Nyheter

Styrelsen i Nämnden för båtlivsutbildning framlade inför årsmötet förslag på förändringar av nämndens arbetssätt och uppdrag för att bland annat säkerställa kvalitén på förhör samt att utveckla och bredda nämndens sätt att arbeta framöver.

För att finansiera och genomföra dessa förslag kommer avgifterna för förhör att behöva höjas.

På årsmötet fattades ett enigt beslut om att godkänna styrelsens förslag till åtgärder samt att ge styrelsen i uppdrag att genomföra förslagen.

De nya avgifterna som gäller från och med 2014-01-01 är följande:

450 kronor: Förarintyg, Kustskepparintyg, Radarintyg, Manöverintyg för Högfartsbåt, Utsjöskepparintyg, SRC samt LRC.

300 kronor: Båtmekanikerintyg, Seglarintyg 1, Seglarintyg 2, Seglarintyg 3 samt Kanalintyg.

Den budgetförstärkning detta innebär kommer bland annat att användas till:
Kvalitetssäkring av förhör, förhörsförrättar- och lärarkonferenser, utveckla webbplatsen, marknadsföring, utveckla dagens intyg samt skapa fler intyg, introduktionsutbildning av nya Förhörsförrättare med mera.

Ett av den svenska båtbranschens mest välkända företag fyller 70 år. Det är Hallberg-Rassy, som med Ellös som bas har byggt upp en segelbåtstillverkning i absolut världsklass. Varumärket är välkänt i seglarkretsar över hela världen.

Pressmeddelande:

Det som idag är Hallberg-Rassy, startades för 70 år sedan av Harry Hallberg, i hjärtat av den bohuslänska skärgården. Idag har 9 400 Hallberg-Rassybåtar mellan 24 och 64 fot levererats till hela världen.

Hallberg-Rassy har i alla tider specialiserat sig på långfärdsbåtar. Från början helt i trä, plastskroven kom 1963. Idag är en Hallberg-Rassybåt det första man tänker på när man säger ordet “långfärdssegling”. Vart man än vänder sig i världen, lär man hitta en Hallberg-Rassybåt i hamnen. Utseendet är distinkt och oavsett om det är en ny båt eller en båt med många decennier på nacken känner men genast igen en Hallberg-Rassy som just en Hallberg-Rassy.

Inget och mycket har hänt med Hallberg-Rassykonceptet genom decennierna. Konceptet står nu som förr för mycket komfort i en lätthanterlig båt. Det betyder till exempel en kraftig motor med stora tankar, en välskyddad sittbrunn med en vindruta rejäla snickerier och omsorgsfulla tekniska installationer. Dagens modeller har allt detta och mer därtill; mer naturligt ljus, mer seglingsglädje och ännu mer komfort.

Idag presterar en Hallberg-Rassy förutom komforten även prestanda nog till segrar i både Tjörn Runt och ARC över Atlanten.

Hallberg-Rassykoncernen är familjeägt och familjedrivet med långsiktighet i ägandet. Företaget är obelånat. Man är bra på att både bromsa och gasa kapaciteten när det behövs. Senaste bokslutet gav överskott, både inom båtbyggeridelen och inom kapitalförvaltningsdelen.

Hallberg-Rassykoncernen har ett eget kapital på över 300 Mkr. 9 400 båtar har levererats på avtalad tid.
För mer detaljerad info om Hallberg-Rassyvarvets historia, se www.hallberg-rassy.com/se/varvshistoria/

För att fira 70-årsjubileet finns ett särskilt jubileumspaket under begränsad tid, fram till 15 februari.

Bilder:
Hallberg-Rassy 54. Foto: Peter Szamer.

Magnus (t v) och Christoph Rassy.

Den 16 december gjorde KTH Solar Boats projektgrupp det första testet i ett regnigt Stockholm. Båten uppförde sig utmärkt på bärplanen. Tyvärr gick transmissionen sönder när maxfart skulle testas och nu väntar reparationer.

Testet gjordes utan autonomi och utan solpaneler då det var sjöegenskaperna som skulle testas. Ett mindre batteri användes istället för solpaneler under detta korta test.

Följ projektet här: http://kthsolarboat.se

Mer om båten
KTH Solar Boat är en autonom bärplansbåt som drivs enbart av energi från solpaneler från Sunbeam System.

Totalt 14 stycken 18W högeffektiva solpaneler
skall användas på den 2x1m yta som får fyllas med solpaneler enligt de tävlingsregler som gäller för tävlingen som går av stapeln i Japan, augusti
2014.

I valet av solpaneler är det ett kompromisslöst krav att de ska ge så mycket energi som möjligt från en begränsad yta. Det är också viktigt med en låg vikt som i alla tävlingssammanhang. Valet av solpaneler från Sunbeam System är därför ett självklart val.

Tävlingen hålls i augusti 2014 på en 20km lång bana
på sjön Biwa i Japan

Info:
http://kthsolarboat.se/

http://sunbeamsystem.com

http://temaimport.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu yttrat sig om förslaget till ändrade vattenrättsliga regler. HaV säger ja till generella föreskrifter, ändringstillstånd och kravet på miljörapport men vill gå längre än utredningen när det gäller begreppet ”urminnes hävd”.

– I stort är vi positiva och menar att de föreslagna ändringarna är mycket angelägna för att få till stånd relevanta miljökrav på verksamheter som påverkar Sveriges vattenmiljöer, säger Anders Skarstedt, utredare, enheten för miljöprövning och miljötillsyn.

Utredningen ”Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler” (SoU 2013:69) föreslår att regeringen ska kunna meddela generella föreskrifter och föreskrifter om miljörapport för vattenverksamhet. Det är samma regler som redan idag gäller för miljöfarliga verksamheter.

Vidare föreslår utredningen även att de regler som idag gäller för miljöfarlig verksamhet om prövningens omfattning vid ändring och ändringstillstånd även ska gälla för vattenverksamhet. När det gäller möjligheten att tidsbegränsa tillstånd menar utredningen att Regeringen redan har möjligheten att reglera vilka verksamheter som ska tidsbegränsas, men att möjligheten inte har utnyttjats. HaV anser att huvudregeln ska vara att tillstånden tidsbegränsas och att det ska anges direkt i lagen.

