Nyheter

Efter 17 år som båtjournalist med bland annat chefredaktörskap för Båtnytt i bagaget lämnar nu Elias Johansson papperstidningsvärlden för att stärka Hamnen.se.

Pressmeddelande:

Med hundratals producerade båttester, ledarsidor och reportage för papperstidningen Båtnytt tar nu Elias Johansson klivet från dåtid till nutid, från papper till webb.

– Det ska bli kul att jobba med tempo och snabba puckar. Det känns ju inte så modernt att behöva vänta på att tryckpressarna ska rulla igång för att få ut något man brinner för att rapportera om, säger Elias Johansson och fortsätter.

– Nu när högupplösta videor sprids snabbt och man enkelt kan visa stora bilder på webben känns det också torftigt att behöva begränsa sig till tidningens utrymme med bara några få bilder och ord för att förmedla sitt budskap. På Hamnen.se är möjligheterna väldigt stora att på ett mer underhållande sätt berätta en story.

Hamnen.se fick en nystart för tre år sedan då Claes Olivecrona, erfaren mediasäljare och båtman, och journalisten, filmaren och seglaren Gustav Morin gick ihop för att skapa Sveriges framtida båtmediakanal med bland annat en stor satsning på webb-tv.

– Vi har arbetat hårt med få händer och stadigt ökat antalet besökare och fördubblat omsättningen varje år, trots tuffa tider som tvingat flera båttidningar till nedläggning eller förändringar. Med Elias Johansson kommer vi att kunna få ut ännu fler och vassare nyheter och väga än tyngre journalistiskt, säger Gustav Morin som är chefredaktör för sajten.

– Vi kommer att blanda seriös konsumentinformation med en stor portion showbiz och till skillnad från vad jag tidigare varit van vid är allt gratis för läsaren, avslutar Elias.

Det finska båtföretaget Botnia marin presenterar en ny, mer familjeanpassad variant av Targa 32. Den nya modellen ska ersätta Targa 31 lagom till båtsäsongen 2014.

Det är den norska tidningen Båtmagasinet som på sin hemsida uppger att Targa 32 CFC (Comfort Fore Cabin) är på gång. Bland nyheterna märks en utökad förlig kabin, vilket passar en familjs behov.

Targabåtarna är kända för sina goda sjöegenskaper och goda prestanda. Även Targa 32 CFC lär följa i den traditionen tack vare motoralternativ på allt ifrån Volvo Penta D6-370 i singelmontage till Volvo Penta D6-400 i dubbelmontage. I största versionen är toppfarten 44 knop, enligt Båtmagasinet.no

Tekniska fakta
Längd: 10,78 meter
Bredd: 3,37 meter
Vikt: 6 300 kg
CE-klass: B
Motor: 370–800 hk
Info:

På båtmässan i Göteborg och på Allt för sjön i Stockholm kommer besökarna att ges en unik möjlighet att få gamla båtritningar skannade och digitaliserade.

Det är rikstäckande Veteranbåtsföreningen som erbjuder den tjänsten. Till mässorna har man med sig både folk och skanner från Veteranbåtsmuseet i Västerås, där föreningen har digitaliserat tusentals båtritningar.

– Vi vet att det hemma i båtfolkets byrålådor, på vindar och i källare, göms gamla ritningar på allt från segel- och motorbåtar till ekor, snipor och kanoter. De är välkomna till oss, säger Pierre Dunbar, ordförande i Veteranbåtsföreningen.

Sedan några år tillbaka bygger Veteranbåtsföreningen världens största digitala ritningsarkiv över fritidsbåtar. Vid det här laget har vi skannat över 26 000 ritningar. Tanken är dels att bevara ett kulturarv, dels att göra detta allmänt tillgängligt via nätet.

Senast mässbesökarna fick chansen var 2010, då Pierre Dunbar och sonen Patrick var på båtmässan i Göteborg med skanner och dator. Det blev en stor framgång. Över 800 ritningar skannades under mässdagarna, det var full fart från morgon till kväll!

– Folk kom med alla tänkbara ritningar, de var från Kosterbåtsförbundet, massor med Einar Runius från ett av barnen och till och med en C.G. Pettersson-ritning på glasplåt! Nu är vi tillbaka på båtmässan i Göteborg och en månad senare på Allt för sjön i Stockholm med hela utrustningen för skanning. Vi kan hantera över en meter breda ritningar i oändlig längd, berättar Pierre Dunbar.
Intresserade mässbesökare är välkomna att lämna in ritningar som skannas på plats under mässornas öppethållande. I takt med att arbetet utförts tas kontakt med besked om när ritningarna kan hämtas igen.

Fakta om Veteranbåtsföreningens ritningsarkiv
Veteranbåtsarkivet är ett samarbete mellan Veteranbåtsföreningen och Statens Maritima Museer. Med modern teknik kan de stora ritningssamlingar som finns bevarade göras enkelt tillgängliga för forskning, renovering, modellbåtsbyggande och allmänhet. Nu kan vi visa ritningarna på webben och alla kan beställa sin egen utskrift för en ringa kostnad.

