Nyheter

Electro-Mobile Scandinavia AB har utvecklat ett elektriskt motoralternativ för segelbåtar. Äldre båtar med konventionella förbränningsmotorer av bensin eller dieseltyp har i många fall tjänat ut och behöver ersättas.

Kostnaderna för ett byte är relativt stora och kan i vissa fall överstiga båtens hela värde. Det här med motorbyte har man i Knivsta företaget Electro-Mobile tagit på allvar och har nu ett komplett kit konstruerat och klart för leverans till våren.

Motorer i segelbåtar är idag en vanlig företeelse för att enkelt och smidigt ta sig in och ut ur hamn samt att i nödfall gå en längre sträcka i de fall vinden har mojnat och man behöver ta sig hem. Företaget Electro.Mobile i Knivsta har under flera år arbetat med utformningen av ett kit, enkelt att montera och till en betydligt lägre kostnad än montage av en ny dieselmotor.

Förutom kostnaderna får man egenskaper som Tystare, Renare och Effektivare än dieselalternativet. Omfattande tester i sjön utanför Gräddö i Norrtälje skärgård har utförts med mycket positiva resultat säger Åke Gustafson som är tekniskt ansvarig.

Intresset har varit så stort sedan första visningen på båtmässan våren 2013 att man idag har bildat ett nytt bolag eSail AB som ska stå för marknadsföring och försäljning under ledning av Lars Magnusson. Fem personer är engagerade i test och utveckling av produkten som med all säkerhet kommer att finnas till försäljning kommande säsong våren 2014. Prisbilden är ännu inte fastställd men beräknas ligga betydligt under dieselalternativet.

Info: www.electro-mobile.se

Nu är det klart att Halmstad blir starthamn för en av världens största internationella havskappseglingar. År 2017 kommer The Tall Ships Races till Halmstad igen.

Under sommaren 2017 kommer Halmstads hamn vara fylld med skolfartyg och marina fartyg i alla dess former. Efter succén när Halmstad var värdhamn och slutdestination under The Tall Ships Races (TSR) år 2011 har STI i dag gett klartecken för Halmstad som starthamn.

Tävlingen var ett av de största evenemangen Halmstad någonsin har haft – och den här gången förväntas det om möjligt bli ännu större. – Jag är glad och stolt å Halmstads vägnar över att vi än en gång får möjligheten att vara värdhamn och denna gång även starthamn, säger kommunchef Fredrik Geijer.

– Arrangemanget hade många positiva effekter senast inte minst inom tillgänglighetsfrågorna, turistnäringen och handeln, men även Halland lyftes fram som geografisk plats. Vi hade en härlig feststämning under flera dagar i vår stad. Efter starten i Halmstad kommer fartygen segla till Kotka och därefter Turku i Finland med Klaipeda i Litauen som målhamn och slutdestination.

Prestigefylld publikmagnet The Tall Ships Races är ett arrangemang med fokus på ungdomars utveckling – en kombination av tävling men framför allt vänskaplig samsegling. Fartygen ligger i varje hamn cirka fyra dagar med fyra till fem städer som värdhamnar.

Evenemanget är prestigefyllt och mycket publikdragande med lokala organisationer i cirka 25 länder. Varje år deltar cirka 3000 ungdomar ombord på över 100 fartyg från ett 20-tal olika länder. Minst 50 procent av besättningarna är mellan 15 och 25 år.

TSR planeras fyra år i förväg och besöker olika hav och platser främst runt om i Europa, från Östersjön till Medelhavet. År 2011 var cirka 200 personer i besättningarna ungdomar från Halmstad, flera med stipendier.

Cirka 400 000 personer besökte evenemanget i Halmstad och den turistekonomiska omsättningen beräknades till cirka 190 miljoner kronor. Värdskapet innebär för Halmstads kommun en nettokostnad på cirka 15 miljoner kronor. Under 2014 kommer datumen för tävlingen att beslutas.

I morgon, tisdag, inleds VM-finalen i matchracing, Monsoon Cup, i Kuala Terengganu i Malaysia. För eWork Sailing Team med Björn Hansen, Gustav Tempelman, Phillip Kai Guhle, Sebastian Wedel och Mathias Bredin hägrar ett VM-guld.

KSSS-besättningen ligger på tredjeplats inför avslutningen men med ”striking distance” på guldet och ”neck-to-neck” med tvåan, fjolårets världsmästare, Ian Williams.

– Det känns väldigt inspirerande att åka till Malaysia med en bra chans på guldet. Vi behöver dock ha två team mellan oss och nuvarande ledaren Taylor Canfield, från Jungfruöarna, för att passera och ta guldet. Samtidigt måste vi vara före Williams och Adam Minoprio från Nya Zeeland så det är ett riktigt getingbo, säger Björn och fortsätter:

– Vi känner oss dock starka och har erfarenhet från förra årets avslutning när vi hade en liknande situation. Skillnaden nu är att det är flera team inblandade i medaljstriden.

Monsoon Cup startar alltså i morgon 26 november och avslutas på lördag. Tävlingen kan följas LIVE på www.wmrt.com

– Vi hoppas våra svenska supportrar följer oss och hejar på oss. Det är kul att stödet är så stort som det är. Det är många som hör av sig och vill önska lycka till, avslutar Björn.

Foto: Brian Carlin/Alpari World Match Racing Tour.

Stena Sailing Team har jagat framgångar i världscupen i match racing touren 2013 och millimetrarna hittills inte varit på deras sida. Men även om medaljhoppet är borta finns det mycket kvar att slåss för och när säsongsfinalen startar i Malaysia nästa vecka kommer de ge allt för att visa vad de går för.