Utredningen föreslår också att urminnes hävd, privilegiebrev och andra sådana särskilda rättigheter att förfoga över vattnet även i fortsättningen ska gälla rättsligt i de delar som har prövats.

HaV menar att det är omöjligt att bevisa vad begreppet ”urminnes hävd” består av.

– Ingen annanstans i våra rättsregler finns rätten att bedriva verksamhet för att man alltid gjort det, särskilt inte för miljöfarlig verksamhet. Att behålla urminnes hävd rimmar illa med utredningens övriga förslag och vi menar att begreppet därför inte bör omfattas av den föreslagna lagregleringen, säger Anders Skarstedt.

Utredningen föreslår ett system med ny prövning enligt miljöbalken av äldre tillstånd och rättigheter. Systemet bygger på att länsstyrelserna ska besluta om att ägare av vattenkraftverk och dammar ska ansöka om ett nytt tillstånd. HaV bedömer att Länsstyrelsen behöver tillföras mer resurser för att utredningens förslag ska ge någon effekt. Ett alternativ, enligt HaV, hade varit att det direkt i lagtexten framgår att den som har ett tillstånd av en viss ålder eller enligt en viss lagstiftning senast ett visst datum ska ha lämnat in en ansökan om nytt tillstånd.

Källa: HaV

I går kungjorde Svenska Olympiska kommittén att finnjolleseglaren Max Salminen blivit uttagen till deras topp- och talangprogram inför OS i Rio 2016.

Det blev julafton tidigt för mig i år, jag är tillbaka i det Olympiska teamet skriver Max på sin Facebooksida igår. Vi har inte nått honom för en kommentar nu på morgonen.

– Vår morgonpigge chefstränare Thomas Rahm säger nu på morgonen att han är mycket glad för Max skull. Max Salminen kom 7:a på EM i Finnjolle tidigare i år, en fantastisk prestation så kort tid efter att han bytt till Finnjolle efter OS guldet i Stare, säger Thomas Rahm, chefstränare för GKSS.

GKSS elitseglare ser fram emot 2014. Vi har ett starkt lag med många duktiga seglare. Vi har starka seglare i Finnjolle, Laser, Laser radial, 49er, 49er FX, och 470 herr. Vi är alltså med och slåss om OS platser i många klasser. Under 2014 seglas VM i september i
Santander för alla OS klasser. Ett stort VM som också är nationsuttagningar till OS. Det börjar alltså redan nu avgöras vilka länder som får vara med på OS i de olika klasserna.

– Efter VM i Santander finns fortfarande chansen men det kommer bli betydligt svårare. Utöver detta kommer vi att bedriva viss träning på plats i Rio under 2014. Detta för att lära oss så mycket som möjligt om de lokala förhållandena i Rio. Något som är nödvändigt om vi ska klara av att prestera ännu bättre i Rio än vad vi gjorde i London.

Underrättelser för sjöfarande på nytt sätt efter nyår I 155 år har Underrättelser för sjöfarande försett handelssjöfarten, fritidsseglare och alla andra som rör sig på sjön med aktuell information. Nu upphör pappersutgåvan av Ufs och istället förbättras servicen på webben.

Underrättelser för sjöfarande, Ufs, innehåller bland annat rättelser av sjökort, öppningstider för broar och kanaler, sjöfynd och andra uppgifter om förändringar och förhållanden till sjöss. Kongliga Sjökarteverket gav ut den första versionen av Ufs redan 1858, men tiden har sprungit ifrån pappersversionen och från den 1 januari 2014 upphör utgivningen av pappersutgåvan.

– Vi satsar istället på att förbättra servicen på www.sjofartsverket.se/ufs. Ufs-notiserna ska bli tydligare, sökfunktionerna ska utvecklas och att det ska bli möjligt att skapa sin egen profil. På sikt kommer det även att gå att prenumerera på nya notiser från valt geografiskt område eller valda sjökort, säger Svante Håkansson, nautisk redaktör på Sjöfartsverket.

Nya Ufs-notiser publiceras i stort sett dagligen på Sjöfartsverkets webbplats. Notiserna samlas i PDF-dokument, som framöver kommer att publiceras varje vecka oberoende av helgdagar.

– PDF:erna kommer att publiceras i en svensk och en engelsk version istället för en gemensam som tidigare. Dessutom ändras storleken på PDF-formatet från A5 till A4, vilket ger större och tydligare sjökortsbilder, säger Svante Håkansson, nautisk redaktör på Sjöfartsverket.

Källa: Sjöfartsverket.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt ytterligare sex historiska fartyg. De ingår därmed i den exklusiva flotta av skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt 126 fartyg med hemmahamnar längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar är nu k-märkta.

Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i Sverige.

– Vi är väldigt stolta och glada över att nu kunna presentera ytterligare sex k-märkta fartyg, säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år tusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.
Ägarna ansöker själva om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.

– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.
De sex nu k-märkta fartygen presenteras nedan. Läs mer om k-märkta fartyg och om Sjöhistoriskas arbete på www.sjohistoriska.se. Där finns också listan över samtliga k-märkta fartyg.

Fartygen

Belone/ SKGU, Hemmahamn: Fiskebäckskil
Byggd 1943, Hällevikstrand
Material: Ek på ekspant.
Längd: 13.47 m. Bredd: 4.80 m. Brt: 24 brt
Fiskefartyg, forskningsfartyg.
Belone är ett klassiskt fiskefartyg som förr var verksamt i räkfiske. Från 1943 till 1970 hörde hon hemma i Strömstad med namnet Paulona, SD 846. Fartyget representerar det betydelsefulla kustfisket. Från 1970 övergick fartyget till att bli forskningsfartyg för Institutionen för biologisk grundutbildning vid Uppsala universitet. Fartyget byggdes då delvis om och klassades som passagerarfartyg och namnändrades till Belone (latin för näbbgädda).