Sedan några år sköts skanningen helt i Veteranbåtsföreningens egen regi vid veteranbåtsmuseet i Västerås. Målet är att skanna ca 30 000 båtritningar. Kvalitén blir så god att man kan se strukturen i pappret och konstruktörens ibland bortsuddade noteringar. Det betyder att det skannade materialet många gånger kan ge oss mer information än originalet och det betyder också att vi inte längre behöver hantera ömtåligt originalmaterial utan detta kan bevaras för framtiden.
De ritningar som lämnas in av allmänheten – både som donationer och som lån för skanning – gör det möjligt att fylla de luckor som finns i arkiven.

Om Veteranbåtsföreningen
Veteranbåtföreningen bildades 1973 under namnet Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar (som fortfarande är föreningens formella namn). Syftet var, och är, att stärka och bevara det svenska båtarvet genom att Värna – Vårda – Visa.

Veteranbåtsföreningen har ca 2 000 medlemmar över hela landet och eget kansli på Skeppsholmen i Stockholm. Verksamheten omfattar bl a tidningen Veteranbåten fem gånger per år; Veteranbåtsmuseet i Västerås och Båthall 2 på Galärvarvet i Stockholm; arrangerande av och deltagande i mässor och Veteranbåtsträffar över hela landet; råd och stipendier till båtrenoveringar; Veteranbåtsarkivet; med mera.

Info: www.veteranbaten.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att sex personer omkom genom drunkning under november i år jämfört med tre personer under november 2012. Antalet drunknade har därmed hittills ökat med närmare 25 procent i år jämfört med 2012.

Totalt har 120 personer omkommit i år genom drunkning, vilket är 29 fler än under samma period förra året då 91 personer hade omkommit.

November 2013 (2012)
is 0 (1)
fritidsbåt 3 (0)
bad 1 (0)
övriga 2 (2)
totalt 6 (3)

En kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under november 2013 kan läsas på SLS hemsida.

Info: http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/statistik-och-sakerhet/drunkningsstatistik

Måndagen den 9 december samlades ett sextiotal personer vid Kustbevakningens regionledning nordost i Stockholm för att uppmärksamma ett antal kustbevakare och personer från sjöräddningssällskapet som tilldelats Kustbevakningens förtjänstmedalj.

Det är Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin som i samband med Kustbevakningens 25-års jubileum som egen myndighet har beslutat att införa en förtjänstmedalj.

Medaljen införs för att uppmärksamma personer som utfört förtjänstfulla insatser utöver det normala inom sjöräddnings- och miljöräddningstjänst under svåra förhållanden eller förtjänstfulla insatser som särskilt gagnat Kustbevakningen.

Medaljceremonin inleddes med att Judith Melin hälsade välkommen och därefter talade försvarsminister Karin Enström om Kustbevakningens utveckling från 1600-talet, då man kallades strandridare genom den intensiva utvecklingen av myndighetens uppdrag från 1900-talets mitt och framåt till att nu vara en maritim samverkansmyndighet och en effektiv resurs för Sverige till sjöss.

Källa och foto: Kustbevakningen.

Nu är vintern obevekligen här. Sjöfartsverkets isbrytare Ale inledde årets isbrytningsexpedition vid midnatt natten till tisdagen 10 december.

– De kommande dagarna kommer isen att packas mot den finska kusten, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

De senaste dagarnas kyla i norr har gjort att det bildats is en bit ut från kusterna i Bottenviken. Väderprognosen talar om vindar från sydväst de kommande dygnen, vilket innebär att isen kommer att packas mot den finska sidan. Ale kommer inledningsvis att ansvara för isbrytning och assistans till och från de finska hamnarna Tornio, Kemi, Uleåborg och Brahestad. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och i Ålands hav.

– Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt. Det är den samlade bedömningen av sjöfartens assistansbehov som avgör var resurserna sätts in, vilket innebär att isbrytarna utnyttjas optimalt, säger Johny Lindvall.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Den preliminära planen är att Ale i turordning följs av Atle, Frej, Oden och Ymer. Det är kylan och isläget som avgör när respektive isbrytare sätts in. Premiären för årets isbrytningssäsong är varken sen eller tidig och det går heller inte att dra några slutsatser om hur säsongen kommer att gestalta sig i stort.

– Vintern 1986-87 hade vi ett extremt omfattande isläge med istäcke på Bottenviken, Kvarken, Bottenhavet, hela Östersjön, Öresund, Kattegatt och delar av Skagerak. Det året startade isbrytarsäsongen sent, säger Johny Lindvall.

Fakta om isbrytning
Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera. Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Fakta om Ale
Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren.

• Längd: 48,70 m
• Bredd: 13,00 m
• Djupgående: 5,40 m
• Deplacement: 1 540 ton
• Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart

Information för vintersjöfarten:
http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart

Iskarta och annan isformation:
http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Professionella-tjanster/Sjofart/istjanst-1.1706

Följ isbrytarna i realtid:
http://balticice.cloudapp.net/
Baltice.org presenterar också aktuell information avseende vintersjöfarten:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/baltice

Twitter:
http://twitter.com/SjoV_isbrytning

Juletid innebär för många att lägga mer pengar på konsumtion än vanligt. Men det är inte alltid lätt att veta vad man har för rättigheter som konsument. Regeringen arbetar för att konsumenter ska ha goda förutsättningar att ta del av det som erbjuds i form av varor och tjänster på olika marknader och för ett gott konsumentskydd. Både i Sverige och när de handlar från företag i andra länder.

