 2
Bränsletank: 920 liter
Vattentank: 275 liter
Hålltank: 195 liter
CE-klass: B
Toppfart: 35 knop (2 x 370 hk)
Marschfart: 22–31 knop
Info: www.finnmarin.fi

Ett Kinesiskt lag kommer att ställa upp i Volvo Ocean Race 2014-15, backas upp av Dongfeng Comersial Vehicle och ledas av seglingsexperten OC Sport. Team Dongfeng kommer att vara ett kinesiskt lag från grunden med ett flertal kinesiska seglare i den tävlande besättningen och i sitt supportstall.

Det nya lagets kampanj tillkännagavs av lagchefen Bruno Dubois under onsdagen i staden Wuhan den kinesiska provinsen Hubei.

Team Dongfeng är det tredje laget som hittills tillkännagivit sitt deltagande i den tolfte upplagan av världens största jordenruntkappsegling som startar den 4 oktober 2014 i Alicante, Spanien. Då inleds tävlingen med ett In-Port Race i Alicante och en vecka senare går starten för den första etappen till Kapstaden i Sydafrika. Sju nya båtar – Volvo Ocean 65 – byggs inför den kommande upplagan av tävlingen.

– Dongfeng Commercial Vehicle har blivit en viktig partner till Volvo Ocean Race som är ett seglingsevenemang som är känt över hela världen. Detta är också ett viktigt steg i DFCV:s globala marknadsföringsstrategi, säger Huang Gang, Divisionschef för Dongfeng Commercial Vehicle Company.

Hela kampanjen kommer att ledas av OC Sport som är ett av de mest respekterade bolagen inom seglingsporten och bland annat ligger bakom den framgångsrika Extreme Sailing Series och ett flertal tävlingskampanjer de senaste åren. Detta blir dock första gången som OC Sport driver ett lag i Volvo Ocean Race och för bolagets styrelseordförande Mark Turner och lagchefen Bruno Dubois, som båda två seglade tävlingen 1989-90, är det ett mål, har det varit ett långvarigt mål.

– Vi satsar inte bara på ett framgångsrikt deltagande utan också på att nå framgångar i tävlingen med det Kinesiska laget, det är själva hjärtat i det här spännande och utmanande projektet, säger Turner.

Dongfeng Commercial Vehicle kommer att vara titelsponsor för kampanjen men OC Sports söker också fler partners som kan stötta laget och tillåta det att nå sin fulla potential. Dessa partners kommer att få chansen att dela en story som får stor spridning internationellt och framförallt i Kina. Tidigare har Team Sanya (2011-12) och Green Dragon (2008-09) tävlat för Kina i Volvo Ocean Race, den senare som ett Kinesiskt/ Irländskt samarbete. Två kinesiska seglare har deltagit i tävlingen –
Guo Chuan, media crew member på Green Dragon, och “Tiger” Teng Jianghe ombord på Team Sanya (2011-12). Det nya projektet och det planerade etablerandet av en ny seglingsakademi, har potential att ge alla typer av segling en rejäl skjuts framåt i Kina.

Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race tror att Team Dongfeng har goda chanser att klara sig bra i konkurrensen i tävlingen.

– Team Dongfeng kommer precis som de övriga lagen att segla i våra nya entypsbåtklass Volvo Ocean 65 och det betyder att de har samma förutsättningar som alla andra i tävlingen, dessutom är de bland de första som kommer att sjösätta sin båt, säger Frostad.

– Laget kommer att ha ett flertal kinesiska seglare och nu börjar sökandet efter de bästa i landet. Precis som Guo och Tiger kommer de att vara föremål för ett stort medialt intresse i Kina.

Även Lagchefen Bruno Dubois understryker kampanjens målsättning.

– Vår prioritet är att rekrytera och träna Kinesiska seglare och det är tydligt att det är vår största utmaning – att koka ner flera års erfarenhet från ett vanligt besättning i Volvo Ocean Race på bara tio månader.

– Den processen är hjärtat av projektet och vi vill lämna ett avtryck som både motiverar det kinesiska folket att omfamna seglingssporten och som utvecklar kompetensnivån så att ett framtida deltagande i Volvo Ocean Race kan bestå enbart av Kinesiska seglare, säger Dubois.