Målet för Stena Sailing Team var inför säsongen att vinna en medalj i Alpari World Match Racing Tour. Efter en stark inledning i Tyskland har de varit nära att nå gå långt i världscupen men inte lyckats nå ända fram i deltävlingarna i Korea, Chicago, Bermuda och på hemmaplan i Stena Match Cup Sweden. Inför säsongsfinalen Monsoon Cup ligger de på åttonde plats i tabellen och avståndet upp till toppen är för stort för att kunna utmana i medaljstriden.

– Inför finalseglingarna har vi arbetat med att få ihop de viktiga delarna i vår segling så att vi kan hålla ihop helheten och vinna på att vara starka i de avgörande detaljerna. Vi vill undvika straff, vara träffsäkra i vägvalet, se till att vi har bra fart i båten och se till att kommunikationen är tydlig så att vi vinner fler dueller.

Höjdpunkten hittills var såklart tävlingen i Marstrand för det är alltid kul att tävla inför människor vi känner, våra familjer och sponsorer samtidigt som vi gjorde bra ifrån oss och var väldigt nära att nå semifinal, säger lagets trimmare Oscar Angervall.

Nu är Stena Sailing Team på väg till Kuala Terrenganu i Malaysia för att segla säsongens sista deltävling – Monsoon Cup som börjar på måndag och laget har fortfarande mycket att kämpa för. En stark avslutning är inte bara ett styrkebesked inför nästa års säsong.

– Det är viktigt för oss att visa var vi står och få ett bra avstamp inför nästa år. Vi har inte gett upp och vi vill visa oss själva och alla andra att vi kan nå toppresultat. Det känns som att vi haft en hel ”stolpe ut” tidigare i år men om vi seglar så bra som vi vet att vi kan göra så kan vi gå hela vägen, säger Oscar Angervall.

2011 seglade Johnie Berntsson och laget final i Monsoon Cup men det är inte det enda som talar för dem. Enligt Oscar trivs laget i båtarna som används i tävlingen och som är lik DS37:orna som de laddat upp med att träna med i Långedrag de senaste veckorna. På måndag blir det ett sista träningspass i Malaysia på tävlingsbanan innan regattan startar.

– Vi trivs med att segla i Malaysia även om det kan vara varmt och regnigt och ganska svårt när det kommer till vägval. Starterna är väldigt avgörande och kommer man tvåa ut ur starten kan det vara svårt att ta igen. Vi är laddade och kommer att segla för att nå så långt vi kan utan att ha någon press på oss, säger Oscar och tillägger att Stena Sailing Team är väldigt laddade inför att ge sig in i Monsoon Cup.

– Vi är väldigt tacksamma för stödet vi fått från sponsorer, vänner och våra familjer under säsongen och vi gör alltid vårt yttersta för att ge tillbaka till dem på olika sätt, men det hade varit fantastiskt kul att komma hem med en bonus i form av en seger i bagaget.

Monsoon Cup 25 – 30 november
Måndag – onsdag: Round Robin från klockan 03:00 (svensk tid)
Torsdag: Kvartsfinaler och semifinaler från klockan 03:00 (svensk tid)
Fredag: Final från klockan 03:00 (svensk tid)

Följ Monsoon Cup via webb-TV
http://new.livestream.com/WorldMRT

Följ Monsoon Cup via Twitter
https://twitter.com/wmrt_liverace

Fisk som har förmåga att leva i flera havsmiljöer klarar bättre av klimatförändringen jämfört med de fiskar som bara rör sig en miljö. Det visar studier av forskare från Göteborgs universitet som publicerats i vetenskapliga tidskrifterna Polar Biology och Plos one.

I Arktis syns klimatförändringens konsekvenser mycket tydligare än i andra delar av världen. Vattentemperaturen i det arktiska havet har till exempel ökat flera grader under de senaste åren och därför har flera fiskarter redan ändrat sitt geografiska utbredningsområde.

Närbesläktade fiskar påverkas olika
Sommaren 2009 åkte 16 forskare från Göteborgs universitet på expedition till Grönland för att studera klimatförändringens inverkan på fiskarter i Arktis. Resultat visar att de pågående klimatförändringarna påverkar närbesläktade fiskar olika.

– Klimatförändringen kommer troligtvis att få stor inverkan på den framtida artsammansättningen i den arktiska fiskfaunan, säger forskaren och biologen Albin Gräns vid Göteborgs universitet.

I forskningsstudierna ingick Arktisk grentaggig simpa som bara finns i Arktis, Arktisk simpa som även har en något mer sydlig utbredning, samt Rötsimpa som finns både i Arktis och längst Europas västkust och Nordamerikas östkust.

Vissa arter mindre konkurrenskraftiga
Forskarna mätte fiskarnas ämnesomsättning vid olika temperaturer. Ett av målen med försöken var att se om arktiska arter är sämre anpassade till höga temperaturer och därmed har svårare att konkurrera med andra simpor. Försöken utfördes under den historiskt varma arktiska sommaren 2009.

Resultaten visade att de två arterna med mer sydlig utbredning var bättre anpassade vid den aktuella sommartemperaturen än den mer nordligt förekommande Arktisk grentaggig simpa.

– Den senare hade minskad konkurrenskraft under den varma rekordsommaren 2009 och kan alltså redan vara negativt påverkad av de pågående klimatförändringarna.
Klimatförändringen rubbar balansen
Idag befarar många forskare att den ökande havstemperaturen kan slå hårt mot vissa arter.

