Nyheter

Hur våra hav kan hanteras på ett hållbart sätt, genom att balansera olika intressen, blir ämnet för en ny juridisk professur på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Havsförvaltning handlar huvudsakligen om planering och beslutsfattande som baseras på ett kunskapsutbyte mellan forskare, politiker och myndigheter för att förebygga och hantera konflikter mellan olika intressen vid nyttjandet av havens och kusternas resurser.

Havsförvaltning är ett av de viktigaste redskapen för en långsiktigt hållbar användning av havens varor och tjänster.

Havsförvaltningsrätt är ett nytt ämnesområde som prioriteras av både EU och svenska myndigheter. I Sverige bedrivs idag en mycket begränsad havsforskning med rättsligt innehåll, samtidigt som stora resurser läggs på planering och förvaltning av EU-ländernas havsområden.

Genom donationer från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur och Carl Bennet AB, samt en satsning från Göteborgs universitet inrättas nu en professur i ämnet havsförvaltningsrätt vid Juridiska institutionen på Handelshögskolan.

– Vi är glada och stolta över att kunna etablera en ny och viktig forskningsmiljö. Den blir ett angeläget komplement till den redan etablerade havsforskningen vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola. Dessutom går den hand i hand med Handelshögskolans satsning på hållbarhet, säger rektor Per Cramér, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Professuren i havsförvaltningsrätt inbegriper en komplett forskarmiljö med doktorander och postdoktorer. Professurens innehavare kommer att få ett centralt ansvar för att successivt bygga upp en stark forskningsmiljö, vilket innefattar forskarutbildning och utveckling av internationella nätverk.

Under 2012 startade Värmdö kommun naturprojektet Hemmesta Sjöäng – rekreation för fågel, fisk och människa. Syftet med projektet var att restaurera våtmarken för att förbättra häckningsmöjligheter och därigenom öka fågellivet samt att möjliggöra reproduktion för gädda.

Genom att reglera vattennivån i våtmarken skapas ett gynnsamt förhållande för både häckande fåglar och lekande fiskar. Fiskar som till exempel gädda och abborre kan ta sig upp i våtmarken via en fisktrappa. Den tidigare problematiken med hastigt avvikande vattennivåer kan nu regleras för att bibehålla naturliga vattennivåer.

– Projekt inom vatten och våtmarker ger snabba effekter och vi har redan sett resultat i form av nya fågelarter, ökat fiskbestånd och positiva reaktioner från den närliggande omgivningen, säger Lars Öberg, samhällsbyggnadschef på Värmdö kommun.

Det har också lagts stora insatser på att skapa ett tillgängligt och attraktivt friluftsområde i området, bland annat genom ett fågel- och utkikstorn samt en rastplats.

Projektet är ett samarbete med Trafikverket, Världsnaturfonden WWF, Sportfiskarna och Värmdö fågelklubb. Kostnaden beräknas landa på cirka 4 miljoner och har finansierats av kommunen och övriga aktörer tillsammans med statliga bidrag i form av lokala naturvårdsanslag.

– Det här är ett mycket lyckat projekt med tanke på resultatet för både natur- och friluftsliv, samarbete med flera parter med olika kompetenser och samordningsvinster, säger kommunens ekolog och projektledare Ann Hagström.

Hon säger också att projektet medfört andra samhällsvinster, exempelvis ökad andel rovfisk som bidrar till ett fungerande ekosystem, möjligheten till att nyttja kollektivtrafiken för att besöka Hemmesta Sjöäng samt att kommunen nyttjat återvinning av jordmassor från andra projekt för att fylla ut våtmarken.

– Det har varit fantastiskt att få samarbeta med Värmdö kommun för att i iordningställa och förvandla en skräpmark till något vackert som många människor kan få glädje av för lång tid framåt, säger Tom Arnbom på WWF.

Marken ägs av tre olika markägare – NCC & LE Lundberg, Skogskultur AB och Värmdö kommun. Ett naturvårdsavtal har tecknats mellan kommunen och övriga markägare som bland annat innebär att kommunen har rådighet över drift och skötsel samt att uppföra anläggningar för friluftsliv. Markägarna har upplåtit marken för projektet utan ersättningskrav och avtalet gäller fram till år 2043.

Projektet pågår till oktober 2014 redan nu är stora delar färdigställda, och under våren kommer det att erbjudas olika aktiviteter och guidningar.

True Heading har sedan 2011 utvecklat navigations- och Social Boating appen Seapilot. Appen blev 2012 topp grossing i Sverige och har sedan dess varit en av de mest populära apparna på bland annat appstore. Nu inleds ett samarbete med Agapi Boating där vi gemensamt kommer att marknadsföra ett koncept där Seapilot med sin enkelhet och användarvänlighet kan ersätta traditionella navigationslösningar till en bråkdel av kostnaden.

Att använda smartphones och läsplattor blir mer och mer en alternativ lösning för många där man inte bara känner igen sig och snabbt kan lära sig användandet utan också ser fördelen med en lösning som kan användas till så mycket mer än bara navigering. I Agapis fall finns inte bara Seapilot med på iPaden, som för övrigt är standard på båten. Där finns också båtens dokumentationen med videomanualer, integrerad stereo och radio via bluetooth och andra användbara appar som en Agapikund kommer att ha nytta av vid användandet av sin båt.

– Det här bevisar att Seapilot är väl i klass med andra navigationslösningar på marknaden och vi kommer inte att sitta lugnt och vara nöjda utan har massa nytt på gång som kommer att ytterligare stärka vår nu kraftigt ökande marknadsandel. Vi är mycket stolta över samarbetet med Agapi, säger Anders Bergström VD för True Heading AB.

Seapilot och Agapi kommer att under 2014 ställa ut tillsammans på BOOT som är Europas största båtmässa och går av stapeln i Dûsseldorf 18-26 januari 2014 samt på BÅTMÄSSAN i Göteborg 31 januari till 9 februari 2014. I planen finns även ett samarbete i samband med Öppna varv på Orust 22-24 augusti samt Allt På Sjön 29-31 augusti i Gustavsberg nästa år.

– Detta samarbete känns som ett naturligt steg för oss på Agapi då vi strävar efter maximal enkelhet och användarvänlighet för våra kunder. Sea Pilot och IPad är en fantastisk kombination som gör navigeringen så mycket roligare och enklare och nu även engagerar våra barn. Inlärningströskeln är minimal och möjligheterna framöver med roliga funktioner mycket spännande, säger Peder Asplund, VD för Agapi Boating AB.