Konsumenter möts av snabba förändringar. Det ger många möjligheter, men samtidigt visar en omfattande undersökning som Konsumentverket har gjort på regeringens uppdrag att konsumenter upplever problem på flera marknader. Här presenteras åtgärder som regeringen vidtar för att förbättra villkoren för svenska konsumenter.

En konsumentupplysningstjänst
Konsumenter bör på ett enkelt och smidigt sätt kunna få svar på frågor om rättigheter och skyldigheter, men också kunna få hjälp som underlättar väl avvägda val. Därför föreslår regeringen en samordnad telefon- och webbaserad konsumentupplysningstjänst.

Konsumentverket kommer att få i uppdrag att hantera tjänsten i samarbete med övriga berörda myndigheter. Myndigheten ska eftersträva samverkan med den frivilliga konsumentverksamheten i kommunerna och med de konsumentbyråer som finns för finans-, försäkrings-, energi- respektive telekommarknaden. En viktig del av satsningen kommer att vara information och vägledning om hållbar konsumtion, bland annat om hur skadliga kemikalier kan undvikas.

Överskuldsättning
Regeringen har presenterat lagförslag som ska möjliggöra för Konsumentverket att ta ut en sanktionsavgift från bland annat snabblåneföretag som inte gör ordentliga kreditprövningar. För att få ett samlat grepp om orsaker, konsekvenser och möjliga åtgärder när det gäller att motverka överskuldsättning har regeringen tillsatt en utredning och tagit initiativ till en nordisk konferens. Regeringen har också tillsatt en utredning med uppdraget att föreslå åtgärder som förbättrar möjligheterna för dem som har rätt till skuldsanering att också få det. Utredarnas förslag har presenterats.

Effektiv tvistlösning
Det är viktigt att konsumenter kan få tvister med näringsidkare prövade på ett snabbt och enkelt sätt. På senare år har antalet ärenden till Allmänna reklamationsnämnden ökat. Ny EU-lagstiftning ställer också högre krav på verksamheten.

Regeringen har gett en utredning i uppdrag att föreslå åtgärder som ska säkerställa en effektiv tvistlösning utanför domstol. I uppdraget ingår också att föreslå åtgärder för att få fler näringsidkare att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. I budgetpropositionen (Utgiftsområde 18) föreslår regeringen ytterligare resurser till Allmänna reklamationsnämnden.

Bättre konsumentskydd vid telefonförsäljning Problem i samband med telefonförsäljning av varor och tjänster har uppmärksammats allt mer under senare tid. En betydande del av anmälningarna till Konsumentverket rör numera telefonförsäljning.

Ett vanligt händelseförlopp tycks vara att en konsument blir uppringd av en telefonförsäljare och därefter får en avtalsbekräftelse per post eller e-post. Av anmälningarna framgår att konsumenten i många fall inte anser sig ha tackat ja till något erbjudande.

Regeringen tillsätter därför en utredning med uppdrag att se över om konsumentskyddet vid telefonförsäljning behöver förstärkas. Utredaren ska även bedöma om småföretagare behöver ett särskilt skydd.

Förbättra konsumentskyddet vid finansiell rådgivning Finansiell rådgivning har blivit allt mer vanligt förekommande. Det finns ett stort utbud av sparandeprodukter och nya typer av produkter utvecklas i snabb takt. Konsumenter har ofta svårt att värdera produkterna utifrån risk, nytta och kostnader.

För att konsumenternas ställning vid finansiell rådgivning ska förbättras har regeringen tillsatt en utredning med uppdraget att se över regelverket, tillsynen och konsumenternas möjligheter till tvistlösning. Arbetet ska så långt möjligt samordnas med utredningen om marknader för finansiella instrument.

Vid ett seminarium som arrangeras av IVL Svenska Miljöinstitutet och Sveriges Ingenjörer lanseras i dag Sweden Water Innovation Center – SWIC – som har sin bas vid test- och demonstrationsanläggningen Hammarby Sjöstadsverk som IVL äger tillsammans med KTH.

Syftet med satsningen på SWIC är att Sverige återigen ska bli världsledande inom området vattenrening. Det ska ske genom att samla och utveckla den starka expertis som faktiskt finns i landet och därmed öka exportmöjligheterna för vatten- och avloppsteknik och förse en global marknad med hållbara lösningar. En marknad som uppgår till 3 000 miljarder kronor och har en beräknad tillväxt på mellan 2 och 10 procent per år.

– Sveriges export inom vattenområdet är idag cirka 12 miljarder kronor och vår bedömning är att vi med en målmedveten satsning kan tredubbla siffran. För att klara det är det nödvändigt att ha demonstrationsanläggningar på hemmaplan. Hammarby Sjöstadsverket har blivit en sådan. Här har det dessutom blivit en kreativ smältdegel där problemägare, företag, forskningsinstitut och högskolor möts, säger Östen Ekengren, vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Han säger vidare att det finns många bevis på att det koncept som utvecklats vid Hammarby Sjöstadsverket är framgångsrikt, och pekar som exempel på att USA-ägda Xylem har förlagt utvecklingen av en helt ny linje till Sjöstadsverket. Ett annat exempel är att IVL Svenska Miljöinstitutet, Scania, Xylem och Malmberg arbetar tillsammans för att förbättra luften i Beijing, genom att tillvarata biogas från avloppsreningsverk och satsa på biogasbussar.

