Nyheter

Kalkningen av svenska sjöar och vattendrag fungerar generellt bra i Sverige. Det visar den granskning som Havs- och vattenmyndigheten, Hav, har gjort. Men det finns stora skillnader i hur länsstyrelserna genomför och följer upp kalkningar.

– Nästa steg för oss är att se varför det är så och vad som krävs för att få till en bättre och effektivare verksamhet, om det är brist på resurser, kunskap eller vägledning, säger Björn Sjöberg, chef för avdelningen för havs- och vattenförvaltning.

Försurningen är ett av våra största miljöproblem och den beror främst på svavelutsläpp från förbränning av kol och olja. Cirka 16 000 sjöar och tiotusentals kilometer av vattendrag i Sverige har påverkats av försurning. Det har lett till att tusentals bestånd av mört, abborre och öring försvunnit och även arter som lax, flodkräfta och flodpärlmussla har drabbats.

Sverige är ett av de länder som satsat mest på storskalig kalkning för att minska försurningen av sjöar och vattendrag. Vi har en kalkfattig berggrund och Sverige är utsatt när det gäller nedfall av svavelutsläpp från norra Europa och från internationell sjöfart.

Tack vare att utsläppen av svavel minskat kraftigt sedan 1980-talet har också antalet försurade vatten minskat i Sverige. Men fortfarande finns cirka 9 000 försurade sjöar och många tusen kilometer av försurade vattendrag.

– När pH-värdet (den kemiska surhetsgraden) i sjöar och vattendrag blir för lågt så frigörs bland annat oorganiskt aluminium som kan skada vattenlevande organismer. Men olika arter är olika känsliga för surhetsgraden i vattnet, exempelvis så behöver flodpärlmusslan ett betydligt högre pH-värde än abborre, säger Ingemar Abrahamsson, handläggare på enheten för biologisk mångfald vid HaV.

Kalkning skapar förutsättningar för försurningskänsliga arter att återkomma och fortleva i livskraftiga bestånd. Verksamheten är betydelsefull för att upprätthålla biologisk mångfald och rekreationsvärden i försurade vatten. Som exempel kan nämnas den hotade flodpärlmusslan, där hälften av landets förekomster finns i kalkade vattendrag.

– Kalkningen ska dimensioneras så att pH-målet inte underskrids och pH-målet ska anpassas efter de arter som åtgärderna avser att skydda. Rätt utförd vattenprovtagning är centralt för att bedöma om målet uppnås och hur mycket kalk som behövs. I några län är denna kemiska uppföljning så bristfällig att det inte går att fullt ut bedöma varken måluppfyllelse eller åtgärdsbehov, säger Ingemar Abrahamsson.

I juli 2011 tog HaV över det övergripande, nationella ansvaret för kalkning av sjöar och vattendrag från Naturvårdsverket. Våren 2012 inleddes en genomgång av de regionala åtgärdsplanerna för kalkning.

– Vi ville få en tydligare bild av verksamheten och kalkbehovet. Syftet var att utvärdera kvaliteten i verksamheten och få fram ett underlag vid fördelning av bidrag. Det är denna granskning som nu är klar, säger Björn Sjöberg.

Statsbidrag till kalkning har funnits sedan 1970-talet och totalt har närmare fem miljarder kr betalats ut. Varje år sprids cirka 120 000 ton kalk i svenska sjöar och vattendrag till en kostnad av 140 miljoner kr. Värmland, Västra Götaland, Halland, Jönköping och Kronobergs län är de län som kalkar mest.. De största sjöarna som kalkas i Sverige är Bolmen i Jönköpings län och Unden i Örebro län och det sker via helikopter eller båt. Vid försurade vattendrag sprids kalken över våtmarker eller så används så kallade kalkdoserare, silos som kontinuerligt matar ut kalk.

HaV har i granskningen bland annat tittat på hur väl länsstyrelserna når de mål de själva satt upp. Om de mäter pH-värdet vid rätt tillfällen och om de använder sig av rätt metoder för att få en så effektiv kalkning som möjligt så att den ger bäst resultat till lägsta möjliga kostnad.

– Vår granskning visar att länsstyrelserna är olika bra på att nå pH-målen och att de regionala skillnaderna är omotiverat stora. Det behövs inte mer kalk, det behövs mer effektiva kalkningar och bättre genomförd vattenprovtagning, säger Björn Sjöberg.

– Länsstyrelser och kommuner är ansvariga för att åtgärda brister i verksamheten. Vi pekar i rapporten på saker som bör göras direkt och på lite längre sikt. Vi konstaterar också att den regionala verksamheten behöver fortsatt stöd och styrning från oss, bland annat med utbildningsinsatser och rådgivning, fortsätter han.

Fisk är jordens vanligaste djur i livsmedelsproduktionen. I takt med att fisk utnyttjas alltmer har också medvetenheten om det etiska ansvaret gentemot djuren växt. Ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs universitet och SLU har fått 10 Mkr av FORMAS för att studera välfärdsfrågor för odlad fisk.

Det är ofta svårt att utifrån avgöra hur en fisk mår och vad den upplever som stressande eller obehagligt.

I det nystartade projektet ska forskarna identifiera olika typer av stressituationer i odlingsmiljön med hjälp av unika fysiologiska telemetritekniker. Situationer ska sedan återskapas i kontrollerade labboratorieförsök för att kunna få en bättre uppfattning om fiskens fysiologiska stressreaktioner.

– Telemetritekniken ger oss för första gången möjlighet att mäta variabler som hjärtfrekvens, blodflöden och andning i fiskar som simmar fritt i odlingsmiljön. Den inblicken in i fiskarnas liv kommer hjälpa oss att förstå hur de olika odlingsmomenten påverkar dem, säger forskaren och biologen Albin Gräns vid Göteborgs universitet.

Förutom Albin Gräns deltar tre andra forskare från Göteborgs universitet i forskningsprojektet, biologerna Erik Sandblom, Kristina ”Snuttan” Sundell och Michael Axelsson.

Kommersiella fiskodlare välkomnar forskningen
Arbetet är en fortsättning på ett etablerat sammarbete mellan Göteborgs Universitet (GU), Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och kommersiella fiskodlare.

Forskarna arbetar bland annat med att undersöka flera olika metoder som idag rutinmässigt används för att bedöva fisk före avlivningen.

– Initiativet att studera och mäta fiskarnas fysiologiska stressrespons vid olika moment inom kommersiell fiskodling välkomnas av odlarna, eftersom man idag inser att det finns ett samband mellan problem med exempelvis köttkvalitet och olika sjukdomar hos odlad fisk och det faktum att djuren kan stressas i odlingsmiljön, säger Albin Gräns.