Båtracingcirkusen fortsätter i elitdivisionen med de riktigt stora båtarna. I Abu Dhabi vann Nadir Bin Hendi och gjorde ne mycket lyckad återkomst till Class 1 World Championship genom att komma etta i race 1 i Abu Dhabi Grand Prix tillsammans med Darren Nicholson i Victory Team Australia i deras första gemensamma race.

Det blev ett känslosamt ögonblick för den fyrfaldiga världsmästaren i Class 1 efter ett tvåårigt uppehåll.

– Det har varit en mycket svår tid, men tat komma tillbaka och vinna var en häftig känsla. Givetvis är jag lycklig, säger Bin Hendi.

Vinsten kom efter att mästerskapets ledarduo, Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri, för andra gången på två race fick bryta med skadad propeller. Detta kostade dem segern och kan på sikt äventyra deras totalseger.

Norrmannen Christian Zaborowski och Ugur Isik hämtade sig från en usel startposition till att ta sin femte pallplats i år. De kom trea i mål men hamnade till slut tvåa efter en kompensation beroende på propellerval.

Här är ställningen efter ABU DHABI GRAND PRIX – race 1
1. 7 Victory Team Australia – D Nicholson (AUS) / N Bin Hendi (UAE) 29:40.54s
2. 91 Zabo-Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 1:04.00s
3. 5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / R Al Tayer (UAE) + 1:10.00s
4. 10 LF10 – Ahmed Al Hameli (UAE) / G Carpitella (ITA) – + 1:28.00s
5. 8 LF8 – M Jennings (GBR) / A Amato (ITA) + 2:43.00s
6. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) + 1 lap
7. 23 FA.RO. ACCIAI – R Lo Piano (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 lap
Poliform – T Oktem (TUR) / G Montavoci (ITA) – DNF

WORLD CHAMPIONSHIP – after round 4, race 1
1. 3 Victory Team – 96pts 2= 7 Victory Team Australia – 80pts 3. 91 Zabo-Isiklar – 80pts 4. 10 LF10 – 71pts 5. LF8 – 59pts 6. 23 FA.RO ACCIAI – 50pts 7. 74 Poliform 34pts 8. Team Abu Dhabi – 30pts

Vid Volvokoncernens kapitalmarknadsdag i Göteborg presenterade koncernchef Olof Persson detaljer för hur det tidigare fastlagda strategiprogrammet avses få en positiv påverkan om 3 procentenheter på koncernens rörelsemarginal vid utgången av 2015, motsvarande totalt 9 miljarder kronor baserat på en nettoomsättning om 300 miljarder kronor.

Enligt Olof Perssons presentation förväntas genomförandet av strategin ha en ackumulerad positiv påverkan på koncernens rörelseresultat om cirka 2 miljarder kronor vid utgången av 2013, cirka 6 miljarder kronor vid utgången av 2014 och cirka 9 miljarder kronor vid utgången av 2015, exklusive tidigare kommunicerade omstruktureringskostnader om 5 miljarder kronor. I de angivna siffrorna ingår de tidigare kommunicerade årliga besparingarna om 4 miljarder kronor hänförliga till det koncernövergripande effektiviseringsprogrammet.

Presentationen är en uppföljning av arbetet med att genomföra strategin för perioden 2013-2015. Strategin presenterades vid bolagets kapitalmarknadsdag förra året och innehåller bland annat 20 mål för lastbilsverksamheten. För att nå de angivna målen har ett stort antal åtgärder identifierats och arbetet med att genomföra dessa pågår.

Vidare redogör Mikael Bratt, som är ansvarig för koncernens industrisystem för lastbilsproduktion, för alla de aktiviteter som pågår för att sänka både fasta och rörliga kostnader inom tillverkningen. Bland de åtgärder som genomförs märks en omstrukturering av det industriella systemet för lastbilstillverkning i Europa, en optimering av industristrukturen i Japan och en översyn av strukturen för reservdelslager runt om i världen.

Nya produkter
Vid kapitalmarknadsdagen presenteras också det nya och konkurrenskraftiga lastbilsprogram som koncernen lanserat under 2012 och 2013 och som är resultatet av den största produktförnyelsen i koncernens historia.

Bland annat får deltagarna se hela den nya serien Volvolastbilar, hela den nya serien lastbilar från Renault Trucks och den nyligen lanserade serien tunga lastbilar för tillväxtmarknader, UD Quester. Deltagarna får också se en helt ny lastbil från koncernens indiska samriskbolag Eicher, som just i dagarna lanserat Pro Series, som omfattar en serie med elva helt nya produkter.

Med sin nya 43-fotare sätter engelska Princess standarden för hela den internationella motorbåtsklassen för hur en 43-fotare bör se ut. Företaget är ledande inom design i sin stil och tack vare starka ägare fortsätter produktutvecklingen hela tiden. Nu kan vi för första gången visa inredningen i nya Princess 43.

Hela inredningen är designad på ett mycket modernt sätt. Salongen med sina stora rutor ger god sikt runt om båten, från förarplatsen och akterut i båten.

43:an finns med flexibla utrymmen för att bo ombord. Upp till sex gäster kan bo i båten, fördelade på två kompletta kabiner med separata badrum och en extra gästkabin (tillval) med elektriskt skjutbara bäddar som även används som sittplatser.

På däck har denna flybridgebåt utrymmen motsvarande en 50-fotare. Allt utformat och designat med lyxig känsla.

Princess Yachts International hade premiär för sin nya 43-fotare vid årets flytande båtmässa i Southampton. Hon ersätter Princess 42, som i över ett decennium har varit ledande i sin storleksklass och en av de mest framgångsrika modellerna från den engelska båtbyggaren.

En av finesserna med den nya modellen är konstruktionen i lättviktsteknik med injicerat skrov, vilket ger starkare material och en båt som snabbare kommer upp i planing.

Tekniska fakta
Längd: 14,5 m
Bredd: 4,25 m
Djupgående: 1,14 m
Vikt: 14 400 kg med två Volvo Penta D6-370
Bränsle: 1 363 liter
Vatten: 455 liter
Motorer diesel: Volvo D6-370 (2 x 370 hk) Fart: 27–29 knop eller Volvo D6-435 (2 x 435 hk) Fart: 30–32 knop
Info: http://www.princessyachts.com/index.html

Stormlågtrycket Sven med förväntade stormvindar har dragit in över Sverige. Följ utvecklingen med Sjöfartsverkets vind- och vattentjänst, ViVa, som ger dig tillgång till uppgifter om väder och vind från 90 olika platser utefter kusten i realtid.