– På sikt kan det leda till att vissa mer specialiserade arter kommer att minska i antal eller rent av helt slås ut. Det är en utveckling som på sikt skulle reducera den biologiska mångfalden i Arktis.

Länk till artiklar: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0062859
http://link.springer.com/article/10.1007/s00300-013-1301-0

Foto: Fredrik Jutfelt.

Svenska Gecea presenterade sin nya generation trimplanscylindrar på METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam den här veckan. De heter XP2 och innehåller flera goda nyheter.

Bland annat är plastdetaljerna på nya elhydrauliska Gecea XP2 tillverkade i ett nytt plastmaterial, som har en högre täthet än tidigare. Ytan är mycket bättre och står emot både slitage och annan påverkan.

Denna trimplanscylinder monteras via ett 28 mm hål. Alla kopplingar sitter på båtens insida. Båtar upp till 40–50 fot kan köras på en enda cylinder per trimplansplåt eftersom den nya cylindern är 40 procent starkare än konkurrenternas motsvarande produkter.

Info: www.gecea.com

Svenska Delta 88 står för något helt nytt i yachtvärlden. Lång och smal som en klassisk Petterssonbåt, men modern och stilfull som en riktig yacht ska vara. Båtliv har kört denna lyxiga privatyacht där varje detalj är noga genomtänkt.

Efter tio år på marknaden och fler än 350 sålda motorbåtar på 26–54 fot var Delta Powerboats redo för en riktig storsatsning. Företaget, som har sitt huvudkontor i Stockholm, tillverkar sina båtar vid Luksusjaht (ägare Lennart Alpstål). Där byggs också flera av Arcona Yachts båtar och tidigare även ett par modeller till finska Nautor´s Swan.

Delta har jobbat hårt för att ta fram moderna och bränsleeffektiva båtar. De byggs därför i moderna material och metoder – kolfiber med vakuuminjicering – som ger en lätt och väldigt stark konstruktion.

Detta gäller i högsta grad även för Delta 88, som har ritats av designern Lars Modin i Vaxholm. Han hade redan designat yachten när den första köparen bestämde sig för att satsa på detta annorlunda båtprojekt. Båten började byggas våren 2011, när den ekonomiska krisen var som mest påtaglig. Då var det en mer strömlinjeformad yacht med delvis annan överbyggnad, men med samma skrov som den färdiga båten.

– Delta 88 var helt färdigritad när kunden beställde den. Han gillar matlagning och ville ha en pentryspis med fem värmezoner, men i övrigt stämmer det mesta med grundritningarna, säger Lars Modin.

Gyro stabiliserar
Delta 88 vänder sig till kunder som kan köpa vad de vill på den internationella yachtmarknaden. Ändå valde de en båt i skandinavisk stil.

– De två första kunderna har fokuserat på chansen att äga något unikt och annorlunda. Som blickar framåt men ändå med traditioner, med ett modernt och tidlöst snitt. I kombination med riktigt bra ljudsystem och underhållning, Seakeeper gyrostabilisator och den moderna konstruktionen så får de det, säger Kalle Wessel, försäljningschef och delägare för Delta Powerboats.

– Ska man vara krass så är det nästa ingen som gör det vi gör. Det har vi märkt med Delta 54. Det finns en liten klick människor som uppskattar det vi gör och det räcker för oss. Vi riktar oss inte till en massmarknad.

Lätt att hantera
Båtliv har provkört Delta 88 på Askrikefjärden utanför Lidingö. Vi slogs direkt av hur lätthanterad denna enorma fritidsbåt faktiskt är. Tre stycken Volvo Penta IPS dieselmotorer på 900 hk vardera i kombination med joystick gör manövreringen tämligen enkel. Tack vare IPS klarar sig Delta 88 utan bogpropeller.

Efter en stunds inlärning hade den rätta känslan infunnit sig och vi fick en viss kontroll över 88-fotaren. Yachten går väldigt mjukt och lugnt i sjön. Från kommandobryggan – det är verkligen en riktig brygga – har kapten bra översikt över den 25,88×6,20 m stora Delta 88. Med motorerna placerade ganska långt akterut är det tyst och behagligt i alla utrymmen.

Så länge Delta 88 går under 20 knop känns det nästan som om man glider fram. Känslan av hög fart infinner sig inte nämnvärt utan det kan mest beskrivas som en högklassig glidarupplevelse. När vi kommer över 25 knop och närmar oss toppfarten på 37 knop – accelerationen är bra hela vägen – är det fortfarande relativt tyst ombord. Allt sker med värdighet och under kontroll.

Låg bränsleförbrukning
Tack vare all kolfiber och IPS-maskinerna är bränsleförbrukningen relativt sett mycket låg.

– Vid 30 knop drar hon 330 liter per timme. Det är unikt för en så här stor båt och ger en lång räckvidd, säger Kalle Wessel.

Det känns verkligen i hela båten att Delta har tänkt igenom allt med en oerhört stark grundkonstruktion i vakuuminjicerad kolfiber. Samma material har även använts bland annat under durkarna för att förstärka båtens vridstyvhet. Tack vare byggtekniken är båten cirka 30 ton lättare än motsvarande byggd i glasfiber med traditionell tillverkning, vilket är en enorm fördel för bränsleekonomin, miljön och båtens räckvidd.

– Målet har varit att behålla kärnvärdena från varumärket Delta och bygga den vackraste och mest bränsleeffektiva yachten på marknaden, vilket gör att folket ombord kan njuta av sin båt. Vi är tacksamma för möjligheten att få bygga den här båten för en av våra kunder som har utvecklats sitt båtägande tillsammans med oss under flera år, säger Kalle Wessel.