Projektet avser att med hjälp av den senaste tekniken inom telemetri, datalagringsimplantat och fysiologisk mätteknik jämföra och mäta djurets respons vid olika moment inom kommersiell fiskodling. Information kan användas för att skapa biologiskt relevanta underlag för kommande lagar och föreskrifter inom djurskydd för fisk, och dels för att skapa underlag för utveckling av framtida fiskodlingssystem utifrån djurens villkor.

Bilder:
Bild av fisk: fotograf Michael Axelsson
Porträttbild: fotograf Malin Rosengren

En båtägare som nyligen tagit upp sin båt för vintern på Gröndals båtklubb i Stockholm fick i början av oktober 2013 ett SMS från sitt redKnows GPS-larm om att ett inbrott höll på att ske i hans båt.

Båtägaren berättar:

– En fredag efter båten blivit upptagen för vintern fick jag besök av tjuvar i båten. Jag har ett redKnows MiniFinder installerat som skickade ett SMS till mig att larmet gått. Jag cyklade ned till båtklubben. Där såg jag två misstänkta personer som fick bråttom därifrån. De hade då varit inne i min båt och blivit skrämda av larmet som har en sirèn som tjuter då larmet går. När de försvann från platsen lämnade de även kvar massor av stöldgods från andra båtar, flera båtgrannar blev glada för detta.

Peter Wedin på Axtech som tillverkar och säljer redKnows säger:

– Vid den här tiden på året sker många stölder och inbrott i båtar. Ofta har båtägaren inte hunnit tömma båten inför vintern efter upptagning. Det kan ligga kvar kikare, navigationsutrustning och annan dyr utrustning i båten. Tjuvarna är medvetna om detta och det är mer eller mindre bara att langa in sakerna i en bil och åka där ifrån. I det här fallet så var denna båten utrustad med larm som skickar SMS till ägaren och samtidigt startar en siren som skrämmer tjuvarna och hindrar dem att kunna fortsätta arbeta ostört. Båtägare både i detta och andra fall har fått nytta av att en grannbåt var larmad genom att tjuvarna skrämts bort och man får åter sina stulna saker direkt eller slipper inbrott helt och hållet.

Info: www.redknows.se

Ett svenskt lag bestående av David Jonsson och Sandra Sandqvist har startat en OS satsning i Nacra 17. Deras mål är att ta medalj på OS i Rio 2016. Det är två erfarna seglare med lite olika bakgrund, som nu gör ett friskt försök i en tuff klass.

Sandra kommer från början från Luleå. Vid JSM 2000 tog hon guld för KSSS på hemmaplan och har efter det vunnit flera titlar, bland annat VM-guld för KSSS.

David började segla i Boo och har sedan dess utvecklats bland annat via KSSS next team till den seglare han är idag genom att nöta Optimist, 420, Laser och 49er på Baggensfjärden. Detta varvat med Gotland Runt och Big Boat i Västindien. Han har dessutom varit med om att vinna två Gotland Runt.

David Jonsson – seglar och vinner i de flesta båttyper och kappselgingsformer
• EM Silver Havskappsegling 2013
• Totalvinnare Gotland Runt 2008, 2012
• SM guld 6mr 2012
• EM Brons 6mr 2012
• Guld World Match Racing Tour, Korea, 2011
• 3:a Europa cup Hyeres 2010, Laser
• 6:a Europa cup Garda 2008, Laser

Sandra Sandqvist – med smak för medaljer
• Världsmästare, E-jolle 2006
• VM silver Optimist 2001
• EM och JEM brons, E-jolle
• 4a gånger Nordisk mästare
• Sjufaldig Svensk Mästare i Optimist, E-jolle, J80
• Mästarnas Mästare 2010

Här är en film om Davids och Sandras satsning:
http://youtu.be/bVqyY73oVvI

Foto: Malcolm Hanes.

Båtagent expanderar och engagerar ytterligare en mäklare, Anders Hultman, från Göteborg.

– Med sitt goda kontaktnät bland seglare och båtmänniskor i hela Göteborgsområdet samt även i Vänern kombinerat med sina erfarenheter från att driva företag och försäljningsorganisationer på hög nivå kommer Anders vara en mycket bra resurs i Båtagent med Göteborg och Västkusten som arbetsfält. Jag är övertygad om att Anders bakgrund som seglare, företagare och säljare både av båtar och andra produkter på ”svåra” marknader är en av de bästa bakgrunder man kan ha för att redan från början komma in i och lyckas med jobbet som båtmäklare, säger Båtagents vd Niklas Forsén.

Anders Hultman är en erfaren affärsman och företagare med vd-tjänster inom olika branscher under de senaste 14 åren. Dessförinnan var Anders försäljningschef och marknadschef för Husqvarna motorsågar med uppdrag både i Sverige och Europa samt även dåvarande Östeuropa.

Under senare år har Anders också jobbat med segelbåtsförsäljning i egen regi. Några år som återförsäljare för Elan och Grand Soleil åt Nordic Yachts. Dessutom som generalagent i Sverige för danska Faurby. Uppdragen för enskilda båtmärken har upphört varför Anders nu kan satsa helhjärtat på de begagnade båtar som Båtagent förmedlar.

Att som Anders vara en erfaren företagare och säljare är en mycket bra bakgrund att ha som båtmäklare på segelbåtssidan. Som mäklare handlar det hela tiden om att finna lösningar mellan säljare och köpare vilket ofta är den stora utmaningen i förmedlarverksamheten.

Som seglare har Anders seglat det mesta från OK-jolle till 40-fotare. Både i Göteborg och i Jönköping.
Caj Bristschgi som jobbat med Båtagent sedan 2007 fortsätter som mäklare i Göteborg. Tillsammans med Anders kommer Caj vara med att bygga Båtagents expansion vidare på Västkusten.

Info: www.batagent.se

Swedish Steel Yacht (SSY AB) får stöd av Energimyndigheten om 4,6 miljoner kr för att genomföra byggandet av en arbetsbåt till sjöräddning, lots, polis, försvar etc. Idén som blev ett projekt startade 2011 av familjeföretaget bestående av Håkan och Petra Rosén samt sonen Rasmus.

Båten kommer byggas i en lättviktskonstruktion av Sandviks rostfria stål, 2507. Drivlinan kommer bestå av en laddturbinlösning (microturbin) från Marin Hybridteknik och batterielektriskt framdrivningssystem från Echandia Marine.