Sjöfartsverket har tillgång till 90 väderstationer runt Sveriges kust. Mätstationerna ger bland annat information om vindstyrka, vindriktning, vattenström, sikt och vattennivå. Genom att använda Sjöfartsverkets ViVa-tjänst kan alla som är på väg ut, eller redan befinner sig till sjöss, i förväg ta reda på hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt.

Det senaste året har nio nya ViVa-stationer tillkommit. Skötkobben, Lagnögrund och Värmdö/Garpen ska öka säkerheten för sjötrafiken in till Stockholm. Stationerna Ringhals på västkusten, Barsebäck på sydkusten, Forsmark på upplandskusten och Oskarshamn har tillkommit efter att Sjöfartsverkets skrivit avtal med kärnkraftverken. Dessutom har en station placerats ut vid Renöragrund utanför Piteå.

Viva-systemet kom till för att stödja Sjöfartsverkets lotsar och öka säkerheten i samband med lotsning av fartyg.

ViVa finns både som webbtjänst och som app till smartphones/surfplattor.

ViVa till Iphone/Ipad: http://bit.ly/19iHoxm
ViVa för Anroid: http://bit.ly/1bi57km
ViVa för Windows Mobile: http://bit.ly/1bJDEe0
ViVa

Ny forskning vid Göteborgs universitet pekar på framtida försurning av hela Östersjöområdet. Den viktigaste orsaken tros vara den ökade halten koldioxid i atmosfären.

Världshaven har förmåga att ta upp en del av den koldioxid som tillförts atmosfären från mänskliga aktiviteter. Det här bromsar växthuseffekten, men resultatet blir samtidigt att havsvattnet blir surare eftersom koldioxiden bildar kolsyra då den reagerar med havsvattnet.

– En surare havsmiljö kommer högst troligt påverka och förändra det ekosystem vi har idag, säger Moa Edman vid Institutionen för Geovetenskaper, Göteborgs universitet.

Ny modell kan analysera flera miljöhot samtidigt
Moa Edmans avhandling har bidragit till utvecklingen av ett modellsystem som kan användas till att analysera flera miljöhot samtidigt, som till exempel övergödning, försurning och klimatförändringar.

Modellsystemet användes för att utvärdera flera framtida pH- och syrgasförändringar i Östersjön.

– Resultaten visade att vi kan vänta oss försurning i hela Östersjön, samt att fortsatt övergödning kommer att öka svängningsvidden i den årliga pH-cykeln, säger Moa Edman.

Studien pekade på att den största orsaken till försurningen är de mänskliga utsläppen av koldioxid.
Nya metoder för att motverka försurningen krävs

För att undersöka vad som påverkar havets förmåga att möta och neutralisera pH-förändringar genomfördes en studie som införde fördjupad koppling mellan havets biologiska och kemiska processer och beräkningarna av pH. De nya kopplingarna visade sig vara speciellt viktiga i områden med periodiskt eller permanent syrefria förhållanden, vilket blir allt vanligare i Östersjön.

Även betydelsen av lösta organiska näringsämnen i havet har utvärderats, då dessa potentiellt kan vara en viktig näringskälla för alger i Bottniska viken.

– Det visade sig att det biologiska upptaget av koldioxid förbättrades märkbart i modellen när växtlanktonen utnyttjade de organiska formerna av löst näring. Detta gör modelleringen i området mer realistisk, vilket är viktigt då den nya forskningen även påvisar att de norra delarna av Östersjön är speciellt känsliga för förändringar av atmosfärens koldioxidhalt. säger Moa Edman.

Handledare: Anders Omstedt

Avhandlingens namn:
Modelling the Dissolved Inorganic Carbon System in the Baltic Sea (http://hdl.handle.net/2077/33736)

Foto: Tilda Franklin.

Den svenska segelbåtstillverkaren Hallberg-Rassy kommer att medverka på ett stort antal båtmässor den kommande säsongen. Dessutom öppnar företaget ett eget showroom på fabriken i Ellös på Orust i februari.

Hela fem modeller från Hallberg-Rassy visas upp på världens största inomhusbåtmässa, Düsseldorf Boat Show 18-26 januari. På denna gigantiska utställning är den stora svenska segelbåtstillverkaren en återkommande utställare. 2014 visas följande modeller:

Hallberg-Rassy 48 Mk II
43 Mk III
412 med aft cabin
372
342

I februari är det premiär för Hallberg-Rassys nya showroom på varvet i Ellös. Den 7-8 februari öppnas portarna för intresserade besökare.

På plats visas följande modeller:

Hallberg-Rassy 64
55
412 med twin aft cabins
40
310

Även Raymarine kommer att finnas med i showroomet och visa sina produkter. Öppettiderna är kl. 10-14 fredag och lördag.

Info: www.hallberg-rassy.se

I söndags, den 1 december, genomfördes årets avslutande träff med räddningspersonal på Käringön och de räddningshelikoptrar som också besöker oss vid allvarliga händelser.

Till lunch landade i den kraftiga vinden ambulanshelikoptern från Norrlandsflyg med läkare och akutsjuksköterska och strax efter Sjöfartsverkets sjöräddningshelikopter för att träffa Sjöräddningens besättningsmän, Käringöns Brandvärnspersonal och Käringöns Jourgrupp med sina sjuksköterskor.

Det nya inslaget var att också Tjörns räddningstjänst deltog med Brandvärnet på Åstol med chefen Olle Myrberg och två av hans personal. Här skedde ett väldigt positivt utbyte av idéer och erfarenheter mellan öarnas brandvärn där man fann ett gemensamt intresse för fortsatt samarbete.

Man samlades alltså för att prata om årets händelser men också för att gemensamt äta en god lunch som Käringöns Logi & Bastu bjöd på. Det var Käringöns och Fisk i dags berömda fisksoppa som stod på dagens matsedel.