Det är sedan tidigare känt att nästa upplaga av Volvo Ocean Race kommer att ha ett stopover i Sanya, Kina. Staden i provinsen Hainan var värd för ett mycket lyckat hamnstop i den senaste upplagan 2011-12 efter Quingdao som var det första besöket för Volvo Ocean Race i Kina 2008-09

Info: www.volvooceanrace.com

Suvi 4750 SR Duo är en ”lillasyster” till de populära Suvi 5050 SR Duo och 5700 SR Duo som lanserades senaste år. Liksom de större modellerna är den en ekonomisk dubbelpulpetmodell med brett användningsområde som kan användas både som förbindelsebåt och för sommarstuge- och fiskebruk. Eftersom båten är lätt fungerar den utmärkt även med lägre motoreffekt.

Suvi 4750 SR Duo är en båt med brett användningsområde för fyra personer. Denna dubbelpulpetmodell med regnvattendränering kan användas som förbindelsebåt men är lika lämplig vid sommarstugan eller för fiske. Det är en lätt (310 kg) båt som når en behaglig marschfart (cirka 28 knop/en person, cirka 23 knop/fyra personer) med en 40 hk utombordsmotor.

Båten har rejäla förvaringsutrymmen, av vilka ett är 140 cm långt och lämpar sig t.ex. för förvaring av fiskespön. Luckorna till förvaringsutrymmena i fören och aktern är försedda med gasfjädrar.

Båten är standardutrustad med räcken, vindrutor, inställbara säten med fotstöd och badstege. Extra utrustning till båten är presenning mellan styrpulpeterna, stolsats i cellplast, dynsats till stolarna, hamnkapell, akterkapell, stege i fören och trollingutrustning.

Längd 4,70 m * bredd 1,96 m * vikt 310 kg * motor rekommendation 30 – 40 hk * person antal 4 * design kategori C

En sjöräddningsövning känns mer aktuell än någonsin den här veckan. I morgon övar en rad enheter på Mälaren. Ett passagerarfartyg med ett tjugotal personer ombord kör upp på land någonstans i närheten av Västerås en mörk höstkväll i slutet av oktober. Befälhavaren har förlorat medvetandet och passagerarna har svårt att identifiera var man befinner sig. Dessutom finns det skadade och chockade människor ombord på fartyget.

Det är scenariot för en omfattande sjöräddningsövning på Mälaren onsdagen den 30 oktober.

Larmet från det grundstötta passagerarfartyget på Mälaren tas emot av Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Fartyg från Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, sjöpolisen och räddningstjänsterna i Köping, Västerås och Eskilstuna larmas till området för att lokalisera haveristen, undsätta passagerarna och förhindra miljöskador. När haveristen lokaliserats visar det sig att det brinner ombord och att olja har läckt ut. Nu väntar ett omfattande räddningsarbete i höstmörket för alla inblandade resurser.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda till havs samt på Vänern, Vättern och Mälaren.

– Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med 2000 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter, säger Ronny Löf, lots och regional sjöräddningssamordnare vid Sjöfartsverket i Södertälje.

Att öva samverkan är ett av målen med höstövningen på Mälaren. Andra övningsmål är att öva sök i mörker efter personer som saknas i vattnet och på land, samt att omhänderta och transportera nödställda till en angiven samlingsplats. Förutom Sjöfartsverkets resurser i form av räddnings- och övningsledning deltar även Sjöräddningssällskapet, sjöpolisen i Stockholm, Kustbevakningen samt de kommunala räddningstjänsterna i Köping, Västerås och Eskilstuna.

Dessutom bidrar Sveriges Geologiska Undersökningar med fartyget Ocean Surveyor som agerar passagerarfartyg.

Övningen sker på Mälaren söder om Västerås onsdagen den 30 oktober kl. 17 – 21. Det kan förekomma lågflygning med helikopter i området, vilket kan orsaka bullerstörningar för de boende i omkringliggande områden. Övningen beräknas vara slut senast kl. 21 på onsdagskvällen.

Foto: Sjöfartsverket.

Tillsammans med båtuthyrningsföretaget RTC har Svedea Båtförsäkring tagit fram en försäkring för de som brukar hyra ut sin båt. Försäkringen har förmånliga villkor anpassade till uthyrning och ersätter bland annat förskingring, det vill säga om den som hyr båten försvinner med den, vilket få bolag kan erbjuda. Försäkringen kan tecknas för båtar som hyrs ut via RTC från och med oktober 2013.