Skandinaviskt arv
Stilen ombord är inte så ultramodern som den kan bli i vissa italienska yachter som vi också har varit ombord i. De kan bli så extremt eleganta att de blir helt opersonliga eller så flashigt lyxiga att man inte vågar röra sig ombord.

Delta har i sin 88-fotare i stället valt att framhäva arvet från skandinaviskt båtbyggeri med en hel del teak och rostfritt. Det är ett smart val som gör Deltan unik, men skenet bedrar. I både skott och dörrar är det lättviktsmaterial under vacker faner, men det hela är utfört med en teknik och finish i absolut toppklass.

Båten har mycket fina utrymmen både för besättningen på upp till fyra personer (hytter vid motorrummet). Längst upp finns en flybridge av största modellen och även övriga däcksutrymmen är mycket väl tilltagna. I aktern finns en stor badbrygga, som blir ännu längre när den hydrauliskt utskjutbara plattformen fälls upp. Som vanligt på yachter har Delta 88 ett garage, anpassar för en William´s Jet Rib.

Boutrymmena lämnar inget övrigt att önska. Ägarhytten ligger tvärs mitt i båten, framför den finns en gästkabin på respektive sida och längst fram i fören en VIP-kabin. Alla med egna badrum. Eftersom detta är en yacht har ägarkabinen dessutom en walk-in-closet…

Längst i aktern huserar de tre Volvo Penta-motorerna i ett vitmålat motorrum. Här finns även bland annat två generatorer, luftkonditionering och en Seakeeper gyrostabilisator som effektivt dämpar båtens rullningar i sjön.

Smakar det, så kostar det och priset för Delta 88 är nästan 50 Mkr plus moms. Då får köparen en unik, skandinavisk yacht som absolut har det där extra. Att konceptet fungerar är redan bevisat. Den första båten infriar alla förväntningar och nummer två är redan såld och under byggnation för leverans 2014.
Text & foto: Lars-Åke Redéen Foto: Delta Powerboats

Garmin presenterar nu DownVü och SideVü – ekolodsteknik som ger en extremt tydlig bild över föremål, struktur och fisk som befinner sig under och vid sidan av båten.

– För sportfiskare av alla slag, är det viktigt att ha en tydlig bild av vad som finns direkt under och vid sidorna av båten. Med DownVü och SideVü får du värdefull information som kan användas tillsammans med många av Garmins marina produkter, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

DownVü
Garmin DownVü är ett högfrekvent ekolod som skannar av området under båten och ger en fotoliknande presentation av föremål, struktur och fisk som båten passerar över.

Nya echo™ dv och echoMAP™ dv serien
Ekoloden i nya echo dv-serien stödjer DownVü. Oavsett om du väljer en 4-tums gråskalig echo-enhet eller en med färgskärm får du samma tydliga precision av DownVü på ditt ekolod med en DownVü-givare. Nya echo-serien är även kompatibel med 50kHz givare, som ytterligare utökar funktionaliteten vid fiske i saltvatten. Även echoMAP 50dv och 70dv kan visa DownVü ekolodsteknik.

GPSMAP® 527xs och 721xs
Du som redan har köpt en ny GPSMAP 527xs eller GPSMAP 721xs, kommer kunna uppdatera den gratis på Garmins hemsida så att den blir kompatibel med DownVü. Tillsammans med en DownVü givare (adapter krävs för vissa enheter), får du all DownVü-teknik i din sjökortsplotter.

Nya GPSMAP 800- och 1000-serien
Nya GPSMAP 800- och 1000-serien är förberedda för DownVü scanning med CHIRP ekolodsteknik och stödjer SideVü och DownVü med CHIRP ekolodsteknik tillsammans med GCV™ 10 black box ekolod.

SideVü
Precis som DownVü är SideVü ett högfrekvent ekolod som ger dig en tydlig bild av fisk och struktur som finns vid sidan av båten. Denna verklighetstrogna bild av vad som finns under vattenytan hjälper till att identifiera de mest idealiska platserna och strukturer för fiske. Med brusreducering för en extremt skarp högupplöst bild, är det enkelt att se var det bästa fiskestället är.

GCV 10
Samma CHIRP-teknk som finns i GSD™ 26 blackbox finns också i GCV 10. GCV 10 blackbox, tillsammans med SideVü och DownVü givare, adderar SideVü och DownVü med CHIRP ekolodsteknik till kompatibla enheter (Garmin echoMAP 70, GPSMAP 721/721xs, GPSMAP 800- och 1000-serien). CHIRP sveper genom ett spektra av frekvenser och ger en otroligt detaljrik bild av världen under vattnet. DownVü funktionen presenterar det som finns under båten och SideVü det som passerar vid sidorna om båten.

Kombinerat med plotterns traditionella HD-ID™ ekolod får du allt det bästa samlat i en enda enhet och fantastiska möjligheter för avancerat fiske i både söt- och saltvatten. GCV 10 har tre nätverksportar för avancerad nätverksdelning mellan flera enheter.

Nya echo DownVü serien beräknas vara tillgänglig i december 2013 och nya echoMAP DownVü serien samt GCV 10 black box i mars 2014.

Info: www.garmin.com/marine2014.

Smögens sjöräddningsstation söker fler frivilliga sjöräddare. Är man van att köra större båtar är det ett plus, men alla som vill hjälpa till är välkomna. Den 30 november bjuder stationen in till rekryteringsdag.

Sjöräddningsstationen på Smögen utför cirka 150 uppdrag varje år och är sett till antalet utryckningar en av Sveriges tio största räddningsstationer. Stationen förfogar över tre räddningsbåtar och ett miljöräddningssläp. Idag är drygt 30 personer engagerade som frivilliga sjöräddare, men nu behöver de bli fler.