Dynäs II/ SIDR, Hemmahamn: Sandö, Ångermanälven
Byggd 1910, Härnösand Mekaniska Verkstad & Varv
Material: Järn.
Längd: 20.4 m. Bredd: 4.36 m. Djup: 2.4 m. Brt: 17 brt
Bogserbåt.
Bogserbåten Dynäs II byggdes 1910 på Härnösand Mekaniska Verkstad & Varv för att utöver timmerbogsering även fungera som representations- och rekreationsfartyg åt beställaren konsul Ekman. Därför skiljer hon sig från dåtidens övriga bogserbåtar genom att ha överbyggnad i
teak med blanka mässingsdetaljer och en speciell salong för konsuln inredd med mahogny och röd sammet. Konsuln bjöd 1934 kronprins Gustav Adolf och kronprinsessan Louise på lunch ombord i den vackra salongen. Den stora råoljemotorn, en Skandia 465C 4-cylindrig tändkulemotor på 240 hk. installerades 1955 och ersatte den tidigare ångmaskinen som var på 140 hkr. Dynäs II är i mycket gott skick där såväl skrov, däckshus, inredning och maskin renoverats och underhålls med hög ambitionsnivå.

Ekefjord/ SKAD, Hemmahamn: Rönnäng
Byggd 1961, Rönnäng
Material: Ek på ekspant.
Längd: 23.96 m. Bredd: 6.00 m. Djup: 2.94 m. Brt: 99 brt
Fiskefartyg.
Ekefjord är ett klassiskt fiskefartyg byggd i Rönnäng 1961 på beställning till Åstol med beteckningen LL715. Fartyget har senare bland annat varit hemmahörande i Simrishamn och på Öckerö. Ekefjord gick i fiske fram till 2009 och tillhörde de större träfiskebåtarna. Fartyget byggdes med styrhytt av aluminium och var ett av de första fartyg som levererades med valback i nitad aluminium. Maskin har bytts ett par gånger och smärre modifiering har skett av inredningen.

Hamnfärjan II/ SFB-7121, Hemmahamn: Marstrand
Byggd 1948, Kungsviken
Material: Ek.
Längd: 9.33 m. Bredd: 3.61 m. Djup: 1.52 m. Brt: 17 brt
Färja
Hamnfärjan II byggdes 1948 i Kungsviken på Orust. Den blev i det närmaste identisk med sin föregångare, Hamnfärjan I. Färjan drivs av en elektrisk motor på 8 hk (ASEA) och har 40 batterier vilka sammankopplade ger 80 Volt. Färjan laddades automatiskt med ström varje gång man lade till både på Martrandssidan och på Koön. Hamnfärjan II trafikerade Marstrands hamn fram till
juni 1985. För att förhindra att hon skrotades bildades då föreningen Färjans Vänner vars målsättning är att bevara färjan för framtiden så att den fortsatt kan fungera som ett inslag i hamnbilden. Färjan är unik och är en av mycket få elektriskt drivna färjor. Färjan kallades allmänt “Spårvagnen” på grund av sitt utseende, den blå färgen och likartad teknik, som påminde om en spårvagn. Ca åtta miljoner passagerare har åkt med Hamnfärjan II under den tid hon var i aktiv tjänst. Färjan genomgick en omfattande renovering 1996-1999.

Kalmarsund / SCAR, Hemmahamn: Göteborg
Byggd 1953, Örlogsvarvet Stockholm.
Material: Stål.
Längd: 29 m. Bredd: 7.4 m. Djup: 3.1 m. Brt: 240 brt
Minutläggare
Kalmarsund, fd minutläggare Mul 13 byggd 1953 för minutläggning och minlinjeunderhåll. Fartyget har genomgått flera ombyggnader under sin aktiva tid som örlogsfartyg. Idag ingår Kalmarsund i Maritimans samling av fartyg som en representant för kustförsvaret. Ambitionen är att bevara henne och använda fartyget för att visa hur det svenska kustförsvaret fungerade förr. Fartyget representerar en typ av fartyg som under efterkrigstiden varit vanlig i skärgårdsmiljön, kring våra viktiga hamnar och baser.

Ymer, Hemmahamn: Härnösand
Byggd: 1934, Östhammar.
Material: Ek på järnspant.
Längd: 8.50 m. Bredd: 2.70 m.
Lotsbåt

Tjänstebåt nr 3, Ymer, byggdes 1934 på Östhammar båtvarv för Bönans lotsstation. Båten är klinkbyggd och från början försedd med öppen styrhytt. Åren 1948-49 skedde viss ombyggnad med inbyggd styrhytt och ny Sefflemotor på 25 hkr. På Ymer finns bevarat äldre beslag, utrustning samt en genuin interiör och exteriör.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Bilden:
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt sex historiska fartyg. De ingår därmed i den exklusiva flotta av skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt 126 fartyg med hemmahamnar längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar är nu k-märkta. På bilden Dynäs II med Ångermanälvens Sandö som hemmahamn.
Foto: Sjöhistoriska museets arkiv

Han är en av vårt lands mest okända båtkändisar, men i seglarkretsarna vet alla vem han är. Han omnämns med respekt och beundran för det han skapat. På fredag fyller båtkonstruktören och kappseglaren Mats Gustafsson 70 år.

Hela sitt liv har han tillbringat med båtar. Yngst av tre söner till varvsägaren Fritjof Gustafsson var Rosättravarvet, norr om Norrtälje, hemmaplan för Mats från tidiga barnaår. All fritid tillbringades där och yrkesvalet var självklart för Mats och de båda bröderna. Och lika naturligt var att Mats bodde kvar vid varvet när han bildade familj med Gerd.

Rosättravarvet startade 1886 och 1947 tog den nuvarande familjen över, men praktiskt taget över en natt 1969 förändrades allt. En segelbåt i glasfiberarmerad plast vann en kappsegling och plötsligt skulle alla ha en båt i det nya materialet.

Branschen genomgick ett paradigmskifte. Bröderna på Rosättra varvet svarade med att konstruera en egen 30-fotare och segelbåten Linjett föddes. Den blev en succé och när Mats Gustafsson ville utveckla en 32-fotare var Linjett redan ett begrepp i seglarkretsar.

Mats Gustafssons personliga sätt att konstruera båtar bygger på intuition och känsla för linjespelet. Han bygger modeller i badkaret, testar balansen på köksbordet och tar fram en prototyp, som han framgångsrikt testat på kappseglingsbanorna på ostkusten med sönerna Daniel, Kristoffer och Markus. Resultatet har blivit en båt som seglare drömmer om.

Men än har åren inte tagit ut sin rätt. Mats syns dagligen på varvet så snart kan vi nog räkna med en ny modell…

Födelsedagen tillbringas på Rosättra.