Svedea Båtförsäkring har inlett ett samarbete med båtuthyrningsföretaget RTC och erbjuder nu en försäkring för de som brukar hyra ut sin båt. Försäkringen ger ett omfattande skydd och ägaren kan exempelvis få ersättning om båten förskingras, något som inget svenskt försäkringsbolag lämnar ersättning för i dag. För att göra det enkelt att hyra ut båten gäller försäkringen med samma villkor både när ägaren använder den och när den hyrs ut. Även självriskerna är desamma i båda fallen.

– Ett av våra mål är att göra det enklare med båtförsäkring och nu kan RTC:s kunder hyra ut båten utan att behöva någon tilläggsförsäkring eller få förhöjd självrisk. Ett mervärde är att de inte heller behöver oroa sig för att den som hyr båten ska försvinna med den eftersom även förskingring omfattas av försäkringen, säger Göran Södergren, försäljningschef Svedea Båtförsäkring.

RTC hyr ut båtar runt hela Sveriges kuster, sjöar och kanaler och har funnits sedan 1968. De sysslar även med uthyrning i utlandet, men då som agenter åt andra företag. I Sverige hanterar företaget cirka 500 båtar.

– Det känns väldigt bra att kunna erbjuda kunderna en försäkring som passar för uthyrning, det gör det både säkrare och enklare för dem att hyra ut båten. I förlängningen kanske det till och med kan leda till att fler vill hyra ut sin båt, säger Lotta Rogner, VD på RTC.

Regeringen bör satsa 6 Mkr för fortsatt utredning av miljösituationen i Hanöbukten vid Skånes ostkust. Det föreslår Havs- och vattenmyndigheten, HaV, i den rapport som myndigheten idag överlämnar till miljödepartementet. Trots omfattande undersökningar kan myndigheten inte hitta någon enskild orsak till de problem som iakttagits. Havsmiljön i bukten återspeglar troligen läget för hela södra Östersjön.

– Vi tar de rapporterade problemen i Hanöbukten på största allvar. Med dagens miljöövervakning kan vi inte bekräfta de boendes iakttagelser, men vi får liknande rapporter från andra kustområden. Vi föreslår därför att regeringen avsätter pengar till ett pilotprojekt där erfarenheter och kunskaper från Hanöbukten även kan komma till nytta på andra platser i landet, säger Mats Svensson, enhetschef på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Länsstyrelser, yrkesfiskare och boende vid Hanöbukten har sedan flera år rapporterat om sårskador på fisk, att fisken flyr de kustnära områdena och att vattnet i bukten blivit allt brunare och ibland illaluktande. För knappt ett år sedan fick HaV i uppdrag av regeringen att utreda möjliga orsaker till de rapporterade miljöproblemen och redovisa hur myndigheten avser arbeta vidare. Idag överlämnas utredningen till miljödepartementet.

I utredningen görs en genomgång av möjliga utsläppskällor till miljöfarliga ämnen, till exempel närliggande pappersbruk, dumpade stridsmedel och skeppsvrak på havsbottnen. De ämnen som når Hanöbukten genom jordbruk, skogsbruk, reningsverk, dagvatten och deponier av avfall har också analyserats. Dessutom har myndigheten under det senaste halvåret haft flera möten med forskare, experter, yrkesfiskare och lokalbefolkning. Efter en omfattande genomgång av observationer, undersökningar och forskningsresultat bedömer myndigheten att ingen enskild källa är orsaken till miljöproblemen.

– För att få ett levande hav och nå målen om en god havsmiljö i hela Östersjön är det viktigt att alla länder runt Östersjön genomför sina åtaganden för att skydda värdefulla havsmiljöer, komma till rätta med miljögifterna och minska övergödningen. Med hjälp av lokala vattenvårdsåtgärder (LOVA) och andra aktiva åtgärder inom vatten- och havsmiljöförvaltningen bidrar vi till bättre miljö inte bara i Hanöbukten utan även i Östersjön i stort, säger Björn Risinger, Generaldirektör för HaV.