I många länder är tillgången till rent vatten begränsad, något som förvärras av tilltagande klimatförändringar. Därför måste städernas vattenproblem lösas på ett mer progressivt sätt, så att man kan producera energi samtidigt som vattnet kan återanvändas och näringsämnen kan återföras till kretsloppet.

– En av de bärande idéerna som samlar intressenterna runt SWIC är att vi ser nödvändigheten att omvandla dagens ineffektiva avloppsreningsverk till produktionsanläggningar av rent och återanvändningsbart vatten, näringsämnen och energi.

Bakom Sweden Water Innovation Center står: IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH i samarbete med Xylem, Sveriges Ingenjörer, Svenskt Vatten, Stockholm Vatten, SYVAB, Käppala, Stockholm Cleantech, VA-kluster Mälardalen, Mercatus och Cerlic.

Övriga intressenter: Vinnova, Svenskt Vatten Utveckling AB, Tillväxtverket, Formas, EU och Stiftelsen IVL.

I en rapport från Havsmiljöinstitutet görs för första gången en samlad kvalitetsgranskning av nästan alla insamlade och tillgängliga regionala, fysikaliska-kemiska havsmiljödata. Granskningen visar på en del kvalitetsbrister i regionala marina miljöövervakningsdata. Bristerna kan till exempel göra det svårt att bedöma effekterna av de åtgärder som sätts in för att förbättra miljön i havet.

Regional marin miljöövervakning har pågått i olika skepnader i nära ett halvsekel. Insamlade data från dessa program ligger till grund för beslut inom svensk havsmiljöförvaltning. Därför är det viktigt att data är så korrekta, representativa och tillgängliga som möjligt.

Längs den svenska kusten finns drygt tjugo regionala kustvattenprogram som tillsammans omfattar hundratals stationer. På många platser genomförs mätningar varje månad så länge isförhållandena tillåter. Vid varje station tas prover på flera djup och på varje djup tas prover för flera olika parametrar så som salthalt, temperatur, näringsämnen, surhetsgrad, klorofyll och liknande. Varje månad registreras alltså tusentals nya mätvärden. Sannolikheten att det smyger sig in felaktigheter är därmed inte försumbar.

Genom att utarbeta en ny metod för att granska alla data har Havsmiljöinstitutet kunnat dokumentera både styrkor och svagheter i den regionala övervakningen av havsmiljön.

– Generellt håller data från de regionala kustvattenprogrammen tillräckligt hög kvalitet för att ge en övergripande bild av kustvattnens kemiska status, säger Anders Grimvall, forskningssamordnare vid Havsmiljöinstitutet.

Men rapporten pekar också på flera brister.

– Systematiska mätfel förekommer hos flera utförare och därför kan det vara svårt att göra korrekta trendanalyser på flera mätserier, till exempel totalfosfor och totalkväve. Sådana mätfel kan även innebära svårigheter att bedöma effekter av åtgärder, säger Anders Grimvall.

Ett sätt att komma till rätta med problemen är att svenska havsmiljödata förses med bättre information om ändrade metoder, detektionsgränser och opålitliga mätvärden. I rapporten rekommenderas också att retrospektiva analyser av insamlade data bör utföras mer regelbundet för att kvalitetsbrister ska upptäckas lättare och snabbare.

– Trots en i många stycken god datakvalitet kan de svenska marina miljödata bli ännu bättre, med relativt enkla medel, säger Anders Grimvall.

Källa: Havsmiljöinstitutet.

Pampas Marina AB har återigen blivit utsett till ett av årets gasellföretag. Redan under ett expansivt och bra 2012 så nominerades Pampas Marina till en av årets DI Gaseller. 2013 har även det varit ett bra och expansivt år för Pampas Marina med en mycket positiv utveckling. Vi på Pampas Marina är stolta för nomineringen och vill tacka personalen för ett utmärkt arbete.

Pampas Marina har ökat sin omsättning med 225 % de senaste 3 åren och resultatet med 783 % och ser en fortsatt stark utveckling av verksamheten. Pampas Marina förknippas i första han för varvs och marina verksamhet i Stockholm och Västervik.

En avdelning som har växt stort de senaste åren är Marinentreprenadsidan, som har blivit en stor aktör på ostkusten med stora engagemang vid t.ex. tredje spåret vid Slussen i Stockholm och E 4:s nya sträckning förbi Sundsvall. Även stora och små bärgningsuppdrag och konstruktionsuppdrag tillhör verksamheten.

DI Gasell är ett pris som sedan 2000 årligen delas ut av tidningen Dagens Industri till Sveriges snabbast växande företag. Tidningen arrangerar under hösten gasellfester i varje län och där uppmärksammas de företag som uppfyller kriterierna.

Begreppet gasell myntades på 80-talet av amerikanen David Birch som ansåg att det är mindre, snabbväxande företag som skapar flest nya jobb. Mindre än en procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas gasell.

DI Gasell sponsras av en rad stora företag, exempelvis DHL, Volvo, Vattenfall och Swedbank.

Honda Marine startar ett samarbete med WeastGear i Halmstad som säljer den amerikanska båttillverkaren Alumacrafts båtar. Alumacraft är kända för att tillverka högkvalitativa sportfiskebåtar i aluminium.

Alumacraft Alumacraft är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativa aluminiumbåtar i USA. Båtarna är specialanpassade för fiske och fritid och med ett patenterat dubbelskrov i aluminium ger Alumacraft dig en båt som säkerställer kvalitet, prestanda och hög säkerhet.