Info: http://www.linjett.se/

En Maxus 22 med skeppare Szymon Kuczynski startar ensamseglingen jorden runt hösten 2014 från Kanarieöarna. Den planerade rutten är att korsa Atlanten till Karibien, vidare till Panama, genom Torres sund, vidare mot Godahoppsudden, åter Atlanten och tillbaka till Kanarieöarna 2016.

Ensamseglare Szymon “Ozi” Kuczynski är seglingsinstruktör, skeppare att hyra och cykelkurir som gillar långdistans. Han har tidigare seglat två gånger över Atlanten med en 5-meters båt (första gången ensam, andra med en partner) och har ca 25000 nautiska mil i bagaget innan det kommande äventyret med Maxus 22.

Maxus 22 är en ny modell från Northman lanserad 2013 och är ritad av Jacek Daszkiewicz. Båten som just nu förbereds kommer att utrustas med dubbla roder, förstärkt rigg, nödutgång via akterspegeln, navigationsbord samt ytterligare säkerhetsutrustning som till exempel EPIRB, AIS, GPS, räddningsflotte och VHF.

Mer information kommer uppdateras löpande på www.dynamicyachts.se

Mätningar visar att högfluorerade ämnen, så kallade PFAS, fortsätter att läcka ut från svenska flygplatser. Med dagens minskningstakt kommer det att ta 60-70 år innan halterna i miljön är nere på normala nivåer igen, visar studien från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Den fjärde årsrapporten för forskningsprojektet RE-PATH som nu släpps visar att högfluorerade ämnen fortsätter att läcka ut från brandövningsstationerna vid flygplatserna Arlanda, Stockholm och Landvetter i Göteborg. Forskarna uppskattar att det i genomsnitt rinner ut cirka 2 kilo PFOS årligen från Arlanda som så småningom kan nå Mälaren.

PFOS ingick tidigare i brandskum men är numera förbjudet. Det är mycket svårnedbrytbart i naturen och anrikas i näringskedjan.

Forskarna uppskattar att minst 38 kilo PFOS använts genom tiderna på brandövningsplatsen vid Arlanda. Den största kvarvarande mängden PFOS ligger lagrad i marken men det finns även kvar i grundvattnet. Forskarna har med en modell visat att spridningen kommer att fortgå och att det kommer att ta 60-70 år innan halterna i den närliggande miljön vid förorenade områden är nere på bakgrundsnivåer om inga saneringsåtgärder görs.

– Den PFOS som läcker ut i naturen är den som har använts historiskt. Dagens diskussioner handlar mycket om huruvida det är möjligt att rena marken. Även om det kommer att ta lång tid innan halterna i miljön är låga igen så är det också viktigt att påpeka att mängderna som tillförs Mälaren från Arlanda är i samma storleksordning som det uppskattade tillflödet från atmosfären, säger Karin Norström, forskare på IVL.

Vad gäller situationen kring Arlanda visar studien att vatten och fisk ifrån Halmsjön uppvisar mycket förhöjda halter av PFOS, cirka 50 gånger högre än i opåverkade sjöar. Dock rinner vattnet från brandövningsplatsen västerut och högst halter av PFOS finns därför i Kättstabäcken. Detta vattendrag bildar tillsammans med Halmsjöbäcken Märstaån, vid Broby. Från sjöns utlopp via Märstaån sker en viss utspädning men de halter som uppmätts vid mynningen i Mälaren är också förhöjda jämfört med bakgrundskoncentrationer uppmätta längre söderut i Mälaren.

I Landvetterområdet är Lilla Issjön den sjö som är mest påverkad av PFOS. Först när vattnet når Västra Ingsjön späds halterna ut men även där är halterna av PFOS i abborre förhöjda.

Här är en riktigt uppskattad julklapp till alla pappor som behöver klippa gräset mellan båtturerna. Hondas Mean Mower tar hem priset “Thing of the Year” Hondas eldsprutande åkgräsklippare “Mean Mower” tog nyligen hem en mycket speciell utmärkelse när man vann tidningen BBC TopGear Magazines nyinrättade pris “Thing of the Year” (Årets pryl) för 2013.

I denna månads nummer hyllar Piers Ward från BBC TopGear de “modiga männen och kvinnorna på Honda” för att de skapat detta monster med en motorvolym på hela 1000cc. Han förklarar vidare att eftersom Honda antog utmaningen* och det är en livsbejakande upplevelse att köra den, så är den en värdig vinnare av BBC TopGear Magazines pris.

0-100 km/h på bara fyra sekunder
Den 109 hk starka Mean Mower har byggts av Hondas BTCC-partner Team Dynamics på uppdrag av Honda Storbritannien. Förutom den blixtrande topphastigheten har den en utväxling som gör att den accelererar från 0-100 km/h på bara fyra sekunder. Vikten är så låg som 140 kg och vridmomentet är 96 Nm. Mean Mower kan även stoltsera med effekt/viktförhållande på 532 bhp/ton.

Motor från Hondas motorcykel Firestorm

I projektet byggde Team Dynamics om Hondas åkgräsklippare HF2620 från grunden genom att byta ut chassiet mot ett specialtillverkat, nytt chassi, på vilket man monterade 1000cc-motorn från Hondas motorcykel VTR Firestorm och ett skräddarsytt upphängningssystem. Hjulen hämtade man från en ATV. Mean Mower har en specialtillverkad sexväxlad växellåda med växlingspaddlar, nydesignad sportstol och avgassystem av typen Scorpion.

160 km/h men kan klippa ändå
Man har gjort allt för att bibehålla så mycket av den ursprungliga gräsklipparen som möjligt. Klippkåpan har specialtillverkats i fiberglas för att minska vikten, medan bränsletanken, den effektiva oljekylaren samt en sekundär vattenkylare har placerats där gräsuppsamlaren normalt är placerad. Mean Mower kan faktiskt användas för gräsklippning upp till 24 km/h tack vare de båda elmotorerna på klippkåpan, som roterar den 3 mm tjocka stålklippvajern med hela 4 000 v/min.