– Det pilotprojekt som vi föreslår för Hanöbukten är en ny typ av åtgärd inom miljöövervakning, ett så kallat undersökande övervakningsprogram, som inte tidigare använts. Det syftar till att identifiera vad vi inte känner till idag, exempelvis hur verksamheten vid skjutfältet som till viss del sträcker sig ut i Hanöbukten kan påverka fisken och de marina ekosystemen, säger Mats Svensson.

Havs- och vattenmyndigheten föreslår också att regeringen förstärker de miljöövervakningsprogram som pågår i området och drivs av länsstyrelserna i Skåne och Blekinge. Ett särskilt åtgärdsprogram bör dessutom startas för att undersöka hälsotillstånd och sårskador hos vild fisk. Detta arbete bör Statens veterinärmedicinska anstalt leda i samarbete med Jordbruksverket och HaV.

I rapporten görs också en bedömning av värdet av den nytta, de så kallade ekosystemtjänsterna, som miljön i Hanöbukten har.

– Det är naturligtvis mycket svårt att värdera naturmiljö i pengar men det är en viktig aspekt att ta med. Vad gäller Hanöbukten är det turismen som har det högsta värdet. Om turismen i området skulle minska med mellan 10 och 15 procent innebär det ett ekonomiskt värdebortfall på mellan 50 och 75 miljoner kronor, säger Mats Svensson.

Källa: HaV.

Info: https://www.havochvatten.se/download/18.5f66a4e81416b5e51f72d09/1383040342253/hanobuktsutredningen-rapport.pdf?previewMode=true

På Branschmässan METS i Amsterdam i november lanserar Torqeedo en elektrisk utombordare på 40 hk. Den kallas 40HP Deep Blue och drivs med ett enda batteri.

METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam är traditionellt den stora scenen för lanseringar av nyheter i marinbranschen. I år hålls utställningen, som inte är öppen för allmänheten, 19–21 november.

Tyska Torqeedo har länge varit en av de ledande på att ta fram elektriska utombordsmotorer för båtar. Förra året presenterades en relativt stor motor på 80 hk (55 kW) på METS. Den var så revolutionerande att den belönades med DAME Award (Design Award METS. Trots effekten på 55 kW väger den motorn 125 kg och kostar över 500 000 kr. De två batteripackarna kostar cirka 150 000 kr.

Den nya varianten på 40 hk är desto mer intressant. Det är en mer reguljär utombordare, som därmed vänder sig till en bredare kundkrets. Torqeedo Deep Blue 40 har en batterikapacitet på 13 kWh och ett rekommenderat pris till konsument på knappt 30 000 kr för ett komplett system.

Info: www.torqeedo.com

Kommentarer

Johan 09:08:02 2013-11-23

Jag tror priset är fel. Det anges till 34835 dollar dvs ca
300 000 kr alltså inte 30 000kr som det anges i er artikel. Se vidare: http://www.boatingindustry.com/news/2013/10/29/torqeedo-launches-40hp-deep-blue-at-mets-2013/

Tyska Bavaria utökar nu sin serie med ”Highline“-Edition båtar till att omfatta även SPORT 35 och SPORT 35 HT såväl som SPORT 44 och SPORT 44 HT. Det blir därmed nya uppföljare till den framgångsrika modellen Bavaria SPORT 39 ”Highline” Edition.

”Highline”-Edition står för en specialutgåva med utökad utrustning till ett bra paketpris. Bland finesserna i Highline märks en särskild färg på skrovets gel coat, utökad badplattform, teak i cockpit och på däckssidorna, spotlights under vatten och ett belysningspaket med LED i cockpit. Även dynorna i båten får en speciell variant i två exklusiva kulörer: Kolfiber-vit/Antracit och Diamant/Kolfiber.

Under däck finns en del unika utrustning för de här båtarna. Förutom ett ljudsystem från Fusion är det extra belysning, lackade kabindörrar och två valbara färgsättningar på textilierna.

Priserna för de här nya utgåvorna av båtarna är:
SPORT 35 Highline EUR 163.500 plus moms.
SPORT 35 HT Highline EUR 178.500 plus moms.
SPORT 44 Highline EUR 257.400 plus moms.
SPORT 44 HT Highline EUR 277.700 plus moms.

Enligt Bavaria är besparingarna tack vare utrustningspaketen i storleksordningen EUR 11.200 plus moms (SPORT 35 Highline) till EUR 18.300 plus moms (SPORT 44 HT Highline).