Det som kännetecknar en Alumacraft är framför allt dubbelskrovet “2XB Hull system” tillsammans med de höga friborden, den massiva härdade kölen och sprayrails. Allt för att ge båtägaren den bästa upplevelsen till havs. Tillsammans med en Honda utombordsmotor får båtägaren ett båtpaket med generös garanti, en båt och motor som ger ett bekymmersfritt och tryggt båtägande i många år framöver.

Alumacraft återförsäljs i Skandinavien av WestGear AB i Halmstad, vilka även är en fullserviceanläggning för Honda utombordare och tillbehör. 1946 tillverkades den första Alumacraften, idag tillverkas ca 8000 båtar per år.
Det är först och främst utombordare i storleksklassen BF50, BF60, BF80, BF100 och BF115 som kommer att monteras på båtarna.

Mikael Comrin, försäljningsansvarig på Honda Power Equipment Sverige säger: “Vi ser mycket positivt på ett utökat samarbete med Alumacraft. Tillsammans med WestGear har vi ambitionen att kunna erbjuda marknaden flera konkurrenskraftiga båtpaket, både gällande kvalitet och pris.”

Honda är världens största motortillverkare. Vårt breda utbud av utombordsmotorer spänner från bärbara BF2,3 till den största modellen BF250 med VTEC och variabelt insugssystem. Samtliga Honda utombordare har de effektivaste systemen och tekniska lösningarna för sitt effektområde så att du alltid får bästa fart och prestanda, vilken motorstorlek du än väljer – vid alla varvtal.

Info: www.alumacraft.se och www.westgear.se

Italienska Benetti, grundat 1873, sparar inte på krutet i sin senaste yacht – en 47 meter lång och ytterst elegant båt kallad FB502 m/y ”Panthera”. Yachten är helt byggd i aluminium med en modern och påkostad inredning.

M/Y ”Panthera” är Benettis andra yacht i den så kallade 500s-serien. Den första båten, FB501 ”Imagination”, kom ut på marknaden redan 2010 och den tredje, FB503, är på planeringsstadiet för att levereras våren 2014.

Konstruerade på Benettis båtvarv i Livorno är 500-seriens yachter 100 % tillverkade i aluminium. De är 47 m långa och 8,8 breda. Skrovet är konstruerat för egenskaper i toppklass med en maxfart på 24 knop och en marschfart på 22 knop. Yachterna går väldigt stabilt med minimalt ljud och vibrationer under gång.

Sammantaget sägs ”Panthera” vara en snabb och bekväm yacht med ett modern utförande, som ska återge ägarens egen stil. Båten har rena och svepande linjer i tidlös design med ett antal ovala rutor, silvermetallic på skrovsidorna och även i övrigt silver med skuggning som dominerande färger.

Benetti FB502 har totalt fyra däck inklusive ett soldäck. Lägre däck är reserverat för gäster i separata kabiner och en VIP-kabin midskepps med dubbelbädd, badrum och walk-in closet. Det finns även två ytterligare kabiner med dubbelbäddar och separata badrum. Besättningen bor förut i fyra dubbelkojer.

Bland bekvämligheterna ombord finns diverse ”leksaker”, som förvaras i ett garage i aktern. Där finns även en stor badplattform på närmare 10 m2.

Huvuddäck är avsett för sociala utrymmen med salong och smakfullt designade möbler. Textilier och lampor kommer från Armani Casa, inklusive matbordet för tio personer. Stolarna runt omkring kommer från B&B.

Trots all utrustning och sin storlek är ”Panthera” en relativt lätt yacht. Med 47 m totallängd är vikten 340 ton. Vid maxfarten 24 knop är bränsleförbrukningen 1 360 l/h. Räckvidden är 3 400 vid mer ekonomiska 12 knop.
.
Tekniska specifikationer
Längd: 47.00 mt 154,2 ft
Bredd: 8.80 mt 28,9 ft
Djupgående: 2.60 mt 8,5 ft
Deplacement: 364 ton fullt lastad
Gross tonnage: 492 GT
Bränsletank: 55 000 liter 14,530 US gals
Vattentank: 12 000 liter 3,170 US gals
Gråvattentank: 6 620 liter 1,749 US gals
Gäster: 10 i 5 kabiner
Besättning: 9 i 5 kabiner
Huvudmotorer: N°2 MTU 16V 4000 M73L – 2.880kW @ 2.050RPM
Riduttori/ Gear box N°2 ZF 9355
Generatorer: N°2 x 105kW Northern Lights – 400V – 50hz
Propulsion: Two Detra propellers- five fixed blades
Backslag: Rubber Design shaft lines
Vattenmakare: 1 IDROMAR reverse osmosis water makers ( capacity 10,000 lt./day sea water temperature)
Bogpropeller: 90kW från Naiad
Stabilisatorer: Velocità massima / Maximum speed (1/3 load displacement) ~ 24 knots

Övrigt
Velocità al 85% MCR / Speed at fuel stop power
85% MCR
~ 22 knots
Autonomia a 22 nodi / Range speed @ 22 kn ~ 1140 nm
Autonomia a 12 nodi / Range speed @ 12kn ~ 3400 nm
Notazione di Classe/Class register ABS + A1 Commercial Yachting Service, + AMS
Bandiera/Flag of registry: Cayman Islands
Conformità di bandiera/ Flag administration in charge of compliance & type of compliance
ABS/MCA – Large Commercial Yacht Code – LY2 – Unrestricted range
Costruttore / Builder Azìmut Benetti Spa – Benetti Shipyard
Architettura Navale/Naval Architecture Azìmut Benetti Spa – Benetti Technical Department Concept + Designer esterni / Exterior designer Azìmut Benetti Spa – Benetti Shipyard
Designer interni / Interior designer Benetti / Owner’s team

Utbudet av skaldjur som vi köper i mataffären står inför en osäker framtid när klimatförändringarna gör våra hav varmare och surare. Därför satsar EU 3,6 miljoner Euro på ett program som heter CACHE.

