Nyheter

På den stora båtmässan i Düsseldorf, som startar 18 januari, blir det en lång rad världspremiärer. Bland annat kommer den helt nya Greenline 48 Hybrid att ha få världspremiär.

Det är det slovenska företaget Seaway som står bakom Greenline, som har fått stor uppmärksamhet för sina hybridbåtar. Båtliv har bland annat provkört Greenline 33, en båt som redan fått flera svenska ägare.

Seaway har lagt fem års utvecklingsarbete på Greenline 48 Hybrid, som blir flaggskeppet i företagets hybridserie. Hon kompletterar de båda mindre modeller Greenline 33 och 40.

I den nya 48-fotaren finns flera intressanta nyheter. Bland annat:
Ny interiördesign.
Ny generations hybridsystem.
Komfortabel flybridge.
Två gästkabiner.
Hydraulisk badplattform.
Greenline 48 Hybrid förses med både solpaneler kopplade till lithiumbatterier samt batterier kopplade till två stycken elektriska motorer på 14 kW vardera och en 10 kW generator, som gör det möjligt att köra antingen bara för el eller med elektrisk-diesel hybriddrift.

All utrustning i pentryt, salongen och övriga båten drivs med 230V.

Info: www.bavariasverige.se

Pursuits nya sportiga och rymliga mittkonsolmodell ST 310 Sport lägger för första gången till i svenska vatten i början på 2014. Generalagenten Vått får hem 2014 års modell av Pursuit ST 310 Sport lagom till båtmässan Allt för sjön och kommer att visa upp henne på mässan den 1–9 mars.

– Nya Pursuit Sport ST 310 är extremt rymlig, kraftfull och bekväm. Den passar alla som vill ha en kraftfull daycruiser för sport, umgänge och äventyr eller som behöver en rejäl båt för transporter, både inom- och utomskärs. Båten rymmer lätt 15 vuxna och den har gott om stuvnings- och praktiska förvaringsutrymmen för sport- och annan utrustning som till exempel dyktuber, vattenskidor, fiskeredskap med mera. Den har till och med en så kallad livewell för levande bete. Och med ett stabilt aquadynamiskt optimerat skrov är den mycket lättmanövrerad och med dubbla 300 hästars utombordare levererar den upp till 48 knop med stabil gång, säger Göran Andersson på Vått.

Pursuit lanserade den nya modellserien ST Series för ett par år sedan. Modellserien är en vidareutveckling av Pursuits mycket uppskattade Center Console-båtar. ST Sport erbjuder mer komfort, utrymme och utrustning.

Det är en stor båt med gott om förvaringsutrymmen och fiffiga lösningar som gör den till en praktisk och spännande båt för sjösporter och dagsutflykter. Pursuit Sport ST 310 mäter 9,5 meter i längd och 2,93 meter i bredd och är både robust och bekväm.

I förens så kallade wrap-around lounge, kan minst sex vuxna sitta under färden och med en enkel manöver kan hela fören omvandlas till en mycket bekväm och gigantisk solbädd. Tre får plats i cockpit/styrkonsolen och i aktern finns sittplats för ytterligare sex personer. Ombord finns också en rymlig toalett med en ståhöjd på 1,75 m.

Pursuit Sport ST 310 kostar från 2 480 000 kr med dubbla Yamaha 300 hk utombordsmotorer.

Tekniska data
Längd: 9,50 m
Bredd: 2,9 m
Djupgående: 0,86 m
Vikt: 4 032 kg (med 2×250 eller 2×300 motorer)
Bränsletank: 984 liter
Vattentank: 76 liter
Hålltank: 76 liter
Motorstyrka max: 600 hk/447,4 kW
Bottenvinkel: 24°
Info: www.vatt.se

Forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet har undersökt olika källors betydelse för belastningen av koppar till Mälaren och Saltsjön i Stockholm. Resultaten visar att koppar från byggnader och dagvatten i väldigt liten utsträckning når dessa vattenmiljöer.

– Stockholms bidrag av koppar i form av dagvatten och avloppsvatten är mycket små i jämförelse med den naturliga belastningen av koppar från Mälarens avrinningsområde. Exempelvis är läckaget från koppartaken i Stockholms stad så litet att taken inte kan sägas utgöra någon betydande källa överhuvudtaget, säger Anders Jönsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Han har på uppdrag av branschorganisationen SCDA i två forskningsprojekt undersökt olika källors betydelse för belastningen av koppar till Stockholms vattenmiljö. I det första projektet undersöktes ytvatten och bottensediment i Mälaren och Saltsjön. I det andra projektet, som genomfördes tillsammans med korrosionsforskare på KTH, studerades transporten av koppar till dagvatten från ett avrinningsområde där en bilparkering och en byggnad med koppartak finns.

– Omräknat till Stockholms kommun i helhet så utgör koppartaken en mindre källa av koppar till dagvatten än biltrafiken. Men återigen så är det viktigt att lyfta fram att dessa källor är mycket mindre än bakgrundsbelastningen från Mälarens avrinningsområde, säger Anders Jönsson.

Studien visar också att den koppar som finns i bottensedimenten inte heller är biotillgänglig, det vill säga den förekommer inte i sådana former att den lätt kan tas upp av djur och växter, vilket också en viktig aspekt att ha med vid en bedömning över hur miljöfarligt ämnet är.