Bildtexter:
Bild 1 Brandvärnschef på Käringön Gunnar Arwidson, dagens värd framför ambulanshelikoptern
Bild 8 Dan Johansson och Krister Cervin njuter av Fisk i dags fisksoppa
Bild 9 Jörgen Emanuelsson och Thomas Jernmark från Käringöns Logi&Bastu serverar fisksoppa till gästerna
Bild 10 , 11 o. 12 Sjöräddare, käringöbor, akutpersonal, Jourgruppen låter sig väl smaka av den superba soppan
Bild 13 Brandvärnschef Åstol Olle Myrberg (fr. v.) med sin två kollegor
Bild 33 Sjöfartsverkets sjöräddningshelikopter på väg att landa
Bild 34 Många, både barn och vuxna, besökte helikoptrarna med sina frågor
Bild 37 Här diskuterar akutläkaren och akutsköterskan något fall med Katarina, en av sköterskorna från Käringöns Jourgruppen
Bild 41 Käringöns Samfällighets ordförande Leif Knopp och nye ordföranden i Örådet Thomas Nyberg med fruar besökte här helikoptrarna
Bild 44 Max fick här chansen att prova flyghjälmen som en inledning till drömmen att en gång få flyga helikopter.

Text & foto: G Arwidson Marketing.

De senaste nio åren har i genomsnitt 13 personer omkommit i drunkningsolyckor på is varje år. Under 2013 har hittills 8 personer omkommit, vilket är fler än de senaste åren. För att öka svenskarnas kunskap och trygghet nysatsar ett antal organisationer på portalen issakerhet.se, en informationssida om issäkerhet.

– Vi slår ihop våra organisationers kunskapsområden och räckvidd för att nå ut mycket bredare – till alla. Det finns ett stort kunskapshål hos svenskar i dag och vi är övertygade att vi genom vår informationssida kan fylla det hålet, säger Anders Wernesten, vattensäkerhetsexpert på Svenska Livräddningssällskapet.

Informationssidan issakerhet.se innehåller information och tips, riktat både till allmänheten, men också mer anpassad information om skoteråkning, fiske och hur man undviker att gå igenom isen. På sidan finns också en lista över vilken säkerhetsutrustning man bör ha med sig ut på isen. Bakom nysatsningen står Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med fem andra organisationer som är verksamma inom issäkerhet.

– Efter vårvinterns tragiska tillbud med flera drunknande under isfiske är det mycket angeläget för Sportfiskarna att förbättra informationen om issäkerhet, för att minimera olyckorna i vinter. Använd alltid isdubbar och fiska inte ensam, säger Stefan Nyström, Sportfiskarnas generalsekreterare och tillika passionerad isfiskare.

Sverige har en lång issäsong och mycket varierande isförhållanden från norr till söder. Isfarorna skiljer sig även mycket åt beroende på olika isaktiviteter. Mer och bättre iskunskap kan både minska antalet isolyckor men även ge fler människor kunskap och trygghet att utnyttja isen för ett aktivt friluftsliv.

– När isarna lägger sig i landet öppnas en dörr till fantastiska friluftsupplevelser och de öppna ytorna lockar till äventyr. För att upplevelsen ska bli så lyckad som möjligt är det viktigt att känna sig trygg på isen. Sök därför kunskap innan du ger dig ut. På issäkerhet.se delar Friluftsfrämjandets ledare och experter med sig av sin kunskap och erfarenhet. Säkerhet är en självklarhet för oss och vi arbetar för att så många som möjligt ska vistas i naturen under trygga former, säger Sara Revell Ford, generalsekreterare Friluftsfrämjandet.

Issakerhet.se utvecklas av samarbetsorganet Issäkerhetsrådet, som består av Svenska Livräddningssällskapet, Friluftsfrämjandet, Snofed, Sjöräddningssällskapet, Skridskonätet och Sportfiskarna. Syftet med Issäkerhetsrådet är att främja issäkerhet och minska antalet olyckor förknippade med is.

Läs mer: www.issakerhet.se

En båtägare i Uddevalla vaknade tidigt en fredagsmorgon den 29 november av att hans redKnows Minifinder GPS-larm SMS:at att hans utombordare på 90 hk flyttats från sin plats.

Polis kontaktades och man följde via mobiltelefoner Minifinderns positioner som förflyttades söderut längs E6 mot Halland. Man visste inte exakt vilket fordon som transporterade utombordaren men kunde med hjälp av positionerna följa färden.

När positionerna kom in i Skåne, valde polisen att stänga av motorvägen och hittade då snabbt bilen med utombordaren med hjälp av Minifinderns positioner. Klockan 12.30 var motorn hittad och den misstänkte tjuven gripen.

Ägaren till utombordaren är lycklig och känner att hans investering nu kommit mycket väl användning.

– Utan MiniFinder hade jag hade inte upptäckt stölden förrän motorn varit alldeles för långt borta, säger han.

Polisinspektör Thomas Andersson, ansvarig för projektet Båtsamverkan med uppgift att minska antalet båt- och motorstölder i Västra Götaland gör också ett uttalande:

– Tack vare att sådana här lyckade ingripanden lyfts fram ser allt fler båtägare att det finns effektiv hjälp mot stölder, konstaterar Thomas Andersson.

Bildtexter:
Redknows MiniFinder är ett GPS-baserat larm som skickar SMS till ägarens mobiltelefon ifall fordon eller båt flyttas från sin plats.

Geofence, när bilen flyttas 250 meter går ett larm till ägarens mobiltelefon.

Info: www.redknows.se

Nu förnyas det samarbetsavtal som Kustbevakningen skrev med Skärgårdsstiftelsen i oktober 2012. Det centrala i avtalet är att stiftelsens tillsynsmän hjälper Kustbevakningen med att i ett tidigt skede konstatera och bevissäkra miljöbrott.

– I och med avtalet med stiftelsen får vi större förutsättningar att snabbt hitta oljeutsläpp i Stockholms skärgård. Vilket i sin tur är en grund för att få till bra utredningar vid miljöbrott, säger Kenneth Neijnes, chef för Kustbevakningens region nordost.

Att snabbt vara på plats när oljeutsläpp hotar känslig miljö är avgörande både för att förhindra miljökatastrofer och säkerställa bevis för brottsutredningar. Genom samarbetet kan stiftelsens tillsynsmän och naturvårdare som bor ute i skärgården åka ut för en första kontroll och konstatera om det är olja som behöver saneras. Med sin unika kunskap om miljön i skärgården blir deras insatser ett effektivt komplement i Kustbevakningens miljöarbete.

– Samarbetet med Kustbevakningen har varit positivt för stiftelsen. Det här ger oss en möjlighet att bidra i arbetet att förhindra miljökatastrofer och medverkar till att vi använder resurser mer effektivt, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg. 