En entusiastisk Piers Ward på BBC TopGear Magazine säger: “Logiskt sett är Mean Mower en märklig produkt – för ingen behöver egentligen en åkgräsklippare med en toppfart på 160 km/h och som accelererar från 0 till 100 km/h på fyra sekunder. Men ibland vill man helt enkelt kunna klippa gräsmattan där hemma lite snabbare …”

Mean Mower har figurerat bl a när Honda Yuasas BTCC-förare (British Touring Car Championship) Gordon “Flash” Shedden tävlade på gräsklipparen mot sin teamkollega Matt Neal, som körde en BTCC Civic.

Ellie Ostinelli, PR, marknadsförings- och kommunikationschef på Honda i Storbritannien tillägger: “Mean Mower förverkligar något som miljoner människor har fantiserat om och visar på ett fantastiskt sätt Hondas innovativa anda och förmåga att skapa tekniska produkter som är något utöver det vanliga.”

Se Mean Mower-filmen här:

http://www.youtube.com/watch?v=oH_Qb4fdHfg

*Top Gear Magazine utmanade Honda (Storbritannien) att bygga världens snabbaste gräsklippare, under förutsättning att den fortfarande skulle kunna klippa gräs.

Källa: Honda.

Agapi växer och ger Stockholm ytterligare ett Agapi Center samtidigt som företaget introducerar tio nya båtplatser med fullservicekoncept mitt i Stockholm.

Båtplatser är hårdvara i Stockholm. I vår erbjuder Agapi Service Center, i samarbete med Hammarby Marin, 10 unika båtplatser på Långholmen där Agapiiägare kan njuta av ett modernt båtliv med:

– Båtplats i sjön under hela den isfria perioden av året.
– Vinterplats med flera valbara servicenivåer.
– Försäkring via Svedea.
– Motorservice enligt garantischema eller övriga önskemål.
– Trailer- respektive bil eller cykelparkering.
– Till det kan man addera tjänster som tvätt, städ, polering etc.

– Det här är ytterligare ett led i att förnya och förenkla båtlivet. Nu i samband med att vi nu lanserar vår nya Agapi 950 och Agapi 750 modell 2014 så släpper vi en helt ny möjlighet för alla Agapiägare, säger Peder Asplund, vd och grundare av Agapi.

Agapis vision om ett enklare båtliv är att vem som helst ska kunna äga en prestandabåt av hög kvalitet och enkelt få tillgång till precis all service, när de själva behöver. Allt till mycket attraktiva prisnivåer. Utvecklingsarbetet pågår hela tiden.

– Våren kommer bli extra hektisk under 2014. Därför öppnade vi redan under hösten vårt andra Agapi Center, Agapi Sales Center med Ros Marin på Pampas Marina i Stockholm. Här kan man alltid provköra Agapi så länge det är isfritt. Drop in och stick ut på vattnet i världens vackraste stad och utmana vår Agapi, säger Peder Asplund.

Sedan våren 2013 kan man köpa sin Agapi i form av 100%, 50% eller 33%ig del av en båt. Det som tidigare var mer komplicerat är nu mycket enkelt tack vare en service som erbjuder fullständig frihet och trygghet för alla andelsägare.

Efter Stockholm är det Malmö och Göteborg som står på tur att öppna Agapi Centers där erbjudandet med hel eller del av båt och båtplats med serviceerbjudanden når ut till fler ställen runt om i Sverige. Samtal förs även om platser utanför Sverige, allt för att ge Agapiägare möjligheter som inga andra båtägare har.

– De här platserna mitt i stan kommer snabbt ta slut. Någon frågade mig om man som Agapiägare kunde köpa bara båtplatsen om man redan hade en Agapi. Båtplats som julklapp? Det var en kul idé tycker jag, så ja visst går det.

Info: www.agapiboating.com

Den amerikanska superyachtbyggaren Palmer Johnson har valt Lantic Entertainment Systems för att installera ett gigantiskt ljud- och bildsystem för en 52 m superyacht som för tillfället byggs vid varvets anläggning i Wisconsin, USA. Här kan man verkligen tala om en flytande nöjesmaskin.

När båten sjösätts till våren 2014 blir det den andra yachten i den så kallade 170 Sportyacht series. Systemet från Lantic är definitivt i den högre skolan. Den 52 m långa yachten får bland annat 18 från varandra helt oberoende underhållningszoner, var och en byggd kring ett Lantic Modular Entertainment Centre som fungerar som kontroll för all hårdvara som används (skärmar, högtalare, Blu-ray spelare etc.) tillsammans med en rad olika kontroller i kabinerna. Allt är sammankopplat med en 15 terabyte media server, satellitmottagare och Ethernet switchar. Bland utbudet märks CCTV, position och kartplotter ”on demand”, telefon, alarm plus all ljud och ljudleverans som kan behövs i yachten.

Systemet är byggt med så få komponenter som möjligt för att korta ner installationstiden. Normalt kan en installation av AV-system ta hundratals timmar i en liknande båt, men tack vare Lantics teknik med samma standard för olika produkter blir installationen mer ”plug-and-play” plus programmering enligt båtägarens önskemål.

Info: www.lantic-systems.com

Tekniska fakta om båten
Längd: 52.4 m
Bredd: 9.5 m
Vikt: 495 ton
Motorer: MTU 16V 4000 M93L
Passagerare: 12
Besättning: 8
Material: Aluminium i skrov och överbyggnad
Skrovtyp: Semi-Displacement Deep V
Class & Register: Lloyds +100A1 SSC Yacht Mono HSC G6 LMC, MCA LY2 per Cayman Island Registry
Info: http://www.palmerjohnson.com/#!170-sy/c22lt

Inga pekpinnar – utan nya och enkla tips på vad man kan bidra med för att få en renare Östersjön. Det kommer besökarna på Allt för sjön att få många av när Skandinaviens största båtmässa öppnar den 1 mars 2014 på Stockholmsmässan.

Alla vet vi att Östersjön mår dåligt. Hotfulla rapporter finns det gott om, och många människor känner en vanmakt inför Östersjöns problem. Det känns alltför stort och många har ingen aning om hur de kan vara med och påverka.

– Vi tänker inte lyfta fram några dystra rapporter. Vi vill visa på de konkreta saker som var och en kan göra för att dra sitt strå till stacken. Att fixa sin bit av Östersjön – inte hela, säger Anders Mannesten, marknadschef på Briggen Tre kronor och Initiativet Hållbara Hav.