– De här resultaten är viktiga att ha med sig när myndigheterna tar fram styrdokument för byggnadsmaterial och infrastruktur. Utan rätt underlag så kan tillämpningen av styrdokument som exempelvis ”Kemikalieplan för Stockholm”, lätt bli en ”svarta listan” för material och det får konsekvenser vad gäller kostnader för byggindustrin och fastighetsägare, men även samhället i stort.
Risken är att man i onödan byter ut koppar mot material med sämre beständighet och med mindre kända miljöeffekter, menar Anders Jönsson.

Kommentarer

Sneseglaren 17:29:54 2014-01-08

Man har heller ej kunnat visa någon egentlig negativ påverkan om koppar används i bottenfärg. Sverige är enda landet man har haft förbud för ett vanligt grundämne men tillåtit en massa annat konstigt jox som tennföreningar, irgarol etc ..

Sverige var ett av de första länderna i Europa på att införa pant på burkar. När pantsystemet lanserades år 1984 återvanns 63 procent av alla burkar. Idag, 30 år senare återvinns 92 procent. Det gör oss till ett av de bästa länderna i världen. På 30 år har svenska folket samlat in 23 miljarder burkar som återvunnits till nya burkar. Det är en energibesparing på 4,6 miljarder kWh – för den energin kan hela Sveriges befolkning duscha 115 gånger var. Sjöräddningssällskapet är en av de organisationer som får bidrag tack vare pantsystemet.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta och antalet pantade burkar och petflaskor ökar för varje år. Enligt Pantamera finns det flera orsaker till den ökade återvinningen.

– Dels handlar det naturligtvis om att vi har blivit mer miljömedvetna. En annan viktig orsak är att vi har gjort det lättare för konsumenter att återvinna sina tomma burkar och petflaskor. När konsumtionsmönstret förändras gäller det att hänga med. Idag konsumeras allt mer dryck utomhus, vilket gör att det måste finnas fler ställen än butikernas pantstationer att lämna sin pant på, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Under de senaste åren har Pantamera inlett många samarbeten för att öka antalet pantställen runt om i landet. Bland annat samarbetar man med kommuner, turistanläggningar, arenor, bensinstationer, idrottsföreningar, festivaler för att nämna några.

­– Bara under 2013 har vi inlett ett 20-tal nya samarbeten som gjort att vi fått ytterligare omkring 2000 platser runt om i landet där man kan lämna sin pant. Vi jobbar hela tiden för att öka återvinningen ytterligare och göra det så enkelt som möjligt för människor att gå från ord till handling, säger Katarina Lundell.

Nytt pantrekord – igen
I år är det 30 år sedan panten på aluminiumburkar infördes och 20 år sedan panten på petflaskor infördes. Sedan införandet har återvinningen ökat konstant både för burkar och petflaskor.

– Vi är ännu inte klara med statistiken för 2013, men allt pekar på att vi sätter nytt pantrekord i år igen. Förra året återvanns 958 miljoner burkar och mycket talar för att vi spränger miljardvallen i år, säger Katarina Lundell.

Tillsammans blir vi hållbara
De senaste åren har Pantamera arbetat för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det fler än 10 000 ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt tretusen butiker med pantautomater.

– Vi är ständigt på jakt efter nya samarbeten för att underlätta för alla att panta sina burkar och flaskor. Varje burk och flaska som pantas gör skillnad och det är tillsammans som vi skapar världens bästa pantsystem och bidrar till ett hållbart samhälle, säger Katarina Lundell.

Genom att återvinna aluminium istället för att nytillverka minskar man koldioxidutsläppen med 10 ton per ton återvunnen aluminium. När det gäller återvinning av PET-material ligger samma siffra på cirka 2 ton koldioxid per ton återvunnen plast.

Pantstatistik

Burken:
· 1984, när pantsystemet infördes återvanns 63 procent av alla burkar.
· Från 1984 till 2014 har vi återvunnit drygt 23 miljarder burkar.
· Siffrorna för 2013 är än så länge preliminära men återvinningen beräknas hamna på 92 procent. De exakta sifforna beräknas vara klara under februari.
· Genom att återvinna en burk istället för att framställa den från nytt material görs en energibesparing på 0,2 kWh*.

Petflaskan:
· 1994, när pant på petflaskor infördes, återvanns 51 procent av alla petflaskor.
· Från 1994 till 2014 har vi återvunnit drygt 5,7 miljarder petflaskor.
· Siffrorna för 2013 är än så länge preliminära men återvinningen beräknas hamna på 84 procent. De exakta siffrorna beräknas vara klara under februari.
· Genom att återvinna en petflaska istället för att framställa den från nytt material görs en energibesparing på 0,13 kWh* (för en liten petflaska) och 0,24 kWh** (för en stor petflaska).

Förutom cyanobakterier visar nya forskningsrön att även kiselalger producerar nervgiftet BMAA. Forskare vid Stockholms universitet och Karolinska Sjukhuset fortsätter nu att studera sambandet mellan BMAA och den muskelnedbrytande sjukdomen ALS.

Hittills har forskarna trott att nervgiftet β-N-metyl-alanin (BMAA ) enbart produceras av cyanobakterier. Forskare vid Stockholms universitet (Institutionen för ekologi, miljö och botanik samt Institutionen för analytisk kemi) visar nu i en artikel i den vetenskapliga tidskriften PLOS-ONE att även diatoméer, så kallade kiselalger, har förmågan att producera BMAA.