Under året har ett antal av stiftelsens naturvårdare och tillsynsmän gått utbildning hos Kustbevakningen för att kunna genomföra enklare provtagningar och bevisinsamling. Under den gångna sommaren har stiftelsens hjälpt Kustbevakningen vid ett flertal tillfällen och nu fortsätter alltså samarbetet även under 2014.

– Samarbetet mellan Kustbevakningen och Skärgårdsstiftelsen har varit mycket givande och kommer att utvecklas under kommande år med fler utbildade tillsynsmän från Skärgårdsstiftelsen, avslutar Kenneth Neijnes.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Företaget Temaimport representerar nu Knox Anchors i Sverige. Professor John H. Knox är en välkänd ankartestare i Europa med ett flertal tester genom åren. Han har utvecklat instrument och metoder för att noggrant kunna mäta och återskapa tester.

All denna kunskap samlas i detta ankare.

Ett Knox Anchor är i Knox avancerade tester 60% effektivare än nya generationens ankare (NGA) såsom Rocna, Spade och Manson.

Den äldre generationens ankare är vanliga i Sverige. Ofta finns ett Bruceankare bak i båten. Har man rulle fram, så är det troligen i kombination med ett CQR eller Delta ankare.

Knox Anchors är ett resultat av professor John Knox 50-åriga strävan att hitta det perfekta ankaret. De är designade för att:
• Gräva ner sig omedelbart
• Gå djupt ner i botten
• Ge exceptionellt kraftig hållkraft
• Ge fortsatt hög kraft vid vindvrid
• Att inte rulla ur sitt grepp och lossna vid för hög belastning.

Knox Anchors tillverkas i England i höghållfast stål. En sträckgräns på upp till 900MPa gör stommen i Knox Anchors praktiskt taget oförstörbar och kraftigare än konkurrenter i vanligt rostfritt stål.

Info: www.temaimport.se

Ett holländskt lag med företaget Brunel i ryggen kommer att tävla i nästa upplaga av Volvo Ocean Race. Lagets skeppare är den holländska seglaren Bouwe Bekking som återvänder till världens största jordenruntkappsegling och tangerar rekordet med att delta i tävlingen för sjunde gången.

Både för seglaren och sponsorn är det en chans att ta tag i oavslutade affärer. Bekking, 50 år, har tävlat i Volvo Ocean Race som skeppare vid två tillfällen tidigare utan att vinna, och Brunel kommer att göra sitt tredje försök till att vinna havskappseglingens mest åtråvärda buckla – nu med den nya båten Volvo Ocean 65.

Team Brunel är den fjärde laget som tillkännagivit sitt deltagande i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race som startar i Alicante, Spanien den 4 oktober 2014. Tävlingen sträcker sig 39 379 sjömil runt jorden och avlutas med en stor målgång i Göteborg i juni 2015.

För Bekking är den nya satsningen, från en av världens mest framstående seglingsnationer med tre vinnarbåtar i Volvo Ocean Race historia, en chans att gå hela vägen efter att ha kommit tvåa i tävlingen två gånger. 30 år efter sitt första deltagande 1985-86 kommer han nu att tangera det rekord som nu hålls av svenska seglaren Roger Nilsson som hittills är ensam om att ha deltagit i Volvo Ocean Race sju gånger.

– Att tävla med ett holländskt lag i Volvo Ocean Race är något som vi är skyldiga att göra för vår starka tradition och för kommande seglingsgenerationer. Men framförallt är det den bästa seglingen i världen, säger Bekking som nu tar kommandot över den holländska båten och kan bidra till att fortsätta framgångssagan.

– Vår nation är känd som ett land av väderkvarnar, dammar, tulpaner, ost, träskor – och för Volvo Ocean Race. Racet finns helt enkelt i vårt blod.
Brunel är ett internationellt projektlednings-, rekryterings- och konsultbolag.

– Vi är väldigt glada att Brunel återigen har ett eget team och en egen båt i den mest prestigefyllda regattan i världen, säger företagets VD Jan Arie van Barneveld och tillägger:

– Tävlingens format har förbättrats avsevärt; med identiska båtar är det besättningen som kommer att vara avgörande. Det handlar om samarbetet mellan personerna ombord och det är vad Brunel handlar om – vi kör för människor, sporten och för att vinna.

Laget ansluter nu till de tre lag som hittills tillkännagivit sitt deltagande i Volvo Ocean Race 2014-15; svenska tjejlaget Team SCA, Abu Dhabi Ocean Racing och de kinesiska utmanarna Team Dongfeng.

Holland har ett fantastiskt facit från tidigare deltagande i Volvo Ocean Race sedan 1977-78 när tävlingen hette Whitbread Round The World Race och vanns av den legendariska skepparen Conny van Rietschoten ombord på båten Flyer. Han vann igen 1981-82 och är än idag den enda skepparen som vunnit Volvo Ocean Race två gånger.

Brunel gjorde sin debut 1997-98 som BrunelSunergy och företaget återvände sedan 2005-06 i en upplaga av tävlingen som vanns av ett annat holländskt lag – ABN AMRO ONE.

Ordföranden för Sailing Holland, tillika Volvo Ocean Race -veteranen, Gideon Messink är glad att se att allt hårt arbete som ligger bakom den nya holländska kampanjen har börjat betala sig.

– Vårt mål är att ställa up med ett professionellt och vinnande lag i Volvo Ocean Race. Den högteknologiska entypsbåten Volvo Ocean 65 är ett fantastiskt framsteg. Nu handlar allt om sport och teamwork, säger Gideon Messink.

– Det här är ett fantastiskt besked på alla sätt. Brunel kommer tillbaka till tävlingen för tredje gången och känns som en del i familjen runt Volvo Ocean Race. De är här för att vinna och är verkligen en fantastisk sponsor, säger VD:n för Volvo Ocean Race, Knut Frostad och tillägger:

– Bouwe är en otroligt bra seglare och en mycket erfaren skeppare. Han har varit nära att vinna flera gånger och jag är säker på att han ser tävlingen som en oavslutad affär. Det här kommer att bli ett riktigt holländskt lag som kommer att skapa mycket intresse för tävlingen som redan nu är mycket välkänd i landet. Laget kommer att börja träna mycket snart och allt faller just nu på plats.

Lagets andra sponsor är Moduleo, en del av IVC group som är en av världens ledande tillverkare av vinyl.