Info: www.bavariasverige.se

Regeringen har fattat beslut om vem som blir ny överdirektör för Kustbevakningen. Det är Lena Jönsson, född 1958, som får uppdraget och börjar på Kustbevakningen den 16 december.

Lena har tidigare bland annat varit generaldirektör för Fortifikationsverket, Verva (Verket för förvaltningsutveckling) och chef för lotterinspektionen. Lena Jönsson har dessutom statssekreterare i Försvarsdepartementet och känner väl till Kustbevakningens verksamhet.

− Jag är oerhört glad för uppdraget som överdirektör vid Kustbevakningen. Sedan min tid i Försvarsdepartementet och Fortifikationsverket känner jag till myndigheten Kustbevakningen och dess uppgifter. Det är en väl ansedd och spännande myndighet med bra ledning och kompetenta medarbetare. Jag ser fram emot att få komma till Kustbevakningen och till Karlskrona, som ju finns i en vacker del av Sverige, säger Lena Jönsson.

Foto: Catharina Millmarker, Fortifikationsverket.

Volvo Penta ser en fortsatt svag efterfrågan på marinmotorer. Företaget säger i ett pressmeddelande efter redovisningen av tredje kvartalet 2013 att den närmaste framtiden inte visar tecken på någon höjning. Rörelsemarginalen var 9,3%.

Ur Volvo Pentas kvartalsrapport:

Svag efterfrågan tvingar fram konsolidering i båtbyggarbranschen
I spåren av den alltjämt svaga globala efterfrågan på fritidsbåtar fortsätter konsolideringen inom båtindustrin. Ledande båtmärken har under sommaren genomgått ägarförändringar samtidigt som stora delar av båtbranschen i övrigt har tvingats till fortsatta neddragningar och rationaliseringar.

Den allmänna branschbedömningen är att den totala efterfrågan för marinmotorer under 2013 inte kommer att överstiga föregående års nivåer.

Den globala marknaden för industrimotorer påverkades under kvartalet negativt av minskad efterfrågan inom den kinesiska byggsektorn. Totalmarknaden för dieseldrivna generatoraggregat, Volvo Pentas största segment inom industrimotorer, fortsätter att växa bland annat till följd av ökad efterfrågan i exempelvis Västeuropa, Turkiet och Mellanöstern.

Produkter för lyxyachtsegmenten Trippel- och kvadrupelinstallationer av de största effektklasserna av IPS-systemet gör det möjligt för Volvo Penta att leverera motorer till yachter i upp till 100 fotsklassen.

Framgångsrika IPS-installationer finns idag på marknaden i ett stort antal båtmodeller upp till 80 fot, vilket successivt stärker acceptansen för IPS i de större båtklasserna. Ytterligare installationer hos ledande båtbyggare färdigställs under slutet av året samtidigt som Volvo Penta genomför allt fler riktade marknadsföringsinsatser, bland annat vid höstens båtmässor, för att stärka positionerna inom lyxyachtsegmenten.

På industrimotorsidan har införsäljningen fortsatt av Volvo Pentas produktprogram för off-roadmotorer som möter 2014 års emissionslagkrav. Nya leveransavtal slöts under tredje kvartalet med bland annat europeiska tillverkare av pumpar och specialfordon.
Volymen i den totala orderboken per den 30 september 2013 var 29% högre än föregående år.

Ökad försäljning och förbättrad lönsamhet
Nettoomsättningen under tredje kvartalet 2013 ökade med 3% jämfört med samma period föregående år till 1.774 Mkr (1.720).

Justerat för förändrade valutakurser steg försäljningen med 5%. Försäljningen fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 932 Mkr (912) och Industri 842 Mkr (808).

Rörelseresultatet uppgick till 165 Mkr jämfört med föregående års resultat på 144 Mkr. Resultatet påverkades positivt av gynnsam produktmix. Jämfört med det tredje kvartalet 2012 påverkades rörelseresultatet negativt av förändrade valutakurser om 24 Mkr.

My Point of View introducerar Pivotheads actionkamera på den skandinaviska marknaden. Den bästa allround kameran, perfekt för att filma allt från de actionfyllda äventyren till de vardagliga händelserna med familjen. Det är en professionell actionkamera med design och kvalité i fokus, där kameran sitter monterad i bryggan på glasögonen.