I den cirka 700 kvadratmeter stora montern ”Så kan du rädda Östersjön” på Allt för sjön samlas cirka 30 utställare. De ger sina konkreta tips om hur alla vi som älskar båtlivet kan bidra till att få både Östersjön och oss själva att må lite bättre. Målet med utställningen är att påverka beteendet, såväl hos den enskilda individen som hos branschen i sin helhet, så att vi lämnar efter oss en friskare Östersjön än den vi tog emot.

Under de tio dagarna som Allt för sjön pågår hålls även intressanta föreläsningar och seminarier. Varje dag kommer att ha ett speciellt tema, och på helgerna uppträder kända artister som på sitt vis vill bidra till en friskare Östersjön.

– Det här är den största miljöutställningen vi gjort och Östersjöfrågan är så viktig att vi beslutat bidra med en krona per fullbetalande besökare till Initiativet Hållbara Hav. Med ombord på utställningen har vi fått med miljöorganisationer, föreningar, myndigheter som till exempel Stockholms Universitet, Tillväxtverket, Läkemedelsverket, Havs- och Vattenmyndigheten. Vid rodret är det Initiativet Hållbara hav och Allt för sjön som tillsammans sätter ut kursen, säger Thomas Sandberg på Stockholmsmässan som är projektchef för Allt för sjön.

Fakta om Allt för Sjön:

Allt för sjön är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga evenemang inomhus som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön besöks av cirka 100 000 människor varje år. Nästa mässa går 1-9 mars 2014 (28 februari öppet för fackfolk).

Fakta om Initiativet Hållbara Hav

Initiativet Hållbara Hav har ett tvärvetenskapligt synsätt och vill, ur ett brett perspektiv, belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet pekar på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa.

I hård konkurrens med andra sökande har TV-sportpresentatören Tom Bushell säkrat den första platsen till ett av de tuffaste mediejobben i världen – ombordreporter i Volvo Ocean Race 2014-15. I januari sjösatte tävlingen en kampanj i sociala medier där de sökte talangfulla personer inom media som ville ta plats som reportrar ombord på varje båt i startfältet.

Trots att uppgiften fick rubriken ”det bästa och tuffaste jobbet i mediebranschen” översvämmades tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien med över 2000 ansökningar från hela världen.

Rick Deppe, som leder projektet för ombordreportrarna (OBR), har nu valt bland de sökande och skapat en lista på alternativ till de lag som hittills tillkännagivit att de ska delta i tävlingen. Bushell blev Abu Dhabi Ocean Racings val efter en rad tester på land och på havet under överseende av lagets skeppare Ian Walker.

– Det finns inte många jobb i världen där journalister själva får delta i en tävling tillsammans med ett lag. Detta är ett av väldigt få, om inte det enda jobbet inom sportens värld, där man verkligen är mitt i smeten, säger Tom Bushell.

– När man rapporterar om fotboll kan man se att en spelare blir arg när han missar en målchans men vara med och uppleva det tillsammans med honom. Det är det som är utmaningen och nyckeln till jobbet i Volvo Ocean Race med Abu Dhabi Ocean Racing – nu lever man verkligen med laget. Jag är väldigt laddad för att vara med i tävlingen och jag ser fram emot alla glada ögonblick men på något konstigt sätt ser jag också fram emot tårarna.

Tom Bushell är från Storbritannien, 31 år gammal och bosatt i Dubai. Han slutar sitt prestigefulla jobb som sportchef på Arabian Radio Network för att börja det nya jobbet i februari 2014 och bland sina imponerande meriter finns även ett jobb programledare på den regionala TV-kanalen City 7. I februari börjar han träna för fullt för att vara redo för den nio månader och 39 379 sjömil långa tävlingen runt jorden som startar i oktober 2014.

– Vi är övertygade att Tom har rätt färdigheter och personlighet för att ta sig an den här mycket krävande uppgiften, säger tävlingens mediechef Jon Bramley.

– Det är som att vara krigsreporter utan att ha en chans att fly skottlinjen förrän man nått torra land. Det är därför det kallas ”det bästa och värsta mediejobbet i världen” – men vilken uppgift!

Ombordreportrarna har fått utmaningen att visa resten av världen hur livet ser ut på riktigt ombord på tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 och hur de män och kvinnor som seglar på dem lyckas med otroliga prestationer i livsfarliga situationer, dag efter dag under nio månader.

– Tidigare har seglarna tenderat att låta sitt sjömanskap tala för sig självt. Men nu vill vi komma in under huden på dem och prata om deras tvivel, rädsla och motgångar likväl som deras stunder av glädje, tillägger Bramley.

– Vi vill se dem som riktiga och ofullkomliga människor som gör något som kräver år av erfarenhet och talang att genomföra, och för det behöver vi professionella reportrar som berättar hela historian kring deras tillvaro på de trånga 65-fot långa kappseglingsmaskinerna.

Varje reporter kommer att dagligen producera video-, ljud-, foto- och textmaterial och därigenom att bidra till att öka det antalet stora antalet fans som följer tävlingen. Målet är att locka fler människor än de som hör till tävlingens kärnpublik via TV, web, sociala medier, radio, tidningar och magasin. Ombordreportrarna får inte segla båtarna på något sätt.

I de två senaste upplagorna av tävlingen har varje båt haft en lagmedlem ombord som bidragit till att skapa medialt material. Efter den sista omgången 2011-12 beslutade man att höja kvalifikationskraven för att försäkra att endast professionella reportrar skulle vara behöriga till ett jobb som onboard reporter.

Hittills har fyra lag tillkännagivit att de ska delta i Volvo Ocean Race 2014-15; Abu Dhabi Ocean Racing, Team SCA, Dongfeng Race Team och Team Brunel.

Info: www.volvooceanrace.com

• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12 upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med det första In-Port Racet Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass med hög prestanda – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 39 379 sjömil långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike).
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som vi jobbat med sedan 2008-09.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012.

Finska Axopar Boats lanserar två nya modeller till båtsäsongen 2014. Nya Axopar 28 Cabin och Axopar 28 AC ska markera detta helt nya båtmärkes ställning som ”premium” med linjer som har tydliga likheter med Paragon Yachts.

Därmed består den färska båtfamiljen Axopar 28 redan av fyra modeller: Open, T-Top, Cabin och AC. De två senaste tillskotten understryker Axopars vision att bygga båtar som är spännande att köra, prisvärda och bränsleeffektiva.