– För närvarande förstår forskarna inte helt hur skaldjur som till exempel ostron, blåmusslor, pilgrimsmusslor och sandmusslor tillverkar sina skal, eller hur en förändring i miljön kan påverka dem och dessa processer, säger professor Kristina ”Snuttan” Sundell.

Skaldjur har lyfts fram som ett område med särskild risk enligt framtida klimatscenarier. När haven blir varmare och surare, är det mer utmanande för djur som ostron och musslor att behålla sina skal och de kommer att behöva lägga mer energi på att tillverka skalen, vilket kan få dramatiska konsekvenser för deras överlevnad och tillväxt. Detta kan påverka deras populationsstorlek, som i sin tur har en direkt påverkan på vattenbruk och fiskerinäringen. Nyligen förstördes ett vattenbruk med ostron på USA:s västkust som en följd av havsförsurning.

En internationell forskargrupp med deltagare från Göteborgs universitet, ska studera hur förändringarna i våra hav kommer att påverka flera arter som är viktiga för den europeiska fiskerinäringen och den marina biologiska mångfalden.

– Mitt bidrag inom projektet handlar om att se vad evolutionen kan göra för dessa arter. Det vill säga att kontrollera om det finns tillräckligt med genetisk mångfald för att klara av de framtida klimatförändringarna, men också att undersöka om vi kan isolera vissa stammar som är mer motståndskraftiga och “klimatsäkra” för att vi ska kunna använda dem i vattenbruk, säger forskaren Sam Dupont.

Skaldjursindustrin är ett viktigt bidrag till den europeiska marina ekonomin, den så kallade blåa ekonomin. För närvarande är den årligen värd 500 biljoner Euro och ger uppskattningsvis 5,4 miljoner arbetstillfällen.

Fakta CACHE
CACHE är ett Marie Curie Initial Training Network (ITN) som finansieras genom Europeiska Unionens sjunde ramprogram People Programme (Marie Curie Actions). Den samlar 10 partners från sex olika europeiska länder och omfattar tre små/medelstora företag och ett skaldjurskonsultföretag. Projektet startade 2013 och kommer att pågå i fyra år. Inom programmet kommer 10 unga forskare att utbildas till doktorsnivå och 4 postdoktorer kommer att få stöd i sin forskarkarriär.

Partners inom CACHE-nätverket: The British Antarctic Survey, Göteborgs universitet, University of Edinburgh, Museum National d’Histoire Naturelle de Paris, University of Bielefeld, University of Cambridge, The Scottish Association of Marine Sciences (SAMS), Greenloop, Algarve Marine Sciences Centre (CCMAR), GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research.

Associerade partners: Association of Scottish Shellfish Growers, Ostrea Sverige AB, CRM Coastal Research and Management.
De arter som forskarna kommer att studera är kammusslan (Pecten maximus), jätteostronet (Crassostrea gigas), ostronet (Ostrea edulis) blåmusslan (Mytilus edulis) och sandmussla (Mya arenaria).

För mer information om programmet och fullständig information om rekryteringsprocessen: www.cache-itn.eu.

Rekryteringen är nu öppen, med sista ansökningsdag den 12 januari 2014.

Färjepassagerarna som reser via Stockholms Hamnar fyller sju hela hotell i stockholmsregionen varje dag, året runt. Under tiden de är i Stockholm spenderar de 3000 kronor per person, vilket blir fem miljarder kronor på ett år. Färjepassagerarna bidrar med 20 procent av stockholmsturisternas totala konsumtion.

Stockholms Hamnar presenterar idag en undersökning om färjepassagerarna som reser via Stockholms Hamnar.

− Nu har vi en heltäckande bild av färjepassagerarna som tydligt visar hur viktiga de är för Stockholms turistnäring, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar.

De här besökarna spenderar 3000 kronor under tiden de är i Stockholm, vilket blir hela fem miljarder kronor om året.

Shopping toppar utgiftslistan, följt av restaurangbesök och boende. Hälften av de som stannar i Stockholm över natten bor på hotell. Det blir totalt sju fyllda hotell varje dag året runt med färjepassagerare.

Fyra av tio av de tillfrågade kommer från Finland. Nästan varannan har varit i Stockholm tio gånger eller fler. Fyra av tio uppger att själva båtturen är huvudsyftet med resan. De reser för att koppla av och roa sig ombord på färjan. Hela 95 procent är nöjda med resan och tre av fyra planerar att återkomma inom fem år.