Den spelar in i Full HD 1080p och tar 8mp stillbilder med en enkel knapptryckning. Glasen är polariserade och antirepbehandlade. Glasögonen finns i fyra modeller och 15 olika stilar för både killar och tjejer.

Glasen är tillverkade i slagtålig polykarbonat (PC), är polariserade, antirepbehandlade och har 100% UV A/B/C skydd. Bågen är gjord av hållbar, lätt och flexibel Grilamid TR90.

https://www.facebook.com/pages/My-Point-of-View/189309984580273?fref=ts

Nu vässas kapaciteten på Marinteknik i Norrtälje AB, som bygger Alukin aluminiumbåtar. Företaget förbereder inför en flytt till nya lokaler och samtidigt anställs en till båtbyggare som förstärkning i team Alukin. Allt för att möta upp den ökande efterfrågan på aluminiumbåtarna som byggs i Roslagen.

Marinteknik i Norrtälje AB fokuserar på att tillhandahålla ett brett modellprogram av båtar i aluminium för såväl proffsanvändare som fritidsbåtsägare. Företagets affärsmodell är att bygga och sälja båtarna till slutkund utan mellanhänder i form av återförsäljare. En stark fördel till är att båtarna byggs i Sverige.

– Det ger en stor trygghet för våra båtköpare som alla får möjlighet att tala direkt med båtkonstruktören som är involverad i varje båt som byggs här, säger Peter Nikula, vd på Marinteknik i Norrtälje AB.

Marinteknik har alltså inte bara produktion av båtar. Här finns allt från ritningar, konstruktion, produktion och försäljning samlat under ett och samma tak. På så sätt är det enkelt för företaget att anpassa båtarna efter kundernas behov. Detta kan vara en av anledningarna till att båtarna blivit så populära så att man på företaget måste öka sin kapacitet i en i övrigt ansträngd bransch som är starkt påverkad av konjunkturen.

– Vi har varje år märkt en stadig ökning i försäljning och efterfrågan, men vi är försiktiga och ökar vår kapacitet lite grann från år till år, säger Peter Nikula.

Till slutet på 2013 står de nya produktionslokalerna färdiga och flytten beräknas gå i mitten av december.

– Vi räknar med att köra på för fullt fram tills dess och produktionen kommer vara i full gång redan efter någon vecka efter flytt, så julledigheten blir inte så lång för oss i år heller. Våra förväntansfulla båtköpare är ivriga att få sina båtar tidigt i vår, avslutar Peter Nikula.

Proffs, amatörer, nybörjare och nyfikna kan återigen få information om aktuella trender och nyheter på temat vattensport. Renommerade hanseboot, den 54:e Internationella båtmässan i Hamburg, äger rum 26 oktober till 3 november. Särskilt för besökare utifrån passar det bra att kombinera ett besök på hanseboot med en snabbvisit i staden med sina många maritima attraktioner.

Hamburg Tourismus har särskilt satt samman ett intressant komplettpaket som kan bokas för endast 149 euro per person.

2013 har hanseboot i Hamburg mottot “Norden i sitt element”. Direkt i närheten av de omtyckta nordeuropeiska havsvattnen och de stora insjövattendragen presenterar ca. 650 utställare från 20 länder båtar och yachter i alla storlekar, prisklasser och all slags utrustning. Utställningsytanär på mer än 75 000 m² i de moderna mässhallarna i centrum av Elbemetropolen. Här finns också information från områdena utrustning och tillbehör, samt maritima tjänster.

Med andra ord visar hanseboot redan den här hösten vad som gäller på och i vattnet säsongen 2014.
Sedan mer än fem decennier lockar den Internationella båtmässan i Hamburg till sig en kunnig publik. Besökarna på mässan inspireras lika mycket av båtspremiärer, expertforum och innovativa nyheter som av det mångsidiga händelse- och infotainmentutbudet där man upplever, är delaktig och får känna på saker och som gör ung och gammal ännu mer förtrogna med vattensportens alla nyanser.

Väcka entusiasm för vattensport
För detta finns i år en egen hall för temat vatten-funsport – exempelvis surfa och kiting. I hall B1 finns även “hanseboot arena“, den stora vattenbassängen med vindmaskin och scen för många framföranden och prova-på-erbjudanden. Hit hör bland annat klassisk jollesegling, att prova den senaste segeltekniken, stand-up-paddling och vattenbollar.