– Vi är mycket glada över energimyndighetens bifall. Det är ett viktigt erkännande, från en myndighet med mycket högt tekniskt kunnande, för vår ultralätta konstruktion och drivlina. Vi går nu stärkta in i det nya året och ser fram emot sjösättningarna fram åt sommaren, säger Håkan Rosén.

Den ultralätta båten tål is, behöver ej bottenfärg, har miljövänlig tillverkning, är helt återvinningsbar och kräver inget yttre underhåll. Tack vare den låga vikten krävs betydligt lägre framdrivningseffekt än för konventionella båtar som idag används för ändamålet. Microturbinen väger ca 1/9 i jämförelse med vanligt dieseldrivet elverk och har samtidigt högre verkningsgrad (i det aktuella fallet kommer turbinen att väga ca 180 kg). Båten kommer tack vare batterielektriskt drivsystem att kunna köras i lägre farter utan emissioner med ren eldrift.

Elmotorerna ger högre verkningsgrad och högsta prestanda (fart och acceleration). Hela drivlinan är tyst och förbättrar därmed arbetsmiljön ombord. Tack vare låg vikt och energieffektiva framdrivningssystem skall projektet verifiera om genomsnittlig bränsleförbrukning kan halveras. Biogas kan med fördel användas som bränsle vilket ytterligare minskar emissionerna.

Förtur till båtplatser i det kommunalägda hamnbolaget Grefab i Göteborg är det senaste avslöjandet om hur denna norra Europas största fritidsbåtshamn verkligen drivs. Enligt flera artiklar i Göteborgs-Posten de senaste dagarna har Grefab genomsyrats av mygel och korruption under lång tid.

Att det har varit väldigt svårt att få en egen båtplats i Göteborg har varit känt länge. Men en av anledningarna är mindre smakfull; de anställda i kommunens eget bolag har haft förtur till båtplatserna.

Inte nog med det, en anställd har haft i årtionden haft ensamrätt att sälja drivmedel – bensin och diesel – i hamnanläggning, som rymmer flera stora båtklubbar.

GP:s avslöjanden i flera artiklar de senaste dagarna är ytterligare ett led av att beskriva den anda där “goa, kreativa gubbar” hjälper varandra. Även den här gången på andras bekostnad.

Länk till artiklarna:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2162822-grefabs-anstallda-slipper-koa-for-batplats

Kommentarer

T. Björklund 14:36:30 2013-11-21

"Honungsburkar", inte bra för båtlivet. Blir jag förvånad, nej inte det minsta. Men det är just sånt här som skapar problem, när några få tar sig egenrätter och vi andra får problem. Skärpning, inga fler fingerar i burken.
Detta ärende borde väl intressera skattemyndigheter en "löneförmån" som jag tvivlar att någon ta upp i deklarationen.

Sjöfartsverket har fått en ny och bränslesnål lotsbåt. Pilot 214 SE är en välbeprövad och bränslesnål lotsbåt som har byggts av finska Kewatec. I våras beställde Sjöfartsverket tre nya lotsbåtar från det finska varvet Kewatec. Den första som ska placeras i Helsingborg har nu levererats.

– Genom att upphandla ett redan färdigt lotsbåtkoncept har vi kunnat hålla nere investeringskostnaden, säger Peter Fyrby som är rederichef på Sjöfartsverket.

I dag använder Finska lotsverket fem lotsbåtar som köpts in från Kewatec. Det som skiljer dessa båtar från Sjöfartsverkets befintliga lotsbåtar är bland annat en lägre bränsleförbrukning. Pilot 214 drar cirka 150 liter per timme när den körs i 24 knop, vilket kan jämföras med befintliga lotsbåtar i samma storlek som drar cirka 300 liter per timme.

– Anledningen till den låga bränsleförbrukningen är vikten och till viss del kan det ha att göra med skrovformen, säger rederiinspektören Bengt Lydersson. Pilot 214 väger cirka 19-20 ton samt är 15,8 meter lång och 5,1 meter bred. Den nya lotsbåten har något mindre hytt än de befintliga och för att begränsa felkällor har den inte lika mycket avancerad elektronik. Priset per båt landar på cirka 7,3 miljoner och endast några få ändringar har gjorts från grundkonceptet.

– Maskinrummet har isolerats för att uppfylla svenska regler och så har vi installerat värme på däck och i den lotsbåge som lotsen står på när fartygen ska bordas, säger Bengt Lydersson. Lotsbåt nummer två i ordningen, Pilot 215, levereras från varvet i mitten av december såvida inte isläget sätter käppar i hjulet. Pilot 216, den tredje och sista lotsbåten i den här beställningen, ska levereras vid halvårsskiftet 2014. Pilot 215 och 216 ska stationeras i Sundsvall och Luleå.

Info: http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Ny-lotsbat-sparar-pa-branslet/#sthash.qKFRAHqn.dpuf

Källa: Sjöfartsverkets nyhetsbrev.

Foto: Sjöfartsverket.

Nu lanserar Quicksilver nya Activ 855 Cruiser, den största, mest eleganta modell företaget så här långt har byggt efter kriterierna säkerhet, komfort, design och mångsidighet. Båten är designad för användning både inom- och utomskärs (CE-kategori B) och är godkänd för tio personer. Kraften kommer från antingen singel eller dubbla utombordare, alternativt från inombordare där man kan välja på flera styrkor, bensin eller diesel.

Nya Quicksilver Activ 855 Cruiser har en rad fördelar som exempelvis:

• Båten är utomordentligt smidig och säker att röra sig på tack vare breda passager runt hytten. Sittbrunnens rymd är optimalt planerad genom en skjutbar sittbänk på skenor, sittgruppen är möblerbar och kan vid bra väder bli en solbädd.

• Från kabinen har man fri sikt runt om, en stor skjutdörr i kabinens akterdel öppnar upp mellan kabin och akterdäck. Om styrbord finns även en pilotdörr som medger enkel och snabb access till fördäck, tacksamt vid manövrering i hamn.

• Klassens bästa dinette som lätt förvandlas från U-soffa till framåtvända sittplatser till sittplatser mot varandra till dubbelkoj.

• Ägarkabinen rymmer en stor dubbelkoj, skrovfönster och garderob. Midkabinen rymmer en dubbelkoj och har stora skrovfönster för bästa ljusinsläpp.

• Toaletten är mycket rymlig och har spoltoalett som standard.

• Flertalet motorval finns att välja bland: singel utombordare upp till 350 hk, dubbla utombordare upp till 400 hk och inombordare för bensin eller diesel på upp till 300 hk.