2012-2013 genomförde Stockholms Hamnar en undersökning om färjepassagerarna i Stockholm.
Drygt 11 miljoner passagerare reser via Stockholms Hamnar med färja varje år. Målgruppen för färjepassagerarundersökningen är personer som inte bor i Stockholm, är över 15 år och som stannat minst två timmar i Stockholm. Totalt omfattas 1,7 miljoner passagerare.

Info: www.stockholmshamnar.se

Danska X-Yachts har fått klart med certifikat från International Marine Certification Institute för nya Xp 55. Båtmodellen är det femte och senaste tillskottet till företagets nya Xperformance Range.

Modellen sjösattes två veckor innan premiären vid X-Yachts Gold Cup, som samlade närmare 110 X-Yachts från 14 länder. Xp 55 är en mycket moden performance cruiser som, i likhet med alla andra Xp modeller, byggs med vakuuminjicerad epoxy i en sandwichkonstruktion med användning av kolfiber.

Xp 55 är försedd med en T-köl, kolfiberrigg, vilket ingår i konceptet snabb cruisingbåt. Enligt X-Yachts ger det perfekta seglingsegenskaper både för kappsegling och familjesegling.

Specifikationerna enligt certifikatet omfattar elektriska vinschar, rullstor och rullförsegel, bogpropeller, RIB-garage i aktern, tvättmaskin, frys, air conditioning med mera.

Inredningen är fördelad på tre dubbelkabiner med 2–3 badrum med separata duschutrymmen, ett stort pentry, nav station och förvaringsutrymme för segel.

Tekniska fakta
Designer: Niels Jeppesen
Längd skrov: 16,76 m
Längd vattenlinje: 14,87 m
Bredd max: 4,77 m
Djupgående: 2,85 m
Ballast standard: 6 300 kg
Deplacement: 16 800 kg
Motor (diesel): 80,2 kW
Bränsletank: 400 liter
Vattentank: 550 liter
Storsegel: 97,8 m²
Genua 106%: 74,8 m²
Asymmetrisk spinnaker: 240 m²
Info: www.imci.org och www.x-yachts.com

I helgen blev det klart att Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri blev världsmästare i Class 1 World Championship. Segern kom efter att de hade vunnit race 2 i Abu Dhabi Grand Prix, som var en av deltävlingarna i den 13:e Class 1 World Championship titeln för Victory Team.

Den enda verkliga utmaningen mot de blivande mästarna kom från Arif Al Zaffains och Mohammed Al Marris egna teamkamrater, Darren Nicholson och Nadir Bin Hendi i Victory Australia. Dessa tog starten i ett av loppen, men ett misstag av Nicholson vid första rundningen gjorde att Al Zaffain och Al Marri kunde ta sig förbi och vinna med över 40 sekunder. Detta var Al Zaffains och Al Marris 37:e respektive 27:e vinst i karriären.

Resultat:

ABU DHABI GRAND PRIX – race 2
1. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) – 41:22.39s
2. 10 LF10 – A Al Hameli (ITA) / G Carpitella (ITA) + 41.41s
3. 5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / R Al Tayer (UAE) + 2:04s
4. 8 LF8 – M Jennings (GBR) / A Amato (ITA) + 1 lap
5. 23 FA.RO. ACCIAI – R Lo Piano (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 lap
6. 91 Zabo-Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 4 laps
7 Victory Team Australia – D Nicholson (AUS)/N Bin Hendi (UAE)-DNF
74 Poliform – T Oktem (TUR) / G Montavoci (ITA) – DNF

WORLD CHAMPIONSHIP POSITIONS
1. 3 Victory Team – 120pts
2. 91 Zabo-Isiklar – 89pts
3. 10 LF10 – 88pts
4. 7 Victory Team Australia – 84pts
5. LF8 – 72pts
6. 23 FA.RO ACCIAI – 61pts
7. Team Abu Dhabi – 46pts
8. 74 Poliform 38pts

Info: www.class-1.com

Nya Storebro 460 Commander är resultatet av en varsam utveckling i kombination med respekt inför företagets traditionella värdegrunder, genuina hantverk och långa historia som Skandinaviens främsta båtbyggare.

Storebro-varvet har byggt båtar i snart 70 år. I generation efter generation har deras välkända båtar utvecklats och resultatet ser du på bilderna här intill. Det handlar inte om någon revolution, detta är evolution.

– Din passion är vår passion och för oss är en båt så mycket mer än bara en båt – det är en Storebro, säger Storebros ägare, Roger Von Haugwitz, i en pressrelease om den nya modellen.

– På Storebro kompromissar vi aldrig på säkerhet, kvalitet och komfort. Den senaste tillverkningstekniken gör att vi heller inte behöver kompromissa på miljön.

Den nya båten byggs med vakuuminjicerade skrov, vilket är miljövänligare att tillverka och tack vare utformningen också mer lättdrivet. Till och med de exklusiva inredningarna och textilierna gör Storebro själva, så som de har gjort i 50 år, på Storebro Tapetseri. Detta minskar både onödiga transporter och säkrar högsta möjliga kvalitet.

Nya 460 Commander handlar om samspelet mellan människan och fartyget. Rejäla brädgångar gör det lätt att förflytta sig ombord samtidigt som de ljusa öppna ytorna och stora flybridgen inbjuder till avkoppling och de generösa fönstren ger god överblick och kontroll även i trånga och krävande hamnmiljöer.

– Vi har inte bråttom, berättar Roger von Haugwitz. För mig har det viktigaste varit att bygga en båt som förvaltar och förmedlar det fantastiska arv som Storebro har.