Brunel’s sponsorskap i tävlingen
1997-98 BrunelSunergy (8:a totalt)

2005-06 Brunel (7:a totalt)

2014-15 Team Brunel
Om Sailing Holland
Sailing Holland är namnet på det samarbetsprojekt som startats mellan Bouwe Bekking, Gideon Messink och Gerd-Jan Poortman för att sätta ihop ett professionellt lag i Volvo Ocean Race 2014-15.

Bouwe Bekking (NED) i Whitbread / Volvo Ocean Race
1985-86 Philips Innovator (2:a totalt) 

1993-94 Winston (4:a totalt)

1997-98 Merit Cup (2:a totalt)

2001-02 Amer Sports One (3:a totalt)

2005-06 movistar (6:a totalt)

2008-09 Telefonica Blue (3:a totalt)


More: http://www.bouwebekking.com/

Gerd Jan Poortman (NED) i Whitbread / Volvo Ocean Race
2005-06 Team ABN AMRO TWO (4:a toalt)

2008-09 Team Delta Lloyd (7:a totalt)
Holländska lag i Volvo Ocean Race
1977-78 Flyer
1977-78 Tielsa
1981-82 Flyer II
1985-86 Philips Innovator
1985-86 Equity & Law
1989-90 Equity & Law II
1997-98 BrunelSunergy
2005-06 Team ABN AMRO TWO
2005-06 Team ABN AMRO ONE
2005-06 Brunel
2008-09 Team Delta Lloyd
2014-15 Team Brunel

På Miami Yacht and Brokerage Show i februari 2014 blir det amerikansk premiär för en helt ny 48-fotare från engelska Fairline Boats. Fairline Targa 48 OPEN är den andra modellen i företagets länge emotsedda nya 48-fotsserie.

Fairline ställer ut i Miami vid sidan av båtbyggare från hela världen. Under mässan förvandlas välkända Collins Avenue till en ”miljondollarsbrygga”, där besökarna kan se lyxbåtar i de mest skiftande storlekar och utföranden.

För Fairlines del är 48-fotarna inte de enda som ställs ut. Även den lyxiga Fairline Targa 62 GT ska finnas med på mässan i februari.

Nya Targa 48 OPEN är en elegant tvåkabinsbåt med dubbelkojer och separata badrum i båda kabinerna. Båtens design följer den senaste trenden med stora sociala utrymmen för gemenskap med vänner och familj, både inne och ute. Den här modellen har dessutom ett elektriskt drivet canvastak som standard plus ett garage i aktern för en jet tender samt höj- och sänkbar badplattform.

Fairline Targa 48 OPEN är försedd med två stycken Volvo Penta IPS och har en egen skrovdesign anpassad för detta.

– Fairline redovisar ett starkt år i USA 2013 och vi förväntar oss att bygga vidare på det under kommande år. Vi ser fram emot lanseringen av Targa 48 OPEN på USA-marknaden och att kunna visa det bästa från brittiska båtbyggare för besökarna, säger Oliver Winbolt, marknadschef på Fairline Boats.

Stockholms Hamnars containeraffär fortsätter att gå mycket bra, volymerna har ökat kraftigt under året. Och nu i november 2013 noterades ett nytt rekord med antal hanterade containrar i terminalen, 45 000.

− Vi är glada och stolta över ett mycket framgångsrikt år i containerterminalen i Frihamnen, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar. Några av världens ledande oceanrederier och Europas främsta feederrederier har valt att ta sitt gods via vår containerterminal.

Förra rekordnoteringen var 2007 med 44 623 TEUs. Nu har trenden vänt med besked och containervolymerna går stadigt uppåt. När 2013 summeras kommer volymerna ha passerat 50 000 TEUs.

− Vi ser tre starka framgångsfaktorer; vår professionella personal som medverkar till att terminalen har en hög effektivitet, vårt goda samarbete med Hutchison Port Holdings, som är världens ledande terminaloperatör och dessutom vårt konkurrenskraftiga läge mitt i Stockholm, Sveriges största konsumtionsmarknad, säger Henrik Widerståhl.

1 TEU = motsvarar en 20-fots container.
Stockholms Hamnars containerterminal trafikeras idag av fartyg från fem olika rederier; MSC, CMA-CGM, Team Lines, Unifeeder och SCA Logistics.

I förra veckans nummer av Nature Geoscience visar ryska och svenska forskare att det förekommer större utsläpp än tidigare känt av den kraftigt klimatpåverkande gasen metan från Östsibiriska havet, ett område fyra gånger så stort som Sveriges yta.

Sedimenten på havsbottnarna i det grunda Östsibiriska havet innehåller 200 gånger mer metan än vad som finns i atmosfären. Mängden metan som läcker till atmosfären från havet norr om östra Sibirien är större än det totala tillflödet från resten av världshaven. De höga halterna av metan i havsvattnet tyder på att permafrosten i havsbotten tinar och därmed frigörs metan. Däremot har vi ännu inte nått den situation där flödet av gas allvarligt påverkar metanbalansen i atmosfären.

Forskningsresultaten bygger på en kombination av tusentals mätningar av metan i havsvattnet under tolv års tid och borrprover ned till 50 meters djup i havsbotten i Laptevhavet. Dessutom har forskarna gjort geofysiska mätningar med sonarteknik för att kartlägga mängden metan som bubblar upp från havsbotten.

– Vi har visat att havsbotten är väldigt nära eller till och med har uppnått den temperatur där permafrosten börjar tina och att den globala uppvärmningen bidrar till upptiningen av permafrosten i havsbotten. En ökning i antalet stormar i Arktis skulle dessutom ytterligare snabba på frigörandet av metan till atmosfären, säger Natalia Shakhova, försteförfattare till studien och biogeokemist vid University of Alaska i Fairbanks.

De nya beräkningarna visar att 17 miljoner ton metan frigörs varje år från sedimenten på havsbottnen i Östsibiriska havet till atmosfären. Det innebär en fördubbling jämfört med de beräkningar forskargruppen gjorde i en uppmärksammad artikel i Science 2010.

– Även om vi tidigare hade sett metangasbubblor så kunde vi för vår studie 2010 enbart beräkna flödet till atmosfären från metan som var upplöst ytvattnet. I den nya studien gör sonartekniken det möjligt att även beräkna hur mycket metan som transporteras till ytan i form av metanbubblor från havsbotten, säger Örjan Gustafsson, medförfattare till bägge artiklarna och professor i biogeokemi vid Stockholms universitet.