Modellen kommer även att finnas som SMART Edition och har då mörkrå skrovfärg, solbädd till fördäck, utökad belysning i kabinen, landström, varmvatten, kylskåp och microvågsugn, babords sittbrunnsbänk, sittbrunnsbord, dusch ute med varmt och kallt vatten samt ett soltak över akterdäck.

SMART Edition innehåller de populäraste tillvalen till ett reducerat pris. Totalt sex tillvalspaket gör att man kan skräddarsy Activ 855 Cruiser.

Activ 855 Cruiser kommer att visas på båtmässorna i Paris, Düsseldorf, Stockholm och Oslo.

Marknadschef Fedra Generini säger:

”Efter succén med lanseringen av Activ 705 Cruiser, vinnare av Årets Motorbåt 2013, är vi nu minst sagt entusiastiska att introducera nya Activ 855 Cruiser. Denna båten utmärker sig framförallt med sina enorma utrymmen, flexibla lösningar och intelligenta design. I den här båten kommer man att känna sig precis som hemma.”

Tekniska specifikationer
Längd över allt (m) 8.91
Bredd (m) 2.98
Vikt (kg) 2713 OB /3153 IB
Bränsletank (L) 400
CE-kategori B
Max antal personer 10
Max motor (hk) 400

Info: www.brunswick-marine.com

Nu är slutet nära för de traditionella papperssjökorten. Enligt amerikanska NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) är det bara en tidsfråga innan de slutar trycka upp papperskort.

I stället blir det helt och hållet de elektroniska sjökorten som tar över på de fartyg som använder sig av NOAA:s kartografi. Den som vill kan få ett digitalt, högupplöst sjökort för att själv trycka upp detta.

Info: http://www.noaanews.noaa.gov/stories2013/20131022_nauticalcharts.html

Här är hela pressreleasen från NOAA om detta:

NOAA announces end of traditional paper nautical charts

NOAA-certified Print-on-Demand partners will continue to sell up-to-date paper nautical charts

October 22, 2013

Most mariners now use Print-on-Demand nautical charts that are up-to-date to the moment of printing.

Most mariners now use Print-on-Demand nautical charts that are up-to-date to the moment of printing.

High resolution (Credit: NOAA)

NOAA’s Office of Coast Survey, which creates and maintains the nation’s suite of over a thousand nautical charts of U.S. coastal waters, today announced major changes ahead for mariners and others who use nautical charts. Starting April 13, the federal government will no longer print traditional lithographic (paper) nautical charts, but will continue to provide other forms of nautical charts, including print on demand charts and versions for electronic charting systems.

“Like most other mariners, I grew up on NOAA lithographic charts and have used them for years,” said Rear Admiral Gerd Glang, director of NOAA’s Office of Coast Survey. “We know that changing chart formats and availability will be a difficult change for some mariners who love their traditional paper charts, but we’re still going to provide other forms of our official charts.”

Since 1862, those lithographic nautical charts — available in marine shops and other stores — have been printed by the U.S. government and sold to the public by commercial vendors. The decision to stop production is based on several factors, including the declining demand for lithographic charts, the increasing use of digital and electronic charts, and federal budget realities.

“With the end of traditional paper charts, our primary concern continues to be making sure that boaters, fishing vessels, and commercial mariners have access to the most accurate, up-to-date nautical chart in a format that works well for them,” said Capt. Shep Smith, chief of Coast Survey’s Marine Chart Division. “Fortunately, advancements in computing and mobile technologies give us many more options than was possible years ago.”

NOAA will continue to create and maintain other forms of nautical charts, including the increasingly popular Print on Demand (POD) charts, updated paper charts available from NOAA-certified printers. NOAA electronic navigational charts (NOAA ENC®) and raster navigational charts (NOAA RNC®), used in a variety of electronic charting systems, are also updated weekly and are available for free download from the Coast Survey website. NOAA will also announce a new product full-scale PDF (Portable Digital Format) nautical charts, available for free download on a trial basis online.

Electronic charts, layered with multi-faceted information, are increasingly popular with commercial pilots around the world.

Electronic charts, layered with multi-faceted information, are increasingly popular with commercial pilots around the world.

High resolution (Credit: NOAA)

The world of navigation is benefiting from advances in technology, Smith explained. He said that NOAA will consult with chart users and private businesses about the future of U.S. navigation, especially exploring the use of NOAA charts as the basis for new products.

“Customers frequently ask us for special printed features, such as waterproof charts, special papers, or chart books containing additional information,” he said. “We are investigating new opportunities for companies to fill these market niches, using the most up-to-date information directly from NOAA.”

NOAA’s Office of Coast Survey is the nation’s nautical chartmaker. Originally formed by President Thomas Jefferson in 1807, Coast Survey updates charts, surveys the coastal seafloor, responds to maritime emergencies, and searches for underwater obstructions that pose a danger to navigation. Follow Coast Survey on Twitter @nauticalcharts, and check out the NOAA Coast Survey blog at noaacoastsurvey.wordpress.com for more in depth coverage of surveying and charting.

NOAA’s mission is to understand and predict changes in the Earth’s environment, from the depths of the ocean to the surface of the sun, and to conserve and manage our coastal and marine resources. Join us on Facebook, Twitter, Instagram and our other social media channels.

Foto: NOAA.

I höst presenterar Quicksilver sin nya Captur 675 Pilothouse, som tillsammans med 605 Pilothouse och 555 Pilothouse bildar den nya serien av pilothusbåtar. 675 Pilothouse kombinerar prestanda och intelligent design på bästa sätt för att fisketuren skall bli helt perfekt. Med motorer på upp till 200hk får man en bekväm marchfart och när man vill eller behöver, en hög toppfart.