– Vi har tidigare spekulerat i huruvida andra organismer utöver cyanobakterier har förmågan att producera BMAA, och har nu lyckats påvisa att utöver cyanobakterier så kan även diatoméer producera detta neurotoxin, säger Ulla Rasmussen, docent vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik, Stockholms universitet, och initiativtagare till studien.

I Östersjön blommar cyanobakterier under sommarmånaderna. Detta tilldrar sig allmänhetens ögon då blomningarna syns runt badstränder och i skärgårdar. Diatoméerna blommar under våren och på hösten, och får därför inte lika stor uppmärksamhet – detta eftersom vi människor inte är ute i skärgården i samma utsträckning under denna årstid som under sommarperioden.

Forskare har tidigare påvisat förekomsten av BMAA i både på land och i vatten såsom på ögruppen Guam i Stilla havet, i Floridas kustområden samt i Östersjöns brackvattenssystem.

I tidigare studier som utförts i Östersjön av samma forskargrupp vid Stockholms universitet samt av amerikanska forskare i en studie från Florida fanns stora likheter i sättet som neurotoxinet ackumulerades upp i näringskedjan – det vill säga från primära producenter (till exempel cyanobakterier och diatoméer) upp till mollusker, krabbor samt större fiskar.

BMAA tros vara inblandat i den muskelnedbrytande sjukdomen amyotrofisk lateralskleros (ALS). Hitintills har forskningen kunnat visa förekomsten av BMAA i material från avlidna patienter i en studie från Florida. Forskarteamet vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik gör nu en studie tillsammans med doktor Lars-Olov Ronnevi vid Karolinska Sjukhuset där cerobrospinal vätska (CSF) samt blod från patient- och kontrollprover analyseras för förekomst av BMAA. Denna studie beräknas vara klar våren 2014.

Artikel i PLOS-ONE ”Diatoms: A Novel Source for the Neurotoxin BMAA in Aquatic Environments”: www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0084578

B&G presenterar det innovativa nya H5000 instrument och autopilot systemet. Det är den mest kraftfulla tävlingsbeprövade teknologin och avancerade informationsprocessorn som är tillgänglig på marknaden idag.

Pressmeddelande:

För snabb analysering integrerar det nya H5000 systemet exklusiva seglingsfunktioner och nödvändig instrumentutrustning med sensorer och seglingsinformation. I mitten av detta kraftfulla system sitter en processor som har kapacitet att beräkna information upp till 50 gånger snabbare än sin största konkurrent.

H5000:s sofistikerade processor har tre olika mjukvaror: Hydra, Hercules and Performance. Dess flexibilitet gör att ägare till både fritidsbåtar och tävlingsbåtar kan välja det system som passar deras behov bäst och kan uppgradera dessa enligt sina unika önskemål. H5000:s processor stöder H5000 Piloten, en dedikerad autopilot som designats för att klara precisionen hos prestandasegelbåtar.

För att befintliga användare av B&G lätt ska kunna byta till H5000 kan processorn ta emot information från befintliga H3000 sensorer så som vind, fart och lutning. Designad för att ta fram mycket exakt, lättförståelig information interagerar H5000:s system med befintliga B&G produkter så som Zeus plotter serie. Vare sig du är en hängiven fritidsseglare eller professionell kappseglare får du den mest kostnadseffektiva och flexibla instrumentutrustningen som finns tillgänglig på marknaden idag.

Det strömlinjeformade, kompakta systemet passar bra i ett etablerat NMEA 2000 nätverk men kan även vara hjärtat i ett nytt nätverk av instrument. H5000:s system består av:

H5000 Grafisk display: Denna högupplösta, fullfärgs grafiska display har ett mycket intuitivt användargränssnitt som möjliggör för nya sätt att visualisera seglingsinformation i digital eller grafisk form. H5000:s grafiska display ger tillgång till exklusiva seglingsfunktioner som den unika startinformationen och SailSteer (startsidan). Användaren får tydlig och tillförlitlig information levererad av H5000’s grafiska display på den stora 5 tumsskärmen med bondat glas.

H5000:s Racedisplay: En digital, bakgrundsbelyst, lättvikts LCD skärm som drar extremt lite ström och gör att användaren enkelt kan ta del av den tydliga informationen. Racedisplayen är designad att passa kappseglaren som snabbt behöver exakta siffror.
H5000:s Autopilot: B&G:s toppnoterade autopilot har förfinats och förbättrats tack vare fortsatt utvecklingsarbete med världsledande kappseglare och fritidsseglare.

H5000:s autopilot har seglingshängivna algoritmer vilket gör att den mycket exakt kan tillgodose båtens och besättningens behov.

H5000:s Styrenhet för autopiloten: Autopilotens kompakta display och styrenhet är vattenskyddad enligt standard IPX7 vilket ger användare obehindrat åtkomst till H5000:s autopilot-funktioner. Webbaserad installation: Koppla ihop din dator eller surfplatta med processorns Ethernet och du får tillgång till de mest detaljerade delarna av ditt H5000 system.

En mycket användarvänlig webbportal ger dig möjligheten att kalibrera utrustning, konfigurera displayer och välja mellan en mängd olika funktioner. Du får även tillgång till produktbeskrivningar, säkerhetskopior och systemdiagnostik genom detta kraftfulla verktyg. H5000:s Moduler: Välj mellan en mängd olika precisionssensorer och moduler såsom 3D Motion som ger trim och krängningsvinklar tillsammans med båtens acceleration i tre axlar. Detta ger H5000 användaren tillgång till B&G:s unika rörelsekompensering ”Wave Technology”. En högupplöst barometrisk trycksensor med integrerad luft temperaturmätare och en nätverks-larm modul finns även tillgängliga. B&G har ett mycket brett sortiment med prestationsmoduler att välja mellan, detta ger användaren nära på obegränsade valmöjligheter att skräddarsy sitt system.