Metan finns i olika former i bottensedimenten. För det första är det metan i permafrost som ursprungligen låg på land men som kommit under vattenytan i samband med att havsvattennivån steg när senaste istiden slutade för 7 000 år sedan. För det andra rör det sig om fruset metan (metanhydrat) i och under permafrosten i havsbotten. Slutligen är det enorma bubblor med naturgas som kommer från djupliggande oljekällor, och som hålls kvar där så länge permafrosten inte smälter.

För att kunna förutsäga hur metanutsläppen kan utvecklas framöver och för att bedöma riskerna för kraftigt ökande metanutsläpp finns ett stort behov av att bättre förstå både temperaturen i havsbottnarnas permafrost och de relativa bidragen till metanläckaget från de olika källorna i havsbottnen.

Nästa sommar ska fler mätningar göras för att få fram ytterligare kunskap om metan i de stora men ännu relativt outforskade havsbottnarna i yttre Östsibiriska havet och det läckage som sker till atmosfären. Svenska och ryska forskare åker då på isbrytaren Oden på en 90 dagar lång forskningsexpedition.

Expedionen går under namnet Swedish-Russian-US Arctic Ocean Investigation of Carbon-Climate-Cryosphere Interactions (SWERUS-C3) och finansieras huvudsakligen av Knut and Alice Wallenbergs Stiftelse.

Info: http://swerus-c3.geo.su.se

Bilderna:
Den dramatiska kustlinjen vid Laptevhavet.

Örjan Gustafsson och Jorien Vonk tar sedimentprover i havet norr om Sibirien vid Arktisexpeditionen 2008.

Örjan Gustafsson till vänster och Martin Kruså tar sedimentprover i havet norr om Sibirien vid Arktisexpeditionen 2008 Foto Jorien Vonk.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslår att regeringen inför krav på behörighetsbevis och åldersgränser för snabbgående fritidsfartyg till sjöss. HaV föreslår också att den nuvarande vattenskoterförordningen upphävs.

– Farliga och miljöstörande beteenden till sjöss orsakas främst av snabbgående farkoster, oavsett om det är en gummibåt, motorbåt eller en vattenskoter. Vi ser därför inte att en särreglering för vattenskotrar är motiverad. I stället bör fokus sättas på att stoppa farliga och miljöstörande beteenden till sjöss, säger Christer Larsson.

I juni fick HaV i uppdrag av regeringen att kartlägga och analysera möjliga olägenheter för människors hälsa och för miljön från vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster. I uppdraget ingick också att föreslå författningsändringar för att komma tillrätta med problemen.

– Vi utgick från vattenskotrar och andra mindre vattenfarkoster men insåg ganska snart att problemen inte är unika för dessa. Den teknikutveckling som skett sedan början på 1990-talet gör att vattenskotrar i dag också är både miljövänligare och tystare. Vi ser inte att de skulle påverka havs- och vattenmiljöer mer negativt eller vara farligare för människor än exempelvis snabbgående båtar, säger Christer Larsson, utredare vid enheten för havsplanering och maritima frågor och den som lett utredningen om vattenskotrar.

Snabbgående farkoster körs ofta i strandnära miljöer och över grunda bottnar som är viktiga produktionsområden för både land- och vattenlevande arter. Båtsäsongen sammanfaller också med den känsliga reproduktions- och uppväxttiden. Båttrafik orsakar buller, vibrationer och vattenströmmar som bidrar till en ökad stranderosion. Studier visar att fisk och däggdjur påverkas negativt, exempelvis stressas tumlare av ljud från båtmotorer på mycket stora avstånd och vilket kan leda till nedsatt immunförsvar och ökad dödlighet hos ungar. Flera fågelarter är känsliga för störningar från båttrafik, bland annat storlommen, smålommen, fiskgjuse, havsörn och pilgrimsfalk. Vattenskotrar och andra mindre farkoster är också lätta att flytta mellan olika vattenområden vilket ökar risken för spridning av exempelvis kräftpest.

Gällande vattenskoterförordningen innehåller förbud mot att använda vattenskoter utanför särskilt tillåtna områden men de åtal som väckts har ofta ogillats. Främst på grund av svårigheter att visa att länsstyrelsen, som förordningen kräver, tagit ställning till länets vattenområden och pekat ut de vattenområden där det kan vara tillåtet att köra vattenskoter.

HaV föreslår i stället regeringen att det införs två olika krav på behörighetsbevis, dels för fritidsfartyg som kan uppnå hastigheter om minst 35 knop, dels för fritidsfartyg som kan uppnå en hastighet om minst 15 knop. Behörighetsbevisen ska också kopplas till åldersgränserna 18 respektive 15 år. För det lägre behörighetsbeviset anser HaV:s utredare att det bör ingå grundläggande kunskap om sjöregler, navigering och miljö. För fritidsfartyg som kan uppnå minst 35 knop föreslås krav på en behörighet för höghastighetsfartyg med körträning i utbildningen.

– I högfartsutbildningen bör fokus ligga på riskmedvetenhet och vilka skador som kan uppstå på grund av körningen såväl på miljön som för föraren eller andra, det ska inte ses som en träning i att köra fort, säger Christer Larsson.

De som redan har skaffat sig motsvarande kunskaper ska kunna tillgodoräkna sig denna. HaV föreslår att Transportstyrelsen får i uppdrag att utforma utbildningarna samt ansvara för utfärdandet av behörighetsbevis. Sjöpolisen och kustbevakningen föreslås stå för övervakningen av att den föreslagna lagen efterlevs.

– Vi bedömer att krav på utbildning och behörighetsbevis är bättre och mindre inskränkande än att förbjuda körning med vissa farkoster eller inom vissa områden, säger Christer Larsson.

HaV:s kartläggning visar att störningar av vattenskotrar ofta beror på att de körs inom mindre områden med ojämn körning och snabba svängar. Badande upplever ofta rädsla och obehag. HaVs utredare menar dock att även andra farkoster, exempelvis RIB-båtar, racerbåtar eller motorstarka båtar, kan ge liknande risker och olustkänslor.

Rapporten har tagits fram i samarbete med en referensgrupp där Transportstyrelsen, Naturvårdsverket, Boverket, Sjöpolisen, Sjöfartsverket, Kustbevakningen och länsstyrelsen ingått. HaV:s utredare har också haft kontakt med kommuner, branschföreträdare, intresseorganisationer, föreningar och myndigheter i våra grannländer.