Quicksilver Captur 675 Pilothouse har en rad fördelar som exempelvis:
• Klassens bästa och största akterdäck för fiske som rymmer förvaring för 6 spön, spöhållare, betes- och rensbord med en integrerad skärbräda, fisksump och rejäla durkstuvar med dränering.
• Flexibel sittbrunn som lätt anpassas till fiske eller till sittgrupp genom 2 flip-up-bänkar och sittbrunnsbord.
• Man rör sig säkert och enkelt ombord via passager runt hytten och via dörren i aktern. Fördäck kan användas som ytterligare en fiskeplattform.
• Från kabinen har man fri sikt runt om, en vindruta i härdat glas ger tillsammans med den mörkgrå instrumentpanelen god sikt utan reflexer. I kabinen sitter 4 personer framåtvänt.
• Pentryt som innehåller vask och kran kan utrustas med kylskåp och färskvatten.
• Kabinen rymmer en rejäl dubbelkoj.
Modellen kommer även att finnas som SMART Edition, i detta utförande ingår fisksump med cirkulationspump, sjövattenspolning till akterdäck, 2 extra spöhållare, utfällbara sittbrunnsbänkar i akter och om babord, sittbrunnsbord, taklucka, iläggsdyna till kojer och gardiner.
SMART Edition innehåller populära tillval till ett attraktivt pris och med kortare leveranstid. Totalt fem tillvalspaket gör att du kan skräddarsy just din 675 Pilothouse efter dina behov.
Specifikationer
Längd över allt (m) 6.55
Bredd (m) 2.54
Vikt (kg) 1585
Bränsletank (L) 200
CE-kategori C
Max antal personer 7
Max motorstyrka (hk) 200
Info: www.brunswick-marine.com

I torsdags uppdaterades den internationella rankingen i matchracing, och Anna Kjellberg och hennes team ligger numera på tredje plats, Annas bästa plats på rankingen hittills.

– Detta känns superkul, särskilt i och med att vi varit ett nytt team i år. Vi har snabbt hittat rätt och
det känns väldigt lovande inför framtiden! Nästa år satsar vi på att vara med i Women´s International Match Racing Series (WIMRS), som kommer bestå av sex seglingar mellan maj till oktober, säger Anna Kjellberg.

VM i matchracing går av stapeln 3-8 juni i Cork på Irland, det blir vår första stora tävling nästa säsong avslutar Anna.

I år har det varit premiär för matchracingtour för kvinnor WIMRS. Finalseglingen i serien sammanföll med Lysekil Women Match (LWM) i augusti och då kom Team Anna Kjellberg på tredjeplats i LWM och på andra plats i WIMRS.

GKSS är stolta över Team Anna Kjellbergs framgångar och gratulerar till tredjeplatsen på världsrankingen.

Läs mera på http://www.gkss.se/sv/nyhet/Sida/Team-Anna-Kjellberg-3a-pa-varldsrankingen/

Bilder från prisutdelningen i Lysekil 10 augusti. Foto: Stina Jansson.

Kommentarer

siv o. gerhard 20:50:07 2013-11-02

go on! vilket underbart gäng…

Årets miljöår längs Göta kanal har gjort att fler träd än någonsin återplanterats. Över 120 nya träd får möjlighet att slå rot genom engagemanget från trädfaddrar, fritidsbåtar och AB Göta kanalbolag. Totalt planteras träd för mer än en kvarts miljon. Av de drygt 120 nya träd har över 50 personer blivit nya trädfaddrar och för varje såld kanalbiljett har 100 kronor gått oavkortat till Göta kanalbolags trädprojekt.

Göta kanalbolag har under sitt miljöår avsatt 100 kr för varje såld kanalbiljett. Varje båt som åkt Göta kanal har därmed bidragit till att klimatkompensera sin resa.

– Inför 2013 satte vi upp tydliga miljömål. Ett av dem var att vi skulle plantera fler träd än någonsin i vår trädallé. Genom att vi avsatt en summa för varje såld kanalbiljett till återplanteringen och ett växande intresse för trädfadderskap, har vi i år planterat rekordmånga träd säger Anders Donlau, VD AB Göta kanalbolag

Trädfaddrar bidrar till miljön
Göta kanals trädfaddrar har tillsammans med Göta kanalbolag bidragit till att över 900 träd återplanterats sedan starten år 2000. Träden lever i cirka 200 år och trädsorterna som Göta kanalbolag i år planterar är lönn och lind.

– Att bli trädfadder längs Göta kanal innebär att man tar ansvar för det kulturhistoriska samtidigt som man tar ett aktivt miljöansvar. Vi har även märkt att våra trädfaddrar använder sitt träd som ett sätt samla sin familj. Trädet blir platsen för en slags årlig familjeträff, något vi känner en otrolig stolthet över, fortsätter Anders Donlau

Årets trädplanteringsceremonier
De två ceremonierna lockade över 70 personer som deltog genom att plantera träd och tillsammans avfyra en traditionsenlig kanonsalut. Totalt planteras över 120 träd. I Östergötland planteras träd i Borenshults slussar och på sträckan mellan Borensberg och Berg. I Västergötland planteras träden på sträckan mellan Tåtorp och Töreboda.

I höst presenterar Quicksilver sin nya båt Captur 605 Pilothouse, som tillsammans med 675 Pilothouse och 555 Pilothouse bildar den nya serien av pilothusbåtar. Med 605 Pilothouse erbjuds en riktigt prisvärd fiskemaskin. Klassens största sittbrunn har en mycket stor durkyta för flera som fiskar samtidigt, båten är mycket lätt att röra sig ombord på vilket gör den till en riktig fiskekamrat.

Captur 605 Pilothouse kan ha en motorstyrka på upp till 150 hk men går mycket bra redan med 115 hk. Båten är utvecklad med ett par riktigt välgenomtänkta lösningar:

• Mycket stort akterdäck med förvaring för 6 spön, låsbara durkstuvar, fisksump och en yttre styrplats (tillval).

• Sittbrunnen kan utrustas med dynor, utfällbar sittbänk om babord och sittbrunnsbord vilket gör att man snabbt förvandlar akterdäcket till en trevlig matplats.

• Man rör sig lätt och säkert ombord tack vare breda passager runt om hytten och en dörr i aktern.

• Inifrån kabinen har man full sikt runt om, vindrutan är av härdat glas och tillsammans med den mörkgrå instrumentpanelen erhålls bra sikt fri från reflexer.

• Kabinen rymmer två stycken kojer i full längd.
Modellen kommer även att finnas som SMART Edition, i detta utförande ingår fisksump med cirkulationspump, sjövattenspolning till akterdäck, två extra spöhållare, dynor till aktre sittbrunnsbänk, sittbrunnsbord, utfällbar sittbänk om babord, taklucka, iläggsdyna till kojer samt gardiner.