Leif Ottosson, VD på B&G säger:
– B&G:s hängivelse till seglare har aldrig var större. H5000 är frukten av de mest hängivna seglarna och ingenjörerna i marinelektronik branschen. Vi tog det mest hyllade systemet som fanns tillgängligt och gjorde det ännu bättre, säkrade vår position i toppen och bevisade att B&G är ett unikt varumärke med unik standard.

– Det här är början på vägen av nya spännande produkter som lanseras av B&G under de kommande månaderna. Vi arbetar alltid mycket hårt med att tillgodose seglarnas behov, det är deras behov och förväntningar som är vår måttstock.

Som en förbättring av H3000, är H5000 en utbyggnad av marknadens bästa seglingsverktyg och autopilotsystem som gör det ännu bättre. B&G har lagt ner otaliga timmar på forskning och utveckling för att finslipa och förbättra ett system som har satt ribban för seglare överallt och samarbetar med navigatorer för att vinna Volvo Ocean Race, America’s Cup och Vendee Globe.

H5000:s Instrument system kommer att finnas tillgängliga från och med i vår. Priserna för grundutförandet beräknas börja på 47 500 kr.

Info: www.bandg.se

SCA presenterar nu ytterligare två seglare till sitt team inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Sally Barkow, USA, och Justine Mettraux, Schweiz, är de senaste tillskotten i teamets kvinnliga besättning. Båda seglarna har en imponerande meritlista och erfarenhet från internationell kappsegling på högsta världsnivå.

Sedan tidigare består Team SCA:s besättning av Carolijn Brouwer från Nedeländerna, de tre brittiskorna Sam Davies, Abby Ehler, och Annie Lush, samt Liz Wardley och Stacey Jackson, Sophie Ciszek från Australien.
Hundratals kvinnliga seglare från hela världen har ansökt om en plats ombord på den svenska SCA-båten. Cirka 35 av dessa har genomgått månadslånga träningar och tester på teamets bas på Lanzarote. Det har handlat om allt från hårda fysiska och mentala tester till ren kappsegling med teamets tävlingsbåt.

– Det är inte helt enkelt att hitta kandidater med rätt blandning av fysisk styrka, seglingskompetens och rätt personlighet, säger en av coacher, Joca Signorini, som själv har erfarenhet från tre Volvo Ocean Race-tävlingar.

– Det är viktigt att vi tar den tid vi behöver för att hitta de bästa seglarna. Hittills är jag mycket imponerad över vad jag sett och hur vi lyckats forma grunden till vårt team.

Amerikanska Sally Barkow har under de senaste tio åren satsat på olympiska kampanjer och 2008 tävlade hon för USA i OS Beijing i matchracing, där hon slutade sjua. 33-åriga Barkow är en mycket skicklig match racing-seglare och har tränat med Team SCA under de senaste månaderna.

– Det här är verkligen ett spännande projekt. Jag tror vi i Team SCA har stora möjligheter att tävla på lika villkor mot de andra besättningarna. Det är bara nio månader kvar till start och vi är oerhört motiverade att träna stenhårt, säger Sally Barkow.

Justine Mettraux ansluter till teamet direkt efter sin andraplats i Mini Transat vilket är det bästa resultatet av en kvinna i den tävlingen. Mini Transat är en solohavskappsegling över Atlanten i små båtar som är max 6,5 meter långa. 27-åriga Justine seglade ombord på Team SCA-båten i Fastnet Race 2013.

– Jag är oerhört glad över att SCA ger mig den här chansen och jag har längtat efter att återvända till Lanzarote och komma igång med träningen, säger Justine Mettraux.

Team SCA är tillbaka i träning på Lanzarote efter jul- och nyårshelgerna. Teamet kommer fortsätta sina två-båtstester som hittills varit mycket framgångsrika.

Ett antal längre havskappseglingar är planerade under det första halvåret. Efter sommaren flyttar teamet sin bas från Lanzarote till Alicante. Starten av Volvo Ocean Race går i början av oktober.

Foto: Rick Tomlinson.

Fyren Gävle insegling nr 4, i vardagstal kallad Fyran, har återuppstått. Bergknallen där fyren tidigare stod är bortsprängd för att skapa möjlighet att ta in större fartyg till Gävles hamn – men fyrkuren från Fyran togs till vara. Nu har kuren fått ett nytt liv på ett av de nya fyrfundamenten i Holmuddsrännan. Samtidigt går muddringsarbetet som på räls.

Muddringen och förbättringsarbetet av farleden in till Gävle hamn pågår med full styrka. Enbart under december togs 1,5 miljon kubikmeter muddermassor upp. Eftersom vintern varit mild och isen ännu inte lagt sig ligger arbetet före tidplanen.

– Om det inte blir någon is alls i år behöver vi ungefär ytterligare två månader på oss för att slutföra muddringsarbetena, säger Eric Kevan, Sjöfartsverkets projektledare för Gävleprojektet. Arbetet beräknas under alla omständigheter vara klart innan sommaren 2014.

En av åtgärderna tidigare i höstas var att räta ut och bredda farleden söder om Ängesvik. Men mitt i linjen för den nya inseglingen stod fyren Gävle insegling nr 4 på en kobbe. I september monterades fyren ner och därefter sprängdes kobben.