Under alla nio mässdagar äger dessutom demonstationer på temat säkerhet och räddning rum i “hanseboot arena“. Ett riktigt nöje med allvarlig bakgrund är sjöräddningshundarna som uppträder varje dag. Mer information om mässan på www.hanseboot.de.

Upptäcka hanseboot och det maritima Hamburg
Med det speciella paketerbjudandet “Pulserande metropol vid vattnet inklusive mässa” från Hamburg Tourismus GmbH (HHT) kan gäster inte bara uppleva en intressant dag på hanseboot (dagsbiljett).

Från 149 euro per person övernattar de även två gånger i det valda hotellet och stärker sig där med en avkopplande frukost inför turen på mässområdet och genom staden med sina många maritima attraktioner. I paketet ingår även en stadsrundtur i röd dubbeldäckarbuss, en hamn- och en Alsterrundtur, en Hamburg-reseguide i varje rum och för varje gäst ett Hamburg CARD – upptäckarbiljetten för stadens sevärdheter och för gratis åkning med buss och tunnelbana. Därutöver ger fler än 30 restauranger i Hamburg en exklusiv rabatt på 15 % när man visar upp kortet.
Info: www.hamburg-tourism.de/hanseboot

Mer Hamburg:
Det finns fler Hamburg-tips att ladda ner eller direkt på nätet på följande länkar:
Webbsidaför Hamburg Tourismus: www.hamburg-tourismus.de
Hamburg CARD – upptäckarbiljetten: www.hamburg-tourismus.de/card
Hamburg App – kostnadsfri reseguide och audiotour: www.hamburg-tourism.de/app
Hamburg i sociala medier – via YouTube, Twitter, Flickr m.m.: personliga foton och videor, reseupplevelser och insidertips på: www.mein-hamburg.de

Matsmältningen hos marina organismer påverkas av havsförsurningen visar en ny studie publicerad i tidskriften Nature Climate Change. Forskaren Sam Dupont vid Göteborgs universitet och hans kollegor från Tyskland har studerat larvstadier hos bland annat sjöborrar. Resultaten visar att sjöborrarna har svårt att smälta föda vid när havet blir surare.

FN:s klimatrapport visar tydligt att koldioxidutsläpp inte bara påverkar klimatet, utan också våra hav. Haven blir varmare men utsläppen av koldioxid har också en annan konsekvens, de gör haven surare. En fjärdedel av all koldioxid vi släpper ut absorberas av vattnet i haven. I vattnet omvandlas koldioxiden till kolsyra som gör haven surare.

Tidigare studier har visat att marina djur som utsätts för försurning behöver mer energi för att klara av denna extra påfrestning.

– Om de marina djuren inte kan kompensera för dessa extrakostnader, genom att till exempel äta mer, får det negativa konsekvenser i form av minskad tillväxt, försämrad fruktsamhet eller i extrema fall döden. Vi behöver veta mer om hur mycket energi de marina organismerna behöver och kan ta upp för att möta den extra miljömässiga utmaningen som havsförsurning innebär, säger Sam Dupont.

Sjöborrar har en nyckelroll i ekosystemet
Forskarna har ägnat flera år åt att utveckla tekniker för att kvantifiera och visualisera vad som händer i larver vid matsmältning. Sjöborrar är ekologiskt och ekonomiskt viktiga eftersom de spelar en nyckelroll i ekosystemen.

Forskarna har studerat sjöborrar från Norge. Den gröna sjöborren Strongylocentrotus droebachiensis är ensamt ansvarig för det som skiljer de rika algdominerade ekosystemen vid kusterna i norra Norge och de marina “öknarna” i södra Norge.

– Det är inte enkelt att mäta matsmältningen hos larver eftersom larverna inte är större än en femtedels millimeter. Vi har varit tvungna att hitta lösningar på flera experimentella hinder för att lyckas med mätningarna, säger Sam Dupont vid Institutionen för biologi och miljövetenskaper.

Många studier visar att havets försurning kommer att få konsekvenser för det marina livet och de tjänster som haven tillhandahåller.