SMART Edition innehåller Quicksilvers mest populära tillval till ett attraktivt pris och med kortare leveranstid. Totalt finns den med fyra tillvalspaket

Tekniska fakta:
Längd över allt (m) 5,75
Bredd (m) 2,54
Vikt (kg) 1 345
Bränsletank (L) 160
CE-kategori C
Max antal personer 6
Max motorstyrka (hk) 150
Info: www.brunswick-marine.com

Kommande helg är det gratis entré för alla skandinaviska besökare på båtmässan i Hamburg. Proffs, amatörer, nybörjare och nyfikna kan återigen få information om aktuella trender och nyheter på temat vattensport. Renommerade hanseboot, den 54:e Internationella båtmässan i Hamburg, äger rum 26 oktober till 3 november. Särskilt för besökare utifrån passar det bra att kombinera ett besök på hanseboot med en snabbvisit i staden med sina många maritima attraktioner.

2013 har hanseboot i Hamburg mottot “Norden i sitt element”. Direkt i närheten av de omtyckta nordeuropeiska havsvattnen och de stora insjövattendragen presenterar ca. 650 utställare från 20 länder båtar och yachter i alla storlekar, prisklasser och all slags utrustning. Utställningsytanär på mer än 75 000 m² i de moderna mässhallarna i centrum av Elbemetropolen. Här finns också information från områdena utrustning och tillbehör, samt maritima tjänster.

Med andra ord visar hanseboot redan den här hösten vad som gäller på och i vattnet säsongen 2014.
Sedan mer än fem decennier lockar den Internationella båtmässan i Hamburg till sig en kunnig publik. Besökarna på mässan inspireras lika mycket av båtspremiärer, expertforum och innovativa nyheter som av det mångsidiga händelse- och infotainmentutbudet där man upplever, är delaktig och får känna på saker och som gör ung och gammal ännu mer förtrogna med vattensportens alla nyanser.

Väcka entusiasm för vattensport
För detta finns i år en egen hall för temat vatten-funsport – exempelvis surfa och kiting. I hall B1 finns även “hanseboot arena“, den stora vattenbassängen med vindmaskin och scen för många framföranden och prova-på-erbjudanden. Hit hör bland annat klassisk jollesegling, att prova den senaste segeltekniken, stand-up-paddling och vattenbollar.

Under alla nio mässdagar äger dessutom demonstationer på temat säkerhet och räddning rum i “hanseboot arena“. Ett riktigt nöje med allvarlig bakgrund är sjöräddningshundarna som uppträder varje dag. Mer information om mässan på www.hanseboot.de.

Upptäcka hanseboot och det maritima Hamburg
Med det speciella paketerbjudandet “Pulserande metropol vid vattnet inklusive mässa” från Hamburg Tourismus GmbH (HHT) kan gäster inte bara uppleva en intressant dag på hanseboot (dagsbiljett).

Från 149 euro per person övernattar de även två gånger i det valda hotellet och stärker sig där med en avkopplande frukost inför turen på mässområdet och genom staden med sina många maritima attraktioner. I paketet ingår även en stadsrundtur i röd dubbeldäckarbuss, en hamn- och en Alsterrundtur, en Hamburg-reseguide i varje rum och för varje gäst ett Hamburg CARD – upptäckarbiljetten för stadens sevärdheter och för gratis åkning med buss och tunnelbana. Därutöver ger fler än 30 restauranger i Hamburg en exklusiv rabatt på 15 % när man visar upp kortet.
Info: www.hamburg-tourism.de/hanseboot

Mer Hamburg:
Det finns fler Hamburg-tips att ladda ner eller direkt på nätet på följande länkar:
Webbsidaför Hamburg Tourismus: www.hamburg-tourismus.de
Hamburg CARD – upptäckarbiljetten: www.hamburg-tourismus.de/card
Hamburg App – kostnadsfri reseguide och audiotour: www.hamburg-tourism.de/app
Hamburg i sociala medier – via YouTube, Twitter, Flickr m.m.: personliga foton och videor, reseupplevelser och insidertips på: www.mein-hamburg.de

Amerikanska Linear Devices Corporation har utsett Jan Comstedt AB som ny distributör i Sverige från 1 September 2013. Lectrotab trimplan är elektriska trimplan med livstidsgaranti på cylindern.

Linear Devices är tillverkare av Lectrotab elektriska trimplan. De startade tillverkningen av trimplan 1997, efter många års utveckling och produktion är de idag så säkra på sin produkt att de ger livstidsgaranti på cylindern mot fabrikationsfel.

Lectrotab har ett brett sortiment med cylindrar, trimplan och paneler för att tillgodose de flesta behov. Trimplancylindrarna finns i 12V och 24V utförande samt i förstärkt HD utförande för krävande applikationer. Det finns även en cylinder med kortare slaglängd för trånga installationer. Trimplanen finns i aluminium och rostfritt utförande i en mängd olika storlekar och utföranden. Trimplanspanelerna finns med eller utan indikering samt en modell med trådlös kommunikation för att underlätta installation.

Jan Comstedt AB är en väl etablerad distributör på den svenska marinmarknaden och grundades 1983. Företaget omsätter idag ca. 50 miljoner med tretton anställda. Sedan 1999 drivs och ägs bolaget av syskonen Anna och Mats Comstedt samt Magnus von Barth. Jan Comstedt AB är generalagent för många välkända varumärken som Teleflex Marine, Jabsco, Rule, Lectrotab, TBS electronics, CombiLock, Bomar, RAM mounts, Railblaza, Humminbird, MinnKota, Cannon, Fusion, Navicom, och Shakespeare.

Info: www.comstedt.se

De här dagarna pågår en av världens största båtmässor för fullt. Det är Fort Lauderdale International Boat Show som öppnar grindarna och bryggorna för besökare och båtbyggare från hela världen. En av utställarna är italienska Wider, som visar upp sin 42’ Côte d’Azur Edition. Företaget bygger även en stor 15 fots yacht.

Wider är bara en av hundratals deltagare på den 54:e upplagan av Fort Lauderdale International Boat Show, som är världens största uttällning av yachter. Mässan pågår från 31 oktober till och med 4 november. Företaget ställer ut tillsammans med Lazzara Yachts.

Wider 42′ Côte d’Azur Edition är en ny version av denna utfällbara båt som har en hel del nya idéer. I ”utfällt” skick får båten till exempel fördubblad durkyta mot när den körs i sjön. Hela operationen att fälla ut durken tar tolv sekunder.

Denna 42-fotare är designad av Fulvio De Simoni. I sitt nya utförande har den fått ny design i cockpit, som fungerar som båtens hjärta. Båten har även fått flera nya finesser som till exempel en dinette helt tillverkad i kolfiber med ett elektriskt uppfällbart matbord. Maten kan servers direkt från et komplett yttre pentry och runt matbordet finns plats för tolv personer.