Men fyrkuren från Fyran togs till vara. Söder om Holmudden har en ny fyr byggts för att markera den smalaste passagen i farleden. Den nya fyren består av ett betongfundament om cirka 180 ton, och på detta fundament har Fyrans fyrkur monterats.

– Vid de tidiga samråden om Gävleprojektet var det flera av de närboende som uttryckte önskemål om att Fyran skulle bevaras. Vi har gjort så gott vi kunnat för att tillgodose de önskemålen, säger Eric Kevan.

Det kan vara lätt att tro att fyrarna har spelat ut sin roll som nautiska hjälpmedel, med tanke på den tekniska utvecklingen inom navigation de senaste 30 åren. Idag kan alla handelsfartyg med hjälp av elektroniska hjälpmedel fastställa inte bara sin egen position på några meter när, utan även omkring varande fartygs positioner, destinationer och kurser. Lätt att tro att ett system som bygger på optisk kontakt därmed spelat ut sin roll.

Men så är inte fallet. Fyrarna spelar inte samma roll för sjöfarten som tidigare, men de allra flesta fyller fortfarande en funktion som nautiskt stöd på så sätt att de fungerar som referenspunkter för besättningen ombord för att uppfatta fartygets läge, som bekräftelse på att man ligger rätt i farleden.

Det finns ungefär 2 200 fyrar i Sverige, från de största kustfyrarna till de minsta lysprickarna. Med jämna mellanrum behovsprövas varenda en utifrån nautiska bedömningar.

– Det är det nautiska behovet som styr om en fyr behövs eller ej. Orsakerna till varför en fyr bedöms ha tjänat ut är ofta att det skett förändringar i området, till exempel att nya sjömärken har tillkommit eller att farledsdragningen ändrats som i fallet med den nya farleden in till Gävle, säger Jon Granstedt, chef för affärsområdet Bygg & Teknik på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket äger och driver omkring hälften av alla fyrar i Sverige. Underhållet är på sina ställen mycket kostsamt – och det betalas indirekt av handelssjöfarten genom avgifter till Sjöfartsverket. Här uppstår motsatsförhållandet att sjöfartsnäringen bekostar underhållet även av de fyrar som inte längre har någon avgörande nautisk betydelse.

Detta motsatsförhållande uppmärksammades i socialdepartementets utredning om statligt ägande av kulturfastigheter som presenterades den 6 september i år. I utredningen föreslås bland annat att ägandet av ett antal byggnadsminnesmärkta fyrar förs över till Statens Fastighetsverk. Ett annat förslag i utredningen är att vissa fyrar, ur ett kulturhistoriskt perspektiv, inte behöver ägas av staten på lång sikt. I det sammanhanget nämns Bönans fyr i Gävle.

– Bönans fyr står mitt inne på Sjöfartsverkets lotsstation som är i drift. Frågan om ägandet måste även hanteras utifrån de förutsättningarna, säger Jon Granstedt.

Fakta om Gävleprojektet
• I oktober 2012 påbörjades muddringen och den nya utmärkningen av inseglingen in till Gävle hamn. Syftet är att skapa en djupare, bredare och säkrare farled.
• När projektet är slutfört kommer Gävle att kunna ta emot fartyg som är 245 meter långa, 42 meter breda och 12,2 meter djupgående.
• Totalt är det cirka 4,2 miljoner kubikmeter lera och morän som ska schaktas bort.
• Projektet leds av Sjöfartsverket och beräknas kosta cirka 270 Mkr. Det finansieras av Trafikverket och Gävle kommun. Det är det första farledsprojektet som delfinansieras via statsanslag. Tidigare har statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur finansierats av handelssjöfarten via Sjöfartsverkets farledsavgifter.

Bilden:
Fyren Gävle insegling nr 4, i vardagstal kallad Fyran, har återuppstått. Bergknallen där fyren tidigare stod är bortsprängd för att skapa möjlighet att ta in större fartyg till Gävles hamn – men fyrkuren från Fyran togs till vara. Nu har kuren fått ett nytt liv på ett av de nya fyrfundamenten i Holmuddsrännan.

Rupert Marine AB:s produktionsbolag har begärts i konkurs. Det skedde efter flera försök till att rekonstruera bolaget, som är välkänt för sina högkvalitets RIB-båtar och som levererade en 80 fots yacht i slutet av 2013.

– Vi har försökt på alla sätt att undvika konkurs, men till slut blev det oundvikligt, säger Thomas Rönnberg, grundare av Rupert Marine AB.

Rättigheter, varumärke med mera ägs av ett annat bolag. Thomas Rönnbergs målsättning är att återuppta produktionen så snart som möjligt.

Maretron introducerar en serie med helt nya system med N2KView för båtar. “Möjligheterna med Maretrons N2KView är närmast oändliga. På många större båtar har N2KView ersatt traditionella visning. I stället för att ha ett antal olika typer av instrument får kunden en modern design och kan övervaka motorer, landström, batterier, nivåvakter, elförbrukare, tankar mm på en eller flera skärmar. Dessutom kan man övervaka båten på distans. Nu när totalpriset för en toppmodern kontroll- och övervakningsstation minskar, kommer ännu fler kunder att välja Maretron”, säger Christer Ullskog, försäljningschef på Marinplus AB.