Sjösättning är planerad till 2015

Tekniska fakta
Längd över allt: 14 meter / 46 fot
Bredd: 4,3 meter / 14 fot
Djupgående: 1,2 meter / 4 fot
Vikt: 14 ton (exkl. bränsle och vatten)
Hytter: 2–3 beroende på val
Info: www.storebro.se

Kommentarer

Stefan Svensson 22:45:51 2013-12-12

Äntligen en nyhet från Storebro och den är dessutom riktigt elegant och stilfull med riktig yachtkänsla. Den har tydliga drag av Storebros hittills vackraste båt: SGS No1. En båt som var tio år före sin tid.
Lycka till Storebro från hela mitt båthjärta.

Storebro 00:42:28 2013-12-26

De har tydligen fryst 460

På lördagen avslutades VM i Laser Master i Oman med åtta svenska topp-tio placeringar i den sammanlagda resultatlistan. Seglingarna genomfördes i lätta vindar på 3-4 m/s.

GKSS tog en andra platser i sista seglingen genom Agneta Jonsson GKSS i Radial Master. Slutgiltiga

Placeringar för GKSS-seglarna blev:
Radial Master: 7:a Agneta Jonsson GKSS
Standard Master: 5:a Torbjörn Jonsson GKSS, 8:a Stefan Nordström GKSS,

Övriga svenska resultat blev:
Radial Grand Master: 5:a Bo Johannisson, 20:e Mikael Stamming
Radial Great Grand Master: 23:a Lars Westerlind
Standard Apprentice: 2:a Niklas Edler, 7:a Martin Wigforss, 10:a Fredrik Appelberg Standard Grand
Master: 6:a Thomas Franzén, 25:a Lars Wastesson 13:e Lars Widebeck, 28:a Nils Jöninger

– Därmed är detta VM det bästa Laser Master-mästerskap Sverige någonsin har gjort. Detta visar att både bredden och toppen i svensk Laser Master segling håller en världsklassnivå. Nu skall vi träna inför nästa år för att också ta fler medaljplatser, hälsar Stefan Nordström.

Bild: Prisutdelningen med alla svenska deltagare. Foto: Christer Nordstrand.

Bilder:http://omanlaserworlds2013.com/eng/mediazone.php

Information om resultaten finns på: http://omanlaserworlds2013.com/eng/championship.php

En utförligare presentation av Laser som båt hittar du på
http://www.lasersweden.se/information/introduktion/

GKSS- seglaren Björn Allansson vann tidigare i dag världscupen i Finnjolle efter ett rafflande medaljrace i Melbourne, Australien. Världscupen har pågått sedan 1 december och avgjordes i dag med ett medaljrace för de seglarna som låg topp tio.

Björn ledde inför dagens final och hade därmed allt i egna händer. Med en tre poängs ledning över tvåan räckte det att komma placeringen bakom tvåan i dagens final och inte sämre en sexa totalt för att säkra guldet.

– Jag är så fantastiskt nöjd med min insats. Jag visste vad jag var tvungen att göra för att säkra
guldet och jag gick ut och gjorde det. Jag kunde kontrollera racet rätt bra under andra halvan och
därmed säkra guldet, Det var en helt fantastisk känsla när jag korsade mållinjen säger Björn.

Foto: Team Sailbjorn.

Information om resultaten finns på:
http://www.sailingresults.net/site/event/35/Overall_5.html

Björn Allanssons hemsida:
http://www.sailbjorn.se/presentation/

Info: www.gkss.se

Sökandet efter två personer som föll överbord från ett holländskt fartyg söder om Ystad på torsdagsmorgonen avslutades kl. 15.40. Det saknas förutsättningar för att hitta personerna vid liv.

Kl 08.28 på torsdagsmorgonen besvarade Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral (JRCC) ett mayday-anrop från det holländska fartyget Marietje Andrea. Fartyget befann sig på internationellt vatten 14 distansminuter söder om Ystad och larmade om att två besättningsmän fallit överbord. Männen som ska ha varit klädda i arbetsoveraller saknade överlevnadsdräkt och flytväst. I området blåste det hård kuling (15-20 m/s), sjögången var måttlig till grov och vattentemperaturen åtta grader.

En omfattande sjöräddningsinsats med båtar från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen samt flera handelsfartyg inleddes. Även Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 907, en räddningshelikopter från danska Sjövärnet, en helikopter från Försvarsmakten och ett av Kustbevakningens flygplan deltog i sökandet. Sökandet koncentrerades till ett kvadratiskt område, 4 x 4 distansminuter stort (7,4 km x 7,4 km), men gav inget resultat förutom den man över bord-boj som fartyget Marietje Andrea lade ut i samband med att männen föll överbord.

Sjöräddningsinsatsen vilandeförklarades kl. 15.40 på torsdagen. Området där de saknade personerna kan finnas är mycket väl genomsökt och det saknas förutsättningar för att hitta personerna vid liv. Ärendet överlämnas till polisen i Skåne som kommer att upprätta anmälan om två försvunna personer och som svarar för fortsatta eftersökningar.

Sjöräddningsinsatsen finns beskriven på Sjöfartsverkets webbplats: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo–och-flygraddning/JRCC-Online/Tva-personer-overbord-soder-om-Ystad/?RescueType=1&Status=1&Period=2