– De allra flesta hos oss har vanliga heltidsjobb och familjer, och det kan vara svårt att få tid över till jourbemanningen. Därför hoppas vi att fler vill ansluta sig till vårt gäng. Som tack för tid och engagemang så får man både utbildning, sjövana, goda vänner och fantastiska upplevelser, säger Lennart Stenman, frivillig sjöräddare sedan över tio år tillbaka.

Sjöräddningssällskapet är en ideell organisation helt utan statliga bidrag. Över 2 000 frivilliga sjöräddare, fördelade på 67 stationer, arbetar ideellt och ställer upp dygnet runt, året runt och i alla väder. Alla sjöräddare får kontinuerlig utbildning, både på lokal nivå och genom regionala och nationella utbildningar. För att arbeta ideellt som frivillig sjöräddare fordras ett genuint intresse för sjön och en stor vilja att hjälpa människor i nöd.

På Smögen har Sjöräddningssällskapets station blivit mer än en räddningsstation, stationshuset och båtarna som ligger förtöjda intill fyller också en viktig social funktion.

– Sjöräddningssällskapet är en viktig del i ett levande kustsamhälle, vi gör verkligen skillnad för såväl turister som bofasta, säger Lennart Stenman.

Den 30 november klockan 10.00 till 13.00 håller Sjöräddningssällskapet på Smögen öppet hus och rekryteringsdag. Förhoppningen är att hitta många fler som vill vara en aktiv del av svensk sjöräddning.

Volvo Penta vann en DAME Design Award vid branschmässan METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam med sitt revolutionerande Glass Cockpit koncept.

Företaget har redan fått bevis för hur innovativ produkten är. Vid branschmässan IBEX i september fick de ett särskilt Innovation Award. På METS vann de kategorin ”Marine electronics and marine related software”.

Det prestigefyllda DAME Design Awards ges till de mest trendstättande produkterna i marinbranschen. Glass Cockpit, som levereras i samarbete med elektroniktillverkaren Garmin, är ett sådant tack vare den för båtbranschen nya tekniken.

– Vi är väldigt glada för att ta emot det prestigefyllda DAME Design Award, säger Stefan Carlsson, vd för Volvo Pentas Europeiska verksamhet.

– Volvo Penta har länge varit känt för sin innovativa teknologi i marinindustrin. Glass Cockpit illustrerar hur vi fortsätter att förändra båtägande genom att göra körning och navigering enklare än någonsin.

Det unika Glass Cockpit System gör att instrumentbrädan är lätt att hålla ren och lätt att använda. Och framförallt – översikten och styrningen av både motor och navigering förbättras och är samlad på ett ställe.

All förarinformation och alla displayer är samlade i Glass Cockpit System som är integrerat med EVC-systemet. Displayerna är lätta att hantera med ny funktion, vilket ger omedelbar kontroll. Det finns sex displayer i två versioner i olika storlekar från 8 till 19 tum.

One look. One touch. One system.
När du startar din båt tänds alla skärmar samtidigt, som på en bil. Alla inställningar som du styr, även dimning av instrumenten, sker både vid rodret och på bryggan samtidigt. Med Glass Cockpit System får du en enhetlig och ergonomisk design – och gränssnitt – för hela instrumentbrädan, med knappar på reglagen och tryckkänslig skärm.

Auto guidance
Denna unika funktion söker i alla relevanta sjökort för att skapa en rutt du kan följa – och undvika grunt vatten, bojar eller andra hinder. Tillsammans med autopiloten visar den inte bara vilken väg du ska ta utan den ser även till att du kommer dit!

Full integrering
Full EVC-funktionalitet innebär att du kan övervaka funktioner som Dynamic Positioning System, interceptorer och autopilot genom displayerna.

Septembers statistik från Tillväxtverket/SCB visar att turismen ökar mest i Västsverige. Under årets första nio månader ökar antalet gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar med 4,4 %, vilket kan jämföras med Sverigesnittet på 1,3%.

Mest ökar de utländska gästnätterna och allra mest i Bohuslän.
Totalt till och med september månad redovisades 2,2 miljoner gästnätter i Bohuslän, varav 821 tusen på hotell, stugbyar och vandrarhem och 1,4 miljoner gästnätter på camping. Utvecklingen på hotell, vandrarhem och stugbyar ligger på +8% i Bohuslän (jämfört med +4,4% för länet).

I september var tillväxten av utländska gästnätter i Bohuslän ännu högre, med en ökning på +28%. Totalt under året har de utländska gästnätterna i Bohuslän ökat med 18% på hotell, stugbyar och vandrarhem och exportandelen ligger nu på 29%, vilket är högst i länet.

Bland de utländska gästerna ökade de norska mest volymmässigt (30 000 fler övernattningar i år än tom september 2012), vilket är en tillväxt på 20%. Men även andra nationaliteter gillar Bohuslän, både från Europa och långväga marknader. Brittiska gästnätter i Bohuslän har ökat med 54%, franska med 24% och spanska med 28%. Övernattningarna från USA gick upp 47%. Tillväxten på den svenska marknaden har hittills också varit positiv (+4%).

Lotta Nibell-Keating, tf VD Västsvenska Turistrådet kommenterar ökningen; – Den utländska ökningen i september stärker vår tro på utvalda internationella marknader. Genomslaget i vårt internationella pressarbete är större än någonsin med besök och artiklar från några av världens mest renommerade tidskrifter. Parallellt har arbetet inom projektet Bohuslän på Export – i Sverige och Utlandet tagit fart där fokus bland annat ligger på att utveckla konkurrenskraftiga produkter och upplevelser utifrån marknadsefterfrågan. Resultatet är att alltfler internationella researrangörer satsar på Västsverige, vilket ger fantastiska marknadsföringseffekter och möjligheter.