TSM800C och TSM1330C
TSM800C och TSM1330C är två nya övervakningsskärmar integrerade med N2KView. Som namnet antyder är de i 8″ och 13.3″ storlek med pekfunktion, dimbara 0-100% och av högsta kvalitet i glasbridge-utförande.

I de nya skärmarna ingår en full licens N2KView för att övervaka och styra i princip allt på båten och från valfritt ställe (om nätet är anslutet till internet). Visningen kan skräddarsys fullständigt efter båtens givare och sensorer.

Skärmarna har dubbla isolerade NMEA 2000-ingångar vilket innebär att de kan anslutas direkt till ett eller flera NMEA 2000-nätverk på båten. Exempelvis kan man ha ha ett NMEA 2000-nät som bara innehåller motordata och styrfunktioner samt ett NMEA 2000-nät som hanterar alla övriga funktioner i båten. Data från bägge nätverken kan visas och styras samtidigt på en TSM800C eller TSM1330C.

Pris för TSM800C: 37 490 kr inkl en full licens N2KView.

Pris för TSM1330C: 46 890 kr inkl en full licens N2KView.

MBB200C – Black Box
MBB200C är en black box integrerad med kontroll- och övervakningsprogrammet N2KView för att övervaka och styra i princip allt på båten och från valfritt ställe (om nätet är anslutet till internet). Visningen kan skräddarsys fullständigt efter båtens givare och sensorer.

MBB200C ansluts till valfri skärm, tangentbord, joystick, mus eller trackball och kan även hantera en pekskärm. MBB200C har dubbla isolerade NMEA 2000-ingångar för att kunna anslutas samtidigt till två separata nätverk.

Pris för MBB200C: 27 990 kr

Ny licensmodell för N2KView
Kontroll- och övervakningsprogrammet N2KView har tidigare bestått av flera moduler (N2KView Base, Alerts, Cotrol, Video, Fuel och Add) som styrts av ett hårdvarulås. Från och med 1 januari 2014 blir det bara en licens som dessutom är mjukvarustyrd.

Samtidigt sänks kostnaden för en full licens från ca 30 000 kr till 9 900 kr.

Info: www.marinplus.se

I år lanserar Humminbird 600 serien, som kommer att finnas i sju olika modeller. Allt från ett rent ekolod till en enhet fullt utrustad med Sonar Imaging tekniken. Samtliga modeller har en 5” display med marknadens bästa skärmupplösning, 640*480 pixlar. Dessutom har de HD-skärmar som ger en kristallklar bild och som klarar av det starkaste solljuset.

Humminbird tänker alltid på enkelheten för användaren. Med deras medföljande legendariska snabbfäste slipper du lösa kablar hängandes. Du sätter i enheten eller lossar den på bara en sekund, fullt ansluten. Likaså deras tre programmerbara snabbknappar ger dig möjlighet att spara dina favoritvyer.

Samtliga modeller i 600-serien levereras kompletta med ekolodsgivare. Det traditionella 2D lodet ger dig noggrannhet och separerar ekon som står så nära som 6,25cm ifrån varandra. XD-modellerna har en fantastisk djupprestanda som tar användaren ända ner mot 914 meter med standardgivaren.

På kombimodellerna har du en 10Hz inbyggd GPS antenn som ger en noggrann positionsangivelse ner till 2,5 meter. Du kan ta skärmdumpar, spela in ekolodsdata för att kunna skapa egna sjökort i Humminbird AutoChart eller Navionics Gold.

• 698cxi HD SI – 2D/DI/SI/Kartplotter. Pris 9 895 kr.
• 688cxi HD DI – 2D/DI/Kartplotter. Pris 6 495 kr.
• 688cxi HD XD – 2D(Extreme Depth)/Kartplotter. Pris 6 795 kr.
• 688cxi HD – 2D/Kartplotter. Pris 5 595 kr.
• 678cx HD DI 2D/DI. Pris 4 695 kr.
• 678cx HD XD – 2D(Extreme Depth). Pris 5 395 kr.
• 678cx HD 2D. Pris 4 295 kr.
Info www.comstedt.se

Londons båtmässa är varje år den första internationella båtmässan och den är redan i full gång. Med Båtlivs guide över alla de internationella båtmässorna hittar du lätt en mässa som passar dig och dina reseplaner.

Bilden ovan är från Londons båtmässa den 2014.

Datumen för alla båtmässor finns i filerna här intill.

Det arrangeras även en del mindre båtmässor i Sverige:
Sundsvalls Båtmässa 3-4 maj 2014
Info: www.batmassan.nu

Mer information om båtmässor:
http://marinedirectory.ibinews.com/ibi_boatshow_calendar/search_boatshows.jsp?dateval=20070101000000

Bokningstjänsten Dockspot har belönats med TRIP Award på Turistgalan. Dockspot belönades som ”Årets innovation”, vilket är en kategori inom TRIP Award. Bakom utmärkelsen står Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram en person eller företag som skapat, utvecklat eller stått bakom, en innovation som har realiserats och kommersialiserats.

Utmärkelsen lyfter fram idéer som nått en framgångsrik, praktisk tillämpning och som har skapat nya värden.
Juryns motivering till årets innovation – Dockspot:

”Företaget har i en traditionell miljö, tagit nya grepp och dragit nytta av erfarenheter och kunskap från andra branscher. Det har resulterat i en framgångsrik affärsmodell med den moderna kunden i fokus som söker hög service och trygghet. Att konceptet dessutom är skalbart och internationellt gångbart har gjort Dockspot till årets Innovation!”