Wider representeras på Fort Lauderdale International Boat Show 2013 även genom n rad aktiviteter hos den internationella yachtmäklaren Camper & Nicholsons International, som bland annat har hand om Wider 150. Här är Widers egen pressrelease om den lyxiga yachten:

A yacht with extraordinary proportions that reminds one of the elegant vessels of the early 20th century, Wider 150’ has a strong vocation to luxury with highly innovative solutions – to date only available for yachts measuring over 200’ – to offer excellence and refinement, on-board a highly technological, cutting-edge setup. At the base of this incredible project are Fulvio De Simoni’s design together with the large experience of Tilli Antonelli and his team, who have always focused on continuous research and “going beyond the boundaries” to produce yachts of dynamic performances and great on-board comfort, enhanced by sophisticated and yet user-friendly technology, with special attention to details.

AN EXCELLENT, LOW CONSUMPTION PERFORMANCE
The beating heart of the Wider 150’ project focuses on the use of a diesel/electric propulsion system, which guarantees hugely reduced consumption and unthinkable range. This system has made it possible to relocate the engine room to the bow, using the unexpected space in the finest area of the ship to create larger, more comfortable guest cabins. This system is also completely modular: the yacht can reach a range of around 5 hours and 25 miles of cruising with all the on-board services running and using just the electric engines powered by the batteries. If the diesel groups that lower the electric engines are included, on the other hand, the yacht can reach a further three different speeds and relative ranges. Furthermore, the semi-planning hull offers unquestionable added value in terms of high speed and a greater range.

CUSTOMIZATION AND GREEN MATERIALS
Design focuses on the intelligent use of on-board spaces, improving integration of the systems and offering a reduction in emissions and consumption without underestimating the importance of easy maintenance.
For these reasons the material chosen for the entire construction of the Wider 150’ is aluminium, a noble, durable metal that, being particularly lightweight, makes it possible to increase the performance/consumption ratio of the yacht, and a considerable reduction in emissions which, combined with the fact aluminium is completely recyclable, means a policy for protecting the environment can be implemented. Aluminium gives also greater freedom during building as it increases the opportunity to customize and considerably shorter production times. This material is not just lightweight, but also resistant and flexible. It is versatile, supple and yet sturdy, making the yacht even safer.

TIMELESS DESIGN AND EXCLUSIVE VOLUMES
Wider 150’ is characterized by extremely clean lines and trim, polished surfaces. The aesthetic balance of the lines mirrors the overall balance of the project, conveying harmony between ship and sea, both for the comfort of life on-board and environmental impact.
The size of the stern area is extraordinary for a ship of this size and contributes substantially to making life in direct contact with the sea even more pleasant, fully respecting the Wider spirit. This is also thanks to the beautiful indoor swimming-pool and large “Wider Beach”. Besides the stern, all the other details of the ship have been studied to emphasize direct contact with the great outdoors, beginning with the large glazed surfaces that open out onto each deck, bringing huge amounts of light indoors. The interiors mirror the simple lines of the exteriors, with the carefully studied choice of a few dominant colours and alternation of polished and opaque surfaces.
The upper deck provides for a salon and a lunch area adjacent to the large windows, designed to ‘disappear’ and give access to the side terraces, for a continuous dialogue between indoor and outdoor.

The main deck features a stern area consisting of a well-equipped external cockpit and large interior salon split into two living areas. Forward, on the other hand, there is the master suite which stretches out over the entire width of the yacht bringing huge amounts of light into this area and offering an unparalleled panoramic view. Moreover, the master cabin is split into two separate areas by a sliding wall. Indeed, besides the cabin itself, there is a salon/office where the broadside opens outwards to create a beautiful private terrace overlooking the sea.

The captain’s cabin is located aft of the steering station, enabling him or her to have complete control of the ship at all times, whilst the forward area of the lower deck is destined for the crew quarters and various services. There are four spacious cabins with en-suite heads for guests, who, thanks to an external connection between decks, can access all the external areas without having to go through closed, air-conditioned zones.

EVER CHANGING WISHIES
The Wider 32’ is housed astern and thanks to the project and her specific size is, to all effects and purposes, an extension of the main unit and not simply a tender. She has been specially designed to guarantee owners enjoy maximum comfort even during excursions without the mother ship, and the yacht features a floating launching system for carrying out entry/exit manoeuvres with the floating tender. The space that is freed up after launching the tender ‘magically’ transforms into a seawater swimming-pool surrounded by a real Wider beach, thanks to the opening of two side wings and the overturning of the platform.
The design of the bow, on the other hand, provides housing for the water toys. This part of the maxi yacht is also characterized for its extreme versatility: the part of the deck above the tenders rises up to the level of the deck to become a touch ‘n’ go helipad on request.
Moreover, the bow features a large, comfortable, unexpected patio which appears in just a few seconds by raising the upper section of the deckhouse. Thus, the yacht offers an area of complete privacy during mooring and a great view anchoring at port.
THE REALIZATION OF THE FIRST UNIT
The construction of the first unit of Wider 150’ has started this year in the new shipyard in Ancona.
The start of construction was preceded by a series of fundamental technical tests, from a program of tank tests, followed by a paint flow tests and by the evidence of self-propulsion. The results of these tests have confirmed the high expectations of the Yard and the validity of innovative technological solutions.

Den marina sektorn står inför flera tuffa utmaningar. Rederierna förbereder sig för att möta hårdare miljökrav och ökande bränslekostnader. En åtgärd som ger snabbt resultat för både miljö och bränsleekonomi är att investera i en exakt styrning av pumpar och fläktar. Med hjälp av Emotron frekvensomriktare och ECO-PAC, ett eget utvecklat styrsystem, erbjuds den internationella rederibranschen en smart lösning.

CS Electric har i mer än tjugo år utvecklat och levererat lösningar till industri- och marina verksamheter i såväl Danmark som internationellt. Genom sin placering med huvudkontor i Esbjerg och närhet till den europeiska kontinenten kan CS Electric på kort varsel ta sig an projekt och serviceuppdrag var som helst i världen. Företaget har 50 anställda med kunskap inom automation, motorstyrning samt reglering och övervakning. CS Electric utför dagligen ombyggnad och service globalt, framförallt inom den marina sektorn.

Företaget har genom ett stort intresse för energieffektiva lösningar och sitt stora kunnande inom fartygsinstallationer utvecklat ECO-PAC systemet, ett koncept avsett för energioptimering av pump- och fläktsystem på fartyg. Utvecklingsarbetet startade för tolv år sedan, då man i ett samarbetade med ett av de större rederierna testade möjligheterna att optimera ett 90kW pumpsystem. Genom att utveckla och förfina systemet har man nu ett koncept som är färdigt att installeras och användas på fartyg välden över.