Både Axopar 28 Cabin och Axopar 28 AC är multifunktionella båtar med snygga och snabba linjer och ett praktiskt walk-around däck som gör det enkelt att ta sig fram på båten. Båda modellerna har helt stängda kabiner med gott om utrymme och ett skjutbart tak i canvas. Två stora skjutdörrar leder ut på däck.

Axopar 28 AC har en utfällbar dubbelkoj i kabinen. Även AC-modellen har två sovplatser i kabinen, men den levereras dessutom med ytterligare en dubbelkoj under akterdäck.

Båttillverkaren beskriver Axopar 28 Cabin som en båt väl lämpad för fiske. Fördäcket är detsamma på båda modellerna med sociala utrymmen, plats för att slappa i solen etc. För den som vill kunna lagat mat finns ett pentry med kyl, diskmöjligheter och gasspis som tillval under förarsätet i kabinen.

– Underskatta aldrig effekterna av en konkurrensmässig prissättning. Vi har utvecklat en modulbaserad lättviktsdesign och konstruktionsmetoder som tillsammans med pålitliga utombordsmotorer ger oss ett försprång på marknaden för pendlarbåtar och vi förväntar oss ett stort intresse på båtmässorna 2014, säger Sakari Mattila, en av grundarna av Axopar Boats.

Sakari Mattila är ett bekant namn på båtmarknaden. Han är en känd reklamman i Finland, han var med och grundade Aquador Boats (ägs idag av Bella Boats) och var även en av grundarna till Paragon Yachts, som senare såldes till svenska Nimbus Boats.

– Vi har lagt mycket jobb på att utveckla de här två modellerna för att kunna erbjuda köparna något nytt och spännande. De har många innovativa idéer, från Aft Cabin till det nya canvastaket, säger Jan-Erik Viitala, medgrundare av Axopar Boats.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,60m
Bredd: 2,85m
Djupgående: 0,75m
Vikt: 1 790 kg
Passagerare: 8
Bränsletank: 245 liter
Material: glasfiber
CE-klass: C
Fartområde: 32–45 knop
Motorer: 200–350 hk / 2×100–200 hk
Bränsleförbrukning: 1,35 l/Nm (marschfart 250 hk,23 knop)
V-botten: Tvåstegs 22 grader “Soft entry hull”
Pris exkl. motorer: Cabin 45 900 Euro, AC 51 900 Euro (inklusive 19% moms)
Info: www.axopar.fi
Facebook: www.facebook.com/axopar

Hur ser den svenska miljöövervakningen av svenska sjöar och vattendrag ut? Vad behöver förbättras för att Sverige ska leva upp till kraven i EU:s ramdirektiv för vatten? Det är några av frågeställningarna i rapporten ”Miljöövervakningen av Sveriges sjöar och vattendrag – representativiteten av den kontrollerande myndigheten”.

Rapporten slutförs nu av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, men initierades av Naturvårdsverket i samarbete med Vattenmyndigheterna och rapportförfattare är Lars Sonesten vid SLU, Institutionen förVatten och Miljö. Rapporten presenterar en sammanställning och analys av miljöövervakningen i svenska sjöar och vattendrag 2011-2012. Den baseras på information från övervakning som gjordes i sjöar i oktober 2011 och i vattendrag i maj 2012 och som samlats i databasen VISS (VattenInformationSystem Sverige).

– Syftet med miljöövervakningen generellt är att försöka mäta hur sjöar och vattendrag mår. Finns det några problem och i så fall var finns de, säger Ann-Karin Thorén, utredare på havs- och vattenmiljöenheten vid HaV. – Syftet med denna rapport är att se om miljöövervakningen i Sverige fungerar och om den ger oss möjlighet att följa utvecklingen av den ekologiska statusen, ett krav som ställs i EU:s ramdirektiv för vatten. Den ger oss en värdefull bild av läget i svenska sjöar och vattendrag, en slags ögonblicksbild av tillståndet i ekosystemen.

För första gången finns nu en samlad information om pågående övervakningsprogram av sjöar och vattendrag för hela landet, en förutsättning för att kunna planera för ett långsiktigt hållbart vattenanvändande. Rapporten visar bland annat att vi i Sverige främst övervakar mindre sjöar.

– Vi har miljöövervakning i de tre riktigt stora sjöarna Vänern, Vättern och Mälaren. Men i större och medelstora sjöar som exempelvis Sommen Vombsjön och Bolmen sker i dag inte miljöövervakning i den omfattning som behövs, säger Ann-Karin Thorén.

– Rapporten visar också att vi hittills satt störst fokus på övervakning av vattenkemi och försurning. Vi ser att vi även behöver mätningar för att följa utvecklingen av övergödning och förekomsten av miljögifter i sjöar och vattendrag. Vi behöver även mer övervakning av växter och djur i vattenmiljöerna för att kunna följa ekologisk status.

Rapporten ger ett bra underlag för HaV att gå vidare med att diskutera syfte med övervakningsprogrammen och hur dessa ska utformas för att de ska ge så mycket information som möjligt och samtidigt vara kostnadseffektiva. På sikt ska detta arbete leda till ett nationellt förslag på kontrollerande övervakning och till det pågående revisionsarbetet med regional och nationell miljöövervakning.

Källa: HaV.

GKSS ser tillbaka på ett framgångsrikt år för våra kappseglare med många medaljer i guld, silver och brons som glittrar i GKSS-granen och som vi bjuder dig på inför julen.

Matchracingseglare Anna Kjellberg tillsammans med besättningen på segelbåten Lisanne har precis vunnit sin klass Crusing D, blir bästa Oystern och troligen blir de en av topp tre i hela Atlantice Rally for Cruisers(ARC).

Anna och hennes machracingteam ligger kvar på 3:e platsen på världsrankingen i matchracing för damer, och den platsen tänker hon försvara nästa år.
– Det är otroligt skönt att vara på land igen efter över 16 dygn på havet. En helt ny upplevelse och en dröm som gått i uppfyllelse. Att vi slåss om totalsegern är otroligt! Vi har pushat båten nattetid och haft hjälp av vår OS-metrolog Alessandro Pezzoli i vägvalet. Teamet har hållit ihop det trots en väldigt tuff första vecka på havet! Själv satsar jag vidare på matchracing, ingen mer oceanrace för mig. Ett stort tack till teamet som hjälpt mig genom sjösjuka dagar, hälsar Anna från St.Lucia.