Foto: Jonas Ingman.

Just nu kan du svara på en så kallad konsultation, en webbenkät, där EU-kommissionen samlar in synpunkter om hur man ska kunna minska mängden marint skräp. – Jag hoppas att många har sett enkäten och bidragit med sina synpunkter, säger Johanna Eriksson, handläggare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Marint skräp är ett problem som vi måste jobba med gemensamt över nationsgränser för att kunna lösa. Det finns olika åtgärder man kan ta till och för att fånga upp intressenternas åsikt har EU-kommissionen har lagt upp en så kallad konsultation i form av en enkät på webben, där alla medborgare är välkomna att tycka till.

Resultaten av konsultationen kommer att användas som underlag när EU-kommissionen ska formulera målsättningen för EUs arbete med att reducera mängden marint skräp.

– Det behövs många olika typer av åtgärder för att komma tillrätta med problemen och oftast vet berörda aktörer bäst hur de kan bidra till att lösa problemen, säger Johanna Eriksson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.

Alla medborgare är välkomna att fylla i enkäten, men den vänder sig särskilt till representanter för branscher inom avfallshantering, plastproduktion, återvinning, fiske och sjöfart, samt till myndigheter och organisationer som jobbar med marint skräp. Enkäten är öppen till 18 december.

Varje år flyter det iland mellan 4000 och 8000 kubikmeter marint skräp på svenska västkusten. Det krävs internationell samverkan för att vi ska komma tillrätta med problemen men det krävs också att vi arbetar på hemmaplan.

– Det är viktigt att berörda aktörer bidrar – avfallsbranschen, plastproducenter, fiskeri- och sjöfartsnäringen – liksom den stora allmänheten, vi måste alla dra vårt strå till stacken, säger Johanna Eriksson.

Svara på konsultationen:
http://ec.europa.eu/environment/consultations/marine_litter_en.htm

Läs mer om marint skräp på HaVs hemsida:
www.havochvatten.se/kunskap-om-vara-vatten/miljohot/marint-skrap.html

Källa: HaV.

Nu börjar arbetet med den nya Marieholmsbron i Göteborg. Det kommer att innebära begränsningar i farleden. Sjöfartsverket uppmanar till ökad uppmärksamhet och tålamod under arbetets gång.

De kommande åren ska tre nya älvförbindelser byggas mellan den befintliga Göta älvbron och Marieholmsbron i Göteborg. Först ut är Södra Marieholmsbron och under november börjar arbetet med muddring och markförstärkning. Detta innebär begränsningar i farleden.

För att byggandet ska kunna fortlöpa utan störningar så kommer halva farleden att stängas av. Det kommer också att förekomma kortare perioder när hela farleden måste stängas. Det kommer inte finnas utrymme för mötande trafik vid Marieholmsbron och därför kommer passagen att ljusregleras.

Följ tillfälliga markeringar och inhämta den senaste informationen från Sjöfartsverkets underrättelser för sjöfarande: www.sjofartsverket.se/ufs

Maritim djupdata, maringeologi och sjömätning är några av de punkter som står på programmet för heldagsseminariet En dag på djupet som arrangeras på Visualiseringscenter i Norrköping den 21 november.

Intresset för havet som resurs ökar från många håll och djupdata utgör viktig kunskap för alla komplexa frågor kring våra hav och insjöar. Det finns stor efterfrågan på digital djupdata, bland annat för att ta fram djupkurvor och siffror till sjökorten, men även som underlag för maritim forskning och till exempel vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten.

På torsdag 21 november samlas forskare, experter och sakkunniga inom bland annat sjömätning, maringeologi och havsförvaltning i Norrköping för ett heldagsseminarium med syftet att lyfta fram olika användningsområden för djupdata.

– Vi vill skapa ett intresse och engagemang för de möjligheter som finns för att använda djupdata även utanför sjöfartssektorn, säger Ralf Lindgren, systemchef inom affärsområdet sjögeografi på Sjöfartsverket.

Seminariet innehåller korta presentationer från olika aktörer inom exempelvis havsmiljö, oceanografi, havsplanering, marin geologi och kustzonsfrågor. Bland annat deltar Linda Gustavsson från Sjöfartsverket och berättar om den pågående havsgränsutredningen – var går egentligen Sveriges gränser till havs?

Hela programmet hittar du här: http://uli.se/en-dag-pa-djupet

Garmin presenterar nu en gratis mobilapplikation som gör att du kan se och kontrollera din Garmin sjökortsplotter från din mobila enhet. Med full tillgång till alla menyer, skärmbilder och funktioner, ger Garmin Helm dig möjlighet att övervaka och styra ditt navigationssystem när du inte står vid rodret.

– Garmin Helm speglar din Garmin sjökortsplotter och du kan dra nytta av detta på olika platser i båten som för tillfället passar dig, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
– Mobil elektronik ökar i närvaro inom det marina och Garmin Helm ger dig full funktionalitet och spegling av dina sjökortsplottrar från dina mobila enheter.

Garmin Helm har samma enkla handhavande som Garmins övriga produkter och du väljer från en lista med miniatyrbilder vilken plotter du vill styra. Om flera SmartMode™ plottrar är installerade, kommer miniatyrbilderna att samlas i samma ordning som de är installerade på båten. Sedan, efter att ha valt den önskade skärmen, får du kontroll över sjökortsplottern genom att interagera med den mobila enhetens skärm. Du kan på så vis enkelt ändra till andra multifunktionsdisplayer att visa och kontrollera.