Den marina sektorn står inför flera förändringar. Rederierna förbereder sig för att möta hårdare miljökrav samt ökande bränslekostnader. En exakt styrning av pumpar och fläktar är ett exempel på de åtgärder som snabbt ger resultat för både miljö och bränsleekonomi. Dessutom ger det rederiet en ökad konkurrenskraft genom lägre driftskostnader. ECO-PAC systemet från CS Electric är ett väl förpackat koncept som på kort tid kan installeras för att exempelvis styra fartygets kylvattenpumpar. ECO-PAC innehåller ett styrsystem med färdig mjukvara för kontroll och styrning av temperatur, tryck och flöde samt en operatörspanel där processen kan övervakas i realtid.

Systemet loggar energiförbrukningen vilket gör att man får ett tydligt och mätbart resultat på de besparingar man gör. Systemet använder våra Emotron FDU frekvensomriktare för att styra pumparna. Frekvensomriktarna är som standard avsedda för att användas i tuff miljö med höga krav på tillförlitlighet och har DNV godkännande för användning i marin miljö. Emotron FDU omriktarna har en hög skyddsklass och ett kraftigt utförande, vilket gör att de kan monteras direkt i maskinrummet utan ytterligare kapsling. Installationskostnaden för ett ECO-PAC system är ca 50.000 Euro och återbetalningstiden är åtta till tolv månader.

Uni-tankers, hemmahörande i Middelfart och en del av United Shipping & Trading Company Ltd, är ett i raden av rederier som visat intresse för ECO-PAC systemet och där det första fartyget, Fenno Swan, i den drygt tjugo fartyg stora flottan nu har utrustats med ECO-PAC systemet. Jan Rindebaek, teknisk chef på Uni-tankers berättar att installationen är gjord på fyra pumpar och att man har konstaterat att energiförbrukningen på dessa reducerats med sammanlagt drygt 60 %. Som exempel kan nämnas att för en av kylvattenpumparna har efter 1104 timmars drift (46 dagar) energiförbrukningen sjunkit från 19390 kWh till 7756 kWh.

Jan Rindebaek berättar vidare att Uni-tankers är ett rederi som gärna vill arbeta för en miljövänlig profil. För dem hänger business och miljö samman och installationen på Fenno Swan har gett besparingar både när det gäller ekonomi och miljö.

I lördags besökte Anders Wernesten, vattensäkerhetsexpert på Svenska Livräddningssällskapet, Oktobermässan för att tilldela Sotenäs kommun certifieringen ”En vattensäker kommun”. En certifiering som Svenska Livräddningssällskapet startade 2008 och nu alltså resulterat i den första certifierade vattensäkra kommunen i Sverige.

Certifieringen En vattensäker kommun finns till för att göra kommuner i Sverige tryggare och säkrare. Åtgärderna är enkla; som att ha bra information till allmänheten på kommunens hemsida, en tydlig plan för simkunnighet och adekvat utbildning på personal i simhallar. Genom förebyggande arbete kan kommunen både förhindra vattenolyckor, samt öka vattensäkerheten och tryggheten för alla som vistas i kommunen. En handlingsplan ska upprättas.

– Äntligen har vi en certifierad vattensäker kommun! Vi har jobbat hårt med våra kriterier i många år nu och även om det finns många kommuner som är nära att uppfylla kriterierna, så är alltså Sotenäs den första kommunen som tar hela steget ut, säger Anders Wernesten

Arbetet handlar om drunkningsförebyggande arbete, och en person som bor i en Vattensäker kommun, kan känna sig trygg i det faktum att kommunen arbetar seriöst och dokumenterat med vattensäkerhet. Processen för att bli certifierad, bygger på sex kriterier som Svenska Livräddningssällskapet har satt upp. Kriterierna bygger på Lagen om skydd mot olyckor (LSO).

– Nu hoppas vi många kommuner hänger på Sotenäs fina arbete. Vi har gjort ett grovt överslag, att över hälften av Sveriges kommuner har goda förutsättningar för en certifiering. Nu gäller det bara att fler sätter sig ned och tar tag i frågan! säger Anders Wernesten.

Ny forskning från Göteborgs universitet kullkastar de tidigare etablerade antagandena att växtplankton kan sprida sig obehindrat och att släktskapet mellan bestånden beror på avståndet. Studierna är nyligen publicerade i en artikel i Proceedings of the Royal Society B.

Hittills har det ansetts att växtplankton har kunna sprida sig obegränsat. Men genom att ta ”gentiska fingeravtryck” på hundratals individer av växtplankton från olika platser utmed kustremsan från Öresund till Koster har nu forskarna funnit att arten är uppdelad i olika populationer som har mycket lite genetiskt utbyte med varandra.

Släktskapet beror på havscirkulationen
Släktskapet mellan de olika populationerna av växtplankton beror inte på avståndet emellan bestånden utan hänger snarare ihop med den regionala havscirkulationen.

Detta innebär att algblomningar inom ett specifikt geografiskt ställe är unika. Till exempel kan en art på ett ställe producera gifter, medan samma art på ett annat ställe inte alls är lika problematisk.

– Om man vill förstå hur den giftiga varianten förväntas sprida sig bör man tittat på hur strömmarna ser ut lokalt, snarare än på det direkta avståndet från blomningens ursprungsplats, säger Anna Godhe, vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Går ner i viloläge

Dessutom fann forskarna att vissa arter av växtplankton kan gå ner i vila när de yttre betingelserna är ofördelaktiga. Växtplanktonen sjunker då ner till botten och väntar på ett gynnsammare läge då de åter kan föröka sig.

– Vi tror att det är en viktig funktion för att kunna förankra bestånden i vissa områden, säger Anna Godhe.
De funna resultaten kan ha betydelse inför framtida forskning.

– Det är skillnad på algblomning och algblomning, man kan inte dra alla över en kam. Det är därför viktigt att man känner till hur en algarts livscykel fungerar för att kunna förutspå hur algblomningen kan tänkas sprida sig, säger Anna Godhe.

Länk till artikeln: http://rspb.royalsocietypublishing.org/lookup/doi/10.1098/rspb.2013.1599

Bilderna:
Bild överst: Modellorganismen Skeletonema marinoi, som är en av de absolut vanligaste och viktigaste planktonarterna i våra kustnära vatten. Bilden är tagen med elektronmikroskop. Fotograf: Anna Godhe

Porträttbild av Anna Godhe.