Team Teknova-Albatross Racing
Bengt Falkenberg och hans Teknova-Albatross Racing Team, som tagit flera topplaceringar under året varav ett EM-guld i ORCI 2- klassen, blev korad till årets havskappseglare av Svenska Seglarförbundet och fick priset Nakterhuset.

Karin och Ingrid Söderström tog VM-guld i den växande klassen RS500 i hård konkurrens. De blev också utsedda till årets kvinnliga seglare av Svenska Seglarförbundet.

Martin PÅlsson och hans team
GKSS Draken Swe375 som seglas av Martin Pålsson och hans team summerar ett fantastiskt år. Nordiska mästare, svenska mästare, total segrare i Audi cup och utsedda till Västkustens bästa kölbåtseglare av Västkustens seglarförbund.

Otto Hammel och Carl P Sylvan
Carl P Sylvan och Otto Hamel, seglar 49er och fick priset Lyftet av Svenska Seglarförbundet för sina anmärkningsvärda insatser under året. De kom på en tolfte plats på WM, vilket är den bästa svenska placeringen någonsin av en 49er besättning. Carl och Otto är på Nya Zeeland och seglar just nu

Björn Allansson tar guld i Världscupen
Max Salminen kom 7:a på EM i Finnjolle tidigare i år, en fantastisk prestation så kort tid efter att han bytt till Finnjolle efter OS guldet i Stare, och förra helgen tog Björn Allansson guld i finn-jolle i Världscupen i Melbourne.

Avslutande ord från Thomas Rahm, chefstränare för GKSS:
GKSS elitseglare ser fram emot 2014. Vi har ett starkt lag med många duktiga seglare. Vi har starka seglare i Finnjolle, Laser, Laser radial, 49er, 49er FX, och 470 herr. Vi är alltså med och slåss om OS platser i många klasser. Under 2014 seglas VM i september i Santander för alla OS klasser. Ett stort VM som också är nationsuttagningar till OS. Det börjar alltså redan nu avgöras vilka länder som får vara med på OS i de olika klasserna. Efter VM i Santander finns fortfarande chansen men det kommer bli betydligt svårare. Utöver detta kommer vi att bedriva viss träning på plats i Rio under 2014. Detta för att lära oss så mycket som möjligt om de lokala förhållandena i Rio. Något som är nödvändigt om vi ska klara av att prestera ännu bättre i Rio än vad vi gjorde i London.

Text: Stina Jansson.

Dehler 38 har valts till Bästa Cruising segelbåt under 38 fot av den amerikanska tidningen Cruising World.

Pressmeddelande:

“Den här seglingsglada båten sticker iväg som ingen annan båt vi seglat i detta testade sällskap”, säger Boat of the Year domaren när han seglar Dehler 38.
Det är väl ganska klart att fina segelbåtar ger fin seglingskänsla. Den tyskbyggda Dehler 38 gör detta i högsta grad. Därför har även vår domarpanel utnämnt båten till 2014 års Bästa Cruising Segelbåt under 38 fot. Ed Sherman bl.a. var imponerad. “Jag gillade verkligen denna båts öppna sittbrunnslayout, det gjorde att båten blev väldigt lätt att manövrera och trimma med allt inom räckhåll. Det är en fin båt som fungerar både som Racer och Cruiser. Man kan segla både onsdagsseglingar och deltaga i wekend Regattor med båten och verkligen njuta av båten och tillvaron. Folk som verkligen gillar segling kommer garanterat att njuta av vad Dehler 38 erbjuder.”

” Märket ingår numera i Hanse Gruppen, Dehler, Hanse och Moody” förklarar Tim Murphy. ” Denna båt representerar en ny trend i företaget, när Dehler tagit rollen som prestanda seglaren i sällskapet och Hanse båtarna blir mera rena Cruisingbåtar.”

Murphy tror att det är rätt väg att gå för företaget.
“Dehler 38 levererade verkligen prestanda och seglingsglädje” säger han. “Storskotet sitter i bomnocken med en lång storskotskena över hela sittbrunndsdurken. Ett mycket bra arrangemang. Rattstyrningen var underbar.”

Mark Schrader kommenterade att ” Först tyckte jag att de dubbla rattarna verkade små, men efter att ha seglat båten börjar jag inse att det är en fördel att ha det så. Roderkänslan är extremt lätt och mycket väl balanserad. I sittbrunnen och runt rattarna fungerar ergonomin mycket väl.

“Vi satte gennaker, det var en enkel grej”, sa han. “Att gippa med gennakern var väldigt enkelt. När man står vid rodret har man väldigt fin uppsyn och kontroll. Det är en känslig båt som ger utdelning åt någon som kan och vill segla båten aktivt, precis som det skall vara .”

Info: http://www.dehler.se

Sealine har världspremiär för sin nya flybridgemotorbåt F380 på den stora båtmässan Dusseldorf Boat Show i januari. Detta är en efterföljare till Sealine F450. Hanse äger numera både Sealine och Fjord, vilket gör att märkena väldigt tydligt hämtat inspiration från varandras design.

Typiskt för den nya 38-fotaren är de stora panoramafönstren, som ger god sikt runt om från salongen. Akter om förarplatsen finns ett stort socialt utrymme med bland annat dubbelsoffor vid på två platser: Soffan om babord ger både sittplatser och fungerar som ett stort förvaringsutrymme.

Pentryt är mycket välutrustat, enligt pressreleasen, och ligger i nära anslutning till salongen. Det är även en smidig förbindelse via en skjutdörr från salongen till de aktre utrymmena.

Båten har två kabiner, varav master cabin med eget badrum ligger föröver. För att få in maximalt med ljus har den kabinen skylights i taket. Midskepps finns ytterligare en kabin med dubbelkojer.

Flybridge är mycket mångsidig med flera olika möjligheter att arrangera sittgrupper, soldäck med mera. Matbordet på flybridge rymmer 6–8 personer.
Motorerna är Volvo Penta sterndrive diesel, som kan förses med joy stick control.

Tekniska fakta
Längd: 11,50 m
Vikt: 9 800 kg
Toppfart: 33 knop
Pris: Från 249 000 EURO plus moms
Info: www.sealine.com