– De myndigheter och andra organisationer som vi samrått med har i de flesta fall varit positiva till att krav på behörighetsbevis införs. Här är dock Transportstyrelsen av en annan åsikt. Naturvårdsverket å sin sida delar inte vår slutsats att vattenskoterförordningen kan upphävas utan att detta går ut över miljön, säger Christer Larsson.

Havs- och vattenmyndighetens bedömning är att förslaget om behörighetsbevis är en åtgärd som kommer att öka den generella kunskapen bland båtförare om deras påverkan på sin omgivning, vilket förväntas leda till ett ökat hänsynstagande till sjöss. Möjligheten att skydda vissa områden från viss form av fartygstrafik gör att länsstyrelsen eller kommunen kan anpassa skyddet efter vad som ur ett övergripande perspektiv bedöms som speciellt skyddsvärt på olika platser oavsett om det är badande vid en badplats, häckande fåglar eller lugnet i en naturhamn. För att specifika störningar som kan uppkomma vid körning i vissa områden ska undvikas, kan olika typer av föreskrifter användas i större utsträckning än idag, menar HaV:s utredare.

FAKTA från HAV-utredningen om vattenskotrar:
•Antalet vattenskotrar i Sverige uppskattas i dag till cirka 12 000, och de flesta maskiner som säljs i Sverige är motorstarka maskiner som är konstruerade för att kunna färdas i hastigheter över 70 knop. Enligt statistik från Transportstyrelsen så har cirka tio personer skadats under perioden 2011-2013 i olyckor med vattenskotrar. Antalet vetenskapliga artiklar och undersökningar gällande skador kopplade till vattenskotrar och små snabbgående båtar är få. I en undersökning utförd i Kalifornien har man sett att i 49 procent av olycksfallen med personskada har förarens oerfarenhet varit en bidragande orsak. I 47 procent var föraren ouppmärksam och i 43 procent av fallen höll föraren en för hög hastighet. I mer än 50 procent av olyckorna var det första eller andra gången som föraren körde vattenskotern.
•Alla nordiska grannländer har åldersgränser för snabbgående farkoster. I Polen är åldersgränsen 16 år eller 14 år beroende på fartygets motorstyrka. I Danmark är åldersgränsen 16 år för att köra ”speedbåd”. I Norge går gränsen vid 16 år för att köra en båt som har större effekt än 10 Hk eller kan uppnå högre hastighet än 10 knop. I Finland måste den som kör registreringspliktiga vattenfarkoster vara minst 15 år. I Norge, Danmark och Polen finns krav på någon form av behörighetsbevis för att framföra snabbgående fritidsbåtar. Både Danmark och Norge har valt att införa skyddszoner nära land där vattenskotrar inte får användas.
•I båtlivsundersökningen 2010 uppger 85 procent att de är för införandet av åldersgräns för båtar som är planande och kan köras fortare än 15 knop. Över 83 procent, är för införandet av ett obligatoriskt förarbevis för att få föra en båt som kan gå fortare än 15 knop.

Källa: HaV.

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:42:40 2013-12-02

Det är väl bra att inte Vattenskotern ses som något annat än för vad den är – en båt. Trist dock att myten om snabba båtas "farlighet" driver irrationell lagstiftning. I all tillgänglig statistik är det solklart segelbåtar, kanoter och öppna mindre motorbåtar och ekor som är är föremål för olyckor. Både i absoluta tal och relativt sett. Bryggor är farligare än "snabba motorbåtar"!

Nisse 16:04:06 2013-12-02

Hur långsam är en mindre motorbåt? De kan mycket väl falla under de föreslagna gränserna för behörightsbevis.

Skärgården 10:48:51 2013-12-03

Hur gör vi med de långsamma som inte kan köra båt?

Tommy 11:42:41 2013-12-03

Mycket bra att man kan omvärdera "problemen" med vattenskotrar. Dom måste väl ändå vara den mest miljävänliga vattenfarkosten idag.

Olof, det skulle verkligen vara bra med referenser till statistiken för att stärka detta ytterligare.

Olof Malmlöf 18:41:58 2013-12-03

Ja debatten runt vattenskotrar präglas mycket av okunnighet o/e ren intolerans. De ev. problem man har kan man ta itu med gällande lagstiftning. Statistiken finns på Transportstyrelsens hemsida. Nedbruten kan man få den av Jonas Ekblad. Lättare olyckor finns det inte mycket statistik på alls. Men det är ju så även med andra aktiviteter/sporter som ridning, cykel etc. Det är dock statistiskt säkerställt att det INTE är snabbgående båtar som det är problem med.

Abbe 23:31:58 2013-12-03

Svårare olyckor är heller inte med, den enda statistik som finns är på antalet dödsolyckor. Hur snabba de motorbåtar är som var inblandade finns inte heller med i underlaget.

Den 1 december släppte Sjöräddningssällskapet årets julkalender, där den som vill stötta svensk sjöräddning hittar ett färdigrimmat klapptips varje dag fram till julafton. Bakom varje lucka finns en välgörande julklapp som hjälper oss att rädda liv till sjöss.

Kan man ge bort sjöräddning i julklapp?

– Absolut! Genom att köpa någon av produkterna i vår webbshop finansierar man en del av svensk sjöräddning. Sjöräddningssällskapet medverkar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, tack vare att så många människor stöttar oss, säger Ann Jansson, webbansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapets har inga statliga bidrag. Verksamheten är enbart finansierad med medlemsavgifter, gåvor och donationer. Därför är julen en mycket viktig tid för oss att samla in pengar inför kommande års sjöräddningsverksamhet. På sjoraddning.se kan man välja att handla sjösäkra produkter i vår butik eller skänka sjöräddningsutrustning från vår gåvoshop. Man kan också ge bort ett medlemskap i julklapp eller önska god jul med en penninggåva.

Kanske döljer sig Årets Julklapp 2013 bakom luckorna i Sjöräddningssällskapets julkalender? Följ den på facebook eller på sjoraddning.se.

Info: www.ssrs.se

Kommentarer

Jan B. 14:44:20 2013-12-03

Om du verkligen vill att ditt bidrag skall komma till nytta så tänk på Röda korset i Filippinerna, på Läkare utan gränser eller Barncancerfonden. Tänk på Stadsmissionen i jul eller Rädda Barnen, så blir din slant till oändligt mycket större nytta. SSRS kan tanka sina båtar med hjälp av alla de rika gubbar som har sitt namn på skrovsidorna.