Garmin Helm kan hantera upp till fem mobila enheter samtidigt. Eftersom säkerhet är viktigt ombord kan behörigheten att ändra några inställningar begränsas helt eller till att endast visa information.

Garmin Helm är ett gratis program och är nu tillgänglig från App Store för iPad® och iPhone®. Garmin Helm kommer att fungera tillsammans med GPSMAP 527, 721, 820 och 1020 som har inbyggd Wi-fi samt GPSMAP 8000-serien och GPSMAP 8500 Black Box-serien. (Garmin Marine WiFi-adapter som säljs separat behövs.)

Garmin Helm kommer att stödjas av ytterligare GPSMAP-plottrar i framtiden. För den senaste informationen om kompatibilitet, besök www.garmin.com.

Norska Sleipner vann på tisdagen den prestigefyllda utmärkelsen DAME ((Design Award METS)) på METS (Marine Export Trade Show) i Amsterdam. DAME är en av de finaste utmärkelserna som ett tillbehör eller en utrustningsdetalj för båtar kan få och det delas ut av en internationell jury på den stora branschmässan.

Det finns redan ett antal olika system för stabiliseringsfenor på marknaden. Sleipner har dock lyckats göra en egen variant speciellt anpassad för större motorbåtar på 50–130 fot. Deras system fungerar dessutom både när båten körs och när den ligger stilla, vilket är en klar fördel om än inte unikt.

Enligt juryn är Sleipners system mycket nytänkande och det belönas därför med DAME.

Info: www.sleipner.no

Regeringen har beslutat om en utökning av den ekonomiska ramen för ersättaren till signalspaningsfartyget HMS Orion. Därmed säkerställs en långsiktig lösning på behovet av underrättelseinhämtning till sjöss i närområdet.

Bakgrunden är en förnyad bedömning av kostnaderna för ersättaren till signalspaningsfartyget HMS Orion, vilken innebär att den ekonomiska ram som regeringen beslutade om 2010 inte är tillräcklig. Försvarsmaktens nya bedömning har inneburit en försening av anskaffningen på cirka ett år.

Förseningen väntas inte få några konsekvenser för verksamhetens kontinuitet.

Garmin presenterar nu en ny serie kombinationsprodukter med inbyggt ekolod och förmåga att nätverka med befintliga kombinationsprodukter. GPSMAP 800- och 1000-serien ger centrala funktioner som är gynnsamma för alla båtägare.

– Den här nya GPSMAP-serien passar sportfiskare och båtägare av alla dess slag, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Oavsett om du är intresserad av att bygga nätverk med dina övriga marina Garmin-produkter eller helt enkelt bara vill ha en mångsidig och funktionell sjökortsplotter, är GPSMAP 800- och 1000-serien rätt val.

GPSMAP 800- och 1000-serien finns som kombinerade kartplottrar och ekolod med 8-tums och 10-tums skärmar. Med ett intuitivt gränssnitt, ger de nya instrumenten dig en komplett lösning genom att komplettera befintliga 527 och 721-seriens enheter. 527xs och 721xs har ett inbyggd 1kW traditionellt ekolod som använder CHIRP-teknik. De är också förberedda för att kunna använda nya DownVü och SideVü (GCV™ 10 behövs) som ger dig en fotolik bild över det som finns under och vid sidan av båten.

GPSMAP 800- och 1000-serien har inbyggd 10 Hz antenn och läser Garmins BlueChart Vision sjökort. Enheterna är kompatibla med radar och nätverk och finns både med och utan ekolodsfunktion.

Nya GPSMAP 800- och 1000-serien beräknas vara tillgänglig i mars 2014.

Info: www.garmin.com/marine2014.

B&G presenterar nu sin nya Zeus2 plotter. Fylld av B&G specifika seglingsfunktioner är Zeus2 utformad för cruising, cruiser/racers och racing båtar. Zeus2 erbjuder förbättrade segelnavigeringsfunktioner som SailTime beräkningar, som visar tid till waypoint, avstånd till waypoint och uppskattad ankomstttid till waypoint med layline beräkningar.

Pressmeddelande:
Navigatörer och cruisingentusiaster, kommer båda att gynnas av förstärkta laylines, som erbjuder möjligheten att visa kryssvinklar på Zeus2, även utan en aktiv waypoint. Med ännu bättre tidvatteberäkning tack vare Navionics aktiva tidvatten och flodinformation kan Zeus2 beräkna tidvatten ännu mer noggrant (Navionics Platinum + krävs för att se denna data).

Zeus2 har också SailSteer, en funktion unik för B&G, som kombinerar viktig seglingdata till en tydlig display. SailSteer funktionen visar Kurs och KÖG, nuvarande Layline, beräknat tidvatten, Sann Vindvinkel Indikator, Rodervinkel Indikator för att nämna några funktioner. Alla data visas i förhållande till båten, så det är snabbt och lätt att relatera till verkligheten.

Zeus2 sticker ut från mängden, med sin multi-touch-skärm och intuitiva menyer. Seglare kan ”pinch zooma” och snabbt bläddra sig igenom navigeringsalternativen. Tack vare dubbla kortplatser så kan navigatörer välja mellan att använda sig av C-MAP ® och/eller Navionics ®, Insight Genesis egengjorda sjökort och/eller NV kartor.

Från den ultrasnabba processorn, som erbjuder sömlösa sjökortsuppdateringar och superskarp grafik, till det bondade glaset och den ljusstarka LED belysningen. Varje tum av Zeus2 är konstruerad för att ge stil och prestanda i de tuffaste av miljöer, både racing och cruising.