Info: www.dockspot.com

Bildtext:
Fredrik Barthold driver företaget Dockspot i Smögens hamn.

När Hamnen.se testar båtar kan lite vad som helst hända. Det visar inte minst den senaste Top Gear-inspirerade videon när de kör en aluminiumbåt i full fart rakt upp på land. Se den här.

Genom åren har många båttestare fått kritik för att ta för enkelt på sin uppgift. Hamnen.se visar i sin senaste film med en Ockelbobåt i aluminium ett alternativ för dem som vill ha lite tuffare tag.

Info: https://hamnenplay.solidtango.com/video/130516-ockelbo-b16al–130517

2.4 Förbundets kappseglingar är klara för 2014. Förbundet äger två båtar som kan lånas/hyras av kappseglare som vill prova på denna roliga båt i samband med en rankingsegling. Kontakta 2.4 förbundet med intresseanmälan för förbundsbåt.

Rank 1 Tanumstrand 24-25 maj. Träning 22–23 maj.
Rank 2 Gävle 14–15 juni
Rank 3 Rasta 9–10 augusti
Rank 4 SM i Ljungskile 22–24 augusti
Rank 5 i Västervik 27–28 september
Årets internationella seglingar är:
NM i Gävle 14–15 juni i samband med Rank 2
Kieler Woche 21–25 juni
EM i Holland 27 juni till 4 juli
VM i Toronto 26 september till 3 oktober

Klassen är växande och antalet deltagare är 25–30 båtar på rankingseglingarna och runt 40 på SM. VM har senaste åren samlat 70–90 båtar.

Info: http://www.swe24metre.com/

Baltic Yachts har sålt en ny segelbåt där prestanda och bekvämlighet har hög prioritet. Kontraktet blev klart strax före båtmässan i Monaco i september 2013 och byggstarten var i december 2013.

Nauta Design står för exteriörstylingen samt inredningsdesignen på denna Baltic 115 Custom och skrovlinjerna kommer från judel/vrolijk.

Båten skall byggas helt i kolfiber med en sandwichkonstruktion och utrustas med en lyftköl. Nigel Ingram från MCM är kundens representant och leveransen är beräknad till hösten 2015.

Tekniska data
Längd: 35,00 m
Bredd: 8,07 m
Djupgående: 3,55/5,75 m
Vikt: 88 000 kg
Köl: 34 000 kg
Konstruktör: judel/vrolijk & co
Däck och inredning: Nauta Design
Projektansvarig: Nigel Ingram
Kabiner: 1xägar, 1xVIP, 2xgäst, 3xbesättning
Leveransår: 2015
Info: www.balticyachts.fi

Navico Holding AS, moderbolag till Simrad, köper radarverksamheten av Consilium AB. Som en del av affären tar Navico över hela Consiliums radarverksamhet i Italien, inklusive forskning och utveckling, produktansvar och tillverkning.

Navico och Consilium har även ingått ett samarbetsavtal om försäljning och distribution. Som en del av detta kommer Consilium att fortsätta med försäljningen av Consilium Selux radar och kommer även att börja distribuera Navicos hela produktportfölj med Simrad Professional produkter worldwide.

– Den professionella marknaden är av strategisk betydelse för oss och för våra ambitioner att växa ytterligare. I och med förvärvet av Consiliums radarverksamhet får vi tillgång till en välbeprövad teknologi och en stark produktportfölj som kommer att fortsätta att driva vår expansion, säger Leif Ottosson (bilden), vd för Navico Holding AS.

Info: http://consilium.se/marine-safety/navigation

Info: http://pro.simrad-yachting.com

Chris-Crafts nya modellserie Carina har ännu inte synts till vid svenska bryggor, men i början på 2014 gör Carina 21 stor entré på Allt för sjön-mässan i skön retrostil. Båten är en av Chris-Crafts och båtbranschens mest klassiska motorbåtsmodeller i premiumklassen, med typiska designdrag hämtade från motorträbåtarnas glansperiod under 1920-talet. Chris-Craft Carina 21 visas på Allt för sjön av generalagenten Vått.

– Chris-Craft Carina 21 är en så kallad bowrider, med en bekväm U-formad loungesoffa i främre sittbrunn, som tydligt framhäver Chris-Crafts originalitet, rötter och klassiska linjer. Båtens design bygger på Chris-Crafts mycket omtyckta och snabba lyxbåtar i trä från 1920-talet, med låga fribord, mjukt rundat förskepp, vertikal stävlinje, sköna säten samt mycket teak och krom. Men hon har inte bara utseendet för sig – hon kan föra sig också! Med en längd på 6,45 och bredd på 2,41 meter, ett robust skrov utformat efter minsta motståndets lag och 300 hästars inombords Mercruiser bryter hon vattenlinjen effektivt, graciöst och stabilt. Det är en båt att busa, cruisa eller ta ut familjen på en utflykt med. I högklassig retrostil, säger Göran Andersson på Vått.

Med en 300 hk stark MerCruisermotor gör Carina 21 imponerande 50 knop. Tack vare hennes välformade slanka skrov formligen skjuter Carina fram över fjärden, vilket gör båten utmärkt för snabba transporter, vattenskidor, wakeboardåkning och andra vattensporter.

Med en bottenvinkel på 18 grader och utplanande sidor håller hon sig stabil i alla lägen och är mycket lättmanövrerad. Det är också lätt att ta sig ned och upp ur vattnet via badplattformen med nedsänkt teak och soltörstande kan bekvämt sträcka ut sig på den mjuka solbädden i aktern.