– Utan drastiska nedskärningar i koldioxidutsläppen, kommer marina ekosystem att påverkas, däribland utrotning av viktiga arter och arter som vi äter, säger Sam Dupont.

Studien har genomförts i samarbete med forskarkollegor från Christian Albrechts University i Kiel, Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel och Helmholtz Centre for Polar and Marine Research i Bremerhaven, Tyskland.
Studien har finansierats av Kungl. Vetenskapsakademin och Vetenskapsrådet bland andra.

Bilden visar larvstadiet av den gröna sjöborren Strongylocentrotus droebachiensis. Larverna produceras av vuxna sjöborrar under våren och simmar i vattnet där de livnär sig på växtplankton i flera veckor innan förvandlas till unga sjöborrar.
Foto: Sam Dupont

Länk till artikeln i Nature Climate Change:
Digestion in sea urchin larvae impaired under ocean acidification
http://www.nature.com/nclimate/journal/vaop/ncurrent/full/nclimate2028.html

I början av oktober 2013 var det äntligen dags att sätta igång arbetet med att bygga om Kapellskärs hamn. Nu är mudderverket Attilla på plats och sprängningsarbetena har startat. Om tre år ska allt vara klart.

– Vi är väldigt glada att över att äntligen kunna påbörja detta efterlängtade projekt. I oktober startade vi muddrings- och sprängningsarbetet, säger Tobias Kednert, projektchef för utvecklingsprojektet Kapellskärs hamn.

Fram till och med januari ska totalt 100 000 kubikmeter rena massor muddras och tippas i ett djupområde vid havsbandet, 2,5 mil sydost om hamnen. 80 000 kubikmeter berg ska sprängas och återanvändas vid byggnation av vågbrytare och som utfyllnad i hamnen.

Totalt arbetar över 100 personer i skift dygnet runt från muddringsbolaget Boskalis Sweden med muddring och sprängning. Första arbetsdygnet muddrades cirka 2000 kubikmeter rena massor.

– I vår fortsätter vi med byggnation av en helt ny pir och en förnyad hamnplan. Hamnplanen ska utökas och bli mer effektiv. En utmaning under hela projekttiden är att trafiken ska rulla på enligt ordinarie tidtabell och verksamheten ska fungera som vanligt, säger Tobias Kednert.

Kapellskärs hamn är med sina 50 år i behov av att moderniseras och effektiviseras. Syftet med hela ombyggnationen är att kunna möta framtida trafikutveckling, volymer och fartygsstorlekar. Kapellskärs hamn blir ännu mer betydelsefull för regionens varuförsörjning när de nya svavelreglerna införs 2015, med tanke på den korta vägen över till Finland.

Bilden:
Mudderverket Attilla på plats i Kapellskärs hamn, oktober 2013.

Kristdemokraterna vill ta bort det så kallade ö-kortet för personer som bor på öar i Stockholms skärgård. I stället ska SL-kortet gälla på alla Waxholmsbolagets båtar.

– Det är orimligt att människor som bor på en skärgårdsö och pendlar in till fastlandet får mycket högre subventioner än de som åker åt andra hållet. Vi vill ha samma villkor för de som bor i skärgården som för de som bor i övriga länet, säger Karl Henriksson (KD, bilden), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Arbetet med att utforma framtidens skärgårdstrafik har fått starta om efter att upphandlingen av trafiken avbröts i början av oktober. För Kristdemokraterna är frågan om SL-kortet prioriterad, eftersom partiet menar att det bidrar till en mer sammanhållen region och öppnar för möjligheter att utveckla Stockholms skärgård. I dag gäller ö-kortet för personer som bor på en ö utan broförbindelse eller statlig färja till fastlandet. Det kostar 500 kronor per år, att jämföra med de SL-resenärer i övriga länet som betalar 790 kronor per månad.

– Många har i dag inget SL-kort utan fortsätter med bil när de kommer till fastlandet. Med SL-kortet ökar motivationen att fortsätta att åka kollektivt, vilket går helt i linje med våra miljömål. I kombination med att taxan förändras vill vi därför förstärka förbindelserna till viktiga knutpunkter, säger Karl Henriksson.

Kommentarer

Alex 15:54:00 2014-02-08

Dom som bor på en skärgårds ö är 100% beroende av waxholms båten det är klart att dom måste få åka billigt