Zeus2 integreras sömlöst med segelbåtens nätverk och stödjer Broadband 4G™ Radar, AIS, Czone digitala switching, sensorer, instrument och mycket mer. Perfekt för segalaren som gillar mer att spendera mer tid på vattnet än att läsa manualer. Zeus2 har en mängd alternativ för att förbättra navigeringen och maximera seglingsframgången.

Zeus2 är kompatibel med GoFree trådlösa teknik när det paras ihop med en WIFI-1 modul, så du kan styra och visa kartfunktion, radar och många andra funktioner i Zeus2 via din surfplatya – var du än är ombord. Du kan även visa data på din Smartphone och på så vis ha en plotter i fickan!

Vi är stolta över att välkomna Zeus2 som den senaste medlemmen i den unika B&G seglings-specifika familjen av kartplottrar, navigationsprodukter och instrument. Från SailSteer funktionen till interna tidvattenberäkningar, varje del av Zeus2 har utformats att möta de unika behoven hos en seglare, säger Leif Ottosson, Navicos CEO, moderbolaget till B&G.

Zeus2 kartplottrar kommer att vara tillgänglig från och med våren 2014, Zeus2 7tums börjar på SEK 11 350:-inkl. moms.

Info: www.bandg.se

Simrad presenterar idag sin nya NS-serie av multifunktionsdisplayer – nya Simrad NSS evo2 – på den stora tillbehörsmässan METS i Amsterdam. Detta är, enligt Simrad, en perfekt kombination av intergration, design och prestanda. NSS evo2 kommer med den optimala navigationslösningen för motorbåtar och sportfiskebåtar.

Pressmeddelande:
Simrad NSS evo2 erbjuder ett användarvänligt, ikon-baserat gränssnitt och multitouch för att vara så lättmanövrerat som möjligt. Dess kraftiga processor förser användaren med blixtsnabba kartor, ekolod och nöjesfunktioner. För den seriösa havsfiskaren finns det integrerade ekolodsmöjligheter i NSS evo2 och den har det bredaste tillgängliga utbudet av ekolodstekniker. För motorbåtsägaren finns kompabiliteten med prisvinnande Broadband Radar och flertalet kartleverantörer som ett bra tillval.

Simrad NSS evo2:s navigationssystem med branschledande integrationsmöjligheter och infälld design har den optimala mixen av form, passform och funktion som gör att den passar även de mest medvetna båtägarna.

Med sina paneler i borstat silver eller klassiskt svart, maximeras skärmstorleken på NSS evo2 och ger den ett slimmat, elegant utseende. Den finns i 7 -, 9 -, 12 – och 16-tums widescreen-skärmar. Simrad NSS EVO2 har TouchSensible ™ multi-touchkontroll med ingång för kontrollpanel och vridreglage för precision oavsett väder ute på sjön. Systemet ger snabb och smidig multi-touch tillgång till alla funktioner tack vare en intuitiv meny. Kartbilden kan flyttas, zoomas och personifieras på ett användarvänligt sätt, medan de förinställda lägena av displayen är optimerade för att ses i widescreen oavsett om det är för fiske eller nöjeskörning.

NSS evo2 har en helt integrerad autopilot och en skärm dedikerad för nöjeskörning vilket ger föraren kraftfull navigering och ett oöverträffat utbud av enkla plug-and-play expansionsalternativ. För seriösa sportfiskare har NSS evo2 den bästa inbyggda ekolodstekniken på marknaden – Broadband Sounder, inklusive BSM-1, BSM-2 CHIRP ekolod och StructureScan ® HD.

NSS evo2 är kompatibel med alla Simrads innovativa prestandamoduler, inklusive Broadband4G ™ och 3G ™ Radar, Gofree Wireless WiFi-1, SonarHub ™ Ekolod, SonicHub ® marin ljudserver och mycket mer. Systemet är helt anpassningsbart, båtägare kan koppla ihop upp till sex NSS Evo2 mulitfunktionsskärmar, visa information från motorn och styra enheter via digital switching. Systemet är även utrustat med en HDMI-videoutgång för kompatibla monitorer och videoingång med stöd för mörkerkamera.

Precis som övriga multifunktionsmaskiner i Simrads NS-serie, stöder NSS EVO2 det största utbudet av kartografi-alternativ på marknaden. Kartografi som är kompatibel inkluderar Jeppesen C-Map Max-N diagram, Navionics ® Gold och Platinum, Insight Genesis ™ samt en mängd andra sjökort. Användare av NSS Evo2 kan även navigera med hjälp av två olika diagramtyper samtidigt.

– I och med introduktionen av vår NSS evo2, har varje fritidsbåtägare och sportfiskare tillgång till den ultimata navigationslösningen, säger Leif Ottosson, VD för Navico.

– Den erbjuder oklanderlig hastighet och prestanda samt den mest integrerade navigationsportföljen på marknaden av prisbelönta radar, ekolod och lösningar ämnade för underhållning. NSS evo2 erbjuder bekväm och intuitiv användbarhet, och ser fantastisk på alla styrplatser. ”

Simrads NSS7 evo2 och NSS9 evo2 finns på marknaden från december 2013 och rekommenderat pris är från SEK 13900:- inkl. moms.
NSS12 evo2 och NSS16 evo2 börjar säljas i mars 2014 och rekommenderat pris för de är SEK 35 300:- inkl.moms
NSS evo2 seriens displayer ingår i Simrads Advantage serviceprogram.

Info: www.simrad-yachting.se