Var man än sitter åker man mycket bekvämt i Carina tack vare den nya exklusiva och tåliga Silvertexklädseln. Silvertex är också känt för sin starka motståndskraft mot solens UV-strålar, fläckar, repor, mögel- och svampangrepp.

Carina 21 har Chris-Crafts traditionella, kromade och sportbilsbetonade instrumentpanel, Mercury servostyrning, skålformade och svängbara säten i cockpit, löstagbar bogserpinne för släplina, låsbart förvaringsutrymme för fyra vattenskidor under durken i bakre sittbrunn och många fler exklusiva detaljer som blandar modern teknisk spjutspets med 1920-talets design.

Info: www.vatt.se

En studie publicerad i tidsskriften Nature kan komma att påverka vad som måste prioriteras att bevara i havet. I studien, som är gjord av forskare vid Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet, används ett nytt sätt att analysera biologisk mångfald och hittar på det sättet helt nya skyddsvärda havsområden.

Hur många arter som finns i ett ekosystem har länge setts som den viktigaste indikatorn för biologisk mångfald. Den nya studien visar att det är arters roll och funktion snarare än artantalet som är avgörande ekosystemens hälsa och funktion. Enligt studien är det också viktigt att ha kontroll på hur många individer det finns av varje art, s k abundans, för att förstå deras bidrag till olika ekologiska funktioner.

– Olika arter bidrar med olika saker i processerna i ett ekosystem. Därför behöver vi veta mer än bara hur många arter som är närvarande i systemet om vi är intresserade av de ekologiska processernas hållbarhet och förmåga att återhämta sig om ekosystemet blir utsatt för störningar, förklarar Stuart Kininmonth som är forskare vid Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och en av författarna bakom artikeln.

– Genom att titta på arternas specifika egenskaper och beteenden, till exempel hur de äter och var de rör sig, får vi en bättre uppfattning om vilka funktioner de fyller, säger Stuart Kininmonth.

Författarna hävdar i artikeln att det är viktigt att ta med denna aspekt i globala utvärderingar för att få en bättre bild av hur den biologiska mångfalden påverkar ekologiska funktioner.

– I ett system där det finns få arter, och var och en har en unik roll och funktion kommer förlusten av en art att innebära svårare konsekvenser för systemet som helhet än det hade gjort i ett system där många arter har samma funktion. Det här innebär att det finns ett slags biodiversitetsvärde som vi inte tidigare beaktat fullt ut, säger Kininmonth.

– Detta stärker argumenten för att utöka skyddet av vissa system, som tidigare inte setts som särskilt viktiga, avslutar han.

Studien är den första av sitt slag och täcker in stora delar av världen. Författarna har gått igenom data från 1844 platser, med kvantitativa bedömningar av 2473 korallrevslevande fiskarter, de täcker in 133 grader latitud och inkluderar alla världshav.

Resultaten visar också att arter i tropiska hav, där det ofta finns ett större antal arter, bidrar mindre till ekosystemens funktioner än i tempererade områden där det finns färre arter.

– På ett korallrev lever det många olika arter men många av dem gör ungefär samma saker, de fyller samma funktion på revet. I andra system, som till exempel kring Galapagos, är antalet arter mycket lägre men mångfalden av funktioner är fortfarande hög, förklarar Stuart Kininmonth.

Med andra ord visar studien att medan korallrev fortfarande är de mest artrika marina systemen kan andra system ha en högre biologisk mångfald när det gäller funktioner. Idag ligger de flesta skyddade områden i tropiska regioner där artantalet är högt, men genom att lägga till funktion i ekvationen ändras det som ligger till grund för skydds- och bevarandeåtgärder.

Att fira in det nya året med nödraketer är både dyrt och dumt. Falska nödraketer leder varje år till sjöräddningsinsatser helt i onödan. Det bästa sättet att kassera utgångna nödraketer är att lämna tillbaka dem till återförsäljaren.

Varje år skickas massor av uttjänta nödraketer upp i luften, de flesta under jul- och nyårshelgerna som substitut för nyårsraketer. Under 2013 har hittills 73 larm om nödraketer kommit in till sjöräddningscentralen, majoriteten av dem utan att någon varit i nöd. Det är färre än både 2012 och 2011, men fortfarande alldeles för många. Falska sjöräddningslarm kostar stora resurser. Sjöfartsverkets Sjö- och Flygräddningscentral (JRCC) är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs. Nödraketer är avsedda att användas vid stor fara och tas på största allvar. Även de falska larmen resulterar i sjöräddningsinsatser, då Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare får rycka ut helt i onödan. Något de gärna slipper just på nyårsafton.

– Det finns ett rykte om att det är okej att skjuta upp gamla utgångna nödraketer under nyårsnatten. Men det är det absolut inte. Det enda sättet att kassera dem är att lämna tillbaka dem till återförsäljaren, de är skyldiga att ta emot dem. Även polisen tar emot dem, säger Klas Johansson, räddningstjänstansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader. Något som blivit populärt under senare år är att skicka upp thailändska papperslyktor. Det är inte olagligt, men lyktorna kan misstas för en nödraket. Om man planerar att skicka upp papperslyktor ute i skärgården eller längs kusten rekommenderar vi att man på förhand meddelar Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC), så slipper de dra igång en räddningsinsats i onödan. I vissa fall krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att skicka upp papperslyktor, till exempel om man befinner sig nära en flygplats.